Toon posts:

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 117 118 119 Laatste
Acties:
  • 1.343.530 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• sparow
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21-09 15:02
Roderiktweaker schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:33:
@sparow ziet er inderdaad uit als een tweede of derde merk van Bose, denk geen voorloper volgens mij is Bose al behoorlijk oud.

Wel even de frondjes eraf en controleren of de luidspreker randen nog goed zijn, deze kunnen van foam zijn.

@niek_nijmegen Er zijn ook goede luidsprekers gemaakt met klem aansluiting.

Een goede indicatie voor de kwaliteit kan je krijgen door goed te kijken naar bijvoorbeeld de drivers, of der een goede Dome tweeter inzit, constructie,enz.
De covers krijg ik er niet (zomaar) af. Ik las ook dit op deze (oude) kavel op catawiki "Helaas kun je de covers er door lijm en spijkertjes niet afhalen": https://www.catawiki.com/...nic-art-sa-10-speaker-set Uiteindelijk zal het wel te doen zijn door weer opnieuw te lijmen en te spijkeren ;)

Ik vond wel deze foto van de speakers:
(Bron)

In elk geval ga ik deze wel gebruiken, totdat... Wegdoen/vervangen kan altijd nog. Iemand tips voor een vintage versterker voor deze luidsprekers? De platenspeler uit die tijd moet wel lukken.

• Roderiktweaker
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 03:46
@sparow Bij het exemplaar op de foto is de foam rand vervangen, bij jouw exemplaar moet dit waarschijnlijk nog gebeuren.

• nineball
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:29
niek_nijmegen schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:01:
Mijn truuk bij luidsprekers in de kringloop is kijken of er schroef- of bananenplugaansluitingen aan zitten. Het is geen garantie, maar als ze aan een goede aansluiting gedacht hebben, zijn in ieder geval de intenties goed geweest.

Een klemfitting vind ik vaak al verdacht, en luidspreker waar simpelweg twee draadjes uitkomen, die laat ik maar staan.

Dat gezegd hebbende, ik heb in de berging een paar Studiocraft 200 speakers ('made by Bose') staan, die ik eigenlijk verrassend okay vond klinken. En die hebben klemfittingen, dacht ik. Dus met een beetje geluk zijn die van @sparow ook best leuk als tweede paar.
Die met vaste snoeren laat ik ook staan tenzij het mooie Philipsen zijn. Bij klemaansluitingen moet je wel bedenken dat dat t/m de jaren 70 gewoon de standaard was, ook bij de betere merken en types. Dus als je een paar Kef Reference 103.2 in mint conditie voor drie tientjes laat staan bij de kringloop omdat er klemaansluitingen opzitten, dan doe je het niet goed! 😊

• rcor
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20:43
nineball schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:50:
[...]

Die met vaste snoeren laat ik ook staan tenzij het mooie Philipsen zijn. Bij klemaansluitingen moet je wel bedenken dat dat t/m de jaren 70 gewoon de standaard was, ook bij de betere merken en types. Dus als je een paar Kef Reference 103.2 in mint conditie voor drie tientjes laat staan bij de kringloop omdat er klemaansluitingen opzitten, dan doe je het niet goed! 😊
Ik had in het verleden een Samsung MM-D430 micro audioset in gebruik welke simpele speakers met vaste kabels had... De micro audioset zelf is allang overleden, maar de speakers worden door mij en mijn vader nog dagelijks gebruikt met een Kenwood HD-600 audioset en ze klinken als een klok...

Het dus zegt wel iets, maar eigenlijk ook niet alles, zo'n vaste luidspreker snoer... Vooral ook omdat mijn Erres TA-5426 (Philips 22RH426) speakers ook echt een mooi geluid geven en die speakers hebben ook een vast snoer...

Dit was dat Samsung setje:

[Voor 5% gewijzigd door rcor op 07-09-2021 10:43]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• AtomicShockwave
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:01
Roderiktweaker schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:01:
@sparow Bij het exemplaar op de foto is de foam rand vervangen, bij jouw exemplaar moet dit waarschijnlijk nog gebeuren.
Yup, dit is volgens mij familie van " studiocraft by bose"

100% zeker een rotte foam rand.

Heb er ook een setje van gehad, klonken niet slecht moet ik zeggen.

[Voor 9% gewijzigd door AtomicShockwave op 07-09-2021 13:42]

• sparow
AtomicShockwave schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:41:
[...]

Yup, dit is volgens mij familie van " studiocraft by bose"

100% zeker een rotte foam rand.

Heb er ook een setje van gehad, klonken niet slecht moet ik zeggen.
Klinken zeker niet slecht :) Maar om ze in te zetten moeten die foamranden dus vervangen worden. Ik heb nog niet de voorkant eraf gehaald, toch een beetje bang het te slopen ;) Is dat refoamen makkelijk zelf te doen? Ik zag bijvoorbeeld deze.

• Roderiktweaker
@sparow Ik koop altijd luidspreker randen hier : https://www.repairyourspeakers.com/nl/

Uit 1998 en lokaal.

Op deze site staan ook handleidingen en welke maten je moet opgeven. Allereerst natuurlijk het front verwijderen, allicht zijn de maten al bekend.

Bij de luidsprekers die jij hebt is het niet echt waard om ze te repareren, alleen het is wel een goede oefening en een leuk karweitje. De randen zijn ook niet duur.

Als versterker kan je kijken op marktplaats of de kringloop of online een klasse D/T versterker kopen.
https://www.amazon.nl/LP-...&sprefix=class+d+&sr=1-36

[Voor 34% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-09-2021 19:44]

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:03

Deze inbouwspeakers uit 1976 waren helaas gaan hemelen - dus nu voorzien van een moderne driver en wat nieuwe verf. Zo goed mogelijk de looks bewaard. Ik ben er wel tevreden mee 8)

• Roderiktweaker
Goede vervanging, is er ook nog een versterker uit 1976?

• kingmace
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-09 20:42
BCC schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:47:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Deze inbouwspeakers uit 1976 waren helaas gaan hemelen - dus nu voorzien van een moderne driver en wat nieuwe verf. Zo goed mogelijk de looks bewaard. Ik ben er wel tevreden mee 8)
Geen, qua kleur, bijpassende moertjes en boutjes gebruikt? Dan valt het nog minder op.

• BCC
kingmace schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:58:
[...]
Geen, qua kleur, bijpassende moertjes en boutjes gebruikt? Dan valt het nog minder op.
Mijn oom zei altijd, “als het toch anders is, kun je het beter laten contrasteren”. Ik vind het wel wat hebben zo. Nee de radio is ooit al een keertje vervangen helaas.

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:43

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Deze schroefaansluiting vind ik de slechtste speakeraansluiting is wat er bestaat.
Het klemt beter dan een klemaansluiting. maar de draden springen/kruipen altijd weg als ik het aandraai.
Ik heb liever een schroefaansluiting die ook bij Wharfedale ziet.

Ik gebruik deze speaker van Onkyo nu met liefde voor een de metallic kleur van despeakers perfect bij een champagne Gold Marantz PM310. (1981)

[Voor 21% gewijzigd door MedionAkoya op 07-09-2021 21:58]

Railinfra tram en metro in Amsterdam: afdeling Civiele Techniek

• PD2JK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:52
@MedionAkoya

Zit er geen gat in de draadeind? Kun je de speakerkabel doorheen voeren.

Pentium 60 (DOS/3.11) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / P4 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+ (XP) / QX6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

• pman63
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:29
MedionAkoya schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:54:
[Afbeelding]

Deze schroefaansluiting vind ik de slechtste speakeraansluiting is wat er bestaat.
Het klemt beter dan een klemaansluiting. maar de draden springen/kruipen altijd weg als ik het aandraai.
Ik heb liever een schroefaansluiting die ook bij Wharfedale ziet.

Ik gebruik deze speaker van Onkyo nu met liefde voor een de metallic kleur van despeakers perfect bij een champagne Gold Marantz PM310. (1981)
Als je niet te dikke draad gebruikt kun je altijd nog een spade aan die draad knijpen. (zoals de aarde draden bij platenspelers)

• MedionAkoya

MedionAkoya

pman63 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:23:
[...]

Als je niet te dikke draad gebruikt kun je altijd nog een spade aan die draad knijpen. (zoals de aarde draden bij platenspelers)
Oh oke, het moet dus met een spade....Ik heb mijn platenspelers ook als losse draad op schroef vastgedraaid. :F |:(

• hellum
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:39
Wat ook helpt is even de uiteinden van de draden vertinnen

• jsimane
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13-09 11:43
hellum schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:40:
Breekt vrij makkelijk af bij het opnieuw aandraaien.

• MedionAkoya

MedionAkoya

[...]

Draad is een 0,75mm2 van een oude tafellamp. :*)
Ik zie niet echt spade voor 0,75mm2 volgens mij heten ze kabelschoen vork.

• pman63
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:29
MedionAkoya schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:48:
[...]

Draad is een 0,75mm2 van een oude tafellamp. :*)
Ik zie niet echt spade voor 0,75mm2 volgens mij heten ze kabelschoen vork.
Dat is de nederlandse term ervoor ja.

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 14:49

OgWok

U.N.C.L.E.

Zoiets?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:52

kraats

Ik rol

Maar dan wel bij de bouwmarkt halen in een doosje van 10. Dure vergulde connectoren zijn in dit geval nogal over the top

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 22:42
BCC schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:47:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Heb je die gaatjes die er nu ontstaan zijn wel dichtgemaakt?
Zo te zien waren die eerder geheel bedekt met de oude speaker.

• BCC
JoStad schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:49:
[...]

Heb je die gaatjes die er nu ontstaan zijn wel dichtgemaakt?
Zo te zien waren die eerder geheel bedekt met de oude speaker.
Die oude dekte niet helemaal alles af, maar wel meer dan nu. Het klinkt erg goed dus ik laat het denk ik maar zo. 50 jaar nieuwere speakers helpt denk ik wel iets :)

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 19:56
[...]
Creëer je dan niet een onwenselijke extra electrische overgang (draad-kabelschoenvork-speaker, ipv draad-speaker)? Al is een sub-optimale verbinding ongetwijfeld beter dan losse verbinding...

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geneuzel met spades, oplossing is veel simpeler. Draad een cm of 3 afstrippen en dan met de klok mee een paar keer om de schroefconnector heen draaien. Vervolgens schroefconnector aandraaien, dat gaat ook met de klok mee. Blijft prima vastzitten :)
Crux is het draadje er in de juiste richting omheen te draaien :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 19:56
The Eagle schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:40:
Geneuzel met spades, oplossing is veel simpeler. Draad een cm of 3 afstrippen en dan met de klok mee een paar keer om de schroefconnector heen draaien. Vervolgens schroefconnector aandraaien, dat gaat ook met de klok mee. Blijft prima vastzitten :)
Crux is het draadje er in de juiste richting omheen te draaien :Y)
Ja, zo doe ik het ook. Maar ik herken wel het probleem, dat de schroef de kabel wegduwt en er alleen aan de rand nog maar verbinding dreigt te zijn.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• Roderiktweaker
Dit ja, soms kan je ook de "pin/schroef" er helemaal uit draaien en de kabel daaromheen draaien en dan vast draaien.

Wel vraag ik mij af wie dat zo ontworpen heeft, blijven geen fijne connectors, klem aansluiting is makkelijker.

[Voor 53% gewijzigd door Roderiktweaker op 09-09-2021 19:51]

• sparow

Ik kwam nu in de kringloop deze Monarch Model SA-800 versterker tegen (ondertussen opengeschroefd) en die kon ik niet laten staan. :) Hij zou moeten werken, alleen de Line fuse/zekering was kapot. Maar... als ik deze vervang dan springt de zekering gelijk weer bij het aanzetten. Kan iemand mij op weg helpen met wat de oorzaak kunnen zijn? Ergens kortsluiting?

• popie
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:33
sparow schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:08:
[Afbeelding]

Ik kwam nu in de kringloop deze Monarch Model SA-800 versterker tegen (ondertussen opengeschroefd) en die kon ik niet laten staan. :) Hij zou moeten werken, alleen de Line fuse/zekering was kapot. Maar... als ik deze vervang dan springt de zekering gelijk weer bij het aanzetten. Kan iemand mij op weg helpen met wat de oorzaak kunnen zijn? Ergens kortsluiting?
Meestal begin ik dan bij de eindtrappen te meten op sluiting. En anders de andere voeding spanningen checken op harde sluiting of de gelijkrichter diodes meten bij de voeding gedeelte.

• rcor
Sommigen wisten al dat ik een Akai GX-225D bandrecorder heb en voor deze recorder was ik al geruime tijd opzoek naar bijpassende Akai metalen spoelen... Echter zijn deze lastig aan te komen voor de juiste prijs, maar onlangs had ik wat geluk en wist ik er twee over te nemen voor schappelijke prijs (want de prijzen reizen op Marktplaats en Ebay de pan uit)...

En dan natuurlijk effe showen hier in het vintage audio topic, want dat ziet er toch super gaaf uit:

[Voor 8% gewijzigd door rcor op 11-09-2021 20:28]

• kingmace
sparow schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:08:
[Afbeelding]

Ik zou inderdaad ook beginnen met de eindtransistoren te checken en alles wat daar in buurt zit. Ik heb overigens ook een Monarch Series8 88 versterker gehad.

De versterker die jij hebt komt waarschijnlijk qua opbouw heel erg overeen met deze Audiotronic LA4040 versterker. Ze komen namelijk allemaal uit dezelfde fabriek.

• MvanS
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 17-09 11:58

Rommelmarkt vangst.
Een Grundig receiver met een paar KEF Coda. De speakers passen er optisch niet helemaal bij maar het klinkt zo wel heel lekker.

De portable radio is een Telemonde met buizen. Er zitten 10 9V batterijen in (in
serie =90V!) en nog een kleinere batterij dat groen blauwe ding. Kost een kapitaal om die dingen te vervangen. Misschien is het mogelijk een voeding in te bouwen of een ander soort accu. Zijn daar ervaringen mee?

• MedionAkoya

MedionAkoya

MvanS schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:14:

[Afbeelding]

De portable radio is een Telemonde met buizen. Er zitten 10 9V batterijen in (in
serie =90V!) en nog een kleinere batterij dat groen blauwe ding. Kost een kapitaal om die dingen te vervangen. Misschien is het mogelijk een voeding in te bouwen of een ander soort accu. Zijn daar ervaringen mee?
Is die accu achteraf ingebouwd?

Je zou een transformator met gelijkrichter en afvlakcondensatoren kunnen gebruiken om gelijkspanning van 90V kunnen zoeken. (let op: transformators zelf spuugt alleen wisselspanning).
maar 90 Volt is wel een erg grote uitgangspanning.
Negeer dit...

Wat doet die groenblauw ding?
Als ik goed lees, staat er Sanyo HR-4 van 1,2 volt. En dat is volgens Google een oplaadbare nimh-batterij.

[Voor 20% gewijzigd door MedionAkoya op 13-09-2021 13:00]

• mentalmadnizz
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:48

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

MedionAkoya schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:49:
[...]

Is die accu achteraf ingebouwd?

Je zou een transformator met als uitgang gelijkspanning kunnen zoeken.

90 Volt is wel een erg grote uitgangspanning. _O-

Wat doet die groenblauw ding?
Het ziet eruit een oplaadbare li-ion-cel 18650 van 3,7 volt. Die hoort daar echt niet thuis. :D
Het is een buizenradio, dus heb je een gloeispanning (vaak 6.3V) en een anodespanning (DC 300-800V) nodig, bij draagbare toepassingen liggen die spanningen wat lager, dus vandaar deze keus van batterijen. Vroeger had je specifieke batterijen voor deze radiootjes maar die zijn natuurlijk al lang niet meer leverbaar.

Kijk, zoiets:

En hier wat info over vervanging van die oude accu's:

https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/voeding/

[Voor 12% gewijzigd door mentalmadnizz op 13-09-2021 12:57]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• MvanS
mentalmadnizz schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:53:
[...]

Het is een buizenradio, dus heb je een gloeispanning (vaak 6.3V) en een anodespanning (DC 300-800V) nodig, bij draagbare toepassingen liggen die spanningen wat lager, dus vandaar deze keus van batterijen. Vroeger had je specifieke batterijen voor deze radiootjes maar die zijn natuurlijk al lang niet meer leverbaar.

Kijk, zoiets:

[Afbeelding]

En hier wat info over vervanging van die oude accu's:

https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/voeding/
Thx. Ik begin het te begrijpen. Ik schrok in eerste instantie van de 90V constructie, ik dacht dat klopt niet, maar dacht later het zal wel met de buizen te maken hebben. Het is zo te zien nog een hele uitdaging om iets anders te bouwen.

• sparow
popie schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:24:
Meestal begin ik dan bij de eindtrappen te meten op sluiting. En anders de andere voeding spanningen checken op harde sluiting of de gelijkrichter diodes meten bij de voeding gedeelte.
kingmace schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:16:
Ik zou inderdaad ook beginnen met de eindtransistoren te checken en alles wat daar in buurt zit. Ik heb overigens ook een Monarch Series8 88 versterker gehad.
Dank voor jullie reacties! Heb wat metingen gedaan, maar zie vooralsnog geen gekke dingen. Maar.. nu heb ik hier ook niet zoveel kaas van gegeten. Ik zal toch iemand moeten vinden die me hierbij kan helpen om het probleem te vinden.
Ik heb overigens ook een Monarch Series8 88 versterker gehad.
En beviel deze? Oftewel: is het de moeite waard om er (veel) tijd (en eventueel geld) in te stoppen om hem aan de praat te krijgen?
De versterker die jij hebt komt waarschijnlijk qua opbouw heel erg overeen met deze Audiotronic LA4040 versterker. Ze komen namelijk allemaal uit dezelfde fabriek.
Klopt, lijkt er inderdaad op! Zoek de 10 verschillen. ;)

• Skynett
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:31
sparow schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:14:
Dank voor jullie reacties! Heb wat metingen gedaan, maar zie vooralsnog geen gekke dingen. Maar.. nu heb ik hier ook niet zoveel kaas van gegeten. Ik zal toch iemand moeten vinden die me hierbij kan helpen om het probleem te vinden.
Je moet meten, en niet kijken. ;)
Weet je hoe je halfgeleiders moet doormeten? Als er een zekering uit ligt, dan is het meestal iets 'groots' en daardoor vaak relatief makkelijk op te sporen.

[...]

En beviel deze? Oftewel: is het de moeite waard om er (veel) tijd (en eventueel geld) in te stoppen om hem aan de praat te krijgen?

[/quote]
Als ik de foto van het binnenwerk bekijk ben ik niet echt onder de indruk. Stuurtorren in de eindtrap zijn niet thermisch gekoppeld, etc.
Tenzij er allemaal matched pairs in de eindtrap zitten etc, maar ik vermoed van niet. Wel een goed exemplaar om je trouble-shooting skills mee te oefenen. Zitten niet veel onderdelen in, er zitten eenvoudige schakelingen in, dus het doorgronden van de werking (en dus ook doorhebben waar en waarom er iets defect is) zal niet al te moeilijk zijn.

Meet de gelijkrichter eens door, eindtrappen, andere grote halfgeleiders en ga zo van groot naar klein. Kan ook zo maar zijn dat de trafo kortsluiting heeft of zo. Dus als je de secundaire kant van de trafo loskoppelt, en de zekering vliegt er nog steeds uit, dan weet je hoe laat het is.

Ik zou lekker aan de gang gaan. 8)

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• kingmace
sparow schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:14:

[...]

Of het de moeite waard is kan ik niet bepalen. Ze (de Monarch en de Audiotronic) klonken beide best lekker, fijn warm vintage geluid. Ik heb ze beide volledig gereviseerd maar zelfs die kosten heb ik er nooit meer uit gehaald. Op zich vind ik dat ook niet zo'n probleem aangezien er een groot hobby gehalte in zit. Ze leveren in ieder geval niet heel veel op en ik zou, net als Skynett zegt, lekker gaan hobbyen. Meet de stuur en eindtransistoren door en diodes in de voeding.

• B_FORCE
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Waarom zou het een kapitaal moeten gaan kosten?

Buizenradio's zijn over het algemene prima te repareren zonder er al teveel geld in te hoeven steken.
Tenzij je en heel uniek, specifiek en zeldzaam model hebt en bepaalde dingen als trafo's ed kapot zijn.

Als je het draagbaar wilt houden, zou ik gaan voor paar Li-ion batterijen met een boost converter.

Draagbare radio's waren altijd lagere spanning, zeker geen 300V.

Als het niet draagbaar hoeft, is 90V zo gedaan met een trafotje.

edit: zal mij niks verbazen dat de gloei hier ook in serie is en niet 6.3V

[Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 14-09-2021 15:52]

One World Concepts

• blissard
  • Laatst online: 21-09 10:24
B_FORCE schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:51:
[...]

Waarom zou het een kapitaal moeten gaan kosten?

Buizenradio's zijn over het algemene prima te repareren zonder er al teveel geld in te hoeven steken.
Tenzij je en heel uniek, specifiek en zeldzaam model hebt en bepaalde dingen als trafo's ed kapot zijn.

Als je het draagbaar wilt houden, zou ik gaan voor paar Li-ion batterijen met een boost converter.

Draagbare radio's waren altijd lagere spanning, zeker geen 300V.

Als het niet draagbaar hoeft, is 90V zo gedaan met een trafotje.

edit: zal mij niks verbazen dat de gloei hier ook in serie is en niet 6.3V
Ik vermoed dat hij bedoelt dat 10 stuks 9V batterijen vervangen een vermogen kost. :) Zo'n trafootje is idd het geld niet.

• MvanS
blissard schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:10:
[...]

Ik vermoed dat hij bedoelt dat 10 stuks 9V batterijen vervangen een vermogen kost. :) Zo'n trafootje is idd het geld niet.
Ja precies 9V blokken elke keer vervangen kost een vermogen en oplaadbaar zijn ze ook al zo'n €10,- per stuk.

Maar goed ik heb me verder verdiept en kwam deze uitleg over een 90V batterij vervanger tegen van een Philips man https://www.dos4ever.com/battery/battery.html

En deze verkoopt ze kant en klaar.
https://thecodemachine.co.uk/Schematics/Eliminator/

• B_FORCE
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
@MvanS
Ik zou eens kijken naar Nixie clock boost converters.

Of anders zoiets; https://www.tube-town.net...mp-voltage-converter.html

Om welk model gaat het exact?
Dan kan ik voor je kijken hoeveel stroom het geheel nodig heeft.

Stuur anders even een PM, ik bouw/repareer wel vaker buizenversterkers :)

One World Concepts

• MvanS
B_FORCE schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:37:
@MvanS
Om welk model gaat het exact?
Dan kan ik voor je kijken hoeveel stroom het geheel nodig heeft.
Een Telemonde met 4 buisjes. Er staat geen model op.
Ik stuur je wel een berichtje.
Dank je.

• Achiel007
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:42
hellum schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:40:
Vertinde draden mag je nooit klemmen, tin krimpt en dan krijg je een slechte verbinding.

• rcor
Vandaag in Techmoan: veel portable minidisc spelers / recorders...

Ps.: kon het niet laten om deze video ook hier te delen naast het minidisc topic...

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

rcor schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:07:
Vandaag in Techmoan: veel portable minidisc spelers / recorders...

[YouTube: Too many MDs?]

Ps.: kon het niet laten om deze video ook hier te delen naast het minidisc topic...
Tja, ik heb er ook 3 (2 portables, 1 deck) - en ik gebruik er...

spoiler:
0.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21-09 16:00
Ramzzz schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:26:
[...]

spoiler:
0.
Dito hier…. 2 portables en 1 deck…. Zelfde spoiler 🙈

• rcor
Ramzzz schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:26:
[...]

spoiler:
0.
Bij mij wordt de Denon DMD-1300 MD-deck nog regelmatig gebruikt naar volle tevredenheid... Zelfde geld voor de Sony MZ-RH1 die toch wel erg exclusief is en vaak voor zeer hoge prijzen van eigenaar wisselen...

Maar ik heb ook nog een MZ-R700 die het ook nog uitstekend doet en die wat betrouwbaarder zal zijn op de langere termijn dan de MZ-RH1 omdat hier een normaal scherm in zit ipv een vervagende OLED schermpje...

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ik heb geen minidisc-players in mijn huis.
Dit is ver van mijn generatie. Mijn ouders hadden het niet, vrienden ook niet en ik ook niet. (1994)
We hadden walkmans, discmans en mp3-spelers.

[Voor 36% gewijzigd door MedionAkoya op 18-09-2021 21:01]

• Mike2k
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-09 10:32

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

MedionAkoya schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 20:02:
Ik heb geen minidisc-players in mijn huis.
Dit is ver van mijn generatie. Mijn ouders hadden het niet, vrienden ook niet en ik ook niet. (1994)
We hadden walkmans, discmans en mp3-spelers.
Dat valt dus wel mee, MD zat tussen de discman en MP3 in...

Vraag me wel af hoe het zou zijn als ATRAC de dominante codec zou zijn geworden...

[Voor 10% gewijzigd door Mike2k op 18-09-2021 23:19]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• rcor
Mike2k schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 23:14:
[...]

Dat valt dus wel mee, MD zat tussen de discman en MP3 in...

Vraag me wel af hoe het zou zijn als ATRAC de dominante codec zou zijn geworden...
Dat weet niemand en heel eerlijk: door de komst van mp3 en internet is het gebruik van fysieke media niet perse meer nodig... Toch blijf ik mij LP's en cassettebandjes trouw..

• kozue
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:35
htca schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:54:
[...]

Dito hier…. 2 portables en 1 deck…. Zelfde spoiler 🙈
Ik had gisteren, op het moment dat jullie dat aan het posten waren, een MD draaien in m'n MDS-JE530 in de woonkamer, met nummers opgenomen in 2021. MD is hier nog lang niet dood :)

• htca
Dat je denkt, "CD speler is een CD speler toch...." Of ieder geval dat het niet zo heel veel uit zou maken, mijn oren zijn verre van HiFi.

Vandaag mijn XE320 vervangen door een XA2ES... Voornamelijk omdat ik de XA2 beter bij mijn F530ES versterker vond staan (oog wil ook wat).... maar blown away.... Ik hoor jullie denken... "dacht je nou echt dat er geen verschil zou zitten tussen die 2 spelers". Sorry... mea culpa .... maar wel happy!

• Parklife
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-09 13:12
Zo'n 15 jaar geleden had ik er 1 staan, maar deze heb ik als bedankje aan een vriend geschonken. (Had toen een aantal TEAC's en ook geen plek meer) Toch miste ik het apparaat, de degelijkheid, de mooie wappers, de uitstraling... Na wat geld apart houden de knoop doorgehakt en na een korte zoektocht er weer 1 gekocht. Van de eerste eigenaar, helemaal origineel, bijna mint. Ooit moet hij wel een revisie krijgen, maar voor nu ben ik er blij mee!

Parklife

• sparow
Parklife schreef op maandag 20 september 2021 @ 05:49:
Zo'n 15 jaar geleden had ik er 1 staan, maar deze heb ik als bedankje aan een vriend geschonken. (Had toen een aantal TEAC's en ook geen plek meer) Toch miste ik het apparaat, de degelijkheid, de mooie wappers, de uitstraling... Na wat geld apart houden de knoop doorgehakt en na een korte zoektocht er weer 1 gekocht. Van de eerste eigenaar, helemaal origineel, bijna mint. Ooit moet hij wel een revisie krijgen, maar voor nu ben ik er blij mee!
[Afbeelding]
Zit er ook aan te denken om er weer eens aan te schaffen, wel erg leuk. Maar banden heb ik niet meer, is daar nog aan te komen met opnames? En waar?

• rcor
sparow schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:29:
[...]

Zit er ook aan te denken om er weer eens aan te schaffen, wel erg leuk. Maar banden heb ik niet meer, is daar nog aan te komen met opnames? En waar?
Leeg zijn ze zeker aan te komen, voorbespeeld ook, maar dat is wat lastiger om dat er niet veel nieuw uitkomt:
https://shop.mfbfreaks.co...-en-banden/geluidsbanden/
https://www.thomann.de/nl/spoelenbanden.html

[Voor 10% gewijzigd door rcor op 20-09-2021 09:52]

• MedionAkoya

MedionAkoya

sparow schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:29:
[...]

In de kringloopwinkel zag ik ooit een hele bak vol met BASF tapes liggen. Niet gekocht , want toen had ik nog geen tapedeck. 8)7 Daarna zijn ze nooit meer teruggekomen. :'(

• sparow
rcor schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:48:
[...]

Leeg zijn ze zeker aan te komen, voorbespeeld ook, maar dat is wat lastiger om dat er niet veel nieuw uitkomt:
https://shop.mfbfreaks.co...-en-banden/geluidsbanden/
https://www.thomann.de/nl/spoelenbanden.html
Dan heb je vooral als doel om je eigen opnames te maken?
Voor me zelf zou ik het vooral leuk vinden bestaande opnames af te spelen en die moet je dan maar net tegen komen (en ik heb ze nog niet vaak gezien).

• rcor
sparow schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:36:
[...]

Dan heb je vooral als doel om je eigen opnames te maken?
Voor me zelf zou ik het vooral leuk vinden bestaande opnames af te spelen en die moet je dan maar net tegen komen (en ik heb ze nog niet vaak gezien).
Dat is nou juist het leuke aan een bandrecorder of cassettedeck: zelf je compilatie tapes maken... Voor bespeeld is er wel, maar heel erg duur als je het echt nieuwe wilt doen en zijn vaak 2 sporen opnamen in stereo op studio snelheid opgenomen...

Maar ook tweedehands tapes kunnen best prijzig zijn... De wat oudere voorbespeelde tapes zijn vaak wat meer geschikt voor de consumenten recorders...

Zie ook maar eens Discogs er op na:
https://www.discogs.com/sell/list?format=Reel-To-Reel

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ik heb hier een koptelefoon dat op een Philips N6301 lijkt. Alleen deze is compleet grijs.
De metalen logo-schijfjes zijn eraf gevallen (een schijf ben ik kwijt). Welk model van Philips was dit?

Laat maar, het is een LBB 9900 uit jaren 60/70.
Geen DIN-aansluiting maar een telefoonplug aka 6,35 mm.

Aan de binnenkant van de telefoonplug staat er Made in Japan.
Ik kan geen LBB 9900 vinden met een telefoonplug.
Waarschijnlijk heeft opa de DIN-stekker vervangen door een telefoonplug.

[Voor 90% gewijzigd door MedionAkoya op 20-09-2021 20:01]

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

htca schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:09:
Dat je denkt, "CD speler is een CD speler toch...." Of ieder geval dat het niet zo heel veel uit zou maken, mijn oren zijn verre van HiFi.

Vandaag mijn XE320 vervangen door een XA2ES... Voornamelijk omdat ik de XA2 beter bij mijn F530ES versterker vond staan (oog wil ook wat).... maar blown away.... Ik hoor jullie denken... "dacht je nou echt dat er geen verschil zou zitten tussen die 2 spelers". Sorry... mea culpa .... maar wel happy!
Analoog of digitaal aangesloten (voor oud en nieuw)?
Indien beiden analoog: kan ik me iets bij voorstellen. Indien (een van) beiden digitaal: vergelijk je appels met peren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• htca
The Eagle schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:49:
[...]

Analoog of digitaal aangesloten (voor oud en nieuw)?
Indien beiden analoog: kan ik me iets bij voorstellen. Indien (een van) beiden digitaal: vergelijk je appels met peren.
Beiden analoog (fe530es heeft geen digitale input)
Pagina: 1 ... 117 118 119 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee