Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 15:39

Intergalactic

Testlab CoΓΆrdinator & Moderator Harde Waren

π™Έπš—πšŸπšŠπšπšŽπš›πšœ π™Όπšžπšœπš π™³πš’πšŽ

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Weet niet of dit onder de noemer vintage valt, maar heb deze vriend al 22 jaar staan.
Yamaha AX-496, heerlijk geluid! Staat in combinatie met een setje Boston Acoustics A25. O+

Afbeeldingslocatie: https://d46-a.sdn.cz/d_46/c_img_gS_s/dIoC0f.jpeg?fl=exf%7Ccrr,1.33333,2%7Cres,1024,768,1%7Cwrm,/watermark/sbazar.png,10,10%7Cjpg,80,,1

(niet mijn foto)

Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:35
The Eagle schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:03:
@DatraxZ Als die elcaset zo zeldzaam is en de riemen vergaan, hoe ga je dan aan (ongetwijfeld nog zeldzamere) riemen komen :?
Die riemen gaan het probleem niet zijn: maat op meten als de snaar nog heel is (anders eerst met een touwtje de route van de snaar afleggen en die op meten) en dan de juiste snaar bestellen...

Maar specifiekere zaken zijn veel lastiger aan te komen, zoals de koppen in het deck... Als die versleten zijn wordt het pas lastig, want die kom je vaak niet meer nieuw aan...

Dit geld ook voor veel cassettedecks of bandrecorders of je moet het geluk hebben dat je een Revox bandrecorder hebt... Die koppen worden door AM Belgium nog gemaakt, maar zijn wel poepie duur...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

Als dat het probleem is, deze erom heen duwen https://uk.rs-online.com/web/p/washers/0825247

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 15:29

DatraxZ

TrueCrypts Everything

rcor schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:19:
[...]

Die riemen gaan het probleem niet zijn: maat op meten als de snaar nog heel is (anders eerst met een touwtje de route van de snaar afleggen en die op meten) en dan de juiste snaar bestellen...

Maar specifiekere zaken zijn veel lastiger aan te komen, zoals de koppen in het deck... Als die versleten zijn wordt het pas lastig, want die kom je vaak niet meer nieuw aan...

Dit geld ook voor veel cassettedecks of bandrecorders of je moet het geluk hebben dat je een Revox bandrecorder hebt... Die koppen worden door AM Belgium nog gemaakt, maar zijn wel poepie duur...
Idd, riemen zijn niet echt het probleem. De koppen in dit deck wel. het zijn zeer specifieke koppen, met beide kanalen aan 1 kant. De huidige koppen zien er nog vrijwel perfect uit, dus ik maak me nog niet teveel zorgen. Ik denk dat, als nood oplossing, ik ooit wel gewone Teac 2-channel/4track koppen kan monteren, maar tapes op dit deck zullen dan niet afspeelbaar zijn in een ander Elcaset deck.

Over AM belgium : ik had die ooit eens gebeld voor Studer A80 koppen : prijs 550€/stuk ...

[ Voor 4% gewijzigd door DatraxZ op 14-03-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DatraxZ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Idd, riemen zijn niet echt het probleem. De koppen in dit deck wel. het zijn zeer specifieke koppen, met beide kanalen aan 1 kant. De huidige koppen zien er nog vrijwel perfect uit, dus ik maak me nog niet teveel zorgen. Ik denk dat, als nood oplossing, ik ooit wel gewone Teac 2-channel/4track koppen kan monteren, maar tapes op dit deck zullen dan niet afspeelbaar zijn in een ander Elcaset deck.

Over AM belgium : ik had die ooit eens gebeld voor Studer A80 koppen : prijs 550€/stuk ...
Wow, die houden hun koppie er bij zeg :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Maar: beter duur en leverbaar, dan helemaal niet meer leverbaar......

Alhoewel je altijd nog koppen kunt "lappen"
Dat klinkt heel eng en is het ook om te doen, maar als je het goed doet heb je weer nieuwe koppen en met goede band kwaliteit (van nu) sluiten ze sowieso minder hard.

Heb het zelf gedaan met de Philips "Long Life" (NOT) koppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
f2ride2001 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:23:
Maar: beter duur en leverbaar, dan helemaal niet meer leverbaar......

Alhoewel je altijd nog koppen kunt "lappen"
Dat klinkt heel eng en is het ook om te doen, maar als je het goed doet heb je weer nieuwe koppen en met goede band kwaliteit (van nu) sluiten ze sowieso minder hard.

Heb het zelf gedaan met de Philips "Long Life" (NOT) koppen.
Maar dat kun je ook niet eeuwig doen... Volgens mij maar 1x omdat er te weinig materiaal over is om het een tweede keer te kunnen doen...

Deed AM Belgium dat niet ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wat dat betreft goede ervaringen met elektro Andijk. Die vragen gewoon hoe lang ie moet zijn en regelen dat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Laatst online: 21-09 13:18
Nee, dat klinkt niet als hetzelfde probleem. Er wordt daar gesproken over dat het afspelen stopt of helemaal niet kan. Het afspelen heb ik geen problemen mee gehad, alleen die w&f op het eind van een kant is niet om aan te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:02

Videopac

Rommelt wat aan.

kozue schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Nee, dat klinkt niet als hetzelfde probleem. Er wordt daar gesproken over dat het afspelen stopt of helemaal niet kan. Het afspelen heb ik geen problemen mee gehad, alleen die w&f op het eind van een kant is niet om aan te horen.
Te slappe snaar? Of een snaar met te weinig grip?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzfeed
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-09 08:12
rcor schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:51:
[...]

Mooie set @Buzzfeed! Ik heb zelf ook een Akai versterker gehad, de AM-2200... Was toch een beetje te zwak voor de speakers die ik er aan wilde hangen en had een revisie nodig... Ik had ook de AT-2200 tuner, ook die was aan revisie toe...

Uiteindelijk een Philips 22RH734 receiver nog gehad welke ook niet zo geschikt was achteraf voor de speakers, maar die had volledig versleten potmeters die niet meer aan te komen was... Daarna omdat ik bij MFB-freaks was een Philips 22RH720 vissenoog receiver tegen het lijf gelopen en gekocht incl. volledige revisie aldaar...

Nog steeds zeer blij mee! ;) Staat vaak muziek te spelen in combinatie met de Erres TA-5426 speakers die ik van een oom gekregen had en die ik bij MFB-freaks ook maar meteen heb laten reviseren... Klinkt echt FANTASTISCH! _/-\o_
Ja die Fish eye spullen van Phillips, fantastisch en met echte RMS wattage aangegeven. Een aantal kennissen hebben de spullen ook staan incl de MFB speakers. Zeer mooi geluid inderdaad!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Omdat ik zowel de CD610 als de CD614 van Philips heb staan, kan ik eindelijk eens vergelijken: er wordt beweerd dat het ontkoppelen van het hoofdtelefooncircuit een merkbare verbetering in het geluid oplevert.

Gedaan: I call bullshit.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buzzfeed
kaos001 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:12:
Weet niet of dit onder de noemer vintage valt, maar heb deze vriend al 22 jaar staan.
Yamaha AX-496, heerlijk geluid! Staat in combinatie met een setje Boston Acoustics A25. O+

[Afbeelding]

(niet mijn foto)
Altijd mooi Yamaha en zeker wanneer je het al 22 jaar met plezier gebruikt! Altijd een zwak gehad voor het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 21:56
Ik heb een AX-892 aan mijn Infinity's RS6000 hangen en die hebben wel wat power nodig om goed geluid te produceren maar de 892 doet het zonder moeite en vooral het laag is super helder en transparant.
Hebben soms mijn buren een beetje last van vermoed ik....
De AX 700 staat nu al een hele tijd niks te doen dus wellicht gaat ie wel weg.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Videopac schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Te slappe snaar? Of een snaar met te weinig grip?
RS-BX727 is een direct drive deck ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

snah001 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:21:
Ik heb een AX-892 aan mijn Infinity's RS6000 hangen en die hebben wel wat power nodig om goed geluid te produceren maar de 892 doet het zonder moeite en vooral het laag is super helder en transparant.
Hebben soms mijn buren een beetje last van vermoed ik....
De AX 700 staat nu al een hele tijd niks te doen dus wellicht gaat ie wel weg.
Is een AX-892 echt beter dan een AX-700?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

GSX-MAN schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:12:
Omdat ik zowel de CD610 als de CD614 van Philips heb staan, kan ik eindelijk eens vergelijken: er wordt beweerd dat het ontkoppelen van het hoofdtelefooncircuit een merkbare verbetering in het geluid oplevert.

Gedaan: I call bullshit.
Even aanvullend: in de tips over deze aanpassing wordt vaak ook gezegd dat je de loze ruimtes in de CD-speler met dempend/abosrberend materiaal moet opvullen, zoals je bij auto-audio ook zou gebruiken. Dynamat bijvoorbeeld. Dat heb ik niet gedaan. En ik gebruik Kef Coda en oude Aristona-speakers, misschien dat met meer high end materiaal het geluidsverschil wel tot zijn recht komt.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

kozue schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Ik heb het zelfde gehad en het begon op deze manier, open trekken en controleren kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Nu online
GSX-MAN schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:26:
[...]

Even aanvullend: in de tips over deze aanpassing wordt vaak ook gezegd dat je de loze ruimtes in de CD-speler met dempend/abosrberend materiaal moet opvullen, zoals je bij auto-audio ook zou gebruiken. Dynamat bijvoorbeeld. Dat heb ik niet gedaan. En ik gebruik Kef Coda en oude Aristona-speakers, misschien dat met meer high end materiaal het geluidsverschil wel tot zijn recht komt.
1) hoofdtelefoon circuit heeft niets met audio output temaken. Is een seperaat opampje vanaf de DAC logisch.

2) dempend materiaal in het digitale bereik met CCIRC fout correctie? Broodje aap :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 21:56
Videopac schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:41:
[...]

Is een AX-892 echt beter dan een AX-700?
Zekers te weten, is gewoon vooruitgang in deze techniek in 10 jaar tijd en kijk alleen maar eens naar de damping factor. Bij de 892 is de damping factor 350 en bij de 700 is de damping factor 100.
En dat gecombineerd met fors dikke luidspreker kabels levert dat met uitstekende speakers een goed resultaat op.
Eigenlijk moet je speakers en versterker met bekabeling bij elkaar zoeken voor het optimaal haalbare uit de set.

https://audio-database.com/YAMAHA/amp/ax-892.html

[ Voor 4% gewijzigd door snah001 op 16-03-2023 11:01 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 15:40
misschien beetje offtopic maar denk dat jullie het leuk gaan vinden.

Gisteren een perfect werkende jukebox Wurlitzer Americana mogen aanschouwen en aanhoren. Wat een prachtsysteem Γ©n mooi geluid voor zo'n oud ding. Helaas vergeten foto of filmpje te maken, ik probeer er de volgende keer aan te denken.
Vond op google geen foto van het exacte model, dus wie weet was het wel een zeldzamer model, ben nu eigenlijk wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Nu online
diedie2 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:45:

Gisteren een perfect werkende jukebox Wurlitzer Americana mogen aanschouwen en aanhoren. Wat een prachtsysteem Γ©n mooi geluid voor zo'n oud ding. Helaas vergeten foto of filmpje te maken, ik probeer er de volgende keer aan te denken.
Vond op google geen foto van het exacte model, dus wie weet was het wel een zeldzamer model, ben nu eigenlijk wel benieuwd.
Leuk he zoiets?!, en met buizen :P 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

f2ride2001 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:36:
[...]

1) hoofdtelefoon circuit heeft niets met audio output temaken. Is een seperaat opampje vanaf de DAC logisch.

2) dempend materiaal in het digitale bereik met CCIRC fout correctie? Broodje aap :+
O, ongetwijfeld. Maar het wordt wel semi-breed gedragen. Bijvoorbeeld:

https://www.hifi-advice.c...ntz-cd-player-comparison/

Especially with damping pads applied, IEC inlet installed and headphones disconnected it sounds much more solid and colorful and really becomes THE cheap player to have.

Ik wil het allemaal best proberen, hoor. Ik heb er alleen weinig vertrouwen in.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Nu online
Ik heb het nog even gecontroleerd voor je:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBJJYYwYi0uEZiWSb35iYiwoxdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mGry8AVu39c7zW6yTSNo8ybd.png?f=fotoalbum_large

Het hoofdtelefoon circuit is inderdaad een volledig separaat printje met eigen opamp op de audio uitgang van de CD-speler.

Typical impedantie van de NJM4556 is 5Mohm. Dus dat maakt echt niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 15:40
diedie2 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:45:

Volgens de eigenaar was dat inderdaad met een lampenversteker :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

f2ride2001 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:20:
Ik heb het nog even gecontroleerd voor je:

[Afbeelding]

Het hoofdtelefoon circuit is inderdaad een volledig separaat printje met eigen opamp op de audio uitgang van de CD-speler.

Typical impedantie van de NJM4556 is 5Mohm. Dus dat maakt echt niets uit.
Ja, maar audio is ook weer zo'n gebied waarop de broodjes aap legio zijn. Polsdikke kabels, gouden stekkers, absoluut celibaat in je luisterruimte, etc.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb mijn broodjes aap graag met wat mayonaise, curry en uitjes.

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Intergalactic schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:47:
[...]

Ik heb het zelfde gehad en het begon op deze manier, open trekken en controleren kan nooit kwaad.
Ok, ik zal wel eens kijken als ik tijd heb. Kijken kan geen kwaad. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Old audio equippement in a case part 1 by Techmoan:

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
Ik heb aan mijn beginjaren 80 AKAI toren een setje Jamo Power 155 luidsprekers hangen.
Puur uit nostalgie.
Ik wilde die in de toekomst nog eens gaan vervangen door iets wat en beter is (zal niet zo moeilijk zijn πŸ˜„) en vintage.

Nu had ik het er laatst over met een vriend en die heeft een setje Kef C30 luidsprekers staan.
Ik vroeg mij af of die in de categorie "leuk en altijd beter dan de Jamo's maar het kan beter" vallen of in de categorie " dat zijn erg leuke luidsprekers daar ga je veel plezier van hebben".

Natuurlijk kan het altijd beter en tegenover de Jamo's zal het ook wel een sprong vooruit zijn maar is het mhoa of toch wel wat meer dan dat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjImx00Kk2YxxMafBtkceqkjxxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07PLDRbVDf1OZOTNkbSIiY8a.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:26
@Ad de Jong
Dat is een hele mooie set uit die tijd. Die serie van Akai zit echt nog heel stevig in elkaar en weegt loodzwaar.
En al die FL displays bij elkaar zijn echt helemaal geweldig.

Mijn eerste tuner was uit die serie, de ATK03, ook met zo'n groot FL display. Die heb ik heel lang gehouden.
Ik had er een Akai AM2200 versterker bij, maar dat was echt bagger, houten behuizing, goedkope printplaten, STK module in de eindversterker, die heb ik maar kort gehad.

Die specifieke Kef ken ik niet, maar slecht zal het niet zijn. Heb wel wat ervaring met oudere Kef's als de Cadenza, maar die hadden echt een heel laag rendement en hadden een stevige versterker nodig om het een beetje onder controle te houden. Klonken heel rustig, tegen het matte aan.
Latere series als de Q70 ken ik weer wel en dat zijn echt hele fijne luidsprekers, prettig hoog, mooie smalle behuizing, bi-amp/bi-wiring aansluiting en beter onder controle te houden, hoewel een beetje flinke amp altijd wel wat meer uit een Kef weet te halen is mijn ervaring.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ad de Jong schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:04:
Ik heb aan mijn beginjaren 80 AKAI toren een setje Jamo Power 155 luidsprekers hangen.
Puur uit nostalgie.
Ik wilde die in de toekomst nog eens gaan vervangen door iets wat en beter is (zal niet zo moeilijk zijn πŸ˜„) en vintage.

Nu had ik het er laatst over met een vriend en die heeft een setje Kef C30 luidsprekers staan.
Ik vroeg mij af of die in de categorie "leuk en altijd beter dan de Jamo's maar het kan beter" vallen of in de categorie " dat zijn erg leuke luidsprekers daar ga je veel plezier van hebben".

Natuurlijk kan het altijd beter en tegenover de Jamo's zal het ook wel een sprong vooruit zijn maar is het mhoa of toch wel wat meer dan dat.

[Afbeelding]
Prachtige Akai-set; niets meer aan veranderen!
De Kef C30 ken ik wel: mijn broer heeft die gehad. Erg goede luidsprekers: neutraal, wat weinig lage tonen wellicht. Die Jamo's ken ik niet, wel Jamo's in het algemeen uit die tijd. Die liggen makkelijker in het gehoor, maar zijn wellicht minder neutraal. Ze zijn wel precies uit het juiste tijdperk voor die Akai-set, de Kef C30 zijn net wat nieuwer (minder oud).

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Dit weekend eindelijk de recap van m'n Sony EL-D8 kunnen afronden :

Hier was ik bezig met het main pcb (rechts)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLtrLPfdxU65m7NOUw0bS_3BDhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWa2M9Z8V1dUIb5FAl526GHH.jpg?f=fotoalbum_large

Na de recap nog even de electronische afstelling doorlopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/898EcvOku1lEQQqVATnzhE5nMgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSLPjq8hXWKXdaPwbLxjRjmg.jpg?f=fotoalbum_large

122 elco's en tantaaltjes vervangen door Wima film caps, Nichicon UKL en Nichicon long-life caps:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7yfOtUNTKleq7IFPBHFV2R6_Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyRnkObAGq0iNOIg4Lt4VUKf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:18
@Ad de Jong Mooie set, de luidsprekers kunnen zeker beter, en ook de foam randen al vervangen?

Als het Jamo moet zijn kun je ook kijken naar de J serie, die kunnen erg goed zijn, J 120, J121 liefst met die geen foam randen hebben.

Of deze :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSfHvJih4D8O31MTlkFFm0-BrAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCvZXqC01HFgEeXMOR7uLyhX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
Skynett schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:29:
@Ad de Jong
Dat is een hele mooie set uit die tijd. Die serie van Akai zit echt nog heel stevig in elkaar en weegt loodzwaar.
En al die FL displays bij elkaar zijn echt helemaal geweldig.

Mijn eerste tuner was uit die serie, de ATK03, ook met zo'n groot FL display. Die heb ik heel lang gehouden.
Ik had er een Akai AM2200 versterker bij, maar dat was echt bagger, houten behuizing, goedkope printplaten, STK module in de eindversterker, die heb ik maar kort gehad.

Die specifieke Kef ken ik niet, maar slecht zal het niet zijn. Heb wel wat ervaring met oudere Kef's als de Cadenza, maar die hadden echt een heel laag rendement en hadden een stevige versterker nodig om het een beetje onder controle te houden. Klonken heel rustig, tegen het matte aan.
Latere series als de Q70 ken ik weer wel en dat zijn echt hele fijne luidsprekers, prettig hoog, mooie smalle behuizing, bi-amp/bi-wiring aansluiting en beter onder controle te houden, hoewel een beetje flinke amp altijd wel wat meer uit een Kef weet te halen is mijn ervaring.
Dank je, van dezelfde leeftijd ook een zwarte set op de slaapkamer staan van wat "mindere types" maar ook erg mooi om te zien.
De Jamo's gaan daar naar toe.
Ik heb ook nog een 4 tal zwarte Jamo Art luidsprekers staan.
Ik sta er nog steeds van te kijken hoe goed die dingen klinken voor dit soort speakers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQ4uhHccZBR5Bb1L9hi2KhFYW3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIG0IrBvRK382EXuBAxbtV4R.jpg?f=fotoalbum_large
Videopac schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:02:
[...]

Prachtige Akai-set; niets meer aan veranderen!
De Kef C30 ken ik wel: mijn broer heeft die gehad. Erg goede luidsprekers: neutraal, wat weinig lage tonen wellicht. Die Jamo's ken ik niet, wel Jamo's in het algemeen uit die tijd. Die liggen makkelijker in het gehoor, maar zijn wellicht minder neutraal. Ze zijn wel precies uit het juiste tijdperk voor die Akai-set, de Kef C30 zijn net wat nieuwer (minder oud).
Deze gaat ook zeker niet meer weg, ik ben alleen nog wat "duurdere" componenten aan het zoeken zoals de equalizer. Er is er nog 1 die boven deze zit maar de prijzen zijn tegenwoordig niet leuk meer.
Ik ben net te laat begonnen met het sprokkelen hiervoor.

Inmiddels de Kef C30 speakers aangesloten en inderdaad ze missen laag (of ik ben teveel gewend met de Jamo's die eigenlijk teveel hadden.
Maar wel een heel rustig en gedetailleerder klankbeeld, warmer.
Als ik beide vergelijk met bv Don't cry for mee Argentina & Stairway to heaven dan verschilt het echt een hoop.
Vooral dat deze rustiger klinken.

Alleen de versterker heeft de kuren kom ik nu achter :'( .
Linker kanaal valt bijna geheel weg en komt ineens weer terug, lijkt nu set even aan staat wel goed te gaan.
Eindtrap?
Roderiktweaker schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:37:
@Ad de Jong Mooie set, de luidsprekers kunnen zeker beter, en ook de foam randen al vervangen?

Als het Jamo moet zijn kun je ook kijken naar de J serie, die kunnen erg goed zijn, J 120, J121 liefst met die geen foam randen hebben.

Of deze :
[Afbeelding]
De foamranden van de Jamo's inderdaad ook vervangen (zelf gedaan).

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kanaal dat wegvalt en weer terugkomt of stoort kan ook een input selector zijn die de kuren heeft. Merk ik bij mijn Pioneer amps wel eens. Dat zijn overigens gemotoriseerde rotary selectors, dus das wat onhandig om te fixen helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26
Ad de Jong schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:49:
[...]

Dank je, van dezelfde leeftijd ook een zwarte set op de slaapkamer staan van wat "mindere types" maar ook erg mooi om te zien.
De Jamo's gaan daar naar toe.
Ik heb ook nog een 4 tal zwarte Jamo Art luidsprekers staan.
Ik sta er nog steeds van te kijken hoe goed die dingen klinken voor dit soort speakers.

[Afbeelding]

[...]

Deze gaat ook zeker niet meer weg, ik ben alleen nog wat "duurdere" componenten aan het zoeken zoals de equalizer. Er is er nog 1 die boven deze zit maar de prijzen zijn tegenwoordig niet leuk meer.
Ik ben net te laat begonnen met het sprokkelen hiervoor.

Inmiddels de Kef C30 speakers aangesloten en inderdaad ze missen laag (of ik ben teveel gewend met de Jamo's die eigenlijk teveel hadden.
Maar wel een heel rustig en gedetailleerder klankbeeld, warmer.
Als ik beide vergelijk met bv Don't cry for mee Argentina & Stairway to heaven dan verschilt het echt een hoop.
Vooral dat deze rustiger klinken.

Alleen de versterker heeft de kuren kom ik nu achter :'( .
Linker kanaal valt bijna geheel weg en komt ineens weer terug, lijkt nu set even aan staat wel goed te gaan.
Eindtrap?

[...]

De foamranden van de Jamo's inderdaad ook vervangen (zelf gedaan).
Grappig, ik heb dezelfde kast :), wel gevuld met een Sony ES systeem (met B&W 202i)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:52:
Kanaal dat wegvalt en weer terugkomt of stoort kan ook een input selector zijn die de kuren heeft. Merk ik bij mijn Pioneer amps wel eens. Dat zijn overigens gemotoriseerde rotary selectors, dus das wat onhandig om te fixen helaas.
Als het hierbij blijft dan kan ik er meer leven.
Nu hij warm is lijkt het niet meer voor te komen.

Btw Thriller vanaf vinyl klinkt nog lekkerder.
Wat kan dat oude spul nog mooi klinken, ik sta er steeds weer van te kijken.
Qua looks is het niet te overtreffen (okΓ© smaken verschillen maar heul veul lemkes en knopkes roelen 8) :+ ) maar ik heb mijn Pioneer receiver zelden en zeg maar nooit aan staan als ik muziek wil afspelen of luisteren.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyMilano
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-04 11:43
Mag een Primare SPA21 inmiddels ook als vintage door het leven gaan?

Dit jaar 20 geworden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ad de Jong schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:08:
[...]

Als het hierbij blijft dan kan ik er meer leven.
Nu hij warm is lijkt het niet meer voor te komen.

Btw Thriller vanaf vinyl klinkt nog lekkerder.
Wat kan dat oude spul nog mooi klinken, ik sta er steeds weer van te kijken.
Qua looks is het niet te overtreffen (okΓ© smaken verschillen maar heul veul lemkes en knopkes roelen 8) :+ ) maar ik heb mijn Pioneer receiver zelden en zeg maar nooit aan staan als ik muziek wil afspelen of luisteren.
Thriller (en Bad idem) is een album dat sowieso heel lekker klinkt op een Kef speaker. Ik had destijds een vintage Yamaha receiver en een paartje Kef Cadenza staan, en dat klinkt echt fenomenaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
The Eagle schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Thriller (en Bad idem) is een album dat sowieso heel lekker klinkt op een Kef speaker. Ik had destijds een vintage Yamaha receiver en een paartje Kef Cadenza staan, en dat klinkt echt fenomenaal :)
Kan ik mij inmiddels in vinden, Dire Straits trouwens ook en zo is er gisteren (en vandaag :D ) al heel wat voorbij gekomen, sommige klinken als een klok en anderen een heel stuk minder.
Nu U2 en dat klinkt toch minder in mijn oren.

Edit: ik heb op de AKAI een Chromecast Audio aangesloten om zo ook te kunnen streamen van oa Spotify en daar kwam dit nummer even voorbij wat op diverse andere plaatsen al lekker klonk maar damn wat komt ie hier goed over.
Je kan wel zeggen dat er weer een wereld open gaat met die KEF's.
Beetje vergelijkbaar met de andere naald die ik een paar jaar terug vervangen heb van de pickup.
Duidelijk waarom dit verslavend kan zijn.

Voor een betere aansluiting wel even 2 setjes (haakse) Nakamichi Banaanstekkers besteld.

[ Voor 35% gewijzigd door Ad de Jong op 20-03-2023 13:20 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:45
Jaa, dat zijn fijne boekenplank speakers 8)7 :) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ad de Jong schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:17:
[...]

Kan ik mij inmiddels in vinden, Dire Straits trouwens ook en zo is er gisteren (en vandaag :D ) al heel wat voorbij gekomen, sommige klinken als een klok en anderen een heel stuk minder.
Nu U2 en dat klinkt toch minder in mijn oren.

Edit: ik heb op de AKAI een Chromecast Audio aangesloten om zo ook te kunnen streamen van oa Spotify en daar kwam dit nummer even voorbij wat op diverse andere plaatsen al lekker klonk maar damn wat komt ie hier goed over.
Je kan wel zeggen dat er weer een wereld open gaat met die KEF's.
Beetje vergelijkbaar met de andere naald die ik een paar jaar terug vervangen heb van de pickup.
Duidelijk waarom dit verslavend kan zijn.

Voor een betere aansluiting wel even 2 setjes (haakse) Nakamichi Banaanstekkers besteld.
Jaren 70 spul op jaren 70 Kef speakers draaien, dat klinkt wel ja :)
Gek genoeg geldt dat ook voor jaren 80 op 80 spul (platte bagger meestal, rock klinkt op high end prima) en 90 op 90 spul (rave, eurodance en ander bass heavy spul op een bassreflex, echte instrumenten op een echte speaker ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davince72
  • Laatst online: 12-08 21:06
Hoi, van het weekend een Phlips FC583/00R cassette deck bij de kringloop gekocht. Mijn zoon (17) wil al een hele tijd muziek op bandjes opnemen en dan bijvoorbeeld via walkman luisteren. (affiniteit voor retro heeft die van mij :) )
Hij doet het op zich prima, maar ik denk dat die nog beter word als ik de condensators vervang (als me dat lukt).
Ik heb gezocht naar de service manual maar zonder succes. Hebben jullie tips/bronnen waar ik de handleiding alsnog kan vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnKFdu1ZZEO4fh8eBR7kZ-61KPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/caKu2bLUrj2lBy7cVaebbWOX.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door davince72 op 21-03-2023 21:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:18
davince72 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:21:
Hij doet het op zich prima, maar ik denk dat die nog beter word als ik de condensators vervang (als me dat lukt).
Waarom denk je dat?
Ik denk eigenlijk dat hij er niet beter van wordt, tenzij de condensatoren echt niet goed meer zijn.

Even wat achtergrond: De meeste condensatoren die verouderen zijn de elco's. Ze verouderen nog wat sneller als ze op een warme plek in het apparaat zitten. Maar de functie van de meeste elco's in een schakeling is helemaal niet kritisch. Die dingen hebben vaak een tollerantie van -50% tot +100%.
Als ze echt niet goed meer zijn (open verbinding, of juist kortsluiting) dan inderdaad meteen vervangen. Maar blindelings alles vervangen zie ik het nut niet van in.

Zeker bij dit soort decks zou ik het gewoon zo laten als het ding gewoon speelt. Echt verbeteren zal het niet en de kans dat je wat sloopt bij het vervangen is redelijk aanwezig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Nu online
Je haalt meer resultaat door de koppen goed schoon te maken EN te demagnetiseren.

condensatoren is inderdaad een fabeltje. Het klakkeloos vervangen levert vaak nog meer storingen op dan dat het oplost......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davince72
Twynn schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:51:
[...]

Waarom denk je dat?
Ik denk eigenlijk dat hij er niet beter van wordt, tenzij de condensatoren echt niet goed meer zijn.

Even wat achtergrond: De meeste condensatoren die verouderen zijn de elco's. Ze verouderen nog wat sneller als ze op een warme plek in het apparaat zitten. Maar de functie van de meeste elco's in een schakeling is helemaal niet kritisch. Die dingen hebben vaak een tollerantie van -50% tot +100%.
Als ze echt niet goed meer zijn (open verbinding, of juist kortsluiting) dan inderdaad meteen vervangen. Maar blindelings alles vervangen zie ik het nut niet van in.

Zeker bij dit soort decks zou ik het gewoon zo laten als het ding gewoon speelt. Echt verbeteren zal het niet en de kans dat je wat sloopt bij het vervangen is redelijk aanwezig.
Dank voor je reactie. Toelichting waarom ik het denk ;-) Omdat:
  • lampjes soms wat vreemd oplichten
  • en omdat zodra je hem aanzet de motoren direct beginnen te draaien. Eerst viel dat niet zo op, alleen de ijzeren pen waar dat wieltje later de tape tegen duwt draait, maar met de kap eraf zie je dat de motoren gewoon draaien :?
  • sowieso handig om service manual te hebben toch? Dat was de initiele vraag :P
Ik zag ook een hoop elco's idd, dus simpel gaat het niet worden. Maar kan geen andere oorzaak bedenken dan kwetsbare elco's in het circuit vervangen. Of is het heel normaal dat motoren van tapedecks gewoon draaien in IDLE stand?

[ Voor 5% gewijzigd door davince72 op 22-03-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davince72
f2ride2001 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:58:
Je haalt meer resultaat door de koppen goed schoon te maken EN te demagnetiseren.

condensatoren is inderdaad een fabeltje. Het klakkeloos vervangen levert vaak nog meer storingen op dan dat het oplost......
Schoonmaken heb ik gedaan. Geen idee hoe ik ze kan demagnetiseren :P Geluid wat we opgenomen hadden was niet verkeerd trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

davince72 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:30:
[...]

lampjes soms wat vreemd oplichten

Ik zag ook een hoop elco's idd, dus simpel gaat het niet worden. Maar kan geen andere oorzaak bedenken dan kwetsbare elco's in het circuit vervangen. Of is het heel normaal dat motoren van tapedecks gewoon draaien in IDLE stand?
Kan gewoon zijn dat je lampjes op zijn, mijn amp had dit ook, niet vreemd die zaten er ook al weer 30 jaar in.

Draaien in welke zin? capstans die draaien is namelijk normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davince72
Ah dank! Nu ik de naam weet heb ik even kunnen googlen "capstan cassette always on" en ja dan lijkt dat inderdaad redelijk normaal. Ik als leek dacht dat dit niet goed kon zijn en dat elco's stroom doorlaten terwijl dat niet moest. Niets van dit alles dus. Weer wat geleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
Uh, Elco's laten altijd stroom door. Het zijn geen torren.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

@davince72 https://www.hifiengine.com/ wellicht kan je hier een manual vinden.
Verder zou ik me wel bedenken of het een deck is waar je tijd en geld in moet willen steken, tenzij je het echt als hobby doet. het is namelijk een vrij generiek dubbel deck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davince72
SkiFan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:03:
Ik zei toch al dat ik leek was op dit gebied, maar gun jullie je lol. Kom jullie nog wel eens tegen op mijn expertise vlak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davince72
Intergalactic schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:07:
@davince72 https://www.hifiengine.com/ wellicht kan je hier een manual vinden.
het is namelijk een vrij generiek dubbel deck.
En dan wordt mijn gouden aanwinst ook nog weggezet als 'vrij generiek' :+

Helaas de handleiding daar niet kunnen vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
davince72 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Ik zei toch al dat ik leek was op dit gebied, maar gun jullie je lol. Kom jullie nog wel eens tegen op mijn expertise vlak ;)
Dan maak je me nieuwsgierig....

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

davince72 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:19:
[...]

En dan wordt mijn gouden aanwinst ook nog weggezet als 'vrij generiek' :+

Helaas de handleiding daar niet kunnen vinden.
Klonk niet lief, maar was zeker niet zo bedoeld.
Meer om te voorkomen dat er straks 30-40 euro in gaat terwijl het dat helemaal niet waard is :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twynn
SkiFan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:03:
Niet helemaal waar. Condensatoren worden bijvoorbeeld gebruikt om te ontkoppelen. Wisselspanning wordt doorgelaten, maar gelijkspanning niet. En hoe goed de wisselspanning wordt doorgelaten hangt weer af van de capaciteit en de rest van het circuit (impedantie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Twynn schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:51:
[...]

Waarom denk je dat?

Een volledige recap zou ik nu ook niet meteen doen bij dit deck. Vervangen van alle elco's en tantaaltjes ( en riemen, pinch rollers, sommige transistoren,...) doe ik echter wel als het apparaat 35-40 jaar oud is.

Om deze redenen : Bepaalde merken (Frako, Philips, ROE, Roederstein, en soms ook United Chemicon caps ) staan er wel om bekend dat ze niet heel erg betrouwbaar meer zijn na enkele decennia.Ook tantaal caps op voltage rails, wat je wel vaker tegenkomt, zorgt vaak voor problemen. (Bvb in de Telefunken M15a)

Ook zitten in bepaalde decks heel erg moeilijk te vinden IC's (== erg duur , als je ze al kan vinden,bvb Sony CX032B, die gebruikt wordt als DC motor controller in een TC-510-2 of TC-880-2), die je niet wil stuk laten gaan door een defecte elco.

Upgrades in het audio pad doe ik ook frequent, dan gaan de oude low-noise elco's er uit (de oranje types, die zijn vaak niet 100% meer), en vervang ik ze door MUSE, UKL's of Wima film caps. Zeker bij bvb tapedecks, net na de kop, waar de levels nog heel laag zijn, brengt dit vaak de (uiteindelijke) noise-floor van de versterkers naar beneden.

Verder, ik weet vaak niet hoeveel draai-uren de decks die ik koop hebben gemaakt, noch hoe ze gestockeerd waren (hete zolder in de zomer?). Ik plan deze nog vele jaren te gebruiken, en dan wil ik niet eindeloos fouten zitten zoeken die er onvermijdelijk aankomen door caps die slecht worden. Heb ik overigens al wat ervaring mee, met het zoeken naar dure wisselstukken zoals VU meters en IC's als gevolg van slechte caps.

100% akkoord dat je met recappen mogelijks meer fout kan doen dan niet te recappen.Ik heb al 40+ full recaps gedaan, en gemiddeld maak ik iedere 250 componenten nog wel eens een fout (bvb 2 soldeerpunten die erg dicht bij elkaar liggen gebridged, oid) Nooit iets ernstig, maar kost wel altijd wat tijd om het uit te zoeken. Recaps doe ik altijd PCB per PCB, met testen tussentijds. Kost veel minder moeite om eventuele fouten er uit te halen als het toch een keertje misgaat.

Power supply's van apparaten die "always on" zijn, zoals bvb VCR's of Betamaxen recap is zowiezo.

Persoonlijke mening :) ik weet dat er voor- en tegenstanders zijn van recappen. Ik zit in kamp "voor"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twynn
DatraxZ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:50:
[...]

Een volledige recap zou ik nu ook niet meteen doen bij dit deck. Vervangen van alle elco's en tantaaltjes ( en riemen, pinch rollers, sommige transistoren,...) doe ik echter wel als het apparaat 35-40 jaar oud is.
Ik vervang alleen de onderdelen die echt nodig zijn, ook met nog oudere apparaten. Maar ik snap je punt. Ik meet wel de onderdelen na, maar als de waardes niet heel erg afwijken laat ik ze mooi zitten.
Het maakt denk ik ook wel verschil dat ik meestal sleutel aan nog veel ouder materiaal of aan minder exclusieve dingen.

Sommige onderdelen vervang ik standaard ook wel zoals de rifa filmcondensatoren die o.a. als vonkblusser worden gebruikt, en bepaalde japanse transistoren die vaak gebruikt worden in Akai decks. Daarvan weet je gewoon dat die dingen nu al problemen veroorzaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
davince72 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:33:
[...]

Schoonmaken heb ik gedaan. Geen idee hoe ik ze kan demagnetiseren :P Geluid wat we opgenomen hadden was niet verkeerd trouwens.
Dat demagnetiseren doe je met dit apparaat dat bij mfb-freaks te koop is:
https://shop.mfbfreaks.com/product/tonar-tape-demagnetizer/

En dan: dit filmpje eerst kijken alvorens jezelf gaat beginnen:

Zorg dat je geen bandjes of andere magnetische dingen in de buurt zijn (want die gaan onherroepelijk defect)... En nog belangrijker: als je een pacemaker hebt, laat het dan door iemand anders die dat niet heeft doen, want die schijnen daar ook niet tegen te kunnen... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 22-03-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davince72
rcor schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:22:
[...]

Dat demagnetiseren doe je met dit apparaat dat bij mfb-freaks te koop is:
https://shop.mfbfreaks.com/product/tonar-tape-demagnetizer/
Dank voor de uitleg _/-\o_ Ik had helaas al wel begrepen dat ik niet teveel moest investeren in mijn supercoole tapedeck van 12,50. Dus om nou 25 euro er tegenaan te gooien is me ook zo wat, maar goed om te weten dat er apparaatjes voor bestaan en dat je die niet op je pacemaker en/of bandjes moet mikken ;)

kwam ook deze quick and dirty tweaker manier tegen >:)

[ Voor 12% gewijzigd door davince72 op 22-03-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
davince72 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:39:
[...]

Dank voor de uitleg _/-\o_ Ik had helaas al wel begrepen dat ik niet teveel moest investeren in mijn supercoole tapedeck van 12,50. Dus om nou 25 euro er tegenaan te gooien is me ook zo wat, maar goed om te weten dat er apparaatjes voor bestaan en dat je die niet op je pacemaker en/of bandjes moet mikken ;)

kwam ook deze quick and dirty tweaker manier tegen >:)
[YouTube: Build a tape head demagnetizer in 5 minutes]
Het mooie is dat het geen des investering is voor dat geld... Immers kun je deze gewoon weer gebruiken op je volgende cassettedeck, die ongetwijfeld ook af en toe gedemagnetiseerd moet worden... ;)

Dat filmpje van 12voltvids had ik ook al gezien en ik twijfelde nog of ik 'm zou delen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:31
Zijn er uberhaupt nog nieuwe cassettebandjes tegen normale prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ja hoor. Bij de kringloop kom ik regelmatig bandjes tegen voor normale prijzen. Laatste aankoop was 4 NOS TDK SA’s voor €2,50 (totaal, niet per stuk). En vorig jaar bij een andere een hele stapel voor 10 cent per stuk. En ja, dat is sporadisch en moet je geluk voor hebben, maar het is zowat de enige manier om niet genaaid te worden. Online hoef je het niet meer te proberen. En ja, daarvoor moet je ook regelmatig langs gaan en dat kost tijd, dus als je alleen bandjes zoekt is het het wellicht niet waard, maar het is wel een geldig antwoord op je vraag. Ik heb een hele la NOS bandjes opgebouwd (met TDK als grote uitschieter, maar ook veel Maxell en Sony) door gewoon alles mee te nemen wat er tegen normale prijzen verkocht wordt. Ik zie ook wel eens TDK D’s voor €2,50 per stuk, die laat ik lekker liggen en zijn vervolgens ook in no-time weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

Malle-piet schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 06:09:
https://www.debandjesfabr...rie/lege-cassettebandjes/
meh, ferro.
https://nl.aliexpress.com...blank-cassette-tapes.html
schijnbaar op ali lol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

kozue schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:04:
Ja hoor. Bij de kringloop kom ik regelmatig bandjes tegen voor normale prijzen. Laatste aankoop was 4 NOS TDK SA’s voor €2,50 (totaal, niet per stuk). En vorig jaar bij een andere een hele stapel voor 10 cent per stuk. En ja, dat is sporadisch en moet je geluk voor hebben, maar het is zowat de enige manier om niet genaaid te worden. Online hoef je het niet meer te proberen. En ja, daarvoor moet je ook regelmatig langs gaan en dat kost tijd, dus als je alleen bandjes zoekt is het het wellicht niet waard, maar het is wel een geldig antwoord op je vraag. Ik heb een hele la NOS bandjes opgebouwd (met TDK als grote uitschieter, maar ook veel Maxell en Sony) door gewoon alles mee te nemen wat er tegen normale prijzen verkocht wordt. Ik zie ook wel eens TDK D’s voor €2,50 per stuk, die laat ik lekker liggen en zijn vervolgens ook in no-time weg :+
Even een note hierbij, want ik doe ook aan deze tactiek bij de kringloop, er is grote kans dat bandjes sticky zijn jammer genoeg. NOS had ik laats een doosje van en die zaten onder de schimmel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08
Malle-piet schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 06:09:
Ligt eraan wat je een normale prijs noemt. Voor mij is dat als ze niet duurder zijn dan de originele prijs gecorrigeerd voor inflatie.
Zoals aangegeven kun je kijken bij de kringloop. Op Marktplaats zie je ook nog wel partijen NOS langskomen, waarbij je dan een grotere batch in één keer kunt kopen, voor naar mijn mening ok prijzen. En als je nieuwe productie belangrijk vind kun je ook kijken om toch de Bandjesfabriek of Recording the Masters te sponsoren met aankopen (er zijn ook nog wat andere partijen). Ja, dat is Ferro tape, maar daar kan ik zeker een use-case voor maken, zoals specifiek Walkman gebruik.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
De bananen pluggen voor de Kef C30 zijn binnen.
Niet helemaal authentiek maar wel een stuk gemakkelijker om aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwfCQ-0YPaG-dokIx4DrIwM0eho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yebrvVWgkghiCrdNG8wmg4wo.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ad de Jong schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:42:
De bananen pluggen voor de Kef C30 zijn binnen.
Niet helemaal authentiek maar wel een stuk gemakkelijker om aan te sluiten.

[Afbeelding]
Ach, als je er een Nakamichi cassettedeck aan hebt hangen is het alweer een stuk authentieker ;)
Maar zie nu maar eens voor een leuke prijs aan een Dragon te komen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
The Eagle schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:11:
[...]

Ach, als je er een Nakamichi cassettedeck aan hebt hangen is het alweer een stuk authentieker ;)
Tegenwoordig kom je niets meer tegen voor een leuke prijs of je moet geluk hebben.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

Dragon is vanwege de naam al helemaal onbetaalbaar, maar ook een draak van een deck om in goede staat te houden.
Een CR-7E is ook erg goed. OK, handmatig azimuth instellen, maar toch.
Er stond er vorige week een op Marktplaats, 2000 euro; was vrijwel meteen weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

[...]

Wel even opletten met die Dragon's. Er zijn er steeds meer die problemen hebben met de koppen. (1 kanaal open coil of versleten), en nieuwe koppen zijn unobtanium... , NAAC systeem wat niet goed meer werkt, etc. Heel erg moeilijk te servicen deck ook (lees : duur).

Hier op 2dehands in BelgiΓ« heeft er best lang 1 te koop gestaan voor 2.5K€ nog niet zo lang geleden. Maar dat geld zou ik er nooit aan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

Videopac schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:30:
[...]

Dragon is vanwege de naam al helemaal onbetaalbaar, maar ook een draak van een deck om in goede staat te houden.
Een CR-7E is ook erg goed. OK, handmatige azimuth instellen, maar toch.
Er stond er vorige week een op Marktplaats, 2000 euro; was vrijwel meteen weg.
dat snap ik wel gezien die dingen vaak richting de 3k gaan als ze te koop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Intergalactic schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:30:
[...]

dat snap ik wel gezien die dingen vaak richting de 3k gaan als ze te koop staan.
Ik had dus niet moeten twijfelen maar meteen moeten toeslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:56
Kan iemand mij helpen de waarde te bepalen van een Pioneer PL-12D platenspeler? Ik wil hem in de verkoop zetten. Heb hem in 2013 gekocht (van Marktplaats). Dus 10 jaar in mijn bezit.

In 2013 (en daarna ook) de boel weer gesmeerd (lagers e.d.) een nieuwe snaar erop gezet en een nieuwe naald. Naald is 3-4 jaar geleden een tweede keer vervangen. Heb er ook nog nieuwe dempers (sponzen) ingezet (tussen de veren bij de draaitafel en de kast). Ook de kabel nog een keer vervangen omdat mijn versterker te ver weg stond voor de originele korte kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOFSbdtQB4jcee7uH1Q0dre18E0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huflzt4rXwzG3brDhn3gd6Yf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qTm3uP5COH6-AozVZ95agjkVrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPnvGowH6DAN0I62TlU5Z2kt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTbLAz9Dd6Th_i8eLHHAV-AYy-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUOEaO8g8swugzyWKa86Q85m.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTlvYdUMXfW2izKekB5GPQIJ-cU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mvuy08h5VminCFCKvTl5B5K5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPOUyYQH8JNA77nHpZ8Ch3Ct5eU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKRqtbzuFmctLBD4g50smd1b.jpg?f=fotoalbum_tile

Op Marktplaats gaat het van links naar rechts, van €30 tot aan €150.
Wat zou een redelijke vraagprijs zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
badkuip schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:33:
Ook de kabel nog een keer vervangen omdat mijn versterker te ver weg stond voor de originele korte kabel.
Van draaitafels weet ik niet veel af maar ik kijk nog wel eens op Marktplaats. Voor mij is zo'n slordig gemonteerde kabel echt een rode vlag en een reden om een artikel niet op m'n shortlist te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@badkuip 50 tot 75 euro voor een model van zolder, gereviseerd zo'n 100 tot 125 euro? Allicht iets meer met de juiste koper in nieuwstaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 17:46

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Kan iemand mij helpen de waarde te bepalen van een Pioneer PL-12D platenspeler? Ik wil hem in de verkoop zetten. Heb hem in 2013 gekocht (van Marktplaats). Dus 10 jaar in mijn bezit.
Wel goed dat je meld wat je eraan hebt gedaan in die 10 jaar, maar de foto's laten naar mijn idee zien dat je het niet hebt beschouwd als een mooi apparaat - veel te stoffig, vlekken op de stofkap, ook onder de stofkap stof. Samen met de reparaties (welk vet/olie? wat voor snaar? Wat voor snoer?) zou ik hoogstens 20 euro willen bieden. Het standaard Shure element biedt ook geen meerwaarde helaas.
Voor de duidelijkheid: dit is mijn mening.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

DeBolle schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:44:
[...]

Wel goed dat je meld wat je eraan hebt gedaan in die 10 jaar, maar de foto's laten naar mijn idee zien dat je het niet hebt beschouwd als een mooi apparaat - veel te stoffig, vlekken op de stofkap, ook onder de stofkap stof. Samen met de reparaties (welk vet/olie? wat voor snaar? Wat voor snoer?) zou ik hoogstens 20 euro willen bieden. Het standaard Shure element biedt ook geen meerwaarde helaas.
Voor de duidelijkheid: dit is mijn mening.
Kan prima zijn dat hij een tijd in de opslag/zolder heeft gestaan en daarom stoffig is.
stof zegt niet direct iets over iemand zijn omgang met spullen. als ik twee weken op vakantie ga staat er ook stof op mijn stof kap _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 17:46

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Intergalactic schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:56:
[...]

Kan prima zijn dat hij een tijd in de opslag/zolder heeft gestaan en daarom stoffig is.
stof zegt niet direct iets over iemand zijn omgang met spullen. als ik twee weken op vakantie ga staat er ook stof op mijn stof kap _O-
... en eronder?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Ik denk dat de vraag moet zijn voor welk bedrag je er afscheid van wil nemen, wat wil je minimaal ervoor hebben? Zet hem op Bieden en dan vanaf dat bedrag. Persoonlijk zou ik niet meer dan 75,- voor een PL-12D neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:56
@Intergalactic @DeBolle
Heeft twee weken op zolder gestaan omdat ie vervangen is voor een niet-vintage speler.

Ik zal hem eens oppoetsen en dan voor €50-75 te koop zetten.
Gebruikte olie en snaar is niet zo spannend. Naaimachine-olie en snaar van het type PL-12D :P

Mag de koper er een andere kabel aanzetten als ie dat nodig vindt.
persoonlijk lijkt het mij overbodig omdat de kabel gewoon goed vastzit en door de originele doorvoer naar buiten komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

het is geen 100% afgesloten stof kap, dus ja dat kan gewoon. wellicht niet zoveel als dit maar stof komt overal en vooral ook overal vandaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Intergalactic op 05-04-2023 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@badkuip Even op hifishark kijken wat er gemiddeld voor geboden wordt. Daar een stukje onder gaan zitten (de jouwe is niet origineel meer) en done :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
.

[ Voor 134% gewijzigd door Roderiktweaker op 05-04-2023 21:08 . Reden: Verkeerde rubriek... ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor

In 2013 (en daarna ook) de boel weer gesmeerd (lagers e.d.) een nieuwe snaar erop gezet en een nieuwe naald. Naald is 3-4 jaar geleden een tweede keer vervangen. Heb er ook nog nieuwe dempers (sponzen) ingezet (tussen de veren bij de draaitafel en de kast). Ook de kabel nog een keer vervangen omdat mijn versterker te ver weg stond voor de originele korte kabel.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Een platen speler vergt een speciale tulp kabel met een zo kort mogelijke afstand tot de phono ingang van je versterker cq receiver of phono preamp in combinatie een zo laag mogelijke weerstand (dus geen kabel om vanouds her een CD-speler aan te sluiten, ook al lijkt die met dan aan tulp stekkers erop)... Een platen speler element heeft namelijk een laag / zwak signaal die nogal gemakkelijk beΓ―nvloed kan worden over een te lange kabel...

Zeg maar zoiets als deze is geschikt:
https://www.thomann.de/nl..._hc_sinus_control_15m.htm

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kingmace
Mijn laatste aankoop: een Panasonic RQ-J7 walkman uit vermoedelijk 1984. Gekocht op MP voor 25,-. Ik was al een tijdje op zoek naar een mooie autoreverse walkman waarbij je de azimuth van de koppen kunt afstellen. Alle nieuwere autoreverse walkmans die ik heb hebben vaste koppen die niet verstelbaar meer zijn. Ik heb hem in werkende staat ontvangen. Ik heb alleen de snaren vervangen, de azimuth en snelheid afgesteld. Het is een hele degelijke walkman met zware koperen vliegwielen en hij is super makkelijk te servicen (ik heb er zelfs een service manual voor gevonden). Ik ga alleen de elco's nog een keer vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/2yCpWz8Y/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/yYY4YYbX/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hPyFJRFF/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tRzGjV24/4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J0xfc9Gk/5.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R-FA
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:46
Beste mede tweakers,

Zoals eerder aangegeven in het bezit van onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4drYW_enWwFYKx7A75WUVicY11g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OrdZBSLLAAnJ4oi1v41KVtYg.jpg?f=user_large

Helaas werkt de linker vu meter niet meer. Door diverse nagekeken en het is echt de vu meter zelf. Iemand enig idee of deze nog te repareren zijn?

Zo nee zijn er hier alternatieven voor? Had deze voornamelijk in het bezit vanwege de meter, maar ben bang dat ik deze nu door kan verkopen en op zoek kan gaan naar een andere.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buzzfeed
R-FA schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:31:
Beste mede tweakers,

Zoals eerder aangegeven in het bezit van onderstaande:

[Afbeelding]

Helaas werkt de linker vu meter niet meer. Door diverse nagekeken en het is echt de vu meter zelf. Iemand enig idee of deze nog te repareren zijn?

Zo nee zijn er hier alternatieven voor? Had deze voornamelijk in het bezit vanwege de meter, maar ben bang dat ik deze nu door kan verkopen en op zoek kan gaan naar een andere.
Ik ben wel benieuwd wie de meter afgeschreven heeft? Het is niet meer dan een wikkeling om een magneet, even platgeslagen? Het lijkt me sterk dat deze niet te maken is? Wellicht is er hier een tweaker die je wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-FA
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:46
Buzzfeed schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:41:
[...]

Ik ben wel benieuwd wie de meter afgeschreven heeft? Het is niet meer dan een wikkeling om een magneet, even platgeslagen? Het lijkt me sterk dat deze niet te maken is? Wellicht is er hier een tweaker die je wil helpen.
Bedankt voor je reactie. Ik heb er een kennis naar laten kijken, deze durfde de vu meter niet open te maken. Verder ook naar een elektronica zaak geweest die apparatuur repareert, hier wederom hetzelfde verhaal. Zij hebben alles nagelopen en gooide het ook op een defecte vu meter niet te repareren.

Het lijkt mij ergens ook sterk, maar als er iemand hier is die er verstand van heeft en naar wil kijken uiteraard tegen een vergoeding. Ik kom zelf uit Den Haag, reizen in de omgeving is voor mij geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Nu online
Ik wil best kijken, zit alleen niet in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Vraagje: ik heb een oude (vintage) versterker die behoorlijk vervuild is. Nu las ik dat je dat kan reinigen met isopropanol. Dus ik bij de Gamma Griffon contactspray gehaald in de waan dat dat het juiste was........not. En nu heb ik wat delen van de pcb ingespoten....maar dat is dus helemaal vettig.

Kan het kwaad? En zo ja, hoe krijg ik die zooi er weer af?

Hier zitten de kenners dus vandaar de vraag hier.

[ Voor 14% gewijzigd door CPM op 07-04-2023 20:06 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
CPM schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:25:
Vraagje: ik heb een oude (vintage) versterker die behoorlijk vervuild is. Nu las ik dat je dat kan reinigen met isopropanol. Dus ik bij de Gamma Griffon contactspray gehaald en wat delen van de pcb ingespoten....maar dat ding is nu helemaal vettig. Ik dacht dus dat het IPA spray was maar blijkbaar niet?

Kan het kwaad? En zo ja, hoe krijg ik die zooi er weer af?

Hier zitten de kenners dus vandaar de vraag hier.
Contact spray is heel wat anders dan IPA... Dit is IPA:
https://www.bol.com/nl/nl...VN-Q.2_36.39.ProductImage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ja dat heb ik inmiddels begrepen. ;) Vandaar ook de vraag of het slecht is voor de printplaat. En zo ja, hoe dan weer te reinigen? :)

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:26
CPM schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:59:
[...]

Ja dat heb ik inmiddels begrepen. ;) Vandaar ook de vraag of het slecht is voor de printplaat. En zo ja, hoe dan weer te reinigen? :)
Printje even loshalen en schuin in een bakje zetten (deksel van een glazen ovenschaal of zo) en dan met alcohol schoonmaken met een kwastje. Lekker wat alcohol gebruiken en net zo lang schoonmaken totdat de alcohol die er vanaf loopt schoon is. Ik schenk wat alcohol over in iets anders en doop daar telkens de kwast in, dan blijft de alcohol in de fles schoon.

Bij de drogist (kruidvat en zo) verkopen ze ook flesjes 97% alcohol, altijd makkelijk om snel even wat te halen.

[ Voor 15% gewijzigd door Skynett op 07-04-2023 20:42 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:08

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Tip voor goedkope ipa: https://roveq.nl/product/...-alcohol-ipa-99-9-alcohol Ook ideaal als algemeen schoonmaakmiddel.

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 07-04-2023 21:39 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04:40

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Site als hifishark geeft wel mooie indicaties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Deze week een Telefunken M20 opgehaald, en pots kwam de eigenaar met een grote koffer aanlopen, die ik ook mocht hebben.
En waarempel, dat was een Telefunken M24.

Een semi-pro recorder voor de kleinere studio, uit begin de jaren '60.
Is best groot (de spoelen op de foto zijn 7") en weegt ongeveer 30Kg.
De koppenbrug (uit metaal, net als de top plate) is verwisselbaar, en er kan uit 4 bronnen worden opgenomen op 9.5/19 cm/s.

De nieuwprijs, omgerekend naar hedendaagse Euro's, was ong. 5500€.

Buizentechniek ligt wat buiten mijn kennisgebied, daar moet ik me nog even over inlezen, en ook zullen de wat elco's moeten vervangen worden, ed.

Moet ook nog de juist connectoren aankopen. Iemand een idee welk type dit zijn? Heb ze nog niet eerder gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3-JvlP2Sy7g5yLmLu_9osUkoT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmPlkSoTWkRm6aUtDKxTWeGI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsApmfbKNQVeTBns1GsTyHSNws0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0o3UPQFEcEUjKKbPHFOjTNY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QC00iajUqT9QwLn0Vl1IKZT-3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMDB9PawmIJGnu4tt7CsgB52.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxf9HkGsRa1wr-Y3-PFJDdSgd6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxKbeYWQIc8FdkXYyfCIJ5hS.jpg?f=fotoalbum_large

De M20 ben ik uit elkaar aan het halen, dit is het koppenblok ervan :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0511M_ydT5SkqgxbLxYgy2bics=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mS32iS7xZpLNl5bcHqppvnNz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Nu online
Connectoren zien er uit als pre-din.
Kun je een close-up foto maken? Wellicht dat we dan wat meer kunnen zien.

Bij buizen apparatuur is het van belang alle koppelcondensatoren natelopen. De meeste zul je moeten vervangen.
Sowieso papier en teer condensatoren altijd vervangen, als die kapotgaan zullen ze de buizen meenemen.
Hopelijk zijn de bijzenvoeten keramisch , anders controleren op carbon. Nooit met contactspray gaan spelen bij buizenvoeten!. Je kunt wel de poten schoonmaken met amonia.

Afhankelijk van de bouwwijze en periode kun je ook nog te maken krijgen met composietweerstanden (meestal bruin met kleurcodering). Met name bij hogere spanningen willen die nog wel eens verlopen in het extreme.

Voor de rest: probeer een schema te pakken krijgen. Dan kan ik/we met je mee kijken en helpen indien nodig. Succes.

Leuk ding om aan te sleutelen!

Edit schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyHtUhWjf1yYfIBCzcRvTz1ler8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tl0vSP8jgdSNJsRJNfMDRrZj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door f2ride2001 op 08-04-2023 21:33 ]

Pagina: 1 ... 142 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6