Toon posts:

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 117 118 119 Laatste
Acties:
  • 1.343.531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Roderiktweaker
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 03:46
MFB freaks is er dus mee bezig, even wachten dus.

Ze hadden in de jaren 90 ook DSS, active MFB luidsprekers met digitale ingangen en een digitale voorversterker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Roderiktweaker schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:21:
MFB freaks is er dus mee bezig, even wachten dus.
Weet niet hoe lang "even" bij jou is, maar ruim twee jaar vind ik niet even meer ;) "Mee bezig" lijkt me wat overdreven ;)
Ze hadden in de jaren 90 ook DSS, active MFB luidsprekers met digitale ingangen en een digitale voorversterker.
Vanaf 89 tot ca 1996 heb ik de magazines stukgelezen, ken ze half van buiten. Je haalt twee dingen door elkaar. MFB is motion feedback en waren analoge actieve speakers, verkocht in de jaren 70. De DSS serie zijn ook actieve speakers, maar hebben elk een eigen DA omzetter en geen mfb systeem. Je sluit ze met digitale coax aan. Er zijn even uit mijn hoofd 3 sets DS geweest: DSS 930, DSS 930 SE en de DSS 940. Die laatste waren bookshelves.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +16Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-09 16:16

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Groepsfoto :)

1976 Teac A-7300RX (2tr - 2ch 7.5 IPS / 15 IPS + dbx NR)
1983 Teax X-1000M (2tr - 2ch 7.5 IPS / 15 IPS + 4tr playback + dbx NR)
1976 Pioneer RT-2022 (2tr - 2ch 7.5 IPS / 15 IPS)

Ze hebben allen een volledige recap / service / calibratie / cosmetische aanpak gehad.
Ik begin het onderhand redelijk onder de knie te krijgen.

De X-1000M is compleet (dust cover, remote, etc). Voor, de Pioneer zoek ik nog de front covers (zeldzaam....) en de remote (JT-211 ook zeldzaam), van de A-7300RX enkel nog de remote (RC-170).

De A-7300RX is dagelijk in gebruik :) De RT-2022 met BASF LPR35 spoelen kaapt voor mij wel de schoonheidsprijs weg O+

[Voor 6% gewijzigd door DatraxZ op 01-08-2021 20:42]

• diedie2
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 21-09 09:59
In de categorie overpriced :+ https://www.2dehands.be/a...cd&previousPage=mympBuyer

Toegegeven, op foto zien ze er heel goed uit en ze zijn moeilijk te vinden, maar dit slaat toch alles.

Maar goed, als alles goed loopt heb ik tegen donderdag een Technics Minidisc SJ-MD 100 *O*

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 14:49

OgWok

U.N.C.L.E.

@diedie2 Vraag me af of die speakers echt wat voorstellen ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• rcor
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20:43
diedie2 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:31:
In de categorie overpriced :+ https://www.2dehands.be/a...cd&previousPage=mympBuyer

Toegegeven, op foto zien ze er heel goed uit en ze zijn moeilijk te vinden, maar dit slaat toch alles.

Maar goed, als alles goed loopt heb ik tegen donderdag een Technics Minidisc SJ-MD 100 *O*
Toevallig deze? https://www.2dehands.be/a...s-minidisc-sj-md-100.html

Als dit hem is, is het wel een hele mooie... Hopelijk lukt het je en werkt hij goed en is het geen kneus zoals de Kenwood DM-1001 die ik kocht... Op zich was die Kenwood een keurig apparaat optisch, maar een versleten laser die niet meer aan te komen is heeft hem de das om gedaan...

Dus je moet een beetje geluk hebben... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• diedie2
Dat is em inderdaad, inclusief 20 MD's (de andere 20 had ze al weggedaan). Afgesproken om eerst te testen bij ophaal.

Was ook nog deze tegengekomen https://www.2dehands.be/a...59-technics-sj-md150.html maar de verkoper zei dat hij al een bod had van 210 euro en zelfs los of dat toestel dat waard is of niet was dat boven mij budget dus direct afgehaakt.

Iemand toevallig een idee wat het verschil is tussen een SJ-MD100 en een SJ-MD150? Op internet vond ik niet meteen iets.

• kozue
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:35
Een kringloop in Den Helder (“Peetswinkel” ofzo) heeft een heel setje Philips 900 serie staan (cassette, amp, cd, eq, tuner). Den Helder is wel een uithoek, dus waarschijnlijk niet bij iemand in de buurt, maar wilde dit toch even delen, mocht er nog iemand speciaal voor heen willen rijden, aangezien er laatst een flinke discussie over was en het toch een flinke fanbase lijkt te hebben.
Het cassettedeck is een 910, de rest ben ik vergeten ;)

• rcor
kozue schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:04:
Een kringloop in Den Helder (“Peetswinkel” ofzo) heeft een heel setje Philips 900 serie staan (cassette, amp, cd, eq, tuner). Den Helder is wel een uithoek, dus waarschijnlijk niet bij iemand in de buurt, maar wilde dit toch even delen, mocht er nog iemand speciaal voor heen willen rijden, aangezien er laatst een flinke discussie over was en het toch een flinke fanbase lijkt te hebben.
Het cassettedeck is een 910, de rest ben ik vergeten ;)
[Afbeelding]
Mooi spul... Dat zou goed passen bij mijn CD-930 van Philips... Maar om nu alles zover om te gaan gooien is ook zo iets... Absoluut een aanrader als je nu iets zoekt om mee te beginnen...

Maar ja, dan is ook een Philips 22RH720 vissen oog receiver ook een aanrader nadat deze gereviseerd is... ;)

• The Eagle

The Eagle

Eq is de moeite, maar voor de rest is het instapspul uit de 900 lijn. Ik gok allemaal Fx910 of 920 max. Mag lekker in Den Helder blijven staan. Als je nu begint moet je voor minimaal Fx940 of 950 gaan voor zover het kan.
* The Eagle zou nog wel een complete 900 en 800 lijn willen hebben, maar denk niet dat ik dat er hier door krijg

[Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 03-08-2021 21:04]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rcor
The Eagle schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:04:
Eq is de moeite, maar voor de rest is het instapspul uit de 900 lijn. Ik gok allemaal Fx910 of 920 max. Mag lekker in Den Helder blijven staan. Als je nu begint moet je voor minimaal Fx940 of 950 gaan voor zover het kan.
* The Eagle zou nog wel een complete 900 en 800 lijn willen hebben, maar denk niet dat ik dat er hier door krijg
Soms moet je het ook gewoon doen he... Niet te veel nadenken en gewoon zo'n 900 serie meenemen / ophalen en er van gaan genieten... Meer kan ik er niet van maken... ;)

• diedie2
rcor schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:57:
[...]

Toevallig deze? https://www.2dehands.be/a...s-minidisc-sj-md-100.html

Als dit hem is, is het wel een hele mooie... Hopelijk lukt het je en werkt hij goed en is het geen kneus zoals de Kenwood DM-1001 die ik kocht... Op zich was die Kenwood een keurig apparaat optisch, maar een versleten laser die niet meer aan te komen is heeft hem de das om gedaan...

Dus je moet een beetje geluk hebben... ;)
Gisteren afgehaald...maar helaas doet ie het niet :'(

Ter plaatse bij de verkoper nog getest. De eerste 2 discs leek hij wel te (willen) spelen maar de VU-meter bleef leeg, dus dat was al vreemd. Vanaf de 3de disc is het een automatische eject na enkele seconden en op het schermpje komt de (fout)melding N1 F15. Verschillende mensen zeggen dat het stof is, maar het toestel is brandschoon binnenin. Kan nog eens proberen met reinigingsalcohol op de lens.
Feit is dat de disc zelfs niet draait terwijl die in het toestel zit, hij lijkt het dus zelfs niet te proberen.

Ik hoop er dus nog iets van te maken, anders zal het retour worden (zo overeen gekomen met de verkoper, die me wel oprecht en eerlijk leek)

• rcor
diedie2 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Gisteren afgehaald...maar helaas doet ie het niet :'(

Ter plaatse bij de verkoper nog getest. De eerste 2 discs leek hij wel te (willen) spelen maar de VU-meter bleef leeg, dus dat was al vreemd. Vanaf de 3de disc is het een automatische eject na enkele seconden en op het schermpje komt de (fout)melding N1 F15. Verschillende mensen zeggen dat het stof is, maar het toestel is brandschoon binnenin. Kan nog eens proberen met reinigingsalcohol op de lens.
Feit is dat de disc zelfs niet draait terwijl die in het toestel zit, hij lijkt het dus zelfs niet te proberen.

Ik hoop er dus nog iets van te maken, anders zal het retour worden (zo overeen gekomen met de verkoper, die me wel oprecht en eerlijk leek)
Er kan uitgehard vet zitten rondom de as / pin waar de laser aan vast zit... Maar de kans is groter dat de laser versleten is... Heb je echt pech, dan zit er een Sony KMS-130B laser in... Die worden niet meer nieuw gemaakt en is dus niet meer uit een betrouwbare bron nieuw aan te komen... Altijd lastig! ;)

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:43

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Weer wat geleerd vandaag. Niet alle Discmans van Sony hebben standaard een stroomadapter. 8)7 :F

Railinfra tram en metro in Amsterdam: afdeling Civiele Techniek

• The Eagle

The Eagle

rcor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:03:
[...]

Soms moet je het ook gewoon doen he... Niet te veel nadenken en gewoon zo'n 900 serie meenemen / ophalen en er van gaan genieten... Meer kan ik er niet van maken... ;)
Moet je fysiek wel de ruimte hebben. De helft van mijn Pioneer apparatuur staat ook al in de kast :X

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21-09 16:00
The Eagle schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:28:
[...]

Moet je fysiek wel de ruimte hebben. De helft van mijn Pioneer apparatuur staat ook al in de kast :X
Ms htca ziet me al aankomen elke keer als ik dat zou doen

• kozue
Daarom heb ik ze ook laten staan. De kast staat al volgestapeld met “reserve” apparatuur, naast de standaard opstelling. Ik neem alleen nog apparaten mee als het echt wat toevoegt aan wat ik al heb (een Nakamichi of high end 3-kops deck zou ik zo meenemen). Daarom staat er ook nog steeds een leuke 7” RTR in IJmuiden, en nog wel meer spul hier en daar die ik mee zou hebben genomen als ik er nog niet al betere of gelijkwaardige alternatieven voor had. Ik heb nou eenmaal geen pakhuis…

Het enige wat nog wel steeds groeit is m’n cassetteverzameling. Laatst moest m’n kleding al wat inkrimpen om plek te maken :+

[Voor 4% gewijzigd door kozue op 06-08-2021 09:53]

• MedionAkoya

MedionAkoya

kozue schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:52:
Laatst moest m’n kleding al wat inkrimpen om plek te maken :+
Ik ben gewoon de hoogte in gegaan. Dus wandplanken mét rails. op meter geplaatst. En daar al het reserve apparatuur gedropt.

• kozue
Ik zit al aan de top qua hoogte. De bovenkant van de kast staat tot aan het plafond gevuld. Ik heb een opstapje nodig om reserveapparatuur van de kast te kunnen halen. :+
Maar dat is tenminste voor de vrouw des huizes acceptabel. Als ik voor zou stellen een extra kast neer te zetten voor m’n audiomeuk zou ik op de bank mogen slapen ;)

• f2ride2001
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 21:55
kozue schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:45:
Ik zit al aan de top qua hoogte. De bovenkant van de kast staat tot aan het plafond gevuld. Ik heb een opstapje nodig om reserveapparatuur van de kast te kunnen halen. :+
Maar dat is tenminste voor de vrouw des huizes acceptabel. Als ik voor zou stellen een extra kast neer te zetten voor m’n audiomeuk zou ik op de bank mogen slapen ;)
Ik zeg niets, :+ In mijn werkkamer staat het ook tot het plafond vol....... 8)

Zo langzamerhand is het echt vol :9

En dan staan er in de woonkamer nog een paar.......... Die mijn vrouw wel mooi vind O+

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:24
Het is maar goed dat John Williams geen “Help, mijn man heeft een hobby” meer maakt.

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

• The Eagle

The Eagle

Videopac schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:27:
Het is maar goed dat John Williams geen “Help, mijn man heeft een hobby” meer maakt.
Mijn klus spullen staan boven, onder en tegenover mijn Pioneer set, helpt dat? :P
Hebben helaas (nog) een open zolder, bevat opslag, werkplek, washoek, droogrek, 5 kasten en een rek. Oh ja, en een plaat voor Lego van ca 1,50*2,50m. Past niet heel veel meer bij :+

[Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 07-08-2021 20:20]

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21-09 16:00
The Eagle schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:15:
[...]

Mijn klus spullen staan boven, onder en tegenover mijn Pioneer set, helpt dat? :P
Hebben helaas (nog) een open zolder, bevat opslag, werkplek, washoek, droogrek, 5 kasten en een rek. Oh ja, en een plaat voor Lego van ca 1,50*2,50m. Past niet heel veel meer bij :+
Mazzelaar, hier 3 puber dames met eigen kamer, dus de walke-in-closet opgeëist. Compromis is dat ik de mancave studeerkamer deel met kleding rekken. Maar naast mijn bureau is er niet veel ruimte voor meer dan 2x jbl Floor speakers, 2x Sony bookshelf en een Sony stack (in ontwikkeling)

• poema
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:17
Tijdje terug van de Haagse markt een Sennheiser HD 540 Reference hoofdtelefoon (jaren 80) meegenomen voor hmmm...weinig. Oorkussentjes en een "DeLuxe" kabeltje (orginele kabel was nog goed hoor) van Ali en zit nu hier te typen met dat ding op mijn hoofd Ben Liebrand te luisteren. Super tevreden. Beetje de smaak te pakken en nu een Infinity ME-10D/ES-1 Electrostatic Headphone setje van MP gekocht. Hopelijk zit er nog wat leven in, lijkt me gewoon een leuk projectje om op te knappen. Iemand ervaring met deze hoofdtelefoon?

• Skynett
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:31
poema schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:26:
Tijdje terug van de Haagse markt een Sennheiser HD 540 Reference hoofdtelefoon (jaren 80) meegenomen voor hmmm...weinig. Oorkussentjes en een "DeLuxe" kabeltje (orginele kabel was nog goed hoor) van Ali en zit nu hier te typen met dat ding op mijn hoofd Ben Liebrand te luisteren. Super tevreden. Beetje de smaak te pakken en nu een Infinity ME-10D/ES-1 Electrostatic Headphone setje van MP gekocht. Hopelijk zit er nog wat leven in, lijkt me gewoon een leuk projectje om op te knappen. Iemand ervaring met deze hoofdtelefoon?
[Afbeelding]
Bij een deluxe kabel van Ali krijg ik spontaan jeuk. Reden? Ik heb wel eens geprobeerd om een andere connector aan zo'n kabel te zetten maar dat bleek niet mogelijk te zijn. Bij het strippen van de aders bleek al snel waarom. Er zitten geen soepele koperaders in als geleider, maar slechts hele dunne folie als geleider. En het was geen koper maar aluminium. Koper is natuurlijk een dure grondstof, en die ali prijzen moeten ergens vandaan komen.

Ik hoop echt dat jouw kabel beter is, maar sindsdien blijf ik hier ver van.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• pman63
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:29
Hebben ze bij Sennheiser niet mer vervangende onderdelen? Dat was tot voor kort iig nog wel het geval, of die van jou zijn gewoon te oud, dat kan ook.

• poema
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:17
pman63 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:39:
Hebben ze bij Sennheiser niet mer vervangende onderdelen? Dat was tot voor kort iig nog wel het geval, of die van jou zijn gewoon te oud, dat kan ook.
Niet zo naar gekeken eigenlijk. Enige wat echt vervangen moest worden waren de oorkussens. Bij AE kan je kiezen uit tig verschillende materialen, uitvoeringen e.d. En het is gewoon gemakkelijk :). Kussentjes die ik nu heb waren iets van €12,- en zijn gewoon echt netjes. Voor mij hoeft het allemaal niet orgineel te zijn zolang ik maar tevreden ben met het eindresultaat.

• pman63
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:29
2 tientjes (origineel) https://spares.sennheiser...921-hd-540-reference-gold of die ook op een "gewone" Reference passen is me niet bekend.

• rcor
De toekomst voor "boomboxes" door Techmoan:

• MedionAkoya

MedionAkoya

Dit valt weliswaar niet onder vintage.

Ik ben wel benieuwd hoe een Ikea logo op een Discman is terecht gekomen.

https://www.marktplaats.n...logo.html?previousPage=lr

• Freggel_United
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21-09 17:02
In mijn hobby-opnamestudio mijn paartje Cabasse Goelette M4 eens aangesloten als mogelijke near-field monitors... Ik heb er spijt van dat ik dat niet eerder gedaan heb, wat een heerlijk geluid. Die Genelec 8020's zijn al heel fijn (zeker voor zulke kleintjes), maar die Cabasse speakers... wow, zoveel definitie en zoveel laag (mede dankzij de ruimte, veel hout)... Die Yamaha M-50 trekt het prima en ik stuur hem rechtstreeks aan vanuit mijn Digi 003 Rack (geen vintage maar wel al best een oud beestje)...

let niet op de zooi, mijn studiotje is altijd in disarray omdat ik altijd aan het ombouwen ben :)

Van de week eens gaan spelen met een erfstuk, een Dual 701, ook een mooi speeltje :)

By each crime and every kindness, we birth our future

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:54
Je moet die genelecs ook van het bureau af opstellen. Op kleine stands klinkt dat veel beter.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20:16

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

MedionAkoya schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:52:

[Afbeelding]

Interessant.

Wij zeefdrukten tamponeerden ooit ook ons bedrijfslogo op ingekochte apparatuur (makkelijker aan te tonen bij diefstal). Misschien is het zoiets en werd deze Discman intern gebruikt door IKEA?

Stiekem hoop ik dat het een dummy is, net als de Xbox 360's en de TV's die ze in hun winkel hebben staan. :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Freggel_United
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21-09 17:02
JAHRASTAFARI schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:18:
Je moet die genelecs ook van het bureau af opstellen. Op kleine stands klinkt dat veel beter.
I know, maar zoals ik al zei... altijd work in progress :)

By each crime and every kindness, we birth our future

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Freggel_United schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:04:
Die Genelec 8020's zijn al heel fijn (zeker voor zulke kleintjes), maar die Cabasse speakers... wow...
Nou ken ik die Genelec 8020's best wel goed. Gezien het formaat komt er inderdaad een leuk geluid uit.
Maar als ik ze vergelijk met (en nu chargeer ik een beetje) elke andere speaker (duur en goedkoop) van datzelfde formaat zijn ze simpelweg helemaal niet beter (of slechter). Wel veel duurder.
Genelec maakt mooi spul, maar die 8020's zijn niet de moeite waard. Zoals met wel meer onderdelen: Size does matter. :P

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• MedionAkoya

MedionAkoya

Heroic_Nonsense schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:14:
[...]

Interessant.

Wij zeefdrukten tamponeerden ooit ook ons bedrijfslogo op ingekochte apparatuur (makkelijker aan te tonen bij diefstal). Misschien is het zoiets en werd deze Discman intern gebruikt door IKEA?

Stiekem hoop ik dat het een dummy is, net als de Xbox 360's en de TV's die ze in hun winkel hebben staan. :)
Verkoper heeft de Discman bij een kringloopwinkel gehaald.
Vermoedelijk was het gewoon een kerstcadeau. Maar niemand weet het eigenlijk 8)7

• mentalmadnizz
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:48

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Freggel_United schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:04:
In mijn hobby-opnamestudio mijn paartje Cabasse Goelette M4 eens aangesloten als mogelijke near-field monitors... Ik heb er spijt van dat ik dat niet eerder gedaan heb, wat een heerlijk geluid. Die Genelec 8020's zijn al heel fijn (zeker voor zulke kleintjes), maar die Cabasse speakers... wow, zoveel definitie en zoveel laag (mede dankzij de ruimte, veel hout)... Die Yamaha M-50 trekt het prima en ik stuur hem rechtstreeks aan vanuit mijn Digi 003 Rack (geen vintage maar wel al best een oud beestje)...
Gaaf, ik ben enorm fan van Cabasse luidsprekers. Ik heb zelf nog een tijdje met Sloop M4 gespeeld, waanzinnig geluid. Uiteindelijk verkocht omdat ik kon upgraden en geen plek had om ze te behouden. Ooit komt er nog een keer een set Brigantin V ofzo, gewoon omdat het kan.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:02:
[...]

Denver is het handelsmerk van InterSales. Dat is van oudsher een importeur van electronica, maar richt zich de laatste jaren op het rebadgen van Chinese... euh... rommel. Daar gebruiken ze dus de naam "Denver" voor.

Ligt regelmatig in winkels waar je geen audioapparatuur verwacht te vinden.
Even een blatant selfquote :D

Schoonmoeder moet en zal een draagbare CD-speler hebben en uiteraard moet het een nieuwe zijn. Dan kijk je bij bol.com, want daar heeft ze nog een waardebon liggen, en zie je dit:

https://www.bol.com/nl/nl/t/top-10-discmans/20910/

"Maar Heroic_Nonsense, waar kijken we naar?""

Nou, van de 8 "Discmans" (6 en 7 zijn cassettespelers... foei Bol.com!) zijn er maar liefst vijf exact hetzelfde!

Nummers 1, 4, 5, 9 en 10 zijn allemaal dezelfde (waarschijnlijk Chinese) OEM met een ander kleurtje en ander logootje. Kijk maar eens goed. Dus kun je net zo goed voor de goedkoopste van het stel gaan natuurlijk.

Ik ga echt mijn uiterste best doen om Heroic_Schoonmoeder een mooie vintage Sony te laten kopen. Of een Technics. Of desnoods een Philips. Maar niet dit :D

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:38

Touchdomex

Meisje!

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 07:36:
[...]

Schoonmoeder moet en zal een draagbare CD-speler hebben en uiteraard moet het een nieuwe zijn. Dan kijk je bij bol.com, want daar heeft ze nog een waardebon liggen, en zie je dit:

Nou, van de 8 "Discmans" (6 en 7 zijn cassettespelers... foei Bol.com!) zijn er maar liefst vijf exact hetzelfde!

Nummers 1, 4, 5, 9 en 10 zijn allemaal dezelfde (waarschijnlijk Chinese) OEM met een ander kleurtje en ander logootje. Kijk maar eens goed. Dus kun je net zo goed voor de goedkoopste van het stel gaan natuurlijk.

Ik ga echt mijn uiterste best doen om Heroic_Schoonmoeder een mooie vintage Sony te laten kopen. Of een Technics. Of desnoods een Philips. Maar niet dit :D
Kijk of je ergens nog een NOS kan vinden :P

https://www.ebay.nl/itm/1...35c327:g:KEQAAOSwOeFhGn-Q

https://www.ebay.nl/itm/1...1e269c:g:FwwAAOSwrtFg~Hc0

Of zoiets :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• MedionAkoya

MedionAkoya

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 07:36:
[...]

Ik zou een Discman nemen met ESP.
Ik heb zelf twee zonder ESP, D-11 en D-140. Die neem je echt niet mee op straat. Elke beweging die je maakt, de CD speler loopt dan voor 1 seconde vast. 8)7

Uiteraard hebben D-11 en D-140 tezamen mij slechts 16 euro gekost. Dat iets dat vroeger 250 gulden koste en nu maar ongeveer 10 euro per CD-speler kost. _/-\o_

Ojah, dit kwam ik ook nog tegen.
Geen idee of het wat is.
Long Time No See - Bluetooth 5.0 Portable CD Player
Er stond/staat er eentje op Marktplaats voor 50 euro.
https://www.marktplaats.n...er.html?previousPage=home
https://www.kickstarter.c...oth-50-portable-cd-player

[Voor 18% gewijzigd door MedionAkoya op 19-08-2021 10:00]

• rcor
Die Sony heb ik hier ook in gebruik... Mooi apparaat en degelijk... Werkt op gumstick accu's die nog makkelijk aan te komen zijn... Ik heb ze namelijk ook vervangen bij de mijne...

Is de beste discman die ik tot nog toe heb in bezit (maar niet de geen met de meeste emotionele waarde, dat is de af geragde Tom-tec die ik een paar maanden terug al had laten zien)... Absolute aanrader, ook voor de schoonmoeder van @Heroic_Nonsense.... :)

[Voor 4% gewijzigd door rcor op 19-08-2021 19:24]

• KRG
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 20:39
Nog even over mijn Sansui AU 317 versie 1:

Ik heb inmiddels de volume knop los. Ik had een 1.5 Inbus sleuteltje nodig. Nu de storing in het volume regeldeel nog fixen. Misschien ga ik alle elco's ook maar meteen vervangen. Nog tips ?

[Voor 13% gewijzigd door KRG op 20-08-2021 22:16]

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

KRG schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:12:
[...]

Nog even over mijn Sansui AU 317 versie 1:

Ik heb inmiddels de volume knop los. Ik had een 1.5 Inbus sleuteltje nodig. Nu de storing in het volume regeldeel nog fixen. Misschien ga ik alle elco's ook maar meteen vervangen. Nog tips ?
Elco's met weinig tegelijk (of 1) vervangen en steeds testen of het nog werkt na vervanging. Erg arbeids intensief, maar wel zeker.

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:56
MedionAkoya schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:52:

[Afbeelding]

Misschien heeft ooit als kerstcadeau gediend voor de medewerkers van Ikea? Dat dezen ze wel vaker in het verleden.

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik ben aan het twijfelen om een mooie vintage 8 (of 12) - kanaals Tascam console (mengtafel) te kopen.
Er beginnen in mijn hobby kamer best veel audioapparaten te staan, en het is telkens gedoe om alle kabels aan te koppelen. Het is niet perse de bedoeling om audio bronnen te gaan mengen (kan wel ), maar vooral om alles wat meer permanent aangesloten te krijgen.

De situatie is als volgt :

Bronnen (alles 2-kanaal stereo, consumer level - 10dBV) :
- Topping D10s DAC
- Teac x-1000m, RT2022, A-7300rx tapedecks
- Tascam 122MKII casettedeck
- Reloop RP-7000 draaitafel
- Philips DCC730
- Pioneer DV737 CD speler
+ wat audio processors (geen bronnen) : BBE462, dbx150, Burwen reserach TNE7000a, DNF1201A, ....

De audio van die bronnen zou moeten kunnen gerouteerd worden naar de 3 tapedecks, de cassette deck en de DCC deck. (m.u.v. routering naar zichzelf uiteraard).

Zelf denk ik aan een Tascam M512 oid, maar ik heb (nog) niet genoeg kennis van consoles om te beoordelen of die voldoet.
Verder , zoals met alle vintage apparaten, zal die vintage console vast ook volledig moeten gereviseerd worden (recap,...).

Ook overweeg ik nog een RTW1206D (duur.. ) of een TC electronics clarity M stereo toe te voegen, maar dat is nog optioneel :-)

Graag jullie gewaardeerde input !

• The Eagle

The Eagle

Je zou natuurlijk ook een amp met voldoende bronaansluitingen kunnen kopen. Als ik kijk naar wat bijvoorbeeld een Pioneer A717 al heeft:

Dan kom je daar wellicht al een heel eind mee.
Overigens niet deze bij vintagechief halen, die is veel te duur 8)7

Weet niet welke amp je nu gebruikt? Preamp met voldoende aansluitingen icm een bestaande poweramp kan ook natuurlijk.

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Wel... ik gebruik geen amp op dit moment. Enkel een eenvoudige 2-kanalen mixer met headphone versterker + Sony WH-CH700N. Een (pre-)amp met voldoende aansluitingen kan ook idd...
Moet me eens inlezen over routering op consoles.

• kozue
Een hoop mixers hebben een hele rits inputs maar niet zo veel outputs. Als je dan geluid naar 5 apparaten wilt kunnen sturen heb je daar weer een apart kastje voor nodig. Dan is zo’n amp met veel inputs wellicht een beter idee. Zelf heb ik een Kenwood met zo’n 12 inputs en 5 outputs (waarvan er eentje helaas kaduuk is). Die had ik als vervanger van een combinatie van een kleinere amp met 5 aansluitingen en een 16 kanaals mixer (dus 8 stereo bronnen). Die mixer was iets flexibeler met routeren, maar omdat niet alles er aan kon, had ik daar in de praktijk niet veel aan. Die amp stuurt gewoon de afspelende bron door naar alle outputs en daar heb ik genoeg aan.

• Videopac
Meer dan 4 bandingangen ben ik op een klassieke voorversterker nog niet tegen gekomen (Yamaha CX-2). Je zit een beetje tussen een zeer uitgebreide voorversterker en een mixer in, inderdaad.

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Die Tascam mixer is gaaf, maar hij heeft alleen mono kanalen dus je moet dan je kanalen per twee schuiven. Kun je beter een oude discomixer pakken, ik gebruik een Dateq GPM8 aan een stel actieve BNS monitoren op m'n hobbykamer.

Het cassettedeckrek met 16 cassettedecks is voorzien van 5 stuks Extron MLS100A switches maar die zijn echt belachelijk duur als je die nieuw moet kopen. Het is echter wel gewoon een fijne oplossing die gewoon werkt.

vwb. visualisatie: Orban heeft een gratis Loudness-meter pakket:
https://www.orban.com/freeorbanloudnessmeter

Gratis. regel een oude tabletPC met een interface en je bent voor weinig klaar :)

[Voor 18% gewijzigd door mentalmadnizz op 24-08-2021 10:47]

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Bedankt allen voor de input.

@mentalmadnizz goede info voor een loudness meter!
Was aan het azen op een RTW 1206D, maar die zijn erg duur geworden... Een software-matige oplossing werkt eigenlijk even goed, en ik heb zowieso een PC in de hobbykamer.
Die Dateq GPM8 console ziet er goed uit.

@kozue Een amp veel veel in-outputs is ook een oplossing idd. Of anders eventueel toch een (vintage) mixer, met een patch panel voor de opname kant.(alle audio-in's van de opname toestellen + mixer-out op een patch panel, en dan klein kabeltje verbinden met het toestel waarop zal worden opgenomen.

Binnenkort gaan we verbouwen, en daarna zal mijn hobbykamer een wat meer een permanente vorm aannemen (geen oude deur meer als werkblad :+ ), dus vandaar dat ik me wat aan het oriënteren ben op equipment / aansluitingen.

Was tijdens het reviews kijken op Youtube op deze terecht gekomen. Mooie vintage studio is dat! _/-\o_

• Flabsie
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 21-09 16:20
Ben wel even benieuwd. Ik vertrek binnen een dikke maand naar het buitenland, in ieder geval voor de aankomende maanden/jaren? Ik kan op zich al m'n bijeengesprokkelde apparatuur wel bij mijn ouders kwijt, voor het geval dat ik het ooit nog eens wil verschepen of als ik me terug dichter bij huis vestig.

Maar zijn er nu bepaalde "best practices" om vintage audio apparatuur op te slaan? Ik heb hier een Akai GXC-730D staan icm een Akai AA-1030 stereo receiver. Uiteraard gaan ze netjes een stevig verpakte doos in, voor de rest nog do's en don'ts? Is het verstandig om de snaren uit het cassettedeck te halen, om te vermijden dat die helemaal uitdrogen en vergaan? Of kunnen die rustig een jaartje of 2 stilstaan zonder enige problemen?

Ik hoor het graag _/-\o_

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Kan rustig stilstaan. Als je nu al overweegt om de snaartjes eruit te halen kun je ze net goed tegen die tijd vervangen voor nieuwe -ALS- er problemen zijn.

• Roderiktweaker
Als het maar niet te vochtig of veel te warm is, snaren kan je gewoon laten zitten.

Zou ook goed zijn de apparatuur zo nu en dan te gebruiken, na jaren stilstand is er allicht een service beurt nodig maar dat is zo-wie-zo een aanrader bij oude apparatuur.

[Voor 51% gewijzigd door Roderiktweaker op 24-08-2021 18:50]

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@Flabsie Sommige snaren/riempjes drogen niet uit maar worden een soort slappe zwarte smurrie. Maar dan heb je het over meer dan 5 jaar.

• MedionAkoya

MedionAkoya

Tja, de riemen JVC KD-A33 en Akai GX600 drogen uit en bij een Marantz SD1015 verandert het in een smurrie.

Ik las dat smurrie ook je printplaat kan aantasten. Wie kan dit verhaal bevestigen?

[Voor 7% gewijzigd door MedionAkoya op 25-08-2021 10:15]

• rcor
MedionAkoya schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:07:
Tja, de riemen JVC KD-A33 en Akai GX600 drogen uit en bij een Marantz SD1015 verandert het in een smurrie.

Ik las dat smurrie ook je printplaat kan aantasten. Wie kan dit verhaal bevestigen?
Net zoals bij Philips apparatuur... Daar vergaat de snaar ook tot snot... Niet zo vreemd, daar Marantz eigenlijk van Philips is geweest sinds 1980 tot ergens in 2008 (nadat het bedrijf meerdere fusies had doorstaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Marantz) en vooral tussen 1980 en 2000 veel techniek met Philips deelde...

• Joost79
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
(jarig!)
Ik zou de snaren er idd uit halen voor de zekerheid, zeker als ze al een paar jaar oud zijn.

Maak dan voor de zekerheid ook wat duidelijke foto's hoe je ze er uit haalt, zodat je ze ook weer op de juiste plek kunt terugplaatsen :) Voor de rest idd droog opslaan, eventueel wat van die vochtvaner-zakjes in de doos erbij stoppen.

Ik zou overwegen ze al transport-klaar in te pakken, dan kun je er zelf voor zorgen dat ze stevig in het schuim zitten en hoeven je ouders ze maar aan de koerier mee te geven als je ze wil laten na-sturen. In dat geval zeker enkele van die vochtvanger-zakjes in de doos stoppen.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Hier zie je nog wat riem schmotz op een capstanvliegwiel zitten; ook liggen er nog een paar stukjes snaar. Er was aardig wat thinner en benzine nodig om dat goed weg te krijgen, vooral op de motorpully.

[Voor 24% gewijzigd door OgWok op 26-08-2021 09:22]

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:52

kraats

Ik rol

Maar even gericht op de vraag van @Flabsie : als de apparatuur nu twee jaar stilstaat zal het niet in die mate vergaan. Het kan dat de riempjes knappen als je 'm na die tijd weer gebruikt (gewoon door ouderdom, zouden ze anders bij gewoon gebruik ook gedaan hebben), maar als je de apparatuur droog en met redelijk constante temperatuur wegzet kan er niet veel mis gaan

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• f2ride2001
OgWok schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:48:
Hier zie je nog wat riem schmotz op een capstanvliegwiel zitten; ook liggen er nog een paar stukjes snaar. Er was aardig wat thinner en benzine nodig om dat goed weg te krijgen, vooral op de motorpully.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom zit er een spanningsregelaar (aanname?) op de draadaansluitingen gesoldeerd?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

f2ride2001 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:55:
[...]

Waarom zit er een spanningsregelaar (aanname?) op de draadaansluitingen gesoldeerd?
Ik denk dat dat een laatste minuut wijziging is geweest, van uit de fabriek. Heeft met de spanning van de motor te maken.

• f2ride2001
Geloof me, dat doet een fabrikant nooit zo.

Je mist nog een paar essentiële condensatoren..... Dit is overduidelijk hobbybop. Even kijken wat de reden ervan is. Kan zijn dat, omdat de netspanning gestegen is, de spanningen intern niet meer voldoen.

Beter is om dan de spanningscarrousel (indien aanwezig) op 245V te zetten.

Meten = weten.

• hellum
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:39

• MedionAkoya

MedionAkoya

De condensator, weerstand en de schroef en lipjes zitten op een nogal vreemde plek.
De schroef met lipje al op het tekstgedeelte vastgezet.

• rcor
OgWok schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:48:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor die snot van vergane riemen wordt ook regelmatig Dasty van de Wibra gebruikt... Werkt van horen en zeggen behoorlijk goed en is dus een aanrader... ;)

• nineball
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:29
rcor schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

Voor die snot van vergane riemen wordt ook regelmatig Dasty van de Wibra gebruikt... Werkt van horen en zeggen behoorlijk goed en is dus een aanrader... ;)
Snarensnot -> Dasty. Absoluut.

• kingmace
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-09 20:42
Mijn laatse aankoop, een Unser Favorit koptelefoon. Gekocht op marktplaats voor bij de verzameling. Supergrote koptelefoon maar ultra retro en zeer passend in mijn verzameling. Hij klonk helaas erg beroerd, kompleet plat, geen hoog, geen laag, kortom slecht. Ik heb de drivers op dit moment vervangen door andere en dat klinkt beter maar ik heb grotere drivers nodig om een goed vullend geluid heiruit te krijgen. Work in progress dus :)

Verder in de vakantie nog een strooptocht gedaan langs kringlopen in de Achterhoek. Helaas niet zo heel veel kunnen vinden maar voor het totaal bedrag van 4,-:

Een Gracia wekkerradio voor bij de verzameling:

Een casettedeck switchbox om twee decks aan te sluiten op 1 aansluiting, een paar tapes en een antistatisch stofborsteltje:

• MedionAkoya

MedionAkoya

Kom ik dit op Marktplaats tegen....

Nooit geweten dat Intel ook audio-apparatuur maakte :+

• PD2JK
Ik lees wel eens verhalen in dit topic over kwalitatief goede apparatuur welke voor een appel en een ei aangekocht is. Bijvoorbeeld op rommelmarkten, kringloopwinkels, etc...

Vandaag was het mijn beurt denk ik. Welgeteld 5 euro.

In de buurt ook nog een paar Denon MG-X100 tapes gevonden, niet sealed maar lijken nog leeg.

[Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 28-08-2021 22:37]

Pentium 60 (DOS/3.11) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / P4 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+ (XP) / QX6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

• kozue
Wow, een Nak voor €5? Dat is wel een heel goede deal. Zelfs als ie niet zou werken kun je die online altijd nog voor een stuk meer weer weg doen. Werkt ie nog helemaal naar behoren?

• PD2JK
Zojuist even het voorbespeelde bandje van Supertramp beluisterd, maar alles klinkt zoals het hoort, zowel mechanisch als de muziek zelf. Dolby NR werkt goed, maar hoeft niet per se aan te staan.
De geluidskwaliteit is prachtig, moest gelijk aan een WM-DD9 denken (toen ik die nog had).

En de tapes, wat meteen opvalt is het gewicht van één bandje. U raadt het al, ik ben de plastic meuk gewend. ;)

[Voor 31% gewijzigd door PD2JK op 29-08-2021 11:53]

Pentium 60 (DOS/3.11) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / P4 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+ (XP) / QX6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

• AntoniusDD
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 04-09 08:43
ik zou die BASF niet gebruiken, schuurpapier voor de koppen.

• kingmace
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-09 20:42
AntoniusDD schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:55:
Die BASF CR-M II tapes zijn toch niet zo slecht? Ik heb daar een behoorlijk aantal van liggen (net als de CR-S II tapes). Tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.

• fordrwd4ever
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21-09 10:37

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

AntoniusDD schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:55:
Juist wel, er is niets zo mooi glad als de echte chroomdioxide band.
Slijtage daarvan is juist extreem laag, wordt alleen lastig om de bias goed in te stellen voor deze tapes.

En deze gaan ook stukken langer mee als de TDK bandjes, film is veel sterker.

Het schuurpapier verhaal is echt een broodje aap.
Kijk maar eens op tapeheads.net

[Voor 8% gewijzigd door fordrwd4ever op 30-08-2021 16:43]

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• Videopac
kingmace schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

Die BASF CR-M II tapes zijn toch niet zo slecht? Ik heb daar een behoorlijk aantal van liggen (net als de CR-S II tapes). Tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.
BASF chrome maxima was een van mijn lievelings bandjes. Klonk erg goed.

• Cap
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Idd waren BASF chromdioxid super II en maxima fantastisch klinkende en degelijke bandjes. Net als Maxell XLII (-S).

• kozue
Dit zijn geen "echte" chroomdioxides meer. Tegen de tijd dat ze door Emtec over waren genomen waren ze ook overgestapt op ferrocobalt, zoals de Japanners al decennia lang gebruikten. Voor zover ik begrepen heb omdat echte chroombandjes niet goed tegen hitte kunnen en het daarom nooit overleefden in de auto.
Overigens niks mis met deze bandjes. Ik heb nog nooit gehoord van BASF's die slecht voor je koppen zouden zijn. Wel hardnekkige verhalen over sommige Sony CD-it's. Daar zou ik zelf van wegblijven, gewoon voor de zekerheid.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Los van hoe slecht een bepaalde tapesoort voor je koppen is, de kans is klein dat je daar nu nog last van gaat hebben. Als jij in 1990 een nieuw deck kocht met een paar dozen tapes en die vervolgens dagelijks inzet, ja.. Dan ga je het waarschijnlijk wel merken. Als je nu "een" CD-it hebt kun je die rustig gebruiken. Kans is dat dat bandje eerder versleten is dan je deck, en een nog grotere kans is dat het aantal speeluren wat het spul uberhaupt nog maakt beperkt is.

Net als met bandrecorderkoppen. Ja, een Revox A77 heeft zachte koppen, maar als je nu zo'n deck koopt "voor erbij" en dan eens incidenteel de grootste schuurzooi aan PER525 tape erop draait... Je gaat die koppen nooit meer opslijten. Kan best.

Het spul is niet van papier gemaakt he, het kan echt wel wat hebben :)

• kozue
Zou je denken he. Maar blijkbaar kan een verkeerde tape echt schadelijk zijn.
http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=60430

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ok, bij ene maak je de tape kapot (Sony RTR tapes) en bij de ander maak je weer tapehead kapot (SONY CD-it cassettes).

Ik ben benieuwd of een Akai GX cassette deck met een glass tapehead hier tegen CD-it bestand is.
Want glas=/=metaal

• Skynett
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:31
MedionAkoya schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:17:
Ok, bij ene maak je de tape kapot (Sony RTR tapes) en bij de ander maak je weer tapehead kapot (SONY CD-it cassettes).

Ik ben benieuwd of een Akai GX cassette deck met een glass tapehead hier tegen CD-it bestand is.
Want glas=/=metaal
Zit wel glas in, maar de pickup-spoelen zijn nog steeds om een metalen kern gewikkeld en bij de luchtspleet in de kern maakt de kern gewoon contact met de tape, dus er komt zeker wel metaal in contact met de tape bij een GX kop.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

kozue schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:14:
Zou je denken he. Maar blijkbaar kan een verkeerde tape echt schadelijk zijn.
http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=60430
Ik heb dit nog nooit meegemaakt, en ook de mensen in dat topic zijn nogal sceptisch. Ik kan me erg slecht voorstellen dat met een dergelijk lage bandsnelheid en gladheid van het materiaal dit soort schades ontstaan.

• AntoniusDD
kozue schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:39:
Dit zijn geen "echte" chroomdioxides meer. Tegen de tijd dat ze door Emtec over waren genomen waren ze ook overgestapt op ferrocobalt, zoals de Japanners al decennia lang gebruikten. Voor zover ik begrepen heb omdat echte chroombandjes niet goed tegen hitte kunnen en het daarom nooit overleefden in de auto.
Overigens niks mis met deze bandjes. Ik heb nog nooit gehoord van BASF's die slecht voor je koppen zouden zijn. Wel hardnekkige verhalen over sommige Sony CD-it's. Daar zou ik zelf van wegblijven, gewoon voor de zekerheid.
Ik had er bij moeten zeggen die EMTEC BASF

Zelf heb ik altijd heel veel BASF chroom-ium cassettes gekocht omdat ze in Duitsland (voor ons dus net over de grens) heel veel goedkoper waren dan de Nederlandse winkels en ja ik vond het opname geluid ook goed. Maar deze die getoond werden door PD2JK moet ik echt afraden.

Bovendien heb ik die oudere BASF chroom-ium cassetes ook nooit meer in de auto laten liggen in de zomer want die waren inderdaad niet meer bruikbaar afspeelbaar. En daarmee ging een behoorlijk muziek archief naar de prullenmand. :?

Nadien toen ik niet meer aan de grens woonde werd het TDK en Maxell en daar moest je telkens effe voor sparen. :+

• f2ride2001
Vandaag ook nog iets van de schroothoop gered voor een tientje.
Philips tangiale platenspeler 70FP455.

Bij nader beschouwing eentje die bij een setje hoorde getuige de 8polige DIN plug die eraan zat :X
Maar niet getreurd, even service manual gedownload, en voeding aansluiting gemaakt met laptop voeding afgeregeld op 14.5VDC.
Ding geeft alweer licht.

Helaas heeft ook dit ding dat beroemde "flexibele" philips tandwiel... :( dat dus vergaan is.....
Gelukkig wist ik nog een adres waar ze een nieuwe "reproduceren" van steviger materiaal wat wel heel blijft.

Ook nog een lampje bijgebouwd.Vond de specs nog best goed eigenlijk.

Geluid liet wel nog even op zich wachten. Ik kreeg er in eerste instatie alleen maar brom uit totdat ik erachter kwam dat Philips een massa brug had gemaakt tussen audio en voeding in de 8 polige din plug..... :o

Ik vond het al zo vreemd dat ik de massa op de opamp mistte...... 8)7

Maar uiteindelijk dus helemaal goed gekomen en het geluid is echt wel goed. Ding weegt behoorlijk veel, zeker voor een plastic versie. :)

Plaatje bij praatje

Marc.

• AntoniusDD
f2ride2001 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:25:
Helaas heeft ook dit ding dat beroemde "flexibele" philips tandwiel... :( dat dus vergaan is.....
Gelukkig wist ik nog een adres waar ze een nieuwe "reproduceren" van steviger materiaal wat wel heel blijft.
zeker via 3d scannen en bewerken en dan 3d printen?

• f2ride2001
Yup, is alleen niet zo stil als het flexibele spul van philips.

Daar merk je tijdens afspelen niets van. Zodra je de naald snel naar links of recht wil bewegen, om naar een volgend nummer te gaan, hoort je het een beetje ratelen. Dat is alles. Voor mij volledig acceptabel.

• Runaque
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 21-09 17:03
Geen idee in welke mate je een minidisc vintage kan noemen, maar mijn Sony MZ-E33 dateert vanuit 1998 en werkt nog als dag één! Het enige is dat de koptelefoon al lang kapot is en de remote control zijn LCD display niets meer weergeeft, maar nog wel werkt, hoewel ik het eerder onpraktisch vind. Tegenwoordig gebruik ik hem gewoon met mijn KZ ZS10, wat naar mijn idee meer dan prima werkt.

• rcor
Techmoan heeft weer een nieuw filmpje online gezet over een niet vintage walkman... Eind conclusie:
Een vintage Sony walkman is velen malen beter:

Dan voor de Abba en/of Danny Vera fans opgelet: Er komt wat bestaand werk (Danny Vera) en nieuw werk van ABBA uit op cassette...

https://www.musiconcasset...s/danny-vera-the-new-now/
https://platenzaak.nl/collections/abba

Bij Abba komen er veel variaties uit... Absoluut de moeite waard om naar te kijken.. Riddim Recordstore in Venray krijgt van alles binnen tegen die tijd... Lees: LP's, CD's, en cassettes...

Je voelt hem al aan komen: die Danny Vera op cassette (die via Music On Cassette van Thomas Baur wordt uitgegeven) als dat Abba spul staan op mijn verlanglijstje en ga ik zeker halen en in het geval van Abba zowel op cassette als LP... ;)

Wie zegt dat het cassettebandje dood is? Nou, die heeft het mis... It's back and even better with the right vintage equipment!

[Voor 6% gewijzigd door rcor op 04-09-2021 18:46]

• Roxy90
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20:33
Nieuwe boxen gehaald via MP! Een leuke upgrade. B&W DM1 speakers.

• sparow
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21-09 15:02
Voor 3 euro heb ik op de rommelmarkt deze SonicArt SA-10 speakers meegenomen, daar kan ik ze niet voor laten staan. ;) Als ik het zo lees is SonicArt de voorloper van Bose. Nu denk ik erover om in een andere kamer een tweede platenspeler te plaatsen, zou ik deze daarvoor kunnen gebruiken? Of had ik ze toch beter kunnen laten staan? ;) En als ik deze gebruik, hebben jullie tips voor een simpel versterkertje?
(Sorry, ik heb er niet heel veel verstand van, vandaar mijn vragen.)

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Oor 3 euro kan je gewoon proberen wat het is, je gaat er financieel niet van sterven.

Als blijkt dat de speakers ok zijn doe je verder, anders dump je ze.

You don't need eyes to see, you need vision

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 19:56
Mijn truuk bij luidsprekers in de kringloop is kijken of er schroef- of bananenplugaansluitingen aan zitten. Het is geen garantie, maar als ze aan een goede aansluiting gedacht hebben, zijn in ieder geval de intenties goed geweest.

Een klemfitting vind ik vaak al verdacht, en luidspreker waar simpelweg twee draadjes uitkomen, die laat ik maar staan.

Dat gezegd hebbende, ik heb in de berging een paar Studiocraft 200 speakers ('made by Bose') staan, die ik eigenlijk verrassend okay vond klinken. En die hebben klemfittingen, dacht ik. Dus met een beetje geluk zijn die van @sparow ook best leuk als tweede paar.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• sparow
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21-09 15:02
Dank voor de reacties! Ik weet niet zeker of het schroef- of een klemaansluiting is: ik draai hem open, doe het snoertje ertussen en draai hem weer dicht om het snoer vast te klemmen :)

Ze doen het in elk geval. En zo op het eerste gehoor: ze klinken best helder, alleen de bas is een stuk minder dan mijn standaard Sony speakers (maar het formaat is dan ook behoorlijk anders).

Dus eigenlijk is het gewoon op gehoor? Vind ik het best klinken, dan gebruiken? Of is er wat te zeggen over de kwaliteit van dit soort speakers? Iemand ervaring mee?

• Ed.juh
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-09 10:40
Tsja, speakers en vrouwen, daar gaan de meningen zwaar verdeeld worden.
Je kan er heel leuke dingen vinden. Ik vond er Limited edition Missions voor 35 Euro, die worden dagelijks gebruikt, en ook nog voor 3,50 heel prettige Denon's. Die staan nu bij de buren.

Ben je er blij mee? Werken ze naar behoren ? En dan voor de prijs.
Ik ken het type niet, maar slecht zien ze er zeker niet uit. Met een platenspeler uit die tijd, heb je een leuke vintage set.

Jaren 70 > https://www.worthpoint.co...icart-sa-10-20-3771080863
Wellicht kun je daar wat uitvissen. Veel meer is er niet over te vinden op het web.

[Voor 16% gewijzigd door Ed.juh op 05-09-2021 19:42]

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 19:56
sparow schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:28:
Dank voor de reacties! Ik weet niet zeker of het schroef- of een klemaansluiting is: ik draai hem open, doe het snoertje ertussen en draai hem weer dicht om het snoer vast te klemmen :)
oeh, een zeldzame hybride uitvoering _/-\o_
Dus eigenlijk is het gewoon op gehoor? Vind ik het best klinken, dan gebruiken? Of is er wat te zeggen over de kwaliteit van dit soort speakers? Iemand ervaring mee?
Gebruiken totdat je zelf niet meer tevreden bent, zou ik zeggen.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ed.juh schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:38:
Tsja, speakers en vrouwen, daar gaan de meningen zwaar verdeeld worden.
En toen ging ik plat 😂

You don't need eyes to see, you need vision

• Roderiktweaker
@sparow ziet er inderdaad uit als een tweede of derde merk van Bose, denk geen voorloper volgens mij is Bose al behoorlijk oud.

Wel even de frondjes eraf en controleren of de luidspreker randen nog goed zijn, deze kunnen van foam zijn.

@niek_nijmegen Er zijn ook goede luidsprekers gemaakt met klem aansluiting.

Een goede indicatie voor de kwaliteit kan je krijgen door goed te kijken naar bijvoorbeeld de drivers, of der een goede Dome tweeter inzit, constructie,enz.

[Voor 33% gewijzigd door Roderiktweaker op 05-09-2021 20:38]

Pagina: 1 ... 117 118 119 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee