Toon posts:

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 138 139 140 Laatste
Acties:
  • 1.518.554 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

GSX-MAN schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:39:
Mag ik jullie twee cent? Ik heb thuis het Sharp RT-100 cassettedeck staan:

https://www.hifiengine.com/manual_library/sharp/rt-100.shtml

Het geluid klinkt vrij dof, en ik denk dat ik de snaren zou moeten vervangen als ik 'm zou houden. Ik heb het deck nu te koop gezet, maar zou het een apparaat zijn dat het waard is om op te knappen?
Binnenwerk er uit slopen (behalve wellicht de voeding en het klepje) en er een streamer oid van maken :)

Edit: klepje is doorzichtig, dus ook ideaal om een klein display achter te zetten :)

[Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 11-01-2023 19:47]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:27

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Videopac schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:32:
[...]

Het is een behoorlijk budgetmerk. Persoonlijk zou ik het niet waard vinden en voor meer kwaliteit gaan.
Fair enough. :)
kingmace schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Ik zou hier niet mijn tijd aan besteden :(
Duidelijk :)
The Eagle schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:46:
[...]

Binnenwerk er uit slopen (behalve wellicht de voeding en het klepje) en er een streamer oid van maken :)

Edit: klepje is doorzichtig, dus ook ideaal om een klein display achter te zetten :)
Da's... nog best een leuk idee! _/-\o_

Slecht idee... Hoe laat?

• The Eagle

The Eagle

Weet ik ;)
Heb zelf voor een tientje een oude tuner op de kop getikt een jaar terug. Moet ook nog een streamer in. Die ligt al klaar maar ik kom er niet toe :X
Nadeel: kan maar een scherm kwijt van ca 5*2cm. En die schijnen er voor een pi wel te zijn, maar dan moet ik de dac hat missen. En das een nogo ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Een 4 inch scherm zou binnen de dimensies van het klepje moeten kunnen, bij die Sharp. Even fantaserend:

-4 inch touchscreen in het klepje
-zeeën van ruimte in de behuizing voor Raspberry Pi / Odroid met bijfoorbeeld HiFiBerry
-Maar wat dan met al die knoppen en lampjes die niets meer doen?

Slecht idee... Hoe laat?

• The Eagle

The Eagle

Gewoon niet op drukken, want er gebeurt toch niks :+

Aan / uit zou je evt kunnen blijven gebruiken. Hifiberry: zelfde issue als bij mij, hoe ga je die combineren met een schermpje als je maar 1 hat aansluiting hebt? Tenzij je een hdmi schermpje pakt. Dat past bij mij alleen niet.

[Voor 77% gewijzigd door The Eagle op 11-01-2023 21:46]

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Beach Boys van CD aan het tapen 8)

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

The Eagle schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:44:

Aan / uit zou je evt kunnen blijven gebruiken. Hifiberry: zelfde issue als bij mij, hoe ga je die combineren met een schermpje als je maar 1 hat aansluiting hebt? Tenzij je een hdmi schermpje pakt. Dat past bij mij alleen niet.
O ja, heel goed punt. Deze heeft het allebei, maar dat zal met een HDMI-scherm zijn. Kloot'n.

https://www.sossolutions....it-192khz-2-x-rca-uitgang

Slecht idee... Hoe laat?

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:00

Je hebt alleen 5v nodig van de gpio, dat is nog wel te doen lijkt mij. Gewoon een scherm met DSI aansluiting gebruiken.
https://www.raspberrypi.c.../accessories/display.html

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Als ik zoiets wil gaan doen, zit ik een beetje te stoeien met het formaat. Om binnen de bandbreedte van het klepje te blijven en ook nog wat rand over te houden om de boel te bevestigen, heb je zo'n 8 bij (hoogstens) 5 cm. Als je het hele klepje eruit haalt, zit je aan 13,8 x 7,4 cm Niet meteen een praktische verhouding. Andere optie is het hele scherm skippen, een Pi of Odroid met RCA-dac in de tapedeck-behuizing herbergen, gaatje in de achterkant voor de antenne, voeding aan de binnenkant wegstoppen, Volumio erop en vanaf de telefoon bedienen.

Maar dan nog is die Sharp niet heel mooi. Die Streamer in mijn Dual inbouwen zou veel mooier zijn.

[Voor 8% gewijzigd door GSX-MAN op 12-01-2023 16:10]

Slecht idee... Hoe laat?

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-01 15:41
Ik had al een tijdje geleden een paar B&W DM310 goedkoop gekocht, omdat 1 van de tweeters van mijn main set, de B&W DM320 een gaatje in de dome had (wat ik provosorisch had gefixt met een stukje tape binnen de dome....
Echter toen ik de 310s ophaalde waren deze in een nettere staat dan verwacht, klonken alleen een beetje off. Bij mijn 320s had ik al de elco's vervangen, en dat nu ook met de 310s gedaan. Verder van alle tweeters de ferrofluid vervangen, als we dan toch bezig zijn. Klinken eigenlijk wel heel erg lekker, mis alleen iets aan bas ten opzichte van de 320s haha. Tweeter wel omgeruild met mijn mains, maar ik denk eigenlijk dat het dan maar tijd word voor rear speakers. :+
Even kijken of ik een beetje fatsoenlijke stands kan vinden, of dat ik ze nog verder achter de bank hang, met muurbeugels, dan zitten ze ook niet op 30cm van mijn oren.

Plaatjes:

Kutflitser laat wel zien dat ik beter moet stofzuigen bij de randjes 8)7

• The Eagle

The Eagle

pjeterinfo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Je hebt alleen 5v nodig van de gpio, dat is nog wel te doen lijkt mij. Gewoon een scherm met DSI aansluiting gebruiken.
https://www.raspberrypi.c.../accessories/display.html
Eh,dat gaat bij mij niet passen.
Ik heb een behuizing van een pionieer F301RDS in gebruik. Hier ter indicatie hoe groot dat schermpje is bovenop een cd speler:

Als je een schermpje hebt dat op een Pi past waar al een hat op zit (Allo Boss DAC) en dat ook nog in de plaats van dat lcd van de tuner past hou ik me aanbevolen. Maar meer dan twee regels FTD is het niet.

@ramonlambal hoe heb je die ferrofluid ververst? Is dat lastig om te doen?

[Voor 22% gewijzigd door The Eagle op 12-01-2023 19:18]

• ramonlambal
The Eagle schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:15:
[...]

@ramonlambal hoe heb je die ferrofluid ververst? Is dat lastig om te doen?
Nee helemaal niet (bij mijn tweeters). Ik heb deze guide gebruikt omdat mijn magneten toch niet uit elkaar kunnen. https://speakerrepairshop...errofluid-in-tweeter/c-36

Kwam er bij mij nog gewoon vloeibaar uit trouwens, dus was nog niet eens echt nodig geweest. Heb het 1 keer eerder gedaan bij veel oudere speakers, en daar was het echt wel opgedroogde meuk.

• The Eagle

The Eagle

Dat ziet er redelijk simpel uit idd. Misschien ook eens overwegen voor mijn Philips FB696 paartje, al klinken die eigenlijk nog prima.

Enig idee of Kef tweeters daar veel last van hebben btw? Schoonpa heeft nog een paar Cadenza staan ;)

• ramonlambal
Lange niet alle tweeters uit die tijd hebben ferrofluid, volgens mij maar beperkt aantal. Ik heb de kef Cadenza even opgezocht, deze heeft de kef T27 tweeters, en deze hebben geen ferrofluid.

Wel zie ik vele posts over kappotte tweeters :P , maar daar zijn nog steeds oplossingen voor, zo te lezen.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05
GSX-MAN schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:10:
Als ik zoiets wil gaan doen, zit ik een beetje te stoeien met het formaat. Om binnen de bandbreedte van het klepje te blijven en ook nog wat rand over te houden om de boel te bevestigen, heb je zo'n 8 bij (hoogstens) 5 cm. Als je het hele klepje eruit haalt, zit je aan 13,8 x 7,4 cm Niet meteen een praktische verhouding. Andere optie is het hele scherm skippen, een Pi of Odroid met RCA-dac in de tapedeck-behuizing herbergen, gaatje in de achterkant voor de antenne, voeding aan de binnenkant wegstoppen, Volumio erop en vanaf de telefoon bedienen.

Maar dan nog is die Sharp niet heel mooi. Die Streamer in mijn Dual inbouwen zou veel mooier zijn.
Ik weet niet of de hoofdtelefoon uit op je RPi nog werkt met die Hifiberry HAT erop, maar mocht dat het geval zijn zou je uit kunnen zoeken of je die op de opname-in kun solderen (i.p.v. de aansluitingen achterop). Als je het deck dan continu op opname zou kunnen zetten, heb je de meters nog actief lijkt me.

Asustor AS6704T (4x16TB MG08), OPNsense (Protectli FW6B), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Videopac
GSX-MAN schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:44:
Een 4 inch scherm zou binnen de dimensies van het klepje moeten kunnen, bij die Sharp. Even fantaserend:

-4 inch touchscreen in het klepje
-zeeën van ruimte in de behuizing voor Raspberry Pi / Odroid met bijfoorbeeld HiFiBerry
-Maar wat dan met al die knoppen en lampjes die niets meer doen?
Het kan (maar vraag mij niet hoe).

Asustor AS6704T (4x16TB MG08), OPNsense (Protectli FW6B), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Da's echt wel tof. Ik denk niet dat ik zo handig ben.

Slecht idee... Hoe laat?

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-01 13:59
Doet me denken aan Tapeless Deck Project

http://www.mp3tapelessdeck.pl/

voorbeeldje:

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:34
Ik loop er niet warm voor... Zo'n oude cassettedeck vernaggelen om er volgens een streamer van te maken... Besides: wat is hier nou zo vintage aan? Ik speel liever mijn bandjes af met die Sony uit de link... Maar dat is persoonlijk... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
GSX-MAN schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:39:
Mag ik jullie twee cent? Ik heb thuis het Sharp RT-100 cassettedeck staan:

https://www.hifiengine.com/manual_library/sharp/rt-100.shtml

Het geluid klinkt vrij dof, en ik denk dat ik de snaren zou moeten vervangen als ik 'm zou houden. Ik heb het deck nu te koop gezet, maar zou het een apparaat zijn dat het waard is om op te knappen?
Het is een vrij basic deck, niets bijzonders, maar ook geen prul. Maar als je tijd en moeite gaat steken in iets repareren, dan zou ik ook voor iets beters gaan inderdaad. Snaren vervangen en niet-professioneel een azimuth correctie op de kop doen wat 'goed genoeg' is zijn echter wel vrij simpel. Maar meestal is er wel meer aan rubber wat vervangen moet worden, en wil je alles ook wel smeren, en op dat punt zou ik zeggen, moeite niet meer waard. Tenzij je een excuus zoekt om te oefenen, wat zeker geen slecht idee is als je van plan bent dat ook te gaan doen voor beter spul. Daar kun je wat ervaring zeker hard gebruiken.
rcor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:05:
[...]

Ik loop er niet warm voor... Zo'n oude cassettedeck vernaggelen om er volgens een streamer van te maken... Besides: wat is hier nou zo vintage aan? Ik speel liever mijn bandjes af met die Sony uit de link... Maar dat is persoonlijk... ;)
Ik heb me dat altijd voorgenomen te gaan doen, maar doe het uiteindelijk nooit. Ik ken mezelf inmiddels wel :)

[Voor 18% gewijzigd door brama op 14-01-2023 00:06]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Videopac
rcor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:05:
[...]

Eens. Maar soms heb je donordecks waarvan de onderdelen gebruikt kunnen worden om andere decks te repareren. Als je dan een vrijwel lege behuizing overhoudt vind ik het wel een mooie oplossing.

• Sand1957
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-01 08:23
Xfile schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:12:
[...]

Mooie vormgeving!
In de jaren 80 van de vorige eeuw had een kennis een NAD versterker: NAD 3020. Ik was toen erg onder de indruk van no nonsens vormgeving. Wat was dat een verschil met de vormgeving van apparatuur van andere fabrikanten.
Deze https://www.cnet.com/tech...-that-still-sounds-great/
Hier nog wat info over de 3020:

YouTube: NAD 3020 best selling amplifier of all time (1980),Why?/what does it...

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 23:50
Dit is misschien een beetje controversiële post maar zo is het niet bedoeld. Het is zeker niet bedoeld om een LP vs CD debat te starten, maar om vast te stellen of mijn apparatuur doet wat het zou moeten doen.

Ik heb van mijn vader een volledige gereviseerde Thorens TD124 gekregen. Prachtig apparaat. Er zit een SME 3009 arm op en een Shure element, type onbekend voor mij. De platenspeler heeft weinig gedraaid de afgelopen jaren vanwege het feit dat ik er geen goede plek voor had. In die periode is mijn vader, die erg, erg veel van klassieke Thorens spelers wist en bijna alle pre-1980 types meerdere keren volledig gereviseerd heeft, overleden.

Recent heb ik de speler aangesloten en om eerlijk te zijn, ik was niet onder de indruk van het geluid. Mijn set bestaat op moment uit een Arcam A85/P85 combo, een CD92 CD speler en B&W CDM7NT luidsprekers, die bekend staan om hun helderheid in de treble. Het geluid van de Thorens (aangesloten via een moderne Thorens pre-amp) klinkt vrij wollig. Ik heb LPs en CDs met dezelfde muziek vergeleken en het verschil is enorm in de treble.

Nu is mijn vermoeden dat er iets mis is met de TD124 maar mechanisch lijkt alles ok dus het kan dan alleen nog in het element zitten lijkt me, of heb ik dit mis? Of hebben we het hier (daar komt de controversie) over het 'analoge' LP geluid dat sommigen verkiezen boven digitaal? Mijn vader kan ik het helaas niet meer vragen. Wat zijn jullie ervaringen met 1 op 1 vergelijkingen van digitaal (hetzij CD, hetzij streaming) vs de LP versies?

[Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-01-2023 09:11]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Er zijn vele mogelijkheden

De naald is op
De platen zijn vuil / grijsgedraaid
De arm staat (zeer erg) slecht afgesteld
Het element heeft zijn beste tijd gehad
De bekabeling intern is stuk gegaan

kijk zeker hier eens: Het Grote Vinyl Topic deel 4 . er is daar genoeg volk met heel veel kennis..

You don't need eyes to see, you need vision

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:25

OgWok

U.N.C.L.E.

@Dr. Strangelove Eens een nieuw element proberen? Gewoon bij Amazon bestellen en thuis uit proberen.
Niet naar wens; retour en een ander bestellen.
Audio Technica AT-VM95SH heb ik zo gekocht. Goed over te spreken in deze (Sony) arm:

[Voor 35% gewijzigd door OgWok op 14-01-2023 10:14]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• rcor
Videopac schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:17:
[...]

Eens. Maar soms heb je donordecks waarvan de onderdelen gebruikt kunnen worden om andere decks te repareren. Als je dan een vrijwel lege behuizing overhoudt vind ik het wel een mooie oplossing.
Als zo'n deck echt helemaal shot is (zoals die Sony TC-K850ES die een paar jaar terug had) dan zou het wel een goed idee zijn ja, maar een goed werkend deck zou ik er niet voor op offeren, ook als dit een of ander goedkoop ding is...

• brama
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:10:

Nu is mijn vermoeden dat er iets mis is met de TD124 maar mechanisch lijkt alles ok dus het kan dan alleen nog in het element zitten lijkt me, of heb ik dit mis? Of hebben we het hier (daar komt de controversie) over het 'analoge' LP geluid dat sommigen verkiezen boven digitaal? Mijn vader kan ik het helaas niet meer vragen. Wat zijn jullie ervaringen met 1 op 1 vergelijkingen van digitaal (hetzij CD, hetzij streaming) vs de LP versies?
Naast wat Yalopa zei, zou het misschien ook nog de pre-amp kunnen zijn. Een condensator in het geluidspad die de hoge tonen eruit filtert. Andere speler erop aansluiten en kijken of het verschil maakt. Als alle LP's wollig klinken, zou dat een goede indicatie zijn. Normaalgesproken klinken hoge tonen op een LP vergeleken met een CD grofweg hetzelfde, en daar waar ze verschillen is het niet zo dat het lijkt alsof ze wegvallen.

Naald/arm kan inderdaad ook maar weet ik niets van. Handig als je die kan uitwisselen met een 'known good' versie.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:02
Gisteren deze opgehaald

B&W Nautilus 803.

Gisteravond , provosorisch, aangesloten op mijn Technics SU-MA10 middels Bi-wiring. 4mm2

Zit al heel de ochtend met een enorme glimlach op de bank te genieten. Wat een prachtige combo en fantastisch geluid zeg..... Echt ongelofelijk. _/-\o_

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:18

Ik heb zitten kijken bij die knaap op de website, maar ik zie verder niet hoe je zo'n ding samenstelt.
Gaat de output gewoon naar je versterker?
Zie een hoop animo, is er al een topic voor, zou ik wel in zijn geïnteresseerd.
Heb hier nog een deck liggen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Killjoy
  • Laatst online: 21:55

Killjoy

Klingon lawn products

f2ride2001 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:03:
Gisteren deze opgehaald

[Afbeelding]

B&W Nautilus 803.

Gisteravond , provosorisch, aangesloten op mijn Technics SU-MA10 middels Bi-wiring. 4mm2

Zit al heel de ochtend met een enorme glimlach op de bank te genieten. Wat een prachtige combo en fantastisch geluid zeg..... Echt ongelofelijk. _/-\o_
Mooi zeg! Veel plezier ermee :)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• rcor
Gisteren deze opgehaald

[Afbeelding]

B&W Nautilus 803.

Goede keus! Is dit de 803S of de 803D? Die laatste was nieuw namelijk flink duurder dan de 803S en klinkt wat mij betreft niet beter of slechter dan zijn voorganger... Het verschil: de S heeft een aluminium tweeter en de D heeft een Diamond tweeter die destijds het neusje van de zalm was volgens B&W... ;)

Heden ten dage blijkt die diamond tweeter niet alleen qua geluidskwaliteit amper beter te zijn, hij is ook nog eens gevoeliger, qua bouw kwaliteit kun je dus beter de S hebben... ;)

• f2ride2001
Voor zover ik kan beoordelen de S, alhoewel ik dat nergens op zie. Maar als ik de afbeeldingen google van de S dan is die exact hetzelfde als de mijne. Ze zijn echt zo goed als nieuw. Er is nog geen krasje op te vinden

Ik heb ze voor het eerst gehoord bij de verkoper van de Technics SU-MA10. Ik heb er niet zo opgelet, maar mijn vrouw zat op de bank te genieten. Hij verkocht die speakers toen niet.

Maar wat schetste mijn verbazing, 8 weken later stonden ze toch te koop. In overleg met echtgenote (want aan de prijs) contact gezocht en deal gemaakt. Afgelopen zaterdag weer terug naar dezelfde man. 8)

Leuk gesprek gehad. Hij gaf ook meteen grif toe dat de combi met de technics een hele goeie is.
Hij heeft zelf nog een paar 803 staan maar nu met rotel versteker van begin jaren 80. Maar ik vond het niet zo'n lekkere combi om te luisteren.

De 803's hebben echt wel een versterker met grunt nodig. Dat is met de Technics geen probleem.

Dit is de 2e set boxen die ik kocht in 30 jaar :X De eerste boxen (Wharfedale 505.2) gaan naar boven waar mijn vrouw een hoekje voor haarzelf aan het inrichten is (nu de kinderen de deur uit zijn) met ook een Sony ES stack (van mij)

Gok dat ik er tot mij dood mee kan doen :9

• rcor
Ik ken die 803s speakers heel goed van een goede vriend... Hij combineert deze speakers met een Rotel voor + eindversterker, ik meen Rotel RB1070 of de RB1080 eindversterker en de RC-1082 voorversterker en dan voor de CD's een Rotel RCD-1072 CD speler...

LP's draait hij met een zeldzame, maar zeker vintage zijnde Thorens TD-535 direct drive platen speler die voorzien is van een Nagaoka MP-110 element en voor het modernere spul dat van digitaal naar analoog omgezet moet worden heeft hij een Metrum Acoustics Onyx dac (toevallig heb ik ook een Metrum Acoustics dac, de Amethyst met dac 3 modules, die hij nog niet heeft. Hij speelt nog met de DAC 2 modules voor de kenners hier)...

BTW die dac 2 modules zaten wel in mijn dac toen ik 'm kocht en onlangs is de DAC dan ook geüpgraded, dus die dac 2 modules staan te koop in V&A... ;)

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Deze combi blijkt te werken. Warm, genoeg bas, eigenlijk heel lekker. Vrijdagavond met een vriend geluisterd, we vonden de Dual met KEF eitjes warmer en prettiger klinken dan de Marantz met KEF Coda.

Slecht idee... Hoe laat?

• The Eagle

The Eagle

@rcor als die vraagprijs nog voor de hele Metrum dac was... :9
Anyway, mooi spul dat Metrum (maar niet vintage).

Offtopic dan maar: hoor je ook echt het verschil tussen die dac 2 en 3 modules?

• rcor
The Eagle schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:25:
@rcor als die vraagprijs nog voor de hele Metrum dac was... :9
Anyway, mooi spul dat Metrum (maar niet vintage).

Offtopic dan maar: hoor je ook echt het verschil tussen die dac 2 en 3 modules?
Ja, dat hoor ik goed... De Dac 2 modules klinken wat digitaler aan de oren dan de Dac 3 modules...
Maar dat was ook de bedoeling van de ontwerper, Roelof... Opener en natuurlijkere sound...

Die goede vriend van mij waar die Rotel set van is, is geluidstechnicus en kent wat mensen in het audio wereldje en een van die mensen is toevallig Roelof (een goede vriend van hem zelfs)... Deze man werkt bij Metrum Acoustics en die heeft volgens eigen zeggen die Dac 2 modules ontdaan van alle fouten van de vorige ontwerper en dat is hem bijzonder goed gelukt (o.a. de software in de dac 3 chips zijn volledig herschreven en daarbij versimpelt van opbouw)...

Neemt niet weg dat die Dac 2 modules ook gewoon erg goed zijn en een prima upgrade voor bepaalde andere Dac's waar nog de Dac 1 modules in zitten van Metrum... Om die reden heb ik ze ook te koop gezet, want ik doe er niets mee momenteel en dat is gewoon zonde... ;)

En duur? Ja, dat zijn die Metrums zeker MAAR wat mij betreft zijn ze wel elke cent dubbel en dik waard...

Ps.: struin eens rond op MP voor zo'n Metrum Amethyst zoals ik heb, die moet je op de kop kunnen tikken voor zo'n 600 euro met Dac 2 modules of 800 euro met Dac 3 modules en dat is hij zeker waard!
Of je kijkt rond voor die Onyx en daar staan er twee van te koop momenteel:
-Met Dac3 modules erin
-Met Dac 2 modules erin

Geloof me, daar ga je geen spijt van krijgen! Want die twee dacs past alleen maar dit emoticon bij: _/-\o_

Allright, na al die streamer berichten en mijn Metrum dac verhaal is het nu weer tijd om lekker on-topic te worden... ;)

[Voor 11% gewijzigd door rcor op 15-01-2023 18:24]

• The Eagle

The Eagle

Dank voor de tips zeg ik dan :)
* The Eagle recent een tweetal Pi's met Allo Boss DAC v1.2 gekocht, dus even uitgedac't voor nu ;)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Leuk project wel. Beetje jammer dat ze niet wat meer knoppen van het deck gebruiken, en het lijkt me dat je niet kunt opnemen. Maar goed dat is natuurlijk wel allemaal wat lastiger te realiseren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Xfile
  • Laatst online: 25-01 22:27
In die tijd had ik een Kenwood KR-5010. https://www.hifiengine.co...ary/kenwood/kr-5010.shtml
Het geluid dat de receiver produceerde kon mee door. Leuk om de oude apparatuur op internet terug te zien.

[Voor 4% gewijzigd door Xfile op 16-01-2023 00:13]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Xfile
  • Laatst online: 25-01 22:27
Gisteren deze opgehaald

[Afbeelding]

B&W Nautilus 803.

Mooi hoor!!

De luidspreker waar ik ooit van droomde, was de John Bowers Active 1.
Toentertijd veel goede recensies in bladen als Luister en Hifi Stereo gelezen.

[Voor 10% gewijzigd door Xfile op 16-01-2023 00:24]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Dr. Strangelove
rcor schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Goede keus! Is dit de 803S of de 803D? Die laatste was nieuw namelijk flink duurder dan de 803S en klinkt wat mij betreft niet beter of slechter dan zijn voorganger... Het verschil: de S heeft een aluminium tweeter en de D heeft een Diamond tweeter die destijds het neusje van de zalm was volgens B&W... ;)

Heden ten dage blijkt die diamond tweeter niet alleen qua geluidskwaliteit amper beter te zijn, hij is ook nog eens gevoeliger, qua bouw kwaliteit kun je dus beter de S hebben... ;)
Die Diamond tweeter is inderdaad meer een vloek dan een zegen. Ik heb ze allebei moeten vervangen op mijn 805Ds, dat kostte me twee keer 900 euro. De S tweeter kost 169 euro :X

Dank voor de reacties over mijn TD124. Take away:

- Nieuw element proberen --> ga ik doen, heb er nog wel eentje liggen.
- Vinyl topic raadplegen --> ga ik ook doen.
- Andere pre-amp --> al geprobeerd, maakte niks uit.
- Bedrading --> gechecked, ik heb echter nog nooit meegemaakt dat dat een effect op een deel van het frequentiespectrum heeft.

• The Eagle

The Eagle

Dr. Strangelove schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Die Diamond tweeter is inderdaad meer een vloek dan een zegen. Ik heb ze allebei moeten vervangen op mijn 805Ds, dat kostte me twee keer 900 euro. De S tweeter kost 169 euro :X

- Nieuw element proberen --> ga ik doen, heb er nog wel eentje liggen.
- Vinyl topic raadplegen --> ga ik ook doen.
- Andere pre-amp --> al geprobeerd, maakte niks uit.
- Bedrading --> gechecked, ik heb echter nog nooit meegemaakt dat dat een effect op een deel van het frequentiespectrum heeft.
Bekabeling van je platenspeler naar je amp(s) ook gecheckt? Ik zou ook zeggen dat een kabel niks uit zou maken, echter recentelijk toch een effect meegemaakt waarbij een andere interlink verschil maakte. En naa, dat zat niet tussen de oren, die ene kabel klonk veel herderder.
Maar geef toe: zou normaal weinig tot niks uit mogen maken en is een longshot.

• Dr. Strangelove
Nee, er zit een prima interlink tussen die altijd goede dienst heeft gedaan.

• rcor
[...]

Ja, dat is mij bekend... Zelf heb ik in mijn B&W CM1's gelukkig de S tweeter versie zitten van de nautilus tweeter (maar dan in de behuizing ipv erop)... Ben ik effe blij dat ik die amper stuk gaan... Da's net zoals dat spul dat de kevlar woofers bij B&W vervangen heeft... Die speakers klinken heel erg mooi (zelf gehoord in hun stand samen met Marantz bij de iEar audio show en hun stand bij Dutch Audio Event vorig jaar), maar echt warm loop ik er nog niet voor daar de duurzaamheid van dat spul nog niet bekend is... Mocht blijken dat dit ook niet lang houdt kan het een dure reparatie worden B&W kennende...

Dat kevlar daarin tegen is heel duurzaam gebleken en ook die houd het lang goed vol bij mijn B&W CM1 speakers...

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:36
Ik zou eerst eens een ander element proberen. Heb zelf nooit een Shure gehad, maar heb wel opmerking langs zien komen in het vinyl topic dat die dingen altijd wollig klinken. Ik zou eerst eens proberen met een Audio Technica, die worden altijd goed gewaardeerd in de vinyl community. Zelfs een goedkope 3600 komt nog degelijk geluid uit (misschien niet voor de echte audiofiel maar zeker niet wollig).

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Gisteren deze opgehaald

[Afbeelding]

B&W Nautilus 803.

Mooi hoor, gefeliciteerd!

Ik zit daar al zó lang op te loeren... ook precies die kleur.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-01 14:52

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

GSX-MAN schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:32:
Zoiets had ik als mijn eerste stereo, maar dan met een andere CD-speler:

https://www.marktplaats.n...930040722-philips-fp-9300

Droevig ding, als ik het me goed herinner. Tapedeck was vrij snel stuk, die nam ineens nog maar één kanaal op. Had je over een oud bandje opgenomen en daarna links Metallica en rechts Kinderen voor Kinderen.

De platenspeler was ook niet veel bijzonders. Enige pluspunt was dat we een basgitaar rechstreeks op de tulpingang konden aansluiten en dan ook nog redelijk goed geluid hadden.

Deze zijn uit 1992, volgens mij had ik de mijne in '90.

Metallica en KvK gaan nog best samen hoor.

"Ik heb zo wa-wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd.... EEEEXIIIIT LIIIGHT!"
"Ik heb zo'n droeverig gevoel.... SAD BUT TRUEUEUE!!!"
etc.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Metallica en KvK gaan nog best samen hoor.

"Ik heb zo wa-wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd.... EEEEXIIIIT LIIIGHT!"
"Ik heb zo'n droeverig gevoel.... SAD BUT TRUEUEUE!!!"
etc.
_O- _O- _O- *O*

Ja, bij mij was het Kinderen voor Kinderen 6. Niet best.

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Ander dingetje: heeft iemand een mening over BNS speakers?

Slecht idee... Hoe laat?

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-01 14:52

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

GSX-MAN schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:29:
[...]

_O- _O- _O- *O*

Ja, bij mij was het Kinderen voor Kinderen 6. Niet best.
offtopic:
Heej... don't diss it. KvK6 is één van de betere KvK's.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Dr. Strangelove
rcor schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Ja, dat is mij bekend... Zelf heb ik in mijn B&W CM1's gelukkig de S tweeter versie zitten van de nautilus tweeter (maar dan in de behuizing ipv erop)... Ben ik effe blij dat ik die amper stuk gaan... Da's net zoals dat spul dat de kevlar woofers bij B&W vervangen heeft... Die speakers klinken heel erg mooi (zelf gehoord in hun stand samen met Marantz bij de iEar audio show en hun stand bij Dutch Audio Event vorig jaar), maar echt warm loop ik er nog niet voor daar de duurzaamheid van dat spul nog niet bekend is... Mocht blijken dat dit ook niet lang houdt kan het een dure reparatie worden B&W kennende...

Dat kevlar daarin tegen is heel duurzaam gebleken en ook die houd het lang goed vol bij mijn B&W CM1 speakers...
Ik moet wel zeggen dat mijn beide tweeters niet door gewoon gebruik zijn gesneuveld. Toch maar even het verhaal, het is denk ik wel lichtelijk amusant ;)

Eigenlijk zijn ze namelijk 12 jaar uit elkaar door hetzelfde incident kapot gegaan. Ik kocht de speakers in 2010 met de B&W stands. Vlak nadat ik ze had staan kregen we twee katten... you guessed it, op een goede morgen heel vroeg hoorden we BENG. Een van de schattige diertjes was op de speaker geklommen en had met een stevige sprong het ding omgegooid. Strike one tegen de B&W stands.

Schade opgenomen... leek mee te vallen, een stukje van 1,5cm van de pianolak kapot aan de achterkant. Kritischer, het schroefdraad van de stand aan de onderkant was verbogen. Wat heeft B&W gedaan: De voet van de stand zit met een paar schroeven vast aan het verticale deel maar cruciaal, de schroefdraad in de voet is verticaal open. Het metaal is vrij zacht en de schroefdraad was dus 'open' gebogen. Mijns inzienst best crappy design voor zulke dure stands. Teruggebogen met een tang en weer in elkaar gezet.

Het is nu 2022. De speakers en stands zijn inmiddels vier keer verhuisd en elke keer moest ik de schroeven aandraaien omdat de stand los zat. Op het moment van het tweede incident stond de niet beschadigde speaker op de beschadigde stand... you guessed it again: Het was al een tijd terug dat ik de schroef had aangedraaid en de stand viel pardoes in elkaar. De speakers viel naar voren. De hoek met de bank waar hij naast stond was uiteraard precies zo dat de tweeter de klap opving. Daar kunnen ze dus niet tegen ;)

Na veel googlen en bellen vastgesteld dat dit een volledige nieuwe tweeter assembly betekent. 900 euro aan parts alleen al. Bij de fantastische winkel Sound Gallery in Groningen hebben ze me een nieuwe tweeter geleverd en die heb ik zelf geïnstalleerd. Dit leverde echter een vervelende vibratie op. Terug naar de winkel. We stelden vast dat we mesh guard tegen de tweeter assembly aan kwam, wat kostenloos verder werd opgelost door Sound Gallery. Echter we stelden ook vast dat de andere speaker, die in 2010 gevallen was, een haarscheur in de tweeter dome had. Dus ook die maar vervangen. Sound Gallery heeft me alleen gecharged voor de parts, die gewoon erg duur zijn, dus ik vond het ondanks de rekening van 1800 euro goede service.

Anyway, duur sprongetje van die kat twaalf jaar geleden ;) Ik wil nu de stand eerst goed fixen voor ik de speakers weer gebruik, dus ze staan nu op zolder en ik gebruik mijn oude CDM7NTs weer. Mijn vrouw vind die zowel qua geluid as looks veel beter dus het zou best even kunnen duren voor de 805Ds weer in gebruik worden genomen :)

Overigens - had ik geweten dat beide tweeters vervangen hadden moeten worden van tevoren, dan had ik er S-series tweeters in gezet. 340 euro vs 1800 voor een minimaal (onhoorbaar?) verschil? Nah.

[Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-01-2023 11:59]

• f2ride2001
Auw........

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Wat een bak met geld... :X

Maar wel tof om zulke high end spullen te hebben.

Slecht idee... Hoe laat?

• Dr. Strangelove
Ik heb ze indertijd al tweedehands gekocht; om eerlijk te zijn denk ik dat je nu met een tweedehands S serie veel meer bang for your buck krijgt dan de Ds. De nieuwere 800s ken ik niet.

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Na een paar weken met die Dual CV 12 ben ik wel om voor vintage. Ik ga morgen een mooi glazen audiomeubel met vier verdiepingen ophalen, daarna maar eens rustig op zoek naar mooie componenten waarmee ik een setje kan bouwen dat gewoon prettig is om naar te luisteren. Tijdens een dag thuiswerken, 's avonds met een goed (of gewoon slecht) boek, met vrienden. Nu nog een mancave.

Slecht idee... Hoe laat?

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:43
Xfile schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:15:
[...]

Mooi hoor!!

De luidspreker waar ik ooit van droomde, was de John Bowers Active 1.
Toentertijd veel goede recensies in bladen als Luister en Hifi Stereo gelezen.
Die staan nog wel eens te koop voor een eurootje of 500. Hou wel rekening met een revisie van de ingebouwde versterkers.

• Videopac
Voor wie nog op zoek is naar echt goede gesloten boekenplankluidspekers: 30 euro is geen geld voor een setje Celestion 3’s: https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Ik had gehoopt dat het glazen meubel op mijn platenkast paste, maar dan staan alle poten er min of meer half op. Dus ik moet even een plaatje er tussen fixen.

Er staat nu even de Dual CV 12 en de Philips CD 380 in, maar de planning voor de komende tijd is om wat verschillende vintage-componenten te testen. Ik vind het geluid met deze Erres-speakers trouwens echt heel lekker, dat zijn eigenlijk wel blijvertjes. De verdere planning:

Er is een Dual CV 1150 onderweg. 2 x 25 watt in plaats van deze 2 x 6 watt, maar ook van begin jaren '80 in plaats van eind jaren '60. Eigenlijk was ik op zoek naar een CV 40, maar die zijn even lastig te vinden (de Duitser die er één te koop heeft reageert niet) en de CV 1150 stond voor weinig bij Used Products. Dus even testen.

En er zit een tuner bij. FM, dat doet het ook nog een jaar geloof ik.

Verdere wensen: een TDA 1541 CD-speler, gewoon om te horen of er verschil is.

Slecht idee... Hoe laat?

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-01 09:31
@Videopac idd, niet gek. Ik had mission 750 voor dat bedrag.
Keep posting !!!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18
Zou iemand met een HIFI engine account zo vriendelijk willen zijn de owners manuals van de Toshiba / Aurex SC-M15 en SY-C15 voor met te downloaden en te delen? De service manuals heb ik elders al gevonden, maar de handleidingen krijg ik niet te pakken. Ik ben vooral benieuwd naar hoe de SC-M15 BTL setup geacht wordt te werken O-)

Ik zit al een tijdje te azen op een eigen account maar ik kom er vooralsnog niet in.

[Voor 11% gewijzigd door Charly op 19-01-2023 11:29]

• f2ride2001
Stuur maar even een PM met je email adres, dan stuur ik je ze toe

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Wat een vriendelijke advertentie...

https://www.marktplaats.n...30991-linn-index-speakers

Slecht idee... Hoe laat?

• Bad Brains
Prima advertentie, snap wel dat mensen na 12 jaar wel klaar zijn met de gemiddelde marktplaats gebruiker.
Mijne zijn iets netter maar ook na 13 jaar wel klaar met de meeste mensen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Heel simpel: als dat de toon in de advertentie al is ben ik niet geïnteresseerd en kijk ik wel even verder.

Slecht idee... Hoe laat?

• Bad Brains
GSX-MAN schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:43:
Heel simpel: als dat de toon in de advertentie al is ben ik niet geïnteresseerd en kijk ik wel even verder.
Kijk de toon maakt alleen uit als je je aangesproken voelt en als ik dat lees dan denk ik; "gelijk heb je".
Maar ieder zijn ding, en offtopic.

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Iets meer on topic dan:

Heeft iemand nog zin om aan een Technics SA-120 te gaan knutselen? Ik heb 'm laatst bij de kringloop opgepikt, maar ik ga er echt niets mee doen. Moet ook nog wel wat aan gebeuren, er komt ineens geen geluid meer uit het linker kanaal. Wie 'm wil mag 'm hebben.

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Het audiomeubel op de kast gemanoeuvreerd. Van boven naar beneden:

Onkyo K-505TX
JVC TD-EX90
Philips CD 380
Dual CV 1150 met Erres 6484
Dual CT 1150
Sansui SR-222
Dual CV 12B met Kef eitjes
Philips CD610
Marantz PM7003 met Kef Coda 7

Slecht idee... Hoe laat?

• The Eagle

The Eagle

Ik hoop dat die bijl niet naar beneden valt :X

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

The Eagle schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:08:
Ik hoop dat die bijl niet naar beneden valt :X
Als dat gebeurt, valt 'ie er voor langs. 8)

Slecht idee... Hoe laat?

• kozue
Werkt dat een beetje, een platenspeler zo in het midden? Heb je dan niet heel weinig ruimte om de plaat er makkelijk op te kunnen leggen? Ik zou m bovenop hebben gezet.

• Bad Brains

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

De tweeters van mijn KEF 104/2 speakers gaven nog maar weinig hoog. Alleen bij hoog volume; en dan nog zachtjes.

Magnetische vloeistof (uit 1991) was flink ingedikt en dan beweegt de spreekspoel natuurlijk niet echt lekker meer.

Schoongemaakt met wasbenzine en strookjes vloeipapier om de oude bruine "pasta" eruit te "zuigen".
Nu weer duidelijk en mooi hoog uit de tweeters.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18
OgWok schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:24:
De tweeters van mijn KEF 104/2 speakers gaven nog maar weinig hoog. Alleen bij hoog volume; en dan nog zachtjes.

Magnetische vloeistof (uit 1991) was flink ingedikt en dan beweegt de spreekspoel natuurlijk niet echt lekker meer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Schoongemaakt met wasbenzine en strookjes vloeipapier om de oude bruine "pasta" eruit te "zuigen".
Nu weer duidelijk en mooi hoog uit de tweeters.
Ahja, lekker klusje idd. Persoonlijk niet de ambitie om het ooit nog een keer te doen. :P
Ga je er nog weer nieuwe ferro fluid in doen of geloof je het wel zo?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Charly schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Ahja, lekker klusje idd. Persoonlijk niet de ambitie om het ooit nog een keer te doen. :P
Ga je er nog weer nieuwe ferro fluid in doen of geloof je het wel zo?
De nieuwe ferro fluid had ik al een tijdje liggen, dus die kon er zo weer in. De vloeistof wordt gewoon in de luchtspleet getrokken. Gaat prima.

Ik heb de spreekspoel assembly met UV tandartslijm via de stekkertjes aan de magneet vastgelijmd.
De gele dubbelzijdige tape plakte niet echt goed meer. Eenmaal in de kast wordt het hele zaakje toch opgeperst met een plankje en een schroef.

Zeker de moeite om te doen en zo kunnen deze fantastische speakers weer 20 jaar mee. Ook echt weer ervoor ;)

[Voor 7% gewijzigd door OgWok op 22-01-2023 11:36]

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:18
Ik heb een set Driade 103 mk2, van omstreeks 1990 dus.. niet helemaal vintage maar close enough voor dit topic denk ik! Ik heb hulp nodig, de banaan aansluiting van 1 van de boxen zat wat los. De grote speaker onderin heb ik er voorzichtig uitgehaald om het vast te zetten. Maar, ik moest wat dempingsmateriaal aan de achterkant opzij duwen om erbij te kunnen. En dat zachte materiaal bleek aardig verteerd dus ik wil het gaan vervangen. Het zit aan de binnenzijde aan de zijkanten, achterkant en onderkant bij de woofer.

Heeft iemand een idee wat voor dempingsmateriaal dit zou zijn en waar ik het het beste mee kan vervangen? Als ik online zoek kom ik bij autoshops uit met materiaal van 4mm dik. Dat lijkt me toch anders dan dit.

Het is/was plaatmateriaal, grijs, vrij zacht en 20-25mm dik. Het heeft wat weg van goudschuim vind ik. Zelfklevend aan 1 kant en met een aparte ribbeltjes structuur aan de andere.

Heeft iemand een idee? :)

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

kozue schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:04:
Werkt dat een beetje, een platenspeler zo in het midden? Heb je dan niet heel weinig ruimte om de plaat er makkelijk op te kunnen leggen? Ik zou m bovenop hebben gezet.
Bovenop is bijna twee meter hoog. En daar tussenin heb ik ruimte genoeg, met de stofkap eraf.

Helemaal onderin kan ook, maar dan kan je zo weinig andere apparatuur kwijt dan het hele meubel niet zinvol is.

Als ik 'm gewoon op de vloer had staan, zou de platenspeler wel bovenop komen.

Slecht idee... Hoe laat?

• Videopac
Snelletomaat schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:52:
Ik heb een set Driade 103 mk2, van omstreeks 1990 dus.. niet helemaal vintage maar close enough voor dit topic denk ik! Ik heb hulp nodig, de banaan aansluiting van 1 van de boxen zat wat los. De grote speaker onderin heb ik er voorzichtig uitgehaald om het vast te zetten. Maar, ik moest wat dempingsmateriaal aan de achterkant opzij duwen om erbij te kunnen. En dat zachte materiaal bleek aardig verteerd dus ik wil het gaan vervangen. Het zit aan de binnenzijde aan de zijkanten, achterkant en onderkant bij de woofer.

Heeft iemand een idee wat voor dempingsmateriaal dit zou zijn en waar ik het het beste mee kan vervangen? Als ik online zoek kom ik bij autoshops uit met materiaal van 4mm dik. Dat lijkt me toch anders dan dit.

Het is/was plaatmateriaal, grijs, vrij zacht en 20-25mm dik. Het heeft wat weg van goudschuim vind ik. Zelfklevend aan 1 kant en met een aparte ribbeltjes structuur aan de andere.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft iemand een idee? :)
Allereerst: mooie luidsprekers! Als het tegen de wanden aan zit zou je het kunnen vervangen door noppenschuim.

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 13:08
Dit weekend een project opgepakt dat al een tijd lag te wachten. Een portable Philips D6800 cd-speler. Deze spelers zijn nauwlijks portable te noemen omdat ze portable gevoed worden met 6 penlite batterijen! Echter zijn ze intressant omdat ze een line-out hebben die net als de voedingsaansluiting aan de achterkant zit zodat je ze makkelijk ergens kunt plaatsen. Tevens klinken deze spelers zeker niet verkeerd (TDA7072) en zijn ze voorzien van een prima RCD loopwerk. Maar goed, deze spelers (en mijne dus ook) had last van het bekende "kaas" tandwielen fenomeen. Ik had had al twee nieuwe tandwielen (ik heb nog zo'n speler) besteld maar was er nog niet aan toe gekomen om ze te vervangen. Grappig trouwens dat een tandwiel (23,50) duurder is dan dat ik ooit voor de speler heb betaald :) Het loopwerk deed het na de vervanging weer prima echter alleen geluid via de line-out en niet via de (2) koptelefoon uitgangen. Zoals verwacht vielen de meest elco's niet meer binnen de specs, daarom de speler ook een volledige recap gegeven. Hij is nu weer volledig werkzaam :)

[Voor 3% gewijzigd door kingmace op 22-01-2023 13:50]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

kozue schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:04:
Dat dus en dan kan je er ook nog een stofkap op kwijt. Geen overbodige luxe bij een platenspeler.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

evilution schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Dat dus en dan kan je er ook nog een stofkap op kwijt. Geen overbodige luxe bij een platenspeler.
Ja... 2 meter hoog zei ik dus al.

Dat betekent dat als ik die platenspeler bovenop zet, ik de plaat blind op de draaitafel moet leggen en een beetje moet gaan vingeren om de toonarm te vinden. Ik weet niet hoe prettig jij dat vindt, maar mij leek het geen optie.

Slecht idee... Hoe laat?

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 19:32
That's what she said...

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:13
The Eagle schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Bekabeling van je platenspeler naar je amp(s) ook gecheckt? Ik zou ook zeggen dat een kabel niks uit zou maken, echter recentelijk toch een effect meegemaakt waarbij een andere interlink verschil maakte. En naa, dat zat niet tussen de oren, die ene kabel klonk veel herderder.
Maar geef toe: zou normaal weinig tot niks uit mogen maken en is een longshot.
Gek genoeg is dat een van de plaatsen waar het wel degelijk van invloed is. De moving magnet elementen zijn hoogohmig en met name de capacitieve belasting van de kabel heeft invloed op de frekwentie karakteristiek.

• The Eagle

The Eagle

@Snelletomaat die driades moet je zuinig op zijn, de 103 is een heel gewild model :)
Als je wilt weten wat er exact gebruikt is: mail ze even op http://www.driadesystems.nl/
Arnold Heres is weer opnieuw begonnen en weet ongetwijfeld nog wat er in zit of zat, danwel hoort :)

Ik heb zijn recent model 2s en 3s al een paar keer mogen horen en die klinken fantastisch btw :)

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:14
@Snelletomaat Prachtige luidsprekers, die heb ik zelf ook gehad en dat zijn de enige luidsprekers waarbij is spijt heb dat ik ze verkocht heb voor 750 euro.

Allicht is hier wat te vinden kwa dempingsmateriaal ?
https://shop.speakerenco.nl/dempingsmateriaal

Dit lijkt erop :
https://shop.speakerenco.nl/pritex-ff-30-50x100x42cm-1

Het zou lastig zijn om exact hetzelfde dempingsmateriaal te vinden maar het orginele spul werkt ook niet meer zoals het hoort. Allicht inderdaad contact opnemen met het nu nieuwe Driade of met speakerenco.

[Voor 36% gewijzigd door Roderiktweaker op 23-01-2023 15:11]

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:21
Ik was 4 jaar jong in 1968 en na het amandelen knippen kreeg ik van wijlen mijn vader een portabel radio, ik luisterde dagelijks naar Veronica en Radio Noordzee. De radio is zoek geraakt en vandaag trof ik in de kringloop exact dezelfde radio voor een paar euro. Moet nagekeken worden en schoongemaakt, dan een mooi stukje nostalgie terug in mijn leven.

• f2ride2001
Leuk dat je hem teruggevonden hebt! Geniet ervan

• kingmace
Malle-piet schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:56:
Ik was 4 jaar jong in 1968 en na het amandelen knippen kreeg ik van wijlen mijn vader een portabel radio, ik luisterde dagelijks naar Veronica en Radio Noordzee. De radio is zoek geraakt en vandaag trof ik in de kringloop exact dezelfde radio voor een paar euro. Moet nagekeken worden en schoongemaakt, dan een mooi stukje nostalgie terug in mijn leven.[Afbeelding]
Ik denk dat iedereen in dit topic wel van dit soort nostalgische herinneringen heeft aan bepaalde aparaten 8)

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

kingmace schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:28:
[...]

Ik denk dat iedereen in dit topic wel van dit soort nostalgische herinneringen heeft aan bepaalde aparaten 8)
Zeker! Ik had een Philips (natuurlijk, want vader en oma werkten er) draagbare radio met cassetterecorder. Heb ik heel wat middagen "Will wil wel met het postcodespel!" op geluisterd. En Spijkers met Koppen op de zaterdag. En volgens mij sketches cabaret op de woensdagavond. En Avondspits, natuurlijk. Uiteindelijk is 'ie een keer weggegooid, maar qua werking en uitvoering leek het hierop:
https://www.radiomuseum.org/r/philips_d7414.html

Slecht idee... Hoe laat?

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 19:32
De dik voor elkaar show op zaterdag. Lachen gieren brullen met de radio. Mooie tijden zijn dat in menig melanchonische bui.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• kozue
Ik had zelf vroeger deze. En eind vorig jaar vond ik m in een kringloop. Het is best een slecht apparaat. Alles in mono (zelfs de opnames op tape), geen externe in- of uitgangen, kleine eenweg speaker (ongeveer 1/4de van wat de gril doet vermoeden. Niet iets wat ik ooit zou kopen. Maar omdat ik er vele uurtjes mee door heb gebracht als klein pukkie, toch meegenomen. Hij werkt volledig, maar ik denk niet dat ik m echt ooit ga gebruiken. Ik heb ook échte boomboxen, waar veel beter geluid uit komt. Leuk als prop voor een toekomstige mancave als we groter gaan wonen :)

Mijj eigen van vroeger had ik uit elkaar gesloopt na een upgrade. Heel leuk als klein kind, de binnenkant van apparaten bekijken ;) Volgens mij zat er ook een knak in de antenne. Deze is in betere staat, en verbazend dat zo’n zwak apparaat het al die tijd ergens heeft overleefd :)

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@Malle-piet Dat was nog de tijd van Solid State

[Voor 15% gewijzigd door OgWok op 25-01-2023 09:45]

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:17
kozue schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:00:
Ik had zelf vroeger deze. En eind vorig jaar vond ik m in een kringloop. Het is best een slecht apparaat. Alles in mono (zelfs de opnames op tape), geen externe in- of uitgangen, kleine eenweg speaker (ongeveer 1/4de van wat de gril doet vermoeden. Niet iets wat ik ooit zou kopen. Maar omdat ik er vele uurtjes mee door heb gebracht als klein pukkie, toch meegenomen. Hij werkt volledig, maar ik denk niet dat ik m echt ooit ga gebruiken. Ik heb ook échte boomboxen, waar veel beter geluid uit komt. Leuk als prop voor een toekomstige mancave als we groter gaan wonen :)

Mijj eigen van vroeger had ik uit elkaar gesloopt na een upgrade. Heel leuk als klein kind, de binnenkant van apparaten bekijken ;) Volgens mij zat er ook een knak in de antenne. Deze is in betere staat, en verbazend dat zo’n zwak apparaat het al die tijd ergens heeft overleefd :)
[Afbeelding]
en one-touch recording!

• kozue
Ja, bij gebrek aan iets beters om te vermelden moest dat er blijkbaar maar op staan.

Maar dat was eigenlijk meer een anti-feature. Omdat je met 1 record knop per ongeluk een opname kon starten, *moest* je alle nokjes uit je bandjes halen, anders had je kans per ongeluk een deel van je opname kwijt te raken. Niet dat je ooit iets degelijks op had kunnen nemen met dit ding, dus alle tapes waren eigenlijk compleet misbaar, maar ik kan het wel waarderen als een deck in record-pause gaat staan ipv meteen met opnemen begint.

Overigens kan ik me herinneren dat ik m toch altijd in record-pause had staan toen ik mixtapes van de radio opnam en het perfecte moment zocht om de opname te starten. De record drukt nogal zwaar in (zeker voor een 8-jarige), dus de pause er af halen was je een fractie van een seconde sneller mee ;)

• The Eagle

The Eagle

Ik had vroeger een groen zakradiootje. Echt zo'n transistor ding van een tientje ofzo, geen idee. Jaren 70 groen :+
Maar denk niet dat ik die ooit nog terug ga vinden :P

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-01 13:59
Dit was mijn eerste :+

Gekregen toen ik een jaar of 3-4-5 was omdat ik anders teveel aan de Technics-toren van papa zat te morrelen :+

[Voor 32% gewijzigd door diedie2 op 25-01-2023 12:26]

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:21
De radio doet het nog wel bleek vanochtend, maar niets te ontvangen op de middengolf en dat is alleen wat erop zit.

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:18
@Videopac en @The Eagle en @Roderiktweaker : Thanks voor de suggesties! En leuk dat er meer mensen Driade nog kennen. Ik ga contact opnemen met Driadesystems, misschien kunnen ze helpen deze weer in oude glorie te herstellen.

Je komt ze inderdaad niet vaak tegen, ik heb er ook lang naar gezocht. Heb ook een set 102Mk2 en een prototype van de 103Mk2. Die is niet afgelakt, geen randje bovenin, geen front en de schroeven zitten vast in een inslagmoer: waarschijnlijk bedoeld om de speakers vaak en makkelijk eruit te halen en weer terug te zetten. Wel Eton speakers, al is de tweeter van een ander merk met handgeschreven notities erop. Ik heb dat merk eens gemaild wat voor type het was en kreeg reactie dat het waarschijnlijk op maat gemaakt was.
Roderiktweaker schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:32:
Dit lijkt erop :
https://shop.speakerenco.nl/pritex-ff-30-50x100x42cm-1

Het zou lastig zijn om exact hetzelfde dempingsmateriaal te vinden maar het orginele spul werkt ook niet meer zoals het hoort. Allicht inderdaad contact opnemen met het nu nieuwe Driade of met speakerenco.
Dankjewel! Dit materiaal is wel dikker als wat er nu in zit maar dit geeft hoop! Desnoods maar wat uitproberen want wat er nu in zit werkt ook niet meer. :)

Nog een duit in het zakje van oude apparatuur. Ik gebruik een Marantz SM-80 eindversterker met een Cambridge Audio C100 voorversterker. Heb ook een Electrocompaniet ECI-2 en die klinkt weer het mooist in combinatie met de 102Mk2's. En gebruik ook nog een Sony DTC-77ES DAT recorder en een Linn Mimik CD speler. Leuk dat oude spul!

• rcor
Zojuist een Philips 22RH720 vissenoog receiver gespot op catawiki:
https://www.catawiki.com/...-fish-eye-stereo-receiver

Wat je vaak ziet is dat het groen / blauw klepje boven de preselection afstemknoppen weg is en dat iemand dan heel fout een stukje hout in dat klepje heeft gelijmd en er een kleur op gekalkt heeft die niet klopt...

Maar bij dit exemplaar is hij nog helemaal intact, ook de teksten op de receiver lijken nog niet helemaal vergaan te zijn en blijken nog grotendeels intact...

Als je 'm voor een leuk bedrag kunt scoren is het een erg fijne receiver om mee te spelen! Vooral dat groene bij die ronde vissenogen en de tuner zijn erg mooi om te zien als hij aan staat...

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:00
Ik kwam een input op mijn Technics SU-Z200 versterker te kort om een Bluetooth-ontvanger aan te sluiten, dus heb van de phono-ingang een line-in gemaakt door het phono preamp-circuit te verwijderen/overbruggen :X

Ik had de service-manual al doorgenomen, maar eenmaal open gemaakt bleek het nog simpeler, de phono-preamp zat op een printplaatje die los gesoldeerd kon worden. Vervolgens 2 draadbruggen om het signaal van de RCA pluggen bij de selector-knop te krijgen (net als bij de andere inputs) en het was klaar :D

Overigens heel apart dat in de SM staat dat voor de Duitse versie er nog extra weerstanden en condensatoren zitten na de inputs, maar voor de rest van Europa dat niet hoeft (heeft de mijne dus ook niet). Wat was er zo bijzonder aan Duitsland was qua audio-apparatuur? :o

En ook, het signaal van de niet-geselecteerde inputs wordt blijkbaar bij de niet-Duitse versie direct kortgesloten naar ground. Terwijl ik altijd dacht dat je een line-out nooit mocht kortsluiten :o

Omdat de versterker toch open was wilde ik de backlight v/h venster repareren, maar dat is blijkbaar een kapot gloeilampje ingepakt in een blauwe kous :? Ik heb het lampje los gesoldeerd, maar weet niet waar ik een vervanger moet vinden. Ik krijg 'm niet uit de kous, maar die is volgens mij wel nodig i.v.m. de hitte die het lampje afgeeft, want het kunststof waar het lampje tegenaan zat is licht vervormd door hitte.

Er staat geen tekst op het lampje, maar hij wordt rechtstreeks gevoed vanaf een wikkeling op de trafo :? Bij aanzetten meet ik daar 12v op, met de multimeter op wisselspanning (ik ga ervan uit dat het AC is, want de gelijkrichter zijn volgens mij die 4 diodes en dat zit pas op het PCB).

Het lampje zit aan de 2 meest rechtse aansluitingen v/d trafo.

Waar zou ik een vervanger voor zo'n lampje kunnen vinden?

• kingmace
Mijn laatste aankoop, een Echo SS-3000 koptelefoon, voor bij de verzameling. Gekocht vanwege het apparte uiterlijk. Klinkt redelijk maar ik ben eigenlijk gewend aan gesloten, over ear, koptelefoons. Er lekt veel geluid weg, wat voor voor de omgeving ook niet echt fijn is 8) Eens kijken of ik deze koptelefoon nog kan verbeteren met andere drivers.

[Voor 3% gewijzigd door kingmace op 25-01-2023 20:20]

Pagina: 1 ... 138 139 140 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee