Toon posts:

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 136 ... 140 Laatste
Acties:
  • 1.524.424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
kozue schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:52:
Nou, ik heb nooit geld uit willen geven aan zo’n ding, maar soms komt iets gewoon op je pad. Alsof het je lotsbestemming is ofzo. Wat? Een buizenradio. Ik heb m niet nodig (heb radio’s genoeg), maar kon m gratis krijgen van een vriend die de woning van z’n overleden moeder aan het uitruimen was.

..

En toch zou het leuk zijn als ie nog muziek gaat spelen. Ik heb m nog niet aan durven zetten. Volgens mij kan dat ook niet want de stekker die er op zit is niet compatible met moderne geaarde stopcontacten:
[Afbeelding]

Ik kan er wel een nieuwe stekker aan maken, maar heb wel eens gehoord dat die oude buizenspullen nog wel eens kunnen ploffen als je ze aan zet na lange tijd. Ik heb nog geen ervaring met het repareren van die dingen. ..
Maar behalve alleen dit apparaat laten zien, had ik ook nog een vraag. Wat zijn die aansluitingen aan de achterkant? Er zitten punten op voor antennes en voor een externe speaker. Maar ik heb geen idee wat ze daar in de jaren 50 voor gebruikten. Banaanpluggen?
[Afbeelding]
Andere stekker erop zetten en gewoon proberen. Ik heb ook een audio buizenradio en die speelt prima.
Je kunt eventueel voorzichtig een kwastje en de stofzuiger aan de binnenkant het meeste van het stof weghalen. Anders niet schrikken wanneer je wat ruikt wanneer de buizen opwarmen.

De aansluitpen onder antenne is een banaanplug. Anders een stuk 2,5mm installatiedraad gebruiken, dat werkt ook goed.

Leuk hoor, die radio is inderdaad van de jaren vijftig: https://www.radiomuseum.org/r/kaiser_w1440w_144.html

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:05
En vergeet niet vóórdat je er spanning op zet je deze goed schoonmaakt en van zoveel mogelijk stof ontdoet want met een beetje vocht in de lucht kan dat soms voor problemen zorgen.
De buizen even uit de voetjes trekken en er weer insteken om te zorgen dat het allemaal goed contact heeft is ook geen overbodige luxe.
Als er verder niks kapot is en de juiste stekker er aan zit zou die het dan weer moeten doen.

Xiaomi 12 Pro 12GB\256GB EEA Global V13.2.4.0.TLBEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:26

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Behold!

Ik ben weer te enthousiast, dus dan krijg je dit. Er staan ook nog een paar ouderwets bruin gefineerde speakers te wachten tot ik morgen met de auto ben.

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

En deze stond al jaren niets te doen in de garage. Wel vintage, ook audio, niet meer in showroomstaat maar wel geinig.

Slecht idee... Hoe laat?

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:05
Leuke radio, nieuw stofje en klaar :+

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-02 07:50
CR2032 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:57:
Andere stekker erop zetten en gewoon proberen. Ik heb ook een audio buizenradio en die speelt prima.
Je kunt eventueel voorzichtig een kwastje en de stofzuiger aan de binnenkant het meeste van het stof weghalen. Anders niet schrikken wanneer je wat ruikt wanneer de buizen opwarmen.
Ja, zoiets was ik inderdaad van plan. Hij stond op een slaapkamer, en is volgens mij gewoon in gebruik geweest, dus de kans dat ie nog werkt is best aanwezig. Wel in een ouder huis, die nog ouderwetse stopcontacten heeft gehad, want in mijne van bouwjaar 2000 zitten alleen diepe geaarde.

Wel jammer van de originele stekker. Ik heb er geen foto van, maar er zit een Kaiser logo aan de andere kant. Geen generieke stekker dus, maar echt gemaakt voor die radio. Bijna zonde om er zo’n modern ding op te zetten. Maar zonder nieuwe stekker gaat ie hier sowieso niet meer spelen, dus hoeveel keus heb je dan ;)

Ik heb er nog geen tijd voor gehad. Te druk met werk en familie. Ik laat het resultaat wel weten als ie aan heeft gestaan.

Wel viel het me op dat de FM maar tot 100MHz gaat. Verdorie! Mijn micro FM zendertje heeft maar keuze uit 4 frequenties en die zitten boven de 106 :( Kan ik daarvoor weer iets anders gaan verzinnen…
Een low power AM lijkt me ook leuk, dat is helemaal authentiek jaren 50, toen was FM nog niet zo ingeburgerd, maar kon met een snelle zoekopdracht niks anders vinden dan kitjes en pure zelfbouw, en mijn soldeerskills zijn dusdanig slecht dat ik dat niet zo zie zitten.

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:00
GSX-MAN schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:34:
En deze stond al jaren niets te doen in de garage. Wel vintage, ook audio, niet meer in showroomstaat maar wel geinig.

[Afbeelding]
Wel oppassen met die papieren of teer condensatoren, als die verlopen zijn (en dat komt vaak voor gezien de leeftijd van de radio) kunnen ze problemen in de radio veroorzaken... Dus eigenlijk even een revisie doen alvorens je hem echt weer gaat gebruiken...

Voorde buizen in de radio kun je kijken bij Conrad, die heeft er veel op voorraad:
https://www.conrad.nl/nl/o/elektronenbuizen-0204020.html

www.discogs.com/collection?user=rcor

• rcor
kozue schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:12:
[...]

Ja, zoiets was ik inderdaad van plan. Hij stond op een slaapkamer, en is volgens mij gewoon in gebruik geweest, dus de kans dat ie nog werkt is best aanwezig. Wel in een ouder huis, die nog ouderwetse stopcontacten heeft gehad, want in mijne van bouwjaar 2000 zitten alleen diepe geaarde.

Wel jammer van de originele stekker. Ik heb er geen foto van, maar er zit een Kaiser logo aan de andere kant. Geen generieke stekker dus, maar echt gemaakt voor die radio. Bijna zonde om er zo’n modern ding op te zetten. Maar zonder nieuwe stekker gaat ie hier sowieso niet meer spelen, dus hoeveel keus heb je dan ;)

Ik heb er nog geen tijd voor gehad. Te druk met werk en familie. Ik laat het resultaat wel weten als ie aan heeft gestaan.

Wel viel het me op dat de FM maar tot 100MHz gaat. Verdorie! Mijn micro FM zendertje heeft maar keuze uit 4 frequenties en die zitten boven de 106 :( Kan ik daarvoor weer iets anders gaan verzinnen…
Een low power AM lijkt me ook leuk, dat is helemaal authentiek jaren 50, toen was FM nog niet zo ingeburgerd, maar kon met een snelle zoekopdracht niks anders vinden dan kitjes en pure zelfbouw, en mijn soldeerskills zijn dusdanig slecht dat ik dat niet zo zie zitten.
Ik zou een ongeaarde stekkerdoos eens proberen op dat stopcontact met randaarde. Die kun je met zo'n zelfbouw ding zelf maken met een kabel met aarde eraan:
https://www.elektrototaal...V9PFmBvqmKDQaAm-REALw_wcB.

Toevallig zit er in die merknaam ook de naam Kaiser verwerkt... Toevallig hetzelfde merk?

Of je koopt deze kant-en-klare oplossing bij de Gamma:
https://www.gamma.nl/asso...AmIcEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Enfin, qua FM radio: de meeste buizenradio's gaan niet verder dan 100Mhz, dat was in die tijd afdoende om alle zenders kwijt te kunnen... Later werd dat opgerekt naar 104Mhz (zover gaat mijn vissen oog receiver) en weer later naar 108Mhz... Ik heb daarom bij mijn oude buizenradio's ook nog een Akai AT93L tuner staan die de zenders die de buizen radio's zelf niet kunnen ontvangen ten gehore brengt op het buizen spul... ;)

[Voor 8% gewijzigd door rcor op 07-12-2022 09:31]

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

rcor schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:17:
[...]

Wel oppassen met die papieren of teer condensatoren, als die verlopen zijn (en dat komt vaak voor gezien de leeftijd van de radio) kunnen ze problemen in de radio veroorzaken... Dus eigenlijk even een revisie doen alvorens je hem echt weer gaat gebruiken...

Voorde buizen in de radio kun je kijken bij Conrad, die heeft er veel op voorraad:
Ja, ik was ook niet meteen overtuigd gisteravond. Hij bleef matig op zender en het volume fluctueerde. Beetje zoals vroeger met TV via de ether, dat het verschil maakt of je in de buurt van het toestel staat en zo.

Slecht idee... Hoe laat?

• kozue
@rcor Zo’n ongeaarde doos zou wel werken, maar is toch ook redelijk beperkt. Dan moet er altijd dat ding aan hangen, en kun je m nooit zomaar ergens anders in pluggen. Daarmee wordt een saaie witte stekkerdoos een verplicht onderdeel van de radio en dat is ook helemaal niet authentiek ;)

Dat met die papieren condensatoren had ik afgelopen week ook in een video over buizenradio’s gezien. Ik moet m nog verder inspecteren, maar op de foto van vorige keer zag ik aan de bovenkant van een gril een 5000 pF cap zitten en die ziet er wat moderner uit. Ik denk dat ie dus sinds de jaren 50 al wel eens een recap heeft gehad, en geen papieren caps meer heeft. Ben benieuwd wat er onder die metalen plaat zit.

[Voor 3% gewijzigd door kozue op 07-12-2022 12:56]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:34
rcor schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:17:
[...]

Verlopen is nog niet zo'n probleem.. Ze gaan ook lekken (krijgen interne weerstand) of slaan door. En daarmee kun je wel bepaalde componenten in zo'n radio slopen, zoals de uitgangstrafo van de versterker of de voeding.. Gehele revisie is overigens vaak niet nodig, de meeste condensatoren blijven wel goed.. Er zijn specifieke types die gaan lekken.

Verder kunnen de koolweerstanden ook flink verlopen, zeker degene die flink wat spanning te verwerken hebben gekregen of die goed warm zijn geworden.

Wel oppassen met het klussen in zo'n ding, want je werkt vaak met gelijkspanningen boven de 250V!
http://www.electrontubes.nl is een goed adres voor verschillende soorten buizen, worden ook getest vooraf. En bij https://www.jukebox-revival.eu kun je ook buizen en de benodigde condensatoren en weerstanden vinden..

• rcor
kozue schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:52:
@rcor Zo’n ongeaarde doos zou wel werken, maar is toch ook redelijk beperkt. Dan moet er altijd dat ding aan hangen, en kun je m nooit zomaar ergens anders in pluggen. Daarmee wordt een saaie witte stekkerdoos een verplicht onderdeel van de radio en dat is ook helemaal niet authentiek ;)

Dat met die papieren condensatoren had ik afgelopen week ook in een video over buizenradio’s gezien. Ik moet m nog verder inspecteren, maar op de foto van vorige keer zag ik aan de bovenkant van een gril een 5000 pF cap zitten en die ziet er wat moderner uit. Ik denk dat ie dus sinds de jaren 50 al wel eens een recap heeft gehad, en geen papieren caps meer heeft. Ben benieuwd wat er onder die metalen plaat zit.
Je zou natuurlijk ook deze haakse bakelieten stekker kunnen kopen:
https://www.firstlight.nl...plast-pen-en-randaarde-z/

Dan heb je een geaarde stekker die wat weg heeft van het origineel die geen randaarde heeft... Want dat kan ook heel goed een bakelieten stekker zijn... ;)

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:41

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

https://www.coolblue.nl/p...-naar-europa-adapter.html

Zo'n ding gebruiken, daar past alles op :)

Vwb de ontvangst, ik neem aan dat je wel een antenne hebt aangesloten? Stuk draad aan een banaanstekker zou genoeg moeten zijn :)

[Voor 25% gewijzigd door mentalmadnizz op 07-12-2022 15:24]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@kozue check deze: https://www.carinterface....r-de-antennekabel_fm-304k
Auto spul, maar klein genoeg om ergens in te bouwen en onder de 100mhz

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Jeuh... Ik heb gisteravond de speakers en versterkers mee naar huis genomen en aangesloten. De Technics moet ik uit elkaar halen, daar brandt het lampje achter het radio-display niet en de speaker-aansluitingen verdienen wat aandacht. Wel een leuk ding verder.

De TEAC is oké. Doet het prima, stuurt de Philips-speakers goed aan en ik heb er geen rare dingen uit horen komen gisteravond.

Nou was de testopstelling een jack naar 2x tulp-kabel met mijn telefoon eraan, dus ik moet 'm nog aan een CD-speler en platenspeler hangen.

Maar goed, na wat rock (Queen, Innuendo), techno (Chemical Brothers, Galvanize), rare basdingen (Jaco Pastorius), Klassiek (Il Giardino Armonico, 4 jaargetijden / Pachelbel, Canon in D) en weer wat metal (Opeth en Orphaned Land) was de conclusie dat de versterker het allemaal wel kan, maar wel vrij ver open moet om wat garagevullend geluid te produceren.

De speakers (Ik denk Philips, er staat SX6484 op) zijn groot, bruin en voorzien van ouderwets speakerdoek met een "Hifi sound project"-plaatje erop. Ze klinken eigenlijk best goed, maar:
-De garage is niet de beste luisterruimte
-Ik ben nog niet zeker of ze echt heel strak in de details klinken

Dus ik wil eigenlijk twee dingen doen. De speakers op zolder (waar ik normaal luister) op de Marantz aansluiten en de TEAC op zolder aansluiten op de KEF-speakers die daar al staan. Want ik zat gisteravond na afloop een beetje te gamen met die installatie op de achtergrond aan, en als ik dan hoor hoe moeiteloos die de kamer subtiel vult met het hele klankpalet op laag volume word ik toch wel gelukkig.

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Aanvulling nu ik ze naar zolder gesleept heb:

Die Philipsen zijn groot, oud en je kan er weinig over vinden op internet. Kan zomaar uit een consumentensetje gekomen zijn en wat kan je er dan helemaal van verwachten.

Maar ze hangen nu A/B aan mijn Marantz en al schakelend doen ze verdomme nauwelijks voor elkaar onder. Gary Moore is nu Still Got The Blues aan het soleren en... wow. Misschien is het die grote klankkast, maar die Philips klinken wel erg lekker warm.

Bij de Kringloop hadden ze ook 5 CD's voor 3 euro, dus de volgende mee gegrepen om te testen:
Phil Collins - But Seriously
Robert Cray - Strong Persuador
Dire Straits - On Every Street
Gary Moore - Still Got The Blues
Red Hot Chili Peppers - Californication

Dire Straits had ik al, maar dat hoesje bleek leeg. En voor 60 cent ga ik de garage niet doorzoeken ;)

Something happened on the way to heaven staat nu op, zowel de blazers als de percussie klinken glashelder, het zijn echt hele fijne speakers, zeg. Wel lomp groot. Echt héél lomp groot: 33x52x20,5 cm. En de bedrading zit er vast aan, en is natuurlijk niet op de lengte die ik nodig heb. Als ik ze echt zou gaan gebruiken hier op zolder, moeten er langere kabels aan en moet ik ze gaan ophangen.

Impressie:

En hoewel er wel verschil tussen de twee is, zijn de KEF's wel heerlijk compact.

Slecht idee... Hoe laat?

• The Eagle

The Eagle

@GSX-MAN SX6484 is even uit mijn hoofd de type aanduiding van Aristona. Philips typenummer is AH484, denk dat je dan meer info vindt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

The Eagle schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:45:
@GSX-MAN SX6484 is even uit mijn hoofd de type aanduiding van Aristona. Philips typenummer is AH484, denk dat je dan meer info vindt :)
Ik dacht al zoiets gevonden te hebben, bedankt voor de bevestiging! Ik heb ze nu A/B geschakeld met die KEF's, en samen maken ze van mijn zolder een hele fijne mancave.

[Voor 3% gewijzigd door GSX-MAN op 08-12-2022 20:54]

Slecht idee... Hoe laat?

• The Eagle

The Eagle

Yw :)
Je praat over goede hifi speakers uit de jaren 70. Pak een goede platenspeler en knal er maar eens de Doors, Janis Joplin, Jimi Hendrix of iets anders uit de collectie Woodstock artiesten en tijdgenoten overheen. Matcht vrij goed iirc :)

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

The Eagle schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:59:
Yw :)
Je praat over goede hifi speakers uit de jaren 70. Pak een goede platenspeler en knal er maar eens de Doors, Janis Joplin, Jimi Hendrix of iets anders uit de collectie Woodstock artiesten en tijdgenoten overheen. Matcht vrij goed iirc :)
Oké, fair enough. Ik heb er nu Black Sabbath op liggen. Met die kraak van de LP erbij is het wel heel echt zo.

Slecht idee... Hoe laat?

• kozue
GSX-MAN schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:55:
Nou was de testopstelling een jack naar 2x tulp-kabel met mijn telefoon eraan
...
was de conclusie dat de versterker het allemaal wel kan, maar wel vrij ver open moet om wat garagevullend geluid te produceren.
Ik denk dat je versterker wel mee valt. Telefoons produceren geen line signaal maar eentje bedoeld voor oordopjes. Daar zit vaak, afgezien van de technische verschillen tussen line en headphone, nog een software limiter op om je gehoor te beschermen. Mijn iPhone krijg ik met geen mogelijkheid op een degelijk niveau voor een line input. Dus tenzij je een echte line level bron pakt, valt er weinig te zeggen over het geluidsniveau van je amp.

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

kozue schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:56:
[...]

Ik denk dat je versterker wel mee valt. Telefoons produceren geen line signaal maar eentje bedoeld voor oordopjes. Daar zit vaak, afgezien van de technische verschillen tussen line en headphone, nog een software limiter op om je gehoor te beschermen. Mijn iPhone krijg ik met geen mogelijkheid op een degelijk niveau voor een line input. Dus tenzij je een echte line level bron pakt, valt er weinig te zeggen over het geluidsniveau van je amp.
Goeie. Alles staat nu op zolder, als het morgen rustig is qua werk kan ik de spullen wel aansluiten op de TEAC. En misschien ook wel op de Technics.

Slecht idee... Hoe laat?

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:41
GSX-MAN schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:13:
Aanvulling nu ik ze naar zolder gesleept heb:

Die Philipsen zijn groot, oud en je kan er weinig over vinden op internet. Kan zomaar uit een consumentensetje gekomen zijn en wat kan je er dan helemaal van verwachten.

Maar ze hangen nu A/B aan mijn Marantz en al schakelend doen ze verdomme nauwelijks voor elkaar onder. Gary Moore is nu Still Got The Blues aan het soleren en... wow. Misschien is het die grote klankkast, maar die Philips klinken wel erg lekker warm.

Bij de Kringloop hadden ze ook 5 CD's voor 3 euro, dus de volgende mee gegrepen om te testen:
Phil Collins - But Seriously
Robert Cray - Strong Persuador
Dire Straits - On Every Street
Gary Moore - Still Got The Blues
Red Hot Chili Peppers - Californication

Dire Straits had ik al, maar dat hoesje bleek leeg. En voor 60 cent ga ik de garage niet doorzoeken ;)

Something happened on the way to heaven staat nu op, zowel de blazers als de percussie klinken glashelder, het zijn echt hele fijne speakers, zeg. Wel lomp groot. Echt héél lomp groot: 33x52x20,5 cm. En de bedrading zit er vast aan, en is natuurlijk niet op de lengte die ik nodig heb. Als ik ze echt zou gaan gebruiken hier op zolder, moeten er langere kabels aan en moet ik ze gaan ophangen.

Impressie:
[Afbeelding]

En hoewel er wel verschil tussen de twee is, zijn de KEF's wel heerlijk compact.
Ik heb wat volgens mij de opvolger van die luidsprekers gehad: hifi sound project ST2984, wat overeenkwam met Philips F9248:
https://www.hifi-wiki.de/index.php/Philips_F_9248.
Ook vrijwel of helemaal dezelfde afmetingen, alleen had ik een hoorntweeter. Nieuw gekocht toen ik 14 was voor 450 gulden het paar.
Ik heb wat gezocht en volgens mij heb jij de Philips 484 luidsprekers. De randen van de woofer en de middentoner zijn wel van foam, dus die kunnen gaar zijn.
Dat vaste snoer: dat had ik ook; ik heb er later zelf nog een aansluitterminal op gezet. Ik heb destijds overal geluisterd en vond mijn hifi sound projects het best klinken.

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:32
GSX-MAN schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:55:
[Afbeelding]

De speakers (Ik denk Philips, er staat SX6484 op) zijn groot, bruin en voorzien van ouderwets speakerdoek met een "Hifi sound project"-plaatje erop. Ze klinken eigenlijk best goed, maar:
-De garage is niet de beste luisterruimte
-Ik ben nog niet zeker of ze echt heel strak in de details klinken
Check bij die speakers de wooferranden, als ik me niet vergis hebben de 484 foamranden (die waarschijnlijk niet best meer zijn) terwijl het kleinere broertje de 482 textielranden had. Overig zijn deze Erres SX6484 speakers identiek aan de Philips 22AH484.

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

kingmace schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:44:
[...]

Check bij die speakers de wooferranden, als ik me niet vergis hebben de 484 foamranden (die waarschijnlijk niet best meer zijn) terwijl het kleinere broertje de 482 textielranden had. Overig zijn deze Erres SX6484 speakers identiek aan de Philips 22AH484.
Ja, er zitten inderdaad foamranden om de woofer, maar die zien er echt heel goed uit. Misschien zijn ze al een keer vervangen.

Omdat de Marantz gerepareerd moet worden, heb ik die afgekoppeld en alle geluidsbronnen op de TEAC aangesloten. Hij is overduidelijk niet zo high end als de Marantz, maar kan er goed mee door.

IK heb de KEF-speakers aan de Technics gehangen en de Kenwood CD-speler die ik al had afgevoerd naar de garage even teruggehaald naar zolder. Die combinatie klinkt ook heel adequaat, ik zou 'm zo in de huiskamer durven zetten.

Maar, goed, het staat hier in twee weken tijd ineens vol met apparatuur:

Van één versterker met CD- en platenspeler en twee compacte speakers naar drie versterkers, vier CD-spelers, vier speakers, een platenspeler en een tapedeck.

Tapedeck, zeg je? Ja, want ik kon 'm van de week in de kringloop niet laten staan. :o :o

https://www.hifiengine.com/manual_library/jvc/td-ex90.shtml

Nu moet ik weer bandjes gaan regelen |:( |:(

Slecht idee... Hoe laat?

• kozue
Wat een schattige cassetterecorder :)
Bandjes zijn meestal niet zo’n probleem. Een hoop kringlopen verkopen ze goedkoop (vaak 50 cent per stuk). Wel laat de content vaak te wensen over, waardoor je al snel de behoefte krijgt om je eigen muziek op te nemen. Welkom in de wereld van de hifi, waar je eigenlijk nooit klaar bent met nieuwe dingen toevoegen :p

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
kozue schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:43:
Welkom in de wereld van de hifi, waar je eigenlijk nooit klaar bent met nieuwe dingen toevoegen :p
Ga je mond spoelen!
:+

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

kozue schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:43:
Wat een schattige cassetterecorder :)
Bandjes zijn meestal niet zo’n probleem. Een hoop kringlopen verkopen ze goedkoop (vaak 50 cent per stuk). Wel laat de content vaak te wensen over, waardoor je al snel de behoefte krijgt om je eigen muziek op te nemen. Welkom in de wereld van de hifi, waar je eigenlijk nooit klaar bent met nieuwe dingen toevoegen :p
Ja, klopt! Vanmorgen moest er het één en ander naar de stort en ben ik meteen de kringloop daarnaast binnengelopen. De reek 25 jaar top 40 hits 1 t/m 6 gekocht, 2 bandjes van de Bee Gees, 1 van ABBA en 1 van The Mamas & The Papas. Nu nog een pak lege kopen, dan kan ik kijken of ik vanaf Spotify een 2 x 45 minuten mixtape kan maken.

Slecht idee... Hoe laat?

• The Eagle

The Eagle

Ik kwam op een zoektocht deze tegen: https://verstraten-elektr...chniek-1982-1990.html?m=1
Heleboel vintage reviews waarbij ook de apparatuur opengeschroefd wordt :)

• Skynett
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:11:
Ik kwam op een zoektocht deze tegen: https://verstraten-elektr...chniek-1982-1990.html?m=1
Die uitgaven van Audio en Techniek geven die tijd heel goed weer. Begrip waf bestond nog niet, geen App-bediening of argumenten als "past niet in mijn (Apple) ecosysteem". En kijk eens hoeveel audiozaken er nog bestonden. Volgens mij bestaat alleen Studio Wilbert nu nog.

Het is nu ook gewoon heel lastig om met goed geluid in aanraking te komen, waar kan je er nu nog kennis mee maken?

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:19
The Eagle schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:11:
Jammer genoeg niet uit 1980-1981 & verder dan 1990.
Maar ondanks dat erg mooi om er eens doorheen te bladeren.

Mijn profiel op Discogs

• The Eagle

The Eagle

@Skynett redelijk offtopic, maar vwb je vraag waar je kennismaakt met echt goede audio: audiobeurzen als DAE kunnen daar prima voor dienen. Op hifi.nl zie ik ook regelmatig shows van diverse merken bij diverse dealers aangekondigd.
Helaas weinig echt hele grote zaken met een breed beluisterbaar assortiment meer. Ja Stassen misschien, maar daar hoor ik soms heel gemengde verhalen over en die zijn niet allemaal heel positief.

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Skynett schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:17:
[...]

Die uitgaven van Audio en Techniek geven die tijd heel goed weer. Begrip waf bestond nog niet, geen App-bediening of argumenten als "past niet in mijn (Apple) ecosysteem". En kijk eens hoeveel audiozaken er nog bestonden. Volgens mij bestaat alleen Studio Wilbert nu nog.

Het is nu ook gewoon heel lastig om met goed geluid in aanraking te komen, waar kan je er nu nog kennis mee maken?
Ja, vroeger liep ik dan de Staffhorst binnen. Er bestaan nog wel specialisten met luisterruimte, maar als je niet weet dat die bestaan, kom je er ook niet meer mee in aanraking. Een paar jaar geleden eens een versterker bij Freakuence in Woerden gekocht, dat was wel echt prettig. Ruim de tijd nemen, luisteren, praten, dikke prima.

Slecht idee... Hoe laat?

• Skynett
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:39:
@Skynett redelijk offtopic, maar vwb je vraag waar je kennismaakt met echt goede audio: audiobeurzen als DAE kunnen daar prima voor dienen. Op hifi.nl zie ik ook regelmatig shows van diverse merken bij diverse dealers aangekondigd.
Helaas weinig echt hele grote zaken met een breed beluisterbaar assortiment meer. Ja Stassen misschien, maar daar hoor ik soms heel gemengde verhalen over en die zijn niet allemaal heel positief.
Ik ben zelf niet zozeer op zoek naar een audiozaak, ik stelde de vraag ook niet voor mijzelf, maar meer als een constatering dat je tegenwoordig niet meer zo makkelijk met goede geluidsweergave in aanraking komt. En dat is toch waar het allemaal mee begint. Een hele goede weergave horen en daar gewoon van onder de indruk kunnen zijn. Het doet gewoon wat met je op dat moment.

En nu, een koptelefoon of Sonos is "je van het" en we gaan allemaal op reviews af. Eigen indrukken opdoen, kennis nemen van en open staan voor iets onbekends, dat is zo waardevol. Maar goed, genoeg gezegd.

Gaat het nou om de reis of over het einddoel?

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Nu ik weer enthousiast ben voor apparatuur gaat het me wel weer om de reis.

Het begon een paar weken geleden met dat ik het zat was dat de NAD CD-speler op de werkkamer niet alle CD's zonder haperen wilde afspelen. De Kenwood die er stond ook niet, maar iets beter. Dus wat navraag gedaan, en de tip was om eens naar een oude Philips om te kijken.

Op Marktplaats eentje gekocht, een CD 610. Speelt inderdaad alles zonder gezeik af. En toen liep ik met een collega een rondje over het industrieterrein waar we werken en besloot de kringloop even binnen te stappen. En nu is het eind even zoek.

Vandaag mijn Marantz uit 2008 bij een vakman langsgebracht, op de Phono doen niet allebei de kanalen het goed. Maar in de tussentijd staat hier in de werkkamer een TEAC uit 1986 als invaller. Met een Sansui SR-222 uit pakweg 1983, een paar Erres SX6484-speakers van eind jaren '70, een Philips CD-610 uit 1990 en een JVC TD-EX90 cassettedeck uit 1998. Waarmee dat het modernste apparaat is _O-

De hele installatie die hier nu draait is in de afgelopen weken aangekocht. Als ik de Marantz weer terug heb, ga ik eens kijken of ik een setje met de CD 380 en de TEAC A-890 kan maken en waar ik die dan neer ga zetten.

En wat ik met de Aristona TK603 ga doen. Misschien combineren met de Technics SA-120 als ik die weer een beetje goed krijg.

En speakers. Dan heb ik ook weer meer speakers nodig. KEF eitjes misschien?

Slecht idee... Hoe laat?

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:28
Een Marantz 1090 uit de kringloop. Smerig en krakende schakelaars/potmeters. Verder weinig mis mee.
Ik vraag me wel af of het kerstlandschap dat ik aantrof wel brandveilig is…

• kingmace
nineball schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:42:
Een Marantz 1090 uit de kringloop. Smerig en krakende schakelaars/potmeters. Verder weinig mis mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Das een hele mooie vondst voor een kringloop! Dat soort dingen kom ik zelden tot nooit tegen hier :( Wat heeft dat gekost als ik vragen mag?

• The Eagle

The Eagle

^^^ dat idd, die zie je hier niet :(
Verder vraag ik me af of er hier geen sprake is van asbest. Zo ziet het er wel uit :X :+

@GSX-MAN Kef eitjes zijn veel te nieuw. Kijk dan naar Kef Cadenza, Calinda of een B&O Beovox S75 ofzo.

• nineball
kingmace schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:48:
[...]

Das een hele mooie vondst voor een kringloop! Dat soort dingen kom ik zelden tot nooit tegen hier :( Wat heeft dat gekost als ik vragen mag?
Hij was 45 euro. Na schoonmaken en schakelaars/potmeters reinigen en bias afstellen verkocht voor 140. Op mp staan ze ook voor het dubbele maar die worden niet verkocht.

• nineball
The Eagle schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:52:
^^^ dat idd, die zie je hier niet :(
Verder vraag ik me af of er hier geen sprake is van asbest. Zo ziet het er wel uit :X :+

@GSX-MAN Kef eitjes zijn veel te nieuw. Kijk dan naar Kef Cadenza, Calinda of een B&O Beovox S75 ofzo.
Was gewoon stof, beetje sliertig door vet/nicotine.
En anders, vaarwel. Ik ben opgegroeid in de jaren 60/70 waar we asbest als ontbijt kregen dus fingers crossed.

• kozue
Die was *bijna* net zo vies als de buizenradio die ik laatst liet zien. :X (maar mijn laag stof was toch groter! Jammer dat ik daar geen foto van heb)

Over die radio gesproken, vanochtend nog even mee bezig geweest. Wat beter schoon gemaakt, en wat dieper geïnspecteerd. Alle buizen eens een poetsbeurt gegeven. En het binnendeel kan er blijkbaar makkelijk uit met slechts 4 schroeven. Nou ja, bijna dan. Er gaan nog 2 veel te korte kabels naar de kast. Eentje voor de speaker, en eentje voor een draaibare interne antenne. Beide wil ik een koppelstukje tussen zetten, zodat je m makkelijk er uit kunt halen zonder alles iedere keer los te maken en opnieuw vast te solderen.

Ik heb ook besloten er een modern snoer op te zetten. Het zit toch aan de achterkant, als het goed is doet het niet zo veel afbreuk aan het vintage karakter van het ding. Maar dan zit er een extra draad bij voor aarding. Waar kun je die het beste aan vast maken? Gewoon aan die metalen plaat (bv met een ringetje om die schroef er naast)? Zo ziet het voedingsdeel er uit:

Don’t worry, die groene corrosie bij de zekering heb ik al zoveel mogelijk opgeruimd :+

Hij heeft nog steeds niet aan gestaan. Dan weet ik tenminste zeker dat er niet nog ergens een paar honderd volt lading in zit terwijl ik er mee aan het klooien ben. Het binnenwerk ziet er moderner uit dan wat ik in video’s van andere jaren 50 radio’s gezien heb, dus ik heb het idee dat de caps al eens vervangen zijn in de loop der tijd?

Dat witte plaatje dat de stand van de basregelaar aan zou moeten geven loopt ergens aan. Ik had m voor nu weer even werkend, maar heb er geen vertrouwen in dat het een permanente fix was. Het is een vreemd systeem. Het vertrouwt op frictie van de draaiknop om een los plaatje ergens langs te schuiven. Wat ze vroeger al niet bedachten…

En waar ik ook nog wat mee moet is die lelijke rand rond de knoppen. Daar heeft vroeger een stuk wit plastic gezeten (denk ik), wat je nooit meer ergens kan vinden omdat het uniek is voor dit apparaat. Misschien netjes schuren en wit verven? Wat zouden jullie doen, om de oude look zoveel mogelijk te bewaren?

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Snap ik, ik ben er nog niet uit. Ook niet omdat ik eigenlijk niet weet waar in huis ik nog audio neer ga zetten.

Denon met Kef 5.1 in de huiskamer
Sonos in de slaapkamer
Sonos in de garage
Marantz met Kef Coda (ca. 1995) op zolder
TEAC met Erres SX6484 op zolder
Technics nog zonder eigen speakers op zolder
Edifier speakers op de PC op zolder

De kinderkamers hebben nog geen stereo, maar die willen niets groters dan JBL bluetooth-speakers.

De badkamer heeft geen audio. In mijn vorige huis had ik terreinwagen-speakers van Infinity in het plafond en een versterker in de kamer ernaast. Maar er komt niet nog een keer audio in de badkamer

Het toilet heeft geen audio. Komt er ook niet.

Dus eigenlijk is het dan alleen voor de heb. Mag natuurlijk wel, maar ik zit er dan over te denken onder mijn twee werk-monitoren (ook op zolder, zelfde grote bureau waar ook mijn eigen PC staat) aan de ene kant de Technics-versterker en aan de andere kant de CD 480 te zetten. Heb ik al gepast, dat kan mooi. En dan een paar compacte speakertjes aan de muur erboven, tussen mijn basgitaren. Daarom denk ik aan die KEF eitjes. Niet vintage, maar zijn er andere compacte jaren '80 of '90 speakers die kunnen voldoen? Bose Acoustimas waren legendarisch kut in het middengebied, als ik het wel heb.

Slecht idee... Hoe laat?

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:54
GSX-MAN schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:48:
[...]

De kinderkamers hebben nog geen stereo, maar die willen niets groters dan JBL bluetooth-speakers.
Opvoeden dan >:) >:)
Is me hier ook niet gelukt qua geluid met 3 puber dames 8)7. 3x bluetooth....waarvan 1x JBL overigens

• Twynn
kozue schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:43:
Hij heeft nog steeds niet aan gestaan. Dan weet ik tenminste zeker dat er niet nog ergens een paar honderd volt lading in zit terwijl ik er mee aan het klooien ben. Het binnenwerk ziet er moderner uit dan wat ik in video’s van andere jaren 50 radio’s gezien heb, dus ik heb het idee dat de caps al eens vervangen zijn in de loop der tijd?
Ziet er naar mijn idee anders behoorlijk jaren 50 uit.. lange buisjes zijn de echte ouderwetse elco's. Waarschijnlijk hebben die ook nog waardes die je tegenwoordig niet meer tegen komt in de E12 reeks.. Vaak overigens nog wel redelijk goed. Als de waarde niet meer dan 50% afwijkt is het niet zo'n probleem.

En die zwarte condensatoren zijn de beruchte teerknollen. Dat zijn juist de condensatoren die verlopen en interne weerstand krijgen, dus problemen kunnen veroorzaken. Die zou je op z'n minst moeten testen (of anders vervangen).

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25

OgWok

U.N.C.L.E.

nineball schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Getver, daar zit alles in wat je je kan bedenken MRSA en ga zo maar door. Wel een mooie versterker!

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• f2ride2001
Twynn schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:39:
[...]

Ziet er naar mijn idee anders behoorlijk jaren 50 uit.. lange buisjes zijn de echte ouderwetse elco's. Waarschijnlijk hebben die ook nog waardes die je tegenwoordig niet meer tegen komt in de E12 reeks.. Vaak overigens nog wel redelijk goed. Als de waarde niet meer dan 50% afwijkt is het niet zo'n probleem.

En die zwarte condensatoren zijn de beruchte teerknollen. Dat zijn juist de condensatoren die verlopen en interne weerstand krijgen, dus problemen kunnen veroorzaken. Die zou je op z'n minst moeten testen (of anders vervangen).
Dit dus! d:)b

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:36
Bericht verwijderd...verkeerde topic

[Voor 91% gewijzigd door ronnie vd op 13-12-2022 07:27]

• rcor
@The Eagle Was jij niet in de markt voor een Philips 900 serie audio installatie? Dan is deze Marktplaats advertentie wellicht iets voor jou:
https://www.marktplaats.n...o-installatie-componenten

[Voor 6% gewijzigd door rcor op 13-12-2022 06:21]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001

Jazzper

BB4E^Guerilla

Na weken, maanden en stiekem al jaren op dit topic en elders gewacht op een kansje voor een bandrecorder. Dichtbij, cheap en extra goodies. Zen approach. En zo heb ik net voor drie tientjes een van de laatste Philips recorders opgehaald met een bananendoos aan reels. Ik kom met namen, nummers en foto’s.

edit: 22.15 Huis ligt al vol dus de dame ziet me aankomen. Als een dief in de nacht spul van auto naar garage overgeheveld maar nog niet moment om hele keukentafel vol te leggen, want WAT EEN BAKBEEST. Groter krijg je ze niet: de N4422. Ja plastic fantastic, maar is nog in topstaat qua looks. Nu nog functioneel.

Banden zijn er stuk of 30 waaronder ook originele muziek (of hoe noem je dat). Ziet er allemaal erg jong en fris uit (jaren 80?). Veel SONY UCL maar ook Maxwells en BASF. Als de dame tijdig gaat slapen zal ik nog erdoor lopen en anders wordt het morgen. Erg he...

Kan je aan de losse tape ook zien wat het is? Wat als vorige eigenaar op andere spoel spoelde? Laat staan doosje?

[Voor 56% gewijzigd door Jazzper op 13-12-2022 22:19]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• rcor
Jazzper schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:20:
Na weken, maanden en stiekem al jaren op dit topic en elders gewacht op een kansje voor een bandrecorder. Dichtbij, cheap en extra goodies. Zen approach. En zo heb ik net voor drie tientjes een van de laatste Philips recorders opgehaald met een bananendoos aan reels. Ik kom met namen, nummers en foto’s.
Hopelijk zit die doos niet vol met Sham(e)rock of Ampex banden... Die kun je beiden ongetest rechtstreeks de kliko in gooien, dat zijn merken waar je nooit een goede tape van gaat vinden tweedehands... Sony tapes wisselen ernstig evenals Philips banden en Scotch...

Merken die tweedehands een veilige koop zijn (soms alleen bij de juiste types):
- BASF, specifiek de LPR reeks
- TDK, specifiek de Audua reeks
- Maxell, ongeacht het type altijd goed

Met de enige maar dat ze altijd goed bewaard moeten zijn en dus niet vochtig opgeslagen of zo, maar dat spreekt voor zich... ;)

• The Eagle

The Eagle

rcor schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:18:
@The Eagle Was jij niet in de markt voor een Philips 900 serie audio installatie? Dan is deze Marktplaats advertentie wellicht iets voor jou:
https://www.marktplaats.n...o-installatie-componenten
Thanks, had hem een tijdje geleden al gezien. Wormerveer is ca 100km rijden voor me (zit regio Den Bosch). Draai ik mijn hand niet voor om (tankpas ftw), maar momenteel totaal geen tijd voor. Maar geen haast :)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ok, ik heb dus dit monster binnen gehaald (foto van internet):

Een Philips N4422 van rond 1980. Puristen vinden het een plastic hok maar het heeft nog een aardige reputatie. Ik heb er 34 banden bijgekregen.

Onder meer 13 SONY ULH-7-550-BL tapes en 2 SONY FeCR-7-550-BL tapes. Deze 15 tapes zijn allemaal redelijk mint en zijn Cafébanden van PROF Sound Systems uit Veldhoven. Bedoeld voor de kroeg dus. De volledige jaren 83-86. Geinig he! Met boekjes met nummers erop. Zo'n drie uur per band (28 nummers per zijde).

Verder nog paar Philips LGH 2052 LP18 banden, twee SONY PR-200-7 tapes, wat BASF zonder naam en een Sony Demonstration Tape DS-721 met drie nummers prerecorded en als uitsmijter een vrij nieuw aandoende Maxell XLII 35-90 (n) EE tape.

Voor de prullenbak oa een Ampex 20:20+ en paar 5" gare tapes waar de bruine meuk afvalt.

En voor de analoge fotograaf in mij nog wat Agfa spul: PE 46 en twee PEM 368.

De N4422 met 1001 knoppen, originele handleiding, extra verloopkabels en keurige kap gaat aan, spoelt keurig voor en achteruit en met CUE-in aan hoor je ook geluid. Maar zodra ik op play druk is het muurvast. Iets draait er dus niet mee. Enig idee? Moet hem nog openmaken om de snaren te checken.

Oh ja is er dan nog iets niet goed? Ja alles stinkt naar shag. De bandrecorder en de tapes. Grrrr...

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• kozue
Klinkt als een keer goed schoonmaken van binnen (en buiten?). Zal wel ergens iets aan elkaar plakken. Mogelijk van de rook, of anders van oud vet. Als ie nog geluid geeft zal ie voor het grootste deel ok zijn en is het wat mechanisch werk om op te lossen :)

• Twynn
Waarschijnlijk draait de capstan niet (kun je zo checken, die moet ook draaien zonder dat je de play knop gebruikt).
En dan kan het een kwestie van snaren zijn (standaard philips probleem, geen fijn werk om de snarendrek op te ruimen), of aansturing van de capstan motor o.i.d.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:41

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Klinkt inderdaad als een kapotte capstansnaar. Als die nog werkt even met de snelheidsschakelaar rammelen.

Die dingen zijn makkelijk te fixen en een snarensetje is niet heel duur. De recorders klinken gewoon zeer goed als de koppen nog goed zijn, check dat ook even want het zou zomaar kunnen dat dat die machine zéér veel draaiuren heeft...

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Maar dat ding ziet er wel vet uit, zeg!

Ja, is voor dit topic te modern spul.

Ik had mooie vintage bruine B&O-speakers gezien bij de kringloop hier, maar die waren vandaag al weg toen ik er kwam.

En alsof het zo moest zijn: er stonden wel 5 KEF eitjes. :$ :$

Dus ja...

Slecht idee... Hoe laat?

• The Eagle

The Eagle

Had je bij die eitjes ook een sub dan? Staat me bij dat die dingen niet heel laag gingen namelijk.

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

The Eagle schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:30:
Had je bij die eitjes ook een sub dan? Staat me bij dat die dingen niet heel laag gingen namelijk.
Nee, het zijn in dit geval 5 speakertjes zonder sub. Ze werden inderdaad met een 100 watt KEF-sub geleverd, maar die stond er niet.

Zo hier op zolder mis ik de bas niet enorm, als ik ze in de huiskamer voor een 5.1 opstelling zou gebruiken, komt die .1 natuurlijk wel in het spel. Maar daar heb ik al flink grotere KEFs.

Edit: even wat meer basrijke muziek opgezocht: da's wel dun ja. Met de JBL sub uit de huiskamer (even naar zolder gehaald) klinkt het inderdaad dikker, maar kan de versterker het niet aan. Hij slaat af als ik 'm harder zet of er meer bas in komt.

Maar voor de meeste muziek zijn ze prima. Maar dus niet erg vintage.

[Voor 22% gewijzigd door GSX-MAN op 15-12-2022 15:26]

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Ik heb zondag mijn Marantz PM7003 (niet echt vintage, 2008 of zo) weggebracht voor reparatie aan het Phono-kanaal, toen heb ik meteen die Tecnics SA-120 meegenomen. Die deed het niet onredelijk, maar de FM stoorde op het CD-kanaal dus zal er toch ergens iets van sluiting/interferentie zitten.

Verder wel een geinig ding. Niet groot en zwaar, die 2 x 35 watt is ook zat, maar ik ben er dus nog niet helemaal uit wat ik ermee ga doen.

Slecht idee... Hoe laat?

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:28
Na de Canton GLE 70's heb ik inmiddels al weer een paar weken een setje GLE 60's in gebruik, het iets kleinere broertje uit dezelfde serie. De 70's was ik zo blij mee dat ik voor de werkkamer een setje 60's wilde hebben en dat is dus gelukt ;)
Hetzelfde recept, een compacte, gesloten drieweg. De hoog- en middentoners zijn hetzelfde, de woofer is iets kleiner (22 cm vs 26 cm).

Hier de 60 bovenop de 70, ze zijn ietsje kleiner:

Frontjes heb ik net als de 70's opnieuw mat zwart gespoten, die waren wat beschadigd. Verder in prima staat voor een prima prijsje.
Klangmatig vrijwel gelijk aan de 70's, iets minder laag maar ook deze gaan behoorlijk diep. En vooral strak, echt verbazend dat zulke oude (40 jaar) speakers nog zo goed kunnen klinken!

• kingmace
cmndr_adama schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:43:
Na de Canton GLE 70's heb ik inmiddels al weer een paar weken een setje GLE 60's in gebruik, het iets kleinere broertje uit dezelfde serie.
Hetzelfde recept, een compacte, gesloten drieweg. De hoog- en middentoners zijn hetzelfde, de woofer is iets kleiner (22 cm vs 26 cm).
Mooi hoor, vooral beide samen. :9~ Die staan ook al en tijd op mijn lijstje. Ze zijn alleen 4 Ohm waardoor ik ze niet in de woonkamer kan gebruiken omdat ik daar twee speaker sets tegelijk aan stuur en de totale impedantie dan onder de 4Ohm komt :(

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Ja, mooie speakers!

Ik zit erover te denken zo'n switch te kopen waarmee je meerdere speakers op één versterker kan aansluiten. Ik had er in mijn vorige huis ook één om tussen de badkamer en de werkkamer te kunnen schakelen, maar ik denk dat ik die niet meer heb. En daar kon ik sowieso maar 2 setjes speakers op aansluiten.

Zou dit iets zijn, of maakt merk/materiaal nog heel veel uit?

Ik snap het gemak van banaanstekkers en ik heb alle verhalen aangehoord over bij volle maanlicht door elfen gesmede audiokabel van een halve centimeter dik, maar signaal is signaal toch? Het is zwakstroom, zoveel heeft dat toch niet nodig?

Slecht idee... Hoe laat?

• f2ride2001
Maar je wilt wel dat de stromen voor de basspeaker er makkelijk door kunnen. Die trekken het meest.
Het heeft dus weinig nut hele goede speakers aan te sluiten met een 0.5mm2 kabeltje......

Aan de andere kant mensen die hun speakers aansluiten met 10mm2 zijn ook de weg kwijt.

Iets met gulden middenweg....... 1.5mm2 voor korte afstanden en 2.5 voor grote woonkamer.
Als vuistregel.

Je (ik kan) kunt het helemaal narekenen, maar dat schiet zijn doel een beetje voorbij......

• Videopac
kingmace schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:32:
[...]

Mooi hoor, vooral beide samen. :9~ Die staan ook al en tijd op mijn lijstje. Ze zijn alleen 4 Ohm waardoor ik ze niet in de woonkamer kan gebruiken omdat ik daar twee speaker sets tegelijk aan stuur en de totale impedantie dan onder de 4Ohm komt :(
Nog twee paar erbij dan :)

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Skynett
  • Nu online
GSX-MAN schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:34:
Het is zwakstroom, zoveel heeft dat toch niet nodig?
Gemiddeld gaat er niet veel vermogen naar een luidspreker, maar het gaat niet om gemiddelden hier. Muziek kan heel dynamisch zijn, en tijdens de aanslag op een instrument (drum, percussie) kan er in hele korte tijd veel (impuls)vermogen gevraagd worden. En dan helpt het enorm als de weerstand tussen de versterker en de luidspreker zo laag mogelijk is. Hiervoor is ook een term die daar mee te maken heeft als als het gaat om specificaties van eindversterkers en dat is de dempingsfactor. Dat is de verhouding van de uitgangsimpedantie van de eindversterker tot de impedantie van de luidspreker, gespecificeerd bij een bepaalde luidspreker impedantie. (vaak 4 of 8 ohm)
Dit getal is niet zaligmakend als het gaat om de klank van een versterker te beschrijven, maar het geeft wel inzicht in een deel van de kwaliteit van een versterker.

Met hele dunne kabel en/of veel verbindingen en/of veel metaalovergangen onderweg gaat er gewoon een deel van de dynamiek verloren onderweg, en dat kan je horen. Ook kan het laag beter (strakker) klinken omdat de tegen-emk van een (bas) luidspreker ahw kortgesloten moet worden in de eindversterker, en daar helpt o.a. een lage uitgangsimpedantie (ofwel hoge dempingsfactor) bij. Ontwerpers van eindversterkers doen wel hun best om de dempingsfactor toch zo hoog mogelijk te laten zijn en met hele dunne bekabeling en/of veel contacten kan je die zo maar halveren of nog erger. Of en in welke mate je dat terughoort in het geluid is een tweede, maar er verandert wel iets.

De dempingsfactor is niet allesbepalend als het om de kwaliteit van een versterker gaat. Zo hebben buizenversterkers, die vaak geweldig klinken, een enorm lage dempingsfactor, vanwege de trafo in de uitgangstrap. En zijn ze vaak ook niet zo goed in het aansturen van (grote) complexe luidsprekers, en dan bijzonder in het laag.

Maar wil je snel verschillen tussen luidsprekers horen, dan is een schakelkastje handig. Wil je maar twee luidsprekers vergelijken pak dan gewoon aansluiting A en B van de versterker en schakel daartussen.
Heb je een surround- of multiroomversterker gebruik dan die optie of een bi-amp optie om twee paar luidsprekers tegelijk aan te sturen.

[Voor 6% gewijzigd door Skynett op 16-12-2022 13:31]

• Videopac
Neem nou een wat dikkere jaren '80 versterker, bijvoorbeeld de Harman Kardon PM665vxi: die kan tot maximaal 80 Ampère leveren, zeer korte piek, waarschijnlijk, maar toch: dan lijkt 2x0,75mm2 me niet voldoende.

[Voor 3% gewijzigd door Videopac op 16-12-2022 12:30]

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:50

Spoooky

Core temp 37°C

Tijdens het verhuizen van mijn vader naar een aanleunwoning kwamen we zijn geluidsbanden tegen...

Hij wilde ze niet mee verhuizen, maar dat vond ik zonde en heb ze dus mee naar huis genomen. Een gedeelte van die opnames heeft hij al tientallen jaren geleden op cassettebandjes gezet...maar die banden bevatten ook one-of-a-kind opnamen die hij toen niet op cassettebandjes heeft gezet.

Helaas had/heeft hij geen werkende apparatuur meer... Eens online gekeken voor het laten overzetten/digitaliseren, maar met het aantal spoelen wat ik nu heb liggen is dat geen optie..

Dus dan zelf het digitalisatie project oppakken...

De grote vraag is dus hoe ik aan een redelijke en betaalbare bandrecorder kom. Heb geen idee wat goed en slecht is en ook niet wat een redelijke prijs is.

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• Videopac
Spoooky schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:56:
Tijdens het verhuizen van mijn vader naar een aanleunwoning kwamen we zijn geluidsbanden tegen...

Hij wilde ze niet mee verhuizen, maar dat vond ik zonde en heb ze dus mee naar huis genomen. Een gedeelte van die opnames heeft hij al tientallen jaren geleden op cassettebandjes gezet...maar die banden bevatten ook one-of-a-kind opnamen die hij toen niet op cassettebandjes heeft gezet.

Helaas had/heeft hij geen werkende apparatuur meer... Eens online gekeken voor het laten overzetten/digitaliseren, maar met het aantal spoelen wat ik nu heb liggen is dat geen optie..

De grote vraag is dus hoe ik aan een redelijke en betaalbare bandrecorder kom. Heb geen idee wat goed en slecht is en ook niet wat een redelijke prijs is.
Wat je even moet nagaan is op welke snelheid de banden opgenomen zijn. Mocht dat (deels) 4,75cm/s (1 7/8 ips) (= cassettesnelheid) dan moet je even opletten want niet alle bandrecorders ondersteunen dat.

Een goede bandrecorder kost wat geld, maar na het digitaliseren kun je hem natuurlijk weer verkopen. Heel veel hoeft het je netto niet te kosten.

Persoonlijk vind ik die Philips "broodtrommels", zoals hierboven er ook een staat, hier best geschikt voor. Die hebben een goede geluidskwaliteit, ondersteunen 3 snelheden en zijn goed te vinden. Het nadeel is dat de snaren vaak vergaan zijn en het is een smerig werkje om het schoon te maken en ze te vervangen. Mocht je hiervoor gaan kies dan voor een gereviseerde versie die er optisch goed uitziet.

• nineball

Als het kleine 7 inch spoelen zijn hoef je niet de wereld te betalen voor een goed werkend exemplaar. De ‘grote oren’ jongens zijn een stuk prijziger want populairder.
Op facebook zit een liefhebbers groep voor bandrecorders, de leden daarvan hebben vaak wel spullen te koop van goede kwaliteit. Anders marktplaats en dan ter plekke testen met een meegenomen band en koptelefoon. Let ook op dat hij goed spoelt en afremt.

Bijvoorbeeld:

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

[Voor 5% gewijzigd door nineball op 16-12-2022 13:27]

• rcor
Zojuist gespot bij een kringloop en aan de kan laten zetten om ze later op te halen:

Een setje Kef IQ10, niet helmaal vintage, maar ze klinken fantastisch... Rcor is weer happy! :D

[Voor 3% gewijzigd door rcor op 16-12-2022 15:18]

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

rcor schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:18:
Zojuist gespot bij een kringloop en aan de kan laten zetten om ze later op te halen:
[Afbeelding]

Een setje Kef IQ10, niet helmaal vintage, maar ze klinken fantastisch... Rcor is weer happy! :D
Wat moeten die bruine ernaast kosten? Dat ziet er bijna hetzelfde uit als ik vorige week naar huis heb gesleept.

Slecht idee... Hoe laat?

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Maak vast geen vrienden onder de 40-plussers hier (ben er zelf ook één :P), maar kunnen we de eerste lichtingen CD spelers inmiddels ook als vintage beschouwen? Of ligt dat nog te gevoelig? :+

Reden van de vraag: ik merk zelf wel dat ik een beetje klaar ben met streaming diensten (meerdere redenen, maar da's een topic op zich) en ben weer wat CDs uit de 90s aan het inslaan. Zijn CDs het nieuwe vinyl inmiddels?

Zit ook te denken aan de voor/nadelen van een vintage CD speler.

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

NLxAROSA schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:31:
Maak vast geen vrienden onder de 40-plussers hier (ben er zelf ook één :P), maar kunnen we de eerste lichtingen CD spelers inmiddels ook als vintage beschouwen? Of ligt dat nog te gevoelig? :+

Reden van de vraag: ik merk zelf wel dat ik een beetje klaar ben met streaming diensten (meerdere redenen, maar da's een topic op zich) en ben weer wat CDs uit de 90s aan het inslaan. Zijn CDs het nieuwe vinyl inmiddels?

Jazeker. Een Philips met TDA1541 of -1543 DAC-chip is dikke prima. Mooie klank en speelt vrijwel alles zonder gedoe af.

Slecht idee... Hoe laat?

• The Eagle

The Eagle

rcor schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:18:
[Afbeelding]

Die technics speakers die er onder staan zijn de SB650 iirc. Heb ze zelf ook nog staan. Klinken ook erg lekker kan ik melden, doen het ook goed op redelijk hoog volume. ideaal voor in een schuur oid :)

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:19
[...]

Denk (behalve de bandsnelheid) er ook aan, of de banden en de recorder 2 of 4 tracks zijn. Gemiddelde consumentenrecorders zullen vaak wel (zoals muziekcassettes) 4 tracks hebben, maar meer professioneel materiaal gebruikt 2 sporen over de breedte van de band.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• Videopac

Oude cd-spelers doen hier zeker wel mee.
Hangt er een beetje af hoe oud je zoekt en welk merk. Er zijn wel wat aandachtspunten. Zo schijnen er van de eerste generatie Philips cd-spelers (de TDA1540 generatie) geen vervangende lasers meer te krijgen te zijn en verlopen er nogal eens wat condensatoren in de voeding en de aansturing.

• rcor
GSX-MAN schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:59:
[...]

Wat moeten die bruine ernaast kosten? Dat ziet er bijna hetzelfde uit als ik vorige week naar huis heb gesleept.
Geen idee, ze staan er al een tijdje, dus als ze er volgende week nog staan zal ik voor je kijken wat ze kosten...😉

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

The Eagle schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:51:
[...]

Die technics speakers die er onder staan zijn de SB650 iirc. Heb ze zelf ook nog staan. Klinken ook erg lekker kan ik melden, doen het ook goed op redelijk hoog volume. ideaal voor in een schuur oid :)
Ik heb een zolder boven de garage, ik zou dus iets tegen het plafond kunnen schroeven met de bedrading van bovenaf. Maar dan kunnen die eitjes ook een optie zijn.

Slecht idee... Hoe laat?

• The Eagle

The Eagle

GSX-MAN schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:31:
[...]

Ik heb een zolder boven de garage, ik zou dus iets tegen het plafond kunnen schroeven met de bedrading van bovenaf. Maar dan kunnen die eitjes ook een optie zijn.
Vast wel, maar die Technics zijn basreflexen en die gaan dieper. Vult ook prima een zolderruimte kan ik melden. Ik had toen ik nog bij mijn ouders woonde de zolderkamer :+

• The Eagle

The Eagle

Overigens doet Spotify hier mee met het weer en zet ook een vintage nummer op: Frozen van Madonna :+
(1998, bijna 25 jaar oud )

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Over eind jaren '80, begin jaren '90 gesproken: kijk eens wat ik net op Catawiki heb "gewonnen":

https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=659

Slecht idee... Hoe laat?

• rcor
The Eagle schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:51:
[...]

Ik heb die Technics ook horen spelen (al heel vaak, want die staan constant te spelen daar omdat ze maar niet verkocht raken) en in verhouding met de Kefjes klinken deze wat doffer in het hoog, maar de midden tonen en de lage tonen zijn wel een dikke prima...

Overigens, nu ik die Kef speakers thuis heb staan valt het mij niet tegen, ze zijn klein, maar voor hun formaat klonken ze zonder subwoofer al niet verkeerd... Na één uur spelen heb ik mijn JBL sub er aan toegevoegd en toen klonk het helemaal geweldig... Prima combinatie, die Kef speakers met de JBL sub en de Marantz PM7000N receiver...

Zeker de moeite waard om naar te luisteren... Bijzonder ook hoe Kef net zoals Tannoy de tweeter in de woofer verwerkt heeft... :)

Qua klank komen de stemmen echt goed uit de verf en dat is best prettig moet ik zeggen... :D

Edit 21:18 uur:
Voor ik het vergeet: er stonden nog een setje Erres TA5423 speakers bij die kringloop, de kleinere broer van de TA5426 die ik bij mijn Philips vissen oog receiver heb staan...

[Voor 8% gewijzigd door rcor op 16-12-2022 21:21]

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Ik heb hier de IQ1 als achterspeakers. Die zouden in de meeste huiskamers solo ook wel hun mannetje staan, ja.

Slecht idee... Hoe laat?

• kingmace

Zeker weten, de eerste CD spelers zijn uit 1982 dus zeker vintage (40 jaar oud). Heb hier een mooie Philips CD-303 en CD-204 staan, uit 1984 (als ik me niet vergis) met beide een CDM-0 loopwerk. Beide hebben een elco revisie gehad. De lasers uit de CDM-0 en CDM-1 loopwerken hebben glazen lenzen en gaan een stuk langer mee dan generaties daarna.

CD-303

CD-204

[Voor 15% gewijzigd door kingmace op 16-12-2022 23:33]

• Videopac
kingmace schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:23:
[...]

Zeker weten, de eerste CD spelers zijn uit 1982 dus zeker vintage (40 jaar oud). Heb hier een mooie Philips CD-303 en CD-204 staan, uit 1984 (als ik me niet vergis) met beide een CDM-0 loopwerk. Beide hebben een elco revisie gehad. De lasers uit de CDM-0 en CDM-1 loopwerken hebben glazen lenzen en gaan een stuk langer mee dan generaties daarna.

CD-303
[Afbeelding]

CD-204
[Afbeelding]
Mijn ouders hadden/hebben ook een CD-303: prachtig ding!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zijn CDs het nieuwe vinyl inmiddels?
Dat niet direct denk ik, maar het viel me laatst wel op dat ik bij een kringloop zag dat een deel van de cd’s hoger geprijsd was dan de rest en het dus niet meer ongezien allemaal een euro oid. was. Wat in mijn beleving toch wel jaaaaren de standaard was.

Prijzen can vintage cd spelers zitten volgens mij al jaren in de lift. Maar volgens mij is het upgraden van je cd speler zo’n beetje het minste bang for your buck van de hele keten, dus ik pas voorlopig.

[Voor 20% gewijzigd door Charly op 17-12-2022 07:27]

• kozue

(…)
Zijn CDs het nieuwe vinyl inmiddels?
Je kunt vintage best ruim zien. Wat iemand vintage vind verschilt van persoon tot persoon. Zelf vind ik alles wat al een tijdje niet meer mainstream is vintage. Minidisc was bv 20 jaar geleden nog modern en vind ik ook zeker wel vintage. CD’s liggen nog in de winkel, maar zijn al vele jaren op hun retour. Dus binnenkort is eigenlijk het hele formaat en alles wat erbij hoort ook wel vintage. Dus de oude spelers uit het vorig millennium sowieso. ;) En er zullen vast ook mensen zijn die het niet met mij eens zijn. Maar CD’s vallen imho zeker in dit topic.

Bij mezelf merk ik dat ik tegenwoordig weer vaker door de CD bakken snuffel. Ze zijn goedkoop en klinken goed. Het is een goede manier om je 90’s en 00’s collectie (legaal) aan te vullen. Maar ik verwacht dat de prijzen de komende jaren ook wel eens kunnen gaan stijgen. Wanneer iedereen klaar is met uitgezogen worden met LP’s van €40 per stuk worden andere media zoals cassettes en CD’s vanzelf interessanter :)

@Spoooky Zoals anderen zeiden is het wellicht handig om, voordat je een machine koopt, uit te vinden wat er eigenlijk op de banden staat (qua formaat). Er zijn vele snelheden en track layouts, en wat je koopt moet wel je banden ondersteunen. Maar ook: zijn de banden überhaupt nog goed? Hebben ze last van sticky shed, is de opname nog bruikbaar? Het ene merk is het andere niet, en zoals iemand anders hier recent al had gepost zijn sommigen alleen nog goed voor de vuilnisbak. Als je ons kunt vertellen waar je ongeveer woont is er misschien wel iemand hier met een werkende bandrecorder waar je er een paar op mag proberen?

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
kozue schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:45:
[...]

Bij mezelf merk ik dat ik tegenwoordig weer vaker door de CD bakken snuffel. Ze zijn goedkoop en klinken goed. Het is een goede manier om je 90’s en 00’s collectie (legaal) aan te vullen.
Dit heb ik dus ook. En streaming zuigt om meerdere redenen, het is kwantiteit boven kwaliteit en dat zie je terug in alle algoritmes. Artiesten verdienen er ook geen zak mee tenzij ze 1 miljoen of meer streams per maand doen. Meeste artiesten verdienen er niks mee. Levensduur van een track/song is twee weken of minder, en dat zie je dan ook terug in de hoeveelheid moeite die men erin stopt. Dus ik ga liever direct naar de (indie) artiest die er nog wel moeite instopt, met de verkoop van 1 CD verdienen ze vaak al meer dan een jaar aan streams.

Heb vroeger een Philips CD-110 gehad. Ben wel op zoek naar iets dat bij de tijdgeest past, maar wel enigszins betrouwbaar, of in ieder geval repareerbaar.

Oh, en bedankt voor de reacties iedereen!

• Skynett
  • Nu online

Zeker kan je CD spelers als vintage beschouwen, ze zijn al meer dan 40 jaar geleden op de markt gekomen. Zelf ook fan van Philips CD spelers. Mijn eerste CD speler was de CD 650 die ik nieuw heb aangeschaft en nog steeds heb. Later nog een CDD-882 gekocht. Die laatste is trouwens gebouwd als een tank! Weegt 10kg, bodemplaat is 5mm dik ijzer. Philips heeft later nooit meer iets gelijkwaardigs gebouwd. De 882 is wel alleen een digital-out only speler en moet je met een losse DAC of (voor)versterker met digitale ingang gebruiken.

https://hifi-wiki.com/index.php/Philips_CD_650

[Voor 5% gewijzigd door Skynett op 17-12-2022 17:24]

• rcor
kozue schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:45:
[...]

@Spoooky Zoals anderen zeiden is het wellicht handig om, voordat je een machine koopt, uit te vinden wat er eigenlijk op de banden staat (qua formaat). Er zijn vele snelheden en track layouts, en wat je koopt moet wel je banden ondersteunen. Maar ook: zijn de banden überhaupt nog goed? Hebben ze last van sticky shed, is de opname nog bruikbaar? Het ene merk is het andere niet, en zoals iemand anders hier recent al had gepost zijn sommigen alleen nog goed voor de vuilnisbak. Als je ons kunt vertellen waar je ongeveer woont is er misschien wel iemand hier met een werkende bandrecorder waar je er een paar op mag proberen?
Ja, en dat rijtje wil ik nog wel even opsommen:
- Sony is bij bepaalde tapes twijfelachtig en de ene keer is de tape goed de andere keer niet. Vooral de Sony ULH-7-550-BL tape is een bekende als het om het Sticky Shed Syndrom gaat. Maar het hoeft niet altijd raak te zijn als ik Jazzper mag geloven die lot aan Sony tapes te pakken heeft die nog goed zijn (incl. die Sony ULH-7-550-BL tape)

- Shamrock was een budget tape en die klonk nieuw al niet al te lekker, maar wat wil je met budget tape... Op latere leeftijd zijn deze tapes ook budget gebleken en zijn er maar bar weinig goede Shamrock tapes over... Het merk draagt dan ook op het "Bandrecorder Fans Nederland" groep op Facebook de naam Shamerock...

- Ampex: In zijn tijd een A-merk, dus dat beloofd wat zou je zeggen... Maar helaas... Allen de (metalen) spoelen zijn anno 2022 nog bruikbaar... De rest kun je weggooien, ik heb er nog nooit een aangetroffen die geen last had van het Sticky Shed Syndrom... Maar dat geld ook voor Shamrock bij mij...

- Scotch 3M: wisselt... De ene keer goed de andere keer slechter...

- BasF: alle backcoated tape van hun is nu nog goed bruikbaar, andere niet back coated typen wisselen: de ene is goed de andere niet...

TDK: Ook hier geld de back coated varianten (de Audua reeks) is goed en de andere modellen kunnen goed zijn, maar ook minder goed...

Maxell: Van dit merk is zover ik weet elke tape gewoon goed op later leeftijd...

- Agfa tapes: amper tot geen ervaring mee

- Philips: Van dit merk wisselt de kwaliteit en de bruikbaarheid op latere leeftijd ook, de ene is dus goed en de andere niet...

Wat altijd staat als een huis, ongeacht het merk of type: ze moeten goed gewaard zijn door de vorige eigenaar op een correcte wijze anders lijd de tape er onder en dan kan ook een Maxell rot raken en rijp zijn voor de kliko... Let daarom altijd op de doos: zie je op het oog dat de doos iets vochtig gestaan heeft? Laat de tape dan maar mooi staan...

Last but not least: wie op safe wil spelen regelt zijn bandrecorder voor opnamen af op RTM LPR35 of RTM LPR90 tapes... Die zijn gloednieuw (en niet goedkoop, want nu 10 euro duurder dan voor de corona crisis):
https://shop.mfbfreaks.co...-en-banden/geluidsbanden/

Zo, ik weet dat dit een flink verhaal was, maar wel nuttig! ;)

• The Eagle

The Eagle

@Skynett de CDD-882 is wat ze noemen een loopwerk, of ook wel transport. Geen eigen dac aan boord :)

En idd, gebouwd als een tank, net als zijn broertje met DAC :)

• f2ride2001
Ik heb zelf de CD104 van Philips en die is ook gebouwd als een tank. Zeker als je ziet hoe klein die is.
Nieuwe elko's en spannings regelaars, de griplets door gesoldeert met draad, en paar transistors voor de lade vervangen. Sindsdien (dat is ook alweer 10 jaar) draait hij weer bijna dagelijks.

plaat van het net:

• The Eagle

The Eagle

Even meedenken gevraagd :)
Net mijn Pioneer a550r weer aangesloten. Op source direct doet ie het prima, zet ik die uit heb ik nauwelijks geluid. En dat hoort niet :P
Lijkt gezien de symptomen niet in de selectors of regelknoppen te zitten, en gelukkig ook niet in de versterking.
Iemand een idee waar ik dat moet zoeken?

Overigens gaat ie voorlopig niet open, huidige inzet is ter vervanging van slaapkamer setje dat tijdelijk naar mijn ouders gaat. Maar daarna wil ik wel graag weten wat de impact is ;)

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:54

donny007

Try the Nether!

Recent heb ik de oude Philips N4520 bandrecorder en bandencollectie van mijn vader een plek gegeven in de hifi stack (naast de Sansui T-77/C-77/B-77 tower of power):

Na een flinke reinigingsbeurt en wat contactspray in de potmetertjes blinkt en klinkt ie weer fantastisch.

Afgelopen week heb ik ook een Sony TC-KE400S cassettedeck aangeschaft, een late 90s midrange deck met Dolby S, full-logic control en aluminium faceplate (geen plastic fantastic). Gewapend met een lading Type I en II bandjes van de kringloopwinkel kan ik eindelijk mixtapes maken voor in de auto 8) !

/dev/null

• f2ride2001
Source direct bypassed de selector keuze. Dus daar moet je het zoeken.
Vuile contacten is eerste verdachte. Zeker als ie tijdje niet gebruikt is.

Vandaag mezelf kadoo gegeven. (verjaardags geld van de afgelopen jaren gespaard)

Nieuwe versterker: Technics SU-MA10, 1992

Volledig dubbel mono opbouw.

Komende week eens kijken om die te intergreren in mijn stack. Wordt nog wel een uitdaging met 26kg en kloek formaat.

• GSX-MAN

GSX-MAN

Run Fatboy Run

The Eagle schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:34:
Even meedenken gevraagd :)
Net mijn Pioneer a550r weer aangesloten. Op source direct doet ie het prima, zet ik die uit heb ik nauwelijks geluid. En dat hoort niet :P
Lijkt gezien de symptomen niet in de selectors of regelknoppen te zitten, en gelukkig ook niet in de versterking.
Iemand een idee waar ik dat moet zoeken?

Overigens gaat ie voorlopig niet open, huidige inzet is ter vervanging van slaapkamer setje dat tijdelijk naar mijn ouders gaat. Maar daarna wil ik wel graag weten wat de impact is ;)
Voor die Technics van mij een YouTube-filmpje gekeken, daar werd vooral een ruime hoeveelheid isopropyl-alcohol gebruikt om de zaak weer gangbaar te maken.

Die vakidioot waar ik vorige week mijn versterkers achterliet had het over het in de loop der jaren aan elkaar rotten van metalen die eigenlijk geen contact horen te maken. Iets in de richting van Hall-effect, koper en ferro-metaal wat geen contact zou moeten maken, etc. Zijn ervaring is dat in de loop der jaren prima werkende apparaten op die manier bezwijken. Maar da's met wat TLC wel te fixen.

Ik heb inmiddels de grote Philips-speakers weer op de TEAC aangesloten en We Can't Dance van Genesis opgezet. Jezus, wat een fijne speakers.

Slecht idee... Hoe laat?

• nineball
Vandaag een gereviseerde Revox A77 mk4 gekocht. Gewoon omdat het kan.

• Skynett
  • Nu online
Zo, daar gaan weer wat mensen fijn genieten de komende kerst. Mooie spullen hoor!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:11
Ik heb deze 2 versterkers nog :-)
Uit het jaar 1999
Sony Ta-Fe 230

[Voor 16% gewijzigd door kevinmastah2005 op 18-12-2022 19:25]

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

^^ Dat frontje van die SONY versterker heeft wel een identiteitscrisis :)

Pagina: 1 ... 136 ... 140 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee