Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:01
MedionAkoya schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:44:
[...]

Het gaat waarschijnlijk om de push switches.
Bij geringe aanraking is er contact en dan weer geen contact.
Ondertussen besluiten de ledlampjes in het midden niet mee te werken of wordt gedempt weergeven met hele mini piekjes en dan ga je weer op knopen rammen en springen de ledjes met 100%.
En heel soms heb je inschakelen vervorming in het geluid...kortom stuk drama, dat mij 5 euro heeft gekost.
Want schuifjes kan je gewoon, lekker schuiven en dan slijt het lekker in en probleem is weg, maar push switches.... :(

[...]

Bruine drab..is toch gewoon lijm? Het ziet er wel slordig uit dat een sliertje lijm een NEC transistor met een kabel verbindt. :+ Ik neem aan dat lijm een isolator is.
Dat bruine spul hebben ze veel te veel van op gesmeerd, Meestal zetten ze de elko's ermee vast aan de pcb, Maar zoveel was echt niet nodig, Als het ouder word kan het wel eens problemen geven dat spul en wat kan gaan geleiden zo schijnt het. Zou het er toch afhalen, Het lijkt nergens op.

Die schakelaars willen meestal wel weer goed werken met een goede behandeling met wat vloeistoffen vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 22:12

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

popie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:55:
[...]

Dat bruine spul hebben ze veel te veel van op gesmeerd, Meestal zetten ze de elko's ermee vast aan de pcb, Maar zoveel was echt niet nodig, Als het ouder word kan het wel eens problemen geven dat spul en wat kan gaan geleiden zo schijnt het. Zou het er toch afhalen, Het lijkt nergens op.

Die schakelaars willen meestal wel weer goed werken met een goede behandeling met wat vloeistoffen vast.
Het is kei en kei hard geworden en ook de bij de NEC transi..pardon het is mogelijk een spanningsregelaar 78m12. Want ik lees 78m...rest is bedekt met lijm. Ik weet niet of ik het eraf wil bikken.

Drama, de service manual klopt van geen kant, daarin wordt de spanning geregeld met complementaire transistors en is de mainbord anders ingericht.

Ik heb twee opties:
1. Schakelaars en schuivers zijn vies
of
2. de inputvoltages is te hoog. CD-speler produceert 2Volt en een normaal apparaat toen in 1985 kwam niet verder dan 0,5 a 0,6Volt. :')

[ Voor 25% gewijzigd door MedionAkoya op 15-10-2020 23:47 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MedionAkoya schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:58:
[Afbeelding]

Een TEAC EQA-20 in werking. mogelijk uit 1985. Ik moet well nog contactspray halen, want de knoppen maken zeer slecht contact en het geluidt klinkt ook heel erg vervormt. Het was ook aangeboden als ongetest. Volgens mij is de vrijwilliger van de kringloop afgehaakt toen ie bij het testen tegen dit probleem aanliep. :'(
Ik hou het nou bij tijdsgenoot. Een Akai EA-A22. Die werkt probleemloos.

En zo ziet een TEAC EQU-20 eruit. Wat IC's van Toshiba en liefs 13 BA4558 opamps. 8)7
En wat bijzonder is, er zit geen glaszekering. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als het ding kortsluiting krijgt. :D

[Afbeelding]

Eronder zit een Marantz DR4050. geen vintage. Want 20 jaar oud.
Wat boven de TEAC staat is ook geen vintage maar een rechargeable portable speaker S315i van Logitech. Ik was te lui om voor een test van beide apparaten een normale stereoversterker te pakken. :o
Dan zit er in mijn Pioneer GR777 toch iets meer. In ieder geval een zut zekeringen :+
[YouTube: Pioneer GR-777 Graphic Equalizer - what's inside?]
Doorscrollen naar 8:50, dan gaat ie pas open. Oh ja, en Russisch.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwemens
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-12-2020
roger is here schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:00:
Leuke aanwinst!

Deze cybernet ca-60 uit de late 70's

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb hem aangehad en geeft een goed geluid!(en de vu meters doen het dan)
Maar er zit ook een pre out op dus is ie nu pre out naar mn quad 303.
Wat wel jamer is is dat dan de vu meters niet meer werken..iemand een idee hoe dat wel kan?

En dan heb ik nog een vraag.. hij heeft dus pre out maar ook een in wat kan daar in?
Verder wat doen die mV knoppen onder aux en phono? zie foto

[Afbeelding]
Meestal vanuit de fabriek zitten er 2 metalen u beugeltjes in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

The Eagle schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Dan zit er in mijn Pioneer GR777 toch iets meer. In ieder geval een zut zekeringen :+
[YouTube: Pioneer GR-777 Graphic Equalizer - what's inside?]
Doorscrollen naar 8:50, dan gaat ie pas open. Oh ja, en Russisch.
Ik zie net dat in mijn Equalizer een "Thermal fuse" in de transformator zit.
De problemen van Equilizer zijn o.a. dat 2Volt van de CD-speler uit 2000 een te grote ingangspanning is.

en dat de ding ploft bij aan en uitzetten. Mogelijk is een van de twee onderdelen defect: een axiale paper in oil capacitor (of het is een axiale MKT condensator) of de Muting IC van Toshiba TA7324 is defect.

Meten is weten, maar ik mag binnen niet solderen. :'(
Alleen buiten en dat kan alleen bij mooi weer....

Opvallend is dat in de service manual dat de (olie)condensator voor 220/240volt een 0,047uf/630V moet zijn. en voor 117 volt een 0,1uf/400v
Er zit nu affabriek een 100k/1kV in :?

Het helpt eigenlijk niet dat de service manual gaat van complementaire transistors op de powerboard, terwijl
ik hier een powerboard met 78xx linear voltage regulator hebt.
Er zijn kennelijk twee versies op de markt. De tekeningen van de board(en) kloppen ook niet. :(

Trein?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 22:51
MedionAkoya schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Ik zie net dat in mijn Equalizer een "Thermal fuse" in de transformator zit.
De problemen van Equilizer zijn o.a. dat 2Volt van de CD-speler uit 2000 een te grote ingangspanning is.

en dat de ding ploft bij aan en uitzetten. Mogelijk is een van de twee onderdelen defect: een axiale paper in oil capacitor (of het is een axiale MKT condensator) of de Muting IC van Toshiba TA7324 is defect.

Meten is weten, maar ik mag binnen niet solderen. :'(
Alleen buiten en dat kan alleen bij mooi weer....

Opvallend is dat in de service manual dat de (olie)condensator voor 220/240volt een 0,047uf/630V moet zijn. en voor 117 volt een 0,1uf/400v
Er zit nu affabriek een 100k/1kV in :?

Het helpt eigenlijk niet dat de service manual gaat van complementaire transistors op de powerboard, terwijl
ik hier een powerboard met 78xx linear voltage regulator hebt.
Er zijn kennelijk twee versies op de markt. De tekeningen van de board(en) kloppen ook niet. :(
Binnen solderen kan geen kwaad, mits je ervoor zorgt dat je een deugdelijk ondergrond hebt die wat schade mag oplopen (bijv. een reststuk van plank hout)...

Dan nog even een tip voor de cassetteband liefhebbers onder ons:
https://unixispower.gitlab.io/jcard-template/

Via deze link kun je zelf J-cards printen voor jezelf opgenomen cassettebandjes... Handig, vooral als de J-card van het bandje kwijt is of beschreven met een pen (of uiteraard voor de mensen die gewoon een mooiere J-card willen ipv handgeschreven tekst op een stukje papier).

Ik heb er inmiddels al een aantal meegemaakt en het werkt ontzettend mooi... Enig dingetje (het enige jammere aan deze tool): de afbeelding die je wilt gebruiken moet niet te groot zijn, anders past het niet en vallen er delen weg van het plaatje / de foto... ;) Hij verkleind zelf de afbeelding helaas niet naar een passend formaat geheel automatisch...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:24

OgWok

U.N.C.L.E.

@rcor Goeie tip voor die J-Cards! Dat zoek ik al een hele tijd.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
OgWok schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:19:
Graag gedeeld... Liep er twee dagen terug per toeval tegen aan en was voor mij een zegen! Ik heb een aantal bandjes waar de J-card ontbreekt en dan is dit een uitkomst, zeker als je ook nog eens een kleuren laser printer hebt die mij nieuw (met volle toners en onderhoudskit) 77 euro gekost heeft... Goedkoper kan ik ze niet maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

OgWok schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:19:
Ik heb er begin jaren 90 zelf een gemaakt in WP51 O+
Moet ik nog steeds ergens hebben. Of het ding nog in de huidige office te openen is durf ik niet te zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

rcor schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 00:13:
[...]

Binnen solderen kan geen kwaad, mits je ervoor zorgt dat je een deugdelijk ondergrond hebt die wat schade mag oplopen (bijv. een reststuk van plank hout)...
Het gaat om de rook dat vrijkomt bij toepassen van loodsoldeer, natuurlijk dat verbrand harskern of Rosin core, maar de geur trekt net als roken van tabak in je kleren en en haren. :X :7

Tafel bij raam zetten en raampje opendoen kan een optie zijn. Dit doen rokers ook vaak. _O-

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:38
rcor schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 00:13:
[...]

Dan nog even een tip voor de cassetteband liefhebbers onder ons:
https://unixispower.gitlab.io/jcard-template/

Via deze link kun je zelf J-cards printen voor jezelf opgenomen cassettebandjes... Handig, vooral als de J-card van het bandje kwijt is of beschreven met een pen (of uiteraard voor de mensen die gewoon een mooiere J-card willen ipv handgeschreven tekst op een stukje papier).

Ik heb er inmiddels al een aantal meegemaakt en het werkt ontzettend mooi... Enig dingetje (het enige jammere aan deze tool): de afbeelding die je wilt gebruiken moet niet te groot zijn, anders past het niet en vallen er delen weg van het plaatje / de foto... ;) Hij verkleind zelf de afbeelding helaas niet naar een passend formaat geheel automatisch...
Dank, komt altijd van pas _/-\o_
Met het freewaretooltje Cassette Printer van Jonessoft kan het overigens ook:

https://www.jonessoft.co.uk/inlayprint.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Maar daar heb je niks aan zonder Windows computers. Die heb ik al heel lang niet meer. Die webtool van rcor werkt overal op.

Ik print nauwelijks jcards (meestal doe ik alleen een handgeschreven label op de zijkant van de case), maar heb er in het verleden wel eens een paar gemaakt voor bepaalde speciale cassettes. En een voor een prerecorded die ik ergens had gevonden maar waarvan de inlay ontbrak (de artwork had ik van discogs :p). Dus ik zal m zeker onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Sinds een dag of 10 weer mijn oude Yamaha M50 eindversterker ('82/'83) uit de kast gehaald. Ging prima.....
2 dagen terug duurde het steeds langer en langer voordat de luidspreker beveiliging afschakelde.
Ook het protection lampje blijft steeds langer branden.

Al alle belangrijke voltages gecontroleerd: ruststroom, instelling voltage eindtrappen, DC offset. Allemaal in orde, dus het is alleen het distorsie veiligheidssysteem en/of de inschakel vertraging.

Ik zoek dus nu een serieuze Yamaha reparateur in de omgeving van het Gooi. Wie weet er iemand cq bedrijf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S51tGtbGY31YNXiLMZAenstePHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVgcmqY7xNhOsJQhFgdfGMrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga ondertussen gewoon door met het hersolderen van de punten die er wat minder uitzien. Ook wordt er op het internet geschreven over de Bison achtige kit die onder de condensatoren zit. Die zou gaan geleiden!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

OgWok schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:17:
Ook wordt er op het internet geschreven over de Bison achtige kit die onder de condensatoeren zit. Die zou gaan geleiden!?
Geleidende lijm? Volgens mij tast het lijm na een tijdje de onderdelen aan, waarbij er corrosie ontstaat. Bij sommige condensatoren zit het overdrukventiel (een gaatje) aan de onderkant. En dan ben je de sjaak. :D

Heb je de relais al gecontroleerd en schoongemaakt?

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@MedionAkoya Ja, de relais zijn (oud), maar ok. Ik ga eens 1 condensator loshalen. Denk niet dat dat het protection lampje uit laat gaan. Zie aan de onderkant van de condensatoren geen vreemde smurrie. Maar dat kan je alleen goed bekijken als ze eruit zijn. Die lijm is wel erg hard geworden, dus dat wordt wel een klus.
Maar goed, mooi werk in deze corona tijden. Het is nog steeds een fijne versterker waar ik graag tijd en aandacht in steek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

OgWok schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:17:
Sinds een dag of 10 weer mijn oude Yamaha M50 eindversterker ('82/'83) uit de kast gehaald. Ging prima.....
2 dagen terug duurde het steeds langer en langer voordat de luidspreker beveiliging afschakelde.
Ook het protection lampje blijft steeds langer branden.

Al alle belangrijke voltages gecontroleerd: ruststroom, instelling voltage eindtrappen, DC offset. Allemaal in orde, dus het is alleen het distorsie veiligheidssysteem en/of de inschakel vertraging.

Ik zoek dus nu een serieuze Yamaha reparateur in de omgeving van het Gooi. Wie weet er iemand cq bedrijf?

[Afbeelding]

Ik ga ondertussen gewoon door met het hersolderen van de punten die er wat minder uitzien. Ook wordt er op het internet geschreven over de Bison achtige kit die onder de condensatoeren zit. Die zou gaan geleiden!?
Volgens

https://nl.yamaha.com/nl/...ice_locator/nl/index.html

is dat

https://www.cerepair.nl/nl/ce-repair-services-home.html

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:45
Met een beetje geluk een ST-GT550 op de kop kunnen tikken, de verkoper vroeg slechts € 10. Ik had al een tuner van Technics, maar voor die prijs kon ik het niet laten liggen. De verkoper zei dat dit soort tuners toch ten dode opgeschreven zijn omdat FM vroeg of laat weg gaat te voordele van DAB/DAB+ en dat hij liever met zekerheid € 10 kreeg dan later heel misschien € 100 (want dat is wat sommige voor dit model vragen). Ik kan hem niet helemaal ongelijk geven maar ik had toch wel meer gevraagd dan dat.
Anyhow, mooi deal voor mezelf *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1ZMvrIqLj5LCKgaULCCuOq5UOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSU0G3daLJ4c0reInQqwcSFC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGFF4IXeVWtzILXqvJO9DBFbLWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2EN4fGwX7XrVcFHJhZlOUBG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWgHDcMUjhm8pJfKaxrI5KLsx8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYJxWUOIZ5IlqpT3kqnirYbY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Dan is de vraag natuurlijk wat je met een tweede tuner moet wanneer je al een goeie hebt, in een tijd dat FM aan het verdwijnen is. De meeste vintage audio werkt nog prima omdat het op zichzelf staande systemen zijn die hun eigen media afspelen, maar radio’s zijn afhankelijk van zenders en daarom niet zo leuk meer als vroeger. Op SW/MW/LW kan ik al nauwelijks meer iets vinden (of komt dat door alle storing van andere signalen in de lucht tegenwoordig?) en FM zal er in de komende jaren wel achteraan gaan.

Laatst ook in zo’n techmoan filmpje, zei hij dat hij bij radio’s vaak comments van Amerikanen krijgt die vragen waarom ie nooit de AM ontvangst test. Z’n antwoord was: “omdat er niks meer op zit hier”...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

kozue schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:47:
Dan is de vraag natuurlijk wat je met een tweede tuner moet wanneer je al een goeie hebt, in een tijd dat FM aan het verdwijnen is. De meeste vintage audio werkt nog prima omdat het op zichzelf staande systemen zijn die hun eigen media afspelen, maar radio’s zijn afhankelijk van zenders en daarom niet zo leuk meer als vroeger. Op SW/MW/LW kan ik al nauwelijks meer iets vinden (of komt dat door alle storing van andere signalen in de lucht tegenwoordig?) en FM zal er in de komende jaren wel achteraan gaan.

Laatst ook in zo’n techmoan filmpje, zei hij dat hij bij radio’s vaak comments van Amerikanen krijgt die vragen waarom ie nooit de AM ontvangst test. Z’n antwoord was: “omdat er niks meer op zit hier”...
Tja, in Den Haag pakt een tuner maar 6 zenders van AM, waarvan slechts één zender goed luisterbaar is.
spoiler:
531 kHz= slecht
1089 kHz= slecht
1341kHz= slecht
1451 kHz= slecht
1458 kHz= slecht

1566 kHz= goed, volgens mij is het Vahon Hindustani Radio

(Getest met Marantz PM310 uit 1981 en cheapass Marantz ST4000 uit 21ste eeuw).

[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 21-10-2020 00:23 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Is ook wel vrij logisch. Als jij een zender op wilt richten, kun je twee dingen doen:
- fors investeren in vergunning, zendapparatuur, antenne en weet ik veel wat en dan alsnog maar baggerkwaliteit qua geluid de ether inslingeren. Of illegaal bezig zijn
- stukkie software downloaden, URL posten en spelen maar. En geen gezeik met vergunningen, agentschappen telecom of weet ik wat, maar meteen volkomen legaal.

Wat zou jij doen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Er is dergelijk wel AM in Groot-Brittannië. Maar misschien niet in zijn woonplaats. :/

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Eerste set elco's zijn eruit. Geen lekkage of andere opvallende zaken. Beetje zwart bij - middelste elco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLITRWbpUCFAq35-DU3SjJDl8Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPHeQcVnPNk5ly8Vusv7U8F7.jpg?%0D%0Af=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFt7PWHhACHJ0almHvwoCcNTTsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fUbWyTpSt2fdXcrLKtIVi9F.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: grote elco's meten in orde. Daarna 3 transistoren en condensator die in het protectie circuit zitten opnieuw gesoldeerd en .......... de M50 werkt weer _/-\o_ Schakelt netjes aan na 4 seconden.
Nu even stevig testen. Misschien ga ik de 3 transistoren de komende dagen nog even doormeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cq_6vI48NS4h-iQEOvZUwLJM5g8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoTq16uYnW5oUaMzS5QpOOGc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door OgWok op 21-10-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

Videopac

Rommelt wat aan.

Voor een tientje zeker een goede koop: het is geen budgettuner. En, ja: FM is aan het verdwijnen en er is best een kans dat tuners uit de gratie raken en dat ze vrijwel niets meer waard worden/blijven (beetje zoals met postzegels gebeurde toen er e-mail kwam en er nauwelijks meer brieven verstuurd werden).

Maar: het blijft gewoon leuk en anders begin je gewoon je eigen FM-piratenzender :)
Is ook weer eens wat anders dan internetradio (waarvan ik trouwens nooit begrepen heb waarom dat via dataverzamelaars als TuneIn en vTuner zou moeten, maar dat is weer een hele andere discussie).

AM heb ik nooit wat mee gehad, daar is de geluidskwaliteit me echt te slecht voor.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ik vond het in de jaren 90 leuk om naar piratenzenders te luisteren. Dat was allemaal niet zo professioneel en daarom een stuk geiniger om naar de luisteren dan die commerciele zenders die iedere dag hetzelfde draaien. Soms hadden ze een nieuwe CD en zetten ze die gewoon aan op repeat zonder er overheen te praten. Dan kon je nummers opnemen in volle lengte _/-\o_ Soms waren 2 piraten tegen elkaar aan het praten over de FM en hoorde je alleen 1 kant van het gesprek :+ (of je moet er een tweede radio bij pakken natuurlijk)

Na een tijdje is dat piraten concept gewoon gestorven denk ik. Het was wel lastig want ze waren meestal uit de lucht dus je moest echt expliciet checken of ze op dat moment bezig waren. En het werd ook door de politie in de gaten gehouden volgens mij. Maar nu nog een piratenzender beginnen? Om je eigen muziek te horen? Dan heb je betere kwaliteit als je het hele FM gebeuren er tussenuit laat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

kozue schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:08:
Ik vond het in de jaren 90 leuk om naar piratenzenders te luisteren. Dat was allemaal niet zo professioneel en daarom een stuk geiniger om naar de luisteren dan die commerciele zenders die iedere dag hetzelfde draaien. Soms hadden ze een nieuwe CD en zetten ze die gewoon aan op repeat zonder er overheen te praten. Dan kon je nummers opnemen in volle lengte _/-\o_ Soms waren 2 piraten tegen elkaar aan het praten over de FM en hoorde je alleen 1 kant van het gesprek :+ (of je moet er een tweede radio bij pakken natuurlijk)

Na een tijdje is dat piraten concept gewoon gestorven denk ik. Het was wel lastig want ze waren meestal uit de lucht dus je moest echt expliciet checken of ze op dat moment bezig waren. En het werd ook door de politie in de gaten gehouden volgens mij.
Klopt: de radiocontroledienst.
Maar nu nog een piratenzender beginnen? Om je eigen muziek te horen? Dan heb je betere kwaliteit als je het hele FM gebeuren er tussenuit laat ;)
Ja, maar: je wil toch je tuner nog kunnen gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Videopac op 21-10-2020 13:13 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Videopac schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:11:
Ja, maar: je wil toch je tuner nog kunnen gebruiken?
Haha, true!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Leuke combinatie van vintage zaken trouwens. De multi-cassette spelers werden veel door piraten gebruikt. Met een zender, een volgespeelde multi cassettedeck kon je de hele dag uitzenden zonder dat je zelf aanwezig moest zijn. Dat scheelde een boel pakkans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Welk DAB to FM-module is geschikt voor een FM-tuner?
Dan ben ik alvast op voorbereid (ding zal wss duurder zijn dan een tuner zelf..... :'( )

Een Marantz ST4000 kostte mij slechts 10 euro met handleiding (AB zat er niet bij, volgens mij ook niet standaard)

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zie ze wel voor auto's, maar die hebben natuurlijk minder aansluitingen. Voor audio thuis kun je ook met een tulpaansluitinkje aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:01
diedie2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:17:
Met een beetje geluk een ST-GT550 op de kop kunnen tikken, de verkoper vroeg slechts € 10. Ik had al een tuner van Technics, maar voor die prijs kon ik het niet laten liggen. De verkoper zei dat dit soort tuners toch ten dode opgeschreven zijn omdat FM vroeg of laat weg gaat te voordele van DAB/DAB+ en dat hij liever met zekerheid € 10 kreeg dan later heel misschien € 100 (want dat is wat sommige voor dit model vragen). Ik kan hem niet helemaal ongelijk geven maar ik had toch wel meer gevraagd dan dat.
Anyhow, mooi deal voor mezelf *O*

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Staat de tuner nog netjes op frequentie? , en hoe loopt de rds? Vaak verlopen deze tuners best wel wat, en hoe is de tuning knop? Vaak moeten die ook uit elkaar om te reinigen omdat ze amper meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:20
OgWok schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:41:
Eerste set elco's zijn eruit. Geen lekkage of andere opvallende zaken. Beetje zwart bij - middelste elco.
Je bedoelt toch niet de zwarte markering van de - aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
Videopac schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:40:
[...]

Voor een tientje zeker een goede koop: het is geen budgettuner. En, ja: FM is aan het verdwijnen en er is best een kans dat tuners uit de gratie raken en dat ze vrijwel niets meer waard worden/blijven (beetje zoals met postzegels gebeurde toen er e-mail kwam en er nauwelijks meer brieven verstuurd werden).

Maar: het blijft gewoon leuk en anders begin je gewoon je eigen FM-piratenzender :)
Is ook weer eens wat anders dan internetradio (waarvan ik trouwens nooit begrepen heb waarom dat via dataverzamelaars als TuneIn en vTuner zou moeten, maar dat is weer een hele andere discussie).

AM heb ik nooit wat mee gehad, daar is de geluidskwaliteit me echt te slecht voor.
Ja, meer dan 10 à 15 euro had ik zeker niet gegeven, daar ik inderdaad al een tuner heb.

Maar zoals Videopac al zei: dit is geen budgettuner, maar een volwaardige klasse AA van Technics (ja ik ben fanboy van dit merk). Heeft trouwens ook RDS, heeft m'n andere niet. Vind hem trouwens iets beter in het geheel passen omdat ie ook van brede chrome-voeten heeft zoals al m'n andere Technics-componenten. Komt trouwens ook goed uit dat deze tuner ongeveer dezelfde diepte heeft van m'n EQ, zal ook wat stabieler staan (huidige is opvallend minder diep en past maar net)
Puur op gehoor zal er allicht geen tot heel weinig verschil zijn, maar ach, het oog wil ook wel wat ;-)

Best wel jammer dat Technics nooit een DAB+ tuner heeft gemaakt (wel gewone DAB maar dat wordt in België niet meer gebruikt)

Ik weet nog dat als ik klein was m'n pa wel eens durfde switchen naar 1 of andere Nederlandse zender op
de AM (radio 10 gold was er 1 van als ik me niet vergis)

@popie ik moet nog wat meer testen (nog niet veel tijd gehad) maar op eerste zicht en gevoel kon ik geen enkel defect of mankement vinden, zien of horen. Ik had inderdaad op internet gelezen dat de tuning knop stroef durft worden door ouderdom, maar daar heb ik niets van gemerkt.

[ Voor 36% gewijzigd door diedie2 op 21-10-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

jeronimo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Je bedoelt toch niet de zwarte markering van de - aansluiting?
Nee ik bedoel een kleine zwarte veeg op de printplaat, niet de - markering op het elco pootje.
Elco's zijn in ieder geval schoon en droog aan de onderkant en de gemeten capaciteit is in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Ik heb zelf 2 losse tuners hier in bezit:
- Sony ST-SB920QS
- Akai AT93L

De een stamt uit de ena hoogste serie van Sony en de ander is het topmodel tuner van Akai eind jaren 80 begin jaren 90... Geven beiden een zeer mooi geluid, beter dan welke DAB+ tuner dan ook (en ja daar heb ik er ook een aantal van, waaronder in mijn auto in mijn autoradio van Kenwood)...

FM zal helaas gaan verdwijnen inderdaad, maar is wel velen malen beter dan DAB+ geluidstechnisch gezien... DAB+ klinkt behoorlijk gecomprimeerd en daardoor klinken zenders die op de FM hun zaakjes op orde hebben op DAB+ slecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

rcor schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:58:
Ik heb zelf 2 losse tuners hier in bezit:
- Sony ST-SB920QS
- Akai AT93L

De een stamt uit de ena hoogste serie van Sony en de ander is het topmodel tuner van Akai eind jaren 80 begin jaren 90... Geven beiden een zeer mooi geluid, beter dan welke DAB+ tuner dan ook (en ja daar heb ik er ook een aantal van, waaronder in mijn auto in mijn autoradio van Kenwood)...

FM zal helaas gaan verdwijnen inderdaad, maar is wel velen malen beter dan DAB+ geluidstechnisch gezien... DAB+ klinkt behoorlijk gecomprimeerd en daardoor klinken zenders die op de FM hun zaakjes op orde hebben op DAB+ slecht...
DAB+ kan goed klinken, maar er is gekozen voor lagere bitrates zodat er meer zenders in het frequentiespectrum gepropt konden worden en er meer geld uit de veiling opgehaald kon worden. Kwantiteit boven kwaliteit dus.

Toevoeging: FM kan inderdaad heel erg goed klinken en is zeker meer dan goed genoeg voor de gemiddelde luisteraar (auto, telefoon, Sonos, ...).

[ Voor 7% gewijzigd door Videopac op 22-10-2020 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:31

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik heb alleen nog een Revox B260-S tuner, en die laat wel redelijk horen waar FM toe in staat is. Ik merk wel dat sinds de push naar DAB+, FM veel minder is gaan klinken en de ontvangst ook slechter is geworden. Wat mij betreft is DAB+ al ruimschoots ingehaald door streaming en eigenlijk gewoon overbodig.

En als FM straks helemaal uit de lucht is moet ik maar zelf aan de slag met mijn Sound Technology 1000A en 1100A FM testset :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Even de cassetteliefhebbers hier porren: https://www.marktplaats.n...-audio-en-toebehoren.html voor 250 euro
300 cassettes tdk maxel Sony waarvan de meeste metaal tapes zijn tevens een pioneer casette deck ct s910 waarop alle bandjes zijn afgeregeld hij speelt super af opnemen niet tevens een dual platen speler en eentje voor onderdelen
Da's voor de tapes volgens mij geen geld, en die Pioneer is een high end deck wat je na een kleine revisie voor 150-200 de deur uit kunt doen (zou ik zonde vinden als je dat doet, want kan zich meten met een Naks, maar dat terzijde ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Hij is al weg. Jammer, Schagen is best in de buurt ;)
Maar als het 300 tapes waren waarvan een hoop metals vrees ik dat ze bij een flipper zijn beland en je ze binnenkort in kleine hoeveelheden weer terug ziet op MP :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Er is hier in het forum toch ook een reparateur besproken die ergens in Noord Holland woont en die serieus werk levert. Wie weet wie dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

mentalmadnizz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:05:
Ik heb alleen nog een Revox B260-S tuner, en die laat wel redelijk horen waar FM toe in staat is. Ik merk wel dat sinds de push naar DAB+, FM veel minder is gaan klinken en de ontvangst ook slechter is geworden. Wat mij betreft is DAB+ al ruimschoots ingehaald door streaming en eigenlijk gewoon overbodig.

En als FM straks helemaal uit de lucht is moet ik maar zelf aan de slag met mijn Sound Technology 1000A en 1100A FM testset :)
Inderdaad, FM is het laatste decennium kwalitatief behoorlijk minder geworden, men heeft geen aandacht meer voor kwaliteit en er zijn steeds meer zenders in de beschikbare bandbreedte gepropt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Videopac schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:09:
[...]

Inderdaad, FM is het laatste decennium kwalitatief behoorlijk minder geworden, men heeft geen aandacht meer voor kwaliteit en er zijn steeds meer zenders in de beschikbare bandbreedte gepropt.
Bedoel je niet DAB+ ipv FM? FM heeft geen bandbreedte, FM heeft alleen frequenties en daar valt niet zo veel op af te dingen. Je kunt technisch gezien geen 2 zenders op 1 frequentie kwijt. Ik heb zelf juist het idee dat er veel minder zenders te ontvangen zijn dan vroeger. Vroeger (jaren 90, toen ik redelijk actief radio luisterde) zat er om de 0.4mhz een zender, nu om de 1mhz als je geluk hebt. En lokale stations zijn volgens mij sowieso verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
90% van de FM / DAB+ radioluisteraars zit in de auto. Wat moet je met hi-end huiskamerkwaliteit audio in een auto?
Dat is alleen lastig - zit je de hele tijd aan de volumeregelaar te draaien en zo.

[ Voor 31% gewijzigd door joopv op 23-10-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:23
joopv schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:47:
90% van de FM / DAB+ radioluisteraars zit in de auto. Wat moet je met hi-end huiskamerkwaliteit audio in een auto?
Dat is alleen lastig - zit je de hele tijd aan de volumeregelaar te draaien en zo.
Of is bejaard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het gaat dan ook niet primair om de kwaliteit (al is het dan CD kwaliteit en is de weergave afhankelijk van het bordkarton in je deuren :P ). Het gaat er om dat de ontvangst digitaal is, en daarmee storingsvrij. Het signaal is binar te noemen: het is er of het is er niet. Dus geen storing onderweg, hooguiteen signaal wat ineens helemaal weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Je kunt wel degelijk enige vorm van kwaliteit in de auto krijgen hoor. Natuurlijk, er is veel omgevingsgeluid, maar dat is er thuis ook genoeg, vooral als je kinderen hebt. Met de speakers in mijn auto vind ik de radio niet om aan te horen ivt de ingebouwde ipod functie. Radio klinkt levenloos met die overdadige compressie. Maar goed, daar zou DAB of een hogere bitrate natuurlijk ook niks bij helpen...

[ Voor 5% gewijzigd door kozue op 23-10-2020 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

kozue schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

Bedoel je niet DAB+ ipv FM? FM heeft geen bandbreedte, FM heeft alleen frequenties en daar valt niet zo veel op af te dingen. Je kunt technisch gezien geen 2 zenders op 1 frequentie kwijt. Ik heb zelf juist het idee dat er veel minder zenders te ontvangen zijn dan vroeger. Vroeger (jaren 90, toen ik redelijk actief radio luisterde) zat er om de 0.4mhz een zender, nu om de 1mhz als je geluk hebt. En lokale stations zijn volgens mij sowieso verdwenen.
Ik was niet duidelijk; bedoelde vrijgegeven frequentiespectrum (88-108MHz). Volgens mij kun je theoretisch wel 2 zenders op 1 frequentie hebben: de een horizontaal, de ander vertikaal gepolariseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Hoe zijn de reparatie ervaringen met DP Audio uit Enschede?

Paar maanden geleden een Revox B215 aangeboden bij AudioService in Elst en ben daar niet erg van onder de indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
OgWok schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:11:

Paar maanden geleden en Revox B215 aangeboden bij AudioService in Elst en ben daar niet erg van onder de indruk.
Goede ervaringen mee gehad: in 2015 / 2016 heb ik daar mijn bandrecorder ter reparatie aangeboden. Ik kreeg een keurige e-mail met daarin omschreven welke mankementen ze aangetroffen hadden en wat er moest gebeuren om hem weer spelend te krijgen inclusief de reparatie prijs...

Daarbij geen garantie dat hij langdurig blijft werken omdat de overige componenten niet aangepakt worden...

Verder krijg je dan nog een aantal extra opties, waarbij de speler steeds meer vernieuwd wordt tot een volledige revisie toe, ook hier worden de meer prijzen keurig vernoemd...

Ik heb ik toen gekozen voor een volledige revisie en dat was niet goedkoop staat mij bij... Wat het mij exact gekost heeft weet ik zo niet meer... Maar ze weten daar alles en zijn zeer kundig...

Ik kan niets anders dan ze van harte aanbevelen...

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 24-10-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Iemand nog een paar grote Japanse luidsprekers? Slechts 46 euro:
https://www.marktplaats.n...f45858348653497f50331cdbd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ik zou dat scheidingsfilter wel eens willen zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Kenwood kennende zou dit wel eens goed kunnen gaan klinken... Wel erg groot, maar ja, ik ben met mijn Erres TA-5426 speakers niet anders gewend... Hoewel, deze zijn volgens mij toch een flink stuk groter... Of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Komende huishoudbeurs staan ze er ook >:) Mijn laatste ervaring met Japanse boxen waren Sony's. Het scheidingsfilter was één bipolaire elco. Tweeter was piezo en die was stuk.....

Ja, als de Japanners willen, kunnen ze goeie speakers maken.

De SS-5050 Carbocon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrSi-AcC8WSGeJDuiCQKt65M8c4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C0glL3uMcweXfgzMlZKHzZeS.jpg?f=user_large

Edit: overigens nog een reparateur voor mijn Yamaha M50 gevonden in Soest. Audioreparatie.nu.
Iemand daar ervaring mee?

[ Voor 29% gewijzigd door OgWok op 25-10-2020 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Das de reparatiesite van hifistereo.nl. Referenties hier: https://www.hifistereo.nl/referenties/1/index.html :)

Ik kom ook https://www.wilbert.nl/reparatie-en-service/reparatie nog tegen daar in de buurt.

Maar zat jij zelf niet in de regio Den Bosch? Heb zelf goede ervaringen met Vintro Media in Best iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:23
OgWok schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:47:
[...]

Komende huishoudbeurs staan ze er ook >:) Mijn laatste ervaring met Japanse boxen waren Sony's. Het scheidingsfilter was één bipolaire elco. Tweeter was piezo en die was stuk.....

Ja, als de Japanners willen, kunnen ze goeie speakers maken.

Edit: overigens nog een reparateur voor mijn Yamaha M50 gevonden in Soest. Audioreparatie.nu.
Iemand daar ervaring mee?
De Kenwood van de huishoudbeurs is een Engels bedrijf, de Kenwood voor dit topic is Japans, ze hebben slechts de naam gemeen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kenwood_Limited
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kenwood_Corporation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

The Eagle schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:26:
Das de reparatiesite van hifistereo.nl. Referenties hier: https://www.hifistereo.nl/referenties/1/index.html :)

Ik kom ook https://www.wilbert.nl/reparatie-en-service/reparatie nog tegen daar in de buurt.

Maar zat jij zelf niet in de regio Den Bosch? Heb zelf goede ervaringen met Vintro Media in Best iig.
Ja, dat klopt. De recenties had ik al doorgebladerd. Zit zelf in Hilversum.
In Den Bosch heb ik een Quad 34, 306 en 2 Kef 104/2's gekocht.
Wilbert ziet er iets "duurder" uit. Best en Deventer zijn voor mij wel uit de richting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

martyw schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:19:
[...]

De Kenwood van de huishoudbeurs is een Engels bedrijf, de Kenwood voor dit topic is Japans, ze hebben slechts de naam gemeen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kenwood_Limited
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kenwood_Corporation
Kan best zijn, maar als die speakers klinken als een kikker in een mixer dan hebben ze meer gemeen dan jij denkt :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:31

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

OgWok schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:11:

Paar maanden geleden een Revox B215 aangeboden bij AudioService in Elst en ben daar niet erg van onder de indruk.
Er is genoeg te vinden aan ervaringen over die firma. Ik vind 'm persoonlijk echt veel te duur. En als je dan ook nog dit soort dingen op je website durft te zetten:

https://www.dpaudio.net/c...ratiebedrijvenvergelijker

dan ben je wat mij betreft helemaal niet goed bij je hoofd.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kingmace
Mijn laatste aankoop, een Aristona AR6340 (ook bekend onder de naam Erres of Loewe SX6394). Gekocht op MP voor 45,-. Ik heb de service manual op eBay ervoor gekocht omdat die niet te vinden was :'(

-Alle elco's vervangen
-Alle schakelaars en potmeters uitgesoldeerd, ultrasoon gereinigd en weer "gesmeerd"
-Trimpotmeters vervangen
-Andere buislampjes gemonteerd (dat was wat ik nog had liggen)
-Kartonnetje achter de lampjes geplaatst om lichtlekage naar achteren te verminderen
-Ruststroom afgeregeld
-De kap kaal geschuurd en zwart gespoten (dit was nodig omdat er diepe krassen tot in het metaal zaten)

Japans fabrikaat ondanks de Nederlandse naam. Gebouwd door Foster in Japan.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TPs2hK9c/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Z5MrByS7/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QdtQdJRK/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6qrBHYNH/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MH2WbggM/4.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door kingmace op 26-10-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
Toevallig ook niet gekend onder de naam Siera?

Afbeeldingslocatie: https://www.drone2.be/images/1005808.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
diedie2 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:02:
Toevallig ook niet gekend onder de naam Siera?

[Afbeelding]
Jazeker, Siera hoort daar ook bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
Ik dacht het :-) Heb zelf nog z'n Siera amp gehad en herkende de vormgeving meteen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Siera, Erres, Aristona, Dux, allemaal dochterondernemingen van Philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

https://www.marktplaats.n...082ce0aa7411a74e54f8dbd13
Iemand heeft een partijtje nieuwe Nakamichi DR-10 cassettedecks opgeduikeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Videopac schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:03:
https://www.marktplaats.n...082ce0aa7411a74e54f8dbd13
Iemand heeft een partijtje nieuwe Nakamichi DR-10 cassettedecks opgeduikeld.
En dan ..... DOA :D _O-
Aan de hand van reviews van de verkoper zie ik dat hij wel vaker heeft gehandeld in hi-fi.

Zijn het 4 of 6 Cassettedecks?
Nu is de nieuwigheid wel eraf door alvast twee uit de doos te halen. 8)7
Want de label die de deur moet vasthouden is ook losgekomen.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

MedionAkoya schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:12:
[...]

En dan ..... DOA :D _O-
Aan de hand van reviews van de verkoper zie ik dat hij wel vaker heeft gehandeld in hi-fi.

Zijn het 4 of 6 Cassettedecks?
Nu is de nieuwigheid wel eraf door alvast twee uit de doos te halen. 8)7
Want het label die de deur moet vasthouden is ook losgekomen.
Ooit moet zo’n ding ontmaagd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik vind €800 wel overdreven voor een cassettedeck, zelfs al is het een Nak in vermoedelijke nieuwstaat (die riemen zijn waarschijnlijk aan vervanging toe, ondanks niet gebruikt).
Marktplaats gaat sowieso steeds meer op ebay lijken, met die belachelijke prijzen. Iemand nog 1 gebruikte jaren 70 TDK SA kopen voor een geeltje?
https://www.marktplaats.n...5f2c5ef9079058d1faeba90f4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 11:25
nou valt wel mee, er zijn nog aardige mensen ertussen, mijn voorraad groeit gestaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SX4YS2SAc_NcxxdU__U4cgpOfYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MibF1mAamJABVwRVlneqOfLS.jpg?f=fotoalbum_large

maar meer dan 2€ moeten ze niet kosten

Ik vind vintage stuff moet voor iedereen betaalbaar blijven, ondanks dat er mensen heel wat uurtjes in restauratie steken, maar dat doen ze immers ook om een leuke soldeerhobby te kunnen uitoefenen.
Met veel respect kijk ik ook graag naar die mooie toestellen die jullie weer in topconditie brengen.

[ Voor 22% gewijzigd door AntoniusDD op 29-10-2020 09:21 . Reden: aanvullend argument ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 14:11
Ik ben zelf niet helemaal thuis in de vintage apparatuur, maar gisteren een Sony STR-SL5 versterker bij de kringloop gekocht. Ik werd getriggerd door het slanke formaat en de aanwezigheid van een optische ingang. Ik gebruik namelijk sinds ik een One Connect Box heb van Samsung mijn Onkyo TX-SR606 alleen nog maar om het tv geluid via optische kabel naar mijn speakers door te sturen.

Nu weet ik alleen niet of deze Sony STR-SL5 wel voldoende vermogen kan leveren om de speakers aan te sturen. De speakers zijn niet heel kritisch, boekenplank formaat van Q-Acoustics 3010i. Deze kunnen 15-90 watt hebben uit mijn hoofd. De Onkyo leverde iets van 70-80 watt per kanaal, waar de Sony op 25 watt uitkomt.

Ga ik hiermee mijn speakers beschadigen of tekort doen of maakt het niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@kleinelievewolff Dat past toch mooi bij elkaar? Aansluiten en luisteren. Niet vol. gelijk op max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 14:11
Ja, heb hem nu ook aangesloten staan. Merk wel dat ik het volume al vrij ver open moet draaien om er geluid uit te krijgen. En mijn speakerkabels (2,5mm) passen ook maar net met een puntje in de miniscule draadingangen. Volgens mij is die gemaakt voor een klein 5.1 setje met van die flinterdunne speakersnoertjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kozue
Hah, deze vond ik ook grappig. "Twix" cassettes die je blijkbaar in 1991 gratis bij een pak Twix kreeg:
https://www.marktplaats.n...jes-60-twix-uit-1991.html
Voor 190 bandjes van onbekende kwaliteit wil ie €650 hebben. Dat is bijna €3,50 per stuk.

Het zijn blijkbaar rebranded no-names van een Turks merk genaamd "HEAD":
http://www.45spaces.com/a...k-tapes/r.php?r=aud493133
Dus als je geluk hebt is het RAKS in een ander jasje, en als je pech hebt een ander vaag Turks bedrijf dat niks met RAKS te maken heeft en gewoon Chinees type 0 tape ingekocht heeft. En daar betaal je dan €3,50 per stuk voor (had je ook SA's voor kunnen krijgen).

En uhm... "zeldzaam" vermelden wanneer je er zelf 190 hebt? Als 1 persoon er al 190 heeft vind ik ze niet zeldzaam meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:44
tsjah, dan had je beter kunnen toeslaan bij die advertentie van @The Eagle kort geleden:
https://www.marktplaats.n...-audio-en-toebehoren.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

kozue schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:38:
Hah, deze vond ik ook grappig. "Twix" cassettes die je blijkbaar in 1991 gratis bij een pak Twix kreeg:
https://www.marktplaats.n...jes-60-twix-uit-1991.html
Voor 190 bandjes van onbekende kwaliteit wil ie €650 hebben. Dat is bijna €3,50 per stuk.

Het zijn blijkbaar rebranded no-names van een Turks merk genaamd "HEAD":
http://www.45spaces.com/a...k-tapes/r.php?r=aud493133
Dus als je geluk hebt is het RAKS in een ander jasje, en als je pech hebt een ander vaag Turks bedrijf dat niks met RAKS te maken heeft en gewoon Chinees type 0 tape ingekocht heeft. En daar betaal je dan €3,50 per stuk voor (had je ook SA's voor kunnen krijgen).

En uhm... "zeldzaam" vermelden wanneer je er zelf 190 hebt? Als 1 persoon er al 190 heeft vind ik ze niet zeldzaam meer...
Duurder dan Cassettebandjes van Maxell bij Conrad :o toen 5 gekocht voor...5,99 euro. :+

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
kleinelievewolff schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:03:
Ik ben zelf niet helemaal thuis in de vintage apparatuur, maar gisteren een Sony STR-SL5 versterker bij de kringloop gekocht. Ik werd getriggerd door het slanke formaat en de aanwezigheid van een optische ingang. Ik gebruik namelijk sinds ik een One Connect Box heb van Samsung mijn Onkyo TX-SR606 alleen nog maar om het tv geluid via optische kabel naar mijn speakers door te sturen.

Nu weet ik alleen niet of deze Sony STR-SL5 wel voldoende vermogen kan leveren om de speakers aan te sturen. De speakers zijn niet heel kritisch, boekenplank formaat van Q-Acoustics 3010i. Deze kunnen 15-90 watt hebben uit mijn hoofd. De Onkyo leverde iets van 70-80 watt per kanaal, waar de Sony op 25 watt uitkomt.

Ga ik hiermee mijn speakers beschadigen of tekort doen of maakt het niets uit?
Volgens de handleiding zo'n 25 / 30 watt per kanaal, stamt uit dezelfde serie als mijn Sony TA-FE370 die ik op mijn werkkamer op mijn werk in gebruik heb...

Conclusie: Hier kunnen geen spannende speakers op aangesloten worden... Ik ben zelf geen Bose liefhebber, maar een Bose 201 zou zich door deze receiver perfect laten aansturen, mocht je iets grotere speakers willen... Die laten zich namelijk eenvoudig aansturen op lagere volumes...

Over rare bedragen gesproken voor oude(re) apparaten, ik was stom verbaasd dat er iemand was die voor zo'n zelfde instap Sony als mijn TA-FE370 gewoon 150 euro durft te vragen: 8)7
https://link.marktplaats.nl/m1576313905

Gewoon schande wat mij betreft... Ik heb er zelf 50 euro voor betaalt een flink aantal jaren terug, meer zijn ze niet waard... Zeker niet als je weet dat een instap stereo versterker van Sony bij Amazon 172 euro kost:
https://www.amazon.nl/Son...id=pla-453771358262&psc=1

Eigenlijk laat je je zelf dan ook bedonderen als je die van Marktplaats gaat kopen, maar dat terzijde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

rcor schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:01:
[...]

Volgens de handleiding zo'n 25 / 30 watt per kanaal, stamt uit dezelfde serie als mijn Sony TA-FE370 die ik op mijn werkkamer op mijn werk in gebruik heb...

Conclusie: Hier kunnen geen spannende speakers op aangesloten worden... Ik ben zelf geen Bose liefhebber, maar een Bose 201 zou zich door deze receiver perfect laten aansturen, mocht je iets grotere speakers willen... Die laten zich namelijk eenvoudig aansturen op lagere volumes...

Over rare bedragen gesproken voor oude(re) apparaten, ik was stom verbaasd dat er iemand was die voor zo'n zelfde instap Sony als mijn TA-FE370 gewoon 150 euro durft te vragen: 8)7

Gewoon schande wat mij betreft... Ik heb er zelf 50 euro voor betaalt een flink aantal jaren terug, meer zijn ze niet waard... Zeker niet als je weet dat een instap stereo versterker van Sony bij Amazon 172 euro kost:
https://www.amazon.nl/Son...id=pla-453771358262&psc=1

Eigenlijk laat je je zelf dan ook bedonderen als je die van Marktplaats gaat kopen, maar dat terzijde...
Alstublieft, een TA-FE370 voor 55+24 euro verzendkosten. :+

https://www.ebay.nl/itm/203082632058

Als je een versterker in een kringloopwinkel tegenkomt dan worden ze vaak worden ook vaak voor 50 euro aangeboden. ;)
Ik pluk ze liever van Marktplaats. Want meer keuze en Marantz kom je niet in de kringloop tegen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 29-10-2020 22:13 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:19
kozue schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:41:
Ik vind €800 wel overdreven voor een cassettedeck, zelfs al is het een Nak in vermoedelijke nieuwstaat (die riemen zijn waarschijnlijk aan vervanging toe, ondanks niet gebruikt.
Mee eens, plus dat een DR10 nou ook niet een extreme topper is... stuk goedkoper gemaakt als de voorgaande Nak’s. Prima deck hoor maar geen topper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
MedionAkoya schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:09:
[...]

Alstublieft, een TA-FE370 voor 55+24 euro verzendkosten. :+

https://www.ebay.nl/itm/203082632058

Als je een versterker in een kringloopwinkel tegenkomt dan worden ze vaak worden ook vaak voor 50 euro aangeboden. ;)
Ik pluk ze liever van Marktplaats. Want meer keuze en Marantz kom je niet in de kringloop tegen. :+
Onlangs nog een Marantz SR-6200 surround receiver opgepikt bij kringloop winkel "Twedde Kans" (tweede kans) in Meterik (plaatsje van het Limburgse Horst) voor slechts 25 euro.. :o Niet echt vintage, maar om aan te geven dat het weldegelijk kan...

De volume knop reageerde niet lekker, verder helemaal in orde...Verkocht voor het zelfde bedrag uiteindelijk aan een collega die mij vervolgens een Pioneer cassettedeck erbij cadeau doet, dus ik ben benieuwd...

En in het verdere verleden bij de G.v.e Kringloop winkel in Merselo een Marantz SR-1000/N1m gescoord voor 45 euro inclusief de DC-1000/N1m cassettedeck / CD speler combi... Nieuwe snaren erin gezet (voor de loopwerken en de klepjes) en spelen maar! Doet nu al jaren de muziek voor in de tuin en ons afdak
afhandelen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
rcor schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:01:
[...]

Als je hoge prijzen wil zien, kijk maar eens naar bepaalde Reel-To-Reel ;-)

[ Voor 75% gewijzigd door diedie2 op 30-10-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
diedie2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:29:
[...]

Als je hoge prijzen wil zien, kijk maar eens naar bepaalde Reel-To-Reel ;-)
Dat is mij niet geheel onbekend... Ik heb mijn Akai GX-225D bandrecorder nog voor een normale prijs van 60 - 65 euro weten te kopen, maar als je de prijzen elders ziet... Gewoon: :X Ik heb daar geen worden voor... Vooral omdat ze voor prijzen gaan waarvoor je vroeger compleet gereviseerde bandrecorder kocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 21:47
rcor schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:34:
[...]

Dat is mij niet geheel onbekend... Ik heb mijn Akai GX-225D bandrecorder nog voor een normale prijs van 60 - 65 euro weten te kopen, maar als je de prijzen elders ziet... Gewoon: :X Ik heb daar geen worden voor... Vooral omdat ze voor prijzen gaan waarvoor je vroeger compleet gereviseerde bandrecorder kocht...
Die bedragen gaan ook nergens over. Het is met dat spul maar net wat de gek ervoor geeft.. En ja, een goede opname op hoge snelheid kan op een bandrecorder heel goed klinken, maar met een pc/raspberry/etc en een DAC van 10 euro haal je al betere resultaten.

Zal wel iets met nostalgie te maken hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik zie dat ook. Ooit een Akai GX-215D voor 30 euro overgenomen van @mentalmadnizz De prijzen rijzen op alle vlakken de pan uit. Geen idee of dat een tijdelijk iets is of dat er structureel een herwaardering plaats vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Twynn schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

Die bedragen gaan ook nergens over. Het is met dat spul maar net wat de gek ervoor geeft.. En ja, een goede opname op hoge snelheid kan op een bandrecorder heel goed klinken, maar met een pc/raspberry/etc en een DAC van 10 euro haal je al betere resultaten.

Zal wel iets met nostalgie te maken hebben...
Daar ben ik het niet helemaal mee eens... Een goede stereo studio opname op een 2 spoor master tape klinkt fenomenaal en is ten allen tijden beter dan een gemiddelde PC of Raspberry PI... Maar een boven gemiddeld pc met professionele geluidskaart is een ander verhaal, die kan inderdaad beter klinken, maar dat hoeft niet...

Ook mijn Akai laat zelfs de opnamen die ik via een oude vintage M-audio Delta 2496 als bron er heen stuur voor het gevoel beter klinken (analoge warmte in het geluid)... Neemt niet weg dat de bron wel van belang is...

Verder neem ik altijd op de hoogste snelheid van mijn deck op: 19,5 cm per seconde... Hoe hoger de snelheid, hoe beter het klinkt, mits de bronnen ervoor in orde zijn en goed afgeregeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 21:47
rcor schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens... Een goede stereo studio opname op een 2 spoor master tape klinkt fenomenaal en is ten allen tijden beter dan een gemiddelde PC of Raspberry PI... Maar een boven gemiddeld pc met professionele geluidskaart is een ander verhaal, die kan inderdaad beter klinken, maar dat hoeft niet...
Ja, met een goede studio machine haal je inderdaad betere resultaten, maar niet met de 'gewone' consumenten machines... Ruisniveau en dynamiek is gewoon lager van deze machines
Ook mijn Akai laat zelfs de opnamen die ik via een oude vintage M-audio Delta 2496 als bron er heen stuur voor het gevoel beter klinken (analoge warmte in het geluid)... Neemt niet weg dat de bron wel van belang is...

Verder neem ik altijd op de hoogste snelheid van mijn deck op: 19,5 cm per seconde... Hoe hoger de snelheid, hoe beter het klinkt, mits de bronnen ervoor in orde zijn en goed afgeregeld...
Dat je het beter vind klinken kan prima. Tape voegt uiteindelijk compressie en vervorming toe die aangenaam kan klinken. Hogere snelheid is overigens niet altijd beter, er is zelfs voor studio opnames altijd een afweging. lage frequenties klinken minder op de echt hoge snelheiden (76 cm/s).

En begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook een stuk of 12 bandrecorders staan, en ik vind het geweldig wat er nog aan geluidskwaliteit te halen valt, zelfs uit een oude revox uit 1962. Maar geluidtechnisch gezien zijn er veel betere en makkelijkere oplossingen. En daarmee zijn naar mijn idee de prijzen die men vraagt voor dit soort apparatuur, die vaak ook nog eens compleet gereviseerd moeten worden, niet realistisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159816

[...]

DAC's van rond de 100,- lopen rondjes rond tape.

Wat je tape doet is extra vervorming toevoegen. Dat kan beter klinken, maar hi-fi zou ik het niet meer noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:26:
[...]

DAC's van rond de 100,- lopen rondjes tape.
Eens. Als je een iets betere DAC HAT op je RPi zet zit je er kwalitatief al snel boven, mits het bronmateriaal goed is. En dat is vaak niet het geval: brakke streamingsdiensten en slecht gecodeerde mp3's zijn er in overvloed.
[...]

Wat je tape doet is extra vervorming toevoegen.
Hier kun je een hele boom over opzetten. Naast vervorming is ook jank een fenomeen dat je met band (en plaat) wel hebt en digitaal niet.
Dat kan beter klinken, maar hi-fi zou ik het niet meer noemen.
De normen voor hifi (DIN 45500) zijn naar huidige maatstaven behoorlijk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]
...een oude vintage M-audio Delta 2496...
Hier moest ik wel even smakelijk om lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
Hm, wel handig zo'n interne kaart met RCA-aansluitingen. Ikzelf gebruik aan Gigaport AG

Afbeeldingslocatie: https://medias.audiofanzine.com/images/normal/esi-gigaport-ag-89138.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Zou je daarmee geen aardingsbrom krijgen?
mijn versterker heeft standaard een aardingsbrom als je het aansluit op een pc.
Maar enige manier om goed te horen is.... volumeknop voluit.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
Moet zeggen dat ik daar tot nu toe geen last van heb, bij mij zit er wel een kabelfiltertje op (of dat echt veel helpt weet ik niet). Ik heb dit destijds gekocht omdat het makkelijk configureerbaar was in Virtual DJ. Zelfs als ik ging draaien kan ik me niet herinneren dat ik daar last van had.
Vroeger, toen het nog aangesloten was met 3.5mm, had ik daar wel meer last van. Zo noob maar toch een leuke tijd oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
MedionAkoya schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:40:
Zou je daarmee geen aardingsbrom krijgen?
mijn versterker heeft standaard een aardingsbrom als je het aansluit op een pc.
Maar enige manier om goed te horen is.... volumeknop voluit.
Als jij je pc correct hebt aangesloten niet... Lees: op een geaard stopcontact... Dat moet je ook echt doen, want ik heb er ervaring mee hoe duur de reparatie kan zijn als een receiver defect raakt door lek spanning vanaf je pc...

In mijn geval was dit een Onkyo TX-SR701E waar de ingangs ic-selector de lek spanning van mijn pc niet leuk vond...
TMDC schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:46:
[...]

Hier moest ik wel even smakelijk om lachen.
Tjah, die moest echt behouden blijven toen ik mijn huidige pc heb gebouwd... Ooit voor 10 euro gekocht op Marktplaats toen hij al bejaard was... Maar hoe je het ook wend of keert: het is veruit de beste geluidskaart die ik tot nog toe in bezit heb... Ook de velen malen modernere / nieuwere Creative X-fi Titanium HD (PCI-e) van ruim 200 euro is niet beter dan dit oude PCI-kaartje...

Het was wel even zoeken destijds (2,5 jaar geleden) om een moederbord te vinden die nog minimaal 1 PCI slot had... Maar wat ik in de toekomst ga doen weet ik nog niet... Het houdt ooit op, driver ondersteuning voor Windows 10 is er niet en de Windows vista driver werkt, maar wel met wat kleine dingetjes die niet optimaal zijn...

Geen idee wat nu een goede opvolger is... Ik heb immers een schurft hekel aan een geluidsbeeld waarbij hoog midden en laag niet kloppen... Iemand een tip die ik moet onthouden voor de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:07
[...]

Tjah, die moest echt behouden blijven toen ik mijn huidige pc heb gebouwd... Ooit voor 10 euro gekocht op Marktplaats toen hij al bejaard was... Maar hoe je het ook wend of keert: het is veruit de beste geluidskaart die ik tot nog toe in bezit heb... Ook de velen malen modernere / nieuwere Creative X-fi Titanium HD (PCI-e) van ruim 200 euro is niet beter dan dit oude PCI-kaartje...

Het was wel even zoeken destijds (2,5 jaar geleden) om een moederbord te vinden die nog minimaal 1 PCI slot had... Maar wat ik in de toekomst ga doen weet ik nog niet... Het houdt ooit op, driver ondersteuning voor Windows 10 is er niet en de Windows vista driver werkt, maar wel met wat kleine dingetjes die niet optimaal zijn...

Geen idee wat nu een goede opvolger is... Ik heb immers een schurft hekel aan een geluidsbeeld waarbij hoog midden en laag niet kloppen... Iemand een tip die ik moet onthouden voor de toekomst?
Misschien een USB DAC een idee?
Ik gebruik op de PC en Mac de Audioquest Dragonfly Cobalt Blue. Ook handig voor de iPad of een Android telefoon.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Je bent me net voor.........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9038o6Lkj3XQ8B2sANwiU72pUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pAksqTMXcwTWzhyZW5MVyzcx.jpg?f=user_large

Cambridge Audio DacMagic 100

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7H_1ZeUON2GjoJd7IEaHwKblOM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e5QXZysI2a588BtxSeNdERQf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1101785

Hier voor mooi geluid vanaf de PC naar de versterker ook een Dragon Fly Red. Werkt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb een M-Audio USB. Ding zelf is onderhand ook al vintage, is gemaakt om van win 98 tot en met XP te functioneren. Doet het ook onder win 10 wonderbaarlijk genoeg :)

Niet dat ik het ding gebruik eigenlijk. DAC die in de Dell D6000 dock zit is eigenlijk prima, plus op de pioneer set zitten een equalizer en een digitale expander. Als ik al wat mis in het geluid van de D6000 trekken die het recht. Klinkt iig prima en de M-Audio ligt in een doos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diedie2
Ik kwam onlangs deze blog tegen, leek me wel interessant

https://aartjan.nl/blog/beste-dac/

EDIT
Over "rechttrekken" gesproken, ik gebruik de plugin StereoTool. De gratis variant vind ik al meer dan voldoende. Qua settings gebruik ik dan de Maximizer Dry, hier gevonden. Er staat daar beneden wel dat die niet 100% compatibel zou zijn met de laatste versie van ST, maar daar heb ik nog geen last van ondervonden.

Ben dit tegengekomen in de zoektocht naar iets om al m'n MP3's/FLAC's ongeveer luid te laten klinken zonder alles door ReplayGain te moeten halen, maar dit kan eigenlijk zoveel meer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n7UmmGe.gif

[ Voor 70% gewijzigd door diedie2 op 31-10-2020 22:06 . Reden: uitleg StereoTool toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

diedie2 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:34:
Ik kwam onlangs deze blog tegen, leek me wel interessant

https://aartjan.nl/blog/beste-dac/
Voor moderne DACs kijk ik op audiosciencereview. Hier worden wel vaak wat duurdere DACs getest, maar wel zeer uitgebreid. Wat me opvalt is dat vrijwel geen enkele DAC een trigger out heeft om je eindversterker mee aan te kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

In de kringloop een Kenwood GE-940 gekocht voor 17,50 euro.
Dat is een equalizer zonder schuifpotentiometers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKd46PLPnDorsbFG27dCe1Wm_rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TP8Qoixil1YEhaMyyR0lfuHb.jpg?f=fotoalbum_large

Een equalizer met schuifpotentiometer is gaaf. maar.... bij het schuiven van de schuifpotentiometer gaan kraken :r En bij aan en uit zetten komt er een plof uit. :?
Dus de TEAC GE20 gaat weg (of ik probeer het nog te revisreren) en AKAI EA-A22 plaats ik bij de mottenballenvloot. })

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBdXPDSITYaFyM9-X_GRL70f6hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oevGEy4URLBtgRrdh9z5YUa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag bij kringloop ook een Akai AM-A2 (zonder prijs, vermoedelijk 10 euro). :o Wat was dat, de potentiometer ziet er erg fragiel en goedkoop uit. Hoewel ik hiervan een beijbehorende equalizer heb van dit modellijn. EA-A22 8)7 :F

De Sony MXD-D3 minidisc CD combi dat onder AKAI AM-A2 staat... is weg. tja, vandaag was ie niet meer, twee weken terug nog wel , was iets van 37 euro).
Cap schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Je hebt ook een Kenwood die 403 CD's doet, en DVD's. :P

Kenwood DC-5900M

Handig? Ik heb mijn twijfels. ;)
ff inhaken op de reacties van een paar weken terug.
Een CD-speler voor 200 CD's Kenwood DPF-J9010 8)7 50 euro
Deurtje zat recentelijk los, dus iemand heeft het deurtje teruggeplaatst. _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AWHJko4vn0k0fFW1_oWx08XFtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DE6MnHRFuCd8wIc8o6ViuZKc.jpg?f=fotoalbum_large
:o

[ Voor 14% gewijzigd door MedionAkoya op 01-11-2020 00:07 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Vintage hifi spul vind ik top, maar dit is toch gewoon rommel die 30 jaar geleden ook al niet veel soeps was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
JAHRASTAFARI schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:12:
Vintage hifi spul vind ik top, maar dit is toch gewoon rommel die 30 jaar geleden ook al niet veel soeps was?
Daar ben ik het helemaal niet meer eens... De bouw kwaliteit van de mainstream spullen van BCC / Expert (enzovoorts) op gebied van Audio is zeker niet beter gebouwd dan een 40 jaar oude vintage Pioneer / Akai / Revox / Sony / JVC...

Over Philips kun je dan nog over twisten, die hadden als eerste plastic uitgevonden dat op zijn beurt op den duur gewoon afbreekt (iets wat je bij de Philips bandrecorders na 40 jaar nu regelmatig ziet gebeuren)...

Maar ga je naar geen speciaalzaak (Stassen / Poulussen / H&C / iEar / De Groef enz.) kun je weldegelijk nog goede degelijk gebouwde apparaten kopen, maar dan betaal je er ook flink meer voor vaak dan in een mainstream zaak... ;)

Pagina: 1 ... 103 ... 167 Laatste