Acties:
  • +14 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 22:20

royhoi

-

Gister een Sony TA-F808ES opgehaald! Bouw kwaliteit is echt zo goed. Komt als het goed is uit 1993. Straks eens aansluiten en wat betere foto’s maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UViaub7zq7KNPmJWqn6rUyKnzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvjYaOOwrVhWP6oHvdtYaSmv.jpg?f=fotoalbum_large

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
mentalmadnizz schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:30:
[...]

Gaaf, maar dat kastje is te klein voor die Teac :)

Afgelopen week hier bezig geweest op de hobbykamer, heb een nieuw wandrek gemaakt waar ik mijn cassettedecks in kan uitstallen:

[Afbeelding]

Omdat ik ook ieder deck wilde laten afspelen is iedere plank voorzien van een Extron MLS100 programmeerbare audioswitch, op de bovenste plank staat een extra MLS100 om de plank te kunnen selecteren, zo heb ik een 4x4=16 decks audiomatrix. Er gaat een kabelgoot over het plafond naar de andere kant van de ruimte waar de hele wand zit aangesloten op de aanwezige geluidsinstallatie. Met 1 schakelaar is de hele wand aan en uit te zetten :)

Op dit moment staat er:

In dit rek staan:
ITT 8025
Nakamichi Cassettedeck 2
Nakamichi 582
Nakamichi 480
Alpine AL-65
JVC DD-9
BASF D-6234
Teac R-888X
Yamaha KX-1200
Philips N5756
Philips N2543
Sony TC-K60
Akai GX-95mkII
Tandberg TCD-310mkII
Sharp Optonica RT-7100
Grundig CF-5500.

Daarnaast wel in collectie, maar niet in het wandrek:
Technics RS-B965 (in vaste opstelling bij de computer)
Nakamichi Dragon (in vaste opstelling in de woonkamer)
Philips F6622 (defect tandwiel)
Marantz SD-55 (motor defect)

En daarnaast nog wat portable spul zoals een Sony TC-D5PROII en een WM-D6C enzo. Op deze manier blijft het spul langer werken (want het wordt gewoon gebruikt) en het ziet er echt supervet uit, met name in het donker :)
Wat gaaf! :)
Hoe is de Grundig CF-5500? Als kind bleef ik maar kijken naar de lampjes. Die is van 1979 als ik het goed heb?

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Een Citizen CBM-2000 in doos gevonden in de kringloop, ik hoop dat ie werkt.
Productiedatum: 1988

Citizen is volgens mij een horlogemerk en rekenmachinemerk. Net als Casio _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3sDgw3wPWfUq0L_913PAVssmpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCIc978RWrH3n8J4rSUxhsIA.jpg?f=fotoalbum_large

Deze staat nog in de kringloop, Yamaha Cassette Deck KX-393. Ik las jullie over Yamaha's hadden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWEjYT2BVrS2b2RzwMuv5xH5d1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtYTOofmhKvTltOlhoIW1PXn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door MedionAkoya op 30-05-2021 16:54 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Slecht nieuws....die Citizen CD-speler werkt niet.
Gaat niet aan. dus zo dood als een pier.
Ik heb het op netstroom geprobeerd en later op batterijen geprobeerd. Helaas niets hielp.
Wat nog vervelender is is dat er een verbrande soldeergeur vrijkwam.
Ding heeft dus kortsluiting.

Ik zal het dan aan de kringloop terugbrengen, Maar ik ben bang dan zij dit in de kliko gooien. Drama.

[ Voor 9% gewijzigd door MedionAkoya op 30-05-2021 18:01 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:06
MedionAkoya schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:00:
Slecht nieuws....die Citizen CD-speler werkt niet.
Gaat niet aan. dus zo dood als een pier.
Ik heb het op netstroom geprobeerd en later op batterijen geprobeerd. Helaas niets hielp.
Wat nog vervelender is is dat er een verbrande soldeergeur vrijkwam.
Ding heeft dus kortsluiting.

Ik zal het dan aan de kringloop terugbrengen, Maar ik ben bang dan zij dit in de kliko gooien. Drama.
Vervelend, maar op zich klinkt dit niet ongunstig om te repareren. Daarbij helpt het principe 'waar het rookt is de stroom te hoog' in die zin dat er waarschijnlijk een 'groot' onderdeel defect is als je iets kan ruiken, en dat soort defecten zijn vaak relatief eenvoudig op te sporen. Maar goed, dan moet je wel van knutselen houden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:06
MedionAkoya schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:48:

Deze staat nog in de kringloop, Yamaha Cassette Deck KX-393. Ik las jullie over Yamaha's hadden.
[Afbeelding]
Jup, die heb ik ook in mijn kantoor setup van het werk staan... Leuk ding en klinkt als een klok... Voor opnamen te maken heb ik liever een drie kopper, maar voor het afspelen is het een zeer mooi dubbel cassettedeck om te hebben... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Skynett schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:19:
[...]

Vervelend, maar op zich klinkt dit niet ongunstig om te repareren. Daarbij helpt het principe 'waar het rookt is de stroom te hoog' in die zin dat er waarschijnlijk een 'groot' onderdeel defect is als je iets kan ruiken, en dat soort defecten zijn vaak relatief eenvoudig op te sporen. Maar goed, dan moet je wel van knutselen houden.
Er ontbreekt er service manual

Ik kijk of ik dit samen met een repaircafe kan repareren. Mits de maatregelen weer helemaal voorbij zijn.
Want ik zie dat het ding ook SMD's heeft. En SMD vind ik moeilijk.
Het ziet eruit dat die SMD's weerstanden en transistoren zijn. (foto nog maken). Aan de ander kant zitten de Sony IC, condensatoren, diodes en een CD-drive van KSS-162A

Het is toch geen familiestuk. Het kostte 7 euro voor een CD-speler met doos en handleiding en oordopjes en 220volt-adapter.

Omdat er geen interne foto's bestaan van een CBM2000 op internet.
Zie foto. Dit is de onderkant. Het is dus tweezijdig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSl0P0H6mtQ0zhynqYMGttnzSiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yu2eBiPKBZy8eVUwqtc2HbW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door MedionAkoya op 30-05-2021 23:16 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:33

DatraxZ

TrueCrypts Everything

MedionAkoya schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:58:
[...]

Er ontbreekt er service manual

Ik kijk of ik dit samen met een repaircafe kan repareren. Mits de maatregelen weer helemaal voorbij zijn.
Want ik zie dat het ding ook SMD's heeft. En SMD vind ik moeilijk.
Het ziet eruit dat die SMD's weerstanden en transistoren zijn. (foto nog maken). Aan de ander kant zitten de Sony IC, condensatoren, diodes en een CD-drive van KSS-162A

Het is toch geen familiestuk. Het kostte 7 euro voor een CD-speler met doos en handleiding en oordopjes en 220volt-adapter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wn668lPiQmz1nFvEe81eAJmaWW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9nISfaxFf2i0VULwkcK5R4tZ.png?f=user_large

Deze component (transistor denk ik?) ziet er niet 100% fris uit.
Nu zijn er wel meerdere falings methodes voor transistors, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het vaak een defecte diode is die bvb zorgt dat de transistor overbelast wordt. Je kan misschien ook eens aan de andere zijde van het PCB kijken of je daar geen gekke dingen ziet. Is de adaptor nog OK? Komt de correcte spanning er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

DatraxZ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:26:
[...]

[Afbeelding]

Deze component (transistor denk ik?) ziet er niet 100% fris uit.
Nu zijn er wel meerdere falings methodes voor transistors, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het vaak een defecte diode is die bvb zorgt dat de transistor overbelast wordt. Je kan misschien ook eens aan de andere zijde van het PCB kijken of je daar geen gekke dingen ziet. Is de adaptor nog OK? Komt de correcte spanning er uit?
Bedankt, ik zal deze week nog naar kijken. Volgens mij is dat een transistor. Verder zag ik nog componenten die glanzend ereruitzagen ( mogelijk is dit oude flux of het is door hitte gesmolten).

Ik heb een beetje hard hoofd in of mij gaat lukken, aangezien er heel veel Sony componenten opzitten en als ik internet mag geloven zijn Citizen-varianten (de Sony Discmans uit eind jaren 80) hiervan veelal defect met name slechte condensatoren. etc.

[ Voor 9% gewijzigd door MedionAkoya op 31-05-2021 10:06 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

MedionAkoya schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:32:
[...]

Bedankt, ik zal deze week nog naar kijken. Volgens mij is dat een transistor. Verder zag ik nog componenten die glanzend ereruitzagen ( mogelijk is dit oude flux of het is door hitte gesmolten).

Ik heb een beetje hard hoofd in of mij gaat lukken, aangezien er heel veel Sony componenten opzitten en als ik internet mag geloven zijn Citizen-varianten (de Sony Discmans uit eind jaren 80) hiervan veelal defect met name slechte condensatoren. etc.
Er is idd nog touch-up met soldeerdraad aan dit PCB gebeurd. Op sommige plaatsen zie je een gelige verkleuring hiervan.
Als de elco's trough-hole zijn kan je ze eventueel zelf nog redelijk makkelijk vervangen. Ik weet niet over welke soldeer apparatur je beschikt, maar met wat wick en een beetje flux moet het wel lukken om die SMD transistor te vervangen. Maar de fout ligt waarschijnlijk elders (dichtbij die transistor) in het schema.
Diodes kan je zo doormeten op het PCB. Elco's vervang ik per definitie altijd als ik een apparaat reviseer.
Zonder schema is het idd niet echt makkelijk om fouten te zoeken.
Vrij zeldzaam apparaatje toch, het zou wel tof zijn om het weer werkende te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een service manual van een TEAC W880RX cassettedeck..

Dat is een dubbel cassettedeck, autoreverse, dubbele capstan, Dolby B / C / en DBX

Het ding neemt op en speelt goed maar een aantal lampjes en indicatoren op het front werken niet. Ik kan alleen een betaalde versie vinden maar dat is dus ca. 24 USD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 10:57

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Haas schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:46:
[...]

Wat gaaf! :)
Hoe is de Grundig CF-5500? Als kind bleef ik maar kijken naar de lampjes. Die is van 1979 als ik het goed heb?
Ik heb 't ding jaren geleden in zwaar kapotte toestand gekocht, een beetje elektronisch opgelapt, snaar geplakt (geen duurzame oplossing maar goed voor een eerste test) en het tandwiel vervangen door een vervangtandwiel voor een Philips F-nogwat cassettedeck. Daardoor klonk 't loopwerk als een koffiemolen, maar het liep wel, ongeveer.

Wat ik toen vooral merkte was dat 'ie elektronisch onstabiel was, de testtoongeneratoren werkten niet of half, de helft van de tijd klonk 'ie raar en hij nam niet op. Bovendien reageerde hij slecht op de functietoetsen.

Ik heb 'm toen even terzijde gezet, met het idee om hem dan maar een keer weg te doen.

Toen ik die wand af had besloot ik even te kijken wat er nu precies mis mee was. snaar weer vervangen door iets wat ongeveer pastte, afgebroken soldering op een van de motoren gefixed en... Hij doet het eigenlijk echt wonderbaarlijk goed, klinkt ook heel mooi! Heb dus van de week een nieuw passend tandwiel en een juiste snaar besteld. Komende tijd staan die ITT 8025, de Grundig en de Optonica RT7100 op de planning om voorzien te worden van nieuw rubber. Nu al zin in :)

Eergisteren heb ik trouwens de Philips F6622 van een nieuw tandwielsetje voorzien en netjes afgeregeld, die speelt ook weer prima! :)

[ Voor 4% gewijzigd door mentalmadnizz op 31-05-2021 14:03 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:05
Als iemand een originele handleiding wil, dan kan die een pm sturen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/G96DtFzr/DSC-0444.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-06 23:34
joopv schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:22:
Ik ben op zoek naar een service manual van een TEAC W880RX cassettedeck..

Dat is een dubbel cassettedeck, autoreverse, dubbele capstan, Dolby B / C / en DBX

Het ding neemt op en speelt goed maar een aantal lampjes en indicatoren op het front werken niet. Ik kan alleen een betaalde versie vinden maar dat is dus ca. 24 USD
https://www.hifiengine.com/manual_library/teac/w-880rx.shtml

Kun je hier niets mee? Moet je wel even registreren maar op zich gratis

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26

BCC

Ik heb een filmpje gemaakt van het netjes maken van mijn eerder genoemde Sony MiniDisc speler - voor de liefhebber:

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
diedie2 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:35:
[...] https://www.hifiengine.com/manual_library/teac/w-880rx.shtml

Kun je hier niets mee? Moet je wel even registreren maar op zich gratis
Bedankt, maar dat is een user manual en geen service manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:28
https://www.manuals-in-pd...W880RX-TEAC-p-503337.html

Oeps, wordt geld voor gevraagd.

[ Voor 21% gewijzigd door staxas op 01-06-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Ik heb dat verkopen van manuals altijd maar een vreemd concept gevonden. Ze proberen geld te verdienen met een product wat niet van hun is en copyright op zit van de fabrikant van het apparaat. Is het niet illegaal wat ze doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Tja, je hebt ook Service manuals die onvindbaar zijn zoals Citizen CD-speler
De gebruikshandleiding heb ik wel.

Zou het helpen als we de fabrikant zelf gaan benaderen? Punt is...vermoedelijk heeft men hiervan geen pdf-scans van... Wie scant het in? Vooral particulieren. En misschien is de markt daar te klein om van elk handleiding

[ Voor 17% gewijzigd door MedionAkoya op 01-06-2021 14:23 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Over vage merken cd spelers gesproken: iemand wel eens van Denver gehoord? Deze lag nog in plastic bij de kringloop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZvYtvnkBDhAjrc9OuhtSDnQf8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwOfA5tzUK2PM5ttoWkoKaV1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:06
kozue schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:30:
Over vage merken cd spelers gesproken: iemand wel eens van Denver gehoord? Deze lag nog in plastic bij de kringloop:
[Afbeelding]
Als je ergens 5 of 10.000 stuks van besteld kan je elk merk dat je wil er op laten drukken. Zo moet je dit exemplaar ook zien.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Nog een tip voor de mensen die nog een "Vintage" portable CD-speler van goede kwaliteit zoekt:
https://www.amazon.nl/AIW...d=pla-1231382505112&psc=1

Wat mij betreft de enige juiste keus voor een nieuwe portable CD-speler... Ook nog eens een goed merk van weleer: Aiwa...

Helaas failliet gegaan of in ieder geval zo goed als failliet en over genomen door Sony... Zelf had ik na de Sound & Vision audioset een Grundig CDM-700 die daarna opgevolgd werd door een Aiwa NSX-S707:

Afbeeldingslocatie: https://f.aukro.cz/images/sk1597001290706/mikrosystem-grundig-cdm-700-81138514.jpeg
De Grundig CDM-700

Afbeeldingslocatie: https://a1.amlimg.com/YmUyZWI0YzJjNGIyNjJiNjFkNWMwOWMwZjg3MTExMzXJwGBqLfQP2PCPnCd14HpbaHR0cDovL21lZGlhLmFkc2ltZy5jb20vZTUxYTRiNWZlNDI4NzNmM2ZlZjE0MmQxYWVhMjU2MjFlYjMzMDBlNzEyNjMzZjE1NzhiMWY3Yzg2OGI4MjliZC5qcGd8fHx8fHw3MDB4NTI1fGh0dHA6Ly93d3cuYWR2ZXJ0cy5pZS9zdGF0aWMvaS93YXRlcm1hcmsucG5nfHx8.jpg
De Aiwa NSX-S707

Blijft leuk spul en een mooie herinnering aan vroeger... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Die Aiwa is mij persoonlijk veel te flashy met al die lichtgevende knoppen. Ik had zelf een Sony LBT-A190 (denk ik), met een veel ingetogener uiterlijker (alleen zonder de platenspeler, dat was niet iets wat je kocht als tiener in 1996).
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/TB4AAOSwh2xYAlc~/$_86.JPG
Ik heb dit ding al zeker 10 jaar niet meer. Na een tijdje was de CD speler stuk en de cassettedecks dof geworden. Dus alleen de radio deed het nog en daar was ie veel te groot voor. Dus vervangen door een losse versterker en dit ding naar de gemeente gebracht. Nu roept het zien van dit systeem wel weer nostalgische gevoelens op, maar ik weet zeker dat de componenten die ik nu gebruik veel beter zijn, dus meer dan nostalgie is het niet. Ik hoef m niet meer terug iig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
kozue schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:04:
Die Aiwa is mij persoonlijk veel te flashy met al die lichtgevende knoppen. Ik had zelf een Sony LBT-A190 (denk ik), met een veel ingetogener uiterlijker (alleen zonder de platenspeler, dat was niet iets wat je kocht als tiener in 1996).
[Afbeelding]
Ik heb dit ding al zeker 10 jaar niet meer. Na een tijdje was de CD speler stuk en de cassettedecks dof geworden. Dus alleen de radio deed het nog en daar was ie veel te groot voor. Dus vervangen door een losse versterker en dit ding naar de gemeente gebracht. Nu roept het zien van dit systeem wel weer nostalgische gevoelens op, maar ik weet zeker dat de componenten die ik nu gebruik veel beter zijn, dus meer dan nostalgie is het niet. Ik hoef m niet meer terug iig.
Ik vond het als tiener wel wat hebben, die flashy lampjes... Ook vlak voor het slapen gaan deed ik regelmatig het ingebouwde fruit spelletje spelen, wat een tijden waren dat toch...

In dit plaatje zie je in de verte het spelletje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/hOIubmcEHphtyYKLMr5NnU34.jpg

En bijzonder waren de twee microfoon in gangen met karaoke funtie... 2x 140Watt RMS zou de versterker in het ding in theorie moeten kunnen leveren... Of hij dat haalde zonder te vervormen betwijfel ik... Maar voor een miniset klonk het best goed staat mij nog bij... Vindt het nog steeds jammer dat ik hem weggegooid heb in het verleden in plaats van hem eerst proberen te repareren...

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 01-06-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:13

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik had een Technics SL-XP300, nieuw gekocht voor 369 gulden. Hij was eigenlijk 449 gulden maar de zaak die hem verkocht had hem verkeerd geprijsd. Prima ding, alleen was die nog van voor het memory-shock geheugen dus ermee rondlopen was geen succes.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Videopac schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:08:
Ik had een Technics SL-XP300, nieuw gekocht voor 369 gulden. Hij was eigenlijk 449 gulden maar de zaak die hem verkocht had hem verkeerd geprijsd. Prima ding, alleen was die nog van voor het memory-shock geheugen dus ermee rondlopen as geen succes.
Mooie discman Videopac!
Mijn eerste discman was een Audiosonic, geen idee welk model dat was... De tweede discman weet ik wel en dat was een Grundig CDP-180:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/d8/dc/44/d8dc44ff0911be9c839994358bb156d2.jpg

Daarna wilde ik perse iets met anti-shock, maar ik had geen budget en het mocht niet te veel kosten... Dus kocht ik een Tom-tec discman bij drogisterij kruidvat... Model: CDP-2300... Ik heb voor nu even geen foto van het ding, noch een geleend plaatje op internet kunnen vinden... Morgen zal ik als ik tijd heb er een foto van maken (ding is nog steeds in mijn bezit, alleen optisch is hij niet zo mooi meer dankzij de rits van mijn schooltas in die tijd. Hij werkt nog wel probleemloos)...

Tijd vorderde en ik kreeg een echte baan en kon mij wat veroorloven en dus kocht ik een high-end Sony Discman (plaatje geleend van internet, bij mij ontbreekt de AA-batterij houder en ook het opberg tasje):
Afbeeldingslocatie: https://www.stereo2go.com/topic/giveimage.php?image_oid=299937975270165364.large

Ook nog een tijdje een Lenoxx MP-768 gehad... Was de eerste discman die ,volgens de reviews, fatsoenlijk mp3's kon afspelen... Inmiddels niet meer in bezit trouwens...

Last but not at least: via een kringloop winkel kreeg ik ooit na de eigenaar wat geholpen te hebben een Philips discman met 45 seconden antishock cadeau (plaatje geleend van internet):
Afbeeldingslocatie: https://www.koop-plein.nl/uploads/cache/10/httpsimage3marktplatznetdemp000440000022336611jpg-500x500.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:27

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

kozue schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:30:
[Afbeelding]
Denver is het handelsmerk van InterSales. Dat is van oudsher een importeur van electronica, maar richt zich de laatste jaren op het rebadgen van Chinese... euh... rommel. Daar gebruiken ze dus de naam "Denver" voor.

Ligt regelmatig in winkels waar je geen audioapparatuur verwacht te vinden.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
@Heroic_Nonsense Thanks. Heb even rondgekeken op internet en het is blijkbaar een DM-19 van eind jaren ‘00. Niks vintage aan, en waarschijnlijk ook niks kwalitatief goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
Ik had destijds een Philips AX1100

Afbeeldingslocatie: https://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/AX1100_00-IMS-nl_NL?$jpglarge$&wid=960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Ik kom even terug op mijn uitspraak over die Aiwa portable discman... Ik dacht dat dit een vintage NOS CD-speler zou zijn, maar het valt mij op dat deze een usb-draad heeft... Niet iets uit de jaren '90 dus...

Verder kort onderzoek gedaan en geconstateerd dat Aiwa weer terug in Europa is met een gehele line up aan producten inclusief hun oude logo van weleer (niet dat lelijke logo dat Sony op een gegeven moment had bedacht na de overname)... Zie ook hun website: https://eu-aiwa.com/nl/portable-audio/...

Of dit dezelfde kwaliteit als vroeger is weet ik niet, maar het oogt niet zo "made in China" als Denver in ieder geval... Krijg er dus wel een goed gevoel bij... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

rcor schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:21:
Ik kom even terug op mijn uitspraak over die Aiwa portable discman... Ik dacht dat dit een vintage NOS CD-speler zou zijn, maar het valt mij op dat deze een usb-draad heeft... Niet iets uit de jaren '90 dus...

Verder kort onderzoek gedaan en geconstateerd dat Aiwa weer terug in Europa is met een gehele line up aan producten inclusief hun oude logo van weleer (niet dat lelijke logo dat Sony op een gegeven moment had bedacht na de overname)... Zie ook hun website: https://eu-aiwa.com/nl/portable-audio/...

Of dit dezelfde kwaliteit als vroeger is weet ik niet, maar het oogt niet zo "made in China" als Denver in ieder geval... Krijg er dus wel een goed gevoel bij... :)
Zo te zien worden Aiwa's niet meer door Sony geproduceerd maar door Towada Audio :o

[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 02-06-2021 11:30 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

MedionAkoya schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:26:
[...]

Zo te zien worden Aiwa's niet meer door Sony geproduceerd maar door Towada Audio :o
Veel merknamen van fabrikanten die vroeger goede spullen maakten zijn opgekocht door bedrijven die nu onder die namen troep op de markt dumpen. Dat geldt o.a. voor Aiwa en Akai.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ach, verschuivingen zie je overal. Van de Denon WIki:
De naam Denon schijnt af te stammen van een fusie tussen Denki Onkyo en andere bedrijven in 1939. De naam Denon is een afkorting van de oorspronkelijke bedrijfsnaam 'Nippon DENki ONkyo Kabushikigaisha'.
Daar heb je al Nippon, Denon, en Onkyo te pakken. Verder weten we dat Marantz en Denon inmiddels samen zijn, en dat Marantz wat vroeger zelfstandig was ooit door Philips ingelijfd was. Pioneer op zijn beurt is tegenwoordig voor een groot deel van Onkyo en doen ook dingen samen met TEAC. Philips en Grundig deden in het verleden ook veel samen. De naam Grundig bestaat nog steeds, maar daar heb je het mee gehad. Terwijl de tuners uit de jaren 90 800 lijn van Philips onderhuids gewoon Grundig waren.
En dan heb ik het niet eens over de link tussen Panasonic en Technics die er al jaren is.

Overigens, qua speakers is de oude Philips speakerfabriek in Belgie een van de grootste producenten van drivers voor autospeakers en OEM spul ter wereld.

TL;DR: gewoon goed kijken uit welke periode iets stamt en ff wat geschiedenis opzoeken, dan weet je of het iets is. En rommel herken je ook wel - in de jaren 90 is er heel veel gemaakt :+

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 02-06-2021 12:46 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:55
Onkyo staat los van Denon, in elke geval vroeger.
Bij een Japanse fusie in 1939 is er een goede kans dat het bedrijf na WO2 is opgesplitst.
De VS heeft de gehele stuctuur van Japan aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

The Eagle schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:44:
Ach, verschuivingen zie je overal. Van de Denon WIki:

[...]
Overigens, qua speakers is de oude Philips speakerfabriek in Belgie een van de grootste producenten van drivers voor autospeakers en OEM spul ter wereld.
Ah, vandaar dat JVC SP-E35 speakers uit België komen. (vermoedelijk jaren 90)

Marantz is voordat ie door Philips werd ingelijfd... eerst tussentijds ingelijfd door Superscope en later is er een samenwerking aangegaan met Standard Radio of Japan.

Kan wel zeggen dat sommige Marantz-modellen een kopie zijn van Philips of TEAC.
Denk aan TEAC-Cassettedeck/ Marantz SD4051 of een Philips Cd-recorder/ Marantz DR4050

[ Voor 28% gewijzigd door MedionAkoya op 02-06-2021 13:25 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Marcel Br schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:02:
Onkyo staat los van Denon, in elke geval vroeger.
Bij een Japanse fusie in 1939 is er een goede kans dat het bedrijf na WO2 is opgesplitst.
De VS heeft de gehele stuctuur van Japan aangepast.
Onkyo heeft, als ik me niet vergis, nog niet zo lang geleden onder Gibson (van de gitaren) gehangen en maakte deel uit een mislukte diversificatie strategie die bijna de ondergang van dat bedrijf betekende.

Niks nieuws toch dat merknamen opgekocht en enkel nog als label gebruikt worden, dat zie je tegenwoordig in alle markten.
De naam Aiwa heb ik eerlijk gezegd nooit als kwaliteit gezien, in mijn jeugd (jaren 90) waren het toch vooral spullen in het lagere segment. Waar voor je geld, maar nooit high end prestaties. Beetje hetzelfde segment als waar je tegenwoordig die "made-in-china" spullen onder schaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 21:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ach ja. AKAI is wat dat betreft het mooiste voorbeeld. Was ooit topspul, tegenwoordig prul eersteklas.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:45

OgWok

U.N.C.L.E.

rcor schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:21:

Ze kunnen "in China" overigens prima goeie produkten maken. Ja, daar moet je ook iets meer geld voor over hebben. De Aiwa van nu heeft waarschijnlijk heel weinig te maken met de oude Aiwa.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Zoals beloofd de foto van mijn "afgeragde" Tomtec CDP-2300:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/twcF227ga8vkrwDMNnpIx9Loobqc3rlEaz9DnsXzaF7h1FYINptGUfkEWlS0JmYostbUXONy4bpzkAVmxmT1aLdL4Vi6xK0qBGFnFzFHNycZc2tasxdTWDT2VhPEZpmk7vQWpwtiCjw=w2400

Ernstig versleten uiterlijk door de rugzak waar ik hem telkens achter een rits in stopte... Het verleden heeft toch nog wel iets moois als herinnering... :D

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Een nieuw deck voor mijn RTR collectie : een Teac A-7300rx.
Heb vrij lang moeten zoeken naar 1 in zeer goede staat voor een goede prijs (geen Ebay tarieven...)
Deze heb ik geïmporteerd uit Zweden.
Deze ga ik ook volledig restaureren de komende maanden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd2bLF6oscMlhDOMFBA-adAWoEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNcBc8e2IL1rrRN4aL54xVT8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxfsO94cawhdCsrtUTNv4XLIyos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmP2G45coheJAihvH3Vjbsrj.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2T5-BBZjj6TioiLAB10X1cNIhFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbpgIulEfxBQojXUbOAwz448.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:26

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

OgWok schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:15:
[...]

Ze kunnen "in China" overigens prima goeie produkten maken. Ja, daar moet je ook iets meer geld voor over hebben. De Aiwa van nu heeft waarschijnlijk heel weinig te maken met de oude Aiwa.
Volgens Wikipedia is er een amerikaanse Aiwa en een Japanse Aiwa. Die samen in overeenstemming zijn blijkbaar:

https://aiwa.co/blogs/blo...-us-and-japan-unites-aiwa

Geinig.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Heb inmiddels de A-7300rx getest, en alles werkt naar behoren. :)

Er is wel wat werk aan. De covers en buitenste panelen hebben een nieuwe finish nodig, de handvaten vertonen wat oppervlakte roest, en eigenlijk dient alles eens goed gereinigd te worden. Gelukkig zijn er geen krassen oid op de aluminium onderdelen.
Op technisch vlak is er wat werk aan de switches, sommige schakelen niet 100% goed. En er is een volledige recap nodig, want inmiddels zijn de elco's 45 jaar oud. Ik heb een nieuwe set koppen voor dit deck in huis, maar die zijn voorlopig niet nodig. Verder volledig reinigen, opnieuw olie/vet aanbrengen, en volledige calibratie.

Dit deck is enigszins speciaal in de zin dat het het eerste deck met DBX was van Teac, en dat het in samenwerking met Ampex is gebouwd.
De afstelling/calibratie van de DBX decoder is verschillend van deze van mijn X-1000M deck. In elk geval gebruik ik eigenlijk altijd een externe DBX150 (type1) decoder, maar ik ga de interne decoder wel op punt stellen.

Verder is het 1 van de weinige decks van Teac met direct drive capstan, en de gebruikte motor is een non-brushed DC motor, wat bijzonder ongebruikelijk is voor Teac. De bouwkwaliteit/robuustheid is beter dan mijn X-1000M. Het loopwerk is ook afwijkend van hun andere decks.
Verder zijn (bijna) alle PCB's met edge connectoren uitgevoerd, zodat ze makkelijk uit het toestel kunnen gehaald worden. Meteen ook een groot nadeel van dit deck, de connectoren staan er namelijk om bekend dat ze brittle worden over de jaren, en dus kunnen breken. Er is ook een afwijkende maat voor gebruikt (14 posities) en ze zijn echt onvindbaar bij bvb Farnell, Digikey, etc. Mogelijks verbouw ik de connector mount zodat gangbare connectors met 15 posities kunnen gebruikt worden, en dan 1 positie afsluiten.

Het was dan ook geen goedkoop deck in 1975... ongeveer 6000€ vandaag. En het is zeldzaam, zeker in de RX uitvoering, met aparte pre-amp.
Het is ook meteen het grootste en zwaarste deck wat ik bezit, 66cm hoog en 41Kg zwaar !

Weer wat werk voor de boeg de komende maanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@DatraxZ Een paar foto's van de "internals"? Altijd leuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Gaaf, ik ken de A7300 idd, maar de RX versie kom je hier amper tegen. :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nineball
  • Laatst online: 16:09
Ik was al een tijdje op zoek naar een Sony tuner uit de QS serie als aanvulling op de CD en MD spelers die ik al heb van die serie. Vrij lastig te vinden tenzij voor silly money op MP. Denk aan meer dan 100 euro.

Vandaag werd mijn geduld beloond in de kringloop in Diemen. Een puntgave ST-SB920 voor 17,50.

Hele grote blij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V161tj60CUDvP0YMHQJHzwQuez4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1l6mHBIjOCzfb2CRcG4Zb8jl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

nineball schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:09:
Ik was al een tijdje op zoek naar een Sony tuner uit de QS serie als aanvulling op de CD en MD spelers die ik al heb van die serie. Vrij lastig te vinden tenzij voor silly money op MP. Denk aan meer dan 100 euro.

Vandaag werd mijn geduld beloond in de kringloop in Diemen. Een puntgave ST-SB920 voor 17,50.

Hele grote blij!

[Afbeelding]
Mooi! Het lukt me alleen niet om te zien wat voor platenspeler er naast staat. Dus: wat voor platenspeler heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Telt een Sennheiser HD570 ook als vintage? :P Destijds een rib uit mijn lijf voor een scholier van 16 a 190 gulden maar o zo blij mee. Inmiddels wel de oorkussens moeten vervangen met (nep?)leren varianten.

Niet mijn foto:
Afbeeldingslocatie: https://img.canuckaudiomart.com/uploads/large/2108548-84e891da-shure-srh440-and-sennheiser-hd570-headphones.jpg

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nineball
Videopac schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Mooi! Het lukt me alleen niet om te zien wat voor platenspeler er naast staat. Dus: wat voor platenspeler heb je?
Een Micro Seiki DD-35.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAFMM5_gMSm_Wsn_ZfiySLaZT1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rc7lssal7K0fuzK3MDeRcwtn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Videopac schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Deze tuner is overigens voor het zoldersetje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMMOhnbah1ZGqKvMOEw293XHKog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZwXor2ddenWG2geUaSn6bXh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:02:
[...]

Denver is het handelsmerk van InterSales. Dat is van oudsher een importeur van electronica, maar richt zich de laatste jaren op het rebadgen van Chinese... euh... rommel. Daar gebruiken ze dus de naam "Denver" voor.

Ligt regelmatig in winkels waar je geen audioapparatuur verwacht te vinden.
Denver koop je o.a. bij Blokker en in het verleden bij de Kijkshop. Het is een beetje vergelijkbaar met Trust, maar dan voor draagbare audio.

Niet echt speciaal dus.

Over vintage portable cd spelers gesproken, ik heb deze nog steeds op zolder liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c13OYFYd00b2EATcgLE0c6tN74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxNJFeVy6WtQSqUBv7u3nU1v.jpg?f=fotoalbum_large
Een iRiver iMP-450. Het ding heeft heel wat uren gedraaid in mijn studietijd, zat standaard in m'n rugtas (met speciaal vak ervoor), gebruikte gumstick accu's en als die leeg waren, gingen er 2 AA-cellen in de externe houder. En hij werkt nog steeds _/-\o_ (al heeft hij wat moeite met de zwarte CD van Gare du Nord)

Door de jaren heen heb ik heel wat discmans versleten, eerste de versies zonder anti-shock (ik kocht mijn eerste ergens 1995/1996, een Sony D-145) en bijna iedere 2 jaar wel weer een nieuwe omdat de vorige compleet versleten was. En thuis gingen die via de line-in aan de versterker bij gebrek aan een reguliere cd-speler.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

deepbass909 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Denver koop je o.a. bij Blokker en in het verleden bij de Kijkshop. Het is een beetje vergelijkbaar met Trust, maar dan voor draagbare audio.

Niet echt speciaal dus.

Over vintage portable cd spelers gesproken, ik heb deze nog steeds op zolder liggen:
[Afbeelding]
Een iRiver iMP-450. Het ding heeft heel wat uren gedraaid in mijn studietijd, zat standaard in m'n rugtas (met speciaal vak ervoor), gebruikte gumstick accu's en als die leeg waren, gingen er 2 AA-cellen in de externe houder. En hij werkt nog steeds _/-\o_ (al heeft hij wat moeite met de zwarte CD van Gare du Nord)

Door de jaren heen heb ik heel wat discmans versleten, eerste de versies zonder anti-shock (ik kocht mijn eerste ergens 1995/1996, een Sony D-145) en bijna iedere 2 jaar wel weer een nieuwe omdat de vorige compleet versleten was. En thuis gingen die via de line-in aan de versterker bij gebrek aan een reguliere cd-speler.
iRiver was dan weer wel kwaliteit. Ik heb er nog een MP3-speler van liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Videopac schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:19:
[...]

Zeker deze (en z'n iets luxere broertje de iMP-550) golden toen als zo'n beetje de beste discmans die je kon kopen. Zowel in bouwkwaliteit als geluid.
Ik had er vaak een cdrw in zitten vol MP3's.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Videopac schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:19:
[...]

Dat was inderdaad topspul. Hele mooie MP3 spelertjes. Ik heb o.a. een van de Toblerone modelletjes gehad met kleurenschermpje. Batterij ging lang mee en heel goed geluid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
nineball schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:09:

Hele grote blij!

[Afbeelding]
Je moet inderdaad af en toe geluk hebben... Deze tuner heb ik ook in mijn werkkamer setup staan van het werk... Ooit bij de kringloop winkel in het dorp waar ik woon op de kop getikt voor 10 euro... Maar ook 17,50 euro is een zeer nette prijs...

Daarnaast heb ik ook in Sevenum bij kringloop winkel "Oud & Nieuw" een nette goed werkende Akai AT93L gekocht voor 15 euro... Wie die Sony ST-SB920QS al duur vond moet eens naar de prijzen van die Akai kijken: 120 tot 150 euro doen ze gemiddeld op Ebay / Marktplaats... Echt gewoon niet normaal meer...

Dan de kringloop winkel spot van vandaag bij kringloop winkel 2Switch te Venray:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/5XIk4PxWrXtWMxxKVR-JejStUHvzq41rwwxgxlEiN2-PdZM13tvThRzGazWwzaS2ibhRRuT9rppmw1w_lxpxkA28dZ2fCRN-1gWWguwt-Zuvg3QfFhdiISKnAozV0ARwuv5njko017M=w2400
Een Sony CDP-CX55 50+1 CD wisselaar... Voor 34.50 euro ben je eigenaar van het ding... AB ontbreekt, maar dat drukt bij mij de pret in ieder geval niet als ik zoiets zou zoeken... ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

OgWok schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:13:
@DatraxZ Een paar foto's van de "internals"? Altijd leuk!
Zeker!

Dit is de pre-amp : hier zijn de verschillende PCB's zichtbaar (Bias, Play EQ, etc)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX2fZtTOJzAhCqI6Li1yo5BT1eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kcgVQmp8jJl1Hc8u7UOGtBB.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de pre-amp van de ander zijde bekeken :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA1NYBsFk9GolNlE6qinLuUWqIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MF3N5f21kh7SMVD0UAfY0sf1.jpg?f=fotoalbum_large
Hier kan je de beruchte broze connectors zien.

Bij het verwijderen van de flight-case krijg je een intern schema te zien met een overzicht van de verschillende PCB's en hun functie :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSxXy9EXIMRdffocXLBvNxjSK08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltinqypTvqr7TfiLzWJdnFv3.jpg?f=fotoalbum_large
Interessant is dat ook de schema's van de Teac A-7400RX hier op staan. De A-7400RX is de Japan-only variant van de A-7300RX, die een andere versie VU-meter heeft, alsook een extra play head met 2CH voor 4TR. (Zoals bvb een X-1000M). Maar er zit blijkbaar ook een extra PCB in de pre-amp, genaam PPM control. Weet iemand wat dat extra PCB doet?

Hier kan je het interne loopwerk zien van de tape-unit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP6w13AektigjDue9M13C9PDwxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qs9d9JCFJsSLx0Nd4KOmFwjx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNXOLCoauBaJJWJtvjvMoHrY7js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaHM8wTvp0uCuV9EX1eE68P8.jpg?f=fotoalbum_large

De belt voor het telwerk ontbreekt, die is volledig vergaan. Verder valt de enorme DC capstan motor op, alsook de enorme capacitor voor de 2 AC reel motoren..
Het grote wiel rechts onder is de impedance roller.

En het tape path :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frGwwgY9rjgU0CfHRA6VfeRcKRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MVADFSo945awh5DvWNYk11v.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag is de flight case van de pre-amp herspoten, alle chroom gepoetst, alle switches en potmeters kontakt60-IPA-Kontakt61 behandeling gegeven, en begonnen met schoonmaken van de binnenkant van de tape-unit. En een lijst opgemaakt van de te bestellen caps en IC's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 22:03
Op Catawiki is er een veiling van vintage audioapparatuur. Er zitten ook tapedecks tussen.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Inmiddels zijn er al redelijk wat uren werk in de restauratie gekropen.

Chrome onderdelen losgemaakt en opgepoetst. Een deel ervan kan je zien in deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMym08QeKITFLaa_F8cXn47RNMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQPw1VHFURidv2fsz7IrKzfQ.jpg?f=fotoalbum_large

De knoppen, schakelaars, etc losgemaakt en schoongemaakt, het front panel van de preamp schoongemaakt. Alle potentiometers/schakelaars met Kontakt 60/IPA/61 behandeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eh8YP_t9eXMgDWhM25XcafgaG_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSPK0ubBdJYWlPgXQ2Wq31Y4.jpg?f=fotoalbum_large

Het groen uitgeslagen vet van alle bewegende onderdelen die te maken hebben met de pinch roller en tape guide verwijderd en opnieuw ingevet met siliconenvet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfsACp-0WYTthWRvCZ-1vB9A7eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCy5qFM64o5OHemyun5Dwhvy.jpg?f=fotoalbum_large

De impedance roller 'assy schoongemaakt en opnieuw ingeolied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxaPe0o1-TLgpYHMU-nzLIaOQHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mypNcQSNIFWBZ9Nxx2G0GniV.jpg?f=fotoalbum_large

De tapecounter roller 'assy schoongemaakt en opnieuw ingeolied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkOa4ZIzT0EAotASh52E7dlYUTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgsfrKDmgX8flGYdSE5lfsWg.jpg?f=fotoalbum_large

Pinch roller schoongemaakt en voorzien van nieuwe olie. De rubber is aan de harde kant, maar de pinch roller werkt nog wel. Toch nog te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixJzazrhwMW0379_5KXY1Q3sz1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4yj6WSJ2TUHG7qUMipB1beF.jpg?f=fotoalbum_large

De capstan DC motor schoongemaakt; Er zaten voornamelijk rubber resten aan de as, die niet makkelijk loskomen. Dit is een best zware en grote motor, ik heb een wattenstaafje erlangs gelegd ter voorbeeld.
De motor demonteren is makkelijk, 3 vijzen losmaken en eruit schuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CS0iXOPxtydOnO-R_TtYbSvJN60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNkmngSQG7nkscYbVkiJYUE5.jpg?f=fotoalbum_large

De flightcase's zijn volledig gestript en herspoten met Motip Carad mat zwart. Ook zijn de metalen oppervlaktes van het deck volledig gereinigd, en dat was na 45 jaar wel nodig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkuVpYtJuPxRYgjG6yOGlMV0D-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8qpcvL9laRpFXn2oS3lxmbi.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpFgjHuRGVHdReZAJHPlyYGXc_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5adilFdUyUb92ZEXKsigYB1e.jpg?f=fotoalbum_large

De front covers ook gestript en herspoten, je kan links en rechts nog wel een schoonheidsfoutje terug vinden, maar ben best tevreden met het resultaat :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVQLDlyzSgcumpmZxtlu4iaUCZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAKuyrf5rHgAhLrvo7Zk7Flf.jpg?f=fotoalbum_large

Verder is ook het volledige binnenwerk ontstoft/schoongemaakt, dat heeft een uur of 3 gekost.
De volgende stap is alle caps vervangen, wat denk ik best vlot zal gaan omdat bijna alle PCB's modulair met connectors zijn uitgevoerd.

Zo, voldoende foto's voor vandaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-05 12:40
Mooi @DatraxZ !
nu dacht ik dat dit type voor de concertomgeving gemaakt was en voor de reizende musici. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ziet er al heel goed uit @DatraxZ. Weet je al wat je met die krokante connectoren gaat doen? Opknappen of vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26
DatraxZ schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:09:
[...]

Interessant is dat ook de schema's van de Teac A-7400RX hier op staan. De A-7400RX is de Japan-only variant van de A-7300RX, die een andere versie VU-meter heeft, alsook een extra play head met 2CH voor 4TR. (Zoals bvb een X-1000M). Maar er zit blijkbaar ook een extra PCB in de pre-amp, genaam PPM control. Weet iemand wat dat extra PCB doet?
Die ppm drive zal wel voor die andere VU-meters zijn:
https://www.soundonsound....between-ppm-and-vu-meters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

AntoniusDD schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:29:
Mooi @DatraxZ !
nu dacht ik dat dit type voor de concertomgeving gemaakt was en voor de reizende musici. Klopt dat?
Bedankt :)
Het klopt idd dat dit deck "geschikt" was om mee te nemen. De foto op de laatste pagina in de brochure hint hier ook op : klik
Nu is het niet echt een draagbaar deck, de tape unit weeg 28Kg en de pre-amp 13Kg!
OgWok schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:51:
Ziet er al heel goed uit @DatraxZ. Weet je al wat je met die krokante connectoren gaat doen? Opknappen of vervangen?
Thanks ! Wel... ik heb na lang zoeken een pin compatible EDAC connector (model 305-028-500-258 ) gevonden met 14 posities op de juiste pitch, maar moet de afmetingen nog controleren. Het probleem is dat dit specifieke type connector bijna nergens verkrijgbaar is (uit stock), tenzij via US import of tenzij je er ineens 250 van koopt. Connectors met 15 posities zijn veel couranter, maar dan weer net iets te groot, wat een aanpassing aan de connector mount vereist. Binnenkort gaan de PCB's er uit voor de recap, ik ga dan kijken wat de staat is van de connectors.
Bedankt voor de link. Dat zal idd met de VU meters te maken hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Vandaag zag ik cassettes liggen in een echte platenzaak (Pop-eye in Alkmaar). Eentje is blijkbaar een RSD release met bijbehorende prijs. Dat is dan weer een beetje minder (wie wil er €25 voor een cassette betalen? dat kostten ze in hun hoogtijdagen nog niet eens). Maar wel grappig om te zien. Misschien ga ik ooit nog eens geloven dat er inderdaad een cassette revival aan de gang is :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shWuy09v8KbsqxLmry7LU08hFxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwmJUxiOLqjPhEf26Cti6lma.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

kozue schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:34:
Vandaag zag ik cassettes liggen in een echte platenzaak (Pop-eye in Alkmaar). Eentje is blijkbaar een RSD release met bijbehorende prijs. Dat is dan weer een beetje minder (wie wil er €25 voor een cassette betalen? dat kostten ze in hun hoogtijdagen nog niet eens). Maar wel grappig om te zien. Misschien ga ik ooit nog eens geloven dat er inderdaad een cassette revival aan de gang is :+
[Afbeelding]
Ja, en voor die 25 euro krijg je een ferrotape want chrome- en metaltape worden niet meer gemaakt. Ook zal deze release zonder Dolby-ruisonderdrukking op de tape gezet zijn, want dat wordt niet meer gelicenseerd. Dus hoe het klinkt? Vast niet heel goed.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:21:
[...]

Ja, en voor die 25 euro krijg je een ferrotape want chrome- en metaltape worden niet meer gemaakt. Ook zal deze release zonder Dolby-ruisonderdrukking op de tape gezet zijn, want dat wordt niet meer gelicenseerd. Dus hoe het klinkt? Vast niet heel goed.
Want een ferrotape zonder ruisonderdrukking kan niet goed klinken? Heb je al eens naar een écht cassettedeck geluisterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

mentalmadnizz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:54:
[...]

Want een ferrotape zonder ruisonderdrukking kan niet goed klinken? Heb je al eens naar een écht cassettedeck geluisterd?
Tot vorig jaar had ik hier nog een KA7ES (Japanse import) staan. Momenteel helaas alleen DCC-decks.

In verhouding tot chrome en metal vind ik ferro, helemaal zonder R/O, niet erg goed klinken helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Tot vorig jaar had ik hier nog een KA7ES (Japanse import) staan. Momenteel helaas alleen DCC-decks.

In verhouding tot chrome en metal vind ik ferro, helemaal zonder R/O, niet erg goed klinken helaas :(
Je hebt wat meer achtergrondruis, maar afgezien daarvan hoeft een ferrobandje echt niet slecht te klinken. Ik gebruikte vroeger Sony HF-ES bandjes en die waren prima. NB: ik geef absoluut de voorkeur aan chroom (of metal) en ook met ruisonderdrukking, maar zeker met dolby komt het nauw om het natuurgetrouw te laten klinken. Er is meer in het leven dan signaal-ruisafstand.

Je Sony TC-KA7ES is echt een goed deck, wellicht een afstellings-iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Zeer interessante achtergrondinformatie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:21:
[...]

Ook zal deze release zonder Dolby-ruisonderdrukking op de tape gezet zijn, want dat wordt niet meer gelicenseerd.
Hmm interessant, ik dacht dat platenmaatschappijen wel geld hadden om het te duplieren met een Dolby-certified apparatuur uit jaren 90 en 00

Een voorbeeld. Mijn Marantz uit SD4051 (vermoedelijk uit 2008) heeft Dolby B.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ik gebruik geen ruisonderdrukking vanwege uitwisselingsproblemen, en op een goed deck is de ruis toch verwaarloosbaar. Hooguit hoorbaar in stille passages tussen nummers maar daar stoor ik me er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik gebruik wel Dolby, maar vind de ruis ook niet zo'n probleem. Ik gebruik Dolby omdat al m'n tapes dan dezelfde instelling op het deck kunnen gebruiken. Wel handig met een niet zo technische vrouw die ook wel eens een muziekje op wil zetten. Ik heb eigenlijk nooit veel gemerkt van compatibiliteitsproblemen. De enige keer dat ik er wat van merkte was op 1 deck dat niet goed afgesteld stond. En ik heb aardig wat decks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

kozue schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:40:
Ik gebruik wel Dolby, maar vind de ruis ook niet zo'n probleem. Ik gebruik Dolby omdat al m'n tapes dan dezelfde instelling op het deck kunnen gebruiken. Wel handig met een niet zo technische vrouw die ook wel eens een muziekje op wil zetten. Ik heb eigenlijk nooit veel gemerkt van compatibiliteitsproblemen. De enige keer dat ik er wat van merkte was op 1 deck dat niet goed afgesteld stond. En ik heb aardig wat decks.
Dolby C heeft de neiging om te gaan pompen als 'ie niet goed is afgesteld. DBX idem. Dolby B stelt niet zoveel voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Videopac schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:36:
[...]

Je hebt wat meer achtergrondruis, maar afgezien daarvan hoeft een ferrobandje echt niet slecht te klinken. Ik gebruikte vroeger Sony HF-ES bandjes en die waren prima. NB: ik geef absoluut de voorkeur aan chroom (of metal) en ook met ruisonderdrukking, maar zeker met dolby komt het nauw om het natuurgetrouw te laten klinken. Er is meer in het leven dan signaal-ruisafstand.

Je Sony TC-KA7ES is echt een goed deck, wellicht een afstellings-iets?
Het deck had wel wat problemen met de voeding en de aandrijving. Ik sluit niet uit dat er ook afstelproblemen waren op ferro-gebied. ​

Ik denk dat de voorkeur voor ferro/chrome/metal ook wel persoonlijk is hoor. Ik ben zelf 'gewend' aan TDK SA-tapes; daar worden de meeste (Japanse) decks af-fabriek ook op afgesteld. Ik merk(te*) wel verschil tussen SA90 en ferrotapes. Metal was het natuurlijk helemaal, maar die tapes gebruikte ik alleen voor "special occassions".

Mijn 'rant' tegen dit soort RSD-releases is dat men wel de hoofdprijs vraagt (25 euro voor een tape... goedemorgen) en dan mag je IMHO ook wel meer verwachten dan een ferrotape zonder Dolby NR.

*toen ik nog jong was en mijn gehoor nog een een grotere bandbreedte had dan ferrotape :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-05 12:40
Vreemd maar ik merk nog steeds de verschillen van type tape en dolby noise reduction.
Ligt er ook aan dat ik het nog steeds intensief gebruik op mijn Denon DRS 810.
Met een hele selectie onbespeelde cassettes van Maxell en Fuji maak ik regelmatig opnames van mijn playlists via de pC en dat hoort goed. Ook via de echte versterker met luidsprekers.

Overigens er is wel degelijk een revival van de compact cassette in tegenstelling tot @kozue dacht. Net als het oude vinyl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Ik merk nauwelijks verschil tussen tape types. Alhoewel type 2 in theorie beter is, en ik zelf SA's gebruik als standaard tape, klinkt een goede kwaliteit ferric net zo goed of soms zelfs beter dan een type 2. Hangt helemaal van het merk, type en conditie af, maar ook van het opnamedeck. Er zijn genoeg slecht opgenomen type 2's en briljant klinkende type 1's. Aan metals heb ik geen behoefte. Ik denk niet dat ik het verschil zou horen. Ik heb er wel een aantal maar dat is omdat ik ook cassettes verzamel (zoals anderen dat met postzegels doen).

Over verzamelen gesproken: gisteren bij de kringloop een meevaller gehad: een TDK MA-R voor 50 cent ;) Ook een Sony Metal-ES, Fuji Metal Tape, Sony Metal-XR en TDK MA (1979). En een SA 80 (wist niet dat ze in die lengte bestonden), een Denon HD8, en een C15 reel cassette. Er was ook een Nakamichi Metalloy demo tape, maar ik denk dat de vorige eigenaar m verpest heeft. Er zat een plakbandje over kant A dus ik denk dat de originele demo opname overschreven is. Wat er nu op staat klinkt niet bijzonder (mist wat hoge tonen).

Overigens hoor ik al jaren iets over een cassette revival. Maar tot nu geen echt bewijs van gezien. In tegenstelling tot vinyl, dat je nu overal vindt. Iedere serieuze versterker heeft weer een phono ingang, platen liggen bij de Media Markt en de Aldi, en de inkomsten van de platenindustrie uit vinyl zijn die van de CD overstegen. Maar cassettes? Liefhebbers roepen wel eens wat over een revival, maar ik zie ze nog steeds nergens. Ik kan nog steeds geen 5 pack kopen bij de supermarkt, en die 2 voorbespeelde cassettes in een winkel die verder vol ligt met LP's en een kleiner wordend hoekje CD's neem ik ook nog niet zo serieus. Maar een begin is een begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ohja… we houden allemaal van plaatjes geloof ik ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COiFHB8wouCja0Yh1Fo9PZykILE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glbRj2mI431qIMCRV70rlPDe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzDGKB9L3KgwOaZvnM1QhlkDYNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZUfssXXiLzDkXBpZm1ddZAW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86l9w2N4sjqDaGToyc40NHwPg3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXWQbNK6A9QVFTwSfEeYkMRK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
kozue schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:36:
Overigens hoor ik al jaren iets over een cassette revival. Maar tot nu geen echt bewijs van gezien. In tegenstelling tot vinyl, dat je nu overal vindt. Iedere serieuze versterker heeft weer een phono ingang, platen liggen bij de Media Markt en de Aldi, en de inkomsten van de platenindustrie uit vinyl zijn die van de CD overstegen. Maar cassettes? Liefhebbers roepen wel eens wat over een revival, maar ik zie ze nog steeds nergens. Ik kan nog steeds geen 5 pack kopen bij de supermarkt, en die 2 voorbespeelde cassettes in een winkel die verder vol ligt met LP's en een kleiner wordend hoekje CD's neem ik ook nog niet zo serieus. Maar een begin is een begin.
Ik ben wel benieuwd naar hoe dit de afgelopen jaren is geëvolueerd. Zelf check ik pas een paar maanden cassette-releases en wat mij vooral opvalt is dat er best wel veel mainstream artiesten hun muziek op cassette laten uitbrengen. Ik weet niet of dat de afgelopen 10 jaar altijd zo was en ik er gewoon niet van op de hoogte was? Of dat er wel degelijk een kleine revival aankomt... O-)

Ik denk bijvoorbeeld aan artiesten als pakweg Justin Bieber, Billie Eilish, Travis Scott of The Weekend. Artiesten die toch allemaal wel een jonge doelgroep aanspreken. En ook trendy winkels gericht op jongeren die deze cassettes beginnen te verkopen. Zo heeft de Amerikaanse Urban Outfitters website een verrassend grote collectie aan cassettes te koop op hun webshop.

Ik kan me ook voorstellen dat dit vooral vanuit commercieel oogpunt interessant is, omdat je winstmarge op cassette waarschijnlijk behoorlijk hoog ligt. In tegenstelling tot vinyl, wat ook hip is maar (volgens mij) een stuk duurder is om te maken?

Ik blijf in ieder geval lekker veel te veel geld neertellen voor bijzondere cassettes. Laatst Jay-Z 4:44 op cassette gekocht, geniaal album en ook een mooi collector's item voor liefhebbers. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 14:43

D_V

Flabsie schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:53:
[...]

Ik blijf in ieder geval lekker veel te veel geld neertellen voor bijzondere cassettes. Laatst Jay-Z 4:44 op cassette gekocht, geniaal album en ook een mooi collector's item voor liefhebbers. _/-\o_
Hoe is de vormgeving van recente cassette releases? Doen ze nog iets speciaals qua inlays of gekleurde cassettes ofzo? Is wel een medium waar je je creativiteit op los kunt laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

kozue schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:36:
[...]
Er was ook een Nakamichi Metalloy demo tape, maar ik denk dat de vorige eigenaar m verpest heeft. Er zat een plakbandje over kant A dus ik denk dat de originele demo opname overschreven is. Wat er nu op staat klinkt niet bijzonder (mist wat hoge tonen).

[...]
Je bent niet de enige die twijfelt over de geluidskwaliteit van deze demonstratiecassette:

https://imgur.com/gallery/oflZNs6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
@Flabsie Ik ben me inderdaad bewust dat grote namen tegenwoordig weer cassettes uitbrengen. Dat is wel iets van de laatste jaren denk ik. Maar volgens mij zijn dat zeer kleine oplages. 100 stuks misschien? Een schijntje vergeleken bij vinyl, waar een limited edition al een paar duizend exemplaren zijn.

@Heroic_Nonsense 120ųs is inderdaad ongebruikelijk voor metal tapes. Maar dit is een demo tape die meegeleverd werd met Nakamichi decks. Die hadden vaak (meestal?) onafhankelijke tape type en EQ selectie. Ik heb een CR-1 in de woonkamer en dat is het enige deck dat ik heb dat 120ųs op metal kan opnemen. Voor compatibiliteit met andere decks hebben ze de metal notches weggelaten, dus andere decks zien gewoon een type 1 cassette en spelen m zo af. Maar dat zou geen probleem moeten zijn. Hetzelfde trucje kun je ook met chromes. De EQ heeft voornamelijk invloed op hoge tonen en ruisniveau.

Je zou hier wel goede opnames op moeten kunnen maken. Nakamichi label cassettes werden door TDK gemaakt, dus er zal wel TDK MA tape in zitten. Alleen heb je dan een deck nodig met handmatige tapetype keuze wegens het ontbreken van de type 4 hokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

kozue schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:46:
. Ik heb een CR-1 in de woonkamer en dat is het enige deck dat ik heb dat 120ųs op metal kan opnemen.
Bijv. Met een Japanse Cassette deck uit 1980 zou jet toch wel kunnen afspelen? Die hebben vaak compatibiliteit met type iii tapes

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
MedionAkoya schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:59:
Bijv. Met een Japanse Cassette deck uit 1980 zou jet toch wel kunnen afspelen? Die hebben vaak compatibiliteit met type iii tapes
Een 120ųs tape zonder nokjes kun je met elk deck afspelen. Dat zijn gewoon type 1 instellingen. Maar kant B is normaal leeg (op mijne niet meer :+) en bedoeld op zelf iets op te zetten. En dat opnemen is juist het probleem. Als je het dan gelijk wilt houden aan kant A en ook 120ųs op metal wilt doen heb je iets meer nodig dan een deck met type 3 optie. Metals kun je overigens niet met type 3 instelling opnemen, die hebben een sterker signaal nodig dan de andere 3.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nineball
Na de Sony QS tuner die ik laatst vond en die ik zocht, vandaag een ES tuner gevonden die ik niet zocht. Maar ja, voor 9,50 niet laten staan natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoDuU4zkJcpnuYeCG6yxbrKIItA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5q0lkstqmFO6ePooUtH847R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:33
wat een pareltjes allemaal.... ik heb de tijd niet om de kringlopen af te gaan. En als ik er al kom, staat er vaak meuk waarvan je de tranen in je ogen krijgt. Iemand tips voor de omgeving Westland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedie2
zelfde probleem hier. Sommigen lijken wel in de buurt van goudmijnen te wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Deze laatste twee tuners kwamen bij Rataplan vandaan, een keten waarvan ik me regelmatig voorneem om er nooit meer te komen vanwege de absurde prijzen. Maar soms heeft het prijzensticker mannetje daar een off-day en kom je toch weer leuke spullen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56
Het verschilt ook erg per Rataplan. Die in Haarlem heeft amper leuke dingen staan. In Hillegom wel wat meer, maar ook weer net niet dat ik 't zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Hier zijn ook wel rataplannen in de buurt. Paar keer geweest, maar tot nu toe geen succes (behalve wat eighties cd’s🙈) rest trok ik van marktplaats. Maar heb me nu voorgenomen componenten te vervangen voor es exemplaren (Sony) als ik er tegen aan loop

[ Voor 35% gewijzigd door htca op 11-06-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Het verschilt heel erg tussen kringlopen. Ik kom ook zelden bij een rataplan. Die zijn te veel gericht op het verkopen van populaire meuk ipv waar een kringloop naar mijn mening in uit zou moeten blinken: spullen die je nergens anders kunt krijgen. Bekijk ze allemaal een keer in je omgeving en besluit dan welke het leukste aanbod hebben. Een handige site hiervoor is https://allekringloopwinkels.nl/

En je bent ook niet klaar als je 1 keer geweest bent. Het aanbod verandert continu, en zeker de populaire spullen zijn snel weg. Ik kom iedere week wel een keer bij m’n favorieten. Meestal hebben ze niks. Maar de keren dat ze niks hebben worden weer goedgemaakt door die ene keer dat je een MA-R en een stapeltje andere leuke tapes mee kunt nemen voor 50 cent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
@kozue precies dat. Je kunt niet naar een kringloop gaan en verwachten dat je dan iets gaat vinden dat je zoekt. Ik kom in mijn dagelijkse routine vaak langs kringlopen en wip dan even binnen. 9 van de 10 keer niks. Maar die Sony 3000es set voor 27,50 of dat Nakamichi cassettedeck van 7,50 kom je dan toch een keer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Ik weet en ken het principe van de kringloop… ik blijf bezoeken😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GooBall
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-06 20:58
Beste mede-audiofielen,

De afgelopen week ben ik gaan merken dat de rechter speaker van mijn setup met de muziek meegaande verstoring tijdens het afspelen van hogere tonen aan het maken is.(Take Five, Shostakovich no 11, Das Veilchen - Arleen Auger) De verstoring klinkt alsof er bepaalde tonen niet afgespeeld kunnen worden.

Ik heb de woofers, maar voornamelijk de tweeters van beide speakers nagekeken, en nagemeten op ohm, daar was geen verschil in.
Het probleem volgt de speaker, kabel, andere output, zelf nog een ander voor en eindversterker, maar maakt niks uit.

Iemand een idee wat het kan zijn? Toch iets mis met de tweeter? Of is het de crossover die niet voor de tweeter bedoelde signalen naar de tweeter stuurt?

De setup:
Streamer - TIDAL
DAC - Cambridge Dac Magic 100
Voorversterker - Rotel RC-980BX
Eindversterker - Rotel RB1080
Speakers - Audio Physic Virgo III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
htca schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:02:
Ik weet en ken het principe van de kringloop… ik blijf bezoeken😉
Soms als er niks staat ben je ook gewoon blij dat je die troep niet hoeft te kopen. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
@GooBall Volgens mij ben je in het verkeerde topic beland. Dit is het topic voor vintage apparatuur. Dus voor mensen die nog apparaten uit pakweg de vorige eeuw gebruiken, meestal met bijbehorende formaten. Dus niet voor streamers en moderne versterkers.

Maar voor het troubleshooten van problemen swap ik meestal componenten uit om te kijken of het probleem blijft of verdwijnt, zodat je precies het falende component kunt aanwijzen. In principe kunnen problemen overal in zitten, ook in digitale systemen (digitaal is lang niet zo probleemloos als sommigen het doen voorstellen).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• roger is here
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:03

roger is here

duss..

Net even bij de kringloop geweest.
Kwam ik deze phillips cd771 voor de zachte prijs van 6 euro tegen, ja dan neem je m toch mee?
En ik heb al zoveel zooi! :-)

Maar klinkt goed alles werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew0HCZfk5-7MX1kHl2qzwmF7xUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scSPTSW6gYklF44HAWHLHSCq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxnVrcG4OSpuSqDSlfvj-W6-cfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITh0xEhsN2FmiQ7x3gBQpO9I.jpg?f=fotoalbum_large

Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Vandaag weer een filmpje op YouTube van Cassettecomeback voor het eerst sinds lange tijd... Toch wel leuk om te zien dat er weer wat leven in het kanaal zit:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
@rcor Dit is dan blijkbaar z’n “comeback”, na eerder officieel gestopt te zijn met z’n store en cassettefilmpjes ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
kozue schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:44:
@rcor Dit is dan blijkbaar z’n “comeback”, na eerder officieel gestopt te zijn met z’n store en cassettefilmpjes ;)
Ja, dat zouden we wel zo kunnen stellen... Maar ik moet wel toegeven: die TDK MA-XG is toch wel een van de beste cassettes die er zijn... Ik heb er zelf meerdere in bezit en als die nu nog in de wrapper zouden zitten weet ik niet of ik die er wel uit zou halen gezien de bedragen die de gek er tegenwoordig voor over heeft...

Maar mocht ik ooit een mooi partijtje tweedehands tegen komen uit de wrapper voor de juiste prijs, dan wist ik het wel... Mooi gebruiken! ;)

Maar goed, wat zijn cassettes en al die oude spullen nog waard als je zojuist op TV ziet dat het leven ook zomaar ineens ook wel eens voorbij zou kunnen zijn... Pff, Christian Eriksen van het Deense elftal zakt in een, wordt gereanimeerd en uiteindelijk stabiel naar het ziekenhuis gebracht (gelukkig bij kennis)...

Het mag dan wel off-topic zijn, maar op zo'n moment wordt je er ook weer aan herinnerd dat je blij mag zijn dat je nog mag leven... Mijn conclusie: pluk de dag en geniet van alles wat je hebt... ;)

Stay strong Christian...

[ Voor 28% gewijzigd door rcor op 12-06-2021 19:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

evilution schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:01:
Gisteren gescoord:

[Afbeelding]

Next on the list: een setje 22AH587

In het kader van het compacter maken van de geluidsvoorziening :)

Edit: natuurlijk moest hij even open:

[Afbeelding]

Immaculate :9

Volledig discreet gebouwd, geen IC te bekennen :P

Edit: voorlopige combi:

[Afbeelding]

Die CD304 gaat nog vervangen worden door mijn Marantz CD94/DA94 of een CD960/DAC960 van Philips. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de Marantz.
Verder moet er nog een 22AF777 komen. Heb ik ooit van mijn vader gekregen maar is helaas verloren gegaan.

De Phono 1 ingang van de 280 bouw ik om naar CD ingang. Dat is te doen zonder printsporen te onderbreken denk ik. Phono 2 voor de platenspeler, AUX voor Chromecast en tuner voor een tuner. Mogelijk mijn 22FT980 met een buitenantenne.

Bij nader inzien kan ik net zo goed een streaming ding aansluiten wat ook internetradio ondersteunt, dan hoef ik de versterker verder niet te modificeren |:(
De set is inmiddels compleet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K7dFk_n56gldwPyW2tzBq9dpEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nr9QB41QACfhOI0o0mIkmh1L.jpg?f=fotoalbum_large
De platenspeler is uit de nalatenschap van mijn vader. Hetzelfde type platenspeler als ik op 14 jarige leeftijd van hem heb gekregen maar ooit verloren is gegaan. Bedankt Pa!

Edit: en het streaming ding is vervangen door een tulp -> 3,5 mm jack kabeltje om iPad of telefoon op aan te sluiten...

[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 12-06-2021 22:57 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Persoonlijk snap ik de bedragen waarvoor MA-XG’s worden verkocht niet. Ze mogen dan misschien wel heel goed zijn maar als je ziet hoe vaak ze nog langs komen op marktplaats, ebay, etc zijn ze ook niet super zeldzaam. En het blijft gewoon een bandje. Het enige dat je er mee kunt doen is 60 of 90 minuten geluid opnemen. Dus dat moet dan wel een heel bijzondere opname zijn. Ik kan me persoonlijk geen opname voorstellen die €80-100 waard is. LP’s zijn best prijzig, maar nooit zo duur als een MA-XG. Dan kun je beter de LP 2 of 3 keer kopen. CD’s kun je voor een euro bij de kringloop halen. En streaming/mp3 heeft al helemaal geen waarde. Dus misschien eigen opnames dan (van je eigen band ofzo?). Ook niet. Dan kun je beter RTR pakken, daar kun je nieuwe banden voor krijgen voor een tientje of 3. Iedereen weet dat RTR beter klinkt dan cassette. Of het moderne ding doen en het digitaal opnemen ;)

Blijven volgens mij alleen de verzamelaars over als doelgroep. En ik weet dat niet iedereen hetzelfde is en ik dus niet representatief ben voor de gehele groep, maar ik als verzamelaar ben niet van plan ooit €80 neer te leggen voor 1 tape. Uiteindelijk zijn ze allemaal hetzelfde wanneer ze in de collectie zitten. En de verzameling groeit meer van een hoop goedkoopies dan van 1 dure. Persoonlijk wordt ik meer opgewonden van zo’n “Yoko Super Ferric” reel cassette dan van een MA-XG. Die Yoko kon ik nergens vinden op internet. Die is dus zeldzaam en dus bijzonder. Maakt niet uit dat Yoko een brol merk was die goedkope troep maakte, en de j-card al aangeeft slechts tot 16khz te gaan, het ziet er cool uit en bijna niemand heeft m. Dat kan ik van een MA-XG niet zeggen. Die kom je online nog in bosjes tegen. Dus ik wacht wel tot een niets vermoedend persoon er ooit een bij de kringloop dumpt. Of niet. Er ontbreken nog zoveel coole tapes in de collectie dat een MA-XG ook best kan missen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roger is here
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:03

roger is here

duss..

Nu het toch over cassetebandjes gaat hier..
Laatst ook nog deze ergens vandaan.

Denon DRM-500

Hij is dus schijnbaar afgeregeld voor maxell tapes, gedaan in 1998!
Zal s kijken of ik nog zo'n tape heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dti7_sCoHv8UlQnpvYBV-DbO51E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYR7y2LVTW3qEmw9BQV1a4Ey.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edGx83ZoLYQmZWmkTO2adw9bVfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ob7Wf27nhb2LXbUR1AXHNss7.jpg?f=fotoalbum_large

Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.

Pagina: 1 ... 115 ... 168 Laatste