wishmaster1986 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 15:18:
Ik ga binnenkort een nieuw systeem bestellen (pas na 22 april vanwege de CPU prijsdalling, cheap ass motherf*cker die ik ben

)
maar goed heb nu een Frontier ATX 300 watt voeding, heb ik nooit probs mee gehad en ben er dik tevreden over. Maar met me nieuwe systeem denk ik toch dat 300 watt te weinig is. Dus heb ik een nieuwe voeding nodig, maar welke?
Wat ik ga kopen:
Core2Duo 4300
1 Gb 6400 geheugen (merk weet ik nog niet)
Gigabyte DS3
Ati radeon x1950 pro (deze komt pas later in het systeem maar moet dus wel voorbereid zijn zodat deze kaart erin kan)
Dit alles gaat overgeclocked worden en dan zover mogelijk zover de hardware toelaat. Voor de rest zitten er nog wat IDE harddiskjes en Sata schijven bij maar die voorzie ik van power doormiddel van me oude voeding. Er gaan max 2 schijven op de zelfde voeding als het mobo enz.
Mischien kunnen jullie mij de goeie richting in helpen welke voeding ik nog heb? Er hoeven van mij geen ledjes en dat soort crap op. Ik zelf zat te denken rond de € 50,- als de prijs.

Als je systeem goed overgeklokt is dan heeft het maximaal 300 watt en 21 amperres op de12 volt lijn nodig. Jouw voeindg kan maximaal 300 watt leveren, en zeker weten minder dan 20 amperres (er staat op de voeindg hoebeel deze kan leverebn, en dit is zeker weten minder dan 20 amperes)
Voor jouw systeem kun je daarom het beste eens op zoek gaan naar een voeindg welke echt minimaal 350 watt kan leveren en minimaal 23 amperres kan leveren.
Ik raad je trouwens niet aan om een aparte voeindg te gebruiken voor een paar HD's. Een voeindg moet namelijk wel "reeel" belast worden om goed te werken. Als jij jouw 300 watt voeindg belast met 4 HD's is dit maximaal 60 watt, en dit moet grotendeels van de 12 volt lijn komen. Dit houdt in dat er meerdere voeindgslijnen compleet niet gebruikt worden, en dat is eigelijk best zonde. Het beste kun je daarom ook gewoon alles aansluiten op één voeindg.
Als je daarom een nieuwe voeidng koop kun je het beste er één nemen van 330 watt + 15 watt voor elke HD die je heb. Heb je dus totaal 6 HD's dan is een (330+ 6 x 15=) 420 watt nodig. De hoeveelheid aperres welke de voeindg dan moet leveren is 22+ 1 amperres voor elke HD. Dus voor 6 schijven is een voeindg met 28 amperers aan te raden.
Mocht je echt veel schijven aan de 300 watt voeindg heben hangen (meer dan 10) dan vind ik de losse voeindg geen slecht idee.
.zolder schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 19:55:
[
afbeelding]
ik zit te denken aan dit systeem (koeler is nog niet zeker, weet niet of het gaat passen) maar nu is mijn vraag of de door mij uitgekozen 350watt PSU volstaat, of moet ik toch voor 400 gaan. Ik heb de 350watt in een andere PC hangen en ben er erg tevreden over.. maar die PC is wat ouder en naar ik schat verbruikt ie ook minder.
bij voorbaat dank!!
Bij een voeindg zijn drie dingen heel belangrijk, namelijk het
Merk, het
Vermogen en de
Amperres welke de voeindg kan leveren op de 12 volt.
Het merk is belangrijk om te voorkomen dat je trowep koop. Er zijn grofweg gezien twee soorten voeingen, bagger en goede voeingen. Merken als Swex, Qtec, Trust en "
No-Name zijn voeingen welke echt bageer zijn, deze wil je echt niet in je pc hebben zitten. Een richtlijn is dat een goede voeding minimaal 9-10 cent per watt is. (een 650 watt voeding van 35 euro is dus in 99% bagge terwijl een 350 watt voeindg van 35 euro best goed kan zijn)
Het vermogen van de voeindg is belangrijk, ik denk dat dit wel duidelijk is waarom. Belangrijk is ook om te weten hoe de fabrikant aan dat vermogen is gekomen. Voeingen welke ik hierboven ook noemde geven het vermogen altijd in piekvermogen, dus wat de voeindg in het gunstigste geval voor enkele milisecondes kan leveren. Een Sweex 450 watt voeindg kan een piek leveren van 450 watt, maar continu mag je zeer blij zijn met 250 watt welke de voeindg echt kan leveren. Een goede 450 watt voeindg kan continu 450 watt leveren.
In iedere pc zitten een aantal onderdelen welke verweg het meeste nodig hebben van wat de voeindg kan leveren. De cpu en de gpu, samne met de HD's hebben vaak ongeveer 75-80% nodig van al het vermogen welke de voeindg kan leveren. Deze drie onderdelen werken volledig op 12 volt (bij de cpu en gpu zitten er speciale schakelingen welke van 12 volt geschiklte spanningen maken) Het is dus zeer belangrijk dat de voeindg een sterke, stabiele 12 volt lijn heeft, immers werkt de cpu en de gpu op eze lijn. Is de 12 volt lijn zwak of instabiel dan is de rest van de pc dat ook.
Oudere voeingen hebben stabiele 12 volt lijnen welke niet zo heel krachtig zijn, deze kunnen niet zo heel veel vermogen leveren. Voeingen van bijvoorbeeld Sweex hebben een onstabiele en zwakke 12 volt lijn. Recente goede voeingen hebben een sterke en stabiele 12 volt lijn.
Wil je weten of een voeindg goed is dan is het dus zeer belangrijk om het merk, het vermogen en de hoeveelheid amperres op 12 volt te weten. Een 350 watt voeindg kan een Sweex voeindg zijn welke ,maar 8 amperres op de 12 volt kan leveren. Het kan echer ook een Antec voeindg zijn welke 25 ampeers kan leveren op de 12 volt, en dit is een enorm verschil.
Jouw systeem gaat met een kleine overklok ongeveer 230 watt en 15 amperres vragen. Jouw 350 watt voeindg kan maar 16 amperres leveren, en dat is wel een beetje aan de krappe kant. Mocht je helemaal niet van plan zijn om over te klokken dan heeft je systeem 13 amperres nodig, en dan is het geen probleem.
Mocht je dus wel gaan overklokken, of je wilt gewoon ene beetje ruimte houden voor eventueel een upgrade of een uitbreiding dan heb je een andere voeindg nodig. Voor ietsje minder dan wat de Nexus kost heb je bij Salland de
Antec SmartPower 2 350 watt Deze voeindg kan ook 350 watt leveren. Voordeel si echter vooral dat deze geen 15 maar 25 amperres kan leveren.
ALPACINO schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 14:10:
Ik heb nu mijn systeem bijgesteld na de reactie van hier.
Cooler Master Centurion 534, Zwart
Asus P5LD2 SE/C, Retail
Intel Core 2 Duo, E4400, Socket 775, Boxed
Asus EN8800GTS, 320 MB, GDDR3, PCI Express x16
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x
Western Digital Caviar RE, 160 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
NEC AD-7173S, Serial ATA150, Zwart, OEM
Recom POWER ENGINE 450 WATT
Nu de traditionele vraag; is dit recom 450 W genoeg hij zou op 12V lijn 26 A hebben.
En kan ik al mijn hardware hierop sluiten, dus zijn er genoeg connectors op dit voeding ?
Link naar Recom site met flyer:
http://www.recom.nl/download.html (Recom RC-PE450 Power Engine 450 E-Flyer (987 kB)
Jouw systeem heeft met een goede overklok van je cpu ongeveer 330 watt en 22 amperres nodig. Jouw voeding kan goed meer dan 330 watt en meer dan 23 amperres leveren, dus de voeindg zal je systeem gewoon aan moeten kunnen.
Echter raad ik je geen Recom aan omdait dit merk relatief onbekend is. Ook is het aanbod zeer karig (twee soorten voeingen maken ze, een 450 en een 60 watt voeindg). Ook gezien de prijs van 25 euro kan je hier eigelijk niet veel van verwachten.
Ik raad je daarom aan om eens verder te kijken naar een voeding. Voor jouw systeem is een voeindg van minimaal 380 watt welke minimaal 25 amperres voldoende. Een goede voeidg is bijvoorbeeld de Antec welke ik bij de vorige "patient"

heb genoemd. Ook is de Coolermaster eXtremepower 430 watt geen slechte keuze. Deze voeding kost 40 euro (computerland) en kan totaal 29 amperres leveren.