Skynett schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:51:
[...]
Dat is niet per se met Amstrad begonnen hoor. Hier was ook genoeg rotzooi te krijgen destijds, dan denk ik aan toppers als AudioSonic, Scheider, Yoko. Als het om Retro Audio gaat heeft niemand het daar meer over omdat het spul al jaren geleden in de prullenbak is verdwenen omdat het stuk is gegaan, of omdat het gewoon geen goed geluid gaf. Wat nu nog allemaal over is, heeft het gewoon al 40 jaar volgehouden en daarmee zorgt dat voor een natuurlijke selectie van spullen die voor Retro Audio in aanmerking komen.
Klopt helemaal. Amstrad was niet zozeer de pionier zoals Matt hier zegt, maar ik denk dat het vanuit een Brits perspectief wel zo lijkt: Schneider was niet actief in het VK (sterker nog: Amstrad-producten werden hier vaak als Schneider verkocht, waaronder ook de Amstrad-computers).
Audiosonic zou best wel eens niet in het VK actief geweest kunnen zijn in de vroege jaren '80.
Audiosonic was in de '80s en '90s overigens een handelsnaam van Multitech, een Nederlands bedrijf dat spul uit het buitenland haalde en er dan een badge op plakte. Het ene Audiosonic-product was dus niet het andere wat kwaliteit betreft. Audiosonic-TVs waren bijvoorbeeld niet onaardig, maar het meeste spul was bagger.
Multitech bestaat niet meer, maar er zijn nog wel Audiosonic-producten te koop. Ik denk dat een ander bedrijf de naam heeft overgenomen.
Körting was overigens ook zo'n bedrijf. Vrijwel alle huismerken van winkels als V&D kwamen daar vandaan. Ook kijkshop nam producten van ze af.
Daarnaast had je nog SuperTech, wat ook een vage link met Yoko had (maar mogelijk niet hetzelfde bedrijf was: men had in ieder geval een andere importeur). Ook dat was troep.
Zoals gezegd werden Amstrad-computers in Europa (ook) onder de Schneider-naam verkocht. Zo is er een Schneider-versie van de Amstrad CPC. Multitech plakte de Audiosonic naam ook op geïmporteerde Pong!-klonen.
rcor schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:05:
[...]
En in die tijd was dat ook nog eens een prima kwaliteit, beter dan die rotzooi van Yoko... Audiosonic was ook niet geweldig, maar voor mijn gevoel wel beter dan Yoko...
Over Audiosonic gesproken, dat MT-logic spul van de Aldi van zo'n 10 jaar terug kwam van hun af... En voor ik het vergeet: mijn vader had ooit een Audiosonic radio / cd / dubbel cassette in een (boombox)... Ding vond ik destijds zo slecht nog niet... Ik zal eens kijken of ik er nog een foto van vindt ergens (of plaatje op internet)...
één ding weet ik wel: Audiosonic had twee gezichten (net zoals het huidige Lenco): van redelijk spul tot rotzooi... Voorbeeld van redelijk spul van Audio Sonic is o.a. dit ding dat geveild is geweest bij Catawiki:
https://www.catawiki.com/...izontale-cassette-inbreng
Aan dat ding zit nog best veel metaal moet ik zeggen...

Ah ja Yoko. Mijn eerste echte eigen stereotje (na een 80's Schneider waar m'n ouders vanaf moesten) was een Yoko. Zo'n all-in-one nep-torentje (net als de Amstrad in Techmoan's filmpje dus) met dubbel cassettedeck, tuner en een plastic-fantastic draaitafeltje (waarbij 12"-platen onder de stofkap doorpiepten als die gesloten was). Oh en LEDjes en een afstandbediening waarmee je alleen het volume kon regelen en de boel op standby kon zetten (verder niets).
Lang voor gespaard als 11-jarige, veel om gehuild van de spijt toen ik hem eenmaal had. Heeft het niet lang volgehouden: toen ik een baantje kreeg stond er al snel een Philips 900-serie voor in de plaats die ik nog steeds heb.
[
Voor 5% gewijzigd door
Heroic_Nonsense op 27-01-2023 09:43
]