LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 79 Laatste
Acties:
  • 366.585 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Volgens mij ben je een slacker :+
Helaas.... nog meer mensen welk het willen proberen?? We moeten snel zijn, voor zomertje zich er mee begint te bemoeien O+

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
Four schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:59:
[...]

Helaas.... nog meer mensen welk het willen proberen?? We moeten snel zijn, voor zomertje zich er mee begint te bemoeien O+
gentoo en ubuntu mensen hebben allebij beetje die neiging om dat te vermelden :> :+

maar ik gok dus op de eerste

[ Voor 16% gewijzigd door keluwak op 02-01-2008 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, dan gok ik voor de volledigheid maar even op de tweede. Alles moet wijken voor het nummer van zomertje! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 22:19
Gok ik wel op Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

gentoo en ubuntu mensen hebben allebij beetje die neiging om dat te vermelden :> :+

maar ik gok dus op de eerste
ondanks dat ik vind dat je pluspunten verdient, dat zijn idd de 2 groepen die dat _altijd_ weten te vermelden, ben ik bang dat ik de prijs aan DOT moet toe rijken. Het betreft ubuntu. Nou het nummer:
0669143193. Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik wat "typefoutjes" gemaakt heb, ivm mogelijke castratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Four schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:08:
[...]

ondanks dat ik vind dat je pluspunten verdient, dat zijn idd de 2 groepen die dat _altijd_ weten te vermelden, ben ik bang dat ik de prijs aan DOT moet toe rijken. Het betreft ubuntu. Nou het nummer:
0669143193. Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik wat "typefoutjes" gemaakt heb, ivm mogelijke castratie :)
:(

wij willen zomertje dr mobiele nrrrr anyoneoneone!!!1111

overigens leuk dat ook jij bij deze eervol geslaagd bent om het te vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

ik moet even op zomertje wachten om toestemming te krijgen te vertellen welke characters verkeert zijn / met 1 waarde aangepast zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan laat je ons 3^8 mogelijkheden over. Dat moet voor de meest wanhopige goed genoeg zijn om een maandje wat mensen te bellen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Sebazzz schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:01:
Mag ik even een kort vraagje stellen? (het is zo kort dat een draadje onzin is)
Ik wil een harde schijf van 12GB klonen op een harde schijf van 80GB. Nu weet ik dat dit met dd kan, maar behoudt hij dan ook het besturings systeem(WinXP pro)?

Dus als ik dit doe:
dd if=/dev/hda of=/dev/hdb
Wordt dan het besturingssysteem, de bootloader en alles behouden? :)
Ja, alles wordt zo gekopieerd, en als je de oude harddisk dan vervangt door de nieuwe dan zou het nog steeds moeten werken.

Merk op dat op deze manier maar 12 van de 80GB op je nieuwe schijf gebruikt kunnen worden. Als je met de rest ook wat nuttigs wil kunnen doen dan zul je partities en filesystems moeten resizen, of nieuwe partities aan moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:47

Sebazzz

3dp

Ja dat weet ik ;) Maar het ging gewoon om het klonen :)
Het is voor me pa, dan heeft ie wat meer ruimte en dan kan ik bovendien voor hem Ubuntu erbij zetten zodat ie kan experimenteren.

Hij gebruikt een 3+ jaar oude XP installatie :X maar hij wil niet herinstalleren (en geloof me, Windows is niet grappig meer na drie jaar :P want zijn installatie hangt van file- en registrycleaners bij elkaar)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Four schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:08:
[...]

En terecht >:)

Een note doet ook wonderen :P

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

* Jungian goede voornemens voor 2008
  • Debian reinstallen op m'n NSLU2, wat gaat gebeuren als Debian Etch r2 komt (de installer is verprutst met Etch r1).
Dat is er al één minder :) Debian blijkt in het diepste geheim op 27 december 4.0r2 uitgebracht te hebben (de downloadpagina is niet bepaald consistent nu trouwens). De installer werkt blijkbaar weer prima en m'n NSLU2 is weer helemaal fris :D Dit keer doen we maar wat rustiger aan qua daemons en andere geheugenvretende meuk. :Y

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik ben al een tijdje op zoek naar een UML2 tool voor PHP onder Linux. Ik kan niets vinden wat ook daadwerkelijk werkt. Ik heb het een en ander in Eclipse geprobeert, maar dat wil allemaal niet werken. Ik heb nu wel Dia geinstalleerd, maar weet eigenlijk niet of dit nu het beste programma is. Voordat ik ergens aan wen wil ik graag weten wat ik het beste kan gebruiken.

Een cross-platform (Linux<->MacOS) zou helemaal ideaal zijn!
Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Umbrello? Ik vond het iig beter dan Dia, daar kan ik niet normaal mee werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voor de standaard UML2.0 gebruikte in Gaphor (http://gaphor.devjavu.com/). Werkt prima, makkelijk in gebruik. Is imho gewoon te gebruiken voor php :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

De reden waarom ik open standaarden gebruik is weer eens duidelijk gemaakt. Zie de frontpage:
Servicepack Office 2003 blokkeert oudere bestandsformaten
Dit is eigenlijk toch te gek voor woorden? Zeker als het gedaan word zonder enige aankondiging whatsoever. Straks flikken ze het nog met nog meer standaarden. Ik zie het al voor me, USB & MSB, Microsoft's Serial Bus doorpushen als nieuwe standaard, met natuurlijk het gebruikelijke uitsluiten van andere OS's.
als ik ze nu maar niet op ideeen breng...

[ Voor 9% gewijzigd door icyx op 03-01-2008 15:41 ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 17:34
Meer mensen hier die problemen hebben met de nieuwe fglrx-driver? Ik had deze vanmiddag geupdate, en ben vervolgens 3 uur bezig geweest m'n monitor weer op 1680*1050 te krijgen. In eerste instantie werkte helemaal niks meer.. Daarna kwam ik niet hoger dan 1280*1024, wat na lang googlen een bug bleek te zijn.. Enige redemie: downgraden (of kloten met een modeline, maar dat hielp ook niet :P). Dus, mijn tip van de dag: upgrade je fglrx-driver nog even niet als je een 1680*1050 monitor hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:01

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Het is een bekende bug. Alleen de 1680 x 1050 werkt niet.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Zo... weer even wat Linux kennis opgedaan. Debian en Gentoo in een VM:

Debian (r2, etch) is nog verdomd gebruiksvriendelijk, je selecteert bij het installeren wat je wilt doen met je bak (in dit geval een webserver) en hij installeert en klaar. Natuurlijk moet je apache nog zelf even onder handen nemen maar dat is geen ramp. Wat wel vervelend is, is dat sinds ik de Guest Drivers van Virtualbox heb geinstalleerd de netwerkkaart verdwenen is (niet echt handig voor een webserver :p ) en ik zou niet weten hoe ik het terug zou moeten krijgen. Wordt waarschijnlijk opnieuw installeren, want ik heb geen snapshot gemaakt. Ik mis trouwens wel sudo :P Nu moet ik iedere keer gelijk een root shell starten met su.

Gentoo (2007.0) gaat ook nog redelijk, als je weet wat je moet doen. Ik had in het begin wel wat probleempjes met het opzetten van de ssh connectie (om commando's te copy/pasten) maar dat is ook opgelost. Net mijn kernel gecompileerd voor de tweede keer (eerst keer vergeten om de drivers voor AMD PCNet netwerkadapter te compileren) en ben nu bezig X te compileren en op te zetten. Misschien gaat ik Gentoo ooit nog eens als niet-virtueel OS draaien, maar dat zie ik nog wel. Dat compileren duurt trouwens wel lang als Virtualbox maar één core gebruikt :o (AMD64 X2 6000+ @ 3.1GHz).

[ Voor 4% gewijzigd door Sebazzz op 03-01-2008 20:35 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Sebazzz schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:28:
Zo... weer even wat Linux kennis opgedaan. Debian en Gentoo in een VM:

Debian (r2, etch) [...] Ik mis trouwens wel sudo :P Nu moet ik iedere keer gelijk een root shell starten met su.
sudo zit gewoon in de Debian repos :) Gebruik al jaren sudo op mijn Debian server zonder enig probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door robbert op 03-01-2008 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Oh, ik dacht gehoord te hebben dat sudo een soort slechte Ubuntu gewoonte was. Nouja, ik kan het toch niet installeren omdat Virtualbox professioneel mijn virtuele netwerkkaartdriver om zeep heeft geholpen :+

Een klein vraagje: Is in theorie en praktijk Debian stabieler/sneller/cleaner als desktop omgeving dan Ubuntu of zou het niet uit mogen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

sudo wordt ook veel gebruikt in een professionele omgeving. Het is een goede manier om mensen voldoende rechten te geven om hun werk goed te doen, maar ook niet teveel (en zeker niet root).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Sebazzz schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:55:
Een klein vraagje: Is in theorie en praktijk Debian stabieler/sneller/cleaner als desktop omgeving dan Ubuntu of zou het niet uit mogen maken?
Ik heb een keer Ubuntu en Debian boot- en inlogtijden gebenchmarked. Ubuntu was daarbij meetbaar trager. Niet schokkend veel, maar het verbaasde me wel een beetje. Ik gebruik Ubuntu doorgaans maar weinig, dus over andere snelheidsverschillen kan ik niet zoveel zinnigs zeggen.

Ik heb de indruk dat Debian wel wat cleaner is dan Ubuntu, maar wie weet komt dat puur omdat ik Debian gewend ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
ja, maar dan is de sudo-configuratie wel wat specifieker dan die van ubuntu(daarin kan iedereen in de admin-group alles doen.)
Sudo is bedoeld om een paar gebruikers een paar dingen als root te kunnen laten doen, wat ubuntu ermee doet is discutabel.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Mja, we hebben op het werk 3 linux-servers. Éen collega en ik zijn de enigen die erop komen (op een incidentele webmin-actie na). Waarschijnlijk valt het wel zo in te stellen dat onze user-accounts /etc/postfix/virtual en /var/named/zones/* mogen backuppen en bewerken (waarschijnlijk zelfs vrij triviaal) maar bijvoorbeeld "rndc reload ($domain)" lukt al weer niet ("postmap virtual" weet ik zo niet :P), en dan heb ik nog niet eens over packages updaten of dingen installeren en zo. Daar loggen we dus in als root (met PermitRootLogin op without-password en een key).

Thuis idem: ik werd het zat om bij 40% van mijn commando's een Permission denied te krijgen (de rest is ls, grep en less :+ ) dat ik eerst standaard overal sudo voor plakte en even later op het geniale idee kwam om gewoon "sudo bash" te doen 8)7

Sudo is mijns inziens leuk op werkstations, maar de keren dat ik naar een server SSH heb ik eigenlijk altijd wel superuser-rechten nodig om te kunnen doen wat ik wil doen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:45:
Mja, we hebben op het werk 3 linux-servers. Éen collega en ik zijn de enigen die erop komen (op een incidentele webmin-actie na). Waarschijnlijk valt het wel zo in te stellen dat onze user-accounts /etc/postfix/virtual en /var/named/zones/* mogen backuppen en bewerken (waarschijnlijk zelfs vrij triviaal) maar bijvoorbeeld "rndc reload ($domain)" lukt al weer niet ("postmap virtual" weet ik zo niet :P), en dan heb ik nog niet eens over packages updaten of dingen installeren en zo. Daar loggen we dus in als root (met PermitRootLogin op without-password en een key).

Thuis idem: ik werd het zat om bij 40% van mijn commando's een Permission denied te krijgen (de rest is ls, grep en less :+ ) dat ik eerst standaard overal sudo voor plakte en even later op het geniale idee kwam om gewoon "sudo bash" te doen 8)7

Sudo is mijns inziens leuk op werkstations, maar de keren dat ik naar een server SSH heb ik eigenlijk altijd wel superuser-rechten nodig om te kunnen doen wat ik wil doen.
Dan doe je toch echt iets fout :P Want je kan sudo best uitleggen om mdc reload $domain uit te laten voeren :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
sudo su werk ook gewoon.

kom zojuist op dit handige commando regeltje :)

*O* sudo lshw -html > info.html *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sudo -s anyone :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Inderdaad, dan wordt je environment ook netjes meegenomen :)

sudo -u [username] -s is ook ideaal als je iets als een andere user wil testen.

[ Voor 8% gewijzigd door robbert op 04-01-2008 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Maar dan zit ik dus weer 40% (of in die specifieke geval 33%, 50% als we de cp achterwege laten wat nogal eens voorkomt :X :P) van mijn opdrachten met sudo te prependen (1x cp $domein $domein.`date +%Y%m%d`, 1x nano $domein en 1x sudo rndc reload $domein)

Zo bezien kan ik het trouwens best in een dnsedit.sh gieten :P Edit: Oh nee, mijn collega wil vi-en :+

DNS en email onderhouden zou nog onder "werken op" te scharen zijn, maar als systeembeheerder op de server heb je nu eenmaal voor de meeste dingen meer rechten nodig, en bij ons is er gekozen voor PSK rootlogins + denyhosts (sinds ik er werk, de inbraakpogingen werden keurig gemeld door logwatch maar daar werd niets mee gedaan... PermitRootLogin stond ook nog op yes. SSH op een andere poort hebben we overwogen maar vanwege de scriptjes die (ook) bij een hoop klanten draaien maar niet gedaan).

Idem trouwens voor de Windows-servers, wordt als Administrator ingelogd. Wat voor zin (anders dan "obscurity") heeft een andere login als je die user vervolgens toch in de groep Domainadmins zet.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Uh, je hoeft toch slechts 1 maal sudo -s te doen om root te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Inderdaad; sudo -s of sudo -i (wat ik eigenlijk doe, geen idee wat het nu feitelijk uitmaakt) maakt een sessie aan, dus 1x sudo tot de eerste exit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Wat is dan feitelijk het verschil met als root inloggen? PermitRootLogin no kan niet vanwege backup-scripts etc, dus die ingang blijf je houden.

Als jezelf inloggen en dan meteen sudo -s oid is dus alleen maar een extra handeling, en IT-ers zijn lui :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 07:35:
Wat is dan feitelijk het verschil met als root inloggen? PermitRootLogin no kan niet vanwege backup-scripts etc, dus die ingang blijf je houden.

Als jezelf inloggen en dan meteen sudo -s oid is dus alleen maar een extra handeling, en IT-ers zijn lui :+
pfff, windows admin :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Dat zal (en kan) ik niet ontkennen, ik beheer ook Windows-machines :P

Geweldig systeem, dat Nagios. Nu nog uitvinden waarom ik geen notifications krijg, anders heb ik er nog niets aan :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Zit net beta 3 van Firefox 3.0 te proberen op Ubuntu Hardy en moet zeggen dat het er erg goed uit ziet:
• Pagina's renderen veel sneller, het laden van een artikel op de frontpage met een paar 100 reacties ging in Firefox 2 vreselijk sloom en scrollen liep ook niet echt lekker. Dat gaat nu prima.
• Formulier elementen zien er native Gtk/Gnome uit.
• Iconen zijn een stuk beter/native uit, het past zich zelfs aan aan de iconen die je in Gnome hebt gekozen! (moet je helaas wel voor herstarten...)
• Preview functie bij het bladeren als je een afbeelding wil openen om ergens te uploaden

[ Voor 12% gewijzigd door robbert op 04-01-2008 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
robbert schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:50:
[...]
• Formulier elementen zien er native Gtk/Gnome uit.
*O* *O* *O*
• Iconen zijn een stuk beter/native uit, het past zich zelfs aan aan de iconen die je in Gnome hebt gekozen! (moet je helaas wel voor herstarten...)
Is overkomelijk, maar in ieder geval ook erg fijn om te weten. Misschien komt er in firefox nog een functie reload_widgets() ofzo, waar je zonder restart je firefox uiterlijk mee kan veranderen :p
• Preview functie bij het bladeren als je een afbeelding wil openen om ergens te uploaden
Dan maken ze (eindelijk) gelukkig gebruik van de preview widget in gtkfilechooser (http://library.gnome.org/...hooser-set-preview-widget)

[ Voor 15% gewijzigd door mithras op 04-01-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:07

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

mithras schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 15:19:
[...]
-O- -O- -O-

[...]
Is overkomelijk, maar in ieder geval ook erg fijn om te weten. Misschien komt er in firefox nog een functie reload_widgets() ofzo, waar je zonder restart je firefox uiterlijk mee kan veranderen :p

[...]
Dan maken ze (eindelijk) gelukkig gebruik van de preview widget in gtkfilechooser (http://library.gnome.org/...hooser-set-preview-widget)
Voor mij dan. Ik ben volhard KDE gebruiker en gebruik het ook naar alle liefde... Maar ik ben bang dat steeds meer programma's in GTK... Vanwege het overwegende succes van Ubuntu...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Touchdomex schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 18:02:
[...]

Voor mij dan. Ik ben volhard KDE gebruiker en gebruik het ook naar alle liefde... Maar ik ben bang dat steeds meer programma's in GTK... Vanwege het overwegende succes van Ubuntu...
Ik ben het met je eens. Zelf gebruik ik dan fluxbox, maar wel verder zo veel mogelijk QT programma's. mbt firefox heb ik er geen last van, aangezien ik opera gebruik, maar inderdaad, veel nieuwe projecten zijn GTK-oriented. Persoonlijk vind ik dat nogal jammer inderdaad.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Touchdomex schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 18:02:
[...]

Ik denk dat het allemaal door de Ubufox extensie geregeld gaat worden ;) Firefox is nog steeds met wxWidgets gemaakt, en Ubufox zorgt alleen maar voor een render met gtk thema's voor wxWidgets. Heb je de extensie niet (als KDE gebruiker), heb je er afaik ook geen "last" van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mithras schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:17:
[...]
Ik denk dat het allemaal door de Ubufox extensie geregeld gaat worden ;) Firefox is nog steeds met wxWidgets gemaakt, en Ubufox zorgt alleen maar voor een render met gtk thema's voor wxWidgets. Heb je de extensie niet (als KDE gebruiker), heb je er afaik ook geen "last" van :)
Dude, dit is nonsens. Firefox is gebouwd in xul. Door de juiste code te kloppen kun je met behulp van css en javascript Firefox er gtk-achtig uitlaten zien. Met behulp van wat extra code kun je wel beschikken over allerlei gtk-gegevens (kleuren, iconen), maar dat maakt het niet native. Anyway, het is zeker weten geen wxwidgets.

[edit]
Wat die ubufox-add-on doet is voor zover ik weet puur het inladen van een Ubuntu-theme en het instellen van wat defaults.

[ Voor 8% gewijzigd door Harm op 04-01-2008 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

mithras schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:17:
Firefox is nog steeds met wxWidgets gemaakt
Huh? Heb je daar een bron of aanwijzing voor?

Bij mijn weten is Firefox gewoon hardcoded GTK, altijd al geweest ook. Net als Mozilla (nouja, onder vijftig lagen XUL dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Harm schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:27:
Wat die ubufox-add-on doet is voor zover ik weet puur het inladen van een Ubuntu-theme en het instellen van wat defaults.
Nee, ubufox zorgt ervoor dat je package manager wordt gebruikt voor het installeren van plugins (Flash, Java, Totem plugin, etc).

Het heeft verder tot mijn weten niks te maken met het wel of niet gebruiken van het Ubuntu theme, daarvoor is het pakketje firefox-themes-ubuntu voor. Sinds Firefox 3.0 is die niet meer nodig, gezien Firefox de iconen van Gnome/Gtk overneemt.

[ Voor 25% gewijzigd door robbert op 04-01-2008 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Harm schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:27:
Om je even aan te vullen : deze extension laat je via de package-manager Firefox extensions installeren. Ook themes (Human,Tangerine en Tango) zitten in het assortiment. Voor de rest doet hij inderdaad geen hout.
edit:

Verdorie robbert. ;( Een screenshotje dan maar van de extra "Ubuntu Addons" :
Afbeeldingslocatie: http://www.exelsion-solutions.nl/wp-content/uploads/2008/01/screenshot-3.thumbnail.png

[ Voor 23% gewijzigd door Jungian op 04-01-2008 19:47 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
robbert schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:42:
[...]

Nee, ubufox zorgt ervoor dat je package manager wordt gebruikt voor het installeren van plugins (Flash, Java, Totem plugin, etc).
Dat wist ik dan weer niet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 00:02
Sebazzz schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:28:
Wat wel vervelend is, is dat sinds ik de Guest Drivers van Virtualbox heb geinstalleerd de netwerkkaart verdwenen is (niet echt handig voor een webserver :p ) en ik zou niet weten hoe ik het terug zou moeten krijgen. Wordt waarschijnlijk opnieuw installeren, want ik heb geen snapshot gemaakt.
Ook bij mij werkte mijn internetverbinding niet meer op de guest machine na het installeren van de Guest Additions. Na veel gepruts met de manual er bij ontdekte ik ineens het vinkje "Cable Connected" dat gewoon uitstond.

(Waar vind ik die? --> Zorg er voor dat je virtual machine niet draait, ga in het hoofdvenster naar settings -> klik op network -> daar staan 'enable network adapter' en 'cable connected' opties, zorg er voor dat beide aangevinkt zijn.)

Ik weet niet 100% zeker dat het probleem hier ligt want ik was hiervoor ook al redelijk aan het prutsen geweest met de manual er bij. Mocht je er niet uitkomen dan is een kijkje in de manual vanaf pagina 58 misschien ook nog wel de moeite waard. Opnieuw installeren geeft in ieder geval hetzelfde probleem weer.

Edit:

:) Die seamless mode van virtualbox werkt wel erg leuk trouwens, gewoon 2 taakbalken op 1 desktop, 1 voor mijn windows VM met win applicaties en mijn gewone gnome werkbalkje :)
Alleen jammer dat het niet erg lekker werkt icm compiz.

[ Voor 8% gewijzigd door MDtje op 05-01-2008 13:23 ]

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Nu krijgt ik nu ik debian opnieuw heb geinstalleerd (expertgui modus) met een werkende Apache2, MySQL, PostgreSQL en PHP5. De OpenSSH deamon is ook online, en de ProFTP server doet het ook zoals ik wil. Uiteraard de nodige Apache modules (mod_rewrite :9~ ) geactiveerd, en de nodige PHP extensies (gd, xsl e.d). Mijn server is online, en hij doet het goed, hij is stabiel en snel.

Nu heb ik een snapshot gemaakt van me VM, en wil ik de Additions installeren maar ik weet niet meer welke pakketten ik vorige keer heb geïnstalleerd om de Additions te installeren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Jungian schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 14:24:
* Jungian goede voornemens voor 2008
  • Linux blijven gebruiken op de desktop, wat prima gaat lukken als die rukbeertjes van CorePlayer eens een keer met een release date op de proppen gaan komen voor CorePlayer Professional (ik verwacht vrij weinig van de ffmpeg devs op H.264 gebied).
  • Tevreden blijven met Ubuntu (liever lui dan moe :+).
Komen die "rukbeertjes" eindelijk met een releasedate, blijkt die player toch aardig wat features te missen (link). :/
Q: Does it play encrypted DVD, Blu-Ray, or HD-DVD
A: No

Q: Does it play AC3?
A: No, not at this time, but we will add it later as a purchaseble/downloadable plug-in

Q: Does it play CD Audio
A: Not at this time but we are adding in a 1.xx version

Q: How about subtitle support?
A: Nope, but we do plan on adding it at a later date (SMIL, SRT, etc.)
Erg teleurstellend. ;( Het zal dus hoogstwaarschijnlijk een Windows bakski worden in februari ...

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, investeer gewoon in een flinke quad-core processor (ffmpeg had tegenwoordig toch threading-support voor AVC?). Je moet er toch wat geld voor over hebben om Linux te gebruiken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 23:25:
Ach, investeer gewoon in een flinke quad-core processor
[..] Je moet er toch wat geld voor over hebben om Linux te gebruiken. :P
Er komt minimaal een Q9450 in m'n nieuwe pc te zitten. :)
(ffmpeg had tegenwoordig toch threading-support voor AVC?).
Slice-based parallel H.264 decoding. Heb je tegenwoordig geen hout aan en is alleen geïmplementeerd omdat dat erg makkelijk te coden schijnt te zijn.

CorePlayer Pro zal CoreAVC aanbieden en zou daarom erg interessant zijn, maar zonder ASS subtitle support heb ik niets aan die player. Zoals de VLC developers (en dat is nog eens een open source project ook) al jaren bewijzen doen sommige devs er HEEL bizar lang om dit te implementeren, dus van even wachten zal ook geen sprake zijn denk ik zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 09-01-2008 23:58 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Van de week een leuk commando uitgevoerd:

code:
1
rm -rf /*

Wel even kijken of je op het goede systeem zit he >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 14:26
zomertje schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 11:50:

code:
1
rm -rf /*

En met het goede account ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Als je een systeem wilt laten vast lopen:

crash.sh
#!/bin/bash
#Systeemcrash!
if [ "$1" = "Y" ] then
	YN=N
fi

echo "Weet je het zeker? [Y/n]"
read -e $YN

if [ ! $YN = "Y" ] then
	exit
fi

echo "Crash!"&
bash crash.sh Y&
bash crash.sh Y

Na een paar seconde doet de computer al niks meer als je een toets indrukt :p
En zoiets heb je ook voor Windows:
cmdd.cmd
start cmdd.cmd

cmdd.cmd

Universeel virus :p

[ Voor 0% gewijzigd door Sebazzz op 10-01-2008 14:16 . Reden: Tiebvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Dat is hier nooit het probleem die hekjes :) De server werd met deze laatste zwaai na zeker 5 jaar trouwe dienst afgedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik opende vandaag het nvidia control panel (laatste 3d driver) en ik zag PowerMizer staan.
Is dat een soort Cool 'n' Quiet voor nvidia kaarten? :)
In dat geval werkt het niet want mijn kaart klokt constant 100%. NVClock die mijn kaart niet kan overklokken zorgt er wel voor dat deze modus uitgeschakeld wordt.
zomertje schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 11:50:

code:
1
rm -rf /*

? Werkt zeker alleen goed in een chrooted omgeving, want het lijkt me niet zo handig voor een draaiend systeem :p

[ Voor 53% gewijzigd door Sebazzz op 10-01-2008 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Sebazzz schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:06:
? Werkt zeker alleen goed in een chrooted omgeving, want het lijkt me niet zo handig voor een draaiend systeem :p
Het systeem moest uit en uit het rack. Dus het mocht stuq :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Sebazzz schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:15:
Als je een systeem wilt laten vast lopen:

crash.sh
#!/bin/bash
#Systeemcrash!
if [ "$1" = "Y" ] then
	YN=N
fi

echo "Weet je het zeker? [Y/n]"
read -e $YN

if [ ! $YN = "Y" ] then
	exit
fi

echo "Crash!"&
bash crash.sh Y&
bash crash.sh Y

Na een paar seconde doet de computer al niks meer als je een toets indrukt :p
En zoiets heb je ook voor Windows:
cmdd.cmd
start cmdd.cmd

cmdd.cmd

Universeel virus :p
Daarom stel je natuurlijk de waarde van nproc in /etc/security/limits. Dan kan een enkele user niet meer dan zoveel processen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
killu schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 16:42:
Nog de beste wensen allemaal...

Mijn nos voornemens:
- simpel backup leren maken (zie mn topic :S)
- mn pa zoveel mogelijk onder ubuntu leren doen.
- mijn muziek collectie van ape omzetten naar flac.
- uitzoeken of er eindelijk al een player is die .cue + flac ondersteunt
- lichte xp install in virtual-machine (waarschijnlijk vmware) laten draaien. (voor foobar ed)
- 2de linux installatie in virtual machine om daar mee te kunnen klieren ipv op install
We zijn alweer een tijdje verder... En sommige voornemens zijn al gestrand.

- Dat backup topic heeft me wel genoeg info gegeven, moet er alleen nog aan beginnen :X
- mn pa gaat weer terug naar windows, heb atm geen tijd om het uit te leggen/ aan de gang te helpen
- Muziek collectie ligt stof te happen. Zowel figuurlijk als letterlijk. Maar heb gelukkig nog genoeg cd's dus muziek op de computer heeft geen haast.
- Nog geen relaxte player gevonden. FOOBAR PWNT ANYONEONEONE!!!ELEVEN

Heb XP draaien in virtualbox. En in virtualbox ook linuxmint uit geprobeerd. Maar wat was die traag tov xp ... |:( Verder is linux mint niet wat ik zoek, en is er geen 64 bit beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Zo... Cacti ook weer gefixed...

In de webinterface heb je de mogelijkheid gebruikers te hernoemen... 'admin' veranderd in 'paul', alles lijkt nog gewoon te werken, mooi :)

Paar weken later: Kan de console (instellingen dus ipv alleen grafiekjes bekijken) niet meer openen :( werd steeds teruggeschopt naar de inlogpagina...

Flink lopen zoeken, en overal wees men erop dat er dan iets mis is met je sessies in PHP of met de rechten of zo. Niet dus. Vergeleken met 2 andere cacti-installs en zo.
Uiteindelijk maar in phpmyadmin gaan kijken naar verschillen in de DB. "update 'user_auth' set username='admin' where id=1;" en het werkt weer...

Als ik nu echter op de officiële manier (dus via de webinterface) de username weer aanpas is het weer mis...
Nu ja, dan maar een extra gebruiker aanmaken :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
Laat ik het, voordat ik gelynched wordt, hier eens proberen. Ik ben Windows in combinatie met het fenomeen internet behoorlijk beu en wil mijn pc helemaal van het internet af hebben. Vervolgens heb ik twee opties, een Apple (zo'n laptopje bv) of zelf een Linux desktop in elkaar zetten. Heb een beetje geexperimenteerd, maar op mijn huidige PC krijg ik Ubuntu en Kubuntu niet echt werkend (mede met mijn beperkte hoeveelheid vrije tijd in gedachten), maar het ziet er werkelijk top uit, en zelf een kastje in elkaar zetten is ook erg leuk, en experimenteren met een andere OS ook.

Maar dan, wat voor hardware, cq moederbord. Voor Linux die-hards wellicht een onbenullige vraag, maar als noob best lastig. Helaas kan ik nergens een "Tweakers.net Best Buy Guide" voor Linux vinden, of in ieder geval dat Linux wirdt meegenomen. Vanuit marketing oogpunt overigens een echte faux pas, onbegrijpelijk. Daarmee zou een geweldige drempel weggehaald worden (al kan ik dat cijfermatig natuurlijk niet onderbouwen, nog een echte faux pas). Kan daar in de Tweakers Best Buy Guide niet wat aandacht aan besteed worden (in plaats van een slowchat vol te leuteren bv :P )

En ja ik heb Google, maar die maakt de verwarring eerlijk gezegd alleen maar groter. Ik heb in ieder geval de indruk dat ik met een Gigabyte GA-73PVM-S2H op de goede weg, maar meer dan een indruk is het niet. En hoe zit het met de nieuwe Intel chipsetjes, de G33 ... etc etc ..

Een extra html'tje in de Best Buy Guide, moet kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Amrit schreef op zondag 17 februari 2008 @ 19:22:
Laat ik het, voordat ik gelynched wordt, hier eens proberen. Ik ben Windows in combinatie met het fenomeen internet behoorlijk beu en wil mijn pc helemaal van het internet af hebben. Vervolgens heb ik twee opties, een Apple (zo'n laptopje bv) of zelf een Linux desktop in elkaar zetten. Heb een beetje geexperimenteerd, maar op mijn huidige PC krijg ik Ubuntu en Kubuntu niet echt werkend (mede met mijn beperkte hoeveelheid vrije tijd in gedachten), maar het ziet er werkelijk top uit, en zelf een kastje in elkaar zetten is ook erg leuk, en experimenteren met een andere OS ook.

Maar dan, wat voor hardware, cq moederbord. Voor Linux die-hards wellicht een onbenullige vraag, maar als noob best lastig. Helaas kan ik nergens een "Tweakers.net Best Buy Guide" voor Linux vinden, of in ieder geval dat Linux wirdt meegenomen. Vanuit marketing oogpunt overigens een echte faux pas, onbegrijpelijk. Daarmee zou een geweldige drempel weggehaald worden (al kan ik dat cijfermatig natuurlijk niet onderbouwen, nog een echte faux pas). Kan daar in de Tweakers Best Buy Guide niet wat aandacht aan besteed worden (in plaats van een slowchat vol te leuteren bv :P )

En ja ik heb Google, maar die maakt de verwarring eerlijk gezegd alleen maar groter. Ik heb in ieder geval de indruk dat ik met een Gigabyte GA-73PVM-S2H op de goede weg, maar meer dan een indruk is het niet. En hoe zit het met de nieuwe Intel chipsetjes, de G33 ... etc etc ..

Een extra html'tje in de Best Buy Guide, moet kunnen toch?
Een iets ouder draadje (laatste reactie is van een dik half jaar terug): Best Buy Guide - Linux-compatible?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
0xDEADBEEF schreef op zondag 17 februari 2008 @ 20:10:
[...]

Een iets ouder draadje (laatste reactie is van een dik half jaar terug): Best Buy Guide - Linux-compatible?
mm, ben nav hiervan maar eens direkt op G33 gaan zoeken, kom ik hier uit

een bord van Gigabyte, de GA-G33M-DS2R

Vooralsnog lijkt dit de meest praktische site die ik ben tegen gekomen: http://hardware4linux.info/

edit: ben zo vij om in Best Buy Guide - Linux-compatible? verder te gaan

[ Voor 7% gewijzigd door Amrit op 17-02-2008 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Het is niet zo moeilijk om Linux compatible hardware te vinden.
- AMD, VIA en nVidia chipsets zijn altijd compatible; dus ieder moederbord met die chipset zou het moeten doen;
- De meeste AD* onboard soundchips ook, zie hiervoor de website van ALSA;
- Texas Instruments onboard FireWire controller doet het prima;
- Bijna alle bedrade netwerkkaarten doen het;
- Veel draadloze netwerkkaarten doen het ook, zie hiervoor de Ubuntu Wiki en de wifisupplicant site;
- Alle beeldschermen doen het :+
- SiS, Savage, VIA grafische kaarten doen het, gebruiken opensource drivers geleverd door de fabrikant;
- nVidia kaarten doen het ook allemaal prima zolang je de drivers uit de repos gebruikt tenzij je zelf een kernel bakt;
- ATi kaarten zijn vaak nog een pain-in-the-ass, maar afhankelijk van welke kaart je hebt kan het goed werken;
- Optische media (uitgezonderd Blu-Ray en HD-DVD) doen het allemaal zeer goed;
- Hoe de ondersteuning van High Definition media is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk is het idee dat linux niet compatibel is met veel hardware volkomen fout. Dat heb ik een paar weken geleden gemerkt wanneer ik een zelf een kernel zat te compileren en optie per optie zat op te zoeken of iets moest inbouwen of niet. (Een week lang linux from scratch aan het opzetten geweest op een PII, om vanaf dat het erop stond te merken dat packagemanagment toch wel zo handig is en er een minimal debian install op te zetten 8) ) Dan merk je dat er serverondersteuning, supercomputer achtige dingen inzitten enzovoort mogelijk is met een gewone kernel.
Linux heeft ondersteuning voor bepaalde gsm's en kan op xboxen en gamecube's draaien (laatste ben ik niet meer volkomen zeker) wat je van een gewone windows niet kan zeggen. vooral niet van Vista, waar de meerderheid een nieuwe computer voor moet kopen waar Vista op werkt.

Het is de fout van de hardwaremakers dat er geen drivers voor zijn. Enerzijds omdat ze geen drivers maken, anderzijds omdat ze vrijwilligers de informatie niet geven om deze drivers zelf te kunnen bouwen (meestal).
Nouja, of het is onze eigen fout omdat we gewoon niet rendabel zijn. :/

Verwijderd

Zo, na een migratie terug naar x86 van amd64 architecture gelijk als early KDE4 adopter aan de gang. Dingen crashen minder dan ik verwacht had en hoewel de functionaliteit niet met KDE3.x te vergelijken is voelt het goed aan. Composite effecten zijn subtiel en niet overheersend. Nu nog de PIM suite en Amarok2 met de KDE4.1 release en ik zal mijn oude DE niet missen.

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 08:00
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 01:52:
Eigenlijk is het idee dat linux niet compatibel is met veel hardware volkomen fout.
Linux is compatibel met een hele hoop hardware, het is echter het probleem dat sommige hardware niet echt compatibel is met linux ;)

Een van de voorbeelden van hardware/gadgets die niet echt compatibel is met linux was een Windows Mobile 5/6 telefoon. Op dit moment zelf ook hard bezig aan het SynCE project (www.synce.org) en gisteren heb ik eindelijk mijn WM6 telefoon via USB kabel gesynchroniseerd met KDE (korganizer/kaddressbook). Het werkt bijna op dit moment, zit echter nog een klein probleempje bij iets met timezones, alles op de computer is een uur te laat.... Dit gaan we ook nog wel oplossen :)

Op dit moment hard bezig om de GUI die ik hiervoor ooit gemaakt heb (SynCE-KPM) uit te breiden zodat je onder linux ook de status meldingen kunt zien die ActiveSync onder windows kan laten zien!

Maar het is echt gaaf om te zien dat de telefoon gewoon met PIM programma's onder linux kan syncen door middel van een eigen ActiveSync implementatie :)

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Bram77
Nice :) Is er ook mogelijkheid om wat te doen aan de compatibiliteit met een Mio A701? Vast niet, ik geloof dat daarvoor een kernel-patch nodig is.

• hammerhead
Voor zover ik weet is er niets speciaals aan een Mio A701? Is gewoon een WM5/WM6 telefoon?

Je hebt in ieder geval ten alle tijde een update voor je kernel nodig. Daar zijn twee opties voor:
* kernel patchen (deze raden we bijna nooit aan, deze patch is niet helemaal up-to-date atm)
* usb-rndis-lite drivers downloaden. Deze bevat de code voor de drie modules die aangepast moeten worden om communcatie met WM5/WM6 devices uberhaupt mogelijk te maken. Het compileren/installeren van deze drivers zorgt ervoor dat de 3 kernel modules in je huidige kernel gewoon overschreven worden.

Het installeren van de patched rndis drivers is op deze tweede manier extreem simpel: ./clean.sh doet een rmmod van de modules en verwijdert ze, daarna make && make install en je bent al klaar (ik ga ervanuit dat je kernel headers geinstalleerd hebt.)

Verder moet je zorgen dat er een aantal dingen in de kernel als module zijn gecompileerd (staat op de website uitgelegd)

We zijn nog steeds bezig om de patch in de kernel te krijgen. Er zijn mensen die succes hebben geboekt met een patch van 1 regel, maar daar was upstream niet tevreden over :( Zolang het nog niet in de kernel zit, moet je dus echt usb-rndis-lite installeren, maar lastig is dit niet.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Bram77
Het zal wel aan mijn relatief beperkte Linux ervaring liggen, maar mij is het nog niet gelukt. Heb je misschien een linkje naar de manier waarover jij het hebt?

• hammerhead
Je kunt op http://www.synce.org/moin/SynceInstallation/Source een stukje vinden over hoe je de driver kunt installeren (je hoeft op die pagina alleen even de stukken van usb-rndis-lite te bekijken). Verder hebben we op dit moment de packages in fedora rawhide en voor debian unstable. Voor zover ik weet zijn er ook repos voor debian op dit moment. Met debian moet je usb-rndis-lite drivers nog wel zelf installeren, voor fedora zijn er dynamische kernel modules aanwezig en voor ubuntu was er iets van automodules aanwezig ofzo, of iets met module-assistant.

Op dit moment gebruik ik zelf voor alle andere onderdelen dan de usb-rndis-lite driver alles van SVN door middel van 1 simpel jhbuild script. Het mooie van dit systeem is dat je echt de laatste versie van onze engine + libraries draait en dit alles in een aparte directory draait en dus geen probleem oplevert voor je package manager. Updaten van alles is slechts een kwestie van het commando ~/bin/jhbuild build en alles is weer up to date :) Helaas is de pagina betreffende jhbuild op onze wiki op dit moment niet helemaal uptodate, zal even kijken of ik er een betere beschrijving voor kan neerzetten een keer.

--Eddie Rickenbacker

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:35
Sebazzz schreef op maandag 18 februari 2008 @ 07:54:
Het is niet zo moeilijk om Linux compatible hardware te vinden.
Je verhaal klopt voor 50%. De gehele waslijst aan hardware die je opsomde werkt inderdaad met linux maar waar het vaak goed fout gaat in linux zijn de ACPI functies van bijvoorbeeld een moederbord. Meeste fabrikanten bakken een ACPI met een microsoft compiler waardoor ondersteuning in linux brak is of niet werkt. Vaak kun je als je mazzel hebt met middels een DSDT patch het één en ander verhelpen maar lang niet altijd!
Het komt dus gewoon voor dat intel-centrino laptops als voorbeeld te noemen qua hardware prima functioneren, maar de multi-media en w-lan/bluetooth toetsen niet werken. Waar hybernate en zelfs de energie besparende functies niet werken. Dit alles terwijl je toch wel zogenaamd linux compatible hardware hebt gekocht.

Het is dus aan te raden om even op google en diverse distro-forums te kijken of je hardware echt 100% volledig linux compatible is.

Verwijderd

Sebazzz schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:15:
...

echo "Crash!"&
bash crash.sh Y&
bash crash.sh Y[/cmd]
dit crashed een hele hoop systemen, dus niet uitproberen.
code:
1
:(){ :|:& };:

is korter :Y

Verwijderd

Had vandaag weer iets leuks. Ik moest op een nieuwe RedHat EL4 machine dezelfde packages installeren als op een bestaande machine. Dus even creatief bezig geweest met een positief resultaat. Misschien hebben anderen er ook nog wat aan:

root@foo#: rpm -qa --queryformat "%{NAME}\n" | sort > foo-packages.txt

root@boo#: rpm -qa --queryformat "%{NAME}\n" | sort > boo-packages.txt

user@blaat$: diff boo-packages.txt foo-packages.txt | grep '^<' | cut -f2 -d' ' > verschil.txt

root@foo#: xargs < verschil.txt up2date

Tada :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3024/2479326774_3cb3f5bb34_o.png

offtopic:
Reminder : we leven in 2008 inmiddels. :+

CoreAVC Pro : onbruikbare mediaplayer, alleen OEM te krijgen, retesnelle H.264-decoding.
coreavc-for-linux : niet stabiel, veel werk, niet praktisch, maar wel _snel_ .
ffh264: nog steeds de langzaamste, non-multithreaded (slice-based parallelisme :') ) H.264-codec out there. De mailinglist laat alleen kansloze patches zien (de laatste knalt de performance met maarliefst 0,12% omhoog }:| ) ...

Heb ik wat gemist ? Is er dan echt geen enkele dev die (eventueel tegen een zak donaties) wat inelkaar wil zetten ?

Hardware accelerated H.264 hoef ik natuurlijk niet eens over te beginnen. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Jungian op 10-05-2008 01:10 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Zijn de ridders van de free software tafel nog steeds op vakantie ? :+ Het lijkt mij een beetje hypocriet om alleen te reageren op positieve free software berichten en makkelijk onderuit te halen flames.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Jungian schreef op maandag 12 mei 2008 @ 17:37:
Zijn de ridders van de free software tafel nog steeds op vakantie ? :+ Het lijkt mij een beetje hypocriet om alleen te reageren op positieve free software berichten en makkelijk onderuit te halen flames.
Ik vind het ook jammer dat ik 1080p niet vloeiend op mijn Linux bak af kan spelen...

Positieve is wel dat de meeste films ook als 720p te vinden zijn en ik 1080p eigenlijk bandbreedte en ruimte verneuking vind, gezien mijn projector toch slechts 720p native kan weergeven. Maar helaas zijn er soms films welke niet als 720p en enkel als 1080p te vinden zijn die ik wel graag wil zien, maar wat ik dus kan vergeten met mijn Linux bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian, je hebt gelijk. :)

Nouja, met de nieuwste Mplayer (svn) kan ik Britse H264-streams met een hikje hier en daar afspelen, dus er zit schot(je) in.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

robbert schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:12:
Maar helaas zijn er soms films welke niet als 720p en enkel als 1080p te vinden zijn die ik wel graag wil zien, maar wat ik dus kan vergeten met mijn Linux bak.
Exactamundo. Ik gebruik hier nu een dedicated Acer (:')) met Windows erop (aangesloten op m'n HDTV). :/ 720p kan ook aardig oplopen qua bitrate trouwens.
Dit is één van de weinige keren dat ik het jammer vind om gelijk te hebben volgens mij. :+

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 19:00
robbert schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:12:
[...]
Ik vind het ook jammer dat ik 1080p niet vloeiend op mijn Linux bak af kan spelen...
Moet toch lukken als ik je specs zo zie :P hier is 720p geen enkel probleem, en dat op een P4 3.4ghz (1080p is nog niet voor mij, belgische limieten :(). Met MPlayer weliswaar, met Totem/VLC is het inderdaad niet om aan te zien :')

* maleadt is nu een juist-op-maat kernel config aan het snijden voor m'n main pc. Geeft dat eigenlijk nog wat snelheidsverbeteringen nu alles in modules geladen wordt?
Vorige keer had ik het na 4 keer make-kpkg clean; make-kpkg --initrd kernel_image opgegeven, deze keer gebruik ik ccache en een aangepaste Makefile (opt -j4) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

MALEADt schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 15:26:
[...]

* maleadt is nu een juist-op-maat kernel config aan het snijden voor m'n main pc. Geeft dat eigenlijk nog wat snelheidsverbeteringen nu alles in modules geladen wordt?
Pas al je aangeeft dat ie niet moet zoeken naar de juiste modules voor de juiste hardware en dat ie alles moet laden wat ie in huis heeft,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Sebazzz schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 15:29:
[...]

Pas al je aangeeft dat ie niet moet zoeken naar de juiste modules voor de juiste hardware en dat ie alles moet laden wat ie in huis heeft,
Nu heb ik de loadable module support afstaan, en alles dat ik nodig heb aangevinkt ipv de module optie. Initramfs mag ik ook verwijderen zeker, net zoals hotplug uitgeschakeld mag worden?

De eerste build duurde nog een half uur, de tweede zet een tijd neer van amper 10 minuten :P ccache ftw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de debian mensen onder ons:

http://www.us.debian.org/security/2008/dsa-1576
http://www.us.debian.org/security/2008/dsa-1571

Dus al je certs/rsa/dsa keys updaten :)

edit:
Affected keys include SSH keys, OpenVPN keys, DNSSEC keys, and key material for use in X.509 certificates and session keys used in SSL/TLS connections. Keys generated with GnuPG or GNUTLS are not affected, though.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
WTF!

Ik krijg Ubuntu 8.04 niet eens met een fatsoenlijke resolutie werkend. Hoger dan 640 bij 480 krijg ik het niet aan de praat. WTF!

Ik ga maar weer terug naar 7.10, maar dit is gewoon te triest voor woorden. Dat een 3d driver moeite zou kunnen opleveren kan ik nog in meekomen, maar dat je geen eens een normale 1024x768 resolutie aan de praat krijg zonder gedoe is echt een enorm dieptepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
* keluwak denkt dat deze post weg kan

[ Voor 90% gewijzigd door keluwak op 17-05-2008 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
* keluwak denkt dat deze post weg kan

[ Voor 56% gewijzigd door keluwak op 17-05-2008 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

1 Er bestaat een edit knop
2 dit topic is niet voor vragen
3 schelden lost problemen meestal niet op

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:01

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
killu schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 20:12:
WTF!

Ik krijg Ubuntu 8.04 niet eens met een fatsoenlijke resolutie werkend. Hoger dan 640 bij 480 krijg ik het niet aan de praat. WTF!

Ik ga maar weer terug naar 7.10, maar dit is gewoon te triest voor woorden. Dat een 3d driver moeite zou kunnen opleveren kan ik nog in meekomen, maar dat je geen eens een normale 1024x768 resolutie aan de praat krijg zonder gedoe is echt een enorm dieptepunt.
Ga naar /etc/X11/ en zoek op xorg.conf.* en pak het bestand dat is aangemaakt op de datum dat je overging naar hardy. Deze hernoemen naar xorg.conf zet de oude xorg.conf van gutsy terug. Waarschijnlijk werkt het dan wel.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
jelly schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 21:26:

2 dit topic is niet voor vragen
Ik heb helemaal geen vraag gesteld. Ik ben niet op zoek naar technische ondersteuning, ik vind het alleen idioot dat een besturingssysteem zo dwars kan liggen. Het zou toch niet meer voor mogen komen voor een "linux voor human beings" dat een gebruiker moeite moet gaan doen om een hogere resolutie dan 640x480 uberhaupt in te kunnen stellen. Een lagere versie (8.04 LTS vs 7.10) werkte ook gewoon normaal.

Vond het wel een probleem om in een kroeg te melden eigenlijk. Ik vind het jammer dat het ze niet lukt om een constant niveau in de releases te houden, want ik ben wel heel erg gesteld op ubuntu.
Dirk schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 22:23:
[...]

Ga naar /etc/X11/ en zoek op xorg.conf.* en pak het bestand dat is aangemaakt op de datum dat je overging naar hardy. Deze hernoemen naar xorg.conf zet de oude xorg.conf van gutsy terug. Waarschijnlijk werkt het dan wel.
Ik denk dat hier het probleem niet zit, had namelijk zelf mijn xorg.conf al bekeken en aangepast. Het forceren van een hogere resolutie had ik dus al wel geprobeerd, maar dan kreeg ik een heel vaag beeld. (Helemaal grijszwart met onderin een balk van circa 15 pixels helemaal zwart)

Een rebuild van de xorg.conf heeft ook niets uitgehaald. Ik ga zometeen wel kijken wat een upgrade vanaf 7.10 doet, maar ik heb momenteel niet de tijd en zin om het persee werkend te gaan krijgen, heb andere prioriteiten.

Update: vanaf 7.10 upgraden werkte wel.

[ Voor 37% gewijzigd door keluwak op 17-05-2008 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Ik heb helemaal geen vraag gesteld. Ik ben niet op zoek naar technische ondersteuning, ik vind het alleen idioot dat een besturingssysteem zo dwars kan liggen. Het zou toch niet meer voor mogen komen voor een "linux voor human beings" dat een gebruiker moeite moet gaan doen om een hogere resolutie dan 640x480 uberhaupt in te kunnen stellen. Een lagere versie (8.04 LTS vs 7.10) werkte ook gewoon normaal.
Ok ik had je verkeerd begrepen en ja het is wel vreemd dat het niet werkt maar voor mijn gevoel is ubuntu nog niet klaar. Een vriend van mij is laatst wel naar ubuntu overgestapt en had er minder problemen mee. Het was voor hem eenvoudig gelijkwaardige programma's zoeken en installeren.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Zo! :o Heb je dat gezien? Adobe heeft Flash Player 10 uitgebracht. Voor Windows, maar ook voor Linux. meuk: Adobe Flash Player 10.0.1.218 beta
Ik heb dat serieus nooit verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
En weer geen 64 bit :|
Hoe moeilijk kan het nou zijn om een flash plugin voor 64 bit system te maken?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Niet, gewoon linken met 64 bit libs en hij kan al draaien in een 64-bit Firefox. Dat soort dingen gebeuren dan ook pas wanneer Moonlight (Silverlight op Linux) een concurrent gaat vormen, maar Moonlight is nog niets eens uit dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
http://www.milw0rm.com/exploits/5720
Op mijn debian server genereerde de update van libopenssl geen nieuwe ssh keys... betekent dit dat elke debian ssh server waarvan de keys vóór de update gegenereerd zijn, vulnerable is voor deze brute force? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MALEADt schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 17:55:
Op mijn debian server genereerde de update van libopenssl geen nieuwe ssh keys... betekent dit dat elke debian ssh server waarvan de keys vóór de update gegenereerd zijn, vulnerable is voor deze brute force? :s
Als je goed oplet worden er packages achter gehouden als je en apt-get upgrade doet ;-) Installeer die en dan worden er wel nieuwe keys aangemaakt. Dit is express gedaan omdat sommige cronjobs dan niet meer werken doordat de host key veranderd etc. Zo uit mijn hoofd zijn het openssh-server openssh-blacklist en nog 1, maar weet ik niet meer zeker, wat ik heb gedaan is gewoon die packages geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
killu schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 22:25:
[...]

Vond het wel een probleem om in een kroeg te melden eigenlijk. Ik vind het jammer dat het ze niet lukt om een constant niveau in de releases te houden, want ik ben wel heel erg gesteld op ubuntu.

[...]

Ik denk dat hier het probleem niet zit, had namelijk zelf mijn xorg.conf al bekeken en aangepast. Het forceren van een hogere resolutie had ik dus al wel geprobeerd, maar dan kreeg ik een heel vaag beeld. (Helemaal grijszwart met onderin een balk van circa 15 pixels helemaal zwart)

Een rebuild van de xorg.conf heeft ook niets uitgehaald. Ik ga zometeen wel kijken wat een upgrade vanaf 7.10 doet, maar ik heb momenteel niet de tijd en zin om het persee werkend te gaan krijgen, heb andere prioriteiten.

Update: vanaf 7.10 upgraden werkte wel.
Ubuntu 8.04 werkt het grafisch gedeelte iets anders, opstarten in veilige mode, dan laatste keuze kiezen, dan wordt monitor en grafische kaart herkent/onderzocht, dan reboot, dan video driver driver installeren(doe ik zelf met envy, is ook gewijzigd in 8.04).
Dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 19:23:
[...]

Als je goed oplet worden er packages achter gehouden als je en apt-get upgrade doet ;-) Installeer die en dan worden er wel nieuwe keys aangemaakt. Dit is express gedaan omdat sommige cronjobs dan niet meer werken doordat de host key veranderd etc. Zo uit mijn hoofd zijn het openssh-server openssh-blacklist en nog 1, maar weet ik niet meer zeker, wat ik heb gedaan is gewoon die packages geinstalleerd.
Is me geheel ontgaan :) Zelf moet ik niet vrezen aangezien ik manueel nieuwe keys gegenereerd heb en ssh op een non-default poort draait, maar hoeveel debian users zullen er niet zijn die het helemaal vergeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

MALEADt schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 17:55:
Op mijn debian server genereerde de update van libopenssl geen nieuwe ssh keys...
De nieuwe libssl en openssl packages genereerden bij niemand nieuwe ssh keys, dat doet het nieuwe openssh-server package. De versie van openssh-server die dat doet is 4.3p2-9etch2. Welke heb jij op je systeem?

Overigens zijn alleen keys gegenereerd met openssl 0.9.8c-1 (vanaf 17 september 2006) en later onveilig.

Ook is het belangrijk op te merken dat die exploit er eentje is om public key authentication mbv private user keys ("passwordless login") te bruteforcen, terwijl de ssh keys die door openssh-server vervangen worden (en waar jij het volgensmij ook over hebt) de ssh host keys zijn. Zwakke ssh host keys maken geen bruteforcen mogelijk, maar maken het wel heel makkelijk de ssh connectie te decrypten. Dat is een ander soort kwetsbaarheid.

En het is belangrijk dat zwakke public keys in je authorized_keys je account te bruteforcen maakt, ongeacht of dat een Debian machine is of niet.

Lees voor meer informatie ook deze post van mij op de frontpage (en de URLs die erin staan), en /usr/share/doc/openssh-server/README.compromised-keys.gz op een up-to-date Debian systeem.

edit:
Ik heb net even met die exploit lopen spelen, en hij werkt iig wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Uitgebreide en informatieve post op de FP :)

Blijkbaar is op mijn server de openssh-server zelf nog niet "opgewaardeerd", want ik herinner me zeker geen dialoog/bericht over het automatisch hernieuwen van de host keys. Libopenssl is echter wel geupgrade (onmiddelijk na het lezen van de FP post :P). Blijkbaar toch overbodig, aangezien zoals je duidelijk maakt de exploit enkel dient om valid user keys te genereren voor een passwordless login. Volgende keer eerst wat meer opzoeken voordat ik iets ga schreeuwen :$

Zodra mijn Debian bak weer draait zal ik eens kijken of openssh-server nog op een update staat te wachten. Dat wordt wel wachten tot in het weekend, pas dan ga ik opnieuw huiswaarts (gisteren is de elektriciteit er uitgevallen, en ik krijg sindsdien geen SSH login meer... en nee het is niet te doen om mijn moeder uit te leggen even een e2fsck te draaien in maintenance mode :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

MALEADt schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 21:03:
Uitgebreide en informatieve post op de FP :)
Dank je :)
Blijkbaar toch overbodig, aangezien zoals je duidelijk maakt de exploit enkel dient om valid user keys te genereren voor een passwordless login.
Ja, maar als je ssh host key zwak is, dan wil je die ook heel graag vervangen, anders zijn ssh verbindingen naar die machine heel makkelijk te decrypten voor derden, en dus af te luisteren. Inclusief wachtwoorden die over de encrypted ssh stream gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Zeer relevant "nieuws" voor iedereen (Linux/BSD(OS X)/Windows) die graag HD-content afspeelt op de pc:

Generic frame-level multithreading support

Een nu lopend GSoC-project onder de FFmpeg-paraplu.

Ik ben benieuwd. Mits goed uitgevoerd zou het ook een harde klap kunnen zijn voor CoreAVC. De doelgroep is gigantisch. :D

0.0

Pagina: 1 ... 10 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.