Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:03

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

kozue schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:21:
Dat zou inderdaad goed kunnen. Misschien wil degene die het geprijsd heeft het niet verkopen :+
Of ze hebben gewoon op ebay gekeken. Daar gaan de prijzen ook nergens meer over:
[Afbeelding]
Maar waarvoor iets te koop staat is niet waarvoor het ook echt verkocht wordt. Niemand koopt een TDK D voor €35. Daar kun je zelfs metals voor krijgen.
Voor een D180 is dat wel een marktconforme prijs. Ze zijn vrij zeldzaam.

Maar je hebt er niet veel aan - ze klinken niet al te best en sommige decks trekken ze niet eens op snelheid. En de tape breekt makkelijk omdat hij zo dun is (vandaar dat ze zo zeldzaam zijn, denk ik).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
De verzamelaar is natuurlijk een vreemde eend in de bijt. Wat de gek ervoor geeft is echter gelijk aan de geldontwaarding en drijft nog meer mensen in de armoede terwijl anderen veel eraan verdienen.

Zet dan ook maar een boekhouding op voor aangenomen spullen en verkochte spullen opdat hun omzet en winst belast kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:18
Heroic_Nonsense schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:25:
Voor een D180 is dat wel een marktconforme prijs. Ze zijn vrij zeldzaam
Als ze in wrapper zitten misschien. Dit is een gebruikte in onbekende staat. Zeldzaam, wellicht, bruikbaar, waarschijnlijk niet.

Ik heb hier nog een gebruikte D180 liggen van de eerste generatie (begin jaren 70, met dat pijltje boven de A/B). Goudmijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeltje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-08 20:32
heb hier paar keer gelezen dat technics sb-3030 goed zijn met weinig laag.

voor mij perfect voor gehorig appartement.

heb voor 10 euro paartje op de kop getikt kringloop en fantastisch geluid.

groet

eeltje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:06

OgWok

U.N.C.L.E.

DatraxZ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:16:
[...]

Plaatje van Internet gejat :

[Afbeelding]

Ik heb ook een RTW1206D in (bijna) dagelijks gebruik :)
Ik bedoelde eigenlijk de Klein + Hummel O98 ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

OgWok schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:12:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk de Klein + Hummel O98 ;)
Plaatje gestolen van internet:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/sncAAOSwCWNcWXPe/s-l1600.jpg

Rechts de O98.

Behalve deze heb ik ook nog de Klein + Hummel typ OY in de verzameling, ex-NOB. Ook echt een geweldig klinkende speaker, wel echt compleet anders qua sound dan de O98 :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan81!
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-07-2023
Hallo, tot voor kort werkte mijn Onkyo tuner versterker feilloos.Ik heb hem in 1982 ! gekocht en hij heeft bijna 40 jaar in een afgesloten audiomeubel gestaan en ik had m geregeld aan staan..
De laatste tijd heb ik problemen met het volume,dwz er komt soms te weinig of geen geluid uit de speakers. Ik heb er 2 KEF (ook uit 1982) en 2 Wharfedale -vrij nieuw en met goede kabels- op aangesloten. Als ik switch tussen beide speakersystemen is het probleem niet opgelost.
Vandaag heb ik de behuizing los gemaakt en ik zie nauwelijks stof. Voorzichtig stofzuigen schijn te helpen maar ik vermoed dat er na zoveel jaar een paar onderdelen vervangen moeten worden. Ik geef liever geld uit voor vervanging en reparatie van onderdelen dan dat ik m vervang door een nieuw apparaat.
Heeft iemand goede raad in dit geval?
En weet iemand hoeveel het nakijken en repareren ongeveer kost?

Wat ik al gevonden of geprobeerd is: heb kast opengemaakt maar alles zag er nog keurig uit, weinig tot geen stof. Heb al advies gekregen over tunerspray bij de potmeter van volumeknop en laten repareren bij speciaalzaak.
Laatste nieuws: de kast is weer dicht verder niets aan gedaan MAAR: alles werkt weer zonder problemen., is als nieuw. Zelfs mijn oude KEF boxen klinken als vanouds. De tip van een klap erop geven niet uitgeprobeerd wel alle schakelaars paar x achter elkaar gebruikt :) ;) ;)

[ Voor 11% gewijzigd door jan81! op 18-07-2023 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Geef eens met de vlakke hand een klap op de bovenkant van de kast als het probleem zich voordoet. Is het nu weg? Luidsprekerrelais schoonmaken of vervangen :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:45
jan81! schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:32:
Hallo, tot voor kort werkte mijn Onkyo tuner versterker feilloos.Ik heb hem in 1982 ! gekocht en hij heeft bijna 40 jaar in een afgesloten audiomeubel gestaan en ik had m geregeld aan staan..
De laatste tijd heb ik problemen met het volume,dwz er komt soms te weinig of geen geluid uit de speakers. Ik heb er 2 KEF (ook uit 1982) en 2 Wharfedale -vrij nieuw en met goede kabels- op aangesloten. Als ik switch tussen beide speakersystemen is het probleem niet opgelost.
Vandaag heb ik de behuizing los gemaakt en ik zie nauwelijks stof. Voorzichtig stofzuigen schijn te helpen maar ik vermoed dat er na zoveel jaar een paar onderdelen vervangen moeten worden. Ik geef liever geld uit voor vervanging en reparatie van onderdelen dan dat ik m vervang door een nieuw apparaat.

Wat ik al gevonden of geprobeerd is: heb kast opengemaakt maar alles zag er nog keurig uit, weinig tot geen stof. Heb al advies gekregen over tunerspray bij de potmeter van volumeknop en laten repareren bij speciaalzaak.
40 jaar in een afgesloten meubel, een niet lekkere soldering zou mij ook niet veel verbazen. Komt het geluid (ineens) terug als je het volume flink openschroeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
kozue schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:18:
Nou, kringlopen variëren best veel in prijzen onderling, maar Emmaus in Hoorn maakt het wel heel bont.
Luister en huiver (of bekijk alvast de foto).
[Afbeelding]
Zag er op het eerste gezicht leuk uit, wat oude media formaten. Maar ik denk niet dat ze ooit verkocht gaan worden.
- €11,50 voor 1 enkele TDK D??
- €17,50 voor 1 minidisc??
- 9 gebruikte (doos is open) floppies voor €17,50!
- 1 Hi8 tape voor €13,50
- De VHS banden waren €4,50 per stuk, maar het prijsje is niet goed leesbaar denk ik.
- en €12,50 is ook veel te veel voor een spindel van 10 CD-R’s.
Waar halen ze in hemelsnaam zulke prijzen vandaan? Zelfs op internet maken ze het niet zo erg. Het is dat ze vrijwel naast 2 andere kringlopen zitten, anders zou ik er nooit meer terug komen. Het is niet alleen hun media, ze hadden bv ook een oud kwartet spel liggen voor een tientje…
BIj ons bij de kringloop kocht je 10 jaar geleden een MD speler + 80 60 MD's voor 10,- euro. Maar dat was vlak voor de 'vintage hype'. Ding heeft er weken gestaan voor ik hem dan maar meenam voor de verzameling.

Edit: net even nageteld hoeveel discs erbij zaten.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:11
AntoniusDD schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:02:
[...]

lijkt erop dat men dat elders ook gelezen heeft MP
Nou, dat lees ik zelf aan de advertentie niet af... Bovendien is dit model nieuwer en duidelijk een eigen ontwerp van Bosch... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

kozue schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Als ze in wrapper zitten misschien. Dit is een gebruikte in onbekende staat. Zeldzaam, wellicht, bruikbaar, waarschijnlijk niet.

Ik heb hier nog een gebruikte D180 liggen van de eerste generatie (begin jaren 70, met dat pijltje boven de A/B). Goudmijn? :+
Gesealed zijn ze het dubbele waard.

D180 is geproduceerd tussen 1979 en 1982.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:16:
[...]

Gesealed zijn ze het dubbele waard.

D180 is geproduceerd tussen 1979 en 1982.
Of een product een bepaald bedrag waard is, is (gelukkig) niet afhankelijk van wat er voor gevraagd wordt, maar of iemand bereid is het er voor te geven. Niemand gaat een D180 kopen voor €80.

En je jaartallen kloppen ook niet. Deze D180 met 1972-74 styling is het niet met je eens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqGJYfi6DkryYiqinHodkQlsAso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9S8rk906gMdehgEtpJFVQIr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

kozue schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:04:
[...]

Of een product een bepaald bedrag waard is, is (gelukkig) niet afhankelijk van wat er voor gevraagd wordt, maar of iemand bereid is het er voor te geven. Niemand gaat een D180 kopen voor €80.
Uiteraard, dat geldt voor alles. Ze worden er echter wel voor verkocht ben ik bang. Vooral de versie uit de 80s.
En je jaartallen kloppen ook niet. Deze D180 met 1972-74 styling is het niet met je eens:
[Afbeelding]
Je hebt gelijk - ik keek verkeerd. In ‘79 is de “C” weggevallen uit het typenummer.

Mea culpa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:06

OgWok

U.N.C.L.E.

jan81! schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:32:

Als je de versterker aanzet hoorde je eerst wel een tik en nu niet meer? (inschakel vertraging luidsprekers)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag me van die C180 tapes af of ze uberhaupt nog bruikbaar zijn. Een C120 tape was al zo dun dat ze vrij vaak knapten, laat staan een (ongetwijfeld nog dunnere) C180 tape.

* The Eagle kan zich nog goed de tijd herinneren dat je regelmatig slierten tape op straat tegenkwam als iemand weer eens zijn cassettebandje aan gort had :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

The Eagle schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:16:
Vraag me van die C180 tapes af of ze uberhaupt nog bruikbaar zijn. Een C120 tape was al zo dun dat ze vrij vaak knapten, laat staan een (ongetwijfeld nog dunnere) C180 tape.

* The Eagle kan zich nog goed de tijd herinneren dat je regelmatig slierten tape op straat tegenkwam als iemand weer eens zijn cassettebandje aan gort had :+
De enkele 120 en die ene 105 (DCC) die ik had, waren eind jaren '90 al zover uitgerekt dat het niet meer ging.

Maar goed, nieuw in seal of weinig gebruikt zou het nog kunnen werken. Als het niet extreem broos is geworden door ouderdom inderdaad.

Ik blijf toch maar bij mijn SA90s ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Niks mis met C120's. Veel van gebruikt in de jaren 90 om mixen van de radio mee op te nemen. Met C90's heb je een gat na 3 kwartier en met C60's in het midden. Op een C120 past het hele uur non-stop. Al die C120's deden het nog perfect op het moment dat ik m'n oude tape collectie weg gedaan had, ergens eind jaren '00 (had ik nooit moeten doen |:()

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 11:43
Vandaag bij een kringloop een bijzonder nette Philips CD380 gevonden. Gelijk een vast plekje gegeven in mijn huiskamerset, die vroege Philips CD-spelertjes hebben een bijzonder fijne klank.

Bij dezelfde kringloop ook een Sony CDP-291 meegenomen, maar de Philips wint de vergelijking met glans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkmQTqGntItrGQ0szV3MN5cai9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKr3DoWrdG23Ogr2sDcWIZJT.jpg?f=fotoalbum_large

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Luke_msx schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:19:
Vandaag bij een kringloop een bijzonder nette Philips CD380 gevonden. Gelijk een vast plekje gegeven in mijn huiskamerset, die vroege Philips CD-spelertjes hebben een bijzonder fijne klank.

Bij dezelfde kringloop ook een Sony CDP-291 meegenomen, maar de Philips wint de vergelijking met glans.

[Afbeelding]
Mooie spullen... Ook een oudere "vintage"(?) PS3 game console... Wel goed om te zien dat deze PS3 Phat nog werkt... Die van mij is gaan hemelen met de Yellow Light Of Death aandoening... Nu speel ik de PS1 en PS3 games op een PS3 slim, die heeft dat probleem niet meer... ;)

Maar even on-topic: die CD-380 is inderdaad een hele mooie speler en bezit de befaamde CDM4/19 swing loopwerk van Philips... Die staan erom bekend elke CD moeiteloos aan te kunnen zolang de laser niet op is...

En hier spreekt iemand uit ervaring: mijn 2 CD box van Zac Brown Band raakte zwaar bekrast door een plastic onderdeel dat los schoot bij de laserlens in mijn Onkyo DV-SP501E DVD- speler toen ik die CD aan het afspelen was... Helaas zat ik ook nog even de kleine boodschap te doen en kwam vrij laat terug...

Die CD zag er slecht uit en was voor mijn gevoel niet meer afspeelbaar... Dit bleek deels te kloppen: mijn Marantz CD-6005 speelde bepaalde tracks niet meer af door de krassen... Echter, mijn oude Marantz CD-42MKII die ik destijds in bezit had speelde 'm probleemloos af met zijn CDM4/19 loopwerk, alsof er niets mis mee was... _/-\o_ Maar ja, die CD wilde ik overal kunnen afspelen, dus heb ik hem bij de Game Mania in Venlo even laten polijsten zodat de CD6005 'm sindsdien ook weer kon afspelen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@rcor wist niet dat er zo'n polijstservice bestond. Bieden alle GM's dat aan?

* The Eagle heeft ook en dergelijk probleem met een MTV Eurocharts cd uit 1995. Heb die weliswaar dubbel, maar toch :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke_msx
Ik kwam toevallig gisteren een track tegen op een CD van Kate Bush die zelfs de CD380 niet foutloos kon afspelen. Wat bleek: er zit een beschadiging aan de labelkant van de CD, een putje van een paar milimeter waar de reflecterende laag gewoon weg is. Daar helpt geen polijsten tegen. Des te wonderbaarlijker dat de speler de disc wel gewoon afspeelt, met echt enkel een paar sputters/sprongen in het geluid.

Net ‘for science’ dezelfde track geprobeerd in de Sony CDP-291. Die verslikt zich er compleet op en blijft er op hangen, dezelfde track is dus op deze speler helemaal niet meer te beluisteren.

[ Voor 19% gewijzigd door Luke_msx op 21-07-2023 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:16
Dat is de (beroemde) CIRC fout correctie van Philips.

Vroeger hadden we een test CD met een gat van 1mm erin geboord.
CD speelde op een Philips CD speler foutloos af..... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Is die CIRC-foutcorrectie geen onderdeel van de CD-standaard? Hoe verklaart dat dan de verschilllen in omgang met beschadigde CD's tussen diverse CD-spelers?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

niek_nijmegen schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:02:
Is die CIRC-foutcorrectie geen onderdeel van de CD-standaard? Hoe verklaart dat dan de verschilllen in omgang met beschadigde CD's tussen diverse CD-spelers?
Ja, CIRC is onderdeel van Wikipedia: Compact Disc Digital Audio en dus Red Book. Dat definieert dus dat er op een schijfje iets is wat je kunt gebruiken om fouten te corrigeren. Ieder schijfje is zo. Maar qua leesapparaat kun je daar in meer of mindere mate van afwijken. Zal ook ongetwijfeld met de hoeveelheid leesbuffers en retries te maken hebben. Hoe vaker je (door een grotere buffer) kunt proberen voordat de boel overslaat, hoe beter de cd speler is / lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Simpele goedkope CD spelers zullen wellicht geen goede implementatie hebben van de standaard. Of überhaupt niet. Of geen buffer en daarmee geen tijd genoeg om het allemaal door te rekenen. Maar zoals met iedere foutcorrectie: als het aantal fouten te groot wordt, kan geen enkele correctie je meer helpen.
Bovendien moet de CD speler bij een putje weten in welk spoor hij verder moet lezen. Hij is immers tijdelijk “het spoor bijster“. CD’s zijn niet perfect rond en wiebelen wat heen en weer. Daar zijn laserunits op gemaakt, om in real time dat wiebelende spoor te kunnen blijven volgen. Maar een te groot gat verstoort dat proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
The Eagle schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:38:
@rcor wist niet dat er zo'n polijstservice bestond. Bieden alle GM's dat aan?

* The Eagle heeft ook en dergelijk probleem met een MTV Eurocharts cd uit 1995. Heb die weliswaar dubbel, maar toch :P
Zover ik weet biedt elke Gamemania dit aan... Ook de Intertoys in Venlo had zo'n service, weet niet of die dat nog hebben...
kozue schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:51:
Simpele goedkope CD spelers zullen wellicht geen goede implementatie hebben van de standaard. Of überhaupt niet. Of geen buffer en daarmee geen tijd genoeg om het allemaal door te rekenen. Maar zoals met iedere foutcorrectie: als het aantal fouten te groot wordt, kan geen enkele correctie je meer helpen.
Bovendien moet de CD speler bij een putje weten in welk spoor hij verder moet lezen. Hij is immers tijdelijk “het spoor bijster“. CD’s zijn niet perfect rond en wiebelen wat heen en weer. Daar zijn laserunits op gemaakt, om in real time dat wiebelende spoor te kunnen blijven volgen. Maar een te groot gat verstoort dat proces.
Ja, als de fouten te groot worden of de zilveren toplaag met de data boven op de cd raakt ernstig beschadigd is het game-over, ongeacht welke cd-speler je hebt... ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Luke_msx
Sja, als je wat kringloopwinkels af loopt kom je nog wel eens wat tegen. Deze CD650 in supernette staat kon ik toch ook niet laten liggen voor 25 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYnc9BbBci1I8XlqyG9ZK6vfNfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPiTVt5raDLh7PdfNPBkJyFB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:41
Ik ben even bij de lokale kringloop binnengelopen en daar wat bespeelde TDK's gekocht (3 voor €1,- geen idee of dat een beetje mooie prijs is) om de toren een beetje aan te kleden.
Vooral de oudere kan ik wel waarderen, de onderste is bespeeld maar in erg goede staat en krasvrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMNLXz0qfLhigZCW58pVfuqyacE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dZwWWk9U3rXZnzNR2xt0nQi.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens nog wat andere dingen die jullie misschien interessant vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykb0exSD0-sQ5TRclb-DMi2DHNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdJcFqvL7no2ADgZ8llWpSqj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNsTDqJ8WxdnJ8s52x_JgzdHVM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBnAyzkJEmhFAKcgz7stznVU.jpg?f=fotoalbum_large

Ook een NAD(of was het een Dual ik weet het niet meer) setje, foto te wazig om te posten verder geen idee wat het was.
Het leek mij allemaal niet echt bijzonder en weet ook geen prijzen maar misschien dat er iemand is die interesse in heeft dan kan ik eventueel wel even informeren.

Er stond ook nog een setje Jamo SL90 die een refoam kan gebruiken maar ik twijfel alleen al even voor de looks.

[ Voor 4% gewijzigd door Ad de Jong op 22-07-2023 14:00 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:41
@Ad de Jong Mooie vondsten bij de kringloop voor de juiste prijzen. Hoe zijn die door de "commissie" heen gekomen. Zijn dat de bekende Mission 760? Deze klinken ook prima zeer populair model.

De Jamo SL90 zijn best de moeite waard zeker om te oefenen met het refoamen als je de tijd ervoor hebt.Ze hebben best nog wel een goede kwaliteit. Wel uiteraard controleren of de orginele woofers er nog in zitten en of ze niet aanlopen.

@Luke_msx Mooie speler en ook nog in goede conditie. Deze is geschikt voor een afstandsbediening allicht werkt een universele er op als de orginele er niet bij zit.

Er zit ook een geheugen in om per CD voorkeuren van afspeel volgorde op te slaan door middel van het keyboardje wat je kan uitklappen.(voor wel 150CD's) Behoorlijk geavanceerd voor de tijd maar niet erg nuttig. (Philips FTS)

[ Voor 30% gewijzigd door Roderiktweaker op 22-07-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Roderiktweaker schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:41:
@Ad de Jong Mooie vondsten bij de kringloop voor de juiste prijzen. Hoe zijn die door de "commissie" heen gekomen. Zijn dat de bekende Mission 760? Deze klinken ook prima zeer populair model.

De Jamo SL90 zijn best de moeite waard zeker om te oefenen met het refoamen als je de tijd ervoor hebt.Ze hebben best nog wel een goede kwaliteit. Wel uiteraard controleren of de orginele woofers er nog in zitten en of ze niet aanlopen.
Ik moet van de week nog even terug en zal dan wat betere foto's maken.
Van 1 Jamo het front afgehaald en het zag er origineel uit.
Ik heb mijn Jamo Power 155's van een nieuwe foamrand voorzien en dat is best aardig gelukt.
Geen idee of ze via deze link te bekijken zijn.

Die Mission's waren niet heel groot, kon er niet achter kijken maar dat doe ik van de week meteen even.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:41
@Ad de Jong Zeker een leuk project, de woofers van Jamo hebben vaak best een grote tolerantie, het komt niet allemaal zo precies op aan met centreren. Link werkt, de SL 90's hebben denk ik een betere bouw kwaliteit dan de power's

https://www.repairyourspe...-reparatie/a-261-10000026

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
@Roderiktweaker Ik had hier nog een Philips afstandsbediening liggen van een veel nieuwere Philips speler en die werkt idd. probleemloos met de CD650. FTS is vooral een gimmick, voegt voor mij idd. weinig toe. Deze speler is voor mij vooral interessant omdat hij zo goed klinkt. ‘t Is jaren de referentie geweest in de jaren 80 en terecht. ‘t Is tot dusver de best klinkende speler die ik gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Luke_msx schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:55:
Sja, als je wat kringloopwinkels af loopt kom je nog wel eens wat tegen. Deze CD650 in supernette staat kon ik toch ook niet laten liggen voor 25 euro.

[Afbeelding]
Goede keus @Luke_msx! Elke Philips of Marantz afstandsbediening werkt hier op, mits bedoelt voor CD-spelers... Althans, daar ga ik vanuit... Ik had een Philips CD-930 en die kon ik gewoon bedienen met de afstandsbediening van de Marantz CD-42MKII en ook met de afstandsbediening van mijn Marantz CD-6005... Dat laatste was wel eens irritant, want je drukte op play op de zapper van de CD-930 of de CD42MKII en de CD-6005 ging ook meteen aan om een CD te gaan afspelen... Want ja, andersom werkt het dan ook en die Marantz CD-6005 staat in standby in tegenstelling tot die Philips en oude Marantz... ;)

Edit:
Op Ebay staat momenteel een originele afstandsbediening te koop, niet goedkoop maar de geen die er bij hoort: Klik hier

[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 23-07-2023 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Roderiktweaker schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:01:
@Ad de Jong Zeker een leuk project, de woofers van Jamo hebben vaak best een grote tolerantie, het komt niet allemaal zo precies op aan met centreren. Link werkt, de SL 90's hebben denk ik een betere bouw kwaliteit dan de power's

https://www.repairyourspe...-reparatie/a-261-10000026
Ik zit net even op die site te kijken en volgens mij staat er bij de Jamo155 foamrand een foto van mijn Jamo 155
Ik had toen een goed mail contact en heb het resultaat laten zien.
:D

De Jamo Power was vroeger toen ik nog een jonger Adje was een soort van droomspeaker.
Vooral de grotere types, dikke uitstraling en best wat laag erin.
Ik moest die nu dan ook bij mijn toren hebben.

Inmiddels zijn ze naar de slaapkamer verhuist waar nog een begin jaren 80 AKAI toren staat allen die is zwart.
Ik heb hierbij (niet aangesloten ) een viertal Jamo ART luidsprekers (had ik vroeger aan mijn pc gekoppeld via een Pioneer surround receiver) en 2 AKAI CUBE (weet de typeaanduiding even niet) luidsprekers.
Die heb ik nog niet uitgeprobeerd zolang ik ze heb. Kreeg ik bij een AKAI CUBE. Alle drie met de voetjes erbij.
Ik moet eigenlijk nog eens 2 CUBES incl voetjes erbij zien te krijgen.

Misschien toch eens gaan kijken naar die SL90, als ze niet te duur zijn kunnen ze er ook nog wel bij :+
Laatst een setje Jamo Digital laten staan ergens omdat ze er totaal niet meer uitzagen maar die wil ik ook nog eens erbij hebben.
Ik weet het geen van allen geweldige luidsprekers maar ik heb iets met die looks.

In de huiskamer heb ik nu KEF-C30 die echt veel beter klinken dan de Power155.

[ Voor 45% gewijzigd door Ad de Jong op 23-07-2023 00:05 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
@Ad de Jong Het probleem met vintage audio is dat je nooit genoeg ruimte hebt ;)

Edit: en dat je partner vaak vraagt waarom je weer een extra set speakers / amps / cd speler / all koopt; "je hebt toch al een cd speler?" jup, maar met 1 paar schoenen kom jij ook niet rond.

[ Voor 54% gewijzigd door j-phone op 23-07-2023 00:52 ]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Er zit ook een geheugen in om per CD voorkeuren van afspeel volgorde op te slaan door middel van het keyboardje wat je kan uitklappen.(voor wel 150CD's) Behoorlijk geavanceerd voor de tijd maar niet erg nuttig. (Philips FTS)
FTS is nuttig als je cd's hebt met een of meer nummers die je kut vindt, die worden dan automatisch overgeslagen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luke_msx
j-phone schreef op zondag 23 juli 2023 @ 00:50:
@Ad de Jong Het probleem met vintage audio is dat je nooit genoeg ruimte hebt ;)
Daarom mix ik modern en vintage dus gewoon door elkaar: uiteindelijk kun je geen 2 cd-spelers tegelijk gebruiken. Dus zijn mijn Philips CD650, mijn Revox A77 en mijn Technics RS-B555 gewoon aangesloten op een moderne Marantz SR5014 AV receiver en een paar eveneens moderne Tannoy Revolution XT8F luidsprekers. Vooral die speakers zou ik niet willen ruilen voor wat voor vintage luidsprekers ook, en de Marantz biedt Dolby Atmos, ook iets dat een oude receiver niet zou kunnen bieden.

Pro-tip:moderne receivers hebben veelal geen tape aansluitingen meer, en dus ook geen rec-out voor recorders. Maar bij de Marantz receivers kun je daarvoor prima de Zone2 output gebruiken, deze is in te stellen als fixed line level output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:47
Luke_msx schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:56:
[...]
Pro-tip:moderne receivers hebben veelal geen tape aansluitingen meer, en dus ook geen rec-out voor recorders. Maar bij de Marantz receivers kun je daarvoor prima de Zone2 output gebruiken, deze is in te stellen als fixed line level output.
Heel fijn om te weten. _/-\o_

Ik heb ook een cassettedeck Technics RS-BX646 in de huiskamer staan op een Marantz, en zelfs de 8015 heeft geeneens meer een echte tape aansluiting! Daar was ik toch wel een beetje in teleurgesteld. Wel veel in de handleiding gelezen, maar dit niet tegengekomen, (en ook niet eens zelf aan gedacht :X ) dus ik ga dit gelijk instellen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik heb een zelfde setup. Tapedeck en minidisc hangen in de woonkamer gewoon aan een moderne receiver met moderne speakers. Die tape-out heb ik niet nodig, want ik neem toch niet op in de woonkamer. M’n tapes maak ik in de hobbykamer, die heeft daar veel betere mogelijkheden voor. Onder andere een Kenwood monster versterker met 12 inputs en 5 outputs :)

Sowieso zijn die moderne receivers niet echt geschikt om mee op te nemen. Mijn vorige receiver had wel tape outputs, maar kon die niet monitoren tijdens opnames, en stuurde daar ook alleen analoge bronnen heen. Dus je kon bv nooit het geluid van de playstation opnemen die in een HDMI poort zit. Ik denk dat (bijna?) alle moderne receivers dit probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die line out van Zone2 bij Marantz zou dan vermoedelijk ook bij Denon werken, die zijn intern het zelfde.
Heb er de handleiding van mijn AVR2311 eens op nageslagen, lijkt wel iets mogelijk te zijn :)

Maar als ik het zo lees kun je hem helaas niet voor een EQ gebruiken. Naja, hooguit om een mooie spectrum analyzer te gebruiken dan :P

Niet dat ik heel erg een meerwaarde zie bij moderne receivers btw. Je zou zo'n ding gebruiken om zelf op te nemen. Ja sure, maar dan moet je ook opneembare media hebben (cassette, cd-r, MD). Die kosten je per stuk een paar euro, terwijl je met een streamingdienst voor de kosten van twee cassettebandjes zo ongeveer de wereld aan muziek hebt. Dus ergens snap ik wel dat men dat niet meer implementeert; de kosten / baten voor de consumentendoelgroep is simpelweg te klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong

U mag nooit meer raden 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogv6Eqe6sTJqTOgdwwbH2nfMFCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08tgXpRzkHc1kUdmUyb4BnQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4tYoSV4VEcQU5OstUat3JrB578=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5O3zUhHITQ9elpLrUIZUNffW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-9KO7IT923kkk900vpqqwsAmw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgebH3uI3AQgCYTdRWmpsT0k.jpg?f=fotoalbum_large

Alles voor €15,-.
De Jamo's hebben nieuwe woofer randen nodig en de kasten/frontjes zijn niet al te netjes meer maar voor dit geld kon ik ze niet laten staan.
Vooral de Missions zien er nog netjes uit alleen wat stoffig.

Tips hoe ik de kasten en de frontjes het beste kan reinigen?
Lauw water en een beetje zeep misschien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_xDeG7bslegHXwcTDOjxg2I8rM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5jkf3kvHojAOpuzQu9xZWdT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icmKABCoisYcMPT5peQaJAGLH4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gt3WLIW3x3jrAfIb2MtpzXUZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRcpDaaa9QUqGxaDVZC81-IkNmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6stboKpHJB8TkFmu23dY8yqx.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kasten reinigen heb ik de laatste keer gedaan met dasty. Gewoon op een doekje, kasten poetsen en dan met een gewone natte doek afnemen zodat de dasty weer weg is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
The Eagle schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:01:
Die kosten je per stuk een paar euro, terwijl je met een streamingdienst voor de kosten van twee cassettebandjes zo ongeveer de wereld aan muziek hebt.
Kromme vergelijking. Niet alleen de prijs: Een TDK D kost je een euro of 2, een streamingdienst meer dan een tientje per maand. Dat zijn niet 2 bandjes maar 5 of 6. Maar vooral: een streamingdienst is een lock-in. Als je stopt met maandelijks betalen heb je niks meer. Die bandjes blijven gewoon werken, ook al stop je nooit meer geld in het uitbreiden van je muziekcollectie. Ik snap dat mensen voor gemak kiezen, vooral voor de smartphone generatie (alhoewel ik dat geklooi met apps en lock-in op voorgeselecteerde systemen helemaal niet zo makkelijk vind), maar de prijs is nauwelijks een argument.
Ik zeg niet dat iedereen maar weer aan de bandjes moet hoor, dat opnemen en zo kost ook tijd en heeft niet iedereen zin in, maar streamingdiensten zijn niet de heilige graal. Er komt vast wel weer eens iets voor in de plaats wanneer iedereen die abonnementen moe is. Tegenwoordig wil ieder bedrijf dat je ze maandelijks gaat betalen :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
kozue schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:17:
Ik heb een zelfde setup. Tapedeck en minidisc hangen in de woonkamer gewoon aan een moderne receiver met moderne speakers. Die tape-out heb ik niet nodig, want ik neem toch niet op in de woonkamer. M’n tapes maak ik in de hobbykamer, die heeft daar veel betere mogelijkheden voor. Onder andere een Kenwood monster versterker met 12 inputs en 5 outputs :)

Sowieso zijn die moderne receivers niet echt geschikt om mee op te nemen. Mijn vorige receiver had wel tape outputs, maar kon die niet monitoren tijdens opnames, en stuurde daar ook alleen analoge bronnen heen. Dus je kon bv nooit het geluid van de playstation opnemen die in een HDMI poort zit. Ik denk dat (bijna?) alle moderne receivers dit probleem hebben.
Nee hoor, mijn Marantz PM-7000N heeft geen HDMI ingangen, maar de overige digitale ingangen, internet radio en streamingdiensten zoals Spotify of Tidal worden gewoon netjes analoog uitgestuurd naar mijn cassettedeck...

Dus het ligt aan de receiver of het mogelijk is om een digitaal signaal analoog te maken... Iets zal vast ook van doen hebben met hoeveel je aan een nieuwe receiver wilt uitgeven... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
kozue schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:25:
[...]
Tegenwoordig wil ieder bedrijf dat je ze maandelijks gaat betalen :r
Share of wallet. Dat is wat ze willen, en dan langzaam aan een steeds groter deel.

Beetje offtopic voor hier, maar ik vind het ook een vreselijke ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
kozue schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:17:
Die tape-out heb ik niet nodig, want ik neem toch niet op in de woonkamer. M’n tapes maak ik in de hobbykamer, die heeft daar veel betere mogelijkheden voor. Onder andere een Kenwood monster versterker met 12 inputs en 5 outputs :)
Toe maar, meerdere volledige setups in huis! Ik probeer me al zoveel mogelijk te beperken, maar dan is dit topic wel een hele slechte plek om ideeën op te doen en over dit soort zaken te lezen. Must resist.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 16:37
ruim 2 jaar geleden:
cmndr_adama schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:03:
Vandaag voor het eerst na de winkelsluiting weer eens naar de kringloopwwinkel geweest, thuisgekomen met een paartje B&W DM100's voor € 4,50:

[Afbeelding]
Dat setje heb ik weggegeven aan een liefhebber, zijn goed terecht gekomen maar het zijn wel fijne speakers die ik eigenlijk wel een beetje heb gemist. Nu met wat inflatie bij de kringloop een 'nieuw' setje B&W DM100's gescoord voor € 12,50:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwlHxx74-7SyVfOcQvv23WhR2So=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qdc8RBEZR4sjDuI73FdAk0Ld.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-aubc94RESz5Z4VTvJTt1zcEjg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DY9sRibp3AqUZ73YQtLRXJks.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eegO248fKld7FVHJtHF_HOw7CKU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieCmBIGKJgu6I32P9XOeJ49m.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBGJpWJMmF8AXIsc-fL6G-wzHoQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zA8CSwrqDP5omHyJXZpjAzem.jpg?f=fotoalbum_medium

In erg nette staat, met goede frontjes. dus ik kon ze niet laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Skynett schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:41:
Toe maar, meerdere volledige setups in huis! Ik probeer me al zoveel mogelijk te beperken, maar dan is dit topic wel een hele slechte plek om ideeën op te doen en over dit soort zaken te lezen. Must resist.....
Ik beperk me ook wel, maar mijn beperkingen zijn vooral door de beperkte hoeveelheid luisterplekken. Ik heb hier nog genoeg hifi troep om minimaal 2 volledige sets te bouwen (versterker, tape, platenspeler, cd speler en minidisc), maar ik zou niet weten waar ik die nuttig zou kunnen plaatsen. Ik speel vooral muziek in de hobbykamer (wat ook gelijk mijn "kantoor" is voor thuiswerken), en in de woonkamer, dus alleen daar staan audio stacks. Dus nu staat de rest als reserveonderdelen op de kast en op zolder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
rcor schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:53:
Nee hoor, mijn Marantz PM-7000N heeft geen HDMI ingangen, maar de overige digitale ingangen, internet radio en streamingdiensten zoals Spotify of Tidal worden gewoon netjes analoog uitgestuurd naar mijn cassettedeck...

Dus het ligt aan de receiver of het mogelijk is om een digitaal signaal analoog te maken... Iets zal vast ook van doen hebben met hoeveel je aan een nieuwe receiver wilt uitgeven... ;)
Mja, ik heb dit wel vaker gezien bij moderne AV receivers, een gescheiden analoog en digitaal gedeelte. Aangezien de massa niks meer opneemt is een volledig werkende uitgang geen gewenste feature meer. Of het is iets met kopieerbeveiliging, want volgens mij krijg je digitale bronnen wel netjes uit de optische uitgang (naar bv een minidisc), waar zo'n anti-copy bit in zit. Die PM-7000N lijkt alleen audio te doen, en daarmee vooral gericht op hifi gebruik. Dan is het niet zo gek dat ze moeite steken in een goed werkende line-out. Maar ik heb in de woonkamer geen plek voor een gescheiden audio en video setup, dus m'n audio spullen zitten in de AV receiver, samen met HDMI apparaten zoals de playstation. Een audio-only amp gaat er niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De crux met die hedendaagse receivers zit hem er in dat vrijwel het hele kanaal digitaal is, en pas naar analoog omgezet wordt bij de eindversterking. Zit wel een dac in, maar die wordt meestal niet verder afgetapt richting analoge uitgangen. Even zo met analoge bronnen: die worden naar digitaal omgezet, verder verwerkt en dan richting dac voor de versterking. Wel kan analoog naar analoog intern, dus analoge bronnen kun je dan meestal wel op een analoge uitgang doorzetten.

Dit itt de oudere garde, waar een digitale aansluiting naar een interne dac gaat en de rest van het circuit volledig analoog is. Maar daar zit dan ook geen dsp op enzo :)

Vwb volledig sets: ik heb er drie staan. Moderne 5.1 in de woonkamer, pioneer begin 90's spul op slaapkamer (3 componenten) resp zolder (12 componenten). Slaapkamer wordt het meest gebruikt. Iets met opstaan met een radio :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Ik zeg helemaal niets.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 15:39

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

The Eagle schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:01:

Niet dat ik heel erg een meerwaarde zie bij moderne receivers btw. Je zou zo'n ding gebruiken om zelf op te nemen. Ja sure, maar dan moet je ook opneembare media hebben (cassette, cd-r, MD). Die kosten je per stuk een paar euro, terwijl je met een streamingdienst voor de kosten van twee cassettebandjes zo ongeveer de wereld aan muziek hebt. Dus ergens snap ik wel dat men dat niet meer implementeert; de kosten / baten voor de consumentendoelgroep is simpelweg te klein.
Cassettes zijn bij sommige kringlopen voor nog geen 30c te scoren, mijn collectie opneembare chrometapes staat nu op 25 ofzo, dus heel duur hoeft het niet te zijn.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het gaat niet om geld maar er is gewoon geen vraag meer naar. Buiten een handjevol vintage liefhebbers is er geen hond meer die opneemt want waarom zou je? Opnemen is al lang geleden vervangen door downloaden en zelf op een of ander medium kwakken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rcor
evilution schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:59:
Het gaat niet om geld maar er is gewoon geen vraag meer naar. Buiten een handjevol vintage liefhebbers is er geen hond meer die opneemt want waarom zou je? Opnemen is al lang geleden vervangen door downloaden en zelf op een of ander medium kwakken.
En dat downloaden is in de mainstream alweer vervangen door Spotify... Downloaden is zooo jaren 2000 en heeft dat hier in Nederland volgehouden tot 2010 totdat Spotify beschikbaar kwam en het stokje letterlijk overgenomen heeft... ;)

Edit:
Oh ja, gisteren kwam ik een ATR Magnetics Cobalt Gold Series type II tape tegen op Ebay... De Cobalt Silver Series kom je hier in de EU gemakkelijk aan via o.a. Thomann, maar die Gold met mooie reels erin kom voornamelijk tegen vanuit de VS... Tot er dus gisteren één in Portugal nieuw in de wrapper op dook... Dus laat mijn wens in vervulling gaan om een R2R cassettebandje te hebben met type II tape van ATR erin... Looks pretty cool:

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/59a6ce9cf14aa1f18e3519b9/1642312318169-HYUBMSM37NR0IKUZVC5P/CobaltGoldSeries_C60_NoBox_2_MR.png?format=1500w

Nu hopen dattie ook nog een beetje klinkt, want ik had gisteren een review van iemand gezien die met een shitty deck dit bandje aan de tand voelde en 'm niet helemaal perfect vond klinken... Tjah, niet vreemd als je een deck gebruikt met fixed bias instellingen die vooral niet is afgesteld op die ATR...

[ Voor 43% gewijzigd door rcor op 26-07-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

evilution schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:59:
Zelf, en ja dat is een uitzondering, heb ik een aantal vrienden met nog alleen een tape deck in de auto. Daar maak ik af en toe bandjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Intergalactic schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:08:
[...]

Zelf, en ja dat is een uitzondering, heb ik een aantal vrienden met nog alleen een tape deck in de auto. Daar maak ik af en toe bandjes voor.
Een auto met alleen een tape deck is ook erg vintage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

evilution schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:14:
[...]

Een auto met alleen een tape deck is ook erg vintage...
2000-2003 dus een beetje ja. bedoel er zit natuurlijk een am/fm radio op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik vind mijn auto uit 2008 al oud....
Maar er zit wel een cd-wisselaar in die ook mp3cd speelt. En ik neem me al jaren voor om mijn favoriete muziek als mp3 op een paar cd's te kwakken. Maar ja, kost ook weer een hoop tijd dus luister verder eigenlijk alleen maar BNR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:04
rcor schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:08:
[...]

En dat downloaden is in de mainstream alweer vervangen door Spotify... Downloaden is zooo jaren 2000 en heeft dat hier in Nederland volgehouden tot 2010 totdat Spotify beschikbaar kwam en het stokje letterlijk overgenomen heeft... ;)
Ironisch genoeg gebruik ik Spotify om muziek via de Windows recorder om te zetten in digitale audio bestanden… dus is opnemen nog steeds actueel. (n=1)
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
evilution schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:29:
Ik vind mijn auto uit 2008 al oud....
Maar er zit wel een cd-wisselaar in die ook mp3cd speelt. En ik neem me al jaren voor om mijn favoriete muziek als mp3 op een paar cd's te kwakken. Maar ja, kost ook weer een hoop tijd dus luister verder eigenlijk alleen maar BNR.
Ja joh als jij alleen BNR luistert moet je eigenlijk niet stoken onder vintage liefhebbers. En het is ook weer heel COOL bij de jeugd die ook heel anders kijken naar die streamers en internet of 5G storingen.

Ik neem op cassette op omdat juist die weloverwogen volgorde ( playlist ) en de benodigde tijd ervoor mijn stempel op die afspeelbare muziek zet. Naast het feit dat zo'n radio station geen muziek bibliotheek heeft die qua genre en tijdsbeeld overeenkomt met de bibliotheek die mij ter beschikking staat.

In m'n bmw van 2000 zat een klasse Alpine hifi fm/am cassette deck en 6 speakers waar ik tijdens veelvuldige 8 uur reizen van kon genieten. Ook zo iets, BNR in het buitenland 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

AntoniusDD schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:02:
[...]

Ja joh als jij alleen BNR luistert moet je eigenlijk niet stoken onder vintage liefhebbers. En het is ook weer heel COOL bij de jeugd die ook heel anders kijken naar die streamers en internet of 5G storingen.

Ik neem op cassette op omdat juist die weloverwogen volgorde ( playlist ) en de benodigde tijd ervoor mijn stempel op die afspeelbare muziek zet. Naast het feit dat zo'n radio station geen muziek bibliotheek heeft die qua genre en tijdsbeeld overeenkomt met de bibliotheek die mij ter beschikking staat.

In m'n bmw van 2000 zat een klasse Alpine hifi fm/am cassette deck en 6 speakers waar ik tijdens veelvuldige 8 uur reizen van kon genieten. Ook zo iets, BNR in het buitenland 8)
Stoken? Leg eens uit, joh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

evilution schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:04:
[...]

Stoken? Leg eens uit, joh?
die snap ik inderdaad ook niet helemaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik denk dat ie bedoelt dat BNR voornamelijk gepraat is en nauwelijks muziek. Maar die mag @AntoniusDD idd zelf even uitleggen, want anders snap ik hem ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
Maar hoofdzakelijk dat opnemen hoe ouderwets dat concept ook mag lijken, moet het kunnen met onze mooie vintage apparatuur!
Als je dat impliciet niet als een normaal gebruik van die vintage hardware kunt zien waar doelde je dan op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zeg toch precies dat opnemen vooral een vintage liefhebberij is? Daarbij is opnemen geen must voor iedere vintage liefhebber. Er is hier in huis geen audio apparaat te vinden wat jonger is dan 30 jaar maar opname apparatuur heb ik al lang geleden de deur uit gedaan. Eigenlijk alleen spijt gehad van de DAT recorders die ik weg heb gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Laatst online: 15:29

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Het herstellen/afstellen/experimenteren met/verzamelen van vintage audio (vnl tape machines) vind ik eigenlijk nog het leukst.
Er staan hier machines voor allerlei formaten (DAT, DCC, DTRS,ADAT, Beta,Elcaset, compact cassette,RtR,...).
Op ieder formaat heb ik wel enkele tapes opgenomen, maar zoals hierboven aangegeven, dit is niet echt een must. Het gaat me meer over de techniek en het afstellen. En het verzamelen natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
@rcor Die ATR RTR tape hadden ze vroeger bij Thomann ook. Ik heb daar nog eens een bestelling gedaan en gelijk zo'n ding mee besteld (samen met die andere ATR tapes). Ik vond m eigenlijk veel te duur, maar het is een uniek stukje geschiedenis dat niet in m'n verzameling cassettes kon ontbreken. Ik zie dat ie nu inderdaad uit de lijst verdwenen is. Volgens mij is ie altijd bedoeld geweest als limited edition, en is de voorraad misschien ondertussen op?

Ik zou niet al te veel van de geluidskwaliteit verwachten. "Tape van ATR" bestaat niet. Ze gebruiken tape van NAC, en die zijn heel berucht om het maken van rommel en daar een premium labeltje op plakken. Struin de forums van Tapeheads.net maar eens af naar threads over die NAC tape, er is niemand positief over. Over het algemeen worden die hetzelfde gewaardeerd als die goedkope Chinese brol.

Ik heb mijne dan ook nooit gekocht om mee op te nemen. Kun je beter een SA ofzo pakken, die klinken veel beter en kosten een stuk minder. Qua looks is ie wel top, dus als showpiece is ie zeker meer dan geschikt, maar als je een RTR tape wilt die ook nog acceptabel geluid geeft kun je beter zo'n vintage Teac zoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
Wellicht niet helemaal vintage, maar ik wilde 'm toch even delen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kq2m5LjLTW2-oaZXI4SrhQzt9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSf43EfxXVV7y5ZnpVqQB7Fy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yeb2Gm4NAmMabF3p4g6XZQFTusU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrjsKchcmpj6mdJJYRTtIBax.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LesmJIY-LvQ0bTlmsjpWbQwqQUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFEMxYC1SWd0Uu4n12LGbh0K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqgbnzSJm6aOEgvn4g7YNrkr2JA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zybasAwrZ6JoU7vxpoQVbxEx.jpg?f=fotoalbum_large

Een Denon DRA-500AE stereo receiver, zojuist opgepikt bij kringloop winkel 2switch in Venray... Qua model een generatie ouder dan de CD-speler van Denon die ik op mijn werk heb staan:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/8je4cirr93bpLPf2and5StZXDImhtzy34mQQSpmoLJzoM6Zoq9MVjOcnbQct0qyl4C763JvTLwWbKepPujCxw_PrC6BXwToh_QcLu0nIQhavuUxHeBnUy93OSt-AWsA0s5gFtHSeqyM=w2400

De kleur komt niet overeen, maar dat zal mij niet veel uitmaken: ik ga die twee lekker combineren met het Sony cassettedeck en eventueel de ST-SB920QS tuner... ;)

Ps.: op de foto is de Denon versterker wat stoffig van binnen, dat heb ik inmiddels even uitgespoten (met een compressor die vocht afscheid) zodat hij nu weer stof vrij is...

Edit: plaatje even aangepast, ik zag dat ik het prijskaartje liet zien, terwijl ik de gehele CD-speler wilde tonen... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 28-07-2023 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
On-topic:
Techmoan heeft een aantal 8-track boomboxes gekocht om ze werkend te krijgen en om aan te geven welke hem het beste bevalt (omdat hij er een zocht voor zichzelf):

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 30-07-2023 11:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

In de kringloop kwam ik een BASF Ferrochrom tegen.
Ik had nog geen type 3 cassette in mijn collectie zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KH-4EnvpHK6koMsaWuajU4PMxRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VP2PFEZpD4k8aaWZUkFxi9E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhyH422iKc-JSNU5kPRA4hUsHm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07J1xgkNeMvcwGA037XQx0Fa.jpg?f=fotoalbum_large
http://vintagecassettes.com/basf/basf_files/ebasf77.htm

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
MedionAkoya schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:04:
Ik had nog geen type 3 cassette in mijn collectie
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuke zeldzame vondst... Ik neem aan dat je deze voor de heb meegenomen hebt en niet om er serieus iets op te zetten qua muziek? Immers hebben de meeste cassettedecks geen type 3 stand...

Toevallig heb ik een Sony TC-D5M fieldrecorder welke wel een type 3 stand heeft voor opnemen (maar ik heb dan weer geen type 3 cassette liggen)... ;)

Mocht je 'm wel gaan gebruiken: in dit bandje zit een Security Mechanism (SM) die als een soort van rem werkt zodra de tape stil staat... Nadeel aan dat mechaniek is dat deze altijd tegen het lint aan schuurt en dat is bij deze oude tape niet gewenst, daar het lint natuurlijk door de ouderdom wellicht ook niet meer zo sterk is... Bij alle BasF bandjes die dit mechaniek hebben en die in mijn bezit zijn, heb ik deze plastic dingen verwijderd om zo de tape te sparen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

rcor schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:33:
[...]

Leuke zeldzame vondst... Ik neem aan dat je deze voor de heb meegenomen hebt en niet om er serieus iets op te zetten qua muziek? Immers hebben de meeste cassettedecks geen type 3 stand...

Toevallig heb ik een Sony TC-D5M fieldrecorder welke wel een type 3 stand heeft voor opnemen (maar ik heb dan weer geen type 3 cassette liggen)... ;)

Mocht je 'm wel gaan gebruiken: in dit bandje zit een Security Mechanism (SM) die als een soort van rem werkt zodra de tape stil staat... Nadeel aan dat mechaniek is dat deze altijd tegen het lint aan schuurt en dat is bij deze oude tape niet gewenst, daar het lint natuurlijk door de ouderdom wellicht ook niet meer zo sterk is... Bij alle BasF bandjes die dit mechaniek hebben en die in mijn bezit zijn, heb ik deze plastic dingen verwijderd om zo de tape te sparen... ;)
Welk lint? Ik heb het meteen in mijn cassettedeck gestopt en afgespeeld. :'(
Op een kant zit muziek van Der Kuckuck und die Nachtigall van GF Händel.

Ik heb een JVC KD-A33 op zolder liggen die ook type III ondersteunt. Misschien zal ik die een keer aansluiten.

Trein?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
MedionAkoya schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:39:
[...]

Welk lint? Ik heb het meteen in mijn cassettedeck gestopt en afgespeeld. :'(
Op een kant Der Kuckuck und die Nachtigall van GF Händel.

Ik heb een JVC KD-A33 op zolder liggen die ook type III ondersteunt. Misschien zal ik die een keer aansluiten.
Ik bedoel het cassettelint binnen in... Dit bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://compactcassette.weebly.com/uploads/2/3/6/8/23689969/9423825_orig.jpg

Zie je die twee witte staafjes bij de linker en rechter spoel? Dat is nu het SM mechaniek en zoals je ziet duwt deze altijd wel ergens tegen het lint aan en dat is exact de reden waarom ik ze eruit haal... Omdat de tape zelf al wat ouder is zou dit mechaniek dus het cassette lint op de spoelen kunnen beschadigen en dat zou zonde zijn... ;) Dit betekend nu niet meteen dat jou cassette nu beschadigd is, maar het zou wel kunnen gebeuren op den duur...

Ook Agfa heeft dit systeem een tijdje toegepast op hun cassettes (in gebruik onder een licentie van Basf die ze hierop hadden genomen) en ook daar zou ik het mechaniek verwijderen als die aanwezig is...
Afbeeldingslocatie: https://tapemonitor.files.wordpress.com/2017/07/agfa-open.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door rcor op 06-08-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik heb er hier ook nog een paar (BASF, AGFA, Philips, Sony, zelfs een Denon). Ik heb zelfs een deck met type 3 stand (volgens mij een JVC maar weet ik niet zeker), maar die heb ik nooit goed werkend kunnen krijgen. Het geluid valt regelmatig weg. Mogelijk iets met de opname-switch (zo'n metalen balk met meerdere contactpunten die je niet open kunt maken), maar hoe veel contactspray ik er ook in doe, het wordt niks beter.

Nou ja, geeft niks, ik heb toch niet het idee dat zo'n type 3 bandje beter geluid gaat geven dan een standaard TDK SA (of zelfs een D). Ze hadden nogal last van een vreemde frequentiekarakteristiek, omdat de ferric laag bedoeld was voor lage tonen en de chroom laag voor hoge tonen, en daar zit een grens-/overgangsgebied tussen. En nu zal het nog erger zijn geworden, want chroom verliest door de jaren heen wat volume (+/- 3dB) en ferrics niet, dus die lagen zijn allang niet meer in de juiste verhouding. Ik beschouw ze voornamelijk als museumstuk, een interessant deel van de geschiedenis van cassettes, maar niet om echt te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 19-09 11:55
MedionAkoya schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:04:
Ik had nog geen type 3 cassette in mijn collectie zitten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jeugdsentiment! Basf cassettebandjes waren niet zo populair.
Btw mijn cassettedeck was op TDK SA 90 cassettebandjes afgeregeld.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Xfile schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Jeugdsentiment! Basf cassettebandjes waren niet zo populair.
Kan je wel zeggen, kon bij BASF om de haverklap de koppen reinigen.
Was wel in de begintijd dat ik hier en daar wat bandjes kreeg, later kocht ik altijd TDK.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:13

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Dan heb je nooit de chrome bandjes van BASF gehad.

Deze zijn zo glad dat je bijna nooit de koppen hoeft schoon te maken.

Alleen jammer dat inderdaad de gevoeligheid flink minder wordt na een aantal jaar.
Heb er nog genoeg liggen , nieuw in folie :)

Kan ik nog jaren vooruit in elk geval. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door fordrwd4ever op 02-08-2023 09:36 ]

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Wou net zeggen. Heb ook genoeg BASF bandjes en zolang je de bias in kunt stellen, kun je er prima mee opnemen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rcor
Zelf heb ik deze nog in gebruik van BasF:
Afbeeldingslocatie: https://a.d-cd.net/H1AAAgH6ieA-1920.jpg

Dat is een mooie printed shell waar ze verschillende uitvoeringen in hadden indertijd... Gewoon leuk!

Tjah en dan kom ik dit filmpje tegen uit 1984 (ja, zo'n jaar voor mijn geboorte) om maar even in het thema cassette / cassettedeck te blijven hangen:

Rond 2:15 minuten zien we een 7-voudige cassette wisselaar van zo te zien aan het logo Mitsubishi... Tjah, dat zeldzaam ding ben ik hier nog niet tegen gekomen in ieder geval... ;)

Chriet Titulaer had het destijds goed door waar de wereld heen ging... Ook zijn voorspelling over communicatie over glas in een andere aflevering is uitgekomen... Heerlijk die man...

Helaas is Chriet al een hele tijd terug overleden... Jammer! ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
rcor schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:42:

Tjah en dan kom ik dit filmpje tegen uit 1984 (ja, zo'n jaar voor mijn geboorte) om maar even in het thema cassette / cassettedeck te blijven hangen:
[YouTube: TV: Wondere Wereld (19840909) | Vanaf de Firato '84 | Chriet Titulaer]

Rond 2:15 minuten zien we een 7-voudige cassette wisselaar van zo te zien aan het logo Mitsubishi... Tjah, dat zeldzaam ding ben ik hier nog niet tegen gekomen in ieder geval... ;)

Chriet Titulaer had het destijds goed door waar de wereld heen ging... Ook zijn voorspelling over communicatie over glas in een andere aflevering is uitgekomen... Heerlijk die man...

Ik zat aan de buis gekluisterd als Chriet Titulaer op TV was. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 21:56
Mooie herinnering en destijds werd het navi systeem Karin veel ingezet bij taxi's en wagens in het duurste segment en peperduur.
Die scrambling van tv kanalen had ik in 1981 al bij een abbo op HBO toen ik in de VS woonde.
Decoder stond op de tv en met mechanische schakelaars koos je voor een kanaal dat voor je abo vrijgegeven was.

[ Voor 44% gewijzigd door snah001 op 02-08-2023 15:02 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat was het Carin systeem, met een C. Philips vinding :)
CarIn, zo onthou je hem beter ;)
rcor schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:42:
Zelf heb ik deze nog in gebruik van BasF:
[Afbeelding]

Dat is een mooie printed shell waar ze verschillende uitvoeringen in hadden indertijd... Gewoon leuk!

[YouTube: TV: Wondere Wereld (19840909) | Vanaf de Firato '84 | Chriet Titulaer]

Als ik er ooit nog een goedkoop tegenkom zou ik de Pioneer cassette wisselaars wel eens willen hebben. Komen zo af en toe wel voorbij, kunnen er 6 in.
Maar voor de heb moet dat niet meer dan 50 euro kosten eigenlijk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
The Eagle schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:53:
Dat was het Carin systeem, met een C. Philips vinding :)
CarIn, zo onthou je hem beter ;)

[...]

Als ik er ooit nog een goedkoop tegenkom zou ik de Pioneer cassette wisselaars wel eens willen hebben. Komen zo af en toe wel voorbij, kunnen er 6 in.
Maar voor de heb moet dat niet meer dan 50 euro kosten eigenlijk :P
Of Pioneer zoiets ook heeft gemaakt weet ik niet. wel heeft Techmoan er heel wat laten zien:

In dit filmpje gaat het toevallig om een Sharp boombox, maar rond 2:04 komt toevallig een wisseldeck voorbij van Mitsubishi die, zover ik kan zien, heel erg lijkt op die ene in het eerder gedeelde filmpje van Chriet Titulaer...

Tjah, in de jaren '60 / '70 had je in ieder geval de keus uit deze twee van Philips en Panasonic:

En in 1992 had je bij Sony nog een bijzonder apparaat:

Ik zal eens kijken of Pioneer ook zoiets gemaakt heeft, want nu heb ik daar geen idee van zoals gezegd... ;)

Edit:
Ja, pioneer heeft er meerdere gemaakt:
- Pioneer CT-M66R:
- Pioneer CT-WM77R
- Pioneer CT-M6R
- Pioneer CT-WM70R
- Pioneer CT-M601R

Die laatst genoemde staat ook nog eens te koop voor veel geld, in defecte staat ook nog:
https://variousstorenl.nl...tte-wisselaar/10000000223

Vraag me echt af of die dit geld wel waard is... :X

[ Voor 11% gewijzigd door rcor op 02-08-2023 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Die sony staat te koop op MP.

https://link.marktplaats.nl/m2004121283

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:36
EricDH schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:56:
[...]

Dat is een mooie aankoop; erg fijne speakers.
Zie hier het filterschema; misschien kan dat je helpen met het fase probleem; let op dat de middentoner en hogetoner uit fase zijn aangesloten !

[Afbeelding]
Ik had vandaag eindelijk tijd om ze open te maken. Een van beide woofers was verkeerd om aangesloten. De rest zat wel goed volgens het schema. Na het opknappen va de kasten ga ik alles weer correct aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

rcor schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:47:
[...]

Of Pioneer zoiets ook heeft gemaakt weet ik niet. wel heeft Techmoan er heel wat laten zien:
[YouTube: This makes a change - a Boombox with a unique feature. Mitsubishi TX-L50]
In dit filmpje gaat het toevallig om een Sharp boombox, maar rond 2:04 komt toevallig een wisseldeck voorbij van Mitsubishi die, zover ik kan zien, heel erg lijkt op die ene in het eerder gedeelde filmpje van Chriet Titulaer...

Tjah, in de jaren '60 / '70 had je in ieder geval de keus uit deze twee van Philips en Panasonic:
[YouTube: Philips crazy Ski Slope Cassette Deck]
[YouTube: Fascinating Vintage 20 Cassette Carousel from 1972 : Panasonic RS-296US]

En in 1992 had je bij Sony nog een bijzonder apparaat:
[YouTube: What a 10hr music playlist looked like in 1992]

Ik zal eens kijken of Pioneer ook zoiets gemaakt heeft, want nu heb ik daar geen idee van zoals gezegd... ;)

Edit:
Ja, pioneer heeft er meerdere gemaakt:
- Pioneer CT-M66R:
- Pioneer CT-WM77R
- Pioneer CT-M6R
- Pioneer CT-WM70R
- Pioneer CT-M601R

Die laatst genoemde staat ook nog eens te koop voor veel geld, in defecte staat ook nog:
https://variousstorenl.nl...tte-wisselaar/10000000223

Vraag me echt af of die dit geld wel waard is... :X
Je vergeet de CT-M5R en CT-M55R nog :)

Variousstorenl kende ik nog niet. Grappige site, maar hij is veel te duur en met ongeteste zut. Nee dank je :P

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• nineball
Deze week een Akai CS-703D onder handen genomen. Ik had hem een tijd geleden als defect meegenomen uit de kringloop voor een tientje. Het defect viel wel mee, de tellersnaar was gebroken en dan werkt het mechaniekje niet meer dat checkt of de opneemspoel nog wel draait en dan slaat ie af. Dus setje nieuwe snaren besteld, drie stuks. Om die te vervangen moet het loopwerk er niet alleen uit maar ook uit elkaar. Daar is niet echt een tutorial of manual van te vinden dus dat is een leuke puzzel. Na het weer in elkaar zetten bleef hij lopen maar op pauze sloeg hij toch nog uit. Na een uur turen en nadenken zat er een klein bladveertje aan de verkeerde kant van een palletje. Die kon ik gelukkig van buitenaf goed wippen, nog een keer die hele exercitie had mijn geduldknobbel niet overleefd.
Verder schoongemaakt, vu-lampjes vernieuwd en er zat nog een plof-rifa in die ik heb vervangen. Hij speelt en klinkt als een zonnetje. Geen topmodel maar wel een leuk ding en zeer bevredigend om weer aan de praat te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfn8ZeIXxLs0TE0TC4P5oFl3vJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asIEEhmcc15XL2UqMP03THcG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:44

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Q6B9dF-eW_3RSD71NaGxqnj5FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAIeSTL5qmJVR6m4qGMkexOt.jpg?f=fotoalbum_large

Na een tijdje een Denon cd speler te hebben gebruikt, heb ik toch maar besloten de Onkyo Integra terug te zetten. Qua geluid is deze vele malen beter. De Denon klinkt gewoon levenloos terwijl op de Onyko is het geluid dynamisch, warmer maar ook gedetailleerder is. En gebouwd als een tank maw zeer solide bouw kwaliteit.

Alleen moet de cd speler een servicebeurt krijgen gezien af en toe de cd bij het inlezen niet direct wordt herkend. Maar tot op heden heb ik nog weinig cd spelers gehoord die zo aangenaam als deze Onkyo Integra DX6850 klinken!

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nice. Ik heb al een paar jaar een Onkyo DX7511 staan, eigenlijk nooit echt gebruikt. Misschien toch eens doen.
Was toen wel de steal van het jaar: die Onkyo icm een Pioneer GR777 voor 40 euro :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Toshirou schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:55:
[Afbeelding]

Na een tijdje een Denon cd speler te hebben gebruikt, heb ik toch maar besloten de Onkyo Integra terug te zetten. Qua geluid is deze vele malen beter. De Denon klinkt gewoon levenloos terwijl op de Onyko is het geluid dynamisch, warmer maar ook gedetailleerder is. En gebouwd als een tank maw zeer solide bouw kwaliteit.

Alleen moet de cd speler een servicebeurt krijgen gezien af en toe de cd bij het inlezen niet direct wordt herkend. Maar tot op heden heb ik nog weinig cd spelers gehoord die zo aangenaam als deze Onkyo Integra DX6850 klinken!
Ik zou eens beginnen om de laserlens te reinigen met een watten staaf en wat alcohol... Dat heb ik ook eens gedaan met een Aiwa miniset omdat die geen CD's meer wilde inlezen... Heeft daarna toch nog wat jaartjes fatsoenlijk gewerkt, maar uiteindelijk ging de set als nog stuk op een van de andere zaken en heb ik 'm door een losse componenten set vervangen... ;)

Als dat niet helpt: begin dan maar te bidden dat de laserlens nog in orde is! Want als die versleten is zal die ongetwijfeld lastig aan te komen zijn nieuw... ;)

Sterker, het Duitse Lasertrader kan 'm niet leveren op dit moment:
https://www.lasertrader.d...pickup_homehifi_Onkyo.htm

Bij mij is dit de ena laatste laser uit het overzicht...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 06-08-2023 07:59 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ON8SD
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 15:43
Deze Kenwood KA-4002 is nog altijd in (min of meer) daily use...
Begin de jaren '70 werd die wekelijks door mijn vader gebruikt als 2e versterker in zijn discobar.
In de jaren 80 stond die dan bij mijn ouders in de living.
In de jaren 90 heb ik hem in gebruik genomen om iets modernere muziek mee te draaien in de slaapkamer, pakweg tot halverwege de jaren 2000.
Een paar jaar geleden heb ik hem dan terug gehaald bij mijn ouders op zolder om vanaf dan een paar keer per maand weer wat plaatjes te kunnen mixen thuis.

Het beestje heeft dus wel al wat speeluren achter de kiezen :-), maar nog altijd zonder modificaties of herstellingen. De volumeknop durft soms wel eens een beetje kraken maar zelfs dat valt eigenlijk nog héél goed mee gezien zijn leeftijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyBMVU0jWb1yckZiiUGYV9wvzPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iBj2TWxagol7DPDxCvlSSLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
@ON8SD Dat is wel spot on met dat 70's behang en loudness actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ON8SD
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 15:43
@Skynett Het is de enige kamer die we niet opnieuw behangen hebben toen we het huis kochten. De vorige eigenaars hadden een iets andere behangstijl dan wij :-D.
En ik zou eens moeten kijken naar betere luidsprekers zodat ik die versterker wat neutraler kan instellen... Je kunt het niet zien maar ook de bass staat nog eens op +2 om toch iets van de overgangen te kunnen maken... Alles behalve ideaal dus.

[ Voor 0% gewijzigd door ON8SD op 07-08-2023 10:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
Teufel Ultima 40 MK3 speakers heerlijk op vintage versterkers 8 ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Ai. Mijn mooi opgeknapte Akai CS-703D heeft problemen met opnemen. Als ik hem op pauze in de opneemstand zet klinkt het geluid vervormd over beide kanalen. En dat wordt rap erger als ik het opname level verhoog. De uiteindelijke opname klinkt dus ook vervormd maar het probleem zit daar dus al voor. Al lezende denk ik dat er iets fout gaat in het opname circuit. Schakelaars en potmeters zijn allemaal schoon. Afspelen gaat goed. Mijn elektronica kennis gaat denk ik tekort schieten om dit te fixen, ik kan wel een beetje elco’s gaan zitten vervangen maar ja. Heeft iemand wat tips om dit gestructureerd aan te pakken? Ik heb een scope, een multimeter en ik kan tonen genereren. Nu nog een beetje kennis…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rcor
Voor ik ga deelnemen aan een kroegentocht op de kermis van Venray had ik toch nog even trek in een bandrecorder bandje... Leuke opname van Radio 3 met toen nog omroep Veronica...
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AIL4fc9cdKjE0F8xMsMf0iQOeCgZPSIMVdnT_982p_sg1UpL6X1BnFvM2IRipEg8rm64Gw4xggotcmjVqFrp48cYjIjFxv-2V4tVBE0Uo7mSc7xavbBhoy2u=w2400

[ Voor 34% gewijzigd door rcor op 07-08-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
nineball schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:47:
Ai. Mijn mooi opgeknapte Akai CS-703D heeft problemen met opnemen. Als ik hem op pauze in de opneemstand zet klinkt het geluid vervormd over beide kanalen. En dat wordt rap erger als ik het opname level verhoog. De uiteindelijke opname klinkt dus ook vervormd maar het probleem zit daar dus al voor. Al lezende denk ik dat er iets fout gaat in het opname circuit. Schakelaars en potmeters zijn allemaal schoon. Afspelen gaat goed. Mijn elektronica kennis gaat denk ik tekort schieten om dit te fixen, ik kan wel een beetje elco’s gaan zitten vervangen maar ja. Heeft iemand wat tips om dit gestructureerd aan te pakken? Ik heb een scope, een multimeter en ik kan tonen genereren. Nu nog een beetje kennis…
In essentie dan bij opname in de pauzestand een sinus (1khz oid) op het ingangssingaal zetten en dan met de meetpen (probe) van de scope het signaal vanaf de input gaan volgen tot aan de opnamekop. En dan zie je ergens in dat pad de vervorming zijn intrede doen. Kan een condensator in de singaalweg zijn, maar net zo goed een transistor of een opamp.

Het singaalpad vindt je in het servimanual terug.

Als eerste even de voedingsspanningen checken, to be sure. En dan niet zenuwachtig worden als die niet binnen de 1% gelijk zijn aan specs. Belangrijkste is dat ze niet te veel inzakken bij belasting. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 21:56
Vreemde is dat het op beide opname kanalen gebeurt.
Dan moet het iets zijn wat beide kanalen gemeenschappelijk hebben en dan moet je denken aan bijvoorbeeld de voeding o.i.d..

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
Gewoon beginnen met foutzoeken, dan kom je er vanzelf wel.

Als je ergens ziet dat er vervorming geïntroduceerd wordt, en ook dat (lokaal) de voedingsspanning instort, dan ga je daar weer verder op doorzoeken. Dit soort fouten zijn juist relatief makkelijk te vinden, moeilijker wordt het wanneer iets maar af en toe een storing heeft. En hij heeft alles in huis.

En door het vaker te doen, wordt je er vanzelf handiger in. Juist het zelf doorgronden van een schema en dan zelf de fout opsporen geeft enorm veel voldoening.

Wat ook vaak helpt is een functionele beschrijving van de (functionele) blokken van het apparaat of een gedetailleerde beschrijving van de circuits. Soms tref je dat ook aan een servicemanual. Juist daar kan je erg veel van leren.

Pagina: 1 ... 147 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6