Toon posts:

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 142 Laatste
Acties:
  • 1.540.433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-03 18:39
SannrHerr schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:35:
[...]

Haha, zo uniek is dat nu ook weer niet. ;)
Voor mij wel :)

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:26
Xfile schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:30:
[...]

Op Marktplaats is een Bluesound Node 2i onder de 500 euro te krijgen.
https://www.marktplaats.n...5443355-bluesound-node-2i
Heb net zondag een node 2 voor 220 euro gescoord. Werkt perfect. Het rubber was helemaal vergaan en daardoor erg plakkerig, maar na een uur poetsen met goe gone was die weer als nieuw.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-03 21:13

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik ben ook nog steeds in de markt voor een bandrecorder. Zit er helemaal in. Al menig Youtube video gekeken. Van introducties tot reparaties. Machtig spul! Zelfs op TikTok hipstermeisjes met bizar vette taperecorders (een waar je spoelen erop doet gewoon met de tape rechtdoor. En een rollertje trekt de tape dan omhoog tegen de koppen aan in het midden). Valt me vies tegen wat het allemaal kost. Ik ga voor de zen approach (net als bij mijn vintage cameras en vintage horloges): ik houd MP in de gaten continu for a steal en bij de kringloop idem dito.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:33
Jazzper schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:20:
Ik ben ook nog steeds in de markt voor een bandrecorder. Zit er helemaal in. Al menig Youtube video gekeken. Van introducties tot reparaties. Machtig spul! Zelfs op TikTok hipstermeisjes met bizar vette taperecorders (een waar je spoelen erop doet gewoon met de tape rechtdoor. En een rollertje trekt de tape dan omhoog tegen de koppen aan in het midden). Valt me vies tegen wat het allemaal kost. Ik ga voor de zen approach (net als bij mijn vintage cameras en vintage horloges): ik houd MP in de gaten continu for a steal en bij de kringloop idem dito.
Dat klinkt als een Akai GX-77 bandrecorder:

Dit is de laatste bandrecorder van Akai en die werd als ik mij niet vergis geproduceerd door Fostex voor Akai... Deck is dermate compact gebouwd dat het ding een service beurt geven een zeer lastige taak is (waardoor die eerder genoemde Frank Oomen er zelfs niet aan wil beginnen)...

Bekende euvels:
1. het spoelen van banden gaat niet zo snel als eigenlijk zou moeten... De motoren zijn fabriek af al niet zo sterk uitgerust als bij bijv. mijn Akai GX-225D en dan worden bepaalde componenten ook nog ouder en hebben slijtage wat het spoelen niet ten goede komt... Zie ook op dit plaatje dat het motortje (links op de foto) amper groter is dan een motor uit een cassettedeck mechaniek:

2. De scharnieren van de stofkap zijn regelmatig afgebroken en moeten vervangen worden (gelukkig geen groot probleem daar er genoeg ge-3d printe vervangers zijn)...

3. Dat rolletje drukt de tape in de juiste positie middels een staaf die omhoog komt.. Met enige regelmaat is het vet bij het mechaniek van dat ding hard geworden waardoor deze niet meer omhoog komt...

Bij die laatste komt het onderhoud nog meer om de hoek kijken en ja, hij is erg krap van binnen:

Hoewel ik het ook een mooie recorder vindt zou ik toch nog even verder kijken en voor een minder gevoelig model gaan dan deze GX-77... ;)

Bijvoorbeeld deze Teac is voor 150 euro zonder tapes of 200 euro met tapes op te halen en dat is een prima deal wat mij betreft... Tjah en als je handig bent en het niet erg vindt dat de recorder zwart gespoten is kun je deze oppikken voor 60 euro: https://www.marktplaats.n...w-bandrecorder-loop-sloop

[Voor 13% gewijzigd door rcor op 15-11-2022 23:33]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:54

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

In mijn ogen hebben alle tapedecks onderhoud nodig. Niet alleen maar oude vet of olie verwijderen en opnieuw invetten.

Die Akai GX-600D van mij (rond 1976?) heeft naast oude vet, huisstof en spinnen aan de binnenkant, een verbogen pin, kanaal dat soms uitvalt... waarschijnlijk vieze connectoren of torren of caps die aan het doodgaan zijn, er ontbrak een voetje en de koppen waren vies.

Bij uitzetten zit er nog heel veel spanning in het apparaat, geen idee waarom.

Dit ding lag op zolder, vandaar dat er stof en spinnen inzaten.

Haha, ellende?
Met bijna 45 jaar hebben zeker onderhoud nodig.

[Voor 17% gewijzigd door MedionAkoya op 17-11-2022 17:52]

Trein?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Tjah en als je handig bent en het niet erg vindt dat de recorder zwart gespoten is kun je deze oppikken voor 60 euro: https://www.marktplaats.n...w-bandrecorder-loop-sloop
Dat zwart gespoten lijkt nog het minste om zorgen over te maken.

En ja het was die je afbeeldt! Vet ding wel. Maar ik lees ellende.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:10
rcor schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:09:
[...]

Dat klinkt als een Akai GX-77 bandrecorder:
[Afbeelding]

Dit is de laatste bandrecorder van Akai en die werd als ik mij niet vergis geproduceerd door Fostex voor Akai... Deck is dermate compact gebouwd dat het ding een service beurt geven een zeer lastige taak is (waardoor die eerder genoemde Frank Oomen er zelfs niet aan wil beginnen)...

Bekende euvels:
1. het spoelen van banden gaat niet zo snel als eigenlijk zou moeten... De motoren zijn fabriek af al niet zo sterk uitgerust als bij bijv. mijn Akai GX-225D en dan worden bepaalde componenten ook nog ouder en hebben slijtage wat het spoelen niet ten goede komt... Zie ook op dit plaatje dat het motortje (links op de foto) amper groter is dan een motor uit een cassettedeck mechaniek:
[Afbeelding]

2. De scharnieren van de stofkap zijn regelmatig afgebroken en moeten vervangen worden (gelukkig geen groot probleem daar er genoeg ge-3d printe vervangers zijn)...

3. Dat rolletje drukt de tape in de juiste positie middels een staaf die omhoog komt.. Met enige regelmaat is het vet bij het mechaniek van dat ding hard geworden waardoor deze niet meer omhoog komt...

Bij die laatste komt het onderhoud nog meer om de hoek kijken en ja, hij is erg krap van binnen:
[Afbeelding]

Hoewel ik het ook een mooie recorder vindt zou ik toch nog even verder kijken en voor een minder gevoelig model gaan dan deze GX-77... ;)

Bijvoorbeeld deze Teac is voor 150 euro zonder tapes of 200 euro met tapes op te halen en dat is een prima deal wat mij betreft... Tjah en als je handig bent en het niet erg vindt dat de recorder zwart gespoten is kun je deze oppikken voor 60 euro: https://www.marktplaats.n...w-bandrecorder-loop-sloop
Eens v.w.b. die Teac op Marktplaats. En aan die compacte apparaten zoals die GX-77 is het moeilijker onderhoud te plegen.

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• rcor
Even nog ter vergelijk de Akai GX-225D van achteren gezien aan de binnenzijde:

In de Akai GX-225D zitten drie motoren die allen van een flink formaat zijn... Nu hoeft een bandrecorder niet perse drie motoren te hebben, dat heeft die Teac van 150-200 euro ook niet als ik het goed heb (want die Teac is ook maar een instap modelletje, zij het wel een goede instapper)... Correctie: die instap Teac heeft zelfs 3 motoren.. Hoe dan ook: het verschil in motor grootte zie je heel goed...

[Voor 5% gewijzigd door rcor op 16-11-2022 12:39]

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-03 17:03

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Die Teac X-3 is echt een goeie machine, en die laat qua geluid zo'n Akai GX-225D alle hoeken van de kamer zien, instapper of niet :)

Ik heb ergens op zolder nog een GX-77 staan, goeie reminder om 'm weer even te laten spelen...

Verder: Ieder merk heeft wel iets. Het spul is allemaal minstens 40 jaar oud. De kans dat je er voor weinig geld eentje treft die helemaal perfect is is écht klein, aan alle machines die ik heb heb ik wel iets moeten doen.

Wil je eenvoudig beginnen met een bandrecorder, ga opzoek naar een Philips N4504 (die kosten geen bal, zijn van plastic maar vaak zijn ze met een nieuw snarensetje weer op de rit) of een Akai GX-4000D/210D of 215. Voelt degelijker aan dan zo'n Philips, doorgaans weinig echte problemen maar klankmatig is zo'n Philips eigenlijk wat beter.

Teac A-2300 ofzo kan ook, die hebben vaak wat mechanische problemen met hardgeworden vet, wat wel op te lossen is.

Wat bij mij vaak het beste werkt: Geef gewoon in je directe omgeving aan dat je naar zo'n ding zoekt. Je wil niet weten wat er dan ineens allemaal gratis van zolder komt. Marktplaats moet je in den beginne gewoon even links laten liggen, dan heb je dezelfde crap van zolder, maar dan voor de hoofdprijs.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• rcor
mentalmadnizz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:06:
Die Teac X-3 is echt een goeie machine, en die laat qua geluid zo'n Akai GX-225D alle hoeken van de kamer zien, instapper of niet :)
Ik ken die Teac zelf niet klank matig, maar hoor er wel altijd positieve geluiden over en ja soms is er ook budget spul die het dure materieel het nakijken geeft...

Zal mijn Akia GX-225D er niet om weg doen, die harde GX glaskoppen gaan meerdere mensen levens mee en dat is ook wat waard...

Enfin, de jongste Teac bandrecorder van dit model stamt uit 1992, het laatste jaar dat specifiek dit model geproduceerd is... ;)

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Deze vintage Philips B4X23A / 74 buizen radio van begin jaren 60 wordt nog gebruikt. Er komt een heerlijk geluid uit. Ik ben ook een liefhebber van moderne buisversterkers, dat komt vast ook met dank aan deze Philips radio.

Ik ben verbaasd dat die buizen het zo lang vol houden. Het enige wat ik zelf ooit heb vervangen is het gloeilampje achter de zenderschaal en een slecht contact achter 'het groene oog'.
Aan aansluitingen achter is ook geen gebrek.

Vraag mij alleen af of deze van binnen niet eens schoongemaakt zou moeten worden. Alleen durf ik dit niet want deze radio heeft ook emotionele waarde en alles werkt goed.

https://www.radiomuseum.org/r/philips_b4x23a.html

[Voor 20% gewijzigd door CR2032 op 17-11-2022 13:08]

• MedionAkoya

MedionAkoya

CR2032 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:26:
Deze vintage Philips B4X23A buizen radio van begin jaren 60 wordt nog gebruikt. Er komt een heerlijk geluid uit. Ik ben ook een liefhebber van moderne buisversterkers, dat komt vast ook met dank aan deze Philips radio.

[Afbeelding]

Ik ben verbaasd dat die buizen het zo lang vol houden. Het enige wat ik zelf ooit heb vervangen is het gloeilampje achter de zenderschaal en een slecht contact achter 'het groene oog'.
Aan aansluitingen achter is ook geen gebrek.

Vraag mij alleen af of deze van binnen niet eens schoongemaakt zou moeten worden. Alleen durf ik dit niet want deze radio heeft ook emotionele waarde en alles werkt goed.

https://www.radiomuseum.org/r/philips_b4x23a.html

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel bijzonder, ik begreep dat oude buizenversterkers gevoeliger zijn voor hedendaagse 230 volt. Want ze zijn gemaakt voor 220 volt
Zit er hier een schakelaar voor 240 volt?

Trein?

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04

OgWok

U.N.C.L.E.

Jazzper schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:20:
Een nette Revox A77 is toch voor een aardige prijs te krijgen en die hebben een perfect geluid en loopwerk.

Zoiets, de Akai autoloader?

[Voor 14% gewijzigd door OgWok op 17-11-2022 08:46]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-03 16:57

SannrHerr

Furor Teutonicus!

stijnislike schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:30:
[...]

Heb net zondag een node 2 voor 220 euro gescoord. Werkt perfect. Het rubber was helemaal vergaan en daardoor erg plakkerig, maar na een uur poetsen met goe gone was die weer als nieuw.
€ 220!? d:)b

2 of 2i?

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• rcor
Over die Teac X-3 gesproken: over dat model heeft Techmoan nog een filmpje gemaakt:

Ook hij is lovend over deze instapper... Voor 200 euro incl. een stapeltje TDK / Maxell tapes die vaak nog in goede staat zijn vindt ik het een zeer goede deal op MP voor wie in de markt is om te beginnen met een R2R hobby... ;)

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:26
2, prima ding. Klinkt erg mooi op B&W 606 S2 en een NAD 3020v2 versterkertje.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

rcor schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:11:
[...]

Ik ken die Teac zelf niet klank matig, maar hoor er wel altijd positieve geluiden over en ja soms is er ook budget spul die het dure materieel het nakijken geeft...

Zal mijn Akia GX-225D er niet om weg doen, die harde GX glaskoppen gaan meerdere mensen levens mee en dat is ook wat waard...

Enfin, de jongste Teac bandrecorder van dit model stamt uit 1992, het laatste jaar dat specifiek dit model geproduceerd is... ;)
Mja, die Akai was natuurlijk ook een beetje een budgetrecorder, denk dat Teacs in het algemeen een segment hoger zaten, en dan is zelfs een budgetrecorder al gewoon écht goed. Ik zou ook voor die Teac X-3 gaan.

Qua slijtvastheid, alles wat nu niet versleten is ga je niet meer verslijten. De tijd dat dat spul iedere dag meerdere uren stond te draaien is voorbij. Ik vind het in ieder geval geen argument meer om iets links te laten liggen :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 18:26
CR2032 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:26:
Buizen gaan ook wel lang mee. Op een gegeven moment verslijten ze wel, maar dat gaat geleidelijk en heeft voornamelijk met branduren te maken, niet met leeftijd.
Dat groene oog zal als een van de eerste buizen versleten zijn, dat kun je tegen die tijd ook wel terug zien.

Ik heb ongeveer dezelfde radio, de B4X12A, staat een stukje terug nog ergens een foto van. Iets ander uiterlijk, zelfde binnenwerk. Die had wel veel branduren, groene oog is op, en de rest van de buizen zijn ook aan vervanging toe. Waarschijnlijk een radio die altijd heeft aangestaan in een garage o.i.d. Was ook aan het uiterlijk te zien toen ik hem binnen kreeg. Het spul kan dus wel verslijten :)
Zo lang de radio goed speelt zou ik er niet aankomen. Zal waarschijnlijk genoeg stof binnenin zitten maar dat maakt voor de werking niet veel uit. En het zorgt ook voor die nostalgische geur tijdens het spelen :D

Mocht je hem toch willen laten schoonmaken, dan zou ik hem helemaal laten nakijken want waarschijnlijk zijn er ook wel wat oude condensatoren aan vervanging toe en zijn er een aantal weerstanden die ook flink verlopen zijn door de hoge spanning die in dit soort radios gebruikt worden. Dan moet je echt iemand zoeken die verstand heeft van dit soort spul.
MedionAkoya schreef op donderdag 17 november 2022 @ 01:01:
[...]

Wel bijzonder, ik begreep dat oude buizenversterkers gevoeliger zijn voor hedendaagse 230 volt. Want ze zijn gemaakt voor 220 volt
Zit er hier een schakelaar voor 240 volt?
Dat valt op zich wel mee. Tolleranties zijn vrij groot in dit soort schakelingen. Zolang de gloeispanning maar niet al te hoog is. Buizen zullen wel wat eerder versleten zijn, maar ook hierbij geld weer dat je het spul waarschijnlijk niet meer dagelijks gebruikt en meerdere uren laten spelen. Risico van uitgedroogde condensatoren of seleen gelijkrichters die op zijn is veel groter dan die 10% hogere voedingsspanning.
OgWok schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:34:
Een nette Revox A77 is toch voor een aardige prijs te krijgen en die hebben een perfect geluid en loopwerk.
Zeer zeker een aanrader, maar wel met de opmerking dat je een nette machine moet hebben. De meeste A77's hebben ook wel wat werk nodig. Ook daar versleten condensatoren waardoor er wat issue's kunnen zijn. En vaak geleverd als tweespoors versie. Kwalitatief natuurlijk net wat beter maar als je nog banden van oudere consumenten recorders wilt afspelen weer minder geschikt. En hele zachte koppen. Geen probleem als ze nog niet helemaal versleten zijn. Zoals hierboven al aangegeven: Zoveel ga je zo'n apparaat niet meer gebruiken dat dat echt een issue is. Maar er staan ook wel recorders te koop waarbij de kop al zo ver versleten is dat het wel te horen is..

• CR2032
  • Niet online
@MedionAkoya Ik heb ooit meegekregen dat deze Philips radios wel zijn gemaakt om tot wel 245V te kunnen blijven werken. Omdat er vroeger ook veel variatie zat op het net hebben ze de nodige tolerantie al meegekregen. Je kunt alleen lagere spanningen instellen.

@Twynn Thnx. Deze Philips heeft vooral vroeger dagelijks aangestaan. Het groene oog is gelukkig nog felgroen. Wel zijn de bakelieten (?) zijkanten verkleurd en de glasplaat, maar dat mag ook wel. Deze is van 12-1964.

Vandaag had ik al wat moed verzameld en met de stofzuiger + meest zachte borstel voorzichtig door de binnenkant heengehaald. Het is een stuk beter nu, meer durf ik niet. En de buitenkant wat meubelolie.

Alles werkt nog. Vooral de buizen met 'Made in Holland' zijn mooi. Met een etiket aan de binnenkant welke buizen erin zitten.
Zij staat nu weer vrolijk te spelen op Qmusic. :)

[Voor 7% gewijzigd door CR2032 op 17-11-2022 13:17]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

rcor schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:40:
Over die Teac X-3 gesproken: over dat model heeft Techmoan nog een filmpje gemaakt:
[YouTube: TEAC’s enduring budget reel-to-reels - the X3 series]

Ook hij is lovend over deze instapper... Voor 200 euro incl. een stapeltje TDK / Maxell tapes die vaak nog in goede staat zijn vindt ik het een zeer goede deal op MP voor wie in de markt is om te beginnen met een R2R hobby... ;)
die Techmoan maakt zulke heerlijke videos. Standaard avondje hier thuis: Vriendin in de zoveelste Netflix serie: wat kijk jij eigenlijk? Ik: nevermind...

Ook mooie quote onder dat filmpje:
A cool little-known story about TEAC: One of their first major projects was a commissioned prototype flight data recorder for the new at the time US Space Shuttle Program. One of the biggest challenges the US government specified was that the unit had to survive a 9g impact and not completely disintegrate, so the data could be recovered. The TEAC engineers went to task, but misunderstood the instructions due to the language barrier. On demonstration day, NASA and other competitors were dumbfounded after the impact test. Not only could the TEAC recorder withstand the immense impact, it also kept functioning perfectly.
"See, still works!" The Japanese engineers said proudly, while everyone's mouths were agape. "It survive 9g impact." Needless to say, TEAC won the Space Shuttle contract.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:37
Dat klinkt niet verkeerd voor 17,50. Verrassend zwaar deck dat aan alle kanten kwaliteit uitademt. Tweekopper met autoreverse.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

JVC cassettedecks zijn inderdaad echt goed. Heb er nog nooit echt aan hoeven sleutelen en dat zegt wel wat :)

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:36
Jazzper schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:56:
[...]

die Techmoan maakt zulke heerlijke videos. Standaard avondje hier thuis: Vriendin in de zoveelste Netflix serie: wat kijk jij eigenlijk? Ik: nevermind...
[...]
Zijn filmpjes zijn wel onderhoudend, maar het is soms werkelijk tenenkrommend om te zien hoe weinig verstand hij heeft van de binnenkant van het spul en hoe hij dan soms probeert om iets te repareren.
Niet om hem te bashen overigens. Hij kan er leuk over vertellen en daarbij laat hij niet na om heel veel details over de historie te delen. Dat deel maakt zijn video's zeker leuk.

[Voor 26% gewijzigd door Skynett op 17-11-2022 17:10]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Videopac
Wel apart dat JVC tot in de jaren ‘90 van die hifi volgens DIN 45 500 stickertjes op de cassettedecks bleef plakken.

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• MedionAkoya

MedionAkoya

Videopac schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:42:
Wel apart dat JVC tot in de jaren ‘90 van die hifi volgens DIN 45 500 stickertjes op de cassettedecks bleef plakken.
Misschien omdat er een DIN-stekker (5 polig?) op deze cassette decks zaten.
Mijn KD-A33 uit 1980 had dat wel.

Trein?

• nineball
Er zit geen din plug op deze speler en het omgekrulde stickertje heb ik verwijderd.

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:20

DatraxZ

TrueCrypts Everything

@Jazzper Reel-to-reel is een leuke, maar niet altijd goedkope hobby :)

Als je je aan het oriënteren bent op een deck, is het belangrijk dat je eerst even nadenkt over wat je precies wil.
7" of 10.5" spoelen mogelijkheid, 2 sporen of 4 sporen, 9.5cm/s & 19cm/s, of liever wat sneller?

Een Teac X-3 is een goed deck om mee te beginnen. Of een Teac van de A-series. Vraag zeker wel eerst duidelijke foto's van de koppen, want die zijn bij Teac relatief zacht en kunnen dus best ingesleten zijn als het deck al intensief gebruikt is.
Een Akai GX-77 is te vermijden. Revox B77 is vaak ook nog voor een redelijke prijs te krijgen en dat zijn echt hele goeie decks, mits de koppen nog OK zijn.

Eigenlijk zijn er 2 belangrijke zaken aan een tapedeck. De motoren en de koppen. Decks met brushed DC capstan motoren worden wel vaker te koop gezet als "speelt niet" oid. Dat kan dan betekenen dat de motor stuk is, en die zijn vaak best duur (lees: makkelijk 200€ of meer voor een nieuwe).
in elk geval hebben de meeste decks wel onderhoud, of her en der nieuwe componenten nodig. Als je een beetje handig bent is dat vaak zelf wel te doen. En anders kan je het altijd hier vragen :)

Wat betreft tape : vintage tape : Maxell, TDK en BASF zijn vaak nog goed. Persoonlijk koop ik bijna geen vintage tape meer, maar gewoon nieuwe RTM tape.

On a different note:

Deze week is, na heel erg lang wachten, een Sony EL-D8 portabel ELCASET deck aangekomen.
Dit type is heel erg zeldzaam, en deze kwam dan ook nog eens ver onder de gangbare verkoopsprijs te koop.
Zoals met alle spullen die ik koop, is ook deze defect, dus dat wordt een leuk winter projectje.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:37
Soms was er nog een service handleiding in een vakje aan de zijkant in Philips apparatuur.

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Deze Bose Wave Radio III is een kleine krachtpatser. Aangezien de Wave Radio's niet meer worden gemaakt is dit nu ook vintage audio. :)

De eerste keer toen ik deze radio hoorde wist ik niet wat ik meemaakte, het geluid wat hier uitkomt verwacht je uit een veel grotere installatie. Mooi geluid met veel details en laag en kan ook goed hard zonder te gaan vervormen. Heeft DAB+ en is hier aangesloten op een Chromecast Audio voor Qobuz en internet radio.

Bijzondere constructie met de lange opgevouwen bas tube.

• Bloempotgooier
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-03 18:48
Heb na 10 jaar weer leven geblazen in mijn Philips FA930 versterker omdat ik er een Pioneer DJ Controller op wil aansluiten die ik heb besteld.
Achteraf ben ik erg blij dat ik hem toen niet heb weggedaan :D

Ik heb 2 Sony luidsprekers van 6 Ohm op de kop getikt.
In de handleiding van de versterker staat vermeld:

Speakers, aansluitingen voor een paar luidsprekers, impedantie 8-16 Ohm.
Uitgangsvermogen IEC 2x60 W (8 Ohm) , IEC 2x75 W (4 Ohm).

Nu heb ik een vraag over de impedantie van de luidsprekers. Is het schadelijk voor de versterker om luidsprekers aan te sluiten met een impedantie van 6 Ohm?

• Skynett
Nee hoor, maakt niet zo veel uit. Hij kan iets warmer worden, maar zolang je niet de hele tijd op max volume speelt zal er niet veel stuk gaan. En voordat je hem zo hard zet hoor je het geluid al vervormen.

• Bloempotgooier
Skynett schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 00:01:
Nee hoor, maakt niet zo veel uit. Hij kan iets warmer worden, maar zolang je niet de hele tijd op max volume speelt zal er niet veel stuk gaan. En voordat je hem zo hard zet hoor je het geluid al vervormen.
Thanks! Voorlopig blijf ik ze dan nog wel gebruiken. Heb ik nog even de tijd om wat betere 8 Ohms speakers te vinden :)

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-03 19:50
Bloempotgooier schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:20:
Heb na 10 jaar weer leven geblazen in mijn Philips FA930 versterker omdat ik er een Pioneer DJ Controller op wil aansluiten die ik heb besteld.
Achteraf ben ik erg blij dat ik hem toen niet heb weggedaan :D

Ik heb 2 Sony luidsprekers van 6 Ohm op de kop getikt.
In de handleiding van de versterker staat vermeld:

Speakers, aansluitingen voor een paar luidsprekers, impedantie 8-16 Ohm.
Uitgangsvermogen IEC 2x60 W (8 Ohm) , IEC 2x75 W (4 Ohm).

Nu heb ik een vraag over de impedantie van de luidsprekers. Is het schadelijk voor de versterker om luidsprekers aan te sluiten met een impedantie van 6 Ohm?
Het kán schadelijk zijn als je op hoog volume gaat afspelen want dan loopt de stroom naar de speaker teveel op en kan het de eindtrap beschadigen.
De luidspreker heeft geen constante impedantie maar die loopt vanaf lage frequenties af van zo'n 30 Ohm naar boven de 20 Khz 4Ohm of lager.
Als het goed is heeft de fabrikant van de luidsprekers er voor gezorgd (IEC 60268) dat deze allerlaagste waarde de nominale impedantie (= 6 Ohm) met maximaal 20% onderschrijdt m.a.w. je hebt 20% speling.
Met andere woorden zet hem niet te hard en dan zal het goed gaan en zorg ervoor dat je flink dikke kabels voor het aansluiten gebruikt om de interne weerstand van de eindversterker zo laag mogelijk te houden.

Xiaomi 12 Pro 12GB\256GB EEA Global V14.0.8.0.TLBEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Oude bandjes niet zo best? Even een kleine test met Maxell LN 90 (NOS, sealed)

Bias, op links een kleine afwijking.

Level

• Bloempotgooier
snah001 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:02:
[...]

Het kán schadelijk zijn als je op hoog volume gaat afspelen want dan loopt de stroom naar de speaker teveel op en kan het de eindtrap beschadigen.
De luidspreker heeft geen constante impedantie maar die loopt vanaf lage frequenties af van zo'n 30 Ohm naar boven de 20 Khz 4Ohm of lager.
Als het goed is heeft de fabrikant van de luidsprekers er voor gezorgd (IEC 60268) dat deze allerlaagste waarde de nominale impedantie (= 6 Ohm) met maximaal 20% onderschrijdt m.a.w. je hebt 20% speling.
Met andere woorden zet hem niet te hard en dan zal het goed gaan en zorg ervoor dat je flink dikke kabels voor het aansluiten gebruikt om de interne weerstand van de eindversterker zo laag mogelijk te houden.
Dank voor de uitgebreide uitleg! d:)b Zeker, ga hem niet te hard afspelen en heb mooi dikke luidspreker kabel die ik ervoor gebruik. Nu verder zoeken naar een mooi paar Klipsch speakers :*)

• Videopac
OgWok schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:01:
Oude bandjes niet zo best? Even een kleine test met Maxell LN 90 (NOS)

[Afbeelding]

Bias, op links een kleine afwijking.

[Afbeelding]

Level

[Afbeelding]
Zo'n deck verdient betere bandjes.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Videopac schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:05:
[...]

Zo'n deck verdient betere bandjes.
Die krijgt tie ook. Zo hou ik hem nederig.

• CR2032
  • Niet online
Door mijn schoonmaakactie van de Philips B4X23A was ik nieuwsgierig geworden naar informatie over de gebruikte buizen, waaronder de EM80 met dat gave kattenoog.
En stuitte ik op https://nfor.nl en de https://www.nvhr.nl

Als je het hebt over de vraag gebruik je nog vintage audio?
Man, man, wat staat hier veel moois tussen uit oude tijden en het gaat daar niet alleen over radio's. Tot en met volledige ombouw naar bluetooth en DAB.

Erg leuk om te zien is een heuse NVHR reparatiedag. Met veel kennis en ervaring uit tijden die ik zelf niet heb meegemaakt. Ik herkende wel de Witte Kat batterijen! https://nvhrdocu.nl/foto/2022-10-30-rep-dag/#album-1

Er komen daar werkelijk prachtexemplaren voorbij. Zoals deze uit 1934, ik zeg een mooie Roon endpoint. ;)

bron: https://nfor.nl/index.php?mode=thread&id=324209

[Voor 11% gewijzigd door CR2032 op 18-11-2022 12:18]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Ik ben zelf in het bezit van een gerestaureerde en spelende Philips Lentebode uit 1933. Ben ook nvhr lid.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• The Eagle
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Van mjn kant ook een Philips / Pioneer vraagje. Ik ben behoorlijk bekend met de 600, 800 en 900 lijn alsmede met de jaren 90 Pioneers.
Heb op de slaapkamer een setje FB710 (Legend I, de kleintjes) staan. Hangt nu een simpel microsetje op te aansturing, maar dat kan beter lijkt me :P
Ik overweeg om er een Philips FR9x1 neer te zetten (951 zou gaaf zijn), of een losse FA9x0 or FA9x1 met een FT930. lLternatief is een Pioneer F676 tuner icm een Pioneer A550R.
De Pioneers trek ik zo uit de kast, maar een mooie periode correcte 900 serie zou mooier zijn :)

Nou komt de crux: analoge radio met een DIY antenne (coaxplug met een draadje). Welke ontvangtsinstallatie is dan de beste? Ik staar me een beetje suf op de specs qua gevoeligheid en demping namelijk. Wat wil je zo laag mogelijk, wat wil je zo hoog mogelijk, wetend dat de ontvangst kan varieren?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Videopac
The Eagle schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:03:
Van mjn kant ook een Philips / Pioneer vraagje. Ik ben behoorlijk bekend met de 600, 800 en 900 lijn alsmede met de jaren 90 Pioneers.
Heb op de slaapkamer een setje FB710 (Legend I, de kleintjes) staan. Hangt nu een simpel microsetje op te aansturing, maar dat kan beter lijkt me :P
Ik overweeg om er een Philips FR9x1 neer te zetten (951 zou gaaf zijn), of een losse FA9x0 or FA9x1 met een FT930. lLternatief is een Pioneer F676 tuner icm een Pioneer A550R.
De Pioneers trek ik zo uit de kast, maar een mooie periode correcte 900 serie zou mooier zijn :)

Nou komt de crux: analoge radio met een DIY antenne (coaxplug met een draadje). Welke ontvangtsinstallatie is dan de beste? Ik staar me een beetje suf op de specs qua gevoeligheid en demping namelijk. Wat wil je zo laag mogelijk, wat wil je zo hoog mogelijk, wetend dat de ontvangst kan varieren?
30-elements Fuba met dubbele reflector, liefst met rotor en de mast minimaal een paar meter boven de nok van je huis.

Als het binnenshuis moet, gewoon een dubbelse draad op de 300 Ohm aansluiting. En dan een beetje experimenteren om te bepalen welke hoogte en richting de beste ontvangst geeft.

[Voor 7% gewijzigd door Videopac op 19-11-2022 16:18]

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-03 13:24
@The Eagle Eigenlijk snap ik helemaal niets van wat je vraagt.
Wat wil je gaan ontvangen ?
Waar zitten die zenders qua lokatie?

Om het wat duidelijker te maken voor je, wil je buitenland ontvangen. Dan zo hoog en zo groot mogelijk.
Het zijn VHF verbindingen tenslotte. Is het voor lokaal, dan wil je zo gericht mogelijk. Punt is en blijft, je moet voor iets 'optimaals' het dak op. Sowieso

Hamvraag, wat wil je neerzetten en waar, en wat mag het kosten ?
Speel ik helemaal de tweakers-kaart, wat heb je zelf al gevonden, en waar kunnen wij je verder mee adviseren?

Ik heb voor de grap de vraag zelf eens even door een zoekmachine getrokken, en ben geschrokken van wat ik aan informatie tegenkom. Wat een onzin en slechte info. Dit was 40 jaar terug standaard info, en is nu volledig 8)7 . Man man :'(

[Voor 17% gewijzigd door Ed.juh op 19-11-2022 17:11]

• The Eagle

The Eagle

Gaat gewoon om 3FM en 538 uit de ether. Huis van 2011, en ontvangst met het huidige microsetje en een coaxplug met losse draad er aan is in principe prima.
Maar nu wil ik dus naar iets anders. Philips 900 of Pioneer. Dus ik wil weten welk tunerdeel beter is van deze drie:
https://www.p4c.philips.c...00s/fr951_00s_dfu_nld.pdf
https://www.hifiengine.co...brary/philips/ft930.shtml
https://www.hifiengine.co...brary/pioneer/f-676.shtml

Ik weet alleen niet zo heel goed waar ik exact op moet letten qua specs.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ed.juh
Ah, ik had het even anders in moeten kleden dus :

3FM en 538 ( check )

Huiswerk voor jou:
1. welke 'mast' zit er het dichtst in de buurt die beide levert ?
> https://www.radiofreak.nl/frequenties/
2. welke afstand kom je dan uit ?

Qua tuner gevoeligheid, moet je kijken naar de waarde uV/m en het eventuele ruisgetal wat daarbij wordt vermeld.

Meer dan dat is voor jou niet van belang ( kan hier nog een heel debat ophangen over kruismodulatie en getallen als je vlakbij sterke zender zit etc etc )

Uit mijn hoofd weet ik nog iets gelezen te hebben dat die FT930 erg goed scoorde qua gevoeligheid.

• The Eagle

The Eagle

No problem, town ik mijn vraag net teruglas vroeg ik me ook af of ie duidelijk genoeg was :+

Ik vermoedde ook niet dat er veel van belang zou zijn. Maar als ik kijk naar deze waarden:
Sensitivity: 1uV (FM)

Signal to Noise Ratio: 73dB (FM)

Distortion: 0.12% (FM)

Selectivity: 85dB (FM)
Is een hogere waarde dan beter, of juist een lagere?

• Ed.juh
@The Eagle
Lager .. hoe minder microVolt er nodig is, om opgepikt te worden
Bij een zo hoog mogelijk SNR.
Ofwel, wat kan er nog uit de ruis worden gehaald, met zo min mogelijk verminking.
Selectivity valt buiten het kader van dit forum, en is (hoop ik ) niet van belang in jouw geval.

Qua antenne, er is niet heel veel goeds uit een draadje te halen. Als het kan is een dipool wat je buiten aan de schuur of op zolder kan hangen al zo veel beter. Desnoods een raam-plak-antenne.

Maar het kan ook goed zijn, dat een van de 'nozema' masten in jouw stad staan, dan is het een no-brainer.
Er was een reden waarom in de jaren 70/80 iedereen een FM en een TV hark op het dak had staan tenslotte. Er zijn wel meer zenders bijgekomen, maar niet heel veel meer zendmasten (dab niet meegeteld).

Wil je meer weten, dan is nfor.nl een goede plek om eens rond te kijken.

• CR2032
  • Niet online
@The Eagle De vraag is wel of het nog zin heeft om nu nog voor een FM-tuner te gaan.
FM gaat onherroepelijk stoppen. Je kunt beter voor een uitbreiding met ook DAB+ gaan eventueel in combinatie met internet radio.

De laatste jaren is de ontvangst van DAB+ flink verbeterd. Het werkt hier perfect met een kleine antenne bij een raam.

Bijvoorbeeld deze uitbreidingsset voor een bestaande stereo set.
https://www.amazon.nl/Tec...dsbediening/dp/B07Z59DLSJ

• The Eagle

The Eagle

Dat weet ik, maar dat zien we dan wel weer :)

Punt is: ik heb nu een microsetje op mijn FB710's en daar wil ik iets mooiers op. Dus de 900 serie lonkt. Receiver is ideaal, maar die zie je niet heel veel. Dus dan ga je naar combinaties van amp en tuner kijken. Van amps weet ik genoeg, tuners wat minder. Vandaar de vraag :)

Het is dus niet zo dat de ontvangst slecht is, die is eigenlijk prima. Maar de aansturing van de speakers kan beter ;)

[Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 19-11-2022 23:53]

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:49
CR2032 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:31:
@The Eagle De vraag is wel of het nog zin heeft om nu nog voor een FM-tuner te gaan.
FM gaat onherroepelijk stoppen. Je kunt beter voor een uitbreiding met ook DAB+ gaan eventueel in combinatie met internet radio.

De laatste jaren is de ontvangst van DAB+ flink verbeterd. Het werkt hier perfect met een kleine antenne bij een raam.

Bijvoorbeeld deze uitbreidingsset voor een bestaande stereo set.
https://www.amazon.nl/Tec...dsbediening/dp/B07Z59DLSJ
Ik denk dat dat nog wel even duurt voor FM verdwenen is. Mijn schatting is dat dat zomaar nog 10 jaar zou kunnen zijn (maar misschien nog we langer). Ik heb hier nog een gewone fm tuner aangesloten staan op zolder in de werkkamer, jammer wel dat de ontvangst behoorlijk wordt beïnvloed door alle andere apparatuur daar 🙈. Maar nog altijd beter dan de dan wekkerradio naast mijn bed die om de haverklap stoort door een oplader snoertje, verplaatsing van de antenne etc. Als deze ook overleden is, komt er geen dan meer naast mijn bed maar ga ik streamen (maar back to topic). Ik zou lekker voor FM gaan zolang het duurt.

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:05
FM is inderdaad voorlopig nog prima. Het uitzetten wordt iedere keer uitgesteld. Er zitten gewoon nog teveel haken en ogen aan DAB+-only gaan. En als het wel verdwijnt koop je gewoon zo’n microtransmitter en stuur je jouw favoriete geluidsbron gewoon daarmee door. Probeer dat maar eens met DAB+ (veel complexer) of zelfs streaming, waar je allemaal servers voor nodig hebt. FM is zo simpel dat je het met wat basis electro kennis, wat componenten en een soldeerbout zelf kunt maken, als je daar handig mee bent. Ben ik zelf niet, maar een off the shelf zendertje kost ook bijna niks.

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-03 20:53
Dit (bovenstaand) plus het feit dat we in 1 klap een afvalberg creeren van 43 miljoen afgedankte fm ontvangers....... Heeft daar wel eens iemand over nagedacht?

Dus ik verwacht FM voorlopig ook niet afgeschakeld. Werkt nog veel te goed en dAB+ voegt echt helemaal niets toe.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:55
FM gaat op termijn uitgeschakeld worden omdat de frequenties ergens anders voor gebruikt gaan worden. Dan werken die microtransmitters ook niet meer als je pech hebt.
In de auto blijf ik het gebruiken, thuis is de antenne een probleem.

• f2ride2001
Marcel Br schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:14:
FM gaat op termijn uitgeschakeld worden omdat de frequenties ergens anders voor gebruikt gaan worden. Dan werken die microtransmitters ook niet meer als je pech hebt.
In de auto blijf ik het gebruiken, thuis is de antenne een probleem.
Geen probleem, gewoon een kwestie van meer vermogen :+
Wat hadden we vroeger ook alweer: MRF327 _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door f2ride2001 op 20-11-2022 13:59]

• MedionAkoya

MedionAkoya

f2ride2001 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:32:
Dit (bovenstaand) plus het feit dat we in 1 klap een afvalberg creeren van 43 miljoen afgedankte fm ontvangers....... Heeft daar wel eens iemand over nagedacht?

Dus ik verwacht FM voorlopig ook niet afgeschakeld. Werkt nog veel te goed en dAB+ voegt echt helemaal niets toe.
Als DAB komt, dan zijn al die ingebouwde autoradios in auto's van het vorige decennium ook gelijk nutteloos.
Die hebben lang niet allemaal DAB, en vaak hebben ze alleen FM.

Trein?

• Ed.juh
@f2ride2001 FM word niet afgeschaft, want er zijn te veel commercieële partijen voor een veiling.
Dat al die ontvangers bij het vuil kunnen, boeit niemand. DAB project is ergens in '80 gestart, en word gewoon uitgevoerd. Philips en co hadden bij die vervanging veel belang.
Sommige landen zijn al over, andere landen zijn gestopt met uitrollen.

En nee, er is nog geen planning van wie die ruimte overneemt, het verhaal was dat het te veel rotzooi uit de kabeltv / DSL modems op zou pikken.... Dus niet de overlast aanpakken, maar gewoon een stuk naar boven verhuizen in het spectrum... BLY89

• The Eagle

The Eagle

Sidenote: en op de FM is ook de inrichting voor nooduitzendingen etc. Gezien de ontwikkelingen in het oosten wil denk ik niemand daar momenteel aan tornen ;)
Hoe dan ook, dit staat vast niet hoog op de prio van de Haagse politiek. Het doet het en dat is dat, en iedereen is blij.

Maar goed, dit topic gaat over vintage audio, dus laten we het daar over hebben.
Ik doe even niet mee :+
Wel nieuw audiospul in gebruik genomen, maar een Pi3 met Allo Boss I2S DAC is nog niet echt vintage te noemen :P
Klinkt wel als een klok though
* The Eagle voorlopig happy camper :)

• karel-jacobse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:57
OgWok schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:08:
[...]

Die krijgt tie ook. Zo hou ik hem nederig.
En toch is de reclame van Maxell tape’jes legendarisch:

Mijn favoriet die indertijd op MTV continu speelde:

• CR2032
  • Niet online
@Ed.juh
De FM-band zal naar verwachting worden afgeschaft ergens vanaf 2027. Dat is best snel. Waarschijnlijk gaat dat gefaseerd per regio en moet dat zijn afgerond in 2032. Wikipedia: FM-omroep

De frequenties zijn weer nodig voor andere doeleinden en er is al veel geld gestopt in DAB+. Twee systemen in de lucht houden gaat het niet worden. Met een langdurige energiecrisis zou dat ook nog eens versneld kunnen worden, daar zou ik ook niet van opkijken.

Op nfor.nl lopen ook discussies over hoe mee om te gaan wanneer FM stopt. Een DAB+ of bluetooth in een buizenradio in te bouwen, een kleine lokale FM-zender te gaan gebruiken, net zoals ook al voor de middengolf werd gedaan. Zo'n losse DAB+ module los verbonden kan ook.

Het is jammer want dit betekent het einde van een tijdperk en alle vintage radios worden gedegradeerd tot versterker.

Toekomstbeeld

• rcor
CR2032 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:35:
@Ed.juh
De FM-band zal naar verwachting worden afgeschaft ergens vanaf 2027. Dat is best snel. Waarschijnlijk gaat dat gefaseerd per regio en moet dat zijn afgerond in 2032. Wikipedia: FM-omroep

De frequenties zijn weer nodig voor andere doeleinden en er is al veel geld gestopt in DAB+. Twee systemen in de lucht houden gaat het niet worden. Met een langdurige energiecrisis zou dat ook nog eens versneld kunnen worden, daar zou ik ook niet van opkijken.

Op nfor.nl lopen ook discussies over hoe mee om te gaan wanneer FM stopt. Een DAB+ of bluetooth in een buizenradio in te bouwen, een kleine lokale FM-zender te gaan gebruiken, net zoals ook al voor de middengolf werd gedaan. Zo'n losse DAB+ module los verbonden kan ook.

Het is jammer want dit betekent het einde van een tijdperk en alle vintage radios worden gedegradeerd tot versterker.

Toekomstbeeld
[Afbeelding]
Niet alleen jammer wat mij betreft... De grap is nou juist dat DAB+ lastig is om goed werkend te houden op radio's... Als er een update gedaan wordt op het systeem moet je niet ervan opkijken dat je ineens een nieuwe radio moet kopen omdat de fabrikant weigert een update te doen op het systeem om hem weer werkend te krijgen...

FM is wat dat betreft lekker simpel: eenvoudige techniek die goed werkt en die prima te ontvangen is, ook op radio's van bijna 70 jaar oud (zoals die buizen radio van mijn opa die ik een aantal weken terug liet zien)...
Er zijn mensen die zo'n radio voor de hobby hebben en die worden dat lekker radio luisteren via de FM dan ontnomen, terwijl dit niet nodig is...

DAB+ klinkt niet beter dan FM: het klinkt vaak gecomprimeerd en daar heeft FM geen last van... Die klinkt in mijn auto (een Peugeot 206+ waar ik de fabrieks-radio vervangen heb door een Kenwood bluetooth / CD / FM / DAB+ autoradio) echt veel dynamiekvoller dan DAB+ (dat komt weer door de te lage bit-rate van de DAB+ streams hier in NL)... Wat mij betreft totale geld verspilling van de overheid en radio stations...

• kozue
Ik ben het ermee eens dat 2 systemen in de lucht houden onnodige kosten met zich meebrengt. Dus kunnen ze beter nu gewoon stoppen met de slechtste van de 2: dat blikkerig klinkende DAB+ met z’n 64kbit streams. Hoe iemand ooit bedacht heeft dat zulke ruk kwaliteit ooit een upgrade kan zijn op FM ontgaat me volledig. Hoeven we ook onze buizenradio’s niet weg te gooien en de afvalberg onnodig vergroten.

Er is genoeg frequentieruimte over. Volgens mij is dat hele gebied tussen grofweg 50MHz en 87,5MHz helemaal dood. Waarom ze dan perse FM moeten schrappen zie ik niet. En als je DAB+ schrapt krijg je ook veel ruimte weer vrij. Dat hele blok tussen 174 en 240 MHz is meer dan 65 Mhz. Dat is 3 keer zoveel dan FM. En wat gaan ze er uiteindelijk mee doen? Zal wel weer de zoveelste band voor mobieltjes worden. Want die zuigen nog niet genoeg frequentieruimte op. Ze gaan net zo lang door met radio gebaseerde diensten schrappen tot er alleen nog maar mobiel verkeer over is. Alles voor de “vooruitgang”. Anyway, rant over.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:05

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

The Eagle schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:53:
Dat weet ik, maar dat zien we dan wel weer :)

Punt is: ik heb nu een microsetje op mijn FB710's en daar wil ik iets mooiers op. Dus de 900 serie lonkt. Receiver is ideaal, maar die zie je niet heel veel. Dus dan ga je naar combinaties van amp en tuner kijken. Van amps weet ik genoeg, tuners wat minder. Vandaar de vraag :)

Het is dus niet zo dat de ontvangst slecht is, die is eigenlijk prima. Maar de aansturing van de speakers kan beter ;)
De receivers missen echter wel de iconische blauwe lampjes ;)

Qua tuners, ga lekker voor de FT930. Dan heb je RDS en een flink geheugen voor alle zenders. De FT950 voegt weinig toe, aangezien de satelietdienst DSR niet meer in de lucht is.

De tuners hebben geen afstandbediening; die loopt via de afstandsbediening van de versterker en de ESI-bus van de 900-serie.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• The Eagle

The Eagle

Ik zie regelmatig een FR9xx icm een FT9x0 aangeboden. Dus receiver met tuner. Eigenlijk geen idee waarom iemand beiden zou gebruiken. Puur RDS dan ofzo :?

• CR2032
  • Niet online
@kozue DAB+ wordt nog steeds verbeterd. De publieke zenders zitten nu op 120 kbps en dat klinkt gewoon goed.

Deze DAB+ aanpassing voor een vintage buizenradio vindt ik wel erg mooi gedaan;
De DAB+ ontvanger vervangt een buis. Het afstemmen van de radio blijft hetzelfde werken en geeft zelfs 'ruis' bij het afstemmen tussen de zenders, het groene kattenoog blijft ook werken.

De buizenradio hoeft dan niet gedegradeerd te worden tot een versterker of actieve speaker. :)

https://www.strey.biz/en/blog/20151207-dab_conversion_kit/

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

The Eagle schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:52:
Ik zie regelmatig een FR9xx icm een FT9x0 aangeboden. Dus receiver met tuner. Eigenlijk geen idee waarom iemand beiden zou gebruiken. Puur RDS dan ofzo :?
De losse tuners zijn beter. Gevoeliger, betere kanaalscheiding, ondersteunen middengolf, RDS en (in het geval van de FT930) hebben een ingebouwde timer die samenwerkt met de DCC900/DCC951 en FC950.

De receivers hebben dan weer "simulated AM-stereo" dat wel aardig klinkt en besparen ruimte in je hifi-rack. Voor de Dolby Surround hoef je het niet (meer) te doen. De FR931 heeft maar één video-ingang (de FR951 heeft er 4), maar in alle gevallen composiet (dus belabberde beeldkwaliteit). S-Video en SCART zitten er niet op.

[Voor 15% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 22-11-2022 11:32]

• The Eagle

The Eagle

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:28:
[...]

De losse tuners zijn beter. Gevoeliger, betere kanaalscheiding, ondersteunen middengolf, RDS en (in het geval van de FT930) hebben een ingebouwde timer die samenwerkt met de DCC900/DCC951 en FC950.
[...]
De receivers hebben dan weer "simulated AM-stereo" dat wel aardig klinkt en besparen ruimte in je hifi-rack. Voor de Dolby Surround hoef je het niet (meer) te doen. De FR931 heeft maar één video-ingang (de FR951 heeft er 4), maar in alle gevallen composiet (dus belabberde beeldkwaliteit). S-Video en SCART zitten er niet op.
Mja, zou in mijn geval twe speakers op moeten. Vermogen aansturen zou leuk zijn, kan ik ze in geval van ook nog op wat anders hangen, maar vooralsnog hoeven ze alleen wat FB710's aan te sturen :)

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

The Eagle schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:05:
[...]

Mja, zou in mijn geval twe speakers op moeten. Vermogen aansturen zou leuk zijn, kan ik ze in geval van ook nog op wat anders hangen, maar vooralsnog hoeven ze alleen wat FB710's aan te sturen :)
En al zou je er meer dan twee willen aansluiten: alle FA9xx-jes ondersteunen dat ook (niet voor Dolby Surround natuurlijk, maar wel twee gescheiden luidsprekergroepen die je ook voor bi-amping kunt inzetten).

• Lennie schild
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 21:05
Muziekcassette weer bezig aan bescheiden opmars:

https://www.trouw.nl/binn...scheiden-opmars~bf4ca494/

• rcor
Voor wie in de markt is voor een bandrecorder opgelet:
https://www.marktplaats.n...-teac-model-x-3-mkii-1983

175 euro voor een Teac X3 MKII is geen geld... Het mooie is ook nog dat dit deck ook nog de EE tape (zeg maar de Type II tape of beter gezegd Chrome tape in cassetteband wereld) aan kan...

Als je dan nog geld over hebt koop je dit lot van 10 TDK SA EE tapes erbij om meteen het maximale uit de bandrecorder te halen:
https://www.marktplaats.n...ndrecorders-tdk-ee-chrome ;)

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:54
na het stuk op NOS zag je weer taperecorders trending op MP...

diskeltische lurker

• Corrigan
  • Niet online
Dat is al een tijd aan de gang. Op Amazon zie je ook de nodige walkmans. $16 is ook geen geld, met radio en oortjes er ook nog bij. Opvallend veel positieve reviews.

Hoe zou je dit nu moeten noemen? Is dit nu vintage of is dit new vintage. :P

https://www.amazon.com/By...-Headphone/dp/B07JWC2624/

• rcor
Corrigan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:13:
[...]

Dat is al een tijd aan de gang. Op Amazon zie je ook de nodige walkmans. $16 is ook geen geld, met radio en oortjes er ook nog bij. Opvallend veel positieve reviews.

Dat noemen ze dan retro... Geen idee of die walkman ook echt stereo is of slechts mono over twee oordoppen... Alleen een goede blik op de afspeelkop zal het ons kunnen vertellen...

Qua opname moet je hier niet te veel van verwachten: waarschijnlijk zit er een permanente magneet in en die is nooit optimaal voor elke tape...

Wil je compact gaan en goede opnamen willen maken? Kijk dan eens op Ebay of Marktplaats of er voor een leuk bedrag de Sony WM-D6C voorbij komt... Die heeft wel een elektronische wiskop... ;)

Oh ja, leuk detail is de batterij duur waar de eerste reactie op die walkman die je deelde over gaat: 1 tot 1,5 uur... Niet lang, ik kijk even verder als ik nu op de markt zou zijn voor zoiets... ;)

Edit 12:48 uur:
Voor wie handig is en een passende schroef heeft: https://www.ebay.nl/itm/1...3D%7Ctkp%3ABk9SR4D79MSUYQ
Moet de prijs niet hoger komen dan 150 euro wat mij betreft, anders links laten liggen... ;)

[Voor 18% gewijzigd door rcor op 23-11-2022 12:49]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

The Eagle schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:08:
Gaat gewoon om 3FM en 538 uit de ether. Huis van 2011, en ontvangst met het huidige microsetje en een coaxplug met losse draad er aan is in principe prima.
Maar nu wil ik dus naar iets anders. Philips 900 of Pioneer. Dus ik wil weten welk tunerdeel beter is van deze drie:
https://www.p4c.philips.c...00s/fr951_00s_dfu_nld.pdf
https://www.hifiengine.co...brary/philips/ft930.shtml
https://www.hifiengine.co...brary/pioneer/f-676.shtml

Ik weet alleen niet zo heel goed waar ik exact op moet letten qua specs.
Ik gok zomaar dat de tuners van de FT930 en FR951 vrijwel gelijk zijn, allebei afgeleiden van de FT880, die tuners zaten destijds in diverse Philips tuners, receivers en zelfs portables. Verschillen zitten dan vooral in bediening, al dan niet RDS etc.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• The Eagle

The Eagle

Corrigan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:13:
[...]

Voor de tapes zelf is dat iig een gevalletje YOLO zo te zien :X
Lijkt wel of ze het design van de Yoko's van vroeger gejat hebben :+

* The Eagle aait zijn mint Panasonic RQ-S75 maar eens
Al denk ik dat die (aanschaf 1995) inmiddels wel een paar nieuwe riemen kan gebruiken :P

• Corrigan
  • Niet online
@rcor Retro, dat is het goede woord!
Goedkoop is het zeker maar ook met wat negatieve reviews. "It eats my tape". Die zin heb ik lang niet gehoord.

Als ik verder kijk op Amazon dan voelt het nog meer als een trip door memory lane.
Zelfs deze spelers zijn weer terug, alsof ze nooit zijn weggeweest.

Toch maar eens op zolder gaan kijken, zoiets moet hier ook ergens nog wel liggen naast de nodige cassetebandjes.

• rcor
Toen ik onlangs naar de platen beurs in de Brabanthallen ging had ik ook iets compacts nodig om de cassettebandjes te kunnen beluisteren (om de kwaliteit van de tape te beoordelen, want om te horen of de muziek je bevalt kun je vaak ook Spotify gebruiken)...

Ik dacht nog heel even aan die moderne troep uit China met matige bouwkwaliteit om mee te nemen (want ja, zo'n Sony WM-D6C (die ik ook bezit) meenemen is toch niet handig ivm diefstal gevoeligheid), maar besloot toen om toch maar even Marktplaats te gaan struinen naar iets simpels wat daardoor amper onderhoud nodig heeft of defect kan gaan...

Ik kwam toen bij dit simpel jaren '90 modelletje van Aiwa (de Aiwa HS-PS163) uit:

Plaatje is niet van mijn walkman, maar geleend van internet... ;)

Ding heeft geen bas versterking in de vorm van zoiets als bass boost / mega bass / enzovoorts, maar alleen de basis voorzieningen: play, vooruit spoelen, terug spoelen en stoppen... Maar voldoet voor mijn beurs bezoeken... ;)

[Voor 3% gewijzigd door rcor op 24-11-2022 06:52]

• kozue
Walkmans zijn handig als je graag tapes draait. Afgelopen zomer heb ik er een paar keer een gebruikt op een boot. Aux kabeltje er in en klaar voor gebruik. Het is een basismodel van Sony en verder niet heel bijzonder, maar klinkt nog prima en deed z’n werk voor meerdere middagen op 1 setje batterijen. Ik had wel reserve batterijen mee, maar niet nodig gehad :)

• rcor
Enige weken terug deelde ik deze foto waarop de buizenradio die mijn Opa nog nieuw gekocht had te zien is zoals deze vandaag de dag erbij staat:

Ik vond vandaag nog een oude foto:

Op de foto zien we mijn oma van moeders kant en wellicht een van de jongste omen of de jongste tante (die dan later weer mijn peetante werd) vanuit ons mam haar familie kant (maar dit kan net zo goed een van mijn oudere neven of nichten zijn)... Maar ook op een gas kachel de bewuste buizenradio (niet de foto waar ik een paar weken terug op doelde, een andere foto dus waar hij zelfs duidelijker op staat)... Duidelijk is te zien dat hij destijds er beter uitzag dan nu... Of te wel: hij heeft optisch gezien betere tijden gekend...

Toch leuk om zo'n oude foto terug te vinden van iets wat nog steeds in de familie is... :D

Uit privacy overwegingen heb ik de gezichten van zowel Oma (die in het jaar 2000 overleden is als ik het goed heb) als de andere persoon (die ongetwijfeld nog leeft) uiteraard even geblurred... ;)

[Voor 9% gewijzigd door rcor op 26-11-2022 06:23]

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Nieuwe aanwinst:

Een Schaub-Lorenz Music Center 5001. Wel bekend uit het Techmoan-filmpje, maar ik wilde zo'n ding al langer hebben. Om dezelfde reden trouwens, en het moest vooral weinig geld en moeite kosten. Dus toen ik gisteren zo'n ding in embarmelijke staat tegenkwam in een kringloop voor 22,50 heb ik 'm direct meegenomen.

De tuner en de versterker die erin zitten zijn erg goed. Er komt serieus mooi geluid uit dat ding.

De bandrecorder had wat meer voeten in de aarde, die werkt nu wel, maar ruist echt enorm. Ik vermoed dat een paar van die antieke germaniumtorren aan hun eind zitten.

De 126-sporen tape is gelukkig aanwezig en gevuld met muziek. Van wat ik ervan kon horen was het euh... Niet echt mijn smaak... Maar het hoort wel bij zo'n machine :)

Overigens is hier de laatste tijd wel meer gaaf spul aangespoeld, en ik ben de afgelopen weken in de avonduren flink aan het hobbyen om alles weer werkend te krijgen, zal binnenkort eens wat foto's plaatsen ;)

• kozue
Nou, ik heb nooit geld uit willen geven aan zo’n ding, maar soms komt iets gewoon op je pad. Alsof het je lotsbestemming is ofzo. Wat? Een buizenradio. Ik heb m niet nodig (heb radio’s genoeg), maar kon m gratis krijgen van een vriend die de woning van z’n overleden moeder aan het uitruimen was.

De grootste reden dat ik m heb aangenomen is om m als decoratie te gebruiken in een toekomstige mancave als we groter gaan wonen. Die dingen zien er namelijk wel cool uit, en geven een bepaalde sfeer die moderne apparatuur niet geeft. Na een eerste korte schoonmaakbeurt:

En toch zou het leuk zijn als ie nog muziek gaat spelen. Ik heb m nog niet aan durven zetten. Volgens mij kan dat ook niet want de stekker die er op zit is niet compatible met moderne geaarde stopcontacten:

Ik kan er wel een nieuwe stekker aan maken, maar heb wel eens gehoord dat die oude buizenspullen nog wel eens kunnen ploffen als je ze aan zet na lange tijd. Ik heb nog geen ervaring met het repareren van die dingen. Een soldeerbout ben ik niet zo handig mee, dus recappen ga ik niet aan beginnen. Eerst maar eens die halve meter laag stof eruit gezogen. Het kan nog stukken netter, maar nu kun je tenminste het verschil weer zien tussen de buizen en de elco’s.

Maar behalve alleen dit apparaat laten zien, had ik ook nog een vraag. Wat zijn die aansluitingen aan de achterkant? Er zitten punten op voor antennes en voor een externe speaker. Maar ik heb geen idee wat ze daar in de jaren 50 voor gebruikten. Banaanpluggen?

• f2ride2001
Nooit zomaar aanzetten! Zeker niet als die van zolder komt. Altijd via variac opregelen.
Anders is ie zo kapot! Als je dat weet zoek iemand uit de buurt die wel weet hoe het moet aub

• kozue
Ik heb geen variac :+
Als ie kapot zou gaan is ook geen drama, want dan is ie nog steeds bruikbaar als deco ;)
Volgens mij kwam ie niet van zolder maar van de slaapkamer. Ik weet alleen niet of ie daar nog gebruikt is. Het lijkt me sterk dat zo’n oud apparaat na 70 jaar nog werkte. Tenzij er tussentijds onderhoud aan is geweest, maar of dat het geval is durf ik niks over te zeggen…

• nineball
Weer eens een paar leuke speakers op de kop getikt, Sony ss-g3. De tweeters zijn niet origineel maar erg netjes weggewerkt achter de bestaande roostertjes. Mooi spul, klinkt lekker.

• Skynett
kozue schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:52:

Maar behalve alleen dit apparaat laten zien, had ik ook nog een vraag. Wat zijn die aansluitingen aan de achterkant? Er zitten punten op voor antennes en voor een externe speaker. Maar ik heb geen idee wat ze daar in de jaren 50 voor gebruikten. Banaanpluggen?
Helemaal goed, inderdaad banaanpluggen. Die "zijn zo handig" want ze passen overal in, ook in het stopcontact. :+
Ik heb hier nog exemplaren liggen met een houten "handvat". Oude kerstverlichting zitten ze ook vaak aan. Andere tijden!

Inderdaad even via een variac doen, maar je zal versteld staan hoe goed zoiets nog kan werken. Ter vergelijking: Nu is al zeker dat werkelijk geen enkel Sonos apparaat over 70 jaar nog zal werken.

• f2ride2001
Ik weet niet waar je zit anders wil ik je wel helpen het deco stuk nog mooier te maken

• kozue
Ik woon in Heerhugowaard. Er zijn best wat punten die aandacht nodig hebben inderdaad. Vooral het houtwerk. Mocht HHW te ver weg zijn, tips om m mooier te maken kan ik altijd gebruiken. Zeker het hout onderaan is aan een opknapbeurt toe, die is redelijk versleten.

Er zijn gelukkig geen ontbrekende knoppen. Alleen de draaiknop voor de bas lijkt niet goed te werken. Bij de treble is er een mooi plaatje wat wegschuift om het "display" wit te maken op basis van hoe hoog het staat. Bij de bas verschijnt dat pas heel laat. Wellicht iets simpels om te fixen.

Dat "gouden" randje, kun je dat poetsen met iets als Velma scratch remover? Of poets je daar de glans ook mee weg?

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Superblij: vandaag werd door PostNL een Philips CD610 bezorgd. Eindelijk zonder haperingen en met een beetje prettige klank mijn CD's weer afspelen!

Hiervoor had ik een NAD C 541 en een Kenwood DP-3090. De NAD is inmiddels doorverkocht op Marktplaats, de Kenwood gaat linksom of rechtsom ook vertrekken. Bizar dat ik na al die jaren weer terug ben bij Philips, maar zowel het mechaniek als de DAC zijn dermate hufterbestendig dat ze zonder haperen vrijwel alles vreten.

Slecht idee... Hoe laat?

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:06
De radio op foto van @kozue doet me heel hard denken aan de radio die m'n grootvader had, een His Master's Voice. Ik denk (hoop) dat mijn papa die bewaard heeft, ga die eens moeten opzoeken

• f2ride2001
kozue schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:17:
Ik woon in Heerhugowaard. Er zijn best wat punten die aandacht nodig hebben inderdaad. Vooral het houtwerk. Mocht HHW te ver weg zijn, tips om m mooier te maken kan ik altijd gebruiken. Zeker het hout onderaan is aan een opknapbeurt toe, die is redelijk versleten.

Er zijn gelukkig geen ontbrekende knoppen. Alleen de draaiknop voor de bas lijkt niet goed te werken. Bij de treble is er een mooi plaatje wat wegschuift om het "display" wit te maken op basis van hoe hoog het staat. Bij de bas verschijnt dat pas heel laat. Wellicht iets simpels om te fixen.

Dat "gouden" randje, kun je dat poetsen met iets als Velma scratch remover? Of poets je daar de glans ook mee weg?
De omlijsting rond de schaal is meestal messing en kun je gewoon poetsen. Die gouden biezen zijn gewoon geverfd en zijn binnen de kortste keren weg.

Als ik de kasten doe die zo ver weg zijn gaat er meestal verfafbijt overheen. Dan is de kast weer helemaal mooi. Wel is dan het hout lichter want de bruine kleur is gewoon verf. Goud strepen maak ik met een verf pen goud van de action. Werkt perfect, daarna de blanke lak eroverheen en het ziet we weer uit als nieuw.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:53

kraats

Ik rol

Voor mij een twijfelgeval qua vintage, maar in ieder geval niet meer heel modern: ik heb een paar jaar geleden een pioneer PDR-555RW audio CD-recorder gekocht omdat ik die nog niet had :P
Helaas heeft deze na een tijdje veel kuren gekregen omdat een batterij was gaan lekken op het main board wat veel onderdelen aangetast heeft. Nu kon ik voor een tientje een andere 555RW krijgen op Marktplaats die er niet zo fris meer uit zag, maar voor onderdelen prima. En ja, het overzetten van de printplaat heeft mijn eigen speler weer aan het spelen gekregen.
Wat ik wel het meest interessant vond is dat de nieuwe speler geen productiemodel maar een sample was. Ook duidelijk minder mooi afgewerkt (bijvoorbeeld de achterkant). Hij deed het helaas zelf ook niet helemaal goed meer, maar ik bewaar 'm toch nog maar even voor de verzameling

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• GSX-MAN
  • Nu online

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Net even een rondje kringloop gedaan, twee oude Philipsen gescoord. Niet duur, benieuwd hoe ze bevallen.

Slecht idee... Hoe laat?

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:20

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met de Sony EL-D8 portabele Elcaset recorder.

Er was wel wat werk aan: de riemen en idler tire vervangen, er zaten enkele onderdelen muurvast (komt wel vaker voor bij het type vet wat Sony vroeger gebruikte), het hele loopwerk gereinigd en opnieuw ingevet, en een brake pad vervangen. Verder de volledige mechanische en elektronische calibratie gedaan, met behulp van de L9-MR calibratie tape die ik gemaakt heb van een nieuw aangekochte tape.

Enkele foto's hieronder.

Het binnenwerk :

Tijdens het afstellen :

Het eindresultaat :)

Meer foto's en uitleg kan je bij interesse hier lezen.

Een kort filmpje heb ik hier geplaatst.

Deze kan nu de collectie in :)

• GSX-MAN
  • Nu online

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Tape is een medium waar ik niet naar terug wil, maar wat een gaaf apparaat zeg!

Slecht idee... Hoe laat?

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 08:35
GSX-MAN schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:26:
Net even een rondje kringloop gedaan, twee oude Philipsen gescoord. Niet duur, benieuwd hoe ze bevallen.

[Afbeelding]
Van de CD380 zijn, als ik het internet goed begrijp, twee versies gemaakt. De vroege versies zouden de (legendarische) TDA1541 DAC gebruiken, maar bij de latere modellen zit er een (goedkopere) TDA1543 in. Alleen al een TDA1541-chip kost tegenwoordig meer dan wat jij voor de hele speler betaald hebt.
Welke versie heb je?

Ik ben zelf een TDA1541 fanboy, zoals je merkt :)

[Voor 6% gewijzigd door niek_nijmegen op 30-11-2022 18:20]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• GSX-MAN
  • Nu online

GSX-MAN

Run Fatboy Run

niek_nijmegen schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:18:
[...]

Van de CD380 zijn, als ik het internet goed begrijp, twee versies gemaakt. De vroege versies zouden de (legendarische) TDA1541 DAC gebruiken, maar bij de latere modellen zit er een (goedkopere) TDA1543 in. Alleen al een TDA1541-chip kost tegenwoordig meer dan wat jij voor de hele speler betaald hebt.
Welke versie heb je?

Ik ben zelf een TDA1541 fanboy, zoals je merkt :)
Ik heb de tweede versie, gcheckt adhv het serienummer. Maar die 610 die ik zondag binnen kreeg heeft 'm wel.

Slecht idee... Hoe laat?

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 08:35
GSX-MAN schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:22:
[...]

Ik heb de tweede versie, gcheckt adhv het serienummer. Maar die 610 die ik zondag binnen kreeg heeft 'm wel.
Oh, echt?! Ik had namelijk ook al wat gezocht toen je 610 voorbijkwam, en daarvan vond ik alleen dat die een 1543 zou hebben?

Ik ben trouwens wel benieuwd naar het verschil in geluidskwaliteit tussen een 1541 en een 1543. Ik heb die twee nog niet naast elkaar kunnen luisteren.

[Voor 14% gewijzigd door niek_nijmegen op 30-11-2022 18:29]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• GSX-MAN
  • Nu online

GSX-MAN

Run Fatboy Run

niek_nijmegen schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:26:
[...]

Oh, echt?! Ik had namelijk ook al wat gezocht toen je 610 voorbijkwam, en daarvan vond ik alleen dat die een 1543 zou hebben?

Ik ben trouwens wel benieuwd naar het verschil in geluidskwaliteit tussen een 1541 en een 1543. Ik heb die twee nog niet naast elkaar kunnen luisteren.
My bad, je hebt helemaal gelijk.

Jammer, want ik wilde de 1541, 1543 en bitstream inderdaad vergelijken.

Edit: de eerste indruk van het verschil tussen de Bitstream- en 1543 spelers is dat de klank bij de 1543's wat "warmer" lijkt. De 380 misschien nog wel iets meer dan de 610.

[Voor 37% gewijzigd door GSX-MAN op 30-11-2022 19:33]

Slecht idee... Hoe laat?

• The Eagle

The Eagle

Was hier laatst niet iemand die zijn eigen speaker stands wilde laten lassen?

Kwam deze tegen:
Target Luidspreker Steunen | Speaker Stands | 35 CM Hoog
€ 75,00
https://link.marktplaats.nl/m1916681446

Goed adres btw :)

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Vandaag een kringloopwinkel binnengelopen waar ik eigenlijk liever niet kom, omdat ze echt achterlijk hoge prijzen vragen. Toch stond ergens onderin een stelling deze unit, zonder prijs.

Uiteindelijk na veel gezeur een prijs overeengekomen van 12,50 bij de kassa, en dus mocht 'ie mee.

Het is een Advent model 200. Misschien wel het eerste Hi-Fi cassettedeck, en het eerste deck met Dolby B en mogelijkheid tot gebruik van CrO2 tape. Bijzonder zeldzaam in Nederland!

Leuk weetje: Het loopwerk (en waarschijnlijk de elektronica ook) zijn afkomstig van Nakamichi! :)

Na een flinke poetsbeurt en een snelle afregelbeurt werkt alles en klinkt 'ie redelijk. Misschien kan 'ie nog beter, maar het blijft echt een primitief ding uit de oertijd :)

• GSX-MAN
  • Nu online

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Ik ben door mijn bezoekje aan de kringloop vorige week wel weer gekieteld om deze week nog een keer terug te gaan. En ik draai weer de hele dag CD's bij het thuiswerken, nu dat zonder haperen kan.

De CD 610 is vooralsnog ongeslagen in het alles kunnen afspelen.

Toch zou ik weleens een shootout willen doen tussen diverse spelers met wat meer mensen. Om uit te vinden of het nou tussen of in mijn oren zit, dat ik verschil hoor (of denk te kunnen horen) tussen de spelers.

Slecht idee... Hoe laat?

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Er zijn zeker verschillen te horen tussen spelers, ik heb dit wel eens met een paar vrienden gedaan. Uiteindelijk konden we zelfs verschillen horen tussen drie CDD-882 loopwerken van Philips, een ongereviseerde, een gereviseerde en een gemodificeerde+gereviseerde. We hebben ook een heel goedkoop spelertje van Philips gepakt (een AK610 ofzo, met een TDA1543 DACje). Hier heb ik voor de DAC het i2s-signaal afgetakt en aan een los Chinees printje gevoerd met een Burr Brown DAC erop (PCM5102). Zo konden we met een tapeswitch schakelen tussen die twee DACs, en hier was dan weer totaal geen verschil tussen te horen. Het lijkt dus wel of het loopwerk en de stuurelektronica hiervan zelf de zwakste schakel zijn. Het was met afstand de slechtst klinkende speler die dag, dat wel, maar voor wat 'ie kost presteerde het redelijk.

Met diezelfde tapeswitch ook drie verschillende spelers tegelijk vergeleken, en we zijn zo door een aardige stapel spelers heengegaan. Nu moet ik even goed denken welke het waren, maar wat we in ieder geval hadden:

Sony 502ES en 302ES
Teac Z3000
Philips CD880
Cambridge Audio CD2
Denon DCD755AR
Philips CD104

en als losse DAC wat bouwprojektjes met een Burr Brown DAC, een Philips IS5022, een Cambridge Audio DACMagic Plus.

De verschillen die je gaat horen zijn niet wereldschokkend, uiteindelijk zal het vooral een smaakkwestie zijn :)

Pagina: 1 ... 135 ... 142 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee