Acties:
  • +16 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:07

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Zoals beloofd wat meer beelden van de Telefunken M36

Het apparaat met het deksel gemonteerd. In deze configuratie is het deck spatwaterdicht. Er dienen dan wel spoelen van 13cm gebruikt te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cyfPfn3uz1zZVbxhsd1tdy4Pdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTa4pNdSyg3ByXQuBfw4Yt0N.jpg?f=fotoalbum_large

Met het bovendeksel verwijderd, kan je ook 18cm spoelen gebruiken. De koppenbrug zit onder het linkse zwarte deksel, de capstan en pinch roller onder het rechtse. Er is ook een bandschaar aanwezig. De zwarte knop links is de spoel snelheidsregelaar, de knop rechts dient om de snelheid in te stellen (4.75 / 9.5 / 19 cm/s)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqOCi1TB8H2CBIzU9VBDfv3i5uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZG455IdapuXUcMy2tkG9Yhum.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een 2-kanaals deck. Je kan instellen of het ingangssignaal kleiner (-20dB tot +10dB) of groter (+10dB tot +40dB) is dan 2.5V, of automatisch (+6 tot +26dB). Het opname niveau is hier ook regelbaar per kanaal. De VU meters werken alleen bij opname.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n_G6SMv5ex-orzmJUmAfAkOoT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saGM6mZbLTozvxEoyuPmcnrP.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant vinden we links van de speaker de Dia toon knop, de schakelaar die toewijst op welk kanaal de microfoon wordt opgenomen, en de instelknop voor het microfoon niveau. Rechts van de speaker zit de keuzeschakelaar om 'voor-band' of 'na-band' te luisteren, en welk kanaal je wil beluisteren op de speaker of koptelefoon, alsook het volume.
Nog verder naar rechts zitten de start (play) en stop knop, alsook een indicator die aangeeft dat de band ten einde is (of geblokkeerd).
Onder deze bediendingstoetsen zie je de mode schakelaar. Aus (uit) / <-> (Spoelen) / Wdg (Play) / Aufname I, II of I+II , en nog 2 volume knoppen. Voor opname dient de mode knop uitgetrokken te worden, voor deze naar rechts te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiJK3rssRSZlFW8rHrM0c7LF81A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5N3afz0VNw4vt60dhox9lI0s.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de achterzijde zijn de connectoren te vinden. 24V ingangsspanning, remote control, in en uitgangsaudio enz.
Voor de weergave is het mogelijk om zowel de bajonet connectoren als de banaanstekkers te gebruiken. Bannanstekker tulp kabels heb ik, maar ben bezig met kabels te maken voor de bajonet connectoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbQLUg06Vn1L8kfFnEyyePJHauk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQ86S6dUFB5FeqlXYQVsEigb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-r2xNnJ8M_2KnoUyl1udnZvNJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijg5dPsosW02yi7jslyylJSG.jpg?f=fotoalbum_large

Om toegang te krijgen tot he loopwerk en de elektronica, kan het apparaat zo opengemaakt worden :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x96ZJo1OlfusihuZ8FSA_dunQ7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dRWMYCVbWjRRR2fTyJ1EIhr.jpg?f=fotoalbum_large

Een kijkje in de elektronica :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADRTKy3tk7gHzK3yeWqjt6VNw8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUdbMG7mDmRO6LuVy0rEq8LJ.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd hoe dat nu klinkt?

Eerlijkheidshalve dien ik er wel bij te vertellen dat het deck best veel lawaai maakt, zeker bij 19cm/s. Op mijn kanaal ga je daar een aparte video van terugvinden

Zo, dat was het alweer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-09 19:19
Mooi stukje jaren 70 electronica en bouwkwaliteit!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:37

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

kozue schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:40:
Gisteren deze set gehad van een koppel dat aan het verhuizen is en een grote opruiming houdt:
[Afbeelding]

Op zich niet super bijzonder, maar voegt wel een aantal unieke opties toe aan mijn apparatuur. De CD speler heeft een digitale uitgang (coax). Dit had ik nog op geen enkele CD speler. Het cassettedeck ondersteunt type 3 (FeCr) bandjes, dat is ook mijn eerste daarvan.

Ik heb het nog niet aan gehad (nog geen tijd voor gehad wegens werk enzo), maar wat me al wel opviel waren scheurtjes in de tweeters. Dat wordt dus een keer uitzoeken hoe je die kunt vervangen. Ik heb nog nooit eerder speakers gerepareerd.

Maar de reden dat ik dit post is niet om iedereen te vervelen met een redelijk onopvallende audio stack, maar om te vragen of er iemand iets weet over die speakers. Ik kan nergens een merk vinden. Alleen een sticker op de achterkant met wat specs (bv 8 ohm impedantie en 30-23k bereik), en “Type SP 50”. De frontjes zitten er niet meer bij.
Ah de CD604... ondergewaardeerd CD-spelertje. CDM4-mechanisme, TDA1543 DAC (derde generatie Philips-DAC)... Niets mis mee!

Ik heb er zelf een voor op zolder.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 17:36
Ik heb het zaakie vanochtend even kort aan gehad. Een hoop krakende knoppen die schoongemaakt moeten worden (wat contactspray ofzo), en het cassettedeck kan wat afstelling gebruiken: klinkt redelijk zacht en dof. Waarschijnlijk verkeerde azimuth. Maar het valt me alles mee. De CD speler klinkt top en het cassettedeck loopt nog, de riemen lijken prima in orde (genoeg kracht ook). Alle lampjes branden en wijzertjes bewegen nog. De speakers klinken ook goed, zelfs met die scheurtjes. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
DatraxZ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:27:
Zoals beloofd wat meer beelden van de Telefunken M36

Benieuwd hoe dat nu klinkt?

[YouTube: Telefunken M36 short audio demo]

Eerlijkheidshalve dien ik er wel bij te vertellen dat het deck best veel lawaai maakt, zeker bij 19cm/s. Op mijn kanaal ga je daar een aparte video van terugvinden

Zo, dat was het alweer :)
klinkt prima, voor de manschappen in de Tank was dat een beetje illegale muziek natürlich :+
die bandrecorders werden gebruikt om de commando's, bevelen en antwoorden van de manschappen vast te leggen zeg maar das Oberkommando hört mit. :)B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

AntoniusDD schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:54:
[...]

klinkt prima, voor de manschappen in de Tank was dat een beetje illegale muziek natürlich :+
die bandrecorders werden gebruikt om de commando's, bevelen en antwoorden van de manschappen vast te leggen zeg maar das Oberkommando hört mit. :)B
Bedankt, interessante informatie! Er werd ook wel eens wat communicatie van de 'Feind im Osten ' mee opgenomen, vernam ik.

Het is idd uiteraard niet bedoeld als muziek recorder, maar het kan wel :) Klinkt zels helemaal niet mis! Volgens het Handbuch is de primaire bedoeling het opnemen van Morse, Telegrafie, Hellschreib, Bildfunk und Telefonieverkehren in Tonfrequenzbereich.

Op de hoogste snelheid is het deck best luidruchtig! Het was dan ook geen Kriterium, want binnen in de Panzer is er natuurlijk nog veel meer lawaai. Niet iets dat je even op de achtergrond in je Wohnzimmer gaat aan zetten om naar Kammermusik te luisteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iets zegt me ook dat ze er geen Major Tom op geluisterd hebben. Dat nummer is van 1982 ;)
Als ze die in de vroege jaren 70 al konden luisteren is het een opgenomen uitzending van aliens geweest :+

Klinkt overigens meer dan dikke prima, beter dan menig cassettedeck en ik denk dat je er ook een slechte Cd speler prima naast kunt zetten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

The Eagle schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:28:
Iets zegt me ook dat ze er geen Major Tom op geluisterd hebben. Dat nummer is van 1982 ;)
Als ze die in de vroege jaren 70 al konden luisteren is het een opgenomen uitzending van aliens geweest :+

Klinkt overigens meer dan dikke prima, beter dan menig cassettedeck en ik denk dat je er ook een slechte Cd speler prima naast kunt zetten.
Mijn kennis Duitse hits van de vroege 70's is nogal onbestaande, zeg maar, dus heb ik er maar een nummer uit de 80's op gezet O-)
Oorspronkelijk had ik een filmpje gemaakt met het nummer Harvest Moon van Cassandra Wilson, (die staat ook als eerste nummer op de band die je in het filmpje ziet, maar heb me bedacht en voor etwas auf Deutsch gegaan.
Op het forum van Tapeheads heb ik een thread lopen over dit apparaat, daar heeft iemand frequentie plots
gepost. Beter dan ik verwacht had !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

The Eagle schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:28:

Dat hangt af van de Major Tom in kwestie.

Die van Bowie kwam voor het eerst voor op Space Oddity uit 1969, die van Peter Shilling is inderdaad uit 1982. Het gaat overigens in alle gevallen om dezelfde Major Tom.

Overigens had Bowie zelf een theorie dat ook Elton John's Rocket Man (1972) over Major Tom ging, dus die kan het ook nog zijn.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
Inderdaad ook morse telefonie etc kon men vastleggen door de afluister apparatuur eenvoudig aan de bovenleidingen te koppelen met een paar krokodillenbekjes. Bovenleidingen die er in de DDR en de andere oostblok staten hingen.

Ik heb echter de versie van het opnemen van de eigen bemanning van een tweedehandsverkoper in Berlijn die dat soort apparatuur had liggen op zijn markt stand en beweerde dat hij ze in de Tank had gebruikt als militair toen men nog genoeg budget had om te oefenen in TrÜbpl nabij Munster en Bergen. Ik heb er zelf nog met de Nederlandse kanonnen geoefend.

in Ieder geval een mooi stukje gerestaureerde bandrecorder

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

AntoniusDD schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:22:
Inderdaad ook morse telefonie etc kon men vastleggen door de afluister apparatuur eenvoudig aan de bovenleidingen te koppelen met een paar krokodillenbekjes. Bovenleidingen die er in de DDR en de andere oostblok staten hingen.

Ik heb echter de versie van het opnemen van de eigen bemanning van een tweedehandsverkoper in Berlijn die dat soort apparatuur had liggen op zijn markt stand en beweerde dat hij ze in de Tank had gebruikt als militair toen men nog genoeg budget had om te oefenen in TrÜbpl nabij Munster en Bergen. Ik heb er zelf nog met de Nederlandse kanonnen geoefend.

in Ieder geval een mooi stukje gerestaureerde bandrecorder
En dan de sergeant van de kanonnen na een schot terughoren schreeuwen:
"Jij idioot! Ik zei 300 graden, geen dertig! Wie gaat nou de kolonel uitleggen waarom zijn jeep total loss en zwartgeblakerd is???"

:+ :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
Nu werd ook nog het 400-gradenstelsel gebruikt en als je 40 kilometer ver kan schieten is inderdaad een halve graad verkeerd uitgericht goed mis! En laat ik eerlijk zijn er is een keer de uitrichting en het schieten op het laatste nippertje uitgesteld omdat we er 1 grad dus 1/400 van 360graden er naast zaten. Die ons controleerden hadden al laser etc. tegenwoordig hebben ze op 1 meter nauwkeurige GPS.
Maar wel leuk zo'n vintage kanon. :)
ook al weer oude hap hier https://www.defensie.nl/o...rhouwitser-2000nl-pzh2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ontopic dan maar: zolang die bandrecorder van @DatraxZ maar geen boem doet is alles goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Er zit gelukkig niet veel in wat boem kan doen :)
Ben reeds op zoek gegaan naar een nieuwe stoffen riem, vrijdag weet ik van de Telefunken leverancier (Hilpert Studioton Technik in .de) of ze dat nog kunnen leveren.

In other news : was via via in contact gekomen met een Italiaan, die had mij wat afbeeldingen gestuurd van tapedecks die hij te koop had staan.

Waaronder een Lyrec Frida!

Die dingen zijn extreem moeilijk aan te geraken,ik had dus direct een bod ingeschoten (met de conditie dat ik eerst meer foto's wil zien) , waar hij mee akkoord ging. Ik vraag dus meer foto's aan, en die stuurde hij dan ook, maar van een Lyrec Fred (makkelijker aan te geraken en veel minder interessant). Ik vraag dus naar de foto's van de Frida, maar die bleek hij dus niet te hebben. :?

Heb een paar 100€ geboden voor de Fred (is niet in super toestand en ontbreekt de koffer, en dat is zo een beetje de prijs dan), wil de knuppel er 2000€ voor 8)7 . Heb hem dan maar veel succes gewenst. Hij heeft ook andere decks te koop staan, maar ik betwijfel eigenlijk of hij ze wel echt heeft en wat dan daar de prijs gaat van zijn. Een leuke Telefunken M21 wel en een Digitec F500, die ik stiekem ook wel wil...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
kozue schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:40:
Gisteren deze set gehad van een koppel dat aan het verhuizen is en een grote opruiming houdt:
[Afbeelding]

Op zich niet super bijzonder, maar voegt wel een aantal unieke opties toe aan mijn apparatuur. De CD speler heeft een digitale uitgang (coax). Dit had ik nog op geen enkele CD speler. Het cassettedeck ondersteunt type 3 (FeCr) bandjes, dat is ook mijn eerste daarvan.

Ik heb het nog niet aan gehad (nog geen tijd voor gehad wegens werk enzo), maar wat me al wel opviel waren scheurtjes in de tweeters. Dat wordt dus een keer uitzoeken hoe je die kunt vervangen. Ik heb nog nooit eerder speakers gerepareerd.

Maar de reden dat ik dit post is niet om iedereen te vervelen met een redelijk onopvallende audio stack, maar om te vragen of er iemand iets weet over die speakers. Ik kan nergens een merk vinden. Alleen een sticker op de achterkant met wat specs (bv 8 ohm impedantie en 30-23k bereik), en “Type SP 50”. De frontjes zitten er niet meer bij.
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:51:
[...]

Ah de CD604... ondergewaardeerd CD-spelertje. CDM4-mechanisme, TDA1543 DAC (derde generatie Philips-DAC)... Niets mis mee!

Ik heb er zelf een voor op zolder.
Hier nog een tevreden CD604 gebruiker :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PJKO4CL0QFYYBOkdtAvr0Djr54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qD7qws5MTTA5AD59b9g324uM.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:44
Glenfiddich schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:38:
[...]

[...]

Hier nog een tevreden CD604 gebruiker :)

[Afbeelding]
Mooie speler die Philips CD604... Ik heb zelf de CD930 gehad, ook een leuke cd-speler... Ze hebben allen hetzelfde probleem: tandwielen pest... Wat inhoud snaar + tandwiel vervangen van de lade in het loop en weer gaan met die banaan... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

rcor schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:31:
[...]

Mooie speler die Philips CD604... Ik heb zelf de CD930 gehad, ook een leuke cd-speler... Ze hebben allen hetzelfde probleem: tandwielen pest... Wat inhoud snaar + tandwiel vervangen van de lade in het loop en weer gaan met die banaan... ;)
Die tandwielenpest is wel een 900-serie dingetje (voor wat betreft CD-spelers dan; over cassettedecks hebben we het maar even niet...).

Voor mijn CD950 ben ik al aan mijn derde of vierde tandwiel toe (ik heb hem volgend jaar dan ook al 25 jaar). Mijn CD604 heeft nog nooit een nieuw tandwiel nodig gehad.

Overigens is het voor de 900-serie (CD930, CD931, CD940, CD950 en CD951) nu een minder groot probleem omdat er "reproductie" tandwielen in verkrijgbaar zijn. Een jaar of 10-15 geleden moest je op zoek naar "new old stock" van Philips zelf, en die begonnen toen al aardig schaars te worden.

Bij de CD910/911 en CD920/921 speelt dit probleem niet. Die klinken zo brak dat niemand er naar luistert en ze slijten dus niet hebben een hele andere drive met andere tandwielen. Bij die modellen speelt weer dat de geleiderails voor de laser van plastic (!) zijn en slijten, waardoor de laser niet meer de hele radius van de CD kan "bezoeken" 8)7

De wisselaars zijn nog het meest robuust: die hebben het mechanisme van hun voorgangers geërfd en spelen naar mijn weten probleemloos door.

[ Voor 21% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 29-06-2022 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Die tandwielenpest is wel een 900-serie dingetje (voor wat betreft CD-spelers dan; over cassettedecks hebben we het maar even niet...).

Voor mijn CD950 ben ik al aan mijn derde of vierde tandwiel toe (ik heb hem volgend jaar dan ook al 25 jaar). Mijn CD604 heeft nog nooit een nieuw tandwiel nodig gehad.

Overigens is het voor de 900-serie (CD930, CD931, CD940, CD950 en CD951) nu een minder groot probleem omdat er "reproductie" tandwielen in verkrijgbaar zijn. Een jaar of 10-15 geleden moest je op zoek naar "new old stock" van Philips zelf, en die begonnen toen al aardig schaars te worden.

Bij de CD910/911 en CD920/921 speelt dit probleem niet. Die klinken zo brak dat niemand er naar luistert en ze slijten dus niet hebben een hele andere drive met andere tandwielen. Bij die modellen speelt weer dat de geleiderails voor de laser van plastic (!) zijn en slijten, waardoor de laser niet meer de hele radius van de CD kan "bezoeken" 8)7

De wisselaars zijn nog het meest robuust: die hebben het mechanisme van hun voorgangers geërfd en spelen naar mijn weten probleemloos door.
Even ter verduidelijking: ik heb het gehad bij de CD-930 van Philips, maar ook met een Marantz CD-42 MKII waarin een Philips CDM4 loopwerk in zat gemonteerd... Het is echt een Philips dingetje: zachte plastic tandwielen toepassen om de bijgeluiden te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik heb een Philips boombox met tandwielenpest. Van die “kaaswielen” (gelig van kleur). Er zitten nu rode tandwielen in van een verkoper op ebay, die van een harder materiaal zijn gemaakt. Ze maken iets meer herrie dan die gele, maar wie boeit dat wat in een boombox? Die gebruik je toch niet in je audiofiele hifi setup, maar zijn voor portable gebruik, en het geluid van de tandwielen zal in het omgevingsgeluid verdwijnen.

Geen problemen met de CD604 gehad overigens. De tray werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maertenr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 09:32
Vanaf welke leeftijd is audio eigenlijk vintage te noemen? :) (het oudste hier is uit ca. '92)

[ Voor 27% gewijzigd door maertenr op 29-06-2022 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

maertenr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:34:
Vanaf welke leeftijd is audio eigenlijk vintage te noemen? :) (het oudste hier is uit ca. '92)
Proficiat met het weer aanzwengelen van de discussie die om de paar maanden terugkomt :+
Onder de streep geen jaartal op de plakken. Vintage slaat op "vroeger", en da's een vrij breed tijdsbegrip wat niet specifiek te duiden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:13
Vandaag een hele mooie koop gedaan in de kringloop. Een paar Dali menuet 150 speakers voor een paar euro.
Ze hebben wat schoonmaak werk nodig, maar voor de rest zijn ze prima in orde. Morgen even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maertenr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 09:32
The Eagle schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:15:
[...]

Proficiat met het weer aanzwengelen van de discussie die om de paar maanden terugkomt :+
Onder de streep geen jaartal op de plakken. Vintage slaat op "vroeger", en da's een vrij breed tijdsbegrip wat niet specifiek te duiden is.
Graag gedaan :+

[ Voor 30% gewijzigd door maertenr op 29-06-2022 23:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
General_Snuss schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:13:
Vandaag een hele mooie koop gedaan in de kringloop. Een paar Dali menuet 150 speakers voor een paar euro.
Ze hebben wat schoonmaak werk nodig, maar voor de rest zijn ze prima in orde. Morgen even testen.
Mooie score! Heb zelf nog de Dali Concept 1 speakers aan de muur hangen, ook niet verkeerd... Maar dit schreeuwt natuurlijk voor paar kiekjes van de Dali Menuet 150 speakers die je op de kop getikt hebt... ;)

Ter info: Dali speakers kunnen, mits je de juiste hebt, heel goed klinken... De Concept 1 speakers klinken bijv. best lekker, mits aangevuld met een goede subwoofer...

Oh ja, kijk even op de stikker op de achterzijde van de speakers... Als het goed is zie je daar een handtekening staan van de persoon die de speaker in elkaar gezet heeft (leuk detail aan die Dali speakers):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOdRvP8aoYnasAC682EQWvr2oAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDCH3zS0ntF2CpyaVViudLJE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door rcor op 29-06-2022 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Ik denk dat je de discussie over wat wel en niet vintage is gewoon lekker moet laten zitten, en iedereen het voor zichzelf met common sense moet bepalen. Een platenspeler uit de jaren 50 is duidelijk vintage, een Sonos speaker duidelijk niet. Daar zullen inderdaad per persoon verschillen tussen zitten, maar wie maakt dat wat uit hier? Als iemand over een ding begint wat je niet aanspreekt, kun je de post gewoon overslaan. Misschien was het leuker om te vermelden wat dat apparaat uit 1992 dan precies is? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:13
Hierbij de foto's van de speakers, grappig detail, mijn serienummers zijn 100 hoger. e zijn nog niet schoongemaakt, wel getest, klinken prima.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2qK6OYk8Wp-JxzkkDnfrrX5NZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9ktKwlubTdhOrMfNN6JzEp3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPlNOHot5Jr9pEZWJwLcw0Qhox4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2Bhgwla5VU5VJQUlt1qqkCg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
General_Snuss schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:50:
Hierbij de foto's van de speakers, grappig detail, mijn serienummers zijn 100 hoger. e zijn nog niet schoongemaakt, wel getest, klinken prima.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, die in dat plaatje dat ik deelde staan in Polen te koop via zo'n Poolse Marktplaats... Ook de moeite waard!
Ps.: Ik zal als ik later vandaag tijd heb de Dali 's van mij op de foto zetten... Ze hangen aan de muur via het oogje aan de achterzijde in de kast, dus eraf halen om te zien wie deze in elkaar gezet heeft zal mij niet lukken...

[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 30-06-2022 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Van de week wat (voor mij) mooi aankopen kunnen doen bij verschillende kringlopen.
Een Akai AP-D30C platenspeler, heeft wat onderhoud nodig om de draaisnelheid stabiel te houden (zit nu wat drift in sneller en dan weer wat langzamer).
Een Technics ST-Z15 tuner, even een aantal voedings caps vervangen welke een beetje bol staan (en gelijk even de rest nakijken).
En vandaag de Akai GX 215D bandrecorder RtR voor een leukere prijs kunnen scoren als waarvoor deze werd aangeboden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 17:20
Ik had vandaag een envelopje van Canton in de brievenbus..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yAD78Ct1QQT-LQkIEqMh7VJLSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lXFINAgYMnfXQGW4pX0ZrPc9.jpg?f=user_large

De speaker badges waar ik om had gevraagd, gratis toegestuurd gekregen, keurig in een zakje met 'GLE 70 - with rubber fixing' . Passen precies in het mesh front, morgen maar even meten waar precies/ welk gaatje.. :+

Maar top service dat ze deze, voor een paar 40 jaar oude speakers, zo even opsturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-09 15:30

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

DatraxZ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:29:
Er zit gelukkig niet veel in wat boem kan doen :)
Ben reeds op zoek gegaan naar een nieuwe stoffen riem, vrijdag weet ik van de Telefunken leverancier (Hilpert Studioton Technik in .de) of ze dat nog kunnen leveren.

In other news : was via via in contact gekomen met een Italiaan, die had mij wat afbeeldingen gestuurd van tapedecks die hij te koop had staan.

Waaronder een Lyrec Frida!

Die dingen zijn extreem moeilijk aan te geraken,ik had dus direct een bod ingeschoten (met de conditie dat ik eerst meer foto's wil zien) , waar hij mee akkoord ging. Ik vraag dus meer foto's aan, en die stuurde hij dan ook, maar van een Lyrec Fred (makkelijker aan te geraken en veel minder interessant). Ik vraag dus naar de foto's van de Frida, maar die bleek hij dus niet te hebben. :?

Heb een paar 100€ geboden voor de Fred (is niet in super toestand en ontbreekt de koffer, en dat is zo een beetje de prijs dan), wil de knuppel er 2000€ voor 8)7 . Heb hem dan maar veel succes gewenst. Hij heeft ook andere decks te koop staan, maar ik betwijfel eigenlijk of hij ze wel echt heeft en wat dan daar de prijs gaat van zijn. Een leuke Telefunken M21 wel en een Digitec F500, die ik stiekem ook wel wil...
Grappig, zo'n TFK M21 wil ik al heel lang hebben, maar dat zijn nogal rampendingen. Die Digitec ken ik onder de naam Preco/Schlumberger en ik ken er daar een aantal van in NL. Erg toffe machines.

Die TFK M36 lijkt me wat overbuilt voor alleen logging van orders.. Het is echt een massief brok staal.

Wat wel weer voor logging gebruikt werd, ik heb op zolder een ASC 4002Y liggen van de Bundeswehr, eigenlijk is dat een soort omgebouwde Braun TG1000 :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Deze ochtend naar de andere kant van het land gereden om iets nieuws op te halen :

Een Akai VT-700 1/4" open-reel video recorder uit de vroege jaren '70. Nog niet getest, en er is nog wat werk aan ook. Een project voor de komende maand(en)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ubq4tpbPvPbokOOArGnufDwJIWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WiWj2gK2M7vJUPgkdEy4lRO.jpg?f=fotoalbum_large

En 3 spoelen met Akai VT-10 video tape :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwUGQUWH_9Stq_8LAZLzvVEgylI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kx3lLPyQXG41HSdoRGA7s0Ww.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvSeR83k-xgGEHkkLFSoL83wxvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymy2QLYptGCkRcOqXGm7R3oD.jpg?f=fotoalbum_large

Een demo filmpje (niet van mij) over dit apparaat :

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karel-jacobse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-09 19:01
Wat een ongelooflijk gaaf ding

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 17:20
Zo, dat maakt ze toch af :) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QneiBjPIMJNk70T-17oPEAUiRQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WkQOnLVrpHVbtVwyGPdQlneD.jpg?f=user_large

Nog steeds erg indrukwekkende speakers, ook bij films voel je het laag prima, en subwoofer heb je hierbij zeker niet nodig. Ik heb ze qua muziek, toen de buren niet thuis waren, eens op wat hoger volume getest met de cd van Stop making Sense van de Talking Heads (het beste live album m.i.) en dat doet het echt lekker.

Mocht je ooit een paartje tegenkomen is het zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46
Ik heb een leuk voorversterkertje gekocht, wat helaas wat kuren blijkt te vertonen. Ik heb het idee dat het vooral in de potmeters en schakelaartjes zit. (Kraakt soms, volume valt soms weg op 1 kanaal)

Nou lees ik dat mensen die dingen wel de-solderen en ultrasoon reinigen. Is zo'n badje van een paar 10tjes daar goed genoeg voor (en zo ja, zijn er aanraders?) of is dat weggegooid geld en ik ze beter op een andere manier proberen schoon te maken. bv gewoon in de week gooien / met spray proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 21:22
Afgelopen maanden twee gokjes genomen met "vintage" spullen. Wilde graag weer eens wat cd's gaan afspelen, maar geen zin om direct heul veul geld er in te stoppen. Dus een Philips CD782 op de kop getikt voor 3 tientjes. Als ik het goed heb uitgezocht een beestje uit 1989 met het CDM2 loopwerk. Draait hier verder als een zonnetje. Enige nadeel is dat er geen afstandsbediening bij zit, maar daar is mijn stappenteller weer blij mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbtP3Q58X-e6VqmC7WDvcIxgv0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOPUl1tXSwcAtXIHICTFxm7s.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede gok was vorige week, mijn oude thuiswerk Marantz heb ik meegegeven aan mijn nichtje om wat meer ervaring op te doen met ye olde versterkers en speakers setups ipv Sonossen. Dus hier in de buurt een Denon PMA-750 opgehaald voor 50 euro. Snel aangesloten en leek te werken, tot ik thuis er wat dieper in dook. Helaas blijkt 1 kanaal wijlen. Lichte plok geluiden op low volume en bij hoger volume weliswaar geluid maar wel scheurend. Maar eens kijken wat ik daar nog mee kan. Vind het beessie wel mooi, en heb een zwak voor Denon, maar het moet nog wel te de moeite waard zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UQA6d9IcnRgVXCpig-IogNhYiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZVj1ibNDU7GmvNufIoHP75t.jpg?f=fotoalbum_large

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-09 15:30

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Begin bij die Denon eens met het tikken op het uitgangsrelais met de achterkant van een schroevendraaier, die zijn vaak verdachte nummer 1 bij halfwerkende versterkers.

[ Voor 5% gewijzigd door mentalmadnizz op 04-07-2022 11:38 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
mentalmadnizz schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:38:
Begin bij die Denon eens met het tikken op het uitgangsrelais met de achterkant van een schroevendraaier, die zijn vaak verdachte nummer 1 bij halfwerkende versterkers.
Thanks! Gaf nog geen reactie tot nu toe. Heb nog een Youtube repair gezien van een 770, maar dat ding had enorme waterschade. Vanavond maar eens aan de onderkant kijken wat daar is te ontdekken. Beschouw het maar als een studie projectje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48
@Chocovla Of kijken naar vuile contacten in schakelaars en potmeters het wil soms helpen ze allemaal even heen en weer te halen of losse contacten in het soldeerwerk. Als er daadwerkelijk meer kapot is heb je een project te pakken en of je de eindtransistoren nog kunt krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door Roderiktweaker op 04-07-2022 18:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 21:16
Charly schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:42:
Ik heb een leuk voorversterkertje gekocht, wat helaas wat kuren blijkt te vertonen. Ik heb het idee dat het vooral in de potmeters en schakelaartjes zit. (Kraakt soms, volume valt soms weg op 1 kanaal)

Nou lees ik dat mensen die dingen wel de-solderen en ultrasoon reinigen. Is zo'n badje van een paar 10tjes daar goed genoeg voor (en zo ja, zijn er aanraders?) of is dat weggegooid geld en ik ze beter op een andere manier proberen schoon te maken. bv gewoon in de week gooien / met spray proberen.
Ik heb een Silvercrest ultrasoon badje van Lidl of Aldi, zal geen topper zijn maar werkt wel. Voor krakende potmeters zou ik eerst proberen ze te reinigen met spray. Ik gebruik eerst kontakt 60, dat is goor spul maar reinigt goed, dan kontakt wl om de resten 60 weg te spoelen (belangrijk, anders heb je over een paar maanden helemaal feest) en dan kontakt 61 om de potmeter te smeren. Vaak is dat goed genoeg. Er zijn ook alles in 1 contactsprays maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocovla
Contactspray gisteren toegepast op de Denon. Had nog gelukkig nadat ik het ooit had gebruikt voor het schonen van een oude Amiga.

Helaas nog geen effect op het geluid. Wel zijn de speakers selector buttons, input select en volumeknop nu weer lekker soepel dus er is vooruitgang :)

Wel mooi om te zien hoeveel eigenlijk nog gewoon mechanisch is met bewegende delen en veertjes. Vroegah als kind dacht ik dat het allemaal magisch digitaal was, en nu zie je gewoon een stokje een stukkie plastic in een veertje duwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:17

Videopac

Rommelt wat aan.

Meer dan 40 euro voor een enkele TDK MA-XG metal cassettebandje :o https://www.marktplaats.n...577666-nieuw-tdk-ma-xg-90
Wel nieuw in folie, maar toch…

[ Voor 9% gewijzigd door Videopac op 06-07-2022 07:37 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
  • Laatst online: 24-09 15:12
Videopac schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:36:
Meer dan 40 euro voor een enkele TDK MA-XG metal cassettebandje :o https://www.marktplaats.n...577666-nieuw-tdk-ma-xg-90
Wel nieuw in folie, maar toch…
Misschien lees ik de advertentie verkeerd, maar is het niet 10 voor minimaal 75?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

RisingSun schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:58:
[...]

Misschien lees ik de advertentie verkeerd, maar is het niet 10 voor minimaal 75?
Nee ik was nog niet helemaal wakker, excuus. Dan is 75 euro wel redelijk, lijkt me.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Jullie hebben het allebei fout. Hij zegt "heb er 10 liggen", niet dat je die alle 10 krijgt voor €75. Die €75 is *per stuk*. Hij denkt dus met 10 oude bandjes even €750 te scoren.
Die €40+ bij de biedingen zegt ook niks. Die hebben de advertentie niet gelezen, of proberen op goed geluk maar wat ("niet geschoten is altijd mis"). Blijkbaar zijn er toch minimaal 2 personen geweest die €40+ over hebben gehad voor 1 cassette (aan de biedingen te zien meer, maar die zijn verwijderd).

Nou, succes daarmee he. Ik weet niet wat je daar mee op zou willen nemen wat €75 waard is, maar de bronaudio zal een stuk goedkoper zijn dan het bandje zelf. Een TDK D klinkt ook prima ;)
Misschien alleen voor verzamelaars? Maar ik ben zelf verzamelaar en heb 0 interesse in bandjes van €40 (laat staan €75). Ik wacht wel tot ze een keer in de kringloop liggen. Ik heb er ook al eens een MA-R meegenomen voor 50 cent, dus die MA-XG komt vast ook wel een keer. En anders maar niet. Ik wordt net zo blij van een no-name onbekend merk als van een MA-XG. Het is beide tenslotte slechts 1 bandje en in z'n eentje doet ie niet heel veel voor je collectie.
Een wrapper om de cassette heen vind ik sowieso maar niks, dus een tweedehands is net zo goed. Die wrapper is alleen marketing blah, en met dat er nog omheen kun je de cassette zelf niet bewonderen (en de j-card en stickers ook niet).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kozue
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDd2MFBKyKxt7-MIrYTOKsWwvb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrheZif1EioRh1t2EymuGV0c.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk, zoiets bv. Dit was m’n vangst van gisteren. Allemaal 50 cent per stuk, behalve de SA’s, die waren een euro. Zo’n TDK KR of die oude 120’s vind ik net zo cool voor de verzameling als een MA-XG. Ja, dat kost meer moeite dan marktplaats, je moet wel regelmatig fysiek langs om iets tegen te komen. Maar dat hoort bij de lol van het verzamelen. Het is altijd weer een verrassing of je iets gaat vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
Of je koopt gewoon deze 35 cassettebandjes via Ebay in Japan:
https://www.ebay.nl/itm/3...42b344:g:p8UAAOSwOtpie1QF

Mag je wel flink aftikken... Of ik die 2.538,56 euro er voor over zou hebben betwijfel ik...

Trouwens, die verkoper van die TDK MA-XG bandjes heeft ook nog That's AS 90 metal tapes liggen, 10 stuks voor € 400,- Of te wel: €40,- per stuk... Niet bepaald goedkoop te noemen...

Ik heb mijn type 4 metal cassettes blijkbaar nog op tijd gekocht... Ooit 3 a 4 Sony Metal XR bandjes gekocht bij de Expert in Deurne voor 7,5 euro in totaal en dat was denk ik nu zo'n 10 a 12 jaar geleden...

[ Voor 45% gewijzigd door rcor op 06-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:52
Ik moet nog ergens een Sony Metal bandje hebben liggen. Is bijna de moeite om het ding op te zoeken van zolder, voor dat geld :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
Ik heb ook nog wel wat MA-XG's. En obscure tapes van That's (altijd plakkerige zooi, maar ze zien er zo leuk uit). Ook nog wat Sony ES MiniDiscs. Volgens mij kan ik rijk worden van die zooi. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
That’s “plakkerige zooi”? Wat bedoel je daarmee? Ik heb best wel wat That’s bandjes ondertussen en kan me daar geen associaties bij maken. That’s zijn goede tapes en die driehoekvensters vind ik er geinig uit zien :) Alleen de naam heb ik altijd maar vreemd gevonden… Kun je beter de Amerikaanse hebben, daar heten ze Triad :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dreamscape schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:11:
Ik heb ook nog wel wat MA-XG's. En obscure tapes van That's (altijd plakkerige zooi, maar ze zien er zo leuk uit). Ook nog wat Sony ES MiniDiscs. Volgens mij kan ik rijk worden van die zooi. ;)
Fappen op cassettebandjes...YKINMK :+

* The Eagle laat zichzelf wel uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
kozue schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:15:
That’s “plakkerige zooi”? Wat bedoel je daarmee? Ik heb best wel wat That’s bandjes ondertussen en kan me daar geen associaties bij maken. That’s zijn goede tapes en die driehoekvensters vind ik er geinig uit zien :) Alleen de naam heb ik altijd maar vreemd gevonden… Kun je beter de Amerikaanse hebben, daar heten ze Triad :p
Ik had destijds vaak ruzie met tapes van That's die niet lekker liepen. Alsof de tape aan elkaar en aan rollers bleef plakken. Maar die herinneringen zijn van 25 jaar geleden, dus die zijn wellicht wat roestig...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:45
Mijn laatste score bij een kringloop in Drente. Ik weet dat je beter geen 120 tapes kunt kopen maar ik wist niet eens dat er Maxell XL-II 120 tapes bestonden. De hele lot (8 x 120 tapes) voor 5,- gekocht. Ze zijn prima voor op m'n werk, mijn Technics RS-TR474 speelt op die manier 4 uur achterelkaar :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HxJWRwhT/IMG20220704111747.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat red mijn Cd wisselaar out of the box :P
Overigens bestaan er ook cassette wisselaars. Kun je nog langer genieten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Niks mis met 120 bandjes. Ik heb vroeger heel veel van die dingen gebruikt om radiouitzendingen van een uur nonstop op te kunnen nemen, waaronder een hoop jaarmixen. Ze hebben een slechte naam omdat ze sneller gesloopt worden door slechte spelers, maar spelers die dit soort bandjes slopen zullen af en toe ook wel “normale” bandjes opeten. Ik heb in de jaren 90 nooit problemen gehad met 120’s, en dat was met goedkope troep die in een puberbudget pastte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:02

OgWok

U.N.C.L.E.

Nee, zeker niks mis met 120 bandjes. Alleen deze jongen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guNAGBWR2QSDFtW856uAWyAiQ-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pTpDubMCxiJteNRCXRUZID7F.jpg?f=user_large
had er wel moeite mee ;)
Veel plezier van gehad. Kleine luidspreker box op de uitgang en een prima geluid.

[ Voor 11% gewijzigd door OgWok op 06-07-2022 19:46 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
@kingmace Maxell heeft best een hoop 120’s gemaakt. Deze heb ik zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQ_35ugadTl4FphnO_8FznVxfp0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78efPfwpRvF4XDWO53QrYkzv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiHwvdBVHK-VlRiWsaYIMBtRHOc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1Xw8jdjusafR9sQPktsn02w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mraK8KFE4qNafGOfwKQ7W-YNm3g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pdewrev4LHHi4yjbWvdg7Izz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbWg6vorQ1SHiy204_1UNvu8dmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTapza4GQ71kLJm4jlf13ofI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8vp20FMdF2iBzmVCnvG4OFtCww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBsPV5iEWWZNkqlmCjiKsr6r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuK32398iThowA5_EM7Tp0odPNE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4tZTESZBsTfaUPv26578FQh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OQ9ZsU2Ihc3StIxNjOhnj40uxo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1zpDaD1IHEcolk7FUEwpOje.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1no7QcUemiKK-fv6a2DITnZDCmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VW0ZFyNxEDwbPUEgbTI6oEK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
OgWok schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:39:

[Afbeelding]
had er wel moeite mee ;)
Veel plezier van gehad. Kleine luidspreker box op de uitgang en een prima geluid.
Hee, die had ik ook in de jaren 70 (mijn vader, beter gezegd)

edit:this reminds me, er moet nog een Philips PRO 12 spoelenrecorder op zolder liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door durian op 06-07-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:43
OgWok schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:39:

[Afbeelding]
had er wel moeite mee ;)
Nice! Dat was ook degene waarmee ik met cassettes in aanraking ben gekomen.
Paar Witte Kat batterijen er in en gaan!

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 06-07-2022 21:39 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:43
Foutje, alleen hoe krijg ik dit nou weg?

[ Voor 199% gewijzigd door Skynett op 06-07-2022 21:40 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 02:49

D_V

The Eagle schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:10:
Overigens bestaan er ook cassette wisselaars. Kun je nog langer genieten :)
Vond deze wel mooi die bij Techmoan voorbij kwamen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:14
even een vraagje, ik ben op zoek naar een versterker met phono aansluiting, maar weet niet wanneer je nu ziet of deze een pre-amp heeft, mijn philips platenspeler heeft die niet. Ik zie bijvoorbeeld: maximum input signal phono MM 1kHz1 0,5%thd 100 mV betekent dat dat er onversterkt signaal gevraagd wordt, of juist dat versterkt signaal gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:58
@HvdBent
Als een versterker een phono ingang heeft, dus de keuze phono bij de input schakelaar heeft dan zit er een phono voorversterker in. Sowieso voor MM elementen, en regelmatig zit er ook een MC stand op.
Welke versterker(s) heb je op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Ik zat op marktplaats naar oude Yamaha versterkers te kijken nog niet specifiek iets gevonden.
We hebben beneden een Yamaha Aventage RX-A1050 staan, en die bevalt erg goed.
Dus ik zoek iets vergelijkbaars, maar dan tweedehands, en dan nog ergens een paar mooie speakertjes scoren.
Mijn kamertje boven is 2,5 x 3 dus zal geen 5.1 setje worden denk ik, 2.0/2.1 is goed genoeg (eigenlijk zou ik er wel music cast op willen hebben, want dat is ook top)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
HvdBent schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:33:
(eigenlijk zou ik er wel music cast op willen hebben, want dat is ook top)
Maar met Musiccast is het niet echt meer vintage, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
dreamscape schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:50:
[...]

Maar met Musiccast is het niet echt meer vintage, toch? ;)
nee dan weer niet, blijft lastig keuze's keuze's..... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

HvdBent schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:33:
Ik zat op marktplaats naar oude Yamaha versterkers te kijken nog niet specifiek iets gevonden.
We hebben beneden een Yamaha Aventage RX-A1050 staan, en die bevalt erg goed.
Dus ik zoek iets vergelijkbaars, maar dan tweedehands, en dan nog ergens een paar mooie speakertjes scoren.
Mijn kamertje boven is 2,5 x 3 dus zal geen 5.1 setje worden denk ik, 2.0/2.1 is goed genoeg (eigenlijk zou ik er wel music cast op willen hebben, want dat is ook top)
https://www.marktplaats.n...-500-amp-met-tx-500-tuner
https://www.marktplaats.n.../m1859232034-yamaha-ax500
https://www.marktplaats.n...a-ax-490-stereo-amplifier
En als je nog meer vermogen nodig denkt te hebben:
https://www.marktplaats.n...maha-natural-sound-ax-900
Heb je perse MusicCast nodig of volstaat een zelfbouw RPi oplossing ook? Of een bluetooth dongle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
sorry, heb toch maar echt geld uitgegeven:
dus niet vintage, maar nieuw
Pro-Ject Debut Carbon EVO satijn groen
Martin Logan Motion 15i's en een
pricewatch: Yamaha R-N803D

[ Voor 8% gewijzigd door HvdBent op 08-07-2022 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
HvdBent schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:03:
sorry, heb toch maar echt geld uitgegeven:
dus niet vintage, maar nieuw
Pro-Ject Debut Carbon EVO satijn groen
Paradigm Premier 200B Espresso en een
pricewatch: Yamaha R-N803D
In ieder geval wel vintage look 8)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Vandaag zijn de UHF-naar-cinch connectoren toegekomen, en heb ik eindelijk de Akai VT-700 kunnen testen.
Op de "UHF " uitgang zit het component video sigaal, wat je aan de Y-ingang van een TV of monitor kan aansluiten. Audio is mono via een jack. De eerste tape die ik erop gezet heb bevat een Franse documentaire over B-Rally. Een voorbeeld is hier te bekijken :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

UHF naar cinch? Hoe ziet er dat uit? Ik ken BNC naar cinch (werkt ook goed), maar niet de uhf versie

Nevermind, blijkt een broertje van de standaard F connector te zijn :)

[ Voor 28% gewijzigd door The Eagle op 08-07-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:36
Yes, nieuwe gadget gescoord jb920qs😄, hopen dat deze het beter blijft doen dan mijn ja30es 😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

The Eagle schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:58:
UHF naar cinch? Hoe ziet er dat uit? Ik ken BNC naar cinch (werkt ook goed), maar niet de uhf versie

Nevermind, blijkt een broertje van de standaard F connector te zijn :)
Zoals hieronder (UHF naar BNC) en dan een BNC naar Cinch er op. De TV heeft Cinch ingangen voor component video, vandaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3IBFXh6iJwdjyAos_5qrxYkcxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IQ1OTqB0IhuvpZKrKfKliFM.jpg?f=fotoalbum_large

Er komt geen UHF signaal uit natuurlijk, maar een gewoon 'component' video signaal. Nuja, echt enkel het B&W beeld signaal dan :) Idd, een soort grote broer van een F connector. Dezelfde connector kom je ook vaak tegen op CB's / andere zendapparatuur als antenne connector.

Het was even verwarrend hoe ik deze recorder moest aansluiten. Ik dacht eerst dat ik nog een RF adapter nodig had, maar dat is dus niet nodig. Heb contact opgenomen met LabGuy en die heeft het me uitgelegd.

Heb nieuwe tape gevonden (Akai VT-5) , daarmee ga ik binnenkort eens wat video opnemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Heeft iemand een tip om aan service manuals te komen? Ja hifiengine.com en vinylengine.com hebben de service manuals erop staan, maar ik kan op dit moment geen account aanmaken (kijk al een tijdje maar het is al die tijd niet mogelijk om een account aan te maken).

Ik heb al gekeken of ze eventueel te koop aangeboden worden, maar sommigen denken er de hoofdprijs voor te kunnen vangen (niet door mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

MdBruin schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:08:
Heeft iemand een tip om aan service manuals te komen? Ja hifiengine.com en vinylengine.com hebben de service manuals erop staan, maar ik kan op dit moment geen account aanmaken (kijk al een tijdje maar het is al die tijd niet mogelijk om een account aan te maken).

Ik heb al gekeken of ze eventueel te koop aangeboden worden, maar sommigen denken er de hoofdprijs voor te kunnen vangen (niet door mij).
Elektrotanya gebruik ik ook vaak. Welke SM heb je nodig? Ik heb accounts op zowat al die websites (Hifiengine,...). Fora zoals tapeheads / audiokarma / etc zijn ook vaak een goede bron van info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
DatraxZ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:59:
Elektrotanya gebruik ik ook vaak. Welke SM heb je nodig? Ik heb accounts op zowat al die websites (Hifiengine,...). Fora zoals tapeheads / audiokarma / etc zijn ook vaak een goede bron van info.
Bedankt voor de tip, op elektrotanya heb ik 2 van de 3 SM gevonden. Ik krijg alleen de Technics ST-Z15 niet gevonden, ze hebben alleen de Technics SU-Z15 welke een geïntegreerde versterker heeft en dat heeft de ST niet (alleen een tuner). Ik moet namelijk een cap vervangen welke in het afstemcircuit zit, deze zal naar alle waarschijnlijkheid ook de afstelling veranderen (of ik moet echt mazzel hebben).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ameAkPkDpOBfrBoXaDxQPsSjZrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvT1xtKwmURALJebYsPpMvI6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94xjL-XUnwlxbuZNtv0i99eZ3Tk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o8qJFbVv0utU02GndRvwjJRb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JogpTqmm_PQj7BKOss9EPtJBfl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4hnWNZQH46DNxcHOOMQxJyd8.png?f=fotoalbum_large

In de kringloop....een Sanyo CTP3206 TV
In het krantenarchief van Leiden staat ie in twee kranten uit maart en december 1977 voor 998 gulden geadverteerd.

[ Voor 39% gewijzigd door MedionAkoya op 10-07-2022 23:43 ]

Trein?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Op tapeheads wordt je al snel raar aangekeken als je om een service manual vraagt. Ze hebben daar sponsors die manuals verkopen, en dan krijg je verwijzingen daarheen. Ik heb daar zelf nooit om een sm gevraagd, maar wel threads van anderen gezien met zulke reacties. Eigenlijk vind ik het maar een vreemde praktijk, het verkopen van service manuals. Die sites die ze verkopen, verdienen hun geld met het schenden van copyright. Die ligt immers bij de maker van de apparatuur, niet bij die site. Ik snap dat het tijd en moeite kost om die bestanden in te scannen, en dat sommige manuals helemaal niet beschikbaar zouden zijn zonder die betaalsites, maar toch kan ik er geen sympathie voor vinden, en moet wel heel erg wanhopig zijn voordat ik ooit een sm ga kopen. Maar zoiets niet op tapeheads zeggen, kun je vast een ban voor krijgen :+

Ik gebruik altijd gewoon een standaard zoekmachine (duckduckgo, maar als je liever getracked wordt door google werkt dat ook ;p). Electrotanya en manualslib komen vaak terug in de resultaten, en hebben geen account nodig. En hifiengine, maar die werkt altijd maar krakkemikkig. Zelfs als ik ingelogd ben krijg ik vaak foutmeldingen over cookies of whatever (terwijl die gewoon aan staan voor hfe). Ik denk dat hun login code gewoon niet aan moderne standaarden voldoet en vertrouwt op technieken die tegenwoordig in (sommige?) browsers geblokkeerd worden. Voor de ST-Z15 kan ik niks vinden op DDG. Afhankelijk van wat je nodig hebt, zou die van de SU-Z15 ook goed genoeg kunnen zijn. Ik heb er wel vaker een van een ander type gebruikt die voor 90% of meer hetzelfde was.

@MedionAkoya Leuk zo'n oud TV'tje. Doet me denken aan vroeger toen ik met een nog iets ouder TV'tje aan het gamen was op een Atari 2600. Dat was nog zo'n ding met een kanaaldraaischijf, en de Atari zond dan een TV signaal uit alsof het een zender was. Toen had je nog geen standaard videoconnector denk ik :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kingmace
kozue schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:35:

en moet wel heel erg wanhopig zijn voordat ik ooit een sm ga kopen. Maar zoiets niet op tapeheads zeggen, kun je vast een ban voor krijgen :+
Ik ben toch echt wel een paar keer zo wanhopig geweest dat ik een servicemanual heb gekocht die echt nergens anders (gratis) te krijgen was :) Nadat ik ze binnen heb gekregen heb ik ze natuurlijk wel gelijk gescanned (voor de papieren manuals) en weer gratis beschikbaar gemaakt op hifiengine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

kozue schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:35:
Knip

@MedionAkoya Leuk zo'n oud TV'tje. Doet me denken aan vroeger toen ik met een nog iets ouder TV'tje aan het gamen was op een Atari 2600. Dat was nog zo'n ding met een kanaaldraaischijf, en de Atari zond dan een TV signaal uit alsof het een zender was. Toen had je nog geen standaard videoconnector denk ik :+
Tja, ook deze Sanyo had alleen een RF-aansluiting.
En je kon 8 kanalen instellen. Aan de onderkant zit een kastje met snoer waar je 8 kanalen instelt.
Om voor gaming te gebruiken...tja...volgens radiomuseum is het een kleurentv die alleen op rf-signaal werkt. Geen compositie of scart ed.
Edit: ik zie dat SCART pas in 1978 is geïntroduceerd. Deze tv komt omstreeks uit 1977-1979

Ik heb het niet gekocht. Het staat in Kringloop Den Haag in Leidschendam.

[ Voor 5% gewijzigd door MedionAkoya op 10-07-2022 11:27 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MedionAkoya schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:21:
[...]

Tja, ook deze Sanyo had alleen een RF-aansluiting.
En je kon 8 kanalen instellen. Aan de onderkant zit een kastje met snoer waar je 8 kanalen instelt.
Om voor gaming te gebruiken...tja...volgens radiomuseum is het een kleurentv die alleen op rf-signaal werkt. Geen compositie of scart ed.
Edit: ik zie dat SCART pas in 1978 is geïntroduceerd. Deze tv komt omstreeks uit 1977-1979

Ik heb het niet gekocht. Het staat in Kringloop Den Haag in Leidschendam.
Da's natuurlijk prima op te lossen met een convertertje. Bij de Nintendo NES werden ze bijgeleverd, kosten paar euro los zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik zou m zelf ook niet kopen. Te beperkt in mogelijkheden en het beeld zal niet zo geweldig zijn voor huidige standaarden. En een kleine flatscreen kost bij de kringloop ook geen drol. Maar wel leuk nostalgisch, zo'n ding. Ik zou er nu ook niet meer op gamen, maar in die tijd hadden we niks beters (wel in de woonkamer, maar daar speelde ik niet), en met de resolutie van de Atari 2600 kon je zelfs op een postzegel die spellen nog spelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Voor de liefhebbers: een elektronisch spel dat in die tijd gebruik maakte van
8-track cassettes en daarom eigenlijk een soort van grijs gebied is in de richting van vintage audio:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
rcor schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:54:
Voor de liefhebbers: een elektronisch spel dat in die tijd gebruik maakte van
8-track cassettes en daarom eigenlijk een soort van grijs gebied is in de richting van vintage audio:
[YouTube: 2XL - The ‘70s toy that faked A.I. ...with an 8-Track]
Dat het grijs gebied is, dat is niet zo'n punt. Als het een video van Techmoan is, dan hoort hij hier wel thuis hoor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Neuh, niet perse. Hij had laatst een video over een moderne camera met bijbehorende app. Vroeger deed ie meer vintage audio/video dan tegenwoordig (misschien raakt het aantal formaten op?).
Maar deze was wel geinig ja. Alhoewel het in principe gewoon een kinderspeeltje is, is het ook een 8-track speler. En volgens mij ook nog niet eens een heel slechte, aangezien dat ding na zoveel jaar nog steeds prima werkt. Alleen zal ie niet automatisch naar de volgende track gaan wanneer de huidige afgelopen is, dat is dan weer jammer ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Een nieuw tape formaat in de collectie : recent nam ik een Alesis ADAT "blackface" 8-track recorder uit 1992 over van Stable Studio's in Nederland.Na een grondige reiniging van het toestel (binnen en buitenkant) en wat cosmetische touch-up (veel krassen op het top deksel weggewerkt, oa) , is hier een eerste audio demo. Het ADAT formaat werkt met S-VHS video banden, die op ong. 4x de snelheid draaien dan gewone VHS banden voor TV opnames.
Klinkt helemaal niet verkeerd! (16-bit / 48kHz). De DAC's in deze decks zijn erg goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-09 08:49
Doet dit dan hetzelfde als de Technics SV-P100?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
Dat is meer een consumentenmodel en zo te zien ook gewoon stereo. Adat is een 8-sporen digitale recorder voor in de studio. Levert waarschijnlijk ook een iets andere geluidskwaliteit op dan die Technics. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
DatraxZ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:33:
Een nieuw tape formaat in de collectie
Het ADAT formaat werkt met S-VHS video banden, die op ong. 4x de snelheid draaien dan gewone VHS banden voor TV opnames.
Klinkt helemaal niet verkeerd! (16-bit / 48kHz). De DAC's in deze decks zijn erg goed.
Heel mooi apparaat hoor. @DatraxZ
vraagjes,
- het afspelen was van een eigengemaakte opname? zag maar 2 tracks!
- S-VHS had ik voor Video Recorder opnames, waren erg duur. Kun je deze nog krijgen?
- moet zo'n 8 track via een mengtafel gevoed worden?

groeten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

@diedie2 Heb het even opgezocht en die Technics is 2-track PCM, en een jaar of 10 ouder ook. Niet compatibel.

@dreamscape In die Alesis ADAT zitten vooral erg goed DAC/ADC's !

@AntoniusDD Bedankt! De opname heb ik idd zelf gemaakt De bron was stereo, dus 2 tracks. S-VHS tapes zijn nog 'nieuw' (NOS) te krijgen (Fuji) maar ik heb bij mijn laatste bestelling de verkeerde tapes geleverd gekregen. Dit waren "Profigold" VHS tapes. Maar die werken ook gewoon in een ADAT recorder. In de handleiding van het toestel staat ook dat gewone VHS tapes werken, maar dat de voorkeur uitgaat naar S-VHS tapes wegens een voornamelijk beter (bouw)kwaliteit van dat soort cassettes.
Er zitten achteraan 8 inputs en outputs op (jack, mono) waar je je apparaten kan op aansluiten (mengtafel oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Leuk ding. Speelt ie altijd alle tracks af, of kun je ook tracks muten en het een beetje gebruiken zoals het klassieke “8-Track” cartridge formaat, waar je 1 “kanaal” kunt kiezen voor weergave? Zou wel mooi wezen, als je 4 stereo audiosignalen tegelijk in kunt voeden en een mixtape met 4 programma’s maken :+

@dreamscape Volgens mij is er niks mis met de geluidskwaliteit van die Technics. Hij gebruikt gewoon PCM audio, net als de CD en andere digitale formaten, dus zou prima moeten klinken.

[edit:] Overigens, als ie ook gewone VHS slikt is dat wel een stuk budgetvriendelijkere keuze. Ik weet niet wat ze tegenwoordig voor S-VHS tapes vragen, maar volgens mij zijn ze redelijk zeldzaam en daarom duur. Gewone VHS zie ik regelmatig bij de kringloop liggen voor een krats, ook NOS.

[ Voor 22% gewijzigd door kozue op 15-07-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
De emulsies op die s-VHS banden zijn een heel stuk beter qua oplossend vermogen dus als je 8 tracks schrijft met een veel hogere snelheid moet het opname medium ook heel goed zijn.
Ik had een hele mooie s-VHS VCR van Hitachi van 2500 Hfl. die het verschil in audio en video duidelijk zichtbaar maakte op mijn eerste Plasma TV in s-VHS.

Ik ken wel een paar musici die heel graag een 8 track zouden willen hebben :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

kozue schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:17:
Leuk ding. Speelt ie altijd alle tracks af, of kun je ook tracks muten en het een beetje gebruiken zoals het klassieke “8-Track” cartridge formaat, waar je 1 “kanaal” kunt kiezen voor weergave? Zou wel mooi wezen, als je 4 stereo audiosignalen tegelijk in kunt voeden en een mixtape met 4 programma’s maken :+
Voor zover ik weet (moet de handleiding nog eens doorlezen) speelt ie altijd alle tracks af, maar je kan tracks wel selectief opnemen. Op een 240min VHS tape kan je dus eigenlijk 4x 60min aan stereo kwijt. De tape dient dan wel altijd teruggespoeld te worden, en de jack achteraan dienen op de juiste uitgangen gezet te worden. Of je kan ook op een mengtafel de af te spelen tracks selecteren.

@AntoniusDD Dit soort recorders kan je voor een goede 100€ wel ergens te koop vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
kozue schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:17:
@dreamscape Volgens mij is er niks mis met de geluidskwaliteit van die Technics. Hij gebruikt gewoon PCM audio, net als de CD en andere digitale formaten, dus zou prima moeten klinken.
Ik zeg ook zeker niet dat dat niet zo is. Ik geef alleen maar aan dat die Adat oorspronkelijk bedoeld was voor professioneel gebruik in studio's. Destijds was dat een behoorlijke revolutie, omdat je 8 sporen digitaal kon op een met een compact apparaat met nog veel compactere media.

Audio opnemen met de computer kon destijds wel al, maar serieus snelle internetverbindingen waren er toen nog niet. De Adat maakte het goed mogelijk om met sessiemuzikanten op andere locaties samen te werken, door gewoon tapes op te sturen. Zoveel sporen in zo'n kwaliteit op zo:n handig medium dat je gewoon op de post gooit, dat was voordien echt ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
nADAT ik dat gisteren vertelde aan een dochter van mijn broer, was die helemaal hibbelig en wilde gelijk op het net gaan zoeken naar een functionerende ADAT. Ze spelen met elkaar als quartet mooie instrumenten zoals piano, orkest harp, cello en viool.
Ze gebruikten afgelopen jaren nog steeds een Atari 1040 stf die het inmiddels begeven heeft en maar 8bit programma's verwerkte maar op menig bühne stond.

Als je @DatraxZ meer info hebt over de zoekrichting graag een pm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

AntoniusDD schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:42:
nADAT ik dat gisteren vertelde aan een dochter van mijn broer, was die helemaal hibbelig en wilde gelijk op het net gaan zoeken naar een functionerende ADAT. Ze spelen met elkaar als quartet mooie instrumenten zoals piano, orkest harp, cello en viool.
Ze gebruikten afgelopen jaren nog steeds een Atari 1040 stf die het inmiddels begeven heeft en maar 8bit programma's verwerkte maar op menig bühne stond.

Als je @DatraxZ meer info hebt over de zoekrichting graag een pm
Alstu: Alesis hd24 adat multitrack
€ 274,99
https://link.marktplaats.nl/m1861683575 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:36
Was vanmiddag bij de kringloop in Zeist, stond een paartje infinity mk2 81 en een oud setje b&w dm (zonder nummer). De b&w waren opknappers, de infinity 3weg zagen er nog goed uit. Laten staan, iets met WAF 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
htca schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:08:
Was vanmiddag bij de kringloop in Zeist, stond een paartje infinity mk2 81 en een oud setje b&w dm (zonder nummer). De b&w waren opknappers, de infinity 3weg zagen er nog goed uit. Laten staan, iets met WAF 🤪
Och ja, waf is ook iets om te negeren he... soms moet je wachten tot de W van de waf niet thuis is en dan deze mooie speakers plaatsen om er van gaan te genieten... liefst als deze met vriendinnen een weekje van huis is...

Ik bedoel: vrouws wil hoeft niet altijd wet te zijn he... Soms moet jezelf als man ook durven doorbijten... 😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Om vergeving vragen is altijd makkelijker dan om toestemming ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48
htca schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:08:
Als je toevallig de B&W DM 4's tegenkomt zou ik deze toch meenemen voor een goede prijs, het is vaak mogelijk om het fineer te herstellen. De Infinity luidsprekers hebben wel foam randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Roderiktweaker schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:42:
[...]

Als je toevallig de B&W DM 4's tegenkomt zou ik deze toch meenemen voor een goede prijs, het is vaak mogelijk om het fineer te herstellen. De Infinity luidsprekers hebben wel foam randen.
Heb zelf nog een setje DM-570 speakers van B&W staan, aanraders hoor!

Pagina: 1 ... 129 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6