LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 79 Laatste
Acties:
  • 367.444 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Demoniac schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 07:51:
Heeft iemand van jullie ervaring met de ondersteuning van Bluetooth-dongles onder Linux? Ik heb gisteravond zitten spelen met Remuco op mijn laptop, om Music Player Daemon mee te besturen en dat ging best leuk. Nu wil ik een BT-dongle in mijn mediacenter duwen, maar ik ben bang dat die goedkope rotdingen van Dealextreme niet ondersteund gaan worden :P
geloof dat die module bluez heet (toch?) die werkt iig met mijn conceptrontics en logitech BT stick.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:14
Hm, vandaag de hele dag lopen prutsen met de combinatie dualscreen, compiz en dual-gpu.
Conclusie: Twinview is niet aan te zetten als je 2 verschillende nvidia kaarten in je systeem hebt (1 onboard en 1 gewoon). Xinerama aan betekent compiz uit. Xinerama niet aan, betekent compiz aan, maar geen vensters kunnen slepen van de ene naar de andere monitor.

Nieuw geleerd vandaag: *volg het nouveau project op de voet*.

Nu ga ik toch weer twijfelen over mijn linux-keuze voor nvidia. Over een tijdje toch maar weer ati?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De combinatie tussen meerdere videokaarten en meerdere monitoren is überhaupt lastig, ook onder Windows is dat lang niet altijd even gemakkelijk. Misschien dat het onder Linux nog wat lastiger is maar het is m.i. niet een specifiek Linux issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Laatst online: 16:14
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:04:
De combinatie tussen meerdere videokaarten en meerdere monitoren is überhaupt lastig, ook onder Windows is dat lang niet altijd even gemakkelijk. Misschien dat het onder Linux nog wat lastiger is maar het is m.i. niet een specifiek Linux issue.
Op dezelfde pc draait windows 7. Daar heb ik "jammer genoeg" geen enkel probleem hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

MoiZie schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:15:
Nu ga ik toch weer twijfelen over mijn linux-keuze voor nvidia. Over een tijdje toch maar weer ati?
Ja, Ati met die nieuwe eyefinity technologie. _O_

Moeten de drivers het wel goed aankunnen natuurlijk, maar dan krijg je vanuit het OS-standpunt gewoon 1 groot scherm, dat zal een bult gezeur schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 23:36
Dit weekend een beetje onvoorzichtig geweest en per ongeluk een deel van mijn Maildir kwijtgespeeld (foutje in thunderbird3 synchronisatie settings...)
Helaas bevatte mijn recentste backup de laatste mails nog niet, waar toch wel een paar dingen tussen zaten die ik liever niet kwijt wilde.

Daarom dus met ext3grep aan de slag gegaan op een image van de partitie waar mijn maildirs staan en dankzij deze schitterende handleiding (van de auteur van ext3grep trouwens) erin geslaagd alles te recuperen!
Prachtig tooltje als je eens in nood komt te zitten zoals ik!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

MoiZie schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:15:

Ik heb geen recente ervaring met ATI kaarten, maar voor zover ik weet loopt ATI nog altijd achter op de closed-source drivers van NVidia, maar het gat wordt steeds kleiner. Aangezien ATI wel documentatie publiceert heb ik een principiele voorkeur voor ATI. 2 jaar geleden zou ik een ATI kaart niet eens hebben overwogen, nu wel.
Als 3d performance niet je primaire eis is begint ATI toch weer interessant te worden.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb een fantastische uitbreiding van het apt systeem gevonden (werkt ook met aptitude) apt-listbugs. Erg handig als je testing of unstable draait. Jammer genoeg niet meer beschikbaar voor ubuntu.
apt-listbugs is a tool which retrieves bug reports from the Debian Bug Tracking System and lists them. Especially, it is intended to be invoked before each upgrade/installation by apt in order to check whether the upgrade/installation is safe.

Many developers and users prefer the unstable version of Debian for its new features and packages. apt, the usual upgrade tool, can break your system by installing a buggy package.

apt-listbugs lists critical bug reports from the Debian Bug Tracking System. Run it before apt to see if an upgrade or installation is known to be unsafe.
Een voorbeeld van output tijdens een aptitude upgrade:
Retrieving bug reports... Done 
Parsing Found/Fixed information... Done 
critical bugs of netbase (4.37 -> 4.40) <unfixed>
 #560238 - net.ipv6.bindv6only=1 breaks some buggy programs   
Summary:
 netbase(1 bug) 
Are you sure you want to install/upgrade the above packages? [Y/n/?/...]  y

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:54
pkwarts schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 21:28:
[...]

Ik heb te weinig kennis over bash scripting en python om zoiets in elkaar te draaien, dus heb ik het in PHP gedaan (:X) en laat ik dat vervolgens via crontab om de zoveel tijd uitvoeren. Ik wil het best posten, maar er zit niks in van een foutopvang en het is niet echt van hoog niveau. Anyway, hier:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#!/usr/bin/php -q
<?php
$xml = file_get_contents("http://interfacelift.com/wallpaper_beta/rss/");

preg_match_all("/(http:\/\/interfacelift.com\/wallpaper_beta\/previews\/)(.*?)(\" alt)/",$xml,$matches,PREG_SET_ORDER);
$file = $matches['0']['2'];
$name = substr($file,0,-4);
$extension = substr($file,-4);
$url = "http://interfacelift.com/wallpaper_beta/dl/".$name."_1920x1080".$extension; //1920x1080 aanpassen naar je resolutie
$imagename = "wallpaper".$extension;

$download = file_get_contents($url);

file_put_contents($imagename,$download);
?>

Uiteraard de file even executable maken. Als iemand dit mooi in bash of python kan namaken met wat foutopvang e.d. zou dat erg tof zijn, dan gebruik ik die ook.
Beetje laat, maar dit gebruik ik er nu voor:

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
import urllib2
import urllib
import re
import sys
import hashlib
import os

global slocation # global variable to be used in dlProgress
slocation = "a"
arg_file = "-"
arg_dir = "-"
global arg_silent
arg_silent = 0

def printHelp():
    print "Usage of "+str(sys.argv[0])+"\n"
    print "\t -d \t: define directory to save the images to. All files will have\n\t\t  their original filename."
    print "\t -f \t: define filename to save image to (full path). This will limit\n\t\t  the script to only downloading the first image."
    print "\t -h\n\t--help \t: this help text."
    print "\t -s \t: Silent mode, if no errors occur no output is given. Intended\n\t\t  for crontab use."
    sys.exit()

for i in range(1, len(sys.argv)):
    if sys.argv[i] == "-f":
        arg_file = sys.argv[(i+1)]
    elif sys.argv[i] == "-d":
        arg_dir = sys.argv[(i+1)]
    elif sys.argv[i] == "-h" or sys.argv[i] == "--help":
        printHelp()
    elif sys.argv[i] == "-s":
        arg_silent = 1

resolution = "1280x1024"

# Our function to get the MD5 hash of a string
def getMD5Hash(textToHash=None):
    return hashlib.md5(textToHash).hexdigest()

def dlProgress(count, blockSize, totalSize):
      percent = int(count*blockSize*100/totalSize)
      sys.stdout.write("\r" + slocation + "...%d%%" % percent)
      sys.stdout.flush()

def downloadOLD(url, storelocation):
    try:
        if arg_silent:
            urllib.urlretrieve(url, storelocation)
        else:
            urllib.urlretrieve(url, storelocation, reporthook=dlProgress)
            sys.stdout.write("\n")

except IOError:
        #not able to open url
        sys.exit("I could not download the image file!")

def download(url, storelocation):
    try:
        #the 'wb' in open(storename,'wb') opens a (and erases any existing) file, binaraly, so you can save data with it, instead of just text.
        wallpaper = urllib2.urlopen(url)
        output = open(storename,'wb')
        output.write(wallpaper.read())
        output.close()
    except IOError:
        #not able to open url
        sys.exit("I could not download the image file!")

try:
    #get rss file
    try:
        response = urllib2.urlopen('http://interfacelift.com/wallpaper_beta/rss/')
        html = response.read()
        #print html
    except IOError:
        sys.exit("I could not download the RSS file!")

try:
        f = open('/tmp/py_wallpaper.old','r')
        htmlold = f.read()
        if getMD5Hash(html) == getMD5Hash(htmlold):
            if not arg_silent:
                sys.exit("Downloaded file has not changed since last fetch. Stopping now.")
    except IOError:
        pass

#search for image links
    matches = re.compile('http:\/\/interfacelift.com\/wallpaper_beta\/previews\/(\w+).*?(\w+)').findall(html)
    if len(matches) < 1:
        sys.exit("I could not find the image links I was looking for!")

for item in matches:
        if arg_file != "-":
            #store location is given
            storename = arg_file
        elif arg_dir != "-":
            if os.path.exists(arg_dir):
                storename = arg_dir+str(item[0])+"."+str(item[1])
            else:
                sys.exit("Target dir does not exist")
        else:
            #filename now is the original file name
            storename = item[0]+"."+item[1]

imgurl = "http://interfacelift.com/wallpaper_beta/dl/"+item[0]+"_"+resolution+"."+item[1]
        slocation = storename
        if not os.path.exists(storename):
            downloadOLD(imgurl,storename)
            if arg_file != "-":
                sys.exit()
        else:
            if not arg_silent:  
                print storename+" already exists..."

output = open("/tmp/py_wallpaper.old",'wb')
    output.write(html)
    output.close()
except KeyboardInterrupt:
    sys.stdout.write("\n")
    sys.exit("Interrupted!")

zit wat basic error handeling in.

verder kan het argument '-f' mee geven worden, gevolgd door een bestandsnaam inclusief pad, default wordt de originele naam gebruikt wordt het in het standard dir uitgevoerd.

[ Voor 35% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 25-12-2009 11:11 . Reden: code uitgebreid met help en een heel stuk gefatsoeneerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=477454

Heeft iemand deze al gelezen?
Lekkere persoonlijke flame,maar wie vindt het onterecht dat dit verwijderd is?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2018

Siebz0r

Got root?

Boudewijn schreef op maandag 25 januari 2010 @ 18:06:
http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=477454

Heeft iemand deze al gelezen?
Lekkere persoonlijke flame,maar wie vindt het onterecht dat dit verwijderd is?
Kansloze en kinderachtige flame. Onterecht dat dit verwijderd is.
Als deze persoon gaat solliciteren dan wordt zijn naam vast en zeker gegoogled. Als het bedrijf daar op uit komt kan dit schade toebrengen aan zijn imago.

En persoonlijke beledigingen in een source zetten is niet vriendelijk. In de open-soucre community is het toch de bedoeling dat we respectvol en open met elkaar omgaan?
offtopic:
Ondergetekend: moraal ridder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is compleet onzinnig dat er in dit specifieke geval ineens een probleem van gemaakt wordt terwijl het veel en veel vaker voorkomt. Ik snap ook niet wat het probleem is aangezien je het alleen tegen komt als je er naar op zoek gaat. Lighten up. ;)

Dat gezegd hebbende is het m.i. bijzonder kinderachtig van de developer om dit soort dingen in z'n code te stoppen. Wat een gedoe om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
OTOH, is dit niet dezelfde mentaliteit waarmee belachelijke ontgroeningsrituelen (om maar eens wat te noemen) in stand worden gehouden? Zo van "Toen wij eerstejaars waren moesten we ook naakt in het park een fles jenever atten, dus ik snap niet waarom we er nu ineens mee zouden moeten stoppen."

Wat betreft de bugreport: ik vind het een beetje overtrokken om een debian bug te openen met zo'n hoge severity. Ten eerste: waarom opent hij zijn bug niet gewoon bij quodlibet zelf? Ten tweede: hij geeft aan dat die hoge severity geoorloofd is omdat debian misschien aangeklaagd kan worden...en vervolgens geeft hij aan dat hij (de enige die zo'n aanklacht in zou mogen dienen) niet van plan is om debian hierom aan te klagen. :?

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

netvor schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:16:
OTOH, is dit niet dezelfde mentaliteit waarmee belachelijke ontgroeningsrituelen (om maar eens wat te noemen) in stand worden gehouden? Zo van "Toen wij eerstejaars waren moesten we ook naakt in het park een fles jenever atten, dus ik snap niet waarom we er nu ineens mee zouden moeten stoppen."
Nee. Ik zie niet in wat een ontgroening hiermee te maken heeft.
Dit is gewoon een aanval op de man, en heeft niets met "wat men vroeger moest" te maken.

offtopic:
En een ontgroening houdt wat meer in dan dat.
Wat betreft de bugreport: ik vind het een beetje overtrokken om een debian bug te openen met zo'n hoge severity. Ten eerste: waarom opent hij zijn bug niet gewoon bij quodlibet zelf? Ten tweede: hij geeft aan dat die hoge severity geoorloofd is omdat debian misschien aangeklaagd kan worden...en vervolgens geeft hij aan dat hij (de enige die zo'n aanklacht in zou mogen dienen) niet van plan is om debian hierom aan te klagen. :?
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
Ik doelde op het denkbeeld van een aantal mensen in de discussie van deze bug: "je maakt van een mug een olifant, de source van debian staat vol met (persoonlijke) aanvallen en geen van die mensen heeft er een bug voor aangemaakt, dus had jij dat ook niet moeten doen."

En dat deed mij denken aan de situatie met (onder andere) ontgroeningen: een kromme logica die de status quo tot inhoudelijk argument probeert te upgraden.

offtopic: voor ontgroeningen bestaat er verder wél een inhoudelijk argument, namelijk een zeker kameraadschap dat je "samen met je maten de proef hebt doorstaan" of iets in die trant. Maar laten we het daar maar bij laten voordat de mods dit geneuzel af gaan splitsen naar SG. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Morgen/vanavond (niet vanavond, dan moet ik aan het werk, maar weet toch al dat het niet gaat lukken..) nogmaals OpenSuse een kans geven. 11.2 Zag er bijzonder mooi uit...... Maar dit keer éérst uitzoeken hoe ik snel die wireless kan fixen, wat een gekloot blijft dat in élke Linux (behalve Mint). En ja, ik snap de OSS mentaliteit, dus ik besef wel degelijk dat dit moeilijk anders kan (tenzij fabrikanten hun drivers open source maken).

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

netvor schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:09:
Ik doelde op het denkbeeld van een aantal mensen in de discussie van deze bug: "je maakt van een mug een olifant, de source van debian staat vol met (persoonlijke) aanvallen en geen van die mensen heeft er een bug voor aangemaakt, dus had jij dat ook niet moeten doen."
Dat is niet het argument. Het argument is dat als je hier een probleem van maakt, je consequent moet zijn en dat voor alle keren dat het voorkomt moet doen. Zolang je dat niet doet pak je alleen dit ene specifieke geval er uit, dat is onzinnig. Als je dit als een probleem ziet moet je het in z'n geheel aanpakken en bediscussieren, en dus alle gevallen meenemen. Alleen dit ene geval is incidentalisme en m.i. onzinnig, zeker na de aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfff! #$(#$&#$#$ :(

Gisteren een Nikon D90 dSLR gekocht. Prachtig dingetje maar komt natuurlijk met een hele rits software van Nikon voor onder Windows. Nou, nu ben ik niet zo'n geweldige purist. Best tool for the job kinda guy. Windows 7 opgestart, Nikon software geinstalleerd. Werkt allemaal als een zonnetje.

Vandaag weer een paar foto's genomen en ik wil die op mijn PC zetten. Wat denk je? Windows 7 komt niet eens voorbij de opstartanimatie. GRRRRR.

Linux maar opgestart. Digikam onder KDE4 geinstalleerd, D90 in de usbpoort, cam kiezen in Digikam en voila! All access bij mijn foto's. Zelfs de .nef RAW bestanden herkent die out-of-the-box. Weer een overwinning voor Open Source software!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

^^ Komisch dat het zo kan variëren, de één klaagt dat behalve z'n scherm niks externs wordt herkent in linux, en jij illustreert een mooie situatie dat het heel prima werkt :)

ARGH, OpenSuse 11.2 installen in virtualbox, krijg je dit:

http://tinypic.com/r/jshk5e/6

Stuck @ 42%, heb je niks aan. Ochja, was vorige keer ook zo....... Nouja, moet ik het er morgen maar op gokken en hopen dat OpenSuse gelijk lekker werkt. Aangezien het altijd een zwaar gedoe is om die wireless drivers te activeren, iemand die tips heeft hoe ik dat snel fix? Was niet van plan zelf wat te gaan hacken in OpenSuse, moet wel een "enable restricted drivers" knopje zijn mag ik aannemen?

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

N.a.v. opmerking in Ubuntu-topic even in de kroeg posten:

Op zich wel aardige uitzending van BBC Radio 4 over Open Source:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b00kp806
Wilde het toch even met jullie delen gaat over hele linie van OSS

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

De geïnteresseerden weten het waarschijnlijk wel, maar misschien een reden voor mensjes om een keer een poging te wagen:

meuk: Debian GNU/Linux 5.0.4

edit: oftewel, een nieuwe debian :P

[ Voor 8% gewijzigd door afraca op 03-02-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

afraca schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 22:39:
De geïnteresseerden weten het waarschijnlijk wel, maar misschien een reden voor mensjes om een keer een poging te wagen:

meuk: Debian GNU/Linux 5.0.4

edit: oftewel, een nieuwe debian :P
Mailinglists FTW 8)
De afgelopen tijd ben ik voor school met een projectje bezig geweest om een PAM login module te maken die gebruikers kon authenticeren tegen een weblogin van mijn school (HRO). Vervolgens moest er on the fly een accountje worden aangemaakt. Toch leuk om een keer in-depth bezig te zijn met zo'n systeem, je leert er veel van moet ik zeggen :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het is toch maar een minor upgrade?
Wel uitgerold hier maar niet echt spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Boudewijn schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:05:
Het is toch maar een minor upgrade?
Wel uitgerold hier maar niet echt spannend.
afraca schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 22:39:

edit: oftewel, een nieuwe debian minor debian update :P
* afraca gaat maandag OpenSuse laten beslissen of hij nou een KDE of GNOME lover is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Laatst online: 17-09 17:56
Die Debian update was weinig bijzonders. Stuk of 8 updates slechts, de rest was allemaal al via security.debian.org uitgerold...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
#$%#$!

Kernel upgrade in Arch op m'n laptop -> nieuwe driver voor m'n wifi chipset -> driver werkt niet naar behoren :(

Nu zit ik met een vieze ndiswrapper oplossing tot de volgende kernel upgrade met de nieuwe driver (die er al is, maar op m'n huidige systeem niet te compilen valt wegens de ongoddelijke hoeveelheid dependencies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

GuitarWeed schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 19:09:
#$%#$!

Kernel upgrade in Arch op m'n laptop -> nieuwe driver voor m'n wifi chipset -> driver werkt niet naar behoren :(

Nu zit ik met een vieze ndiswrapper oplossing tot de volgende kernel upgrade met de nieuwe driver (die er al is, maar op m'n huidige systeem niet te compilen valt wegens de ongoddelijke hoeveelheid dependencies).
Tip van de dag: Bewaar je oude kernels. En niet alleen als je ze zelf compileert ;)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat doet Arch toch ook standaard? iig wel bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Niet online
Heh, thanks for the tip. Ik had er niet eens aan gedacht te kijken. Er staat idd gewoon een kernel26-fallback.img in /boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De fallback is dezelfde kernel versie, alleen met andere ingebakken modules. Dus als je wifi drivers in deze kernel versie fundamenteel stuk zijn gaat het je weinig helpen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:45

B2

wa' seggie?

Net Fedora 12 op mn oude Mac Mini G4 gezet. 1.5TB diskje via usb eraan gehangen en nu een mooi TimeMachine en dumpmachientje middels netatalk.
Helaas nog geen rawhide repo voor ppc, dus de nieuwste netatalk (met TimeMachine ondersteuning) maar even uit de srpm gebuild.

Alleen jammer dat het maar een 100Mbit ethernet poort in die G4 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Een tijdje geleden heb ik een nas gekocht (intel d945gclf bordje +1GB ram), debian op een usbstick gezet en daar een beetje mee lopen kloten (config enzo).

Laatst een 1TB hd binnen gekregen en vandaag eindelijk even tijd gehad om die erin te zetten. Dus hd erin gehangen, en booten.

Ding bleef 5 minuten hangen bij assuming drive cache oid, en starte daarna busybox op.

Wat bleek. Die klote bios krijgt het niet voor elkaar om de usb disk als boot device te zetten. Wat ik ook probeerde, de volgorde was niet te veranderen. Dus de usb disk is nu sdb ipv sda, waardoor grub en fstab de weg kwijt raakte.

Dus moest grub & fstab aanpassen zodat UUID's gebruikt worden ipv /dev/sdxx. Alles bij elkaar heeft toch weer een uur van mijn tijd verspilt :(

Waarom gaat debian niet standaard uit van UUID's? Lijkt mij een stuk beter dan /dev/sdaxx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
bassie schreef op maandag 08 februari 2010 @ 23:56:
Waarom gaat debian niet standaard uit van UUID's? Lijkt mij een stuk beter dan /dev/sdaxx.
Dat doet Debian wel. Ik weet niet hoe het komt dat het in jouw geval niet zo is, maar als je nu een Debian Stable install doet heb je netjes UUIDs.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, KDE 4.4 geinstalleerd en het ziet alweer een stukje gelikter uit. Benieuwd naar de nieuwe opties etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik was windows XP op mijn laptop zat, dus gisteren Linux Mint geïnstalleerd. *O*

Geinige distro, Debian based dus vertrouwd, de gebruiksvriendelijkheid van Ubuntu, en het ziet er gelikt uit. (niet dat lelijke bruin. :P ) (het geheel is gebaseerd op Karmic Koala)

Alles werkt out of the box, alleen jammer dat de installer geen LVM ondersteunt (het kan wel als je de boel voor het installeren handmatig opzet.)

Waar ik me wel aan stoorde was dat mijn fan erg hard draaide. Dit kwam doordat mijn videokaart op 100% draaide. (Er zit een Mobility Radeon X700 in)

Het leek mij het makkelijkst om de ATI drivers te gebruiken zodat ik het catalyst control center kon gebruiken om de boel terug te klokken.
Alleen het stomme is dus dat de nieuwste versie van de ati drivers die mijn kaart nog ondersteunt versie 9.3 is. En die wil dus niet installeren....

Mijn kernel is te nieuw voor de drivers die met mijn videokaart werken, en de driver die met mijn kernel werkt ondersteunt mijn videokaart niet. 8)7 Goedzo ATI! :/

Met veel gepruts heb ik de open-source driver zover gekregen om mijn kaart terug te klokken.
Ik was eerst wel verbaasd want er is standaard geen xorg.conf meer. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door mace op 12-02-2010 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Hey hoe doe je dat in de open source drivers terugklokken! Vet, dat wil ik ook.
Damn, dan zeuren veel mensen die al lange tijd geen linux-derivaten hebben gebruikt altijd over de CLI (jaja, ik weet het, vaak sneller ;) ), maar gister zei een collega van mij 2 van die dingen waarvan ik dan denk....

"Ja, nee, geen Apple hoor! Ik snap daar niets van, zeker niet als je een beamer aan moet sluiten, dan werkt dat weer niet!"
Ik: "Onder welke steen heb jij gezeten?"

Later:
"Kun je op de computer van de stagiair Words Vista installeren, want dat OpenOffice snappen we niks van!"
Ik: "De policy is geen ali illegali software meer te draaien en die laptops gaan er veel te snel doorheen om 100 licenties te kopen, wat is het probleem trouwens?"
"Nou, er zit geen watermerkfunctie in en alles is altijd maar weer versprongen, maar weet je wat het meest irritante is: dat je geen PDF's kunt maken!"
Ik: "eh.." (wijzend op het zesde knopje van links) "En voor de rest F1"
"Oh ja.. maar bij Words Vista kun je in 2 klikken bij een watermerk komen!" (in OOo met 3...)

Noujaaaaaaa blaat. Dat moest ik dus even kwijt (ben geen sys.beheerder trouwens, wat ben ik daar blij om, maar misschien zijn van die mensen zoals ik nog wel erger ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

letatcest schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:39:
Hey hoe doe je dat in de open source drivers terugklokken! Vet, dat wil ik ook.
Option "ForceLowPowerMode" "on" in je xorg.conf zetten, bij het "Device" section.

Ik heb het volgende er in staan: (uit mijn hoofd dus er kunnen foutjes inzitten)

Option "ForceLowPowerMode" "on"
Option "DynamicPM" "on"
Option "DynamicClocks" "on"
Option "PowerPlayMode" "1"

Je kan dit ook nog proberen, maar als ik dat gebruikte kreeg ik geen beeld meer:
Option "ClockGating" "on"

DynamicClocks en PowerPlayMode werken niet, maar ik ben te lui om ze er uit te halen. :P
In je Xorg.0.log kun je zien of de opties geaccepteerd worden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

ha, even een xorgje aanmaken, maar goed, ik heb ook een X700 mobility in mijn ouwe laptap zitten. Even pielen dan maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

letatcest schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 15:29:
ha, even een xorgje aanmaken, maar goed, ik heb ook een X700 mobility in mijn ouwe laptap zitten. Even pielen dan maar!
Je hoeft niet een complete config te maken, alleen maar wat je gaat veranderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

d'r zit toch geen xorg.conf in 9.10 meer? (ben nu niet in de buurt van laptop, maar op deze compu met een 4850 is de xorg.conf niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:47

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Niet standaard inderdaad. Maar als je er zelf een maakt luistert ie er wel naar.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Precies, dat wist ik eerst ook niet, dus was wel even een WTF moment toen er geen xorg.conf file was.

Maar je hoeft dus niet een hele xorg.conf te maken, alleen wat je anders wilt dan standaard hoeft er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:15

Theimon

Snapte!?

De recente versies van X laten alles aan HAL over. Zover ik het op Gentoo meemaak hebben alleen de nVidia en Ati systemen een xorg.conf nodig omde juiste binary drivers te laden en eventueel wat extra opties, de rest wordt gewoon door HAL opgepikt.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

ik dacht idd. dat ik een hele xorg moest maken, maar fijn dat dat niet hoeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

GuitarWeed schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 19:09:
#$%#$!

Als je niet de package cache van pacman al gecleaned hebt dan zit de oude kernel package daar gewoon nog tussen. Die kun je dan installeren met iets in de vorm van
code:
1
pacman -U /var/cache/pacman/pkg/kernel26-2.6.32.8-1-x86_64.pkg.tar.gz

Maar dan jouw gewenste versie.
En dan zet je even kernel26 en kernel26-firmware en kernel26-headers en mogelijke andere gerelateerden in je /etc/pacman.conf bij de IgnorePkg lijst.
Of je gaat achter het probleem aan natuurlijk!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik kan mijn sessie niet meer locken op mijn RHEL5 machine op het werk....

Als ik lock session doe gebeurt er niks. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

grmbl, waarom wil mijn sun blade 100 nou niet booten vanaf cdrom. :(

edit: hij boot alleen vanaf de primary slave, en niet de secondary master. 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door mace op 17-02-2010 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 17:15

Theimon

Snapte!?

Ik wilde het kabelwerk in mijn woonkamer wat terugbrengen, dus zette ik een Linksys WMP54G in m'n pc. Eerst ff uitgezocht welke chipset erop zit (versie 4.1 dus een Ralink RT61) en al het nodige in de kernel aangezet (Gentoo ~AMD64).
Heel de boel aangeslingerd, ziet Wicd geen netwerken op wlan0....hmmm, juiste modules gebouwd en geladen? Zeker. Wpa_supplicant wil ook niet starten, maar verteld niet precies waarom. Nergens in de documentatie wordt er gerept over iets wat op een oplossing kan lijken.

Yay voor logging! Het messages log vertelt me doodleuk dat er ook firmware nodig is voor die chipset. Waarom wordt daar nergens iets over gezegd? Ralink download links zijn dood, dat schiet ook lekker op. Zoeken, zoeken....blijkt Gentoo dit gewoon in de repo's te hebben onder rt61-firmware 8)7

Emergen, Wicd ff een schop geven en hoppa, wireless networks a-go-go! *O*

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga maar eens kijken of ik hoe ik mijn AIX bak ga herinstalleren zonder een bijpassende monitor of een 8 meter lange seriele kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Niet online
Is het gewoon een 19" bak? Even uit de rack halen en naar je terminal verslepen :p

Wij haden trouwens van die tussenstukjes dat je twee seriele kabels aan elkaar kunt maken, heb je die niet?

[ Voor 40% gewijzigd door DeKaerften op 16-03-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yay, we hebben een nieuwe director in het bedrijf en de frisse wind is te merken :)

We lopen al jaren tegen het probleem aan dat monteurs geacht worden eea aan snelheidstests uit te voeren op hun laptop, maar dat volstrekt niet geborgd is dat de laptop daar daadwerkelijk op moment van uitvoeren voor geschikt is. Gevolg: veel teveel gevallen waar monteurs problemen escaleren die niet aan het netwerk maar aan hun PCs blijken te zitten.

In het verleden allerlei processen met de interne IT afdeling opgezet die dit zouden moeten verhelpen, maar door combo van tijdsgebrek bij monteurs en eh... een mismatch van kennis en vaardigheden bij de lokale ITers die dit zouden moeten faciliteren werkt dat van geen kanten.

Nieuwe wind - director zegt: "Ingeslagen pad werkt niet en heeft teveel afhankelijkheden van anderen. Kunnen we niet gewoon iets met een Linux LiveCD doen?" :D

Zodoende ben ik nu een paar LiveCDs aan het uitproberen. Vooralsnog lijkt het erop dat een aangepaste Mint 8 Fluxbox meest kanshebbend is ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GuitarWeed schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:35:
Is het gewoon een 19" bak? Even uit de rack halen en naar je terminal verslepen :p

Wij haden trouwens van die tussenstukjes dat je twee seriele kabels aan elkaar kunt maken, heb je die niet?
Sorry voor late reactie. Nee, het is een gewoon bakkie. En dat ding weegt zo'n 40 kilo dus daar sleep ik niet graag mee. Als ik een NIM server had dan ik het wel wat makkelijker gehad. Dan had ik een unattended install over het netwerk kunnen doen.

Misschien moet ik mij gaan verdiepen over een andere wijze van het maken van een seriele verbinding.
Wat nog beter zou zijn is een bak waar PowerVM op kan. Maar ja, die krengen zijn mij te duur nog.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2010 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 17:16
Wat gebruiken mijn medetweakers eigenlijk om de playcount van de iPod (of andere speler, geen idee of er meer zijn die dat bijhouden) met last.fm en/of libre.fm te scrobblen?

Ik kwam gisteren dit scriptje tegen, met 1 regel veranderen kon ik behalve naar last.fm ook naar libre scrobblen :)

Wilde dat graag met jullie delen, want ik was er erg mee in mijn nopjes. Maar ik ben ook benieuwd naar alternatieven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compilatie van Postfix 2.7.0 op AIX-5.3

Gezien ik dit probleem niet eerder tegenkwam en er ook geen RPM beschikbaar is van Postfix-2.7.0 voor AIX-5.3L, had ik een enorme behoefte om te delen voor de volgende persoon die ook het idee heeft gekregen om Postfix op AIX te compileren.

Om Postfix-2.7.0.0 op AIX-5.3 te kunnen compileren heb je het volgende: nodig:

make-3.80-2.aix5.1.ppc
libstdc++-devel-4.2.4-2.aix5.3.ppc
libstdc++-4.2.4-2.aix5.3.ppc
libgcc-4.2.4-2.aix5.3.ppc
gcc-c++-4.2.4-2.aix5.3.ppc
gcc-4.2.4-2.aix5.3.ppc

En van te voren deze fileset geinstalleerd:
bos.adt.libm-5300-11

Verder natuurlijk de broncode van Postfix-2.7.0.0

Als eerste pak je het tar.gz bestand uit in /tmp
Daarna ga je naar de maproot van postfix

Vandaar uit doe je dit:
 vi ./src/util/sys_defs.h 

en ga je naar lijn 1370

Dan kom je op deze regels uit:
C:
1
2
3
4
#if defined (MISSING_SETENV) || defined (MISSING_SETENV_PUTENV)
extern int setenv(const char *, const char *, int);

#endif

Dat moet worden:

C:
1
2
3
4
5
6
/*
#if defined (MISSING_SETENV) || defined (MISSING_SETENV_PUTENV)
extern int setenv(const char *, const char *, int);

#endif
*/

En dan ga je weer terug naar de maproot en kun je gewoon compileren met:
make makefiles CC="/usr/bin/gcc" && make install

En vandaar uit Postfix verder configgen

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dion_b schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:39:

Zodoende ben ik nu een paar LiveCDs aan het uitproberen. Vooralsnog lijkt het erop dat een aangepaste Mint 8 Fluxbox meest kanshebbend is ;)
Fail.

Zelfs met Fluxbox is het bloated tot en met, en doet het 4 minuten over booten. Dat moet kleiner (en dus sneller) kunnen.

* dion_b gaat eens met Gentoo en -Os aan de slag

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:26
En een kale debian + fluxbox dan? Dan moet je wel onder de minuut komen (afhankelijk van de hardware natuurlijk) lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Komt bij dat Debian ook een vrij makkelijk tooltje heeft om custom liveCDs te maken... waar ik helaas atm ff de naam van kwijtben :/

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Laatst online: 26-01-2023
dion_b schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:06:
[...]

Fail.

Zelfs met Fluxbox is het bloated tot en met, en doet het 4 minuten over booten. Dat moet kleiner (en dus sneller) kunnen.

Ik gebruik sinds jaar en dag Knoppix CD'tjes (debian based live-cd), en die booten echt overal (waar CentOS of Ubuntu het wel eens af laat weten op verschillende systemen door niet-ondersteunde chipsets, geheugenlimieten, etc).

Ik gebruik nog steeds de knoppix 5 cd'tjes, maar bij versie 6 is er zelfs een microknoppix optie ofzo die supersnel moet booten.. Ik ga ook eens spelen.

Edit: Net een knoppix 6.2 isootje gedownload, die boot binnen 20 seconden naar een werkende gui desktop in vmware fusion op mijn macje.. nice.. 6.2 is een rewrite van versie 6.0, waarbij hij een lichtere windowmanager gebruikt, en bepaalde startup processen parallel uitvoert. Bij 6 serie zitten volgens mij wel minder tools standaard dan bij knoppix 5, maar ach..

[ Voor 20% gewijzigd door axis op 19-03-2010 23:17 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:44
Ik ben me maar eens gaan verdiepen in de security rond linux. Heb me daar tot nu toe eigenlijk nooit zo mee bezig gehouden...
Wat ik tot nu toe gedaan heb:
Openssh aan de praat gekregen, vanaf twee laptops kan ik nu verbinden naar mijn desktop annex openssh server, via ssh en sshfs. Vrij simpel, hoewel ik nog ff moet duiken in de openssh-keys..Vooral leuk dat er getunnelde verbindingen zijn te maken van laptop op afstand naar desktop thuis om daarlangs het internet op te gaan :) Snelheid blijft daarbij heel redelijk...is handig vanaf onbeschermde netwerken.

Link

Via ecryptfs een encrypted folder gemaakt op beide laptops. 1 draait ubuntu , de ander arch...

Heb ( uiteraard ) de uitstekende arch-wiki gebruikt:

Nog een link

De instructie bij ubuntu, hoewel erg simpel, laten niet het achterste van hun tong zien. Daarbij wordt de folder dan automagisch gemount, en dat wil ik niet.

Heb me verder kort bezig gehouden met het onderzoeken van het opzetten van een server ( ouwe medion P4 ). Eerst ubuntu-server maar eens geprobeerd, maar ik denk nu dat ik gewoon bij mijn " eigen " distro arch blijf. Zien we nog...

Oh ja, ufw firewall ( frontend voor iptables ) en rkhunter maar eens aan het werk gezet.
Ik zou eig. nog eens iets moeten met een AV vanaf linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:49
Na de ontdekking van rsnapshot voor backups heb ik nog een tooltje gevonden om ermee te combineren: flint

rsnapshot gebruikt al heel efficient hard links als er geen verschillen zitten tussen bestanden tussen backups maar dat dekt nog geen bestanden af die gemoved zijn. Met fslint kun je alsnog duplicates in hard links omzetten die in je snapshot tree zitten:
rukapul@pvr:/tmp$ sudo /usr/share/fslint/fslint/findup --summary /mnt/backup2/pvr/snapshots/ | /usr/share/fslint/fslint/fstool/dupwaste
Total wasted space: 31064440832 bytes
Dat zou ik moeten kunnen besparen, maar eerst maar eens testen op een iets kleinere testtree :)

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 26-03-2010 19:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:06:
[...]

Fail.

Waarom geen Damn Small Linux. Dat is een live distro gebaseerd op Debian + fluxbox. Sneller dan Knoppix en Ubuntu e.d. iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:12
Op zich ben ik wel te spreken over Slax. Past hier op een USB-stick van 1GB en gebruikt een redelijk recente kernel. Ik gebruik dat ding hier om nieuwe fileservers te initialiseren, scheelt nml nogal wat wachttijd bij het eerste keer opstarten in het datacenter (je wilt niet zitten wachten op het formatteren van 3x8TB ext3).
Als je de "always fresh" methode gebruikt start het ook redelijk snel op. Het is wel KDE, maar ik start toch altijd in runlevel 2 op, tw_cli en mkfs.ext3 werken ook prima in de console, heb ik geen muispijltje en Konsole voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GuitarWeed schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:34:
[...]

Waarom geen Damn Small Linux. Dat is een live distro gebaseerd op Debian + fluxbox. Sneller dan Knoppix en Ubuntu e.d. iig.
Omdat het geen Flash out-of-the-box heeft en als ik toch ga prutsen wil ik het "goed" doen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlterMann schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 20:26:
En een kale debian + fluxbox dan? Dan moet je wel onder de minuut komen (afhankelijk van de hardware natuurlijk) lijkt mij :)
Dat is wat ik zelf heb draaien.
Ik houd me nooit zo bezig met boot tijden, maar als alles opgestart is gebruik ik maar 88 MB RAM.
En natuurlijk loopt alles lekker vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 23:22:
[...]

Omdat het geen Flash out-of-the-box heeft en als ik toch ga prutsen wil ik het "goed" doen ;)
Heb je CrunchBang Linux geprobeerd?
Is een Ubuntu based met als default WM Openbox en focussed verder aardig op vlotheid, maar zonder flink te gaan snijden in functionaliteit. Ik weet dat Flash in de repo zit, en volgens mij zelfs in een standard install zit, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Ze hebben een LiveCD, te vinden op: http://www.crunchbanglinux.org/wiki/downloads#livecd_images

Zul je even moeten proberen om te kijken of daar Flash in zit, die heb ik nog nooit gebruikt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:00

Neo

Ultraman schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 11:36:
[...]

Heb je CrunchBang Linux geprobeerd?
Ik weet dat Flash in de repo zit, en volgens mij zelfs in een standard install zit, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Ze hebben een LiveCD, te vinden op: http://www.crunchbanglinux.org/wiki/downloads#livecd_images

Zul je even moeten proberen om te kijken of daar Flash in zit, die heb ik nog nooit gebruikt.
Yep Flash is standaard geinstalleerd.
Firefox and Adobe Flash installed by default.
http://crunchbanglinux.org/wiki/screenshots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:55
Ik ben nieuw hier bij NOS, dus hallo allemaal (lijkt net op een AA meeting, maar dan voor andere type mensen :+ )

Soms is ubuntu niet erg aardig tegen je. Pas geleden een eigen servertje gemaakt, geinstalleerd en alles. Lukte vrij aardig, maar ik wou een grafisch schilletje hebben voor mijn server, dus vnc goed ingesteld. Dus ik mijn servertje neergezet, stroom en netwerkkabel eraan gekoppeld, aangezet. Probeer ik mijn server te benaderen, lukt niet. Toen maar even een metertje terug naar mijn pc gebracht, videokaart met monitor aan elkaar geknoopt, en wat zag ik tot mijn verbazing, je moest ok klikken want hij kon geen monitor vinden. (wat juist de bedoeling was).

Uiteindelijk op google gevonden dat je xorg.conf moest instellen. Hier ben ik een beetje vastgelopen, maar hij werkt nu gedeeltelijk. Hij geeft ondersteuning voor een paar resoluties, waaronder 1600x1200 erbij staat. Dit is groot genoeg, maar zou het liefste iets in de richting van 1680x1050 hebben. Vermoed dat ik op internet een xorg.conf generator moet gaan zoeken.

Verder ben ik best tevreden met de server, trek de 100Mbit verbinding helemaal vol met bestanden verplaatsen. Ook heb ik zelf apache erop gezet. (ja ik weet dat er LAMP bestaat, maar hoefde alleen een html op internet te laten zien.

Al met al, een leuke ervaring, met wat zoekwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
Rukapul schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 23:26:
Na de ontdekking van rsnapshot voor backups heb ik nog een tooltje gevonden om ermee te combineren: flint
Ten eerste, even voor de goede orde, je bedoelt waarschijnlijk fslint -- verderop in je post heb je het wel correct gecopypastaad.

Verder bedankt voor de tip. Voor een fileserver met muziek- en andere mediabestanden heb ik al eens eerder een scriptje geschreven dat duplicates kan vinden. Ik heb fslint gedownload en de source bekeken -- het is duidelijk dat ik met mijn eigen scriptje enorm het wiel opnieuw heb uitgevonden. |:(

Het nadeel van fslint, en ook van mijn oorspronkelijke scriptje, is dat het niet "cron-vriendelijk" is: hij trekt elke keer de hele tree door sha1sum. Als je een aantal TB aan bestanden hebt die eigenlijk bijna nooit wijzigen is dat een enorme tijd- en energieverspilling.

Vandaar dat ik dus een paar uurtjes besteed heb aan een nieuwe versie van mijn duplicates-script, met wat inspiratie van de kant van fslint. Het nieuwe script heeft de volgende features:
  • Hij slaat de hashes van de gevonden files op in een bestand. Als de inode+modifieddate+size van de file niet gewijzigd is, dan wordt de hash niet herberekend.
  • Als twee entries in de uiteindelijke lijst een gelijke hash en size hebben, worden ze als duplicate bestempeld.
  • Als de file de extensie MP3 heeft, worden er twee hashes opgeslagen: eentje van het bestand zelf, en nog een van het bestand zonder ID3-tags.
Met die laatste functie kan je een MP3-bestand waarvan de tags gewijzigd zijn aan zijn origineel matchen. Dat is een redelijk reëel probleem wanneer je met je collega's een fileserver met muziek O-) deelt: iedereen downloadt dezelfde bestanden, maar zet er vervolgens verschillende tags op waardoor een fslint-achtige oplossing ze niet als duplicates herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P-Storm schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 13:48:
Ik ben nieuw hier bij NOS, dus hallo allemaal (lijkt net op een AA meeting, maar dan voor andere type mensen :+ )
Welkom Afbeeldingslocatie: http://forum.zwaremetalen.com/pics/bier.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
netvor schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 17:35:
Verder bedankt voor de tip. Voor een fileserver met muziek- en andere mediabestanden heb ik al eens eerder een scriptje geschreven dat duplicates kan vinden. Ik heb fslint gedownload en de source bekeken -- het is duidelijk dat ik met mijn eigen scriptje enorm het wiel opnieuw heb uitgevonden. |:(

Het nadeel van fslint, en ook van mijn oorspronkelijke scriptje, is dat het niet "cron-vriendelijk" is: hij trekt elke keer de hele tree door sha1sum. Als je een aantal TB aan bestanden hebt die eigenlijk bijna nooit wijzigen is dat een enorme tijd- en energieverspilling.
Je hebt gelijk. Het heeft bij mij gisteren uren en uren gedraaid om uiteindelijk 30GB te besparen. De architectuur van serieel alles verwerken met pipes is niet de meest efficiente. Ten eerste inderdaad het ontbreken van een cache, ten tweede het gebruik van cryptografische hashalgoritmes die de CPU erg belasten, en ten derde het matching-algoritme dat bij grote identieke files enorm inefficient is door achtereenvolgens de md5 over eerste 4k, de md5 over hele file, en de sha1 over hele file te berekenen. Bij dat laatste is minimaal een winst van 50% op IO te halen en minimaal ook 50% op CPU met gelijke kans op niet-opzettelijk veroorzaakte collisions.

Positief aspect is dat bovenstaande inefficienties na eenmaal draaien verdwenen zijn.
Vandaar dat ik dus een paar uurtjes besteed heb aan een nieuwe versie van mijn duplicates-script, met wat inspiratie van de kant van fslint.
't Is dat ik voor m'n backupmethodes liever aan een lang bestaand en bewezen project toevertrouw, maar inhoudelijk vind ik het een goede verbetering :)

Eigenlijk zouden dit soort verbeteringen gewoon als patch naar de ontwikkelaar moeten ;)
Hij slaat de hashes van de gevonden files op in een bestand. Als de inode+modifieddate+size van de file niet gewijzigd is, dan wordt de hash niet herberekend.
Zou dit bij bepaalde databasebestanden die in-place gewijzigd worden niet tot fouten kunnen leiden (modifieddate zou gewijzigd moeten zijn wellicht)?

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 26-03-2010 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, heb Postfix(met MySQL support), Dovecot, MySQL gecompileerd en wel op een van mijn AIX-5.3 bakken.
Kleine stap om Apache erbij te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Waarom doe je dat eigenlijk precies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mace schreef op zondag 28 maart 2010 @ 12:46:
Waarom doe je dat eigenlijk precies? :)
Het begon eigenlijk met omdat ik geen mailserver had en ik op het vlak van mailservers wat meer wilde weten kreeg het idee om er een te bouwen. En ook omdat ik 3 IBM RS6000 64-bit machines heb staan was het voor mij logisch om het op 1 van deze machines te doen.

Al heel snel kwam ik erachter dat er geen RPM packages en/of filesets beschikbaar waren van de pakketten die ik wilde gebruiken voor AIX-5.3 en hoger en omdat ik geen ervaring heb met het compileren van broncode op RS6000/system P machines(wat heel anders aan toe gaat dan op het x86 platform) werd het meer een project om te kijken in hoeverre ik kwam ook al moet ik stoeien met de GNU GCC en IBM XLC compilers.
Daarnaast worden er weinig open source pakketten gebruikt op AIX mede omdat wat er wordt aangeboden door bijvoorbeeld IBM en Bull heel oud is. En ook is er weinig up -to-date informatie over open source op AIX omdat het meeste toch wel gekocht wordt via IBM en/of derden.
En dat lukt tot nu toe gelukkig. Ik had eigenlijk de verwachting dat er wel wat bugs naar voren zouden komen, maar dat viel enorm mee. Het enige wat ik eigenlijk hoefde te doen was stoeien met de opties en de linker.

En om het in de toekomst wat makkelijker voor mijzelf te maken en eventueel anderen, wil ik kijken of ik niet RPM's kan trekken van deze programma's en deze misschien aanbieden. Want ik denk dat er wil is om open source pakketten te gebruiken maar er geen kennis is om ze te compileren en/of omdat wat er wordt gebruikt gewoon te oud is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Is er voor die hardware dan geen up-to-date OS (SW) beschikbaar? Oude meuk is natuurlijk leuk, maar qua maintainability is het natuurlijk een kansloos pad.

Ik zoek weer een leuke nieuwe toepassing voor m'n Debian Squeeze doos. Ding doet nu Samba, Dovecot, Mythtv, Torrentflux en dat doet hij al heel lang heel trouw en stabiel (al heeft de nieuwe kernel lirc gesloopt grrrmble). Is er nog nieuwe hippe software die ik eens zou moeten proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op zondag 28 maart 2010 @ 14:01:
Is er voor die hardware dan geen up-to-date OS (SW) beschikbaar? Oude meuk is natuurlijk leuk, maar qua maintainability is het natuurlijk een kansloos pad.
AIX wordt nog steeds doorontwikkeld. Alleen wat gewoon vervelend is dat wat er qua OSS wordt aangeboden gewoon echt veel te oud is. Die bakken die ik heb kunnen AIX-6.1 aan. Dan is een OS wat wel ergens uit 2007 voor het eerst uitkwam en nog steeds door wordt ontwikkeld.

Als het bijvoorbeeld om andere smaken dan AIX gaat bekijken en de prehistorische versies van Red Hat en Suse enterprise die door IBM zijn geoptimaliseerd en gecompileerd zijn negeert dan komt je wel op verschillende linux distro's zoals Gentoo Debian. Alleen zou je wel met minder functionaliteit moeten doen. Maar als je eenmaal het OS voor elkaar hebt wil nog niet zeggen dat elk stukje software het ook doet. Grote kans dus dat je al die pakketten tegen dat POWER architectuur moet gaan compileren. Dat moet je niet willen.

Bepaalde zaken kan bijvoorbeeld niet zoals virtualisatie. De reden hiervan is dat bijvoorbeeld in het geval van Xen(wat toch de meeste kans heeft) geoptimaliseerd is voor de x86 platform en voor POWER is het nog steeds in aanbouw is. Dus dan zou je afhankelijk zijn van een PowerVM hypervisor waar dus geen Linux versie van is.

Kerneltuning is helemaal een aparte baan. In deze Red Book staat in ieder geval gespecificeerd welke settings je zou kunnen nemen.
Hoe dan ook kan dan nog beter een versie hebben van AIX en dan pakketten compileren dan een heel OS en de pakketten erbij waar je toch minder aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Wilde toch even kwijt wat een geweldige uitvinding Ampache is.
Ampache is a web based audio/video streaming application and file manager allowing you to access your music & videos from anywhere, using almost any internet enabled device.
Sinds ik te weinig HDD space had op mijn laptop voor al mijn muziek heb ik Ampache geinstalleerd en draai nu via mpd mijn muziek. Echt ideaal.

http://ampache.org/

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja wat is er zo goed aan boven een andere MPD client zoals glurp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:26

BrZ

Hmm, een disk mounten over bestaande data heen, en daarna de onderliggende disk nog ergens mounten om die data die onder die nieuwe mount weg te halen geeft blijkbaar nogal vreemde effecten:

code:
1
2
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1             510M -102M  585M   -  /

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kwam minitube net tegen, grappig tooltje voor de desktop user; http://flavio.tordini.org/minitube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben met een music database bezig.
Deze maak ik dvm. PHP & MySQL.

Nu wil ik met PHP door mijn directories heen lopen en de meta info (ID3) van MP3's inlezen.
Er zijn verschillende methodes om dat te doen maar ik ben nog geen "nette" manier tegengekomen.

Het kan dmv. een ID3 module voor PHP die nog in alpha fase is en bij mij niet werkt!
Het kan dmv. commandline tooltjes als id3tool / exiftool etc....

Is er iemand die eerder met dit bijltje gehakt heeft en een goede methode weet?

edit: @typnix, srry dat dit niet het meest passende topic is, maar het leek mij niet gepast een topic te openen voor een vraag als deze die met een tip opgelost kan zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel dit niet de juiste topic is ;)

Je zou bijvoorbeeld een perl script eraan kunnen hangen en deze hangen aan je PHP script.
Er zijn ook modules voor deze operatie.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Laatst online: 17-09 17:56
Ik heb het toen met getid3 gedaan. Dit zijn een verzameling PHP classes die het voor je afhandelen:
PHP:
1
2
3
require 'getid3/getid3.php';
$getID3 = new getID3();
$data = $getID3->analyze("/path/naar/je/file.php");

Hij kan volgens mij ook tags schrijven, maar dat had ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die kende ik nog niet Thnx!!
Ga er ff mee expirimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Schop!

Ok, we weten allemaal dat de Ubuntu beta's veel kritiek ontvangen, omdat ze vaak zelfs nog tot en met de RC erg buggy zijn. (of volgens sommigen een half jaar na release nog :P ) , maar OpenSuse 11.3 Milestone 5 heeft toch ook wel klein probleempje opgelopen:
CAN NOT BE INSTALLED ON X86-64 Bug #595545
klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Lol.

Mja, wie gebruikt er dan ook suse? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

mace schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 08:42:
Lol.

Mja, wie gebruikt er dan ook suse? :')
Volgens mij genoeg bedrijven toch nog?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

En daar verbazen jullie mij ;)

Volgens DistroWatch.com is OpenSuse, waar ik het over had, en niet helemaal het zelfde als "suse", de op drie na meest gebruikte distributie. Ook ik draag OpenSuse een warm hart toe en vind het een briljante distro.

En TouchDomex had het over Suse Linux Enterprise ;)

[ Voor 8% gewijzigd door afraca op 23-04-2010 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
Ik denk niet dat veel grote bedrijven gebruik maken van OpenSuse. SLES wordt heel veel gebruikt voor productiesystemen omdat je er een SLA aan vast kan plakken, maar als je zo'n verzekeringspolis ( :o ) niet nodig hebt dan pak je toch gewoon Debian, Ubuntu LTS of CentOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Wij gebruiken RHEL 5.3 maar gebruiken de support eigenlijk helemaal niet dus we kunnen net zo goed CentOS pakken. Alhoewel die de laatste tijd hommeles hebben intern, dus kan je beter Scientific Linux pakken ofzo, is hetzelfde concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

*KICK*

Ja, we laten dit topic toch niet zomaar in vergetelheid raken? ;)

Tja, een Mint topic is er niet, een quote van twitter:
Linux_Mint

We are happy and proud to announce the release of Linux Mint 9 "Isadora": http://www.linuxmint.com/blog/?p=1403
d:)b

Voor wie niet bekend zijn met Linux Mint, het is een soort van Ubuntu+ . Soort van omdat het ondertussen is uitgegroeid tot een redelijk prima iets ;) Het begon als Ubuntu + restricted codecs , en heeft ondertussen echt z'n eigen karakter gekregen. Waar Ubuntu al word neergezet als de distro voor de absolute linux beginner, is Mint dat eigenlijk nog wat meer, omdat ze meer restricted software standaard installeren. De Mint interface heeft ook bij niet-Mint gebruikers nog aanhang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

moet me corrigeren, maar de keren dat ik Mint heb geprobeerd ervaarde ik dit als ubuntu met standaard meer repo's (non-oss) maar die kun je zelf ook eenvoudig opnemen binnen je huidige installatie .... wat is de meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux Mint is een prima distro. Het doet me altijd denken aan autotuners zoals AMG (mercedes) of Alpina (bmw) die een bestaand product perfect weten te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Linux Mint is one of the surprise packages of the past year. Originally launched as a variant of Ubuntu with integrated media codecs, it has now developed into one of the most user-friendly distributions on the market - complete with a custom desktop and menus, several unique configuration tools, a web-based package installation interface, and a number of different editions. Perhaps most importantly, this is one project where the developers and users are in constant interaction, resulting in dramatic, user-driven improvements with every new release. DistroWatch has spoken to the founder and lead developer of Linux Mint, Clement Lefebvre, about the history of the distribution.
Linux Mint 7 was de laatste die ik niet bijzonder lang gebruikt heb, maar er is wel degelijk meer verschil dan slechts wat meer repositories. Ik zal zo versie 9 in Virtualbox even bekijken, dan kan ik het waarschijnlijk meer toelichten, maar de quote van hierboven noemt al wat dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm ik zit weer eens heerlijk te kloten met maia-mailguard op debian. Dit heeft jaren prima gewerkt op fbsd maar op debian is het een grote bak ellende.

Jammer, kost me ontzettend veel tijd die ik beter kan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GZN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:28

GZN

Ik vind het NOS helemaal niet links, je hoort rechtse mensen daar veel over, maar als je naar het nieuws kijkt, valt het reuze mee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

GZN schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 23:14:
Ik vind het NOS helemaal niet links, je hoort rechtse mensen daar veel over, maar als je naar het nieuws kijkt, valt het reuze mee eigenlijk.
:?

offtopic:
Over politiek gezien? Ghehe, daar ga ik me hier niet over uitlate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, ik vind van Linux Mint dat ze standaard vrij veel software installeren... Aan de ene kant niet slecht, maar veel van die software gebruik je bijna niet. Voor mij blijft de ideale linux omgeving een debian testing net-install met het metacity theme van Ubuntu, want de standaard themes in Debian zien er niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:55
Opeens heb je het, je leert kennis maken met OpenSSH en een client (in mijn geval Putty voor windows). Dag VNC en hallo SSH ;)

Zo merk ik wel dat ik elke keer wel flink wat nieuws leer over mijn servertje, door gewoon dingen te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

afraca schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:42:
*KICK*

Ja, we laten dit topic toch niet zomaar in vergetelheid raken? ;)

Tja, een Mint topic is er niet, een quote van twitter:

[...]

d:)b

Voor wie niet bekend zijn met Linux Mint, het is een soort van Ubuntu+ . Soort van omdat het ondertussen is uitgegroeid tot een redelijk prima iets ;) Het begon als Ubuntu + restricted codecs , en heeft ondertussen echt z'n eigen karakter gekregen. Waar Ubuntu al word neergezet als de distro voor de absolute linux beginner, is Mint dat eigenlijk nog wat meer, omdat ze meer restricted software standaard installeren. De Mint interface heeft ook bij niet-Mint gebruikers nog aanhang.
Ik gebruik Mint 8 al een tijdje op mijn laptop en ik ben er tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 10:55
P-Storm schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 00:08:
Opeens heb je het, je leert kennis maken met OpenSSH en een client (in mijn geval Putty voor windows). Dag VNC en hallo SSH ;)

Zo merk ik wel dat ik elke keer wel flink wat nieuws leer over mijn servertje, door gewoon dingen te proberen.
Waarom niet gewoon ssh ipv putty? Je zit toch niet op windows of wel?
Pagina: 1 ... 20 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.