I know, zo zijn de sony SS-B1S, B&W 202, sony S570ES, XA2ES, F530ES, JB920QS en de SEQ-711 binnengekomen (en de JB TLX 171 waren er al.....)rcor schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:32:
[...]
Och ja, waf is ook iets om te negeren he... soms moet je wachten tot de W van de waf niet thuis is en dan deze mooie speakers plaatsen om er van gaan te genieten... liefst als deze met vriendinnen een weekje van huis is...
Ik bedoel: vrouws wil hoeft niet altijd wet te zijn he... Soms moet jezelf als man ook durven doorbijten... 😉
Ik begin 'm te snappen... te vaak dat kunstje uithalen helpt uiteraard niet mee... Ik kan mij levendig voorstellen dat er ook een einde aan zit van wat toegelaten wordt door vrouw lief...htca schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:44:
[...]
I know, zo zijn de sony SS-B1S, B&W 202, sony S570ES, XA2ES, F530ES, JB920QS en de SEQ-711 binnengekomen (en de JB TLX 171 waren er al.....)
De eerste dochter (van 3) gaat deze zomer de deur uit, betekent nieuwe ruimte 🤪rcor schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:54:
[...]
Ik begin 'm te snappen... te vaak dat kunstje uithalen helpt uiteraard niet mee... Ik kan mij levendig voorstellen dat er ook een einde aan zit van wat toegelaten wordt door vrouw lief...
nope 3 dames.... Soms wil je dan gewoon je oren wat rust geven en keiharde rock aanzetten (kletsen de blaren in je oren)Sjah schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:43:
Ja, en 3 meisjes, of zit er ook een jongen tussen?
Gisteren bood er iemand bij mij in de buurt gratis cd's aan op marktplaats. Bij aankomst bleek de vriendelijke man 2 enorme zakken met cd's klaar te hebben staan. Geen idee wat erin zat, al stond er in de advertentie "meer dan 100 cd's, Neil Young, Van Morrison."
Bij thuiskomst bleken er meer dan 300 cd's in te zitten en Godzijdank niet de "tweedehandswinkel-usual-suspects" maar een kwalitatief super collectie.

Mooie pop/rock cd's van inderdaad van b.v. Roxy Music, Van Morrison, Neil Young, Dire Straits enz.

Maar ook een 120 tal jazz cd's. Nou ben ik een totale leek op het gebied van jazz dus mochten er hier kenners zitten, ik zou graag willen weten welke exemplaren het "toegankelijkst" zijn om te beginnen luisteren.
Bij thuiskomst bleken er meer dan 300 cd's in te zitten en Godzijdank niet de "tweedehandswinkel-usual-suspects" maar een kwalitatief super collectie.

Mooie pop/rock cd's van inderdaad van b.v. Roxy Music, Van Morrison, Neil Young, Dire Straits enz.

Maar ook een 120 tal jazz cd's. Nou ben ik een totale leek op het gebied van jazz dus mochten er hier kenners zitten, ik zou graag willen weten welke exemplaren het "toegankelijkst" zijn om te beginnen luisteren.

Nice.
De toegankelijkste jazz zal wellicht smaak gebonden zijn, maar je kan zoeken naar Nina Simone, Billy holiday, Ella Fitzgerald voor vrouwen zang.
Sony Rollins, duke Ellington,voor hoorns
Gewoon je vraag door je favoriete zoek machine halen. Veel plezier
De toegankelijkste jazz zal wellicht smaak gebonden zijn, maar je kan zoeken naar Nina Simone, Billy holiday, Ella Fitzgerald voor vrouwen zang.
Sony Rollins, duke Ellington,voor hoorns
Gewoon je vraag door je favoriete zoek machine halen. Veel plezier
You don't need eyes to see, you need vision
Of Oscar Peterson op de piano.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Ik ben geen jazz kenner, maar iets waar Sex Mob op staat klinkt bij voorbaat goed
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Jimmy Smith. Miles Davis zou ik eerst skippen.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ja, "Kind of Blue" ken ik wel, dat vind ik nog wel net te doen, als achtergrondmuziek.Dwarlorf schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:32:
Jimmy Smith. Miles Davis zou ik eerst skippen.
Bedankt iedereen voor de suggesties!
Volgens een recentie:The Eagle schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:42:
Ik ben geen jazz kenner, maar iets waar Sex Mob op staat klinkt bij voorbaat goed
Ik denk dat ik deze maar even tot het laatst bewaar...Als de muziek van Sex Mob geluid geworden ontucht is, dan is de cd 'Dime Grind Palace' een bordeel: vies, vettig, soms plat maar vooral onweerstaanbaar en opwindend.
De solo's van Bernstein en Krauss maken hier overigens meer dan duidelijk dat bij deze heren melodie volledig ondergeschikt is aan geluid.
Een van de meest opvallende tracks is 'Norbert's Weiner' dat zweeft tussen een New Orleans (doden)mars, joodse Klezmer en een Balkanwals. De georkestreerde ontsporing met vreemde arrangementen en samenklanken is overigens het enige moment op de cd waar het voor de luisteraar echt even oppassen is om niet uit de maat te headbangen.
De cd eindigt zoals die begon: met een heerlijk rommelige mars.
Zojuist https://open.spotify.com/...aK0Q&utm_source=copy-link van hen geluisterd. Nofi, maar volgens mij moet je XTC geslikt hebben om dat te kunnen waarderen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Geen vintage, wel blij mee:
2x Dynaudio Sub 250 ii
Straks in aanvulling op reeds in bezit zijnde Focus 110.
Ik moet nog uitzoeken hoe ik straks de subs ga aansluiten op mijn geïntegreerde versterker met pre-out.
2x Dynaudio Sub 250 ii
Straks in aanvulling op reeds in bezit zijnde Focus 110.
Ik moet nog uitzoeken hoe ik straks de subs ga aansluiten op mijn geïntegreerde versterker met pre-out.
Nou ik heb een Denon DRS 890 cassette deck uit 1991 waar ik graag nog goede opnames mee maak.
Nu heeft dit toestel de mogelijkheid om de opname/pauze stand tegelijk in te drukken opdat je opname nog niet begonnen is maar jij precies kunt plannen door dan de pauze toets nogmaals te drukken. (zo iets als wachten in de startblokken voor de sprint op het startschot)
Echter steeds vaker stopt het mechanisme compleet dus mis ik de eerste seconden opname daar ik dan nogmaals REC/Mute moet drukken.
kent iemand dat en is er een oplossing voor?
Nu heeft dit toestel de mogelijkheid om de opname/pauze stand tegelijk in te drukken opdat je opname nog niet begonnen is maar jij precies kunt plannen door dan de pauze toets nogmaals te drukken. (zo iets als wachten in de startblokken voor de sprint op het startschot)
Echter steeds vaker stopt het mechanisme compleet dus mis ik de eerste seconden opname daar ik dan nogmaals REC/Mute moet drukken.
kent iemand dat en is er een oplossing voor?
Mooie tapes hoor,hoe ouder hoe nostalgischer voor me.OgWok schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:25:
Nog 5 bandjes gevonden bij de kringloop. Gesealed en € 0,50 p/s.
Oud model Maxell, maar prima opnames op een Teac V8030S.[Afbeelding]
Het contrast tussen bandje (budget) en deck (topklasse) kon bijna niet groter.OgWok schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:25:
Nog 5 bandjes gevonden bij de kringloop. Gesealed en € 0,50 p/s.
Oud model Maxell, maar prima opnames op een Teac V8030S.[Afbeelding]
Geeft die band niet erg af op de aandrukrol / de bandloop?
Ik ben ooit, in de jaren '80 in een aanbieding van 5 TDK D bandjes, oud-model, getrapt (5 voor 10 gulden) maar na 1 kant van 1 bandje afgespeeld te hebben heb ik ze weggegooid: bandloop was megasmerig; zou ik normaal nog niet na honderden cassettes voor elkaar gekregen hebben (niet dat ik zo lang wachtte met schoonmaken).
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Wel opletten! Ik zie daar Sony, Scotch, Philips en Shamrock, allen staan bij mij niet hoog aangeschreven: veel tape residu afgeven aan de koppen en bij Shamrock (of was het nu Shamerock?htca schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:33:
[Afbeelding]
Ik ben geen band liefhebber, maar voor de liefhebber, in Zeist…
Thuis zijn er maar een paar merken / typen te vinden en de rest mijd ik gewoon altijd:
- RTM LPR 35 / 90 ook wel vroeger RMG LPR 35
- BasF LPR 35 (eigenlijk dezelfde tape als de RTM / RMG LPR 35)
- TDK Audua reeks
- Alle Maxell typen Maxell tapes
Deze tapes zijn bij mij nooit slecht geweest tweedehands, tenzij iemand met een versleten aandruk rol de boel heeft proberen af te spelen...
Maar met een beetje zoeken in die collectie bij die kringloop zitten er mogelijk nog wat parels tussen...
[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 27-07-2022 10:22 ]
Na een paar uurtjes opnemen en afspelen ziet het er zo uit:Videopac schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:01:
[...]
Het contrast tussen bandje (budget) en deck (topklasse) kon bijna niet groter.
Geeft die band niet erg af op de aandrukrol / de bandloop?
Ik ben ooit, in de jaren '80 in een aanbieding van 5 TDK D bandjes, oud-model, getrapt (5 voor 10 gulden) maar na 1 kant van 1 bandje afgespeeld te hebben heb ik ze weggegooid: bandloop was megasmerig; zou ik normaal nog niet na honderden cassettes voor elkaar gekregen hebben (niet dat ik zo lang wachtte met schoonmaken).
:strip_exif()/f/image/OGuWKbhjzTOXqD2ZFSfkvIHR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben heel tevreden
Overigens heb ik met de TDK D bandjes eigenlijk nooit problemen gehad. Dat waren wel de nieuwe types, dacht ik.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Waarschijnlijk waren die TDK D bandjes gewoon slecht bewaard. Onder slechte condities (te vochtig, te warm, te koud, etc) wordt iedere tape slecht. Ik heb nog prima resultaten met jaren 70 TDK D’s, afhankelijk van hoe ze de afgelopen 40-50 jaar bewaard zijn geweest. NOS of niet maakt daarin weinig tot geen verschil. En ik heb ook wel eens beschimmelde jaren 90 bandjes in seal gehad, dus jaartal zegt niks.
Wel zijn jaren 70 bandjes qua formule vaak wat minder. Dat was nog niet de piek van de techniek. Ik hou het zelf vaak op jaren 80 en 90, omdat de formules (en dus de potentie voor betere geluidskwaliteit) tegen die tijd gewoon beter waren. In de jaren 90 waren ze alweer aan het besparen, en deden ze nauwelijks meer iets aan verbetering, aangezien de CD de cassette aan het vervangen was, maar naar mijn ervaring klinken jaren 90 bandjes prima.
Wel zijn jaren 70 bandjes qua formule vaak wat minder. Dat was nog niet de piek van de techniek. Ik hou het zelf vaak op jaren 80 en 90, omdat de formules (en dus de potentie voor betere geluidskwaliteit) tegen die tijd gewoon beter waren. In de jaren 90 waren ze alweer aan het besparen, en deden ze nauwelijks meer iets aan verbetering, aangezien de CD de cassette aan het vervangen was, maar naar mijn ervaring klinken jaren 90 bandjes prima.
Ik ben behalve geen liefhebber ook geen kenner... Maar ik kom ze maar zelden tegen....rcor schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:49:
[...]
Wel opletten! Ik zie daar Sony, Scotch, Philips en Shamrock, allen staan bij mij niet hoog aangeschreven: veel tape residu afgeven aan de koppen en bij Shamrock (of was het nu Shamerock?) zelfs poederende plak tape... Scotch en Philips wisselen enorm in hoe goed de tape is, daar moet je echt geluk bij hebben...
Thuis zijn er maar een paar merken / typen te vinden en de rest mijd ik gewoon altijd:
- RTM LPR 35 / 90 ook wel vroeger RMG LPR 35
- BasF LPR 35 (eigenlijk dezelfde tape als de RTM / RMG LPR 35)
- TDK Audua reeks
- Alle Maxell typen Maxell tapes
Deze tapes zijn bij mij nooit slecht geweest tweedehands, tenzij iemand met een versleten aandruk rol de boel heeft proberen af te spelen...
Maar met een beetje zoeken in die collectie bij die kringloop zitten er mogelijk nog wat parels tussen...
In de categorie cassettebandjes heeft Cassettecomeback weer een nieuwe video online gezet:
En ja, ik ben het met Tony eens: de nieuwerwetse Onkyo TX-NR509 receiver van mijn vader doet geen spotify meer met dank aan wijzigingen door Spotify en Onkyo heeft hem nooit geüpdatet.
Conclusie: Na dik 30 jaar speelt mijn Akai GX-75 cassettedeck nog steeds prima mijn bandjes af en ook mijn Technics SL-1710 / Thorens TD-318 MKI / Thorens TD-280 exclusiv platen spelers werken na meer dan 30 a 40 jaar ook nog steeds probleemloos...
Dat zie ik inderdaad een modern apparaat niet doen: dus ben milieu bewust en gebruik fysieke media!
En ja, ik ben het met Tony eens: de nieuwerwetse Onkyo TX-NR509 receiver van mijn vader doet geen spotify meer met dank aan wijzigingen door Spotify en Onkyo heeft hem nooit geüpdatet.
Conclusie: Na dik 30 jaar speelt mijn Akai GX-75 cassettedeck nog steeds prima mijn bandjes af en ook mijn Technics SL-1710 / Thorens TD-318 MKI / Thorens TD-280 exclusiv platen spelers werken na meer dan 30 a 40 jaar ook nog steeds probleemloos...
Dat zie ik inderdaad een modern apparaat niet doen: dus ben milieu bewust en gebruik fysieke media!
@rcor Spotify Connect probleem receiver heeft een oplossing voor die Onkyo 
En nu weer ontopic, voor nieuwerwetse meuk zijn andere topics
Dank voor de oplossing: die heb ik zojuist doorgevoerd en morgen als het lukt testen of het daadwerkelijk nu werkt...The Eagle schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:50:
@rcor Spotify Connect probleem receiver heeft een oplossing voor die Onkyo
Maar de bedoeling was wel om on-topic te zijn: ik promoot graag vintage audio en dat filmpje onderbouwd precies waarom!
mooie vondst @nineballnineball schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:10:
Deze kon ik niet laten staan voor 37,50. Een Denon drs-810 uit de eerste helft van de jaren 90. 3 koppen, dual capstan, echt een mooie machine. Uiterlijk ook smetteloos.
en vooral voor die prijs want een goed functionerende gaat voor het tienvoud op de tweedehandsmarkt
ofschoon zelf gebruiken en genieten is veel leuker dan dat geld.
@htca bedankt voor je hint, ik heb er even tussen gesnuffeld (ik was toevallig in de kringloop toen ik je berichtje zag).
@rcor die zaten er helaas niet tussen, wel een tweetal BasF LP 35 tapes en 1 Maxell tape.
Helaas was de Maxell tape aangetast door witte troep (zichtbaar op de spoel) en heb deze ook maar laten liggen. Wel even bij elke gekeken of er alu reels tussen zaten, maar helaas.
@rcor die zaten er helaas niet tussen, wel een tweetal BasF LP 35 tapes en 1 Maxell tape.
Helaas was de Maxell tape aangetast door witte troep (zichtbaar op de spoel) en heb deze ook maar laten liggen. Wel even bij elke gekeken of er alu reels tussen zaten, maar helaas.
Da's jammer... witte troep klink als moldy (poederende) tape en als je erg veel pech hebt zijn ze vochtig bewaard in bijv. een schuur of kelder, dan kan het ook nog witte schimmel zijn...MdBruin schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:17:
@htca bedankt voor je hint, ik heb er even tussen gesnuffeld (ik was toevallig in de kringloop toen ik je berichtje zag).
Verstandig dat je ze hebt laten liggen... Het enige wat bruikbaar is, is inderdaad de aluminium spoel als die erbij zit... Dat is voor mij de enige reden om van het merk af te wijken, maar dan gaat de tape gegarandeerd van de spoel af en komt er tape van een van de genoemde merken er weer op in ruil voor een plastic reel...
@rcor het was alleen de Maxell tape die dit had, de rest was gewoon in nette staat.
Ik moet mijn Akai toch nog een onderhoudsbeurtje geven dus heb de BasF LP35's meegenomen, deze kan ik dan voor proef gebruiken en hoef ik niet mijn al reeds bespeelde tapes ervoor te gebruiken.
Ik moet mijn Akai toch nog een onderhoudsbeurtje geven dus heb de BasF LP35's meegenomen, deze kan ik dan voor proef gebruiken en hoef ik niet mijn al reeds bespeelde tapes ervoor te gebruiken.
Hmm, apart... Juist Maxell tapes staan bij mij niet bekend als een probleem tape op latere leeftijd... Maar ja, als iets slecht bewaard werd kan elke tape aangetast raken en niet meer bruikbaar zijn, ook de Maxell's... Maar dat is uiteraard gissen: we kunnen immers niet zien hoe de vorige eigenaar ermee omgegaan is nadat hij of zij was gestopt met het gebruik van de bandrecorder...MdBruin schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:24:
@rcor het was alleen de Maxell tape die dit had, de rest was gewoon in nette staat.
kan veel ergerThe Eagle schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:04:
Zojuist https://open.spotify.com/...aK0Q&utm_source=copy-link van hen geluisterd. Nofi, maar volgens mij moet je XTC geslikt hebben om dat te kunnen waarderen
https://open.spotify.com/...JGcTS?si=9a8a91e77eb74d78
Blijft gaaf, die TFK.
Aan de andere kant van het spectrum heb ik sinds kort een Philips N4504 aan de collectie toegevoegd. Ik heb er in 20 jaar bandrecorders verzamelen nog nooit eentje gehad.. Wel aan gesleuteld enzo, maar dit is de eerste keer dat ik er eentje "de mijne" mag noemen. En geheel bij toeval want ik was er natuurlijk niet naar op zoek, maar een vriendin van mijn vrouw was de berging van haar vader aan het uitruimen en daar stond zo'n ding, samen met een Pioneer draaitafel, een Philips cassettedeckje en een CD speler uit eind nineties. Mocht 'm zo hebben en daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Zat nog een aardig stapeltje Maxell tapes bij ook
Snarensetje is al onderweg, en gelukkig is 'ie in nette staat. Ondanks het plastic uiterlijk en het geringe gewicht klinken die dingen echt goed.
Aan de andere kant van het spectrum heb ik sinds kort een Philips N4504 aan de collectie toegevoegd. Ik heb er in 20 jaar bandrecorders verzamelen nog nooit eentje gehad.. Wel aan gesleuteld enzo, maar dit is de eerste keer dat ik er eentje "de mijne" mag noemen. En geheel bij toeval want ik was er natuurlijk niet naar op zoek, maar een vriendin van mijn vrouw was de berging van haar vader aan het uitruimen en daar stond zo'n ding, samen met een Pioneer draaitafel, een Philips cassettedeckje en een CD speler uit eind nineties. Mocht 'm zo hebben en daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Zat nog een aardig stapeltje Maxell tapes bij ook
Snarensetje is al onderweg, en gelukkig is 'ie in nette staat. Ondanks het plastic uiterlijk en het geringe gewicht klinken die dingen echt goed.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Alle data van alle magnetische datadragers in de ruimte is nu ook meteen weg of valt dat mee?DatraxZ schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:05:
Vandaag een Akai ATE-7 bulk demagnetizer opgehaald.
Dat valt goed mee hoorpman63 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:30:
[...]
Alle data van alle magnetische datadragers in de ruimte is nu ook meteen weg of valt dat mee?
Dat kleine apparaatje verbruikt overigens 500W, en met een tape er op maakt het geheel nog een beste herrie ook !
Mja, dat deden tapestreamers ook. Ooit een QIC 80 aan de gang gehoord? 
@mentalmadnizz doe eens typenummers van die Pioneer en Philips spullenboel, kan ik ws zo zeggen of je een potje goud gekregen hebt of niet.
@mentalmadnizz doe eens typenummers van die Pioneer en Philips spullenboel, kan ik ws zo zeggen of je een potje goud gekregen hebt of niet.
Haha, dat kan ik zelf ook wel bepalen, maargoed:The Eagle schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:50:
Pioneer PL514 > inmiddels schoongemaakt en voorzien van nieuw elementje en nieuwe snaar, leuke beginnersdraaitafel dus die gaat eerdaags MP op
Philips N2544 met afgebroken transportknoppen en loopwerkissues -> sloop
Philips CD730, werkt als een zonnetje. Wie 'm wil mag 'm zo hebben.
Snap ik, maar aangezien mijn deformatie is dat ik de Philips magazines van de jaren 90 onderhand kan dromen, word ik in dit soort gevallen altijd heel nieuwsgierigmentalmadnizz schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:16:
[...]
Haha, dat kan ik zelf ook wel bepalen, maargoed:
Pioneer PL514 > inmiddels schoongemaakt en voorzien van nieuw elementje en nieuwe snaar, leuke beginnersdraaitafel dus die gaat eerdaags MP op
Philips N2544 met afgebroken transportknoppen en loopwerkissues -> sloop
Philips CD730, werkt als een zonnetje. Wie 'm wil mag 'm zo hebben.
CD730 is een vrij doorsnee speler, mist een digitale uitgang en een remote. Was net als de 604 en 605 echt bedoeld voor in een toren waarbij de versterker een remote had. Net als de rest last van snaren of tandwiel rot, maar verder niks
Die ook maar ook ouderwetse losse spoelen en tape-cartridges (IBM 3480) en DAT-tapes Waarbij gezegd moet worden dat de koeling meer herrie maakte dan de machines zelf.The Eagle schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:50:
Zijn hier Quad versterker liefhebbers? Ik heb een 606 met nieuwe condensators maar zoek een leuke voorversterker. Liefst de 44 met wat aanpassingen en een moderne optie zoals een DAC heb ik niet nodig. Is de 44 te oud of kan ie nog mee in deze tijd?
Als een 44 (licht) gereviseerd is met bijvoorbeeld een Dada setje kan die nog jaaaaren mee, dus lijkt me prima. Ik heb zelf een 606 en draai met een 33 als voorversterker, dat gaat ook prima
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Er is niet zoiets als "te oud" bij dat soort spul. Alles is te reviseren en zo'n ding is daarna gewoon echt prima. Ik gebruik dagelijks een stel Quad II's in mijn set en dat klinkt waanzinnig. Ik zou gewoon lekker op zoek gaan naar een mooie 44 in jouw situatieRene44 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:50:
Zijn hier Quad versterker liefhebbers? Ik heb een 606 met nieuwe condensators maar zoek een leuke voorversterker. Liefst de 44 met wat aanpassingen en een moderne optie zoals een DAC heb ik niet nodig. Is de 44 te oud of kan ie nog mee in deze tijd?
Even een kleine cross-post. Het vintage virus heeft mij nu ook te pakken. Mijn vader werkte vroeger bij Philips en had zelf ook al zijn audio apparatuur van zijn eigen merk.
Klein eerbetoon aan hem, nu een mooie 900 serie bij elkaar gespaard via MP.
Met de FA931, FC931, FT930 en een CD950. Nu nog een mooie set speakers en misschien nog een keer een bijpassende draaitafel!
Bij gebrek aan speakers nu even de Soundlink er op aangesloten.
Een minpuntje, het witte lampje van de tuner werkt niet op de versterker. Daar moet nog een keer iets aan worden gedaan.
Met de FA931, FC931, FT930 en een CD950. Nu nog een mooie set speakers en misschien nog een keer een bijpassende draaitafel!
Een minpuntje, het witte lampje van de tuner werkt niet op de versterker. Daar moet nog een keer iets aan worden gedaan.
:strip_exif()/f/image/LpiGjSM86WefyP5pTvGm9uIL.jpg?f=fotoalbum_large)
Stay safe
Master FX schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:59:
Even een kleine cross-post. Het vintage virus heeft mij nu ook te pakken. Mijn vader werkte vroeger bij Philips en had zelf ook al zijn audio apparatuur van zijn eigen merk.
[Afbeelding]
Als ik er de ruimte voor had zette ik er ook eentje neer. Die heb ik echter bij lange na niet (en als ik ze in het rek bij de Pioneers zet ben ik bang dat het rek het niet houdt

Qua speakers: de FB8xx lijn hoort hier bij. Als je de ruimte hebt is de FB825 de uiltieme set. Minder ruimte: de FB821 (met ribbon tweeter) of de FB815. Die laatste is iets beter in balans dan de grotere FB820.
Heb je nog minder ruimte, ga dan voor de FB720 (Legend II) Da's (itt de geslote FB8xx reeks) een basreflex speaker, maar ook die kan prima vrij dicht tegen een muur staan. De poort zit namelijk aan de voorkant; das waar de tweeter in zit
Vwb de platenspeler: De FP930 wordt af en toe wel aangeboden. Is in feite gewoon een gerelabelde Dual, de meesten gaan er vanuit dat het de Dual CS 415 is.
[ Voor 29% gewijzigd door The Eagle op 01-08-2022 13:23 ]
@The Eagle Dank voor de info. Marktplaats zoekopdrachten ingesteld!
Dat van de gerebande platenspeler had ik inderdaad ook vernomen.
Dat van de gerebande platenspeler had ik inderdaad ook vernomen.
Stay safe
Korte video van de Wega 4950 Elcaset deck :
De lampjes van de versterker zijn goed te krijgen en vervangen is niet zo lastig.
Hier een leuk meisje die het even voordoet:
YouTube: How2 • Philips FA 930 Anzeige-Birnen wechseln • Teil 1 • (ausführlic...
Hier een leuk meisje die het even voordoet:
YouTube: How2 • Philips FA 930 Anzeige-Birnen wechseln • Teil 1 • (ausführlic...
Master FX schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:59:
[Afbeelding]
Mooi set! Als ik de kans zou krijgen in jou geval om de FC-931 te vervangen door de FC-950 zou ik dat zeker doen... Zo'n 3 koppen deck is net effe wat mooier dan die 2 koppen autoreverse dubbel deck...Master FX schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:59:
[Afbeelding]
Ik heb zelf een kort tijdje gespeeld met de FC-910 (goedkopere broertje van de FC-930, de voorloper van de FC-931) en dat was ansich geen verkeerd deck, maar voor mij werkte het gewoon niet... Ooit de FC-950 voor 15 euro kunnen kopen... Had ik het toen maar gedaan... Maar och, wat zeur ik eigenlijk?
Overzicht van leuke 3 koppen cassettedecks die ik heb of heb gehad:
- Yamaha KX-10
- Sony TC-K850ES (mits 100% in orde en niet zo verrot als het exemplaar dat ik gekocht had)
- Marantz SD-62
- Sony TC-K711S (ook bekend onder type nummer TC-K707ES)
- Akai GX-75MKII
- Onkyo TA-25200 (heel kort gehad, nam niet goed op en daardoor weer weggedaan)
Minder spannende decks die ik heb of heb gehad:
- Marantz DC-1000N1m (CD en cassette in een)
- Onkyo TA-201
- Pioneer CT-443
- Sony TC-RE340
- Sony TC-W475
- Yamaha KX-W321
- Kenwood X-601 (als onderdeel van de HD600 audioset)
- Onkyo TA-201
- Sony TC-RX55
Ik zou meteen voor de FB1000 gaanThe Eagle schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:07:
[...]
Als ik er de ruimte voor had zette ik er ook eentje neer. Die heb ik echter bij lange na niet (en als ik ze in het rek bij de Pioneers zet ben ik bang dat het rek het niet houdt
Qua speakers: de FB8xx lijn hoort hier bij. Als je de ruimte hebt is de FB825 de uiltieme set. Minder ruimte: de FB821 (met ribbon tweeter) of de FB815. Die laatste is iets beter in balans dan de grotere FB820.
Heb je nog minder ruimte, ga dan voor de FB720 (Legend II) Da's (itt de geslote FB8xx reeks) een basreflex speaker, maar ook die kan prima vrij dicht tegen een muur staan. De poort zit namelijk aan de voorkant; das waar de tweeter in zit
Vwb de platenspeler: De FP930 wordt af en toe wel aangeboden. Is in feite gewoon een gerelabelde Dual, de meesten gaan er vanuit dat het de Dual CS 415 is.
@Master FX
Maar zonder gekheid, met de FB825 is niets mis; erg fijne speaker en goed te refoamen. Soms komt er voor een leuke prijs ook nog wel eens een 900-serie DSS-set voorbij (DSC950 digitale "voorversterker" met actieve luidsprekers uit de DSS-reeks waar het signaal digitaal naartoe wordt gestuurd via een COAX-kabel).
De FP930 zou ik lekker links laten liggen. Het is een middelmatig deck dat, voor z'n toenmalige nieuwprijs, verrassend veel features mist en eigenlijk ronduit beroerd klinkt. Zo heeft de FP930 geen integratie met de ESI-bus van de 900-serie, wat je wel zou verwachten.
Wil je plaotjes droaien, en moet het perse een Philips zijn, kies dan voor een wat oudere draaitafel, bijvoorbeeld de FP650. Dan heb je een volautomaat met een veel betere toonarm en element te pakken; klinkt echt stukken beter.
Past alleen qua looks minder goed bij de rest van je set dan de FP930, maar ach...
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Een nieuwe aanwinst : een Sony TC-510-2 !
:strip_exif()/f/image/1ocVVdav7cqYVRSgxlPuXnfi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PvJj1KsQ7Ds6Uu6F6XB6i2pV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DjcHOFlRmJ7Jv4xK472FshhL.jpg?f=fotoalbum_large)
The good : Afspelen en opnemen werkt. Er zitten plastieken onderdelen in de opname/weergave knop die soms kunnen breken, maar dat is hier nog niet gebeurd. Vrij mooie staat ook, niet teveel deuken en krassen. Alle knopjes werken.
The bad : Terugspoelen werkt niet, er ontbreekt een reel lock nut, de schouderband ontbreekt, en de opname/afspeelknop is bijzonder stroef in de opname stand te krijgen. Memory light is stuk. Al bij al niet heel erg, en de mechanische problemen krijg ik wel opgelost.
Het was een beetje een gok, deze aankoop... de advertentie stond, met verschillende foto's, over meerdere , vaak vage, Franse websites verspreid, met steeds verschillende usernames. Nog eens flink onder de reguliere prijs... Gokje genomen, en waarempel, daar stond DPD ineens voor de deur vandaag.
Erg blij mee
:strip_exif()/f/image/1ocVVdav7cqYVRSgxlPuXnfi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PvJj1KsQ7Ds6Uu6F6XB6i2pV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DjcHOFlRmJ7Jv4xK472FshhL.jpg?f=fotoalbum_large)
The good : Afspelen en opnemen werkt. Er zitten plastieken onderdelen in de opname/weergave knop die soms kunnen breken, maar dat is hier nog niet gebeurd. Vrij mooie staat ook, niet teveel deuken en krassen. Alle knopjes werken.
The bad : Terugspoelen werkt niet, er ontbreekt een reel lock nut, de schouderband ontbreekt, en de opname/afspeelknop is bijzonder stroef in de opname stand te krijgen. Memory light is stuk. Al bij al niet heel erg, en de mechanische problemen krijg ik wel opgelost.
Het was een beetje een gok, deze aankoop... de advertentie stond, met verschillende foto's, over meerdere , vaak vage, Franse websites verspreid, met steeds verschillende usernames. Nog eens flink onder de reguliere prijs... Gokje genomen, en waarempel, daar stond DPD ineens voor de deur vandaag.
Erg blij mee
@Heroic_Nonsense Volgens mij had de 900 serie ook nog een draaitafel alleen kan die even niet vinden. Dat een een Dual in vermomming, net zo als een Marantz draaitafel. (Dual CS-415)
https://www.vinylengine.com/library/philips/fp-930.shtml
Geen top draaitafel maar zeker wel oke, als je de set compleet wil maken.
[ Voor 46% gewijzigd door Roderiktweaker op 02-08-2022 21:07 ]
Vandaag 60 minidisc gescoord😁 aantal aardige opnames van oude radioprogramma’s (vroege evers onder andere) en een paar live concerten, waaronder een earring concert
Er was één 900-serie draaitafel: de FP930 waar we het hier dus over hebben, die van binnen een Dual instapmodel is (welke precies is onduidelijk, bronnen spreken over de 415 en de 440. Het is in ieder geval geen toppertje en voor de prijs die Philips er in 1992/93 voor vroeg, véél te duur voor wat je kreeg).Roderiktweaker schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:32:
@Heroic_Nonsense Volgens mij had de 900 serie ook nog een draaitafel alleen kan die even niet vinden. Dat een een Dual in vermomming, net zo als een Marantz draaitafel. (Dual CS-415)
Philips was al in 1991 gestopt met het maken van draaitafels. Dus toen de 900-serie werd geïntroduceerd, hadden ze geen mogelijkheid om zelf een draaitafel te maken. Dus werd er een ingekocht. De behuizing is overigens wel helemaal anders (meer in lijn met het design van de rest van de 900-serie).
In mijn optiek is de FP930 een gemiste kans. Had men een wat meer hightech draaitafel als basis genomen (iets van partnerbedrijf Technics met een tangentiële toonarm bijvoorbeeld) die ook nog op afstand bedienbaar was middels de ESI-bus, dan was ik al blijer geweest.
Ik heb de FP930 destijds dus maar overgeslagen en voor het geld dat ik uitspaarde, een betere CD-speler gekocht (de CD950). Mijn oude AKAI-draaitafel heeft het nog een flinke tijd volgehouden naast mijn 900-serie componenten. Inmiddels staat er alweer bijna 15 jaar een Pro-Ject 1Xpression (MkIII), die qua looks helemaal niet past bij de 900-serie maar wel erg lekker klinkt.
Dat inkopen doet Philips overigens wel vaker. De DAT-recorders DAT850 en het "prototype" DAT880 zijn JVC-decks met een ander frontje.
De DCC900 is weliswaar een ontwerp van Philips (het hele DCC-platform is een ontwerp van Philips natuurlijk), maar het deck zelf is gebouwd door Marantz. Ook Matsushita heeft dat deck bij Marantz afgenomen en het als Technics en Panasonic op de markt gezet.
Marantz zelf heeft het deck als DC-82 en DC-92 op de markt gezet. Daarbij zit de driveunit niet meer in het midden, is de D/A-straat vervangen door DAC-7 (yay!) maar is verder gelijk aan het referentieontwerp ("DCC900").
Hoewel Marantz destijds onderdeel van Philips was, dus wellicht telt dit niet als "inkopen". De eerste échte Philips DCC-decks waren de DCC300 en DCC600, die een afwijkende drive en audioboard ontwerp hebben t.o.v. de Marantz-"klonen". Die kwamen ongeveer een half jaar na de DCC900 op de markt.
Toen Philips overstapte van VCC/Video2000 naar VHS, klopte men bij partner Matsushita aan voor loopwerken en aansturingselectronica: de eerste Philips VHS-decks waren intern grotendeels Panasonics.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
cool dat wist ik niet. Op welke manier werkte Philips dan samen met Panasonic/Technics? (Behalve VHS)Heroic_Nonsense schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:55:
In mijn optiek is de FP930 een gemiste kans. Had men een wat meer hightech draaitafel als basis genomen (iets van partnerbedrijf Technics met een tangentiële toonarm bijvoorbeeld) die ook nog op afstand bedienbaar was middels de ESI-bus, dan was ik al blijer geweest.
Toen Philips overstapte van VCC/Video2000 naar VHS, klopte men bij partner Matsushita aan voor loopwerken en aansturingselectronica: de eerste Philips VHS-decks waren intern grotendeels Panasonics.
Philips en Matsushita (moederbedrijf van National, Panasonic en Technics) werken al sinds 1952 nauw samen. Er werd destijds een deal gesloten dat men elkaars patenten mocht gebruiken en dat er samengewerkt zou worden tussen de ontwikkelafdelingen.diedie2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:34:
[...]
cool dat wist ik niet. Op welke manier werkte Philips dan samen met Panasonic/Technics? (Behalve VHS)
DCC is daar een voorbeeld van: dat is in nauwe samenwerking met Matsushita ontwikkeld. Matsushita's inbreng was met name op mechanisch vlak (drivemechanisme).
[quote]DatraxZ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:04:
Wat gaaf, waar haal je al die mooie spullen vandaan!? (en waar laat je het haha)
Heb hier ook een stapel van die SM911 tape's. Gebruik ze nu voor mijn Uher report 4400.
Wat gaaf, waar haal je al die mooie spullen vandaan!? (en waar laat je het haha)
Heb hier ook een stapel van die SM911 tape's. Gebruik ze nu voor mijn Uher report 4400.
Parklife
Bedankt!Parklife schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:59:
[quote]DatraxZ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:04:
Vele uren spenderen op oa. hifishark, FB groepen, websites die niet gecovered zijn door Hifishark ... en veel geduld en soms wat geluk hebben. Goede deals zijn vaak op enkele minuten weg.
Die TC-510-2 wou ik al sinds Mindhunter op Netflix is, maar er 1 vinden in mooie optische staat, voor een veel lagere prijs dan wat gangbaar is op ePay... dat was niet makkelijk. Ik had de advertentie voor deze al afgedaan als scam eigenlijk (het had echt alle eigenschappen van een scam), maar tegen mijn eigen regels in er toch voor gegaan, en kijk, het is toch gelukt! Deze heeft uiteindelijk ook maar 1 dag te koop gestaan.
De SM911 5" tapes had ik reeds gekocht voor de Telefunken M36.
Die Uher Report staat ook op het verlanglijstje overigens
Techmoan heeft er ook een video over :
Die SM911 is ook geweldige tape. Ik heb daar nog een gesealde overdoos van staan (met 20 stuks 13cm erin ofzo?) maar ik doe eigenlijk niks meer met dat formaat.
Ik bedenk me net dat ik ook al ruim 10 jaar twee NOS RMGI SM911 pancakes heb liggen... Ik moet echt eens wat tapes gaan uitzoeken denk ik...
Ik bedenk me net dat ik ook al ruim 10 jaar twee NOS RMGI SM911 pancakes heb liggen... Ik moet echt eens wat tapes gaan uitzoeken denk ik...
Als je van die 13cm 911 reels and pancakes vanaf wil hoor ik het graag!mentalmadnizz schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:46:
Die SM911 is ook geweldige tape. Ik heb daar nog een gesealde overdoos van staan (met 20 stuks 13cm erin ofzo?) maar ik doe eigenlijk niks meer met dat formaat.
Idd erg fijne tape.mentalmadnizz schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:46:
Ik had ook zo'n doos... ik heb een vermoeden dat deze bij dezelfde handelaar vandaan komen haha.
Parklife
Yep, ik ken inderdaad meer mensen die destijds zo'n doosje kochtenParklife schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:05:
[...]
Idd erg fijne tape.
Ik had ook zo'n doos... ik heb een vermoeden dat deze bij dezelfde handelaar vandaan komen haha.
Zo, het terugspoel probleem is al opgelost.
Het betrof een probleem met hard geworden vet van de uiterst linkse idler (het alu weel met de gaatjes in).
Die hoort tegen de linker reel table te drukken tijdens rewind, maar dat gebeurde dus niet. Er zat totaal geen beweging meer in.
:strip_exif()/f/image/qtdn2zawQ0yjDbayzWUCyL7E.jpg?f=fotoalbum_large)
Het wiel er af halen was niet zo makkelijk, want het zit deels onder de assembly waar oa de headstack op zit.
De truck was om die assembly wat los te maken zodat er enige speling ontstond, en vervolgens kon het wiel er net af. Met het wiel verwijderd, was het verder losmaken van die idler arm kinderspel. Wel belangrijk was dat de veer niet loskwam onder die assembly. Ontvetten, nieuw vet, alles weer in elkaar gestoken, en het werkt weer!
:strip_exif()/f/image/5z9UCJtQbscIb4yxw0qOuE2W.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook meteen zoveel mogelijk oud vet verwijderd van de mechaniek, en opnieuw ingevet met siliconenvet.
De Play, FF en REW mechaniek gaat nu weer soepel, de volgende stap is de REC knop, die loopt erg stroef.
Het betrof een probleem met hard geworden vet van de uiterst linkse idler (het alu weel met de gaatjes in).
Die hoort tegen de linker reel table te drukken tijdens rewind, maar dat gebeurde dus niet. Er zat totaal geen beweging meer in.
:strip_exif()/f/image/qtdn2zawQ0yjDbayzWUCyL7E.jpg?f=fotoalbum_large)
Het wiel er af halen was niet zo makkelijk, want het zit deels onder de assembly waar oa de headstack op zit.
De truck was om die assembly wat los te maken zodat er enige speling ontstond, en vervolgens kon het wiel er net af. Met het wiel verwijderd, was het verder losmaken van die idler arm kinderspel. Wel belangrijk was dat de veer niet loskwam onder die assembly. Ontvetten, nieuw vet, alles weer in elkaar gestoken, en het werkt weer!
:strip_exif()/f/image/5z9UCJtQbscIb4yxw0qOuE2W.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook meteen zoveel mogelijk oud vet verwijderd van de mechaniek, en opnieuw ingevet met siliconenvet.
De Play, FF en REW mechaniek gaat nu weer soepel, de volgende stap is de REC knop, die loopt erg stroef.
[ Voor 12% gewijzigd door DatraxZ op 03-08-2022 22:44 ]
En wie Techmoan volgt weet dat er op dit adres mogelijk nog NOS machines te koop staan (mono uitvoering helaas, dat wel): https://www.sds-consult.de/UHER/DatraxZ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:12:
[...]
Die Uher Report staat ook op het verlanglijstje overigensNet als enkele 5" metal reels.
Dus die zou ik dan weer niet tweedehands kopen...
Oh ja, hier is Techmoans filmpje:
[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 04-08-2022 01:06 ]
Dat harde vet is wel een Sony-kwaal, meestal pak ik gewoon de föhn van m'n vrouw en richt ik die een tijdje op het mechaniek in de middelste stand, na een tijdje komt dan alles losDatraxZ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:43:
Zo, het terugspoel probleem is al opgelost.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eigenlijk gebruik ik die föhn vaker om vastzittende mechanieken mee te fixen dan dat zij 'm gebruikt waar dat ding voor ontworpen is
Het Denon drs810 cassettedeck was een paar keer spontaan gestopt wat duidt op slippende snaren. Dus nieuw setje van drie besteld die vandaag binnenkwam. De twee vierkante snaren, waarvan 1 de boosdoener, waren perfect maar de platte voor de capstans helaas niet. Net de juiste maten opgestuurd, er komt nu een passende aan hoop ik. De platte snaar gaf geen klachten maar voelt wel een beetje hard en uitgedroogd aan. Dus als je toch bezig bent. Overigens geen al te dolle klus als je het loopwerk er eenmaal uitgepeuterd hebt.
:strip_exif()/f/image/9EKEMziqftOv0TKrNukqmpFw.jpg?f=fotoalbum_large)
@nineball
heb je misschien een adres waar ik zo'n correct setje snaren kan bestellen?
ik weet niet zeker of m'n probleem met betrekking tot opname pauze
daarmee opgelost wordt maar het toestel is wel al een dikke 25 jaar oud.
ik weet niet zeker of m'n probleem met betrekking tot opname pauze
:strip_exif()/f/image/dq0Q3sr5yDnSFvmpYcnRe3RC.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je op ebay.nl zoekt op drs-810 dan krijg je als het goed is twee hits, zie foto.
De bovenste heb ik besteld maar daarvan is de platte snaar te klein. Dat zie je ook op de foto maar toen had ik de oude snaar er nog niet uit.
De tweede set komt uit Portugal en die snaar ziet er beter uit.
:strip_exif()/f/image/EsQ6Fa0ixMz8k5xuMqWPihDf.jpg?f=fotoalbum_large)
De bovenste heb ik besteld maar daarvan is de platte snaar te klein. Dat zie je ook op de foto maar toen had ik de oude snaar er nog niet uit.
De tweede set komt uit Portugal en die snaar ziet er beter uit.
:strip_exif()/f/image/EsQ6Fa0ixMz8k5xuMqWPihDf.jpg?f=fotoalbum_large)
AntoniusDD schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:25:
@nineball
ik weet niet zeker of m'n probleem met betrekking tot opname pauze [Afbeelding]daarmee opgelost wordt maar het toestel is wel al een dikke 25 jaar oud.
Penhold bestaat nog steeds, maar is verhuisd van Amsterdam naar Waardenburg (na een tijdje in Geldermalsen te hebben gezeten) en heet nu Look & Listen. Het is geen Denon-importeur meer (wel andere Hifi-merken).AntoniusDD schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:25:
@nineball
ik weet niet zeker of m'n probleem met betrekking tot opname pauze [Afbeelding]daarmee opgelost wordt maar het toestel is wel al een dikke 25 jaar oud.
lookenlisten.nl
Als het om snaren gaat zou Elektro Andijk mijn eerste punt zijn 
En wat ze niet op de site hebben staan kunnen ze met een simpel mailtje meestal wel leveren
En wat ze niet op de site hebben staan kunnen ze met een simpel mailtje meestal wel leveren
Ik heb goede ervaringen met Thakker (https://www.thakker.eu/).
Ik ook!Sand1957 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:03:
Ik heb goede ervaringen met Thakker (https://www.thakker.eu/).
Thakker en fixyouraudio.com kan ik aanraden, alhoewel ik op beide geen snaren zie voor de DRS810. Ze hebben wel een hoop, maar niet alles. Soms is er een ander deck met dezelfde specs die er wel op staat. Ebay ben ik nooit zo'n fan van en zou onderaan m'n lijstje staan (met alles, niet alleen snaren). Je weet maar nooit wat je krijgt.
Gisteren bij de kringloop nog een nieuwe aanwinst gevonden voor m’n collectie vintage formaten. M’n eerste SACD. Ik heb geen SACD speler, maar als ik er ooit een vind heb ik iig een test CD. De muziek is 3x niks, maar om te testen maakt dat niet zo veel uit. Volgens de logo’s heeft ie ook multichannel audio, dus het klinkt veelbelovend 
:strip_exif()/f/image/cQihPgpDllHbAislW27GnpNJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuker is de muziek op dit cadeautje uit 1994:
:strip_exif()/f/image/yf1UBdSeKzNWrXVNqGSmmjY5.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie kent ‘m nog, de Platen 10 Daagse uit de jaren 90? Een soort voorloper van de Record Store Day. Deze CD-I kreeg je dan gratis als je iets kocht. Er staan 10 bekende nummers op, die ook in een gewone CD speler afgespeeld kunnen worden, plus interactieve content voor in een CD-I speler. Ergens deze week m’n CD-I speler maar eens aansluiten om te kijken wat er allemaal op staat
:strip_exif()/f/image/cQihPgpDllHbAislW27GnpNJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuker is de muziek op dit cadeautje uit 1994:
:strip_exif()/f/image/yf1UBdSeKzNWrXVNqGSmmjY5.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie kent ‘m nog, de Platen 10 Daagse uit de jaren 90? Een soort voorloper van de Record Store Day. Deze CD-I kreeg je dan gratis als je iets kocht. Er staan 10 bekende nummers op, die ook in een gewone CD speler afgespeeld kunnen worden, plus interactieve content voor in een CD-I speler. Ergens deze week m’n CD-I speler maar eens aansluiten om te kijken wat er allemaal op staat
CD-I was alleen leuk met Tatjana
@kozue Dan is het tijd voor een SACD speler bijvoorbeeld deze Sony :
https://www.hifiengine.co...rary/sony/scd-xb940.shtml
Bij Andijk kun je lengte, breedte en dikte opgeven en dan hebben ze altijd wel een passende snaar. Het is dan wel handig als je de oude snaar nog hebt om op te meten. En hou er rekening mee dat de oude snaar wat uitgerekt kan zijn dus ietsie korter bestellen.kozue schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:28:
Thakker en fixyouraudio.com kan ik aanraden, alhoewel ik op beide geen snaren zie voor de DRS810. Ze hebben wel een hoop, maar niet alles. Soms is er een ander deck met dezelfde specs die er wel op staat. Ebay ben ik nooit zo'n fan van en zou onderaan m'n lijstje staan (met alles, niet alleen snaren). Je weet maar nooit wat je krijgt.
In mijn geval dacht ik: handig een kant en klaar setje op ebay, hoef je verder niet na te denken. Maar dat viel inderdaad tegen. Hoewel er nu een passende snaar onderweg is van dezelfde verkoper dus die lost het wel op.
[ Voor 13% gewijzigd door nineball op 07-08-2022 16:00 ]
Of je gaat voor deze veel jongere Marantz SA-8005 uit 2013, dan is de kans groter dat de laser lens weinig speel uren heeft... Immers: als de lens veel uren heeft kan deze versleten zijn en dan speelt hij de SA-CD mogelijk niet meer af heel of moeizaam...Roderiktweaker schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:11:
Of je moet echt geld te veel hebben, dan kun je ook nog voor een SA-KI Ruby van Marantz uit 2018 gaan... Maar die zullen niet goedkoop zijn...
[ Voor 21% gewijzigd door rcor op 07-08-2022 16:11 ]
Hah, ik wacht wel tot ik een keer een goedkopie tegen kom. Ik heb nog dingen op m’n lijst die ik liever zou hebben (DCC, DAT, 8-track, etc). Een SACD speler kopen voor 1 CD met muziek die ik niet eens leuk vind lijkt me een slechte investeringRoderiktweaker schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:11:
(jammer dat m’n PS3 ze niet speelt, dat was alleen de eerste generatie voor zover ik weet)
Ja, Ik dacht ook dat de PS 3 ze ook kon afspelen alleen hebben ze dus die optie eruit gehaald. Er zijn ook DVD spelers die SACD kunnen afspelen.
SACD wordt nog steeds gemaakt, dus zo vintage is dat medium niet. Dat het weinig succesvol was kunnen we het denk ik wel over eens zijn 
Maar als je die dingen af wilt spelen: meeste BR spelers slikken ze gewoon, multichannel incluis.
Maar da's allemaal geen vintage. Hoewel de BR speler wel een uitstervend ras lijkt
Maar als je die dingen af wilt spelen: meeste BR spelers slikken ze gewoon, multichannel incluis.
Maar da's allemaal geen vintage. Hoewel de BR speler wel een uitstervend ras lijkt
Ik vind iedere vorm van audio op optische media ondertussen redelijk vintage. Mainstream zijn gewone CD’s allang al niet meer en SACD is dat zelfs nooit geweest. Dat iets nog gemaakt wordt doet er niet toe: platenzaken hebben tegenwoordig meer vinyl dan schijfjes, en niemand zou willen beweren dat LP’s niet vintage zijn, toch?
Alleen de bluray lijkt nog een laatste adem te hebben, maar dat zal het laatste formaat mainstream schijfje zijn. Alle pogingen voor vernieuwing van optische schijfjes vallen dood voordat ze van de grond komen…
Alleen de bluray lijkt nog een laatste adem te hebben, maar dat zal het laatste formaat mainstream schijfje zijn. Alle pogingen voor vernieuwing van optische schijfjes vallen dood voordat ze van de grond komen…
SACDs in ISO formaat zijn ook af te spelen via de PC/foobar en surround versterker. Er gaat niet veel boven een goede multichannel SACD.
Zoals het er nu naar uitziet, gaan binnenkort één van mijn DCC-decks en mijn Philips SACD-speler in de verkoop (alsmede een Kenwood minidisc).
Komt dan vast op V&A hier.
Komt dan vast op V&A hier.
Ik heb deze voor weinig op de kop kunnen tikken : een Uher CR240 (1978-1982).
Zoals steeds is er natuurlijk wat werk aan. De riempjes zijn vergaan, er zitten flink wat slechte elco's in, en het linker kanaal doet helemaal niets meer.
Een projectje voor later dit jaar
De lederen tas ziet er nog bijna nieuw uit !
:strip_exif()/f/image/YVWg406X9gM6p9yRaSN9luGe.jpg?f=fotoalbum_large)
De recorder zelf heeft erg weinig gebruikssporen.
:strip_exif()/f/image/AiW9ltL1y0ITfxY3x8ZA38eR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e9T6hkjLyy30lVxqlarpIII9.jpg?f=fotoalbum_large)
Een kijkje op het binnenwerk.
Zoals steeds is er natuurlijk wat werk aan. De riempjes zijn vergaan, er zitten flink wat slechte elco's in, en het linker kanaal doet helemaal niets meer.
Een projectje voor later dit jaar
:strip_exif()/f/image/YVWg406X9gM6p9yRaSN9luGe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AiW9ltL1y0ITfxY3x8ZA38eR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e9T6hkjLyy30lVxqlarpIII9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A5GKAfIeU2ocuptLzYAkj3xP.jpg?f=fotoalbum_large)
een nieuw riempje kost je 25€ bij de leer winkel / schoenmaker
mooi apparaat zeg
mooi apparaat zeg
* The Eagle aait zijn (nieuwerwetse) Denon DBP-1611UD. BR speler, doet native ook SACD en kan ze ook streamen (ISO via Synology FTW).hansie18 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 03:57:
SACDs in ISO formaat zijn ook af te spelen via de PC/foobar en surround versterker. Er gaat niet veel boven een goede multichannel SACD.
Maar dat terzijde, native is uiteraard hoe het hoort
Er staan ook wel wat Home Entertainment setjes te koop op Marktplaats.
Hier staat een Sony DAV-S500 waarvan ik alleen de optical-out gebruik. Poor man's SACD spelert.
Het versterker gedeelte gebruik ik niet, dus:
:strip_exif()/f/image/XFKGOaMN4YPF2tH7uYsRuNsF.jpg?f=fotoalbum_medium)
(het geeft geen errors bij het opstarten, en het scheelt zo'n 10 Watt idle)
al dan niet vanwege de waardeloze 'terminals':
Hier staat een Sony DAV-S500 waarvan ik alleen de optical-out gebruik. Poor man's SACD spelert.
Het versterker gedeelte gebruik ik niet, dus:
:strip_exif()/f/image/XFKGOaMN4YPF2tH7uYsRuNsF.jpg?f=fotoalbum_medium)
(het geeft geen errors bij het opstarten, en het scheelt zo'n 10 Watt idle)
:strip_exif()/f/image/vsiwN9LQl5BMioph7aEXhsyo.jpg?f=fotoalbum_medium)
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Leuk! Ik heb z'n voorganger (CR124) en z'n duurdere broertje (CR1600). Die CR124 gaat nog wel, die CR1600 is echt een draak om aan te sleutelen, iedere keer dat je er iets aan moet doen breken de (te korte) draadjes naar het frontje af. Als 'ie het dan uiteindelijk doet is het echt een verschrikkelijk gaaf ding met dat tiptoets autoreverse loopwerkDatraxZ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:48:
Ik heb deze voor weinig op de kop kunnen tikken : een Uher CR240 (1978-1982).
Een projectje voor later dit jaar![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn vriendin heeft een setje met die aansluitingen. Geen cd-speler, maar een soort grote subwoofer met de controls erop en dan die vijf speakertjes (natuurlijk zonder die paarse aansluiting).PD2JK schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:36:
[Afbeelding]
Als primaire stereoset in haar huis vond ik het maar niks. Maar toen we gingen samenwonen, werd het haar computer-audiosetje. Daarvoor is het echt meer dan uitstekend.
* dreamscape dacht eerst 'is dat al vintage', maar zij had het spul dus al toen ik haar leerde kennen in 2005, dus op zich kan het. Het heeft digitale inputs, zelfs USB, dus wat dat betreft twijfel ik nog een beetje...
Punctuality is the politeness of kings
Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6