Maar dan ben je toch alleen maar bezig om nieuwe techniek in de oude vorm te krijgen hoe mooi die ook is?
Onderhuids zijn het compleet andere apparaten.
Onderhuids zijn het compleet andere apparaten.
[ Voor 8% gewijzigd door Chocovla op 05-11-2022 12:01 ]
"Better ask questions before you shoot"
Mooie set... Heeft wel wat liefde nodig zo te zien, die Marantz 2270...Er zijn namelijk twee lampjes stuk... Dus om 'm wat mooier te maken zou ik alle lampjes vervangen door nieuwe (want als er al twee stuk zijn gaan de anderen waarschijnlijk binnenkort ook stuk)... Dat verdient deze mooie jongen...KoenT16 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:54:
Mijn huidige vintage slaapkamer setupje (plaatsing veranderd nog). Een Marantz 2270 gekoppeld aan een setje Mission 753 speakers.
[Afbeelding]
Ook heb ik nog een 4270, die staat momenteel te spelen bij een vriend van mij.
[Afbeelding]
Staat zeker op de planning en een recap van de receiver ook, alsmede van de filters van de speakers, maar ik wil eerst even van genietenrcor schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:05:
[...]
Mooie set... Heeft wel wat liefde nodig zo te zien, die Marantz 2270...Er zijn namelijk twee lampjes stuk... Dus om 'm wat mooier te maken zou ik alle lampjes vervangen door nieuwe (want als er al twee stuk zijn gaan de anderen waarschijnlijk binnenkort ook stuk)... Dat verdient deze mooie jongen...
Nu vraag ik me af hoeveel moeite het zou kosten om een Technics ST-GT1000, die reeds DAB heeft, te voorzien van DAB+Ed.juh schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:18:
@AntoniusDD
Het is geen vloeken in de kerk, maar het is bijna onmogelijk, en gaat je vreselijk veel tijd en moeite kosten.
Ik kreeg ooit ook eens zo een vraag, het ombouwen van een telefoon-modem ( acoustisch nog ) naar ADSL. Want hij had maar een 1 inbouw-slot.
Wat is je verwachting?
Een analoog tuner front waar alle DAB+ kanalen te zien zijn, zoals dat vroeger bestond?
Ja, de FM band had ook kanalen, al is bijna iedereen dat vergeten is. Maar dat gaat niet op je front passen, het zijn teveel kanalen.
Je kan natuurlijk een tuner kopen in de kringloop, er liggen er zat, analoog/kabel is er niets meer qua aanbod, en antennes op het dak worden door gemeente/verhuurders niet meer gewaardeerd. Wat me meteen op het volgende punt brengt. Ja, ombouwen ( of eigenlijk alles intern veranderen ) zou kunnen, maar ook voor DAB+ zul je iets qua ontvangst nodig hebben. Wil je dat? Of je moet relatief dichtbij een DAB+ zender zitten.
Wat zou kunnen is een DAB+ naar FM converter gebruiken, hoewel dat niet helemaal een correcte term is.
Een DAB+ ontvanger die dan naar ergens tussen de 87 en 108 MHz een FM signaal zendt. Dat kan, vindt je op de bekende plekken als Ali en Ebay Amazon en Bol en elders.
Dan maar hopen dat je zendertje boven de electronisch ruisvloer uitkomt, want ook in de FM zit veel rotzooi van modems/tv/zonnepanelen etc etc. En je mag maar een vrij laag vermogen opwekken, anders ben je een piraat aan het worden.
TLDR
1. Nee
2. Knutselen / Verherbouwen
3. DAB+ rx > FM tx kopen
Mooi spul is dat! Mijn pa had een set tweedehands 753's bij Hobo te Arnhem gekocht. Na een upgrade heb ik ze een tijd in gebruik gehad. Ogen al indrukwekkend, hahaha!KoenT16 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:54:
[..] een setje Mission 753 speakers.
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Mission maakte mooie speakers. Geen idee hoe het nu is.SannrHerr schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:50:
[...]
Mooi spul is dat! Mijn pa had een set tweedehands 753's bij Hobo te Arnhem gekocht. Na een upgrade heb ik ze een tijd in gebruik gehad. Ogen al indrukwekkend, hahaha!
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Maar is het dan nog vintage? M.i. gaat het toch om het in de benen houden van oude apparatuur, niet om het kastje te houden en intern iets moderns er in te bouwen.Ed.juh schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:18:
Er zijn natuurlijk mensen die heel mooie interne verbouwingen doen, waarbij een groot deel van de buitenkant heel blijft. En je kan qua DAB+ ( en DRM en C-QCAM en DVB-C en HD-radio ) best wel eens met een RTL-SDR en een PI aan de gang, en kijken of je iets met de oude displays en knoppen kan.
Ik zie dat soort dingen heel graag, maar dat is echt maar voor een enkeling weggelegd om dat mooi uit te voeren.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Schitterend.kingmace schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:04:
Van het weekend mijn nieuwe vintage speaker stands onder de Celection Ditton 15XR gezet. Ze passen precies, de stands zijn precies even breed als de speakers (alsof ze ervoor gemaakt zijn)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat is dus ook waarom die "moderne" alternatieven me helemaal niet aanspreken. Zowat alles wat tegenwoordig gemaakt wordt is afhankelijk van internet services. Service weg? Apparaat dood. Denk aan al die dingen met apps (smart-blabla), maar ook gewoon een internet "radio" (die zal ergens een lijst met URL's moeten ophalen en is dus afhankelijk van die server). Ik ben fan van systemen zonder externe afhankelijkheden, en de meeste vintage media voldoen daar aan. Meestal heb je een player en een medium, en die kun je blijven gebruiken totdat 1 van beide versleten is (en dan kun je het nog vaak vervangen of repararen). Een iPod is wat dat betreft eigenlijk ook prima (muziek die er op staat blijft speelbaar totdat het ding stuk is), maar dat valt bij mij nog lang niet onder vintage en gaat dan weer teveel offtopicEd.juh schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:52:
en doordat het een /vluchtig/ medium is, versus /hard/ medium zoals CD/Plaat/8-track, waarbij het opwekken decentraal is, kun je het gevoegelijk wel wegdonderen als er niets meer wordt aangeleverd.
Helemaal mee eens, hoe vaak heb ik al niet meegemaakt dat nummers uit mijn Spotify lijsten zijn verdwenen omdat ze uit het assortiment verdwenen zijn. Doe mij maar ergens een fysieke of digitale kopie van die ik zelf in beheer/bezit heb.kozue schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:50:
[...]
Dat is dus ook waarom die "moderne" alternatieven me helemaal niet aanspreken. Zowat alles wat tegenwoordig gemaakt wordt is afhankelijk van internet services. Service weg? Apparaat dood. Denk aan al die dingen met apps (smart-blabla), maar ook gewoon een internet "radio" (die zal ergens een lijst met URL's moeten ophalen en is dus afhankelijk van die server). Ik ben fan van systemen zonder externe afhankelijkheden, en de meeste vintage media voldoen daar aan. Meestal heb je een player en een medium, en die kun je blijven gebruiken totdat 1 van beide versleten is (en dan kun je het nog vaak vervangen of repararen). Een iPod is wat dat betreft eigenlijk ook prima (muziek die er op staat blijft speelbaar totdat het ding stuk is), maar dat valt bij mij nog lang niet onder vintage en gaat dan weer teveel offtopic
Celestion, nog zo'n legendarisch merk!kingmace schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:04:
Van het weekend mijn nieuwe vintage speaker stands onder de Celection Ditton 15XR gezet. Ze passen precies, de stands zijn precies even breed als de speakers (alsof ze ervoor gemaakt zijn)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Een aantal jaren geleden wilde ik ook persé een bandrecorder; vanwege de looks en de geluidskwaliteit.Jazzper schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:51:
[...]
Wat zijn specs om op te letten als je specificaties opzoekt? snelheden gok ik? en SNR?
En waarom zou je er een willen? Wat doen jullie er mee? Zo hoog mogelijk kwaliteit mp3/spotify er op weg schrijven en dan genieten van analoog geluid?
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Echt geweldig! Veel beter wordt een geïntegreerde versterker niet.nineball schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:17:
De kringloop schonk mij vandaag voor silly money een Pioneer A-858. Bijna 25 kilo historie uit 1989. Serieus spul.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Gaaf ding. Beest van een amp. Ik heb zelf een A-701R (remote was een must have voor menineball schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:17:
De kringloop schonk mij vandaag voor silly money een Pioneer A-858. Bijna 25 kilo historie uit 1989. Serieus spul.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
2x 105 Wattbij 8 Ohm, das flinke power!nineball schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:17:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 digits.The Eagle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:30:
[...]
Gaaf ding. Beest van een amp. Ik heb zelf een A-701R (remote was een must have voor me) en dat is al een beest, maar deze is nog even twee stapjes hoger
Wat was silly money als ik vragen mag?
Altijd fijn als het licht in huis even dimt als je een versterker aanzet. Even die twee colablikjes opladen.kingmace schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:32:
[...]
2x 105 Wattbij 8 Ohm, das flinke power!
[ Voor 6% gewijzigd door nineball op 10-11-2022 22:58 ]
Bron: https://www.hifi-wiki.de/index.php/Pioneer_A-858From 7x7 the amplifiers have two transformers in the power pack. However, these are not used for the separate supply of the two stereo channels, as is usually the case, but provide the positive and negative operating voltage of the power amplifiers.
Nou kan ik wel wat vertellen over de genoemde bandrecorders:Jazzper schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:51:
Ik heb al jaren het idee dat ik nog eens met van die bandrecorder / tape deck wil spelen. Alleen de looks al zijn waanzinnig. Vind ik. Maar ik heb tot nu toe elke keer ze overgeslagen bij de kringloopwinkel want weer een interesse en weer ruimte.
Nu liep ik vandaag tegen drie aan (spoiler: heb ze laten staan). Ga me er toch eens op orienteren want ze blijven maar op mijn pad komen. Ik kwam tegen:
Akai 4000DS werkend, maar met ontbrekende top pinchroller en ontbrekende spoeldoppen voor €70
Philips N4420, defect voor €25
Uher Variocord 263 stereo, defect voor €15
Voelt als hoop ellende voor weinig.
Wat zijn specs om op te letten als je specificaties opzoekt? snelheden gok ik? en SNR?
En waarom zou je er een willen? Wat doen jullie er mee? Zo hoog mogelijk kwaliteit mp3/spotify er op weg schrijven en dan genieten van analoog geluid?
Ik draai nog regelmatig elpees op mijn Technics SL3 / Onkyo vintage amp.
Goeie info. Ik heb hem inmiddels beloofd aan een Pioneer verzamelaar voor iets minder silly money, die gaat hem grondig onderhanden nemen. Van de winst kan ik een paar fysio behandelingen bekostigen, kolere wat is dat ding lomp en zwaar.The Eagle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:18:
2 digits is idd geen geld voor zo'n amp
En dat ie de lampen laat knipperen geloof ik wel, opgenomen vermogen is 1kW
Overigens zijn de trafo's niet gescheiden per kanaal:
[...]
Bron: https://www.hifi-wiki.de/index.php/Pioneer_A-858
Daar wordt overigens ook hun zwakke punt vermeld, en hoe het te fixen
[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 11-11-2022 00:27 ]
Ha Dan denk ik of een vrouw op dergelijke leeftijd echt dat laatste stukje ultra aan zoon telefoon gaat benutten.nineball schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:50:
Al zoekende naar wat een Pioneer A-858 zo’n beetje opbrengt kwam ik deze Marktplaats advertentie tegen…
[Afbeelding]
Met dat haar kun je wel een paar knappe transmissielijnen dempen.HBSVDK schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:36:
[...]
Ha Dan denk ik of een vrouw op dergelijke leeftijd echt dat laatste stukje ultra aan zoon telefoon gaat benutten.
Aan de andere kant, het gehoor slijt ook en kan ze net zo goed af met een 200eueo instap versterker:)
(Type ik op m’n vintage xiaomi mi6)
Thanks en gave units! Vind €350 voor eens er mee pielen wel een uitgaaf. Ben ook best handig maar als ik YT repair video’s ben mag je heel wat elco’s vernieuwen of valt dat in praktijk mee? En zijn snaren nog goed te krijgen? Voor platenspelers ben ik altijd blij verrast.rcor schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 00:22:
Interessante opties in diverse prijs klassen:
De Philips N4520 bandrecorder: deze grote bandrecorder is de betere bandrecorder van Philips en kan ook 26CM spoelen aan. Mooi deck voor oog en oor! Niet goedkoop in aanschaf, maar wel zijn geld waard wat mij betreft!
De Akai GX286DB is een goede 18CM spoelen bandrecorder met tip toets bediening... Het voordeel van zo'n tip toets bediening is dat er geen manuale zamac cam in zit die bij de simpele Akai spelers wel eens willen gaan rotten (net zoals bij die Akai die jij deelde)... Flink goedkoper dan die Philips, maar zeker niet minder als je kunt leven met de kleinere spoelen...;)
Morgen zal ik nog even verder kijken voor je, maar deze recorders zijn de moeite waard...
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Vragen of ze een oudere Samsung en een paar gebruikte Crocs ook accepteert?nineball schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:50:
Al zoekende naar wat een Pioneer A-858 zo’n beetje opbrengt kwam ik deze Marktplaats advertentie tegen…
[Afbeelding]
Leuk ding... Zijn de koppen nog goed? Ding heeft namelijk niet de harde Sony F&F koppen, dus opletten! Verder niet heel speciaal, maar als het werkt is het geinig ding...Jazzper schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:37:
[Afbeelding]
(plaatje van internet)
En een SONY TC270?
Staat er hier een voor 15 euro met kapotte snaar.
1973 / 2 speakers / 2x VU / 3 snelheden / 4 sporen /18 cm
https://www.radiomuseum.org/r/sony_tc270_tc_27.html
Valt op zich wel mee. Elco's vernieuwen is leuk voor de puristen of als je er echt wat mee wilt gaan doen (en zelfs dan alleen nog maar selectief nodig), voor gewoon om wat mee te spelen is dat niet nodig als het ding het doet. Uiteraard wel nodig als het apparaat niet meer werkt.Jazzper schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:44:
Thanks en gave units! Vind €350 voor eens er mee pielen wel een uitgaaf. Ben ook best handig maar als ik YT repair video’s ben mag je heel wat elco’s vernieuwen of valt dat in praktijk mee? En zijn snaren nog goed te krijgen? Voor platenspelers ben ik altijd blij verrast.
[ Voor 27% gewijzigd door MedionAkoya op 11-11-2022 14:39 ]
Trein?
Dat is er ook niet, anders dan inderdaad gewoon een beetje als hobby.Jazzper schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:11:
Hmm ik wil er een. Ik ga gewoon bij kringloop eentje scoren en daar mee pielen.
Ik zie alleen het praktisch nut anders dan charme niet helemaal.
Daar heb je ook alleen maar iets aan als je ook echt goede spelers hebt, dus inderdaad meer het idee van studio-recorders zoals de M15 die hier wel eens voorbij is gekomen, of de semi-pro modellen zoals de bovengenoemde philips 4522 of een nieuwere Revox zoals de PR99. En die heb je inderdaad ook niet voor weinig. Bij de gewone consumenten 18cm recordertjes krijg je er wel leuk geluid uit, veel meer is het niet. Het heeft z'n charme, je kunt er leuk mixtapes mee maken en je haalt er over het algemeen beter geluid uit in vergelijking met cassette's.Kijk deze heeft nog bijzonder verhaal omdat het een (kopie van een) master is. Dus dat geluid heeft nog nooit iets digitaals gezien![]()
YouTube: Pink Floyd - Money (master tape)
Ik ken hifishark en raadpleeg dat regelmatig. Maar er staan voornamelijk spullen op die niet verkocht worden door de idiote vraagprijzen. De spullen die wel fatsoenlijk zijn geprijsd worden vlot verkocht dus die zie je niet op hifishark. De volgende goudzoeker die een ongereviseerd oud lor koopt ziet die vraagprijzen en gaat dan hetzelfde vragen, wat geen hond gaat betalen en zo houdt dat zichzelf in stand. Het verschil tussen de Nederlandse en buitenlandse vraagprijzen is trouwens best groot, blijkbaar zijn we een nuchter volkje dat vintage gewoon ouwe meuk noemt.The Eagle schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:19:
[...]
Vragen of ze een oudere Samsung en een paar gebruikte Crocs ook accepteert?
Neem verder aan dat je bekend bent met hifishark voor waardebepaling. Zo niet, dan nu wel
[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 13-11-2022 16:23 ]
Of snaar eraf gelopen.rcor schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:01:
Vandaag terug van de monteur:
[Afbeelding]
Mijn Onkyo Integra TA-2800 cassettedeck... Speelt nu weer de sterren van de hemel...
Het display bleek niet eens echt stuk... Hij deed het gewoon, mits je de zelf bedachte oplossing van de vorige eigenaar gebruikte om het display in te schakelen... Daar zat wel een klein foutje in die aangepakt is en nu werkt dat dus goed:
[Afbeelding]
Ja u ziet het goed: een van de vorige eigenaar vond nodig om in dit deck een schakelaar op de route naar het display te plaatsen... Dat werkte niet helemaal correct, maar met een lichte aanpassing werkt dit nu probleemloos... Wellicht dat een van vorige eigenaren exact hetzelfde dacht als Marantz: als er minder aan staat heeft de voeding meer stroom over voor het geluid...![]()
Het hoort er niet in thuis, maar het werkt wel en het deck klinkt er ook niet minder om... Nu een opname aan het maken om van gaan te genieten en om te horen hoe goed dit deck is ten opzichte van een Akai GX-75...
Edit 21:17 uur: En toen stopte het dek met werken... Bandje eruit, play knop in drukken: de spindels voor de spoelen werken, maar de twee capstans staan stil... Conclusie zonder hem open te maken: aandrijf snaar aan gort, dat kan haast niet anders... Morgen terug naar de winkel die hun monteur er aan heeft laten werken... Immers mag hij niet zo snel defect gaan na reparatie...
Dat kan idd ook nog, maar ik ga er niet aan beginnen: er is garantie op de reparatie en daar kan ik mooi gebruik van maken...
Was hij voor dit defect naar de reparateur gebracht? Er kan natuurlijk ook weer iets anders defect zijn geraakt. Het zijn toch complexe dingen van binnen, en het spul is natuurlijk op leeftijd.rcor schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:29:
[...]
Dat kan idd ook nog, maar ik ga er niet aan beginnen: er is garantie op de reparatie en daar kan ik mooi gebruik van maken...
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Ja, de capstan snaar en wellicht ook de overige snaren waren tot snot vergaan en zijn vervangen door nieuwe snaren... Kans is groot dat daar het probleem wederom zit...Skynett schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:12:
[...]
Was hij voor dit defect naar de reparateur gebracht? Er kan natuurlijk ook weer iets anders defect zijn geraakt. Het zijn toch complexe dingen van binnen, en het spul is natuurlijk op leeftijd.
Maar ik hoop voor je dat hij het snel weer doet.
Goed plan, bovendien als de snaar er af gelopen is dan is het bijna zeker niet de juiste snaar.rcor schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:29:
[...]
Dat zou zomaar kunnen, als ik zelf de snaren had vervangen kwamen de nieuwe snaren waarschijnlijk direct van Revox_de op Ebay of had ik deze gekocht bij Elektro Andijk... Dan weet je zeker dat je de juiste snaren toegestuurd krijgt die ook nog eens gegarandeerd van goede kwaliteit zijn...nineball schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:56:
[...]
Goed plan, bovendien als de snaar er af gelopen is dan is het bijna zeker niet de juiste snaar.
Heel simpel: koop een streamer apparaat die Spotify aan kan... Bijv. een BlueSound Node en je hebt een oude receiver die middels een losse streamer op bijv. de tape / aux ingang van de Luxman zijn geluid zal laten horen...collega987 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:54:
Ik heb een prachtige oude Luxman L30 versterker (met B&W speakers).
Daar wil ik graag mijn spotify-muziek op beluisteren (ipv op mijn telefoon).
Wat moet ik doen om dat voor elkaar te krijgen? Ik neem dat er iets tussen moet, maar wat en hoe?
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
[ Voor 14% gewijzigd door digilb op 13-11-2022 22:05 ]
Ik snap wel waar je heen wil, iedere simpele bleutooth streamer is genoeg om je spotify op je versterker te krijgen. Tuurlijk zijn er kwalitatief veel mooiere en betere (maar daardoor ook ingewikkelder en duurder) oplossingen maar volgens mij is een bluetooth audio streamer van een paar tientjes wat jij zoekt.collega987 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:54:
Wat moet ik doen om dat voor elkaar te krijgen? Ik neem dat er iets tussen moet, maar wat en hoe?
Ik heb begin van dit jaar dit apparaatje gekocht (beetje prijzig maar kwaliteit staat voor mij voorop) om naar mijn Yamaha AX892 en Infinity's RS6000 te streamen.collega987 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:54:
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 14-11-2022 16:00 ]
Even een fyi,snah001 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:58:
[...]
Ik heb begin van dit jaar dit apparaatje gekocht (beetje prijzig maar kwaliteit staat voor mij voorop) om naar mijn Yamaha AX892 en Infinity's RS6000 te streamen.
Heb een abo op Amazon Music unlimited die veel muziek in flac streamt dus de kwaliteit is hoog wat je hoort:
Lavaudio Bluetooth 5.0 hifi-ontvanger voor stereo-installatie, Bluetooth audio-adapter met audiofiel ESS DAC (384 kHz/32 bit), aptX HD, LDAC, Opt/RCA uitgang voor AV-ontvanger of versterker.
[Afbeelding]
Ook even FYI,B_FORCE schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:15:
[...]
Even een fyi,
Bluetooth 5.0 is nog steeds compressed audio.
Ik weet niet welke Bluetooth module ze precies gebruiken, maar meestal komen ze niet boven de 90-95dB SNR/dynamic range.
Leuk dat er dat een 384 kHz/32 bit DAC in zit, maar dat doet dan niet zo heel veel meer.
Wil je meer, zul je een device moeten zoeken die direct wifi/ethernet streaming ondersteunt.
[ Voor 4% gewijzigd door snah001 op 13-11-2022 22:58 ]
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Bijzonder heb je daar een referentie van? Naar mijn weten is er niet genoeg capaciteit. Ook niet bij BT 5.0 .snah001 schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:35:
[...]
Ook even FYI,
Bij BT 5.0 (ook de lagere versies) wordt niet gecomprimeerd wanneer de source en receiver dezelfde codec gebruiken.
BT 5.0 kan met een bitrate van 1 Mbps streamen en de LDAC codec streamt met 990 kbps at 24 bit/96 kHz.
Dat is meer dan voldoende voor lossless FLAC files en de BT verbinding comprimeert dan dus niet.
Via mijn telefoon kan ik denk ik 2 dagen lang streamen voordat die bijgeladen moet worden dus dat is geen issue.
Oh en de dynamic range is 127dB....
Overigens is veel muziek op Amazon Prime Unlimited ook in HiRes audio.
Voor 5 tientjes haal je een Sonos Connect S1 van Marktplaats. Die worden massaal gedumpt omdat ze niet samenwerken met nieuwere S2 spullen van Sonos. Maar zo’n S1 Connect werkt prima als streamer. En vanuit de Spotify app kun je daar rechtstreeks naartoe.collega987 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:54:
[ Voor 9% gewijzigd door nineball op 14-11-2022 07:50 ]
[ Voor 198% gewijzigd door nineball op 14-11-2022 07:51 ]
Daarom heeft mijn voorkeur een Raspberry/Odroid met een I2S DAC erop. Nog los van dat een dynamisch bereik van 100 dB vaak wel voldoende is.B_FORCE schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:20:
[...]
Bijzonder heb je daar een referentie van? Naar mijn weten is er niet genoeg capaciteit. Ook niet bij BT 5.0 .
Zelfs bt 5.3 ondersteunt GEEN losseless streaming.
Die 127dB is de DAC idd, maar er zit nog een receiver tussen die het moet omzetten naar i2s. Die halen meestal niet meer dan 100dB.
En daarom heeft open-source software mijn voorkeur. Dit soort geplande veroudering zou verboden moeten worden. Sonos heeft al eerder akkefietjes gehad met "oudere" spullen die ineens niet meer zouden werken. Ik heb nog ergens een Logitech Squeezebox, die software is nu open-source. Ondanks dat die 15 jaar oud is doet die het nog perfect. Eigenlijk raar dat we dat bijzonder vinden: de meeste vintage audio die we hier bespreken is veel ouder en werkt nog perfect of is op zijn minst onderhoudbaar waardoor het weer perfect te krijgen is.nineball schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:46:
[...]
Voor 5 tientjes haal je een Sonos Connect S1 van Marktplaats. Die worden massaal gedumpt omdat ze niet samenwerken met nieuwere S2 spullen van Sonos. Maar zo’n S1 Connect werkt prima als streamer. En vanuit de Spotify app kun je daar rechtstreeks naartoe.
Bluetooth zou ik van wegblijven, je telefoon moet steeds verbonden blijven en niet Spotify audio krijg je dan ook via bt binnen.
Ik snap je punt, maar je afvragen hoe je muziekapps op je vintage audio aan kunt sluiten en welke te kiezen heeft wel enige raakvlakken, al was een verwijzing naar een algemeen topic hierover (is die er?) wellicht beter. In mijn laatste post probeerde ik alweer terug te keren naar waar het hier om gaat.kozue schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:31:
En ik maar denken dat ik het vintage audio topic geopend had. Blijkbaar is de tweakers forum software stuk en heeft ie me spontaan een redirect gegeven naar een topic over bluetooth, telefoons en spotify
Trein?
Jazeker.B_FORCE schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:20:
[...]
Bijzonder heb je daar een referentie van? Naar mijn weten is er niet genoeg capaciteit. Ook niet bij BT 5.0 .
Zelfs bt 5.3 ondersteunt GEEN losseless streaming.
Die 127dB is de DAC idd, maar er zit nog een receiver tussen die het moet omzetten naar i2s. Die halen meestal niet meer dan 100dB.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Misschien als je al een smart-tv hebt dat je die op je versterker aan kunt sluiten, via je smart-tv kun je als het goed is ook spotify afspelen?collega987 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:54:
Sony A7III + Sony 12-24mm F/4 + Sony 24-105mm F/4 + Sony 70-200mm F/4 + Sony 200-600mm F/5.6/6.3 en 1.4x teleconverter + Samyang 35mm F/2.8
Elke keer als ik voor vrienden of collega’s een mooie vintage set bij elkaar scharrel zijn ze er heel blij mee maar gegarandeerd komt na een week de vraag onder welk knopje Spotify zit. Dus ik heb een tijdlang Chromecast Audio’s gehamsterd. En de combi oude/nieuwe techniek is ook best leuk.kozue schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:31:
En ik maar denken dat ik het vintage audio topic geopend had. Blijkbaar is de tweakers forum software stuk en heeft ie me spontaan een redirect gegeven naar een topic over bluetooth, telefoons en spotify
Op Marktplaats is een Bluesound Node 2i onder de 500 euro te krijgen.collega987 schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:32:
Die Blue Sound node is wel een aardig prijzige oplossing (€ 500 oid). Weet je of er budgettair redelijker oplossingen zijn?
https://wiimhome.com/collega987 schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:32:
Die Blue Sound node is wel een aardig prijzige oplossing (€ 500 oid). Weet je of er budgettair redelijker oplossingen zijn?
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Klopt helemaal!SannrHerr schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:39:
[...]
https://wiimhome.com/
Bluesound is wel mooi spul, hoor!
[ Voor 12% gewijzigd door Xfile op 14-11-2022 17:04 ]
FA660 een omgekatte Marantz? Heb je daar een bron van? De 700 en 800 serie zijn wel in Marantz geleverd, maar de 600 serie bij mijn weten niet namelijk. Wellicht de latere FA670, dat zou nog kunnen.SkiFan schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:25:
Laatst mn NAD C320Bee defect, nog niet laten repareren, maar voor 25€ bij de KL een Philips FA660 gescoord. Ook goed, en voor dat geld heb ik die NAD niet gerepareerd. FA660 is een omgekatte Marantz.
Zou best kunnen, kan het bij gebrek aan een fysiek apparaat alleen niet controlerenSkiFan schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:30:
@The Eagle toch wel hoor, kijk maar eens naar het serienummer, alles wat met MZ begint komt van Marantz.
[ Voor 25% gewijzigd door The Eagle op 14-11-2022 19:25 ]
Ik wel, heb net achterop de mijne gekeken, en de sticker is identiek aan echte Marantz apparaten.The Eagle schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:20:
[...]
Zou best kunnen, kan het bij gebrek aan een fysiek apparaat alleen niet controleren
Een snelle Google Images search leert echter dat je best eens gelijk zou kunnen hebben.
Ik weet dat er ergens een decodering van de serienummers van Philips is, kan hem alleen ff niet vinden. Weet iemand waar?
Dan ben ik wel even benieuwd wat zijn Marantz evenknie zou zijnSkiFan schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:02:
[...]
Ik wel, heb net achterop de mijne gekeken, en de sticker is identiek aan echte Marantz apparaten.
Niet van elke Philips die bij Marantz gemaakt werd bestaat volgens mij een Marantz equivalent.The Eagle schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:55:
[...]
Dan ben ik wel even benieuwd wat zijn Marantz evenknie zou zijn
Haha, zo uniek is dat nu ook weer niet.
Hier staat een en ander: https://www.circuitsonline.net/forum/view/114212/1The Eagle schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:20:
[...]
Zou best kunnen, kan het bij gebrek aan een fysiek apparaat alleen niet controleren
Een snelle Google Images search leert echter dat je best eens gelijk zou kunnen hebben.
Ik weet dat er ergens een decodering van de serienummers van Philips is, kan hem alleen ff niet vinden. Weet iemand waar?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
[ Voor 11% gewijzigd door -CJ op 15-11-2022 13:06 ]
All I had to do was follow the damn train.
Ik weet uit ervaring met mijn bandrecorder (Akai GX-225D) dat dit vaak simpel op te lossen is voor een handige Harry. Mijn Akai maakte rommelende oerwoud geluiden en klonk vaak ook zachter als er wel geluid was... Bij mijn Akai bleek toen de Sanyo LD3141 IC van het rechter kanaal defect te zijn (bekend euvel van Akai bandrecorders waar deze IC van Sanyo in zit)... Destijds door Akai bandrecorder specialist Frank Oomen (actief op Facebook pagina "bandrecorder fans Nederland) direct de linker en rechter kanaal IC laten vervangen door een nieuwe die je nog kan aankomen bij Electro Andijk...-CJ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:00:
Vraagje aan de mensen die verstand hebben van bandrecorders; ik ben bezig met een Philips N4510. Alles schoongemaakt van binnen en van buiten en hij functioneert nu qua loopwerk prima. Enige wat ik merk bij het opnemen is dat het geluid soms een beetje wegvalt bij het afspelen en bij lage volumes wat gekraak, voornamelijk in het linkerkanaal. Ik heb alvast wat nieuwe DIN-kabels besteld om dat uit te kunnen sluiten, maar waar kan ik het beste beginnen met zoeken?
Aan de afspeelapparatuur ligt het niet, dat heb ik al gecontroleerd en getest. Ik neem vanaf een laptop op dus daar zit de bron van de problemen ook niet gok ik.
Edit: het ligt sowieso aan de afspeeltechniek in het apparaat aangezien het gekraak/volumeverlies niet consistent is als ik hetzelfde stuk tape meerdere keren afspeel.
Wat voor tape gebruik je? Dit soort effecten krijg je vaak met tapes die niet meer helemaal fris zijn. Dan laat de magnetische laag los. En die vervuilen vervolgens ook weer de koppen en de rest van het loopwerk.-CJ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:00:
Vraagje aan de mensen die verstand hebben van bandrecorders; ik ben bezig met een Philips N4510. Alles schoongemaakt van binnen en van buiten en hij functioneert nu qua loopwerk prima. Enige wat ik merk bij het opnemen is dat het geluid soms een beetje wegvalt bij het afspelen en bij lage volumes wat gekraak, voornamelijk in het linkerkanaal. Ik heb alvast wat nieuwe DIN-kabels besteld om dat uit te kunnen sluiten, maar waar kan ik het beste beginnen met zoeken?
Aan de afspeelapparatuur ligt het niet, dat heb ik al gecontroleerd en getest. Ik neem vanaf een laptop op dus daar zit de bron van de problemen ook niet gok ik.
Edit: het ligt sowieso aan de afspeeltechniek in het apparaat aangezien het gekraak/volumeverlies niet consistent is als ik hetzelfde stuk tape meerdere keren afspeel.
Dat zou het wegvallen verklaren, maar niet het gekraak volgens mij... Ik denk dat het naast wat vuiligheid ook echt een hardware defect kan zijn op dit moment...Twynn schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:53:
[...]
Wat voor tape gebruik je? Dit soort effecten krijg je vaak met tapes die niet meer helemaal fris zijn. Dan laat de magnetische laag los. En die vervuilen vervolgens ook weer de koppen en de rest van het loopwerk.
Klopt, bij Akai's is dit ook vaak vanwege die ic's of vanwege transistoren die niet meer lekker zijn.rcor schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:08:
[...]
Dat zou het wegvallen verklaren, maar niet het gekraak volgens mij... Ik denk dat het naast wat vuiligheid ook echt een hardware defect kan zijn op dit moment...
Bij mijn Akai had ik ook gekraak, oerwoud geluiden en regelmatig zelfs helemaal geen geluid meer...
Ik denk gewoon standaard ferric tape. Is al wel oud maar nog wel blanco. Ik zal binnenkort eens een andere tape proberen voor de zekerheid. Koppen had ik net schoongemaakt allemaal, zal het nogmaals doen om te kijken of er veel losgelaten heeft.Twynn schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:53:
[...]
Wat voor tape gebruik je? Dit soort effecten krijg je vaak met tapes die niet meer helemaal fris zijn. Dan laat de magnetische laag los. En die vervuilen vervolgens ook weer de koppen en de rest van het loopwerk.
De knoppen hadden inderdaad wat problemen, die heb ik gelukkig wel op kunnen lossen. Die werken inmiddels allemaal weer. Voor wat betreft het geluid moet ik dan nog even verder zoeken.Twynn schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:16:
[...]
Klopt, bij Akai's is dit ook vaak vanwege die ic's of vanwege transistoren die niet meer lekker zijn.
Bij philips machines worden die niet gebruikt. Kan natuurlijk altijd iets met rotte elco's o.i.d. zijn, maar over het algemeen valt dat met die philps machines ook wel mee.
Wat wel nog een punt van aandacht is bij de magnocontrollers zijn de multi-switches op de printplaten. Dat zijn kleine printplaatjes binnen een schakelaar behuizing. De sporen op die plaatjes kunnen wel vuil zijn waardoor er storingen ontstaan.
All I had to do was follow the damn train.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq