Best Buy Guide - Linux-compatible?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuw systeem, en wil het Basissysteem uit de Best Buy Guide bouwen.

Het aangeraden mainboard is de Asus M2A-VM. Bij mijn zoektocht naar Linux-compatibiliteit kwam ik diverse problemen met SATA-drivers tegen:
The short answer is that I really wouldn't bother getting that MB if you intend 64bit UNLESS some guru can tell you how to get past the SATA issues ... It recognised the interfaces but kept up a softreset error and timeouts with unknown device..
bron
Omdat dit mainboard er niet echt positief uitziet voor gebruik onder (Gentoo) Linux, wil ik deze niet kopen. Mijn vraag is nu: hoe zijn de ervaringen met andere mainboards? Ik ben niet op zoek naar de duurste, een compleet systeem tussen 3-400 euro lijkt me ideaal. Video mag onboard, mits 1600x1200@85Hz mogelijk is met Linux-support, en externe apparaten (muis/keyboard/monitor e.d.) hoeft niet binnen dit budget.

*edit* Ook op Tweakers.net zijn de Linux-ervaringen voor dit mainboard overwegend negatief...

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 05-08-2007 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb een paar dagen geleden dit systeem besteld voor ongeveer 400 euro. (De videokaart heb ik nog liggen namelijk en zit er dus niet bij.) Voor zover ik heb kunnen nagaan, is dit systeem compatibel met Linux. Het belangrijkste onderdeel in dat opzicht, het moederbord, is dat in ieder geval.

Intel Core 2 Duo, E2140, Socket 775, Boxed
Asus P5K,Retail
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x
AOpen H500E, Zwart, zilver
NEC AD-7173S, Serial ATA150, Zwart, OEM
Samsung SpintPoint S166,7200RPM, SATA II, 8MB, 160GB

Het systeem is gebaseerd op het multimediasysteem van de juli-BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik verkoop zelf veel Linux dozen en dan met name de Gigabyte en de Supermicro bordjes.
GB is het asus-prijsniveau. Deze raad ik dan ook aan voor desktops.

Bij asus toch een aantal keren een gekke glitch gehad icm gentoo.
Verder werkt alles eigenlijk wel momenteel...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:48
Als je 4 GB geheugen of meer wil gebruiken moet je een recente kernel hebben (>=2.6.22). Daar slaat de opmerking volgens mij ook op :)

Kwa audio/video heb ik er verder geen ervaring mee, gebruik het ding als servertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

MikeN schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 22:26:
Als je 4 GB geheugen of meer wil gebruiken moet je een recente kernel hebben (>=2.6.22). Daar slaat de opmerking volgens mij ook op :)
En dat weet je heel zeker ? :P

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sowieso gaat die hele in de TS geciteerde reactie over 64bit-systemen. Die dude schrijft zelfs expliciet 'but what I tested with 32bit Linux's was great'. Dus zolang jij geen 64bit-dingen gaat doen, lijkt het wel OK te zijn. Ik zou er echter niet meer voor kiezen om een ATi-product in mijn computer te stoppen, vanwege de gebrekkige driversupport. Dus om die reden zou ik je moederbord afwijzen en heb ik dus nu zelf ook voor een Intel-systeem gekozen.

[edit]
Je kan ook nog tot oktober wachten met het kopen van je systeem, om vervolgens Ubuntu 7.10 erop te zetten, die heeft namelijk de juiste kernel en dan hoef je zelf ook niet moeilijk te doen met het zelf compileren van de kernel.

[ Voor 20% gewijzigd door Harm op 05-08-2007 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik neem voorlopig genoegen met 2 GB geheugen.

Qua GigaByte-boardjes zouden deze ook kunnen, op volgorde van groot naar klein (ik wil gewoon een normaal formaat kast, dus een groter boardje is prima):
ATX: GigaByte GA-M61P-S3
mini-ATX: GigaByte GA-M61PM-S2
(maar specifieke Linux-support moet ik nog zoeken)

Harm ==> Op zich hoeft 64 bit bij nader inzien helemaal niet perse; 32 bit voldoet nu ook prima. Maar als ik een 64 bit board heb, lijkt het me zonde om er geen gebruik van te maken.
Het BBG-Multimedia-systeem is wel meteen een stuk duurder, en losse videokaarten hoeft van mij niet (i.v.m. extra warmte en ik gebruik alleen 2D).
Samengevat: ik ben er nog niet uit dus ik zoek verder :9

[ Voor 29% gewijzigd door RemcoDelft op 05-08-2007 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Jungian schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 22:37:
[...]

En dat weet je heel zeker ? :P
Als ik hier het bordje heb draaien op Linux lijkt het me wel dat de SATA controller het doet ja ;) Zoals gezegd weet ik niet hoe het zit met de video of audio. (de patchv voor 2.6.21, de commit)

TS: ik zou gewoon een Nvidia bordje pakken, dan zit het met driversupport ook wel goed volgens mij. Zo niet kun je het altijd nog binnen 7 dagen terugsturen als je het online besteld :-)

[ Voor 39% gewijzigd door MikeN op 05-08-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MikeN schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 22:51:
[...]

Als ik hier het bordje heb draaien op Linux lijkt het me wel dat de SATA controller het doet ja ;) Zoals gezegd weet ik niet hoe het zit met de video of audio. (de patch)
En wat heeft dit te maken met geheugen ? :/
edit:

@ hieronder

Zeg dat dan meteen 8) Had weer een paar nutteloze reacties van mijn kant gescheeld ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Jungian op 05-08-2007 23:10 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
De SB600 kan geen 64 bits DMA aan, dat wordt pas gebruikt vanaf 4GB geheugen (daaronder past het in 32 bit), en dan gaat de SATA controller dus over de zeik. Zolang je dus geen 64 bit draait of minder dan 4 GB geheugen hebt werkt het sowieso, anders moet je even een recente kernel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
MikeN schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 22:51:
[...]

Als ik hier het bordje heb draaien op Linux lijkt het me wel dat de SATA controller het doet ja ;) Zoals gezegd weet ik niet hoe het zit met de video of audio. (de patchv voor 2.6.21, de commit)
En heb je dan ook DMA-support op je SATA-disk?
TS: ik zou gewoon een Nvidia bordje pakken, dan zit het met driversupport ook wel goed volgens mij. Zo niet kun je het altijd nog binnen 7 dagen terugsturen als je het online besteld :-)
Heb je suggesties qua bordje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
RemcoDelft schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 23:17:
En heb je dan ook DMA-support op je SATA-disk?
Jup, alleen 32 bit. Maar dat maakt niet zo heel veel uit (en heb je bv. onder Windows ook maar, gezien het gewoon aan de hardware ligt)
Heb je suggesties qua bordje?
Niet echt, het hangt ook een beetje af van wat je wil. Weet wel dat Asus een vergelijkbaar bordje heeft, maar dan met NVidia chipset, de M2N-VM oid. Asus website bugged hier op het moment een beetje, dus kan het niet opzoeken.

Mijn indruk is dat de NVidia bordjes sowieso wel werken onder Linux, gezien NVidia zelf voor de drivers zorgt daar. Zeker voor bv. de videokaart is dat wel zo handig, dat is en blijft bij Ati nog altijd gedoe.

[edit]Zoiets dus. Wel is deze volgens mij wat trager dan de Ati kwa 3D performance (alhoewel je dat weer dik goedmaakt door de betere drivers) en gebruikt hij iets meer stroom (5W ofzo)

[ Voor 15% gewijzigd door MikeN op 05-08-2007 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
Goed topic, ik liep zelf met de gedachte om ooit een best-buy linux laptop topic te openen maar dit is al een goed begin.

Wat ik wel heel erg hoop is dat er alleen hardware wordt besproken die 100% compatible is met linux. Wat heel veel gebeurd is dat een hardware onderdeel wel werkt maar niet 100% zoals het zou doen in windows. Het vaak om goodies zoals multi-media meuk(toetsen, display, etc), netwerk (lan, wlan), sata, raid maar ook ACPI(suspend, hibernate, powernow/speedstep/enz.) is belangrijk. Het is misschien interessant om een lijst bij te houden met linux 100% compatible hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
MikeN schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 23:25:
[edit]Zoiets dus. Wel is deze volgens mij wat trager dan de Ati kwa 3D performance (alhoewel je dat weer dik goedmaakt door de betere drivers) en gebruikt hij iets meer stroom (5W ofzo)
Deze M2NPV-VM ziet er inderdaad erg hoopvol uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56

zomertje

Barisax knorretje

Harm schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:38:
Ik heb een paar dagen geleden dit systeem besteld voor ongeveer 400 euro. (De videokaart heb ik nog liggen namelijk en zit er dus niet bij.) Voor zover ik heb kunnen nagaan, is dit systeem compatibel met Linux. Het belangrijkste onderdeel in dat opzicht, het moederbord, is dat in ieder geval.

Intel Core 2 Duo, E2140, Socket 775, Boxed
Asus P5K,Retail
AOpen H500E, Zwart, zilver
NEC AD-7173S, Serial ATA150, Zwart, OEM
Samsung SpintPoint S166,7200RPM, SATA II, 8MB, 160GB

Het systeem is gebaseerd op het multimediasysteem van de juli-BBG.
Nu volg ik de BBG niet zo. Maar is het niet aardig om deze een keer in het teken van Linux te laten staan? Dus de beste hardware voor een Linux multimedia systeem of iets dergelijks? De doelgroep is misschien nog niet zo groot, maar wel groeiende denk ik.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zomertje schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:06:
[...]

Nu volg ik de BBG niet zo. Maar is het niet aardig om deze een keer in het teken van Linux te laten staan? Dus de beste hardware voor een Linux multimedia systeem of iets dergelijks? De doelgroep is misschien nog niet zo groot, maar wel groeiende denk ik.
Inderdaad, dat lijkt mij ook wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Sinds enige weken draai ik op een Core2Duo E6750, een Asrock ConRoe1333-D667, 2GB Kingston DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel met een Geforce 8500GT Silent :9. Ik draai al jaren (bijna) Linux only en sinds kort (eindelijk) helemaal. (GF heeft eigen Windows bak nu ;) ).

Ik moet zeggen dat ik er niet meer zo op let of iets nou 'Linux compatible' is, als ik een desktop koop. Een laptop is iets anders. In principe is een Intel CPU een Intel CPU, een VIA chipset een VIA chipset en is SATA eigenlijk nooit meer een probleem. Ik heb de BBG niet gelezen, maar als ik lees dat je een guru nodig hebt, dan kan het dus wel. Nou schat ik mezelf redelijk hoog in op de guru schaal (I make a nice buck doing so), dus misschien is dat de reden dat ik de noodzaak niet zo zie van erg opletten wat je koopt, maar ga er vanuit, dat als je geen echt exotische hardware koopt er geen problemen zouden moeten zijn.

Ook mijn vorige bak AMD64, MSI mainboard, SATA etc. gaf nergens problemen mee. De meeste dingen werken wel. Ik moet het mobo nog zien dat echt niet werkt met Linux. De tijden dat dat vaak gebeurde is echt voorbij.

[ Voor 16% gewijzigd door wzzrd op 06-08-2007 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

MikeN schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 23:04:
De SB600 kan geen 64 bits DMA aan,
Dat lijkt me sterk, anders heeft Asus nogal geblunderd door die te gebruiken op een moederbord voor 64 bits processoren met geclaimde ondersteuning voor 8 GB RAM. Als het aan de driver ligt, dan snap ik de opmerking niet dat Windows er ook last van heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Confusion op 06-08-2007 22:30 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Confusion schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 22:28:
Dat lijkt me sterk, anders heeft Asus nogal geblunderd door die te gebruiken op een moederbord voor 64 bits processoren met geclaimde ondersteuning voor 8 GB RAM. Als het aan de driver ligt, dan snap ik de opmerking niet dat Windows er ook last van heeft.
Eh, er kan ook gewoon 8 GB RAM gebruikt worden hoor. De driver in Windows komt bij Ati/AMD zelf vandaan, dus daar wordt er netjes omheen gewerkt. Die workaround zat er onder Linux nog niet in, en sinds 2.6.22 wel. Het is leuk dat het allemaal in twijfel getrokken wordt hier, maar ik zeg slechts wat mijn ervaringen zijn, wat er op tig plaatsen op internet is te vinden, wat in de commits terug is te vinden en wat een medewerker van Ati zelf heeft bevestigd. Geen 64 bits DMA voor je SATA controller gebruiken betekent niet direct dat je hele systeem niet meer in 64 bit kan draaien ofzo hoor. Het gaat dus specifiek om de SATA controller van de SB600.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeN op 06-08-2007 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

MikeN schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 22:43:
Het is leuk dat het allemaal in twijfel getrokken wordt hier,
Ik stel gewoon een kritische vraag, omdat het verhaal onduidelijk is ;).

Ik zie twee tegenstrijdige dingen staan:

1) "Als je 4 GB geheugen of meer wil gebruiken moet je een recente kernel hebben (>=2.6.22).", jij zondag om 22:26, implicerend dat het een driver/kernelprobleem is

2) "De SB600 kan geen 64 bits DMA aan", jij, zondag om 23:04. Gevolg door "Het is een hardware probleem, Windows heeft er ook last van" (jij, zondag om 23:25), implicerend dat het een hardware probleem is.

Vervolgens zeg je nu dat het met een 'workaround' in de driver mogelijk is om de SB600 wel in 64 bits modus te gebruiken. Dan begrijp ik de opmerking "De SB600 kan geen 64 bits DMA aan" niet: je kan software schrijven wat je wil: een niet-64 bits chipset kan je onmogelijk in 64 bits modus laten opereren. That's all I'm saying.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:42
Ik heb het zelfde probleem ook met mijn M2N4-SLI en Suse Linux 64-bits, maar op Ubuntu (7.10) 64-bits draait het allemaal perfect. Misschien ligt het dus ook aan welke distro/kernel je gebruikt... (Ik kan nu niet precies zeggen welke dat is bij mij).

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Jakkus schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:22:
Ik heb het zelfde probleem ook met mijn M2N4-SLI en Suse Linux 64-bits, maar op Ubuntu (7.10) 64-bits draait het allemaal perfect. Misschien ligt het dus ook aan welke distro/kernel je gebruikt... (Ik kan nu niet precies zeggen welke dat is bij mij).
Het ligt zeker niet aan een distro, ondersteuning van hardware heeft met de kernel te maken en niet zo zeer met de distro zelf. Ik weet zo goed als zeker dat jouw Suse op kernel versie 2.6.18-X draait en ubuntu 2.6.20-X. Als je je kernel in Suse zou updaten door bijvoorbeeld er zelf 1 te bakken dan zou je dit probleem absoluut niet hebben.
wzzrd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 22:20:
Ook mijn vorige bak AMD64, MSI mainboard, SATA etc. gaf nergens problemen mee. De meeste dingen werken wel. Ik moet het mobo nog zien dat echt niet werkt met Linux. De tijden dat dat vaak gebeurde is echt voorbij.
Ik ben het met je eens dat ik ook nog een mobo moet vinden die niet met linux wil booten maar kun jij ook mobo's noemen waarbij echt alle features van het mobo 100% onder linux werkt?

Misschien dat intel mobo's van intel zelf aan dit voldoen maar menig Asus, MSI of Gigabyte bordje heeft wel iets(broadcom (w)lan, Raid controller, geluid) waardoor er geen 100% linux stempel op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Het is een leuk idee, veel valt natuurlijk op te zoeken bij de ubuntu hardware compatibility list etc. Alleen zou ik meer denken aan een basis systeem. Over een tijdje wil ik zelf ook een nieuw systeem aanschaffen en daarom lijkt mij het ook een leuk idee. ;) Er valt wel veel te googlen natuurlijk over hardware support :9

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2017

RRR

goR

Tja, compatibility onderzoeken ok, maar soms loop je tegen dingen aan waar je nu eenmaal niet op voorbereid had kunnen zijn. Mijn voorbeeld; DFI Lanparty moederbord icm Corsair geheugen. Ik heb kort Gentoo 64bit gedraaid, maar bij het compileren van bepaalde pakketten bleef ik segfaults krijgen. Terug naar 32bit en de problemen waren verdwenen. Nu zal dit bij binary distributies minder een probleem zijn, maar wees er dus op alert dat individuele compatibiliteit nog niet betekent dat je volledige systeem foutloos zal draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
jelly schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:26:
[...]

Het is een leuk idee, veel valt natuurlijk op te zoeken bij de ubuntu hardware compatibility list etc. Alleen zou ik meer denken aan een basis systeem. Over een tijdje wil ik zelf ook een nieuw systeem aanschaffen en daarom lijkt mij het ook een leuk idee. ;) Er valt wel veel te googlen natuurlijk over hardware support :9
Ik hoop niet dat je deze site ubuntu bedoelt want die is echt waardeloos: link.
Voorbeeld waarom ik het echt waardeloos vindt: link. Wat heb je eraan als juist de relevante onderdelen "not yet tested zijn". Op forums van gentoo en arch kan ik dan veel meer informatie vinden.

Googlen op hardware support is ook frustrerend, ja er is heel veel info maar nergens kun je een eenduidige lijst vinden waarbij je in 1 oog opslag kunt zien of alles 100% werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wzzrd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 22:20:
De meeste dingen werken wel. Ik moet het mobo nog zien dat echt niet werkt met Linux. De tijden dat dat vaak gebeurde is echt voorbij.
Ik wil hier een kanttekening bij plaatsen. Ik doe een beetje met geluidsopnamen in linux m.b.v. Ardour.
En nu is het een bekend gegeven dat VIA chipsets om de een of andere hier niet lekker voor werken. Dus kijk wel even wat je met je machine doet en zoek even of de south- en northbridge problemen geven met je favoriete applicaties.

Ik ga zelf voor Intel chipsets (momenteel ICH8 en een 1000/PRO netwerkkaart) en een NVidia grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Googlen op hardware support is ook frustrerend, ja er is heel veel info maar nergens kun je een eenduidige lijst vinden waarbij je in 1 oog opslag kunt zien of alles 100% werkt.
Misschien beetje domme vraag maar bestaat die niet? Er bestaan een paar sites en van elke distributie is er hardware support list.

http://tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/ hier is een lijst maar niet echt volledig
http://www.linuxcompatible.org/compatlist3-2-1-1.html nog een site
http://www.linuxquestions.org/hcl/index.php hier valt ook aardig wat te vinden.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
jelly schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 14:09:
[...]

Misschien beetje domme vraag maar bestaat die niet? Er bestaan een paar sites en van elke distributie is er hardware support list.

http://tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/ hier is een lijst maar niet echt volledig
http://www.linuxcompatible.org/compatlist3-2-1-1.html nog een site
http://www.linuxquestions.org/hcl/index.php hier valt ook aardig wat te vinden.
De eerste twee links geven je ook niet de info die relevant is. Op linuxquestions is wel een hele subsectie over moederborden en er worden hier en daar lspci outputs geplaatst. Toch kan ik niet zo 123 vinden of alles daadwerkelijk werkt. Nogmaals ik ben nog geen hardware tegen gekomen wat niet wil booten met linux maar hardware wat echt 100% compatible is en werkt zoals het in windows ook zou doen nog maar mondjes maat tegen gekomen. Let wel dit is mijn ervaring....
Ik vindt het echt lastig om hardware bij elkaar te sprokkelen waarvan ik 100% zeker weet dat het allemaal werkt. Het is misschien niet helemaal relevant maar mijn vaio laptop is een voorbeeld. Ik heb voordat ik deze laptop had gekocht op het internet gekeken of linux er ook op draaid. Na een uurtje googlen bleek dit wel het geval te zijn, tenminste dat dacht ik. De sony-pi module ondersteunt mijn type laptop niet volledig, bios en dvd-rom -updates kun je alleen in windows uitvoeren, ACPI ondersteuning... ja maar niet om naar huis te schrijven. Linux draait er redelijk tot goed op, daarniet van maar het is vervelend dat je dat soort verhalen nergens leest. Daarom pleit ik ervoor om een soort linux hardware ervaringen topic op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Update: Ik heb ondertussen de volgende onderdelen besteld (levertijd ongeveer een week; 350 euro incl. verzendkosten):

* AMD Athlon 64 X2 4000+ (AM2, 2x2.1 GHz, 1MB, 400MHz Bus, 65W
* AOpen QF50D (ATX, 350W, Zilver/Zwart)
* Asus M2N-MX, nForce 430 MCP (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II...
* Kingston KVR667D2N5K2/2G
* NEC AD-7173S 18x (Dual-layer, LabelFlash, SATA, Zwart)
* Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)

Pricewatch-linkje
Als het zo ver is laat ik weten hoe het bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 23:57

deadinspace

The what goes where now?

Confusion schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:19:
Vervolgens zeg je nu dat het met een 'workaround' in de driver mogelijk is om de SB600 wel in 64 bits modus te gebruiken. Dan begrijp ik de opmerking "De SB600 kan geen 64 bits DMA aan" niet: je kan software schrijven wat je wil: een niet-64 bits chipset kan je onmogelijk in 64 bits modus laten opereren. That's all I'm saying.
Dat de sata-chip geen 64 bit DMA kan wil niet zeggen dat je de chip niet kunt gebruiken met een 64 bit CPU.

DMA is verantwoordelijk voor het kopieren van gegevens tussen een chip en het systeemgeheugen zonder tussenkomst van de CPU. Een chip die maar 32 bit DMA kan, kan dus alleen maar gegevens kopieren van/naar geheugen dat binnen 32 bit te addresseren is.

Dat betekent typisch dat zo'n chip alleen kan DMA-en van/naar de eerste 4 GB geheugen, terwijl de (64 bit) CPU gewoon al het geheugen kan benaderen. Dit is geen onoverkomelijk probleem; het OS moet er gewoon voor zorgen dat de chip altijd DMAt van/naar de eerste 4 GB geheugen. Als de gegevens eigenlijk van/naar geheugen boven die grens moeten, dan kan het OS voor/na de DMA transfer deze gegevens kopieren van/naar een tijdelijke buffer. Zo'n buffer heet dan een DMA bounce buffer.

(Ik weet trouwens niks van de SATA chip in kwestie, maar ik weet wel dat wat ik hierboven beschrijf voorkomt. Het was vroeger bijvoorbeeld al noodzakelijk met (veelal 32 bit) PCI kaarten in UltraSparcs bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Confusion schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:19:
[...]

Ik stel gewoon een kritische vraag, omdat het verhaal onduidelijk is ;).
Wat deadinspace zegt dus :) Misschien niet helemaal duidelijk dat de bridge e.d. wel gewoon 64 bit aan kan, maar dat het specifiek om de SATA controller gaat. Maar goed, er was dan ook een reden dat ik in m'n eerste posts niet het complete "probleem" ging uitleggen, krijg je alleen maar misverstanden van ;)

• RemcoDelft
RemcoDelft schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 16:26:
Update: Ik heb ondertussen de volgende onderdelen besteld (levertijd ongeveer een week; 350 euro incl. verzendkosten):

* AMD Athlon 64 X2 4000+ (AM2, 2x2.1 GHz, 1MB, 400MHz Bus, 65W
* AOpen QF50D (ATX, 350W, Zilver/Zwart)
* Asus M2N-MX, nForce 430 MCP (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II...
* Kingston KVR667D2N5K2/2G
* NEC AD-7173S 18x (Dual-layer, LabelFlash, SATA, Zwart)
* Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)

Pricewatch-linkje
Als het zo ver is laat ik weten hoe het bevalt!
Gentoo staat nu te compileren. De 64 bit LIVE CD startte zonder problemen op, zonder iets aan kernel-opties (noapic of zo) in te voeren.
De snelheid is ERG aangenaam, ik laat weten hoe het afloopt met alles aan de praat krijgen :)

• Miki
Ben zeer benieuwd of alle onboard meuk en acpi werkt, laat het ons weten!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
* AlterEgo gaat offtopic. Een beetje.

Ik zoek een stil (passief) board met onboard graphics voor een workstation. Ik heb een Intel GMA3000 in mijn laptop en die voldoet uitstekend zonder geklier met ATI/NVidia drivers.
Ik kwam tot de conclusie dat Intel G33 en G965 chipsets beiden een opvolger van de GMA 3000 aan board hebben. De G965 zal door zijn leeftijd waarschijnlijk wat makkelijker supported zijn onder mainstream drivers, maar de G33 is nieuwer, en nagenoeg even duur.
Twee goed verkrijgbare G33 borden waarnaar ik heb gekeken:
Gigabyte GA-G33-DS3R, net 100 Euro (ATX)
Asus P5K-VM , ca. 110 Euro (mATX)
Maar beiden missen een DVI uitgang. En dat kijkt toch net even lekkerder dan VGA.

Wat zouden alternatieven zijn?

• deadinspace
  • Laatst online: 23:57

deadinspace

The what goes where now?

Ik heb daar zelf ook eens onderzoek naar gedaan, en ik begreep dat je via een speciale uitbreidingskaart ook DVI uit een intel chip zou moeten krijgen. Ik kon er destijds maar weinig over vinden verder, maar ik neem eigenlijk aan dat dit een speciaal slot of header op het moederbord vereist, en dat ben ik verder nog niet tegengekomen.

Moraal van het verhaal... DVI met intel video zou op zich moeten kunnen, maar de details over hoe zijn schaars :(

• RemcoDelft
Miki schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 19:14:
Ben zeer benieuwd of alle onboard meuk en acpi werkt, laat het ons weten!
Nu ik er aan denk: `hdparm -d /dev/sda` geeft geen output, en `hdparm -d1` geeft een error (de exacte error heb ik even niet bij de hand). Oftewel ik dacht eerst dat dit misschien normaal was bij SATA (ik ben nieuw met SATA), maar ik realiseer me nu pas dat ik dus gewoon geen DMA-access heb op die disk!
Aan de andere kant geeft hdparm -T wel 65 MB/s aan, wat me heel netjes lijkt voor een 320 GB Barracuda disk.
Dit in Gentoo64; 32 bit heb ik nog niet opgestart (alleen memtest: 1962 MB/s uit het RAM met dualchannel, geen idee of dat normaal is...)

• AlterEgo
  • Niet online
deadinspace schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 20:52:
Moraal van het verhaal... DVI met intel video zou op zich moeten kunnen, maar de details over hoe zijn schaars :(
De Shuttle XPC SG33G5 barebone heeft een hdmi uitgang en een adapter waarmee je een DVI (digital only) monitor kan aansluiten.

• Miki
RemcoDelft schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 22:31:
[...]

Nu ik er aan denk: `hdparm -d /dev/sda` geeft geen output, en `hdparm -d1` geeft een error (de exacte error heb ik even niet bij de hand). Oftewel ik dacht eerst dat dit misschien normaal was bij SATA (ik ben nieuw met SATA), maar ik realiseer me nu pas dat ik dus gewoon geen DMA-access heb op die disk!
Aan de andere kant geeft hdparm -T wel 65 MB/s aan, wat me heel netjes lijkt voor een 320 GB Barracuda disk.
Dit in Gentoo64; 32 bit heb ik nog niet opgestart (alleen memtest: 1962 MB/s uit het RAM met dualchannel, geen idee of dat normaal is...)
hdparm werkt niet op sata schijven. de linux kernel zorgt daarvoor.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RemcoDelft schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 09:55:
[...]

Deze M2NPV-VM ziet er inderdaad erg hoopvol uit!
Blijf daar verre van :o

Ik heb dat bord ook gehad. Onder Windows werkte het prima, maar ACPI was zoals vaker bij Asus borden buggy. Dat leidde niet alleen tot powermanagement issues (voor mij overkomelijk, voor jou zo te zien een eis), maar ook tot het ueberhaupt niet kunnen aanspreken van de audio controller (IRQ routing ging helemaal fout). Dat het geen support issue was, was duidelijk, aangezien ik een MSI bord had met exact zelfde chipset en audio controller dat wel prima werkte.

Sowieso kan ik voor Linuxgebruik alle Asus borden van de afgelopen jaren afraden door die ACPI issues. Ik heb daarentegen goede ervaringen met Gigabyte en MSI - en zelfs Asrock (eh, zolang de condensatoren het volhouden...). De dagen van de P3B-F en consorten zijn helaas lang voorbij. Daar komt bij dat Asus-borden ook nog eens duurder dan gemiddeld zijn. Bespaar je geld en gedoe zou ik zeggen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

++

Ook het Asus moederbord (P4P800-SE) dat in mijn desktop zit, zou ik nu niet meer kopen (sowieso niet omdat het oude crap is atm ;)). S3 (suspend) kan ik bijvoorbeeld vergeten, bij welk OS dan ook (getest : Windows XP, Windows Vista, GNU/Linux, ongetest : FreeBSD). Ik heb dan weer wel het geluk dat alle onderdelen van het moederbord werken zonder te hoeven prutsen, dat konden ze blijkbaar dan weer wel vroegâh. 8)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Jungian schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:39:
[...]

++

Ook het Asus moederbord (P4P800-SE) dat in mijn desktop zit, zou ik nu niet meer kopen (sowieso niet omdat het oude crap is atm ;)). S3 (suspend) kan ik bijvoorbeeld vergeten, bij welk OS dan ook (getest : Windows XP, Windows Vista, GNU/Linux, ongetest : FreeBSD). Ik heb dan weer wel het geluk dat alle onderdelen van het moederbord werken zonder te hoeven prutsen, dat konden ze blijkbaar dan weer wel vroegâh. 8)
Ik heb ondertussen de M2N-MX. ACPI ben ik nog niet aan toegekomen, maar echt prioriteit heeft het niet. Zou fijn zijn als-ie idle cycles snapt, en niet continu vol staat te stoken. Verder kan het me weinig boeien, suspend zal ik zeker niet gebruiken.
Geluid moet ik ook nog testen, het is in ieder geval iets wat niet "standaard" werkte onder Gentoo. Wellicht (hopelijk) mis ik wat kernel-opties o.i.d.

M'n vriendinnetje is ondertussen ook toe aan iets nieuws (Tux-gebruiker natuurlijk), dus ervaringen qua Gigabyte-boardjes (met type-vermelding er bij) blijven welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:20:
M'n vriendinnetje is ondertussen ook toe aan iets nieuws (Tux-gebruiker natuurlijk), dus ervaringen qua Gigabyte-boardjes (met type-vermelding er bij) blijven welkom :)
Sinds een paar dagen heb ik hier een GA-P35-DS3R.
Werkt als een tierelier! ook de jmicron pata controller.
Kernel 2.6.22-ARCH.
Het enige wat ik ben tegengekomen is dat de de fanspeed en temperatuur niet uitgelezen worden. /proc/acpi/fan en /proc/thermal_zone zijn erg leeg.
Maar dat boeit verder niet zo want mn procfan regelt zelf zijn toerental :)
Ben zeer tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
AlterEgo schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 19:16:
* AlterEgo gaat offtopic. Een beetje.

Ik zoek een stil (passief) board met onboard graphics voor een workstation. Ik heb een Intel GMA3000 in mijn laptop en die voldoet uitstekend zonder geklier met ATI/NVidia drivers.
Ik kwam tot de conclusie dat Intel G33 en G965 chipsets beiden een opvolger van de GMA 3000 aan board hebben. De G965 zal door zijn leeftijd waarschijnlijk wat makkelijker supported zijn onder mainstream drivers, maar de G33 is nieuwer, en nagenoeg even duur.
Twee goed verkrijgbare G33 borden waarnaar ik heb gekeken:
Gigabyte GA-G33-DS3R, net 100 Euro (ATX)
Asus P5K-VM , ca. 110 Euro (mATX)
Maar beiden missen een DVI uitgang. En dat kijkt toch net even lekkerder dan VGA.

Wat zouden alternatieven zijn?
Ik heb recentelijk een upgrade gedaan van een Asrock Conroe945G-DVI naar een Gigabyte GA-G33M-DS2R. Reden voor de upgrade:
- 945G kan slechts 2048x2048 met 3D, 965G en G33 kunnen veel hoger. Handig voor dualscreen
- 945 kan geen 4GB adresseren, slechts 3.3GB. Ik had tot gisteren 6GB in mijn G33 bord, nu is dat weer 4GB (2GB zit nu in de Asrock)
- geen mogelijkheden tot quadcore of 1333MHz FSB. Heb gisteren een E6750 in dat bord gedrukt.

Het DVI risertje van Asrock werkt ook gewoon in mijn Gigabyte bord.

Over de G33 ondersteuning in X kan ik kort zijn:
xf86-video-intel ondersteunt sinds de voorlaatste versie zeker de G33. Mesa (3D, dri) doet dit op archlinux sinds ik een G33 bord heb, misschien dat het inmiddels ook in Mesa 7.0.1 zit, welke vorige week is uitgekomen. Als je geen ondersteuning voor de G33 in je DRI drivers hebt crasht je X server zodra je het wilt gebruiken.

Al met al werkt gewoon alles aan het bord. Voor die 10-20 euro extra zou ik het niet laten om een G33 bord te kopen ipv een 965G. Wat dan wel weer jammer is is dat je er geen DVI riser bij krijgt, maar die had ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 14:38:
[...]
Wat dan wel weer jammer is is dat je er geen DVI riser bij krijgt, maar die had ik al.
Thanks, dat is goede info.
Ik heb een Intel DG33TLM besteld. Die heeft een DVI aansluiting onboard. Ik zal mijn ervaringen posten zodra hij binnen is.

• RemcoDelft
RemcoDelft schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:20:
[...]

Ik heb ondertussen de M2N-MX.
[...]
Geluid moet ik ook nog testen, het is in ieder geval iets wat niet "standaard" werkte onder Gentoo. Wellicht (hopelijk) mis ik wat kernel-opties o.i.d.
Het geluid werkt inmiddels ook, als module, met dank aan http://forums.debian.net/...ic.php?t=17326&highlight= .
Oftewel ik ben zeer tevreden met m'n nieuwe computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
AlterEgo schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 10:37:
[...]
Ik heb een Intel DG33TLM besteld. Die heeft een DVI aansluiting onboard. Ik zal mijn ervaringen posten zodra hij binnen is.
Na een dagje klussen met:
Intel Core 2 Duo,Boxed, E6750, Socket 775
Intel BOXDG33TLM,Retail
NEC AD-7173S, Serial ATA150, Beige, OEM
Samsung SpinPoint T166,7200RPM, SATA II, 8MB, 400GB
en wat gerecyclede spullen

heb ik het volgende ervaren: installeren van distro's in gemengde pata/sata setup is lastig: soms krijg je vastlopers, zelfs een keer alle tty's kwijt 8)7 . Ubuntu 6.10 alternate install werkte na handmatig partitioneren en handmatig grub op de sata disk zetten. Maar dan doet de netwerkdriver het niet (e1000).
Met een nieuwe Ubuntu Gutsy (Beta) Tribe 4 en alleen sata hardware gaat de installatie eigenlijk probleemloos.
Video gaat out-of-the box prima. DVI ook. Compiz-Fusion na activatie van DRI ook.
Nic presteert goed.
Disk gaat hard, maar ik moet me nog eens goed verdiepen in sata benchmarking.
Sound: werkt totaal (bugje in Gutsy kernel 2.6.22-10 en bijbehorende alsa modules).
Monitoring is mager: ik kan geen voltages of temperaturen uitlezen, alleen twee coretemp waarden die beneden kamertemperatuur liggen :X
Throttling: werkt tussen 2.0 en 2.67 GHz.
En Gutsy wordt een mooie distro: maar drie bugjes gevonden (Xsane segfault; kdesudo is een bende, en de context menu's van easytag zijn b0rked)

(wordt vervolgd)

[ Voor 29% gewijzigd door AlterEgo op 31-08-2007 17:46 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
bij nader inzien ben ik zo vrij deze topic een schop te geven.

Nav van mijn post in de SC:
Amrit schreef op zondag 17 februari 2008 @ 19:22:
Laat ik het, voordat ik gelynched wordt, hier eens proberen. Ik ben Windows in combinatie met het fenomeen internet behoorlijk beu en wil mijn pc helemaal van het internet af hebben. Vervolgens heb ik twee opties, een Apple (zo'n laptopje bv) of zelf een Linux desktop in elkaar zetten. Heb een beetje geexperimenteerd, maar op mijn huidige PC krijg ik Ubuntu en Kubuntu niet echt werkend (mede met mijn beperkte hoeveelheid vrije tijd in gedachten), maar het ziet er werkelijk top uit, en zelf een kastje in elkaar zetten is ook erg leuk, en experimenteren met een andere OS ook.

Maar dan, wat voor hardware, cq moederbord. Voor Linux die-hards wellicht een onbenullige vraag, maar als noob best lastig. Helaas kan ik nergens een "Tweakers.net Best Buy Guide" voor Linux vinden, of in ieder geval dat Linux wirdt meegenomen. Vanuit marketing oogpunt overigens een echte faux pas, onbegrijpelijk. Daarmee zou een geweldige drempel weggehaald worden (al kan ik dat cijfermatig natuurlijk niet onderbouwen, nog een echte faux pas). Kan daar in de Tweakers Best Buy Guide niet wat aandacht aan besteed worden (in plaats van een slowchat vol te leuteren bv )

En ja ik heb Google, maar die maakt de verwarring eerlijk gezegd alleen maar groter. Ik heb in ieder geval de indruk dat ik met een Gigabyte GA-73PVM-S2H op de goede weg, maar meer dan een indruk is het niet. En hoe zit het met de nieuwe Intel chipsetjes, de G33 ... etc etc ..

Een extra html'tje in de Best Buy Guide, moet kunnen toch?
Kwam ik na een tip van 0xDEADBEEF in deze topic terecht.

En wat ik gevonden heb wbt hardware:
.. ben nav hiervan maar eens direkt op G33 gaan zoeken, kom ik hier uit

een bord van Gigabyte, de GA-G33M-DS2R

Vooralsnog lijkt dit de meest praktische site die ik ben tegen gekomen: http://hardware4linux.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Zelf heb ik de door jou genoemde GA-G33M-DS2R, met een E6750, 8GB geheugen en 64bit archlinux. Ik heb er wel voor 10 euro een (2dehands) DVI riser bij moeten kopen, op dit bord zit standaard nml geen DVI :(
Dit bord werkt bijna voor de volle 100%. De onboard sound vind ik zelf nogal crappy, vnml omdat de CD-Audio header niet wordt gedetecteerd door alsa, waardoor ik mijn TV kaart extern moet doorlussen voor geluid. Het geluid opzich werkt wel, maar ik heb er nu gewoon een SBLive ingedrukt.

Dit bord wordt geleverd met een eSATA bracket met bijbehorende externe bekabeling (helaas wel erg korte snoertjes), werkt echt heerlijk. Laatst mijn schijf vervangen: gewoon aan het draaiende systeem pluggen, data overzetten, PC uit, oude hdd eruit, nieuwe inbouwen, booten, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 15:14
Ik heb zelf (zoals andere al posten) ook de beste ervaring met moederborden van Gigabyte. Asus vind ik over het algemeen een slechte linux support hebben (3 verschillende borden meegemaakt.

(Heb zelf de Gigabyte P35 DS4, zie review hier: http://tweakers.net/productreview/6259)

[ Voor 21% gewijzigd door M-Opensource op 18-02-2008 13:59 ]

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Sebazzz schreef op maandag 18 februari 2008 @ 07:54:
Het is niet zo moeilijk om Linux compatible hardware te vinden.
- AMD, VIA en nVidia chipsets zijn altijd compatible; dus ieder moederbord met die chipset zou het moeten doen;
- De meeste AD* onboard soundchips ook, zie hiervoor de website van ALSA;
- Texas Instruments onboard FireWire controller doet het prima;
- Bijna alle bedrade netwerkkaarten doen het;
- Veel draadloze netwerkkaarten doen het ook, zie hiervoor de Ubuntu Wiki en de wifisupplicant site;
- Alle beeldschermen doen het :+
- SiS, Savage, VIA grafische kaarten doen het, gebruiken opensource drivers geleverd door de fabrikant;
- nVidia kaarten doen het ook allemaal prima zolang je de drivers uit de repos gebruikt tenzij je zelf een kernel bakt;
- ATi kaarten zijn vaak nog een pain-in-the-ass, maar afhankelijk van welke kaart je hebt kan het goed werken;
- Optische media (uitgezonderd Blu-Ray en HD-DVD) doen het allemaal zeer goed;
- Hoe de ondersteuning van High Definition media is weet ik niet.
Tja, als ik de reacties zo lees begrijp ik niet zo goed waarom ik Ubunt/Kubuntu niet op mijn pc echt functionerend wist te krijgen. Wellicht omdat ik alleen met 64-bit Linux geexperimenteerd heb. Of ik heb te snel opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Amrit schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:16:
[...]

Tja, als ik de reacties zo lees begrijp ik niet zo goed waarom ik Ubunt/Kubuntu niet op mijn pc echt functionerend wist te krijgen. Wellicht omdat ik alleen met 64-bit Linux geexperimenteerd heb. Of ik heb te snel opgegeven.
Oftewel probeer het nog eens :) Mijn ervaringen met 64 bit zijn tot nog toe dat het meeste gewoon werkt, maar dingen als videocodecs in Xine of Java in Firefox blijven probleemkindje (onder Gentoo)...
32 bit heb ik nooit op mijn systeem geinstalleerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

64b en multimedia blijft idd zorgekindje, daarom dat ik voor m'n mm bak gewoon 32b blijf gebruiken (er zit toch maar 2GB RAM in en de apps die gedraaid worden hebben nauwelijks baat bij 64b instructies). Dan is het gewoon een kwestie van "asf win32codexs xine" in je USE flags en klaar is kees :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1