Hier geen DM4's bij de kringloop, wel wat anders.
Nog niet heel erg vintage, maar als eerste een Sony DVP-NS930 DVD/SACD speler., Ik heb weliswaar geen SACD's maar wel een paar audio DVD's, maar geen DVD-speler. Geen AB, maar mijn aandacht werd meer getrokken door het van Medevoort logo op het front.
Als ik het internet wat afspeur lees ik terug dat Van Medevoort modificaties uitvoerde waardoor de speler met audio cd's beter zou klinken. Geen idee of dat zo is, maar er is wel het een ander aan gemodificeerd:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hFZ6uMeJo0FTCTjksoriRrej.jpg?f=user_large)
Er zijn sowieso wat elco's toegevoegd, en ook die kleine witte MKP's over de (opamps?) zijn niet standaard vanuit Sony. In elk geval, €7,50 was niet al te duur en hij klinkt & werkt in elk geval prima. Nu nog een SACD vinden om te testen..
In een rek verderop stonden een paar oud uitziende speakers, DIN aansluiting, niet getest daardoor. Even gespiekt, gaat om een set
Grundig Super-HiFi Box 650's.
Ik heb even achter de frontjes gekekent, de drivers zagen er allemaal nog prima uit dus maar meegenomen. Ik had geen (hoge) verwachtingen, ik dacht van tevoren aan een wat schril, wollig boxje met wat teveel hoog en te weinig laag maar ik vond ze er wel leuk uitzien en €9,99 was alleen het testen me wel waard.
Het zijn gesloten 3-weg speakers, uit ca. 1977/1978. Dit is de eerste versie, er is ook een 650b met een iets andere baffle waardoor ze er zonder frontjes wat mooier uitzien, en een 650 Professional met een nog 'gelikter' front. Specs zijn nagenoeg gelijk, als ik wat plaatjes bekijk zijn de filters & drivers identiek tot op de typenummers.
Enfin, din plugjes heb ik natuurlijk thuis wel en mijn verwachtingen waren vooraf wel wat al te laag, deze klinken verdraaid aangenaam. Strakke maar best wel diepe bas, fijn hoog, veel detail maar niet schel. Als ik ze vergelijk met mijn Canton GLE's (ook een gesloten 3-weg, zelfde periode) vindt ik deze toch prettiger en wat meer in balans, de Canton's zijn soms wat schril en op hoog volume (zeker in een kleinere ruimte) niet altijd even prettig, deze Grundig's doen dat aanzienlijk beter.