Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 16:33
Maar dan ben je toch alleen maar bezig om nieuwe techniek in de oude vorm te krijgen hoe mooi die ook is?
Onderhuids zijn het compleet andere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28
Vorige week een Sony CDP-X202ES gehaald via Marktplatz. Vond het voor 90 euro wel een leuk dingetje om in te zetten als transport.

Ter plaatste geluisterd, niets aan het handje. Bij thuiskomst blijkt er alleen dat er regelmatig dropouts van het geluid plaatsvinden. Het klinkt niet echt als het overslaan van de schijf/lens. Het geluid verdwijnt ineens met wat licht digitale verstoring.

Dacht eerst aan de optical out, dus die gereinigd. Daarna toch nog even de lens schoongemaakt, maar ook niente. Via de cinch richting de versterker hetzelfde euvel.

ZIt nu te twijfelen wat de verdere course of action is. DAC wijlen misschien? Of het transportmechanisme? Lees wat voorbeelden van het mechanisme op oudere spelers die uitgedroogd kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Chocovla op 05-11-2022 12:01 ]

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoenT16
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-01-2023
Mijn huidige vintage slaapkamer setupje (plaatsing veranderd nog). Een Marantz 2270 gekoppeld aan een setje Mission 753 speakers.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/K0bjxsk/20221106-164759.jpg

Ook heb ik nog een 4270, die staat momenteel te spelen bij een vriend van mij.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HYTCF97/Screenshot-20221106-165329-Whats-App.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:18
KoenT16 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:54:
Mijn huidige vintage slaapkamer setupje (plaatsing veranderd nog). Een Marantz 2270 gekoppeld aan een setje Mission 753 speakers.

[Afbeelding]

Ook heb ik nog een 4270, die staat momenteel te spelen bij een vriend van mij.

[Afbeelding]
Mooie set... Heeft wel wat liefde nodig zo te zien, die Marantz 2270...Er zijn namelijk twee lampjes stuk... Dus om 'm wat mooier te maken zou ik alle lampjes vervangen door nieuwe (want als er al twee stuk zijn gaan de anderen waarschijnlijk binnenkort ook stuk)... Dat verdient deze mooie jongen...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenT16
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-01-2023
rcor schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:05:
[...]

Mooie set... Heeft wel wat liefde nodig zo te zien, die Marantz 2270...Er zijn namelijk twee lampjes stuk... Dus om 'm wat mooier te maken zou ik alle lampjes vervangen door nieuwe (want als er al twee stuk zijn gaan de anderen waarschijnlijk binnenkort ook stuk)... Dat verdient deze mooie jongen...
Staat zeker op de planning en een recap van de receiver ook, alsmede van de filters van de speakers, maar ik wil eerst even van genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-09 08:30
Ed.juh schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:18:
@AntoniusDD
Het is geen vloeken in de kerk, maar het is bijna onmogelijk, en gaat je vreselijk veel tijd en moeite kosten.
Ik kreeg ooit ook eens zo een vraag, het ombouwen van een telefoon-modem ( acoustisch nog ) naar ADSL. Want hij had maar een 1 inbouw-slot.

Wat is je verwachting?
Een analoog tuner front waar alle DAB+ kanalen te zien zijn, zoals dat vroeger bestond?
Ja, de FM band had ook kanalen, al is bijna iedereen dat vergeten is. Maar dat gaat niet op je front passen, het zijn teveel kanalen.

Je kan natuurlijk een tuner kopen in de kringloop, er liggen er zat, analoog/kabel is er niets meer qua aanbod, en antennes op het dak worden door gemeente/verhuurders niet meer gewaardeerd. Wat me meteen op het volgende punt brengt. Ja, ombouwen ( of eigenlijk alles intern veranderen ) zou kunnen, maar ook voor DAB+ zul je iets qua ontvangst nodig hebben. Wil je dat? Of je moet relatief dichtbij een DAB+ zender zitten.

Wat zou kunnen is een DAB+ naar FM converter gebruiken, hoewel dat niet helemaal een correcte term is.
Een DAB+ ontvanger die dan naar ergens tussen de 87 en 108 MHz een FM signaal zendt. Dat kan, vindt je op de bekende plekken als Ali en Ebay Amazon en Bol en elders.
Dan maar hopen dat je zendertje boven de electronisch ruisvloer uitkomt, want ook in de FM zit veel rotzooi van modems/tv/zonnepanelen etc etc. En je mag maar een vrij laag vermogen opwekken, anders ben je een piraat aan het worden.

TLDR
1. Nee
2. Knutselen / Verherbouwen
3. DAB+ rx > FM tx kopen
Nu vraag ik me af hoeveel moeite het zou kosten om een Technics ST-GT1000, die reeds DAB heeft, te voorzien van DAB+

Ik weet nog dat ik voor mijn Pioneer Receiver zitten zoeken heb naar DAB+ mogelijkheden toen Telenet besliste om het analoog radiosignaal via de kabel te stoppen, en voor bepaalde modellen was er een stukje dat je in de USB-poort moest steken en je had DAB+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 11:46

SannrHerr

Furor Teutonicus!

KoenT16 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:54:
[..] een setje Mission 753 speakers.
Mooi spul is dat! Mijn pa had een set tweedehands 753's bij Hobo te Arnhem gekocht. Na een upgrade heb ik ze een tijd in gebruik gehad. Ogen al indrukwekkend, hahaha!

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:30
@diedie2 Op gevaar af uit een vintage thread te worden gezet.
Ik denk dat dat geen DAB(+) was, maar DVB-C, en dat is weer weer iets anders.

https://www.netweters.be/...oax-kabel/m-p/76713#M8264

En inderdaad.

Wellicht, maar dat is heel wellicht is er een mogelijkheid dat het DAB stukje in die receiver met een andere chip kan worden opgelost. Maar ik ben dat nog nooit tegen-gekomen. Ook niet via een software update oid.
Nee, bij mijn weten zijn alle hardware matige DAB ontvangers zo goed als nutteloos.

Er zijn natuurlijk mensen die heel mooie interne verbouwingen doen, waarbij een groot deel van de buitenkant heel blijft. En je kan qua DAB+ ( en DRM en C-QCAM en DVB-C en HD-radio ) best wel eens met een RTL-SDR en een PI aan de gang, en kijken of je iets met de oude displays en knoppen kan.
Ik zie dat soort dingen heel graag, maar dat is echt maar voor een enkeling weggelegd om dat mooi uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 17:48
SannrHerr schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:50:
[...]

Mooi spul is dat! Mijn pa had een set tweedehands 753's bij Hobo te Arnhem gekocht. Na een upgrade heb ik ze een tijd in gebruik gehad. Ogen al indrukwekkend, hahaha!
Mission maakte mooie speakers. Geen idee hoe het nu is.
Ik had toentertijd de bescheiden Mission 761 speakers.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:45
Van het weekend mijn nieuwe vintage speaker stands onder de Celection Ditton 15XR gezet. Ze passen precies, de stands zijn precies even breed als de speakers (alsof ze ervoor gemaakt zijn 8) )

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DfR72gz9/IMG20221105115341.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NfTBLH95/IMG20221105115406.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 17:36
DAB+ gebruikt naar mijn weten een andere codec. Oude DAB ontvangers zullen dus gewoon de audio niet kunnen decoderen, dus met een paar componentjes vervangen ben je er niet. Misschien is de makkelijkste oplossing om de ingewanden van een DAB+ ontvanger in het ding te zetten, maar dan moet je wel heel veel om zo’n apparaat geven, want anders kun je net zo goed die andere ontvanger gebruiken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
@kozue mpeg2 AAC idd, terwijl het daarvoor een wat simpeler mpeg1 was.
Ik was al wezen zoeken of de gebruikte chips eventueel uitwisselbaar zouden zijn, maar ik vrees van niet.
Vandaar ook mijn suggestie om de ingewanden eruit te halen en iets leuks met een PI en SDR te doen, als je het absoluut in dezelfde behuizing wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ed.juh schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:18:

Er zijn natuurlijk mensen die heel mooie interne verbouwingen doen, waarbij een groot deel van de buitenkant heel blijft. En je kan qua DAB+ ( en DRM en C-QCAM en DVB-C en HD-radio ) best wel eens met een RTL-SDR en een PI aan de gang, en kijken of je iets met de oude displays en knoppen kan.
Ik zie dat soort dingen heel graag, maar dat is echt maar voor een enkeling weggelegd om dat mooi uit te voeren.
Maar is het dan nog vintage? M.i. gaat het toch om het in de benen houden van oude apparatuur, niet om het kastje te houden en intern iets moderns er in te bouwen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@evilution De vraag is/was of een DAB receiver naar DAB+ is om te zetten.
Dat is op zich al niet vintage als je -25 Jaar oud aan zou houden, maar ik was zo aardig om even na te kijken hoe en wat. Disfunctioneel en vintage lijkt mij niet aantrekkelijk, en ik snap dat sommigen het leuk vinden om iets ouds gangbaar te maken met een leuke oplossing.

Het is onmogelijk ( nou ja, in hoge mate ) om nu nog een DAB signaal te gaan aanbieden aan die receiver.
Net zoals AM/FM aanbieden zijn restricties heeft.

Ik zou een DAB signaal kunnen opwekken, en met mij nog enkele honderden anderen in Nederland. Maar heel eerlijk gezegd is DAB en dergelijke voor mij over een grens heen. AM of beter gezegd Middengolf opwekken om die oude Erres radio geluid te laten maken, dat lijkt me nog wel leuk ( Ik meen ook dat dit in sommige particuliere musea ook wel eens gebeurd )

Het korte antwoord, ja, dat is niet iets vintage houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14
kingmace schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:04:
Van het weekend mijn nieuwe vintage speaker stands onder de Celection Ditton 15XR gezet. Ze passen precies, de stands zijn precies even breed als de speakers (alsof ze ervoor gemaakt zijn 8) )

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Schitterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Ed.juh betekent dat bijvoorbeeld ook dat je een (digitaal) satelliet signaal zou kunnen verzenden?

Kan me van een paar weken terug nog een discussie herinneren over een Philips FT950 die ook (digitale?) satelliet ontvangst had.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
@The Eagle Je zal verbaasd staan wat er allemaal met Software Defined Radio is te maken.
Digitaal sat signaal .. Uh, vermoedelijk wel.
Het is overigens ook nog een tijd/geld kwestie. Een paar mW is meestal onder de 2 GHz eenvoudig mits simpele modulaties en smal-bandig, daarboven wordt het een meng kwestie met duurdere componenten en vermogens. Wil je dat ook nog breed-bandig, dan gaat het nog meer in de knaken lopen.

Maar eens zien FT950 van Philips.
https://www.radiomuseum.o..._stereo_tuner_ft_950.html
Dat is dus DSR > Wikipedia: Digitales Satellitenradio – Wikipedia
Ik kan er niet heel veel over vinden, alleen dat het 16 kanalen van 32 Kbit gemuxed zou moeten zijn.
Dat zou middels 4-FSK ( een fase modulatie systeem ) binnen een 'kanaal-blok' van 27 MHz gemaakt moeten worden. Dat wordt zoeken naar componenten die dat kunnen. Mijn persoonlijke SDR redt die bandbreedte niet.

Ik moet ook zeggen dat de informatie over wat die FT950 nou precies ontving wel heel warrig is. Ik vond dit over DSR < https://www.radiomuseum.o...lliten_pcm_tuner_dsr.html > en dat zijn weer heel andere waarden.

Kort en bondig. Dit soort dingen is niet onmogelijk, maar het kost veel geld/tijd/kennis, en eigenlijk net zoals DAB is het probleem dat het geen eenvoudige techniek is, en doordat het een /vluchtig/ medium is, versus /hard/ medium zoals CD/Plaat/8-track, waarbij het opwekken decentraal is, kun je het gevoegelijk wel wegdonderen als er niets meer wordt aangeleverd.

PS Er zit een hele groot gat tussen Kunnen - Willen - Doen ( en beschikbare componenten :? )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Ed.juh schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:52:
en doordat het een /vluchtig/ medium is, versus /hard/ medium zoals CD/Plaat/8-track, waarbij het opwekken decentraal is, kun je het gevoegelijk wel wegdonderen als er niets meer wordt aangeleverd.
Dat is dus ook waarom die "moderne" alternatieven me helemaal niet aanspreken. Zowat alles wat tegenwoordig gemaakt wordt is afhankelijk van internet services. Service weg? Apparaat dood. Denk aan al die dingen met apps (smart-blabla), maar ook gewoon een internet "radio" (die zal ergens een lijst met URL's moeten ophalen en is dus afhankelijk van die server). Ik ben fan van systemen zonder externe afhankelijkheden, en de meeste vintage media voldoen daar aan. Meestal heb je een player en een medium, en die kun je blijven gebruiken totdat 1 van beide versleten is (en dan kun je het nog vaak vervangen of repararen). Een iPod is wat dat betreft eigenlijk ook prima (muziek die er op staat blijft speelbaar totdat het ding stuk is), maar dat valt bij mij nog lang niet onder vintage en gaat dan weer teveel offtopic ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kingmace
kozue schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:50:
[...]

Dat is dus ook waarom die "moderne" alternatieven me helemaal niet aanspreken. Zowat alles wat tegenwoordig gemaakt wordt is afhankelijk van internet services. Service weg? Apparaat dood. Denk aan al die dingen met apps (smart-blabla), maar ook gewoon een internet "radio" (die zal ergens een lijst met URL's moeten ophalen en is dus afhankelijk van die server). Ik ben fan van systemen zonder externe afhankelijkheden, en de meeste vintage media voldoen daar aan. Meestal heb je een player en een medium, en die kun je blijven gebruiken totdat 1 van beide versleten is (en dan kun je het nog vaak vervangen of repararen). Een iPod is wat dat betreft eigenlijk ook prima (muziek die er op staat blijft speelbaar totdat het ding stuk is), maar dat valt bij mij nog lang niet onder vintage en gaat dan weer teveel offtopic ;)
Helemaal mee eens, hoe vaak heb ik al niet meegemaakt dat nummers uit mijn Spotify lijsten zijn verdwenen omdat ze uit het assortiment verdwenen zijn. Doe mij maar ergens een fysieke of digitale kopie van die ik zelf in beheer/bezit heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@kozue Helemaal eens.
Ik zat ook zwaar te twijfelen of ik mijn posting niet fiks zou inkrimpen.
Je zou bijna een herdefinitie van vintage gaan bedenken. Ouder dan < x jaar, en nog bruikbaar.

ps, dat internet-radio probleem is wel te fixen, staan wat alternatieven op github.

• Xfile
kingmace schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:04:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Celestion, nog zo'n legendarisch merk!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 19:35

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb al jaren het idee dat ik nog eens met van die bandrecorder / tape deck wil spelen. Alleen de looks al zijn waanzinnig. Vind ik. Maar ik heb tot nu toe elke keer ze overgeslagen bij de kringloopwinkel want weer een interesse en weer ruimte.

Nu liep ik vandaag tegen drie aan (spoiler: heb ze laten staan). Ga me er toch eens op orienteren want ze blijven maar op mijn pad komen. Ik kwam tegen:

Akai 4000DS werkend, maar met ontbrekende top pinchroller en ontbrekende spoeldoppen voor €70
Philips N4420, defect voor €25
Uher Variocord 263 stereo, defect voor €15

Voelt als hoop ellende voor weinig.
Wat zijn specs om op te letten als je specificaties opzoekt? snelheden gok ik? en SNR?

En waarom zou je er een willen? Wat doen jullie er mee? Zo hoog mogelijk kwaliteit mp3/spotify er op weg schrijven en dan genieten van analoog geluid?

Ik draai nog regelmatig elpees op mijn Technics SL3 / Onkyo vintage amp.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Jazzper schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:51:
[...]
Wat zijn specs om op te letten als je specificaties opzoekt? snelheden gok ik? en SNR?

En waarom zou je er een willen? Wat doen jullie er mee? Zo hoog mogelijk kwaliteit mp3/spotify er op weg schrijven en dan genieten van analoog geluid?
Een aantal jaren geleden wilde ik ook persé een bandrecorder; vanwege de looks en de geluidskwaliteit.
Het werd een 2-sporen Revox A77. Een Revox omdat ik graag direct-drive apparaten wil. Dat gehannes met elastiekjes heb ik nooit zo in geloofd :), en 2-sporen bleek een vereiste als ik geen overspraak tussen de andere tracks wilde kunnen horen.

Ik wilde er toen vooral live concerten van radio4 mee opnemen (cassettes hebben te weinig speelduur, en minidisc is gecomprimeerd, en dat wilde ik niet). Maar sinds de kabelaanbieder geen analoog signaal meer aanbood, èn ik ontdekte hoe duur de hobby zou gaan worden (nieuwe tapes zijn gruwelijik duur, en voor 2e-hands ben ik te perfectionistisch), staat mijn Revox ongebruikt in de studeerkamer.

...Bovenop een Highcom- en een DBX2-ruisonderdrukker die ik later nog speciaal voor de opnames erbij gekocht had. Het was leuk, maar ik heb er het salaris niet naar om met tapes te blijven werken, helaas.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Maar, alles wordt duur als je er te perfectionistisch over gaat doen. Of het nou tapes zijn of een brei-hobby. Ik heb ooit een bandrecorder op een rommelmarkt gekocht voor €15, beetje opgelapt en draait nu prima. De banden zelf heb ik allemaal uit de kringloop. Nooit meer voor betaald dan een paar euro per stuk, en vaak nog minder. Vandaag toevallig nog eentje meegenomen voor een euro in een BASF LP 35 doosje met een Maxell XLII spoel, dus geen idee of de tape nu Maxell of BASF is. Al m'n bandrecorder spul samen heeft nog geen €100 gekost.

Natuurlijk verschilt het voor iedereen wat ze leuk vinden. De een is al tevreden als er geluid uit komt, en vind het hebben van een fysiek object gewoon leuk, terwijl de ander niet tevreden is met minder dan perfectie. Ik zit er zelf tussenin. Ik wil wel hifi, maar zolang het goed genoeg klinkt is dat prima. En dan kom je al snel een stuk goedkoper uit dan de audiofiel die alleen NOS tape gebruikt en perfect gerestaureerde machines (en gouden kabels gemaakt door elfjes en de hele audiofiel rataplan) :)

@Jazzper Al die defecte meuk zou ik lekker laten voor wat het is als je geen zin hebt om m zelf te fixen (of een hoop geld te dumpen bij een professional die dat voor je doet). Er zijn ook kringlopen die werkende machines verkopen. Soms moet je wat geduld hebben, maar meteen op het eerste het beste aanbod springen is nooit een goed idee.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• nineball
De kringloop schonk mij vandaag voor silly money een Pioneer A-858. Bijna 25 kilo historie uit 1989. Serieus spul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYrlAy36feNpEWyBKwdT9NbmwRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYSfXzstoIqwL5lVKyuQKDab.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeAxjVtBLgvKK6j0eYVlvK694dE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCiTwHzsRBNH2u21Ho7tAB0h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:57

Videopac

Rommelt wat aan.

nineball schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:17:
De kringloop schonk mij vandaag voor silly money een Pioneer A-858. Bijna 25 kilo historie uit 1989. Serieus spul.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt geweldig! Veel beter wordt een geïntegreerde versterker niet.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf ding. Beest van een amp. Ik heb zelf een A-701R (remote was een must have voor me :P) en dat is al een beest, maar deze is nog even twee stapjes hoger :D
Wat was silly money als ik vragen mag?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace

[Afbeelding]

[Afbeelding]
2x 105 Wattbij 8 Ohm, das flinke power!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
The Eagle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:30:
[...]

Gaaf ding. Beest van een amp. Ik heb zelf een A-701R (remote was een must have voor me :P) en dat is al een beest, maar deze is nog even twee stapjes hoger :D
Wat was silly money als ik vragen mag?
2 digits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
kingmace schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:32:
[...]

2x 105 Wattbij 8 Ohm, das flinke power!
Altijd fijn als het licht in huis even dimt als je een versterker aanzet. Even die twee colablikjes opladen.

[ Voor 6% gewijzigd door nineball op 10-11-2022 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

2 digits is idd geen geld voor zo'n amp :)
En dat ie de lampen laat knipperen geloof ik wel, opgenomen vermogen is 1kW :D

Overigens zijn de trafo's niet gescheiden per kanaal:
From 7x7 the amplifiers have two transformers in the power pack. However, these are not used for the separate supply of the two stereo channels, as is usually the case, but provide the positive and negative operating voltage of the power amplifiers.
Bron: https://www.hifi-wiki.de/index.php/Pioneer_A-858
Daar wordt overigens ook hun zwakke punt vermeld, en hoe het te fixen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Jazzper schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:51:
Ik heb al jaren het idee dat ik nog eens met van die bandrecorder / tape deck wil spelen. Alleen de looks al zijn waanzinnig. Vind ik. Maar ik heb tot nu toe elke keer ze overgeslagen bij de kringloopwinkel want weer een interesse en weer ruimte.

Nu liep ik vandaag tegen drie aan (spoiler: heb ze laten staan). Ga me er toch eens op orienteren want ze blijven maar op mijn pad komen. Ik kwam tegen:

Akai 4000DS werkend, maar met ontbrekende top pinchroller en ontbrekende spoeldoppen voor €70
Philips N4420, defect voor €25
Uher Variocord 263 stereo, defect voor €15

Voelt als hoop ellende voor weinig.

Ik draai nog regelmatig elpees op mijn Technics SL3 / Onkyo vintage amp.
Nou kan ik wel wat vertellen over de genoemde bandrecorders:
- Akia 4000DS: instap bandrecorder van Akai, niets bijzonders maar als hij werkt is het een leuke volledig manuele speler zonder de befaamde GX-koppen van Akai...

- Philips N4420: schijnt best goed te klinken, maar heeft veel plastic die afbreekt als je pech hebt. Daar staan Philips recorders uit deze tijd bekend om.

- Uher Variocord 263 stereo: oudje en slechts één vu-meter wat niet handig is bij het opnemen in stereo. Verder ken ik dit deck niet echt goed om er een uitspraak over te doen.

Ik zal op marktplaats eens rondkijken voor je... Er is altijd wel een mooi exemplaar te vinden, onderhoud hebben ze eigenlijk allemaal altijd wel nodig, daar ontkom je niet aan... Zeker bij die jaren '70 exemplaren die zo rechtstreeks van zolder komt... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
The Eagle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:18:
2 digits is idd geen geld voor zo'n amp :)
En dat ie de lampen laat knipperen geloof ik wel, opgenomen vermogen is 1kW :D

Overigens zijn de trafo's niet gescheiden per kanaal:

[...]

Bron: https://www.hifi-wiki.de/index.php/Pioneer_A-858
Daar wordt overigens ook hun zwakke punt vermeld, en hoe het te fixen :)
Goeie info. Ik heb hem inmiddels beloofd aan een Pioneer verzamelaar voor iets minder silly money, die gaat hem grondig onderhanden nemen. Van de winst kan ik een paar fysio behandelingen bekostigen, kolere wat is dat ding lomp en zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Interessante opties in diverse prijs klassen:
De Philips N4520 bandrecorder: deze grote bandrecorder is de betere bandrecorder van Philips en kan ook 26CM spoelen aan. Mooi deck voor oog en oor! Niet goedkoop in aanschaf, maar wel zijn geld waard wat mij betreft!

De Akai GX286DB is een goede 18CM spoelen bandrecorder met tip toets bediening... Het voordeel van zo'n tip toets bediening is dat er geen manuale zamac cam in zit die bij de simpele Akai spelers wel eens willen gaan rotten (net zoals bij die Akai die jij deelde)... Flink goedkoper dan die Philips, maar zeker niet minder als je kunt leven met de kleinere spoelen...;)

Morgen zal ik nog even verder kijken voor je, maar deze recorders zijn de moeite waard...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 11-11-2022 00:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
Al zoekende naar wat een Pioneer A-858 zo’n beetje opbrengt kwam ik deze Marktplaats advertentie tegen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TlE5B6lM9oO0mAtXSQhVFh1aGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3T9aNHVcTje4zCRClD5uYcf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-09 00:36
nineball schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:50:
Al zoekende naar wat een Pioneer A-858 zo’n beetje opbrengt kwam ik deze Marktplaats advertentie tegen…

[Afbeelding]
Ha Dan denk ik of een vrouw op dergelijke leeftijd echt dat laatste stukje ultra aan zoon telefoon gaat benutten.

Aan de andere kant, het gehoor slijt ook en kan ze net zo goed af met een 200eueo instap versterker:)

(Type ik op m’n vintage xiaomi mi6)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
HBSVDK schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:36:
[...]

Ha Dan denk ik of een vrouw op dergelijke leeftijd echt dat laatste stukje ultra aan zoon telefoon gaat benutten.

Aan de andere kant, het gehoor slijt ook en kan ze net zo goed af met een 200eueo instap versterker:)

(Type ik op m’n vintage xiaomi mi6)
Met dat haar kun je wel een paar knappe transmissielijnen dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

rcor schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 00:22:
Interessante opties in diverse prijs klassen:
De Philips N4520 bandrecorder: deze grote bandrecorder is de betere bandrecorder van Philips en kan ook 26CM spoelen aan. Mooi deck voor oog en oor! Niet goedkoop in aanschaf, maar wel zijn geld waard wat mij betreft!

De Akai GX286DB is een goede 18CM spoelen bandrecorder met tip toets bediening... Het voordeel van zo'n tip toets bediening is dat er geen manuale zamac cam in zit die bij de simpele Akai spelers wel eens willen gaan rotten (net zoals bij die Akai die jij deelde)... Flink goedkoper dan die Philips, maar zeker niet minder als je kunt leven met de kleinere spoelen...;)

Morgen zal ik nog even verder kijken voor je, maar deze recorders zijn de moeite waard...
Thanks en gave units! Vind €350 voor eens er mee pielen wel een uitgaaf. Ben ook best handig maar als ik YT repair video’s ben mag je heel wat elco’s vernieuwen of valt dat in praktijk mee? En zijn snaren nog goed te krijgen? Voor platenspelers ben ik altijd blij verrast.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

nineball schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:50:

[Afbeelding]
Vragen of ze een oudere Samsung en een paar gebruikte Crocs ook accepteert? :+
Neem verder aan dat je bekend bent met hifishark voor waardebepaling. Zo niet, dan nu wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: https://www.mircoroppolo.net/wp-content/uploads/2016/01/sony_tc-270_04.jpg
(plaatje van internet)

En een SONY TC270?

Staat er hier een voor 15 euro met kapotte snaar.

1973 / 2 speakers / 2x VU / 3 snelheden / 4 sporen /18 cm
https://www.radiomuseum.org/r/sony_tc270_tc_27.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Jazzper schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:37:
[Afbeelding]
(plaatje van internet)

En een SONY TC270?

Staat er hier een voor 15 euro met kapotte snaar.

1973 / 2 speakers / 2x VU / 3 snelheden / 4 sporen /18 cm
https://www.radiomuseum.org/r/sony_tc270_tc_27.html
Leuk ding... Zijn de koppen nog goed? Ding heeft namelijk niet de harde Sony F&F koppen, dus opletten! Verder niet heel speciaal, maar als het werkt is het geinig ding... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 13:45
Jazzper schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:44:
Thanks en gave units! Vind €350 voor eens er mee pielen wel een uitgaaf. Ben ook best handig maar als ik YT repair video’s ben mag je heel wat elco’s vernieuwen of valt dat in praktijk mee? En zijn snaren nog goed te krijgen? Voor platenspelers ben ik altijd blij verrast.
Valt op zich wel mee. Elco's vernieuwen is leuk voor de puristen of als je er echt wat mee wilt gaan doen (en zelfs dan alleen nog maar selectief nodig), voor gewoon om wat mee te spelen is dat niet nodig als het ding het doet. Uiteraard wel nodig als het apparaat niet meer werkt.

Snaren zijn nog prima te krijgen. Tapes kan lastiger zijn, de meeste oude tapes zijn bagger, daar moet je een beetje mee opletten. En om de beste resultaten te halen moet je zo'n machine vaak ook afstellen op de gebruikte tape. Wel leuk om allemaal uit te zoeken.

En qua koppen: Zolang ze niet versleten zijn is het allemaal niet zo'n probleem. Slijtage aan de koppen is ook gewoon zichtbaar. Revox heeft bijvoorbeeld hele zachte materialen gebruikt voor de koppen. Daar zie je vaak gewoon een slijtage streep op. Zolang die niet te breed is werkt het allemaal gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Hmm ik wil er een. Ik ga gewoon bij kringloop eentje scoren en daar mee pielen.

Ik zie alleen het praktisch nut anders dan charme niet helemaal. Wat ik bij elpees wel heb. Neem nou dit veel bekeken filmpje:

YouTube: Adele - Someone like you (reel to reel tape)

Van LP naar reel opgenomen en via USB DAC weer naar zijn pc/youtube. Waarom dan niet gewoon normaal de LP afspelen?

Kijk deze heeft nog bijzonder verhaal omdat het een (kopie van een) master is. Dus dat geluid heeft nog nooit iets digitaals gezien :)

YouTube: Pink Floyd - Money (master tape)

Help me out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik heb een ook een paar banden en een Tape Deck GX-600D in huis...Ik kwam ze tegen bij een woningontruiming. Helaas kunnen we eigenaar (oom) niet meer spreken. Niemand wist of ie werkte.

Ik vroeg mij af hoe men aan muziek kwam die op een onbespeelde tape kwam.
Ging men dan ook naar vrienden toe om tapes te kopiëren?
eerste melding van een GX-600D staat in een krant uit december 1974 (Delpher.nl).

[ Voor 27% gewijzigd door MedionAkoya op 11-11-2022 14:39 ]

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twynn
Jazzper schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:11:
Hmm ik wil er een. Ik ga gewoon bij kringloop eentje scoren en daar mee pielen.

Ik zie alleen het praktisch nut anders dan charme niet helemaal.
Dat is er ook niet, anders dan inderdaad gewoon een beetje als hobby.
Kijk deze heeft nog bijzonder verhaal omdat het een (kopie van een) master is. Dus dat geluid heeft nog nooit iets digitaals gezien :)

YouTube: Pink Floyd - Money (master tape)
Daar heb je ook alleen maar iets aan als je ook echt goede spelers hebt, dus inderdaad meer het idee van studio-recorders zoals de M15 die hier wel eens voorbij is gekomen, of de semi-pro modellen zoals de bovengenoemde philips 4522 of een nieuwere Revox zoals de PR99. En die heb je inderdaad ook niet voor weinig. Bij de gewone consumenten 18cm recordertjes krijg je er wel leuk geluid uit, veel meer is het niet. Het heeft z'n charme, je kunt er leuk mixtapes mee maken en je haalt er over het algemeen beter geluid uit in vergelijking met cassette's.

Als voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOI15Lz3yb3zRStA3MAnv9d1fWU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gL1s6XwF7EhoqwLhcdLBJlip.jpg?f=user_large
Dit heb ik een weekje geleden even in de woonkamer gezet om af en toe wat achtergrond muziek te spelen. Revox C36 uit 1958, mono machine. Op de lage snelheid kan er 6 uur muziek op zo'n tape en het heeft wel wat om die grote spoelen te zien draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
The Eagle schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:19:
[...]

Vragen of ze een oudere Samsung en een paar gebruikte Crocs ook accepteert? :+
Neem verder aan dat je bekend bent met hifishark voor waardebepaling. Zo niet, dan nu wel ;)
Ik ken hifishark en raadpleeg dat regelmatig. Maar er staan voornamelijk spullen op die niet verkocht worden door de idiote vraagprijzen. De spullen die wel fatsoenlijk zijn geprijsd worden vlot verkocht dus die zie je niet op hifishark. De volgende goudzoeker die een ongereviseerd oud lor koopt ziet die vraagprijzen en gaat dan hetzelfde vragen, wat geen hond gaat betalen en zo houdt dat zichzelf in stand. Het verschil tussen de Nederlandse en buitenlandse vraagprijzen is trouwens best groot, blijkbaar zijn we een nuchter volkje dat vintage gewoon ouwe meuk noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat laatste is natuurlijk niet erg, scheelt voor ons liefhebbers weer in de prijs :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Vandaag terug van de monteur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ONfgJupayWDzzZ9xrk6PfFSdps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onw6zBXXnmftRpAqHoiA4IIb.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Onkyo Integra TA-2800 cassettedeck... Speelt nu weer de sterren van de hemel... :D

Het display bleek niet eens echt stuk... Hij deed het gewoon, mits je de zelf bedachte oplossing van de vorige eigenaar gebruikte om het display in te schakelen... Daar zat wel een klein foutje in die aangepakt is en nu werkt dat dus goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsJ-8y0WDASEY8ZdaeVgLuLMTUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzbxtTitn1JH4yJYe6ojCgCb.jpg?f=fotoalbum_large

Ja u ziet het goed: een van de vorige eigenaar vond nodig om in dit deck een schakelaar op de route naar het display te plaatsen... Dat werkte niet helemaal correct, maar met een lichte aanpassing werkt dit nu probleemloos... Wellicht dat een van vorige eigenaren exact hetzelfde dacht als Marantz: als er minder aan staat heeft de voeding meer stroom over voor het geluid... ;)

Het hoort er niet in thuis, maar het werkt wel en het deck klinkt er ook niet minder om... Nu een opname aan het maken om van gaan te genieten en om te horen hoe goed dit deck is ten opzichte van een Akai GX-75... ;)

Edit 21:17 uur: En toen stopte het deck met werken... Bandje eruit, play knop in drukken: de spindels voor de spoelen werken, maar de twee capstans staan stil... Conclusie zonder hem open te maken: aandrijf snaar aan gort, dat kan haast niet anders... Morgen terug naar de winkel die hun monteur er aan heeft laten werken... Immers mag hij niet zo snel defect gaan na reparatie... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 13-11-2022 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
rcor schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:01:
Vandaag terug van de monteur:
[Afbeelding]

Mijn Onkyo Integra TA-2800 cassettedeck... Speelt nu weer de sterren van de hemel... :D

Het display bleek niet eens echt stuk... Hij deed het gewoon, mits je de zelf bedachte oplossing van de vorige eigenaar gebruikte om het display in te schakelen... Daar zat wel een klein foutje in die aangepakt is en nu werkt dat dus goed:
[Afbeelding]

Ja u ziet het goed: een van de vorige eigenaar vond nodig om in dit deck een schakelaar op de route naar het display te plaatsen... Dat werkte niet helemaal correct, maar met een lichte aanpassing werkt dit nu probleemloos... Wellicht dat een van vorige eigenaren exact hetzelfde dacht als Marantz: als er minder aan staat heeft de voeding meer stroom over voor het geluid... ;)

Het hoort er niet in thuis, maar het werkt wel en het deck klinkt er ook niet minder om... Nu een opname aan het maken om van gaan te genieten en om te horen hoe goed dit deck is ten opzichte van een Akai GX-75... ;)

Edit 21:17 uur: En toen stopte het dek met werken... Bandje eruit, play knop in drukken: de spindels voor de spoelen werken, maar de twee capstans staan stil... Conclusie zonder hem open te maken: aandrijf snaar aan gort, dat kan haast niet anders... Morgen terug naar de winkel die hun monteur er aan heeft laten werken... Immers mag hij niet zo snel defect gaan na reparatie... ;)
Of snaar eraf gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Dat kan idd ook nog, maar ik ga er niet aan beginnen: er is garantie op de reparatie en daar kan ik mooi gebruik van maken... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:11
rcor schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:29:
[...]

Dat kan idd ook nog, maar ik ga er niet aan beginnen: er is garantie op de reparatie en daar kan ik mooi gebruik van maken... ;)
Was hij voor dit defect naar de reparateur gebracht? Er kan natuurlijk ook weer iets anders defect zijn geraakt. Het zijn toch complexe dingen van binnen, en het spul is natuurlijk op leeftijd.

Maar ik hoop voor je dat hij het snel weer doet.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Skynett schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:12:
[...]

Was hij voor dit defect naar de reparateur gebracht? Er kan natuurlijk ook weer iets anders defect zijn geraakt. Het zijn toch complexe dingen van binnen, en het spul is natuurlijk op leeftijd.

Maar ik hoop voor je dat hij het snel weer doet.
Ja, de capstan snaar en wellicht ook de overige snaren waren tot snot vergaan en zijn vervangen door nieuwe snaren... Kans is groot dat daar het probleem wederom zit... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
rcor schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:29:
[...]

Goed plan, bovendien als de snaar er af gelopen is dan is het bijna zeker niet de juiste snaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
nineball schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:56:
[...]

Goed plan, bovendien als de snaar er af gelopen is dan is het bijna zeker niet de juiste snaar.
Dat zou zomaar kunnen, als ik zelf de snaren had vervangen kwamen de nieuwe snaren waarschijnlijk direct van Revox_de op Ebay of had ik deze gekocht bij Elektro Andijk... Dan weet je zeker dat je de juiste snaren toegestuurd krijgt die ook nog eens gegarandeerd van goede kwaliteit zijn... ;)

Maar ja, zo'n cloosed loop dual capstan loopwerk is geen gemakkelijke om aan te werken (zoals mijn Sony TC-RE340 dat wel is en waar ik de snaren al 2x zelf vervangen heb)... Tel daarbij het display op die niet werkte (waarvan ik dacht dat hij stuk was) en de keus om het uit te besteden was gemaakt door mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collega987
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-08 18:30
Ik heb een prachtige oude Luxman L30 versterker (met B&W speakers).
Daar wil ik graag mijn spotify-muziek op beluisteren (ipv op mijn telefoon).
Wat moet ik doen om dat voor elkaar te krijgen? Ik neem dat er iets tussen moet, maar wat en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
collega987 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:54:
Wat moet ik doen om dat voor elkaar te krijgen? Ik neem dat er iets tussen moet, maar wat en hoe?
Heel simpel: koop een streamer apparaat die Spotify aan kan... Bijv. een BlueSound Node en je hebt een oude receiver die middels een losse streamer op bijv. de tape / aux ingang van de Luxman zijn geluid zal laten horen...

MAAR: zo'n mooie versterker verdient een bijpassend cassettedeck / bandrecorder en platen speler... Die streamer zou ik slechts toevoegen omdat het kan, evenals een CD-speler als nog ter overweging is om toe te voegen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collega987
Dank,

Uiteraard heb ik ook een Dual draaitafel en mn LP's ook nog.
Die Blue Sound node is wel een aardig prijzige oplossing (€ 500 oid). Weet je of er budgettair redelijker oplossingen zijn?

Ik moet zeggen dat ik Spotify een geluidstechnische ramp vond, maar sinds ik de audiokwaliteit op Zeer Hoog heb staan is het een stuk beter (bijvoorbeeld op de Harman Kardon van mn oude Saab)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Er zijn wel Raspberry Pi achtige oplossingen, denk aan Volumio, Archphile, piCoreplayer, Moode etc. Zelf een goede streamer bouwen staat bij mij als jaren op het lijstje, maar nog niet aan toe gekomen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Laatst online: 23:08
Argon heeft ook een aantal streamers in het assortiment. Die hebben niet alleen Spotify Connect, maar kunnen ook files vanaf je NAS, internetradio, bluetooth en/of DAB+ afspelen (verschilt per model).
Zie https://www.hifiklubben.nl/streaming/muziek-streamer/
Zelf heb ik een Argon Stream 2 via Marktplaats gekocht voor iets van 50-60 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door digilb op 13-11-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De analoge uitgang van een pi is bij alle versies een slechte. Dan moet je al met een pi met dac gaan werken. Als je dat doet heb je verschillende keuzes in software, die zijn al genoemd.

Eigenlijk de meest budget optie is een tweede telefoon aan je amp en dan Spotify via daar afspelen. Zolang dat op het zelfde netwerk zit kan dat gewoon.

Maar dit heeft niks maar dan ook niks met vintage audio te maken, anders dan dat je versterker alleen een analoge ingang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Ik snap wel waar je heen wil, iedere simpele bleutooth streamer is genoeg om je spotify op je versterker te krijgen. Tuurlijk zijn er kwalitatief veel mooiere en betere (maar daardoor ook ingewikkelder en duurder) oplossingen maar volgens mij is een bluetooth audio streamer van een paar tientjes wat jij zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
Tsja, ut blief BlauwTand, beetje zonde in mijn ogen.

Dan toch maar een pi met een dacje erop. Software is 3 minuten om erop te zetten.
Dacje prik je er in 2 tellen op. Voor 100 tot 200 euro, met een mooi kastje ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-09 22:04
Ik heb begin van dit jaar dit apparaatje gekocht (beetje prijzig maar kwaliteit staat voor mij voorop) om naar mijn Yamaha AX892 en Infinity's RS6000 te streamen.
Heb een abo op Amazon Music unlimited die veel muziek in flac streamt dus de kwaliteit is hoog wat je hoort:

Lavaudio Bluetooth 5.0 hifi-ontvanger voor stereo-installatie, Bluetooth audio-adapter met audiofiel ESS DAC (384 kHz/32 bit), aptX HD, LDAC, Opt/RCA uitgang voor AV-ontvanger of versterker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPwf9AUVoirwMHmxGHOgw4TaNVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcTxSWb82OuilPtEyIeXEtOn.jpg?f=fotoalbum_large

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Kijk anders eens bij Audiophonics, die hebben veel en goed spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
@collega987

Het nadeel van Bluetooth is dat de telefoon het afspeel werk moet doen en dat daardoor ook de accu meer belast en sneller leeg getrokken wordt... Die Bluesound Node werkt zonder bluetooth: in de Spotify app de Node selecteren als afspeel apparaat en de Node neemt alles van de telefoon over... Je bedient via de app wel nog de Bluesound Node, maar verder niets..

Nu ik er aan denk: de Imperal Dabman I200 is ook nog een interessant apparaat omdat hij Spotify connect heeft (en als bonus ook nog internet radio, DAB+ en FM):
https://www.bol.com/nl/nl...x7sSVsm2P2jsaAkpvEALw_wcB

Deze radio heeft dan wel speakers aan boord, maar die hoef je niet te gebruiken... Hij heeft namelijk ook een line-out uitgang die je met de Luxman kunt verbinden (middels een 3,5 mm mini jack naar tulp kabel)...

Ook deze twee radio's van Medion kunnen interessant zijn (ook voorzien van Spotify connect, internet radio, DAB+ en FM radio):
https://www.medion.com/nl...onnect--3-watt-50071245A1
https://www.medion.com/nl...t--2-x-6-w-rms-50071119A1

Kosten beiden minder dan 100 euro en hebben beiden ook een line-out uitgang die je met dezelfde kabel als bij de Dabman I200 aansluiten op je Luxman en ook bij deze laat je de ingebouwde speakers mooi links liggen... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 14-11-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
snah001 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:58:
[...]

Ik heb begin van dit jaar dit apparaatje gekocht (beetje prijzig maar kwaliteit staat voor mij voorop) om naar mijn Yamaha AX892 en Infinity's RS6000 te streamen.
Heb een abo op Amazon Music unlimited die veel muziek in flac streamt dus de kwaliteit is hoog wat je hoort:

Lavaudio Bluetooth 5.0 hifi-ontvanger voor stereo-installatie, Bluetooth audio-adapter met audiofiel ESS DAC (384 kHz/32 bit), aptX HD, LDAC, Opt/RCA uitgang voor AV-ontvanger of versterker.

[Afbeelding]
Even een fyi,

Bluetooth 5.0 is nog steeds compressed audio.
Ik weet niet welke Bluetooth module ze precies gebruiken, maar meestal komen ze niet boven de 90-95dB SNR/dynamic range.

Leuk dat er dat een 384 kHz/32 bit DAC in zit, maar dat doet dan niet zo heel veel meer.

Wil je meer, zul je een device moeten zoeken die direct wifi/ethernet streaming ondersteunt.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Chromecast Audio is ook geen verkeerde optie. Klinkt helemaal niet verkeerd, zowel analoog met een goede kabel of optisch dmv de mini-Toslink uit.

Spotify en goed geluid is nog wel een dingetje, vaak beschikken ze gewoon niet over de beste en/of mooiste opname van een nummer. Meestal is het middelmatig, en je hebt echt geluk als je een hele goede opname treft. Gaat hier niet over de optie high-quality audio binnen de App, maar gewoon om de kwaliteit van de opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
B_FORCE schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:15:
[...]

Even een fyi,

Bluetooth 5.0 is nog steeds compressed audio.
Ik weet niet welke Bluetooth module ze precies gebruiken, maar meestal komen ze niet boven de 90-95dB SNR/dynamic range.

Leuk dat er dat een 384 kHz/32 bit DAC in zit, maar dat doet dan niet zo heel veel meer.

Wil je meer, zul je een device moeten zoeken die direct wifi/ethernet streaming ondersteunt.
Ook even FYI,

Bij BT 5.0 (ook de lagere versies) wordt niet gecomprimeerd wanneer de source en receiver dezelfde codec gebruiken.
BT 5.0 kan met een bitrate van 1 Mbps streamen en de LDAC codec streamt met 990 kbps at 24 bit/96 kHz.
Dat is meer dan voldoende voor lossless FLAC files en de BT verbinding comprimeert dan dus niet.
Via mijn telefoon kan ik denk ik 2 dagen lang streamen voordat die bijgeladen moet worden dus dat is geen issue.
Oh en de dynamic range is 127dB....
Overigens is veel muziek op Amazon Prime Unlimited ook in HiRes audio.

[ Voor 4% gewijzigd door snah001 op 13-11-2022 22:58 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
snah001 schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:35:
[...]

Ook even FYI,

Bij BT 5.0 (ook de lagere versies) wordt niet gecomprimeerd wanneer de source en receiver dezelfde codec gebruiken.
BT 5.0 kan met een bitrate van 1 Mbps streamen en de LDAC codec streamt met 990 kbps at 24 bit/96 kHz.
Dat is meer dan voldoende voor lossless FLAC files en de BT verbinding comprimeert dan dus niet.
Via mijn telefoon kan ik denk ik 2 dagen lang streamen voordat die bijgeladen moet worden dus dat is geen issue.
Oh en de dynamic range is 127dB....
Overigens is veel muziek op Amazon Prime Unlimited ook in HiRes audio.
Bijzonder heb je daar een referentie van? Naar mijn weten is er niet genoeg capaciteit. Ook niet bij BT 5.0 .
Zelfs bt 5.3 ondersteunt GEEN losseless streaming.

Die 127dB is de DAC idd, maar er zit nog een receiver tussen die het moet omzetten naar i2s. Die halen meestal niet meer dan 100dB.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Voor 5 tientjes haal je een Sonos Connect S1 van Marktplaats. Die worden massaal gedumpt omdat ze niet samenwerken met nieuwere S2 spullen van Sonos. Maar zo’n S1 Connect werkt prima als streamer. En vanuit de Spotify app kun je daar rechtstreeks naartoe.

Bluetooth zou ik van wegblijven, je telefoon moet steeds verbonden blijven en niet Spotify audio krijg je dan ook via bt binnen.

[ Voor 9% gewijzigd door nineball op 14-11-2022 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
.

[ Voor 198% gewijzigd door nineball op 14-11-2022 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

B_FORCE schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:20:
[...]

Bijzonder heb je daar een referentie van? Naar mijn weten is er niet genoeg capaciteit. Ook niet bij BT 5.0 .

Die 127dB is de DAC idd, maar er zit nog een receiver tussen die het moet omzetten naar i2s. Die halen meestal niet meer dan 100dB.
Daarom heeft mijn voorkeur een Raspberry/Odroid met een I2S DAC erop. Nog los van dat een dynamisch bereik van 100 dB vaak wel voldoende is.
nineball schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:46:
[...]

Voor 5 tientjes haal je een Sonos Connect S1 van Marktplaats. Die worden massaal gedumpt omdat ze niet samenwerken met nieuwere S2 spullen van Sonos. Maar zo’n S1 Connect werkt prima als streamer. En vanuit de Spotify app kun je daar rechtstreeks naartoe.

Bluetooth zou ik van wegblijven, je telefoon moet steeds verbonden blijven en niet Spotify audio krijg je dan ook via bt binnen.
En daarom heeft open-source software mijn voorkeur. Dit soort geplande veroudering zou verboden moeten worden. Sonos heeft al eerder akkefietjes gehad met "oudere" spullen die ineens niet meer zouden werken. Ik heb nog ergens een Logitech Squeezebox, die software is nu open-source. Ondanks dat die 15 jaar oud is doet die het nog perfect. Eigenlijk raar dat we dat bijzonder vinden: de meeste vintage audio die we hier bespreken is veel ouder en werkt nog perfect of is op zijn minst onderhoudbaar waardoor het weer perfect te krijgen is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kozue
En ik maar denken dat ik het vintage audio topic geopend had. Blijkbaar is de tweakers forum software stuk en heeft ie me spontaan een redirect gegeven naar een topic over bluetooth, telefoons en spotify :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collega987
Dank allemaal voor jullie prachtige reacties. Techniek is niet mijn ding, dus ik begrijp de helft van jullie reacties maar half of zelfs helemaal niet. Aan de andere kant: als ik jullie uit ga leggen wat mijn technische dingen zijn (gemeentefinanciën en zo), begrijpen jullie er maar weer de helft van.

Die Sonos lijkt me wel een slimme oplossing

Aan TS: Ik probeer alleen maar mijn mooie vintage versterker weer te kunnen gebruiken zodat vintage dingen levend blijven :-)

Grappig is dat ik mijn Luxman met speakers midden jaren '90 verkocht had aan een familielid. Die is nu overgegaan op Sonos, dus de circle goes round and round

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

kozue schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:31:
En ik maar denken dat ik het vintage audio topic geopend had. Blijkbaar is de tweakers forum software stuk en heeft ie me spontaan een redirect gegeven naar een topic over bluetooth, telefoons en spotify :Z
Ik snap je punt, maar je afvragen hoe je muziekapps op je vintage audio aan kunt sluiten en welke te kiezen heeft wel enige raakvlakken, al was een verwijzing naar een algemeen topic hierover (is die er?) wellicht beter. In mijn laatste post probeerde ik alweer terug te keren naar waar het hier om gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik heb het idee, dat men bij vintage audio....het liefst bij de toentertijd gebruikelijke technieken blijft.
Hier wordt een oude versterker gebruikt uit 20de eeuw met de wensen die men in de 21ste eeuw heeft voor een versterker. Een versterker met Bluetooth is geen versterker meer, dat wordt dan een receiver.

Bluetooth is er niet voor Hi-fi en zal waarschijnlijk ook niet komen voor hi-fi.
Het is een beetje zoals de afstandsbediening. Ook dat is draadloos.
Ik begreep dat mensen vroeger gewoon naar de stereotoren liepen om cassette te wisselen of LP te wisselen of te draaien.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
B_FORCE schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:20:
[...]

Jazeker.
BT5.0 of hoger hanteert standaard lossy compression.
Echter wanneer van een HiRes codec gebruik wordt gemaakt wordt van die lossy compression geen gebruik gemaakt en wordt bijvoorbeeld aptX of LDAC gebruikt en hiermee kan men lossless streamen.
Door die aparte codecs te gebruiken wordt het standaard BT5.0 protocol niet gebruikt.

Wat links:

https://www.lifewire.com/...w-about-bluetooth-3134591

https://www.smartprix.com...o-bluetooth-audio-codecs/

https://www.howtogeek.com...ss-audio-is-finally-here/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 23:25
Laatst mn NAD C320Bee defect, nog niet laten repareren, maar voor 25€ bij de KL een Philips FA660 gescoord. Ook goed, en voor dat geld heb ik die NAD niet gerepareerd. FA660 is een omgekatte Marantz.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron-62
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 18:03
Misschien als je al een smart-tv hebt dat je die op je versterker aan kunt sluiten, via je smart-tv kun je als het goed is ook spotify afspelen?
Ik zou niet weten of er eventueel nog nadelen zitten aan het afspelen via je tv?

Sony A7III + Sony 12-24mm F/4 + Sony 24-105mm F/4 + Sony 70-200mm F/4 + Sony 200-600mm F/5.6/6.3 en 1.4x teleconverter + Samyang 35mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Ron-62 Stroomverbruik kan ik me zo voorstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
kozue schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:31:
Elke keer als ik voor vrienden of collega’s een mooie vintage set bij elkaar scharrel zijn ze er heel blij mee maar gegarandeerd komt na een week de vraag onder welk knopje Spotify zit. Dus ik heb een tijdlang Chromecast Audio’s gehamsterd. En de combi oude/nieuwe techniek is ook best leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
collega987 schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:32:
Die Blue Sound node is wel een aardig prijzige oplossing (€ 500 oid). Weet je of er budgettair redelijker oplossingen zijn?
Op Marktplaats is een Bluesound Node 2i onder de 500 euro te krijgen.
https://www.marktplaats.n...5443355-bluesound-node-2i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

collega987 schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:32:
https://wiimhome.com/

Bluesound is wel mooi spul, hoor!

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Klopt helemaal!

Ik heb de Node 2i. Er zit zelfs radio op.
https://support1.bluesoun...o-the-Radio-on-Bluesound-
En heb alle mijn cd's gedigitaliseerd en op een externe nvme ssd gezet. En op de Node 2i aangesloten,

[ Voor 12% gewijzigd door Xfile op 14-11-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SkiFan schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:25:
Laatst mn NAD C320Bee defect, nog niet laten repareren, maar voor 25€ bij de KL een Philips FA660 gescoord. Ook goed, en voor dat geld heb ik die NAD niet gerepareerd. FA660 is een omgekatte Marantz.
FA660 een omgekatte Marantz? Heb je daar een bron van? De 700 en 800 serie zijn wel in Marantz geleverd, maar de 600 serie bij mijn weten niet namelijk. Wellicht de latere FA670, dat zou nog kunnen.
Nochtans prima ampje die FA660 (en de enige amp in de 600 range met RC) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@The Eagle toch wel hoor, kijk maar eens naar het serienummer, alles wat met MZ begint komt van Marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SkiFan schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:30:
@The Eagle toch wel hoor, kijk maar eens naar het serienummer, alles wat met MZ begint komt van Marantz.
Zou best kunnen, kan het bij gebrek aan een fysiek apparaat alleen niet controleren :+

Een snelle Google Images search leert echter dat je best eens gelijk zou kunnen hebben.

Ik weet dat er ergens een decodering van de serienummers van Philips is, kan hem alleen ff niet vinden. Weet iemand waar?

[ Voor 25% gewijzigd door The Eagle op 14-11-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
The Eagle schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:20:
[...]

Zou best kunnen, kan het bij gebrek aan een fysiek apparaat alleen niet controleren :+

Een snelle Google Images search leert echter dat je best eens gelijk zou kunnen hebben.

Ik weet dat er ergens een decodering van de serienummers van Philips is, kan hem alleen ff niet vinden. Weet iemand waar?
Ik wel, heb net achterop de mijne gekeken, en de sticker is identiek aan echte Marantz apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SkiFan schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:02:
[...]

Ik wel, heb net achterop de mijne gekeken, en de sticker is identiek aan echte Marantz apparaten.
Dan ben ik wel even benieuwd wat zijn Marantz evenknie zou zijn :)

Overigens ook even een serienummer van de FA 950 er bij gezocht, maar dat begint met SV. Dat neigt naar Philips Singapore :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
The Eagle schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:55:
[...]

Dan ben ik wel even benieuwd wat zijn Marantz evenknie zou zijn :)
Niet van elke Philips die bij Marantz gemaakt werd bestaat volgens mij een Marantz equivalent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Klopt, maar de 660 lijkt veel van de pm44 oid weg te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Haha, zo uniek is dat nu ook weer niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

The Eagle schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:20:
[...]

Hier staat een en ander: https://www.circuitsonline.net/forum/view/114212/1
Vroeger was de opbouw XX 00 11 22 123456
XX productieplaats
00 batchnummer
11 productiejaar
22 weeknummer
123456 serienummer

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah kijk, die was ik aan het zoeken, thanks :)

Lijken binnenwerks niet erg op elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://www.radiomuseum.org/images/radio/marantz_itasca/integrated_stereo_amplifier_pm_44se_1693668.jpg
PM44

Afbeeldingslocatie: https://images.izi.ua/28336589
FA660

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:18

-CJ

Not remastered

Vraagje aan de mensen die verstand hebben van bandrecorders; ik ben bezig met een Philips N4510. Alles schoongemaakt van binnen en van buiten en hij functioneert nu qua loopwerk prima. Enige wat ik merk bij het opnemen is dat het geluid soms een beetje wegvalt bij het afspelen en bij lage volumes wat gekraak, voornamelijk in het linkerkanaal. Ik heb alvast wat nieuwe DIN-kabels besteld om dat uit te kunnen sluiten, maar waar kan ik het beste beginnen met zoeken?

Aan de afspeelapparatuur ligt het niet, dat heb ik al gecontroleerd en getest. Ik neem vanaf een laptop op dus daar zit de bron van de problemen ook niet gok ik.

Edit: het ligt sowieso aan de afspeeltechniek in het apparaat aangezien het gekraak/volumeverlies niet consistent is als ik hetzelfde stuk tape meerdere keren afspeel.

[ Voor 11% gewijzigd door -CJ op 15-11-2022 13:06 ]

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
-CJ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:00:
Vraagje aan de mensen die verstand hebben van bandrecorders; ik ben bezig met een Philips N4510. Alles schoongemaakt van binnen en van buiten en hij functioneert nu qua loopwerk prima. Enige wat ik merk bij het opnemen is dat het geluid soms een beetje wegvalt bij het afspelen en bij lage volumes wat gekraak, voornamelijk in het linkerkanaal. Ik heb alvast wat nieuwe DIN-kabels besteld om dat uit te kunnen sluiten, maar waar kan ik het beste beginnen met zoeken?

Aan de afspeelapparatuur ligt het niet, dat heb ik al gecontroleerd en getest. Ik neem vanaf een laptop op dus daar zit de bron van de problemen ook niet gok ik.

Edit: het ligt sowieso aan de afspeeltechniek in het apparaat aangezien het gekraak/volumeverlies niet consistent is als ik hetzelfde stuk tape meerdere keren afspeel.
Ik weet uit ervaring met mijn bandrecorder (Akai GX-225D) dat dit vaak simpel op te lossen is voor een handige Harry. Mijn Akai maakte rommelende oerwoud geluiden en klonk vaak ook zachter als er wel geluid was... Bij mijn Akai bleek toen de Sanyo LD3141 IC van het rechter kanaal defect te zijn (bekend euvel van Akai bandrecorders waar deze IC van Sanyo in zit)... Destijds door Akai bandrecorder specialist Frank Oomen (actief op Facebook pagina "bandrecorder fans Nederland) direct de linker en rechter kanaal IC laten vervangen door een nieuwe die je nog kan aankomen bij Electro Andijk...

Maar goed, dat was mijn Akai en ik kan mij voorstellen dat in die Philips van jou een andere IC op het circuit zit (of zelfs helemaal anders opgebouwd zonder IC... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twynn
-CJ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:00:

Wat voor tape gebruik je? Dit soort effecten krijg je vaak met tapes die niet meer helemaal fris zijn. Dan laat de magnetische laag los. En die vervuilen vervolgens ook weer de koppen en de rest van het loopwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Twynn schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:53:
[...]

Wat voor tape gebruik je? Dit soort effecten krijg je vaak met tapes die niet meer helemaal fris zijn. Dan laat de magnetische laag los. En die vervuilen vervolgens ook weer de koppen en de rest van het loopwerk.
Dat zou het wegvallen verklaren, maar niet het gekraak volgens mij... Ik denk dat het naast wat vuiligheid ook echt een hardware defect kan zijn op dit moment...

Bij mijn Akai had ik ook gekraak, oerwoud geluiden en regelmatig zelfs helemaal geen geluid meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twynn
rcor schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:08:
[...]

Dat zou het wegvallen verklaren, maar niet het gekraak volgens mij... Ik denk dat het naast wat vuiligheid ook echt een hardware defect kan zijn op dit moment...

Bij mijn Akai had ik ook gekraak, oerwoud geluiden en regelmatig zelfs helemaal geen geluid meer...
Klopt, bij Akai's is dit ook vaak vanwege die ic's of vanwege transistoren die niet meer lekker zijn.
Bij philips machines worden die niet gebruikt. Kan natuurlijk altijd iets met rotte elco's o.i.d. zijn, maar over het algemeen valt dat met die philps machines ook wel mee.

Wat wel nog een punt van aandacht is bij de magnocontrollers zijn de multi-switches op de printplaten. Dat zijn kleine printplaatjes binnen een schakelaar behuizing. De sporen op die plaatjes kunnen wel vuil zijn waardoor er storingen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:18

-CJ

Not remastered

Twynn schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:53:
[...]

Ik denk gewoon standaard ferric tape. Is al wel oud maar nog wel blanco. Ik zal binnenkort eens een andere tape proberen voor de zekerheid. Koppen had ik net schoongemaakt allemaal, zal het nogmaals doen om te kijken of er veel losgelaten heeft.
Twynn schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:16:
[...]

Klopt, bij Akai's is dit ook vaak vanwege die ic's of vanwege transistoren die niet meer lekker zijn.
Bij philips machines worden die niet gebruikt. Kan natuurlijk altijd iets met rotte elco's o.i.d. zijn, maar over het algemeen valt dat met die philps machines ook wel mee.

Wat wel nog een punt van aandacht is bij de magnocontrollers zijn de multi-switches op de printplaten. Dat zijn kleine printplaatjes binnen een schakelaar behuizing. De sporen op die plaatjes kunnen wel vuil zijn waardoor er storingen ontstaan.
De knoppen hadden inderdaad wat problemen, die heb ik gelukkig wel op kunnen lossen. Die werken inmiddels allemaal weer. Voor wat betreft het geluid moet ik dan nog even verder zoeken.

All I had to do was follow the damn train.

Pagina: 1 ... 134 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6