Geluid hapering met nieuw systeem.

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC_
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb zondag een nieuw systeem gekocht bij alternate.nl, dinsdag binnen gekregen en in elkaar zet, maar ik heb er vandaag wat problemen mee.

Dit is hem:

Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Videokaart: XFX 8800 GTS (320 MB versie)
Moederbord: Gigabyte 965P-DS3
Geheugen: 2 GB OCZ PC2 6400
HDD's: 2x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB in RAID 0
1x Maxtor Diamondmax 11 250 GB (Aangesloten via een Promise Ultra133 TX2 kaartje) (Hier staat mijn muziek op)

Voeding: Cooler Master iGreen 430 Watt

Hij is helemaal standaard, niks overgeklokt.

Windows XP Pro SP2 erop geinstalleerd, drivers van het mobo cdtje geinstaleerd (onboard lan, sound enz.). Later toen ik Supreme Commander aan het installeren was, en tegelijkertijd wat muziek aan het luisteren was met winamp, viel me wat op.

Het geluid haperde toen de installatie echt begon, het leek wel alsof het steeds heel even bleef hangen, heel irritant. Later had ik hetzelfde probleem toen ik bestanden van me oude hardeschijf aan het kopieren was.

Ik heb eerst geprobeert hoe het met windows media player ging, zelfde probleem. Toen heb ik een oud sweex geluidskaartje erin geprikt (deze was 2 dagen terug nog in gebruik, dus hij is niet stuk oid) en het daarmee getest, en nog steeds haperde het geluid. Ik merkte nu ook dat het niet alleen me geluid was, maar me muis haperde en schokte over het scherm.

Hierna heb ik maar snel windows opnieuw geinstaleerd, en na de installatie alleen maar de geluidsdrivers geinstaleerd en met winamp tijdens de supreme commander installatie weer geluisterd, en het was nog steeds niet verholpen.

Ik vraag me nu af of het aan me CPU of me mobo oid ligt. Als dit het geval is kan ik het nog opsturen naar alternate.

[edit]Ik heb memtest gedraait, geen errors. Ook krijg ik al sinds het begin een rare hele lange piep als ik me PC aanzet, was ik vergeten te zeggen.

[edit2]Misschien ligt het aan de hardeschijf waar mijn muziek opstaat.
[edit3]Als ik muziek speel van me andere hardeschijf, en ik unrar een ISO van 4GB hapert de muziek heeeel erg.

[ Voor 11% gewijzigd door FC_ op 21-02-2007 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:42

Turkish

zhé germans

Dit past beter in PMG dan in CSL :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
staat er misschien iets op pio only ipv dma?
en verder is 430 watt wel erg karig voor zo'n systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC_
  • Niet online
Een vriend van me had me daar al op gewezen ja, en bij alle IDE controllers staat DMA if available.
En volgens mij is die voeding wel voldoende.

[ Voor 11% gewijzigd door FC_ op 21-02-2007 23:27 ]

Anoniem: 95522

misschien in de bios ff udma 5 of 6 forceren (samen met, als je natuurlijk de moglijkheid hebt, PIO mode 4, oh en vergeet niet je CHIPSET DRIVERS te installeren???

dan nogmaals kijken bij ---> configuratiescherm ---> systeem ---> Hardware ---> Apparaatbeheer ---> IDE ata/atapi controllers ---> eigenschappen van primaire en secundaire controller ---> Advanced settings of hij daar ook netjes op Ultra DMA 5/6 staat bij current transfer mode

(btw... volgens jou... dat is natuurlijk geen gefundeerde redenering... heb je uberhaupt al met een zwaardere A-merk voeding getest??? je videokaart is natuurlijk niet echt zuinig)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 95522 op 22-02-2007 03:41 ]

• FC_
  • Niet online
In me BIOS kan ik niks vinden over DMA forceren, in de BIOS ziet hij namelijk geeneen van me hardeschijven. Maar als ik in het RAID config schermpje kijk, draaien allebei me seagate's in udma mode 6, en in het promise schermpje staat bij die maxtor ook udma mode 6.

En is die voeding nou echt niet zwaar genoeg? Ik dacht toch echt dat het voldoende was. En als hij inderdaad niet zwaar genoeg is, kan het zijn dat me geluid hierdoor raar doet? Of is het gewoon niet goed voor je computer?

• tilde
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:41
Ik heb ook dit zelfde probleem gehad. Het begon toen ik me 250gig western digital pata verving door een 160gig western digitalsata schijf. Windows installatie had ik toen over geghost van de 250gig naar de 160gig. Zodra er een beetje schijf activitijd was begon winamp te skippen.

Ik heb toen na vanalles geprobeert te hebben er een losse sata controller ingezet en daar de nieuwe hd aangehangen. Probleem was toen opgelost.

Nieuwe sata controller is een sil3114. De onboard controller(waarbij dus dit probleem optreed) is er een geintegreerd op de uli southbridge.

Is eigenlijk een beetje een gare oplossing, maar hopelijk geefd het je een idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC_
  • Niet online
Het lag inderdaad aan de SATA controller. Ik heb gister alles gebackupped op een oude hardeschijf, me RAID verwijderd, en de schijven op de andere SATA controller op mijn moederbord gezet (er zitten er 2 op, 1 ondersteunt RAID, de ander niet). Opnieuw windows geinstaleerd, en het werkte zonder probleem met de onboard geluidskaart.

Ik heb nog wat dingen opgezocht, en volgens mij ligt het aan een ongunstige IRQ instelling voor de geluidskaart en de SATA controller oid.

Ik heb nog geprobeert met die PCI geluidskaart de IRQ te veranderen, maar dat lukte niet. Is er verder niks wat ik hieraan kan doen? want ik wil eigenlijk wel graag de andere SATA controller gebruiken (daar zit RAID op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilde
Er zal vast wel een oplossing voor zijn. Alleen welke :? . Ik heb van alle ellende maar een losse sata controller gekocht.
Een IRQ probleem hou ik wel als mogelijk probleem.

Wat voor controller zet er op je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC_
  • Niet online
Ik heb een intel sata controlller, en nog een gigabyte sata controller die raid ondersteunt. Het probleem was dus met de gigabyte controller met 2 schijven in raid 0. Maar nu draai ik windows vanaf 1 schijf, dus niet in raid, met die gigabyte controller, en er is geen probleem. Het enige rare is nu, dat hij een van die schijven nu als 300 GB ziet ipv 320 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Dit lijkt sterk op een PIO/DMA probleem, wat een hoge CPU load en lage schijfsnelheden geeft. Door de hoge CPU load gaat het geluid haperen en stotteren, dus dat is logisch.

Waarschijnlijk staat je IDE schijf niet goed ingesteld, want het is altijd een geklooi met dat IDE. Soms is de kabel niet goed, dan doet de controller weer vaag.. :P

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC_
  • Niet online
Ik denk niet dat het een DMA probleem is, want het probleem is er eigenlijk niet meer nu ik die schijven niet meer in RAID heb staan. Het enige probleem is zoals ik hierboven al zei, is dat een van de 2 schijven opeens 300 GB is geworden nadat hij uit RAID is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilde
Ik heb naar veel gegoogle ed. het probleem bij mij opgelost :)

Ik heb in de bios APIC (advanced programmable interupt controller) aangezet. Een windows reinstall is dan wel nodig.

Ik zou zeggen kijk er eens na ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208852

Ook de voeding lijkt mij wat krap aan, ik citeer van de alternate site zelf:
Max. verbruik ca. 115 Watt (bij volledige belasting)

Dan houd je nog 315 over voor de rest, wat ik denk heel erg krap aan is..
Pagina: 1