Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 11:55
OgWok schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:41:
[...]

Als ik me niet vergis, speelde zich hier, het Translator verhaal, bij dit huis af en wel links bij de garage. Daar zag ik wel eens dat er flinke luidsprekers achter in auto's werden geladen.

[Afbeelding]

Overigens vraag ik me ook af hoeveel Tweakers nog een set Translator speakers hebben staan. Mooi spul.
http://www.translator-info.nl/images/1984.pdf
Het was in de garage achter zijn huis op de Oosterengweg 37 in Hilversum.
Ik woonde er vlakbij, tot 1983.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:18
f2ride2001 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:43:
En dan vergeten jullie ook nog de ZAMAC-rot die vaak voorkwam in bepaalde series Akai / Pioneer / Technics.....

Heb zelf een vroege Akai X-201D.
- 3 motoren
- 3 koppen (Cross Field system)
- 3 snelheden
- auto reverse
- 17 kilo
- afmeting 375 x 360 x 245 mm
- Crossfield; 4-track; 4.75, 9.5, 19 cm/s; Auto-Reverse.

Veel metaal en een grote dikke snaar. Nieuwe capstan rol opgezet en draaien maar. Werkt prima en goed geluid ondanks zijn eenvoud. Ben er blij mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op zich prima machines, ik ben alleen niet zo'n fan van dat auto-reverse mechanisme. Dat kan speling op de koppen veroorzaken.
En natuurlijk de 2sc458 transistoren die problemen veroorzaken.
Maar eenmaal goed afgesteld zijn ze best aardig.

Ik denk overigens dat het m.b.t. de prijzen inderdaad om de looks gaat. En alles waar je 26.5cm spoelen op kunt gebruiken gaat sowieso al voor de hoofdprijs weg.
Technisch gezien heb ik bijvoorbeeld liever een revox A77/B77 ipv een akai of bijv. een philips 4520, maar qua uiterlijk zijn dat niet de mooiste machines en verder alleen basic functionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:35
DatraxZ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:18:
[...]

Een deck van 30-40 jaar oud is eigenlijk zelden een risicoloze aankoop :) Althans, als je het deck ook daadwerkelijk wil gebruiken. Als ornament in de woonkamer is het natuurlijk een ander verhaal.
Mee eens, maar ik bedoelde dan ook de koppen in het deck en niet zo zeer de rest er omheen... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rcor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTvU_iwjdCKIwKsCJpFpaY-cB2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfaKb58obgA5GP0n4whDGyZR.jpg?f=fotoalbum_large

50 cent voor een Sony metal xr betaalt zojuist op een carboot sale... Koopje! Bandje zit nu in mijn Kenwood deck te spelen en de opname klinkt zeer goed, veelal muziek in het genre van de band Kayak... Leuk! ☺️😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:18
Nice! Ik hoop nog steeds een keer een hele bak metals tegen te komen van iemand die het verschil tussen een TDK D en een MA niet kent, maar gezien de gestegen prijzen voor bandjes online denk ik dat die tegenwoordig sneller op marktplaats belanden dan op een rommelmarkt :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
rcor schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:47:
[Afbeelding]

50 cent voor een Sony metal xr betaalt zojuist op een carboot sale... Koopje! Bandje zit nu in mijn Kenwood deck te spelen en de opname klinkt zeer goed, veelal muziek in het genre van de band Kayak... Leuk! ☺️😊
Ik kan me voor mijn kop slaan, een achternichtje van mij (harpist in opleiding) had ik een doos cassettes te leen gegeven met, laten we zeggen, aparte fusion muziek en het Denon DRS 810 Tapedeck. Ongeveer 20 Metal Tapes in die doos. Die muziek beviel haar niet echt en na een paar jaar dacht ik om het eens terug te vragen.

Het Tapedeck kreeg ik terug maar de doos cassettes had ze weggegooid |:(
Geschatte huidige waarde 20*9€ voor Metal en 40*5€ XL-II

50 cent is echt een van de mooiere vondsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:49
Auw....... :X

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:36

D_V

Over Metals gesproken... :P

Iemand had hier bij de plaatselijke kringloop z'n complete metal-collectie afgegeven.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/64794b169dfdf/64794b168b7bf-PXL_20230526_150313943.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
D_V schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 03:52:

Iemand had hier bij de plaatselijke kringloop z'n complete metal-collectie afgegeven.

[Afbeelding]
Bij welke kringloop was dit? Dit oogt niet als 2switch in Venray of Twedde kans in het kleine plaatsje Meterik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[Afbeelding]
Metal? ABC, Boston, Blof?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

[Afbeelding]
Sowieso best wel een leuke mix van albums, waar is dit? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:52
Ik heb een Nakamichi 600II casettedeck, zijn er ergens goede kwaliteit snaren hiervoor te koop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:27
Dat ding heeft voor dat geld ook nog eens een grote ontwerpfout imho.
(rechte arm)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

rcor schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:10:
[...]

Bij welke kringloop was dit? Dit oogt niet als 2switch in Venray of Twedde kans in het kleine plaatsje Meterik...
Opa Jos in Venlo (Blerick).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[Afbeelding]
Als er nog iets tussen zit dat je niet aanstaat... O-)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 19:31
pauldaytona schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:26:
Ik heb een Nakamichi 600II casettedeck, zijn er ergens goede kwaliteit snaren hiervoor te koop?
Electro Andijk altijd wel goede ervaringen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:52
EricDH schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:52:
[...]

Dank je, hij is al jaren buiten gebruik, maar wil hem weer tot leven wekken. Moet eerst eens kijken wat er nog eventueel meer nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Ramzzz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:33:
[...]

Als er nog iets tussen zit dat je niet aanstaat... O-)
Ik ben geen metal-fan, heb alleen wat "alternatieve en prog-rock" cd's meegenomen. 1,95 per cd is nou ook weer niet supergoedkoop. Als er iets tussen zit wat je graag wil hebben kan ik wel even kijken of het er nog ligt. Geen probleem!
Ik heb uit een vorige partij nog wat metal cd's liggen die ik niet draai, Slayer b.v. dus mocht dat interessant zijn.

Nog wat meer cd's die er liggen:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/647a97272e47f/647a972719d08-PXL_20230526_144214589.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
EricDH schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:52:
[...]

Ik haal ze altijd hier:

https://www.thakker.eu/riemen/tape-deck/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• f2ride2001
Vandaag een versterker van een mede tweaker onderhanden. 1 kanaal uitgevallen, vervolgens sluiting en zekering door.

Deze blijkt dus al eens gerepareerd te zijn. De transistoren zijn vervangen door equivalent BD4xx.
Het soldeer werk is echt super bedroevend. De vorige prutser heeft met een veel te hete soldeerbout gewerkt waardoor sporen los gekomen zijn.

Kijk en huiver

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1cQnN0U0h4G_f91_j4ipBwUdiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGQIxYi9L3zpm3d3azOQ0FwI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfAre45uN4Qtwqq1xWhNXCmgvPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aq8oGqx14YO1pfaQ5ZYI9mlM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBz56PugM40gMHjzKBOhvDBXkQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FqR3bC7WR5oN6NAZeldN6Vi.jpg?f=fotoalbum_large

En hij heeft al eens eerder een flinke klap meegemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tkw_zytK4FMkACq_lUAwQdxjMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVTmMfbTBEeh9JBA2NSXhZz0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JptBqVTLVW6tMNi_svNbvwY5WE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1ByL697BazB6Jo1NnwxJZfE.jpg?f=fotoalbum_large

Dus meteen maar de meeste componenten van de eindversterker eraf gehaald en de print flink schoonmaken.

Ooit eens rijkelijk met contact spray rond gespoten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNvKKe-NcwX5p9w02znCWOqpq_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKPlBRnuT8wV1MSF3MIutAWG.jpg?f=fotoalbum_large

Dat mag, maar dan moet je het daarna wel schoonmaken met IPA anders vreet het erin en ben je verder van huis. Zie groen uitgeslagen instelpot.....

9 Fuseresistors vervangen, 12 Elco's vervangen. De emitter weerstanden vervangen voor nieuw en de 1k weerstanden. Ik neem geen risico.

Print helemaal schoon gemaakt na solderen en vervangen van alle componenten. IC opnieuw gesoldeerd en koelbloek schoon gemaakt. Dat ziet er dan zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLgnSNq3ANeQMuANylbufnvHlaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0MLRrFxqi5XTbxdhDD3oxjP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gekozen voor de originetel 2SC en 2SA transistoren. Die zijn binnen, zit nu alleen nog te wachten op siliconen underlayer en isolatie hulsjes, om ze, geisoleerd, op koellichaam te kunnen monteren.
En dan vervolgens afregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:26
@f2ride2001
Wel makkelijk troubleshooten: waar het rookt is de stroom te hoog. :)

Maar ziet er weer helemaal tiptop uit, mooi werk!

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:18
@f2ride2001
Oei dat ziet er niet goed uit, hoe heb je de printplaat gerepareerd, verbinden met een draadje naar het volgende punt. Of de lak van de printplaat afschrapen en op het koper solderen? (zo te zien het laatste)

Wat bij mij goed hielp om de boel niet te slopen is door goede desoldeerlitze te gebruiken om het oude tin weg te halen zonder schade.

[ Voor 5% gewijzigd door Roderiktweaker op 06-06-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Ik heb een despoldeerpomp/bout. Dat werkt geniaal om het soldeer weg te halen.
Wel is het een k*t ding om schoon te maken......

Maar als het gaat om componenten weghalen is het geniaal en snel. En meteen al het overtollige soldeertin weg. En je verwarmt maar heel kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Hah, wat een bende. Dit is dus waarom ik niet soldeer, bij mij zou het er ook zo uit komen te zien en ben verstandig genoeg om het daarom maar te laten ;) Gelukkig zijn de meeste fixes die ik nodig heb mechanisch en ben ik nog geen kapotte caps tegen gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:29

DatraxZ

TrueCrypts Everything

@f2ride2001 mooi werk. Idd, de vorige persoon die eraan gewerkt heeft, heeft er een beetje een bende van gemaakt...
Ik gebruik zelf een automatisch desoldeer pistool met verwarmde kop, en dat werkt erg makkelijk. Soms is ook desoldeerlint nodig, maar dat is maar zelden.

Zelf ben ik momenteel bezig met de volledige revisie van een Revox A77 MK IV Dolby.
Alle (!) Frako axiale caps waren compleet dood (geen meting, of extreem hoge capaciteits meting), de radiale gaven allen een (veel) te hoge meting, wat typisch ook geen goed nieuws is, en de Rifa's stonden op punt van exploderen, en een aantal trimmers zijn ook defect.Meteen ook alle tantaaltjes vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DGmnl1u_5ksY--CAs6uP_nK4Xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e46tYR3cxXjycaGVNLHEf450.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWquQ3iNCx998_1-KTjd7UujkKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRPrJqritxT0uA6Qn59X3q68.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPBqq02Ohkui9LVcbFlp0bzgYx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3U0wOZmxfrGGDd86I2zOLEdU.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog enkele trimmers op de 2 dolby PCB's vervangen. De weergave versterkers zet ik standaard op 0.75V uitsturing bij max. volume (stand 10) ipv 1.5V zoals per SM. Dat geeft iets meer headroom bij de weergave van luide passages.
Heb reeds enkele testen gedaan (zonder Dolby) met BASF SM911 op 370nWb/m, en ik ben eigenlijk wel onder de indruk van wat dit kleine deck weet te presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Ja, die oude spoelen recorders zijn echt zo gek nog niet. Ik heb me ook verbaasd over de geluidskwaliteit van mijn (eenvoudige) Akai. Echt heel goed en zeker voor die tijd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
  • Laatst online: 16-09 15:38
Hi
Wie tips hoe een kenwood ge-760 equalizer aan te sluiten op een a-76 versterker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Videopac

Rommelt wat aan.

Gentleman schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:57:
Hi
Wie tips hoe een kenwood ge-760 equalizer aan te sluiten op een a-76 versterker?
Op de adaptor-aansluitingen of anders via tape of dat.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentleman
  • Laatst online: 16-09 15:38
Videopac schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:22:
[...]

Op de adaptor-aansluitingen of anders via tape of dat.
Ja de adaptor snap ik niet zo. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7_WNVEi0I1VNKBt4yLDZrlRb7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEGdqgqe8F75oM0jGdJE4e7A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Je hebt twee mogelijkheden:
1. Je sluit de bronnen waar je het geluid van door de equalizer wil laten aanpassen aan op de equalizer en sluit de equalizer aan via de rear adaptor op een ingang op de versterker (elke ingang is goed muv phono).
2. Je gebruikt de lijn in/uit van de equalizer en sluit die aan op de adaptor in/uit van de versterker (dat mag ook de tape of dat zijn). NB: in van de versterker is uit van de equalizer en andersom. Dit doe je als je je bronnen op de versterker aansluit.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 19-09 15:08
Curieus, ik ken die MIDI setjes van Kenwood een beetje, en meestal zit daar zo'n in/output op voor 'adaptor' of 'equalizer', met een brugje erop. Dat zat volgens mij ook al op de iets eenvoudigere en oudere A-34 die mijn ouders nog hebben staan. Raar dat dat wegbezuinigd is in een latere generatie...

Als ik google op Kenwood A-76 zie ik ook diverse afbeeldingen met dat bruggetje ergens gemonteerd. Alsof er verschillende varianten zijn gemaakt...?

Is het bovenste apparaat op je foto de A-76? Omdat bij die 'rear adaptor' staat 'To A-76 / A56'...?

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 08-06-2023 08:24 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

dreamscape schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:22:
[...]

Curieus, ik ken die MIDI setjes van Kenwood een beetje, en meestal zit daar zo'n in/output op voor 'adaptor' of 'equalizer', met een brugje erop. Dat zat volgens mij ook al op de iets eenvoudigere en oudere A-34 die mijn ouders nog hebben staan. Raar dat dat wegbezuinigd is in een latere generatie...

Als ik google op Kenwood A-76 zie ik ook diverse afbeeldingen met dat bruggetje ergens gemonteerd. Alsof er verschillende varianten zijn gemaakt...?

Is het bovenste apparaat op je foto de A-76? Omdat bij die 'rear adaptor' staat 'To A-76 / A56'...?
Ik zie het nu ook. Was nog niet helemaal wakker. Raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 15:39

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

dreamscape schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:22:
[...]

nee dat zal de GE-760 zijn.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Dat plaatje is inderdaad de GE-760. De A-76 heeft gewoon een adaptor aansluiting. Ik snap die "rear adaptor" op de equaliser niet zo. 1 enkele in en out? Is dat mono? Ik zou m zelf gewoon in de line-in en line-out pluggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

GSX-MAN schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:21:
Kijk eens waar ik net tegenaan liep bij de kringloop:

[Afbeelding]

Moeten volgens degene die 'm daar gecheckt heeft wel nieuwe snaren in, maar wat een gaaf ding.
Mijn schoonvader heeft 'm gefixed, beide VU-meters werken weer!

Nu nog de snaren aanpakken en kijken waarom hij niet terugspoelt.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 21:56
Zag dat de Akai GX 747 voor topprijzen verhandeld wordt.
Wel een goede en mooie machine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APNgfuMuedYNyDnS9Yp2sfLJTUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APZFBa9KDZpTcargKnFe1mmK.jpg?f=fotoalbum_large

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:13

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

snah001 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:02:
Zag dat de Akai GX 747 voor topprijzen verhandeld wordt.
Wel een goede en mooie machine.

[Afbeelding]
Mja, gaaf ding maar het is meer de looks dan de prestaties. Het is een beetje de ultieme patsermachine :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
mentalmadnizz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:56:
[...]Mja, gaaf ding maar het is meer de looks dan de prestaties.
Eens, maar de looks van apparatuur uit die tijd zorgt mede voor de populairiteit van die apparatuur en ook van dit topic.

En met apparatuur alleen op de looks alleen beoordelen is op zich niks mis, maar besef wel dat dat een heel ander criterium is dan geluids- of bouwkwaliteit. Alle criteria kunnen samenkomen in 1 apparaat, maar dat is zeker geen wetmatigheid.

Persoonlijk laat ik de laatste twee veel zwaarder wegen, maar ik kan van de looks alleen ook gewoon enorm genieten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• f2ride2001
Toevallig gisteren de (matched) originele transistoren binnen gekomen.

Meteen maar even goed werk gemaakt.
Ook nog de MV12n (dubbele diode ter compensatie) vervangen door 2x1N4148. Deze dingen willen nog al eens falen met catastrofale gevolgen.

Bij de montage moet je ook ontzettend goed opletten met de koperen plaat (die ter thermische koppeling dient van de transistoren). Want het witte hoedje isoleert wel de transistor, maar niet de koperen plaat eronder. Het gat is weliswaar groter, maar toch moet je echt goed opletten met montage dat het exact in het midden zit.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6iwd_PFHgpmosjjTGTanRFBBRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5436Zw0bd8fDqn6ewklIcVes.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie schone nette print. Emitterweerstanden waren krap aan (3W) ik heb ze vergroot naar 5W in zelfde footprint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzLtRukgxc7phCEJ-La7SQReGW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGqO51aLzXX8REeUmK8m0zFD.jpg?f=fotoalbum_large

Bias stroom was keurig af te regelen op 11mV conform manual

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQjAXJsO89LHqNZ11kFnk6Wfxmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tY3C4U12vuRnDT2PVhPKOXt.jpg?f=fotoalbum_large

Montage van de transistoren met enig kunst en vliegwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1l6CZcNb1LTCTuIdzU2WbzJQxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzdBZgEiymmVVqmE7PMXWZHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iP2JxMbTMFBJMFUv-LsRi3bboU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQ3Dn3uEEj9nlPaKNmLXSS30.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9CcX8DkS0ltcBuRDVlHkljejLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cp1NluaKNClTmaFfFBSz73pf.jpg?f=fotoalbum_large

En alles weer werkend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbZL3nmDXd0JQgVnANDaBz_gT_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AytbbN3h3ZPYVNBZ4kp1mS6X.jpg?f=fotoalbum_large

Ding klinkt best goed en wordt nu nauwelijks warm.
Vanavond zal ik hem nog op de duurtest zetten op luidsprekers. Kijken hoe hij zich houd.
Tot nu toe alleen op hoofdtelefoon gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Wow, koperen plaatje onder de eindtor. Dat is wel heel mooi voor de warmteafvoer en koppeling. Ik heb het nog nooit zo gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 08-06-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Nou heb ik verder geen kaas gegeten van electronica, dus misschien zeg ik iets doms, maar die transistoren zitten op een ander oppervlak dan de rest van de printplaat, maar wel direct verbonden met een stukje metaal (weet niet of daar een term voor is?). Gaat dat niet langs elkaar heen bewegen en op den duur de verbinding kapot maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
Pootjes van de torren maken een hoek van 90 graden voordat ze op de print zitten, daarmee kan je gedurende lange tijd heel wat uitzetting en krimp opvangen.
De pootjes van een grote tor die ook warm wordt, en ergens op vast zit zonder speling, in één rechte lijn op de print monteren is een no-go, maar dat is hier dus niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Dat had de vorige prutser dus gedaan.......

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:45
Ik kon het niet laten, toch nog twee equalizers gekocht. Een 9-bands Philips EQ670 met spectrum analyzer en een 10 bands Akai EA-27. Gekocht via MP voor 30,- en 25,- Ik moest een zwarte EQ hebben voor een projectje. Wel een enorm verschil in bouwkwaliteit tussen deze twee apparaten. De Philips zit veel beter in elkaar en ook de behuizing is veel dikker en zwaarder uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Gtcmz3jR/IMG-20230615-163612.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y9xp4KBs/IMG-20230615-164134.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pdx4m9VP/IMG-20230615-163411.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gkZT4ynY/IMG-20230615-164524.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door kingmace op 15-06-2023 20:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Eergisteren m'n Tascam BR-20 eens ingeregeld op RTM LPR-35, deze stond voorheen op SM900, maar ik zoek wat meer runtime op 15ips.
Zelfs met 320nWb/m nog best wat headroom. 510nWb/m (de stand "high") kan nog net, maar dan is het toch beter om de naalden niet te diep in het rood te laten gaan...

Een BR-20 wordt ook wel eens een "poor man's A810" genoemd, en met reden, want ze zijn erg goed en toch soms wat ondergewaardeerd. Niet direct een design om in de woonkamer te staan, maar op audio gebied echt een pareltje.

Voor de geïnteresseerden, hier een korte playback demo :

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:52
Die van mij staat wel in de woonkamer :X (hier heb ik namelijk de beste versterking/akoestiek)

Parklife

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Vind het wel een mooi ding eigenlijk, je moet er maar van houden zeggen ze dan toch?
wel mooi, poor man's, ding kost alsnog richting de 4k :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Parklife schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:26:
Die van mij staat wel in de woonkamer :X (hier heb ik namelijk de beste versterking/akoestiek)
Persoonlijk zou ik 'em ook wel in de woonkamer zetten,het is mijn beste "compacte" deck en ik ben nogal function-over-form ingesteld, maar mijn wederhelft heeft daar helaas een andere mening over... ;)
Intergalactic schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:06:
Vind het wel een mooi ding eigenlijk, je moet er maar van houden zeggen ze dan toch?
wel mooi, poor man's, ding kost alsnog richting de 4k :P
Jeetje, gaan die dingen voor 4K tegenwoordig? Dan heb ik vorig jaar echt een koopje gedaan... Op een veiling van een gemeente wat verderop gekocht, geen idee wat die er ooit mee gedaan hebben. Stond tussen de tweedehands computers en tuinmateriaal. Niet veel gebruikt zo bleek, want het deck had nagenoeg nagelnieuwe koppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

DatraxZ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Persoonlijk zou ik 'em ook wel in de woonkamer zetten,het is mijn beste "compacte" deck en ik ben nogal function-over-form ingesteld, maar mijn wederhelft heeft daar helaas een andere mening over... ;)

[...]

Jeetje, gaan die dingen voor 4K tegenwoordig? Dan heb ik vorig jaar echt een koopje gedaan... Op een veiling van een gemeente wat verderop gekocht, geen idee wat die er ooit mee gedaan hebben. Stond tussen de tweedehands computers en tuinmateriaal. Niet veel gebruikt zo bleek, want het deck had nagenoeg nagelnieuwe koppen.
Jaloers...prachtig ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Laatst online: 19:15
Vandaag heb ik een setje B&W DM4’s meegenomen uit de kringloop voor 35 euro. Uiterlijk zit er behoorlijk wat werk aan maar dat gaat wel lukken. Technisch zijn ze ok maar toen ik ze correct aansloot stonden ze uit fase, dat hoor je gelijk, zo’n scheel geluid zeg maar. Nadat ik eentje had omgepoold klonk het goed en hoor je gelijk waarom deze speakers zo geliefd waren en zijn. Toch apart, ze zien er niet uit alsof er aan de kasten geklust is maar kan me ook niet voorstellen dan iemand in de fabriek in de jaren 70 twee draadje verkeerd om heeft aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:04
@nineball Dat is nog eens een kringloopgelukje, mooi prijsje! Wel gek dat faseverschil, dat verwacht je inderdaad niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Je kunt met een 1,5volt batterij dat ook simpel controleren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
@nineball
Wel even uitzoeken waar die aansluitfout intern nou precies gemaakt wordt. Zijn het de terminals of is de middentoner uit fase aangesloten oid.
Gelijk beide exemplaren even onderzoeken waar nog meer allemaal mee gerommeld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricDH
nineball schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:06:
Vandaag heb ik een setje B&W DM4’s meegenomen uit de kringloop voor 35 euro. Uiterlijk zit er behoorlijk wat werk aan maar dat gaat wel lukken. Technisch zijn ze ok maar toen ik ze correct aansloot stonden ze uit fase, dat hoor je gelijk, zo’n scheel geluid zeg maar. Nadat ik eentje had omgepoold klonk het goed en hoor je gelijk waarom deze speakers zo geliefd waren en zijn. Toch apart, ze zien er niet uit alsof er aan de kasten geklust is maar kan me ook niet voorstellen dan iemand in de fabriek in de jaren 70 twee draadje verkeerd om heeft aangesloten.
Dat is een mooie aankoop; erg fijne speakers.
Zie hier het filterschema; misschien kan dat je helpen met het fase probleem; let op dat de middentoner en hogetoner uit fase zijn aangesloten !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Og6Agy7bibN9PiqILBPz8_rbgZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USIDi3dmAsWTIEmx1cBt3Zds.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kom net deze tegen. Niks voor mij maar ik weet vrij zeker dat er hier wat liefhebbers zitten: [A] Diverse Audio / Radio / TapeRecorder 1st Owner! [NOTK]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@nineball Goede score en zeker voor die prijs, vintage luidsprekers die ook nu nog mooi zijn. De units en wisselfilter zijn onderhoudsvrij na 50 jaar.

De aansluiting achter de terminals willen nog wel eens loslaten (moer) allicht zijn deze verkeerd terug geplaatst. Of er heeft iemand 50 jaar uit fase naar de luidsprekers geluisterd, zou ook bij het maken gebeurd kunnen zijn. Inderdaad de boel controleren met het schema.

Ik heb zelf de grotere DM 2a, maar allicht zijn de dm4's nog mooier, klinken wat gebalanceerder en minder laag kan soms een voordeel zijn bij mindere akoestiek.Het is soms wat teveel met de 2a.

Een decenia terug gingen de DM4's nog voor 75 euro, nu is de prijs verdubbeld naar 150/200 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door Roderiktweaker op 17-06-2023 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16

OgWok

U.N.C.L.E.

Wow, wat is dit ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xy3lbO2C3_vvT0PP3vCVZ3cOLJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A0XkG2YCh1ICD3728CoHlJzg.png?f=user_large

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Het merkplaatje is lastig te lezen, heb je een merk en type? Goodmans/Tandberg omnidirectional? Zijn er unit's aan beide kanten.

[ Voor 21% gewijzigd door Roderiktweaker op 17-06-2023 21:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricDH
Ik denk Goodmans dimension 8; aangezien dit staat bij de marktplaats advertentie waar deze foto van gekopieerd is ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
EricDH schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:56:
[...]

Dat is een mooie aankoop; erg fijne speakers.
Zie hier het filterschema; misschien kan dat je helpen met het fase probleem; let op dat de middentoner en hogetoner uit fase zijn aangesloten !

[Afbeelding]
Bedankt voor het schema!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Roderiktweaker schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:08:
@nineball Goede score en zeker voor die prijs, vintage luidsprekers die ook nu nog mooi zijn. De units en wisselfilter zijn onderhoudsvrij na 50 jaar.

De aansluiting achter de terminals willen nog wel eens loslaten (moer) allicht zijn deze verkeerd terug geplaatst. Of er heeft iemand 50 jaar uit fase naar de luidsprekers geluisterd, zou ook bij het maken gebeurd kunnen zijn. Inderdaad de boel controleren met het schema.

Ik heb zelf de grotere DM 2a, maar allicht zijn de dm4's nog mooier, klinken wat gebalanceerder en minder laag kan soms een voordeel zijn bij mindere akoestiek.Het is soms wat teveel met de 2a.

Een decenia terug gingen de DM4's nog voor 75 euro, nu is de prijs verdubbeld naar 150/200 euro.
Van zowel de dm4 als de dm2a heb ik al diverse sets opgeknapt. Welke beter bevalt ligt inderdaad aan de ruimte en opstelling. De dm4 ligt een stuk beter in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:45
nineball schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:06:
Vandaag heb ik een setje B&W DM4’s meegenomen uit de kringloop voor 35 euro.
Nice, dat is een hele mooie score! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:43
Probleempje wat ik met mijn zeer beperkte kennis van electro niet opgelost krijg.

Ik heb een Thorens TD124 die gereviseerd is, maar de aarddraad is erg kort, slechts een centimeter of 30. Ik heb minimaal een meter nodig om bij mijn voorversterker te komen.

Ik heb wat simpel speakerdraad gepakt en er een metertje aan gedraaid; echter de grondbrom blijft dan bijna onverminderd hoorbaar, terwijl hij helemaal weg is als ik mijn voorversterker naast de draaitafel zet zodat hij met de bestaande draad eraan hangt.

De aarddraad is op twee plekken aan de draaitafel vastgemaakt; een schroef op het chassis en een pool van de connector die aan de arm zit. Ik heb vanaf beiden een nieuwe draad gemaakt maar opnieuw, als de draden meer dan +/- 50cm is neemt de brom toe. Is dit normaal voor een aarddraad?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
@Dr. Strangelove ,
Ik kan op afstand veel vragen bedenken, hoe doet een andere voorversterker het? Hoe presteert de combinatie van platenspeler icm een voorversterker op een hele andere plaats in huis? (invloed omgeving) Hoe was de Thorens af-fabriek geaard? Is de singaalkabel van de Thorens vervangen, en zo ja, hoe is dat gedaan? Hoe is de aarding van de voorversterker zelf? Ik bedoel, is die van een geaarde stekker voorzien die vervolgens niet in een geaard stopcontact is gestoken?
Matcht de ingangsweerstand/capaciteit van de voorversterker wel lekker met het element, en is dan ook wel een passende kabel toegepast?

Maar doe eerst de stappen die het meeste inzicht verschaffen c.q. het meeste elimineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Skynett schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:42:
@Dr. Strangelove ,
Ik kan op afstand veel vragen bedenken, hoe doet een andere voorversterker het? Hoe presteert de combinatie van platenspeler icm een voorversterker op een hele andere plaats in huis? (invloed omgeving) Hoe was de Thorens af-fabriek geaard? Is de singaalkabel van de Thorens vervangen, en zo ja, hoe is dat gedaan? Hoe is de aarding van de voorversterker zelf? Ik bedoel, is die van een geaarde stekker voorzien die vervolgens niet in een geaard stopcontact is gestoken?
Matcht de ingangsweerstand/capaciteit van de voorversterker wel lekker met het element, en is dan ook wel een passende kabel toegepast?

Maar doe eerst de stappen die het meeste inzicht verschaffen c.q. het meeste elimineren.
Dank voor de systematische aanpak :)

Ik heb geen andere VV met een aardaansluiting. Ik heb wel de ground van mijn gewone versterker geprobeerd maar als ik die aansluit is de brom bijna niet vermindered.

De VV is niet geaard zelf, hij is aangesloten met een ongeaarde power brick. Ik weet niet hoe ik dat moet veranderen. De powerbrick zit in een contactdoos die geaard is in een geaard stopcontact.

De ingangsweerstand van de VV, geen idee. Het is een relatief moderne Thorens MM005. Het ding heeft wel wat dipswitches op de onderkant. Het element is een Shure V15 Type III.

Hoe de Thorens geaard was, geen idee, maar ik vermoed zoals het nu is omdat de revisie door mijn vader is gedaan en hij bracht ze altijd terug naar in de originele staat met originele onderdelen.

Aparte vind ik dat de lengte van de aardkabel blijkbaar zo'n impact heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-06-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
@Dr. Strangelove
Ik vermoed dat er geen enkel apparaat bij jou in de audio-keten nog aan de randaarde hangt. Veel ongeaarde stekkers en dubbelgeisoleerde apparatuur tegenwoordig, eigenlijk alleen nog maar.

Aarding richt je in volgens het ster-principe, een leiding (punt van de ster) ligt aan randaarde van het stopcontact, en dat apparaat is het centrum van de ster, en vanaf daar wordt de rest van de apparatuur aangesloten (geaard). Hiermee kan er geen aardstroom tussen apparatuur onderling lopen, de bekende aardlus (groundloop)

Je hebt waarschijnlijk geen 'ster' tussen de apparatuur onderling omdat alles zonder randaarde is aangesloten, maar je hebt dus ook geen aarding van de ster.

De ster zal hoogstwaarschijnlijk alleen uit de Thorens platenspeler en de voorversterker gaan bestaan, en dan moet je proefondervindelijk vaststellen welke van de twee het middelpunt van de steraarde gaat worden.

Omdat er nu geen echte aarde (massa) is om de storing (brom) af te voeren, functioneert je huidige, korte aardkabel simpelweg als 'antenne' en als je die langer maakt zal die dus ook meer storing oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
@Strangelove en @Skynett

Bij mij is geen enkel audio apparaat echt geaard aangesloten... Bij het stopcontact zit wel randaarde en de tafel contact dozen hebben dat ook, maar mijn Marantz PM7000N heeft geen aarde draad... Wat ik wel heb gedaan is een eigen stroomkabel voor 'm gebruiken waarbij de aarde aan de apparaat zijde niet is aangesloten (wel aan de stopcontact zijde dus)... Vervuiling wordt zo wel via de aarde draad afgevoerd zonder dat deze aankomt bij de versterker, maar de receiver zelf is nog steeds ongeaard verbonden...

De platenspeler van mij (een Technics SL-1700, Japanse uitvoering, zie ook mijn post in Het Grote Vinyl Topic Deel 4)

Is toch met z'n aarde draad verbonden met de Marantz en bromt niet... Hoe het exact zit bij een TD-124 van weleer weet ik niet, maar bij de Thorens TD-16X / TD-14X reeks van de jaren '70 werd de aarde via het linker audio kanaal geregeld. Mogelijk dat dit ook zo van oudsher bij dit model zo is... Maar dan nog: veel vragen die beantwoord moeten worden...

Ik zou het eens voorleggen in het topic "Het Grote Vinyl Topic Deel 4", daar zitten nog meer platen speler specialisten (waaronder @Cap / @mr_petit ) die je graag helpen met je aarding vraag...

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 18-06-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nog wat geëxperimenteerd met weinig resultaat maar misschien sluit het wat zaken uit.

Om te beginnen met de rest van de set: Op de overige inputs is geen enkele brom waar te nemen, zelfs niet bij maximaal volume. Ook niet op de Phono ingang (een gewone AUX line in met een phono label) als daar geen pre-amp op is aangesloten. Dus hiermee is denk ik aangetoond dat de rest van de set het probleem niet is, lijkt me?

Andere pre-amp geprobeerd, deze geeft dezelfde hiss.

Realiseer me nu dat met de korte bestaande draad de hiss voor een groot deel weg is maar niet helemaal. Dus er blijft iets niet goed zitten zelfs als ik de bestaande korte draad gebruik hetgeen suggereert dat het probleem upstream van de aardedraad zit?

@Skynett Ik heb wat moeite te begrijpen wat je bedoelt; de platenspeler heeft een randaardestekker en zit direct op een geaard stopcontact. De rest van de apparatuur is, op de pre-amp na die niet te aarden is met geaarde stekkers aangesloten op een ander stopcontact met randaarde. Afgezien van verlengsnoeren leggen voor elk apparaat individueel naar alle stopcontacten in de woonkamer weet ik niet hoe ik het andere kan aarden.

[ Voor 12% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-06-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
rcor schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:40:
@Strangelove en @Skynett

Bij mij is geen enkel audio apparaat echt geaard aangesloten... Bij het stopcontact zit wel randaarde en de tafel contact dozen hebben dat ook, maar mijn Marantz PM7000N heeft geen aarde draad... Wat ik wel heb gedaan is een eigen stroomkabel voor 'm gebruiken waarbij de aarde aan de apparaat zijde niet is aangesloten (wel aan de stopcontact zijde dus)... Vervuiling wordt zo wel via de aarde draad afgevoerd zonder dat deze aankomt bij de versterker, maar de receiver zelf is nog steeds ongeaard verbonden...
Als het een coax kabel was zou dat misschien werken, maar met een gewone kabel niet. Ergens een kabel langs leggen is geen afscherming. En sowieso, voor piekjes op de netspanning (want daar hebben we het over bij storing) worden als het goed is al gefilterd in voeding van de receiver.
Dr. Strangelove schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:13:
Nog wat geëxperimenteerd met weinig resultaat maar misschien sluit het wat zaken uit.

Om te beginnen met de rest van de set: Op de overige inputs is geen enkele brom waar te nemen, zelfs niet bij maximaal volume. Ook niet op de Phono ingang (een gewone AUX line in met een phono label) als daar geen pre-amp op is aangesloten. Dus hiermee is denk ik aangetoond dat de rest van de set het probleem niet is, lijkt me?

Andere pre-amp geprobeerd, deze geeft dezelfde hiss.

Realiseer me nu dat met de korte bestaande draad de hiss voor een groot deel weg is maar niet helemaal. Dus er blijft iets niet goed zitten zelfs als ik de bestaande korte draad gebruik hetgeen suggereert dat het probleem upstream van de aardedraad zit?

@Skynett Ik heb wat moeite te begrijpen wat je bedoelt; de platenspeler heeft een randaardestekker en zit direct op een geaard stopcontact. De rest van de apparatuur is, op de pre-amp na die niet te aarden is met geaarde stekkers aangesloten op een ander stopcontact met randaarde. Afgezien van verlengsnoeren leggen voor elk apparaat individueel naar alle stopcontacten in de woonkamer weet ik niet hoe ik het andere kan aarden.
Als jouw platenspeler via een geaard stopcontact is aangesloten, en je trekt een massadraad naar jouw versterker, dan is die op dat moment ook gewoon met de aarde verbonden.
Die brom (50Hz / 100Hz signaal) kan ook komen door bijv. een ground-loop, soms komt het ook gewoon via het element binnen. Een element is eigenlijk niets anders dan een paar spoeltjes met wat magneten. En die spoeltjes zijn gewoon ook gevoelig voor strooivelden van transformatoren e.d.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:04
Hier geen DM4's bij de kringloop, wel wat anders.

Nog niet heel erg vintage, maar als eerste een Sony DVP-NS930 DVD/SACD speler., Ik heb weliswaar geen SACD's maar wel een paar audio DVD's, maar geen DVD-speler. Geen AB, maar mijn aandacht werd meer getrokken door het van Medevoort logo op het front.
Als ik het internet wat afspeur lees ik terug dat Van Medevoort modificaties uitvoerde waardoor de speler met audio cd's beter zou klinken. Geen idee of dat zo is, maar er is wel het een ander aan gemodificeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5T2Ap_CwVpFGFqzQ3EHpYqaVMSQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CE2GA2TUC7LqRxbGlCxHFUQU.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atq4XPKuWiTeZIdxdHK1IECOR2Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aBxXfvfC8XAzyX42YAp3hlAa.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI829ql_ZHodjmpUbrY0arAaugY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hFZ6uMeJo0FTCTjksoriRrej.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCDVWLLLFi8LzUFC5c7HFaZE2Pg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eK2YO3Emu17nOL8jvUnsjWc2.jpg?f=user_large

Er zijn sowieso wat elco's toegevoegd, en ook die kleine witte MKP's over de (opamps?) zijn niet standaard vanuit Sony. In elk geval, €7,50 was niet al te duur en hij klinkt & werkt in elk geval prima. Nu nog een SACD vinden om te testen..

In een rek verderop stonden een paar oud uitziende speakers, DIN aansluiting, niet getest daardoor. Even gespiekt, gaat om een set Grundig Super-HiFi Box 650's.
Ik heb even achter de frontjes gekekent, de drivers zagen er allemaal nog prima uit dus maar meegenomen. Ik had geen (hoge) verwachtingen, ik dacht van tevoren aan een wat schril, wollig boxje met wat teveel hoog en te weinig laag maar ik vond ze er wel leuk uitzien en €9,99 was alleen het testen me wel waard.

Het zijn gesloten 3-weg speakers, uit ca. 1977/1978. Dit is de eerste versie, er is ook een 650b met een iets andere baffle waardoor ze er zonder frontjes wat mooier uitzien, en een 650 Professional met een nog 'gelikter' front. Specs zijn nagenoeg gelijk, als ik wat plaatjes bekijk zijn de filters & drivers identiek tot op de typenummers.

Enfin, din plugjes heb ik natuurlijk thuis wel en mijn verwachtingen waren vooraf wel wat al te laag, deze klinken verdraaid aangenaam. Strakke maar best wel diepe bas, fijn hoog, veel detail maar niet schel. Als ik ze vergelijk met mijn Canton GLE's (ook een gesloten 3-weg, zelfde periode) vindt ik deze toch prettiger en wat meer in balans, de Canton's zijn soms wat schril en op hoog volume (zeker in een kleinere ruimte) niet altijd even prettig, deze Grundig's doen dat aanzienlijk beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvpnLLj2gOwUjTZVucr6I_fDWZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ay3bpC2RCJC8R7aMUequ5QsQ.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1vhJPQ0h2mkuvSZ8BDnh3qvOZU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aNXRmv4cOVBRtT7tUOeK1PJp.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hpq6n6hDJJg8fXZ3mpdhX9c4II0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rMsbafOIvgGViBtUowVkz3TN.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAcQk5J4Tvbuv2A5RD-fdv_pGqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eOL1S6tCcKAlmBgTAGXjQq9T.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6Fmja4vbGqEfQpBTWmjpVU_ks4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YZ9ChfIAVBHNkI37uTiX3YA4.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
@cmndr_adama
Die dome middentoner met 37mm spreekspoel, ik ken die specifieke unit niet, maar echte dome middentoners zie je niet veel, maar kunnen echt geweldig mooi klinken! Denk bijvoorbeeld aan Dynaudio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:45
cmndr_adama schreef op maandag 19 juni 2023 @ 00:11:
H

In een rek verderop stonden een paar oud uitziende speakers, DIN aansluiting, niet getest daardoor. Even gespiekt, gaat om een set Grundig Super-HiFi Box 650's.
Ik heb even achter de frontjes gekekent, de drivers zagen er allemaal nog prima uit dus maar meegenomen. Ik had geen (hoge) verwachtingen, ik dacht van tevoren aan een wat schril, wollig boxje met wat teveel hoog en te weinig laag maar ik vond ze er wel leuk uitzien en €9,99 was alleen het testen me wel waard.

Het zijn gesloten 3-weg speakers, uit ca. 1977/1978. Dit is de eerste versie, er is ook een 650b met een iets andere baffle waardoor ze er zonder frontjes wat mooier uitzien, en een 650 Professional met een nog 'gelikter' front. Specs zijn nagenoeg gelijk, als ik wat plaatjes bekijk zijn de filters & drivers identiek tot op de typenummers.

Enfin, din plugjes heb ik natuurlijk thuis wel en mijn verwachtingen waren vooraf wel wat al te laag, deze klinken verdraaid aangenaam. Strakke maar best wel diepe bas, fijn hoog, veel detail maar niet schel. Als ik ze vergelijk met mijn Canton GLE's (ook een gesloten 3-weg, zelfde periode) vindt ik deze toch prettiger en wat meer in balans, de Canton's zijn soms wat schril en op hoog volume (zeker in een kleinere ruimte) niet altijd even prettig, deze Grundig's doen dat aanzienlijk beter.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die Grundig speakers lijken verdomd veel op Braun L620/1 speakers.

edit: na nogmaals te vergelijken zijn ze toch niet hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
@Dr. Strangelove Dus als ik het goed begrijp heb je de aarding direct van de platenspeler naar de versterker getrokken maar het geluid eerst via een preamp? Dat is niet correct. Je moet de aarding naar de preamp trekken, niet naar de versterker. De aarding gaat altijd in het apparaat waar het phono audio signaal in gaat. Ander is je preamp niet geaard en komt daar je brom vandaan. Die haal je op de versterker dus nooit meer weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
Vandaag nog eens in mijn onlangs gekochte Nissan Micra de radio uitgeprobeerd qua mogelijkheden... Blijkt dat deze auto uit 2018 nog de mogelijkheid heeft om AM radio te ontvangen! Nou, die had toch nog twee zenders die te ontvangen waren:
- Radio Caroline op AM 648
- Unique Gold / Radio Unique op AM 675

Die laatste kwam nog het beste binnen qua ontvangst en erg leuk om naar te luisteren... Toch wel nostalgisch voor het gevoel... Tjah, je hebt FM en die klinkt (mits de tuner goed opgebouwd is) zeker niet slecht, beter dan die gecomprimeerde DAB+ die deze radio ook heeft...

Maar toch: er gaat niets boven het nostalgische AM met overzeese ontvangst.... Want ja, dat waren twee Engelstaligere zenders die ik heb zitten luisteren... Of toch één Engelstalige zender, want ik zie nu net dat er een Nijmeegse zender is die Unique Gold heet en ik meen dat daarstraks door het lichte ruis heen gehoord te hebben qua zender naam... :D 8) _/-\o_

Dan te bedenken dat ik deze zender vanuit regio Venray oppik met mijn radio terwijl de zender op low power uitzend in hun eigen regio...

Ben benieuwd of ik dit weekend die Venloosche zender ook nog te pakken krijg op hun uitzend tijd, zoals ik een hele tijd terug dit al deed op een buizen radio... ;)

[ Voor 27% gewijzigd door rcor op 19-06-2023 21:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
kozue schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:54:
@Dr. Strangelove Dus als ik het goed begrijp heb je de aarding direct van de platenspeler naar de versterker getrokken maar het geluid eerst via een preamp? Dat is niet correct. Je moet de aarding naar de preamp trekken, niet naar de versterker. De aarding gaat altijd in het apparaat waar het phono audio signaal in gaat. Ander is je preamp niet geaard en komt daar je brom vandaan. Die haal je op de versterker dus nooit meer weg.
Nee, de aarding loopt naar de preamp.

Maarreh, leg het maar uit, het probleem is vrijwel geheel weg doordat ik, geloof het of niet, de aarddraad per ongeluk los getrokken heb van het chassis. Deze was door al het gefrummel los gaan zitten en brak los. Ik wilde de striptang al pakken maar hé, de brom is weg. Aarddraad tegen het chassis: brom. Ding lijkt dus toch als een soort antenne te fungeren.

Situatie nu is dat de brom alleen hoorbaar is als ik het volume op vrijwel maximaal draai, wat ver verwijderd is van luisterniveau. Speler is dus nu niet geaard, leg het maar uit. Maar ik ben happy :)

Nu naar het volgende issue, de arm goed afstellen :P Die trekt naar rechts. En de naalddruk zal ook wel niet goed zijn.

Het is ook niet zo vreemd, het ding is door vier verhuizingen geweest. Tijd voor wat liefde.

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 19-06-2023 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
rcor schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:16:
Tjah, je hebt FM en die klinkt (mits de tuner goed opgebouwd is) zeker niet slecht, beter dan die gecomprimeerde DAB+ die deze radio ook heeft...
Want FM heeft natuurlijk helemaal geen last van beperkte bandbreedte en daardoor behoefte aan compressie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
dreamscape schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:43:
[...]

Want FM heeft natuurlijk helemaal geen last van beperkte bandbreedte en daardoor behoefte aan compressie...
Absoluut! DAB+ heeft uiteraard wel enkele geinige zenders die je via FM niet kunt ontvangen (zoals o.a. Qmusic Foute Uur), maar als de FM tuner goed is uitgevoerd (en de zender zelf hun zaakjes goed op orde hebben) wint de FM tuner het van DAB+... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Bij Qmusic Foute Uur zou ik me niet zo'n zorgen maken over de geluidskwaliteit... ;)

Ik geef toe, ik houd er niet van als anderen bepalen welke muziek ik hoor. Dus ik luister mijn eigen muziek en gebruik de radio in de auto voornamelijk voor nieuws en talkshow-achtige dingen. Dus vooral Radio 1 en BNR. Dan is compressie niet eens heel storend. Zo'n beetje net als tijdens dat foute uur.

Prachtige subtiele pianomuziek heeft daar natuurlijk wel onder te lijden. Maar die ontbeert bij FM weer een heel groot spectrum aan hoge en lage frequenties....

(en sorry, DAB+ is offtopic als het om vintage audio gaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
dreamscape schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:15:
Bij Qmusic Foute Uur zou ik me niet zo'n zorgen maken over de geluidskwaliteit... ;)

Ik geef toe, ik houd er niet van als anderen bepalen welke muziek ik hoor. Dus ik luister mijn eigen muziek en gebruik de radio in de auto voornamelijk voor nieuws en talkshow-achtige dingen. Dus vooral Radio 1 en BNR. Dan is compressie niet eens heel storend. Zo'n beetje net als tijdens dat foute uur.

Prachtige subtiele pianomuziek heeft daar natuurlijk wel onder te lijden. Maar die ontbeert bij FM weer een heel groot spectrum aan hoge en lage frequenties....

"
Nou ja, we gaan off-topic voor het goede doel: promoten om een goede vintage tuner van weleer te kopen en te gaan gebruiken... Want die klinken beter dan een digitale DAB+ radio en dat is toch geen schande? People get out there and find A nice tuner to listen to the radio!

Voorbeelden:
- Akai AT-93L
- Akai AT-2350
- Sony ST-SB920QS (Ook deze is nu voor een leuke prijs te koop bij Vintro Media via Marktplaats: https://www.marktplaats.n...radio-fm-am-sony-qs-serie)
- Sony ST-S550ES (toevallig nu te koop op marktplaats)
- Sony ST-SA3AES (te koop bij Usedproducts)

En voor wie iets aparts zoekt kan ook bij Sony terecht:
https://www.marktplaats.n...-sony-st-80-vintage-tuner

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 19-06-2023 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Het is bij FM niet het frequentiespectrum wat het probleem is: 30 tot 15.000 Hz is echt wel voldoende. Het probleem is de dynamiekcompressie die vrijwel altijd wordt toegepast. FM kan echt heel goed klinken; als men er anders over denkt komt dat meestal omdat ze nog nooit goed naar FM hebben kunnen luisteren (goede ontvanger en een goede zender die werkt zonder compressors etc.).

DAB kan goed klinken alleen hangt het dan af van de bitrate. Maar bij een lage bitrate kun je meer zenders in een bepaald frequentiespectrum proppen. Kwaliteit versus kwantiteit dus. Vaak wint de kwantiteit het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

rcor schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:10:
[...]

"
Nou ja, we gaan off-topic voor het goede doel: promoten om een goede vintage tuner van weleer te kopen en te gaan gebruiken... Want die klinken beter dan een digitale DAB+ radio en dat is toch geen schande? People get out there and find A nice tuner to listen to the radio!

Voorbeelden:
- Akai AT-93L
- Akai AT-2350
- Sony ST-SB920QS (Ook deze is nu voor een leuke prijs te koop bij Vintro Media via Marktplaats: https://www.marktplaats.n...radio-fm-am-sony-qs-serie)
- Sony ST-S550ES (toevallig nu te koop op marktplaats)
- Sony ST-SA3AES (te koop bij Usedproducts)

En voor wie iets aparts zoekt kan ook bij Sony terecht:
https://www.marktplaats.n...-sony-st-80-vintage-tuner
Voor meer informatie over goede ontvangers:
https://fmtunerinfo.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twynn
Videopac schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:01:
[...]

Het is bij FM niet het frequentiespectrum wat het probleem is: 30 tot 15.000 Hz is echt wel voldoende. Het probleem is de dynamiekcompressie die vrijwel altijd wordt toegepast. FM kan echt heel goed klinken; als men er anders over denkt komt dat meestal omdat ze nog nooit goed naar FM hebben kunnen luisteren (goede ontvanger en een goede zender die werkt zonder compressors etc.).
Dat is het inderdaad. Zoals we de loudness war kennen bij opnames is het bij populaire radiostations al sinds de jaren 80 de trend om flinke compressie toe te passen. Niet vanwege bandbreedte of geluidskwaliteit o.i.d, maar commercieel belang. Dj's uit die tijd zijn beinvloed door de amerikaanse stations en bemerkten dat als ze meer compressie lieten toepassen, ze beter gehoord werden. Jeroen van Inkel is daar zo'n voorbeeld van.

En voor wie het interesseert is hier ook een leuke podcast serie over gemaakt: https://www.nporadio2.nl/podcasts/keihard-de-beste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

*snip*
Dat is dus een beetje mijn probleem. Heb een paar prima (vintage en non-vintage) installaties staan. Zou best wat meer high end willen. Tegelijkertijd ben ik van 1977; mijn jeugd, en daarmee een groot deel qua muzieksmaak, ligt in de jaren 90. Dat was op zijn zachtst gezegd niet het decennium waarin er goed gemasterd werd, en het foute uur is daar het bewijs van :X
Gevolg is dus wel dat ik een beetje op twee gedachten hink: wil best een high end installatie, maar is dat de moeite dan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
Ik snap dit punt wel als je hoofdzakelijk naar Spotify luistert, en behalve dat Spotify niet alle muziek heeft, beschikken ze simpelweg vaak genoeg ook niet over de beste opnamen van nummers. Zeker niet alles is bagger, maar toch wel veel. Van hetzelfde nummer bestaan vaak verschillende opnamen/uitgaven en die kunnen nogal in kwaliteit verschillen.

Het viel mij op omdat ik ook gewoon nog de originele CD's heb liggen. En hoewel daar ook (of juist) voor geldt dat er een groot verschil in opname of uitgave kan zitten, weet ik daarvan inmiddels wel welke echt goed zijn.

En daarnaast is het ook zo dat na de eighties de muziek veel simpeler is geworden, en mensen nu ook graag gewoon weer naar mooie muziek willen luisteren, en dan vaak teruggrijpen op de mooie nummers en goede bands uit de 70's en 80's waarbij nog gewoon muziek met echte instrumenten gemaakt werd, of dat er nog gewoon (echte) blaasinstrumenten gebruikt werden.

Ik zorg er dus ook altijd voor dat ik zelf de muziek in bezit heb, en zo een beetje over de kwaliteit kan waken en niet afhankelijk ben van providers.

En die zoektocht naar mooie titels kan ook gewoon erg leuk zijn. Misschien een beetje offtopic voor hier, en natuurlijk zeer smaakgebonden, maar heeft wel een groot raakvlak met dit topic.

Niet generaliserend, maar 'eenvoudige' opnamen door goede vakmensen waar weinig aan is afgemixt kunnen echt geweldig klinken.

[ Voor 5% gewijzigd door Skynett op 20-06-2023 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

The Eagle schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Dat is dus een beetje mijn probleem. Heb een paar prima (vintage en non-vintage) installaties staan. Zou best wat meer high end willen. Tegelijkertijd ben ik van 1977; mijn jeugd, en daarmee een groot deel qua muzieksmaak, ligt in de jaren 90. Dat was op zijn zachtst gezegd niet het decennium waarin er goed gemasterd werd, en het foute uur is daar het bewijs van :X
Gevolg is dus wel dat ik een beetje op twee gedachten hink: wil best een high end installatie, maar is dat de moeite dan?
Ik zal me wel niet populair maken hiermee in een audio topic, maar high end is echt zwaar overrated. Je gaat daar, zeker als je al wat ouder bent niet noemenswaardig wat van merken, sowieso boven de 40, dan ben je al een redelijk deel van je gehoor kwijt. Koop je een beetje fatsoenlijk spul van een degelijk merk dan heb je gewoon prima geluid. High end is vooral leuk voor de looks.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

evilution schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Ik zal me wel niet populair maken hiermee in een audio topic, maar high end is echt zwaar overrated. Je gaat daar, zeker als je al wat ouder bent niet noemenswaardig wat van merken, sowieso boven de 40, dan ben je al een redelijk deel van je gehoor kwijt. Koop je een beetje fatsoenlijk spul van een degelijk merk dan heb je gewoon prima geluid. High end is vooral leuk voor de looks.
Ondanks offtopic hierzo zal ik heb even beantwoorden omdat ik de vraag stelde:
Gehoor en geluidssmaak is uiteraard per persoon verschillend. In mijn geval hoor ik wel degelijk een verschil tussen diverse luidsprekers, en ben ik ook wel echt in staat de ene high end speaker van de andere te onderscheiden en aan te geven waar er iets in het bereik mist of minder klinkt.
Dat ondanks mijn 45 lentes :P

Daarnaast heb je nog de definitie van high end natuurlijk. De speakers die ik gehoord heb en over de hele linie echt goed vond klinken deden nieuw ca 10k /stuk. Ik heb daar alleen nooit Qmusic overheen mogen sturen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
Is ook een kwestie van budget en hobby.

Eind vorig jaar best geld uitgegeven aan een mooie versterker (technics SU-MA10), paar maanden later aan een serieuze set speakers (B&W Nautilus 3) .

Was voor het eerst in 30 jaar dat ik weer geld aan audio uitgaf. Wel in overleg met echtgenote en als "beloning" voor mezelf omdat ik de afgelopen jaren ontzettend veel uren gemaakt had.

We kunnen er beide enorm van genieten en dan is het geld gauw naar de achtergrond geschoven.
De geluidkwaliteit blijft dan op de voorgrond en het genot ook.

Daarbij moet ik zeggen dat ik ouderwets ben, dus alleen CD / LP / Radio / Cassette. Spotify en consorten geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Geluidskwaliteit is één ding; ik kan een goede versterker en goede luidsprekers echt wel waarderen, maar bouwkwaliteit is een ander: sommige spullen zijn gewoon erg mooi gemaakt: ik word daar blij van. Maar vanzelfsprekend is dit voor iedereen anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
Tsja, inderdaad al heb je nog zo'n mooie set als je er shit instopt zal er nooit goud uitkomen. Dus zorg ook voor een goede bron. Zelfs met mijn bijna 60 lentes en een verleden in een popzaal heb ik voor mijn doen nog prima oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

dreamscape schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:43:
[...]

Dit klopt echt niet. Of verwar je bandbreedte misschien met dynamiek/dynamisch bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Videopac schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:14:
[...]

Dit klopt echt niet. Of verwar je bandbreedte misschien met dynamiek/dynamisch bereik?
Ook qua frequentie. Je had al op me gereageerd en stelde dat 30 tot 15.000 Hz 'voldoende' is. Ik vind dat niet voldoende en hoor daardoor de beperkingen van FM. Waarbij ik het zeker met je eens ben dat je met een goede tuner heel mooie resultaten kunt behalen, begrijp me niet verkeerd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:03

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

The Eagle schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Goed bouwjaar. ;)

In de jaren 90 werd op zich best goed gemasterd. Hangt wel van je muzieksmaak af natuurlijk - de top 40 "eurodance" en de Ome Henk-en van deze wereld werden afgemixt om goed te klinken op oordopjes en slechte speakers (uitzonderingen daargelaten, er zitten ook pareltjes tussen - "Come Take My Hand" van 2 Brothers on the 4th Floor is bijvoorbeeld prima gemixt, evenals de 12"-mix van "Anything" van Culture Beat).

Maar tegenover al die mixen staan ook albums als "On Every Street" van Dire Straits, dat IMHO een van de best klinkende albums ooit is. Ook "Human Touch" van Bruce Springsteen klinkt erg goed.

Zo tegen 1999 begonnen de loudnesswars dus toen was het voorbij met de pret.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
@Heroic_Nonsense vergeet 'Brothers in arms' niet van Dire Straits, die is nog beter afgemixt dan 'On every street imho (ik draai beide cd's regelmatig).

Verder volledig eens vwb de kwaliteit, en het ontbreken ervan, van cd's mbt het afmixen.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

j-phone schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:43:
@Heroic_Nonsense vergeet 'Brothers in arms' niet van Dire Straits, die is nog beter afgemixt dan 'On every street imho (ik draai beide cd's regelmatig).

Verder volledig eens vwb de kwaliteit, en het ontbreken ervan, van cd's mbt het afmixen.
Die vergat ik niet, maar is niet uit de '90s ;)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Laat ik het zo zeggen: er staan 4 of 5 jaargangen Braun MTV Eurocharts in de kast ;)
Qua evt masterkwaliteit beschouw ik niks als vanzelfsprekend en iets als mooi meegenomen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
MTV is niet alleen maar bocht, Unplugged van Eric Clapton is ook echt een topper.

Zat even naar die verzamelalbums te kijken, maar die van Snap en Moby zijn ook fijne albums.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:20:
[...]

Goed bouwjaar. ;)

In de jaren 90 werd op zich best goed gemasterd. Hangt wel van je muzieksmaak af natuurlijk - de top 40 "eurodance" en de Ome Henk-en van deze wereld werden afgemixt om goed te klinken op oordopjes en slechte speakers (uitzonderingen daargelaten, er zitten ook pareltjes tussen - "Come Take My Hand" van 2 Brothers on the 4th Floor is bijvoorbeeld prima gemixt, evenals de 12"-mix van "Anything" van Culture Beat).

Maar tegenover al die mixen staan ook albums als "On Every Street" van Dire Straits, dat IMHO een van de best klinkende albums ooit is. Ook "Human Touch" van Bruce Springsteen klinkt erg goed.

Zo tegen 1999 begonnen de loudnesswars dus toen was het voorbij met de pret.
We Can't Dance _/-\o_

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:13

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Skynett schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:23:
MTV is niet alleen maar bocht, Unplugged van Eric Clapton is ook echt een topper.

Zat even naar die verzamelalbums te kijken, maar die van Snap en Moby zijn ook fijne albums.
Die dingen waren hartstikke illegaal en hadden niks met MTV te maken. Het was zegmaar de Twilight-CD onder de popverzamelaars :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
mentalmadnizz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Die dingen waren hartstikke illegaal en hadden niks met MTV te maken. Het was zegmaar de Twilight-CD onder de popverzamelaars :)
Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

mentalmadnizz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:29:
[...]

De MTV Unplugged-CD's waren niet illegaal. Ik heb die van mij bij de Free Record Shop gekocht namelijk (Nirvana, Alanis Morissette).

Er werden ook CD's met Top 40-hits uitgebracht onder de naam "Braun MTV"- die waren wel illegaal.

Pagina: 1 ... 145 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6