Welke voeding heb ik nodig? Deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 32.255 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:03
SKiLLa schreef op zondag 18 maart 2007 @ 14:53:
Die 350W Antec zou dat prima moeten trekken, je systeem trekt met je nieuwe 65W cpu + 2x 32W gpu + meuk minder dan 280W. En je oude CPU trekt 67W :Y) Zou dus geen probleem moeten zijn ...
ok thanks

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 23:10

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hallo allemaal,

Mijn eerdere post:
salimrmaf schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 15:27:
Hallo allemaal,

Ik wil over een aantal maanden een game pc samenstellen met:

ASUS P5B deluxe
3x sata hdd SeaGate
2x

ETC

Ik vind de Zalman 600hp wel goed+mooi, en ik hou wel van een marge.

Wat vind de pro van de keuze?

thanks in advance.
:>
theodouma schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:37:
[...]Als jij normaal post dan ga ik zeggen of je voeindg je systeem aan kan. Ik (en anderen) zitten in dit topic voor de lol. Ik doe dit omdat ik dit leuk vind, ik verdien er niets mee en ik krijg er ook niets voor. Dit topic kost mij erg veel tijd, een 10-15 minuten per advies/berekening is zeer reeel. Een post als deze (met drie adviezen/berekeningen/quotes) kost mij dus alleen al 30-45 minuten. Moet je eens nagaan hoeveel tijd dat is per week, en dat doe ik allemaal om personen te helpen!
Als jij graag snel wil weten of je voeindg je systeem aan kan dan zijn er zat manieren om daar snel achter te komen. Lees het topic maar eens door en zoek een vergelijkbaar systeem op en kijk wat deze nodig heeft. Ik kan mij niet voorstellen dat tussen de 500+ systemen die in dit topic staat geen enkel systeem staat dat op die van jou lijkt.
Bovendien heb ik in dit topic ook een zeer duidelijke handleiding geplaatst hoe ik aan het verbruik kom van een pc. Lees deze maar eens door en post dan opnieuw. (en plaats een linkje naar die post van mij waar ik het allemaal zeer duidelijk uitleg zodat wij kunnen zien dat je ook zelf iets doet, ipv hier klakkeloos je systeem neer te zetten... Geen link is geen antwoord :) )
Hallo Theo,

Sorry voor mijn taalgebruik, ik heb respect dat je de tijd neemt om voor mensen uit te rekenen etcetera hoeveel stroom enzo ze nodig hebben. Daarvoor mijn excuses. Hier mijn Remake, hopelijk krijg ik hier wel een antwoord op. ;)

Ik wil over een tijdje een PC samenstellen. Het is een Ultra High Game PC, die ik een beetje wil overklokken.

-PROCESSOR

Intel Core 2 Duo E6600

-RAM

2X1 GB Kingston 6400 800Mhz CL4 Hyper X

-OPTICAL

1X Samsung DVD Brander S-ATA

-HDD

2X Interne Seagate 7.200 in RAID-0

Externe e-Sata AC Ryan 7200.10 , maar die heeft zijn eigen voeidng.

-MOEDERBORD

Asus P5B-Deluxe

-KOELERS

Zalman 9500 LED CPU Koeler, en ook nog zo'n 4 andere Koelers van de Antec 900 case.

-3D Kaart

MSI nVidia Geforce 8800 GTS 640 MB , XXX Overklockt.
(kost maar een beetje duurder, maar je komt dan wel aardig in de buurt van de GTX)

-PCI

Waarschijnlijk geen, of de SB Creative X-FI XtremeGamer.

-XTRA

Daarnaast nog de standaard dingen zoals LED's , Muis , aantal USB-Apparaten en FLoppy DD.

-CASE

Antec 900 NINE HUNDRED gamerscase. DIt is gewoon de mooiste case die er is. Zowel van buiten, en de prestaties + stilte. (4 koelers)

Afbeeldingslocatie: http://www.asipartner.com/images/vendors/Antec_900.jpg

-VOEDING

Hier gaat het dan eigenlijk om. Ik heb me verrot gezocht, en ben tot de conclusie gekomen dat:

Ik waarschijnlijk niet hoger dan 500 Watt nodig heb.
Ik later wel een beetje wil overklocken.
Het een modulaire voeding moet zijn.
Hij mooi moet zijn en van een A-merk natuurlijk.

De meeste mensen vergeten dat de voeding een van de belangrijkste ,zoniet DE belangrijkste onderdeel van een PC is.

Mijn oogje is gevallen op de Zalman 600HP.
Deze is 99% hetzelfde als de OCZ GamerXtreme 700W.

Hij is van een A-merk , is 600 Watt, is mooi zwart en heeft een mooi LED-lampje erin.

Hij heeft als het goed is genoeg Ampere's, 48 op de 12 Volt Rails heb ik gelezen maar is dat goed/genoug, Theobouma?

En waarschijnlijk zul je zeggen dat ik geen zalman moet nemen, maar is dat dan alleen omdat ik dan voor de mekr betaal, terwijl de voeding eens niet van Zalman is? Zo ja daan geeft het niets, want 95 Euro voor een goede moculaire 600 W voeding is eens niet zoveel , aangezien de Seasonic 130 Euro kost. :o

Eindelijk klaar, aan de MOD's en TB:

Hopelijk is te zien dat ik nu wel genoeg aandacht heb besteed aan mijn topic, en dat zal vanaf nu wel zo blijven denk 'k.

Om dat te bewijzen:

Een MS Paint-tekening, handgetekent.

Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/5462/naamlooskm5.png

Nog een aantal vraagjes:

Theobauma, ik lees elke keer voeidng ipv voeding, typ je te snel of ben je dislecties? Want ik heb deze forum doorgelezen, en ik ben telkens blijven haken bij dat woord.

Alvast bedankt, respect. 8)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207800

Jij maakt nu ook een fout: het is dit forum, en niet deze forum ;)

Maar goed, ik wil ook wel weten wat men van de Zalman 600HP vindt aangezien ik ook van plan ben om die te gaan kopen voor mijn nieuwe systeem

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 207800 op 19-03-2007 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:17

Theo

moederbord

salimrmaf schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 15:27:
Hallo allemaal,

Hallo Theo,

Sorry voor mijn taalgebruik, ik heb respect dat je de tijd neemt om voor mensen uit te rekenen etcetera hoeveel stroom enzo ze nodig hebben. Daarvoor mijn excuses. Hier mijn Remake, hopelijk krijg ik hier wel een antwoord op. ;)

Ik wil over een tijdje een PC samenstellen. Het is een Ultra High Game PC, die ik een beetje wil overklokken.

-PROCESSOR

Intel Core 2 Duo E6600

-RAM

2X1 GB Kingston 6400 800Mhz CL4 Hyper X

-OPTICAL

1X Samsung DVD Brander S-ATA

-HDD

2X Interne Seagate 7.200 in RAID-0

Externe e-Sata AC Ryan 7200.10 , maar die heeft zijn eigen voeidng.

-MOEDERBORD

Asus P5B-Deluxe

-KOELERS

Zalman 9500 LED CPU Koeler, en ook nog zo'n 4 andere Koelers van de Antec 900 case.

-3D Kaart

MSI nVidia Geforce 8800 GTS 640 MB , XXX Overklockt.
(kost maar een beetje duurder, maar je komt dan wel aardig in de buurt van de GTX)

-PCI

Waarschijnlijk geen, of de SB Creative X-FI XtremeGamer.

-XTRA

Daarnaast nog de standaard dingen zoals LED's , Muis , aantal USB-Apparaten en FLoppy DD.

-CASE

Antec 900 NINE HUNDRED gamerscase. DIt is gewoon de mooiste case die er is. Zowel van buiten, en de prestaties + stilte. (4 koelers)

[afbeelding]

-VOEDING

Hier gaat het dan eigenlijk om. Ik heb me verrot gezocht, en ben tot de conclusie gekomen dat:

Ik waarschijnlijk niet hoger dan 500 Watt nodig heb.
Ik later wel een beetje wil overklocken.
Het een modulaire voeding moet zijn.
Hij mooi moet zijn en van een A-merk natuurlijk.

De meeste mensen vergeten dat de voeding een van de belangrijkste ,zoniet DE belangrijkste onderdeel van een PC is.

Mijn oogje is gevallen op de Zalman 600HP.
Deze is 99% hetzelfde als de OCZ GamerXtreme 700W.

Hij is van een A-merk , is 600 Watt, is mooi zwart en heeft een mooi LED-lampje erin.

Hij heeft als het goed is genoeg Ampere's, 48 op de 12 Volt Rails heb ik gelezen maar is dat goed/genoug, Theobouma?

En waarschijnlijk zul je zeggen dat ik geen zalman moet nemen, maar is dat dan alleen omdat ik dan voor de mekr betaal, terwijl de voeding eens niet van Zalman is? Zo ja daan geeft het niets, want 95 Euro voor een goede moculaire 600 W voeding is eens niet zoveel , aangezien de Seasonic 130 Euro kost. :o

Eindelijk klaar, aan de MOD's en TB:

Hopelijk is te zien dat ik nu wel genoeg aandacht heb besteed aan mijn topic, en dat zal vanaf nu wel zo blijven denk 'k.

Om dat te bewijzen:

Een MS Paint-tekening, handgetekent.

[afbeelding]

Nog een aantal vraagjes:

Theobauma, ik lees elke keer voeidng ipv voeding, typ je te snel of ben je dislecties? Want ik heb deze forum doorgelezen, en ik ben telkens blijven haken bij dat woord.

Alvast bedankt, respect. 8)
Kijk, zo'n post lijkt er meer op, volgens mij heb jij echt tijd te veel :P

Ik schijf inderdaad heel erg vaak voeidng ipv voeding, dit komt gewoon omdat ik vij snel tik, en ik soms iets te snel tik waardoor mijn vingers half in de knoop gaan zitten. Ik kan daarom langzamer tikken of gewoon voeindg schrijven. Aangezien het eigelijk bijna niemand opvalt heb ik maar voor het tweede gekozen.

Dan je systeem. Deze zal maar 290 watt nodig hebben als je alle snelheiden origineel laat. Als je gaat overklokken zal de cpu 60 watt meer gaan verbruiken als hij op een fsb van 400 Mhz draait en ook je videokaart zal ongeveer 40 watt meer gaan verbruiken als jij hem 25% over gaat klokken (geen voltmods). Totaal heeft je systeem dan met overklok ongeveer 400 watt nodig (afgerond). De 12 volt lijn moet hierbij 10 amperres voor de cpu, 14 A voor de videokaart, 2.5 A voor de harde schijven en 1 A voor je fans en een half amperre leveren, totaal ongeveer 28 amperres. Het is daarom aan te raden om een 450 watt voeindg met minimaal 32 amperres als minimum te nemen.
Jouw Zalman 600HP kan maximaal 42 amperres leveren en is daarmee ruim geschikt voor je systeem. Je heb zelf nog een ruimte van 120 watt (10 amperre) die je nog kan gebruiken om je systeem up te graden of om echt extreem over te klokken (dikke watercooling, de cpu op een fsb van 500 en de videokaart vervangen voor een goed overgeklokte 8800 GTX).
De Zalman is helemaal geen slechte voeding. Voor 95 euro kan je eigelijk geen slechte voeindg verwachten, dat kan je allee als je voeing minder dan 3 tientjes kost of als er Sweex op staat. Een goed alternatief voor je voeindg is de Antec NeoHE 500 watt. Deze voeindg ziet er uit als een standaard voeindg (1 80 mm fan, geen leds) en is ook modulair. Qua geluid zal denk ik de Antec ietsje stiller zijn, al zal jij dat verschil niet merken met jouw collectie fans in je kast :P De NeoHE 500 kan trouwens 38 amperres op de 12 volt lijn leveren en is ongeveer een tientje goedkoper dan je Zalman. Beide voeindgen zijn erg goede voedingen, ik denk niet dat je kan zeggen welke beter is. Het is dus puur een kwestie van smaak en geld welke je wilt.

Dan nog een klein iets over de cooling. De cpu cooler (de 9500) is een zeer goede cooler. Echter wanneer je de cpu volledig belast en de cooler moet hard(er) gaan draaien is hij niet echt bepaald stil te noemen. Als je het erg belangrijk vind dat je systeem ook tijdens het gamen extreem stil is moet je misschien een andere cooler overwegen. Ik heb zelf ook de 9500, en deze is tijdens idle fluisterstil en onder full load is hij duidelijk hoorbaar (cpu van 100 watt op 40 graden tijdens load, cpufan op 2200 rpm)

Conclusie:
De ZM600 is dus goed geschikt voor je systeem. Hij is misschien iets aan de zware kant maar dat maakt niet heel veel uit. Een goed alternatief is de Antec NeoHE 500 watt voeindg.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 23:10

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Bedankt theo!
Dat wordt dus snel de mobo en kast en een socket 775 2de hands celeron kopen+ram en wachten totdat de E6850 uitkomt om te overklokken!
>:)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86561

Binnenkort wou ik een x1950 kopen, http://www.alternate.nl/h...=JBXH5A&showTechData=true

Helaas ben ik er net achtergekomen dat mijn computer maar een voeding heeft van 305(!) watt 8)7
Specs:
AMD X2 5000 64
2G 533 mhz geheugen
X1300 Pro Ati Radeon (Passieve koeling)
250 gb harde schijf

Hoeveel watt heb ik minimaal nodig om mijn nieuwe kaart goed te laten draaien? En ook, is mijn standaart voeding wel eens genoeg voor de specs die ik nu heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 86561 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 18:25:
Binnenkort wou ik een x1950 kopen, http://www.alternate.nl/h...=JBXH5A&showTechData=true

Helaas ben ik er net achtergekomen dat mijn computer maar een voeding heeft van 305(!) watt 8)7
Specs:
AMD X2 5000 64
2G 533 mhz geheugen
X1300 Pro Ati Radeon (Passieve koeling)
250 gb harde schijf

Hoeveel watt heb ik minimaal nodig om mijn nieuwe kaart goed te laten draaien? En ook, is mijn standaart voeding wel eens genoeg voor de specs die ik nu heb?
Je systeem zal zonder enjige overklok en met de X1950 PRO ongeveer 210 watt nodig hebben en 13 amperres op de 12 volt. Als jouw 305 watt voeindg 15 amperres of meer kan leveren dan zou je voeindg je systeem aan moeten kunnen.
Ik kan echt helemaal niets vinden over jouw 305 watt voeindg. Het kan dus zijn dat hij heel erg oud is of van een heel erg onbekend B merk is. Gezien de rest van je systeem past de voeindg ook niet bij je systeem. Je heb een best goed systeem, en daar kan eigelijk geen onbekend 305 watt voeindg in. Een Antec Basiq 350 watt of een Coolermaster 3380 Watt, beide van 40 euro (alternate) is bijvoorbeeld een veel betere voeindg voor je systeem. Ook de Coolermaster eXtremepower 430 watt (40 euro, computerland) is ook een goede voeindg welke weinig kost.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dell Power Supplement Max output 305 W

5v - 22A
12 VA- 18 A
12 VB - 18 A

Dit staat op de voeding, vond het zelf ook al vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 212889

Welke voeding heb ik nodig voor dit(geen overclocking)?

ASUS P5B-VM
C2D E6600
2GB(2x1) Dual Channel PC 5300
Sony DVD rewriter
1x IDE HDD
1x SATA HDD
Asus Geforce 8800 GTS 320 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 212889 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:40:
Welke voeding heb ik nodig voor dit(geen overclocking)?

ASUS P5B-VM
C2D E6600
2GB(2x1) Dual Channel PC 5300
Sony DVD rewriter
1x IDE HDD
1x SATA HDD
Asus Geforce 8800 GTS 320 MB
Iedere voeding van meer dan 330 watt met 22 amperres of meer op de 12 volt is voldoende voor je systeem. En goede en goedkope voeijdg is de Coolermaster eXtremepower 430 watt. De zeoding kost 40 euro bij Computerland (dus geen verzendkosten) en kan totaal 29 amperres op de 12 volt leveren. Behalve deze Coolermaster izijn er zat andere voedingen die ook geschikt zijn voor je systeem, zolang ze maar minimaal 330 watt en 22 amperres kunnen leveren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipaantspit
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-04 21:47
Hallo,
Ik heb nu dit systeem

P4 S478 3.0 Ghz
1024 Mb RAM
Moederbord: Gigabyte GA-8S648FXM2
ATI Radeon 9200 256 Mb DDR
1 x Maxtor 7200 Rpm 160 Gb
1 x Externe 7200 Rpm 250 Gb (ligt af voor zware games, enkel voor films)
Dvd/Cd-rw
Dvd-rom
Floppy

Heb een 280W originele voeding in Packard Bell PC.

Ik heb een 9800 pro op XT met artic cooler
Ik ga deze er in de vakantie installeren.
Ik heb al even berekend en ik kom uit op een 250W?

Vcore 1: 1,49 V
Vcore 2: 1,94 V
+ 3.3V: 3,36 V
+ 5.5V: 5,00 V
+ 12 V: 11,90 V
-12V: -8.25 V
-5V: -3.45 V
+ 5VSB: 1.75

Gemeten met Sensorsview 3.1
Vbat: 0.00 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik ga nieuwe onderdelen bestellen
en dan kom ik op het volgende systeem uit:

Asus p5b-deluxe
Intel e6600
2x 1gb pc6400 cl4-4-4-15
Asus x1650pro GE silence 256mb ddr3
1x 320gb 7200rpm 16mb sata
1x dvd-brander
paar fans

Mijn vraag is gaat mijn oude Chietec HPC-360-202 dat trekken?
Hier zit bijvoorbeeld niet zo'n 24pins stekker aan, gaat dat lukken?
ik wil ook nog een beetje kunnen overklokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

duncanvdlinden schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 22:35:
Ik ga nieuwe onderdelen bestellen
en dan kom ik op het volgende systeem uit:

Asus p5b-deluxe
Intel e6600
2x 1gb pc6400 cl4-4-4-15
Asus x1650pro GE silence 256mb ddr3
1x 320gb 7200rpm 16mb sata
1x dvd-brander
paar fans

Mijn vraag is gaat mijn oude Chietec HPC-360-202 dat trekken?
Hier zit bijvoorbeeld niet zo'n 24pins stekker aan, gaat dat lukken?
ik wil ook nog een beetje kunnen overklokken
Je systeem zal met overklok (50%, dus fsb =400) maar 230 watt nodig gaan hebben en iets van 16 amperres. Jouw huidige Chieftec kan totaal 17 amperres leveren op de 12 volt en is daarmee eigelijk wel ietsje te licht voor je systeem. Een voeindg van minimaal 18 amperres of meer lijkt mij eigelijk veel beter voor je systeem.
Je denkt nu misschien waarom ik een voeindg adviseer die 6% meer kan leveren dan je huidige voeindg. Dat komt omdat de vrije niet gebruikte buffer daarmee 50% groter wordt, en die buffer is erg belangrijk. Een voeding welke 17 amperre kan leveren zal namelijk als hij continu 17 amperre moet leveren veel sneller stuk gaan of minder worden dan als hij maar continu 15 amperres hoeft te leveren.
Je kan daarom twee dingen doen; je kan zorgen dat je systeem minder stroom nodig heeft, of je kan ervoor zorgen dat je systeem meer stroom krijgt. Het eerste kun je doen door de cpu niet tot z'n max over te klokken maar bijv tot een fsb van 360. Hierdoor zal je systeem geen 16 maar slechts 15 amperres nodig gaan hebben en heb je dus een buffer van twee amperres. Je kan uiteraard ook de voeindg vervangen voor een zwaarder exemplaar.
kipaantspit schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:59:
Hallo,
Ik heb nu dit systeem

P4 S478 3.0 Ghz
1024 Mb RAM
Moederbord: Gigabyte GA-8S648FXM2
ATI Radeon 9200 256 Mb DDR
1 x Maxtor 7200 Rpm 160 Gb
1 x Externe 7200 Rpm 250 Gb (ligt af voor zware games, enkel voor films)
Dvd/Cd-rw
Dvd-rom
Floppy

Heb een 280W originele voeding in Packard Bell PC.

Ik heb een 9800 pro op XT met artic cooler
Ik ga deze er in de vakantie installeren.
Ik heb al even berekend en ik kom uit op een 250W?

Vcore 1: 1,49 V
Vcore 2: 1,94 V
+ 3.3V: 3,36 V
+ 5.5V: 5,00 V
+ 12 V: 11,90 V
-12V: -8.25 V
-5V: -3.45 V
+ 5VSB: 1.75

Gemeten met Sensorsview 3.1
Vbat: 0.00 V
Je systeem zal met de 9800 ongeveer 220 watt nodig gaan hebben, dat is 25 watt meer dan met de 9200. De hoeveel amperres dat je systeem nodig gaat hebben stijgt ook van 12 naar 14.
Ik durf helaas niet te zeggen hoeveel je voeindg kan leveren, dit zal je zelf even op moeten zoeken. Dit staat (bijna) altijd op de voeindg zelf, soms in de vorm van een mooi tabelletje, soms gewoon als een paar regels tekst. Als je voeindg minimaal 16 amperes kan leveren dan kan hij makkelijk je nieuiwe videokaart aan. Kan hij maar 15 amperres leberen dan zou hij nog wel je systeem kunnen voeden, alleen zal hij het dan zeer zwaar krijgen en durf ik niet te garanderen dat je geen probelemen gaat krijgen.
Als je voeindg dus 16 of meer amperres kan leveren is er niets ana de hand. Kan hij minder leveren is het niet aan te raden om de overgeklokte videokaart in je systeem te zetten met de voeding.

[ Voor 34% gewijzigd door Theo op 21-03-2007 22:50 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
bedankt voor de info!
aangezien ik wel is door een onbekende reden een kapot mobo van asus heb gehad, een nieuwe van de rma heb gekregen, en ik weet dat antec en asus niet altijd elkaar even aardig vinden.
bestel ik wel een nieuwe, ik zat eerst aan de 480watt easycon Tagan te denken, alleen die shop heeft alleen maar de 430watt op vooraad.
Zou 430watt ook wel voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213380

Geachte heren,

Ik ben binnenkort van plan een kleine upgrade uit te voeren (tevens geen/ weinig OC). Het systeem wordt als volgt:

X2 4600+ (misschien 5600+)
2GB PC6400 RAM
GF 7900GTO 512MB
200GB Maxtor @ 7400rpm
MSI K9N Neo-F - ATX - nForce 550

Welke voeding raden jullie mij aan? Ik heb nu een 430W powerman :P met 18A op de 12V (zal ws. niet genoeg zijn)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189295

Ik heb binnenkort ook een nieuwe upgrade,

Geforce 8800 GTX
Intel core2duo E6300 (over half jaar Quadcore 6600)
2x 1 GB OCZ 800 platinum
asus Striker Extreme
Blue Orb II Cooler

En een Thermaltake 750 Watt voeding.

Zal dit genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 20:20
Sinds weekend is mijn LG DVD-burner ermee opgehouden.
Heb hem vervangen door een Samsung S182.
Sinds gisteren is volgens mij ook mijn video-kaart stuk.
Had in het verleden al vaker rode pixels in het beeld, die verdwenen na een reboot.
Laatste dagen flikkerde mijn beeld weleens en gisteren bleef het dus opeens zwart.
Na een reboot, start de pc op tot aan het XP-logo en dan krijg ik een machine check exception error.
Ik verdenk hiervan de 6600GT. Maar ik vraag me af of de kapotte burner en 6600GT een oorzaak kan zijn van de voeding ?

Ik gebruik al lange tijd (5 a 6 jaar) een Enermax 350W voeding.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat die nu de oorzaak is.
Wie weet meer ?

Mijn specs:

AMD 64 X2 4400+
2x 512MB DDR
6600GT -> wil ik vervangen door 7600GT
2x Maxtor 160GB SATA
1x Hitachi 80GB IDE
2x 120mm case-fan
Samsung dvd-writer
dvd-rom drive
TV-kaart PCI

Volstaat een 350W voeding of zal ik met de 7600GT meteen ook maar een zwaardere voeding meenemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Inmiddels de 6600GT vervangen door een 7600GT, in eerste instantie dezelfde fout-melding.
Last good config geladen en toen werkte het.
Vervolgens de 6600GT weer geprobeerd en deze werkt nu ook weer gewoon 8)7

Heb toen 1 voor 1 wer device erbij gestoken op de power. Als ze er allemaal aanhangen gaat het weer mis.
Heb de nieuwe DVD-writer nu losgekoppeld en dat werkt prima.
Zo meteen eens proberen met alleen de DVD-writer om te kijken of hij het probleem is.
Maar begin toch aan de voeding te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

duncanvdlinden schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 23:26:
bedankt voor de info!
aangezien ik wel is door een onbekende reden een kapot mobo van asus heb gehad, een nieuwe van de rma heb gekregen, en ik weet dat antec en asus niet altijd elkaar even aardig vinden.
bestel ik wel een nieuwe, ik zat eerst aan de 480watt easycon Tagan te denken, alleen die shop heeft alleen maar de 430watt op vooraad.
Zou 430watt ook wel voldoende zijn?
Je systeem heeft 16 amperres nodig en jouw voeindg kan totaal 26 amperres leveren. Volgens mij moet de Tagan je systeem dus wel aankunnen :)
Anoniem: 213380 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:07:
Geachte heren,

Ik ben binnenkort van plan een kleine upgrade uit te voeren (tevens geen/ weinig OC). Het systeem wordt als volgt:

X2 4600+ (misschien 5600+)
2GB PC6400 RAM
GF 7900GTO 512MB
200GB Maxtor @ 7400rpm
MSI K9N Neo-F - ATX - nForce 550

Welke voeding raden jullie mij aan? Ik heb nu een 430W powerman :P met 18A op de 12V (zal ws. niet genoeg zijn)

Alvast bedankt.
Met de 5600+ zal je systeem totaal 280 watt nodig hebben en ongeveer 19 amperres. Een 330+ watt voeindg welke 22 amperres of meer kan leveren moet dan voldoende zijn voor je systeem
Ondanks dat jouw voeindg 430 watt kan leveren is hij niet zwaar genoeg voor je systeem, en dat komt puur omdat hij niet genoeg vermogen kan leveren op de 12 volt lijn. Een goede voeindg voor je systeem is bijvoorbeeld wel de Coolermaster eXtremepower 430 watt. Deze voeindg kan totaal 29 amperres leveren en kost maar 40 euro (computerland). Als je een andere voeindg wilt kan dat ook als je er maar rekeing mee houd dat hij minimaal 330 watt kan leveren en minimaal 22 amperres op de 12 volt (en hij mag uiteraard niet van Sweex, Qtec, Trust of "no-name" zijn)
Anoniem: 189295 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 12:10:
Ik heb binnenkort ook een nieuwe upgrade,

Geforce 8800 GTX
Intel core2duo E6300 (over half jaar Quadcore 6600)
2x 1 GB OCZ 800 platinum
asus Striker Extreme
Blue Orb II Cooler

En een Thermaltake 750 Watt voeding.

Zal dit genoeg zijn?
Je systeem heeft ongeveer 460 watt nodig hebben als je de quad core wat overklokt en de videokaart ook niet op z'n standaardwaardes laat staan. De 12 volt lijn moet ongeveer 34 amperres leveren.
Jouw voeindg kan totaal 750 watt en 55 amperres leveren en is daarmee zeer ruim geschikt voor je systeem. Je kan zelfs overwegen om de 550 watt voeindg te nemne. Deze voeindg kan totaal 38 amperres leveren op de 12 volt, en dat is voldoende voor je systeem.
loyske schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 15:24:
Sinds weekend is mijn LG DVD-burner ermee opgehouden.
Heb hem vervangen door een Samsung S182.
Sinds gisteren is volgens mij ook mijn video-kaart stuk.
Had in het verleden al vaker rode pixels in het beeld, die verdwenen na een reboot.
Laatste dagen flikkerde mijn beeld weleens en gisteren bleef het dus opeens zwart.
Na een reboot, start de pc op tot aan het XP-logo en dan krijg ik een machine check exception error.
Ik verdenk hiervan de 6600GT. Maar ik vraag me af of de kapotte burner en 6600GT een oorzaak kan zijn van de voeding ?

Ik gebruik al lange tijd (5 a 6 jaar) een Enermax 350W voeding.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat die nu de oorzaak is.
Wie weet meer ?

Mijn specs:

AMD 64 X2 4400+
2x 512MB DDR
6600GT -> wil ik vervangen door 7600GT
2x Maxtor 160GB SATA
1x Hitachi 80GB IDE
2x 120mm case-fan
Samsung dvd-writer
dvd-rom drive
TV-kaart PCI

Volstaat een 350W voeding of zal ik met de 7600GT meteen ook maar een zwaardere voeding meenemen ?
De 7600 is zuiniger dan de 6600, dus je voeindg gaat het alleen maar minder zwaar krijgen met de nieuwe videokaart.

Je problemen lijken te maken hebben met een 12 volt lijn die overbelast is. Als je de pc aanzet is er een enorme stroompiek nodig van 18 amperres, en dat zal je voeindg denk ik niet prettig vinden. Je voeindg is namelijk behoorlijk oud en komt uit een tijdperk dat 12 volt lijnen nog niet zo zwaar belast werden, uit het tijdperk dat een S478 of een Socket-A nog nieuw waren.
Ik zou als ik jou was (tijdelijk) een andere voeindg in je systeem zetten. Een voeindg welke minimaal 20 amperres op de 12 volt kan leveren moet ruim voldoende zijn.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 212889

theodouma schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:48:
[...]

Iedere voeding van meer dan 330 watt met 22 amperres of meer op de 12 volt is voldoende voor je systeem. En goede en goedkope voeijdg is de Coolermaster eXtremepower 430 watt. De zeoding kost 40 euro bij Computerland (dus geen verzendkosten) en kan totaal 29 amperres op de 12 volt leveren. Behalve deze Coolermaster izijn er zat andere voedingen die ook geschikt zijn voor je systeem, zolang ze maar minimaal 330 watt en 22 amperres kunnen leveren.
Is een Antec Smartpower 2.0 450 Watt ook gewoon goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC_
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

FC_

Ik heb een tijd terug een nieuw systeem gekocht (specs hieronder), met een 430 watt voeding van CoolerMaster. Voordat ik dit heb gekocht heb ik ook dit topic doorgelezen, en leek 430 watt mij wel genoeg. Ik had in het begin een probleempje met de PC, en heb toen een topic geopend hier op GoT.

Specs:
Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Videokaart: XFX 8800 GTS (320 MB versie)
Moederbord: Gigabyte 965P-DS3
Geheugen: 2 GB OCZ PC2 6400
HDD's: 2x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB in RAID 0
Voeding: Cooler Master iGreen 430 Watt

In dat topic zeiden verschillende mensen dat die voeding toch misschien te licht is voor het systeem. Aangezien bijna elk advies dat ik gelezen had in dit topic gegeven werd door 1 persoon, vroeg ik me af of dit nog eens bevestigt kon worden.

Ook vroeg ik mij iets af over wat er op mijn videokaart doos staat:
NVIDIA minimum power supply requirements:
- Minimum 400W or greater system power supply (with 12V current rating of 26A)

Betekent dit nou dat de voeding 26A moet leveren op de 12 volt lijn of niet? Ik ben namelijk niet veel voedingen tegengekomen dit dit deden. Mijn huidige voeding doet dit ook niet, dus is mijn huidige voeding nou goed genoeg of niet?

[edit]Was ik nog vergeten, speedfan geeft dit aan als voltages, Everest zegt precies hetzelfde. Klopt niet hoop ik?

[ Voor 7% gewijzigd door FC_ op 23-03-2007 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
theodouma schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:01:

De 7600 is zuiniger dan de 6600, dus je voeindg gaat het alleen maar minder zwaar krijgen met de nieuwe videokaart.

Je problemen lijken te maken hebben met een 12 volt lijn die overbelast is. Als je de pc aanzet is er een enorme stroompiek nodig van 18 amperres, en dat zal je voeindg denk ik niet prettig vinden. Je voeindg is namelijk behoorlijk oud en komt uit een tijdperk dat 12 volt lijnen nog niet zo zwaar belast werden, uit het tijdperk dat een S478 of een Socket-A nog nieuw waren.
Ik zou als ik jou was (tijdelijk) een andere voeindg in je systeem zetten. Een voeindg welke minimaal 20 amperres op de 12 volt kan leveren moet ruim voldoende zijn.
Heb dus voor niks een 7600GT gehaald, de video-kaart was niet de oorzaak van mijn instabiel systeem. 8)7
Denk nu dat de voeding het probleem is.
Heb zojuist de voltages bekijken alles is stabiel op de Vcore na, die schommelt tussen de 1,29v en 1,39v. Zou dit de oorzaak kunnen zijn en dus ook aanwijzen dat het de voeding is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een probleempje of iets gaat werken ja/nee. Grote kans dat dit gewoon in de topic start staat (die ik gelezen heb), maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid.

Wat is het probleem?
Nou ik heb een server waar nu nog een Socket A mobo inzit etc. Dit word gevoed door een Enermax 365Watt voeding of zo. Nu kan die dit allemaal aan voor wat erin zit dat is geen probleem. Maar nu ga ik mijn huidige pc zie specs onderin, upgraden en was ik van plan om CPU, mobo die nu in mijn huidige pc zitten in mijn server te zetten.
Nu werkt Socket A maar met een 20pins stekker en deze Socket 939 mobo met een 24 stekker, nou vroeg ik me af of ik die Enermax 365Watt voeding nog kan gebruiken aangezien ik anders een andere voeding moet aanschaffen en dat scheelt dan €60,- of zo.

Of kan ik die P4 power stekker die bij de voeding zit hiervoor gebruiken die ik dan bij de 20pins stekker doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-04 21:41
Aangezien ik mogelijk een probleem heb met mijn voeding (zie ander topic: Spanning niet in orde: probleem met voeding of moederbord?) ben ik aan het kijken naar een andere voeding van betere kwaliteit. Mijn vraag is hoeveel watt ik ongeveer nodig heb en hoeveel ampere de verschillende lijnen zouden moeten sturen.

Systeem:

- Albatron KX400-8XV Pro (wordt evt. in de nabije toekomst vervangen)
- Kingston 512MB DDR400 @333 (moederbord gaat anders zeuren, gaat in de toekomst wel naar 400)
- AMD Athlon XP 2500+
- 2 IDE/ATA harde schijven
- 1 DVD-speler
- 1 DVD-brander
- ATI Radeon 9800 Pro (rechtstreeks gevoed met een geel-zwart-zwart-rood)
- PCI Firewire kaart
- Standaard processorkoeler en fan
- Op de USB hangt standaard alleen een muis en af en toe een camera of mp3-speler
- Op de Firewire hangt standaard niets en af en toe een digitale filmcamera
- Huidige voeding: Premier LC-B300ATX (El Cheapo die volgens mij de 300W nauwelijks haalt)

Volgens mij is deze vraag significant verschillend van 'mijn' andere topic, dus is het geen probleem. Anders hoor ik het wel. Bedankt vast voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Anoniem: 212889 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:21:
[...]
Is een Antec Smartpower 2.0 450 Watt ook gewoon goed?
Ik heb zeer slechte ervaringen met deze voeding.
Na 11 maanden kreeg ik een hoge irritante pieptoon te horen. Dit bleek een gekend probleem te zijn met Antec voedingen. Teruggestuurd naar Antec en pas na een maand een andere gekregen.
Deze voeding werkte aanvankelijk prima maar had een zeer lawaaierige fan (die gelukkig niet altijd aan stond). Maar na een maand of zo begon mijn HD af en toe te tikken. Dat werd steeds erger en nu tikt mijn HD als een bezetene nadat ik de PC heb opgestart. Een paar keer herstarten lost dit meestal op.
Een andere eigenaardigheid is dat de voeding zelfs warm wordt als de PC uit staat (wel met de voedingskabel in dus niet volledig uit).
De voeding zit in een Antec Overture II case die ik voor een media PC wilde gebruiken maar daar totaal onbruikbaar voor is. Ondanks de mooie reclameslogans is dit een zeer lawaaierige case die het geluid van mijn 2 andere (low-budget AOpen) cases overstijgt.

Dus voor mij nooit meer Antec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:14

pvr

Theo

Ik ben bezig met me systeem aan het upgrade, maar ik heb nu een

Tagan TG480-U01 voeding.

Mijn vraag is gaat mijn oude Tagan TG480-U01 dat trekken?

Systeemkast:
Cooler Master CM Stacker STC-T01

Processor:
Intel Core 2 Extreme QX6700

Moederbord:
Asus P5N32-E SLI Plus

Geheugen:
Corsair TWIN2X2048-8500C5D 2x1024MB 1066MHZ (Later nog 2 reepjes) :9

Hard Disk(s):
2 x WD HDD Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 16 MB, S-ATA /150 Raid 0
1 X Western Digital Caviar SE16 WD5000KS, 500GB 7200rpm, SATA II, 16MB
1 X Maxtor MaxLine III 300GB 7200Rpm S-ATA 16MB

Videokaart:
Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 PCI-Express x16 (misschien een tweede, hoop ik) :9~

Brander(s):
Plextor DVD-RW PX-760A @ Pioneer DVD-RW DVR-108

Geluidskaart:
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty Retail

CPU cooler:
Zalman CNPS9500-CU Led

Casefans:
2X Cooler Master 4in3 Device Module

Alvast bedankt :)

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmanX
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Ik heb momenteel het volgende systeem:
  • CPU: Amx Athlon XP3000+ & Coolermaster Jet7 fan
  • Mobo: Asrock K7NFII raid
  • 2x512 MB DDR Ram
  • Videokaart: Asus Geforce 6600gt
  • Geluid: Soundblaster live!value en onboard Cmedia dinges (beide in gebruik)
  • HD's: 1x Maxtor 80 GB, 1x Western Digital 200GB, 1x Maxtor 40 GB, allen 7200 rpm IDE
  • DVD: 1x LG DVD 16x, 1x LG DVD R/W brander 16x
  • Fans: 4x Led Coolermaster case fans 80mm
  • Verlichting: 2x ccfl
  • Fancontrol + Kaartlezer: Aerocool Coolpanel 2
  • Tobo: Logitech G15 usb
  • Muis: Logitech mx518
Dit alles draait stabiel op een Powerman 235 W voeding uit 1998 (ik dacht altijd dat ik een 300W Aopen had, maar toen ik de boel laatst schoon zat te maken, kwam ik tot deze daverende ontdekking aangezien de sticker aan de 'verkeerde' kant zit |:( ). Deze voeding heeft de volgende (boeiende) amperages:
  • +3.3V 14A
  • +5.0V 22A
  • +12.0V 8A :'(
Na installeren en wat monitoren van Motherbord monitor versie 5, geven mijn voedingslijnen tijdens een beetje msn'en/winamp mp3tjes draaien:
  • +3.3V: 3.36V
  • +5.0V: 5.13
  • +12.0V: 11.67V
Het loopt zoals je ziet allemaal nog net binnen de ATX marges.

Maar nu mijn vraag aangezien ik op zoek ben naar een nieuwe voeding, omdat ik vind dat deze veel te veel lawaai maakt, de 12V en de Vcore lijn wat schommelen en ik eigenlijk nog een nieuwe Agp kaart wil halen (7600gt of x1950pro). Ik heb bij Mycom een coolermaster eXtreme Power ATX 430W dingetje gezien en ik vroeg me af of jullie dit een goed idee vinden voor mijn systeempje? Of dat ik beter iets anders kan nemen..

[edit]
- Geluidskaarten vergeten mee te nemen & Ram
- Misschien ben ik wel een kandidaat voor een contest, meeste accesoires op lichtste voeding stabiel krijgen.. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door RmanX op 24-03-2007 20:03 ]

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipaantspit
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-04 21:47
Hallo,

ik heb enkele pagina's terug een reply gekregen dat mijn voeding voldoet als hij meer dan 16A levert. Ik heb even wat opzoekwerk gedaan en heb de leverancier voor pacard bell voedingen gevonden. Ik denk dat ik zo'n voeding heb:
http://www.fsp-group.com....mainid=1&fid=56&proid=148

Levert deze meer dan 16A? (Er staat zo'n kadertje onderaan)

bedankt
Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronozphere
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-12-2020
Correct me if i'm wrong, maar 16A lijkt me héél erg veel.
Ik dacht dat dat het amperáge was waarbij de stoppen doorsloegen. 8)7

Okay... ik heb ook een systeempje samengesteld en ik zou graag willen weten of
deze kast met 450 WATT voeding voldoende is om de hardware van stroom te voorzien.

* Moederbord: Asus M2N 1394
* CPU: AMD Athlon 64 X2 5600+
* Geheugen: 2 X Kingston 1024MB DDR2 PC5300 667Mhz CL5
* Grafische kaart: Peak Geforce 7600 GT
* Harde schijf: Seagate 320GB SATA2
* CD/DVD speler: Samsung SHS182D 18x (Dual-Layer, Zwart) OEM

Nog ff over de CPU: ik heb gelezen dat AMD binnenkort de prijzen gaat verlagen voor een aantal Athlon 2X CPU's.
Eerst was ik van plan de Athlon 64 X 2 4600+ te kopen, maar nu lijkt het erop dat er misschien een 5600+ of 5400+ voor me inzit. :9
De laatstgenoemde CPU zuipt meer stroom dan de vorige, als ik me niet vergis.
Is het mogelijk om met deze voeding ook de 5600 + te voeden of is daar net niet genoeg power voor??

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

FC_ schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 00:12:
Ik heb een tijd terug een nieuw systeem gekocht (specs hieronder), met een 430 watt voeding van CoolerMaster. Voordat ik dit heb gekocht heb ik ook dit topic doorgelezen, en leek 430 watt mij wel genoeg. Ik had in het begin een probleempje met de PC, en heb toen een topic geopend hier op GoT.

Specs:
Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Videokaart: XFX 8800 GTS (320 MB versie)
Moederbord: Gigabyte 965P-DS3
Geheugen: 2 GB OCZ PC2 6400
HDD's: 2x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB in RAID 0
Voeding: Cooler Master iGreen 430 Watt

In dat topic zeiden verschillende mensen dat die voeding toch misschien te licht is voor het systeem. Aangezien bijna elk advies dat ik gelezen had in dit topic gegeven werd door 1 persoon, vroeg ik me af of dit nog eens bevestigt kon worden.

Ook vroeg ik mij iets af over wat er op mijn videokaart doos staat:
NVIDIA minimum power supply requirements:
- Minimum 400W or greater system power supply (with 12V current rating of 26A)

Betekent dit nou dat de voeding 26A moet leveren op de 12 volt lijn of niet? Ik ben namelijk niet veel voedingen tegengekomen dit dit deden. Mijn huidige voeding doet dit ook niet, dus is mijn huidige voeding nou goed genoeg of niet?

[edit]Was ik nog vergeten, speedfan geeft dit aan als voltages, Everest zegt precies hetzelfde. Klopt niet hoop ik?
Je systeem heeft maar 330 watt echt nodig en zal 24 amperres vragen van de 12 volt. Dit is als je de cpu heb overgeklokt tot ongeveer 3.5 Ghz. Jouw voeding kan totaal 27 amperres leveren op de 12 volt en is daarmee eigelijk wel voldoende voor je systeem.

Als je bij voedingen gaat zoeken zal je nooit een voeindg vinden die op één lijn 26 amperres kan leveren. In de ATX specificaties is namelijk vastgesteld dat er maximaal 25 amperre geleverd mag worden door een 12 volt lijn. Fabrikanten voorzien daarom hun voedingen ook van meerdere 12 volt lijnen zodat ze samen wel meer dan 25 amperres kunnen leveren. Jouw voeding kan bijvoorbeeld 27 amperres leveren verdeeld over twee lijnen. Er zijn ook voedingen (zoals sommige 800+ watters) die zo'n 70 amperres kunnen leveren, soms zelfs wel meer.

Jouw probleem heeft alleen te maken met het geluid van de pc. Als je voeding niet goed zou zijn had je veel meer problemen met je pc dan alleen haperend geluid. Je pc zal dan bijvoorbeeld niet (lekker) opstarten of de pc rester/geeft een BSOD tijdens gamen of andere zware cpu/gpu belastingen.
toilet duck schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 10:59:
Aangezien ik mogelijk een probleem heb met mijn voeding (zie ander topic: Spanning niet in orde: probleem met voeding of moederbord?) ben ik aan het kijken naar een andere voeding van betere kwaliteit. Mijn vraag is hoeveel watt ik ongeveer nodig heb en hoeveel ampere de verschillende lijnen zouden moeten sturen.

Systeem:

- Albatron KX400-8XV Pro (wordt evt. in de nabije toekomst vervangen)
- Kingston 512MB DDR400 @333 (moederbord gaat anders zeuren, gaat in de toekomst wel naar 400)
- AMD Athlon XP 2500+
- 2 IDE/ATA harde schijven
- 1 DVD-speler
- 1 DVD-brander
- ATI Radeon 9800 Pro (rechtstreeks gevoed met een geel-zwart-zwart-rood)
- PCI Firewire kaart
- Standaard processorkoeler en fan
- Op de USB hangt standaard alleen een muis en af en toe een camera of mp3-speler
- Op de Firewire hangt standaard niets en af en toe een digitale filmcamera
- Huidige voeding: Premier LC-B300ATX (El Cheapo die volgens mij de 300W nauwelijks haalt)

Volgens mij is deze vraag significant verschillend van 'mijn' andere topic, dus is het geen probleem. Anders hoor ik het wel. Bedankt vast voor de hulp.
Je heb niet een systeem dat heel erg veel stroom nodig heeft of exht zeer warm wordt waardoor je systeem eigelijk maar 240 watt nodig heeft en de 12 volt lijn maar 14 amperres hoeft te leveren. Een goede 300 watt voeindg welke minimaal 17 amperres kan leveren op 12 volt zis dan al voldoende.
Als je een goede en goedkope voeindg zoekt kun je eens de Coolermaster eXtremepower 430 watt overwegen. Deze voeindg kost maar 40 euro (computerland) en kan totaal 29 amperres leveren.
pvr schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 09:02:
Theo

Tagan TG480-U01 voeding.

Systeemkast:
Processor:
Moederbord:
Asus P5N32-E SLI Plus
Geheugen:
Corsair TWIN2X2048-8500C5D 2x1024MB 1066MHZ (Later nog 2 reepjes) :9
Hard Disk(s):
Videokaart:
Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 PCI-Express x16 (misschien een tweede, hoop ik) :9~
Brander(s):
Geluidskaart:
CPU cooler:
Zalman CNPS9500-CU Led
Casefans:
Je systeem zal ongeveer 410 watt vragen om goed te kunnen werken, en dat is zonder enige overklok. De 12 volt lijn moet hierbij 27 amperres leveren. Jouw 480 watt voeindg kan totaal 28 amperres leveren op de 12 volt lijn, en dat is wel erg krap, zo krap zelfs dat ik het je niet aanraad.
Als je de cpu gaat overklokken (fsb richting 400 Mhz) dan zal je systeem totaal 500 watt en 35 amperres vragen. Plaats je dan ook nog eens een tweede GTX in je systeem dan zal je systeem toch wel om 700 watt en 52 amperres vragen.
Als je dus de cpu wilt overklokken en je wilt SLI draaien dan is een 800 watt voeding welke 58 amperres kan leveren helemaal geen overbodige luxe.
RmanX schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:25:
Ik heb momenteel het volgende systeem:
  • CPU: Amx Athlon XP3000+ & Coolermaster Jet7 fan
  • Mobo: Asrock K7NFII raid
  • 2x512 MB DDR Ram
  • Videokaart: Asus Geforce 6600gt
  • Geluid: Soundblaster live!value en onboard Cmedia dinges (beide in gebruik)
  • HD's: 1x Maxtor 80 GB, 1x Western Digital 200GB, 1x Maxtor 40 GB, allen 7200 rpm IDE
  • DVD: 1x LG DVD 16x, 1x LG DVD R/W brander 16x
  • Fans: 4x Led Coolermaster case fans 80mm
  • Verlichting: 2x ccfl
  • Fancontrol + Kaartlezer: Aerocool Coolpanel 2
  • Tobo: Logitech G15 usb
  • Muis: Logitech mx518
Dit alles draait stabiel op een Powerman 235 W voeding uit 1998 (ik dacht altijd dat ik een 300W Aopen had, maar toen ik de boel laatst schoon zat te maken, kwam ik tot deze daverende ontdekking aangezien de sticker aan de 'verkeerde' kant zit |:( ). Deze voeding heeft de volgende (boeiende) amperages:
  • +3.3V 14A
  • +5.0V 22A
  • +12.0V 8A :'(
Na installeren en wat monitoren van Motherbord monitor versie 5, geven mijn voedingslijnen tijdens een beetje msn'en/winamp mp3tjes draaien:
  • +3.3V: 3.36V
  • +5.0V: 5.13
  • +12.0V: 11.67V
Het loopt zoals je ziet allemaal nog net binnen de ATX marges.

Maar nu mijn vraag aangezien ik op zoek ben naar een nieuwe voeding, omdat ik vind dat deze veel te veel lawaai maakt, de 12V en de Vcore lijn wat schommelen en ik eigenlijk nog een nieuwe Agp kaart wil halen (7600gt of x1950pro). Ik heb bij Mycom een coolermaster eXtreme Power ATX 430W dingetje gezien en ik vroeg me af of jullie dit een goed idee vinden voor mijn systeempje? Of dat ik beter iets anders kan nemen..

[edit]
- Geluidskaarten vergeten mee te nemen & Ram
- Misschien ben ik wel een kandidaat voor een contest, meeste accesoires op lichtste voeding stabiel krijgen.. 8)
Als je in dit topic kijk zie je dat ik heel veel de eXtremepower 430 watt aanraad omdat deze voeindg goedkoop is en van goede kwaliteit is. Ik raad je alleen niet aan om bij de Mycom de voeindg te halen omdat bij de computerland dezelfde voeindg 5 euro goedkoper is
kipaantspit schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:13:
Hallo,

ik heb enkele pagina's terug een reply gekregen dat mijn voeding voldoet als hij meer dan 16A levert. Ik heb even wat opzoekwerk gedaan en heb de leverancier voor pacard bell voedingen gevonden. Ik denk dat ik zo'n voeding heb:
http://www.fsp-group.com....mainid=1&fid=56&proid=148

Levert deze meer dan 16A? (Er staat zo'n kadertje onderaan)

bedankt
Tim
De voeding kan miximaal 18.5 amperres leveren. Dit kan je zelf ook zien voor de stroom die bij alle 12 volt lijnen op te tellen. 12V1 kan 5 amperres leveren en 12V2 kan er 13.5 leveren. Totaal komt dit neer op 18.5 amperres.
Ik weet niet wat voor kast je heb, maar als je een gewone kast heb dan heb je ook een andere voeindg nodig. De voeding die je heb uitgekozen is een specilae voeindg speciaal ontwikkeld voor een bepaald type kast. Als jij een standaard computerkast heb (gewoon ATX moederbord, gewoon vierkante voeindg) dan kun je ook een gewone voeinge gebruiken,. Deze zijn veel goedkoper en beter te krijgen dat de voeding die je nu heb uitgekozen. Als jij een gewone kast heb is bijvoorbeeld de Coolermster eXtremepower 430 watt voeindg erg aan te raden. Dit is een gewone ATX voeindg van 430 watt welke 29 amperres kan leveren op de 12 volt. De voeindg kost 40 euro bij Computerland.
chronozphere schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:56:
Correct me if i'm wrong, maar 16A lijkt me héél erg veel.
Ik dacht dat dat het amperáge was waarbij de stoppen doorsloegen. 8)7

Okay... ik heb ook een systeempje samengesteld en ik zou graag willen weten of
deze kast met 450 WATT voeding voldoende is om de hardware van stroom te voorzien.

* Moederbord: Asus M2N 1394
* CPU: AMD Athlon 64 X2 5600+
* Geheugen: 2 X Kingston 1024MB DDR2 PC5300 667Mhz CL5
* Grafische kaart: Peak Geforce 7600 GT
* Harde schijf: Seagate 320GB SATA2
* CD/DVD speler: Samsung SHS182D 18x (Dual-Layer, Zwart) OEM

Nog ff over de CPU: ik heb gelezen dat AMD binnenkort de prijzen gaat verlagen voor een aantal Athlon 2X CPU's.
Eerst was ik van plan de Athlon 64 X 2 4600+ te kopen, maar nu lijkt het erop dat er misschien een 5600+ of 5400+ voor me inzit. :9
De laatstgenoemde CPU zuipt meer stroom dan de vorige, als ik me niet vergis.
Is het mogelijk om met deze voeding ook de 5600 + te voeden of is daar net niet genoeg power voor??

Alvast bedankt.
16 amperres bij 230 volt is 3700 watt. 16 amperres bij 12 volt is maar 192 watt, en daar slaan je stoppen echt niet van door :). Wist je eigelijk dat jouw cpu 90 amperres nodig heeft om goed te kunnen werken?? (90 amperres op 1.400 volt is 126 watt, en dat verbruikt jouw cpu)

De voeindg die in de kast zit is er één van het type no-name, ofwel pure bagger. Je systeem zal misschien maar 250 watt nodig hebben en 15 amperres van de 12 volt, maar ik denk niet dat je voeindg dat goed kan leveren.
Het nadeel van B merk voeingen is namelijk het volgende:
- Ze geven alle vermogens op als piekvermogen. De voeing kan een piek leveren van 450 watt. Comtinu ligt dit veel lager, een 300 watt continu is best reeel
- De voeindg heeft geen enkele vorm van beveiliging tegen kortsluiting, overspanning (15 volt op de 12 volt :X )enz. Ofwel, als hij stuk gaat is al je hardware in de pc ook stuk
- De voeingen zijn niet betrouwbaar en gaan vele malen sneller stuk dan A merrtk voedingen
- De spanningen die schommelen erg vaak behoorlijk hard waardoor ze vaak buiten de ATX specificaties vallen. Hierdoor wordt je pc snel onstabiel
- B merk voeingen maken na een half jaar het geluid van een oude stofzuiger :X

Ik adviseer je daarom ook zeer aan om, mocht je de kast nemen, er wel een andere voeindg in te zetten. De Coolermaster eXtremepower 380 watt van 34 euro (cool-prices) is bijvoorbeeld een A merk voeindg die wel goed is voor je systeem. Dit is één van de goedkoopste goede voeingen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 11:41

Nutral

gamer/hardware freak

ik heb nu een 580w tagan enercon voeding, ben flink aan het overklockken en ik wil graag weten of mijn voeding het wel allemaal aankan. hij kan 2x 20a (40a dus) leveren op +12v.
mijn pc:

E6600 max overgeklocked naar 3,8ghz met 1,5v vcore
P5w DH Deluxe max overgeklocked naar 412mhz FSB
2x 1gb geheugen PC5300 677mhz max overgeklocked naar 824mhz met 2,2v
een 8800GTS max van 500/800(1600) naar 660/1100(2200).
3 Sata schijven, 2x 80gb en 1x 250gb
2 IDE schijven 1x 80gb en 1x 250gb
1 IDE dvd brander
1 SATA dvd brander
7 120mm fans
1x 50mm fan

de PSU calculator zegt dat ik 520w nodig heb voor dit allemaal. maar ik vraag me af of ik over de rand zit met de voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Laatst online: 11:14

pvr

theodouma schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 23:53:
[...]
pvr schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 09:02:
Theo

Tagan TG480-U01 voeding.

Systeemkast:
Processor:
Moederbord:
Asus P5N32-E SLI Plus
Geheugen:
Corsair TWIN2X2048-8500C5D 2x1024MB 1066MHZ (Later nog 2 reepjes)
Hard Disk(s):
Videokaart:
Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 PCI-Express x16 (misschien een tweede, hoop ik)
Brander(s):
Geluidskaart:
CPU cooler:
Zalman CNPS9500-CU Led
Casefans:

Je systeem zal ongeveer 410 watt vragen om goed te kunnen werken, en dat is zonder enige overklok. De 12 volt lijn moet hierbij 27 amperres leveren. Jouw 480 watt voeindg kan totaal 28 amperres leveren op de 12 volt lijn, en dat is wel erg krap, zo krap zelfs dat ik het je niet aanraad.
Als je de cpu gaat overklokken (fsb richting 400 Mhz) dan zal je systeem totaal 500 watt en 35 amperres vragen. Plaats je dan ook nog eens een tweede GTX in je systeem dan zal je systeem toch wel om 700 watt en 52 amperres vragen.
Als je dus de cpu wilt overklokken en je wilt SLI draaien dan is een 800 watt voeding welke 58 amperres kan leveren helemaal geen overbodige luxe.
Theo

Bedankt voor de informatie die je geeft. :)

Nice job 8) _/-\o_

[ Voor 94% gewijzigd door pvr op 25-03-2007 10:54 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC_
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

FC_

[...]

Je systeem heeft maar 330 watt echt nodig en zal 24 amperres vragen van de 12 volt. Dit is als je de cpu heb overgeklokt tot ongeveer 3.5 Ghz. Jouw voeding kan totaal 27 amperres leveren op de 12 volt en is daarmee eigelijk wel voldoende voor je systeem.

Als je bij voedingen gaat zoeken zal je nooit een voeindg vinden die op één lijn 26 amperres kan leveren. In de ATX specificaties is namelijk vastgesteld dat er maximaal 25 amperre geleverd mag worden door een 12 volt lijn. Fabrikanten voorzien daarom hun voedingen ook van meerdere 12 volt lijnen zodat ze samen wel meer dan 25 amperres kunnen leveren. Jouw voeding kan bijvoorbeeld 27 amperres leveren verdeeld over twee lijnen. Er zijn ook voedingen (zoals sommige 800+ watters) die zo'n 70 amperres kunnen leveren, soms zelfs wel meer.

Jouw probleem heeft alleen te maken met het geluid van de pc. Als je voeding niet goed zou zijn had je veel meer problemen met je pc dan alleen haperend geluid. Je pc zal dan bijvoorbeeld niet (lekker) opstarten of de pc rester/geeft een BSOD tijdens gamen of andere zware cpu/gpu belastingen.
Bedankt voor de opheldering :). Ik vroeg me alleen nog af waarom speedfan en everest dit aangeven als voltage's. Lijkt me niet helemaal te kloppen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronozphere
@ Theodouma: Bedankt voor de tips... voedingen zijn inderdaad cruciaal voor het goed functioneren (en blijven functioneren) van het systeem. Dus ik zal er nog iets meer geld in steken. :)

Het is me te duur om een losse voeding en kast te kopen, daarom zat ik aan deze te denken.
Is deze coolermaster geschikt voor mijn PC, qua voeding en koeling etc?? :9

Wat die 16A betreft... daar moet ik me nog eens in verdiepen, zag blijkbaar een aantal factoren over het hoofd. ;)

Edit: er staat nergens bij die coolermaster of er nu 20+4 pins stekkers of 24+4 pins stekkers aan de voeding zitten. Dat was wél een issue bij die kast die ik eerst op het oog had. Zie dit topic (post 8).
Weet iemand hoe dat zit bij die coolermaster... ik zie het nergens staan bij de specs... of is het gewoon standaard en staat het er niet bij :)????

[ Voor 24% gewijzigd door chronozphere op 25-03-2007 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

yasinhm schreef op zondag 25 maart 2007 @ 00:34:
ik heb nu een 580w tagan enercon voeding, ben flink aan het overklockken en ik wil graag weten of mijn voeding het wel allemaal aankan. hij kan 2x 20a (40a dus) leveren op +12v.
mijn pc:

E6600 max overgeklocked naar 3,8ghz met 1,5v vcore
P5w DH Deluxe max overgeklocked naar 412mhz FSB
2x 1gb geheugen PC5300 677mhz max overgeklocked naar 824mhz met 2,2v
een 8800GTS max van 500/800(1600) naar 660/1100(2200).
3 Sata schijven, 2x 80gb en 1x 250gb
2 IDE schijven 1x 80gb en 1x 250gb
1 IDE dvd brander
1 SATA dvd brander
7 120mm fans
1x 50mm fan

de PSU calculator zegt dat ik 520w nodig heb voor dit allemaal. maar ik vraag me af of ik over de rand zit met de voltages.
Jouw voeding kan totaal maximaal 35 amperres leveren op 12 volt met een maximum van 20 amperres per lijn. ( kijk maar bij de specs van je voeding, daar staat onder de 12 volt ook Combined power 35 amperres of 420 watt)
Je systeem gaat ongeveer 450 watt nodig hebben en zal ongeveer 32 amperres nodig hebben van de 12 volt. Je voeding kan je systeem dus wel aan alleen zal hij het wel zwaar krijgen omda de 12 volt lijnen zwaar belast worden.
FC_ schreef op zondag 25 maart 2007 @ 04:41:
[...]

Bedankt voor de opheldering :). Ik vroeg me alleen nog af waarom speedfan en everest dit aangeven als voltage's. Lijkt me niet helemaal te kloppen :?
Speedfan zit er wel vaker naast als het spanninen moet uitlezen. Dit komt omdat er op je moederbord een chipje zit van een paar cent welke alle spanningen en stromen uitleest. Dit chipje wilt er nog weleens nastzitten of niet goed ondersteunt worden door software waardoor het verkeerde waardes doorgeeft. Ondnks dat je moederbord niet de goede waardes uitleest is je moederbord niet stuk.
Ik zou mij niets aantrekken van wat Speedfan opgeeft als spanninge. Als je echt 1.4 vlt had staan op de 12 volt lijn dan kon je computer niet ens opstarten omdat zowat de hele pc werkt op de 12 volt (cpu, gpu, hd)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

chronozphere schreef op zondag 25 maart 2007 @ 10:58:
@ Theodouma: Bedankt voor de tips... voedingen zijn inderdaad cruciaal voor het goed functioneren (en blijven functioneren) van het systeem. Dus ik zal er nog iets meer geld in steken. :)

Het is me te duur om een losse voeding en kast te kopen, daarom zat ik aan deze te denken.
Is deze coolermaster geschikt voor mijn PC, qua voeding en koeling etc?? :9

Wat die 16A betreft... daar moet ik me nog eens in verdiepen, zag blijkbaar een aantal factoren over het hoofd. ;)

Edit: er staat nergens bij die coolermaster of er nu 20+4 pins stekkers of 24+4 pins stekkers aan de voeding zitten. Dat was wél een issue bij die kast die ik eerst op het oog had. Zie dit topic (post 8).
Weet iemand hoe dat zit bij die coolermaster... ik zie het nergens staan bij de specs... of is het gewoon standaard en staat het er niet bij :)????
Bij de coolermaster kast zit een 380 watt voeidng. Dit zal waarschijnlijk de eXtremepower zijn welke 25 amperres kan leveren op de 12 volt. Deze voeding heeft een 24+4 pins aansluiting. Helaas is er ook een oude versie van de 380 watt voeding, en deze kan maar 15 amperres leveren. Op de site kan Cool prices staat trouwens bij de specs van de kast dat er een 430 watt voeding inzit. Ik zou daarom eens contact met Cool prices opnemen om te vragen wat voor voeding hun in de kast hebben zitten en hoeveel amperres deze kan leveren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxBlast_NL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06-2021
Ik zit te wachten ( net als zovelen ) op de R600 launch. Nu heb ik vorig jaar een Enemax Liberty 620 watt gekocht met het idee hier wel even mee vooruit te kunnen. Ik heb echter op dit topic al meerdere keren gelezen over de " Combined power " van diverse voedingen en dat van de liberty is dat 2 x 22 Amp., combined power 36 Amp. Het is zeer waarschijnlijk dat de R600 zo'n dikke 200 watt + gaat verbruiken. Moet ik met dit systeem zenuwachtig gaan worden betreft m'n voeding?

Coolermaster Stacker 01
Asus P5B-deluxe
Core 2 duo E6700
Patriot 2 x 1 Gig pc6400 4-4-4-12 - 2,2V
X1900XT 512MB ( wordt vervangen voor de R600, en als deze zuigt een 8800/8900GTX )
3 x HDD samsung 250 Gig sata2
Floppydrive
Nec DVD-brander
Samsung DVD lezer
3 x 120mm fan
1 x 80mm fan

Ik ben trouwens niet van plan zwaar te gaan overclocken.

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

MaxBlast_NL schreef op zondag 25 maart 2007 @ 11:47:
Ik zit te wachten ( net als zovelen ) op de R600 launch. Nu heb ik vorig jaar een Enemax Liberty 620 watt gekocht met het idee hier wel even mee vooruit te kunnen. Ik heb echter op dit topic al meerdere keren gelezen over de " Combined power " van diverse voedingen en dat van de liberty is dat 2 x 22 Amp., combined power 36 Amp. Het is zeer waarschijnlijk dat de R600 zo'n dikke 200 watt + gaat verbruiken. Moet ik met dit systeem zenuwachtig gaan worden betreft m'n voeding?

Coolermaster Stacker 01
Asus P5B-deluxe
Core 2 duo E6700
Patriot 2 x 1 Gig pc6400 4-4-4-12 - 2,2V
X1900XT 512MB ( wordt vervangen voor de R600, en als deze zuigt een 8800/8900GTX )
3 x HDD samsung 250 Gig sata2
Floppydrive
Nec DVD-brander
Samsung DVD lezer
3 x 120mm fan
1 x 80mm fan

Ik ben trouwens niet van plan zwaar te gaan overclocken.

bvd
Zonder videokaart en met overklok zal je systeem 220 watt nodig hebben en 14 amperres. De videokaart haalt al zijn vermogen van de 12 volt lijn af, dus als je een R600 van 180-260 watt neem dan heeft deze videokaart 15-22 amperres nodig van de 12 volt lijn. Je totale systeem heeft dan 400-480 watt nodig en 29-36 amperres.
Zoals het er nu uitziet kun je beter met je huidige voeidng geen topkaart (de X290XTX, het topmodel dus) in je systeem zetten. Echter zijn er plannen op de R600 niet op 80 nm maar op 65 nm te bakkenm waardoor de kaart zuiniger gaat worden. Dit compenseert dan wel weer dat men de kaart sneller wilt klokken.
I durf dus niet te zeggen of de topkaart van ATi goed in je systeem gaat werken. Je kan dat beter vrage/uitzoeken als de kaart er (bijna) is en er reviews van de kaart zijn zodat het stroomverbruik bekend is.
Mocht je de 8800 GTX in je systeem willen zetten dan kan dat makkelijk. Je kan zonder problemen een videokaart in je systeem zetten welke maximaal 220 wat verbruikt. De 8800 GTX heeft "maar" 150 watt nodig, dus dat mag geen enkel probleem geven. Ook een R600 videokaart welke minder dqn 220 watt nodig heeft zou eigelij kzonder problemen van je voeding moeten werken..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 11:41

Nutral

gamer/hardware freak

theodouma schreef op zondag 25 maart 2007 @ 11:08:
[...]

Jouw voeding kan totaal maximaal 35 amperres leveren op 12 volt met een maximum van 20 amperres per lijn. ( kijk maar bij de specs van je voeding, daar staat onder de 12 volt ook Combined power 35 amperres of 420 watt)
Je systeem gaat ongeveer 450 watt nodig hebben en zal ongeveer 32 amperres nodig hebben van de 12 volt. Je voeding kan je systeem dus wel aan alleen zal hij het wel zwaar krijgen omda de 12 volt lijnen zwaar belast worden.

[...]

Speedfan zit er wel vaker naast als het spanninen moet uitlezen. Dit komt omdat er op je moederbord een chipje zit van een paar cent welke alle spanningen en stromen uitleest. Dit chipje wilt er nog weleens nastzitten of niet goed ondersteunt worden door software waardoor het verkeerde waardes doorgeeft. Ondnks dat je moederbord niet de goede waardes uitleest is je moederbord niet stuk.
Ik zou mij niets aantrekken van wat Speedfan opgeeft als spanninge. Als je echt 1.4 vlt had staan op de 12 volt lijn dan kon je computer niet ens opstarten omdat zowat de hele pc werkt op de 12 volt (cpu, gpu, hd)
als het 2 rails zijn kan hij max 40a aan, maar als je combined aanzet word het 1 rail en voor stabiliteit levert hij dan nog maar 35a.max 32a dus. bedankt voor de info, kan ik een tijdje mee vooruit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145925

N.a.v. dit: Het Grote X1950 Pro AGP Topic Deel 2 topic ben ik gaan zoeken naar een geschikte voeding voor mijn systeem.

Nu stelt het hiervoor genoemde topic dat ik voeding nodig heb met '18a op de +12v lijn'. Nu zie ik bij sommige voedingen 'totaal +12v lijn' staan en dat komt meestal wel boven de 18A uit (bv. http://www.alternate.nl/h...=TN3G06&showTechData=true). Echter bij weer andere voedingen staat '+12V1 15A en +12V2 11A = 28A' (bv. http://www.alternate.nl/h...=TN3Z10&showTechData=true).

Moet ik nu het totaal aanhouden of moet er 1 +12V lijn met 18A aan zitten? Ik gok het totaal aangezien ik nog geen voeding met een +12V lijn met meer dan 18A heb gezien, maar ff voor de zekerheid ;)

En ik vind er één met meer dan 18A, echter zie ik dan dat er enkel twee PCI-e aansluitinge op zitten, dus geen AGP kaart mee aan te sluiten? http://www.alternate.nl/h...=TN4X30&showTechData=true

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 145925 op 25-03-2007 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-04 21:41
[...]

Je heb niet een systeem dat heel erg veel stroom nodig heeft of exht zeer warm wordt waardoor je systeem eigelijk maar 240 watt nodig heeft en de 12 volt lijn maar 14 amperres hoeft te leveren. Een goede 300 watt voeindg welke minimaal 17 amperres kan leveren op 12 volt zis dan al voldoende.
Als je een goede en goedkope voeindg zoekt kun je eens de Coolermaster eXtremepower 430 watt overwegen. Deze voeindg kost maar 40 euro (computerland) en kan totaal 29 amperres leveren.
Bedankt, goede informatie waar ik mee verder kan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213932

Mijn comp heeft de volgende specs,

MSI K8N Neo4-F
AMD Athlonâ„¢ 64 X2 4200+ box
G.E.I.L. 1 GB DDR-400Kit
Seagate Barracuda 7200.10 320 gb
Creative X-Fi Xtreme Gamer
2 x dvd writer
nVidia GeForce 7300GS
Enermax 365AX-VE 350W

Ik wil mijn videokaart gaan vervangen voor een x1950xt

Is de Enermax 365AX-VE hier toe in staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Vandaag mijn oude 350W Enermax vervangen door een Enermax Liberty 500W.
Na de pc uit standby op te starten zie ik nog steeds dat de voltages lager zijn, dan wanneer ik een koude start doe !
Waar kan dit probleem liggen ? Toch het MB dan ??

Nu met nieuwe voeding zie ik de volgende voltages:
11,52v
4,78v
3,16v
Vcore 1,28v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 145925 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:34:
N.a.v. dit: Het Grote X1950 Pro AGP Topic Deel 2 topic ben ik gaan zoeken naar een geschikte voeding voor mijn systeem.

Nu stelt het hiervoor genoemde topic dat ik voeding nodig heb met '18a op de +12v lijn'. Nu zie ik bij sommige voedingen 'totaal +12v lijn' staan en dat komt meestal wel boven de 18A uit (bv. http://www.alternate.nl/h...=TN3G06&showTechData=true). Echter bij weer andere voedingen staat '+12V1 15A en +12V2 11A = 28A' (bv. http://www.alternate.nl/h...=TN3Z10&showTechData=true).

Moet ik nu het totaal aanhouden of moet er 1 +12V lijn met 18A aan zitten? Ik gok het totaal aangezien ik nog geen voeding met een +12V lijn met meer dan 18A heb gezien, maar ff voor de zekerheid ;)

En ik vind er één met meer dan 18A, echter zie ik dan dat er enkel twee PCI-e aansluitinge op zitten, dus geen AGP kaart mee aan te sluiten? http://www.alternate.nl/h...=TN4X30&showTechData=true
Men raadt voor de X1950PRo een voeindg aan welke totaal minimaal 18 amperres kan leveren. Dit mag gerust verdeeld zijn over twee (of meer) lijnen. Een voeindg welke op 12V1 15 amperres en op 12V2 15 amperres kan leveren en gezamelijk totaal 25 amperres is dus ook goed, het gaat erom dat de voeindg minimaal 18 amperres kan leveren.
Anoniem: 213932 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:44:

MSI K8N Neo4-F
G.E.I.L. 1 GB DDR-400Kit
2 x dvd writer
nVidia GeForce 7300GS
Enermax 365AX-VE 350W

Met de X1950 en zonder OC zal je systeem ongeveer 240 watt nodig hebben en zal er een kleine 15 amperres van de 12 volt lijn moeten komen. Ik kan helaas nergens vinden hoeveel jouw voeindg kan leveren, iedereen spreekt elkaar tegen. Zo heeft Alternate het over 27 amperres terwijl deze site het over 17 amperres heeft welke de 12 volt kan leveren.
Je moet dus zelf op de voeindg kijken naar een tabelletje waarin staat hoebveel de voeiding kan leveren op de 12 volt. Als dit meer dan 17 amperers is dan zit je wel goed. Mocht hij minder kunnen leveren dan zal je naar een andere voeindg moeten kijken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

loyske schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:07:
Vandaag mijn oude 350W Enermax vervangen door een Enermax Liberty 500W.
Na de pc uit standby op te starten zie ik nog steeds dat de voltages lager zijn, dan wanneer ik een koude start doe !
Waar kan dit probleem liggen ? Toch het MB dan ??

Nu met nieuwe voeding zie ik de volgende voltages:
11,52v
4,78v
3,16v
Vcore 1,28v
Helemaal niets om je druk om te maken. Je meet de spanning met een programma, en deze hebben nog wel eens de neiging om er helemaal naast te zitten.
Sommige dingen moet je aan een expert overlaten, die kunnen sommige dingen veel beter. Een schilder laat je ook niet je blindedarm ontsteking wegsnijden op de operatietafel, hoe goed deze schilder ook is. Een moederbord is niet gemaakt om spaningen te meten, daar zijn mooie apparaten voor die dat echt vele malen beter kunnen (en soms ook wel 10 maal zo duurder zijn als een mobo). Ik zou mij daarom ook echt helemaal geen zorgen maken over je spaningen, behalve als je ze met een goede multimeter heb nagemeten (een meter van een tientje is geen goede meter!).

[ Voor 35% gewijzigd door Theo op 26-03-2007 22:24 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
theodouma schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:23:
[...]

Helemaal niets om je druk om te maken. Je meet de spanning met een programma, en deze hebben nog wel eens de neiging om er helemaal naast te zitten.
Sommige dingen moet je aan een expert overlaten, die kunnen sommige dingen veel beter. Een schilder laat je ook niet je blindedarm ontsteking wegsnijden op de operatietafel, hoe goed deze schilder ook is. Een moederbord is niet gemaakt om spaningen te meten, daar zijn mooie apparaten voor die dat echt vele malen beter kunnen (en soms ook wel 10 maal zo duurder zijn als een mobo). Ik zou mij daarom ook echt helemaal geen zorgen maken over je spaningen, behalve als je ze met een goede multimeter heb nagemeten (een meter van een tientje is geen goede meter!).
Thanx Theo.

Ik hoop dat de boel weer stabiel is, heeft me nu geld genoeg gekost.
Maar goed heb nu wel een 7600GT Silent en een zwaardere voeding die stiller is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213932

Brandaris88 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:44:

MSI K8N Neo4-F
G.E.I.L. 1 GB DDR-400Kit
2 x dvd writer
nVidia GeForce 7300GS
Enermax 365AX-VE 350W

Met de X1950 en zonder OC zal je systeem ongeveer 240 watt nodig hebben en zal er een kleine 15 amperres van de 12 volt lijn moeten komen. Ik kan helaas nergens vinden hoeveel jouw voeindg kan leveren, iedereen spreekt elkaar tegen. Zo heeft Alternate het over 27 amperres terwijl deze site het over 17 amperres heeft welke de 12 volt kan leveren.
Je moet dus zelf op de voeindg kijken naar een tabelletje waarin staat hoebveel de voeiding kan leveren op de 12 volt. Als dit meer dan 17 amperers is dan zit je wel goed. Mocht hij minder kunnen leveren dan zal je naar een andere voeindg moeten kijken.

Volgens de tabel op de voeding levert de 12 volt lijn 26 amperres, weer iets anders dus als die 2 winkels zeggen.

Zou een 8800 gts ook nog te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 213932 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:41:
Brandaris88 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:44:

MSI K8N Neo4-F
G.E.I.L. 1 GB DDR-400Kit
2 x dvd writer
nVidia GeForce 7300GS
Enermax 365AX-VE 350W

Volgens de tabel op de voeding levert de 12 volt lijn 26 amperres, weer iets anders dus als die 2 winkels zeggen.

Zou een 8800 gts ook nog te doen zijn?
De 8800 GTS heeft 70 watt (6 A) meer nodig dan de X1950PRO. Je systeem gaat met een 8800 GTS dus 310 watt en 21 amperres vragen. Jouw voeding kan 26 amperres leveren en 350 watt en is daarmee ook geschikt voor je systeem. Je heb echter geen ruimte meer om over te klokken of je pc uit te breiden omdat je eigelijk wel aan de max zit. Je heb een buffer over van 40 watt (verschil tusen wat de voeindg kan en moet leveren), en dit is ongeveer 10%, en dit is niet erg veel. Mocht je willen overklokken of hardware willen bijplaatsen is het aan te raden om een zwaardere voeindg aan te schaffen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasy-Bart
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 18:56
Hoi allemaal,

ik heb een pc besteld c2d e6600
asus p5n32-e
2 gig dual channel geheugen pc 6400
sb x-fi xtreme gamer fatality
4 harddisk (1x 80 gig 1 x 320 2 x 200 gig)
1900xt
DVD-RW

Wat heb ik hier voor nodig? qua voltage?

http://www.hardware.info/..._Butterfly_Purepower_480/

Deze heb ik nu in mijn pc zitten? is deze nog goed genoeg?!?!?
Ik wil de core 2 duo wel beetje oc'en.

Alvast bedankt voor de tips!

[ Voor 3% gewijzigd door Fantasy-Bart op 28-03-2007 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Beste,

Sinds ik een nieuw moederbord en processor heb, heb ik ook problemen met m'n PC. Zeer waarschijnlijk ligt dit dus aan m'n oude voeding. Nu heb ik al eens een nieuwe voeding gekocht maar hiervan past de ATX 12V connector niet. Op het moederbord moet een ATX12V1 stekker gemonteerd worden. Ik kan van m'n voeding niet de juiste gegevens vinden welke connector deze voeding heeft. Maar naar alle waarschijnlijkheid heeft deze voeding dus een ATX12V2 connector (weet het niet zeker).

Helaas kan ik deze nieuwe, sterkere voeding nu niet proberen op m'n moederbord omdat deze niet past. Ik weet niet hoe de spanningen bij een ATX12V2 zitten, maar bij een ATX12V1 zit het als volgt:
1: gnd
2: gnd
3: +12.0 V
4: +12.0 V

Wie weet hoe deze bij een ATX12V2 stekker zitten zodat ik de draaden eventueel om kan wisselen. En ik moet uiteraard weten of mijn voeding wel een ATX12V2 stekker heeft.

Voeding: Sweex Power Supply 400 Watt Gold
Moederbord: Asrock ConRoe865PE

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122700

Heb een nieuw systeem in bestelling staan:
Amd x2 3800+ (am2)
Asus M2N-E Sli
Kingston 1024mb pc5300
Videokaart wordt: 8800gts 320 mb (Gainward)

Wat gaat mee vanuit het oude systeempje:
200gig WD 7200rpm 8mb Ata HD
X-fi Extremegamer
DVD-rom spelert
DVD-brandert

Huidige voeding: Coolermaster real power 450watt. Deze heeft maar 12 en 10 amp op de 12vlijntjes. Dat lijkt me gewoon te weinig voor een 8800gts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Fantasy-Bart schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:17:
Hoi allemaal,

ik heb een pc besteld c2d e6600
asus p5n32-e
2 gig dual channel geheugen pc 6400
sb x-fi xtreme gamer fatality
4 harddisk (1x 80 gig 1 x 320 2 x 200 gig)
1900xt
DVD-RW

Wat heb ik hier voor nodig? qua voltage?

http://www.hardware.info/..._Butterfly_Purepower_480/

Deze heb ik nu in mijn pc zitten? is deze nog goed genoeg?!?!?
Ik wil de core 2 duo wel beetje oc'en.

Alvast bedankt voor de tips!
Je systeem zal met een goede overklok ongeveer 350 watt nodig hebben en zal 24 amperres vragen. Jouw voeding kan maar 18 amperres leveren, en dat is niet voldoende. Je heb dus ene andere voeindg nodig; een 400 watt voeidng welke minimaal 28 amperres kan leveren moet genoeg zijn.

Een voeding welke geschikt voor je systeem is de Coolermaster eXtremepower 430 watt. Deze voeindg kan totaal 29 amperres leveren en kost 40 euro (computerland). Let er wel op dat er twee versies van de eXtremepower 430 watt zijn, één welke 25 en één welke 29 amperres kan leveren, en de 25 amperres versie is voor jouw systeem net te licht.
Timo002 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:28:
Beste,

Sinds ik een nieuw moederbord en processor heb, heb ik ook problemen met m'n PC. Zeer waarschijnlijk ligt dit dus aan m'n oude voeding. Nu heb ik al eens een nieuwe voeding gekocht maar hiervan past de ATX 12V connector niet. Op het moederbord moet een ATX12V1 stekker gemonteerd worden. Ik kan van m'n voeding niet de juiste gegevens vinden welke connector deze voeding heeft. Maar naar alle waarschijnlijkheid heeft deze voeding dus een ATX12V2 connector (weet het niet zeker).

Helaas kan ik deze nieuwe, sterkere voeding nu niet proberen op m'n moederbord omdat deze niet past. Ik weet niet hoe de spanningen bij een ATX12V2 zitten, maar bij een ATX12V1 zit het als volgt:
1: gnd
2: gnd
3: +12.0 V
4: +12.0 V

Wie weet hoe deze bij een ATX12V2 stekker zitten zodat ik de draaden eventueel om kan wisselen. En ik moet uiteraard weten of mijn voeding wel een ATX12V2 stekker heeft.

Voeding: Sweex Power Supply 400 Watt Gold
Moederbord: Asrock ConRoe865PE

Alvast bedankt
Je post is een klein beetje onduidelijk, maar ik denk dat ik je begrijp. Jouw moederbord heeft een aansluiting met 20 pinnetjes en je nieuwe voeding heeft er één die er meer heeft (24 totaal) terwijl je huidige sweex er gewoon 20 heeft. Je kan daarom gewoon een verloopje halen van 24 naar 20 pins. Deze verloopjes kosten ongeveer 4 euro.

Ik raad je wel aan om je Sweex voeidng te vervangen. Deze voeingen zijn namelijk van zo'n slechte kwaliteit dat ze eigelijk niet pc waadig zijn. Zo kan jouw 400 watt Sweex voeindg misschine maar 200-250 watt leveren ondanks dat het een 400 watt voweindg is. Sweex geeft namelijkal het vermogen op in piekvermogen, niet wat de voeindg echt kan leveren. Ook heeft een Sweex geen enkele beveiliging tegen overbelasting, kortsluiting, overspaning en hebben ze absoluut geen stabiele lijnen.
Anoniem: 122700 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:42:
Heb een nieuw systeem in bestelling staan:
Amd x2 3800+ (am2)
Asus M2N-E Sli
Kingston 1024mb pc5300
Videokaart wordt: 8800gts 320 mb (Gainward)

Wat gaat mee vanuit het oude systeempje:
200gig WD 7200rpm 8mb Ata HD
X-fi Extremegamer
DVD-rom spelert
DVD-brandert

Huidige voeding: Coolermaster real power 450watt. Deze heeft maar 12 en 10 amp op de 12vlijntjes. Dat lijkt me gewoon te weinig voor een 8800gts.
er zijn meerdere versies van de X2 3800+, één die 90 watt nodig heeft, één welke aan 65 watt genoeg heeft en één welke maar 35 watt verstookt. Ik ga er vanuit dat je de versie heb welke 90 watt verstookt.
Je systeeft zal dan 310 watt nodig hebben en iets van 20 amperres. Jouw voeindg kan 25 amperres leveren, en dat is gernoeg, Je heb zelfs nog een beetje speling voor een uitbreiding of overklok. (20% overklok, of een extra HD). Heb je een zuinigere cpu dan heb je uiteraard meer speling.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasy-Bart
theodouma schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:46:
[...]

Je systeem zal met een goede overklok ongeveer 350 watt nodig hebben en zal 24 amperres vragen. Jouw voeding kan maar 18 amperres leveren, en dat is niet voldoende. Je heb dus ene andere voeindg nodig; een 400 watt voeidng welke minimaal 28 amperres kan leveren moet genoeg zijn.

Een voeding welke geschikt voor je systeem is de Coolermaster eXtremepower 430 watt. Deze voeindg kan totaal 29 amperres leveren en kost 40 euro (computerland). Let er wel op dat er twee versies van de eXtremepower 430 watt zijn, één welke 25 en één welke 29 amperres kan leveren, en de 25 amperres versie is voor jouw systeem net te licht.
Ik heb nu een amd3500+
2gig dual channel
4 harddisk
1900xt
dvd-rw
sb audigy 2 zs
schilt dit zoveel? qua gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

[...]

Je post is een klein beetje onduidelijk, maar ik denk dat ik je begrijp. Jouw moederbord heeft een aansluiting met 20 pinnetjes en je nieuwe voeding heeft er één die er meer heeft (24 totaal) terwijl je huidige sweex er gewoon 20 heeft. Je kan daarom gewoon een verloopje halen van 24 naar 20 pins. Deze verloopjes kosten ongeveer 4 euro.

Ik raad je wel aan om je Sweex voeidng te vervangen. Deze voeingen zijn namelijk van zo'n slechte kwaliteit dat ze eigelijk niet pc waadig zijn. Zo kan jouw 400 watt Sweex voeindg misschine maar 200-250 watt leveren ondanks dat het een 400 watt voweindg is. Sweex geeft namelijkal het vermogen op in piekvermogen, niet wat de voeindg echt kan leveren. Ook heeft een Sweex geen enkele beveiliging tegen overbelasting, kortsluiting, overspaning en hebben ze absoluut geen stabiele lijnen.

[...]
Sorry voor m'n onduidelijke uitleg, maar ik begrijp hem wel. Het komt erop neer dat ik die Sweex gewoon in de prullenbak moet gooien en een andere weer kopen. Maar om heel eerlijk te zijn ben ik niet van plan om € 100,= uit te gaan geven aan een voeding dus het wordt er wel eentje van rond de € 35,=. Neem aan dat die het toch ook wel aan kunnen?

Nu heb ik een 300 Watt voor het volgende:
  • 2 hardeschijven
  • 1 DVD-speler
  • 1 DVD-brander
  • 1 Diskette station
  • Asus Radeon 9600 XT 128MB
  • Pentium 4 3.2Ghz
  • 1 Gig ram geheugen
Wat zou er ongeveer minimaal in moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

er zijn meerdere versies van de X2 3800+, één die 90 watt nodig heeft, één welke aan 65 watt genoeg heeft en één welke maar 35 watt verstookt. Ik ga er vanuit dat je de versie heb welke 90 watt verstookt.
Je systeeft zal dan 310 watt nodig hebben en iets van 20 amperres. Jouw voeindg kan 25 amperres leveren, en dat is gernoeg, Je heb zelfs nog een beetje speling voor een uitbreiding of overklok. (20% overklok, of een extra HD). Heb je een zuinigere cpu dan heb je uiteraard meer speling.
Zit ik niet met het feit dat de 8800gts een minimum aan amperes nodig heeft op de 12v2 lijn? Ik denk persoonlijk dat 10amp te weinig is. Hij kan 18amp leveren voor een piek van 30 sec, maar daar schiet je niet veel mee op.

Maar, volgens jouw moet het werken dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasy-Bart
Welke voedingen zijn goed?

Coolermaster green 600 watt
OCZ GAMER 600 watt
Antec Neo HE 550 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakka Pakka
  • Laatst online: 13-04 09:58
Ik probeer mijn PC uit 2002 te upgraden. Nadat ik een nieuwe grafische kaart gekocht heb crasht mijn PC echter constant. Ik ben een beetje bang dat mijn voeding het misschien niet trekt, maar om nu € 70 euro voor een goede voeding uit te geven er er dan achter te komen dat de kaart gewoon stuk is, of het moederbord deze kaart niet ondersteunt vind ik een beetje zonde. Zeker omdat de crashes echt op elk moment plaatsvinden, ook als ik het systeem niet zwaar belast (bijvoorbeeld alleen maar een beetje surf). Wel crashed het systeem gegarandeerd als ik bijvoorbeeld NFS Carbon wil starten.

Mijn systeem:

Abit BL7-Raid (S478, 400FSB)
Asus N 7600GS Silent 256 MB
1,6 Ghz Intel Pentium 4, niet overgeclocked
Creative Sound Blaster X-FI Xtreme Gamer
2 x 512 MB
1 HD van 120GB
USB 2.0 kaartje
Netwerkkaartje

Overige kaarten heb ik er even uitgehaald. Volgende week krijg ik een 2,4 GHz processor, als het systeem stabiel draait wil ik twee HD's in RAID-1 configuratie gaan draaien. Ben niet van plan te gaan overclocken, tenzij blijkt dat mijn CPU toch de bottleneck is.

Specs van mijn voeding:

Afbeeldingslocatie: http://www.kapkarpad.demon.nl/voeding_klein.jpg

In de volgende thread beweert Rayson dat je voor deze kaart een voeding moet hebben die minimaal 20A levert op 12V: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=21694&hl=7600+gs Maar ja, wie is Rayson?

Als ik dit topic echter lees, krijg ik de indruk dat deze voeding in principe wel genoeg zou moeten zijn voor dit systeem. Is er een manier om uit te zoeken of mijn problemen veroorzaakt worden door mijn voeding? Of verliest een voeding in de loop van de tijd gewoon aan vermogen?

Bedankt voor de reacties,
Henk-Jan.

PS: ja, ik heb de kaart ook nog apart aangesloten op mijn voeding.

edit: dt foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronozphere
Hallo.

Ik heb een systeem samengesteld, dat in deze post beschreven wordt.

Ik zal waarschijnlijk niet die X-Gear voeding kopen omdat die me sterk afgeraden is (zie post daaronder). Nu ga ik voor een Coolermaster Elite 330.
De vraag was of deze voeding het systeem kon voeden.
Ik heb contact gezocht met coolprices.nl, om meer over de specs te weten te komen, maar zei verwezen me door naar coolermasters.
Ik heb van coolermasters het volgende plaatje gekregen met de specs van de voeding:

Afbeeldingslocatie: http://img79.imageshack.us/img79/4881/img3116wn8.jpg

Is deze voeding in staat mijn systeem te voeden?? Kan ik mijn systeem nog uitbreiden of is daar geen extra vermogen voor??

Alvast bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211131

Is een Codegen voeding een beetje goed? Ik heb er nu een van 420 Watt, levere ze dit ook echt of is dit een beetje een slechte voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Fantasy-Bart schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 08:00:
[...]

Ik heb nu een amd3500+
2gig dual channel
4 harddisk
1900xt
dvd-rw
sb audigy 2 zs
schilt dit zoveel? qua gebruik?
Jouw amd 3500+ heeft nu 65/90 watt nodig (afhankelijk van model). Een overgeklokte E6600 heeft al snel 120 watt nodig, dit is dus 55/30 watt meer dan je huidige systeem, en dit moet allemaal van de 12 volt lijn afkomen.

Jouw voeindg kan nu 18 amperres leveren, en je syteem zal (met de 65W cpu) 19 amperres nodig hebben. Echter zal je systeem dit vragen als je alles vol belast, dus even 4 schijven defragmeteren tijdens het gamen. Omdat dit niet (vaak) voorkomt heeft je systeem niet de volledige 19 amperres nodig en kan daarom jouw 18 amperres voeindg je systeem nu nog van prik voorzien.

Zoals ik eerder ook al schreef raad ik je wel aan om je voeindg te vervangen als je gaat voor een E6600, ook omdat je met deze cpu gewoon meer nodig gaat hebben..
Timo002 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 08:43:
[...]

Sorry voor m'n onduidelijke uitleg, maar ik begrijp hem wel. Het komt erop neer dat ik die Sweex gewoon in de prullenbak moet gooien en een andere weer kopen. Maar om heel eerlijk te zijn ben ik niet van plan om € 100,= uit te gaan geven aan een voeding dus het wordt er wel eentje van rond de € 35,=. Neem aan dat die het toch ook wel aan kunnen?

Nu heb ik een 300 Watt voor het volgende:
  • 2 hardeschijven
  • 1 DVD-speler
  • 1 DVD-brander
  • 1 Diskette station
  • Asus Radeon 9600 XT 128MB
  • Pentium 4 3.2Ghz
  • 1 Gig ram geheugen
Wat zou er ongeveer minimaal in moeten?
Er zijn zat goede voeidingen welke niet duur zijn. Voor 40 euro heb je bijvoorbeeld al een Coolermaster eXtremepower 430 watt welke 29 amperers kan leveren (computerland). Jouw systeem heeft nog geen 200 watt nodig en zal ook aan 15 amperres voldoende nemen. De Coolermaster moet dus zeer royaal zijn voor je systeem.
Mocht je veel online bestellen dan kun je voor 5 euro minder ook een Antec Basiq 350 watt nemen.
Anoniem: 122700 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:16:
[...]

Zit ik niet met het feit dat de 8800gts een minimum aan amperes nodig heeft op de 12v2 lijn? Ik denk persoonlijk dat 10amp te weinig is. Hij kan 18amp leveren voor een piek van 30 sec, maar daar schiet je niet veel mee op.

Maar, volgens jouw moet het werken dus?
Daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden
* Theo staat zichzelf voor hoofd 8)7

De 8800 GTS heeft ongeveer 130 watt nodig, dit is 11 amperres op de 12 volt. Ik raad eigelijk wel aan dat je een 12 volt lijn heb welke minimaal 13 amperres kan leveren, eventueel zelfs meer mocht je ooit de cpu willen overklokken.

Dus eigelijk denk ik dat je huidige voeidng niet geschikt is voor je systeem. Een goede voeindg is er één welke minimaal 25 amperres kan leveren waarvan minimaal 15 amperres op één lijn.
Pakka Pakka schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:26:
Ik probeer mijn PC uit 2002 te upgraden. Nadat ik een nieuwe grafische kaart gekocht heb crasht mijn PC echter constant. Ik ben een beetje bang dat mijn voeding het misschien niet trekt, maar om nu € 70 euro voor een goede voeding uit te geven er er dan achter te komen dat de kaart gewoon stuk is, of het moederbord deze kaart niet ondersteunt vind ik een beetje zonde. Zeker omdat de crashes echt op elk moment plaatsvinden, ook als ik het systeem niet zwaar belast (bijvoorbeeld alleen maar een beetje surf). Wel crashed het systeem gegarandeerd als ik bijvoorbeeld NFS Carbon wil starten.

Mijn systeem:

Abit BL7-Raid (S478, 400FSB)
Asus N 7600GS Silent 256 MB
1,6 Ghz Intel Pentium 4, niet overgeclocked
Creative Sound Blaster X-FI Xtreme Gamer
2 x 512 MB
1 HD van 120GB
USB 2.0 kaartje
Netwerkkaartje

Overige kaarten heb ik er even uitgehaald. Volgende week krijg ik een 2,4 GHz processor, als het systeem stabiel draait wil ik twee HD's in RAID-1 configuratie gaan draaien. Ben niet van plan te gaan overclocken, tenzij blijkt dat mijn CPU toch de bottleneck is.

Specs van mijn voeding:

[afbeelding]

In de volgende thread beweert Rayson dat je voor deze kaart een voeding moet hebben die minimaal 20A levert op 12V: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=21694&hl=7600+gs Maar ja, wie is Rayson?

Als ik dit topic echter lees, krijg ik de indruk dat deze voeding in principe wel genoeg zou moeten zijn voor dit systeem. Is er een manier om uit te zoeken of mijn problemen veroorzaakt worden door mijn voeding? Of verliest een voeding in de loop van de tijd gewoon aan vermogen?

Bedankt voor de reacties,
Henk-Jan.

PS: ja, ik heb de kaart ook nog apart aangesloten op mijn voeding.

edit: dt foutje
Er zijn twee sorrten s478 P4 2.4 Ghz cpu's. Een Willermate van 90 watt en een Northwood van 60 watt. Gezien een Northwood veel beter is dan een willermate ga ik er vauit dat je binnenkort deze cpu in je systeem heb zitten.
Je systeem zal zonder overklok en met raid 1 en de 2.4 Ghz cpu ongeveer 200 watt nodig hebben en ongeveer 11 amperres nodig hebben met een piek tijdens het opstarten van 13 amperres. Jouw voeding kan 16 amperres leveren, en dit is dus ruim genoeg. Heb je een Willermate in je pc zitten dan zal je systeem totaal 240 watt en 14 amperres nodig hebben met een piek van 16 amperres. Jouw voeindg moet it ook nog steeds aankunnen, al zal hij het wel zwaar krijgen.
De Northwood is ene goede overklokker (heb zelf al jaren een nortwood met 40% OC draaien). wanneer je de cpu een beetje overklok (op 3.2 Ghz laten draaien, 33% OC) dan zal je systeem net zoveel gaan gebruiken als met een Willermate cpu. Ook hier geldt weer dat je voeidng je systeem wel aankan, maar hij gaat het wel zwaar krijgen.

Als je gaat kijken naar je huidige systeem dan zal hij maar 190 watt nodig hebben en zal de 12 volt lijn maar 10 amperres moeten leveren. Jouw voeindg moet dit dus gemakkelijk aankunnen.

Wil je echt helemaal zeker weten dat je voeindg goed is, kijk dan hier hoeveel je oude ideokaart nodig heeft. Je nieuwe videokaart heeft maar 30 watt nodig, en als je oude videokaart meer stroom nodg had dan is dat een garantie dat je voeindg niet gaar is.
(mocht je het niet op willen zoeken, iedere Nvidiaklaart (muv de 5700) vanaf de Geforce 4 heeft meer nodig dan je oude videokaart en iedere ATi kaart vanaf de 9700 heeft ook meer nodig. Mocht je dus één van deze kaarten in je systeem hebben voordat je hem verving voor de 7600 dan kun je 100% zeker je voeding uitsluiten)
chronozphere schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 17:24:
Hallo.

Ik heb een systeem samengesteld, dat in deze post beschreven wordt.

Ik zal waarschijnlijk niet die X-Gear voeding kopen omdat die me sterk afgeraden is (zie post daaronder). Nu ga ik voor een Coolermaster Elite 330.
De vraag was of deze voeding het systeem kon voeden.
Ik heb contact gezocht met coolprices.nl, om meer over de specs te weten te komen, maar zei verwezen me door naar coolermasters.
Ik heb van coolermasters het volgende plaatje gekregen met de specs van de voeding:

[afbeelding]

Is deze voeding in staat mijn systeem te voeden?? Kan ik mijn systeem nog uitbreiden of is daar geen extra vermogen voor??

Alvast bedankt! ;)
Zoals ik eerder schreef heeft je systeem 250 watt en 15 amperre nodig. De voeindg die jij aanhaalt kan maar 10 amperres leveern op de 12 volt, en dat is echt veel te weinig, je systeem heeft echt meer nodig.
Wil je wel een goede en betaalbare voeindg dan kun je bij Cool Prices de Coolermaster eXtremepower 380 watt overwegen. Deze voeindg kan totaal 25 amperres leveren, kost 39 euro en is op voorraad. Je kan echter ook voor één euro meer bij Computerland de 430 watt versie halen. Deze kan dan totaal 29 amperres leveren. Deze voeidng hebben ze bij Cool prices ook trouwens, maar daar is hij behalve één eyuro duurder ook niet op voorraad.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 211131 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 20:38:
Is een Codegen voeding een beetje goed? Ik heb er nu een van 420 Watt, levere ze dit ook echt of is dit een beetje een slechte voeding?
Net zoals iedere voeindg kan deze alleen 420 watt leveren onder bepaalde onstandigheden. De voeindg kan bijvoorbeeld niet alleen op de 12 volt 420 watt leveren. Hij kan totaal (3.3 + 5 + 12 + (-12 + -5 +5vsb)) 420 watt leveren.Echter verschilt het nogal hoe hij die 420 watt kan leveren. Veel voeingen kunnen het meeste vermogen op de 12 volt leveren omdat het daar ook het meest nodig is (videokaarten en cpu's halen al hun vermogen van de 12 volt lijn af, en die twe zijn ook de grootste stroomverbruikers in een pc). Oudere voeingen hebben vooral een sterke 3.3 en 5 volt lijn waardoor ze niet heel veel kunnen leveren op de 12 volt lijn.
Codegen hoort trouwens gewoon in het rijtje van goede voeingen thuis en niet in de vuilnisbak bij troep zoals Sweex, Qtec, Trust en No-Name :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211131

theodouma schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 21:19:
[...]

Net zoals iedere voeindg kan deze alleen 420 watt leveren onder bepaalde onstandigheden. De voeindg kan bijvoorbeeld niet alleen op de 12 volt 420 watt leveren. Hij kan totaal (3.3 + 5 + 12 + (-12 + -5 +5vsb)) 420 watt leveren.Echter verschilt het nogal hoe hij die 420 watt kan leveren. Veel voeingen kunnen het meeste vermogen op de 12 volt leveren omdat het daar ook het meest nodig is (videokaarten en cpu's halen al hun vermogen van de 12 volt lijn af, en die twe zijn ook de grootste stroomverbruikers in een pc). Oudere voeingen hebben vooral een sterke 3.3 en 5 volt lijn waardoor ze niet heel veel kunnen leveren op de 12 volt lijn.
Codegen hoort trouwens gewoon in het rijtje van goede voeingen thuis en niet in de vuilnisbak bij troep zoals Sweex, Qtec, Trust en No-Name :)
Dat eerste was interesant :) Maar het laatste wou ik horen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flashwin
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-05 12:58
Wat voor een voeding heb ik voor het volgende systeem nodig?

Asus P5B Premium Vista
Intel E6600
Geforce 8800GTS 640M
4x1GB Kingston geheugen
4 SATA HD (1xWD Raptor, 3x WD Caviar)
2 UATA IDE HD (Maxtor Diamondmax 10)
2 Optische drives
Hauppage MCE Tvkaart PCI
4 fans
1 front panel lcd schermpje (Scythe Kamameter)
4 usb devices (muis, toetsenbord, gamepad, printer)

Ik heb geen behoefte aan OC, alles gewoon stockspeeds
Alvast bedankt!

Asus Premium Vista // E6600@3,6GHz // PNY nVidia 295GTX // 4GB Kingston HyperX@800Mhz DDR2 // OCZ Vertex Turbo 32 GB // Logitech G35 // Thermalright AXP-140 // Coolermaster M620 // Antec Skeleton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakka Pakka
  • Laatst online: 13-04 09:58
In reactie op dit bericht schreef
theodouma op vrijdag 30 maart 2007 @ 21:14:
[...]

Er zijn twee soorten s478 P4 2.4 Ghz cpu's. Een Willermate van 90 watt en een Northwood van 60 watt. Gezien een Northwood veel beter is dan een willermate ga ik er vanuit dat je binnenkort deze cpu in je systeem heb zitten.
Geen idee welk type het wordt, processor schijnt uit een notebook te komen.
Je systeem zal zonder overklok en met raid 1 en de 2.4 Ghz cpu ongeveer 200 watt nodig hebben en ongeveer 11 amperres nodig hebben met een piek tijdens het opstarten van 13 amperes. Jouw voeding kan 16 amperes leveren, en dit is dus ruim genoeg. Heb je een Willermate in je pc zitten dan zal je systeem totaal 240 watt en 14 amperres nodig hebben met een piek van 16 amperes. Jouw voeding moet it ook nog steeds aankunnen, al zal hij het wel zwaar krijgen.
Blijkbaar toch te zwaar. Ik heb nog wat testen uitgevoerd. Eerst de kaart in de PC van mijn zoontje geinstalleerd; draaide als een zonnetje, ondanks de zwakkere voeding. Dus kaart was niet stuk. Weer terug geplaatst in mijn PC. PSU gewisseld, geen effect. Vervolgens alles losgekoppeld, tot op het geheugen, de processor, HD en grafische kaart na. CMOS ge-cleared, alles van mijn moederbord gedisabled (IRQ conflicten uitsluiten), en opnieuw gestart. En ja hoor, NFS Carbon draaide (een beetje, ... op 1.6 GHz). Een paar keer rebooten voor alle zekerheid, maar geen enkel probleem.

Vervolgens één voor één weer alle componenten teruggeplaatst. Het ging fout bij het aansluiten van mijn DVD rewriter. Hoewel de drive niet in gebruik was, crasht mijn PC toch meteen bij het starten van NFSC. Voeding stekker er uit, NFSC werkt weer.

Vervolgens alles behalve mijn DVD drives weer teruggeplaatst en nogmaals getest. NFSC crasht meteen weer. Blijkbaar trekken de overige componenten toch nog te veel stroom voor de grafische kaart.
De Northwood is ene goede overklokker (heb zelf al jaren een nortwood met 40% OC draaien). wanneer je de cpu een beetje overklok (op 3.2 Ghz laten draaien, 33% OC) dan zal je systeem net zoveel gaan gebruiken als met een Willermate cpu. Ook hier geldt weer dat je voeidng je systeem wel aankan, maar hij gaat het wel zwaar krijgen.
Nadat ik NFSC op 1,6 Ghz gespeeld heb kan ik me niet voorstellen dat ik niet ga overklokken, ook op 2,4 GHz lijkt me dit spel niet te spelen.
Wil je echt helemaal zeker weten dat je voeindg goed is, kijk dan hier hoeveel je oude videokaart nodig heeft. Je nieuwe videokaart heeft maar 30 watt nodig, en als je oude videokaart meer stroom nodg had dan is dat een garantie dat je voeding niet gaar is.
Mijn oude kaart was een GeForce 2 MX/MX, dus geheid minder dan die 30 watt.
Als je gaat kijken naar je huidige systeem dan zal hij maar 190 watt nodig hebben en zal de 12 volt lijn maar 10 amperes moeten leveren. Jouw voeding moet dit dus gemakkelijk aankunnen.
Dan ga ik van de week maar even langs de Paradigit. Kan dus met een gerust hart de Coolermaster 380W Extreme Power voeding kopen? De Coolermaster 430W Extreme Power voeding is meteen 50% (oké, € 15) duurder, maar als deze heel misschien nodig is om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen, dan heb ik dat er graag voor over.

Trouwens bedankt voor je (uitvoerige) reactie,
Henk-Jan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Heb ik weer :p
krijg met tagan 430w u15 binnen, missen der 2 kabeltjes.
foutje vanuit Tagan dus, een kans van 1:100 maargoed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96284

Niet echt een probleem, meer een rare situatie die ik niet snap. Kijken of jullie wel kunnen zien hoe dit mogelijk is.

Ik heb:

Pentium 4 2.6C Northwood (S478)
MSI i865PE Neo-L
1GB Dane-Elec PC3200 SDRAM
ATi Radeon 9800 PRO 256MB
1 WD 160GB PATA
Thermaltake Tsunami Case met 1x80mm+LED, 1x120mm+LED en 1x120mm zonder LED

Dit alles aangedreven door een Avance 1125BTA voeding, die 280W zou moeten leveren.

Volgens de sticker op de voeding zouden de Amps op de rails als volgt moeten zijn

3.3v = 20A
5v = 26A
12v = 13A

Volgens de http://extreme.outervision.com/psucalculator.jsp , zou ik met een TDP van 90%, een Radeon 9800 PRO, 1 7200rpm HDD, 1 DVD-RW/DVD+RW Drive, 1 Sound Blaster PCI kaart, en een capacitator aging van 30% (voeding is 4+ jaar oud en staat dag en nacht aan), op

+3.3V +5V +12V
10.9 A 19.5 A 14.2 A

moeten uitkomen, teveel voor mijn huidige 12v rail dus, al is het verschil niet merkbaar, pc draait al sinds de introductie van de 9800 als een zonnetje zonder enige lockups of wat dan ook.

Nu ben ik sinds vorig weekend de eigenaar van een Sapphire Radeon X1950 PRO AGP 512MB, die het plaatje er nogal anders uit laat zien.

+3.3V +5V +12V
7.0 A 12.6 A 20.1 A

Zoals te zien is, komt mijn 12v rail ernstig te kort. Hiernaast overklok ik mijn 2.6GHz naar een 3.0Ghz, wat het plaatje er nog vreemder uit laat zien.

+3.3V +5V +12V
7.0 A 12.6 A 21.3 A

Even voor de duidelijkheid, ik heb dus 13A op mn 12v rail.

Nu komt het gekke, mijn systeem draait zo stabiel als een steen, ik heb inmiddels wel een Antec TruePower 650W besteld, maar in 3dmark etc komt mijn systeem nu al meestal als 1 van de snellere uit de bus in "Similar configurations".

Nou is het naar mijn weten niet mogelijk dat voedingen zichzelf kunnen aanvullen op verschillende rails, en als ik het forum hier zou moeten geloven zou mijn systeem de ene na de andere lockup moeten hebben, wat dus absoluut niet het geval is. Ik merk wel dat zodra mn videokaart in 3d mode gaat mn casefans zwakker gaan draaien. Nu is mijn vraag, hoe kan dit, en wat zal de impact zijn van mijn nieuwe voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 211131 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 21:37:
[...]

Dat eerste was interesant :) Maar het laatste wou ik horen _/-\o_
heb ik voor niets het hele verhaal lopen tikken :P
Flashwin schreef op zondag 01 april 2007 @ 00:25:
Wat voor een voeding heb ik voor het volgende systeem nodig?

Asus P5B Premium Vista
Intel E6600
Geforce 8800GTS 640M
4x1GB Kingston geheugen
4 SATA HD (1xWD Raptor, 3x WD Caviar)
2 UATA IDE HD (Maxtor Diamondmax 10)
2 Optische drives
Hauppage MCE Tvkaart PCI
4 fans
1 front panel lcd schermpje (Scythe Kamameter)
4 usb devices (muis, toetsenbord, gamepad, printer)

Ik heb geen behoefte aan OC, alles gewoon stockspeeds
Alvast bedankt!
Je systeem zal ongeveer 370 watt vragen en de 12 volt lijn zal totaal 24 amperres moeten leveren met een piek van 26 amperres. Voor jouw systeem is daarom een 430 watt voeindg welke 28 amperres of meer kan leveren al voldoende.
Mocht je toch ooit van plan zijn de cpu een beetje over te klokken (gewoon, 25%, niets bijzonders) dan zal je systeem hierdoor 30 watt extra gaan gebruiken (2.5A). Hierdoor heeft je systeem dus 400 watt en 27 amperres nodig. Een 450 watt voeindg met 31 amperres op de 12 volt lijn is dan aan te raden. Dit is trouwens ook aan te raden mocht je nog wat ruimte willen hebben om hardware bij te plaatsen, ipv overklokken.

Dus je heb minimaal 430 watt met 28 amperres nodig. Wil je OC of een beetj euitbreidingsruimte willen dan is een 450 watt met 31 amperre het aanbevolen minimum.
Pakka Pakka schreef op zondag 01 april 2007 @ 00:35:
In reactie op dit bericht schreef

Dan ga ik van de week maar even langs de Paradigit. Kan dus met een gerust hart de Coolermaster 380W Extreme Power voeding kopen? De Coolermaster 430W Extreme Power voeding is meteen 50% (oké, € 15) duurder, maar als deze heel misschien nodig is om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen, dan heb ik dat er graag voor over.

Trouwens bedankt voor je (uitvoerige) reactie,
Henk-Jan.
De eXtremepower is er in twee smaken, de oude versie en de nieuwe De oude versie heeft een 80 mm fan welke qua geluid nog het meest overeenkomt met een volle stofzuiger. Ook heeft deze voeindg maar één 12 volt lijn en kan hij totaal maar 15 amperres leveren op deze 12 volt lijn.
De nieuwe versie heeft een fluisterstille 120 mm fan (welke net zoveel geluid maakt als een volle stofzuiger welke uit staat :p ) en twee 12 volt lijnen welke gezamelijk 25 amperres kunnen leveren.
Bij Paradigit betaal je 30 euro voor de oude voeindg, en die kun je beter niet hebben. Voor 40 euro heb je bij Computerland ook de 430 watt versie van de eXtremepower, en deze kan zelfs 29 amperres leveren op de 12 volt.
Anoniem: 96284 schreef op zondag 01 april 2007 @ 13:43:
Niet echt een probleem, meer een rare situatie die ik niet snap. Kijken of jullie wel kunnen zien hoe dit mogelijk is.

Ik heb:

Pentium 4 2.6C Northwood (S478)
MSI i865PE Neo-L
1GB Dane-Elec PC3200 SDRAM
ATi Radeon 9800 PRO 256MB
1 WD 160GB PATA
Thermaltake Tsunami Case met 1x80mm+LED, 1x120mm+LED en 1x120mm zonder LED

Dit alles aangedreven door een Avance 1125BTA voeding, die 280W zou moeten leveren.

Volgens de sticker op de voeding zouden de Amps op de rails als volgt moeten zijn

3.3v = 20A
5v = 26A
12v = 13A

Volgens de http://extreme.outervision.com/psucalculator.jsp , zou ik met een TDP van 90%, een Radeon 9800 PRO, 1 7200rpm HDD, 1 DVD-RW/DVD+RW Drive, 1 Sound Blaster PCI kaart, en een capacitator aging van 30% (voeding is 4+ jaar oud en staat dag en nacht aan), op

+3.3V +5V +12V
10.9 A 19.5 A 14.2 A

moeten uitkomen, teveel voor mijn huidige 12v rail dus, al is het verschil niet merkbaar, pc draait al sinds de introductie van de 9800 als een zonnetje zonder enige lockups of wat dan ook.

Nu ben ik sinds vorig weekend de eigenaar van een Sapphire Radeon X1950 PRO AGP 512MB, die het plaatje er nogal anders uit laat zien.

+3.3V +5V +12V
7.0 A 12.6 A 20.1 A

Zoals te zien is, komt mijn 12v rail ernstig te kort. Hiernaast overklok ik mijn 2.6GHz naar een 3.0Ghz, wat het plaatje er nog vreemder uit laat zien.

+3.3V +5V +12V
7.0 A 12.6 A 21.3 A

Even voor de duidelijkheid, ik heb dus 13A op mn 12v rail.

Nu komt het gekke, mijn systeem draait zo stabiel als een steen, ik heb inmiddels wel een Antec TruePower 650W besteld, maar in 3dmark etc komt mijn systeem nu al meestal als 1 van de snellere uit de bus in "Similar configurations".

Nou is het naar mijn weten niet mogelijk dat voedingen zichzelf kunnen aanvullen op verschillende rails, en als ik het forum hier zou moeten geloven zou mijn systeem de ene na de andere lockup moeten hebben, wat dus absoluut niet het geval is. Ik merk wel dat zodra mn videokaart in 3d mode gaat mn casefans zwakker gaan draaien. Nu is mijn vraag, hoe kan dit, en wat zal de impact zijn van mijn nieuwe voeding?
Jouw voeindg is nu zwaar overbelast. Dat je fans langzamer gaan draaien komt omdat, als je gaat gamen, de 12 volt lijn behoorlijk inzakt. Hij kan gerust een halve volt inzakken, en dit s voldoende om fans ietsje langzamer te laten draaien.
Ke neiuwe voeding zal door jouw systeem niet overbelast worden waardoor de 12 volt lijn stabieler blijft. Dit beteend dat als je gaat gamen de fans in je systeem gewoon op dezelfde snelheid blijven draaien.

Ik kom trouwens voor je huidige systeem uit op 190 watt welke je systeem nodig heeft. De 12 volt lijn hoegt ook maar 12 amperres te leveren, en geen 14 zoals extreme.outervision.com beweert.

Nog iets. Het verschil tussen jouw systeem met een 9800 en met een X1950PRO is, behalve natuurlijk de videokaart, dat de X1950 18 watt meer nodig heeft. Dit betekend dat je systeem met de X1950 totaal 1.5 amperres op de 12 volt meer ndoig hefet dan wat hij nu nodig heeft. Hiermee kom ik dan uit op een 13.5 amperres welke je systeem nodig gaat hebben, en geen 20 zoals ze bij extreme.outervision.com durven te beweren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jouw voeindg is nu zwaar overbelast. Dat je fans langzamer gaan draaien komt omdat, als je gaat gamen, de 12 volt lijn behoorlijk inzakt. Hij kan gerust een halve volt inzakken, en dit s voldoende om fans ietsje langzamer te laten draaien.
Ke neiuwe voeding zal door jouw systeem niet overbelast worden waardoor de 12 volt lijn stabieler blijft. Dit beteend dat als je gaat gamen de fans in je systeem gewoon op dezelfde snelheid blijven draaien.

Ik kom trouwens voor je huidige systeem uit op 190 watt welke je systeem nodig heeft. De 12 volt lijn hoegt ook maar 12 amperres te leveren, en geen 14 zoals extreme.outervision.com beweert.

Nog iets. Het verschil tussen jouw systeem met een 9800 en met een X1950PRO is, behalve natuurlijk de videokaart, dat de X1950 18 watt meer nodig heeft. Dit betekend dat je systeem met de X1950 totaal 1.5 amperres op de 12 volt meer ndoig hefet dan wat hij nu nodig heeft. Hiermee kom ik dan uit op een 13.5 amperres welke je systeem nodig gaat hebben, en geen 20 zoals ze bij extreme.outervision.com durven te beweren.
Hoe je op 190w komt is mij een raadsel, ik kom zelfs zonder Capacitator Aging op 239W (10.9A), 257W (15.4A) met de X1950 PRO, met 0% capacitator aging (wat van ze lang zal ze leven niet het geval kan zijn). Overigens, het verschil op de 12v rail klopt, aangezien de 9800 zijn vermogen uit alle drie de rails haalt, waar de X1950 PRO zijn vermogen hoofdzakelijk uit de 12v rail haalt. Hierdoor kom je in totaal op een 18W verschil, maar vertaalt dit zich anders in de afzonderlijke rails. Overigens is de X1950PRO op de calculator hoogstwaarschijnlijk de PCI-e versie, en kan ik niet met zekerheid zeggen of er verschillen zijn in stroomverbruik op de verschillende rails tussen de PCI-X en de AGP versie van de kaart.
Recommended PSU Wattage: 239W
+3.3V +5V +12V
8.3 A 16.0 A 10.9 A

Recommended PSU Wattage: 257W
+3.3V +5V +12V
5.4 A 10.7 A 15.4 A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 96284 schreef op zondag 01 april 2007 @ 18:14:
[...]

Hoe je op 190w komt is mij een raadsel, ik kom zelfs zonder Capacitator Aging op 239W (10.9A), 257W (15.4A) met de X1950 PRO, met 0% capacitator aging (wat van ze lang zal ze leven niet het geval kan zijn). Overigens, het verschil op de 12v rail klopt, aangezien de 9800 zijn vermogen uit alle drie de rails haalt, waar de X1950 PRO zijn vermogen hoofdzakelijk uit de 12v rail haalt. Hierdoor kom je in totaal op een 18W verschil, maar vertaalt dit zich anders in de afzonderlijke rails. Overigens is de X1950PRO op de calculator hoogstwaarschijnlijk de PCI-e versie, en kan ik niet met zekerheid zeggen of er verschillen zijn in stroomverbruik op de verschillende rails tussen de PCI-X en de AGP versie van de kaart.

[...]
Pentium 4 2.6C Northwood (S478) (70 watt)
MSI i865PE Neo-L (40 watt)
1GB Dane-Elec PC3200 SDRAM (10 watt)
ATi Radeon 9800 PRO 256MB (50 watt)
1 WD 160GB PATA (15 watt)
fans (5 watt)
Totaal kom ik dan uit op 190 watt. het vermogen van de cpu komrt van de site van BalusC en het vermogen van de videokaart komt hier vandaan.

De cpu en de gpu halen beide hun volledige vermogen van de 12 volt af. De HD haalt ook het meeste deel van zijn energie van de 12 volt lijn. Totaal wordt er 70+50+15 = 135 watt van de 12 volt lijn gehaald. Op 12 volt betekend dit 11.3 amperres. Ik doe er 0.7 amperers bij voor fans en afronding en kom zo op 12 amperres uit. Jouw system heeft dus 190 watt nodig waarvan er 12 amperres van de 12 volt lijn moet komen.
De X1950PRO is er in twee uitvoeringen (pci-e en agp) welke allebei gebruik maken van dezelfde gpu en geheugen, dus in stroomverbruik schelen ze (bijna) niets.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jij (niet een extern tooltje, maar gewoon jouw beredenatie, jouw opzoekwerk en jou logica) aan je waardes kom.

Edit:

er is nog een verschil tussen jouw wattage en de mijne. Ik geef op wat een systeem nodig heeft. Als een systeem 400 wat echt nodig heeft dan heb je een voeindg nodig die iets meer kan leveren, een 10-15% meer is aan te raden. Ik geef op dat jouw systeem dus 190 watt echt nodig heeft. Ik raad daarom ook een voeindg aan van minimaal 220 watt met 13-14 amperres op de 12 volt lijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Theo op 01-04-2007 20:29 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122028

Ik wil het onderstaande systeem bestellen:

Asus P5B-E,
Intel Core 2 Duo E4300
Kingston 2048MB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz
PEAK Radeon X1950 Pro 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI)
Pioneer DVR-112D, 18x (Dual-Layer, Zwart)
2x WD 160GB SATA II 7200RPM 8MB Caviar SE (WD1600JS)
1x Hitachi 160BG (uit m'n oude systeem)

De behuizing die ik hierbij wil gebruiken is de Antec NSK4400, deze behuizing is inclusief een 380W voeding (Antec SU-380).

Is deze voeding voldoende om mijn systeem fatsoenlijk te kunnen
draaien?!

specs:
Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcreview.com/files/images/antec-su380/psu3.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 122028 op 01-04-2007 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een tip, NOOIT SWEEX VOEDINGEN, hoe hoog de wattage ook is voor een lage prijs, de ampere is zo laag dat je er niks aan hebt.

Om even terug te komen op mijn post, ik heb nog steeds dell voeding, (18 Ampere op 12v, 305w) en mijn nieuwe XFX 7600 GT draait prima (koeler ook), dus je moet nooit alleen op het wattage afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

theodouma schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:26:
[...]

Pentium 4 2.6C Northwood (S478) (70 watt)
MSI i865PE Neo-L (40 watt)
1GB Dane-Elec PC3200 SDRAM (10 watt)
ATi Radeon 9800 PRO 256MB (50 watt)
1 WD 160GB PATA (15 watt)
fans (5 watt)
Totaal kom ik dan uit op 190 watt. het vermogen van de cpu komrt van de site van BalusC en het vermogen van de videokaart komt hier vandaan.

De cpu en de gpu halen beide hun volledige vermogen van de 12 volt af. De HD haalt ook het meeste deel van zijn energie van de 12 volt lijn. Totaal wordt er 70+50+15 = 135 watt van de 12 volt lijn gehaald. Op 12 volt betekend dit 11.3 amperres. Ik doe er 0.7 amperers bij voor fans en afronding en kom zo op 12 amperres uit. Jouw system heeft dus 190 watt nodig waarvan er 12 amperres van de 12 volt lijn moet komen.
De X1950PRO is er in twee uitvoeringen (pci-e en agp) welke allebei gebruik maken van dezelfde gpu en geheugen, dus in stroomverbruik schelen ze (bijna) niets.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jij (niet een extern tooltje, maar gewoon jouw beredenatie, jouw opzoekwerk en jou logica) aan je waardes kom.

Edit:

er is nog een verschil tussen jouw wattage en de mijne. Ik geef op wat een systeem nodig heeft. Als een systeem 400 wat echt nodig heeft dan heb je een voeindg nodig die iets meer kan leveren, een 10-15% meer is aan te raden. Ik geef op dat jouw systeem dus 190 watt echt nodig heeft. Ik raad daarom ook een voeindg aan van minimaal 220 watt met 13-14 amperres op de 12 volt lijn.
Riekt mij teveel naar natte vinger werk en onjuistheden.

Je zegt dat de GPU zijn volledige vermogen uit de 12v rail haalt.

http://www.xbitlabs.com/m.../ati-powercons/t1.gif&1=1

... zegt toch echt anders.

(Bron: http://www.xbitlabs.com/a.../print/ati-powercons.html )

Ik heb zo het idee dat de PSU calculator (die door A-Merken als Antec wordt gebruikt om mensen te adviseren) over betere informatie beschikt dan jij, niet dat ik je advies niet op prijs stel, maar iemand met een X1950PRO een 220W voeding zou nou niet mijn eerste keus zijn.

Toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-05 11:09
Anoniem: 96284 schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:19:
[...]

Riekt mij teveel naar natte vinger werk en onjuistheden.

(Bron: http://www.xbitlabs.com/a.../print/ati-powercons.html )

Ik heb zo het idee dat de PSU calculator (die door A-Merken als Antec wordt gebruikt om mensen te adviseren) over betere informatie beschikt dan jij, niet dat ik je advies niet op prijs stel, maar iemand met een X1950PRO een 220W voeding zou nou niet mijn eerste keus zijn.

Toch bedankt.
Nee het klopt wat gezegd wordt.
De videokaart haalt al zijn ''juice'' van de 12v af. De traditionele 3.v en 5v lijnen worden minder gebruikt Omdat deze niet genoeg hebben voor een goede videokaart.

Ik vind je trouwens niet echt snugger overkomen, als je had gelezen had je geweten dat hij dat slechts aanraad. een voeding met MINIMAAL 220W die +-13 amperres kan leveren op de12v.

Natuurlijk gag je geen 220W voeding kopen, maar hij raad het slechts aan.
Als je toch ergens discussie wilt zoeken... ga lekker met je ouders in discussie ofzo... Als je zijn advies niet op prijs stelt, en Theo verwijt dat hij weinig verstand heeft daarvan. Ga het zelf eens doen! Theo heeft goede bronnen, en ik heb het ook wel eens gedaan... Volgens mij heeft nog nooit iemand die theo's advies heeft gevolgd last gehad van een zwakke voeding.

Nou ja... iniedergeval. Doei :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klinkt heel logisch.

Nou ja, doei! :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Wat hoort dat blauwe ledje achterop een Tagan u15 te doen?
die brand namelijk hierniet bij mijn nieuwe voeding :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebolt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 10:26
Hoi welke voeding heb ik nodig voor :

Athlon 64 X2 4600+ 2.4 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB L2, Boxed
Asrock Moederbord ALiveSATA2-GLAN
2x Adata DDR2-533 1024 MB, PC4200
Club3D Radeon X1950 Pro 256 MB
2x WD1200BB
2x optische schijf
en een cardreader

Ik heb nu een 300 watt voeding van FSP group die zit standaart in een paradigit kast, gaat deze het redden?

Het is deze:

http://www.fsp-group.com....?mainid=1&fid=53&proid=88

[ Voor 12% gewijzigd door Siebolt op 02-04-2007 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Topicstarter
Anoniem: 96284 schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:19:

GPU is maar 1 onderdeel van de grafische kaart, daarnaast zijn er op de kaart ook nog andere onderdelen en IC's die van de andere lijnen gebruik kunnen maken (communicatie met de DVI & D-Sub poorten, communicatie met het moederbord etc) en sommige kleine fannetjes van grafische kaarten werken op 5V.
Over wat oudere hardware spreek ik me niet uit, maar zeker de huidige kaarten verbruiken het vermogen van de 12V lijn voor de gpu. Deze 12V wordt eerst nog door voltageregulatoren die zich op de pcb bevinden omgezet naar de werkingsspanning van de GPU. Naar analogie met moderne cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 11:20
'k Kan me inbeelden dat jullie dit soort postjes wel wat beu wordne maar ik wil toch ook even weten welke voeding ik nodig heb :D

Specs van de te bouwen PC (aardig gejat van t.net gamePC):

Asus P5N32-E SLI, nForce 680i SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI)
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
1x Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II)
Creative X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro
2x1GB (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LLK2/2G)
Random 3,5" diskette drive
Samsung SH-S182M 18x (Dual-layer, SATA, Zwart)
Lian-li PC-V1100B PLUS II V Silent

't Ding gaat zeker overclocked worden voor zover het allemaal kan met standaard koeling etc. Van voorgaande posts leid'k dat 500W wel voldoende is.

Nu heb'k me laten wijsmaken dat omdat deze kast vlak boven de voeding een metalen tussenschot heeft idealer wijze een voeding gebruikt wordt met fan voor en achteraan de voeding zodat lucht van voor de voeding door de voeding heen naar buiten wordt geblazen.

Voor de GeForce 8800 GTX moet'k uiteraard een voeding hebben die 2x PCI-E connectoren levert. Door de drives ook minimaal 4 SATA connectoren, maar lieft een stuk of 6 zelfs. Ook floppy en ATA DVD-drive komen er nog in.
Nu zit'k al wat fabrikanten van jullie lijkst met A-merken af te lopen maar eenv oeding vinden die de juiste plaatsing van de fans heeft en gelijk voldoende PCI-E an SATA pwoerconnectoren lijkt niet zo simpel. Iemand die toevallig een merk/type weet?

Verder nog een algemeen vraagje .. als ik een voeding van 1000W gebruik en hier 400W vermogen uittrek. Betaal ik dan meer stroom voor deze 1000W voeding als wanneer ik een 500W voeding zou gebruiken?

[ Voor 19% gewijzigd door witchdoc op 03-04-2007 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Crap, net ganse reply getypt en nu is die weg, bon hier ingekorte versie:
poohbeer schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:55:
Iemand die toevallig een merk/type weet?
Tagan, Antec en OCZ hebben er alledrie wel enkele met de fan-opstelling zoals jij ze zoekt.
Verder nog een algemeen vraagje .. als ik een voeding van 1000W gebruik en hier 400W vermogen uittrek. Betaal ik dan meer stroom voor deze 1000W voeding als wanneer ik een 500W voeding zou gebruiken?
Ja.
Omdat de rendementen van beide voedingen niet gelijk gaan zijn. De 1000W voeding zal op 40% van zijn potentieel werken en de 500W voeding zal op 80% van zijn potentieel. 80% belasting is ongeveer het ideaalste werkpunt van de voeding en daarop zal het het efficientste werken en aldus minder energie omzetten in warmte dan wanneer de voeding op 40% werkt. Als je stelt dat het rendement bij 80% belasting 85% is en bij 40% belasting 75% is, dan zou de 1000W voeding 400 / 0.75 = 533W uit het stopcontact trekken (400W hiervan gaat naar het systeem, 133W wordt in de voeding zelf omgezet in warmte) en dan zou de 500W voeding 400 / 0.85 = 470W uit het stopcontact trekken (400W hiervan gaat naar het systeem, 70W wordt in de voeding zelf omgezet in warmte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 122028 schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:57:
Ik wil het onderstaande systeem bestellen:

Asus P5B-E,
Intel Core 2 Duo E4300
Kingston 2048MB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz
PEAK Radeon X1950 Pro 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI)
Pioneer DVR-112D, 18x (Dual-Layer, Zwart)
2x WD 160GB SATA II 7200RPM 8MB Caviar SE (WD1600JS)
1x Hitachi 160BG (uit m'n oude systeem)

De behuizing die ik hierbij wil gebruiken is de Antec NSK4400, deze behuizing is inclusief een 380W voeding (Antec SU-380).

Is deze voeding voldoende om mijn systeem fatsoenlijk te kunnen
draaien?!

specs:
[afbeelding]
Jouw systeem zal zonder overklok ongeveer 230 watt nodig hebben en iets van 15 amperres. Jouw voeidng kan totaal 380 watt en 28 amperres leveren, dit is ruim voldoende voor je systeem.
Als je je systeem gaat overklokken door de cpu op een fsb te krijgen van 667 Mhz (= synchroon met geheugen) en je klokt de videokaart 15% over dan zal je systeem ongeveer 70 watt meer verbruiken. Dit moet allemala van de 12 volt lijn komen waardoor je uitkomt op 300 watt en 21 amperers welke je systeem nodig heeft. Ook dit moet je voeindg makkelijk aankunnen.

Ofwel, je voeindg kan je systeem makkelijk aan, ook als je goed gaat overklokken
Anoniem: 96284 schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:53:
[...]

Klinkt heel logisch.

Nou ja, doei! :w
Wat ik duidelijk probererde te maken is als je een 220 watt voeindg heb welke 14 amperre kan leveren je deze voor je systeem kan gebruiken. Echter zijn er geen voeingen van 220 watt die zoveel amperres kunnen leveren. Ik kan daarom ook zeggen dat je een voeindg nodig heb welke minimaal 14 amperres kan leveren op de 12 volt zonder daar een minimum wattage bij te zetten, je mag er immers wel vanuit gaan dat een voeindg welke 14 amperres op 12 volt kan leveren ook wel minimaal 220 watt kan leveren.
Ik geef het echter toch gewoon aan omdat het voor veel mensen duidelijker is en het gemakkelijker is met het zoeken naar een goede voeindg. Als ik opgeef dat je minimaal 14 amperres op 12 volt moet hebben dan kan het zeer goed gebeuren dat jij eht niet weet wat voor voeindg je nodig heb (weet jij veel wat amperres zijn (niet persoonlijk bedoeld)) en voor de zekerheid maar en 600 watt voeindg haal. Als ik echter een indicatie geef dat een voeindg van minimaal 220 watt voldoende is dan maakt dat het zoeken veel gemakkelijker en zal je makkelijker een "passende" voeindg kopen.
Ook geef ik dat vermogen op omdat alle fabrikanten het vermogen "primair" opgeven, ipv de stroom (eXtremepower 430 watt, Basiq 350 watt, je ziet nooit PurePower 32 amperre)
Siebolt schreef op maandag 02 april 2007 @ 23:30:
Hoi welke voeding heb ik nodig voor :

Athlon 64 X2 4600+ 2.4 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB L2, Boxed
Asrock Moederbord ALiveSATA2-GLAN
2x Adata DDR2-533 1024 MB, PC4200
Club3D Radeon X1950 Pro 256 MB
2x WD1200BB
2x optische schijf
en een cardreader

Ik heb nu een 300 watt voeding van FSP group die zit standaart in een paradigit kast, gaat deze het redden?

Het is deze:

http://www.fsp-group.com....?mainid=1&fid=53&proid=88
Je systeem zal ongeveer 280 watt nodig hebben en 17-18 amperres. Jouw 300 watt voeding kan maar 15 amperres leveren en is daarmee echt te licht voor je systeem. Een goede voeindg is er één welke minimaal 330 watt en 20 amperres kan leveren. Wil je gaan overklokken (cpu 30% en gpu 15%) dan zal je systeem totaal 21 amperres nodig hebben en 325 watt. Een 380 watt voeindg met 24 amperres is dan wel aan te raden.
poohbeer schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:55:
'k Kan me inbeelden dat jullie dit soort postjes wel wat beu wordne maar ik wil toch ook even weten welke voeding ik nodig heb :D

Specs van de te bouwen PC (aardig gejat van t.net gamePC):

Asus P5N32-E SLI, nForce 680i SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI)
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
1x Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II)
Creative X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro
2x1GB (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LLK2/2G)
Random 3,5" diskette drive
Samsung SH-S182M 18x (Dual-layer, SATA, Zwart)
Lian-li PC-V1100B PLUS II V Silent

't Ding gaat zeker overclocked worden voor zover het allemaal kan met standaard koeling etc. Van voorgaande posts leid'k dat 500W wel voldoende is.

Nu heb'k me laten wijsmaken dat omdat deze kast vlak boven de voeding een metalen tussenschot heeft idealer wijze een voeding gebruikt wordt met fan voor en achteraan de voeding zodat lucht van voor de voeding door de voeding heen naar buiten wordt geblazen.

Voor de GeForce 8800 GTX moet'k uiteraard een voeding hebben die 2x PCI-E connectoren levert. Door de drives ook minimaal 4 SATA connectoren, maar lieft een stuk of 6 zelfs. Ook floppy en ATA DVD-drive komen er nog in.
Nu zit'k al wat fabrikanten van jullie lijkst met A-merken af te lopen maar eenv oeding vinden die de juiste plaatsing van de fans heeft en gelijk voldoende PCI-E an SATA pwoerconnectoren lijkt niet zo simpel. Iemand die toevallig een merk/type weet?

Een 480-500 watt voeindg is inderdaad een goede keuze voor je systeem. Als je alles goed overklokt dan zakl je systeem 420 watt nodig hebben en 29 amperres. Een 480 watt voeindg met 33 amperres is dan wel een minimum.
De Antec NeoHE 500 is een 500 watt voeidng en kan totaal 38 amperres leveren op 12 volt. Deze voeindg heeft ook een fan aan de achterkant waardoor hij de lucht blaast. Hij zuigt deze lucht aan de voorkant van de voeindg aan, niet aan de onde, boven of zijkanten. (achterkant is waar de 230 volt stekker zit)

Als je goed wilt gaan overklokken raad ik je trouwens nog wel een andere cooler aan voor je cpu. Een Artic Freezer pro is een goede cooler van 20 euro. Deze cooler is veel beter en stiller dan de standaard Intel cooler. Je systeem is daardoor stiller en je kan makkelijker (verder) overklokken. Als jij bovenstaand systeem heb en je wilt overklokken dan hoort daar eigelijk ook geen Intel cooler bij..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208483

Dit zal vast een eigenaardige vraag zijn maar toch:
Ik heb:
1 hdd (320 GB seagate)
1 dvd rewriter (philips)
1 p5b
2 fans
2 1gb geheugenm GEIL, ddr2 800
Dit wordt aangedreven door een zm600-hp, mijn vraag is stel dat ik een combinatie van 8800 kkaarten met een core 2 duo e6600@3.6 ghz maak, welke kaart en hoeveel kan ik er dan indoen?
BV. 1 8800gts 320 of 640 mb
2 keer 8800gts 320 of 640 mb sli
1 8800gtx
2 8800gtx sli
Ik dacht zelf 2 keer 8800gts of een keer 8800gtx klopt dat?
Hoeveel watt kost het mijn voeding om een e6600@3.6 ghz te laten draaien?
En hoeveel de HDD, DVD rewriter, P5P, fans en geheugen?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 208483 op 03-04-2007 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
theodouma schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 19:54:
Een 480-500 watt voeindg is inderdaad een goede keuze voor je systeem. Als je alles goed overklokt dan zakl je systeem 420 watt nodig hebben en 29 amperres. Een 480 watt voeindg met 33 amperres is dan wel een minimum.
De Antec NeoHE 500 is een 500 watt voeidng en kan totaal 38 amperres leveren op 12 volt. Deze voeindg heeft ook een fan aan de achterkant waardoor hij de lucht blaast. Hij zuigt deze lucht aan de voorkant van de voeindg aan, niet aan de onde, boven of zijkanten. (achterkant is waar de 230 volt stekker zit)

Als je goed wilt gaan overklokken raad ik je trouwens nog wel een andere cooler aan voor je cpu. Een Artic Freezer pro is een goede cooler van 20 euro. Deze cooler is veel beter en stiller dan de standaard Intel cooler. Je systeem is daardoor stiller en je kan makkelijker (verder) overklokken. Als jij bovenstaand systeem heb en je wilt overklokken dan hoort daar eigelijk ook geen Intel cooler bij..
haha, je hebt echt problemen met die voeding uit te typen he :) Geen erg uiteraard. Erg bedankt voor je info. Erg leuk dat je't wil doen.

De NeoHE 550 had'k trouwens zelf al bekeken maar die valt helaas af omdat hij maar 1 PCI-E connector heeft en volgens Assus heeft ie er 2 nodig: Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1454/two6pins.jpg.

Ik was dus zelf al aan de 600W OCZ EvoStream Power Supply aan't denken. Ook niet echt een 2 fan systeem maar toch al met verluchtingsgaten aan de juiste kanten (aangedreven door 1 fan). Nu ben'k inderdaad geen kenner maar als'k het volgende zie denk'k dat'k er wel mee toekom: +3.3V(20A), +5V(30A), +12V1(15A), +12V2(15A), +12V3(15A), +12V4(15A) Maximum ratings are shown. Alleen het vetgedrukte staat me niet echt aan.. geef gvd waardes waar'k wat aan heb. Maja, OCZ staat wel op jullie A-merken lijstje ;)

Qua overclocking dacht'k ook aan een extra coolertje maar er werd mij ingefluisterd dat dit absoluut niet nodig zou zijn en dat de standaard intel cooler ruimschoots voldeed?
Ook krijg'k te horen dat zo'n F7 pro misshcien wel eens nadelig kan zijn door de veranderde luchtstroming over de passief gekoelde north en south bridges. En als ik de koelvinnen op dit plaatje zie, zie'k gelijk ook de logica in van waarom de default cooler dit althans beter zou koelen.
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1459/1459_l.jpg
Akkoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die OCZ zit precies wel krap met sata-aansluitingen.
De Tagan Dual Engine ziet er op specs (heb niet gezocht naar reviews/testen) wel hetgeen uit wat jij zoekt:
- Fan voor + Fan achter opstelling
- 2*PCI-E
- tot 36A op 12V (TG500-U25)
- 10 sata connectoren waarvan je er nog kan omzetten naar molex

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 03-04-2007 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122778

Hi all,

Ik zou jullie toch graag advies willen vragen. Blijkt dat net men oude voeding "gestorven" is

Mijn config:

amd 4600x2 "manchester" tdp 110W
2 * 1 GB PC4000 gskill ddr
MSI K8 SLI platinium mobo
point of view nvidia 7800 GT graka
2 * 160GB maxtor sata 7200rpm 8 mb
2 * 250 GB maxtor sata 7200 rpm 16mb
1* 80GB maxtor ata 7200 rpm 8mb
1 nec dvd rw en 1 dvd lezer van pioneer.
4 -5 case fans (antec case)

Mijn oude voeding was een Zeck 450W met volgende specs

output

+3.3V +5V +12V -5V -12V +5v/sb
30A 45A 15A 1A 1A 3A

Ik merkte al sinds ik die dual core had gestoken dat het echt op het randje was. Ik vrees dat mijn oude voeding te zwak was op de 12v lijn. Nu had ik graag een efficiëntie voeding(+80) gehad, liefst geen monster van 600W -800W en liefst ook met veel molex en sata connectoren.

Wat kunnen jullie mij aanraden en wat vraagt mijn systeem eigenlijk?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 11:35
Hallo medetweakers. Ik wil graag advies hebben op het gebied van voedingen. (als deze post niet mag, kunnen jullie weghalen)

Dit systeem wil ik gaan kopen:

Aspire X-Dreamer II, Zwart 420 W (voeding inbegrepen)

Asus P5B, Retail

Intel Core 2 Duo, E4300, Socket 775, Boxed

Kingston 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, (2 x 1 gig)

Western Digital Caviar 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II

ECS Geforce 8800 GTS, 320 MB, DDR3, PCI Express x16

NEC AD-7170S, Serial ATA150, Zwart, OEM

En standaard dingen muis, pda via usb, enz

Ik heb dit ook gevraagd waar ik wil hem gaan kopen maar volgens hun is de 420 W te weinig.
Verder wil ik de Intel 4300 een beetje overclocken niet te veel.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkomat
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-07-2015
Hallo,

Ik heb van een bekende een server gekregen waar een SuperMicro SP602-TS (600 W) is ingebouwd. Dit is een triple-redundant power supply vanwege het feit dat deze server voor een bedrijf werd ingezet.

Nu vind ik dat ik voor thuisgebruik niet echt een tripple-redundant voeding nodig heb en daarnaast maakt het ding ontzettend veel lawaai. Ik wil dus graag de voeding gaan vervangen.

Mijn server hardware:

midi-tower
redundant 600 watt power supply (3x 300 watts)

3.0 GHz Intel Pentium 4 processor, 800 MHz FSB 1 MB cache
Intel 865G chipset
1 GB DDR-SDRAM (2* 512 MB) 400 MHz DDR-SDRAM
Adaptec Ultra160 SCSI PCI host adapter
ST336607LW 36.7 GB Ultra320 SCSI drive
RAID controller low profile 64-bit 66 MHz PCI
onboard Intel Extreme Graphics 2
AC´97 onboard sound
onboard Intel 10/100/1000 BASE-T Gigabit Ethernet
1 AGP (8x) slot
6 PCI slots
1 serial
1 parallel ports
2 PS/2 ports
6 USB 2.0 ports (2 on front panel)
2 Ultra ATA/100 ports
2 Serial ATA/150 ports
1x audio
1x RJ-45 jack

two 12 cm hot-swap fans
one 12 cm fan on the backside instead of standard

52x IDE CD-ROM drive

floppy drive

DAT subsystem incl. Adaptec 29160 U160 controller for installation in PC

3x 5.25" bays (optional floppy/CDROM drive)

Zou iemand mij kunnen vertellen welke voeding ik hiervoor het beste zou kunnen nemen?
Ik zou wel graag een richting aan willen geven of een idee maar ik heb echt geen verstand van een goede voeding voor dit systeem. Ik heb normaal gesproken bij mijn PC's eigenlijk alleen maar gekeken naar het aantal Watt en de prijs. :?

Dat lijkt me in dit geval niet echt de beste oplossing vandaar deze vraag.
Aan deze thread te zien zijn er tweakers die wel verstand hebben van voedingen dus ik stel jullie mening zeer op prijs. _/-\o_

Alvast bedankt
Arkomat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Anoniem: 144949 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 20:43:
Die OCZ zit precies wel krap met sata-aansluitingen.
De Tagan Dual Engine ziet er op specs (heb niet gezocht naar reviews/testen) wel hetgeen uit wat jij zoekt:
- Fan voor + Fan achter opstelling
- 2*PCI-E
- tot 36A op 12V (TG500-U25)
- 10 sata connectoren waarvan je er nog kan omzetten naar molex
kijk, ik had echt 10 van die A-merken in de startpost afgegaan maar deze niet. 't lijkt inderdaad precies op wat ik zoek.. 2xPCI-E, 10x SATA (waarvan tot 4x MOLEX), fans voor en achter.. en max. 48A op de 12V. (ja 'k neem gelijk de 600W.. ben'k zeker dat mocht ik ooit nog eens geld hebben er nog een 8800GTX in SLI bijkan) ;)

Over de koeler: 'k ga hem erbij bestellen en de test doen.. zo hoog mogelijk overclocken en nachtje laten crunchen met stock cooler en dan clocken en nachtje crunchen met freezer pro.. We zien wel welke het snelste stabiele systeem kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had een tijdje terug al wat gepost. Het systeem is iets aangepast.
Een coolermaster real power 450watt zou toch voldoende moeten zijn voor het volgende systeem?

Amd Athlon X2 3800+ (89watt)
Asus M2N-E Sli
1024mb pc5300 (binnenkort 2x 1024)
XFX 7900GT
160gig WD S-ataII
200gig WD Ata
DVD-Rom spelert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-01 23:50
Hallo,

Ik zit met stabiliteitsproblemen op een server-systeem. Hij houdt het een paar dagen uit en blokkeert dan plots. Graag had ik geweten of de voeding de oorzaak zou kunnen zijn.

Als voeding heeft de server:
Component Pro 300W -- komt uit een Aopen kast
+3,3V: 20A
+5V: 30,0A
+12V: 13,0A
+5Vsb: 2,0A
-5V: 0,3A
-12V: 0,8A

+3,3V & +5V = 180W max
fuse rating: 6,3A 250V

De onderdelen van de server zijn:
Moederbord: MSI MS6167 Slot A
Processor: Athlon 600 Slot A
Geheugen: 2x PC133 SDRAM 256MiB
Harde schijven: Seagate PATA 40 GiB 7200rpm
2x 160 GiB Maxtor Diamondmax 10 SATA in RAID mirroring
PCI kaart: 2x Wifi kaarten 802.11G
1x Realtek 100Mbit kaart
1x Si SATA RAID-kaartje
USB: 1 printer en 1 scanner

Zou deze voeding voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 122778 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 21:34:
Hi all,

Ik zou jullie toch graag advies willen vragen. Blijkt dat net men oude voeding "gestorven" is

Mijn config:

amd 4600x2 "manchester" tdp 110W
2 * 1 GB PC4000 gskill ddr
MSI K8 SLI platinium mobo
point of view nvidia 7800 GT graka
2 * 160GB maxtor sata 7200rpm 8 mb
2 * 250 GB maxtor sata 7200 rpm 16mb
1* 80GB maxtor ata 7200 rpm 8mb
1 nec dvd rw en 1 dvd lezer van pioneer.
4 -5 case fans (antec case)

Mijn oude voeding was een Zeck 450W met volgende specs

output

+3.3V +5V +12V -5V -12V +5v/sb
30A 45A 15A 1A 1A 3A

Ik merkte al sinds ik die dual core had gestoken dat het echt op het randje was. Ik vrees dat mijn oude voeding te zwak was op de 12v lijn. Nu had ik graag een efficiëntie voeding(+80) gehad, liefst geen monster van 600W -800W en liefst ook met veel molex en sata connectoren.

Wat kunnen jullie mij aanraden en wat vraagt mijn systeem eigenlijk?

Bedankt
310

Ik denk dat een Antec NEoHE 380 watt wel een goede voeindg voor je is. Jouw systeem heeft zonder overklok 310 watt nodig en iets van 20 amperres (15 amperres als HD's niet belast worden en cpu/gpu wel). De NeoHE kan totaal 380 watt en 28 amperres leveren. Voor jouw systeem is deze voeing dus geschikt. De voeindg heeft bovendien een zeer hoog rendement (tot 85%) en mag ook zeer stil genoemd worden. De voeindg is bovendien ook modulair.
ALPACINO schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 21:58:
Hallo medetweakers. Ik wil graag advies hebben op het gebied van voedingen. (als deze post niet mag, kunnen jullie weghalen)

Dit systeem wil ik gaan kopen:

Aspire X-Dreamer II, Zwart 420 W (voeding inbegrepen)

Asus P5B, Retail

Intel Core 2 Duo, E4300, Socket 775, Boxed

Kingston 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, (2 x 1 gig)

Western Digital Caviar 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II

ECS Geforce 8800 GTS, 320 MB, DDR3, PCI Express x16

NEC AD-7170S, Serial ATA150, Zwart, OEM

En standaard dingen muis, pda via usb, enz

Ik heb dit ook gevraagd waar ik wil hem gaan kopen maar volgens hun is de 420 W te weinig.
Verder wil ik de Intel 4300 een beetje overclocken niet te veel.

Alvast bedankt
Jouw systeem zal met een overklok van 25% ongeveer 300 watt nodig hebben en zal 20 amperres gaan vragen van de 12 volt lijn. Jouw 420 watt voeindg kan maar 15 amperres leveren op de 12 volt volgens deze bron, en dat is echt te weinig.
Een goede voeding voor je systeem is er één welke minimaal 350 watt kan leveren en minimaal 24 amperres op de 12 volt.
Arkomat schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 22:39:
Hallo,

Ik heb van een bekende een server gekregen waar een SuperMicro SP602-TS (600 W) is ingebouwd. Dit is een triple-redundant power supply vanwege het feit dat deze server voor een bedrijf werd ingezet.

Nu vind ik dat ik voor thuisgebruik niet echt een tripple-redundant voeding nodig heb en daarnaast maakt het ding ontzettend veel lawaai. Ik wil dus graag de voeding gaan vervangen.

Mijn server hardware:

midi-tower
redundant 600 watt power supply (3x 300 watts)

3.0 GHz Intel Pentium 4 processor, 800 MHz FSB 1 MB cache
Intel 865G chipset
1 GB DDR-SDRAM (2* 512 MB) 400 MHz DDR-SDRAM
Adaptec Ultra160 SCSI PCI host adapter
ST336607LW 36.7 GB Ultra320 SCSI drive
RAID controller low profile 64-bit 66 MHz PCI
onboard Intel Extreme Graphics 2
AC´97 onboard sound
onboard Intel 10/100/1000 BASE-T Gigabit Ethernet
1 AGP (8x) slot
6 PCI slots
1 serial
1 parallel ports
2 PS/2 ports
6 USB 2.0 ports (2 on front panel)
2 Ultra ATA/100 ports
2 Serial ATA/150 ports
1x audio
1x RJ-45 jack

two 12 cm hot-swap fans
one 12 cm fan on the backside instead of standard

52x IDE CD-ROM drive

floppy drive

DAT subsystem incl. Adaptec 29160 U160 controller for installation in PC

3x 5.25" bays (optional floppy/CDROM drive)

Zou iemand mij kunnen vertellen welke voeding ik hiervoor het beste zou kunnen nemen?
Ik zou wel graag een richting aan willen geven of een idee maar ik heb echt geen verstand van een goede voeding voor dit systeem. Ik heb normaal gesproken bij mijn PC's eigenlijk alleen maar gekeken naar het aantal Watt en de prijs. :?

Dat lijkt me in dit geval niet echt de beste oplossing vandaar deze vraag.
Aan deze thread te zien zijn er tweakers die wel verstand hebben van voedingen dus ik stel jullie mening zeer op prijs. _/-\o_

Alvast bedankt
Arkomat
In jouw systeem zitten niet veel dingen die veel strom verbruiken, ik denk ook dat de computer ongeveer 220 watt echt nodig zal hebben. Iedere goede 350 watt voeindg welke minimaal 20 amperres kan leveren moet daarom eigelijk ook geschikt zijn voor je systeem.
Anoniem: 122700 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 08:58:
Ik had een tijdje terug al wat gepost. Het systeem is iets aangepast.
Een coolermaster real power 450watt zou toch voldoende moeten zijn voor het volgende systeem?

Amd Athlon X2 3800+ (89watt)
Asus M2N-E Sli
1024mb pc5300 (binnenkort 2x 1024)
XFX 7900GT
160gig WD S-ataII
200gig WD Ata
DVD-Rom spelert
Heel kort, ja dat is voldoende.
Jouw systeem heeft nog geen 240 watt en 15 amperres nodig v/d 12 volt lijn. Jouw voeindg kan 450 watt en 22 amperres leveren, en dat moet ruim genoeg zijn voor je systeem
needless to say schreef op woensdag 04 april 2007 @ 13:12:
Hallo,

Ik zit met stabiliteitsproblemen op een server-systeem. Hij houdt het een paar dagen uit en blokkeert dan plots. Graag had ik geweten of de voeding de oorzaak zou kunnen zijn.

Als voeding heeft de server:
Component Pro 300W -- komt uit een Aopen kast
+3,3V: 20A
+5V: 30,0A
+12V: 13,0A
+5Vsb: 2,0A
-5V: 0,3A
-12V: 0,8A

+3,3V & +5V = 180W max
fuse rating: 6,3A 250V

De onderdelen van de server zijn:
Moederbord: MSI MS6167 Slot A
Processor: Athlon 600 Slot A
Geheugen: 2x PC133 SDRAM 256MiB
Harde schijven: Seagate PATA 40 GiB 7200rpm
2x 160 GiB Maxtor Diamondmax 10 SATA in RAID mirroring
PCI kaart: 2x Wifi kaarten 802.11G
1x Realtek 100Mbit kaart
1x Si SATA RAID-kaartje
USB: 1 printer en 1 scanner

Zou deze voeding voldoende zijn?
Je server bestaat uit allemaal onderdelen welke allemala weinig stroom nodig hebben. Dit kun je ook zien omdat je allemaal kleine coolers op de componenten terug vind (veel stroom nodig = veel energieopzetting = veel warmteafvoer = grote cooler nodig) Je server heeft echt nog geen 200 watt nodig, en dat is al afgerond naar boven.
Als je er vanuit gaat dat de voeindg dus nog corerct werkt (en net stuk is) kun je de voeindg eker uitsluiten, want deze heeft het echt zeer rustig, hij is absoluut niet overbelast.

Je systeem blokkeert geef je aan. Als een voeindg niet goed is dan zal de computer uitgaan of rebooten. In sommige gevallen kun je een BSOD krijgen, maar echt vaak komt dit niet voor. Omdat je systeem blijft hangen (bevriest) kun je eigelijk ook uitsluiten dat je voeidng stuk is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 19:28
Twister336 schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 17:45:
[...]

Ik heb zeer slechte ervaringen met deze voeding.
Na 11 maanden kreeg ik een hoge irritante pieptoon te horen. Dit bleek een gekend probleem te zijn met Antec voedingen. Teruggestuurd naar Antec en pas na een maand een andere gekregen.
Deze voeding werkte aanvankelijk prima maar had een zeer lawaaierige fan (die gelukkig niet altijd aan stond). Maar na een maand of zo begon mijn HD af en toe te tikken. Dat werd steeds erger en nu tikt mijn HD als een bezetene nadat ik de PC heb opgestart. Een paar keer herstarten lost dit meestal op.
Een andere eigenaardigheid is dat de voeding zelfs warm wordt als de PC uit staat (wel met de voedingskabel in dus niet volledig uit).
De voeding zit in een Antec Overture II case die ik voor een media PC wilde gebruiken maar daar totaal onbruikbaar voor is. Ondanks de mooie reclameslogans is dit een zeer lawaaierige case die het geluid van mijn 2 andere (low-budget AOpen) cases overstijgt.

Dus voor mij nooit meer Antec.
Het lijkt me sterk dat het tikken van een HD door de voeding komt. Ik heb dit (probleem) ook. Heb een superflower 600watt voeding, maar met mn vorige chieftec 360 watt tikte de hd ook bij het booten. Dit begon overigens ook pas na een tijdje, maar dus niet na het vervangen van een voeding. Ik zou ook wel eens willen weten waar dit tikgeluid op slaat en door wat het veroorzaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:47
tis miss een beetje offtopic maar om een nieuw topic hiervoor aan te makne vin ik doelloos..

ik ga een nieuwe kast kopen (en een nieuw systeem)...
deze: http://www.azerty.nl/prod...ear-c666k-zwart-rood.html ...er staat hier dat er standaard een voeding in zit...weet iemand wat voor voeding dat is (20 of 24 pins) en of hij genoeg afgeeft om dit te kunne voorzien: (ook qua uitgangskabel vanuit de voeding)

CPU: Intel Core 2 Duo E6420 2,13 GHz Socket 775 Boxed € 184,26
Ram: Kingston KVR667D2N5K2/1G 1024 MB DDR2, PC5300 5 non-ECC 2 x € 57,17
Mobo: Asus P5B Intel P965 1,066 GHz DDRII 800 € 105,79
Geheugen:Samsung Spinpoint 250 GB 7200 RPM SATA II € 63,45
Dvd: NEC AD-7173 18 x 8 x 18 x Zwart OEM € 29,04
Graka: Club3D GeForce 7600 GT nVidia GeForce 7600GT 256 MB PCI Express x16 € 114,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208469

Hey,

Ik heb even gaan rekenen op de PSU-calculator en deze beweerde dat ik 477 Watt nodig had... Ik eb er maar 350. Dit zijn mijn specs;

MS-7058
Intel pentium 4, 3.6Ghz, volgens mij de Prescott
X1950XTX
200Gb HD @5400
8 USB-poorten
Geluidspoort
2x92mm fan.

Ik kreeg onlangs enkele spontane reboots. Ligt dat dan aan de voeding of niet?
Even specs voeding...(is redelijk oud)
EDIT; is van FPS Inc.

+3.3= 22.0A
+5.5 =21.0A
+12V1=10.0A
+12V2= 15.0A

Als ik er 1 vergeten ben, zeg dat maar... Zou best kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

darkpluisje schreef op donderdag 05 april 2007 @ 17:56:
tis miss een beetje offtopic maar om een nieuw topic hiervoor aan te makne vin ik doelloos..

ik ga een nieuwe kast kopen (en een nieuw systeem)...
deze: http://www.azerty.nl/prod...ear-c666k-zwart-rood.html ...er staat hier dat er standaard een voeding in zit...weet iemand wat voor voeding dat is (20 of 24 pins) en of hij genoeg afgeeft om dit te kunne voorzien: (ook qua uitgangskabel vanuit de voeding)

CPU: Intel Core 2 Duo E6420 2,13 GHz Socket 775 Boxed � 184,26
Ram: Kingston KVR667D2N5K2/1G 1024 MB DDR2, PC5300 5 non-ECC 2 x � 57,17
Mobo: Asus P5B Intel P965 1,066 GHz DDRII 800 � 105,79
Geheugen:Samsung Spinpoint 250 GB 7200 RPM SATA II � 63,45
Dvd: NEC AD-7173 18 x 8 x 18 x Zwart OEM � 29,04
Graka: Club3D GeForce 7600 GT nVidia GeForce 7600GT 256 MB PCI Express x16 � 114,95
Ik denk dat je voeindg je systeem wel an moet kunnen, echter raad ik het je niet aan. De voeindg is namelijk geen A merk voeidng, het is er één van niet al te beste kwaliteit. (kun je ook niet verwachten
Anoniem: 208469 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 18:29:
Hey,

Ik heb even gaan rekenen op de PSU-calculator en deze beweerde dat ik 477 Watt nodig had... Ik eb er maar 350. Dit zijn mijn specs;

MS-7058 (40 watt)
Intel pentium 4, 3.6Ghz, volgens mij de Prescott(105 watt)
X1950XTX(125 watt)
200Gb HD @5400(10 watt)
8 USB-poorten
Geluidspoort
2x92mm fan.

Ik kreeg onlangs enkele spontane reboots. Ligt dat dan aan de voeding of niet?
Even specs voeding...(is redelijk oud)
EDIT; is van FPS Inc.

+3.3= 22.0A
+5.5 =21.0A
+12V1=10.0A
+12V2= 15.0A

Als ik er 1 vergeten ben, zeg dat maar... Zou best kunnen...
Ik snap niet hoe een calculator uitkomt bij een 477 watt, ik kom namelijk uit op maar ongeveer 290 watt nodig en iets van 20-21 amperres op de 12 volt. Jouw voeindg kan totaal meer dan 290 watt leveren en meer dan 21 amperres. Je voeindg zou je pc dus gewoon aan moeten kunnen.

Je mag er dus vanuitgaan, als je voeindg nog goed is (niet stuk) en je geen overklok heb dat je voeindg echt niet zomaar een oorzaak kan zijn van je reboots voor een kast en voeoindg voor 40 euro, een beetje voeindg begint bij 40 euro, en dan zit er geen kast bij). Ik gok ook (mede kijkend naar sweex, qtec en no name troep) maar iets van 15 amperres kan leveren op de 12 volt, en dat is zeer weinig voor een 400 watt voeindg.

Jouw systeem heeft met een kleine overklok misschien maar 200 watt en 12.5 amperrs nodig, en ik denk ook wel dat de voeindg kan kan leveren. Ik durf alleen niet te zeggen of je voeindg je systeem nog aankan over een (paar) jaar, als de voeindg al wat ouder is.
Als je geld over heb adviseer ik je ook om een andere voeing te nemen. Als je dit niet wilt of er is geen geld kun je ook de standaard voeindg nemen, alleen hier is de kwaliteit van onbekend.

Ik kan niet zeggen wat voor aansluiting er aan de voeding zit. Ik denk echeter dat als je Azerty even een mailte wilt sturen dat ze dit wel makkelijk voor je kunnen vinden.
Mocht je hier geen zin in hebben, Azert reageert niet of ze zter er naast,; bij de lokale pc toko zijn standaard verloopjes te halen (van 20 naar 24 pins en anderson). Deze verloopjes kosten max 5 euro.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
@ theodouma

Thnx voor je reactie.

Ik snap een ding niet, je zegt dat ik rond 24 ampere nodig heb met minimaal 350 W
Ik heb veel gezocht maar er bestaan ? geen voedingen die op 12v1 24 ampere hebben of mag je v12v1 en 12v2 bij elkaar optellen?

Bijvoorbeeld: Voeding Abcd heeft: 400 W met output 12V 1 = 15 A en 12V 2 = 10 A
dus totaal 25 A en is dus genoeg voor mijn systeem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ALPACINO schreef op donderdag 05 april 2007 @ 23:19:
Ik snap een ding niet, je zegt dat ik rond 24 ampere nodig heb met minimaal 350 W
Ik heb veel gezocht maar er bestaan ? geen voedingen die op 12v1 24 ampere hebben of mag je v12v1 en 12v2 bij elkaar optellen?

Bijvoorbeeld: Voeding Abcd heeft: 400 W met output 12V 1 = 15 A en 12V 2 = 10 A
dus totaal 25 A en is dus genoeg voor mijn systeem ?
Neen, in principe mag je deze niet optellen en zou er een bijkomende vermelding moeten zijn van welke waarde je dan wél mag beschouwen voor de 12V1 en 12V2 samen. Deze vermelde waarde zal altijd ten hoogste gelijk zijn - maar meestal minder - aan de som van jouw optelling.
Een voorbeeld om te illustreren:
Afbeeldingslocatie: http://images10.newegg.com/NeweggImage/productimage/17-194-003-09.JPG
12V1 is 22A
12V2 is 22A
De waarde voor 12V1 en 12V2 samen is 384W of 32A. Als je nu gewoon de optelling had gemaakt, namelijk 22+22=44A, dan kom je een veel hogere waarde uit dan de 32A die de voeding in werkelijkheid maar kan leveren op 12V1 en 12V2 samen. In dit geval is dus de bijkomende vermeldde waarde veel lager dan de som van de optelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:15
Ik ga binnenkort een nieuw systeem bestellen (pas na 22 april vanwege de CPU prijsdalling, cheap ass motherf*cker die ik ben :9 )

maar goed heb nu een Frontier ATX 300 watt voeding, heb ik nooit probs mee gehad en ben er dik tevreden over. Maar met me nieuwe systeem denk ik toch dat 300 watt te weinig is. Dus heb ik een nieuwe voeding nodig, maar welke?

Wat ik ga kopen:

Core2Duo 4300
1 Gb 6400 geheugen (merk weet ik nog niet)
Gigabyte DS3
Ati radeon x1950 pro (deze komt pas later in het systeem maar moet dus wel voorbereid zijn zodat deze kaart erin kan)

Dit alles gaat overgeclocked worden en dan zover mogelijk zover de hardware toelaat. Voor de rest zitten er nog wat IDE harddiskjes en Sata schijven bij maar die voorzie ik van power doormiddel van me oude voeding. Er gaan max 2 schijven op de zelfde voeding als het mobo enz.

Mischien kunnen jullie mij de goeie richting in helpen welke voeding ik nog heb? Er hoeven van mij geen ledjes en dat soort crap op. Ik zelf zat te denken rond de € 50,- als de prijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 21:26
Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/3261/pctjebf2.png

ik zit te denken aan dit systeem (koeler is nog niet zeker, weet niet of het gaat passen) maar nu is mijn vraag of de door mij uitgekozen 350watt PSU volstaat, of moet ik toch voor 400 gaan. Ik heb de 350watt in een andere PC hangen en ben er erg tevreden over.. maar die PC is wat ouder en naar ik schat verbruikt ie ook minder.

bij voorbaat dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Ik heb nu mijn systeem bijgesteld na de reactie van hier.

Cooler Master Centurion 534, Zwart

Asus P5LD2 SE/C, Retail

Intel Core 2 Duo, E4400, Socket 775, Boxed

Asus EN8800GTS, 320 MB, GDDR3, PCI Express x16

Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x

Western Digital Caviar RE, 160 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II

NEC AD-7173S, Serial ATA150, Zwart, OEM

Recom POWER ENGINE 450 WATT

Nu de traditionele vraag; is dit recom 450 W genoeg hij zou op 12V lijn 26 A hebben.

En kan ik al mijn hardware hierop sluiten, dus zijn er genoeg connectors op dit voeding ?

Link naar Recom site met flyer: http://www.recom.nl/download.html (Recom RC-PE450 Power Engine 450 E-Flyer (987 kB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

wishmaster1986 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 15:18:
Ik ga binnenkort een nieuw systeem bestellen (pas na 22 april vanwege de CPU prijsdalling, cheap ass motherf*cker die ik ben :9 )

maar goed heb nu een Frontier ATX 300 watt voeding, heb ik nooit probs mee gehad en ben er dik tevreden over. Maar met me nieuwe systeem denk ik toch dat 300 watt te weinig is. Dus heb ik een nieuwe voeding nodig, maar welke?

Wat ik ga kopen:

Core2Duo 4300
1 Gb 6400 geheugen (merk weet ik nog niet)
Gigabyte DS3
Ati radeon x1950 pro (deze komt pas later in het systeem maar moet dus wel voorbereid zijn zodat deze kaart erin kan)

Dit alles gaat overgeclocked worden en dan zover mogelijk zover de hardware toelaat. Voor de rest zitten er nog wat IDE harddiskjes en Sata schijven bij maar die voorzie ik van power doormiddel van me oude voeding. Er gaan max 2 schijven op de zelfde voeding als het mobo enz.

Mischien kunnen jullie mij de goeie richting in helpen welke voeding ik nog heb? Er hoeven van mij geen ledjes en dat soort crap op. Ik zelf zat te denken rond de € 50,- als de prijs. :)
Als je systeem goed overgeklokt is dan heeft het maximaal 300 watt en 21 amperres op de12 volt lijn nodig. Jouw voeindg kan maximaal 300 watt leveren, en zeker weten minder dan 20 amperres (er staat op de voeindg hoebeel deze kan leverebn, en dit is zeker weten minder dan 20 amperes)

Voor jouw systeem kun je daarom het beste eens op zoek gaan naar een voeindg welke echt minimaal 350 watt kan leveren en minimaal 23 amperres kan leveren.

Ik raad je trouwens niet aan om een aparte voeindg te gebruiken voor een paar HD's. Een voeindg moet namelijk wel "reeel" belast worden om goed te werken. Als jij jouw 300 watt voeindg belast met 4 HD's is dit maximaal 60 watt, en dit moet grotendeels van de 12 volt lijn komen. Dit houdt in dat er meerdere voeindgslijnen compleet niet gebruikt worden, en dat is eigelijk best zonde. Het beste kun je daarom ook gewoon alles aansluiten op één voeindg.
Als je daarom een nieuwe voeidng koop kun je het beste er één nemen van 330 watt + 15 watt voor elke HD die je heb. Heb je dus totaal 6 HD's dan is een (330+ 6 x 15=) 420 watt nodig. De hoeveelheid aperres welke de voeindg dan moet leveren is 22+ 1 amperres voor elke HD. Dus voor 6 schijven is een voeindg met 28 amperers aan te raden.
Mocht je echt veel schijven aan de 300 watt voeindg heben hangen (meer dan 10) dan vind ik de losse voeindg geen slecht idee.
.zolder schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 19:55:
[afbeelding]

ik zit te denken aan dit systeem (koeler is nog niet zeker, weet niet of het gaat passen) maar nu is mijn vraag of de door mij uitgekozen 350watt PSU volstaat, of moet ik toch voor 400 gaan. Ik heb de 350watt in een andere PC hangen en ben er erg tevreden over.. maar die PC is wat ouder en naar ik schat verbruikt ie ook minder.

bij voorbaat dank!!
Bij een voeindg zijn drie dingen heel belangrijk, namelijk het Merk, het Vermogen en de Amperres welke de voeindg kan leveren op de 12 volt.

Het merk is belangrijk om te voorkomen dat je trowep koop. Er zijn grofweg gezien twee soorten voeingen, bagger en goede voeingen. Merken als Swex, Qtec, Trust en "No-Name zijn voeingen welke echt bageer zijn, deze wil je echt niet in je pc hebben zitten. Een richtlijn is dat een goede voeding minimaal 9-10 cent per watt is. (een 650 watt voeding van 35 euro is dus in 99% bagge terwijl een 350 watt voeindg van 35 euro best goed kan zijn)

Het vermogen van de voeindg is belangrijk, ik denk dat dit wel duidelijk is waarom. Belangrijk is ook om te weten hoe de fabrikant aan dat vermogen is gekomen. Voeingen welke ik hierboven ook noemde geven het vermogen altijd in piekvermogen, dus wat de voeindg in het gunstigste geval voor enkele milisecondes kan leveren. Een Sweex 450 watt voeindg kan een piek leveren van 450 watt, maar continu mag je zeer blij zijn met 250 watt welke de voeindg echt kan leveren. Een goede 450 watt voeindg kan continu 450 watt leveren.

In iedere pc zitten een aantal onderdelen welke verweg het meeste nodig hebben van wat de voeindg kan leveren. De cpu en de gpu, samne met de HD's hebben vaak ongeveer 75-80% nodig van al het vermogen welke de voeindg kan leveren. Deze drie onderdelen werken volledig op 12 volt (bij de cpu en gpu zitten er speciale schakelingen welke van 12 volt geschiklte spanningen maken) Het is dus zeer belangrijk dat de voeindg een sterke, stabiele 12 volt lijn heeft, immers werkt de cpu en de gpu op eze lijn. Is de 12 volt lijn zwak of instabiel dan is de rest van de pc dat ook.
Oudere voeingen hebben stabiele 12 volt lijnen welke niet zo heel krachtig zijn, deze kunnen niet zo heel veel vermogen leveren. Voeingen van bijvoorbeeld Sweex hebben een onstabiele en zwakke 12 volt lijn. Recente goede voeingen hebben een sterke en stabiele 12 volt lijn.

Wil je weten of een voeindg goed is dan is het dus zeer belangrijk om het merk, het vermogen en de hoeveelheid amperres op 12 volt te weten. Een 350 watt voeindg kan een Sweex voeindg zijn welke ,maar 8 amperres op de 12 volt kan leveren. Het kan echer ook een Antec voeindg zijn welke 25 ampeers kan leveren op de 12 volt, en dit is een enorm verschil.

Jouw systeem gaat met een kleine overklok ongeveer 230 watt en 15 amperres vragen. Jouw 350 watt voeindg kan maar 16 amperres leveren, en dat is wel een beetje aan de krappe kant. Mocht je helemaal niet van plan zijn om over te klokken dan heeft je systeem 13 amperres nodig, en dan is het geen probleem.
Mocht je dus wel gaan overklokken, of je wilt gewoon ene beetje ruimte houden voor eventueel een upgrade of een uitbreiding dan heb je een andere voeindg nodig. Voor ietsje minder dan wat de Nexus kost heb je bij Salland de Antec SmartPower 2 350 watt Deze voeindg kan ook 350 watt leveren. Voordeel si echter vooral dat deze geen 15 maar 25 amperres kan leveren.
ALPACINO schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 14:10:
Ik heb nu mijn systeem bijgesteld na de reactie van hier.

Cooler Master Centurion 534, Zwart

Asus P5LD2 SE/C, Retail

Intel Core 2 Duo, E4400, Socket 775, Boxed

Asus EN8800GTS, 320 MB, GDDR3, PCI Express x16

Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x

Western Digital Caviar RE, 160 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II

NEC AD-7173S, Serial ATA150, Zwart, OEM

Recom POWER ENGINE 450 WATT

Nu de traditionele vraag; is dit recom 450 W genoeg hij zou op 12V lijn 26 A hebben.

En kan ik al mijn hardware hierop sluiten, dus zijn er genoeg connectors op dit voeding ?

Link naar Recom site met flyer: http://www.recom.nl/download.html (Recom RC-PE450 Power Engine 450 E-Flyer (987 kB)
Jouw systeem heeft met een goede overklok van je cpu ongeveer 330 watt en 22 amperres nodig. Jouw voeding kan goed meer dan 330 watt en meer dan 23 amperres leveren, dus de voeindg zal je systeem gewoon aan moeten kunnen.

Echter raad ik je geen Recom aan omdait dit merk relatief onbekend is. Ook is het aanbod zeer karig (twee soorten voeingen maken ze, een 450 en een 60 watt voeindg). Ook gezien de prijs van 25 euro kan je hier eigelijk niet veel van verwachten.

Ik raad je daarom aan om eens verder te kijken naar een voeding. Voor jouw systeem is een voeindg van minimaal 380 watt welke minimaal 25 amperres voldoende. Een goede voeidg is bijvoorbeeld de Antec welke ik bij de vorige "patient" :p heb genoemd. Ook is de Coolermaster eXtremepower 430 watt geen slechte keuze. Deze voeding kost 40 euro (computerland) en kan totaal 29 amperres leveren.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.