Een Pioneer JT-2022t 2-track koppenbrug uit eind jaren '70. Deze staan zeer zelden te koop en vaak wordt er de hoofdprijs voor gevraagd, maar deze heb ik voor een gunstig tarief op de kop kunnen tikken. De koppen hebben nog +-75% van hun levensduur.
Ook nieuwe (reserve) koppen voor de Telefunken M15a. Vacodur Type, midden jaren '80. AC28 is opname kop, WC11a de weergave kop en heb er ook een 2-track erase head met overlappende tracks bijgekocht, die werkt beter dan de huidige erase head die het midden van de track niet 100% meeneemt. Levensduur van die Vacodur koppen is ong 20.000km tape.
Verder speel ik met het idee om zelf een calibratie tape te (laten) maken voor een Elcaset deck (Wega 4950 / Sony EL-7). De originele calibratie tape is nergens meer te krijgen, wat een correcte afstelling van het apparaat lastig maakt.
Voor zover ik weet is de tape breedte van elcaset dezelfde als deze van standaard RTR tape (6.3mm / 1/4"), de track width is wel afwijkend, omdat elcaset een dubbele control track tussen de middenste track heeft zitten :
info Althans, de plaats is voorzien, maar er zijn vziw geen decks uitgebracht die hier iets mee deden.
Verder gebruikt elcaset naast elkaar liggende tracks per afspeel zijde, zoals een compact cassette, terwijl RTR gebruik maakt van afwisselende kanalen per afspeel zijde (track 1-3 voor Side A & track 2-4 voor Side

.
De afspeel snelheid is 3&3/4IPS, en de EQ is 3180 micro-sec. +70 micro-sec. (iets tussenin de NAB standaard van 3180+90 voor3 3/4IPS en 3180+50 voor 7.5IPS )
De flux sterkte is 185nWb, dat is standaard 0dB Ampex Operating Level.
In principe is het mogelijk om met een full-track deck een geschikte tape te maken, die dan in de elcaset cassette kan gewikkeld worden. Een speed alignment tape kan ook met een 2-track machine gemaakt worden, maar een freq. reponse tape word al complexer omdat de tracks van een 2-track RTR niet 100% overeenstemmen met die van een elcaset.
Iemand hier op het forum aanwezig met een full-track machine die me kan helpen?