Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Stiekem ben ik wel jaloers op die M20, die wil ik al héél lang hebben, maar erg betrouwbaar zijn ze niet en werkende exemplaren zijn gelijk heel duur.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Niet alleen de koppelcondensatoren, de meeste elco's zijn ook wel toast, of zullen dat zeker een keer worden.f2ride2001 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:24:
Connectoren zien er uit als pre-din.
Kun je een close-up foto maken? Wellicht dat we dan wat meer kunnen zien.
Bij buizen apparatuur is het van belang alle koppelcondensatoren natelopen.
Met nog ouder spul is het soms ook wel raadzaam de weerstanden na te lopen.
Mr Carlson heeft op YT daar best wat goede tips over (hoewel ik niet zijn ESR meter kan aanraden)
Zijn die aansluitingen voor een deel gewoon niet XLR aansluitingen? Daar hebben ze wel weg van.. Of drie polige DIN aansluitingen... Die laatste is misschien wel wat logischer omdat Telefunken behoorlijke Duitse roots heeft...DatraxZ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:17:
Deze week een Telefunken M20 opgehaald, en pots kwam de eigenaar met een grote koffer aanlopen, die ik ook mocht hebben.
En waarempel, dat was een Telefunken M24.
Een semi-pro recorder voor de kleinere studio, uit begin de jaren '60.
Is best groot (de spoelen op de foto zijn 7") en weegt ongeveer 30Kg.
De koppenbrug (uit metaal, net als de top plate) is verwisselbaar, en er kan uit 4 bronnen worden opgenomen op 9.5/19 cm/s.
De nieuwprijs, omgerekend naar hedendaagse Euro's, was ong. 5500€.
Buizentechniek ligt wat buiten mijn kennisgebied, daar moet ik me nog even over inlezen, en ook zullen de wat elco's moeten vervangen worden, ed.
Moet ook nog de juist connectoren aankopen. Iemand een idee welk type dit zijn? Heb ze nog niet eerder gezien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De M20 ben ik uit elkaar aan het halen, dit is het koppenblok ervan :
[Afbeelding]
Bedankt voor het schema en de uitleg! Hiermee kan ik wel verder voorlopig.f2ride2001 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:24:
Connectoren zien er uit als pre-din.
Kun je een close-up foto maken? Wellicht dat we dan wat meer kunnen zien.
Bij buizen apparatuur is het van belang alle koppelcondensatoren natelopen. De meeste zul je moeten vervangen.
Sowieso papier en teer condensatoren altijd vervangen, als die kapotgaan zullen ze de buizen meenemen.
Hopelijk zijn de bijzenvoeten keramisch , anders controleren op carbon. Nooit met contactspray gaan spelen bij buizenvoeten!. Je kunt wel de poten schoonmaken met amonia.
Afhankelijk van de bouwwijze en periode kun je ook nog te maken krijgen met composietweerstanden (meestal bruin met kleurcodering). Met name bij hogere spanningen willen die nog wel eens verlopen in het extreme.
Voor de rest: probeer een schema te pakken krijgen. Dan kan ik/we met je mee kijken en helpen indien nodig. Succes.
Hierbij nog enkele foto's van de connectoren :
:strip_exif()/f/image/AWaV11iDoupzpIaMs0XkP1K0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BHPWGYI2FROUotUWYuMdL2L7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door DatraxZ op 09-04-2023 10:56 ]
Een M5 wil ik ook al lang heel graag, maar die zijn héél hard in prijs gestegen de laatste jaren (zeker de Stereo versie).mentalmadnizz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:18:
Gaaf ding, die Telefunken. Beetje het kleine broertje van mijn M5
Stiekem ben ik wel jaloers op die M20, die wil ik al héél lang hebben, maar erg betrouwbaar zijn ze niet en werkende exemplaren zijn gelijk heel duur.
De M20 werd te koop gesteld op FB, en de verkoper woonde niet ver uit de buurt. Ben eerst even gaan kijken en gaan testen, en alle functies lijken goed te werken. Opnemen en afspelen gaat ook prima, en alle snelheden (76cm/s tot 9.5cm/s) werken ook. Was materiaal van zijn inmiddels overleden vader, en dit deck (en nog heel wat ander materiaal) moest weg wegens verbouwingen.
Deck heeft wel nieuwe caps nodig, de transfo moet ik nog instellen op 240V ipv 220V (dat helpt met het oververhittingsprobleem dat kenmerkend is voor dit deck.) Mogelijks installeer ik nog wat ventilatoren voor extra koeling. Moet ook nog een kopie van de firmware maken, en het hele deck eens volledig servicen. Projectje voor de komende maanden.
Ben eerst en vooral bezig met alles grondig te reinigen (deck heeft
20+ jaar stilgestaan), vanbinnen en vanbuiten. Alvast enkele foto's van de huidige staat :
:strip_exif()/f/image/uQJFSkiFyCSlLqUnQOPOxRer.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UHJtp5bctc9xLiOvXfo17QO5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pXly78pL4OVlmAeWcm1CC8KQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De M20, rolling rack, Dolby 361 (A) processors, de M24 en nog een 20-tal tapes op DIN kern (BASF LPR en AGFA PER..) mochten weg voor 1000€, en das een best goede prijs !
lijkt me ook een tijdloos design zoals die van Dieter Rams (BraUn) of een van z'n collega's
succes met herstellen
Schuimreiniger voor printplaten .... TOPDwarlorf schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:39:
Tip voor goedkope ipa: https://roveq.nl/product/...-alcohol-ipa-99-9-alcohol Ook ideaal als algemeen schoonmaakmiddel.
:strip_exif()/f/image/BaF0XFKXxgkV5xXqQJ4bLhyr.jpg?f=fotoalbum_large)
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
https://www.electronicaem...able-mount-90-metal-1867/

Din 3 pole 90° connector heb ik op gezocht
[ Voor 28% gewijzigd door f2ride2001 op 09-04-2023 20:11 ]
Bedankt! Idd, ik denk ook dat dit de juiste connector is.f2ride2001 schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:10:
@DatraxZ Gok dat deze connector het dichtst in de buurt komt:
https://www.electronicaem...able-mount-90-metal-1867/
[Afbeelding]
Din 3 pole 90° connector heb ik op gezocht
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Met sterkere spullen zeer terughoudend zijn, voor je het weet veeg je de opdruk weg.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Het hangt er van af hoe vies het is. Roze Dasty werkt erg goed (en beschadigd de belettering niet). Als het erg smerig is (nicotine) dan werkt de gele Dasty erg goed maar wees dan heel voorzichtig met de belettering en probeer het eerst op een stukje uit dat niet opvalt. Om het mooi glanzend te krijgen daarna een beetje siliconen olie (spray) op een zacht doekje en even over het aluminium front halen.Roxy90 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:35:
Vraag, met welke middel maken jullie de behuizing schoon zoals van de Akai AT 2450?
Ik verdun de gele Dusty met 50% en reinig dan met een kwastje en spoel het frontje daarna goed af/Roxy90 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:35:
Vraag, met welke middel maken jullie de behuizing schoon zoals van de Akai AT 2450?
Als eerste een JVC KD-D40. Een van binnen erg complex toestel met een heel eenvoudig enkelmotorig loopwerkje. Een drama om te servicen maar het is gelukt en hij speelt goed. Weergave en opname is prima. Je merkt wel dat ze overal op hebben zitten bezuinigen om maar die dure meterunit aan te kunnen bieden.
:strip_exif()/f/image/3PQwhAGVAWBMCUD1yO7wIiLv.jpg?f=fotoalbum_large)
De ander kwam een collega mee aanzetten: Een Philips FC950. Topmodel uit de 900-serie. Er zou wat mis mee zijn, maar na het schoonmaken van de banddetectieschakelaars werkt alles en klinkt dat ding eigenlijk gewoon goed. Brongelijk op tape/source. Fijn deck om mee te werken ook, met de functie Blank Skip zoekt 'ie automatisch het einde op van een nummer, laat dan de outro horen en gaat vervolgens in Rec/Pause.
:strip_exif()/f/image/tlMl7f0T87JkEa8kvpNarayQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan maar 16 decks kwijt in mijn "cassettedeckwand" dus er gaat binnenkort wat Marktplaats op denk ik
En ik maar denken dat ik de enigste gek ben met 8 decks......

Wat is je huidige top-16?mentalmadnizz schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:25:
Hier zijn de afgelopen tijd wat cassettedecks aangespoeld. Een aantal zijn voor mij niet interessant en gaan weer weg (een Lenco C1202 en een Marantz driekoppertje) en een aantal zijn erg leuk en mogen een tijdje in de collectie blijven:
Als eerste een JVC KD-D40. Een van binnen erg complex toestel met een heel eenvoudig enkelmotorig loopwerkje. Een drama om te servicen maar het is gelukt en hij speelt goed. Weergave en opname is prima. Je merkt wel dat ze overal op hebben zitten bezuinigen om maar die dure meterunit aan te kunnen bieden.
[Afbeelding]
De ander kwam een collega mee aanzetten: Een Philips FC950. Topmodel uit de 900-serie. Er zou wat mis mee zijn, maar na het schoonmaken van de banddetectieschakelaars werkt alles en klinkt dat ding eigenlijk gewoon goed. Brongelijk op tape/source. Fijn deck om mee te werken ook, met de functie Blank Skip zoekt 'ie automatisch het einde op van een nummer, laat dan de outro horen en gaat vervolgens in Rec/Pause.
[Afbeelding]
Ik kan maar 16 decks kwijt in mijn "cassettedeckwand" dus er gaat binnenkort wat Marktplaats op denk ik
- Nakamichi Dragon
- JVC DD-9
- Yamaha KX-1200
en verder...?
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Bedoel je de inhoud van die wand of gewoon een top16?Videopac schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:41:
[...]
Wat is je huidige top-16?
- Nakamichi Dragon
- JVC DD-9
- Yamaha KX-1200
en verder...?
De Dragon staat in de woonkamer, en de meeste bandjes neem ik op met een Technics RS-B965. In die wand staan decks omdat ik ze gaaf vind, en dat hoeft dan niet de best klinkende te zijn.
Die Yamaha moet nog een nieuwe idler bedenk ik me nu..
Ik bedoelde eigenlijk de inhoud van die wand, maar naar je top-16 "beste" decks ben ik ook wel benieuwd.mentalmadnizz schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:17:
[...]
Bedoel je de inhoud van die wand of gewoon een top16?
Ik heb zelf geen cassettedeck meer, maar mijn top zoveel zou iets als dit zijn:
Nakamichi 1000ZXL
Nakamichi ZX-9
Nakamichi Dragon
Nakamichi CR-7
Nakamichi RX-505E
Akai GX-8
Revox B215
JVC DD-9
JVC TD-V1010
Pioneer CT-9A
Pioneer CT-95
Teac V-8030S
Aiwa XK-S9000
Sony TC-K990ES
Technics RS-B965 (gemodificeerd)
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nog geen 2,5 jaar geleden:The Eagle schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:52:
Pioneer CT-95 zie je nog wel eens op MP voorbij komen. A raison de 2000 euro. Nee dank je
En dat vond ik toen al veel. Elke keer als je denkt de max is nu wel bereikt is alles een jaar later nog een stuk duurder.Videopac schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:49:
[...]
Ik zie op marktplaats een Pioneer CT-95 staan waar 1000 euro voor gevraagd wordt [...]
Zoek voor de gein maar eens op cassettebandjes nog in de plastic. Now way dat ik dat er voor ga betalen.
Het moet wel leuk blijven.
Zo ben ik al jaren op zoek naar de juiste equalizer voor in mijn toren, het zal blijven bij het zoeken.
Zelfs een modernere equalizer model wat ik vroeger zelf ooit eens gekocht heb (van mijn allereerste zelf verdiende geld) en en spontaan verdwenen is (bij het overlijden van mijn vader met het opruimen denk ik ergens in een doos mee weg gegaan) wat jaren terug voor nog geen €10,- aangeboden werd is nu al diverse keren duurder
Heel soms loop je nog wel eens ergens tegenaan zoals die KEF-C30 die ik kreeg van een kameraad. Maar verder..... blijven hopen en ogen/oren open houden.
Geen NAD6300? Ik weet het, het deck ziet er niet uit, het is een NAD ( Nearly Always Defective), maar... wat dat deck op een cassettebandje weet vast te leggen is haast ongelooflijk. Kwam destijds erg goed / als beste uit verschillende testen tegen andere high-end decks. En kom je voor relatief weinig geld soms nog tegen.Videopac schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:22:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk de inhoud van die wand, maar naar je top-16 "beste" decks ben ik ook wel benieuwd.
Ik heb zelf geen cassettedeck meer, maar mijn top zoveel zou iets als dit zijn:
Nakamichi 1000ZXL
Nakamichi ZX-9
Nakamichi Dragon
..
Staat me bij dat je dat idd eens gemeld had. Welke was dat ook alweer? Was dat niet iets van een Akai ofzo?Ad de Jong schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:44:
Nee echt niet (het bereiken van wat je denkt de max), als ik zie wat ze tegenwoordig vragen voor vintage spullen dan slaat het echt nergens meer op.
Zoek voor de gein maar eens op cassettebandjes nog in de plastic. Now way dat ik dat er voor ga betalen.
Zo ben ik al jaren op zoek naar de juiste equalizer voor in mijn toren, het zal blijven bij het zoeken.
Zelfs een modernere equalizer model wat ik vroeger zelf ooit eens gekocht heb (van mijn allereerste zelf verdiende geld) en en spontaan verdwenen is (bij het overlijden van mijn vader met het opruimen denk ik ergens in een doos mee weg gegaan) wat jaren terug voor nog geen €10,- aangeboden werd is nu al diverse keren duurder
Heel soms loop je nog wel eens ergens tegenaan zoals die KEF-C30 die ik kreeg van een kameraad. Maar verder..... blijven hopen en ogen/oren open houden.
* The Eagle zit dagelijks op MP dus wil best voor je in de gaten houden
Kan overigens de Pioneer GR777 aanraden. Dat, of de Technics sh-ge70. Maar de Pioneer heeft een afstandsbediening
[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 17-04-2023 11:53 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb meerdere trackers lopen op Hifishark, en heel af en toe komt daar nog eens iets interessants uit. Maar in het algemeen zijn de prijzen echt enorm opgeblazen.Ad de Jong schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:44:
Nee echt niet (het bereiken van wat je denkt de max), als ik zie wat ze tegenwoordig vragen voor vintage spullen dan slaat het echt nergens meer op.
De meest interessante deals kom ik tegenwoordig tegen in Facebook groepen, maar daar moet je dan altijd extreem snel bij zijn, want ook daar beginnen de "opkopers" wel heel actief te worden.
Laatst nog een goede deal gedaan met iemand die wist dat ik tapedecks verzamelde en me had gecontacteerd. De beste man had een hele studio staan van z'n overleden vader, materiaal dat dringend weg moest voor een verbouwing, en geen kennis/interesse om de waarde op te zoeken en te koop te zetten. Heb ik echt een hele goede prijs kunnen onderhandelen voor de spullen die ik wilde. Er stond eigenlijk nog zoveel meer, maar heb er zelf gewoon de plaats niet voor.
Ben nog altijd blij met de 613 die ik cadeau heb gekregen!
Haha, die kende ik nog niet!
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Voor de toren zoek ik de AKAI-G80, de nostalgie equalizer is de EA-A2.The Eagle schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:52:
[...]
Staat me bij dat je dat idd eens gemeld had. Welke was dat ook alweer? Was dat niet iets van een Akai ofzo?
* The Eagle zit dagelijks op MP dus wil best voor je in de gaten houden
Kan overigens de Pioneer GR777 aanraden. Dat, of de Technics sh-ge70. Maar de Pioneer heeft een afstandsbediening
Beide in het zilver.
Die Pioneer GR777 heb ik eens gehad, kon ik erg goedkoop aankomen en wilde ipv AKAI (de nieuwere series vond ik steeds minder mooi worden) naar Pioneer overstappen, ik had er al een CD speler van gekocht, geen idee welk type het is. Staat nog ergens in de originele doos als het goed is. Nadeel is dat ze alleen maar in het zwart aan te komen waren in ik had toen een voorkeur voor zilver.
Nu gewoon geen plaats om nog een Pioneer erbij te gaan verzamelen jammer genoeg.
Daarom liever de AKAI toren uitbreiden met de "duurdere" componenten.
Btw over de toren gesproken, lampje van de schuifregelaar van de voorversterker heeft de geest gegeven.
Dat eerst maar eens laten repareren.
Ook is er (als je goed luistert) een brom hoorbaar
(Dat moet haast eerder de eindversterker zijn zeg ik met 0% kennis van zaken
Lampje vervangen heb ik wel iemand voor maar die brom moet ik iemand voor zien te vinden.
Ik denk dat je wel moest (moet) weten hoe met een desbetreffend cassette deck om te gaan en de soorten bandjes.
Ik kreeg wel eens een opgenomen bandje van een schoolvriend, en die viel dan echt tegen op mijn deck.
Toen ik mijn eigen cassette deck meenam naar zijn audio rack en er zelf een opname maakte van die nieuwe CD was het resultaat beduidend beter.
Gelukkig had mijn jongere broer hetzelfde Denon DRS 810 deck als ik en die maakte vaker opnames van Les carnet D'emeraud / RTBF radio 21 op zondag middag die ik helaas niet meer kon ontvangen waar ik toen woonde. Perfect.
Goed dan wordt die NAD (New Acoustic Disaster) het 16e exemplaar op de lijst. Ik moet nog ergens een vergelijkingstest hebben uit de Duitse Stereo van destijds waarin onder andere deze NAD, maar ook Kenwood KX-1100HX, Yamaha KX-1200, Nakamichi CR3 en 4 een Teac en nog wat ander spul getest werd.DatraxZ schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:49:
[...]
Geen NAD6300? Ik weet het, het deck ziet er niet uit, het is een NAD ( Nearly Always Defective), maar... wat dat deck op een cassettebandje weet vast te leggen is haast ongelooflijk. Kwam destijds erg goed / als beste uit verschillende testen tegen andere high-end decks. En kom je voor relatief weinig geld soms nog tegen.
G80 is net weg (gereserveerd) ergens in Assen, E2 alleen een defect zwarte.Ad de Jong schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:04:
[...]
Voor de toren zoek ik de AKAI-G80, de nostalgie equalizer is de EA-A2.
Beide in het zilver.
Die Pioneer GR777 heb ik eens gehad, kon ik erg goedkoop aankomen en wilde ipv AKAI (de nieuwere series vond ik steeds minder mooi worden) naar Pioneer overstappen, ik had er al een CD van gekocht, geen idee welk type het is. Staat nog ergens in de originele doos als het goed is. Nadeel is dat ze alleen maar in het zwart aan te komen waren in ik had toen een voorkeur voor zilver.
Nu gewoon geen plaats om nog een Pioneer erbij te gaan verzamelen jammer genoeg.
Daarom liever de AKAI toren uitbreiden met de "duurdere" componenten.
Btw over de toren gesproken, lampje van de schuifregelaar van de voorversterker heeft de geest gegeven.
Dat eerst maar eens laten repareren.
Ook is er (als je goed luistert) een brom hoorbaar.
(Dat moet haast eerder de eindversterker zijn zeg ik met 0% kennis van zaken)
Lampje vervangen heb ik wel iemand voor maar die brom moet ik iemand voor zien te vinden.
Veilingkijker is mijn vriend v.w.b. Marktplaats. Heb een paar weken geleden nog een Squeezbox Touch voor 25 euro gescoord, inclusief voeding, orginele bijbehorende cinchkabel en afstandsbediening waar zelfs nog duracell batterijen in zaten.
[ Voor 7% gewijzigd door Videopac op 17-04-2023 12:56 ]

Ik ga niet meer uitgeven wat er tegenwoordig voor gevraagd wordt of aan uitgegeven wordt.Videopac schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:22:
[...]
G80 is net weg (gereserveerd) ergens in Assen, E2 alleen een defect zwarte.
Veilingkijker is mijn vriend v.w.b. Marktplaats.
Heb het er niet meer voor over en er zijn op het moment belangrijkere dingen.
Ik wilde in mijn toren onder de huidige equalizer (G-40) een aantal TDK's in de verpakking zetten als decoratie en dan verschillende types.
Maar als ze €15,- ps gaan vragen is de zin over.
Natuurlijk is dat niet voor de D, maar dat vragen ze ondertussen wel voor een SA hier in de buurt.
Wil dan niet weten wat een MA(R) moet gaan kosten....
Het idee was van ieder type TDK er 1 van te verzamelen maar ook dat wordt iets met een lange adem
Grootste probleem met uitwisselbaarheid tussen cassettedecks is het verschil in azimuth (kophoek) met dof geluid tot gevolg.AntoniusDD schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:09:
[...]
Ik denk dat je wel moest (moet) weten hoe met een desbetreffend cassette deck om te gaan en de soorten bandjes.
Ik kreeg wel eens een opgenomen bandje van een schoolvriend, en die viel dan echt tegen op mijn deck.
Toen ik mijn eigen cassette deck meenam naar zijn audio rack en er zelf een opname maakte van die nieuwe CD was het resultaat beduidend beter.
Gelukkig had mijn jongere broer hetzelfde Denon DRS 810 deck als ik en die maakte vaker opnames van Les carnet D'emeraud / RTBF radio 21 op zondag middag die ik helaas niet meer kon ontvangen waar ik toen woonde. Perfect.
http://www.hifi-classic.net/review/nad-6300-144.html
NAD6300 Stereo review
Om een betere uitwisselbaarheid te hebben met andere decks, heeft de NAD6300 een "play trim" knop, met dewelke het hoogfrequent kan bijgeregeld worden. Deze functie zit nog voor de Dolby Chips, waardoor dolby mistracking (deels) kan worden voorkomen. :
:fill(white):strip_exif()/f/image/r2RrolTNhPN0TTSlbPCBQKVZ.png?f=user_large)
Het is ook 1 van de weinige, zoniet enige deck dat een Dynec circuit heeft, naast de Tandbergs.
Zal geen audio-topper zijn, maar ziet er echt geweldig goed uit, helemaal op 45sec.
YouTube: 【カセットデッキ】AKAI GX-R99
Wat is een goed adres voor goede snaren en zo, die zijn echt helemaal gaar.
[ Voor 14% gewijzigd door Skynett op 17-04-2023 13:42 ]
Skynett schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:40:
Altijd mooi, zo'n lijstje met decks. Ik heb nog een Akai GX R99 staan om op te knappen. Met werkelijk een enorm FL display, en 2 open/close knopjes. Dat is echt helemaal geweldig!
Zal geen audio-topper zijn, maar ziet er echt geweldig goed uit, helemaal op 45sec.
[Afbeelding]
YouTube: 【カセットデッキ】AKAI GX-R99
Wat is een goed adres voor goede snaren en zo, die zijn echt helemaal gaar.
Ik heb ook een Sansui SE-9 equalizer staan die helemaal goed is, die is ook echt helemaal geweldig.
YouTube: Sansui equalizer SE-9 Test
Die automagisch bewegende schuifjes:Skynett schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:50:
[...]
Ik heb ook een Sansui SE-9 equalizer staan die helemaal goed is, die is ook echt helemaal geweldig.
YouTube: Sansui equalizer SE-9 Test
Hier een Technics SU-7200 versterker, Technics SL-1200MK2 draaitafel, en een Philips N2533 cassettedeck.
De versterker heb ik ooit na langdurige opslag volgend op het eerste leven bij mijn pa van de zolder gehaald, werkte prima. Nu sinds enige tijd minder, sterke brom en de laatste tijd uitval van één of beide kanalen. Moet op zijn minst grondig schoongemaakt worden. Dat lukt me zelf wel, als er ingewikkeldere reparaties nodig zijn zal ik het moeten uitbesteden vrees ik.
Voor het cassettedeck geldt eigenlijk hetzelfde. Werkte direct perfect toen ik het uit de opslag haalde, maar even geleden at het een cassette op. Een limited edition cassette ook nog, waarvan ik er meerdere heb, dus ik gebruik het deck momenteel niet. Is het de moeite waard om dit deck te laten repareren? Of kan ik beter een (al gereviseerd) deck zoeken dat ook past (qua jaartal van introductie) bij mijn Technics spullen?
De draaitafel heb ik een jaar of 10 geleden volledig gereviseerd gekocht, is nog steeds top.
Zo'n ding heb ik heel lang geleden eens gehad, en daar zat zo'n bekende blauwe Varta accu in. Dat ding is uiteraard hartstikke lek en had de hele bovenste print gemold.Skynett schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:40:
Altijd mooi, zo'n lijstje met decks. Ik heb nog een Akai GX R99 staan om op te knappen. Met werkelijk een enorm FL display, en 2 open/close knopjes. Dat is echt helemaal geweldig!
Jammer, want het is een supergaaf ding.
Die is gelukkig tijdig vervangen. Maar er is nog wel eea te doen voordat hij weer werkt.mentalmadnizz schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:29:
[...]
Zo'n ding heb ik heel lang geleden eens gehad, en daar zat zo'n bekende blauwe Varta accu in. Dat ding is uiteraard hartstikke lek en had de hele bovenste print gemold.
Jammer, want het is een supergaaf ding.
Gaaf is hij zeker!
:strip_exif()/f/image/h4hOitKDJlIedxVlcEmxam3g.jpg?f=fotoalbum_large)
Een kijkje onder de motorkap :
:strip_exif()/f/image/z1sRioOCajLpSc2v6nRSvbGE.jpg?f=fotoalbum_large)
De audio versterkers :
:strip_exif()/f/image/uuCCQsClKYMNBHAevZw946lK.jpg?f=fotoalbum_large)
De stuur elektronica (nog te ontstoffen...!) en het power PCB :
:strip_exif()/f/image/UhtsTVfuklsGk1DndHSDP3Ru.jpg?f=fotoalbum_large)
1 van de brake bands (carbon ipv stof!) ontbreekt, die was namelijk niet goed meer en heb ik uitgebouwd.. Een nieuwe staat al in bestelling.
Verder ben ik in mijn Telefunken archieven gedoken :
Dit toestel met sn#1052 is woensdag 28 mei 1986 uitgeleverd van de AEG fabriek naar de klant "Audio Berlin". Het was de 63ste geleverde M20.
/f/image/Vv4husY00uzBBJS0kdr77bn2.png?f=fotoalbum_large)
Van de M20 (alle versies) zijn in totaal maar 240 stuks gebouwd, tussen 14 maart 1986 en 20 juli1989. Een groot verschil met zijn voorganger, de M15a (4530 stuks). Analoge tapedecks waren al een tijdje op weg naar de uitgang. De laatste 12 stuks zijn naar Studer gegaan, die hadden toen reeds de Magnetophon devisie van AEG overgenomen.
Van de specifieke uitvoering van dit toestel (stereo, butterfly koppen, geen TC, "Schicht Innen" (tape oxide-in)) zijn er in totaal maar 72 stuks gebouwd. Best zeldzaam apparaat.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Let niet op de rommel:Videopac schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:22:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk de inhoud van die wand, maar naar je top-16 "beste" decks ben ik ook wel benieuwd.
:strip_exif()/f/image/eYrUr118itvobsGrwHoHGARY.jpg?f=fotoalbum_large)
ITT 8025
Nakamichi Cassette Deck 2
Nakamichi 582
Nakamichi 480
Alpine AL-65
JVC DD-9
JVC KD-D40
Optonica RT3838
Yamaha KX-1200
Philips N5756
Optonica RT-7100 (gaat weg)
Philips F6622
Grundig CF-5500
Teac R-888X
Lenco C2003
Tandberg TCD-310mkII
Da's de huidige situatie
EDIT! Vergeten te noemen maar waarschijnlijk door jullie wel gespot: Sony TC-D5PRO-II en Uher CR1600
[ Voor 5% gewijzigd door mentalmadnizz op 18-04-2023 22:41 ]
Voor het afspelen van tapes gebruik ik een Philips DCC600 en een Sony tck-570 die nieuwe snaren nodig heeft.
Edit: ik heb nog wel al mijn originele tapes gelukkig. Zo'n 80 ~ 100 zelf opgenomen van radio / LP en cd. Nostalgie.
[ Voor 21% gewijzigd door j-phone op 18-04-2023 22:30 ]
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Wil het ook niet meer goed doen maar kom er niet aan toe om deze te reviseren.
Weet ook niet of er nog goed aan spare parts hiervoor te komen is.
Nieuw idlerwieltje en eventueel een nieuwe capstansnaar en dan zou 'ie al een heel eind weer moeten werken. Deck is voor zover ik me kan herinneren redelijk te servicensnah001 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:32:
Ik heb nog een Yamaha KX-1200 staan die al 25 jaar niks staat te doen.
Wil het ook niet meer goed doen maar kom er niet aan toe om deze te reviseren.
Weet ook niet of er nog goed aan spare parts hiervoor te komen is.
Nog flinke problemen gehad met die Philips N5756? Dat loopwerk staat bij mij bekend om de gele tandwielen pest, waar ook de N2554 en N5846 last van hebben... Heb zelf kort de N2554 gehad en heb er nu nog spijt van dat 'm niet heb opgeknapt, dat deck klonk echt goed toen hij nog liep, maar ja, die gele tandwielen he...mentalmadnizz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:34:
[...]
Let niet op de rommel:
[Afbeelding]
ITT 8025
Nakamichi 582
Nakamichi 480
Alpine AL-65
JVC DD-9
JVC KD-D40
Optonica RT3838
Yamaha KX-1200
Philips N5756
Philips F6622
Grundig CF-5500
Teac R-888X
Lenco C2003
Tandberg TCD-310mkII
Da's de huidige situatie
EDIT! Vergeten te noemen maar waarschijnlijk door jullie wel gespot: Sony TC-D5PRO-II en Uher CR1600
Die gele tandwielen heb ik vervangenrcor schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:08:
[...]
Nog flinke problemen gehad met die Philips N5756? Dat loopwerk staat bij mij bekend om de gele tandwielen pest, waar ook de N2554 en N5846 last van hebben... Heb zelf kort de N2554 gehad en heb er nu nog spijt van dat 'm niet heb opgeknapt, dat deck klonk echt goed toen hij nog liep, maar ja, die gele tandwielen he...
Heb in het verleden (15 jaar geleden ofzo) een N2552 en een N5846 gehad die ik erom heb weggedaan, maar toen waren die tandwieltjes ook nog niet verkrijgbaar
Gebruik je die DCC600 ook om gewone tapes af te spelen? Dat is namelijk sterk af te raden. De levensduur van de kop bij het afspelen van gewone cassettebandjes in een DCC deck is namelijk maar een goede 100uur geloof ik.j-phone schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:28:
Voor het afspelen van tapes gebruik ik een Philips DCC600 en een Sony tck-570 die nieuwe snaren nodig heeft.
Respectabele, begerenswaardige verzameling!mentalmadnizz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:34:
[...]
Let niet op de rommel:
[Afbeelding]
ITT 8025
Nakamichi 582
Nakamichi 480
Alpine AL-65
JVC DD-9
JVC KD-D40
Optonica RT3838
Yamaha KX-1200
Philips N5756
Philips F6622
Grundig CF-5500
Teac R-888X
Lenco C2003
Tandberg TCD-310mkII
Da's de huidige situatie
mentalmadnizz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:40:
[...]
Nieuw idlerwieltje en eventueel een nieuwe capstansnaar en dan zou 'ie al een heel eind weer moeten werken. Deck is voor zover ik me kan herinneren redelijk te servicen
rcor schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:08:
[...]
Nog flinke problemen gehad met die Philips N5756? Dat loopwerk staat bij mij bekend om de gele tandwielen pest, waar ook de N2554 en N5846 last van hebben... Heb zelf kort de N2554 gehad en heb er nu nog spijt van dat 'm niet heb opgeknapt, dat deck klonk echt goed toen hij nog liep, maar ja, die gele tandwielen he...
Dit alles stemt mij hoopvol. Snaartjes en (tand)wieltjes vervangen klinkt allemaal alsof ik het makkelijk zelf kan. Als ik maar niet hoef te klooien met printplaten. Solderen heb ik voor het laatst gedaan bij handenarbeid op de basisschool.mentalmadnizz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:10:
[...]
Die gele tandwielen heb ik vervangen
Heb in het verleden (15 jaar geleden ofzo) een N2552 en een N5846 gehad die ik erom heb weggedaan, maar toen waren die tandwieltjes ook nog niet verkrijgbaar
Al heb ik geen idee waar het mis gaat bij mijn deck. De twee wieltjes van de tape worden op verschillende snelheden gedraaid, of er überhaupt één nog daadwerkelijk de goede snelheid heeft weet ik niet.
Binnenkort mijn deck maar eens openschroeven, service manual zoeken, etc.
Het is wel de moeite; een Yamaha KX-1200 is, als ie het doet, een erg goed cassettedeck.Apra schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:53:
[...]
[...]
[...]
Dit alles stemt mij hoopvol. Snaartjes en (tand)wieltjes vervangen klinkt allemaal alsof ik het makkelijk zelf kan. Als ik maar niet hoef te klooien met printplaten. Solderen heb ik voor het laatst gedaan bij handenarbeid op de basisschool.![]()
Al heb ik geen idee waar het mis gaat bij mijn deck. De twee wieltjes van de tape worden op verschillende snelheden gedraaid, of er überhaupt één nog daadwerkelijk de goede snelheid heeft weet ik niet.
Binnenkort mijn deck maar eens openschroeven, service manual zoeken, etc.
[ Voor 63% gewijzigd door Videopac op 19-04-2023 19:40 ]
Die heb ik niet, enkel een eenvoudige Philips N2533.Videopac schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:26:
[...]
Het is wel de moeite; een Yamaha KX-1200 is, als ie het doet, een erg goed cassettedeck.
Ik speel heel weinig tapes tegenwoordig, maar heb dit wel vaker gelezen en vraag me af waarom dat zo zou zijn. Is de samenstelling van een native DCC tape dan zo anders dan van een cassettebandje?DatraxZ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:56:
[...]
Gebruik je die DCC600 ook om gewone tapes af te spelen? Dat is namelijk sterk af te raden. De levensduur van de kop bij het afspelen van gewone cassettebandjes in een DCC deck is namelijk maar een goede 100uur geloof ik.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Als ik mij niet vergis gebruikt DCC een zeer hoge kwaliteits type II tape. (CrO2 of FeCo) die (bijna) geen oxide achterlaat op de (fragiele) MR kop. "Gewone" cassettes kunnen meer oxides achterlaten, en ik dacht dat sommige types ook meer abrasief kunnen zijn, wat ervoor zorgt dat de MR kop sneller verslijt. Ik heb altijd de raad meekregen om geen gewone cassettes in mijn DCC730 af te spelen voor die reden.j-phone schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:32:
[...]
Ik speel heel weinig tapes tegenwoordig, maar heb dit wel vaker gelezen en vraag me af waarom dat zo zou zijn. Is de samenstelling van een native DCC tape dan zo anders dan van een cassettebandje?
Ga je analoge tape gebruiken dan krijg je wel dat geklooi met magnetische residu, maar om het weg te halen zou je de kop moeten slopen.
Overigens varieert het per deck hoeveel koppen er exact gebruikt worden en waarvoor. Maar die koppen worden door middel van lithografie gemaakt en is dus heel klein - demagnetizer erbij en alles is stuk.
Bron: Wikipedia: Digital Compact Cassette
Dus ja, ergens klopt dat allemaal wel.
Gaaf om te zien dat voor meerdere mensen het mes aan twee kanten snijdt en twee hobbies bij elkaar brengt. Een lekkere trippel onder het genot van wat goede muziek...A derivative technology developed originally for DCC is now being used for filtering beer. Silicon wafers with micrometer-scale holes are ideal for separating yeast particles from beer, as the beer flows through the silicon wafer leaving the yeast particles behind. This is desirable when the final beer is meant to be extremely clear. The manufacturing process for the filters was originally developed for the read/write heads of DCC decks.
En nu met speakersBramster schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:06:
[Afbeelding]
Nieuwe aanwinst, de Technics SA-K5L en bovenop een iets oudere aanwinst, de Technics SL-5
Nu nog op zoek naar de bijbehorende speakers
Lekker jaren 80
Technics SB-F3
:strip_exif()/f/image/rbOxvMjI0iJAqfckguGCVWXs.jpg?f=fotoalbum_large)
Nice!Bramster schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:13:
[...]
En nu met speakers![]()
Technics SB-F3
[Afbeelding]
Ik heb een setje F2MK2's bij mn werkplek (liep ik toevallig een keer tegenaan) maar vindt die eerste generatie eigenlijk nog mooier. Leuke excentrieke speakertjes wel met die honingraat drivers en gegoten alu behuizing.
Ik heb een setje SB-F1 op m'n werk staan, die dagelijks staan te spelen, waar ik erg tevreden mee ben. Ik heb ooit een set SB-F2 gehad maar ik heb de SB-F3 nog nooit mogen uitproberen. Ben altijd heel benieuwd geweest of ze ook zo verassend klinken als de SB-F1?
Mooi hoor, waar had je die nu gevonden? Op zolder
Heb zelf ook de F1 perfecte investering destijds van m'n Pa 45 jaar geleden.
Ik vind ze prima klinken in ieder geval, maar ik heb niet heel veel referentie om mee te vergelijken moet ik ook toegeven. Er zit niet super veel bas in, maar ik ben niet zo'n liefhebber van zware bas, prima voor mij duskingmace schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:52:
[...]
Ben altijd heel benieuwd geweest of ze ook zo verassend klinken als de SB-F1?
Ik was niet zo heel actief op zoek, af en toe eens even kijken op marktplaats of ebay. Afgelopen zaterdag was mijn zwager hier en het ging er over. Hij kijkt even op Marktplaats in de buurt en daar stonden deze speakers op op een paar minuten rijden, dus toen was het snel geregeld.AntoniusDD schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:46:
[...]
Mooi hoor, waar had je die nu gevonden? Op zolder![]()
Heb zelf ook de F1 perfecte investering destijds van m'n Pa 45 jaar geleden.
9950x3d+4090+64DDR
Met het befaamde GP400 element.Maulet schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:29:
Ik gebruik nog (heel soms) een Philips 777 platenspeler die ik bijna 50 jaar geleden voor mijn 10e verjaardag gekregen heb!
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Het ziet als een keukenweegschaal, maar het is een CD-brander uit 2001.
Het is geen vintage maar met deze CD-brander kan je audioCD en MP3 op CD afspelen.
Op zich is het niet zo bijzonder, het is een soort gehandicapte kloon van Sony Walkman. Want er kan geen accu of batterijen in.
:strip_exif()/f/image/WtAzyakQdazX0JxhmJL4ZYvk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 27-04-2023 16:32 ]
Trein?
[ Voor 39% gewijzigd door Roderiktweaker op 27-04-2023 17:37 ]
Het is een goed ding, leest de CD's erg goed. Probleemloos zelfs.Roderiktweaker schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:27:
@MedionAkoya Handig ding wel, die kan je ook op de computer aansluiten als lezer en brander. Kwam wel van pas bij het installeren van win xp op oude PC's was gewoon zichtbaar in de bios. Goede kwaliteit wel, de adapter is ook behoorlijk stevig maar groot. Yamaha is een mooi merk.
Alleen er is een ding. Het veertje van het klepje is stuk waardoor je de klep met hand moet openen.
Trein?
Allicht zelf een veertje maken of bestellen, dat klepje moet inderdaad vanzelf openen. Zal dat ding nog werken met Windows 10/11 voor het branden van een (audio) CD? De mijne is nog ergens maar had de adapter ergens anders voor gebruikt, kwam als ik het wel heb een aardig hoog voltage uit.MedionAkoya schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:19:
[...]
Het is een goed ding, leest de CD's erg goed. Probleemloos zelfs.
Alleen er is een ding. Het veertje van het klepje is stuk waardoor je de klep met hand moet openen.
Ik heb het nog niet getest op mijn desktop (omdat die al een CD/DVD-brander heeft).Roderiktweaker schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:27:
[...]
Allicht zelf een veertje maken of bestellen, dat klepje moet inderdaad vanzelf openen. Zal dat ding nog werken met Windows 10/11 voor het branden van een (audio) CD? De mijne is nog ergens maar had de adapter ergens anders voor gebruikt, kwam als ik het wel heb een aardig hoog voltage uit.
Deze CD-brander is plug and play te gebruiken op een desktop met Windows 10.
Alleen, ik heb lezen van een CD getest en niet het branden van een CD zelf
De bijbehorende voeding van Yamaha levert twee voltages. 5V en 12V respectievelijk op 1,5 ampere.
De DC-aansluiting is zie foto van internet. Het is een soort Mini-DIN connector.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M0VVY3gC1IwyKrU9RUF4UCHc.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 27-04-2023 20:06 ]
Trein?
Er zaten wel enkele onaangename verassingen in. Er heeft iemand eerder in gewerkt, en die had de afstelling van o.a. de koppen helemaal verkeerd gedaan. Ook was er een probleem met de capstan motor. Die leep erg onregelmatig, ondanks dat er gewoon een DC voltage naartoe ging. En het pompje van het tapelift mechanisme was defect.
Er moesten ook nieuwe riemen in, en na 45 jaar was een recap ook geen overbodige luxe.Meteen ook de tantaaltjes vervangen door wat beters.
De koppen zijn nog OK, maar hebben bij nader inzien toch al enige sleet. Dit zijn permalloy koppen, en die slijten wel sneller dan de F&F koppen in de Sony Elcaset decks. Een setje nieuwe koppen vinden leek een onmogelijke opgave (dit deck is nogal zeldzaam) en de koppen zijn zeer specifiek en enkel voor dit deck gemaakt.
Maar waarempel, 2 van de 5 contacten die ik aanschreef hebben ze gewoon op stock. En niet eens voor gekke prijzen, 60€/stuk. Gelijk een setje reserve koppen in bestelling gezet.
Enkele foto's hieronder :
:strip_exif()/f/image/59r31wSFIGbxvbgLSv5fpwsX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p4hv701X4rG7kCWTXZYWd4ES.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3L6iUad3pNIijzFPjkMf0ZBY.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de geïnteresseerden : hier zijn veel meer foto's en meetresultaten terug te vinden.
De volgende stappen zijn de houten panelen opnieuw vernissen, 6-polige XLR stekkers monteren in de plaats van de Teac 6-pin connectoren (=onvindbaar) die de connectie naar de externe DBX processor moeten voorzien. En die processor is ook toe aan een recap en calibratie. Een werkje voor volgende maand. Nu eerst wat opnames testen met de AL-700
Mooie vondst... Nu hopen dat hij nog werkend te krijgen is... Soms kun je geluk hebben en soms niet...MvanS schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:26:
Hier een cassettedeck gescoord op de markt. Was maar 5,- maar hij is dan helaas ook niet helemaal ok.
Voorlopig gaat het klepje nog niet open. De display doet het wel en ik hoor wat draaien.
Nou ja we zien het wel weer.
[Afbeelding]
Wie Het grote vinyl topic deel 4 volgt heeft daar gelezen dat ik een Technics SL-1810 heb gekocht voor een spot prijs, maar ook met flinke problemen die niet opgelost konden worden (de platen speler is technisch te ver heen om nog goed te krijgen)...
Nu heb ik een NOS Technics S:-L-1700 staan (Japanse Import) inruil voor die SL-1810... De SL-1700 heeft een recapde Europese voeding gekregen met motor aansturing (was jammerlijk genoeg één geheel waardoor dat stuk van de origine 110volt japanse speler niet gebruikt kon worden), een mooie stof kap en een nette headshell van Technics van een hedendaagse speler... Speelt prima en was voor mij een geluk bij een ongeluk...
Voor wie niet Het grote vinyl topic deel 4 volgt, dit is 'm:
:strip_exif()/f/image/kz0quq0p9982DyyE2C0BGW4W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/moZa4wb9mVrgOhi6LMQZxvFQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/toKBrliIkK61z4XE6SlsWUGB.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kan nog meevallen. De hoofdaandrijving met het vliegwiel draait gelukkig nog wel netjes.rcor schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 00:48:
[...]
Mooie vondst... Nu hopen dat hij nog werkend te krijgen is... Soms kun je geluk hebben en soms niet...
Dat ene riempje slipt. Het motortje gaat draaien als je op eject drukt. Hoe te vervangen dat is nog een ander probleem.
:strip_exif()/f/image/48ZYiFSAmtakuoyC9i1F7FOm.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed weer om aan oude apparatuur te knutselen toch?
Nog even terugkomend op DCC : de tape die gebruikt werd voor DCC is de BASF CK 50-21 .The Eagle schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:25:
Zoiets is het idd. De DCC kop is een MR kop, die hoef je niet te demagnetiseren, kan ie ook niet tegen. DCC tape is vergelijkbaar met een videoband, CrO2 of in cobalt gedoopt ijzeroxide.
"BASF CK 50-21 was pure chrome used in VHS, S-VHS, TMD, and DCC formulations. (BASF made the only DCC tape. It was the tape in TDK and every other DCC cassette made.)"
Bron
En een BASF reclame folder over hun DCC tape : Klik
edit : link aangepast
[ Voor 14% gewijzigd door DatraxZ op 28-04-2023 14:43 ]

:strip_exif()/f/image/4ntwH2fq0uMjWisf7ZSxCKqu.jpg?f=fotoalbum_large)
Sommige zijn alleen voor de heb. Een CD-4 quadraphonic LP heb ik geen decoder voor, de muziek van mevrouw Carey vind ik niet zo interessant, en S-VHS zijn niet compatible met gewone VHS machines en dus beperkt bruikbaar, maar toch leuk om te hebben.
Donderdag had ik een Iomega Super DVD, een externe DVD brander met rca output. Is wel eens handig met bv laptops, want daar zit sinds vele jaren geen optische drive meer in.

Yamaha RX-396RDS receiver
Yamaha KX-393 cassettedeck
Yamaha CDX-cd speler496
:strip_exif()/f/image/rsNUH6kqkOfJwLNYKGkflhNM.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu de uitdaging om twee versterkers simpel, goedkoop en veilig op een stel boxen aan te sluiten. Iemand tips?
[ Voor 39% gewijzigd door Killjoy op 29-04-2023 19:57 ]
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Je hebt van die schakelaars om twee versterkers op een paar luidsprekers aan te schaffen.
[ Voor 48% gewijzigd door Roderiktweaker op 29-04-2023 21:34 ]
Volgens mij hebben alle Sony tapedecks met een gemotoriseerde eject hetzelfde component die op je foto staat. https://www.electro-andijk.nl heeft hier in ieder geval de snaren voor.MvanS schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:28:
[...]
Het kan nog meevallen. De hoofdaandrijving met het vliegwiel draait gelukkig nog wel netjes.
Dat ene riempje slipt. Het motortje gaat draaien als je op eject drukt. Hoe te vervangen dat is nog een ander probleem.
[Afbeelding]
Goed weer om aan oude apparatuur te knutselen toch?
Heb speakers gevonden die bij mijn bescheiden ego passen. Maar dan is er in mijn hok geen ruimte meer voor mijzelfThe Eagle schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:55:
Rondkijken op Marktplaats voor twee speakers waarvan je ook niet wist dat je ze nodig had
HB1 Hans Baan luidspreker boxen
€ 500,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Dan heb ik geen reden meer om Marktplaats af te struinenRoderiktweaker schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:32:
Krasje allicht een beetje opvullen met lak of permanente stift?
Yep, dat is m geworden!Je hebt van die schakelaars om twee versterkers op een paar luidsprekers aan te schaffen.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Gewoon in de woonkamer zetten danKilljoy schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:30:
[...]
Heb speakers gevonden die bij mijn bescheiden ego passen. Maar dan is er in mijn hok geen ruimte meer voor mijzelf![]()
HB1 Hans Baan luidspreker boxen
€ 500,00
Al denk ik niet dat die HB1's een groot succes worden icm. die Yamaha...
Weet je, dat heb ik even overwogen. Want ik wil die HB1 toch een keer hebben gehad. Maar ze zijn te breed voor de beperkte ruimte waar ze zouden moeten komen. En mijn Translator References passen beter in het interieur (wit). Daar speelt de WAF een rolmentalmadnizz schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:18:
[...]
Gewoon in de woonkamer zetten dan
Al denk ik niet dat die HB1's een groot succes worden icm. die Yamaha...
Geen Yamaha in de woonkamer trouwens. Daar staat een Marantz PM7001 KI met een Marantz CD17 MK3 KI.
:strip_exif()/f/image/CIhONpyzn6lMzUz9YgkfnD8X.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door Killjoy op 02-05-2023 18:09 ]
Mooie set! Daar is ook een passend MiniDisc-deck voor.Killjoy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:56:
Yamaha RX-396RDS receiver
Yamaha KX-393 cassettedeck
Yamaha CDX-cd speler496[Afbeelding]
https://www.audio-high-store.com/yamaha-mdx-793/
Hee, dat is dezelfde Yamaha-serie waar mijn stereo uit bestaat!Killjoy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:08:
Zo, kastje binnen en werkend. Klinkt best prima. Ook de cassette deck. Jammer genoeg sneuvelde wel de volumeknop van mijn Philips 22 ah 561
[Afbeelding]
Ik heb alleen het dubbele cassettedeck en de 'draaitafel' 5CD-wisselaar, en de receiver staat opgeslagen, omdat ik nu een DSP-A2 heb. O ja, en ik tikte ook nog de MD-recorder op de kop.
[ Voor 14% gewijzigd door Ramzzz op 02-05-2023 19:08 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Vermoedelijk een blokkade van de lens, Want bij openen vielen er afgebroken schroefgaten uit de behuizing.
Omdat ik geen service manual van deze Yamaha kan vinden. Post ik hier een foto van de onderkant om jullie misschien in de toekomst mee kunnen helpen.
:strip_exif()/f/image/TibgeeGGl2pS2G3oT2QUKFUa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door MedionAkoya op 02-05-2023 20:48 ]
Trein?
Dat vertelde Marktplaats mij ook. Gelukkig voor mijn bankrekening, heb ik nooit MD gehadFreshM schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:42:
[...]
Mooie set! Daar is ook een passend MiniDisc-deck voor.
https://www.audio-high-store.com/yamaha-mdx-793/
https://www.marktplaats.n...-minidisc-speler-recorder
De hoge prijs is m.i. een belangrijke reden waarom het MD-systeem moeilijk aansloeg, maar het leverde wel degelijke spelers en recorders op. Ik heb er (veel) plezier van (gehad). Mooi spul.Killjoy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:31:
[...]
Dat vertelde Marktplaats mij ook. Gelukkig voor mijn bankrekening, heb ik nooit MD gehad![]()
Ook werden de compressiemethoden (al of niet terecht) als nadeel gezien.
Absurde prijs.Killjoy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:31:
[...]
Dat vertelde Marktplaats mij ook. Gelukkig voor mijn bankrekening, heb ik nooit MD gehad![]()
Ik heb er maar €40 voor gelapt.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
2-3 jaar gelden of zo?
Check: Ramzzz in "Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2"
Maakt dat uit? Is de 'niet echt vintage' maar wel ouwe meuk-markt zo geëxplodeerd dan?
[ Voor 16% gewijzigd door Ramzzz op 03-05-2023 14:27 ]
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6