Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:38
kozue schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:14:
Persoonlijk snap ik de bedragen waarvoor MA-XG’s worden verkocht niet. Ze mogen dan misschien wel heel goed zijn maar als je ziet hoe vaak ze nog langs komen op marktplaats, ebay, etc zijn ze ook niet super zeldzaam. En het blijft gewoon een bandje. Het enige dat je er mee kunt doen is 60 of 90 minuten geluid opnemen. Dus dat moet dan wel een heel bijzondere opname zijn. Ik kan me persoonlijk geen opname voorstellen die €80-100 waard is. LP’s zijn best prijzig, maar nooit zo duur als een MA-XG. Dan kun je beter de LP 2 of 3 keer kopen. CD’s kun je voor een euro bij de kringloop halen. En streaming/mp3 heeft al helemaal geen waarde. Dus misschien eigen opnames dan (van je eigen band ofzo?). Ook niet. Dan kun je beter RTR pakken, daar kun je nieuwe banden voor krijgen voor een tientje of 3. Iedereen weet dat RTR beter klinkt dan cassette. Of het moderne ding doen en het digitaal opnemen ;)

Blijven volgens mij alleen de verzamelaars over als doelgroep. En ik weet dat niet iedereen hetzelfde is en ik dus niet representatief ben voor de gehele groep, maar ik als verzamelaar ben niet van plan ooit €80 neer te leggen voor 1 tape. Uiteindelijk zijn ze allemaal hetzelfde wanneer ze in de collectie zitten. En de verzameling groeit meer van een hoop goedkoopies dan van 1 dure. Persoonlijk wordt ik meer opgewonden van zo’n “Yoko Super Ferric” reel cassette dan van een MA-XG. Die Yoko kon ik nergens vinden op internet. Die is dus zeldzaam en dus bijzonder. Maakt niet uit dat Yoko een brol merk was die goedkope troep maakte, en de j-card al aangeeft slechts tot 16khz te gaan, het ziet er cool uit en bijna niemand heeft m. Dat kan ik van een MA-XG niet zeggen. Die kom je online nog in bosjes tegen. Dus ik wacht wel tot een niets vermoedend persoon er ooit een bij de kringloop dumpt. Of niet. Er ontbreken nog zoveel coole tapes in de collectie dat een MA-XG ook best kan missen ;)
Ik heb er ooit 3 voor 25 euro gekocht... Daarnaast ooit er 3 a 4 meegenomen uit de New Old Stock voorraad van de Expert in Deurne (Sony Metal XR)...die Sony's heb ik uit wrapper gehaald om er muziek op te zetten... :X Tjah, toen lagen de prijzen ook lager dan nu... Dit was in 2012 / 2013 gok ik zo... Och ja, tijden veranderen...

Ik heb ook nog gekeken in mijn cassette opberg boxen en heb daar het volgende in gezien:
- 7x TDK MA-X(G)
- 3x TDK MA
- 1x TDK MA-R
- 12x Sony Metal XR
- 2x Sony Metal S
- 1x Maxell Metal Capsule

Dat zijn nogal wat type 4 bandjes... En dan heb ik de stapels er langs nog niet eens bekeken, maar daarvan weet ik dat het voornamelijk type 1 en type 2 bandjes zijn... :)

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 13-06-2021 18:18 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:01

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Tsja, ik heb nog een stapeltje MA-XG's (9 ofzo) in de seal liggen.. Laat maar lekker liggen ook, wordt vanzelf meer waard...

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 17:48
kozue schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:36:
Ik merk nauwelijks verschil tussen tape types. Alhoewel type 2 in theorie beter is, en ik zelf SA's gebruik als standaard tape, klinkt een goede kwaliteit ferric net zo goed of soms zelfs beter dan een type 2. Hangt helemaal van het merk, type en conditie af, maar ook van het opnamedeck. Er zijn genoeg slecht opgenomen type 2's en briljant klinkende type 1's. Aan metals heb ik geen behoefte. Ik denk niet dat ik het verschil zou horen. Ik heb er wel een aantal maar dat is omdat ik ook cassettes verzamel (zoals anderen dat met postzegels doen).

Over verzamelen gesproken: gisteren bij de kringloop een meevaller gehad: een TDK MA-R voor 50 cent ;) Ook een Sony Metal-ES, Fuji Metal Tape, Sony Metal-XR en TDK MA (1979). En een SA 80 (wist niet dat ze in die lengte bestonden), een Denon HD8, en een C15 reel cassette. Er was ook een Nakamichi Metalloy demo tape, maar ik denk dat de vorige eigenaar m verpest heeft. Er zat een plakbandje over kant A dus ik denk dat de originele demo opname overschreven is. Wat er nu op staat klinkt niet bijzonder (mist wat hoge tonen).

Overigens hoor ik al jaren iets over een cassette revival. Maar tot nu geen echt bewijs van gezien. In tegenstelling tot vinyl, dat je nu overal vindt. Iedere serieuze versterker heeft weer een phono ingang, platen liggen bij de Media Markt en de Aldi, en de inkomsten van de platenindustrie uit vinyl zijn die van de CD overstegen. Maar cassettes? Liefhebbers roepen wel eens wat over een revival, maar ik zie ze nog steeds nergens. Ik kan nog steeds geen 5 pack kopen bij de supermarkt, en die 2 voorbespeelde cassettes in een winkel die verder vol ligt met LP's en een kleiner wordend hoekje CD's neem ik ook nog niet zo serieus. Maar een begin is een begin.
In de jaren 80 van de vorige eeuw kocht ik af en toe metal cassettes. In de cassette waren 2 kleine metalen spoeltjes waar de tape om heen was gewikkeld. Zoals bij een tapedeck.
Of het beter klonk dan de TDK SA-90 cassettes die ik doorgaans gebruikte, weet ik niet meer.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Xfile schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:46:
[...]

In de jaren 80 van de vorige eeuw kocht ik af en toe metal cassettes. In de cassette waren 2 kleine metalen spoeltjes waar de tape om heen was gewikkeld. Zoals bij een tapedeck.
Of het beter klonk dan de TDK SA-90 cassettes die ik doorgaans gebruikte, weet ik niet meer.
Technisch gezien zijn ze wel tot meer in staat dan Ferro en Chrome. Ook de houdbaarheid (van de opgenomen muziek) is beter. Zolang je niet op het randje (qua dB-en in de plus) opneemt zul je er niet bijzonder veel profijt van hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij waren er hier een paar lieefhebbers van Technisch speakers. Zag deze voorbij komen: https://www.marktplaats.n...me-technics-speakers.html
SB4500 en SB5000. Dat zijn wel mooie klassiekers voor de liefhebber volgens mij :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:57

Videopac

Rommelt wat aan.

blissard schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:18:
[...]

Technisch gezien zijn ze wel tot meer in staat dan Ferro en Chrome. Ook de houdbaarheid (van de opgenomen muziek) is beter. Zolang je niet op het randje (qua dB-en in de plus) opneemt zul je er niet bijzonder veel profijt van hebben.
Ze kunnen wel roesten. Als ze wat plakken even op 50-60 graden in de oven om het vocht te verdampen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:41:
Volgens mij waren er hier een paar lieefhebbers van Technisch speakers. Zag deze voorbij komen: https://www.marktplaats.n...me-technics-speakers.html
SB4500 en SB5000. Dat zijn wel mooie klassiekers voor de liefhebber volgens mij :)
70 euro is geen geld voor die dingen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:38
Kwam gisteren toevalig dit filmpje tegen over het ontstaan van Sony's MD en de strijd met Philips en zijn DCC.

YouTube: Sony MiniDisc: The (Not) Forgotten Audio Format That (Never) Failed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:36
Togi schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:49:
Kwam gisteren toevalig dit filmpje tegen over het ontstaan van Sony's MD en de strijd met Philips en zijn DCC.

YouTube: Sony MiniDisc: The (Not) Forgotten Audio Format That (Never) Failed
Ah, ik kreeg hem ook al voorgeschoteld bij mijn aanbevolen video's. :)

* dreamscape slingert zijn MDS-JE530 maar weer aan voor muziek tijdens het thuiswerken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
D_V schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:28:
[...]

Hoe is de vormgeving van recente cassette releases? Doen ze nog iets speciaals qua inlays of gekleurde cassettes ofzo? Is wel een medium waar je je creativiteit op los kunt laten.
Mwah, dat valt dan ook wel weer mee. Sommige cassettes zijn netjes gedaan, met een meermaals gevouwen J-Card die informatie en credits van alle tracks bevat, wat extra artwork etc. Hieronder is zo'n voorbeeld van The Weeknd - After Hours:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rj63-4n8e0FmUMP6OXQELXuSIwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZwxT9BdY6jpcn3U2FXWkNNNs.png?f=fotoalbum_large

Andere releases zijn dan weer enorm ongeïnspireerd waardoor ik me afvraag waarom het uberhaupt wordt uitgebracht. Een fortuin ga je er als artiest niet mee verdienen (die wat ik hieronder laat zien kostte 8€ en is nu geen artiest die er tienduizenden gaat verkopen vermoed ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dotANG7AOyxoaLjczbSUQl1xxx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yTvHZ1E8DjJ0Boi1De4ipSf3.png?f=fotoalbum_large

Niet eens een J-card die aan beide kanten is bedrukt, simpel label over de cassette geplakt, en als bonus is hij ook nog enorm slecht opgenomen waardoor ik hem eigenlijk nooit afspeel via mijn cassettedeck. Zonde, want je zou er inderdaad mooie dingen mee kunnen doen. Zoals ik zei vind je bijvoorbeeld op de Amerikaanse Urban Outfitters nog best wel wat cassettes (het aanbod wisselt daar ook best wel regelmatig). Niet altijd volledig mijn smaak, maar geeft wel aan dat er nog best wel mooie releases worden uitgebracht.

Als je als artiest dan toch liever lui dan moe bent, doe dan iets zoals Kanye West - Yeezus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZZBVEJjSbfIIaLOrP50XrmX9X8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6cjS8wKEvRqAbailt0JCKzZ.png?f=fotoalbum_large

Het is een "prison style" cassette. Die moeten volledig doorzichtig zijn en mogen geen J-card hebben, zodat er niks in verborgen kan worden. Techmoan heeft eens een video gemaakt over het hoe en waarom van al die "prison tech" en waarom bepaalde rap albums in die stijl zijn uitgebracht voor het Amerikaanse gevangeniswezen.

Nog een kleine toevoeging: het zijn sowieso allemaal erg goedkope Type I tapes. Ik heb geen keukenweegschaaltje ofzo bij de hand, maar het verschil in gewicht tussen zo'n moderne cassette tegenover een "oude" Type I is echt opvallend. Denk dat je deze moderne uitgaven zeker niet moet kopen voor het superieure geluid of de bouwkwaliteit ervan :P

[ Voor 5% gewijzigd door Flabsie op 16-06-2021 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 17:36
Toch kan het wel. De releases van Tony Villa’s Red Manor Records zijn allemaal op cassette te krijgen en je kunt zelf kiezen of je ferric, chrome of metal wilt. Uiteraard betaal je wel meer voor de betere types. Maar het hangt maar net af hoeveel moeite een artiest of label er in wil stoppen.

Als ik een artiest was zou ik degelijke cassettes uitbrengen, omdat ik het formaat nog een warm hart toedraag (in tegenstelling tot dat zielloze streaming wat zo populair is tegenwoordig). Maar ik denk dat de meeste artiesten en labels niks meer hebben met cassettes en het gewoon als een extra bron van inkomsten zien. Cassettes zijn wel een stuk populairder dan een paar jaar geleden maar nog steeds een niche in een niche. Ik denk dat de meesten niet verder kijken dan dat hun track op Spotify staat en daarna eens gaan denken aan een kleine vinyl release. Ik vind het sowieso bijzonder hoeveel grote namen nog met cassettes bezig zijn.

Ik denk dat ik ze liever zelf opneem dan ze duur van een label koop. Dan heb je meer controle over de kwaliteit. Dat was altijd de grote kracht van cassettes: het zelf kunnen opnemen. Ik had best een grote verzameling van uit de bibliotheek geleende CD’s die ik naar cassette had getaped (dat was volledig legaal) ;) Die releases van tegenwoordig voelen meer als marketing dan als iets wat van een cassetteliefhebber komt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:45
Mijn laatste aankoop: een Sony WM-B39 walkman uit 1988, gekocht op MP voor 7,50 :)
Ik had hem absoluut niet nodig maar hij is wel leuk om te hebben in mijn bescheiden collectie en voor die prijs kon ik hem niet laten liggen.
Dit was overigens de eerste walkman met de Mega Bass optie.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/V6G4g91Y/IMG-20210617-143729.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/prmC69XK/IMG-20210617-143739.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HnFzDpVR/IMG-20210617-143803.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MTKd1PCP/IMG-20210617-143827.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:05

OgWok

U.N.C.L.E.

@kingmace Leuk zeg, heb ik ook gehad. Goeie speler. Erg veel plezier van gehad. De megabas was niet mijn ding. Koptelefoon heb ik nog steeds.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
@kingmace ik vroeg me eigenlijk af of die nog steeds goed speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ziet er erg netjes uit! Zelfs de “It’s a Sony” sticker zit er nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
AntoniusDD schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:55:
@kingmace ik vroeg me eigenlijk af of die nog steeds goed speelt?
Zeker, hij speelt zonder enig probleem, zelfs de snaar is nog redelijk (ga ik echter wel een nieuwe inzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Videopac schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:22:
Ja viel mij ook al op toen ik hem binnen kreeg. Hij is niet veel gebruikt, er zitten nauwelijks gebruikssporen op, hij is echt super netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Videopac schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:22:
Ik heb een hekel aan dat soort stickers. Die gaan er altijd meteen af. Net als de “intel/amd”, windows en geforce/whatever en de 5 andere stickers die ze nodig vinden op laptops te plakken (ik draai niet eens windows :r). Apparaten zien er zoveel cleaner uit zonder al die zinloze zelfpromotie :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24

DatraxZ

TrueCrypts Everything

De componenten voor de A-7300rx zijn binnen, tijd om te solderen!
Het zijn voornamelijk elco's (full recap), een nieuwe PCB edge connector (testcase) en nieuwe IC's +IC sockets voor de DBX decoder & touch control. Opamps en 74xxx dingetjes voornamelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-RqSiVtZMn3sW_p3A4ouvXNmyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJnJXBulHQKZYIY4DwnP5ZgE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rcor
De een reviseert een bandrecorder, de ander kijkt het WK, ehh... Oeps, EK voetbal vanavond en ik neem een bandrecorder bandje op met mijn Akai GX-225D op een mooie Basf LPR-35 tape...

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/7Th_3NSNS5WDbSCMW_Hxy0c9aDdb9kyCH_kZiOxjCrnmPu-ig8LpC0psZGsVwBMQyQvL844AhlT_yPA8NZ6H5rMFksHoPlu4C4HeJhoFRurocLsNRfsomP38xz7IUjDcGTnGgAe1wNY=w2400

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 19-06-2021 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flabsie
rcor schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:37:
De een reviseert een bandrecorder, de ander kijkt het WK voetbal vanavond en ik neem een bandrecorder bandje op met mijn Akai GX-225D op een mooie Basf LPR-35 tape...

[Afbeelding]
Aangezien je het hebt over het WK in plaats van het EK, vermoedde ik al dat jij niet tot die categorie zou behoren ;)

Ik heb zelf de afgelopen weken een aantal cassettebandjes gekocht omdat ik wil gaan experimenteren met het opnemen van eigen cassettes en ik gewoon eens het verschil wilde zien tussen verschillende merken, types etc.

Ik heb een heel aantal Maxell UR 60 (type I) gekocht, daarmee wil ik vooral gaan "oefenen" :+ Gewoon om even te zien of ik alles goed doe, de recording levels zijn zoals ik ze verwacht etc. Ik heb zelf van vroeger uit helemaal geen ervaring met het opnemen van bandjes dus dit wordt nieuw voor me.

Daarnaast heb ik ook 2 soorten Type II bandjes. De TDK SA-X 90 en de Philips Ultra Chrome C90. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met die cassettes, en misschien advies of opmerkingen daarbij heeft. Goeie bandjes? Slechte ervaringen mee? Ik ben vooral benieuwd of jullie me er nog iets over kunnen vertellen uit eigen ervaring.

Dit weekend dus eens gaan opnemen, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Flabsie schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:19:
[...]

Aangezien je het hebt over het WK in plaats van het EK, vermoedde ik al dat jij niet tot die categorie zou behoren ;)

Ik heb zelf de afgelopen weken een aantal cassettebandjes gekocht omdat ik wil gaan experimenteren met het opnemen van eigen cassettes en ik gewoon eens het verschil wilde zien tussen verschillende merken, types etc.

Ik heb een heel aantal Maxell UR 60 (type I) gekocht, daarmee wil ik vooral gaan "oefenen" :+ Gewoon om even te zien of ik alles goed doe, de recording levels zijn zoals ik ze verwacht etc. Ik heb zelf van vroeger uit helemaal geen ervaring met het opnemen van bandjes dus dit wordt nieuw voor me.

Daarnaast heb ik ook 2 soorten Type II bandjes. De TDK SA-X 90 en de Philips Ultra Chrome C90. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met die cassettes, en misschien advies of opmerkingen daarbij heeft. Goeie bandjes? Slechte ervaringen mee? Ik ben vooral benieuwd of jullie me er nog iets over kunnen vertellen uit eigen ervaring.

Je had gelijk... Ik zat te slapen gister avond, daar ik toch echt wel wist dat het EK bezig is... Hoe dan ook:
Ervaring met de diversen cassettebandjes heb ik niet... Ik neem nogal veel op TDK SA 90 / Maxell XLII en dan nog de Sony Metal XR cassettes waar ik er ook nog de nodige van heb liggen...

Binnenkort komen er mogelijk nog wat cassettes mijn kant op... Een collega was op visite bij een van zijn buren en die wilde zijn bandjes gaan weggooien incl. het cassettedeck... Ik mocht e.e.a. wel hebben van die man, dus ik ben benieuwd of en zo ja wat mijn kant op gaat komen... Rcor kijkt er naar uit om weer wat bandjes van de kliko te redden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Flabsie schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:19:
[...]

De TDK SA-X 90 en de Philips Ultra Chrome C90 zijn beide prima bandjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Philips chromes zijn echte (pure) chromes, geen ferrocobalts, zoals SA en XLII. Pure chromes staan er om bekend dat ze niet altijd even lekker werken op decks die op ferrocobalts zijn afgesteld (zoals Japanse decks). Een deck met calibratie is aan te raden, anders krijg je vrijwel zeker een doffe opname. Ik heb ook gehoord dat ze na een bestaan van een paar decennia achteruit zij gegaan in opnameniveau en je dus calibratie nodig hebt om dit te corrigeren. Vooral als je ruisonderdrukking gebruikt (Dolby, dbx, etc), dat is vaak gevoelig voor een incorrect opnameniveau. Dus meerdere redenen om pure chromes te laten liggen als je een simpele 2-header zonder calibratie hebt, maar leuk om mee te experimenteren als je een wat beter kwaliteit deck hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
kozue schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:43:
Philips chromes zijn echte (pure) chromes, geen ferrocobalts, zoals SA en XLII. Pure chromes staan er om bekend dat ze niet altijd even lekker werken op decks die op ferrocobalts zijn afgesteld (zoals Japanse decks). Een deck met calibratie is aan te raden, anders krijg je vrijwel zeker een doffe opname. Ik heb ook gehoord dat ze na een bestaan van een paar decennia achteruit zij gegaan in opnameniveau en je dus calibratie nodig hebt om dit te corrigeren. Vooral als je ruisonderdrukking gebruikt (Dolby, dbx, etc), dat is vaak gevoelig voor een incorrect opnameniveau. Dus meerdere redenen om pure chromes te laten liggen als je een simpele 2-header zonder calibratie hebt, maar leuk om mee te experimenteren als je een wat beter kwaliteit deck hebt.
Thanks, da's goed om te weten!

Ik heb zelf een Akai GXC-730D. Inderdaad Japans dus :)

Ik zal het sowieso morgen of anders later deze week alsnog wel proberen. Gewoon om te kijken wat het resultaat is, en of het voor mij goed genoeg klinkt. Ik ben enorm benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Mooi deck, die Akai. Maar geen calibratie dus ik verwacht dat je met een UR betere resultaten gaat krijgen dan met een Philips chrome, alhoewel die Philips in principe meer potentie hebben in een deck wat er mee om kan gaan. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:45
Wellicht toch tijd voor een cassettetopic. Dit topic gaat over vintage apparatuur. Een uitstapje is soms best aardig maar pagina’s vol over cassettebandjes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
coinman63 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:33:
Wellicht toch tijd voor een cassettetopic. Dit topic gaat over vintage apparatuur. Een uitstapje is soms best aardig maar pagina’s vol over cassettebandjes?
Nou, ik vindt het wel goed zo... Als we te veel sub-groepen gaan krijgen vervalt dit topic door de overige groepen...

Daarnaast is het zo dat de cassetteband wereld nou ook niet zo groot is als de LP wereld waar veel over te vertellen valt...

Maar mooie verhalen over de diversen cassettebandjes kan ik wel waarderen... @f2ride2001 heeft bijvoorbeeld veel plezier beleeft aan de cassettes die ik aan hem verkocht heb voor een schappelijke prijs...

Daar haal ik meer voldoening uit dan verkopen met flinke winst op Marktplaats...

Maar goed, er gaat niets boven de tape (cassettebandje, R2R enz.) en LP... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Och ja, dan spelen we maar een bandje af op mijn Goodsell CTR 585 mono cassetterecorder voor onderwijs doeleinden...
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/CJ6verWvuGlVwNWbcZ_xignZ1xZJbmnYEUh-ACR1J1Y-jA3CDOZNrmd9tEECAR1G9EBvUB1ariFo8xTMUrWgW_2xQHy-D4gZU8ZZ2jb2B9mvoamHVc_jencmOMkmt94MjFlED4wGAPQ=w2400

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AntoniusDD
Als we nu alle apparaten die zich als Vintage audio apparatuur kwalificeren mogen , kunnen en moeten behandelen dan is de Compact Cassette natuurlijk een steevast onderdeel van dit forum. En bovendien zijn er nog steeds High Quality audio decks die nog meedoen aan het plezier van de audiofiel. Net zoals de FM receivers of versterkers die hier een plaats krijgen met of zonder complete restauratie.

Of er nu een paar reacties extra over een bepaald vintage artikel geplaatst worden is toch niet storend.

Het correct opnemen op cassette levert gewoon weg voldoening en pleit ook voor het delen van fijne muziekstukken als ook die "Vintage mind set" dat deze kunstvorm muziek van en voor iedereen is. Tot comcommerciëel naar de beurs ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik heb hier een Akai GX600D Tape Deck waarvan rechterkanaal een lichte zoem heeft (Zelfs als ie niet aanstaat).

En bij aanzetten:
Soms valt het muziek in het rechterkanaal uit. De zoem blijft wel aanwezig.
De VU-meters Links en Rechts laten zien dat er wel muziek is.

De tape deck grounden aan de versterker... heeft geen zin.

Wat zou ik kunnen doen?

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
MedionAkoya schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:25:
Ik heb hier een Akai GX600D Tape Deck waarvan rechterkanaal een lichte zoem heeft (Zelfs als ie niet aanstaat).

En bij aanzetten:
Soms valt het muziek in het rechterkanaal uit. De zoem blijft wel aanwezig.
De VU-meters Links en Rechts laten zien dat er wel muziek is.

De tape deck grounden aan de versterker... heeft geen zin.

Wat zou ik kunnen doen?
Ik heb nog niet in de servicemanual van deze Akai gekeken, maar hij stamt uit ongeveer dezelfde periode als mijn Akai GX-225D en daar had ik ook uitvallende kanalen... Bij mij kwam dat door de Sanyo LD3141 IC die kapot was gegaan...

Dat is een veel gebruikte en beruchte IC bij Akai bandrecorders uit de jaren '70... Je hebt wel mazzel als dat het probleem is, want die IC is nog nieuw aan te komen via Electro Andijk: https://www.electro-andij...-s/ld3141-ic-sanyo-detail

Vaak zitten er twee ic's in en als deze stuk zijn raad ik je aan om ze beiden te vervangen (wellicht sowieso preventief vervangen omdat ze berucht zijn)... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Maar die IC's zitten helemaal niet in een GX600D.

Er zitten echter wel transistoren in van het type 2SC458 die ook vaak kapot zijn of op het punt staan om kapot te gaan. Vaak uit zich dat in ruis, niet direct in zoem.. Heeft het deck het ook als er helemaal niks aan hangt (luisteren door een koptelefoon, alle interlinks afgekoppeld) of staat er wellicht een schemerlamp met een LED lamp erin in de buurt? Zit er misschien een laptop- of telefoonvoeding in hetzelfde stopcontact? Is de zoem ook aanwezig als je het deck aan de andere kant van het huis aansluit?

Als de muziek wegvalt terwijl de VU meters blijven doorgaan (dus die transistoren werken!) zou ik het zoeken in een mechanisch deel, een schakelaar, een relais, een gaar chassisdeel, een slechte kabel... Noem maar op. Zoek de servicemanual en volg de weg van het signaal en ga rommelen met bewegende delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Volgens mij wordt er aardig wat over andere dingen dan cassettes gepraat hier. Soms wordt er wel eens wat gepost wat weer andere reacties uitlokt en dan krijg je inderdaad langere discussies. Maar dat kan net zo goed over bandrecorders, receivers, speakers, radio's of zelfs 8-tracks gaan. En op die moderne rommel met Chinese loopwerkjes na is zowat alles van cassettes tegenwoordig vintage. Je bent niet verplicht ze te lezen, als je cassettes niet leuk vind sla je die posts toch gewoon over? Doe ik in het vinyl topic ook als er weer eens een pagina lang over een artiest gepraat wordt die me niks doet.

Maar op zich zou ik een cassette topic ook geen slecht idee vinden. Naast platen heeft Minidisc ook al z'n eigen topic, en cassettes waren een stuk langer populair dan MD's en kom je dus veel vaker tegen. Het is niet alsof je hier ineens niet meer over cassettes mag praten als het een eigen topic heeft. Platenspelers komen hier ook nog wel eens langs, ondanks dat het meeste zich in het vinyl topic afspeelt. Dus mocht iemand zich geroepen voelen een nieuw topic te starten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:45
Mijn opmerking ging er vooral over dat cassettes een medium betreft en geen apparatuur. In dat kader vind ik hele discussies (meerdere pagina’s) minder gepast.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kozue
coinman63 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:46:
Mijn opmerking ging er vooral over dat cassettes een medium betreft en geen apparatuur. In dat kader vind ik hele discussies (meerdere pagina’s) minder gepast.
Hoe zie je dat precies voor je, een cassettedeck gebruiken zonder cassettes? Die 2 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, aangezien je aan een deck niks hebt zonder de media. Dus het gebruik van een vintage audio apparaat als een cassettedeck impliceert het gebruik van cassettes. En daarmee zijn ze net zo relevant voor dit topic als het deck zelf. Het is dus imho een beetje muggenziften over woordsemantiek. In het "grote vinyl topic" praten ze toch ook niet alleen maar over de LP's (het vinyl) zelf, maar ook over de apparaten die ze afspelen, terwijl daar niks over wordt genoemd in de titel? Als je het helemaal letterlijk wilt nemen mogen ze daar ook over keukenvloeren praten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
Met een klasse tape deck moet je om goede opnames te kunnen maken sowieso een beetje verstand hebben van de tape soort en de calibratie en BIAS levels voor die tape soort. Dus je kan maar beter wat aandacht aan de tape besteden.
Op de Denon DRS810 moet je reeds bespeelde cassettes waar je over heen iets wilt opnemen bij Type II / Chroom de BIAS nog een tandje~streepje extra naar rechts geven ten opzichte van onbespeelde cassettes. Of jullie dat op jullie eigen tape deck ook ervaren hebben zou wel interessant zijn.

3 koppen deck

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:11
Dat cailbreren is met mijn Technics wel erg goed geregeld. Dit gaat semi automatisch en werkt echt perfect.

Uitleg op:

Resultaat is telkens weer best mogelijke opname. Ben er echt tevreden over. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door f2ride2001 op 23-06-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
f2ride2001 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:47:
Dat cailbreren is met mijn Technics wel erg goed geregeld. Dit gaat semi automatisch en werkt echt perfect.

Uitleg op:

[YouTube: Technics RS-BX 727 rec calibration]

Resultaat is telkens weer best mogelijke opname. Ben er echt tevreden over. _/-\o_
Ja, dit is dezelfde procedure als op mijn Techniscs RS-BX707 en RS-BX808. Je kunt het deck inderdaad zo heel makkelijk afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Uitleg op:

Zo werkte het op mijn Kenwood KX-1100HX (en eigenlijk alle decks met calibratietonen) ook.
Al is dat youtubefilmpje wel discutabel: als je de potmeters aan de voorkant zover moet uitdraaien om het goed afgeregeld te krijgen is er waarschijnlijk iets mis met de interne afregeling. Zeker ook omdat links en rechts van de voormagnetisatie zo verschillen. Het niveau(level) haalt trouwens de calibratiestreepjes ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Uitleg op:

Het Kenwood tapedeck uit begin jaren 90 dat ik nog heb staan heeft, naast opnameniveau (volume), eigenlijk geen enkele handmatige instelmogelijkheid.

Maar wel "auto bias", waarbij hij eerst een serie testgeluiden opneemt op de tape en dan terug leest en dan de optimale bias bepaalt.

Werkt ook erg lekker. Met een deck met nóg meer (handmatige) instelmogelijkheden zal het resultaat ongetwijfeld nóg beter zijn, maar op TDK SA-90 of Maxell XL-II tapes heb ik altijd opnames gemaakt die ik zelf niet van CD kon onderscheiden (of in ieder geval mensen die mijn opnames hoorden niet :P ).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Goh, heeft iedereen hier zo'n Technics? Een RS-BX727 is mijn primaire opnamedeck.
Ik heb zelf liever handmatige afstelling dan volledig automatisch. Je hebt meer controle, en die balkjes zijn vaak ook nuttige informatie over de staat van een tape. Als ik een tape had die ik zo ver omhoog moest draaien, is dat waarschijnlijk een rotte tape en rijp voor de vuilnis. Hij krijgt m niet eens op 0. Maar hij laat ook niet zien wat voor tape er in zit. Misschien is het wel zo'n Chinese type 0 en dan verbaast het me niks.

Zelf stel ik de bias meestal 1 balkje hoger in. Ik vind het kunnen horen van de hoge tonen erg belangrijk (ik hou niet van doffe opnames) en die zijn meestal het eerst de pineut bij afspeelproblemen (verkeerd afgestelde decks, versleten koppen, verkeerde azimuth, ouder wordende tape, etc, of gewoon slechte speakers zoals boomboxen). Bovendien vind ik het geluid gewoon net iets mooier met 1 balkje hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nee hoor, ik heb hier slechts 3 Pioneer decks staan
CT-W208R - basis dubbeldeck
CT-W720R - Met Super Auto BLE, dus die stelt bias, level en eq zelf in op basis van meerdere frequenties (meen 3)
CT-W806DR - Ook met Super Auto BLE, plus met digitale ingang en dus ook ingebouwde DAC *)

Alleen wil ik die 720 nog eens laten reviseren (snaren verpulverd, heb nieuwe al ruim en jaar liggen :X). De 806 mag ook eens nagekeken worden. Deck is in principe prima, al gedemagnetiseerd, maar ergens heb ik het idee dat ie niet helemaal lekker is met mijn oude tapes.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Voor de liefhebbers van platenspelers, in het Radio Historisch Tijdschrift van juni 2021 staat een zeer uitgebreid artikel (11 pagina's) over platenspelers, geschiedenis en techniek, aandrijving, toonarm, element, naald tot optische opnemer.

Aanrader :)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:54:
Nee hoor, ik heb hier slechts 3 Pioneer decks staan
CT-W208R - basis dubbeldeck
CT-W720R - Met Super Auto BLE, dus die stelt bias, level en eq zelf in op basis van meerdere frequenties (meen 3)
CT-W806DR - Ook met Super Auto BLE, plus met digitale ingang en dus ook ingebouwde DAC *)

Alleen wil ik die 720 nog eens laten reviseren (snaren verpulverd, heb nieuwe al ruim en jaar liggen :X).
Schiet maar op; straks zijn je nieuwe snaren ook vergaan.
De 806 mag ook eens nagekeken worden. Deck is in principe prima, al gedemagnetiseerd, maar ergens heb ik het idee dat ie niet helemaal lekker is met mijn oude tapes.
Klinkt als een azimuthprobleem.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 09:36
Vandaag een sony F530ES volgens verkoper 8 jaar geleden werkend weggezet) op de kop getikt en als bonus een sony S570ES (verkoper; die gaat van de week op marktplaats) gekocht. De tuner even getest en die werkte. De versterker gaf weinig sjoege, de relais ging wel over, maar that's it. Ik heb de binnenkant open gemaakt en de nicotine aanslag verwijderd (helaas geen after foto gemaakt, maar ik verwacht dat die nog wel een paar keer open gaat in de komende dagen.... want... mijn oscilloscoop is nog onderweg. Huidige status (source cd speler):
- op de reguliere input gezet; krakend geluid, spelen met de volume knop af en toe helder
- op direct source; beter geluid, nog steeds krakend, maar links en rechts lijken omgedraaid
- op de ingang van de adaptor gezet, ook hier krakend volume spelen, soms, helder
Hoe langer het ding aanstaat, hoe beter het gaat... Ik heb hem nu aan laten staan, normaal volume, cd op repeat.... en kijk ondertussen por-fra

Mijn eerste conclusies;
- volume variabele weerstand heeft te lijden gehad onder een paar jaar stilstaan en nicotine
- dito voor bass-treble-balans
maar links recht omgedraaid... geen idee....
Inspuiten? wat denken jullie?

Ik zie wel dat de versterker gereviseerd is, de elco's zijn vervangen (de kleintjes dan) en een paar schroefjes hadden een andere kleur dan de standaard sony schroefjes en ik miste een schroefje.
Ik heb de schema's en de service manual... dat wordt weinig slapen vanavond....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7712sRUxrrYa2os9PDv-en9KH4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bMPIrEjibEkHu6TrNEzYgdv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHfcKepmSDlohFzoNfZAfILadjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvEJHoTcdlNsPev5rB8lyNPw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0zrxxaiPflJi2c6RKFZyA_RQHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ml5aJe1TemfZGzAfbxDGxv3D.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
@htca Ik denk dat een beetje contactspray al een hoop zou kunnen helpen. Vooral in die volumeknop.
Links en rechts omgedraaid klinkt gewoon als kabels verkeerd aangesloten? Ik denk niet dat slijtage of zelfs nicotine zoiets zou kunnen veroorzaken…

@The Eagle Nice. Ik ben ook wel fan van Pioneer decks. Ik heb zelf een 205R en die klinkt echt top voor een simpel 2-kops dubbeldeck. Een maat van me heeft een beter model (een 6 of 7 series ofzo), en die klinkt ook geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
kozue schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 06:47:
Ik denk dat een beetje contactspray al een hoop zou kunnen helpen. Vooral in die volumeknop.
Links en rechts omgedraaid klinkt gewoon als kabels verkeerd aangesloten? Ik denk niet dat slijtage of zelfs nicotine zoiets zou kunnen veroorzaken…
Die verwisseling was idd een kabel (in mijn enthousiasme). Vwb die contact spray; wat gebruikt de tweaker? Kontakt 60/61/600 al dan niet met naspoeling met ipa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:53
Is die ipa een beloning voor jezelf, voor gedane arbeid?

Als ik me niet vergis is die kontakt 60 een spray die helemaal weer verdampt en geen residu achterlaat. Die gebruik ik naar volle tevredenheid. Die hoef je niet te verwijderen.
kontakt 61 laat een laagje achter. Daar zul je wat gerichter mee moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Of het aangeraden wordt door de echte techneuten weet ik niet, maar ik gebruik de contactspray van WD40. Gewoon bij de bouwmarkt gehaald. Ik heb nooit sporen van residu gezien en al menig krakend knopje mee hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Raymond schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:55:
IPA = Isopropanol Alcohol, niet echt drinkbaar 8)7 (bovendien ben ik van de blauwe knoop wegens gezondheid.... anders had ik wel een goud gele rakker genomen als hij weer doet.
Als ik me niet vergis is die kontakt 60 een spray die helemaal weer verdampt en geen residu achterlaat. Die gebruik ik naar volle tevredenheid. Die hoef je niet te verwijderen.
Ik zie veel verschillende meningen, 60/61/600 WL na spoelen. Sommigen alleen alcohol, ik heb even overwogen om WD40 toe te passen... Maar eerlijk gezegd durf ik dat niet....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik gebruik Kontakt 60 (oxides wegnemen), laten drogen, rinsen met IPA (vuil wegspoelen), opnieuw laten drogen, en dan Kontakt 61 (smeren en anti-oxiderende werking). Zeker voor potmeters (sleepcontact en ring) is smeren belangrijk. Beter is de potmeter openmaken en schoonmaken/invetten, maar dat is niet altijd mogelijk.
Enkel Kontakt 60 gebruiken zou ik niet doen, dat product blijft voor zover ik weet werkzaam en kan op lange termijn de contacten aantasten. Kontakt Chemie zelf raadt ook aan om na een behandeling met 60 na te spoelen met Kontakt WL en dan Kontakt 61. (ik gebruik IPA ipv WL).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kingmace
DatraxZ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:33:
Ik gebruik Kontakt 60 (oxides wegnemen), laten drogen, rinsen met IPA (vuil wegspoelen), opnieuw laten drogen, en dan Kontakt 61 (smeren en anti-oxiderende werking). Zeker voor potmeters (sleepcontact en ring) is smeren belangrijk. Beter is de potmeter openmaken en schoonmaken/invetten, maar dat is niet altijd mogelijk.
Enkel Kontakt 60 gebruiken zou ik niet doen, dat product blijft voor zover ik weet werkzaam en kan op lange termijn de contacten aantasten. Kontakt Chemie zelf raadt ook aan om na een behandeling met 60 na te spoelen met Kontakt WL en dan Kontakt 61. (ik gebruik IPA ipv WL).
Als ik Kontakt 60 gebruik dan spoel ik altijd als eerste na met Kontakt WL omdat die het corrosief effect van de 60 neutraliseert. Daarna spoel ik nog na met IPA en dan smeren met 61, juist dat laagje van de 61 smeert de contacten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 11:05
Je kan ook Tuner 600 spray gebruiken als alles in een oplossing, deze verdampt volledig, anders een combinatie van sprays zoals hierboven aangegeven, ook met perslucht en smeren.

De professionele oplossing is om de schakelaar of potmeter te demonteren en schoon te maken eventueel in een ultrasoon reiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
htca schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:22:
ik heb even overwogen om WD40 toe te passen... Maar eerlijk gezegd durf ik dat niet....
Ik bedoelde ook niet het product wat bekend staat onder de naam WD40 (wat volgens mij een smeermiddel is ofzo?). WD40 is een merk en maakt nog meer naast dat ene product. Die ik heb is gewoon een contactspray van dat merk. Hoe het zich verhoudt tot Kontakt 60, 61, etc, geen idee.

En IPA betekent naast schoonmaakalcohol trouwens ook “indian pale ale”, wat een bepaald soort bier is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
kozue schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:30:

En IPA betekent naast schoonmaakalcohol trouwens ook “indian pale ale”, wat een bepaald soort bier is ;)
I know… inmiddels is er een busje kontakt 600 onderweg, verder staat de ipa (niet het bier) ook klaar… ik hoop wel dat dat de boel red, want potmeters voor deze versterker zijn niet te vinden…

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 19:52

chario2

Chario2 (818126)

Chario2 (818126)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
wow een "red dwarf" design of tenminste scifi invloeden.
heel speciaal setje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
Inderdaad hele bijzonder vormgeving! Super gaaf, deze had ik nog nooit gezien (en wil ik ook wel) :9~

Edit: lees net dat dat die versterker ook nog eens 84 Watt per kanaal aan 8 Ohm levert!

[ Voor 8% gewijzigd door kingmace op 26-06-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:00
Heeft iemand een goede site voor reserve onderdelen van oudere apparatuur? Ik ben op zoek naar een mini tandwiel voor m'n Sharp portable MD recorder maar nergens in de wereld te vinden :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• htca
Er was wel wat meer nodig dan alleen een enkele sessie Tunerspray. Uiteindelijk nog een keer met IPA gedruppeld en vervolgens nog een keer gesmeerd (en flink aantal draaien). Nu geen kraken meer over de pots, daarna nog een aantal losse contacten schoongemaakt (eerst leken me de rotary enocders zich vreemd te gedragen, maar brak contact tussen 2 printplaten)... Rest alleen nog de speaker aansluitingen (nieuwe pluggen onderweg, eens kijken of ik de originele plaat kan hergebruiken of dat ik een nieuw plaatje zal moeten fixen.... Je kan maar van de straat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iJOhlAe2SM--2XEyts7QYjYj_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoPOcsgUfAI17U9OwfH8bulj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51dD_MnyZpXt-rRonc6oeRlZwgc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZAFnA23VR5CLOl8gIpgANoC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MrGHkKsHgMIRwoNzUk9hIz9tes=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yl0sEd3D7JO2ZnxpVVpbkt2n.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 19:52

chario2

Chario2 (818126)

kingmace schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:35:
[...]

Inderdaad hele bijzonder vormgeving! Super gaaf, deze had ik nog nooit gezien (en wil ik ook wel) :9~

Edit: lees net dat dat die versterker ook nog eens 84 Watt per kanaal aan 8 Ohm levert!
bedankt, ik heb er ook nog bijna elke dag plezier van.
Ik heb het setje nu een paar jaar en de versterker heeft inderdaad heerlijk vermogen.
Combineer de set met een nieuwe B&W 606, zoek eigenlijk ook mooie vintage speakers erbij, maar voor nu speelt dit setje heerlijk.

Chario2 (818126)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:53
Raymond schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:55:

Ik heb me vergist, ik gebruik deze:
https://www.onlinekabelshop.nl/contactspray-220-ml

Kontakt chemie prf 6-68
Is me ooit eens aangeraden door een zaak die al lang niet meer bestaat (van alstede uit Enschede)
Doet het idd goed voor waar ik het voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Voor zij die nog een inmiddels redelijk vintage FM/AM Denon tuner zoeken, die van mij kan ik helaas niet meer fatsoenlijk gebruiken wegens belabberde antenne-ontvangst en geen analoog signaal op de kabel meer:
V&A aangeboden: Denon TU-380RD FM/AM Radio

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

letatcest schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:11:
Voor zij die nog een inmiddels redelijk vintage FM/AM Denon tuner zoeken, die van mij kan ik helaas niet meer fatsoenlijk gebruiken wegens belabberde antenne-ontvangst en geen analoog signaal op de kabel meer:
Trucje met gewoon anderhalve meter snoer aan een coax plug al geprobeerd? Werkt bij mij (nieuwbouw woning) perfect :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Wat voor antenne gebruik je?

een starre of een flexibele FM dipool antenne?

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

W000t! Ik heb precies dezelfde! En dankzij jouw post zie ik dus nu een vintage tuner staan i.p.v. een 'normale' tuner. Je wordt bedankt. :+

Verder kan je proberen een FM lintantenne aan te sluiten. Liefst zo eentje.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

@The Eagle @remco_k @MedionAkoya dank allen, ik heb een lint-antenne maar waar de boel tegenwoordig staat, past dat gewoon niet. Over verlengen met een andere coaxkabel had ik nog niet nagedacht, goeie! Maar inmiddels stream ik de radio gewoon via een dongle... (En ja, gewoon de radio aanzetten is sneller, etc etc, maar inmiddels heb ik er geestelijk ook wel afscheid van genomen ;) dus als ik er iemand anders blij mee kan maken...)

Edit: en als ik echt snel de radio in de keuken aan wil zetten gebruik ik een echt vintage Philips FM/en alle andere lw,mw, etc frequenties radio die instant on is :) (zo een, maar dan wit: https://www.radiomuseum.o...la_22rb212_22_rb_212.html )

[ Voor 23% gewijzigd door letatcest op 27-06-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
SniperGuy schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:39:
Heeft iemand een goede site voor reserve onderdelen van oudere apparatuur? Ik ben op zoek naar een mini tandwiel voor m'n Sharp portable MD recorder maar nergens in de wereld te vinden :(
Heb je een fotootje?
Aantal tanden boven / beneden / diameter / hoogte?

Dan kan ik eens in mijn bak met zooi kijken, wie weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

remco_k schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:02:
[...]Verder kan je proberen een FM lintantenne aan te sluiten. Liefst zo eentje.
Zit er in die lint antenne een impedantie transformator oid?
Lint antenne is per definitie 300 Ohm impedantie, sluit je daar een coax stekker van 75 Ohm op aan en op de tuner dan kan het zijn dat door de grote impedantie misaanpassing er veel reflectie van het signaal kan optreden met soms vervelende geluiden op de tuner (echo/ghosting).

Hier worden een aantal alternatieven, balun of impedantie transformator, besproken.
http://www.transistorforu....php?mode=thread&id=33920
Mss had je geluk en geen probleem. Maar het kan wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

letatcest schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:49:
@The Eagle @remco_k @MedionAkoya dank allen, ik heb een lint-antenne maar waar de boel tegenwoordig staat, past dat gewoon niet. Over verlengen met een andere coaxkabel had ik nog niet nagedacht, goeie! Maar inmiddels stream ik de radio gewoon via een dongle... (En ja, gewoon de radio aanzetten is sneller, etc etc, maar inmiddels heb ik er geestelijk ook wel afscheid van genomen ;) dus als ik er iemand anders blij mee kan maken...)

Edit: en als ik echt snel de radio in de keuken aan wil zetten gebruik ik een echt vintage Philips FM/en alle andere lw,mw, etc frequenties radio die instant on is :) (zo een, maar dan wit: https://www.radiomuseum.o...la_22rb212_22_rb_212.html )
Hoezo dat past niet :?
Simelste haakse coaxplug van de bouwmarkt. Kap er af, mag er af blijven. Enkeldraads koperdraadje door de middenpen van de plug en vastschroeven. Dat scheelt qua diepte max 4mm met wat je nu hebt staan, zo niet minder. Draad kan zo lang zijn als je wilt, kwestie van goed leiden en zoeken waar je goede ontvangst hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
letatcest schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:49:

Je kunt natuurlijk ook deze gaan toepassen:
https://www.allekabels.nl...rformance-15-passief.html

Dan heb je geen vallende draad, maar een mooie stijve antenne die je kunt richten op de locatie waar je het beste ontvangst hebt...

Opmerking: er gaat niets boven een echte ouderwetse hark antenne aan mast boven het dak uitstekend... Maar ja, wie wil dit nog anno 2021? Ik zelf zit in een huurwoning en ik denk dat Wonen Limburg (de verhuurder) niet blij gaat zijn als ik weer een hark aan de muur vast maak... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

rcor schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:54:
[...]

Opmerking: er gaat niets boven een echte ouderwetse hark antenne aan mast boven het dak uitstekend... Maar ja, wie wil dit nog anno 2021? Ik zelf zit in een huurwoning en ik denk dat Wonen Limburg (de verhuurder) niet blij gaat zijn als ik weer een hark aan de muur vast maak... ;)
Helemaal eens v.w.b. die buitenantenne. Hadden wij vroeger (<30 jaar geleden) toen ik nog thuis woonde ook en de ontvangst was echt heel veel beter dan met zo'n draadantenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:34

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Het recht heb je overigens wel.... Artikel 10 van het EVRM.

Wel is het zo dat wát je wil ontvangen, niet op een andere wijze (bijvoorbeeld kabel of internet) te ontvangen moet zijn voor je dat recht kunt uitoefenen. Ook moet je een "specifiek belang" hebben; zomaar eisen dat je de Syrische middengoflzender wi ontvangen en je daarvoor een p...hark nodig hebt, gaat dus alleen op als je de rechter ervan kunt aantonen dat je belang hebt bij die Syrische zender.

Zie ook hier.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue

Opmerking: er gaat niets boven een echte ouderwetse hark antenne aan mast boven het dak uitstekend... Maar ja, wie wil dit nog anno 2021?
Ik vind het zelf dan wel weer lekker retro om zo’n ding op je dak te hebben. Zoiets als rondrijden in een klassieke auto. Er zit niks meer op de FM wat ik wil horen, anders had ik er zelf ook wel een. Lekker tussen de zonnepanelen: oud ontmoet nieuw. Ik heb radio altijd wel een fascinerend medium gevonden. Alleen te afhankelijk van een paar aanbieders, voornamelijk commerciële partijen. De buurman van m’n zwager heeft nog een heeel grote hark op z’n dak. Je zou bijna denken dat het een zender is.

Ik heb nog wel een satelliet op m’n schuur, ook al kijk ik al meer dan een decennia geen TV meer (er zit ook geen abo in de ontvanger en hij krijgt dus alleen gratis kanalen). Het ding weghalen is meer moeite dan m laten staan en je weet maar nooit wanneer het handig kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
Ik ben zend amateur en bij mij staat heel het dak vol met van alles en nog wat.

Heel handig als mensen op bezoek komen. Huis met al die antennes en dan ben je er :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:49
Met jullie posting over antennes moet ik terug aan dat huis denken, waar ik vroeger veel passeerde. Je ziet op streetview wel wat ik bedoel. Geen idee waar het voor dient/diende

https://www.google.be/map...hFRIHg!2e0!7i13312!8i6656

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mijn FM radio's op de slaapkamer en de zolder doen het prima met zo'n draadje. Spriet heb ik overwogen maar dan moet de hele cai installatie op de schop, plus ik moet op glasvezel overstappen. In beiden heb ik weinig trek ;)

Toen ik nog thuis woonde (jaren 90) luisterde ik veel naar een lokale illegale zender. Die heb ik laatst terug gevonden, zenden nu via internet uit, ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:00
f2ride2001 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:55:
[...]

Heb je een fotootje?
Aantal tanden boven / beneden / diameter / hoogte?

Dan kan ik eens in mijn bak met zooi kijken, wie weet
Dit is hem:
https://tectronelectronic...pare-parts/ngerh0597afzz/

Diameter 4mm,
lengte 5mm,
hoek van vertanding: onbekend,
aantal tanden 10,
diameter gat 1.75mm

De kans acht ik nihil aangezien dat ding nergens anders dan in Sharp gebruikt wordt. Eigenlijk moet ik een toko hebben die replica's kan maken van nylon, maar ik gok dat het onderdeel daar te klein voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

The Eagle schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:33:
[...]

Hoezo dat past niet :?
Simelste haakse coaxplug van de bouwmarkt. Kap er af, mag er af blijven. Enkeldraads koperdraadje door de middenpen van de plug en vastschroeven. Dat scheelt qua diepte max 4mm met wat je nu hebt staan, zo niet minder. Draad kan zo lang zijn als je wilt, kwestie van goed leiden en zoeken waar je goede ontvangst hebt.
Ik snap wel dat het past als je er een draad aanzet, maar ik heb de boel dus al 'afgeschreven' en zou het tof vinden als iemand die er wel nog serieus mee aan de slag wil dat doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:38
diedie2 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:27:
Met jullie posting over antennes moet ik terug aan de huis denken, waar ik vroeger veel passeerde. Je ziet op streetview wel wat ik bedoel. Geen idee waar het voor dient/diende

Ik denk om die mensen van dat kabel bedrijf te irriteren
Zijn met 4 busjes erop uit om de storing op te lossen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:05

OgWok

U.N.C.L.E.

diedie2 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:27:
Met jullie posting over antennes moet ik terug aan de huis denken, waar ik vroeger veel passeerde. Je ziet op streetview wel wat ik bedoel. Geen idee waar het voor dient/diende

Ha, dat ziet er spannend uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vOI58GdYNrW08QohXcd_WgTz-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ONR6IhAA8xOb2MvqggbLMvoK.png?f=user_large

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

OgWok schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:32:
[...]

Ha, dat ziet er spannend uit!

[Afbeelding]
Da's denk ik de Belgische manier om aan te geven dat je graag kinderen wilt. Nestbasis voor de ooievaar is er al :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat is een hexbeam amateur radio antenne.
Google voor meer details :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:49
Het lijkt eerder iets om aliens aan te trekken dan ooievaars :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

diedie2 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:25:
Het lijkt eerder iets om aliens aan te trekken dan ooievaars :+
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar Belgen graag een kind van krijgen. YKINMK :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Sommige kringlopen zijn wel een beetje in de war. Was vandaag bij Leek in Drenthe, onderweg terug van een weekendje weg, en 1 kringloop had een flinke stapel NOS cassettes liggen. Vooral TDK en Sony. Dus ik al helemaal blij. Totdat ze me vertelde wat ze er voor wilden hebben. €6 voor een TDK D en €10 voor een SA. Een UX was €8 ofzo. Ik weet dat prijzen van cassettes de laatste jaren flink gestegen zijn, maar die kun je zelfs online goedkoper krijgen, en online is altijd al duurder omdat ze een oneindige bron aan klanten hebben en dus niet aan de eerste de beste hoeven te verkopen (ze kunnen wachten tot de gek het er voor geeft). Alsof er iemand daar even op ebay heeft gekeken, door de lijst met tapes heeft gescrolled en de hoogste prijs op het stickertje heeft gezet. Belachelijk. Zo is het internet ook de offline prijzen al aan het verpesten. Mocht iemand nog interesse hebben in overpriced tapes, ze liggen er nog…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
kozue schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:51:
Sommige kringlopen zijn wel een beetje in de war. Was vandaag bij Leek in Drenthe, onderweg terug van een weekendje weg, en 1 kringloop had een flinke stapel NOS cassettes liggen. Vooral TDK en Sony. Dus ik al helemaal blij. Totdat ze me vertelde wat ze er voor wilden hebben. €6 voor een TDK D en €10 voor een SA. Een UX was €8 ofzo. Ik weet dat prijzen van cassettes de laatste jaren flink gestegen zijn, maar die kun je zelfs online goedkoper krijgen, en online is altijd al duurder omdat ze een oneindige bron aan klanten hebben en dus niet aan de eerste de beste hoeven te verkopen (ze kunnen wachten tot de gek het er voor geeft). Alsof er iemand daar even op ebay heeft gekeken, door de lijst met tapes heeft gescrolled en de hoogste prijs op het stickertje heeft gezet. Belachelijk. Zo is het internet ook de offline prijzen al aan het verpesten. Mocht iemand nog interesse hebben in overpriced tapes, ze liggen er nog…
Nou voor die prijzen laat ik ze lekker liggen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
SniperGuy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:45:
[...]

Dit is hem:
https://tectronelectronic...pare-parts/ngerh0597afzz/

Diameter 4mm,
lengte 5mm,
hoek van vertanding: onbekend,
aantal tanden 10,
diameter gat 1.75mm

De kans acht ik nihil aangezien dat ding nergens anders dan in Sharp gebruikt wordt. Eigenlijk moet ik een toko hebben die replica's kan maken van nylon, maar ik gok dat het onderdeel daar te klein voor is.
Ow, de vertanding is ook nog eens schuin... :X
Ik zal vanavond wel eens kijken, maar dat maakt het inderdaad erg lastig. Mijn beste gok zou dan toch 3D printer zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• htca
De revisie is klaar! De speaker terminals ook vervangen. Hij klinkt meer dan lekker in combi met mijn jbl floor speakers. Maar eens kijken wat het volgende project wordt…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Un_4wyhWWtIKz05LrCxfyB_vMt0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQqHT5SraZU0906Q2h8eOQ9I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZwN4TppluSy2x7s_pkyISWawos=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uL33B3ZxL3DnUvngZien6XuM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNmr96tppgl23Brz1CZfLvxwMKQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6o0N26VBGhIJUQZk2fg0xa5.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 36% gewijzigd door htca op 29-06-2021 09:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik ben bezig met enkele vintage analoge audio processors te testen.
De bedoeling is om vinyl naar tape over te zetten, en misschien de audio iets te verbeteren in the process.

De keten is :

(niet vintage) Reloop RP7000
1978 Burwen research/KLH TNE7000a de-clicker
1978 Burwen research DNF1201A de-noiser
1980's BBE 462 sound maximizer
Audio out

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5WlM-ZMA9-iNDMjVAsKbUbwK9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtYYMFQFE9ZvfCbhJ7TrshGc.jpg?f=fotoalbum_large

De 7" single is Marcy Playground - Sherry Frazer (1997, Capitol, "Jukebox only" versie)

Een eerste poging is hieronder te beluisteren:
Sample pre
Sample post

Ben nog niet helemaal tevreden, maar er begint verbetering in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Een ongereviseerde PM310 uit 1981 mag dan na 40 jaar nog steeds zijn hoofdtaak uitvoeren.

Toch heb ik een waslijst aan dingen, waarvan ik te lui ben om deze aan te pakken
- Balance knop maakt slecht contact.
- equalizer-knoppen voelen stroef aan.
- mogelijk ongelijke power levelmeter, weet niet of dit aan de RCA-inputs ligt of de interne trimpots van powerlevel weer geijkt moeten worden.

En nu weer een dingetje
- Brom uit de Tuner-input en dat terwijl de tuner-input niet eens gebruikt wordt.

Op het plaatje zie ik dat aarding van ground bij platenspeler/phono ook voor andere inputs geldt.
Ik zal dan aardingdraad moeten loshalen. (Niet die van netstroom maar van ground bij phono).
Kijken of ie hiermee brom uit de tuner-input wegkrijg.

Edit: Ground verwijderen helpt niet niet... -O- (Rechts van foto)
Edit: Tape out (PM310 to GX600D verwijderen helpt wel. Alleen nu kan ik niets meer opnemen 8)7. Zie links op de foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3rt2auBZN_JO_6YJ_v_yeVma90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VghH0HvzVVpthBDPiqYJy9i6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 30-06-2021 10:43 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
f2ride2001 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:23:
[...]

Ow, de vertanding is ook nog eens schuin... :X
Ik zal vanavond wel eens kijken, maar dat maakt het inderdaad erg lastig. Mijn beste gok zou dan toch 3D printer zijn.
Nog gekeken, maar alleen rechte vertanding, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

MedionAkoya schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:04:
Een ongereviseerde PM310 uit 1981 mag dan na 40 jaar nog steeds zijn hoofdtaak uitvoeren.

Toch heb ik een waslijst aan dingen, waarvan ik te lui ben om deze aan te pakken
- Balance knop maakt slecht contact.
- equalizer-knoppen voelen stroef aan.
- mogelijk ongelijke power levelmeter, weet niet of dit aan de RCA-inputs ligt of de interne trimpots van powerlevel weer geijkt moeten worden.

En nu weer een dingetje
- Brom uit de Tuner-input en dat terwijl de tuner-input niet eens gebruikt wordt.

Op het plaatje zie ik dat aarding van ground bij platenspeler/phono ook voor andere inputs geldt.
Ik zal dan aardingdraad moeten loshalen. (Niet die van netstroom maar van ground bij phono).
Kijken of ie hiermee brom uit de tuner-input wegkrijg.

Edit: Ground verwijderen helpt niet niet... -O- (Rechts van foto)
Edit: Tape out verwijderen helpt wel. Alleen nu kan ik niets meer opnemen 8)7.
(Links op de foto)

[Afbeelding]
Controleer de soldeerverbindingen van de chassisdelen, eventueel even reflowen.

Helpt dit niet? Pak een schroevendraaier en druk/tik voorzichtig met de kunststof achterkant tegen de print. Klinkt als een printbreuk of slechte soldering namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

DatraxZ schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:15:
Ik ben bezig met enkele vintage analoge audio processors te testen.
De bedoeling is om vinyl naar tape over te zetten, en misschien de audio iets te verbeteren in the process.

De keten is :

(niet vintage) Reloop RP7000
1978 Burwen research/KLH TNE7000a de-clicker
1978 Burwen research DNF1201A de-noiser
1980's BBE 462 sound maximizer
Audio out

[Afbeelding]

De 7" single is Marcy Playground - Sherry Frazer (1997, Capitol, "Jukebox only" versie)

Een eerste poging is hieronder te beluisteren:
Sample pre
Sample post

Ben nog niet helemaal tevreden, maar er begint verbetering in te zitten.
Bewaar altijd de orginele, onbewerkte digitalisatie: mocht je het later anders/beter willen doen dan kun je het opnieuw bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

mentalmadnizz schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:25:
[...]

Controleer de soldeerverbindingen van de chassisdelen, eventueel even reflowen.

Helpt dit niet? Pak een schroevendraaier en druk/tik voorzichtig met de kunststof achterkant tegen de print. Klinkt als een printbreuk of slechte soldering namelijk.
Oke, bedankt.... het zal dan de Tape Deck Akai GX600 komen. Daar is zoals eerder beschreven (een hoop berichten terug) Wegvallend geluid en lichte brom. Waarschijnlijk zit dat ding PM310 te irriteren.

Jullie hebben hierop advies gegeven maw
- controleren onder andere elektrische apparaten de GX600 storen,
- controleren in het mechanische deel
- en/of 2SC458 transtoren controleren/vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door MedionAkoya op 30-06-2021 10:42 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Bij een hoop versterkers komt eventueel geluid uit de rec input in het output signaal terecht. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik iets verkeerd om aangesloten had en nog steeds geluid kon horen met afspelen, terwijl opnemen niet werkt (bleken de kabels verkeerd om te zitten). Of misschien zelfs de rec in van de ene bron door het signaal van een andere heen. Ik heb al zo veel vreemde dingen gezien… Dus als het tape deck een brom genereert uit z’n input kun je dat misschien weer terug horen in andere bronnen. Je weet het pas zeker als je al het andere losgekoppeld hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Gisteren deze meegenomen uit de kringloop voor €17,50:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHSCEKGXMhD_H5HbzWiIprU618U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9lx4oXAB0BpDqyRhfSZ5abo.jpg?f=fotoalbum_large
Alles werkt nog prima, behalve het cassettedeck. De pinch rollers zijn helemaal vergaan. De buitenlaag is van de binnenlaag af gevallen en ze zijn compleet onbruikbaar. Dus hij spoelt nog wel bandjes, maar speelt ze momenteel niet meer. De riem zag er nog wel goed uit. Ik zal van de week wel eens nieuwe rollers bestellen.

Maar dat is niet zo’n drama. Ik had m eigenlijk gekocht voor het receiver deel. De cd wisselaar en cassette unit kun je los koppelen en m alleen als radio gebruiken. Ik heb een fm zendertje besteld om muziek naar andere kamers of de tuin mee te streamen, en had een kleine unit nodig waar alleen een setje speakers bij moest en verder nauwelijks plek in neemt. En dat doet ie uitstekend. Er zit nog een rca ingang achterin, zodat je nog iets anders in kunt pluggen ook.

En ja, het moderne ding is om het streamen via bluetooh of andere smartphone-achtige dingen te doen, maar ik vind die bluetooth streamers nogal aan de prijs en radio’s zitten toch overal in. FM is oldschool en dus veel cooler voor iemand die van vintage audio houdt dan die saaie moderne bluetooth meuk :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

De Teac A-7300rx is voorzien van nieuwe caps (Nichicon 5000h@105°C rating)) ,nieuwe snellere opamps (DBX encoder/decoder) en enkele nieuwe BC550 transistoren die de oude 2SC1000's vervangen. (matched pair gezocht uit een set van 10)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdB-G9_2jCcgn5BSUoddHuuHKIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsU4b3UCs0Y3h9rkdC1O1xRM.jpg?f=fotoalbum_large

IC voetjes geplaats, zodat mocht het ooit nodig zijn, de opamps makkelijk kunnen vervangen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJb1fWaLSTTjceCGKmK4dysg_5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XioHdgCvjGdZdauiycZvZ7N.jpg?f=fotoalbum_large

176 componenten in totaal zijn vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JsebDrOh9oiyY1nDbZ_VMl4WlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzd2zZEt7Mv1KXSOfa3JbyUW.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog door de service manual gaan voor calibratie, en dan is het deck klaar voor de collectie :)

[ Voor 19% gewijzigd door DatraxZ op 04-07-2021 18:03 ]

Pagina: 1 ... 116 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6