"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Verwijderd
Daar moeten we nog even over stemmen als iedereen aanwezig isPim. schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:11:
En wanneer draait de cron ?
Onder Debian Stable zijn dat soort situaties nogal zeldzaam.Pim. schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:43:
Kan je daar de uitkomst niet een beetje van gokken ??
Ik denk dat het een hele tijd goed gaat, tot dat ene moment dat er weer eens een fout in een release zit die dan automatisch geïnstalleerd wordt en er dan iets niet meer werkt
Een verstandig compromis is om je eigen Debian mirror te draaien, en die 24 uur achter te laten lopen.
1 computer laat je wel gewoon updaten. Dan wordt je tijdig gewaarschuwd mocht er toch eens iets fout gaan. Als dat nog niet genoeg zekerheid is dan kun je er ook nog voor kiezen om alleen handmatig pakketen aan die mirror toe te voegen.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Verwijderd
Ik heb toch twee keer een security update moeten terugrollen. Één was heel naar: een samba update zorgde ervoor dat alle directory listings werden afgekapt bij een X aantal bytes. Mensen konden niet meer bij files en dergelijke.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:18:
Onder Debian Stable zijn dat soort situaties nogal zeldzaam.
Maar die ene pc kan je moeilijk alle functionaliteit geven die al je andere systemen bij elkaar hebben. Zo test je nog maar een klein deel van de updates.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:18:
Een verstandig compromis is om je eigen Debian mirror te draaien, en die 24 uur achter te laten lopen.
1 computer laat je wel gewoon updaten. Dan wordt je tijdig gewaarschuwd mocht er toch eens iets fout gaan. Als dat nog niet genoeg zekerheid is dan kun je er ook nog voor kiezen om alleen handmatig pakketen aan die mirror toe te voegen.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Verwijderd
1
2
3
4
5
6
| # uptime 11:08 up 725 days, 15:40, 57 users, load average: 0.04, 0.05, 0.05 # # uname -a OSF1 V5.1 2650 alpha # |
Dat is helemaal waar, maar je kan een heel eind komen, zeker wat betreft de meest kritieke taken. Het is dan ook maar een simpel en goedkoop alternatief voor een degelijke test procedure. In een ideale wereld heb je alles (minstens) in drievoud, zodat je alles kan testen, maar je weet hoe het in praktijk gaat. Nog een tussenoplossing is om van al je machines ook een virtual machine te maken, en dan eerst de VM te upgraden, en daarna pas de echte machine. Ook dit is weer geen fool-proof systeem.gertvdijk schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:38:
Maar die ene pc kan je moeilijk alle functionaliteit geven die al je andere systemen bij elkaar hebben. Zo test je nog maar een klein deel van de updates.
Verwijderd
Webserver geschreven in sed

http://sed.sourceforge.net/local/scripts/sedhttpd.sed.html
lolwutVerwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 15:47:
Omg sommige projecten .....
Webserver geschreven in sed![]()
http://sed.sourceforge.net/local/scripts/sedhttpd.sed.html
Verwijderd
For comparison, the size of a default Gnome desktop install for Etch was 1360MB; for Lenny it is 1830MB; for Squeeze it looks like it will be well over 3000MB! Remember that for Sarge we installed both Gnome and KDE from CD1 with both together taking 1390MB?
Maar wat nog leuker is zijn de volgende dependency plaatjes:
http://alioth.debian.org/...angled_webs_we_weave.html
Je moet er toch niet aan denken dat er geen package manager zou bestaan

Jij leest ook planet debian dusVerwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:06:
Maar wat nog leuker is zijn de volgende dependency plaatjes:
http://alioth.debian.org/...angled_webs_we_weave.html
Je moet er toch niet aan denken dat er geen package manager zou bestaan
Gelukkig dat we over aptitude beschikken
apt-get 4 LYFE! aight.imp- schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:47:
[...]
Jij leest ook planet debian dus
Gelukkig dat we over aptitude beschikken
edit: Hm, dubblepost, naja, moet het ook maar niet zo uitgestorven zijn hier.
[ Voor 30% gewijzigd door mace op 08-09-2009 20:44 ]
Het was al tot daar geraakt danVerwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 14:02:
[...]
Nee, ik lees www.osnews.com dagelijks
Nog een beetje meer: http://alioth.debian.org/...next_-_More_steroids.html
Zie ook de debtree site
Gparted...mace schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:43:
Ben nu met gparted een NTFS partitie aan het moven en growen, hopelijk gaat dat allemaal goed.
Ik wilde ook een tijdje geleden een windows-partitie verkleinen om ruimte voor Ubuntu te maken. Voor dat soort dingen gebruikte ik altijd Partition Magic, dus even de Piet Piraat versie gedownload en gebruikt - nee, wazige foutmelding, deed het niet. Op internet de wazige foutmelding opgezocht - en meer mensen bleken daar last van te hebben. De oplossingen die genoemd werden werkten allemaal niet (en ik was niet de enige).
Afijn, twee uur later besloot ik om met zo'n Linux system rescue CD eens te kijken of daar handige tools opstonden. "Gparted"? ... oh, hee, laat ik die eens proberen... vijf minuten later waren de partities zoals gewenst. Gratis, legaal en goed werkend.
Punt. That's it. Trek je plan maar.

CFdisk dan maar geopend om de partitie te verwijderen, maar toch had ik iets meer van parted verwacht. Zeker nu het in de default Ubuntu installer gebruikt wordt (of draai de redenering om: ze zouden beter iets failsafe gebruiken voor de default Ubuntu installer).
Ja, weet je hoe dat komt? Sinds dat klote Symantec Powerquest heeft overgenomen in 2003 is er nooit meer een update gekomen voor PM, zelfs geen bugfix.vanaalten schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 21:36:
[...]
Gparted...![]()
Ik wilde ook een tijdje geleden een windows-partitie verkleinen om ruimte voor Ubuntu te maken. Voor dat soort dingen gebruikte ik altijd Partition Magic, dus even de Piet Piraat versie gedownload en gebruikt - nee, wazige foutmelding, deed het niet. Op internet de wazige foutmelding opgezocht - en meer mensen bleken daar last van te hebben. De oplossingen die genoemd werden werkten allemaal niet (en ik was niet de enige).
En er zitten echt nare bugs in. Zoals dat als er een Vista partitie aanwezig is, dan crasht hij gewoon.
Dan hoef je er nog niet eens wat mee te doen, die partitie hoeft alleen maar aanwezig te zijn.

Symantec.
Ze nemen van alles over maar doen er daarna niks mee of verkloten het.
Neem nou Ghost, dat was een leuk pakket, maar toen Symantec de boel overnam moest er ineens een vaag buggy windows-progsel komen. En het stomme was, als er echt wat ging gebeuren dan rebootte dat ding alsnog naar de DOS-versie van ghost.
Ja, GParted is echt top. En ze hebben de interface van PM gejat dus het voelt als vanouds.Afijn, twee uur later besloot ik om met zo'n Linux system rescue CD eens te kijken of daar handige tools opstonden. "Gparted"? ... oh, hee, laat ik die eens proberen... vijf minuten later waren de partities zoals gewenst. Gratis, legaal en goed werkend.
Mja, maar daar had Partition magic ook niks mee gekund.maleadt schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 23:29:
Maar wanneer de layout f*cked is geeft gparted er wel nogal snel de brui aan. Zo had ik op 1 of andere manier een primaire partitie gemaakt op de plaats van een logische, waardoor de extended partitie de logische overlapte (geen idee hoe dit zover gekomen was, maar kom). PC startte nog perfect op, maar vanaf ik gparted open klaagde libparted "Error: Can't have overlapping partitions".
Punt. That's it. Trek je plan maar.
in een truuc die ik wil toepassen om 2 websites gedeeltelijk elkaars database te gebruiken (users, forum), heb ik gespeeld met prefixes en tabelnamen.
De ene website (A) gebruikt abl_a en de andere (
om nou te zorgen dat de website B tabellen gebruikt van website (A), wil ik strings in alle php bestanden hernoemen.
de tabel abl_aforum is voor database A gewoon ("forum in diverse php bestanden, de software zorgt zelf voor de prefix.
Maar als ik B gebruik wil laten maken, wil ik alle ("forum hernoemen naar ("aforum
Je ziet, met de prefix abl_ komt dit dan weer goed.
Dit ging me perfect af met gebruikers en pm's, echter in de php bestanden wordt ook met 'forum_t' etc gewerkt.
Nu gebruik ik dit commando om alle forum-strings te veranderen:
1
| perl -p -i -e 's/\(\"forum/\(\"aforum/g;' `find ./ -name '*.php'`; |
Werkt perfect.
Maar ik wil ook de 'forum' vinden! Maar ik kan niet \' gebruiken.
Ik weet niet met welk commando ik kan zoeken / vervangen inclusief de '
Iemand een idee?
Ouch, linux quoting-hell...RielN schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:39:
Nu gebruik ik dit commando om alle forum-strings te veranderen:
code:
1 perl -p -i -e 's/\(\"forum/\(\"aforum/g;' `find ./ -name '*.php'`;
Maar ik wil ook de 'forum' vinden! Maar ik kan niet \' gebruiken.
Ik weet niet met welk commando ik kan zoeken / vervangen inclusief de '
Iemand een idee?
Weet niet of het met perl net zo gaat, maar probeer eens:
1
| perl -p -i -e 's/\(\"forum/\(\"aforum/g;'"s/\(\'forum/\(\'aforum/g;" `find ./ -name '*.php'`; |
Ofwel, na het afsluiten van jouw oorspronkelijke scriptdeel met de single-quote wordt er een nieuw scriptdeel aan vast geplakt dat tussen dubbel-quotes staat (en waarbinnen je dus kan matchen op single-quotes). Zou kunnen werken, maar lekker is anders.
Thanx!
Overigens laat ik die methode varen.
Ik pak het anders aan door niet de forumsoftware te veranderen, maar symlinks te gebruiken naar de tabellen.
Ik ga wel jouw manier nog even testen
EDIT: je raadt het al. .. nul op het rekest, een lege regel, ctrl-c en eruit.
Geweldig dat het tegenwoordig zo kan. Gewoon een livecd opstarten (ubuntu installer CD)
En je kan gewoon meteen al je hardware gebruiken.
Ik moest alleen maar dmraid installeren maar met apt-get is dat zo geregeld.
Geweldig eigenlijk dat je software kan installeren op een livecd-omgeving.
Nu nog mijn windowsinstallatie transplanteren en de MBR aanpassen en gaan met die banaan.
Linux
Ubuntu
apt-get
dmraid
GParted
ntfsprogs
[ Voor 3% gewijzigd door mace op 09-09-2009 17:39 ]
Verwijderd
1) een Windows admin met zeer veel Windows ervaring die weleens in een datacentrum kwam waar ze ook Linux gebruikten

2) iemand die bij ons stage heeft gelopen maar die bleek toch niet helemaal de geschikte kandidaat.
Kunnen we weer opnieuw beginnen en het werk stapelt zich maar op

Als ik al geen baan had kwam ik wel hoor.Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:22:
*Snif* aan een goede Linux/Unix sysadmin is echt niet te komenWe hadden een vacature staan reageren er 2 mensen:
1) een Windows admin met zeer veel Windows ervaring die weleens in een datacentrum kwam waar ze ook Linux gebruikten![]()
2) iemand die bij ons stage heeft gelopen maar die bleek toch niet helemaal de geschikte kandidaat.
Verwijderd
Waar zitten jullie?Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:22:
*Snif* aan een goede Linux/Unix sysadmin is echt niet te komenWe hadden een vacature staan reageren er 2 mensen:
1) een Windows admin met zeer veel Windows ervaring die weleens in een datacentrum kwam waar ze ook Linux gebruikten![]()
Verwijderd
Ik mag hier geen mensen werven of reclame maken want dat druist tegen het beleid van tweakers.net in ofschoon ik voor een non-profit instelling werk. Dus dat ga ik hier absoluut ook niet doen.Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:39:
Waar zitten jullie?
Iemand een direct message sturen mag natuurlijk wel altijd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2009 12:10 ]
Verwijderd
*oeps*Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:07:
[...]
Ik mag hier geen mensen werven of reclame maken want dat druist tegen het beleid van tweakers.net in. Dus dat ga ik hier absoluut ook niet doen.
Non-profit, da's leuk want dan hoef je niet echt te werken.Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:07:
[...]
Ik mag hier geen mensen werven of reclame maken want dat druist tegen het beleid van tweakers.net in ofschoon ik voor een non-profit instelling werk. Dus dat ga ik hier absoluut ook niet doen.
/me rent
Verwijderd
Iemand met een kleine muziekcollectie
Doe mij maar postgresql.
Oracle liefhebbers, sluit maar aan.
Verwijderd
En verder is het gesloten software, waarvoor je peperdure dba's moet inhuren en waarvoor je ook zeer flink in de buidel moet tasten.Gotiniens schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 19:54:
jah Oracle heeft iniedergeval fatsoenlijke cluster mogelijkheden
/me heeft zo 40 RHEL Oracle blikken staan helaas
http://quaoar.ww7.be/ms_f...ably_archivos/Linux10.jpgpkwarts schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 22:42:
http://quaoar.ww7.be/ms_f...etail-level-probably.html
Slides zoals alleen Redmond ze kan maken
Microsoft dan met z'n WGA die als 'kritiek' en IE8 die als 'belangerijk' word bestempeld
Verwijderd
Cool, ik ben er blij meepkwarts schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 22:42:
http://quaoar.ww7.be/ms_f...etail-level-probably.html
Slides zoals alleen Redmond ze kan maken
Ik vind het best wel vreemd dat zo voor zo'n zaken serieus voor Windows Server kiezen, alleen al omwille van security leaks en benodigde hardware.
[ Voor 66% gewijzigd door Darkstar op 21-09-2009 15:41 ]
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Mi. is dat niet echt een secure keuze, en security is toch een van de grote punten van Debian.
Bij ubuntu oid zou ik het nog een beetje snappen ,maar niet bij debian. Temeer daar het root account wel by default een password heeft (itt een sudo gebaseerde setup).
Ik weet bijna zeker dat het gedaan is omdat het ook zo is bij de standaardinstallatie van openSSH. Ik vind het ook erg opmerkelijk dat dit standaard zo ingesteld is en is ongeveer een van de eerste dingen die ik verander op een nieuwe install. Ik snap ook niet waarom de distributies er niet gewoon vanaf stappen en het standaard op no zetten.Boudewijn schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 00:43:
Weet iemand eigenlijk waarom Debian out of the box SSH installeert met PermitRootLogin yes.
Mi. is dat niet echt een secure keuze, en security is toch een van de grote punten van Debian.
Als ik kijk naar het aantal inlog/hack-pogingen met root op mijn server, zou je zeggen dat het nog op zat andere severs wel lukt.
"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best
Maar goed, distro's kunnen genoeg tunen dus dat zou ook echt prima te tunen zijn.
Verder vind ik het gebrek aan een wheel groep of het gebruik van sudo ook wel een beetje jammer aan debian.
Ik installeer vrij veel virtuele machines de laatste tijd, maar dat telkens met de hand instellen is erg irritant.
Verwijderd
Hier trouwens een leuke discussie hierover:
http://kerneltrap.org/mai...sd-misc/2008/7/10/2416824
Verwijderd
Boudewijn je kunt redelijk makelijk je eigen custom Debian installer bouwen. Dus misschien is het raadzaam om daar eens naar te kijken. Bij de Debian installer op mijn werk bijv. moet ik maar 2 x op enter drukken en voor de rest doet de installer alles zelf (partitionering, LVM, software installeren, XFS en grub enzovoort).Boudewijn schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 02:12:
Verder vind ik het gebrek aan een wheel groep of het gebruik van sudo ook wel een beetje jammer aan debian.
Ik installeer vrij veel virtuele machines de laatste tijd, maar dat telkens met de hand instellen is erg irritant.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| root@ubuntu:/# ls -all total 23216 drwxr-xr-x 20 root root 1376 2009-09-24 15:25 . drwxr-xr-x 20 root root 1376 2009-09-24 15:25 .. drwxr-xr-x 2 root root 6880 2009-09-24 13:20 bin drwxr-xr-x 2 root root 224 2009-09-23 22:20 boot drwxr-xr-x 12 root root 3920 2009-09-24 14:01 dev drwxr-xr-x 57 root root 8688 2009-09-24 15:07 etc drwxr-xr-x 3 root root 224 2009-09-24 14:58 home drwxr-xr-x 12 root root 9448 2009-09-24 13:21 lib drwxr-xr-x 2 root root 160 2009-05-27 15:06 media drwxr-xr-x 3 root root 224 2009-09-23 22:25 mnt drwxr-xr-x 2 root root 160 2009-05-27 15:06 opt dr-xr-xr-x 72 root root 0 1970-01-01 00:00 proc -rw-r--r-- 1 root root 23773184 2009-09-24 15:26 -R drwx------ 4 root root 512 2009-09-23 23:08 root drwxr-xr-x 2 root root 7528 2009-09-24 13:21 sbin drwxr-xr-x 2 root root 160 2009-03-07 03:40 selinux drwxr-xr-x 2 root root 160 2009-05-27 15:06 srv drwxr-xr-x 11 root root 0 1970-01-01 00:00 sys drwxrwxrwt 4 root root 304 2009-09-24 14:01 tmp drwxr-xr-x 11 root root 736 2009-09-23 22:19 usr drwxr-xr-x 14 root root 928 2009-09-24 14:23 var |
De oplettende kijker ziet t, door een stomme tar syntax heb ik een bestand dat -R heet.
Iemand een idee hoe ik er vanaf kom?
1
2
3
4
| root@ubuntu:/# rm -R rm: missing operand Try `rm --help' for more information. root@ubuntu:/# |
werkt natuurlijk niet
Je geeft niet op welke shell je gebruikt, maar in geval van bash kan je toch gewoon quotes gebruiken? of anders escapen met een backslash?RielN schreef op donderdag 24 september 2009 @ 17:31:
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Klopt, maar daar is het niet van gekomen. Sowieos vind ik eigenlijk dat het by default moetVerwijderd schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 07:48:
[...]
Boudewijn je kunt redelijk makelijk je eigen custom Debian installer bouwen. Dus misschien is het raadzaam om daar eens naar te kijken. Bij de Debian installer op mijn werk bijv. moet ik maar 2 x op enter drukken en voor de rest doet de installer alles zelf (partitionering, LVM, software installeren, XFS en grub enzovoort).
rm -- -RRielN schreef op donderdag 24 september 2009 @ 17:31:
[code]
De oplettende kijker ziet t, door een stomme tar syntax heb ik een bestand dat -R heet.
code:
1 2 3 4 root@ubuntu:/# rm -R rm: missing operand Try `rm --help' for more information. root@ubuntu:/#
werkt natuurlijk niet
( -- zegt "hou op met het interpreteren van argumenten"
Als dat niet werkt (lijkt me sterk maarja) dan kun je nog op inode deleten.
ls -il en dan ff kijken wat het inodenr is en dan:
find . -inum <inodenr> -exec rm -i {} \;
sowieso heb ik standaard een alias gemaakt voor rm met -i er bij, zodat hij altijd vraagt of ik iets wil doen. Gewoon alias rm = 'rm -i' aan je .bashrc o.i.d. toevoegen. Dit kun je dan weer overriden met -f of door een slash er voor te zetten. ( \rm )
[ Voor 92% gewijzigd door mace op 24-09-2009 18:27 ]
Verwijderd
Maarja moeilijk te verwijderen bestanden en directories doe ik meestal met find en de inode optie
Verwijderd
http://www.mmiworks.net/e.../09/gimp-single-mode.html
http://www.gimpusers.com/...e-gimp-2-8-confirmed.html
Ah eindelijk. Die history/tab thumbnails zien er ook goed uit.Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 10:13:
Gimp 2.8 krijgt een single window mode zoals de meeste Photoshop mensen gewend zijn.
2.7 heeft al meer leuke features, de text tool werkt nu bijv. on-canvas. Wat mij betreft genoeg reden om dit in te bouwen en zo snel mogelijk naar een stable 2.8 toe te werken. Een hoop users (vooral Windows) gaan ze hier erg blij mee maken
Zo had ik ooit eens een foutje gemaakt met een bash script.mace schreef op donderdag 24 september 2009 @ 20:32:
Ja ook leuk, een bestand '-rf /*' noemen en als je dan rm * doet.......
1
2
3
| ... rm -rf $pathtofile/* ... |
En toen was mijn variabele dus niet helemaal goed van pathtofile dus las hij het in als rm -rf /* Ooops
Toen ik dit las was mijn eerste gedachte "nou nou wat een verbetering... zittten we nog steeds met die belachelijke zwevende toolbars links en recht die adobe in z'n software stopt."Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 10:13:Gimp 2.8 krijgt een single window mode zoals de meeste Photoshop mensen gewend zijn.
En toen bekeek ik de mockups in de links. Netjes gedaan! Flexibele docking en verstelbare "segmentation" (*) zijn wat mij betreft een prachtige ontwikkeling in de evolutie van de GUI.
(* Met segmentation bedoel ik dus het opdelen van de schermruimte in rechthoeken zonder overlap -- geen flauw idee of dat ook echt de naam van het beestje is.)
Het deed mij meteen denken aan de overstap die ik gemaakt heb van de "photoshop" onder de audiosoftware, Cubase, naar de underdog: Reaper. Vergelijk de GUI's eens:

P.S. ik weet het, Reaper is commerciele windowssoftware, maar toch vind ik het "NOS-waardig":
- Het is een van de weinige windows-DAW's die via Wine te gebruiken zijn (kijk eens naar het screenshot) en waarbij de developers zelfs actief de linux-users proberen te helpen (terwijl de concurrentie dit belemmert door het gebruik van hardwaredongles).
- De software is "uncrippled shareware": de gebruikservaring is gelijk voor zowel de downloaders als de betalende klant.
- Ze verkopen twee soorten licenties: een dure voor pro's die hun brood verdienen met deze software en een goedkope voor hobbyisten.
Computer Science: describing our world with boxes and arrows.
Verwijderd
- Sinds jaar en dag klagen zeer veel mensen over het Gnome menu en het ontbreken van een degelijk Gnome control center. En sinds jaar en dag doet Gnome daar helemaal niets aan.
- Het default Ubuntu theme ziet er volgens 80% (schatting) van de gebruikers echt niet uit (en die klagen daar al jaren over). Nu pas komt Ubuntu een beetje in actie, met de nadruk op beetje
Je bedoelt zoiets als dit?Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 12:27:
Eigenlijk zouden meer open-source projecten van die interface experts en designers in dienst moeten nemen. Heleboel van die lui zijn best bereid om gratis of tegen een zeer geringe vergoeding een open-source project te helpen. Ik vind het bijv. heel erg slim van het Gimp project om met Peter Sikking samen te gaan werken, maar als ik bijv. naar andere projecten kijk is het huilen met de pet op. Voorbeelden:
- Sinds jaar en dag klagen zeer veel mensen over het Gnome menu en het ontbreken van een degelijk Gnome control center. En sinds jaar en dag doet Gnome daar helemaal niets aan.
Dat zit er sinds Feisty (Gnome 2.18) al in, alleen staat het niet standaard in het menu, helaas.
Mooi poepbruin is niet lelijk- Het default Ubuntu theme ziet er volgens 80% (schatting) van de gebruikers echt niet uit (en die klagen daar al jaren over). Nu pas komt Ubuntu een beetje in actie, met de nadruk op beetje
Verwijderd
NeeDr_Hell schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 16:49:
Je bedoelt zoiets als dit?
Dat zit er sinds Feisty (Gnome 2.18) al in, alleen staat het niet standaard in het menu, helaas.
Mooi poepbruin is niet lelijk
Mandriva Control Center

Iets wat ik af en toe wel mis op mijn Arch installatie, lekker in noob-mode je systeemconfiguratie helemaal omgooien.
Pentaxiaan
Verwijderd
Een echte vent gaat met ports en packages aan de slag op de commandline.
Linux Mint is Ubuntu maar dan groen.
Verwijderd
Is Mint nou alleen een themed ubuntu of voegt het ook nog functionaliteit toe?mace schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 12:24:
Als men Ubuntu lelijk vindt, en dat is iets wat ik wel kan begrijpen, ook al vind ik het zelf niet, dan is er altijd nog Linux Mint
Linux Mint is Ubuntu maar dan groen.
Ja, betere multimedia, updater en iets met softwarepakketten ::)Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 14:01:
[...]
Is Mint nou alleen een themed ubuntu of voegt het ook nog functionaliteit toe?
Stiekem is mint erg goed.
Verwijderd
weet iemand misschien of je bij het executen van een script ook argumenten / opties op kunt geven die specifieke functies uit het script aanroepen?
Voorbeeld
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| dircheck () { if [ ! -d $year ]; then mkdir -p $year tput bold tput setaf 1 echo -ne '\t' '\t' '\t' "Backup directories created" '\n' tput sgr0 if [ ! -d $year/$month ]; then mkdir -p $year/$month fi fi if [ ! -d $year/$month/$type ]; then mkdir -p $year/$month/$type fi if [ ! -d $year ]; then exit 1 fi } # 2 typecheck () { if [ ! $type = "backuptype" ]; then echo -ne '\t' '\t' '\t' "Backup type is $type" '\n' else echo -ne '\t' '\t' '\t' "Backuptype is false, Backup failed on $date" '\n' exit 1 fi } |
./script.sh -d (activeert functie dircheck)
./script.sh -t (activeert functie typecheck)
Er vanuitgaande dat dit soort vragen in de kroeg gesteld mogen worden
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2009 14:45 ]
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
1
2
3
4
5
6
7
| if [ "$1" == "-d" ] ; then dircheck() elif [ "$1" == "-t" ] ; then typecheck() else echo "Geef wel een optie op sukkel!" fi |
Zoiets.
Verwijderd
( Soms denk ik te complex waardoor ik vastloop op iets eenvoudigs
edit: als het backup script af is zal ik hem hier posten voor de mensen die het leuk vinden of er misschien nog iets aan hebben.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2009 16:55 ]
Zeer welkom!Verwijderd schreef op zondag 27 september 2009 @ 16:34:
Ik had niet verwacht dat het zow makkelijk was, Thnx
( Soms denk ik te complex waardoor ik vastloop op iets eenvoudigs)
edit: als het backup script af is zal ik hem hier posten voor de mensen die het leuk vinden of er misschien nog iets aan hebben.
Andere vraag:
ik gebruik als ik in de console werk altijd nano om bestanden te editten. Vaak gaat dit prima, maar bestaat er geen meer 'fancy' variant, zoals notepad++ waar scripttalen verduidelijkt worden met kleur etc? Dit zou toch ook voor de console moeten bestaan.
Zou bewerken van scripts wellicht kunnen verduidelijken.
[ Voor 30% gewijzigd door RielN op 29-09-2009 14:49 ]
vi (en dan meestal vim, maar je kan die gewoon aanroepen met vi)RielN schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:47:
[...]
Zeer welkom!
Andere vraag:
ik gebruik als ik in de console werk altijd nano om bestanden te editten. Vaak gaat dit prima, maar bestaat er geen meer 'fancy' variant, zoals notepad++ waar scripttalen verduidelijkt worden met kleur etc? Dit zou toch ook voor de console moeten bestaan.
Zou bewerken van scripts wellicht kunnen verduidelijken.
Maar die moet je even leren, de "besturing" is even wat anders dan je gewend bent.
[ Voor 3% gewijzigd door mace op 29-09-2009 14:55 ]
bij vi kan dit in vimrc
Hier kan je er meer over lezen:
http://milianw.de/blog/syntax-highlighting-in-nano
Overigens vond ik zelf ook nog http://dit-editor.sourceforge.net/?page=downloads
/aanwakker-vim-nano-discussie
Zijn er al mensen die behoorlijk gebruik maken van KDevelop4 (dus voor KDE4)? Ik zit nu nog (steeds) met Eclipse / PDT (het gaat om webdevelopment werk). Nu zit ik ook te kijken naar Aptana Studio en Zend Studio, die wat meer toegespitst zijn. Maar de ontwikkeling bij KDevelopment gaat nu erg hard, dus wellicht dat iemand hier al wat ervaringen in heeft?
Dat is net zoiets als notepad met word vergelijken.
Nouja, die vergelijking gaat niet op maar je snapt me wel.
Nano is leuk om ff snel iets te editen maar als je echt serieus aan de gang wilt dan kan je beter vim gebruiken.
[ Voor 27% gewijzigd door mace op 29-09-2009 18:11 ]
Als je als beginner iets wil editten is nano handig, anders vim.
vim is denk ik sneller voor de meeste dingen
Shift-insert.MoiZie schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 19:01:
met vi kan ik snel met de muis alles kopieren, omdat die alles netjes onder elkaar zet.. maar het pasten lukt daarin nooit
Verwijderd
Voor scriptjes enz. gebruik ik Geany die herkent heel veel script en programmeer talen (incl. syntax highliting) en heeft zelfs een compiler aan boord.
Vim is een console app, waarom moet die iets met X doen?Dr. Horrible schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 19:12:
Vim moet echt een betere integratie krijgen met het X-clipboard.... "*y en "*p, seriously?

Laat ze lekker beide op eenzelfde manier werken, dan blijft het namelijk consistent
Verwijderd
# mke2fs /dev/ram0 # mount /dev/ram0 /tmp/ram0 # cp -r /lib /tmp/ram0/ # cp -r /bin /tmp/ram0/ # cp -r /dev /tmp/ram0/ # mkdir /tmp/ram0/old # cd /tmp/ram0 # pivot_root . old # exec chroot . sh >dev/console <dev/console 2>&1 # umount old umount: old: device is busy.
Het enige waar ik niet geheel zeker van ben ik de stap waarin ik /dev/ kopieer naar de ramdisk. Ik heb hier /dev/console nodig om mijn in- en output heen te sturen, maar ik weet niet zeker of ik deze zomaar kan kopieren. Ik heb ook geprobeerd het device zelf aan te maken met "mknod /dev/console c 0 0" maar dit werkte niet. Wat houdt mijn oude root bezet?
tnx, weer wat geleerdDr. Horrible schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 19:12:
Vim moet echt een betere integratie krijgen met het X-clipboard.... "*y en "*p, seriously?
maar je kan ook gewoon met je muis plakken, zoals in iedere X app.
Als je autoindent aan hebt kan het wel handig zijn om eerst 'paste' mode aan te zetten.
ff kijken met lsof ?Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 16:29:
Wat houdt mijn oude root bezet?
Verwijderd
Al gekeken maar ik heb geen /proc op mijn ramdisk (waar lsof zijn info vandaan haalt). Als ik ook proc mount dan krijg ik een hele hoop onzin. Waarschijnlijk omdat ik in een andere namespace zit.
Volgens mij moet dat kopieren van dev kunnen. (eigenlijk niet, maar cp is intelligent genoeg om er slim mee om te gaan). Kijk eens met lsof of fuser of er nog iets in gebruik is. Controleer ook even of die pivot ook daadwerkelijk is uitgevoerd.Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 16:29:
Iemand enig idee waarom ik mijn oude root niet kan unmounten naar een pivot root? Ik start een shell op in een nieuwe namespace (zodat ik mijn mount onafhankelijk heb van me globale systeem). Dan maak ik een ramdisk aan en kopieer ik er mijn /lib en /bin heen. Vervolgens doe ik een pivot_root. Hierna zou het toch mogelijk moeten zijn om je oude root te unmounten? Alleen blijft hij zeggen dat deze busy is. Dit zijn ongeveer de stappen die ik gebruik (nadat ik mezelf met unshare in een nieuwe namespace heb gedropt):
# mke2fs /dev/ram0 # mount /dev/ram0 /tmp/ram0 # cp -r /lib /tmp/ram0/ # cp -r /bin /tmp/ram0/ # cp -r /dev /tmp/ram0/ # mkdir /tmp/ram0/old # cd /tmp/ram0 # pivot_root . old # exec chroot . sh >dev/console <dev/console 2>&1 # umount old umount: old: device is busy.
Het enige waar ik niet geheel zeker van ben ik de stap waarin ik /dev/ kopieer naar de ramdisk. Ik heb hier /dev/console nodig om mijn in- en output heen te sturen, maar ik weet niet zeker of ik deze zomaar kan kopieren. Ik heb ook geprobeerd het device zelf aan te maken met "mknod /dev/console c 0 0" maar dit werkte niet. Wat houdt mijn oude root bezet?
PS. als je geen lsof of fuser beschikbaar hebt zou je (een variant op) het volgende kunnen proberen:
1
| ls -l /proc/*/fd/* | cut -d '>' -f 2| grep '/'|sort -u |less |
Verwijderd
Distro- en OS-wars voer je maar IRL
Hou het dus gezellig en vooral over NOS
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB
Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.