Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
Ramzzz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:26:
[...]

2-3 jaar gelden of zo?

Check: Ramzzz in "Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2"

Maakt dat uit? Is de 'niet echt vintage' maar wel ouwe meuk-markt zo geëxplodeerd dan? :+
Ach, waar heeft de inflatie niet hard toegeslagen? :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
De vaste kringloopwinkels waar ik kom hebben geen siginificante prijsstijgingen toegepast. Nu hebben die ook geen graaierige aandeelhouders...

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 13:18
Ik merk anders in sommige kringloopwinkels wel dat de prijzen tegenwoordig een stuk hoger zijn dan vroeger. Ik ken er eentje waar apparatuur tegenwoordig regelmatig over de €60 heen zit, en soms zelf boven de €100, voor iets algemeens als een versterker. En dat heeft niks met aandeelhouders te maken, maar met voorbeeldprijzen die ze van internet plukken. En ook voor een deel met gestegen kosten over de hele linie. Ze krijgen hun producten dan wel gratis, maar stroom en pandhuur zullen gestegen zijn, om maar eens wat voorbeelden te noemen. Noppes had begin dit jaar overal hun prijzen met 10% verhoogd, ongeacht het product. Dus nu betaal je voor een CD ineens het vreemde bedrag van €1,10…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

kozue schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:31:
Ik merk anders in sommige kringloopwinkels wel dat de prijzen tegenwoordig een stuk hoger zijn dan vroeger. Ik ken er eentje waar apparatuur tegenwoordig regelmatig over de €60 heen zit, en soms zelf boven de €100, voor iets algemeens als een versterker. En dat heeft niks met aandeelhouders te maken, maar met voorbeeldprijzen die ze van internet plukken. En ook voor een deel met gestegen kosten over de hele linie. Ze krijgen hun producten dan wel gratis, maar stroom en pandhuur zullen gestegen zijn, om maar eens wat voorbeelden te noemen. Noppes had begin dit jaar overal hun prijzen met 10% verhoogd, ongeacht het product. Dus nu betaal je voor een CD ineens het vreemde bedrag van €1,10…
Ach ja ze blijven vooral langer liggen zie ik.

Ik gniffel nog steeds om een Marantz-versterker uit begin jaren 90 die ik opzich wel had willen hebben want ik heb het zusje er van en dan had ik door het hele huis dezelfde verstekers. Staat leuk.

Echter was die 95 euro en dat vond ik teveel. Dat vind iedereen teveel :+ Want hij staat er sinds april/mei vorig jaar al en is nog steeds niet verkocht. Ik dacht dat die laatst verkocht was want hij stond er niet meer tussen :o Ging ik 3 weken later weer terug... Stond die er weer :P Toch niet verkocht :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:49
Vandaag mijn cassette verzameling eens uitgemest. Lagen over 5 verschillende plekker verspreid.
Slechte kwaliteit meteen weggegooid. Serieuze tapes netjes gesorteerd en in doosjes gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyeEep_LXkpYMeY3-XGeYBZGv_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWvQH7xu2ftWlDs1uJm77Ljk.jpg?f=fotoalbum_large

Deel staat bij echtgenote op haar kamer (heeft zelf een installatie) dat zijn er zo'n 50.
De rest zie je hier op de foto. Voldoende nieuwe en lege tapes om nog even vooruit te kunnen.
Me happy. *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:26
Die Maxell XLII C90 met die full size gouden inlays en gouden stickers met die dunne zwarte streepjes. <3

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Naschrift: bij het opruimen kwam ik ook nog een 5-tal specifieke data cassettes tegen van Maxell.
In speciale uitvoering met dichte achterkant en speciale inkeping midden in.

Iemand bekend met deze? Ik had ze echt niet meer in mijn geheugen staan en heb geen idee waar ik ze nou vandaan heb....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zUdpMgt4Bcs-kfJ8oV0nQ39xs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5IXKI6iQJfezNsWjKIYBE5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4F7W0MMB1AnAaU2qyDkOseBq9xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJgM7bgspl2gGW3T4OaFAf0K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njGrOyO-Wdw_UmW1M7s3oE6Toac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qcorxu3Gg5tZdjpb9w0szfqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8M3JCGYzP5SLSfunQbpW8elHsX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3arY2RGa2Ataqp2hmTVMipR7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:01

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ja, die zijn voor een TEAC MT-2ST of vergelijkbare data tapedrive. Ik heb zo'n loopwerk en een doosje tapes, maar ik moet er nog eens wat mee doen. Ik ben wel benieuwd of je die tape op een normaal cassettedeck gebiased krijgt.

Er zou zo'n 60 megabyte op moeten passen.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MSX en C64 taperecorders. Philips, Sony, Commodore en andere merken.
Maar daarvoor verwijs ik je graag naar de diverse retro game topics hier :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
C64 gebruiken normale tapes, niet die met die inkeping. Die inkeping was voor specifieke drives die geen normale tapes accepteerden, alleen met zo’n inkeping. Vraag me niet waarom, want “computer” tapes waren meestal niet de beste kwaliteit. De tapes die niet goed genoeg waren voor muziek eindigden met een “computer” of “data” label er op :+

@f2ride2001 Jammer dat je de slechte kwaliteit tapes al weg hebt gegooid. Die zijn juist voor verzamelaars (zoals ik) interessanter dan de zoveelste XLII ;) De Chinese type 0 zijn er heel veel verschillende van gemaakt, dus de kans dat het om zeldzame exemplaren gaat is veel groter dan de standaard Maxells, TDK’s en Sony’s…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Audio/sonic tapes / Hema / V&D / oude philips / agfa en ander meuk. Geloof niet dat je daar blij van wordt. Kan ze nog uit de kliko halen hoor, als je wilt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Oude Agfa tapes? Met mooie seventies kleurtjes? Niet dat ik er ooit iets mee zou doen, maar er is een reden dat ik al een eeuwigheid hetzelfde usericon heb... ;)

Edit: ik ben toch niet de enige die hier blij van wordt?
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/no3jb9uqft061.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door dreamscape op 04-05-2023 23:28 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Killjoy

Klingon lawn products

dreamscape schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:54:
Oude Agfa tapes? Met mooie seventies kleurtjes? Niet dat ik er ooit iets mee zou doen, maar er is een reden dat ik al een eeuwigheid hetzelfde usericon heb... ;)

Edit: ik ben toch niet de enige die hier blij van wordt?
[Afbeelding]
Oeh. Die had mijn oma vroeger!

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
f2ride2001 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:15:
Audio/sonic tapes / Hema / V&D / oude philips / agfa en ander meuk. Geloof niet dat je daar blij van wordt. Kan ze nog uit de kliko halen hoor, als je wilt.
Ik heb er al best wat van hetgeen je opnoemt, maar het is nog lang niet compleet. Vooral als ze in goede staat zijn (onbeschreven, met j-card, etc), kan het best zijn dat er iets tussen zit waar ik blij van wordt.
AGFA had ik er laatst nog een aantal van meegenomen uit de kringloop, nog onbeschreven en met de originele kleurenhoesjes. Met al die verschillende kleurtjes en jaargangen zijn het er best een hoop om compleet te krijgen. De 120 versie heb ik sowieso nog geen enkele van. Als ze er nog uit te vissen zijn dan zou ik graag een foto zien van wat er allemaal tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 15:40
Ik denk dat mijn vader een knalgele van die soort heeft. Ga toch echt eens in zijn collectie tapes moeten duiken en eens wat foto's maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
kozue schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 06:37:
[...]

Ik heb er al best wat van hetgeen je opnoemt, maar het is nog lang niet compleet. Vooral als ze in goede staat zijn (onbeschreven, met j-card, etc), kan het best zijn dat er iets tussen zit waar ik blij van wordt.
AGFA had ik er laatst nog een aantal van meegenomen uit de kringloop, nog onbeschreven en met de originele kleurenhoesjes. Met al die verschillende kleurtjes en jaargangen zijn het er best een hoop om compleet te krijgen. De 120 versie heb ik sowieso nog geen enkele van. Als ze er nog uit te vissen zijn dan zou ik graag een foto zien van wat er allemaal tussen zit.
Ik heb even gekeken (in de vuilnisbak :9 ) En dit zijn de verschillende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gma0F846CsnCb4xqyhem3gJz-K0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4DsWc2AO8WMmrJWQhM6zvVU.jpg?f=fotoalbum_large

Bedenk wel, ze zijn allemaal beschreven (op een of andere manier) toen ik een jaar of 10~12 was. Ook alle inlay's zijn beschreven (gekladdert) door mij.

Bij interesse even laten weten, anders gaat het weer terug de kliko in. Zijn er een stuk of 25.
Niet alle inlay zijn aanwezig. Blijven kinderen he :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
Made in Holland op die tapes. Alleen al daarom bewaren!
Maar het design, met name de doosjes, is vaak heel erg sprekend, philips met al die bolletjes en kleuren, het oranje van de BASF tapes, TDK met die dikke gekleurde letters. Echt mooi ontworpen destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
@f2ride2001 Die Scotch XS II, Olympia en AudioMagnetics Extra heb ik nog niet. Zonde om die aan de kliko te doneren :-(
Beschreven is niet zo erg. Tis meer dat onbeschreven exemplaren soms ook een vervanging kunnen zijn voor een beschreven exemplaar (verbetering ipv uitbreiding).
Maar ik doe wel ff een PM, het hele topic vol spammen over een paar bandjes lijkt me niet de bedoeling ;)

[ Voor 0% gewijzigd door kozue op 05-05-2023 10:20 . Reden: Verkeerde smiley ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• kozue
Gezien de belangstelling heb ik nog een paar foto’s gemaakt van mijn incomplete set gekleurde AGFA’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTD7kq6SGalvq5GxsppAys3i7gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7wow0Bt0yoWneEomJxBjb1G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcLJRGZVkUwLFZHfYk_dMIg5zk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2J97qIxZGxO98HeR3lagpV0H.jpg?f=fotoalbum_large

En hier ligt momenteel de collectie, verspreid over meerdere plekken in een grote kast. Ik wil er nog een keer een betere opslag voor hebben (vooral een waar ik niet zo veel rijen achter elkaar moet zetten, want die achterste zijn altijd lastig te bereiken), maar momenteel heb ik daar de ruimte niet voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8O5PHeXXME_ZZBE-Fbw7tirxDdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROCizWHAeXcgqXO3csD6assM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCWAEyWHZsjpp0COthwAlPM20yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PjA6BnppyEVEdNfXGdEDOxI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzSq3Ob8efJSyjGJIJDGC2jI9hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjGjIUmep2ReYnqAF0PuyWY1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is alleen de collectie (ongeveer 1436 unieke exemplaren), niet de tapes die ik draai (die liggen voornamelijk in de woonkamer) of waar ik nog op kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 23:17

Videopac

Rommelt wat aan.

mentalmadnizz schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:59:
Ja, die zijn voor een TEAC MT-2ST of vergelijkbare data tapedrive. Ik heb zo'n loopwerk en een doosje tapes, maar ik moet er nog eens wat mee doen. Ik ben wel benieuwd of je die tape op een normaal cassettedeck gebiased krijgt.

Er zou zo'n 60 megabyte op moeten passen.
Ik vraag me af of de specificatie echt afwijkt van de bestaande audiospecificaties (IEC I/II/III/IV). De lompe inkeping bovenop lijkt me vooral om te voorkomen dat reguliere cassettes in zo’n datarecorder gebruikt konden worden. Zo kon de prijs van datacassettes goed hoog gemaakt worden.

Toevoeging: en natuurlijk om de cassette op de juiste manier in de recorder te stoppen: het is 1-spoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Videopac op 05-05-2023 11:10 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Zojuist een exotische 8-sporenrecorder op Marktplaats gezien: https://www.marktplaats.n...04958-tascam-238-syncaset
(niet mijn advertentie)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jin Teo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-05-2023
Met behulp van een cd-speler? Ja, hahahaha, plus de cassette tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackson Koh
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-05-2023
Ik heb een oude radio met een cassette speler daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

kozue schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:41:
Gezien de belangstelling heb ik nog een paar foto’s gemaakt van mijn incomplete set gekleurde AGFA’s:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En hier ligt momenteel de collectie, verspreid over meerdere plekken in een grote kast. Ik wil er nog een keer een betere opslag voor hebben (vooral een waar ik niet zo veel rijen achter elkaar moet zetten, want die achterste zijn altijd lastig te bereiken), maar momenteel heb ik daar de ruimte niet voor.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is alleen de collectie (ongeveer 1436 unieke exemplaren), niet de tapes die ik draai (die liggen voornamelijk in de woonkamer) of waar ik nog op kan opnemen.
Prachtig. Maar die plank buigt wel gevaarlijk door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Videopac schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:38:
[...]

Prachtig. Maar die plank buigt wel gevaarlijk door.
Ik weet het :) Maar dat deed ie al voordat er ook maar 1 tape in lag, en het houdt het al jaren uit, dus totdat ik een betere kast heb voor m’n tapes moet dit maar even zo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

kozue schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:42:
[...]

Ik weet het :) Maar dat deed ie al voordat er ook maar 1 tape in lag, en het houdt het al jaren uit, dus totdat ik een betere kast heb voor m’n tapes moet dit maar even zo :+
Plank omdraaien zodat ie (voorlopig) bol staat i.p.v. hol?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26
Videopac schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Plank omdraaien zodat ie (voorlopig) bol staat i.p.v. hol?
Dan heb je minder ruimte 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

kozue schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:42:
[...]

Als die betere kast al jaren geen issue is gaat er die ook de komende jaren niet komen. Dus ooit gaat het boem :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Omdraaien zou heel lelijk worden. De onderkant is niet netjes wit gemaakt. En er zitten schroeven in, dus dan zitten de gaten ineens boven. Maar ik heb niet het idee dat ie langzaam holler wordt, het zaakie is stabiel genoeg. En anders zet ik er wel een keer een metaalstrip onder voor ondersteuning ;)

Die plannen voor een andere kast zijn niet zozeer omdat deze uit elkaar zou vallen, maar omdat het onhandig is om 4 rijen tapes er uit te moeten halen om 1 nieuwe tape op de juiste plek te zetten (als je pech hebt). En ik heb liever alles bij elkaar ipv verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apra
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-09 01:31
f2ride2001 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:58:
Vandaag mijn cassette verzameling eens uitgemest. Lagen over 5 verschillende plekker verspreid.
Slechte kwaliteit meteen weggegooid. Serieuze tapes netjes gesorteerd en in doosjes gedaan.

[Afbeelding]

Deel staat bij echtgenote op haar kamer (heeft zelf een installatie) dat zijn er zo'n 50.
De rest zie je hier op de foto. Voldoende nieuwe en lege tapes om nog even vooruit te kunnen.
Me happy. *O*
Wat zijn dat voor zeer handig uitziende tape-opbergdoosjes waar ze in zitten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• f2ride2001
Apra schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:22:
[...]

Wat zijn dat voor zeer handig uitziende tape-opbergdoosjes waar ze in zitten?
Deze heb ik gevonden in België :

https://www.planetedisque...deksel-6096448530517.html

Waren een van de heel weinig opberg dingen die ik nog nieuw kon vinden voor cassettebanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzfeed
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-09 08:12
Ramzzz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:26:
[...]

2-3 jaar gelden of zo?

Check: Ramzzz in "Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2"

Maakt dat uit? Is de 'niet echt vintage' maar wel ouwe meuk-markt zo geëxplodeerd dan? :+
Ja een tijd zeker, ik heb nu het idee dat het weer wat minder wordt. Nog even afwachten wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
f2ride2001 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Deze heb ik gevonden in België :

https://www.planetedisque...deksel-6096448530517.html

Waren een van de heel weinig opberg dingen die ik nog nieuw kon vinden voor cassettebanden.
Die heb ik zelf gehad, en er zijn ook A3 formaat kartonnen dozen waar twee rijen naast elkaar passen.
Dan kun je ook specifieke uitgebreidere opname sessies bij elkaar bewaren.
Erg geschikt om mee te nemen in de auto (met radio / tapedeck natuurlijk) en heel goed bij verhuizingen waarvan ik er reeds 22 had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Niet bij deze leverancier. Maar zo is het prima opgelost.
TzT nog eens kijken hoe ik ze bij mijn installatie kan zetten op een nette manier.

Ik zag nog wel die houten opbergbakken. Wellicht die eens kopen en dan op een rail zetten zodat ze als een lade naar buiten kunnen schuiven. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zag die kartonnen dingen net. Prima oplossing, al zet ik wel mijn vraagtekens bij een evt aantrekkingskracht op zilvervisjes / papiervisjes. Zeker als je ze echt als opberger / archief gebruikt lijkt me dat risico aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apra
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-09 01:31
@f2ride2001 Dank.

Ik dacht dat het hout was eigenlijk. Mijn cassettes zitten nu ook in (redelijk netjes ogende zwarte) kartonnen dozen met deksels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Ik ben op zoek naar andere luidsprekers. Op Marktplaats staat het nodige maar toch vind ik de keuze best lastig.
Even de uitgangspositie: Ik heb al 20 jaar een set Celestion 300 zuilspeakers, deze wil ik vervangen. Ze klonken prima op mijn Denon PMA-800NE, maar minder op de PMA-1600NE die ik als upgrade bedacht had. Ik hoor minder detail in het hoog (de PMA800 klinkt wat frisser) en het swingt minder, het geluid is me iets te laid back. Ook de match met mijn Naim unity atom is niet geweldig, ik heb het idee dat de Naim meer kan dan de Celestions nu laten horen.
Heb daarnaast ook een set Dali 505, die heb ik nu aangesloten op mijn PMA-800 plus een set Audiolab match speakers bij de TV.

Een jaar geleden heb ik me op nieuwe luidsprekers georiënteerd. Boekenplank / monitor speakers, op een stand. Merken die me aanspraken waren Paradigm, Gato (vond de FM-15 erg lekker klinken, gekleurd maar lekker) en Sonus faber. Dynaudio, Focal, de nieuwe Wharfedales en Kef spraken me wat minder aan.

Toen toch niks gekocht maar het begint weer wat te kriebelen. Hier lees ik over mooie Marktplaats vondsten dus misschien moet ik ook maar gewoon wat gaan proberen, en degene die niet mijn smaak zijn weer verkopen. Wat zou jullie aanpak zijn?
Op Marktplaats zag ik een setje Paradigm Monitor 9 v7 zuilspeakers te koop staan, maar monitor speakers als de Magnat MSP-60/70 luidsprekers of een set Mission 751/750LE (heb altijd een zwak voor Mission gehad) lijken me ook niet verkeerd. Verder viel mijn oog nog op Translator speakers, en luidsprekers van Impulse.

[ Voor 7% gewijzigd door musicfreak op 06-05-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Luidsprekers van Impulse klinken erg fijn. Heb veel naar een groot model van hen op dikke Denon stereo versterker geluisterd en dat klonk heerlijk, verre van laidback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik zit ook die dozen te overwegen. Dat is wel makkelijk voor de verzameling, dan heb ik geen stapels losse tapes meer achter elkaar, maar dozen die je makkelijk er uit kunt halen. Echter met 20 tapes per doos zou ik er zo’n 75 nodig hebben, wat zelfs met de kwantumkorting op bijna €200 uit komt. Voor zo’n bedrag heb je ook al een flinke kast. Nog maar even laten inzinken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3ZfJbrnysnASpHmqdE1iv-i6Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bf0IRfMOZXeTAi4G7nFtn3Bj.jpg?f=fotoalbum_large

Ho-ly shit… 😂

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 07:53
€7100 nieuw ook op MP, zoeken op de correcte term Yamaha GT-5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:18
@musicfreak Wel apart dat de Celestions minder klinken met een duurdere en steviger versterker.

Er is verder veel mogelijk tweedehands, Wel de luidsprekers goed testen of ze volledig functioneren. Lopen de woofers niet aan, zijn de tweeters niet gedeukt, hoe zijn de luidspreker randen, foam of rubber.

Er zijn nog meer Nederlandse luidsprekers, bijvoorbeeld Driade, Xanadu, MC Systems, Hepta of een wat duurdere serie van Audiolab. https://www.marktplaats.n...s/m1969488270-driade-33-2

https://www.hear.nl/blog_...rostatische%20weergevers.

[ Voor 8% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-05-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
Vraagje, heeft iemand een idee waar je betrouwbaar je appratuur naar toe kan brengen in de omgeving van Delft.
Ik heb een oud cassettedeck gekregen wat ik graag weer spelend zou zien.
Het gaat om een Teac R-h500. Ding heeft emotionele waarde anders had elk tapedeck wel volstaan.
En hij staat mooi mij de oude versterker mijn Teac A H 500-i

Heb hem open gemaakt en gezien dat beide belt drives beide versleten zijn. Deze vervangen maar helaas tapes worden niet afgespeeld. Lijkt alsof de motor het niet meer aan kan.

Paar jaar geleden via audio huis Delft doorverwezen naar studio 107.
Daar geweest om daar een reel to reel te reviseren, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee. Duurde meer dan drie maanden voordat ik zelf dacht, laat ik eens bellen....
Ongeveer drie a vier weken plezier van gehad en toen viel hij weer uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 08-05-2023 09:26 ]

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Lennie schild
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-09 22:42
Afgelopen weekend een mooie Philips BX700A uit 1950 gekocht. Deze is omgebouwd met blauwetoet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGuMXNDyvB6l6k7D8KLzXY-yipI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geW284txNVAwRM3HobTIoFF1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:45
Dj Neo Ziggy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:13:
Vraagje, heeft iemand een idee waar je betrouwbaar je appratuur naar toe kan brengen in de omgeving van Delft.
...
Daar geweest om daar een reel to reel te reviseren, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee. Duurde meer dan drie maanden voordat ik zelf dacht, laat ik eens bellen....
Jammer om te horen. Ik heb 107 een keer mn buizenversterker laten fixen en dat ging prima. Volgens mij kon ik hem toen zelfs het volgende weekend weer ophalen.

Maargoed, mochten mensen nog andere adresjes hebben in zuid holland hou ik me ook aanbevolen. Ik heb nog een mooi Aurex voor-versterkertje staan dat eigenlijk een keer nagekeken moet worden maar wat mijn pet te boven gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Dj Neo Ziggy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:13:
Ik heb een oud cassettedeck gekregen wat ik graag weer spelend zou zien.
Het gaat om een Teac R-h500. Ding heeft emotionele waarde anders had elk tapedeck wel volstaan.
En hij staat mooi mij de oude versterker mijn Teac A H 500-i

Heb hem open gemaakt en gezien dat beide belt drives beide versleten zijn. Deze vervangen maar helaas tapes worden niet afgespeeld. Lijkt alsof de motor het niet meer aan kan.

Ik ben een paar keer bij Radio Fortuin geweest, in Den Haag.

No-nonsense. Niet duur. Max. 40 onderzoekskosten, blijf je daarbinnen, dan kost het niets meer.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:35
Lennie schild schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:58:
Afgelopen weekend een mooie Philips BX700A uit 1950 gekocht. Deze is omgebouwd met blauwetoet.
[Afbeelding]
Mooie Radio... Zou hem zelf alleen helemaal origineel laten en vervolgens via de buitenkant (bandrecorder ingang) voorzien van een blue-tooth module... Dan laat je de radio mooi intact en kun je toch van het moderne genieten... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennie schild
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-09 22:42
Dat had ook gekund.
Maar stond zo te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Roderiktweaker schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:39:
Wel apart dat de Celestions minder klinken met een duurdere en steviger versterker.
Ja, dat snap ik wel dat je dat zegt. Het is niet zo dat de PMA-800 op alle fronten beter klinkt, je kan wel horen dat de 1600 veel kwaliteit heeft, maar icm de Celestions swingen ze minder. Het is wat massiever allemaal, minder luchtig.

Ik had ook naar Nederlandse speakers gekeken, van Hepta bijvoorbeeld de Four Tune. Omdat daar verschillende uitvoeringen van zijn (Four Tune, de mkII en excellence) had ik een mailtje aan Hepta gestuurd. Ik kreeg bericht terug waarin ook de mogelijkheid voor een upgrade werd aangeboden. Voor 400 euro wordt er (ik neem het maar even over uit de mail) nieuwe v/d Hull bedrading geplaatst, een beter filter (mkt/mkp condensatoren en evt. nieuwe luchtspoelen), betere tweeters (28mm softdomes met zijden dome en een krachtige magneet) en de ambiance schakelaar verwijderd.

Over de bedrading werd opgemerkt: 'vaak is de interne bedrading zo groen als gras geoxideerd, en koperoxide geleid geen stroom waardoor de prestaties van uw speakers in de loop van de jaren ongemerkt afnemen'.
Ik heb mijn Celestions 2 jaar geleden laten refoamen, daarvan was het filter nog goed meen ik. Maar goed, kan me er ook wel wat bij voorstellen dat een beetje onderhoud aan kabels goed kan zijn. Wat jullie?

Nog even over Driade, daar snap ik de modelvolgorde niet helemaal. Een hoger nummer (D120 bijvoorbeeld) is niet altijd recenter volgens mij. Ook de D33.2 uit je link lijkt bijvoorbeeld redelijk recent. Modellen als de 11 en 80 zijn ouder denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 21:30

Killjoy

Klingon lawn products

musicfreak schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:20:
Ik ben op zoek naar andere luidsprekers. Op Marktplaats staat het nodige maar toch vind ik de keuze best lastig.
Even de uitgangspositie: Ik heb al 20 jaar een set Celestion 300 zuilspeakers, deze wil ik vervangen. Ze klonken prima op mijn Denon PMA-800NE, maar minder op de PMA-1600NE die ik als upgrade bedacht had. Ik hoor minder detail in het hoog (de PMA800 klinkt wat frisser) en het swingt minder, het geluid is me iets te laid back. Ook de match met mijn Naim unity atom is niet geweldig, ik heb het idee dat de Naim meer kan dan de Celestions nu laten horen.
Heb daarnaast ook een set Dali 505, die heb ik nu aangesloten op mijn PMA-800 plus een set Audiolab match speakers bij de TV.

Een jaar geleden heb ik me op nieuwe luidsprekers georiënteerd. Boekenplank / monitor speakers, op een stand. Merken die me aanspraken waren Paradigm, Gato (vond de FM-15 erg lekker klinken, gekleurd maar lekker) en Sonus faber. Dynaudio, Focal, de nieuwe Wharfedales en Kef spraken me wat minder aan.

Toen toch niks gekocht maar het begint weer wat te kriebelen. Hier lees ik over mooie Marktplaats vondsten dus misschien moet ik ook maar gewoon wat gaan proberen, en degene die niet mijn smaak zijn weer verkopen. Wat zou jullie aanpak zijn?
Op Marktplaats zag ik een setje Paradigm Monitor 9 v7 zuilspeakers te koop staan, maar monitor speakers als de Magnat MSP-60/70 luidsprekers of een set Mission 751/750LE (heb altijd een zwak voor Mission gehad) lijken me ook niet verkeerd. Verder viel mijn oog nog op Translator speakers, en luidsprekers van Impulse.
Translator speakers kan ik je van harte aanbevelen. Maar het neutrale karakter moet je kunnen waarderen. De meeste (de goede) zijn gesloten systemen. Dus makkelijk te plaatsen.

Zelf heb ik deze in de woonkamer:
http://www.translator-info.nl/reference.html

En deze op zolder:
http://www.translator-info.nl/I5-II.html

Heb ook de Impact 40 gehad. Maar die wilde mijn vader terug :(
http://www.translator-info.nl/I40.html

Dat sommige versterkers minder matchen met luidsprekers komt mij bekend voor. Bovenstaande luidsprekers heb ik gecombineerd met een Marantz PM17 Mk2. Dat beviel matig. Met de - op papier - mindere Pm7001 KI spelen ze voortreffelijk. De gewone PM7001 doet het prima op de lichtere impact 40. Maar heeft moeite met gecontroleerd laag op de Impact 5-II en Reference.

Mocht Zoetermeer in de buurt zijn voor je, mag je best eens komen luisteren hoor :)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
musicfreak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:23:
[...]

Over de bedrading werd opgemerkt: 'vaak is de interne bedrading zo groen als gras geoxideerd, en koperoxide geleid geen stroom waardoor de prestaties van uw speakers in de loop van de jaren ongemerkt afnemen'.
Ik heb mijn Celestions 2 jaar geleden laten refoamen, daarvan was het filter nog goed meen ik. Maar goed, kan me er ook wel wat bij voorstellen dat een beetje onderhoud aan kabels goed kan zijn. Wat jullie?
Ze kennen hun eigen producten natuurlijk het beste, maar een uitspraak als deze is zeker niet generiek en op alle luidsprekers van toepassing. Ik heb voldoende speakers open gemaakt die er gewoon nog als nieuw van binnen uitzagen. Het zegt iets over de gebruikte draad. Meestal is het namelijk wel vertint.
Toevallig gisteren nog een Kef 200c even open gemaakt en dat zag er allemaal nog als nieuw uit.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• f2ride2001
Afgelopen zaterdag was een mede-tweaker langsgekomen met 2 Sony versterkers.
Eentje met een VU-meter die, volgens de reparatie dienst, kapot was.
Uiteindelijk bleek de VU-meter NIET doorgebrand te zijn, wel is de as uit het lager geklapt. (transport?)
Met pincet en heel veel geduld weer op zijn plek gekregen en alles weer afgesteld.
En voila, weer een werkende VU meter.

Die kon hij meteen weer mee naar huisnemen.

De andere deed niets meer. Hier was de zekering geklapt. Deze heb ik vervangen. De versterker ging weer aan, maar de heatsink werd in 20 seconden zeer warm. Niet goed.

Nameten van de DC-offset bleek dat deze >400mV stond. Niet goed.
Deze heb ik gisteren goed bekeken:
1) 1 voedingsdiode kapot.
2) de voedings elco's van de 6800uF waren er nog 3000uF van over
3) meerdere andere kleine elko's helemaal uitgedroogd
4) zowel links als rechts meerdere fuse-resistors kapot.
5) VU verlichting kapot.
6) krakende potmeters

Vanavond gerepareerd. Nieuwe diodes geplaatst, Alle elko's vervangen voor nieuwe panasonics. 7 weerstanden vervangen. Nieuwe verlichting voor de VU meter gemaakt met LED, die gaan niet meer kapot.
Print goed schoongemaakt met IPA. Potmeters schoongemaakt. En DC-offset weer terug geregeld zoals het hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5ET3xBGzwadUsR3AcvdfwuoXOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90DVGLye8XJlAXqvxuYzhauR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wUyF_wSxQp4UXxBzgpdq3QzcvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsWOneL4UcxJ8d4BKUZPMLHl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU8r_TshBu6EgFdCSk-qx2xlZPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kmAAQVvrXwwvUPAkyLLVKCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqC4n4b9_fSlaFF6RBGq2Bh5dhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cdz6F9wHIcCzUW2VgwGoa1oW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmS5DX53VrqZ52gbSBHLsjuRjIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxjIAUmCyB3sotx3XvzHbnJK.jpg?f=fotoalbum_large

Toch best een grappig klein versterkertje uit 1979.
2x20W.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Kijk eens waar ik net tegenaan liep bij de kringloop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkN2Ew0WUoy_KU97kYswpmPU-hE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6XyEfAqDSx4Sd1GZ6qi9bfsV.jpg?f=user_large

Moeten volgens degene die 'm daar gecheckt heeft wel nieuwe snaren in, maar wat een gaaf ding.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Nice en met GX kop.
Leuk ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:32
Zie ik dat goed, € 7,50? Ik zou willen dat hier in de buurt bij de kringloop nog kon.. :(
Mooie vondst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
GSX-MAN schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:21:
Kijk eens waar ik net tegenaan liep bij de kringloop:

[Afbeelding]

Moeten volgens degene die 'm daar gecheckt heeft wel nieuwe snaren in, maar wat een gaaf ding.
Inderdaad een gaaf ding om te zien... Qua specs niets bijzonders, maar wat een fraaie vormgeving (vooral die zwarte kleur staat 'm zeer mooi) en uiteraard die mooie VU-meters die het geheel helemaal afmaken... Alleen al daarvoor zou ik 'm wel willen hebben... ;) :9~ O+

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 11-05-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

rcor schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:14:
[...]

Inderdaad een gaaf ding om te zien... Qua specs niets bijzonders, maar wat een fraaie vormgeving (vooral die zwarte kleur staat 'm zeer mooi) en uiteraard die mooie VU-meters die het geheel helemaal afmaken... Alleen al daarvoor zou ik 'm wel willen hebben... ;) :9~ O+
Ja, ik zocht al een tijdje een deck met grote analoge VU-meters, maar ik had geen zin om er echt geld aan uit te geven. Dus blij 8)
cmndr_adama schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:56:
Zie ik dat goed, € 7,50? Ik zou willen dat hier in de buurt bij de kringloop nog kon.. :(
Mooie vondst!
Geen geld. Nog wat uitgeven aan snaren, vervangen en spelen maar.

En gefeli!

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Blij dat ik nog geen snaren heb besteld: er komt geen geluid uit. Het wordt weer een project. _O- _O-

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

GSX-MAN schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:00:
Blij dat ik nog geen snaren heb besteld: er komt geen geluid uit. Het wordt weer een project. _O- _O-
Volgens mij zitten hier ook van die 2SC458 torren in die ook allemaal kapot gaan in de bandrecorders van Akai.

Probeer voor de zekerheid nog even de rec/play schakelaar binnenin een paar keer heen en weer te trekken, maar als dat niet helpt en bovengenoemde torren hebben allemaal zwarte pootjes dan zit daar je probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:18
Het deck moet toch kunnen draaien om te testen of er geluid uit komt? Allicht alle knoppen en schakelaars heen en weer halen. Of terug naar de kringloop maar voor 7,50 niet de moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

@mentalmadnizz @Roderiktweaker

Verdomd, een beetje kloten met de knoppen doet iets. Ik heb nu geluid op het rechter kanaal. Vet, morgen proberen of het nog beter kan.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
De goede contactspray doet wonderen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Contactspray heb ik niet in huis, nog wel een restje isopropylalcohol. Morgen maar eens proberen 8)

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wielhelm
  • Laatst online: 22:57

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Vandaag de tweeter van mijn oude B&W DM-6 (1978) Kangaroe luidspreker gerepareerd.
Best een lastig klusje want Ik moest namelijk de aansluitdraadjes door de conus prikken. Zelf geprobeerd met een naald. Toe in elkaar gezet...… en hij deed het niettttttt.

#$%#$^$%^$%^$%^toen alles weet uit elkaar en nog een keer geprobeerd. opnieuw vastgelijmd en gecentreerd. toontje erop en ja hoor PIEP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQhJEiMz3nPaHIxGKSXHC9WGqr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYHm2KgQHZJM36FPqzavFyIE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vGWjdZerkDSrGmO0JYrHYCXPek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25qDsIOXlsa78GEVpiEwr1bG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkFiyFMIWlKcz4ER4OTS-zzJ8MY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2crD2bJc2s11zlb5uiH6KlI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:21
wielhelm schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:22:
Vandaag de tweeter van mijn oude B&W DM-6 (1978) Kangaroe luidspreker gerepareerd.
netjes hoor, dat is inderdaad geen makkelijk klusje. Heb je die draadjes daarna door de oude rubberen buisjes geleid richting de plek om te solderen, of liggen ze nu los in die gleuf onder het metalen plaatje van de tweeter?

Heb ooit door een lekkage deze tweeters die bij mij ter reparatie lagen moeten verliezen, doordat de draadjes waren gecorrodeerd (oid) en gebroken. Ik kreeg ze niet gesoldeerd. Maar nu ik dit zie, wil ik ze misschien toch weer een nieuw leven geven met een nieuw membraan.

[Afbeelding]
[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
@wielhelm Deze stonden in de jaren 90 bij familie van mij. Het klonk fenomenaal. Hier zou ik heel zuinig op zijn.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

RemiB schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:59:
[...]

netjes hoor, dat is inderdaad geen makkelijk klusje. Heb je die draadjes daarna door de oude rubberen buisjes geleid richting de plek om te solderen, of liggen ze nu los in die gleuf onder het metalen plaatje van de tweeter?

Heb ooit door een lekkage deze tweeters die bij mij ter reparatie lagen moeten verliezen, doordat de draadjes waren gecorrodeerd (oid) en gebroken. Ik kreeg ze niet gesoldeerd. Maar nu ik dit zie, wil ik ze misschien toch weer een nieuw leven geven met een nieuw membraan.

[Afbeelding]
[/quote]
Inderdaad, makkelijk was het niet. Een behoorlijk priegelwerkje! Ik moest de draadjes van het diafragma hoor de conus prikken. Zo zat het bij het originele diafragma ook. Eerst een gaatje met een naald gemaakt. En inderdaad de draadjes door de buisjes en gesoldeerd. Los in de gleuf kan niet want dan maak je natuurlijk sluiting. Zoals je op de foto kan zien zit het niet 100% recht . Maar hij doet het en dat is het belangrijkste voor nu.

Vandaag de hele dag genoten van deze speakers op mijn werkkamer. Beneden staan ook b&w's dm602.3 s2's. Maar die zijn bij lange na niet zo goed als deze iconen/kangaroos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

GSX-MAN schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:11:
@mentalmadnizz @Roderiktweaker

Verdomd, een beetje kloten met de knoppen doet iets. Ik heb nu geluid op het rechter kanaal. Vet, morgen proberen of het nog beter kan.
Vooralsnog alleen geluid rechts. Op de line-out, op de koptelefoon, op de VU-meter.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Vandaag bij Techmoan: vintage micro audiosetje van Aiwa rond eind jaren 70 / begin jaren 80... Leuk ding om te zien, ben altijd wel een beetje Aiwa fan geweest van oudsher:

Volgende week komt er iets van Aiwa voorbij dat rond het jaar 2000 te koop was... Kijk er nu al naar uit, maar of dat dan vintage te noemen is laat ik in het midden... Ik vindt namelijk van wel, daar het inmiddels toch ook al bijna 25 jaar oud is...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 13-05-2023 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 19:31
GSX-MAN schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Vooralsnog alleen geluid rechts. Op de line-out, op de koptelefoon, op de VU-meter.
Soms wil de interne Record/Playback schakelaar vervuild raken; shot deoxit of iets dergelijks in de schakelaar spuiten en meerdere keren tussen opname en afspelen schakelen 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
En anders uitsolderen, uitelkaar halen, schoonmaken (polijsten) en weer terug in elkaar.
Leuke uitdaging.....

https://www.youtube.com/watch?v=NcASgesZbM0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Killjoy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:54:
[...]
Translator speakers kan ik je van harte aanbevelen. Maar het neutrale karakter moet je kunnen waarderen. De meeste (de goede) zijn gesloten systemen. Dus makkelijk te plaatsen.

Dat sommige versterkers minder matchen met luidsprekers komt mij bekend voor. Bovenstaande luidsprekers heb ik gecombineerd met een Marantz PM17 Mk2. Dat beviel matig. Met de - op papier - mindere Pm7001 KI spelen ze voortreffelijk. De gewone PM7001 doet het prima op de lichtere impact 40. Maar heeft moeite met gecontroleerd laag op de Impact 5-II en Reference.

Mocht Zoetermeer in de buurt zijn voor je, mag je best eens komen luisteren hoor :)
Oh nou dank voor het aanbod. Over dat neutrale, ik heb vorig jaar een setje Dynaudio Evoke 20 speakers thuis gehad. Die vond ik te neutraal, geen idee of Translators vergelijkbaar klinken. De Monitor audio silvers bevielen me in het vergelijk beter en die Gato's helemaal.
En ja dat matchen, Ik heb nog een setje Mission 761 luidsprekers die icm mijn Denons en Marantz PM5005 goed klinken maar niet super. Met mijn kleine Rotel RA-300 uit '79 klinken ze echter geweldig...

[ Voor 10% gewijzigd door musicfreak op 14-05-2023 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 19-09 11:55
Killjoy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:54:
[...]

Zelf heb ik deze in de woonkamer:
http://www.translator-info.nl/reference.html

En deze op zolder:
http://www.translator-info.nl/I5-II.html

Heb ook de Impact 40 gehad. Maar die wilde mijn vader terug :(
http://www.translator-info.nl/I40.html
Translator maakte mooie luidspekers.
Hans Baan is in Hilversum begonnen met Translator luidsprekers te bouwen, in een garage. Ik fietste er vaak langs.

Ik zelf heb al jaren Translator Impact 30 luidsprekers naar volle tevredenheid in gebruik.
http://www.translator-info.nl/I30.html
Overigens heb ik wel de foamranden moeten vervangen, want die waren aan het vergaan.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:29

DatraxZ

TrueCrypts Everything

De Teac AL700 Elcaset is klaar. Hele hele deck, inclusief de dbx processor, voorzien van nieuwe caps en opnieuw ingeregeld (inclusief de dbx processor) voor die RX-10 dbx processor is geen documentatie verkrijgbaar, maar de PCB's zijn dezelfde als deze in een A-7300rx. Afstelling is niet erg moeilijk, de golfvorm bij lage frequentie symmetrisch afstellen (meten op 1 van de IC's), en bij 1kHz de 2de harmonische zo laag mogelijk instellen en je bent er.
De originele verbindinskabel tussen de dbx unit en het deck (=unobtanium) heb ik vervangen door 6-pin xlr Neutrik aansluitingen, met een zelfgemaakte kabel.
Heb ook een setje nieuwe koppen gevonden in Duitsland (tot mijn grote verrassing zijn die nog gewoon te krijgen), die moet ik nog eens monteren als de huidige helemaal versleten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4MUp-OdCdqG29zJC9UnzzbX8Mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwX6KlfDkYT0ZiM73SeAvfNN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2y4ZOa1kaR1Z0xhJS3qYGu4V370=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdgzI0G8WA8uo98Ek5JKW9GP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Miz7JZXZN0ycaBmvHaLJp-wXYWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dN0DN2Kk4zTwzuXQ5GdNf8xf.jpg?f=fotoalbum_large

Onlangs nog een leuke A77 MKIV Dolby op de kop kunnen tikken. Defect (de main fuse klapt er uit bij het aanzetten), de eigenaar wou er nog een 150€ voor. Leek me een prima deal. Die A77's zitten vol Frako en Rifa's, mogelijks is er 1 van geklapt. Koppen zijn niet erg goed meer, maar heb nog een bijna nieuwe koppenbrug van een B77 liggen (ooit eens gekocht met het idee dat ik ze mogelijks ooit ga nodig hebben), dus die koppen gaan binnenkort in de A77.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzJJgLJgwSFPTOwt3QXk_osZRKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBcqDLyXuPk9VCfPdcP7bEJR.jpg?f=fotoalbum_large

Het is m'n eerste Revox, en ik ben best onder de indruk van de bouwkwaliteit. Het deck was erg vies vanbinnen, en ben alvast begonnen met de schoonmaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFr06jqT2B-zriZRst8K2GzrKKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFalQSzFhOMk8uje1QqAsvPd.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl ik wacht op nieuwe caps en trimmers voor de A77, ben ik bezig met de recap van de Telefunken M20 studio recorder. Niet de meest makkelijke klus, best complexe PCB's met erg fijne tracks, en dubbelzijdig ook nog eens, wat desolderen wat moeilijker maakt. Inmiddels reeds 4 van de 7 PCB's gedaan. Al flink wat uren mee bezig geweest. Momenteel bezig met 1 van de 2 opname/weergave versterkers. Deze PCB's zitten vol oude MOS IC's, dus is het werken op een anti statische mat met polsbandje aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZgRSIfpR5_TIIHwFDUlnbUE614=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLl4Hq8mTaN2ayAWNM3it3DY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY_r2WfFV66YC0YwMe7yqJOUBkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMEJEbl3FaPiwipcYJcISpj1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaCaFykG5iYRqZ230AIA2SE_oB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuJV7LLMgV8DLnJpd9FQcC4s.jpg?f=fotoalbum_large

Nog heel wat werk voor de boeg :)

[ Voor 4% gewijzigd door DatraxZ op 14-05-2023 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jdewit
  • Laatst online: 19-06-2023
rcor schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:14:
[...]

Alles met gx kop is eigenlijk bijzonder. Die zijn zo meesterlijk goed van kwaliteit en onslijtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Jdewit schreef op maandag 15 mei 2023 @ 02:55:
[...]

Alles met gx kop is eigenlijk bijzonder. Die zijn zo meesterlijk goed van kwaliteit en onslijtbaar.
Klopt, ik heb dan ook nog een Akai GX75 cassettedeck en ook een Akai GX-225D bandrecorder met deze befaamde GX-koppen... Beiden een aanrader! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Jdewit schreef op maandag 15 mei 2023 @ 02:55:
GX koppen hebben een lange levensduur (langer dan bvb permalloy), maar slijten helaas ook. Je ziet het helaas moeilijker dan bvb bij een permalloy kop, en je hebt een microscoop nodig om het fenomeen te zien.

GX koppen slijten door gap erosion of gap chipping : kleine stukjes die afbreken aan de kopspleet. Dit fenomeen heeft een sterk verminderde HF-response tot gevolg.
F&F (ferriet) koppen hebben hier ook last van overigens.

Ze zijn ook veel moeilijker te re-lappen dan andere soorten koppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZyjhAncd9aheUndcVN-gKOfMtE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8R8NnXz3483HvfRgNPkWN8Ig.jpg?f=user_large

In het algemeen zijn GX koppen heel erg goed, maar wilde bovenstaande toch even meegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16

OgWok

U.N.C.L.E.

Xfile schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:33:
[...]

Translator maakte mooie luidspekers.
Hans Baan is in Hilversum begonnen met Translator luidsprekers te bouwen, in een garage. Ik fietste er vaak langs.

Ik zelf heb al jaren Translator Impact 30 luidsprekers naar volle tevredenheid in gebruik.
http://www.translator-info.nl/I30.html
Overigens heb ik wel de foamranden moeten vervangen, want die waren aan het vergaan.
Als ik me niet vergis, speelde zich hier, het Translator verhaal, bij dit huis af en wel links bij de garage. Daar zag ik wel eens dat er flinke luidsprekers achter in auto's werden geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMiWUmCWXb0DPfHHHU-DpFXTVtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zO9NBBMreqNHUSBgONBSri5J.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens vraag ik me ook af hoeveel Tweakers nog een set Translator speakers hebben staan. Mooi spul.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:21
wielhelm schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:35:
[...]

Inderdaad, makkelijk was het niet. Een behoorlijk priegelwerkje! Ik moest de draadjes van het diafragma hoor de conus prikken. Zo zat het bij het originele diafragma ook. Eerst een gaatje met een naald gemaakt. En inderdaad de draadjes door de buisjes en gesoldeerd. Los in de gleuf kan niet want dan maak je natuurlijk sluiting. Zoals je op de foto kan zien zit het niet 100% recht . Maar hij doet het en dat is het belangrijkste voor nu.

Vandaag de hele dag genoten van deze speakers op mijn werkkamer. Beneden staan ook b&w's dm602.3 s2's. Maar die zijn bij lange na niet zo goed als deze iconen/kangaroos
Mooi werkje priegelen inderdaad.
Ik kan me voorstellen dat de 602.3 S2 een totaal andere categorie is. De DM6 is toch nog gemaakt met het oog op om de beste luidspreker mogelijk maken. De dm602 is toch een budget model met veel kunststof uit een fabriek. Maargoed dat kan voor sommige locaties toch een oplossing zijn.

Ik weet niet wat voor set-up je hebt maar een goeie sub geeft nog een enorme verbetering aan de DM6, ondanks dat de woofer natuurlijk al vrij fors is. Je krijgt een stuk meer grootsheid en openheid door de subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

OgWok schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:41:
[...]

Als ik me niet vergis, speelde zich hier, het Translator verhaal, bij dit huis af en wel links bij de garage. Daar zag ik wel eens dat er flinke luidsprekers achter in auto's werden geladen.

[Afbeelding]

Overigens vraag ik me ook af hoeveel Tweakers nog een set Translator speakers hebben staan. Mooi spul.
Ik heb een set Impact 40 gehad (goedkoop gekocht met kapotte foamranden, gerepareerd, tijdje naar geluisterd en weer verkocht). Mooi spul!
DatraxZ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:36:
[...]

GX koppen hebben een lange levensduur (langer dan bvb permalloy), maar slijten helaas ook. Je ziet het helaas moeilijker dan bvb bij een permalloy kop, en je hebt een microscoop nodig om het fenomeen te zien.

In het algemeen zijn GX koppen heel erg goed, maar wilde bovenstaande toch even meegeven :)
Qua levensduur fantastisch, ik vind ze alleen geluidstechnisch minder dan koppen van andere merken. Vooral in complexe muziek vallen details sneller weg.

Heeft misschien ook wel te maken met het feit dat Akai recorders relatief gezien best goedkoop waren. Beetje raar ook dat ze nu zo duur zijn :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:18
mentalmadnizz schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Qua levensduur fantastisch, ik vind ze alleen geluidstechnisch minder dan koppen van andere merken. Vooral in complexe muziek vallen details sneller weg.
Klopt, dat is ook de reden dat o.a. Revox / Studer ook gebruik maakt van permalloy koppen.. Zacht materiaal maar geluidstechnisch wel beter. Het idee was vroeger dat als zo'n kop versleten is dan vervang je hem gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett

Heeft misschien ook wel te maken met het feit dat Akai recorders relatief gezien best goedkoop waren. Beetje raar ook dat ze nu zo duur zijn :D
Uiterlijk speelt hierbij een grote rol, toen en nu. Dat is natuurlijk smaakgebonden, maar dat hadden ze toen wel goed voor elkaar, en dat wordt kennelijk nog steeds gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Idd, een 747 of 636 gaan nu weg voor de hoofdprijs. Denk dat het vooral met de looks te maken heeft.
Ik heb geen ervaring met Akai apparatuur, maar van een 747 bvb lees ik wel dat deze erg lastig te onderhouden zijn.

De beste koppen die ik ken (en waar ik wel ervaring mee heb) zijn de Vitrovac butterfly koppen reeks van Telefunken (de AC34, WC32, e.d.). en de Vacodur reeks.
Die zijn gespecifieerd voor 20.000km (!) tape lengte die erover mag lopen alvorens ze moeten vervangen worden.
Ze hebben ook asymetrische pool paren, om de LF head-bump tegen te gaan, zodat je een vrijwel perfect vlakke FR curve krijgt tussen 20Hz en 20kHz.
Knap staaltje techniek wat de ingenieurs daar voor elkaar gekregen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYf0a5z9FHxNRi9r7VbmIbnXvQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgQ0uiVilsNcBJJpckqFnwZo.jpg?f=fotoalbum_large

@Twynn Idd, dat is de filosofie. Helaas zijn die koppen nu erg moeilijk te krijgen, of erg duur (AM Belgium en Photovox maken ze nog, maar tegen een erg hoge prijs, reken vanaf 500€/kop). Je ziet ook hordes A77's en B77's te koop staan, vaak zonder foto's van de koppen. Die zijn vaak (bijna) versleten. En dat is eigenlijk best jammer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Tegelijkertijd: als je nu een machine koopt waar de koppen nog niet van versleten zijn ga je 'm ook niet meer verslijten. De dagen dat dat spul iedere dag continu stond te draaien zijn voorbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

RemiB schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:49:
[...]

Mooi werkje priegelen inderdaad.
Ik kan me voorstellen dat de 602.3 S2 een totaal andere categorie is. De DM6 is toch nog gemaakt met het oog op om de beste luidspreker mogelijk maken. De dm602 is toch een budget model met veel kunststof uit een fabriek. Maargoed dat kan voor sommige locaties toch een oplossing zijn.

Ik weet niet wat voor set-up je hebt maar een goeie sub geeft nog een enorme verbetering aan de DM6, ondanks dat de woofer natuurlijk al vrij fors is. Je krijgt een stuk meer grootsheid en openheid door de subwoofer.
De 602 luidsprekers zijn inderdaad een compromis met madam.....voor beneden naast de tv.

De DM6 luidsprekers staan op mijn werkkamer.
Ik zal eens een subje meenemen van het werk om te proberen, bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

Ik heb een set Impact 40 gehad (goedkoop gekocht met kapotte foamranden, gerepareerd, tijdje naar geluisterd en weer verkocht). Mooi spul!

[...]

Heeft dat dan met de GX-koppen te maken of wellicht met de mindere elektronica die door Akai gebruikt werd?
Ik heb zelf nooit een Akai cassettedeck gehad, een vriend vroeger wel een GX-95 maar ik heb ergens het gevoel dat het daar in zit bij Akai, zeker de latere jaren. Een GX-6(/8) lijkt me het minst slechte Akai cassettedeck.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ik heb een GX-95mkII, en het is geen slecht deck, maar eigenlijk vind ik 'm klankmatig ook niet zo bijzonder. En aan mijn deck ligt het niet, want een vriend van me die zo'n ding ook had had precies dezelfde indruk (en heeft 'm weer verkocht).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MvanS
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-09 18:00
j-phone schreef op zondag 30 april 2023 @ 01:02:
[...]

Volgens mij hebben alle Sony tapedecks met een gemotoriseerde eject hetzelfde component die op je foto staat. https://www.electro-andijk.nl heeft hier in ieder geval de snaren voor.
Nou ik ben trots op mezelf! Het is me gelukt, ik heb 2 snaartjes vervangen.
Ik had de service manual gedownload en bekeken en daar schrok ik toch wel een een beetje van, het was een hele klus in ieder geval. Het ding staat weer in elkaar en ik had geen schroefje over. Het mooiste is dat het allemaal werkt. De gemotoriseerde eject en close doet het en nu staat hij lekker te spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

EricDH schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:32:
[...]

Soms wil de interne Record/Playback schakelaar vervuild raken; shot deoxit of iets dergelijks in de schakelaar spuiten en meerdere keren tussen opname en afspelen schakelen 🤓
Niet heel veel mee kunnen bereiken, wel de printplaat bekeken en een beeld gekregen van hoe de afzonderlijke kanalen zijn opgebouwd. Is niet mijn vakgebied, maar alles valt te leren.

Wel mijn schoonvaders vakgebied, en die kwam gisteren eten. Dus er is een Akai in zijn kofferbak beland _O- _O-

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

GSX-MAN schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:54:
[...]

Niet heel veel mee kunnen bereiken, wel de printplaat bekeken en een beeld gekregen van hoe de afzonderlijke kanalen zijn opgebouwd. Is niet mijn vakgebied, maar alles valt te leren.

Wel mijn schoonvaders vakgebied, en die kwam gisteren eten. Dus er is een Akai in zijn kofferbak beland _O- _O-
Bruidschat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Er lopen hier nog 14 kamelen in de tuin, waar ik ook niets mee kan.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

GSX-MAN schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Er lopen hier nog 14 kamelen in de tuin, waar ik ook niets mee kan.
Willen ze hier wel hebben: https://www.kamelenmelk.nl/

Overigens aanrader qua uitje. Nog nooit zoveel kamelen en dromedarissen bij elkaar gezien :D
Wel ff schone kleding meenemen, als je daar een halve dag rondgelopen hebt stink je als een bunzing :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
The Eagle schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:49:
[...]

Wel ff schone kleding meenemen, als je daar een halve dag rondgelopen hebt stink je als een bunzing kameel :X
Fixed that for you :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
The Eagle schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:49:
[...]

Willen ze hier wel hebben: https://www.kamelenmelk.nl/

Overigens aanrader qua uitje. Nog nooit zoveel kamelen en dromedarissen bij elkaar gezien :D
Wel ff schone kleding meenemen, als je daar een halve dag rondgelopen hebt stink je als een bunzing :X
Niet als het allemaal mannetjes zijn. Die geven bar weinig melk, 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jdewit
DatraxZ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:36:
[...]

GX koppen slijten door gap erosion of gap chipping : kleine stukjes die afbreken aan de kopspleet. Dit fenomeen heeft een sterk verminderde HF-response tot gevolg.
F&F (ferriet) koppen hebben hier ook last van overigens.

Ze zijn ook veel moeilijker te re-lappen dan andere soorten koppen.

[Afbeelding]

Dan is er wel meer aan de hand. Beroerde tape gebruikt, techniek om de kop heen die ten nadele van de kop werkt. Maar bij een rtr gx-620 625 etc en toch al paar gehad dit extreme voorbeeld nog nooit gezien. Het zal zeer zeker voorkomen. En we moeten in ons hoofd houden. Een cassette is door philips nooit ontwikkeld voor kwaliteit maar kwantiteit. De bedenker zegt dat zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdewit
[...]

[...]

Ik denk dat gx koppen ook echt moeite hebben met slechte tape. Ik verzamel nu al een 25 jaar allerlei 35-180 banden, heb zelfs in 2001 nog een paar nieuwe maxell banden gekocht toen productie stopte. En dat is eigenlijk de enige RtR tape die mij nog in de kast staat en gebruikt wordt. En dan maakt t niet uit of de tape uit 1977 of 2001 komt. Liefst wel de black coated, die loopt het fijnst door het mechanisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor

Wellicht dat ze zo duur geworden zijn door de koppen die nu nog steeds goed zijn... Eén andere bandrecorder moet technisch gezien toch wel iets apart zijn om nog veel geld op te brengen, want de koppen blijft bij veel merken gewoon echt een dingetje en dat is bij Akai een heel stuk minder... Blijkbaar is het zo goed als risicoloze aankoop voor veel mensen een meerwaarde... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

rcor schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Wellicht dat ze zo duur geworden zijn door de koppen die nu nog steeds goed zijn... Eén andere bandrecorder moet technisch gezien toch wel iets apart zijn om nog veel geld op te brengen, want de koppen blijft bij veel merken gewoon echt een dingetje en dat is bij Akai een heel stuk minder... Blijkbaar is het zo goed als risicoloze aankoop voor veel mensen een meerwaarde... ;)
Een deck van 30-40 jaar oud is eigenlijk zelden een risicoloze aankoop :) Althans, als je het deck ook daadwerkelijk wil gebruiken. Als ornament in de woonkamer is het natuurlijk een ander verhaal.

Ik denk dat de Akai's (747, 646, ed, GX) , en met uitbreiding de Teac x-1000 (m/r) x-2000(m/r) , Pioneer RT-909, 707 (allen permalloy) zoveel geld opbrengen omdat ze er erg mooi uitzien. Het zijn de "top" toestellen die veel mensen vroeger wel wilden, maar bvb niet konden betalen (nu wel).

Technisch zijn het echter niet altijd de beste decks, en qua betrouwbaarheid valt er ook wel wat over te zeggen. Bvb de Akai 747(dbx) gebruikt dunnere GX heads dan de vorige generatie, en daar heb je dan sneller headgap chipping. Ook zitten er moeilijk te servicen tensioners in (en die gaan helaas vaak stuk), en is voor de dbx versie geen tooling meer beschikbaar om de dbx companders af te stellen. En het wordt ook steeds moeilijker om een technieker te vinden die er aan wil (!) werken.

Een zelfde verhaal met de RT-909, waar dezelfde zwakke DC capstan motor inzit als in de x-1000/X-2000m. Een nieuwe EM1446 motor begint bij 400€... En die x-2000 heeft dan nog eens tekortkomingen met het kopafstellingsmechanisme, waar door de koppen vaak zelfs vanaf fabriek niet goed staan, en asymetrische slijtage optreed. (= kop sneller stuk)

De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ook ik geen nee zou zeggen mocht een mooie RT-909 voor een lage prijs mijn pad zou kruisen...

Op technische RtR fora zegt men wel eens dat dit soort laatste-generatie decks eigenlijk meer door accountants gebouwd is dan door ingenieurs. Het moest er vooral goed uitzien, en de bouwkwaliteit werd wat vaker op de tweede plaats gezet. Vaak ben je beter af door een generatie eerder te kopen (in het geval van Akai, bvb de 635, in het geval van Teac de hogere A-reeks)

Er zijn 2 uitzonderingen voor zover ik weet : de Otari 5050 en Tascam BR-20, beide zijn tot in de 2000's geproduceerd, en zijn erg goed. Iets minder geschikt voor de woonkamer qua looks, dat wel. Met de Otari heb ik geen hands-on ervaring, maar de BR-20 wel, en dat ding maakt echt fantastische opnames. IEC eq, 512nWb/m en een RTM SM911 erop en dat klinkt perfect. Het fijne is ook dat koppen voor die BR-20 ook nog gewoon te koop zijn.En ze zijn door hun jongere leeftijd nog niet toe aan een recap. En die bijna ongebruikte BR-20, inclusief set nieuwe reservekoppen, kocht ik voor een fractie van wat de gemiddelde vraagprijs voor een 747 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

DatraxZ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:18:
[...]

Een deck van 30-40 jaar oud is eigenlijk zelden een risicoloze aankoop :) Althans, als je het deck ook daadwerkelijk wil gebruiken. Als ornament in de woonkamer is het natuurlijk een ander verhaal.

Ik denk dat de Akai's (747, 646, ed, GX) , en met uitbreiding de Teac x-1000 (m/r) x-2000(m/r) , Pioneer RT-909, 707 (allen permalloy) zoveel geld opbrengen omdat ze er erg mooi uitzien. Het zijn de "top" toestellen die veel mensen vroeger wel wilden, maar bvb niet konden betalen (nu wel).

Technisch zijn het echter niet altijd de beste decks, en qua betrouwbaarheid valt er ook wel wat over te zeggen. Bvb de Akai 747(dbx) gebruikt dunnere GX heads dan de vorige generatie, en daar heb je dan sneller headgap chipping. Ook zitten er moeilijk te servicen tensioners in (en die gaan helaas vaak stuk), en is voor de dbx versie geen tooling meer beschikbaar om de dbx companders af te stellen. En het wordt ook steeds moeilijker om een technieker te vinden die er aan wil (!) werken.

Een zelfde verhaal met de RT-909, waar dezelfde zwakke DC capstan motor inzit als in de x-1000/X-2000m. Een nieuwe EM1446 motor begint bij 400€... En die x-2000 heeft dan nog eens tekortkomingen met het kopafstellingsmechanisme, waar door de koppen vaak zelfs vanaf fabriek niet goed staan, en asymetrische slijtage optreed. (= kop sneller stuk)

De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ook ik geen nee zou zeggen mocht een mooie RT-909 voor een lage prijs mijn pad zou kruisen...

Op technische RtR fora zegt men wel eens dat dit soort laatste-generatie decks eigenlijk meer door accountants gebouwd is dan door ingenieurs. Het moest er vooral goed uitzien, en de bouwkwaliteit werd wat vaker op de tweede plaats gezet. Vaak ben je beter af door een generatie eerder te kopen (in het geval van Akai, bvb de 635, in het geval van Teac de hogere A-reeks)

Er zijn 2 uitzonderingen voor zover ik weet : de Otari 5050 en Tascam BR-20, beide zijn tot in de 2000's geproduceerd, en zijn erg goed. Iets minder geschikt voor de woonkamer qua looks, dat wel. Met de Otari heb ik geen hands-on ervaring, maar de BR-20 wel, en dat ding maakt echt fantastische opnames. IEC eq, 512nWb/m en een RTM SM911 erop en dat klinkt perfect. Het fijne is ook dat koppen voor die BR-20 ook nog gewoon te koop zijn.En ze zijn door hun jongere leeftijd nog niet toe aan een recap. En die bijna ongebruikte BR-20, inclusief set nieuwe reservekoppen, kocht ik voor een fractie van wat de gemiddelde vraagprijs voor een 747 is.
Zeer herkenbaar wat (mechanische) duurzaamheid betreft. Een GX-650D weegt 26,2kg, een GX-636 21kg. Het kantelpunt ligt bij elk merk en type apparaat anders in tijd. Een GX-95 is ook een behoorlijk bling-bling apparaat. Hetzelfde komt o.a. ook bij auto's voor: over Mercedes is al veel geschreven wat dat betreft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• f2ride2001
En dan vergeten jullie ook nog de ZAMAC-rot die vaak voorkwam in bepaalde series Akai / Pioneer / Technics.....

Heb zelf een vroege Akai X-201D.
- 3 motoren
- 3 koppen (Cross Field system)
- 3 snelheden
- auto reverse
- 17 kilo
- afmeting 375 x 360 x 245 mm
- Crossfield; 4-track; 4.75, 9.5, 19 cm/s; Auto-Reverse.

Veel metaal en een grote dikke snaar. Nieuwe capstan rol opgezet en draaien maar. Werkt prima en goed geluid ondanks zijn eenvoud. Ben er blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://la-documentation-technique.eu/wp-content/uploads/2017/09/AKAI-X201D.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/2SjVy4h1/IMG-9985.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door f2ride2001 op 17-05-2023 20:08 ]

Pagina: 1 ... 144 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6