Toon posts:

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 117 118 119 Laatste
Acties:
  • 1.343.529 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +5Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-09 20:42
Gisteren in een kringloop geweest in het noorden van het land. Ze hadden daar nog wat cassette bandjes liggen voor een euro per stuk, dus hierbij mijn score. Tot mijn grote verbazing zat er een tape met van die reel spoeltjes bij, die heb ik altijd al willen hebben maar ben ik nog nooit ergens tegen gekomen 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 21-09 09:59
kingmace schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:28:
Tot mijn grote verbazing zat er een tape met van die reel spoeltjes bij, die heb ik altijd al willen hebben maar ben ik nog nooit ergens tegen gekomen 8)
Doorgaans van het merk TEAC, beetje vreemd dat er hier niets op staat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:35
Dit zal dan geen Teac zijn, want daar staat Teac op de spoelen gedrukt. Ik heb er een van “CVS” ofzo, en laatst die 2 C15’s van Yoko. Staan er ergens aanwijzingen wat het wel is? Aan de foto te zien zat er geen j-card meer bij? Het doosje ziet er uit als Maxell, maar die hebben volgens mij geen reel cassettes gemaakt, en die doosjes van de SA’s matchen ook voor de helft niet.
Mooie score, kingmace!

[edit] Heb m al gevonden. Het is blijkbaar nog een metal tape ook. De CVS Metal MT EGF: http://c-90.org/catalogue/tapes/CVS

[Voor 35% gewijzigd door kozue op 04-07-2021 21:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tim_md
  • Registratie: maart 2019
  • Niet online
Gisteren in een kringloop geweest in het noorden van het land. Ze hadden daar nog wat cassette bandjes liggen voor een euro per stuk, dus hierbij mijn score. Tot mijn grote verbazing zat er een tape met van die reel spoeltjes bij, die heb ik altijd al willen hebben maar ben ik nog nooit ergens tegen gekomen 8)
TEAC Openreel cassette ...erg zeldzaam , deze waren alleen in Japan te koop , vroegah...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tim_md
  • Registratie: maart 2019
  • Niet online
Techmoan - "TEAC O'Casse Open Cassette - Reinventing the Reel"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:24

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn gebruikte cassettes nu een euro per stuk waard?

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kozue
Videopac schreef op zondag 4 juli 2021 @ 23:18:
Zijn gebruikte cassettes nu een euro per stuk waard?
Hangt er van af welke cassettes en waar je ze koopt, maar online zijn ze vaak nog duurder dan dat. Bij de meeste kringlopen liggen ze voor 50 of 75 cent, ongeacht het type (dus ook de basic ferrics), dus een euro voor SA’s valt nog wel mee, en voor die CVS is het zelfs een koopje. Denk dat je die, ook gebruikt, online voor meerdere tientjes zou kunnen doorverkopen als je wilt. Reel cassettes zijn al duur, en een metal daarvan waarschijnlijk nog veel duurder.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:16

DatraxZ

TrueCrypts Everything

tim_md schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:49:
[...]

TEAC Openreel cassette ...erg zeldzaam , deze waren alleen in Japan te koop , vroegah...
Een paar jaar geleden was ik deze set ook aan het zoeken via Ebay en aanverwanten, maar de prijzen die er voor gevraagd werden... 8)7
Uiteindelijk heb enkele "reel-to-reel" cassettes uit Wit-Rusland laten afkomen, die ik in de toekomst misschien ga re-reelen met Metal tape uit een Thats MX-Pro. (er zit nu el-cheapo Type1 tape in)

@kingmace Das een mooie vondst voor die prijs ! :)

Afgelopen weekend een verkoper van een Nagra 4.2 aangesproken. 3 Maanden geleden heb ik een Nagra 4.2 laten schieten, die verkoper vroeg 500€, en had 300€ geboden.
Nadien enige spijt gehad dat ik er niet mee ben doorgegaan, want het zijn wel leuke hebbedingetjes, en aldus deze verkoper een bod van 500€ gegeven.
Die kwam nogal arrogant terug met de melding dat hij er minstens 2500€ voor wilde, want dat was de vraagprijs op EBay.... Nuja, hele uitleg gedaan dat EBay al een tijdje out-of-control is met vraagprijzen, en dat de werkelijke prijzen steenvast veel lager liggen. Zeker voor een 4.2, die toch minder populair is dan Nagra's andere decks. Maar nee, de beste man moest en zou er 2500€ voor hebben. Heb hem alvast veel succes gewenst. :D
Als je een beetje rondkijkt en mits wat onderhandelen heb je voor 2500€ een Studer A810 in zeer goede staat !

Nog enkele anekdotes uit mijn recap avontuur met de A-7300rx :

Na het recappen was de DBX decoder inop, en was er een luide brom/static te horen bij het inpluggen van de kabel voor de play head. Zonder kabel was deze brom niet te horen, maar zodra ik de (verder niet aangesloten) kabel inplugde, was er hele luide brom :?
Aldus het hele deck opnieuw uit elkaar gehaald, en PCB per PCB nagemeten of de elco's OK waren, alle signaal paden doorgemeten, alle soldeer verbindingen die ik gemaakt heb doorgemeten, alle transistors doorgemeten, etc...

Uiteindelijk een 3-tal bruggen moeten solderen (pad geen contact), 1 niet-gesoldeerde verbinding gevonden, een 10-tal verbindingen opnieuw gereflowed (wel contact maar dull joints, iets te koud gesoldeerd) en 1 omgekeerd aangesloten elco gevonden in het solenoid control PCB.
Het blijft toch opletten bij zo een recap, een foutje is bijzonder snel gemaakt, zelfs met alle controles die ik inbouw... Zeker die vintage PCB's hebben vaak erg fragiele pads, die zo oplossen/breken/loskomen als je ook maar een fractie te lang met de (de-)soldeerbout er op zit. Soms is het ook niet direct zichtbaar dat het pad geen contact meer maakt.
Maar de foutjes zijn er inmiddels uit, alles is 100% nagemeten, en perfect in orde nu :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:43

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

DatraxZ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:55:
[...]
.... 1 omgekeerd aangesloten elco gevonden in het solenoid control PCB. ...
Geen rook of knal?

Railinfra tram en metro in Amsterdam: afdeling Civiele Techniek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Geen rook of knal... Die elco heeft maar een seconde of 10 reverse voltage gehad, dus geen probleem...
Heb deze ook vervangen door een nieuwe, just to be sure.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• diedie2
10 seconden kan al te lang zijn, spreek uit ondervinding :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

diedie2 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:08:
10 seconden kan al te lang zijn, spreek uit ondervinding :+
Idd, dat kan soms te lang zijn. In dit specifieke geval had ik de originele 16V/22µF vervangen door een 50V/22µF exemplaar, mogelijks heeft die de inverse +-12V spanning beter weerstaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Videopac
kozue schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:58:
[...]

Hangt er van af welke cassettes en waar je ze koopt, maar online zijn ze vaak nog duurder dan dat. Bij de meeste kringlopen liggen ze voor 50 of 75 cent, ongeacht het type (dus ook de basic ferrics), dus een euro voor SA’s valt nog wel mee, en voor die CVS is het zelfs een koopje. Denk dat je die, ook gebruikt, online voor meerdere tientjes zou kunnen doorverkopen als je wilt. Reel cassettes zijn al duur, en een metal daarvan waarschijnlijk nog veel duurder.
Hm. 2 jaar geleden zo'n 100 goede, eenmalig opgenomen tapes (meeste XL-II(-S) en SA(-X)) in de container gekieperd. :'(

Maar goed: zelfs folders zijn tegenwoordig kennelijk de hoofdprijs waard. En daar heb ik zo'n 20 jaar geleden zeker 2000 van weggegeven..

OPNsense (Odroid H2), OpenWrt (Netgear R7800), DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Pi-Hole (Le Maker Banana Pi Pro)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Videopac
Heb op zolder nog een partij liggen. Ik moet er nog een aantal digitaliseren, maar zal daarna hier wel wat foto's posten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Videopac schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:51:
[...]

tapes ....in de container gekieperd.

folders ....weggegeven..
Hmmm, meestal is het omgekeerd. Folders worden weggegooid en tapes worden weggegeven. :P

Ik heb nog een Philips Audio folder uit najaar 1979. inclusief op de achterkant een KLM DC-9 product placement voor een Philips reisradio. 8)7

[Voor 24% gewijzigd door MedionAkoya op 06-07-2021 14:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Videopac Mocht jij nog oude Philips magazine's hebben die je bij het oud papier wilt gooien, hou ik me aanbevolen. Zeker als het uit de periode 1989 - 1995 is :)
* The Eagle die dingen ook weggegooid, helaas :(

Overigens gisteravond leuk dealtje kunnen sluiten voor een paar speakers. Keep you posted ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Videopac
The Eagle schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:09:
@Videopac Mocht jij nog oude Philips magazine's hebben die je bij het oud papier wilt gooien, hou ik me aanbevolen. Zeker als het uit de periode 1989 - 1995 is :)

Overigens gisteravond leuk dealtje kunnen sluiten voor een paar speakers. Keep you posted ;)
Heb ik allemaal gehad: er kwam elk half jaar een nieuw boekwerk uit. En ook een aantal van die uitvouw kranten. Alles weg, helaas.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• diedie2
Ik denk dat ik deze dan nog maar even bijhoud dan :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:48

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Vet, die folders! Die had ik destijds ook allemaal... Nu nergens meer te vinden. Die van Panasonic die jij daar hebt staan ook niet op hifi-archiv...

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21-09 15:04
Geen Vraag & Aanbod op het forum. Alle gerelateerde posts zijn bij deze ook verwijderd.

[Voor 82% gewijzigd door FeaR op 07-07-2021 20:38]

• f2ride2001
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 21:55
Zo heb ik vroeger ook gestaan om mijn 250 cassettebandjes weg te mikken (want volgens mij vrouw deden we er toch niks meer mee)

gelukkig zeer eigenwijs geweest en ze bewaard 8)

Inmiddels is het aantal cassettedecks explosief gegroeid naar 8 en heb ik (we, mijn zoon doet inmiddels ook mee :9 ) alweer best wat opgenomen en naar geluisterd. _/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Sony D-11 gekocht voor 10 euro. Deze vervangt DOA aka defecte Citizen CBM2000.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

kozue schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:44:

Je kunt trouwens alles verkopen wat maar enigszins met retro media te maken heeft. Ik heb ook wel eens ads gezien voor een doos van TDK MA-R (zonder de tapes, alleen de doos), en een doos van een boombox, eveneens zonder boombox. Dus dat je de folders kunt verkopen verbaast me niks meer ;)
Tascam BR-20 kopen voor slechts 199 USD? "empty box only" wel... 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• diedie2
zot zijn doet geen zeer zeker 8)7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

DatraxZ schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:06:
[...]

Tascam BR-20 kopen voor slechts 199 USD? "empty box only" wel... 8)7
Verzendkosten van 103,90 dollar. :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

MedionAkoya schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:16:
[...]

Verzendkosten van 103,90 dollar. :D
Jup ! :D Anything goes! Naar .be zelfs 104,95 dollar...

Ik schuim elke dag een hoop 2de hands sites af, en wat je allemaal tegenkomt...

Een OKI 555 tapedeck (echt waardeloze '60's rommel) voor 250€.
Een Revox A77 (waar ze letterlijk mee naar je hoofd gooien van tegenwoordig) met geplooide potmeters en ontbrekende knoppen voor 400€...
Een A7300RX waar "na enige rookontwikkeling" enkel de reel motors nog draaien... 425€ alstublieft....
Op de foto's van dat deck zie je letterlijk de rook er uit komen :D 8)7

Acties:
  • +9Henk 'm!

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21-09 16:00
Ik weet het, hij “hoort” niet echt in de es lijn van mijn f530es en s570es, maar kon de seq-711 toch niet laten lopen 🤪

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:51
htca schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:15:
Ik weet het, hij “hoort” niet echt in de es lijn van mijn f530es en s570es, maar kon de seq-711 toch niet laten lopen 🤪

[Afbeelding]
Ach, die twee ES-apparaten zijn ook uit iets andere lijnen en je cd-speler is ook weer van een andere generatie. Je hebt gewoon vier verschillende lijnen van Sony. Mag ook. ;)

* dreamscape had speciaal daarvoor bij de kringloop een Sony receiver gekocht die paste bij zijn MD-speler, maar dat bleek een miskoop...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kozue
Nou nou, wat een belachelijk gemodereer weer… omdat ik in een van mijn posts met 2 zinnetjes reageer op snuss’ aanbieding, wordt de hele post maar verwijderd? Het grootste deel van de post ging daar helemaal niet over, maar over andere ongerelateerde zaken. Je had ook gewoon de verwante opmerkingen kunnen verwijderen en de rest laten staan. Zucht…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• htca
dreamscape schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:44:
[...]

Ach, die twee ES-apparaten zijn ook uit iets andere lijnen en je cd-speler is ook weer van een andere generatie. Je hebt gewoon vier verschillende lijnen van Sony. Mag ook. ;)

* dreamscape had speciaal daarvoor bij de kringloop een Sony receiver gekocht die paste bij zijn MD-speler, maar dat bleek een miskoop...
I know, de CD speler staat nog wel op de wishlist om te vervangen door een X229ES (of andere ES), maar eerst maar weer sparen. (nog steeds spijt dat ik een JA3ES heb laten staan toen ik pas voor de versterker bij iemand was). Ik heb voor de EQ nog wel even gekeken naar de SEQ-333ES, maar dat vond ik toch wat te gortig....

Op dit moment bestaat de set uit een MD520, WE 405, XE320 naast de F530ES, S570ES en de SEQ711

Ms.htca vroeg vanmorgen wel hoe hoe die toren zou worden.... "het is een stack schat".. Zo blij met mijn mancave thuiswerkplek.... 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20:43
kozue schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:49:
Nou nou, wat een belachelijk gemodereer weer… omdat ik in een van mijn posts met 2 zinnetjes reageer op snuss’ aanbieding, wordt de hele post maar verwijderd? Het grootste deel van de post ging daar helemaal niet over, maar over andere ongerelateerde zaken. Je had ook gewoon de verwante opmerkingen kunnen verwijderen en de rest laten staan. Zucht…
Herkenbaar weer... Nog vervelender: als je de cassettebandjes (net zoals ik destijds met een lichting had gedaan) aanbied via vraag & aanbod wordt je advertentie ook verwijderd... Blijkbaar mag dit niet verkocht worden op Tweakers (Opmerkelijk genoeg mag je wel 100+ minidisc schijven te koop aanbieden, want die advertentie hebben ze niet weggehaald indertijd bij mij)...

Echt jammer dit en diep triest...

[Voor 12% gewijzigd door rcor op 08-07-2021 10:42]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Heb ik wat gemist?
Dat cassettebandjes niet op Tweakers verkocht mogen worden?

Ik vermoed dat ..als het gaat over niet-voorbespeelde cassettes dat deze niet verkocht mogen worden,
omdat er daarmee muziek opgenomen is en op muziek rusten auteursrechten.

Hoewel je dit ook bij minidisc kan doen. Het blijft dus vreemd.

[Voor 7% gewijzigd door MedionAkoya op 08-07-2021 16:13]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

The Eagle schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:09:

Update over de speakers: heb ze thuis staan. Paartje mooi wit gelakte Philips FB821, dus met de ribbon tweeter. Voor een hele mooie prijs kunnen krijgen. Nog even de vraag of ze de woonkamer in of de zolder op gaan, past namelijk goed in ons interieur maar ik weet niet of ik beneden een gemengde set aan speakers wil.
Ter indicatie hier naast respectievelijk een Klipsch F3 en een F1:

Vandaag of morgen even aansluiten als fronts op de Denon beneden en kijken hoe ze echt klinken. Bij het testen kon dat alleen via een oudere bt receiver en dat klonk al goed, dus benieuwd wat ze met HQ audio doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Mooie uitvoering in het wit. Past ook wel in je interieur zo te zien. Ik zou die Klipsch naar zolder verkassen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• The Eagle

The Eagle

Naja, het is zelf wit geschilderd door de vorige eigenaar, maar dat heeft ie gelukkig wel goed gedaan. Wel wat beschadiging her en der, maar niks bijzonders eigenlijk.
Klipsch naar zolder verkassen, liever niet, daar heb ik namelijk wat weinig ruimte.

Vraag aan de kenners: moet ik die speakers tip in zetten, of juist recht? Ik neig naar recht, maar tegelijkertijd zijn het verticale bandtweeters en die schijnen gevoelig te zijn voor een juiste plaatsing.
Kan alleen nergens vinden wat dan juist zou zijn :/

[Voor 36% gewijzigd door The Eagle op 08-07-2021 23:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kozue
MedionAkoya schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:55:
Heb ik wat gemist?
Dat cassettebandjes niet op Tweakers verkocht mogen worden?

Ik vermoed dat ..als het gaat over niet-voorbespeelde cassettes dat deze niet verkocht mogen worden,
omdat er daarmee muziek opgenomen is en op muziek rusten auteursrechten.

Hoewel je dit ook bij minidisc kan doen. Het blijft dus vreemd.
Het zal inderdaad wel zoiets zijn. Maar dat zou dan alleen van toepassing zijn op gebruikte cassettes. Als ze nog in seal zitten staat er sowieso geen muziek op. Dus het lijkt me dat ie z’n gesealde cassettes wel gewoon in V&A kan zetten?

Maar verder een beetje onzinnig geneuzel tegenwoordig. Wie doet er nog piraterij via cassettes? Het is veel makkelijker om gewoon het moderne ding te doen en te gaan streamen. Kopers van cassettes vallen volgens mij in 2 categorieën en beide hebben geen piraterij in gedachte: verzamelaars en mensen die opnemen. Verzamelaars zullen ze waarschijnlijk niet eens afspelen, en opnemers tapen gewoon over de oude muziek heen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Idd ws niemand die piraterij via cassettes doet, maar daar gaat het niet om. Het zijn geluidsdragers waar mogelijk nummers met rechten op zitten, da's niet controleerbaar dus wil men niet dat het verhandeld wordt. Want als je ze wel verhandelt, maak je je in weze zelf schuldig aan piraterij of heling; je (ver)koopt dan muziek waarvan je de rechten niet hebt. Zo simpel is het.
Daar heb je trouwens meteen de oplossing te pakken: spoel de tapes over met ruis oid. Staat er niks op, want dat mag niet verhandeld worden, en zit je volgens mij safe :)

Hier momenteel tijdens het werk aan het genieten van de FB821's. Wat periode-correcte muziek er naartoe gestuurd, en ik waan me weer als 14 jarig jongetje in de Philips personeelswinkel in Eindhoven.
Klinken heerlijk, lekker open, helder mids en hoog. Gaan ook laag maar het echte laag nog niet kunnen testen (zit nog een sub aan die onder de 80hz het over neemt, alleen staat die nu uit). Merk wel dat ze echt voor stereo gemaakt zijn.
Heb nu een ander probleem: ga ik beneden terug naar stereo of niet?. Gelukkig genoeg tijd om daar over na te denken :)

Acties:
  • +9Henk 'm!

• rcor
Goed, vandaag een personeelsuitje gehad in Weert waar mijn collega woont die via zijn buurman wat bandjes en een cassettedeck had geregeld voor mij... Ten tijde van het eten bij dat uitje komt toevallig die buurman binnen en nadien heb ik alles meegekregen...

Even wat foto's van het geen dat ik al vast heb kunnen leggen:

Dit zijn eigenlijk alleen maar nog de cassettebandjes en twee walkmans... Een van de twee walkmans van Philips werkt niet meer goed, maar die ene met het doorzichtige blauwe frontje (de rechter walkman) doet het nog goed...

Verder qua bandjes een goede score: alle bandjes op de tafel zijn al gesorteerd op type 1, type 2 en voorbespeeld:

- Helemaal linksachter op de eerste foto zijn allemaal TDK SA type 2 bandjes (diversen uitvoeringen / jaartallen en enkele zelfs nieuw gesealed)
- Helemaal linksvoor op de eerste foto zijn ook allemaal TDK SA type 2 bandjes (diversen uitvoeringen / jaartallen en enkele zelfs nieuw gesealed) en één Sony Metal XR type 4 bandje (helaas maar één type 4 bandje, anders zou het helemaal een mooie jackpot zijn)...
- 2de rij vooraan: diversen type 2 bandjes van diversen andere merken waaronder Sony, Maxell en Basf
- 2de rij achteraan: diversen type 1 bandjes van verschillende merken
- 3de rij vooraan: diversen type 1 bandjes van verschillende merken
- 3de rij achteraan: diversen type 1 bandjes van verschillende merken, maar wel heel veel Philips met rood gestipte j-card (echt oude bandjes)...
- Helemaal rechtsachter: veel Philips type 1 bandjes uit diversen tijdperken...
- Helemaal rechtsvoor: diversen type 1 bandjes van verschillende merken...

Op foto 2 zien we een stapeltje voorbespeelde bandjes die ik nog moet gaan uitzoeken van wat gaat blijven of weg mag... Het is vooralsnog een mengel moes van Mieke Telkamp tot Queen met hun album The Game...

Dan heb ik nog een bananendoos vol met bandjes en een cassettedeck. Dit deck heb ik nog niet op de foto gezet omdat ik eerst de bandjes uitgezocht wil hebben:
- Diversen bandjes, zowel type 1 als type 2 als voorbespeeld... Dit moet ik nog uitzoeken...
- Een Phlips dubbel cassettedeck, zo te zien uit de 900 serie op het eerste gezicht als ik naar de kap kijk (zelfde stijl als mijn CD-930)... Vermoedelijk een FC-930 of een FC-931...
- Bijzondere bandjes in deze doos zijn de doorzichtige blauwe Sony CD-it II type 2 bandjes waar er gewoon ook nog twee van aanwezig zijn...

Ook nog niet op de foto (want die had ik ook nog gekregen): een Kenwood receiver, model nog niet bekeken...

Morgen zowel de receiver als het cassettedeck maar eens op de foto zetten en uiteraard testen...

Rcor is weer happy... :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kozue
Mooie score @rcor! Weer genoeg om voorlopig mee zoet te zijn :) Die Sony slide cases zijn wel bijzonder om te zien. Is weer eens wat anders dan een standaard doosje :p

“De 26 beste van de Heikrekels”! Dat is m’n favoriete band! 🤪

[Voor 27% gewijzigd door kozue op 10-07-2021 07:36]

• rcor
kozue schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 07:34:
Mooie score @rcor! Weer genoeg om voorlopig mee zoet te zijn :) Die Sony slide cases zijn wel bijzonder om te zien. Is weer eens wat anders dan een standaard doosje :p

“De 26 beste van de Heikrekels”! Dat is m’n favoriete band! 🤪
Zeker een mooie score... Ik ga ze zeker ook niet allemaal houden... Ik heb al heel veel bandjes, maar wat ik kan gebruik haal ik er tussen uit...

Dat zullen voornamelijk type 2 bandjes zijn wellicht één Philips type 1 bandje met die rood gestipte j-card (puur voor de verzameling)...

Ik zit nu naar één van die Sony CD-IT II bandjes te luisteren en daar staat goede muziek op... De opname zelf klinkt helemaal zo gek nog niet (ik heb onlangs nog veel slechter klinkende opnamen gehoord op kringloop type 2 bandjes)...

Dus wellicht laat ik bepaalde bandjes nog intact om wille van de goede muziek... ;)

Eén ding is zeker: die Sony CD-IT II bandjes en de Sony Metal XR ga ik mooi voor mij zelf houden, geen twijfel over mogelijk...

Ps.: deze bandjes komt van een ex-kroeg eigenaar die daar de DJ heeft uitgehangen... Dus dat is erg interessant...

[Voor 5% gewijzigd door rcor op 10-07-2021 08:23]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• rcor
Zojuist de laatste bandjes uit gesorteerd op type en nu heb ik dus ook tijd gehad voor de apparatuur... Dit is het spul:

We zien:
- Philips FC-910 (specs: https://www.vintagecassette.com/philips/fc910). Geen FC-930 / FC-931 zoals ik eerder dacht... Wel een 900-serie apparaat, dus dat had ik goed gezien van bovenaf gisteren...
- Kenwood R-A150 stereo receiver (specs: https://www.hifiengine.co...rary/kenwood/r-a150.shtml)

Het spul is inmiddels schoongemaakt (de getoonde foto is van voor het schoonmaken ;) ) en het deck van binnen gereinigd... Alles werkt zoals het hoort...
Daar worden we vrolijk van... :)

Inmiddels ook de voorbespeelde bandjes bij elkaar in de opbergboxen gedaan en dat gaan we later nog verder uitzoeken...

[Voor 18% gewijzigd door rcor op 10-07-2021 10:51]

• Flabsie
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 16:20
Ik merk sinds kort dat mijn Akai GXC-730D af en toe geen geluid (of enkel brommerige tonen) uit het linkerkanaal afspeelt. Ik weet ondertussen al zeker dat het aan het deck ligt, niet aan de versterker, kabels of iets anders.

Wanneer ik de recording mode een aantal keren aan en uit zet, is het probleem meestal gelijk weer opgelost. Kan ik er dan van uit gaan dat er gewoon een slecht contact wordt gemaakt, of in welke richting zou ik het dan moeten zoeken?

Ik ben over het algemeen een beetje bang om er zelf veel aan te doen omdat ik geen ervaring heb met audio apparatuur, maar dit probleem is misschien simpel genoeg om te fixen zonder hem naar de lokale hifizaak te brengen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• rcor
Vandaag alle type 1 bandjes gesorteerd en vooral de TDK D serie en de Maxell UR banden aan de kant gelegd... Maar ook deze twee voor de heb:

Links zien we een Marantz bandje (rebranded Philips uiteraard, helaas niet in de originele Marantz doosje maar in een TDK D doosje) en dat past wel bij de grote hoeveelheid Marantz apparatuur van mij en die tweede is een Basf Pro I...

Ik voelde dat er wat speciaals aan was omdat ik hem niet herkende en dat bleek te kloppen.. Het bleek een bandje van Basf te zijn voor de Japanse markt tussen 1982 en 1984:
http://vintagecassettes.com/basf/basf_files/jbasf82.htm

[Voor 4% gewijzigd door rcor op 11-07-2021 18:25]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Bespeelde bandjes van BASF voor Bang & Olufsen uit de kringloop. Gekocht voor een kwartje per stuk.
Ze hadden in de kringloop ook tien TDK SA 90 liggen.

[Voor 20% gewijzigd door MedionAkoya op 11-07-2021 22:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Die zijn gaaf zeg! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Flabsie schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:28:
Ik merk sinds kort dat mijn Akai GXC-730D af en toe geen geluid (of enkel brommerige tonen) uit het linkerkanaal afspeelt. Ik weet ondertussen al zeker dat het aan het deck ligt, niet aan de versterker, kabels of iets anders.

Wanneer ik de recording mode een aantal keren aan en uit zet, is het probleem meestal gelijk weer opgelost. Kan ik er dan van uit gaan dat er gewoon een slecht contact wordt gemaakt, of in welke richting zou ik het dan moeten zoeken?

Ik ben over het algemeen een beetje bang om er zelf veel aan te doen omdat ik geen ervaring heb met audio apparatuur, maar dit probleem is misschien simpel genoeg om te fixen zonder hem naar de lokale hifizaak te brengen.
Er zit een grote schakelaar op de hoofdprint in dat deck die schakelen tussen weergave en opname. Als je het deck open maakt en de opnametoets bediend zie je welke ik bedoel. Die moet je even schoonmaken. Alternatief is het deck op pauze zetten, stop ingedrukt houden en dan een paar keer de opnametoets bedienen. Tanden poetsen zegmaar. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rcor
MedionAkoya schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:17:
Bespeelde bandjes van BASF voor Bang & Olufsen uit de kringloop. Gekocht voor een kwartje per stuk.
Ze hadden in de kringloop ook tien TDK SA 90 liggen.

[Afbeelding]
Idd gave bandjes zoals Mentalmadnizz ook al aangaf... Die zien er wel heel strak uit en je ziet ook niet vaak... :)

Ook nog type 2 bandjes en veelal betekend dat bij Basf dat dit pure chrome bandjes zijn... ;)

[Voor 8% gewijzigd door rcor op 12-07-2021 00:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20:16

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

rcor schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:29:
[...]

Dan heb ik nog een bananendoos vol met bandjes en een cassettedeck. Dit deck heb ik nog niet op de foto gezet omdat ik eerst de bandjes uitgezocht wil hebben:
- Diversen bandjes, zowel type 1 als type 2 als voorbespeeld... Dit moet ik nog uitzoeken...
- Een Phlips dubbel cassettedeck, zo te zien uit de 900 serie op het eerste gezicht als ik naar de kap kijk (zelfde stijl als mijn CD-930)... Vermoedelijk een FC-930 of een FC-931...
[...]
De FC931 is een erg fijn deck!

In het tweede modeljaar zijn de FC930 en FC940 in feite samengevoegd tot de FC931; al neigt hij meer naar de FC940. In tegenstelling tot andere xx-9x1-componenten, gaat het hier dus niet over een cost-reduced uitvoering van de FC930.

De bediening van de FC931 lijkt wat meer op die van een DCC-deck (bijvoorbeeld "next" en "previous" toetsen waar je ze bij een DCC-deck verwacht in plaats van priegelknopjes naast het display (zoals bij andere 900-serie-decks).

De FC930 is op zich ook niet verkeerd, natuurlijk helemaal als je hem gratis hebt gekregen.

Edit: ik zie nu pas je latere post. FC910 is ook een leuk deck; de instapper dubbeldeck. Ik heb de positie van de FC910 in het gamma van de 900-serie nooit begrepen. Dit deck heeft meer functies dan de FC920 (een enkeldeck) maar heeft toch een lager typenummer. De FC920 heeft zelfs nog een mechanische counter en LED-VU-meters in plaats van een FT-display.
- Bijzondere bandjes in deze doos zijn de doorzichtige blauwe Sony CD-it II type 2 bandjes waar er gewoon ook nog twee van aanwezig zijn...

[...]
Ja, die heb ik ook gehad. Die slide cases waren wel 'erg geïnspireerd' door DCC, maar misschien werd dit ook wel gedekt door de overeenkomst voor patentuitwisseling :) Wel fijne cassettes.

[Voor 27% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 12-07-2021 06:55]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

Acties:
  • +4Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

De calibratie van de A-7300rx is voltooid, en ben begonnen met de eerste opnames.
Een kijkje nemen kan hier !

• MedionAkoya

MedionAkoya

rcor schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:51:
[...]

Idd gave bandjes zoals Mentalmadnizz ook al aangaf... Die zien er wel heel strak uit en je ziet ook niet vaak... :)

Ook nog type 2 bandjes en veelal betekend dat bij Basf dat dit pure chrome bandjes zijn... ;)
Ik heb de mooiste kant laten zien. :+
Op de smalle zijd van de j-card is er helaas beschreven. Met nummers van de Griekse muzikant NIKOS IGNATIADIS

• rcor
Heroic_Nonsense schreef op maandag 12 juli 2021 @ 06:47:
[...]

Edit: ik zie nu pas je latere post. FC910 is ook een leuk deck; de instapper dubbeldeck. Ik heb de positie van de FC910 in het gamma van de 900-serie nooit begrepen. Dit deck heeft meer functies dan de FC920 (een enkeldeck) maar heeft toch een lager typenummer. De FC920 heeft zelfs nog een mechanische counter en LED-VU-meters in plaats van een FT-display.

[...]

Ja, die heb ik ook gehad. Die slide cases waren wel 'erg geïnspireerd' door DCC, maar misschien werd dit ook wel gedekt door de overeenkomst voor patentuitwisseling :) Wel fijne cassettes.
Voor wat betreft de FC 910 cassettedeck: die is aan nieuwe snaren toe... Vandaag de snaren geïnspecteerd en geconstateerd dat deze wat slapjes waren, iets wat ik met het spoelen van bandjes al vermoedde...

De snaren zijn zo slap, dat nadat ik ze geïnspecteerd had onbruikbaar verklaard waren door mij: het eerste bandje na inspectie werd opgegeten door het deck... Dus we kunnen wel stellen dat ik hier snel een setje snaren voor moet gaan bestellen...

Dan die slide-case cassettes: dat zou zomaar kunnen dat ze geïnspireerd zijn door de DCC cassettes...
MedionAkoya schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:45:
[...]

Ik heb de mooiste kant laten zien. :+
Op de smalle zijd van de j-card is er helaas beschreven. Met nummers van de Griekse muzikant NIKOS IGNATIADIS
Tjah, het is tweedehands... Je kunt niet alles hebben... Maar het was wel mooier geweest als deze niet beschreven zouden zijn...

Acties:
  • +6Henk 'm!

• rcor
Dan nog even iets heel anders... Een paar jaar terug kocht ik een Grundig TK-145 Deluxe om bij wat buizen radio's te kunnen leggen... Dat ding maakte nogal wat herrie zodra hij warm was (iets met de lagers van de capstan as die versleten zijn of opnieuw gesmeerd moest worden) en hij had vuile / versleten pot meters voor de volume regeling... Lastig om te repareren en voor mijn gevoel geen haalbare kaart... Ik zocht dus al een tijd naar een andere voor de onderdelen...

Het toeval wil dat ik vandaag vrij had en even bij 2Switch naar binnen ben gegaan in Venray... Ligt daar ineens een andere Grundig TK-145 Deluxe... Het ding heeft wat werk en optisch was het uiterlijk ook niet helemaal je van het... Technisch daar in tegen was hij wel goed: met een tape speelde hij velen malen beter dan mijn eigen exemplaar (geen lawaai vanaf de capstan) en de potmeters zijn in veel betere staat in de winkel... 20 euro betaalt en hem lekker mee naar huis genomen...

Uiteindelijk de kappen, handvat en schroeven van mijn andere Grundig gebruikt om het optisch weer netjes te maken... Bij thuiskomst viel het mij op dat de bandteller het niet deed: uitgehard vet, maar nog erger: dat ding zat in een los uitschroefbaar frame van zamac legering die helaas aan het scheuren was... Ook daarvoor bood mijn andere Grundig de oplossing, want die teller was nog helemaal goed... Als laatste nog de los zittende draaiknop gerepareerd: het ijzertje wat de draaiknop vast zet ontbrak en die heb ik ook even geleend vanuit mijn andere Grundig TK 145 Deluxe en de destijds nieuw gekochte aandrukrol overgezet van de andere machine...

Eenmaal in elkaar ziet het een stuk beter uit:

Hij is nog niet perfect want spoelen is een dingetje wat nog niet echt goed gaat... Met speciale rubber reiniger de boel op gang proberen te helpen (lees: de tussenwielen gereinigd), maar dat lukte niet helemaal zoals gehoopt... Och ja, een oud apparaat van deze leeftijd heeft eigenlijk ook een al gehele revisie nodig...

Weet iemand een goede monteur die gespecialiseerd is in buizen spul? Naast deze Grundig TK-145 Deluxe zijn er ook nog wat buizenradio's die onderhanden genomen moeten worden... ;)

• kozue
rcor schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:06:
Tjah, het is tweedehands... Je kunt niet alles hebben... Maar het was wel mooier geweest als deze niet beschreven zouden zijn...
Nou, soms kom je best mooie 2de hands exemplaren tegen. Dit weekend een tweetal Memorex SHQ type 2 bandjes (SKC productie) met compleet nieuw uitziende j-card en ongebruikt stickervel. Zelfs het tape zat er nog netjes op, alsof ie net uit de seal kwam. Ik had het idee dat ze misschien wel eens compleet ongebruikt (leeg) zouden kunnen zijn, maar geen tijd gehad om te checken of er iets op staat.

Maarja, daar tegenover vind je dan weer een hoop tapes waar zelfs de papieren labels geheel of half vanaf zijn (zie ik vaak bij TDK D), kapotte hoesjes, en ontbrekende, bekrasde of gemartelde j-cards. Je moet wel eens geluk hebben ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kozue
Hier nog voorbeeld van waar ik het hierboven over had. Een Ampex Grand Master II zonder j-card en met half afgerukt label (kant B ook). Toch maar meegenomen, want Ampex zie je niet zo veel, maar om nou te zeggen dat ie mooi is…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

kozue schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:06:
Hier nog voorbeeld van waar ik het hierboven over had. Een Ampex Grand Master II zonder j-card en met half afgerukt label (kant B ook). Toch maar meegenomen, want Ampex zie je niet zo veel, maar om nou te zeggen dat ie mooi is…
Speciale tape idd! Maar bij de woorden Ampex en Grandmaster krijg ik al koude rillingen.
Recent een hoop Ampex RTR tape naar de prullenmand verwezen, allemaal sticky shed syndrome.
Was nog een beste klus om het tape pad van mijn X-1000M terug schoon te krijgen :/

Bij cassettes is SSS of een variant ervan gelukkig zeldzaam, maar het bestaat wel.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ik kreeg net een een "hartverzakking" toen de Sony Discman D-11 niet meer aanging.
-CD draaide niet.
-Schermpje ging niet aan.
-Wisselen van AC-adapter naar batterijen...hielp niet

Ik dacht...hij is toch niet stuk he....... tja 1990 ...na 31 jaar moest het een keer gebeuren...

Bleek dat de druksensor voor cd-klep niet meer aandrukt werd. zie plaatje S801 8)7 |:(
Als je met een satestokje op die sensor drukt, dan draait de cd-speler weer en spring het schermpje ook aan, wel met een hoop geslip, want de magneet drukt CD natuurlijk niet aan als de klep openblijft.

[Voor 28% gewijzigd door MedionAkoya op 13-07-2021 21:00]

• General_Snuss
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21-09 15:04
Voor de cassette bandjes zie V&A.

Afgelopen Zaterdag nog een 4 track Philips bandrecorder gezien in de kringloop. Zal morgen eens kijken of hij er nog staat en of hij het doet. Was wel een mooi ding.Ga hem niet kopen, maar kan hier wel een foto zetten voor de liefhebber.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rcor
kozue schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:06:
[Afbeelding]
Bijzonder bandje... Dat zeker, maar ook ik krijg bij Ampex koude rillingen... In alle tijd dat ik bandrecorder banden op snor heb ik nog nooit een goede Ampex gezien, idem voor Sham(e)rock.... Wat mij betreft pure troep waar je ver van weg moet blijven... ;)

Maar wellicht is dat met cassettebandjes wel heel anders en ben ik gewoon bevooroordeeld...

[Voor 5% gewijzigd door rcor op 13-07-2021 21:53]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kozue
Ja, ik heb geen ervaring met Ampex reels, maar de naam associeer ik ook niet met goede tapes. Een beetje zoals het oude Memorex totdat ze alles aan SKC gingen uitbesteden. Waarschijnlijk zie je daarom die Ampex cassettes zo weinig, ik denk dat niemand de behoefte had ze te kopen. Maar ik heb m niet meegenomen om mee op te nemen. Hij is voor de verzameling. Totdat ik ooit een beter exemplaar vind uiteraard.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-09 20:42
Laatst dit Technics RS-TR373M2 deck gekocht op MP voor 20,-. Bleek ik zaken te doen met forumgenoot nineball :) Ik wou al een tijdje een dubbel autoreverse deck hebben voor op m'n werk. Met SA-100 tapes erin lekker 3 en half uur achter elkaar afspelen.

Kwam ik echter vlak na de RS-TR373 deze RS-TR474 tegen die ik ook maar gekocht heb voor 20,-. Deze heb ik op de werkkamer in de set opgenomen. Hij heeft tov de 373 wel veel meer extra functies zoals, music search (TPS), automatisch tape calibratie (ATC), high speed vooruit en terug spoelen, HX Pro en balance regeling voor recording.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rcor
kingmace schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:22:
Laatst dit Technics RS-TR373M2 deck gekocht op MP voor 20,-. Bleek ik zaken te doen met forumgenoot nineball :) Ik wou al een tijdje een dubbel autoreverse deck hebben voor op m'n werk. Met SA-100 tapes erin lekker 3 en half uur achter elkaar afspelen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Kwam ik echter vlak na de RS-TR373 deze RS-TR474 tegen die ik ook maar gekocht heb voor 20,-. Deze heb ik op de werkkamer in de set opgenomen. Hij heeft tov de 373 wel veel meer extra functies zoals, music search (TPS), automatisch tape calibratie (ATC), high speed vooruit en terug spoelen, HX Pro en balance regeling voor recording.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk deck.... Heb ik ook gehad, maar begon ineens heel dof te klinken... Achteraf een domme actie gedaan en het cassettedeck naar de stort afgevoerd zonder te trachten om de koppen te demagnetiseren, het reinigen van de koppen hielp in ieder geval niet en ik dacht dat het deck defect was bij de koppen... :'(

Dat zou ik met de kennis van nu heel anders hebben aangepakt, zonder het deck af te voeren, maar gedane zaken nemen geen keer... ;)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• rcor
Dit weekend was ik bij de kringloop van mijn eigen dorp (GVE kringloop) en aldaar stond ineens een setje B&W DM 302 te kijken... Deze heb ik thuis getest voor de kringloop en geconstateerd dat deze prima functioneert, maar ook zeer goed klinkt voor hun compacte formaat...

Dus uiteindelijk deze speakers over genomen en toegevoegd aan mijn kantoor setup op het werk...

Even een plaatje van internet ter illustratie hoe de speakers eruit zien (ze staan op het werk ter ver uit elkaar om er een goede foto van te kunnen maken):

Acties:
  • +10Henk 'm!

• f2ride2001
Zal ook weer een nieuwe aanwinst laten zien. Wel ouder :9

Geintroduceerd in 1966 voor een prijs van fl 949,--.

Eerste VOL transistor radio van Philips, FM stereo, met 28 (Germanium) transistors. Opgehaald met de motor :+
Tot mijn stomme verbazing speelde ie gewoon _/-\o_
Paar lampjes vervangen en aan/uit schakelaar gemaakt. Schoongemaakt en ingeolied. (houtwerk)

Ik had eigenlijk verwacht dat het ding weinig tot niets zou doen. (daar was de prijs ook naar)
Maar ik heb nog geen transistor met "tin whiskers" gevonden. Ding klinkt kraakhelder en ontvangst is uitstekend.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Gaaf, stond deze niet op de voorkant van de folder in 1966? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
@f2ride2001Mooie vangst! :)

Ik heb buizenvarianten gehad die het in 1 keer deden :)

Toch raad ik altijd wel aan de condensatoren (lees: elcos) te vervangen, JUIST omdat hij het nu goed doet.
Het is namelijk gewoon kwestie van tijd dat het daar 1 van begeeft en met een beetje pech doet die een hoop meer schade. Ik spreek uit ervaring.

One World Concepts

• cmndr_adama
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21-09 15:55
@f2ride2001 Mooie aanwinst, mooi ontwerp, die krijgt vast een mooi plekje :)
Maar heel makkelijk meenemen op de motor was het vast niet..

@rcor Mooie vondst voor een kringloop zeg.. Toevallig ga ik zelf morgen naar een setje 302's kijken die ik via Marktplaats heb gevonden. Stonden al een tijdje op mijn wensenlijstje eigenlijk, ik heb ze wel eerder gehoord. Op Marktplaats etc. vindt ik ze meestal veel te duur, nu een mazzeltje wat dat betreft zo het lijkt.

• f2ride2001
B_FORCE schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:27:
@f2ride2001Mooie vangst! :)

Ik heb buizenvarianten gehad die het in 1 keer deden :)

Toch raad ik altijd wel aan de condensatoren te vervangen, JUIST omdat hij het nu goed doet.
Het is namelijk gewoon kwestie van tijd dat het daar 1 van begeeft en met een beetje pech doet die een hoop meer schade. Ik spreek uit ervaring.
Bij buizen heb je helemaal gelijk en met name de teerknollen vervang ik die ook als eerste.
Daarna altijd de check naar de voedings elco's (de beroemde 50µF versies)

Bij deze radio heb ik de voedings elco nagemeten en die zijn nog keurig netjes. Andere, waar ik zo bij kon, ook netjes. Voor de rest zijn de condensatoren veel stryro / gele en die zijn probleemloos. Heb niet het idee dat de radio veel gespeeld heeft. Voor de rest heb ik nog een verdenking van een foute elco bij het metertje (die doet niet veel namelijk) alleen kom ik daar niet zo 1-2-3 bij..... Komt nog wel een keer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20:16

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

rcor schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:24:
Dit weekend was ik bij de kringloop van mijn eigen dorp (GVE kringloop) en aldaar stond ineens een setje B&W DM 302 te kijken... Deze heb ik thuis getest voor de kringloop en geconstateerd dat deze prima functioneert, maar ook zeer goed klinkt voor hun compacte formaat...

Dus uiteindelijk deze speakers over genomen en toegevoegd aan mijn kantoor setup op het werk...

Even een plaatje van internet ter illustratie hoe de speakers eruit zien (ze staan op het werk ter ver uit elkaar om er een goede foto van te kunnen maken):
[Afbeelding]
Ik heb ze ook! Nieuw gekocht in ‘98 als surroundspeakers, met DM301 (vloerstaande versie van deze speakerr) als front en CC3 als center.

Ze klinken inderdaad erg goed!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• B_FORCE
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
f2ride2001 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:21:
[...]

Bij buizen heb je helemaal gelijk en met name de teerknollen vervang ik die ook als eerste.
Daarna altijd de check naar de voedings elco's (de beroemde 50µF versies)

Bij deze radio heb ik de voedings elco nagemeten en die zijn nog keurig netjes. Andere, waar ik zo bij kon, ook netjes. Voor de rest zijn de condensatoren veel stryro / gele en die zijn probleemloos. Heb niet het idee dat de radio veel gespeeld heeft. Voor de rest heb ik nog een verdenking van een foute elco bij het metertje (die doet niet veel namelijk) alleen kom ik daar niet zo 1-2-3 bij..... Komt nog wel een keer.
Ik doel voornamelijk op de elcos.

Of dat een buizenradio, transistorversterker of retro console is, dat maakt niet uit.
Na 25 jaar verlopen alle elcos op den duur.
Zelfs al liggen ze op de plank niets te doen.
Ze kunnen nu toevallig goed meten met een ESR meter, en ineens slecht worden.

Ik heb door de jaren heen veel apparatuur gerepareerd en ik ben door ervaring en schande wijzer geworden.
Bedenk namelijk dat veel van die germanium torren niet zomaar vervangbaar zijn!

One World Concepts

• rcor
cmndr_adama schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:31:
@f2ride2001 Mooie aanwinst, mooi ontwerp, die krijgt vast een mooi plekje :)
Maar heel makkelijk meenemen op de motor was het vast niet..

@rcor Mooie vondst voor een kringloop zeg.. Toevallig ga ik zelf morgen naar een setje 302's kijken die ik via Marktplaats heb gevonden. Stonden al een tijdje op mijn wensenlijstje eigenlijk, ik heb ze wel eerder gehoord. Op Marktplaats etc. vindt ik ze meestal veel te duur, nu een mazzeltje wat dat betreft zo het lijkt.
Mooie vondst voor mij idd en leuk dat jij ze ook gevonden hebt toevallig... Deze in het vizier toevallig?
https://link.marktplaats.nl/m1728619661

Overigens stond er onlangs nog een setje op Marktplaats voor ik meen 84 euro, nog nieuw in de doos... Maar die advertentie kom ik niet meer tegen... Dus die zal verkocht zijn inmiddels... ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• cmndr_adama
@rcor nee die niet, er stond ook geen DM302 in de titel, ik heb dan ook wat minder betaald..
Die nieuwe had ik ook gezien maar vond ik te duur :P

Ik heb de kersen uitvoering, zo goed als nieuw. Ze zijn gebruikt als rears in een surround opstelling.

Klinken meer dan prima voor m'n thuiskantoor / gamehok maar dat was geen verassing. Ik heb ze opgehaald bij een ouder echtpaar, ze gaan opruimen want kleiner wonen. Erg vriendelijk, nog even een praatje gemaakt en een kopje koffie gedronken :)

• rcor
cmndr_adama schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:09:
@rcor nee die niet, er stond ook geen DM302 in de titel, ik heb dan ook wat minder betaald..

Ik heb de kersen uitvoering, zo goed als nieuw. Ze zijn gebruikt als rears in een surround opstelling.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Klinken meer dan prima voor m'n thuiskantoor / gamehok maar dat was geen verassing. Ik heb ze opgehaald bij een ouder echtpaar, ze gaan opruimen want kleiner wonen. Erg vriendelijk, nog even een praatje gemaakt en een kopje koffie gedronken :)
In kersenkleur ziet de B&W DM302 er ook heel mooi uit... Die van jou zijn ook in nette staat... Ik zou zeggen: lekker genieten maar!

• Videopac
cmndr_adama schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:09:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dan maak je de meeste kans: bij advertenties zonder typenummervermelding of met typefouten. Dan vindt de massa het minder snel.

• f2ride2001
Exact, beetje off-topic. Dat had mijn zoon laatst ook. 8 delig complete servies gekocht (hij gaat uit huis) voor 15 euro :D

Mevrouw vond al vreemd dat ze zo weinig reacties had gehad voor een heel mooi compleet servies.

Maar ja dat krijg je als je de advertentie "seevies" noemt :+
Mijn zoon was er maar wat blij mee. :9

• cmndr_adama
Ja dat zijn de betere titels @f2ride2001

Mijn DM302's stonden zonder verdere tekst als 'set boxen' op MP, dan is het foto's kijken en snel toeslaan..

In de woonkamer gebruik ik een setje Magnat Magnasphere Lambda 5's. Die stonden op een zaterdagochtend op MP als '2 speakers' zonder tekst en met 2 foto's. Ik herkende de boltweeter, dame in kwestie was de schuur aan het opruimen en ging een weekendje weg. Voor een kratje bier (die moest ze anders zelf nog halen) kon ik ze meenemen.. ;)

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-09 10:24
Goeie tips dit. Ik ben gelijk marktplaats op gegaan om te zoeken op kewood, sonny, marants en phillips. Soms corrigeert marktplaats blijkbaar zelf, maar verder toch leuke dingen te vinden.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-08 07:46
1,5 week terug eindelijk mijn hobby (na 6 jaar of zoiets) weer opgepakt. Had een set MFB585's staan die niets meer deden, ooit gekocht maar kwam er niet van om ze te repareren.

Wat bleek, de relais waren niet fris meer en een aantal condensatoren niet goed. Alle elco's heb ik vervangen en twee splinternieuwe relais er in. Gelijk maar alles even doorgemeten op defecten en vond nog wat losse soldering en en een paar van die ouderwetse "gewikkelde" aansluitpunten die niet lekker waren.

Nu staan ze weer lekker te spelen:

Heerlijke speakers, komt voor hun formaat echt ongelofelijk goed geluid uit. Mijn volgende project wordt een Yamaha C70 voorversterker welke ook niet meer aangaat.

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 14:49

OgWok

U.N.C.L.E.

@Annihilism Inderdaad prima speakers. Heb je misschien nog foto 's van het binnenwerk?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 03:46
Heb je ze ook helemaal kunnen afstellen? Je kan waarschijnlijk ook het MFB circuit bijregelen.

• Flabsie
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 16:20
mentalmadnizz schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:13:
[...]

Er zit een grote schakelaar op de hoofdprint in dat deck die schakelen tussen weergave en opname. Als je het deck open maakt en de opnametoets bediend zie je welke ik bedoel. Die moet je even schoonmaken. Alternatief is het deck op pauze zetten, stop ingedrukt houden en dan een paar keer de opnametoets bedienen. Tanden poetsen zegmaar. :)
Ik kom hier nog eventjes op terug, omdat ik er komende week eindelijk werk van wil gaan maken.

Ik neem aan dat ik met een busje perslucht en Kontakt Tuner 600 Spray al een heel eind kom, om die schakelaar te reinigen?

Wat zijn voor jullie de essentiële producten voor het onderhoud van een cassette deck? Ik heb best wel wat tegenstrijdige dingen gelezen over het wel/niet gebruiken van Kontakt 61, Kontakt WL etc.. Wat raden jullie aan?

• rcor
Flabsie schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:02:
[...]

Ik kom hier nog eventjes op terug, omdat ik er komende week eindelijk werk van wil gaan maken.

Ik neem aan dat ik met een busje perslucht en Kontakt Tuner 600 Spray al een heel eind kom, om die schakelaar te reinigen?

Wat zijn voor jullie de essentiële producten voor het onderhoud van een cassette deck? Ik heb best wel wat tegenstrijdige dingen gelezen over het wel/niet gebruiken van Kontakt 61, Kontakt WL etc.. Wat raden jullie aan?
Ik ben geen audio monteur, maar zowel Thomas Bauer als DP-audio reinigen potmeters met een ultrasone reiniger en speciale reinigingsmiddel...

Ook geschikt voor een schakelaar, lijkt me...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:53
Flabsie schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:02:
[...]

Ik gebruik zelf eigenlijk altijd Deoxit D5 of D100 voor potmeters en schakelaars maar de genoemde Tuner 600 gaat ook prima werken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• htca
Mijn eerste score bij een kringloop!! Vond deze Sony SS B1S speakers inclusief stalen beugels om ze op te hangen (niet dat ik dat ga doen, zocht shelf speakers) en nam ze mee voor het werelds bedrag van 7,50… geen idee nog hoe ze klinken, maar de brackets zullen al meer waard zijn 🙈

• Annihilism
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-08 07:46
OgWok schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:04:
@Annihilism Inderdaad prima speakers. Heb je misschien nog foto 's van het binnenwerk?
Helaas niet. Misschien binnenkort wel want ik moet er nog 2 opknappen.

@Roderiktweaker ik heb ze afgeregeld met een Fluke 187. Die is True RMS en kon ik dus idd het hoog en laag+mfb mee afregelen. Met een scoop kan natuurlijk ook als je die hebt.

[Voor 25% gewijzigd door Annihilism op 27-07-2021 20:04]

• KRG
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 20:39
Ik heb een hulp vraag :

Ik heb een Sansui 317 (versie I). versterker. Sinds een tijdje gaf de volume potmeter al wat onderbreek en stoor problemen. Sinds gisteren geeft de versterker een harde ruis. Als ik het printplaatje F-2752 (de control amp) waar de toonregelingen en balans en volume op zit, iets naar boven duw, is het probleem over. Ik heb het service manual gevonden op internet. Er wordt daar aangegeven dat je de volume potmeters kunt vervangen door een plaatje los te schroeven.

Maar : ik weet niet met wat voor soort boutje de volume knop op de as van de potmeter vast zit. Het lijkt een soort inbus oid. Maar ik krijg hem niet los.

1e vraag : wie weet welk type boutje er in zit (staat niet in het manuel).
2e vraag : wordt het probleem wel veroorzaakt door de volume regelaar zelf ? (harde ruis onafhankelijk van de stand van de volume regelaar, bij omhoog duwen printplaatje is het weer oke).

3e vraag : wie zou kunnen helpen om het geheel te fixen en of de potmeter te vervangen ?

• f2ride2001
Vraag is dan: waar woon je?

• KRG
Winsum Gn, Het mooiste dorp van Nederland

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 14:49

OgWok

U.N.C.L.E.

@KRG Een zoom foto van de knop kan ook helpen!

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 13:53
htca schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:01:
Mijn eerste score bij een kringloop!! Vond deze Sony SS B1S speakers inclusief stalen beugels om ze op te hangen (niet dat ik dat ga doen, zocht shelf speakers) en nam ze mee voor het werelds bedrag van 7,50… geen idee nog hoe ze klinken, maar de brackets zullen al meer waard zijn 🙈

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Fraaie speakers en klinken erg mooi kan ik je verklappen, ik heb hier de center speaker van, is best moeilijk aan te komen.

• f2ride2001
KRG schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:56:
Winsum Gn, Het mooiste dorp van Nederland
Beetje te ver weg, ik zit aan de andere kant van Nederland.... :+
Anders had ik je wel geholpen.

• KRG
Ik kom regelmatig in Noord-Holland en in Amsterdam. Ook in Nijkerk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kozue
Als het op inbus lijkt maar het niet is, vermoed ik torx. Dat is een 6-puntige ster ipv de inbus 6-hoek. Dit soort schroeven kom je inderdaad wel eens tegen in decks (o.a. Philips is er berucht om). Mocht je weer eens in Noord Holland zijn en langs Heerhugowaard rijden mag je best eens langs komen met het ding (mits ik op dat moment tijd heb uiteraard). Ik ben geen expert en kan ook niet solderen, maar wil best eens kijken. Misschien helpt een beetje contactspray al wat, en ik weet in ieder geval vrij zeker dat ik je boutjes wel los kan krijgen. ;)

• kozue
@Malle-piet
Jij bent zeker niet toevallig van die kringloop in Purmerend die jouw naam draagt? ;)
http://www.mallepietjepurmerend.nl/

• f2ride2001
KRG schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:54:
Ik kom regelmatig in Noord-Holland en in Amsterdam. Ook in Nijkerk.
Ik zit in Oudenbosch, bij Roosendaal West brabant. En je bent welkom om langs te komen.

• KRG
kozue schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:27:
Als het op inbus lijkt maar het niet is, vermoed ik torx. Dat is een 6-puntige ster ipv de inbus 6-hoek. Dit soort schroeven kom je inderdaad wel eens tegen in decks (o.a. Philips is er berucht om). Mocht je weer eens in Noord Holland zijn en langs Heerhugowaard rijden mag je best eens langs komen met het ding (mits ik op dat moment tijd heb uiteraard). Ik ben geen expert en kan ook niet solderen, maar wil best eens kijken. Misschien helpt een beetje contactspray al wat, en ik weet in ieder geval vrij zeker dat ik je boutjes wel los kan krijgen. ;)

De kleinste maat inbus die ik heb zit aan zo n setje.ik moet eigenlijk een slag kleinere inbus eerst proberen. Volgens mij heb ik in een grijs verleden wel eens een keer die knop zelf los gekregen met inbus sleutel. Maar kan die niet meer vinden. Het lijkt geen Torx zo te zien.

• Malle-piet
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 13:53
kozue schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:32:
@Malle-piet
Jij bent zeker niet toevallig van die kringloop in Purmerend die jouw naam draagt? ;)
http://www.mallepietjepurmerend.nl/
Nee, dat weer niet :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• htca
Malle-piet schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:13:
[...]

Fraaie speakers en klinken erg mooi kan ik je verklappen, ik heb hier de center speaker van, is best moeilijk aan te komen.
Ik moest even wachten op nieuwe bekabeling. Maar vanuit mijn f530es klinken ze lekker. Content ermee

Acties:
  • +10Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

And now for something completely different :)

Alle Philips Magazines van halverwege jaren 80 tot en met 2002 :)
Vroeger helemaal stuk gelezen, bij een verhuizing verloren gegaan. Nu de serie compleet. Was van een verzamelaar, ze zijn misschien 2x open geweest en dat was het wel.
Gaat mooi in de kast als naslagwerk :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 03:46
Leuk, Al was de kwaliteit van Philips halverwege jaren 80 belabberd vergeleken met de jaren 70, veel plastic en slappe constructies.

In de jaren 90 was er een laatste opleving van Philips audio, met o.a de fa951.

Allicht een idee om ze naar MFB freaks te sturen om in te scannen, ze hebben volgens mij niet de catalogus uit de jaren 90.

[Voor 23% gewijzigd door Roderiktweaker op 31-07-2021 18:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jaren 80 zat soms ook een pareltje tussen qua versterker, maar voor de rest idd brol. Pas met de 600, 800 en latere 900 lijn werd er weer kwaliteit geleverd.

Mfb freaks had ze grotendeels online staan maar doet er onderhand al 2 jaar over om ze te overhalen naar hun nieuwe site. Als ik ze die kant in zou sturen ben ik ze vermoedelijk weer net zo kwijt als voor vandaag :+
Was ook een van de redenen dat ik deze heb gekocht, naast pure nostalgie. Geen zin om te wachten :)

Pagina: 1 ... 117 118 119 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee