rcor schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:21:
[...]
Wellicht dat ze zo duur geworden zijn door de koppen die nu nog steeds goed zijn... Eén andere bandrecorder moet technisch gezien toch wel iets apart zijn om nog veel geld op te brengen, want de koppen blijft bij veel merken gewoon echt een dingetje en dat is bij Akai een heel stuk minder... Blijkbaar is het zo goed als risicoloze aankoop voor veel mensen een meerwaarde...

Een deck van 30-40 jaar oud is eigenlijk zelden een risicoloze aankoop

Althans, als je het deck ook daadwerkelijk wil gebruiken. Als ornament in de woonkamer is het natuurlijk een ander verhaal.
Ik denk dat de Akai's (747, 646, ed, GX) , en met uitbreiding de Teac x-1000 (m/r) x-2000(m/r) , Pioneer RT-909, 707 (allen permalloy) zoveel geld opbrengen omdat ze er erg mooi uitzien. Het zijn de "top" toestellen die veel mensen vroeger wel wilden, maar bvb niet konden betalen (nu wel).
Technisch zijn het echter niet altijd de beste decks, en qua betrouwbaarheid valt er ook wel wat over te zeggen. Bvb de Akai 747(dbx) gebruikt dunnere GX heads dan de vorige generatie, en daar heb je dan sneller headgap chipping. Ook zitten er moeilijk te servicen tensioners in (en die gaan helaas vaak stuk), en is voor de dbx versie geen tooling meer beschikbaar om de dbx companders af te stellen. En het wordt ook steeds moeilijker om een technieker te vinden die er aan wil (!) werken.
Een zelfde verhaal met de RT-909, waar dezelfde zwakke DC capstan motor inzit als in de x-1000/X-2000m. Een nieuwe EM1446 motor begint bij 400€... En die x-2000 heeft dan nog eens tekortkomingen met het kopafstellingsmechanisme, waar door de koppen vaak zelfs vanaf fabriek niet goed staan, en asymetrische slijtage optreed. (= kop sneller stuk)
De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ook ik geen nee zou zeggen mocht een mooie RT-909 voor een lage prijs mijn pad zou kruisen...
Op technische RtR fora zegt men wel eens dat dit soort laatste-generatie decks eigenlijk meer door accountants gebouwd is dan door ingenieurs. Het moest er vooral goed uitzien, en de bouwkwaliteit werd wat vaker op de tweede plaats gezet. Vaak ben je beter af door een generatie eerder te kopen (in het geval van Akai, bvb de 635, in het geval van Teac de hogere A-reeks)
Er zijn 2 uitzonderingen voor zover ik weet : de Otari 5050 en Tascam BR-20, beide zijn tot in de 2000's geproduceerd, en zijn erg goed. Iets minder geschikt voor de woonkamer qua looks, dat wel. Met de Otari heb ik geen hands-on ervaring, maar de BR-20 wel, en dat ding maakt echt fantastische opnames. IEC eq, 512nWb/m en een RTM SM911 erop en dat klinkt perfect. Het fijne is ook dat koppen voor die BR-20 ook nog gewoon te koop zijn.En ze zijn door hun jongere leeftijd nog niet toe aan een recap. En die bijna ongebruikte BR-20, inclusief set nieuwe reservekoppen, kocht ik voor een fractie van wat de gemiddelde vraagprijs voor een 747 is.