Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 09:36
Ad de Jong schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:09:
Voor €0,50 ps kon ik ze niet laten liggen.
Puur als decoratie.

[Afbeelding]
lol, die had ik als CD (mijn eerste)
Vandaag weer een aanvulling op mijn ES set binnen gekregen. Een TC-K630ES, lac op de knopjes is wat vervaagd en ik heb hem nog niet echt kunnen testen. Maar hij zal mooi tussen de TA-F530ES, ST-S570ES, cdp-XA3ES, MDS 920QS en SEQ-777 staan... De 333ES vind ik wat te veel van het goede .... (DUUR) en in de garage staat nog JA30ES (schitterend apparaat, waar ik nog eens naar moet kijken). Stopt na een half minuutje met spelen, ik vermoed een hitte probleem. Maar iets met tijd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Flr5LuCwGL54xQoI36LTrMzP0uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OI72I9kvvxDwhdyCF6ZXLnrb.jpg?f=fotoalbum_large

Jij had hem, ik heb hem :Y)
Ook voor twee kwartjes iirc :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:08
The Eagle schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:07:
[Afbeelding]

Op cd heb ik er ook nog een paar liggen maar dat is veeeeel te modern :+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hier overigens een andere uitdaging: Mijn Pioneer A-701R heeft met name bij de cd speler af en toe de neiging om een beetje te ruisen. Deel van het geluid valt dan weg / wordt zachter. gebeurt zo af en toe, lang niet structureel. Had ook het idee dat het bij bepaalde nummers was, maar dat kan ook aan mijn structuirele muzieksmaak liggen :P
Weet wel dat het in de amp zit en niet in de cd speler. Er zit nu namelijk een Pioneer GR777 in de signaalbaan tussen cd speler en amp, en daar zie ik grafisch dat er niks mist op het signaal dat naar de amp gaat.

Iemand een idee wat dat kan zijn? Liever maak ik de amp niet open, staat ingebouwd en een 30 kilo aan apparatuur langs en bovenop :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:51
Halfgeleidertje of een condensator die aan het eind van zijn leven zit.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:23
The Eagle schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:07:
[Afbeelding]

Bij die cd hoort eigenlijk de 12v lego TGV 😉

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:38
Bijna 70 jaar geleden had mijn opa blijkbaar geld over en daarom kocht hij van zijn zuur verdiende geld één van de eerste Philips plano buizen radio's (het plattere ontwerp om zo beter op de kast te passen langs de TV... Ja, ook toen was er al WAF)...

Nu bijna 70 jaar later is hij nog steeds in de familie, zij het bij zijn schoonzoon en kleinzoon... De radio is onlangs bij een audio monteur geweest om 'm speelbaar te maken, want dat was gezien de staat van deze radio het meest logisch voor nu... Staat nu dus Omroep Venray (lokale FM radio) af te spelen als vanouds... Heerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/M3A6e6cofQDINjgHk8GymuuqmpeiqzefjVejwqV5wWXgSbBZDPCHn03s_oPTdqR6c_QAKQbOGkUDdzdEpN-CIfg7EFJlHsfVSb96Uo9xwPoySNEWKXTqLJMii1bS99ga1nb8zDppQFY=w2400

Gisteren nog plaatjes gedraaid met de oude platen speler en deze buizenradio, ook geweldig! Blue Suede Shoes van Elvis kwam toen echt tot zijn recht!
[Video: https://photos.app.goo.gl/T2mE6TnusogP9dsg8]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:11
Leuk, ik heb hem ook. Heel veel plano modellen trouwens.
Stuk of 10 :9

Veel plezier ermee.

Hoop wel dat ze alle teercondensatoren vervangen hebben, die zitter er hier nog wel een aantal in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Ik dacht dat hier papieren condensatoren in zouden zitten... Maar teercondensatoren zijn natuurlijk als die op leeftijd geraakt zijn ook geen fijne kandidaat en als die stuk gaan kunnen ze veel andere componenten kapot laten gaan...

Dat was bij deze radio ook zo gegaan... Helaas was mijn opa iemand die altijd creatief repareerde en als hij niet wist hoe het moest kende hij altijd wel iemand die dan nog iets kon betekenen en uiteraard een beetje goedkoop, want met 9 kinderen had je veel onkosten...

Zo zaten er verkeerde buizen in op sommige plekken... Tjah, niet handig... Helemaal up spec is hij niet en zal hij ook nooit gaan worden volgens de monteur die 'm onderhanden genomen heeft... Dus zoek ik een nette tweede exemplaar om zo de gedachtenis aan mijn opa in leven te houden... Ergens heb ik ook nog een oude foto liggen waar een deel van de familie rond de schouw en een kachel zit met boven op de schouw ruim achter de kachel (of was het nu toch een gas kachel? Twijfel... De foto toch maar eens weer opsnorren dan..) deze radio duidelijk in beeld...

Altijd leuk om terug te zien zoiets en toen was hij uiteraard in een veel nettere staat...

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 22-10-2022 20:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:11
Hier is de mijne net na restauratie.
Hij is volledig kaal geweest en daarna weer helemaal opgebouwd.
Met name het houtwerk, met de hand schuren (heel voorzichtig, want fineer is dun) was best een uitdaging met die ronde hoeken. Uiteindelijk goed gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxLwfVlfkQG-P09B02DHIIEiwcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEu1hABGEyf1jYxaPpeGCJBF.jpg?f=fotoalbum_large

Blijft een mooie radio!

Als hij netjes gerestaureerd is kan hij nog prima mee.
Ook het geluid is helemaal niet verkeerd

PS heb de hele foto reeks van de restauratie terug gevonden. Als iemand nog interesse heeft....

[ Voor 22% gewijzigd door f2ride2001 op 22-10-2022 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Togi schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:50:
[...]

Bij die cd hoort eigenlijk de 12v lego TGV 😉
offtopic:
2x een Horizon express op 9v ook goed? ;) Maar idd, qua jaartal hoort daar een Lego 12v trein bij. En ikke bij familie in Friesland op de grond om het ding in elkaar te sleutelen. Ah, good memories :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
f2ride2001 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:32:
Met name het houtwerk, met de hand schuren (heel voorzichtig, want fineer is dun) was best een uitdaging met die ronde hoeken. Uiteindelijk goed gelukt.

[Afbeelding]

Blijft een mooie radio!

PS heb de hele foto reeks van de restauratie terug gevonden. Als iemand nog interesse heeft....
Ik ben altijd geïnteresseerd in je foto's van de restauratie... Altijd leerzaam! Hij ziet er na de restauratie erg netjes uit! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Net bij een kringloop (Sint Michielsgestel) een splinternieuwe en nog gesealde 8mm Hema tape zien liggen en 2 metalen reels ( 23cm of zo zou dat kunnen kloppen?) waarvan 1 Philips met tape de andere leeg.
Misschien interessant voor iemand hier?

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Ad de Jong schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:39:
Net bij een kringloop (Sint Michielsgestel) een splinternieuwe en nog gesealde 8mm Hema tape zien liggen en 2 metalen reels ( 23cm of zo zou dat kunnen kloppen?) waarvan 1 Philips met tape de andere leeg.
Misschien interessant voor iemand hier?
Als het bandrecorder band spoelen zijn denk ik dat ze eerder 26CM zullen zijn, dat is een gangbare maat naast de maten 10CM, 13CM, 15CM en 18CM. Wat de maximale maat spoel is die je kunt plaatsen op je bandrecorder is afhankelijk van het model recorder... Mijn Grundig TK-145 Deluxe kan maximaal 13CM spoelen aan en mijn Akai GX-225D maximaal 18 CM spoelen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
rcor schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:10:
[...]

Als het bandrecorder band spoelen zijn denk ik dat ze eerder 26CM zullen zijn, dat is een gangbare maat naast de maten 10CM, 13CM, 15CM en 18CM. Wat de maximale maat spoel is die je kunt plaatsen op je bandrecorder is afhankelijk van het model recorder... Mijn Grundig TK-145 Deluxe kan maximaal 13CM spoelen aan en mijn Akai GX-225D maximaal 18 CM spoelen... ;)
Het was een gokje, had er niet aan gedacht om even een foto van te maken voor een eventuele liefhebber.
Deze kringloop kennende zullen ze niet veel hoeven te kosten.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

The Eagle schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:11:
Hier overigens een andere uitdaging: Mijn Pioneer A-701R heeft met name bij de cd speler af en toe de neiging om een beetje te ruisen. Deel van het geluid valt dan weg / wordt zachter. gebeurt zo af en toe, lang niet structureel. Had ook het idee dat het bij bepaalde nummers was, maar dat kan ook aan mijn structuirele muzieksmaak liggen :P
Weet wel dat het in de amp zit en niet in de cd speler. Er zit nu namelijk een Pioneer GR777 in de signaalbaan tussen cd speler en amp, en daar zie ik grafisch dat er niks mist op het signaal dat naar de amp gaat.

Iemand een idee wat dat kan zijn? Liever maak ik de amp niet open, staat ingebouwd en een 30 kilo aan apparatuur langs en bovenop :X
Wat @Skynett al aangeeft, maar het kan ook een droge soldering zijn. Ruis lijkt te suggereren dat het in het massa-pad zit. Vaak is het een haarbreukje bij de tulp-connectoren, veroorzaakt door oud soldeer en mechanische belasting.

Als het alleen bij de CD gebeurd, kan je sowieso er vanuit gaan dat dit alleen aan de ingangskant zit tot de input selector. Als ik in de service manual kijk, is dat bij deze versterker nog lekker simpel en volledig analoog. Vanaf de tulpingang gaat per kanaal een signaaldraad naar de draaischakelaar en pas daarna gaat het signaal ook daadwerkelijk de voorversterker in. Als alle andere ingangen goed werken, dan weet je dus al dat je probleem niet na de draaischakelaar kan zitten.

Mijn aanpak zou zijn, controleer alle solderingen rond je ingangen, eventueel reflowen met vers soldeer. Vervang preventief de ingangscondensatoren (330pF, al verwacht ik niet dat die het probleem zullen zijn) en reinig de draaischakelaar met deoxit.

De versterker maakt gebruik van een gemotoriseerde schakelaar, dus de schakelaar op het frontpaneel bediend een motor die de daadwerkelijke input selectieschakelaar (S701) ronddraait. Ik kan jammer genoeg geen foto van de binnenzijde vinden, maar ik vermoed dat de daadwerkelijke schakelaar in de directe omgeving van de achterkant zal zitten.

Grote kans dat als je solderingen reflowed en schakelaar S701 met deoxit behandeld, je probleem opgelost is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 15:22
f2ride2001 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:32:

[Afbeelding]

Blijft een mooie radio!

Ik heb hier ook nog een soortgelijke radio staan. In duplo, nu wil ik er 1 nette van gaan maken. Beide zijn origineel, dus er moet nog wel eea. aan vervangen worden. Dus ja, ik heb ook wel interesse in hoe je je restauratie heb gedaan!

Nu we toch in de buizen-hoek zitten, ik zal straks me nieuwe aanwinst eens plaatsen ;)

Parklife

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Parklife
Vroegah eens een Bocama Lafayette LA-224 gehad, en zoals met meer spullen, verkocht en later spijt. Nu zag een mooi exemplaar op MP, en ik kon het niet laten. Mijn herineringen aan deze versterker gaan terug tot in mijn slaapkamer van mijn ouderlijk huis. Zelfs met de toen nog orginele buizen presteerde de versterker geweldig. Het exemplaar wat ik nu op de kop heb getikt, is voorzien van nieuwe buizen, en condensatoren. Ik heb de speaker terminals al vervangen, de schroefdraad van de oude was lam. Niet 100% recht, maar wel goed vrij van het chassis. (nog niet gepoetst!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eml977fEhiOBXeS1PdIXwW4phWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBMgQAEtbmMBhLEIMiZHrfy7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9oXMHHn9sQsswN3gpDmob8umI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ov1Uord0i9RUsi3En7X0AY2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zEs4DL1Ty7BOIOKNBuXpxGnG7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmCZA0HtwOO6ePIaGfqSmRqm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag me alleen iets af... Dit apparaat is uit de tijd dat er 220v uit het stopcontact kwam. Bij mij thuis is dit 234v. 14v "teveel" (6%). Ik las ergens op een forum dat iemand een flinke weerstand voor de voeding had geplaatst om zo de trafo iets te ontzien en dus om de levensduur wat te verlengen... Wat denken jullie hier van? Weerstand is ook weer extra warmte...

Parklife

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Parklife schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:40:
Vroegah eens een Bocama Lafayette LA-224 gehad, en zoals met meer spullen, verkocht en later spijt. Nu zag een mooi exemplaar op MP, en ik kon het niet laten. Mijn herineringen aan deze versterker gaan terug tot in mijn slaapkamer van mijn ouderlijk huis. Zelfs met de toen nog orginele buizen presteerde de versterker geweldig. Het exemplaar wat ik nu op de kop heb getikt, is voorzien van nieuwe buizen, en condensatoren. Ik heb de speaker terminals al vervangen, de schroefdraad van de oude was lam. Niet 100% recht, maar wel goed vrij van het chassis. (nog niet gepoetst!)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vraag me alleen iets af... Dit apparaat is uit de tijd dat er 220v uit het stopcontact kwam. Bij mij thuis is dit 234v. 14v "teveel" (6%). Ik las ergens op een forum dat iemand een flinke weerstand voor de voeding had geplaatst om zo de trafo iets te ontzien en dus om de levensduur wat te verlengen... Wat denken jullie hier van? Weerstand is ook weer extra warmte...
Ik ken het schema van deze niet uit het hoofd, maar er zijn er genoeg waar dit zeker geen probleem hoeft te zijn. 6% valt namelijk prima binnen de toleranties van de gloeispanning.
Voor de HV spanning ligt het een beetje aan het circuit en de afstelling van de buizen vs de uitgangstrafo.
Meestal zijn de elco's wel voldoende bemeten.

Een weerstand in serie zetten zou ik zelf niet zo snel doen, dan help je namelijk ook de regulatie van de trafo om zeep (spanning wordt meer afhankelijk van de belasting)

Ik ben op het moment een Pioneer SA400 aan het opknappen 8)

One World Concepts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
@Parklife
Gewoon een variac er voorzetten. MP staat er vol mee. Altijd handig zo'n ding als je met ouder spul bezig bent. En met de kerst dim ik er mooi mijn seriële 220V kerstverlichting mee. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parklife
Skynett schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:40:
@Parklife
Gewoon een variac er voorzetten. MP staat er vol mee. Altijd handig zo'n ding als je met ouder spul bezig bent. En met de kerst dim ik er mooi mijn seriële 220V kerstverlichting mee. 8)
Idd wel handig om te hebben, maar ik heb liever geen variac in de woonkamerset😅

Dit is het schema. Ik ga het bestuderen zodat ik weet waar ik welke spanning kan checken.
(versterker werkt prima hoor! Maar ter leering en vermaak☺️)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAcenmShc1igTiiwC2ynHUFvrLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z1gxXwQnIJbEbqgU4wbIsC6O.png?f=fotoalbum_large

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:56
Hier een NAD C320BEE die direct na het inschakelen in de beveiliging schiet.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, of waar ik dat in oost-NL (omgeving Nijmegen) kan laten repareren?

[ Voor 8% gewijzigd door SkiFan op 25-10-2022 21:18 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:45
SkiFan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:13:
Hier een NAD C320BEE die direct na het inschakelen in de beveiliging schiet.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, of waar ik dat in oost-NL (omgeving Nijmegen) kan laten repareren?
Ik ga vaak naar deze zaak in Arnhem voor reparaties van mijn audio apparatuur:

http://www.ecoelectronics.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:56
Bedankt, moet een dezer dagen toch nog even langs een vriend in Arnhem, dus dat komt mooi uit.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
@Parklife
Altijd fijn zo'n schema. Er staat namelijk dat de primaire spanning 117 Vac of 230 Vac is, dus dat betekent dat je niks hoeft aan te passen. Waarschijnlijk een US Amp, en daar hadden ze kennelijk maar 1 trafo voor gebruik in heel Europa gemaakt. Geeft ook gelijk een beeld van de toleranties. Zo op afstand lijkt het alsof er weinig is om je druk om te maken.
Controleer voor de volledigheid even de primaire en secundaire spanning op de trafo, en als dat allemaal conform schema is weet je genoeg en hoef je niks te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parklife
Skynett schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:03:
@Parklife
Altijd fijn zo'n schema. Er staat namelijk dat de primaire spanning 117 Vac of 230 Vac is, dus dat betekent dat je niks hoeft aan te passen. Waarschijnlijk een US Amp, en daar hadden ze kennelijk maar 1 trafo voor gebruik in heel Europa gemaakt. Geeft ook gelijk een beeld van de toleranties. Zo op afstand lijkt het alsof er weinig is om je druk om te maken.
Controleer voor de volledigheid even de primaire en secundaire spanning op de trafo, en als dat allemaal conform schema is weet je genoeg en hoef je niks te doen.
Thx. Ga ik doen!

Parklife

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:03
De kringloop in Almere lijkt soms wel een vintage hifi tempel. Vandaag een prachtige complete Luxman L80 voor 195 euro. Met een maand garantie. Een paar schakelaars zijn smerig maar hij speelt als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flbrif-3WDB2JT2xjywO45U5w4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZ6cLbKuncPFNoSQBtESH07H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Cool ding. Heb er ooit eentje voor een vriend van me helemaal gerestaureerd. Zijn serieus mooie versterkers!

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Skynett schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:03:
@Parklife
Dat waren exact mijn gedachtes :)

One World Concepts

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nineball
mentalmadnizz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:27:
Cool ding. Heb er ooit eentje voor een vriend van me helemaal gerestaureerd. Zijn serieus mooie versterkers!
Inmiddels de tuimelschakelaars en potmeters gereinigd en ik durf hem nu wel aan een paar knappe speakers te hangen. Leuk periode-correct setje zo met de dm2a’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9h_8YGbDdQXow1tUP-4GAx_2ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKeu6ktcCHHqz4O1In9rJe4i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
Als je dit zo beluister dan kan ik alleen maar denken dat we er qua geluidskwaliteit niet echt op vooruit zijn gegaan in de afgelopen 40/50 jaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-09 22:30
@nineball Qua kwaliteit, nee, de kwaliteit over het algemeen is hard achteruit gegaan.
Maar wat dacht je van het format. Mono > Stereo > Quadro terug naar stereo, toen mp3 (twijfelachtig stereo) en dan nu 15.2.4 uhh 5.1, behalve als het om audio gaat wat niet uit een video bron komt, dat blijft puur stereo.

Ik had 40 jaar geleden betere versterkers, en betere luidsprekers verwacht rond 2000/2010, voor een lager bedrag, want het zou massa productie worden, met minder maar betere aanbieders.
Hoe anders is het gelopen. De rommel is in massa toegenomen, en de incompatibiliteit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 22-09 17:48
htca schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

lol, die had ik als CD (mijn eerste)
Vandaag weer een aanvulling op mijn ES set binnen gekregen. Een TC-K630ES, lac op de knopjes is wat vervaagd en ik heb hem nog niet echt kunnen testen. Maar hij zal mooi tussen de TA-F530ES, ST-S570ES, cdp-XA3ES, MDS 920QS en SEQ-777 staan... De 333ES vind ik wat te veel van het goede .... (DUUR) en in de garage staat nog JA30ES (schitterend apparaat, waar ik nog eens naar moet kijken). Stopt na een half minuutje met spelen, ik vermoed een hitte probleem. Maar iets met tijd....
De Sony ES serie is erg goed!
Ik zelf heb een Sony TA-F500ES in de kast staan. Binnenkort maar eens aansluiten en luisteren hoe het ook alweer klonk.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Ed.juh schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:09:
@nineball Qua kwaliteit, nee, de kwaliteit over het algemeen is hard achteruit gegaan.
Maar wat dacht je van het format. Mono > Stereo > Quadro terug naar stereo, toen mp3 (twijfelachtig stereo) en dan nu 15.2.4 uhh 5.1, behalve als het om audio gaat wat niet uit een video bron komt, dat blijft puur stereo.

Ik had 40 jaar geleden betere versterkers, en betere luidsprekers verwacht rond 2000/2010, voor een lager bedrag, want het zou massa productie worden, met minder maar betere aanbieders.
Hoe anders is het gelopen. De rommel is in massa toegenomen, en de incompatibiliteit ook.
Daar ben ik het deels wel mee eens... ALLEEN: er wordt weldegelijk nog echt goede kwaliteit gemaakt, maar niet meer in de main stream prijs categorie waar de meeste mensen hun producten uitzoeken (als het om echte moderne kwaliteitsproducten gaat denk ik meteen aan mijn Rotel RCD-1072 CD-speler of de B&W CM1 speakers)...

Voor de spullen van echte kwaliteit betaal je gewoon veel meer tegenwoordig en anders moet je het inderdaad met crap doen die met veel geluk net 5 jaar oud wordt om daarna defect te gaan zodat je wel wat nieuws moet kopen (het spul is vaak zo gebouwd dat het amper of moeizaam gerepareerd kan worden)...

Ik had ooit zo'n Samsung DVD micro setje die na 5 jaar de geest gaf en zo gemaakt was dat repareren zo goed als onmogelijk was gemaakt... De speakers van dat audio setje heb ik nog steeds en die klinken best goed op de Kenwood HD-600 audio set... De rest is allang afgevoerd voor recycling...

En als ik aan oude crap denk kom ik heel vaak producten van Philips tegen (zoals de Philips n4504 bandrecorder) met afbrekende plastic onderdelen (iets met te snel het nieuwe goedkopere plastic te omarmen ipv het eerst goed uit te ontwikkelen bij Philips)...

Gelukkig heeft mijn Philips 22RH720 vissen oog receiver hier tot op heden nog geen last van... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 27-10-2022 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:05

OgWok

U.N.C.L.E.

rcor schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:01:
[...]

Daar ben ik het deels wel mee eens... ALLEEN: er wordt weldegelijk nog echt goede kwaliteit gemaakt, maar niet meer in de main stream prijs categorie waar de meeste mensen hun producten uitzoeken (als het om echte moderne kwaliteitsproducten gaat denk ik meteen aan mijn Rotel RCD-1072 CD-speler of de B&W CM1 speakers)...

Voor de spullen van echte kwaliteit betaal je gewoon veel meer tegenwoordig en anders moet je het inderdaad met crap doen die met veel geluk net 5 jaar oud wordt om daarna defect te gaan zodat je wel wat nieuws moet kopen (het spul is vaak zo gebouwd dat het amper of moeizaam gerepareerd kan worden)...

Ik had ooit zo'n Samsung DVD micro setje die na 5 jaar de geest gaf en zo gemaakt was dat repareren zo goed als onmogelijk was gemaakt... De speakers van dat audio setje heb ik nog steeds en die klinken best goed op de Kenwood HD-600 audio set... De rest is allang afgevoerd voor recycling...

En als ik aan oude crap denk kom ik heel vaak producten van Philips tegen (zoals de Philips n4504 bandrecorder) met afbrekende plastic onderdelen (iets met te snel het nieuwe goedkopere plastic te omarmen ipv het eerst goed uit te ontwikkelen bij Philips)...

Gelukkig heeft mijn Philips 22RH720 vissen oog receiver hier tot op heden nog geen last van... ;)
Maar er moet tussen die crap van nu toch ook echt wel eens een pareltje zitten. En die zoek ik. Tips?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik heb een tweedehandse Marantz PM8000 uit begin deze eeuw. Het is geen vintage.
Maar je kan er veel op aansluiten. Echter hij wordt erg warm. Koste mij 120 euro zonder ab.
De defecten die er zijn, zijn toch bijna altijd
....losse solderingen, vieze relais en vieze potentiometers.

[ Voor 24% gewijzigd door MedionAkoya op 27-10-2022 12:13 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:10
MedionAkoya schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:05:
Ik heb een tweedehandse Marantz PM8000 uit begin deze eeuw. Het is geen vintage.
Maar je kan er veel op aansluiten. Echter hij wordt erg warm. Koste mij 120 euro zonder ab.
De defecten die er zijn, zijn och bijna altijd
....losse solderingen, vieze relais en vieze potentiometers.
Staat'ie niet toevallig op klasse A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
OgWok schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Maar er moet tussen die crap van nu toch ook echt wel eens een pareltje zitten. En die zoek ik. Tips?
Jazeker! De Marantz PM7000N is zo'n pareltje... Maar ook de nieuwere Model 40n van Marantz is zo'n parel... Maar helaas niet goedkoop... Voor een dubbeltje op de eerste rang gaan zitten is er niet meer bij helaas... ;)

[ Voor 36% gewijzigd door rcor op 27-10-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Raymond schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Die kans is groot... Mijn vorige receiver (Integra DTR-7.9) was een klasse A surround receiver en daar kon je letterlijk een eitje op bakken als die een tijdje had aangestaan...

De Philips vissenoog receiver (22RH720) is ook een klasse A versterker en wordt ook warmer dan bijv. mijn Marantz PM7000N...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Raymond schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Nee, met Klasse A wordt ie nog heter.
Ergens in de versterker moeten er wel trimpotten zitten. Ik heb er nooit aan gedraaid. Ik heb dat wel bij vintage PM310 gedaan en die wordt niet zo warm meer, maar die klonk toch nooit beter dan een PM8000.
De PM350 blijft nog wel warm.

Zou vele warmte een teken kunnen zijn dat het tijd om te reviseren? (laat ik het liefs aan een ander over). Ik heb de oude PM310 verknalt en toen heb ik een ander gehaald van marktplaats om van de problemen af te zijn.

Trein?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

MedionAkoya schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

Nee, met Klasse A wordt ie nog heter.
Ergens in de versterker moeten er wel trimpotten zitten. Ik heb er nooit aan gedraaid. Ik heb dat wel bij vintage PM310 gedaan en die wordt niet zo warm meer, maar die klonk toch nooit beter dan een PM8000.
De PM350 blijft nog wel warm.

Zou vele warmte een teken kunnen zijn dat het tijd om te reviseren? (laat ik het liefs aan een ander over). Ik heb de oude PM310 verknalt en toen heb ik een ander gehaald van marktplaats om van de problemen af te zijn.
Die trimpotten zijn om de ruststroom van de transistorren in te stellen, als je daar "blind"aan draait zonder te meten (zie de service manual) snap ik wel dat het niet zo goed meer klinkt.... hij wordt niet meer warm omdat de ruststroom waarschijnlijk naar beneden is gegaan, de versterker is dan ook geen klasse A meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 11:05
@MedionAkoya Je zou de ruststroom kunnen controleren en afstellen mits de trim pot nog in goede staat is, bij echt oude versterkers kun je deze beter vervangen.

Hoe je de ruststroom afstelt staat in de service handleiding, die kan je gratis hier downloaden (gratis account aanmaken) Handige website trouwens.

https://www.hifiengine.co...rary/marantz/pm8000.shtml

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 27-10-2022 17:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nineball
Nieuwe goede spullen zijn er zeker nog wel in de wat duurdere klasse, de Lyngdorf 2170 die ik heb is echt een prachtig staaltje techniek.
Maar de spullen die ik nu uit de kringloop trek waren in de jaren 70 ook de duurdere klasse, niet iedereen had Luxmans, B&W’s en Micro Seiki’s in de huiskamer staan. En als je kijkt wat dat toen kostte met de toenmalige inkomens dan was dat ook geen kattenpis. Wat wel gebeurd is, is dat de goedkope troep een stuk beter is geworden maar ook duurder. Dan heb ik het over soundbars en wifi speakers. En met troep bedoel ik dan door de hifi bril bekeken, ik ben dol op mijn Sonos Ones in de keuken maar als ik daarop serieus naar muziek zou moeten luisteren was de lol er snel vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
De Revox B750 vond ik een indrukkende versterker. Ik zag de versterker toentertijd bij RAF Hilversum, maar viel helaas ver buiten mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Xfile schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:04:
De Revox B750 vond ik een indrukkende versterker. Ik zag de versterker toentertijd bij RAF Hilversum, maar viel helaas ver buiten mijn budget.
Via HifShark nog aardig te vinden. Wat vond je indrukwekkend aan de B750?

Zelf vond ik het mooi bij de A77 passen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 17:36
Ed.juh schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:09:
Rommel is van alle tijden (ik had in de jaren 90 als puber nooit iets beters dan een alles-in-1 Sony midi set, kon gewoon niks beters betalen), maar die incompatibiliteit erger ik me al langer aan. Alles wordt steeds meer computer gebaseerd, en de computerwereld staat niet echt bekend om het lang meegaan met huidige standaarden. Wat er nu is, wordt binnen 3 tot 10 jaar niet meer ondersteund. Alles wordt afhankelijk van netwerk services en apps die na x aantal jaar niet meer ondersteund worden omdat er een nieuwe versie is en oude apparatuur upgraden teveel kost voor de fabrikant (als in: ze hebben een nieuwe versie, "koop die maar", "we gaan geen verouderd model fixen"). Als je niet je hele setup iedere 5 tot 10 jaar vervangt, werkt het allemaal niet meer samen. Met dank aan de opkomst van software-gebaseerde ecosystemen, gepushed door bedrijven die willen dat je je hele setup van hun koopt en niet met andere aanbieders gaat mixen. Nee, Sonos komt er hier niet in.

Dat vind ik zo prettig aan vintage gear: het werkt allemaal met elkaar samen. Soms heb je een verloopkabeltje nodig (DIN -> RCA, composite -> hdmi, etc), maar je hebt nooit last van een afhankelijkheid van servers of software die ondertussen niet meer bestaan of ondersteund worden op huidige systemen.

Laatst nog een goed voorbeeld (niet audio gerelateerd, maar dit soort grappen zie je bij audio ook): bij de kringloop stond een leuk setje HD IP camera's met bijbehorende IP cam recorder. De camera's kon ik echter niks mee. Ik kwam niet verder dan het tonen van de inlogpagina, want die dingen wilden dat je een of andere ActiveX plugin ging installeren, anders werkte de login knop zelfs niet, en kon je niet eens de IP instellingen wijzigen. Zelfs als ik uberhaupt nog Windows computers had (ik draai al meer dan 15 alleen nog maar Linux), zou ik niet vast willen zitten aan een antieke technologie die alleen ondersteund werd in oude versies van Internet Explorer. Dat gaat gegarandeerd problemen opleveren in de toekomst, of nu al, als je Windows 10 of nieuwer draait. De moderne browser ondersteunt geen binaire plugins meer, en dat komt ook niet meer terug, en MS ondersteunt ActiveX ook niet meer. Dan moet je al met Windoze XP VM's aan de gang, en dat gaat me wat ver, alleen maar om een IP adres op een camera in te kunnen stellen. Dat zaakie ging dus mooi terug naar de kringloop. Die vertelden me dat het dan maar de container in ging. Mja, iets anders kun je er niet meer mee. Het was vroeger vast acceptabel spul, maar ingehaald door de tijd. Het heeft het minder lang uitgehouden dan de apparatuur die hier langs komt, zelfs dan de goedkope midisets en andere brol waarvan er nu nog een hoop werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

deepbass909 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Wat @Skynett al aangeeft, maar het kan ook een droge soldering zijn. Ruis lijkt te suggereren dat het in het massa-pad zit. Vaak is het een haarbreukje bij de tulp-connectoren, veroorzaakt door oud soldeer en mechanische belasting.

Als het alleen bij de CD gebeurd, kan je sowieso er vanuit gaan dat dit alleen aan de ingangskant zit tot de input selector. Als ik in de service manual kijk, is dat bij deze versterker nog lekker simpel en volledig analoog. Vanaf de tulpingang gaat per kanaal een signaaldraad naar de draaischakelaar en pas daarna gaat het signaal ook daadwerkelijk de voorversterker in. Als alle andere ingangen goed werken, dan weet je dus al dat je probleem niet na de draaischakelaar kan zitten.

Mijn aanpak zou zijn, controleer alle solderingen rond je ingangen, eventueel reflowen met vers soldeer. Vervang preventief de ingangscondensatoren (330pF, al verwacht ik niet dat die het probleem zullen zijn) en reinig de draaischakelaar met deoxit.

De versterker maakt gebruik van een gemotoriseerde schakelaar, dus de schakelaar op het frontpaneel bediend een motor die de daadwerkelijke input selectieschakelaar (S701) ronddraait. Ik kan jammer genoeg geen foto van de binnenzijde vinden, maar ik vermoed dat de daadwerkelijke schakelaar in de directe omgeving van de achterkant zal zitten.

Grote kans dat als je solderingen reflowed en schakelaar S701 met deoxit behandeld, je probleem opgelost is.
Stom toeval: ik zet daarstraks een cd op en hij begon meteen te haperen. Wat was er anders? Ik had de draaiknop handmatig op een andere bronkeuze gezet. Conclusie: draaipotmeter vermoedelijk beetje vuil. Paar keer draaien en het leuk opgelost te zijn.

Dat wordt nog een leuke voor een permanente fix. Is een gemotoriseerde inputselector namelijk :X
* The Eagle gaat voorlopig eens kijken of ik met wat draaien aan de knop het ruisen iedere keer weg kan krijgen, scheelt een hoop tilwerk namelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

De mogelijkheid om via de Marantz PM8000-versterker de afstandsbediening te gebruiken. Dat werkte voor CD-speler CD5400, tuner ST4000 etc....maar niet voor de cassettedeck SD4051. :'(
Ik weet dat Marantz SD4051 door TEAC is gemaakt...zou dat de reden zijn dat het niet werkt? (Cassette Deck is tweedehands, ik hoop niet dat het een defect is).

Dat is een voorbeeld van een nadeel voor technologie.

[ Voor 7% gewijzigd door MedionAkoya op 28-10-2022 17:59 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

kozue schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

Dat vind ik zo prettig aan vintage gear: het werkt allemaal met elkaar samen. Soms heb je een verloopkabeltje nodig (DIN -> RCA, composite -> hdmi, etc), maar je hebt nooit last van een afhankelijkheid van servers of software die ondertussen niet meer bestaan of ondersteund worden op huidige systemen.
Nou ik loop al een tijdje mee 🤪 en ik ben het niet helemaal met je eens al sinds de jaren 50 is er altijd al sprake geweest van allerlei verschillende formaten en obscure connectoren die na al een jaar met stille trom vertrokken, een kleine opsomming:

VHS- Video2000-Beta
Cassette’s 4 verschillende formaten tot philips won
Camac, lemo, din en allerlei andere exoten
Pal - NTSC
Quadrofonisch
Etc.

De kwaliteit vind ik ook enorm verbetert, als jochie met een klein budget was je veroordeeld tot Yoko of audiosonics, nieuw uit de doos functioneerde deze merken al amper, ook kan je nu dmv dsp etc. resultaten bereiken die vroeger alleen haalbaar was met extreem dure apparatuur

Lees voor de grap eens een paar magazines uit onderstaande link, geeft goed weer wat er allemaal was:

https://worldradiohistory...-Audio/Audio-Magazine.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jur schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

als jochie met een klein budget was je veroordeeld tot Yoko of audiosonics
Dat was gratis extra entertainment. Zoek de play-knop van je cassetterecorder nadat je op stop gedrukt hebt en het knopje de kamer doorvliegt! :D

Ik was altijd heel blij met de lokale rommelmarkt waar ik toen al oude kraam voor een paar kwartjes bij elkaar sprokkelde, die meestal ofwel gewoon werkte of slechts kleine simpele reparaties nodig hadden.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

[...]

Lees voor de grap eens een paar magazines uit onderstaande link, geeft goed weer wat er allemaal was:

https://worldradiohistory...-Audio/Audio-Magazine.htm
Bedankt voor deze link, ik had deze nog niet eerder gezien.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die site heeft ook het eea aan bladen staan voor radio en tv uitzendingen, alsook Duitse bladen.
Handig voor onze reel2reel Telefunken liefhebbers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
OgWok schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

Via HifShark nog aardig te vinden. Wat vond je indrukwekkend aan de B750?

Zelf vond ik het mooi bij de A77 passen.
Het is alweer 40 jaar geleden .... toen ik jong was ...
Ik heb het toentertijd bij RAF even beluisterd, maar waar ik vooral van onder indruk was, was de bouw: zo solide. Ik zelf had een Kenwood versterker omdat ik niet zoveel te makken had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:57

Videopac

Rommelt wat aan.

Xfile schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:18:
[...]

Het is alweer 40 jaar geleden .... toen ik jong was ...
Ik heb het toentertijd bij RAF even beluisterd, maar waar ik vooral van onder indruk was, was de bouw: zo solide. Ik zelf had een Kenwood versterker omdat ik niet zoveel te makken had.
Kenwood wat niet slecht destijds.

Mijn ervaring is van wat later, toen ik op de Firato een Accuphase M 1000 zag. Als een van de weinige apparaten niet (zichtbaar) vastgezet. Logisch: dat ding woog 47 kilo: dat neem je niet zomaar even mee. Het doel van de Firato was (voor mij) zoveel mogelijk folders verzamelen en proberen uitgenodigd worden voor de “exclusieve” luisterruimtes.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
[...]
De kwaliteit vind ik ook enorm verbetert, als jochie met een klein budget was je veroordeeld tot Yoko of audiosonics, nieuw uit de doos functioneerde deze merken al amper, ook kan je nu dmv dsp etc. resultaten bereiken die vroeger alleen haalbaar was met extreem dure apparatuur
Yoko was idd crap (was veel van dat Sound & Vision spul van de Hema niet geproduceerd / ingekocht door Yoko voor de Hema?), maar Audiosonic vond ik nog best redelijk... Nou ja, als je een vergelijk maakt met die audio producten van Cosmel (die je vaak op de kermis kon winnen her en der) is iets anders al snel veel beter... ;)

En dan zijn er gekken die voor deze crap anno 2018 nog 145 euro voor over hebben blijkbaar :X ...

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 28-10-2022 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Videopac schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:26:
[...]

Kenwood wat niet slecht destijds.

Mijn ervaring is van wat later, toen ik op de Firato een Accuphase M 1000 zag. Als een van de weinige apparaten niet (zichtbaar) vastgezet. Logisch: dat ding woog 47 kilo: dat neem je niet zomaar even mee. Het doel van de Firato was (voor mij) zoveel mogelijk folders verzamelen en proberen uitgenodigd worden voor de “exclusieve” luisterruimtes.
Kenwood maakte "vroeger" inderdaad goede versterkers.
De Firato was the place to be.
Accuphase M 1000, 47kg. Wow! Dat is pas solide.

Op Catawiki kom je vaak vintage apparatuur tegen, leuk om te zien.
https://www.catawiki.com/en/a/680317-hi-fi-radio-auction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
rcor schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:46:
[...]

Yoko was idd crap (was veel van dat Sound & Vision spul van de Hema niet geproduceerd / ingekocht door Yoko voor de Hema?), maar Audiosonic vond ik nog best redelijk... Nou ja, als je een vergelijk maakt met die audio producten van Cosmel (die je vaak op de kermis kon winnen her en der) is iets anders al snel veel beter... ;)

En dan zijn er gekken die voor deze crap anno 2018 nog 145 euro voor over hebben blijkbaar :X ...
Net zoals Supertech, ook wel Superpech genoemd, omdat er met de apparatuur altijd wel wat was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:57

Videopac

Rommelt wat aan.

Xfile schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Kenwood maakte "vroeger" inderdaad goede versterkers.
De Firato was the place to be.
Accuphase M 1000, 47kg. Wow! Dat is pas solide.

Op Catawiki kom je vaak vintage apparatuur tegen, leuk om te zien.
https://www.catawiki.com/en/a/680317-hi-fi-radio-auction
1 kiloWatt continu aan 8 Ohm, met 0,0niks vervorming. In een van de Duitse bladen maten ze destijds ruim 1,2kW.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 02:49

D_V

brama schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:37:
[...]

Dat was gratis extra entertainment. Zoek de play-knop van je cassetterecorder nadat je op stop gedrukt hebt en het knopje de kamer doorvliegt! :D
Ik had deze toppert in de jaren 80, je had bijna een sportschoolabonnement nodig om de rec en play knop tegelijktertijd in te kunnen drukken. Wat een traumatische herinnering trouwens, terugdenkend aan dat exacte ge-time om net na de aankondiging en net voor de afkondiging van de radio dj's je favoriete nummers op te nemen.

:)

Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/18351296/r/il/235606/3537199114/il_570xN.3537199114_mrh7.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

D_V schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

Ik had deze toppert in de jaren 80, je had bijna een sportschoolabonnement nodig om de rec en play knop tegelijktertijd in te kunnen drukken. Wat een traumatische herinnering trouwens, terugdenkend aan dat exacte ge-time om net na de aankondiging en net voor de afkondiging van de radio dj's je favoriete nummers op te nemen.

:)

[Afbeelding]
Ach welnee, maar jij kende dan denk ik het het trucje niet.
Pause indrukken, dan record en play tegelijk. Vervolgens pauze ingedrukt houden, en met een goed getimede actie de pause loslaten.

Having said that: heb nog altijd een schurfthekel aan DJs die zichzelf te graag horen of door een nummer heel ouwehoeren :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Ik had zoveel bandjes opgenomen van de radio met DJ geouwehoer ertussendoor. Aangezien ik ze meestal lange tijd in mijn walkman had, kon je het gezever bij elk nummer precies herinneren. Ging zelfs zo ver dat als ik een van de nummers dan ergens anders hoorde, dat het 'raar' klonk omdat de aankondiging anders was!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
En als je dan een alles in een setje gebruikte van een bekend merk als Sony / Philips en dergelijke kon het nog best aardig klinken van je opnamen op bandje (vooral als je exact het bandje gebruikte waarop het deck fabriek af op ingeregeld was)... Maar gebruikte je crap, zoals deze Cosmel JCR-893 mini system had je een slecht geluid met veel vervorming:
Afbeeldingslocatie: https://www.radiomuseum.org/images/radio/unknown_worldwide/cosmel_jcr893_1823544.jpg

En hier zit de crux: veel mensen denken dat het cassettebandje slecht geluid gaf met dank aan dit soort troep... Mensen die wel fatsoenlijk spul hadden ervaarden namelijk iets heel anders, vooral als ze gebruik maakte van het bandje waar de fabriek het deck op had afgeregeld... ;)

Edit: typisch, dat deurtje van het cassettedeck dat niet meer sluit... :P

[ Voor 27% gewijzigd door rcor op 29-10-2022 18:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rcor
Oh ja, herinnerd u zich deze nog? Kon je winnen op bijna elke kermis bij zo'n kraam waar je lotjes moest kopen om iets te winnen:
Afbeeldingslocatie: https://media.karousell.com/media/photos/products/2020/8/1/cocacola_cassettecdstereo_radi_1596250946_3e7fc30f_progressive.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.karousell.com/media/photos/products/2020/8/1/cocacola_cassettecdstereo_radi_1596250946_8825bbc5_progressive.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.karousell.com/media/photos/products/2020/8/1/cocacola_cassettecdstereo_radi_1596250877_524172ac_progressive

En daarvan was ook een variant met speakers in deurtjes:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/VM8AAOSwxzheinh7/s-l500.jpg

Ik stond hier altijd verlekkerd naar te kijken als klein jochie van pak 'm beet 5 jaar oud... Maar nooit gehad of gewonnen (en wellicht maar goed ook)...

[ Voor 37% gewijzigd door rcor op 29-10-2022 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 02:49

D_V

Wel een keer deze gewonnen op de kermis.

Afbeeldingslocatie: https://img.bidorbuy.co.za/image/upload/c_limit,h_448,q_auto:eco,w_448/user_images/609/3382609/190402084216_IMG_4135.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Mijn eerste apparatuur toen ik amper 10 jaar oud was was een oude philips mono radio, en een losse philips draagbare cassetterecorder die via de microfoon opnam. Dus naast het gezever van de DJ's kon je ook nog jezelf erop terughoren :D Dat werd snel opgevolgd met een draagbare radio met dubbel cassettedeck van zo'n fantasiemerk a la Yoko. Wat inderdaad vrij waardeloos was, maar dat was wat de meeste mensen gebruikten, helaas.

Daarna werd ik creatiever en haalde ik mijn apparatuur van tweedehands advertenties in het lokale dorpskrantje en van de rommelmarkt. Dat was een grote stap omhoog in kwaliteit!

Inmiddels heb ik een kleine collectie aan oude apparatuur uit voornl. de jaren 80. Het beste cassettedeck wat ik heb is een Beocord 9000, wat ook nog een prachtige machine is om te zien. Het daarop volgende is waarschijnlijk de Sony WM-D6 Professional Walkman, die ik eigenlijk meestal gebruik omdat het simpelweg veel praktischer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
[...]

Nou ik loop al een tijdje mee 🤪 en ik ben het niet helemaal met je eens al sinds de jaren 50 is er altijd al sprake geweest van allerlei verschillende formaten en obscure connectoren die na al een jaar met stille trom vertrokken, een kleine opsomming:

VHS- Video2000-Beta
Cassette’s 4 verschillende formaten tot philips won
Camac, lemo, din en allerlei andere exoten
Pal - NTSC
Quadrofonisch
Etc.
Maar dan heb je het over verschillende formaten. Dat is van alle tijden. Je kunt tegenwoordig nog steeds je Bluray niet in je Xbox afspelen (denk ik). Ik had het over connecties tussen apparaten, en dat werkte vroeger prima. Je kon je betamax band gewoon opnemen op je vage formaat audio cassette (zonder de video uiteraard) door alles via je versterker door te lussen. Dat wordt tegenwoordig al snel een uitdaging met al die ecosystemen die niet willen samenwerken met anderen. Dus wat de format wars met mijn punt te maken hebben zie ik even niet.

Format wars heb je tegenwoordig weer in een andere vorm. Ipv concurreren op welk formaat tape jouw apparaat slikt concurreren ze op welke content ze op hun server hebben staan en verwachten ze dat je bereid bent 4 streaming abo’s te nemen… 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Deze Philips nog gehad in de 80'er jaren. Veel plezier van gehad (dacht zelfs; gemaakt bij Philips Oostenrijk):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTNAv84Sj9vK6glE3euRCWFySIc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IIVxD61JJv4CijlVntTthW7B.jpg?f=user_large
(beetje moiré in de foto)

The D8349 is a year 1985 model measuring 53cm long. It has four 10cm woofers and two piezo tweeters. Output is 2x8 watts.

[ Voor 5% gewijzigd door OgWok op 30-10-2022 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik moest het met iets minder doen :P
Toen ik 6 of 7 was kreeg ik een transistorradio. Zakformaat, zo groot als een pakje boter maar ik kon muziek luisteren. Zat er dus al vroeg in :)

Toen die stuk ging deze gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/sjgAAOSwbZpe0676/s-l400.jpg
Jaren plezier van gehad, daarna naar de schuur van mijn pa gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
The Eagle schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:03:
Ik moest het met iets minder doen :P
Toen ik 6 of 7 was kreeg ik een transistorradio. Zakformaat, zo groot als een pakje boter maar ik kon muziek luisteren. Zat er dus al vroeg in :)

Toen die stuk ging deze gekregen:
[Afbeelding]
Jaren plezier van gehad, daarna naar de schuur van mijn pa gegaan.
Zoiets heeft mijn zusje ook gehad, een keertje ter reparatie aangeboden bij een audio zaakje hier in het dorp waar ze hem niet konden repareren.
Ding weer opgehaald (via via een Philips monteur die er wel eens naar wilde kijken) bleek dat ze hem half gestript hadden om een andere te repareren.

Nooit meer iets gekocht bij die ratten.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

The Eagle schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:25:
[...]

Stom toeval: ik zet daarstraks een cd op en hij begon meteen te haperen. Wat was er anders? Ik had de draaiknop handmatig op een andere bronkeuze gezet. Conclusie: draaipotmeter vermoedelijk beetje vuil. Paar keer draaien en het leuk opgelost te zijn.

Dat wordt nog een leuke voor een permanente fix. Is een gemotoriseerde inputselector namelijk :X
* The Eagle gaat voorlopig eens kijken of ik met wat draaien aan de knop het ruisen iedere keer weg kan krijgen, scheelt een hoop tilwerk namelijk :P
Wat ik in de handleiding zag bestaat de daadwerkelijke inputselector uit 2 losse schakelaars die individueel vervangen kunnen worden. Ik dacht gezien te hebben dat het Alps schakelaars waren. Die hebben doorgaans massief zilveren contacten, die niet snel kapot gaan. Met jouw symptomen verwacht ik ook niet dat ze kapot zijn, maar hooguit geoxideerd, of een droge soldering die door de mechanische belasting weer contact is gaan maken.

Ik snap je weerzin tegen het eruit halen, dat heb ik al met mijn receiver waar niks bovenop staat. Puur door alle aansluitingen die dan los moeten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Renaud
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-12-2024
Mijn huidige set, pioneer SA-8500/TX-7500 en een set pioneer HPM 100'sAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i91ls5zEDDpqHQggzxiCSA6I-dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fg8cQ6l3nyE3vNgXr8Joq0tp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
Mooie set @Renaud
Ik zelf twijfel elke keer als ik FM / AM tuners zie. Hoe lang nog ontvangen we nog iets op FM.
Is er al iemand die een Modificatie heeft van zo'n mooie tuner naar DAB+ of is dat vloeken in de kerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
AntoniusDD schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:24:
Mooie set @Renaud
Ik zelf twijfel elke keer als ik FM / AM tuners zie. Hoe lang nog ontvangen we nog iets op FM.
Is er al iemand die een Modificatie heeft van zo'n mooie tuner naar DAB+ of is dat vloeken in de kerk?
Je had vroeger (geen idee of iets dergelijks er nog is) voor de autoradio/cassette spelers een soort van adapter die je in het cassette gedeelte kon stoppen en waarmee je kon zenden op een frequentie die de radio kon ontvangen. Moest je wel het geluk hebben dat de band niet te vol zat en de andere zenders niet te sterk.
Volgens mij heb ik ze een jaartje of wat terug in een soortgelijke samenstelling nog eens gezien.

En ik meen dat 1 van mijn oude Nokia telefoons ook iets dergelijks kon.

Ofwel, je zou eens een eigen zendertje kunnen bouwen met net genoeg zendvermogen zodat je het met je eigen tuner kan ontvangen.
Ik heb er wel eens aan zitten denken maar daar is het ook bij gebleven, mijn Chromecast Audio aan mijn 1981 AKAI toren doet het perfect.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@AntoniusDD
Het is geen vloeken in de kerk, maar het is bijna onmogelijk, en gaat je vreselijk veel tijd en moeite kosten.
Ik kreeg ooit ook eens zo een vraag, het ombouwen van een telefoon-modem ( acoustisch nog ) naar ADSL. Want hij had maar een 1 inbouw-slot.

Wat is je verwachting?
Een analoog tuner front waar alle DAB+ kanalen te zien zijn, zoals dat vroeger bestond?
Ja, de FM band had ook kanalen, al is bijna iedereen dat vergeten is. Maar dat gaat niet op je front passen, het zijn teveel kanalen.

Je kan natuurlijk een tuner kopen in de kringloop, er liggen er zat, analoog/kabel is er niets meer qua aanbod, en antennes op het dak worden door gemeente/verhuurders niet meer gewaardeerd. Wat me meteen op het volgende punt brengt. Ja, ombouwen ( of eigenlijk alles intern veranderen ) zou kunnen, maar ook voor DAB+ zul je iets qua ontvangst nodig hebben. Wil je dat? Of je moet relatief dichtbij een DAB+ zender zitten.

Wat zou kunnen is een DAB+ naar FM converter gebruiken, hoewel dat niet helemaal een correcte term is.
Een DAB+ ontvanger die dan naar ergens tussen de 87 en 108 MHz een FM signaal zendt. Dat kan, vindt je op de bekende plekken als Ali en Ebay Amazon en Bol en elders.
Dan maar hopen dat je zendertje boven de electronisch ruisvloer uitkomt, want ook in de FM zit veel rotzooi van modems/tv/zonnepanelen etc etc. En je mag maar een vrij laag vermogen opwekken, anders ben je een piraat aan het worden.

TLDR
1. Nee
2. Knutselen / Verherbouwen
3. DAB+ rx > FM tx kopen

[ Voor 8% gewijzigd door Ed.juh op 31-10-2022 13:21 . Reden: even iets over fm zend vermogen erbij geplakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renaud
@AntoniusDD Ik zou graag een mooie dab tuner hebben in de zelfde stijl maar ik vind niet direct iets... blijkbaar worden deze bijna niet gemaakt ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

Renaud schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:38:
Mijn huidige set, pioneer SA-8500/TX-7500 en een set pioneer HPM 100's[Afbeelding]
Mooie set! Maare, speakers op de vloer, loudness aan en bas op +4, dat zal wel lekker dreunen op die tegelvloer? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renaud
mentalmadnizz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Mooie set! Maare, speakers op de vloer, loudness aan en bas op +4, dat zal wel lekker dreunen op die tegelvloer? ;)
Maar een beetje ;)
Ben aan het kijken om stands te laten lassen... maar het is er nog niet van gekomen...
Deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRWfEAOd_Ur7NrNUq7PS3NESo4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yXbuOBiVIV0WHGB2IVJn2jTI.jpg?f=user_large

Ow, en denk dat ik mss eens mijn optonica SM4646 er terug op aansluit.

[ Voor 5% gewijzigd door Renaud op 31-10-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
@Renaud @AntoniusDD
Oh, er worden gewoon nog 43 cm / 19 inch DAB+ ontvangers gemaakt.
Prijzen vanaf 200 euro tot 800 euro.
Even uw gebruikelijke zoekmachine gebruiken, en bij twijfel heel lief hier vragen, maar ja, niet in dit topic, dan moet je toch echt niet in het vintage forum gedeelte zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

Renaud schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:49:
[...]

Maar een beetje ;)
Ben aan het kijken om stands te laten lassen... maar het is er nog niet van gekomen...
Deze:
[Afbeelding]

Die stands zullen wel een enorme verbetering zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Maar een beetje ;)
Deze:
[Afbeelding]

Dat soort stands zie ik regelmatig op MP aangeboden, al dan niet vergezeld van een stel speakers. Goedkoper dan zelf lassen lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 16:33
Ik luister in de auto nog FM en heb nog niets gehoord dat het in NL gestopt wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renaud
The Eagle schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Dat soort stands zie ik regelmatig op MP aangeboden, al dan niet vergezeld van een stel speakers. Goedkoper dan zelf lassen lijkt me :)
Echt? Ik kom nooit iets tegen... Welke zoekterm dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
Er was ooit sprake van dat 2023, en toen 2025 dat FM zou worden uitgeschakeld.
Maar ja, er word nog flink betaald voor consessies.

“Er zal wel ooit een moment van afschakelen van FM komen, maar dat moet goed gecoördineerd worden. NPO, de VCR (de Vereniging van Commerciële Radiozenders) en het Ministerie van Economische Zaken praten regelmatig over de digitalisering van radiodistributie in Nederland. Streaming, DAB+ en digitale kabel zullen naar verwachting op termijn de belangrijkste distributiemanieren zijn. Wanneer het zover is, hangt in hoge mate af van de bereidheid van het publiek om te investeren in nieuwe apparaten en te accepteren dat oude radio’s, ook die in een decennia oude auto, op termijn vervangen moeten worden”, aldus de woordvoerder.

In bijna alle Europese landen is de Midden Golf nu wel uitgefaseerd, maar zie je weer voor de liefhebber worden opgetuigd door particulieren ( LPAM ). Echter sommige landen zijn weer gestopt met het uitrollen van DAB(+). Het introduceren van steeds weer andere standaarden, dan wel het uithollen van de kwaliteit is ook een reden dat veel luisteraars bij FM blijven en niet volledig op DAB(+) zijn overgestapt.

https://numrush.nl/dab-digitale-radio-fm/ een wat ouder blog hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

https://www.nu.nl/media/6...-frequentie-behouden.html

Ik zie dat radiozenders nog steeds hun FM-frequentie willen behouden.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Renaud schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:57:
[...]

Echt? Ik kom nooit iets tegen... Welke zoekterm dan ?
Zoektermen als voet, stands, standaard (s) etc in de categorie luidsprekers :)
Wat ik zelf doe is kijken bij speakers op max 40km van mijn postcode. Gewoon dagelijks beetje scrollen zonder verdere filters. Zie ze regelmatig.
Die jij schetst lijken nog het meeste op B&O of B&W stands, wellicht helpt dat :)

Edit: standesign komt ook in de buurt. Ik zie dat vintro media ook wat stands heeft staan btw

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 31-10-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foodlovers
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-05 11:22
Sjah schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:07:
Vraagje: is er hier iemand die ervaring heeft met Naim? Heb wel ns gelezen dat dat onbetaalbare merk je doet luisteren naar muziek ipv hifi....nogal aanmatigend. Maar goed, heb ook wel ns een voorversterker uit 1980 aangeboden gezien van Naim, en daar werd als een gek op geboden.
Ik heb in 1991 een een 2ehands voor- en eindversterker 2x30watt gehad van Naim met een aparte voeding na een luister test tussen diverse merken bij Snijders in Rotterdam.
Het typische Engelse geluid van Naim is voor mij gewoon erg mooi. Hiervoor had ik een Denon met JM-Focal vloerstaande luidsprekers. Naim en toen nog JM-Focal combinatie vond ik super klinken.
In 2018 heb ik de Naim set ingeruild voor een Uniti Star na een luistertest en losse componenten los gelaten.
Ze staan er om bekend dat de specificaties na 30 jaar nog weinig verlopen zijn en zegt iets over de componentopbouw en kwaliteit.
Na weer gespaard te hebben voor andere luidsprekers heb ik in 2021 Audio Note luidsprekers gekocht, omdat deze nog beter het muzikaal realistisch geluid voor mijn oren was.
Voor mij geen nieuwe auto of een andere dure hobby, maar de keuze om naar realistisch mooie muziek luisteren. En dat is voor ieder oor en daar tussen anders.
Luisteren met eigen oren wat je het mooiste vind en dan de keuze maken om te sparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@foodlovers Ik denk dat ie na 4,5 jaar al wel antwoord had op zijn vraag, en anders dat ie niet meer relevant is voor hem :+

Anyway, speakers en akoestiek maken of breken het meeste. Maar dat weten de meesten hier wel zonder dat het geschreven hoeft te worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
@Ed.juh Eigenlijk vind ik die hele omschakeling naar DAB+ maar een kunstmatig gedoe waar niemand op zit te wachten. Zenders zijn tevreden met FM en luisteraars hebben ook geen animo om te investeren in het vervangen van een radio die al decennia prima werkt voor een systeem dat eigenlijk geen voordelen biedt. Het geluid klinkt blikkerig door de veel te lage bitrate en het compleet wegvallen van het geluid op de (lagere dan FM) ontvangstgrens is veel irritanter dan een beetje ruis af en toe. Dus zo raar vind ik het niet dat sommige landen al weer afgestapt zijn van DAB.

Komt nog bij dat een hoop autoradio’s ook niet eens te vervangen zijn. Als ik DAB+ zou willen in mijn auto moet ik aan de gang met een losse radio en zo’n FM transmitter of m in de AUX stoppen. Wordt je niet heel blij van, want de normale radio is netjes in de menu’s geïntegreerd en een los ding is onhandig tijdens het rijden.

Nee, dat uitzetten van FM duurt nog wel even.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 09:36
kozue schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:29:
@Ed.juh Eigenlijk vind ik die hele omschakeling naar DAB+ maar een kunstmatig gedoe waar niemand op zit te wachten. Zenders zijn tevreden met FM en luisteraars hebben ook geen animo om te investeren in het vervangen van een radio die al decennia prima werkt voor een systeem dat eigenlijk geen voordelen biedt. Het geluid klinkt blikkerig door de veel te lage bitrate en het compleet wegvallen van het geluid op de (lagere dan FM) ontvangstgrens is veel irritanter dan een beetje ruis af en toe. Dus zo raar vind ik het niet dat sommige landen al weer afgestapt zijn van DAB.

Komt nog bij dat een hoop autoradio’s ook niet eens te vervangen zijn. Als ik DAB+ zou willen in mijn auto moet ik aan de gang met een losse radio en zo’n FM transmitter of m in de AUX stoppen. Wordt je niet heel blij van, want de normale radio is netjes in de menu’s geïntegreerd en een los ding is onhandig tijdens het rijden.

Nee, dat uitzetten van FM duurt nog wel even.
Ik verwacht ook wel dat we nog heel lang FM hebben. Maar goed, thuis, de meeste providers bieden het over de kabel niet meer aan, veelal wordt er thuis gestreamd. Mogelijk kan/gaat dat ook mobiel wel meer gebeuren. Ik heb een DAB wekkerradio (de tweede al)... daar moet ik inderdaad niet aankomen of de spanningskabel van de trafo langs de antenne laten lopen en ik heb geen ontvangst.... Persoonlijk vind ik de DAB technologie behoorlijk tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 11:46

SannrHerr

Furor Teutonicus!

[...]

Maar een beetje ;)
Deze:
[Afbeelding]

Tip du jour: https://www.etsy.com/market/speaker_stand_metal

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
[...]

Maar een beetje ;)
Deze:
[Afbeelding]

Ik heb dit weekend even snel van 27mm balkjes twee eenvoudige standaards gemaakt voor mijn dm2a’s, qua formaat wel vergelijkbaar met jouw speakers.
Totale schade 30 euro of zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9BU1lA82jcfqBbZ6AMyZTonsZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhS2uwUZiXRRhAy8Bh5nhnY6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgHUXTljkIFIKuC7JJXSXN4DA4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2N0HOcMxGQmTtg5zWTHnha4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Zijn er hier nog kenners of liefhebbers van de Velleman K4000?
Kan er een overnemen en wil zoveel mogelijk voor -en nadelen op een rij krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSTUfnX-hcFQ5eRQ8tkjqQwRltQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MDQkg7GcXYEkZyJIZKfeHcoN.png?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door OgWok op 01-11-2022 13:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

Ik heb er eentje gehad, ik was er in eerste instantie wel van onder de indruk maar na een tijdje viel het me wel op dat 'ie nogal onsubtiel en schreeuwerig klonk. Mijn vrouw had dat eerder door dan ik dus blijkbaar heeft zij betere oren :D

Echt slecht zijn ze echter ook weer niet en ze zijn best betaalbaar dus het is een best een leuke potente buizeneindtrap voor relatief weinig geld. De kwaliteit van de gebruikte onderdelen is wel matig en je bent ook een beetje overgeleverd aan de kunde van de persoon die het bouwpakketje in elkaar heeft gesoldeerd.

Ik heb de mijne destijds voor 400 euro verkocht met originele doos en een upgraded voedingsbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@mentalmadnizz Welke speakers gebruikte je toen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karel-jacobse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-09 19:01
htca schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:17:
[...]

Ik verwacht ook wel dat we nog heel lang FM hebben. Maar goed, thuis, de meeste providers bieden het over de kabel niet meer aan, veelal wordt er thuis gestreamd. Mogelijk kan/gaat dat ook mobiel wel meer gebeuren. Ik heb een DAB wekkerradio (de tweede al)... daar moet ik inderdaad niet aankomen of de spanningskabel van de trafo langs de antenne laten lopen en ik heb geen ontvangst.... Persoonlijk vind ik de DAB technologie behoorlijk tegenvallen.
In de auto idem. Áls je bereik hebt dan klinkt het goed, maar hij springt heel vaak tussen frequenties en die lopen dan niet helemaal synchroon waardoor de ‘plaat steeds skipt’. Gelukkig kan de autoradio ook op FM en dan geen probleem maar misschien iets mindere kwaliteit. Maar ja, als ik kwaliteit wil dan kan ik altijd nog streamen via de telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:45
The Eagle schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:46:
[...]

Zoektermen als voet, stands, standaard (s) etc in de categorie luidsprekers :)
Wat ik zelf doe is kijken bij speakers op max 40km van mijn postcode. Gewoon dagelijks beetje scrollen zonder verdere filters. Zie ze regelmatig.
Die jij schetst lijken nog het meeste op B&O of B&W stands, wellicht helpt dat :)

Edit: standesign komt ook in de buurt. Ik zie dat vintro media ook wat stands heeft staan btw
Heb gisteren net zelf deze vintage stands gekocht op MP voor 20,-. Zoektermen luidsprekerstand, speakerstand, luidspreker standaard oid gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0yZHLtnP/Screenshot-2022-11-01-at-18-53-27-Vintage-Vogels-luidspreker-steunen-stands-vloer-staanders-Luid.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-09 18:22
Heb nu de JVC XL V-333 die ik van mijn ouders heb gekregen uit 1989 aangesloten op de NAD en de Dali boxen. Klinkt goed.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

Gereviseerde Acoustic Research AR-3a Improved. In combinatie met een Accuphase C222 voorversterker. Voordat ik overging op die Velleman stonden er twee gebrugde (1 per kant dus) Apt Power Amplifier 1's en die Velleman klonk heel anders, vandaar dat 'ie er een tijdje heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Jur schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

Die trimpotten zijn om de ruststroom van de transistorren in te stellen, als je daar "blind"aan draait zonder te meten (zie de service manual) snap ik wel dat het niet zo goed meer klinkt.... hij wordt niet meer warm omdat de ruststroom waarschijnlijk naar beneden is gegaan, de versterker is dan ook geen klasse A meer..
Oh oke, De energiemeter geeft aan dat Marantz PM310 stereo-versterker 36 watt trekt als men muziek op draait (muziek uit de versterker staat dan iets harder dan het praatniveau).
Is dit 36 watt..een verbruik dat bij deze versterker uit 1982 past?

In de service manual van Marantz staat dat het verbruik 105 watt kan zijn.
En bij idle power zou 16 watt zijn. (wujkt wel af met wat ik hier hebt, als ik volumeknop dichgedraaid komt, ie volgens energiemeter rond 20 watt uit)

[ Voor 7% gewijzigd door MedionAkoya op 04-11-2022 17:32 ]

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
Ed.juh schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:18:
@AntoniusDD
Het is geen vloeken in de kerk, maar het is bijna onmogelijk, en gaat je vreselijk veel tijd en moeite kosten.
Er zijn echt verschrikkelijk mooie modificaties zoals deze > https://www.formstation.de/m301/entwicklung/
Er waren er zelfs die een Enigma digitale Satelliet receiver in onder gebracht hebben, omdat hun set dan completer was. zoek maar eens.
Pagina: 1 ... 133 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6