Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Die bedacht ik me ook, maar da's te kort - moet ca 25 cm het apparaat in.Out.of.Control schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:06:
@The Eagle Bij een een corona zelftest zit vaak een lang wattenstaafje, is dat wat?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rc0e3lfqiuNZNSqAAWnSaznv.jpg?f=user_large)
Raad het plaatje - wie herkent 'm?
Ik heb 'm van binnen eens goed bekeken en er is al het een en ander aan bekende zwakke plekken gedaan (nieuwe relais, her en der wat opnieuw gesoldeerd onder de print bijvoorbeeld).
Morgen eens even aansluiten en testen maar ik verwacht geen issues, bij de verkoper leek alles het te doen.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
[ Voor 11% gewijzigd door cmndr_adama op 06-05-2022 09:54 ]
Voor 30 euro is dat echt een nobrainer. De 95x is de zwaarste uit het stel, behoorlijke powerhouse.cmndr_adama schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:47:
@The Eagle Jij kent de 900 series duidelijkGoede gok en bijna - het is een FA951, met daarbij een FT930.
Je tuner is gemaakt in Belgie, de amp in China. Da's het verschil tussen de 9x0 en 9x1, waarbij de 1 China is
En ja, ik ken mijn 900 series. WIl nog altijd eens een volledige set hebben, maar ik heb al een halve kuub Pioneer staan dus ergens moet ik een grens trekken
Ik de nk ook niet dat deze blijft, het is mooi maar niet mijn 'wauw' . Ik heb 'm vandaag wel even getest, werkt prima, tuner ook. Power heeft ie inderdaad genoeg
Wel jammer dat de versterker alleen digitale signalen kan doorsturen en geen DAC aanbood heeft in tegenstelling wat veel mensen denken. (o.a voor DCC)
https://www.opusklassiek.nl/audio/audio-aw/philipsfa951.htm
Eh, wat het ding kan met zijn XDA circuit is beter kortstondig flinke pieken leveren. Da's geen beveiliging tegen overbelasting, da's gewoon een manier van extra vermogen aanspreken als het nodig is zodat overbelasting minder voorkomt. Voorkomen vs genezenRoderiktweaker schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:10:
De Philips FA951 heeft in tegenstelling tot de FA950 een vrij geavanceerde beveiliging tegen overbelasting "Fuzzy Logic Power Control" en iets minder vermogen.
Wel jammer dat de versterker alleen digitale signalen kan doorsturen en geen DAC aanbood heeft in tegenstelling wat veel mensen denken. (o.a voor DCC)
https://www.opusklassiek.nl/audio/audio-aw/philipsfa951.htm
Vwb die DAC: nooit geweten, maar is wel typisch Philips om het zo te doen. Wel digitale doorgifte voor opname, maar weergave nog steeds analoog met gebruik van de dac van de bron. Digitale weergave was dan natuurlijk alleen voorbehouden aan de actieve DSS speakers met digitale controller / voorversterker. Daar was het hele signaalpad digitaal vanaf de bron tot het in de speakers omgezet werd.
XDA voor de extra headroom bij pieken en dat fuzzy logic verhaal om bij langdurig af te vlakken (en beiden vullen elkaar aan).
Bottom line: prima stevige amp
[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 06-05-2022 20:09 ]
Wat ik wel dagelijks gebruik zijn m'n luidsprekers, ik was al in het bezit van o.a. een paar B&W DM6, DM14 en DM1400, maar een bijpassende center luidspreker kon ik niet vinden (De DM14 en DM1400 zijn ook geen goede match met de DM6), en aangezien ik na jaren zoeken nog nooit een enkele DM6 te koop aangeboden heb gezien, heb ik eind februari besloten om deze beestjes te kopen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TJFs2KEz5EbLmIlrYsHD0KAB.jpg?f=user_large)
Dat zijn nu m'n L/R luidsprekers en één van de DM6 luidsprekers die ik al had doet nu dienst als center, beste upgrade die ik op surround gebied ooit heb gedaan, dat had ik veel eerder moeten doen.
Maar daar houd het natuurlijk niet op... een week of 2-3 later kijk ik op marktplaats en zie onder "Voor jou" een paar DM6 luidsprekers staan voor een aanzienlijk lagere prijs, echter geen foto's en de melding dat ze wel wat TLC kunnen gebruiken, 2 dagen later...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VvzmGPhpq3RUxS8mmFP9etWF.jpg?f=user_large)
Deze doen nu dienst als surround luidsprekers.
Overkill? Absoluut! Maar het klinkt zalig en misschien ben ik zo gek om er nog meer te kopen (9.x.8 iemand?
Een Wega 4950 Elcaset (1978). 1 van de erg weinig Elcaset decks met een zwarte front plate, verder identiek aan de Sony EL-7. Sony maakte enkel zilverkleurige modellen, Technics had er ook 1 met donkerbruine faceplate. 3-kops deck.
Beetje stoffig / vuil, en een complete restoratie is wel aanbevolen.
Die Wega's komen overigens erg weinig te koop, en dan vaak voor 2K€+. Deze was héél wat goedkoper, zeg maar...
Ik ben alvast begonnen met opkuisen, een capacitor lijst aanleggen, en een nieuwe rec-level knop, belts, de remote, en wat tapes bij elkaar te zoeken.
Zo kwam ie uit de doos :
:strip_exif()/f/image/uedOGCM4OlrS6KIqfuxJIgPf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BbX2K4EbC06ETLolk7UJw4on.jpg?f=fotoalbum_large)
Tape path kuisen
:strip_exif()/f/image/Sgb0faz02PMNBnyPgYdE5fy3.jpg?f=fotoalbum_large)
faces!
:strip_exif()/f/image/XGXpxg18eTAWvwXFzptRXAp9.jpg?f=fotoalbum_large)
De binnenkant alvast wat opgekuist
:strip_exif()/f/image/U4x3qbD1DCVsvEbI78acNtG1.jpg?f=fotoalbum_large)
En na enkele uren demonteren, een berg wattenstaafjes en kuisdoekjes op gebruikt te hebben, en opnieuw monteren, begint het er al wat beter uit te zien :
:strip_exif()/f/image/8SrpcJCzBgtOfjMRB7GhRQf5.jpg?f=fotoalbum_large)
Next : het top deskel afschuren en opnieuw lakken, caps bestellen en recappen, nieuwe belt plaatsen, calibratie tape laten maken, tapes kopen en inregelen.
Elcaset is best een interessant formaat. Het gebruikt groot formaat cassettes, met erg dunne 1/4" tape. De tracks zitten, zoals bij een gewone cassette, naast elkaar, en niet zoals bij een standaard RtR deck , geschrankt. Er is ook ruimte voor een controle track. De track width is ook afwijkend t.o.v. standaard 4-track RtR.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DarnEYXJ0k0Opr7e8Z6bgr5b.png?f=user_large)
De Elcaset's zijn ook flink groter dan gewone cassettes :
:strip_exif()/f/image/Bi5QtuSku6aoKjD0h0EIxlq9.jpg?f=fotoalbum_large)
Er bestaan 3 types van; standaard blauwe Fe type I, rode FeCr type II en gele CrO2 Type 3. Deze laatste is nagenoeg onvindbaar, en sommigens maken hun eigen Elcaset Type III tapes met Maxell EE RtR tape, zij het dan wel met korte runtime.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gw5gnPc35Q9chug7ix70L5Pi.jpg?f=user_large)
Leuk projectje, en ik kijk er naar uit om er mee aan de slag te gaan!
Verder wel een leuke (mechanische?) uitdaging. Ik hou daar wel van.
Dat is "old school" bedrading. Daar wisten Nakamichi en Aiwa ook wel weg mee.f2ride2001 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:56:
Wat een kabelsalat zeg. Dat had wel een beetje beter gekund.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Hier is duidelijk in het verleden al iemand 'te keer' gegaan. Het ziet er inderdaad uit als een bende, dit was af-fabriek echt wel heel wat netter gedaan. De kunst van het maken van kabelbomen beheersten ze toen echt wel.f2ride2001 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:56:
Wat een kabelsalat zeg. Dat had wel een beetje beter gekund.
Verder bestonden tie wraps nog niet eens toen dit apparaat uitkwam. Je ziet her en der nog wat origineel bindmateriaal, iets van kuststof buis/touw, maar dat is niet meer her te gebruiken.
Bij nog ouder apparatuur werden de kabelbomen met wastouw bij elkaar gehouden.
Ben je er zeker van dat tie wraps nog niet bestonden in '78? Als je foto's van het binnenwerk van die decks opzoekt zie je altijd die tie wraps, dus ik ben vrij zeker dat die factory installed zijn.Skynett schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:57:
[...]
Hier is duidelijk in het verleden al iemand 'te keer' gegaan. Het ziet er inderdaad uit als een bende, dit was af-fabriek echt wel heel wat netter gedaan. De kunst van het maken van kabelbomen beheersten ze toen echt wel.
Verder bestonden tie wraps nog niet eens toen dit apparaat uitkwam. Je ziet her en der nog wat origineel bindmateriaal, iets van kuststof buis/touw, maar dat is niet meer her te gebruiken.
Bij nog ouder apparatuur werden de kabelbomen met wastouw bij elkaar gehouden.
Sommige draden hangen idd met touw aan elkaar ook. Maar je hebt wel gelijk dat er reeds iemand met de draden is bezig geweest, want sommige kabelbomen zijn af-fabriek wel netter gedaan. De schroeven aan de binnenkant zien er nog onaangeroerd uit, maar ik zal wel zien wat er aan gedaan is als ik aan de refurbishment van de PCB's begin.
Dat er iemand voor mij reeds het deskel heeft afgehaald was me al duidelijk toen ik de advertentie zag. Lichte corrosie op de schroeven van het deksel, is typisch. Moet wel al best lang geleden zijn, gezien de hoeveelheid stof vanbinnen. Minstens 20 jaar of zo.

Zo heb ik het ook nog geleerd op mijn RK-MTS. (er waren toen nog geen tyraps (begin jaren tachtig)
Althans, niet dat ik weet.

Ik plan idd ook om die spaghetti in dat deck op te ruimen.... ziet er idd niet uit zo. Maar eerst de PCB's eruit halen
Uitgevonden tussen 1956 en 1958
Edit: waarom krijg ik van Wikipedia de BH door als gerelateerde pagina
[ Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 12-05-2022 12:59 ]
Hier zie je hoe een (dure) sony uit die tijd er van binnen uit zag:DatraxZ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:51:
[...]
Ben je er zeker van dat tie wraps nog niet bestonden in '78? Als je foto's van het binnenwerk van die decks opzoekt zie je altijd die tie wraps, dus ik ben vrij zeker dat die factory installed zijn.
Sommige draden hangen idd met touw aan elkaar ook. Maar je hebt wel gelijk dat er reeds iemand met de draden is bezig geweest, want sommige kabelbomen zijn af-fabriek wel netter gedaan. De schroeven aan de binnenkant zien er nog onaangeroerd uit, maar ik zal wel zien wat er aan gedaan is als ik aan de refurbishment van de PCB's begin.
Dat er iemand voor mij reeds het deskel heeft afgehaald was me al duidelijk toen ik de advertentie zag. Lichte corrosie op de schroeven van het deksel, is typisch. Moet wel al best lang geleden zijn, gezien de hoeveelheid stof vanbinnen. Minstens 20 jaar of zo.
https://retrovoltage.com/...rated-amplifier-check-up/
Tie wraps kunnen al best wel bestaan hebben, maar ze werden in audio nog niet op grote schaal toegepast, dat zag je in 80-er jaren gebeuren. Japanners hebben in die tijd enorme kabelbomen toegepast, later zag men in dat het eenvoudiger en goedkoper kon door o.a. signalen over een langer stuk via een PCB te laten lopen, er meer en meer bandkabel toegepast wordt, waardoor er ook simpelweg minder te bundelen is. De intrede van IC's maakte dat schakelingen (en dus ook de boards) compacter werden en als gevolg daarvan waren er ook weer minder kabelbomen nodig.
Maar dit is bijzaak, het is ontzettend leuk dat je ons laat meegenieten van al dat moois. Dat is de hoofdzaak!
Idd, dit deck is een mish-mash van wire-wrap, aangesoldeerde draden en connectoren. De Teac apparatuur die ik heb uit diezelfde periode is wel netter op dat vlak.... Tis mijn eerste Sony, dus ik heb helaas weinig vergelijk, maar bedankt voor de link. Pioneer apparatuur uit die periode is overigens niet heel veel beter (Bvb de RT2022)Skynett schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:07:
[...]
Hier zie je hoe een (dure) sony uit die tijd er van binnen uit zag:
https://retrovoltage.com/...rated-amplifier-check-up/
Tie wraps kunnen al best wel bestaan hebben, maar ze werden in audio nog niet op grote schaal toegepast, dat zag je in 80-er jaren gebeuren. Japanners hebben in die tijd enorme kabelbomen toegepast, later zag men in dat het eenvoudiger en goedkoper kon door o.a. signalen over een langer stuk via een PCB te laten lopen, er meer en meer bandkabel toegepast wordt, waardoor er ook simpelweg minder te bundelen is. De intrede van IC's maakte dat schakelingen (en dus ook de boards) compacter werden en als gevolg daarvan waren er ook weer minder kabelbomen nodig.
Maar dit is bijzaak, het is ontzettend leuk dat je ons laat meegenieten van al dat moois. Dat is de hoofdzaak!
Mooi weer vandaag, een vrije dag, en Digikey laat nog even op zich wachten, dus wat tijd om het deksel aan te pakken. Dit zat langs alle kanten vol met krassen.
:strip_exif()/f/image/jVJ227CBOG6F2EIQxYfPT7PW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/32x3UofyoXzNMaj9ZUBMkMeI.png?f=fotoalbum_large)
Na flink wat opschuren, en opnieuw spray painten ziet het er als bijna nieuw uit :
:strip_exif()/f/image/B1nolirJ4ZMxUkA42O0zhVcb.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ABI8DpAahZDXhLpbUTysv4PF.png?f=fotoalbum_large)
Enkel die Wega sticker moet ik nog voorzien van nieuwe lijm
In mijn JVC KD-A33 uit 1980, daar zijn holle plastic draden of holle buigzame plastic buizen die als touwtjes werden gebruikt om de kabels bijeen te houden.
[ Voor 27% gewijzigd door MedionAkoya op 12-05-2022 23:00 ]
Trein?
Anyway, vraagje. Ik heb een Philips FA-930 versterker gekregen, en heb een 40fpl8605H philips TV. Die TV heeft een digitale uitgang aan de achterkant, en de FA-930 heeft verschillende digitale ingangen.
Als ik het goed begrijp kan de TV out in de versterker met een cinch? tulip? kabeltje. Dat heb ik gedaan, maar geen geluid. Ik kan geen handleiding van de 930 vinden, maar ik gebruik de LD (laser disc?
De digitale ingang zou natuurlijk stuk kunnen zijn, maar de rest doet het wel, dus dat staat niet op #1. Heeft iemand een idee?
Versterker doet het wel gewoon met L/R input in de niet-digitale ingangen.
[ Voor 3% gewijzigd door durian op 13-05-2022 18:12 ]
De Philips FA-930 heeft geen DAC en kan digitale signalen enkel doorsturen, daarom krijg je er zo geen geluid uit.
Dit kan enkel gebruikt worden om bijvoorbeeld een digitale uitgang van een CD speler door te sturen naar bijvoorbeeld een DCC deck.
Je hebt dus een externe DAC nodig. Deze bijvoorbeeld. https://www.allekabels.nl...f-coaxiaal-naar-tulp.html
Of de hoofdtelefoon uitgang van de TV gebruiken al kan de geluidskwaliteit daarvan minder zijn maar het werkt wel.
[ Voor 75% gewijzigd door Roderiktweaker op 13-05-2022 19:51 ]
Dus begon de zoektocht naar een 2ehands exemplaar. Na enig zoekwerk qua prestaties, kwaliteit en prijs ben ik uitgekomen op een Pioneer PD-7700 met het stable platter systeem. Tot nu toe erg tevreden over.
[ Voor 9% gewijzigd door Dharion op 13-05-2022 20:49 ]
Da's een meer dan prima speler. Zaten nog wat modellen boven maar dat ging al vrij snel naar de echte high end, deze zit er net aan onder. Als je de originele afstandsbediening hebt heb je ook digitale volumeregeling op je outputDharion schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:47:
Nadat ik een nieuwe (als in nieuw nieuw) platenspeler heb gekocht (Dual DT400) kon een cd speler niet achterblijven. Helaas is het aanbod voor nieuw nieuw daarvan wat beperkter en is de prijsrange ook aardig minder breed.
Dus begon de zoektocht naar een 2ehands exemplaar. Na enig zoekwerk qua prestaties, kwaliteit en prijs ben ik uitgekomen op een Pioneer PD-7700 met het stable platter systeem. Tot nu toe erg tevreden over.
Heb em zelf ook
Kijk wel uit, voor je het weet eindig je met een set als de mijne:
:strip_exif()/f/image/LXDPi1p0aMBo96ZZfbmf0E4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
(En hier moeten nog 3 apparaten bij, maar nog geen tijd gehad om de plank er boven op te ruimen

Ah, nu snap ik het! Bedankt! Ik nam aan dat ik gewoon een digitaal signaal van de TV naar de versterker kon sturen, en dat dat zou werkenRoderiktweaker schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:16:
@durian
De Philips FA-930 heeft geen DAC en kan digitale signalen enkel doorsturen, daarom krijg je er zo geen geluid uit.
Dit kan enkel gebruikt worden om bijvoorbeeld een digitale uitgang van een CD speler door te sturen naar bijvoorbeeld een DCC deck.
Je hebt dus een externe DAC nodig. Deze bijvoorbeeld. https://www.allekabels.nl...f-coaxiaal-naar-tulp.html
Of de hoofdtelefoon uitgang van de TV gebruiken al kan de geluidskwaliteit daarvan minder zijn maar het werkt wel.
De hoofdtelefoonuitgang werkt inderdaad, maar klinkt zo-zo.
Komt er een merk bij dat in de toekomst verzameling waardig wordt.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
:strip_exif()/f/image/avOk2yfR7rqopxGDMWA9VNtZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Een demo filmpje , met audio sample, heb ik hier online gezet :
Heb je een link naar dat nieuwsbericht?snah001 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:11:
Gisteren heeft Onkyo het faillissement aangevraagd.
Ik vindt daar niets over als ik zoek op Onkyo Failliet.
https://asia.nikkei.com/B...nkyo-files-for-bankruptcyrcor schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:24:
[...]
Heb je een link naar dat nieuwsbericht?
Tijdens mijn zoektocht las ik dat vooral de schulden van Gibson een probleem waren voor Onkyo-Pioneer.
https://marantzforum.nl/f...16458.msg322347#msg322347
[ Voor 11% gewijzigd door Videopac op 15-05-2022 07:35 ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Uit het bericht dat @Videopac geeft:kozue schreef op zondag 15 mei 2022 @ 07:58:
Ik denk eerder dat ze het merk verkopen aan een ander bedrijf om er nog zoveel mogelijk geld uit te halen, en je het binnenkort op allemaal Chinese rommel zal zien staan.
Dikke kans dat ze dus gewoon door gaan.The company sold its core home audiovisual business to Sharp and U.S.-based Voxx International and its earphones and headphones business to an investment fund, both in September. A joint venture between Sharp and Voxx is expected to continue using the Onkyo brand.
Ik heb wat steekproven gedaan, en de meeste vallen nog binnen de -20/+20% waarde. De ESR waarde (bij 100kHz, standaard) is ~dubbel zo hoog dan de nieuwe caps die er nu inzitten. Niet ongewoon, als ze 40-45 jaar oud zijn. En valt me eigenlijk beter mee dan ik had verwacht. Ik ga er ook nog eens enkele bij 1kHz meten, daar ben ik wel benieuwd naar.OgWok schreef op zondag 15 mei 2022 @ 08:58:
@DatraxZ Nou ben ik wel eens benieuwd hoeveel elco's uit de Sanyo (ver) onder hun capaciteit zitten?
Ach ja, ik vond de oude onkyo's uit 1980 wel mooi...e hadden ook platte versterkers.snah001 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:11:
Gisteren heeft Onkyo het faillissement aangevraagd.
Die van anno 2022 lijken te veel op Yamaha en Pioneer. Maar dat is mijn mening.
[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 15-05-2022 13:09 ]
Trein?
Dat Integra-spul was mooi en goed, inderdaad.MedionAkoya schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:09:
[...]
Ach ja, ik vond de oude onkyo's uit 1980 wel mooi...e hadden ook platte versterkers.
Die van anno 2022 lijken te veel op Yamaha en Pioneer. Maar dat is mijn mening.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
:strip_exif()/f/image/IkbU7ZZvSpGzVei4KaMIk9dk.jpg?f=fotoalbum_large)
Via FB een gloednieuwe autoradio Phlips dc 864, toendertijd het topmodel voor 1400 guldens, nu zou dat 1300 euro zijn. er zit geen eindtrap in, dus echt een headunit.
Eén van de enige philipsen die metalcassettes leuk vind en zelfs kan zoeken op een cassette. Past precies in mijn 1985 Camper.
Ik durf hem wel ongereviseerd in te zetten, hij werd geleverd in de verpakking in de doos en stonk behoorlijk, ik denk dat ie nog wel 10 jaar mee ka voor revisie ter sprake komt
[ Voor 15% gewijzigd door technopeuter op 15-05-2022 14:58 ]
diskeltische lurker
Niet zoeken met de NL benaming maar met Engelse zoals "Onkyo bankruptcy".rcor schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:24:
[...]
Heb je een link naar dat nieuwsbericht?
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Mijn eerste CD speler tevoorschijn gehaald (AKAI CD-A70) en tijdelijk even aangesloten op mijn Pioneer receiver.
Alsof ie zo uit de doos komt, cd laden en spelen en alle functies werken nog net zo goed als de laatste keer dat hij aangestaan heeft.
Btw mocht iemand ooit de afstandbediening (AKAI CD Remote Control RC-700) hiervoor tegenkomen..... de mijne is ergens bij het opruimen verdwenen (vader die de speler in gebruik had tot zijn overlijden) samen met mijn van mijn eerste zelf verdiende geld gekochte AKAI EA-A2 equalizer (die komt er ook weer een keertje 1).
Ding is niet heel klein maar echt nergens meer te vinden

:strip_exif()/f/image/MMKfXVqWD4wSNgBrxlDyFZQi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Ad de Jong op 15-05-2022 16:24 ]
Voor een afstandsbediening kan je bij de kringloop kijken sommige hebben van die bakken staan.
Zal na de platenspeler nu ook de Cd speler een comeback maken?
Leuk ding, maar wel 1 opmerking. Voor een playback-only apparaat is metal ondersteuning eigenlijk niks bijzonders. Ze spelen hetzelfde als type 2 (70us EQ). Een apparaat zonder type 4 ondersteuning zal ze als type 2 detecteren en correct afspelen. Sterker nog, dat is precies waarom (vrijwel?) alle playback-only apparaten helemaal geen metal ondersteuning ingebouwd hebben. Walkmans hebben bv vaak een switch tussen normal en cr2, waarbij de cr2 stand ook voor metal is.technopeuter schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:56:
[Afbeelding]
Eén van de enige philipsen die metalcassettes leuk vind en zelfs kan zoeken op een cassette.
Het verschil tussen type 2 en 4 wordt pas relevant bij het opnemen. Metals hebben meer vermogen nodig in de opname- en wiskoppen, en een andere bias instelling.
Of een universele. Een kringloop hier in de buurt heeft al 2 of 3 van die universele liggen, nieuw in verpakking. Ik heb er zelf al 2, dus laat ze lekker liggen, maar als je er nog geen hebt, pak je kansRoderiktweaker schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:27:
Voor een afstandsbediening kan je bij de kringloop kijken sommige hebben van die bakken staan.
CD’s zijn echt spotgoedkoop momenteel. Voor een euro of soms zelfs 50 cent per stuk heb je al CD’s, die, mits ze niet mishandeld zijn, nog net zo klinken als toen ze net nieuw waren. Als er 1 medium is wat op de candidatenlijst staat voor een comeback, is het de CD wel. Maar ik denk dat het er nog te vroeg voor is. CD’s zijn nog niet retro genoeg. Ze maken nog nieuwe releases op CD. Pas als CD’s helemaal uit de reguliere winkels zijn verdwenen zie ik een comeback pas gebeuren.Zal na de platenspeler nu ook de Cd speler een comeback maken?
Helaas zijn alle zelf gebrande CD's van Flac verdwenen dus zou ik ze opnieuw moeten branden, zelfs lege cd's zijn nog lekker goedkoop.
Op Marktplaats zijn ze ook heel betaalbaar voor een paar euro per stuk en hele collecties voor een paar tientjes.
Toch nog een mooie uitvinding de CD speler.
https://www.anderetijden....De-komst-van-het-schijfje
[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 15-05-2022 20:12 ]
Ik heb zelf een moderne Integra DTR-7.9 gehad, erg leuke surround receiver voor het geld en ook veel plezier aan gehad... Onkyo had vroeger idd onder eigen merknaam high-end spul die de titel Integra droeg (ala Sony's ES of QS lijn)... Maar op een gegeven moment heeft Onkyo besloten die dure lijn aan audio producten op de markt te zetten met het merknaampje Integra...
:strip_exif()/f/image/w6MchvxWGk3DqzONtbAec3Te.jpg?f=fotoalbum_large)
Helemaal onderaan zie je hem staan op deze foto... Tegenwoordig staat daar een moderne Marantz PM-7000N omdat ik meer met muziek doe, maar dat neemt niet weg dat ik erg gecharmeerd was (en eigenlijk nog steeds ben) van de Integra....
Ja, daar had ik niet aan gedacht... Maar goed, jammer is het wel... De meeste jeugd van tegenwoordig weet niet wat een goed geluid is en vinden een telefoon al een goed geluid geven...snah001 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:57:
[...]
Niet zoeken met de NL benaming maar met Engelse zoals "Onkyo bankruptcy".

Gelukkig zijn er nog mensen die hun kids wel opvoeden en dat is alleen maar goed...
Jongens zijn nu 4 en 6, maar houden al van muziek. Plus er staat hier genoeg apparatuur om ze later beiden te voorzien in een installatie. Maar waarvan ik mezelf wel voor mijn kop kan slaan omdat ze dan net zo hard als pa draaien in zijn jeugd
Vwb cd speler aansluiten: genoeg te vergelijken hier. Relatief jonge Denon (2012) in de woonkamer, Onkyo DX7511 in de kast, Pioneer pd7700 aangesloten, PD5700 in een doos en een PD-M701 nog aan te sluiten.
Stiekem eigenlijk wel nieuwsgierig hoe die Denon en de Onkyo zich tegen de PD7700 verhouden. Als ik er toch eens tijd voor had
Oh ja, en er ligt ook nog ergens een sony discman in mint staat in een doos, die had ook digitale uitgang iirc.
Ik kan hier de afstandbediening van de Pioneer receiver ook wel gebruiken als ik de codes even opzoek maar ik wil de juiste die bij deze speler hoort er weer bij hebben.kozue schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:55:
[...]
Of een universele. Een kringloop hier in de buurt heeft al 2 of 3 van die universele liggen, nieuw in verpakking. Ik heb er zelf al 2, dus laat ze lekker liggen, maar als je er nog geen hebt, pak je kans
https://www.ebay.nl/itm/292949931024Ad de Jong schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:13:
[...]
Ik kan hier de afstandbediening van de Pioneer receiver ook wel gebruiken als ik de codes even opzoek maar ik wil de juiste die bij deze speler hoort er weer bij hebben.
Die was ik inderdaad ook al tegen gekomen.
Op het moment heb ik dit bedrag er nog niet voor over.
Toch bedankt voor het mee zoeken ;-)
Niet code locked hoop ik voor je? Al op 12V aangesloten?technopeuter schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:56:
Via FB een gloednieuwe autoradio Phlips dc 864,
:strip_exif()/f/image/bo6x3OrcqL9xJG0z9JwGDdTU.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonder service manual ben je nergens...
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Enkel de kleine veertjes terugplaatsen is wat tricky!
:strip_exif()/f/image/I3yLD5T9qS5WDctXBPlrybn9.jpg?f=fotoalbum_large)
Veel plezier. Toch leuk dat je hem weer operationeel maakt! Complimenten hoe je het aanpakt.
Ik wou dat ik er tijd voor had..... Helaas is dat voorlopig utopie. Moet nog een aantal jaren voor mijn pensioen, als dat uberhaupt nog door mag gaan met mijn opleiding.....

hij komt nieuw uit doos!joopv schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:21:
[...]
Niet code locked hoop ik voor je? Al op 12V aangesloten?
diskeltische lurker
Binnenkort er mijn 2e GR777 equalizer maar eens tussen zetten, kijken of die grafisch kan maken waar het zit. Weet niet wat evt makkelijker te maken zou zijn. Cd speler zou minder zeulen zijn
Bedoel: hoe groot is de kans dat een Cd speler op 1 kanaal gaat storen? Dan verdenk je al snel de aansluitingen toch? En dan zou ik eerder alles of niks verwachten, niet een vermindering van geluid of bepaalde frequenties.
[ Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 17-05-2022 21:25 ]
https://www.alpha-audio.n...nkyo-onder-haar-vleugels/
De Onkyo spullen zijn meer dan prima, maar als niemand het koopt ben je als CEO gedwongen om de R&D en productie te consolideren, snijden in budgetten, enzovoort...
Met het gevolg dat de systemen op elkaar gaan lijken of een merknaam zelfs verdwijnt?
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Voor de rest is het voor de home audio divisies denk ik voornamelijk een kwestie van software gelijk trekken en
kiezen tussen welke inregelsoftware (Audissey vs MCACC) je voortaan als corporate standaard wilt hebben.
Maar goed, dit topic gaat over vintage audio apparatuur, dus dat zal ons allemaal aan onze reet roesten. Want toekomst, en geen verleden

Lang geleden toen dat ook gewoon zooi was...... Als ik alles toen eens gewoon bewaard had.....

Cassette decks van Marantz van afgelopen 21ste eeuw zijn bijna allemaal door TEAC gemaakt. Bijv. SD4050
https://www.hifiengine.co...rary/marantz/sd4050.shtml
https://www.hifiengine.com/manual_library/teac/w-860r.shtml
En een model CD-recorder van Marantz...een Marantz DR4050. Die deelde zijn techniek met Philips ...en dat was volgens mij de de Philips CDR775. Beiden komen 2000
https://www.hifiengine.co...rary/marantz/dr4050.shtml
https://www.hifiengine.co...rary/philips/cdr775.shtml
[ Voor 35% gewijzigd door MedionAkoya op 18-05-2022 21:54 ]
Trein?
:strip_exif()/f/image/SqP8PlreGQFhEpx2pgsgviCz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had destijds niet de juiste stekkers bij me om hem aan te sluiten.
Hij werkte direct bij mij door op start te duwen.
Hij tilde de naald op en deze op de plaat gaan plaatsen.
Alleen nu heeft mijn zus de juiste kabels gehaald maar de pick-up(noem je dat zo?) beweegt niet meer naar de plaat toe.
Op manual zetten en op de plaat zetten laat de plaat ook niet draaien.
Naar mijn weten plaats je een naald niet op een stilstaande plaat toch?
De speed staat op 33, selector op 30(12), het is ook een 12" plaat, repeat staat uit (maakt geen verschil)
Wat doet pitch eventueel nog?
Als er op start wordt gedrukt beweegt de tafel maar een aantal graden.
Zou de motor stuk zijn gegaan van een belasting? Waar hij zonder belasting bij mij wel draaide (De plaat in dit geval).
Ik zelf zou de plaat heel zachtjes even helpen met opstarten want het lijkt alsof de motor niet op gang komt, waar dat bij mij wel was.
Maar misschien zie ik gewoon iets over het hoofd, want ik kan er momenteel niet fysiek bij en heb gene ervaring met zulke spelers.
De normale manual is helaas niet te vinden online, alleen de service manual...
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Je geeft aan dat hij een paar graden draait, en dat is een teken dat een van de vier spoelen van de direct drive motor niet meer meedoet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w04HjIeeaaPl6nMsn9ZCzXad.jpg?f=user_large)
Waarom is die platenspeler weggegeven aan je zus?
[ Voor 28% gewijzigd door Skynett op 20-05-2022 17:23 ]
Hij heeft bij mij wel even op de correcte snelheid gedraaid (iig hij draaide).
Ik ben me er van bewust dat dat eventueel maar iets eenmaligs was en hij daarna stuk is gegaan.
Een stapje zette wijst mij ook al op een stukke magneet.
Maar misschien moest die wel waterpas staan of is er een mechanisme met de pick-up verbonden en is dat stuk.
Het is uiteraard ook ruim 40 jaar oud.
Iig bedankt. Als ik daar ben zal ik het wel verder uitzoeken.
[ Voor 5% gewijzigd door alaintje op 20-05-2022 17:31 ]
Er wordt ook gesproken over slechte schakelaars.
Hier staat wat, ik weet niet of je daar iets mee kan:
https://www.vinylengine.c...um/viewtopic.php?t=117605
Toegeven, da's ca 400 euro aan equalizer om te kijken waar een signaalprobleem zit. Overkill, maar het werkt wel
Kun je het plateau wel met de hand ronddraaien? Oftewel loopt het plateau vrij? Ik heb laatst een t25 gerepareerd waarbij een afgebroken plastic onderdeel van de automatiek het hele zaakje blokkeerde. Dat was prima te fixen en met de motor was niks mis.alaintje schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:27:
Hij was al 20 jaar niet meer gebruikt. En de eigenaar gunde hem ons meer dan dat die op de zolder stond in de doos. Hij is daar wel werkend opgeslagen.
Hij heeft bij mij wel even op de correcte snelheid gedraaid (iig hij draaide).
Ik ben me er van bewust dat dat eventueel maar iets eenmaligs was en hij daarna stuk is gegaan.
Een stapje zette wijst mij ook al op een stukke magneet.
Maar misschien moest die wel waterpas staan of is er een mechanisme met de pick-up verbonden en is dat stuk.
Het is uiteraard ook ruim 40 jaar oud.
Iig bedankt. Als ik daar ben zal ik het wel verder uitzoeken.
Als het plateau netjes vrijloopt is het waarschijnlijk wel de motor.
Condensatoren rond de motor nameten.
En voeding op het IC meten.
Dan weet je waar je staat.
Heb je een scoop? Dan is het nog makkelijker
[ Voor 11% gewijzigd door f2ride2001 op 21-05-2022 19:17 ]
:strip_exif()/f/image/sMKLuvLip0s2dnFD7gc0eBbD.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de geïnteresseerden heb ik een thread aangemaakt op tapeheads.net, waar meer foto's en uitleg terug te vinden is !
(inmiddels ge-update met nieuwe foto's en metingen
[ Voor 4% gewijzigd door DatraxZ op 22-05-2022 20:46 ]
Dankjewel allen. Door waarschijnlijk alleen aan het plateau een duwtje te geven doet de speler het weer.nineball schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:24:
[...]
Kun je het plateau wel met de hand ronddraaien? Oftewel loopt het plateau vrij? Ik heb laatst een t25 gerepareerd waarbij een afgebroken plastic onderdeel van de automatiek het hele zaakje blokkeerde. Dat was prima te fixen en met de motor was niks mis.
Als het plateau netjes vrijloopt is het waarschijnlijk wel de motor.
Ik kon er zelf helaas niet bij, maar hij lijkt het vooralsnog te doen.
Nu kijken voor hoe lang, anders grote kans dat het inderdaad dan of smerige schakelaars zijn of een hapering in de aandrijving/magneten.

:strip_exif()/f/image/NiZ6KB1Pjo4s56PvWE3C580n.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nou zegt apl mij verder niks, maar ook Google zegt het niks. Dus vraagje aan de kenners of iemand dat iets zegt
Dat zegt al meer. Niet dat het dan een topdeck is, maar er zit in ieder geval een redelijk loopwerk in en geen rommel. Thanks
[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 24-05-2022 19:26 ]
Bijv. Marantz EQ-10
[ Voor 11% gewijzigd door MedionAkoya op 24-05-2022 22:06 ]
Trein?
Ben nog steeds bezig aan de Wega 4950 Elcaset. Er zitten nog wat problemen in, zoals een langzaam verlopende snelheid van de capstan motor en noisy input op de MIC terminal. Worden allemaal nog aangepakt.
Heb na enige afstelling al best goede resultaten weten te boeken. Hier een video van hoe Elcaset klinkt op Type I tape.
Hmmm... de audio is wel degelijk van het deck. Wel apart opgenomen (op PC) tijdens het schieten van de video (geen stereo ingang op de gsm...)kozue schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:55:
Klinkt goed, maar m'n OCD krijgt jeuk wanneer die VU-meters in je video niet gelijk lopen met de muziek
Het samenvoegen van de audio met de video doe ik met Openvideo Editor. Synchro van de video met de audio is wel manueel in te stellen...
Als je goed luistert hoor je de overgangen van de tape naar source, en omgekeerd, bij het verzetten van de 'source' switch.
Loopt hier gewoon synchroon hoor...
Loopt de audio voor of achter volgens jou?
[ Voor 4% gewijzigd door DatraxZ op 25-05-2022 12:15 ]
Ik heb even de hoorbare overgangen tussen source & tape genomen als referentie, en die komen vrijwel perfect overeen. Ook de drums komen overeen met de VU meter uitslagen....diedie2 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:24:
als je kijkt tussen 2:00 en 2:10 kan ik wel begrijpen wat kozue bedoelt
Het durft wel eens gebeuren dat er 0.05s - 0.1s verschil zit tussen de synchronisatie, maar dat lijkt mij hier niet het geval. Anyway, ik laat de video zoals die is
ALPS heb ik even nagezocht, beter bekend van Alpine audio / Luxman en een heleboel OEM spul.kozue schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:28:
Ik denk dat je ALPS bedoelt. Ik weet ook alle details er niet van, maar heb deze term/naam wel eerder langs horen komen en roept associaties op met goede kwaliteit. Welk deck gaat het om?
Deck waar het om ging was een Pioneer CT-W650R, en stiekem ook wel benieuwd wat er dan in mijn CT-W720R en mijn CT-W806DR zou zitten qua loopwerken. Dat die van mijn CT-W205R niet zo heel denderend is, soit, da's een instap deck wat ik voor 5 euro bij de kringloop op de kop tikte
Wel, om eerlijk te zijn had/heb ik idd ook de indruk dat de Vu meters niet altijd even consistent zijn. In de zin dat, als ik de master REC knop langzaam opendraai, er een zeer plotse toename is op de VU meters, en geen geleidelijke. Dus bvb bij wat stillere passages kan de naald uitslag buitenproportioneel laag zijn. En bij een wat luidere passage vol in het rood... Bij een constante sinus input is het verschil tussen geen naald deflectie en volledige deflectie slechts enkele mm verdraaing van de master rec knop. Nu, ik ben het inmiddels gewoon en dacht er niet verder bij na , maar jullie opmerkingen hebben me terug aan het denken gezet dat dat dus niet normaal is. Het lijkt me overigens in het Meter Circuit te zitten, daar de audio levels zelf gewoon doen wat ze moeten doen. Enkel de metering lijkt wat... extreem soms. Een probleem om te onderzoeken!kozue schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:46:
Je hoeft m niet aan te passen hoor, het ging om de geluidsdemo toch? Maar als je naar de percussie luistert, verwacht je dat de meters uitslaan op het moment dat er een kickdrum of hihat wordt aangeslagen, en dat doen ze niet, dat doen ze op een ander moment. Alsof ze niet reageren op de muziek maar zelf doen waar ze zin in hebben. Heeft verder niks met source of tape monitor te maken, aangezien die laten zien wat er uit komt (dus bij de kleine delay bij het overschakelen tussen tape en source krijgt de meter ook diezelfde delay). Of het voor of achter loopt durf ik met deze delay niks over te zeggen...
:strip_exif()/f/image/7iagm0FJIbvsublK98k1HCii.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Sony WM-GX506 walkman met radio en opname mogelijkheid...
De radio gaat aan en doet het probleemloos... het cassette mechaniek speelt het bandje niet af door een te slappe snaar... vervangen en weer gaan met die banaan!
[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 26-05-2022 16:30 ]
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6