rcor schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:21:
[...]
Ja, dat is mij bekend... Zelf heb ik in mijn B&W CM1's gelukkig de S tweeter versie zitten van de nautilus tweeter (maar dan in de behuizing ipv erop)... Ben ik effe blij dat ik die amper stuk gaan... Da's net zoals dat spul dat de kevlar woofers bij B&W vervangen heeft... Die speakers klinken heel erg mooi (zelf gehoord in hun stand samen met Marantz bij de iEar audio show en hun stand bij Dutch Audio Event vorig jaar), maar echt warm loop ik er nog niet voor daar de duurzaamheid van dat spul nog niet bekend is... Mocht blijken dat dit ook niet lang houdt kan het een dure reparatie worden B&W kennende...
Dat kevlar daarin tegen is heel duurzaam gebleken en ook die houd het lang goed vol bij mijn B&W CM1 speakers...
Ik moet wel zeggen dat mijn beide tweeters niet door gewoon gebruik zijn gesneuveld. Toch maar even het verhaal, het is denk ik wel lichtelijk amusant
Eigenlijk zijn ze namelijk 12 jaar uit elkaar door hetzelfde incident kapot gegaan. Ik kocht de speakers in 2010 met de B&W stands. Vlak nadat ik ze had staan kregen we twee katten... you guessed it, op een goede morgen heel vroeg hoorden we BENG. Een van de schattige diertjes was op de speaker geklommen en had met een stevige sprong het ding omgegooid. Strike one tegen de B&W stands.
Schade opgenomen... leek mee te vallen, een stukje van 1,5cm van de pianolak kapot aan de achterkant. Kritischer, het schroefdraad van de stand aan de onderkant was verbogen. Wat heeft B&W gedaan: De voet van de stand zit met een paar schroeven vast aan het verticale deel maar cruciaal, de schroefdraad in de voet is verticaal open. Het metaal is vrij zacht en de schroefdraad was dus 'open' gebogen. Mijns inzienst best crappy design voor zulke dure stands. Teruggebogen met een tang en weer in elkaar gezet.
Het is nu 2022. De speakers en stands zijn inmiddels vier keer verhuisd en elke keer moest ik de schroeven aandraaien omdat de stand los zat. Op het moment van het tweede incident stond de niet beschadigde speaker op de beschadigde stand... you guessed it again: Het was al een tijd terug dat ik de schroef had aangedraaid en de stand viel pardoes in elkaar. De speakers viel naar voren. De hoek met de bank waar hij naast stond was uiteraard precies zo dat de tweeter de klap opving. Daar kunnen ze dus niet tegen
Na veel googlen en bellen vastgesteld dat dit een volledige nieuwe tweeter assembly betekent. 900 euro aan parts alleen al. Bij de fantastische winkel Sound Gallery in Groningen hebben ze me een nieuwe tweeter geleverd en die heb ik zelf geïnstalleerd. Dit leverde echter een vervelende vibratie op. Terug naar de winkel. We stelden vast dat we mesh guard tegen de tweeter assembly aan kwam, wat kostenloos verder werd opgelost door Sound Gallery. Echter we stelden ook vast dat de andere speaker, die in 2010 gevallen was, een haarscheur in de tweeter dome had. Dus ook die maar vervangen. Sound Gallery heeft me alleen gecharged voor de parts, die gewoon erg duur zijn, dus ik vond het ondanks de rekening van 1800 euro goede service.
Anyway, duur sprongetje van die kat twaalf jaar geleden

Ik wil nu de stand eerst goed fixen voor ik de speakers weer gebruik, dus ze staan nu op zolder en ik gebruik mijn oude CDM7NTs weer. Mijn vrouw vind die zowel qua geluid as looks veel beter dus het zou best even kunnen duren voor de 805Ds weer in gebruik worden genomen
Overigens - had ik geweten dat beide tweeters vervangen hadden moeten worden van tevoren, dan had ik er S-series tweeters in gezet. 340 euro vs 1800 voor een minimaal (onhoorbaar?) verschil? Nah.
[
Voor 5% gewijzigd door
Dr. Strangelove op 17-01-2023 11:59
]
These are my principles. If you don't like them, I have others.