Toon posts:

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 136 ... 140 Laatste
Acties:
  • 1.524.424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
kozue schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:52:
Nou, ik heb nooit geld uit willen geven aan zo’n ding, maar soms komt iets gewoon op je pad. Alsof het je lotsbestemming is ofzo. Wat? Een buizenradio. Ik heb m niet nodig (heb radio’s genoeg), maar kon m gratis krijgen van een vriend die de woning van z’n overleden moeder aan het uitruimen was.

..

En toch zou het leuk zijn als ie nog muziek gaat spelen. Ik heb m nog niet aan durven zetten. Volgens mij kan dat ook niet want de stekker die er op zit is niet compatible met moderne geaarde stopcontacten:
[Afbeelding]

Ik kan er wel een nieuwe stekker aan maken, maar heb wel eens gehoord dat die oude buizenspullen nog wel eens kunnen ploffen als je ze aan zet na lange tijd. Ik heb nog geen ervaring met het repareren van die dingen. ..
Maar behalve alleen dit apparaat laten zien, had ik ook nog een vraag. Wat zijn die aansluitingen aan de achterkant? Er zitten punten op voor antennes en voor een externe speaker. Maar ik heb geen idee wat ze daar in de jaren 50 voor gebruikten. Banaanpluggen?
[Afbeelding]
Andere stekker erop zetten en gewoon proberen. Ik heb ook een audio buizenradio en die speelt prima.
Je kunt eventueel voorzichtig een kwastje en de stofzuiger aan de binnenkant het meeste van het stof weghalen. Anders niet schrikken wanneer je wat ruikt wanneer de buizen opwarmen.

De aansluitpen onder antenne is een banaanplug. Anders een stuk 2,5mm installatiedraad gebruiken, dat werkt ook goed.

Leuk hoor, die radio is inderdaad van de jaren vijftig: https://www.radiomuseum.org/r/kaiser_w1440w_144.html

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:05