Een tijdje geleden heb ik een thin client op de kop getikt, en deze wil ik gaan inzetten als mp3speler en eventueel ftp server. (beperkingen van de hardware: 233 Mhz Geode, 92 MB ram, harde schijf is traag. In windows draaide de HD in PIO mode, hopelijk onder linux in DMA) Eerst wilde ik bij windows blijven, en had ik er Windows Fundamental op gezet. Maar misschien is het toch beter om een linux distro er op te zetten, met geheugengebruik en zo.
Voordat ik helemaal in het diepe van linux spring (mwah, ik heb fedora core 4 en 5 al eens geïnstalleerd, en gedurende korte tijd gebruikt, maar verder ben ik nog n00b), test ik wat ik wil eerst in een virtuele machine met VMWare. Daar heb ik dus Debian in geïnstalleerd.
Ik wil deze thinclient aan mijn stereotoren hangen, om ook webstreams te kunnen luisteren zonder dat er nog een extra workstation moet aan staan. Ik heb al ontdekt dat rhythmbox grotendeels kan wat ik wil, en ik heb het ook al zover dat Rhythmbox standaard mee opstart, na het (inmiddels automatisch) inloggen. Nu zou ik ook nog willen dat rhythmbox dan standaard begint met afspelen, kan dat? Zo nee, welke software kan mp3 afspelen, heeft een ingebouwde library, én kan webstreams afspelen? (in feite zoek ik dus dé winamp tegenhanger, simpel gezegd)
Ik heb me nog niet bezig gehouden met het ftp gedeelte, hoewel ik in dit topic wel al de suggestie van proftpd ben tegengekomen. Dat ga ik dus later nog bekijken.
Als ik het dan werkend heb in VMWare, ga ik de performance op de echte hardware testen.

To be continued... ?