Toon posts:

Het grote Pentax dSLR topic OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 14.352 views sinds 30-01-2008

• Anoniem: 156750
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Vreemd dat Phil geen last had van banding.

• simon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:49
hmja, hij heeft niet (zover ik zag) getest in die bepaalde lichtsituaties waar het optreed

|>

Anoniem: 22659

Ik snap sowieso niet goed wat er aan de hand is op DP. Sinds recent is men over gegaan van een beoordeling in "below average"/ "average"/ "recommended" en "Highly recommended" naar "Highly Recommended (just)" (pentax K10D) en "Highly Recommended (with reservations)" (canon A710 IS) of "Highly Recommended (with some reservations)" (fuji 6500) of "Highly Recommended (but only just!)" (canon G7), enz. Het lijkt mij dat een dergelijke opmerking eraan toevoegen weinig zinvol is. Nu moet ik daarnaast aangeven dat het ratingsysteem van DP sowieso grondig onder de loep moet worden genomen en waarom wordt duidelijk op de volgende pagina:
http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=rating

Kijk eens naar het aantal camera's dat een rating average krijgt. Volgens mij zou zich in deze groep de meeste camera's moeten bevinden. Indien dit niet het geval is, dan wil ik graag een even groot aantal camera's zien met een hele goede beoordeling, maar eveneens eenzelfde aantal met een beoordeling in de trant van "waardeloos". Kortom, waar gaat dit in hemelsnaam naar toe.

Overigens wordt de volgende zending Pentax K10D (even ongeacht welke uitvoering) verwacht rond eind januari/ begin februari (dat wil zeggen bij de Beukelaer). Geen goed nieuws dus voor mensen die erop wachten.

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 27-01 10:48

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Topicstarter
Simon schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 13:41:
Ik hoop 't ook niet, daarmee zou Phil Canon en Nikon in hun huidige monopoly plekken houden.
Dat doet Phill sowieso al jaren.
Is geen nieuws onder de zon.

• Niet online
Hoe zit het eigenlijk met die Pentax 645D? Middenformaat dSLR (die maffe in het TS plaatje).

• -Emiel-
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 27-12-2019
Ik ben het helemaal eens met jouw signature :D

Verder heb ik net een "SMC Pentax-M 50mm f2.0 K Mount MF"
gewonnen op eBay, kostte bijna niks, lijkt me leuk om eens met zo'n lensje te experimenteren.

Hoeveel "beter" is de f1.7 eigenlijk? En f1.4?

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
-Emiel- ik zal morgen wel even wat vergelijkende foto's laten zien
Ik heb twee 1.7's en 1 2.0 namelijk.

• -Emiel-
Ik was net te laat met bieden op een 1.7, stond er voor ook een redelijke prijs. Had het schermpje open gelaten, maar tijdens het Photoshoppen glad vergeten.

Maar als je wat voorbeelden kan laten zien, graag.
Misschien moet ik maar gewoon afwachten tot ik die 2.0 binnen heb en er wat mee gespeeld heb..zien of het wat voor me is, een prime. Zo ja kan ik altijd nog voor de 1,7 gaan.
Aan de andere kant kostte die 2.0 al bijna niks..dus een 1.7 zou er in principe wel bij kunnen..

Benieuwd :)

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

Anoniem: 14829

Ik heb 4 oude 50mm's: M 2.0, M 1.7, A 1.7 en A 2.8 Macro.
Optisch zijn de eerste drie heel erg vergelijkbaar. De 2.0 moet je ietsje verder afstoppen voor het scherpste resultaat, en je zoeker is een fractie donkerder, maar verder zijn er geen opvallende verschillen.
De 2.8 Macro is een heel ander ontwerp, iets minder scherp op normale afstanden, maar fantastisch in waar 'ie voor bedoeld is: macro tot 1:2.

• Sirius
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
-Emiel- schreef op zondag 17 december 2006 @ 05:19:
Ik was net te laat met bieden op een 1.7, stond er voor ook een redelijke prijs. Had het schermpje open gelaten, maar tijdens het Photoshoppen glad vergeten.
Op de Nederlandse Ebay kan je een A50/1.7 halen, makkelijker in het gebruik dan de M variant.

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

• -Emiel-
Hmm vind hem niet op de Nederlandse eBay hoor..wel een op de Duitse.

Apart dat voor sommige van die 1.7's belachelijk veel wordt geboden, terwijl sommige voor een habbekrats weggaan..of het prijsverschil ligt in de MF / AF versie..
Gisteren ging er een MF weg voor 21 pond, een AF staat nu op 160 euro...is dat terecht?
Naar wat ik in de omschrijvingen las waren/zijn ze beiden in prima staat.

Afijn 2.0 hopelijk spoedig binnen:)

• Sirius
-Emiel- schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:18:
Hmm vind hem niet op de Nederlandse eBay hoor..wel een op de Duitse.

Apart dat voor sommige van die 1.7's belachelijk veel wordt geboden, terwijl sommige voor een habbekrats weggaan..of het prijsverschil ligt in de MF / AF versie..
Gisteren ging er een MF weg voor 21 pond, een AF staat nu op 160 euro...is dat terecht?
Naar wat ik in de omschrijvingen las waren/zijn ze beiden in prima staat.

Afijn 2.0 hopelijk spoedig binnen:)
Stuur mij ff een mailtje dan....die van jou staat niet in je profiel.

Ik heb een paar weken geleden een FA50/1.7 gekocht, was er iets van 180,- voor kwijt (Franse Ebayer).

Dergelijke prijsverschillen tussen MF en AF zijn normaal. De A50/1.7 is een euro of 70, de A50/1.4 boven de 100 om over de A50/1.2 maar niet te spreken (+/- 400,-).

Toch nog even over Phil Askey's zijn recensie. Hij heeft een topic geopend en legt daarin uit dat hij met name teleurgesteld is over de prestaties van de:

1. 22 bit Analog to Digital converter
2. PRIME Image Processor

Het leuke is dat de bewuste softe jpg's pas tot uiting komen in prints groter dan A3.

Als hij zijn conclusie genuanceerder had gemaakt en de nadruk meer op het A3 verhaal had gelegd dan had het zijn recensie meer onbevooroordeeld gemaakt met als gevolg dat een groep potentiële kopers niet afgeschrikt zouden zijn.

Anderzijds had Pentax dit moeten weten, de K10D had een verkooptopper kunnen worden maar ik ben bang dat een gedeelte nu toch weer verder gaat kijken naar de 30D/D80/D200..

Voor mij is het een reden geworden om nu toch wat langer te wachten op wat meer gebruikerservaringen. Ik schiet gewoon bijna alles in jpg (heb gewoon geen tijd in het converteren van alle raws) maar print anderzijds niet groter dan A3. Af en toe een 50x70 plot is het afgelopen jaar het maximum geweest en dat betrof ook nog eens een crop uit een 6mp foto.

Verder kan je natuurlijk ook alles als jpg+raw wegschrijven zodat je de raws van de mooiste/ leukste foto's kan bewaren.

De DS had ook een jpg probleem en daar heb ik absoluut geen problemen mee ondervonden. Ik heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal dus dat scheelt weer :)

[Voor 43% gewijzigd door Sirius op 17-12-2006 21:59]

• mwolthers
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13-01 00:53
Hey Emiel, ik heb hier twee stuks M50 1.7 liggen en kan er dus wel eentje missen. Mail me eens voor een dealtje op matthijs at wolthers punt net.

• R-P
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:40
-Emiel- schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 17:32:
Maar mediamarkt probeert ook niet perse de goedkoopste te zijn, en 666 is wel even 180 euro onder de huidige goedkoopste aanbieder (in NL)
Is duidelijk, maar ze hebben een (ongeschreven? in ieder geval onderhandelbare) laagste prijsgarantie. Maar dit is wel met winkels 'in de buurt'. Saturn heeft hier een limiet van een straal van 15km of zo voor.

Dat winkels vaak niet meer kunnen concurreren met webshops is een feit... (Desondanks afgelopen week wasmachine&droger van de Makro gekocht: webshop thuis laten bezorgen was 12 euro goedkoper, maar dan geen 5 jaar garantie voor 90 euro, maar voor 200...)
-Emiel- schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 17:32:
Ik denk dat je op een herhaling van de MM-actie, bij hun zelf iig, lang kan wachten, als de prijs inderdaad fout was..Maarja als webshops hem niet eens voor 666 kunnen inkopen ?
Ik denk ook dat ik nog even kan wachten... :( Daarom baal ik wel dat ik niet aan de bestel-optie gedacht heb... Maar de SFXn doet het nog uitstekend... ;)

• -Emiel-
Sirius schreef op zondag 17 december 2006 @ 21:30:
[...]

Stuur mij ff een mailtje dan....die van jou staat niet in je profiel.

Ik heb een paar weken geleden een FA50/1.7 gekocht, was er iets van 180,- voor kwijt (Franse Ebayer).

Dergelijke prijsverschillen tussen MF en AF zijn normaal. De A50/1.7 is een euro of 70, de A50/1.4 boven de 100 om over de A50/1.2 maar niet te spreken (+/- 400,-).
Wat is dan weer het verschil tussen de A50/1.7 en FA50/1.7 ?
Waar staat de FA 'serie' eigenlijk voor?

Hopelijk morgen de M50/F2.0 binnen :)

• Sirius
-Emiel- schreef op maandag 18 december 2006 @ 15:24:
[...]

Wat is dan weer het verschil tussen de A50/1.7 en FA50/1.7 ?
Waar staat de FA 'serie' eigenlijk voor?

Hopelijk morgen de M50/F2.0 binnen :)
A => handmatig scherpstellen
FA => auto focus

• -Emiel-
mwolthers schreef op maandag 18 december 2006 @ 01:01:
Hey Emiel, ik heb hier twee stuks M50 1.7 liggen en kan er dus wel eentje missen. Mail me eens voor een dealtje op matthijs at wolthers punt net.
Ik ga denk ik liever eerst even experimenteren met de 2.0 die morgen komt en zien of het wat voor me is, zo primelens. Misschien later, maar je hoeft em niet voor me te bewaren hoor..:)
A => handmatig scherpstellen
FA => auto focus
en M = ook handmatig scherpstellen..of wat is er daar nog meer handmatig aan? belichting?
verschil A/M ? :)

• immortalsean
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13-01-2017
-Emiel- schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:12:
...
en M = ook handmatig scherpstellen..of wat is er daar nog meer handmatig aan? belichting?
verschil A/M ? :)
de pentax labeling gaat als volgt:
M = alles handmatig
A = Diafragma heeft een auto stand
FA = diafragma en focus gaat automatisch
DA = zelfde als FA maar dan voor cropcamera's

• -Emiel-
Fijn, bedankt voor de opheldering. Als de prime me dus bevalt maar ik er wel weer één (dan nog één, 1.7) wil met autofocus, moet ik dus, als ik het goed begrijp, kijken naar de FA of DA.

• Sirius
-Emiel- schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:11:
Fijn, bedankt voor de opheldering. Als de prime me dus bevalt maar ik er wel weer één (dan nog één, 1.7) wil met autofocus, moet ik dus, als ik het goed begrijp, kijken naar de FA of DA.
De enige autofocus varianten zijn tot op heden de F50/1.7 en de FA50/1.7. Je vindt ze beiden zo af en toe op Ebay.

• joep_k
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09-01 19:47

joep_k

......

Vorige week een K100D gekocht, erg fijne camera. Ik heb er ook een oude pentax lens (75-250mm 3.8-4.5) bij gekocht voor 20€. Leuk om mee te spelen, want die is helemaal handmatig.

Wat ik vreemd vind is:
- Bij een lange sluitertijd hoor je een soort ruis/geluid uit de camera komen. Is dat normaal en waar komt dat door?

-Bij gebruik van de handmatige lens werkt de lichtmeting van de camera niet. Op de lens zelf kan je het diafragma instellen, dus waarom zou de camera niet het licht kunnen meten?

Verder heb ik wel last van enkele hot pixels bij 1sec/iso200. (Bij langere sluitertijden worden het er meer, Bij kortere uiteindelijk 0). Daar ga ik nog even contact over opnemen met de winkel.

hmmm

• Sibren
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 11-06-2021
joep_k schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 13:05:
-Bij gebruik van de handmatige lens werkt de lichtmeting van de camera niet. Op de lens zelf kan je het diafragma instellen, dus waarom zou de camera niet het licht kunnen meten?
Feli met je aankoop, leuke cam indeed :)

Heb je wel in je custom settings aangezet dat je cam de diafragma ring leest/gebruikt. Standaard staat die functie uit dus dan werkt je M lens niet, althans als dat het probleem was.

• joep_k

joep_k

......

sp00f schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 13:59:
[...]

Feli met je aankoop, leuke cam indeed :)

Heb je wel in je custom settings aangezet dat je cam de diafragma ring leest/gebruikt. Standaard staat die functie uit dus dan werkt je M lens niet, althans als dat het probleem was.
Thx voor je reactie, Het probleem is niet dat ik geen foto's kan maken, die custom functies heb ik na een tijdje zoeken gevonden (Ik stond in een foto winkel waar alles analoog gaat. De eigenaar ging me al bijna uitlachen toen ik het niet kon vinden in 'die moeilijke digitale menu's'). :D

Maargoed, het probleem is dus dat ik mij afvraag waarom hij niet automatisch licht meet. Het zou in theorie hetzelfde moeten zijn als dat ik in AV-mode mijn diafragma instel en de camera de sluitertijd aanpast toch?

p.s. op de lens stel ik dan zelf het diafragma in.

hmmm

• Sibren
joep_k schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 14:13:
[...]

Thx voor je reactie, Het probleem is niet dat ik geen foto's kan maken, die custom functies heb ik na een tijdje zoeken gevonden (Ik stond in een foto winkel waar alles analoog gaat. De eigenaar ging me al bijna uitlachen toen ik het niet kon vinden in 'die moeilijke digitale menu's'). :D

Maargoed, het probleem is dus dat ik mij afvraag waarom hij niet automatisch licht meet. Het zou in theorie hetzelfde moeten zijn als dat ik in AV-mode mijn diafragma instel en de camera de sluitertijd aanpast toch?

p.s. op de lens stel ik dan zelf het diafragma in.
Als het goed is kan je alleen je lichtmeting automatisch laten berekenen wanneer je op het AE-L knopje drukt. Als ik het goed heb begrepen dan hè, wij hebben thuis ook de K100D en ook een aantal M lenzen.

En over dat ruis geluid, dat heeft die van ons ook. Zou niet weten waar het vandaan moet komen. Misschien het spiegel mechanisme wat de spiegel wegklapt ofzo?

[Voor 9% gewijzigd door Sibren op 19-12-2006 14:31]

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Het ruis geluid is volgens mij van het SR systeem.
Mijn K10D doet dat ook.

• immortalsean
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13-01-2017
ik heb m'n pentax k10d dan eindelijk binnen, Klik hier ('t is een linkje want ik ben nu ff te lui om te resizen), en het is een mooi apparaat, lekker groot en zwaar, dus dat ligt lekker in de hand.

helaas was m'n lens (de pentax DA16-45, die ik via een andere webshop heb bestelt) niet meer op voorraad, dus ik heb tot na m'n wintersport nog niks aan de camera, maar goed, ik heb 'm nu tenminste :P

en als ik terug ben van wintersport, dan zal m'n lens ook wel ongeveer binnen zijn, ben ik van plan ook echt zinnige bijdragen aan dit subforum te leveren. :P

[Voor 78% gewijzigd door immortalsean op 19-12-2006 16:33]

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:26
i smell pinhole photography :D ....wie heeft er nu nog lenzen nodig tegenwoordig ...pfff :*)

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• -Emiel-
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 15:54:
Het ruis geluid is volgens mij van het SR systeem.
Mijn K10D doet dat ook.
Mijn K100D heeft het ook, vind het wel een 'leuk' geluidje moet ik zeggen. Zou kunnen dat het van het SR systeem is ja, maar als je de SR dan uitzet, zou je het niet moeten horen lijkt me ?
Maar dat is, dacht ik niet het geval. Hoorde gisteren vannacht het geluid wel, terwijl ik de SR uit had, schoot alleen maar vanaf bankjes, brugranden etc (deze gebruikende als statief) en dan wordt volgens de handleiding aangeraden de SR uit te zetten.

Moet eens in de handleiding spitten of ik nog iets bijzonders moet instellen als ik straks met m'n smc Pentax-M 50mm F/2.0 aan de slag ga.

• Sibren
Als dat lensje gebruikt maakt van een diafragma ring dan moet je in je custom settings aanzetten dat die gebruikt wordt. Anders werkt je lens sowieso niet ;) Heb ik zelf ook een tijd mee lopen kutten want die M lenzen wouden maar niet werken :P

• joep_k

joep_k

......

sp00f schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 14:29:
[...]

Als het goed is kan je alleen je lichtmeting automatisch laten berekenen wanneer je op het AE-L knopje drukt.

..
Ja dat met de AE-L knop bedoelde ik, thx

Waar je ook op moet letten met M lenzen is dat de flitser waarschijnlijk maximaal af zal gaan wanneer je die gebruikt.

hmmm

• Sibren
Gewoon niet gebruiken dus :P Of een externe flitser pakken :)

• MonkeySandwich
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 20:46
Ik ga mijn K100D denk ik vandaag bestellen. Maar ik vroeg mij nog even af... "Moet" ik er een garantie verlenging en verzekering bij afsluiten voor 3 jaar? (dit kost me 65 euro extra wat best een redelijke prijs is)

• Sibren
Je "Moet" niks volgens mij, maar stel dat die gejat wordt of je laat hem een keer stuiteren na 2 jaar dan is het, lijkt mij, verdomd makkelijk ;)

• -Emiel-
Tja in huis valt ie geloof ik onder je inboedel, moet je wel kijken of je niet onderverzekerd bent.
Als ik op reis ga bel ik met de verzekering voor een 45dagen geldende reisverzekering.
Alhoewel ik volgend jaar wel naar een andere moet kijken, omdat ik nu een nieuwe lens erbij heb (en vandaag nog een eigenlijk) en die zullen dan niet meeverzekerd kunnen worden. (Dekkingsbedrag te laag).
Maar ja..je moet het zelf weten, ik ben niet iemand die makkelijk dingen kwijtraakt etc.
Heb braaf altijd m'n mobiele telefoon verzekerd, maar ik ga dat nu dus mooi niet meer doen, kost me alleen extra geld en er is me in tien jaar tijd nog niks gebeurd met welke telefoon dan ook.
Camera is natuurlijk wel iets anders..

Door de gestegen waarde van m'n gear door nieuwe aankopen, wil ik binnenkort wel even een telefoontje plegen :) Voor een dekking het hele jaar door.

Iemand tips? Qua verzekeringsmaatschappij?

• MonkeySandwich
Ik heb een doorlopende reisverzekering. En ik zit per 5 januari voor 5 maanden in Finland!

Noooooooooooo! Bestel ik net de camera bij Henk Booms, wordt ik meteen gebeld dat deze dit jaar niet meer geleverd wordt :'(
Dit wordt dus nog snel zoeken naar een andere winkel die hem nog wel heeft voor zo'n mooie prijs.

[Voor 56% gewijzigd door MonkeySandwich op 20-12-2006 12:40]

• simon
digitalstreet, daar ook een topprijs :)

|>

• MonkeySandwich
zeker waar, maar hun extra garantie is duur en er zit dan niet eens een verzekering bij. Hier in de buurt ook al 2 winkels gebeld maar die konden ook al niet op tijd leveren (waarom heb ik niet gewoon een week geleden besteld :P ).

ik denk er nog ff over na

[Voor 5% gewijzigd door MonkeySandwich op 20-12-2006 13:30]

• joep_k

joep_k

......

Ik heb zojuist mijn K100D geruild vanwege hot pixels. Dat was bij topdeals.nl, daar waren er nog genoeg geloof ik.

Wat betreft garantie... daar geloof ik zelf niet in. De winkelier moet gewoon een goed werkend product leveren waarvan je kan verwachten dat het een bepaalde tijd mee gaat (ook al is die tijd langer dan de garantie).
Als je je camera van de eifeltoren afgooit dan lijkt me dat niet onder de verzekering vallen, noch als hij uit de kofferbak van je auto gestolen wordt . Naar mijn mening blijven er erg weinig situaties over waarin extra garantie echt zinvol is.

hmmm

• MonkeySandwich
Ik denk dat ik het maar zonder verzekering bestel. deze kan ik altijd nog via een verzekeringsmaatschappij afsluiten. Is misschien wel iets duurder maar dan ben ik waarschijnlijk wel beter verzekerd.

• MonkeySandwich
Dit haal ik net van DPR
Pentax issues new firmware for six DSLRs
Pentax issues new firmware for six DSLRs. Clearly today is SDHC firmware update day, Pentax has also introduced new firmware for the *ist DS (ver 2.02), *ist DL (ver 1.03), *ist DS2 (ver 1.02), *ist DL (ver 1.02), K100D (ver 1.02) and K110D (ver 1.02). All of these updates simply "improve SDHC support" over previous versions. Currently the new firmware is only available on the Pentax Japan website, we would recommend waiting until the firmware becomes available in your region before attempting to update
offtopic:
oops sorry van de dubbelpost

[Voor 4% gewijzigd door MonkeySandwich op 20-12-2006 15:00]

• -Emiel-
Hmm bij mij is voor zover ik weet de SDHC support al in orde, heb een 4GB Transcend 150x kaartje erin, welke perfect werkt.
Als dat lensje gebruikt maakt van een diafragma ring dan moet je in je custom settings aanzetten dat die gebruikt wordt. Anders werkt je lens sowieso niet Heb ik zelf ook een tijd mee lopen kutten want die M lenzen wouden maar niet werken
Dat had ik al gevonden ja, heb ook een diafragmaring op m'n telelens(je), niet dat ik die vaak gebruik, maar vandaar dat ik die optie al eerder had aangezet. (Nadat ik per ongeluk een keer de ring van de A naar iets anders had verdraait, en de camera daarna weigerde :) )

Lensje binnen, helaas geen achterdop. Nog even achteraan?
Hoe zat dat nou met flitsen en je belichting meten met de M lensjes?

• PvH18
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:58

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

PENTAX overgenomen door HOYA....

Bericht op dp .review .com.

Het nieuwe bedrijf gaat 'Hoya Pentax' heten...

Een traan, en een (hoopvolle) lach:
- Een traantje, omdat Pentax niet meer zelfstandig is.
- Een hoopvolle lach, omdat Pentax als (camera) merk blijft bestaan.

Hoya lijft alles in (medische optiek, lenzen enz.), Pentax blijft de merknaam voor dSLR's, en Tokina (onderdeel van Hoya) gaat de lenzen doen.

Quote (dp .review):
the newly integrated company will continue to make the best possible use of the respective brands of both HOYA and PENTAX.

-Life care area: Combining HOYA’s medical division and PENTAX’s life care division
-Optics area: Combining HOYA’s optics division and PENTAX’s optical components division
-Information technology area: The remaining business after separating HOYA’s optics division from the electro-optics area
-Eye care area: The remaining business after separating HOYA’s medical division from the eye care division
-Imaging systems area: Continuing PENTAX’s imaging systems division
-New areas, other areas: Continuing other existing divisions
-Research and development: Integrating HOYA’s research and development center and PENTAX’s research and development division
/Quote

Ziet er toch nog erg goed uit voor Pentax!

Edit: quote toegevoegd

[Voor 49% gewijzigd door PvH18 op 21-12-2006 19:23]

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

• -Emiel-
Hmm oke apart!

En hoe zou het dan zitten met de samenwerking tussen Samsung en Pentax..
zal deze automatisch overgaan in een soort van...samenwerking tussen Samsung en Hoya ?

Zo is m'n combinatie van Hoya filters op de lenzen van m'n Pentax lang zo slecht niet, past in dit plaatje in ieder geval }:O

Binnenkort gratis Hoya filters bij je Pentax camera/lens/combi? :P
Vind wel dat ze het mogen vieren op de één of andere manier ;)

Anoniem: 47164

Even iets heel anders.
Als ik de K100d wil kopen, welke batterijen adviseren jullie. Op het pentax DP forum wordt vaak gesteld dat je met betere batterijen ook snellere autofocus hebt. Er worden batterijmerken genoemd die ik hier niet ben tegengekomen. Ook oplaadbare cr-3 schijnt erg nuttig te zijn. Iemand een advies ?

• Sirius
Anoniem: 47164 schreef op donderdag 21 december 2006 @ 22:30:
Even iets heel anders.
Als ik de K100d wil kopen, welke batterijen adviseren jullie. Op het pentax DP forum wordt vaak gesteld dat je met betere batterijen ook snellere autofocus hebt. Er worden batterijmerken genoemd die ik hier niet ben tegengekomen. Ook oplaadbare cr-3 schijnt erg nuttig te zijn. Iemand een advies ?
IK heb 2500mah's van de Hema, gaan zo'n 300-500 foto's mee. Met de meegeleverde CR-3V's heb ik zo'n 1200 shots kunnen maken,of dit invloed had op de autofocus durf ik je niet te zeggen aangezien ik geen vergelijkingen heb gemaakt.

De oplaadbare CR-3V variant wordt overigens niet door Pentax aangeraden!

• -Emiel-
Anoniem: 47164 schreef op donderdag 21 december 2006 @ 22:30:
Even iets heel anders.
Ik heb 2 setjes 2800 mAh batterijen van Tinko (Mignon geloof ik) houden het echt láng vol!!
Dacht ik bij accuplus.nl besteld. Zijn paarse batterijen.

En dan nog 3 andere setjes, Power 2000 -> 2700mAh (zwart). En nog 2100 en 2300 mAh, maar die gebruik ik eigenlijk niet zo vaak ;) Want dan zijn die andere meestal al weer opgeladen.
Gekocht voor op vakantie, maar zoveel batterijen bleek niet nodig, laatste 2 setjes zaten bij m'n opladers.

Idd oplaadbare variant CR-3 wordt afgeraden door Pentax!
En die weggooi dingen..als je daar de hele tijd mee aan de slag gaat, wordt behoorlijk prijzig!
Ik heb me er niet aan gewaagd, die oplaadbare..maar div. malen gehoord dat het eigenlijk best kan..

[Voor 26% gewijzigd door -Emiel- op 22-12-2006 12:44]

• Niet online
Wat wordt er hier gedacht van de overname van Hoya?
Zou er meer/beter/goedkoper glas komen voor Pentax? UV-filters in de kit? Zou Tokina zich vanaf nu toespitsen op Pentax K-mount glas?
Of blijft het allemaal hetzelfde.
Ik denk wel dat het goed is voor Pentax, want dit geeft meer garantie voor de continuiteit van het bedrijf, waardoor meer mensen vertrouwen hebben om K-mount glas te kopen.

• simon
Gewoon grotere financiele backing, Pentax sterkere positie, misschien goedkoper glas. Tokina zal gewoon los produceren, naast pentax.

|>

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Er zal bij Pentax Imaging vrijwel niks veranderen
Het bedrijf blijft gewoon opereren zoals het nu ook werkt.
De R&D budgetten zullen nu alleen een heel stuk hoger zijn als voorheen.
Een gevolg hiervan kan zijn dat er sneller en meer inovatieve producten komen van Pentax, en dat is alleen maar toe te juichen.

Deze financiele injectie kan er voor zorgen dat Pentax weer marktaandeel terug kan winnen welke zij in de vorige eeuw zijn verloren.

Ik verwacht niet dat nu ieder Pentax objectief zal worden uitgebracht als Tokina objectief, Pentax heeft haar eigen Optische ontwerpen en dat zullen het ook gewoon blijven.
Ik kan mij niet voorstellen dat bijvoorbeeld de Pentax Limiteds worden uitgebracht onder de Tokina merknaam.
Ook verwacht ik niet dat de Pentax SMC coating nu gebruikt zal worden op Tokina's.

Ik verwacht wel een nauwere samenwerking met Tokina in de ontwikkeling van objectieven, het optische ontwerp voornamelijk, Pentax en Tokina bouwen de objectieven afzonderlijk van elkaar.

Hoe de overname uit zal pakken voor Pentax' DSLR divisie is nog niet echt in te schatten: Hoya is vooral geinteresseerd in Pentax' medische divisie. Logisch, want daar zit veel meer geld dan in consumer producten, Hoya is de grootste optisch glas fabrikant ter wereld, en Pentax heeft daar aardig wat in de melk te brokkelen.

Citaat van Bloomberg (bron):
Sales from the digital camera unit of Pentax is expected to decline to about 40 percent of total sales in three years, from 51 percent this year, Urano said in a Dec. 4 interview. Sales of medical equipment are expected to account for about 30 percent of the total in the same period, rising from 27 percent now, he said.
Hopelijk betreft die decline dan vooral de Optio's, etc., en niet de DSLR's, maar dat zal moeten blijken. Gezien de samenwerking tussen Pentax en Tokina de laatste tijd bij lensontwerp en -productie zou het wel kunnen meevallen, maar Tokina is niet gebonden aan merkeigen mounts.
Het zal me niet verbazen wanneer in 2009 of zo de Pentax DSLR camera divisie zal worden verkocht aan Samsung...

Edit:
Priyantha, ik denk (kan het niet hard maken) dat het glas van zowel Pentax' als Tokina's consumer lenzen nu al van dezelfde band rollen, en dat ook de Tokina's gewoon voorzien zijn van SMC. Alleen zal Tokina 't (nog) geen SMC mogen noemen. En voor Pentax en Hoya kan 't financieel heel interessant zijn om het glas van de Limited Edition lenzen of van de nieuwe DA* lenzen door Hoya te laten fabriceren.
Blijft bij Pentax een prima ontwerp-afdeling die hopelijk nog lang zelfstandig zal zijn, maar op den duur is die kans vrij klein.

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 23-12-2006 00:38]

• MonkeySandwich
Vanaf vandaag hebben jullie er een nieuwe Pentaxxer bij. Ik heb mijn K100D binnen gekregen _/-\o_

Heb er no niet echt serieus foto's mee gemaakt, gewoon een beetje geschoten op mijn familieleden enzo. Maar het bevalt me erg goed en gaat in Finland ook zeker veel gebruikt worden.
Nu nog even kijken of ik nog een uv of polarisatie filter ga halen...

het grootste nadeel tot nu toe: Je blijft maar dingen bij willen kopen :+
Mythrill schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 20:09:
Vanaf vandaag hebben jullie er een nieuwe Pentaxxer bij. Ik heb mijn K100D binnen gekregen _/-\o_

Heb er no niet echt serieus foto's mee gemaakt, gewoon een beetje geschoten op mijn familieleden enzo. Maar het bevalt me erg goed en gaat in Finland ook zeker veel gebruikt worden.
Nu nog even kijken of ik nog een uv of polarisatie filter ga halen...

het grootste nadeel tot nu toe: Je blijft maar dingen bij willen kopen :+
Wen daar maar aan, je body is nog maar het begin.... ;)

Mythrill, Gefeliciteerd! Ik heb z'n voorganger (*ist DS), en volgens mij heb je een prachtig stukje techniek in handen dat ook ergonomisch nog 's heel erg doordacht is. Oftewel, als 'ie goed in je handen ligt ga je er veel plezier aan beleven.

Wat die filters betreft: een UV filter op een DSLR is eigenlijk onzin: het filter voor je sensor filtert meer UV licht dan een gemiddeld voorschroefglaasje. Maar wanneer 't een goed UV filter is kan 't geen kwaad, en is 't vaak een stuk goedkoper dan een protector filter van bv. B+W.

't Enige nut is het beschermen van het front element van je lens, maar onder normale omstandigheden biedt de zonnekap van bv. de 18-55 of 50-200 kitlens voldoende bescherming tegen mechanische beschadiging (op een directe inslag na), en bv. rookaanslag op de frontlens is prima te verwijderen zonder de coating aan te tasten. Dan maakt 't dus niet uit of je 't van het filter of van de frontlens af moet halen.

Een pola is fantastisch, maar die wil je absoluut niet continue voor je lens hebben. Prachtig voor het satureren van luchten en voor het wegnemen van schitteringen, maar 't kost je wel een stop (mocht je zonder nog op 1/60 kunnen fotograferen, wordt 't nu opeens 1/30). Niet handig voor portretten of binnenopnames...

Maar idd, je blijft dingen bij willen kopen... ;)

Anoniem: 172527

Ik ben één van de mensen die het geluk had om de Pentax K10D te mogen kopen/bestellen bij Mediamarkt voor € 666. Helaas zijn er maar weinig camera's uitgeleverd en moet ik wachten tot eind januari (volgens Mediamarkt) tot ie binnenkomt
Ik kon echter niet wachten en heb van de week bij Digitalstreet mijn K10D besteld en vandaag binnengekregen :).
Ik heb hier dan ook nog een aankoopbon van Mediamarkt voor de K10D liggen voor € 666. Mocht er iemand geinteresseerd zijn in de bon, dan kun je mij mailen op digikap@gmail.com
Mijn batterij is aan het opladen en ik kan niet wachten om te beginnen

• -Emiel-
Anoniem: 14829 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 20:50:
Prachtig voor het satureren van luchten en voor het wegnemen van schitteringen, maar 't kost je wel een stop (mocht je zonder nog op 1/60 kunnen fotograferen, wordt 't nu opeens 1/30). Niet handig voor portretten of binnenopnames...
Op de K100D geen probleem. De Shake Reduction laat 1/30e prima toe. Heb zelfs scherpe platen weten te krijgen op 1/8e, oke, dan lukken ze niet allemaal, maar het kan zeker.
1/13 en 1/15 etc is prima scherp, peanuts.

Maar inderdaad, je verlies een stop. Kon je eerst nog op 1/10 wordt het daarna 1/5e ;) En dan wordt het wel heel kritisch, ook met Shake Reduction..

Gefeliciteerd Mythrill.
Welke lens/zen heb je erbij gekocht? Of moet je die nog halen?

Maar inderdaad, je blijft er maar dingen bij kopen. Inmiddels heb ik straks 4 lenzen en 5 filters, maar ik blijf het heerlijk vinden om verder te speuren naar andere lenzen. En moet misschien eigenlijk nog wat cheapy filters voor m'n 50mm prime..maar daar kijk ik nog wel is naar, eerst kijken of ik dat ding wel vaak genoeg ga gebruiken.

Veel fotoplezier iig!

Zelfde geldt voor siepie!
Als ik dat geld nog over had (helaas niet meer:P maarja Sigma 10-20 en wat filters _/-\o_ ) dan had ik zeker interesse gehad! Voor slechts iets minder kocht ik 4 maanden terug m'n K100D...

• simon
Waar heb je die 10-20 gekocht? Ik ga 'm ook halen, maar Konijnenberg heeft 'm niet in voorraad.

|>

• Sirius
Simon schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 08:43:
Waar heb je die 10-20 gekocht? Ik ga 'm ook halen, maar Konijnenberg heeft 'm niet in voorraad.
Gewoon lekker in Duitsland halen. Leukere 3rd party lenzen met Pentax vatting zijn hier haast niet te krijgen. Ik ben voor een DA12-24 aan het kijken, nog steeds net onder de 600 euries bij de Oosterburen, hier een stuk hoger.

Ik ben nog steeds aan het wachten op m'n Tamron 28-75/2.8, begreep maar niet waarom het zo lang duurde maar ik was zo slim om een spatie tussen het BIC nummer te laten :( Op de Nederlandse Ebay ging er van de week trouwens een FA50/1.7 uit.

Verder moet ik mij steeds meer in bedwang houden om de K10D niet gelijk aan te schaffen, had m'n DS een weekje op Marktplaats gezet maar heb deze er weer vanaf gehaald, toch nog maar ff genieten van het compacte formaat :)

@siepie kijk maar uit, voor je het weet krijg je een waarschuwing :)

[Voor 6% gewijzigd door Sirius op 23-12-2006 09:15]

Sirius schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 09:12:
[...]

Gewoon lekker in Duitsland halen. Leukere 3rd party lenzen met Pentax vatting zijn hier haast niet te krijgen. Ik ben voor een DA12-24 aan het kijken, nog steeds net onder de 600 euries bij de Oosterburen, hier een stuk hoger.
Als dat in feite de Tokina 12-24 is, dan zou ik naar die lens gaan kijken ipv de 10-20 van Sigma. Vooornaamste reden: bouw die een stuk beter is :)

Op zoek naar een fotograaf?

• Sirius
neographikal schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 09:13:
[...]

Als dat in feite de Tokina 12-24 is......
Grotendeels wel maar de Pentax variant heeft een andere coating (SMC) en er waren nog wat kleine verschillen in het voordeel van de Pentax :)

Waar ik wel gek van wordt is het aanbod in erg leuke Canon/ Nikon lenzen op bijv. Marktplaats. Op leuk Pentax glas moet je superlang wachten en dan moet je er nog als de kippen bij zijn ook want de verkopers pakken vaak het 1e bod.

Zo baal ik er nog steeds van dat ik de A100/2.8 macro (toen had ik m'n DS nog geen maand) en de A*200/2.8 (scheen achteraf een koopje te zijn) heb 'laten liggen'.

De FA*300/4.5 staat ook nog steeds op m'n verlanglijstje maar van de laatste op Ebay (2125USD 8)7) werd ik nou niet echt vrolijk, vooral niet omdat die lens eerst op Pentax User Classifieds stond en de koper er 900USD(!!) voor wilde hebben. Heeft ie er meer dan het dubbele voor gevangen, gekkenwerk.

• simon
neographikal schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 09:13:
[...]

Als dat in feite de Tokina 12-24 is, dan zou ik naar die lens gaan kijken ipv de 10-20 van Sigma. Vooornaamste reden: bouw die een stuk beter is :)
eh, die tokina bouw is een fikse slag beter dan die sigma bouw, en de pentax bouw is nog beter hoor... de pentax is niet helemaal een tokina, enige gelijke is 't glas.

slecht gelezen

|>

• -Emiel-
Simon schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 08:43:
John De Reuver :)

Sirius schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 09:54:
Grotendeels wel maar de Pentax variant heeft een andere coating (SMC) en er waren nog wat kleine verschillen in het voordeel van de Pentax :)
Van die coating, weet je dat zeker? Mijn vermoeden is dat de Pentax lenzen van Tokina of Samsung/Schneider ook doodgewoon voorzien zijn van SMC, alleen mogen ze 't niet zo noemen omdat SMC (c) Pentax is...

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Ik denk het niet Afterlife.
Ik denk toch dat de Tokina's haar eigen coatings gebruikt.
Dat Samsung de zelfde coating gebruikt zou ik nog net in kunnen komen, maar dat van Tokina zeker niet.
De Pentax uitvoering van de 10-17 en de 12-24 is ook echt een stukje beter als de Tokina variant.

• MonkeySandwich
Ik heb de 18-55 kitlens. Voor mij nog ruim voldoende als beginnend hobby fotograaf ;)

De reden om te kijken naar een pola is dat ik 5 maanden in Finland ga wonen & studeren. Ik zit dus (hopelijk en waarschijnlijk) in een dik pak sneeuw en kreeg in het D40 topic al het advies om een polarisatie filter te kopen. En dat je die er vaak af draait kan ik begrijpen, wie loopt er nou altijd met een zonnebril op 8)

[Voor 12% gewijzigd door MonkeySandwich op 23-12-2006 18:31]

• -Emiel-
Ja ik zou er wel eentje kopen ja..
Niet een te dure misschien, je schroeft em toch op de kitlens..

Aan de andere kant, volgens mij heeft de kitlens van Pentax een52mm filtermaat..Een goed filter daarvoor zal wel niet zo prijzig zijn als een 77mm filter ;) (Die ik dus laatst 'moest' kopen)

• MonkeySandwich
idd een 52 mm lens. Ik bestel dit weekend nog wel een Hoya Circular Polarizer Filter 52mm (kost 58,- ) Of is dit eigenlijk al te veel van het goede, ik zag ook een Hama voor iets minder dan de helft namelijk... dat filter gedoe ben ik nog niet helemaal uit wat er nou goed is en wat niet :P (behalve dan dat ik Tiffen moet laten liggen)

• Mei
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-08-2020
Die Hoya is ongetwijfeld beter. Hama is volgens mij zo'n merk dat overal een beetje aandeel wil hebben (Sweex op fotografiegebied zegmaar)

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:56

breinonline

Are you afraid to be known?

Mythrill schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 19:54:
idd een 52 mm lens. Ik bestel dit weekend nog wel een Hoya Circular Polarizer Filter 52mm (kost 58,- ) Of is dit eigenlijk al te veel van het goede, ik zag ook een Hama voor iets minder dan de helft namelijk... dat filter gedoe ben ik nog niet helemaal uit wat er nou goed is en wat niet :P (behalve dan dat ik Tiffen moet laten liggen)
Die Hama moet je ook laten liggen. Al is het een eenvoudige kitlens, met veel sneeuw en laagstaande zon wil je niet continue flares hebben. Een goed filter heeft daar minder last van dan zo'n goedkope. Er zijn wel topics over te vinden. Een recente. :)

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Sirius schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:35:
[...]

IK heb 2500mah's van de Hema, gaan zo'n 300-500 foto's mee. Met de meegeleverde CR-3V's heb ik zo'n 1200 shots kunnen maken,of dit invloed had op de autofocus durf ik je niet te zeggen aangezien ik geen vergelijkingen heb gemaakt.

De oplaadbare CR-3V variant wordt overigens niet door Pentax aangeraden!
Sirius, het feit dat je bij de 1200 platen geen ervaring hebt meegenomen dat AF sneller was dan met de hema oplaadbare dingen zegt mij genoeg. Daarin zal dus niet veel zitten.
Wat betreft die oplaadbare lithiums, op de DPreview site zijn er al mensen die zeggen de oplaadbare te gebruiken. Zonder problemen.

Ik ben trouwens achter de naam van die batterijen waar die Amerikanen zo'n hoge pet van op hebben: Eneloop van Sanyo. Die dingen schijnen niet leeg te lopen, houden heel gelijkmatig spanning. Maar ze gaa nmaar tot 2000 mah.

Ander puntje: ik wil de 100d ook gebruiken in sporthallen. Bv tijdens turnwedstrijden (dochters), zaalvoetbal etc... Is de K100d daarvoor geschikt genoeg ? Qua snelheid (beperkt met raw in ieder geval) ? Werkt WB hier wel goed, zodat RAW kan worden overgeslagen (meer snelheid met jpeg) ? Hoe zit het met autofocus in die situaties ?

lock

Mythrill schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 19:54:
Ietsje genuanceerder: Tiffen maakt goede en minder goede filters. De goedkope filters die Konijnenberg iedereen probeert aan te smeren zijn niet van topkwaliteit (vergelijkbaar met Hama, etc), maar de duurdere jongens kunnen zich goed meten met B+W en Hoya. Maar ja, dan zitten ze ook meteen in dezelfde prijsklasse...

• Sirius
Anoniem: 47164 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 20:11:
[...]

Sirius, het feit dat je bij de 1200 platen geen ervaring hebt meegenomen dat AF sneller was dan met de hema oplaadbare dingen zegt mij genoeg. Daarin zal dus niet veel zitten.
Wat betreft die oplaadbare lithiums, op de DPreview site zijn er al mensen die zeggen de oplaadbare te gebruiken. Zonder problemen.

lock
Ik was mij er toen ook niet eens van bewust dat er evt. verschil met AA's was, pas later las ik dat op DPreview maar toen waren ze al op :)

Een tijdje terug wilde ik wat 2700mah's van Vapextech nemen maar ik hou het toch maar bij die van de Hema. De 2300mah variant is overigens een drama, de 2500's gaan vele malen langer mee.

[Voor 14% gewijzigd door Sirius op 23-12-2006 20:45]

• -Emiel-
Zoek anders eens via Google op hele honderd tallen mAh's.
Zodoende heb ik 2800 mAh's Tinko's gevonden (zoals gezegd, volgens mij Mignon..weet niet wat het verschil is, ben geen batterijen specialist...maar ze gaan LANG mee!)
Als het goed is kan je ook 3200 mAh AA's vinden (en geen 2900,3000,3100) maar die werden met te duur (in Italië toen gevonden, plus taal :| ) maar 2800 volstaat prima..en ze gaan een stuk langer mee dan de 2100 en 2300 mAh batterijen die ik ook heb..Heb 2 setjes 2800.
Vooornaamste reden: bouw die een stuk beter is
Ik vind de bouw van de Sigma 10-20 ook best wel oke eigenlijk, misschien omdat m'n enige voorgaande ervaringen met een Sigma 17-70 en 70-300 APO zijn..en jij hebt ervaring met wat meer...classy lensjes :) Maar die 10-20 steekt qua bouw wel wat uit boven de 17-70 (en 70-300 natuurlijk ook..maar die is al weer een stuk..cheaper dan de 17-70)

• Sirius
Ik heb de 17-70 even gehad en die vond ik prima qua bouw dus als de 10-20 daar iets boven uitsteekt dan heb je niks om te klagen :)

Normaal schiet ik alles op jpg maar sinds gister ben ik raw eens wat intensiever gaan testen en vooral de snelheid met het omzetten naar jpg's.

Gebruikt heb ik Photoshop, Silkypix en Lightroom waarbij Silkypix het fijnste werkte en Lightroom ontzettend log aanvoelde (Pentium IV 2.8 2gb DDR400) en m.i. een wat vreemde interface heeft.

Ondanks dat ik dezelfde kleurprofielen in Photoshop en m'n monitor heb vond ik Photoshop het minst betrouwbaar qua preview (met name het sharpenen) en uiteindelijk resultaat.

Het gratis Pixmantec RawShooter Essentials 2006 is nog steeds te downloaden, en doet 't zelfs prima op een Tualatin Celeron @ 1430MHz met 768MB geheugen. Absoluut niet log of met een onbetrouwbare preview.

Er wordt echter niet meer aan doorontwikkeld sinds Pixmantec is overgenomen door Adobe.

• Mei
Weet iemand of er al meer (prijzen enzo) bekend is van de in maart uit te komen DA* lenzen van Pentax? Ik vind de 50-135 opzich wel interessant, maar het hangt natuurlijk helemaal van de prijs af of ik hem neem. De reden dat ik nu al vraag is dat ik in februari naar Berlijn ga en voor die tijd een nieuwe lens wil.

Die 50-135 lijkt idd heel erg interessant, maar ik verwacht niet dat die in februari al verkrijgbaar zal zijn. En qua prijs denk ik dat de DA* lenzen in de buurt van de Canon L lenzen zullen liggen, dus vanaf 600 Euro of zo...

Een echt alternatief voor 50-135 ken ik niet, maar je zou 's naar de 50-200 kunnen kijken (voelt net zo goedkoop aan als 'ie is, maar optisch is er niks mis mee) of de Sigma 28-135, alleen is die laatste niet terug te vinden op de Sigma site en vervangen door een 24-135.

Ik denk dat de DA* 50-135 zowel optisch als mechanisch een lange neus gaat maken naar die 2 lenzen die ik noemde, maar ja. Dan moet je wachten tot maart en diep in de buidel tasten...

• Mei
Kijk, ik hoef die DA* (als ik hem wil) niet voor maart te hebben, maar ik wil toch voor mezelf een beetje duidelijk hebben welke lenzen in ongeveer wil hebben om het bereik compleet te maken. Ik kan nu wel een 28-135 kopen, maar als ik er later nog een 70-210 bij neem, dan had ik ipv de 28-135 beter een 17-70 kunnen nemen. Ik zit echt heel erg te twijfelen. Bijvoorbeel 580 Euri uitgeven voor een 50-150 2.8? Of het maar wat goedkoper houden en een 70-300 APO nemen.

• Sirius
Mei schreef op zondag 24 december 2006 @ 16:53:
De reden dat ik nu al vraag is dat ik in februari naar Berlijn ga en voor die tijd een nieuwe lens wil.
Je moet je eerst afvragen wat je favoriete bereik gaat worden, uit je post begrijp ik de 50-135. Als ik jou was zou ik voor de Pentax F70-210 gaan, deze na je trip doorverkopen (behoudt zijn waarde behoorlijk) en daarna voor een andere leuke lens gaan.

De Tamron 24-135 is ook een erg goede keuze (Ebay +/- 250-280,-) en de Samsung variant van de DA50-200 heeft de beste prijs /kwaliteit verhouding (+/- 150,-).

[Voor 12% gewijzigd door Sirius op 25-12-2006 00:37]

Sirius schreef op maandag 25 december 2006 @ 00:31:
[...]
en de Samsung variant van de DA50-200 heeft de beste prijs /kwaliteit verhouding (+/- 150,-).
Dat dacht ik ook. Dus toen ik het ding kon bestellen voor 160,- heb ik dat meteen gedaan. Nu de camera nog....K10...k100...k10...k100
8)7

• Sirius
Eigenlijk onbegrijpelijk dat zo weinig mensen die Samsung hebben. Ik wacht gerust ook even op de Samsung versie van de K10D.

Ah je wilt ze graag allebei? ;)

• Mei
Sirius schreef op maandag 25 december 2006 @ 00:31:
[...]

Je moet je eerst afvragen wat je favoriete bereik gaat worden, uit je post begrijp ik de 50-135. Als ik jou was zou ik voor de Pentax F70-210 gaan, deze na je trip doorverkopen (behoudt zijn waarde behoorlijk) en daarna voor een andere leuke lens gaan.

De Tamron 24-135 is ook een erg goede keuze (Ebay +/- 250-280,-) en de Samsung variant van de DA50-200 heeft de beste prijs /kwaliteit verhouding (+/- 150,-).
Voor Berlijn is 50-135 erg onhandig volgens mij, maar een 17-50 (die daar dus naadloos op aansluit) is juist perfect.

edit:

Wat ik dus eigenlijk zoek is een tweetal lenzen die in groothoek en tele toch een fatsoenlijk bereik bedekken (zo van 17 tot 150 mm ongeveer). Ik zat te denken aan een 17-50 en de Pentax 50-135 of de Sigma 50-150, maar de eerste wordt waarschijnlijk nogal duur en de tweede is er niet in Pentaxmount. Hebben jullie tips?

[Voor 20% gewijzigd door Mei op 25-12-2006 11:37]

• Sirius
Mei schreef op maandag 25 december 2006 @ 10:13:
[...]

edit:

Wat ik dus eigenlijk zoek is een tweetal lenzen die in groothoek en tele toch een fatsoenlijk bereik bedekken (zo van 17 tot 150 mm ongeveer). Ik zat te denken aan een 17-50 en de Pentax 50-135 of de Sigma 50-150, maar de eerste wordt waarschijnlijk nogal duur en de tweede is er niet in Pentaxmount. Hebben jullie tips?
Ik weet niet wat je budget is maar hier heb je er een paar:

Pentax DA16-45 + Pentax DA50-200 (of de goedkopere Samsung versie)
Sigma 17-70 + Pentax F70-210/4.0-5.6 (Ebay/ Marktplaats) of ook de DA50-200.

Of, als 't budget het toelaat en je tot maart kunt wachten:
De DA* 16-50 f/2.8 en DA* 50-135 f/2.8.

Ik ben al aan het sparen... ;)

Sirius schreef op maandag 25 december 2006 @ 01:15:
Eigenlijk onbegrijpelijk dat zo weinig mensen die Samsung hebben.
Dat is zeker een alternatief, maar ik krijg zo donkerbruin gevoel dat Samsung de intro ervan het komende half jaar niet van de grond krijgt. Allereerst schijnen ze in Korea nog niet eens normaal verkrijgbaar te zijn. Wel is er een eerste batch van een paar honderd stuks ontvangen maar nog steeds hoor ik geen geluiden dat het gewoon te koop is.
Ten tweede verwacht ik heel snel een firmware update voor de K10d omdat net als bij de D200 een vertical banding probleem de kop is opgestoken. Verder komen er erg veel apparaten terug met defecte flitsers ( Bron Pentax USA), waardoor wachttijden voor reparaties flink oplopen. Dat doet mij vermoeden dat Samsung geen haast zal hebben. Of mischien wel, mag Samsung niet al teveel haast hebben. Vanuit een marketing perspectief zou het voor Pentax niet best zijn als ineens de Samsung versie ruim voorradig zou zijn...en Pentacx grote moeite heeft om zuivere versies opde markt te brengen (zo eentje die Phil Askey blijkbaar wel had)
Wat mijn dubbele keus betreft 8)7 8)7 , da's pure onwetendheid. Ik heb de K10d nog niet eens goed in mijn hand gehad en ik koop niks zonder het gevoeld te hebben. Ik hoorde dat de Mediamarkt bij mij in de stad er nu eentje heeft staan, dus ik ga deze week eens 'voelen'. Bij de combimarkt staat een K100d, ga ik die ook eens voelen. Mar mijn gveoel zegt dat ik de K10d ( of de Samsung versie ) moet nemen, want ik ben wel iemand die het leuk vindt om van alles en nog wat uit te proberen. Tuurlijk, het prijs verschil is groot. Maar mijn analoge Canon SLR heb ik ook 10 jaar gedaan, en nu ligt het ding bij mijn schoonmoeder. Als ik nu de k10d koop, dan is dat de camera voor de komende jaren. En dan is het prijsverschil per jaar ook weer geen drama.

Verder ben ik ook op zoek naar de 17-70 sigma, maar daar moet je zo ongeveer een moord voor doen >:) Op het duitse forum van digitalfotonetz is deze vergeleken met de kitlens, en alhoewel hij wel beter is, kan ik mij voorstellen dat ik wacht op de nieuwe 16-50 van Pentax ( prijs ??) en voorlopig met de kitlens ga schieten ( en de 50-200 als die binnen is)..

lock

• Sirius
Anoniem: 14829 schreef op maandag 25 december 2006 @ 15:00:

Ik denk dat ik het enkel bij de 50-135 ga houden aangezien ik de Tamron 28-75/2.8 heb en daaronder de DA12-24 wil hebben al is de 16-50 een leuke lens om mee te nemen :)

Verder ben ik eerder benieuwd wat Sigma van plan is met het USM gebeuren, ik wil al tijden de 70-200 hebben en had al wat spijt dat ik deze niet een paar maanden geleden voor $699 in Amerika had gekocht.

Nu ben ik weer wat blijer want het lijkt mij niet meer dan logisch dat Sigma er wel aan moet geloven want de K10D loopt denk ik best aardig.

@lock:

Toch Marktplaats beter in de gaten houden, een paar weken geleden had ik die van mij te koop staan ;)

• shag-me
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12-01 11:50

shag-me

-n0n3-

Ik ben nog opzoek naar een Adapter, voor mn K100D, zodat ik Contax/Yashica lenzen kan gebruiken... Weet iemand of zoiets bestaat?

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

Sirius schreef op maandag 25 december 2006 @ 20:52:
[...]

@lock:

Toch Marktplaats beter in de gaten houden, een paar weken geleden had ik die van mij te koop staan ;)
Lekker zeg :( :(
Maar ach, een paar weken geleden was ik nog niet zover dat ik die sigma wilde hebben, denk ik. Anders had ik je wel gevonden. Maar nu heb je dus geen heb je alleen nog een 28 mm in de Tamron! Is dat waarom je van de Sigma bent afgestapt ? De Tamron, en de overlap met de Sigma? Je mist met die mooie primeshet breedbeeldje niet echt ?

lock

• Sirius
Anoniem: 47164 schreef op maandag 25 december 2006 @ 22:55:
[...]

Maar nu heb je dus geen heb je alleen nog een 28 mm in de Tamron! Is dat waarom je van de Sigma bent afgestapt ? De Tamron, en de overlap met de Sigma? Je mist met die mooie primeshet breedbeeldje niet echt ?

lock
Zal je net zien :)

Nope, voor het groothoek gebeuren wil ik de DA12-24/4.0 van Pentax. De Tamron wilde ik ook al tot ik de Sigma op Marktplaats tegenkwam en benieuwd was naar de kwaliteit ervan. Hij voldeed prima ware het niet dat ik wat lichtsterkers wilde en wat meer groothoek dus dan maar 2 losse lenzen aangezien er geen 12-75/2.8 bestaat :)

Qua primes moet ik zeggen dat ik tot nu toe in 99% van de gevallen de FA35/2.0 gebruik, wat een toplens is dat zeg!

• Mei
Sirius schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:04:
[...]

Ik weet niet wat je budget is maar hier heb je er een paar:

Pentax DA16-45 + Pentax DA50-200 (of de goedkopere Samsung versie)
Sigma 17-70 + Pentax F70-210/4.0-5.6 (Ebay/ Marktplaats) of ook de DA50-200.
Ik zoek denk ik toch lenzen die wat lichtsterker zijn.
Anoniem: 14829 schreef op maandag 25 december 2006 @ 15:00:

Twee DA*'s wordt wel erg prijzig :( Verder zijn er genoeg alternatieven voor de 16-50 DA*, dus daar persé op wachten...

De Sigma 18-50 is opzich ook wel leuk. €380 bij Konijn, €500 bij Boom (die laatste is gewoon gestoord zo :P ). Aan de andere kant lijkt de Tamron 28-75 mij een erg handig bereik hebben, maar dan mis je weer groothoek.

• Sirius
Mei schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 12:31:
[...]

Ik zoek denk ik toch lenzen die wat lichtsterker zijn.

[...]

De Sigma 18-50 is opzich ook wel leuk. €380 bij Konijn, €500 bij Boom (die laatste is gewoon gestoord zo :P ). Aan de andere kant lijkt de Tamron 28-75 mij een erg handig bereik hebben, maar dan mis je weer groothoek.
De Tamron is een erg goede lens, zeker voor het geld. Overigens wel moeilijk verkrijgbaar in Nederland dus zal je in Duitsland moeten kijken (rond de 300,-).

Verder moet je je afvragen hoeveel je de groothoek nodig zal hebben want de enige 'lichtsterke' variant is de DA12-24.

• memoryandfate
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Op dit forum zit ik al weer een tijdje mee te lezen, vooral in de hoop op pentax k10d user reports, maar ze laten toch een beetje op zich wachten. Hier dan uiteindelijk maar een soort eigen ;).
De K10d lijkt nu overal langzaam op voorraad te raken, en ik heb 'm nu ook zelf een dagje uit mogen proberen. Nee, niet gekocht, mocht m van een hele relaxte camera winkel lenen met kerst om eens goed te testen. Ik heb nog steeds niet besloten tussen de Pentax K10d en de Canon eos 400d. Als het zo nauw ligt zal er vast geen slechte keus bijzitten ;). Helaas kreeg ik geen oplader mee en was de volle akku al na 200 fotos leeg. Wat opzich niet zo erg was als ik dat van te voren geweten had. Hij gaf namelijk de hele tijd vol aan, toen ineens nog maar 1 streepje en na nog 1 minuut was hij volledig leeg. Jammer. Verdere indruk: erg mooie camera, stevig en goede grip. Wel een joekel vergeleken met de canon en eerdere pentaxen. Ook erg snel. Ik heb mijn oude lenzen erop uitgeprobeerd (oa pentax A 50mm f1.4 en pentax A 70-210 f4.) Werkt opzich perfect hoewel dat handmatig focussen nu nog onhandiger is dan op mn Me super bij gebrek aan split screen. Anyway,
Waar ik vooral mee zit is al die extra mogelijkheden op de camera, het is allemaal erg mooi enzo. Zo heeft de k10d voor allerlei dingen een eigen knopje terwijl er bij de 400d daarvoor het menu geopend moet worden. Maar ik vraag me meer af of ik dat allemaal ga gebruiken. Ik heb nu de Me Super en daar kan ik de sluitertijd en diafragma op instellen, en dat vind ik eigenlijk wel genoeg. Geen idee waar ik iso priority modes voor nodig heb. Misschien ben ik gewoon nog te amateur om het nut daarvan in te zien ;).
Waar mijn beslissing uiteindelijk van gaat afhangen is denk ik lenzen. De Pentax is wat beter gebouwd met wat meer functies, de canon heeft een betere beeldkwaliteit en is goedkoper. Opzich maakt het me allemaal niet heel veel uit, maar met welke camera kan ik straks een leuke complete set hebben? Bij de pentax heb ik mijn toffe oude lenzen, oa die 50mm 1.4 lens is erg leuk. De canon heeft weer een groter lenzen aanbod. Wat ik in ieder geval belangrijk vind is een autofocus portret/macro lens. Ik vroeg mij af, heeft pentax daar iets moois voor? Als standaard lens zat ik (ook al) te denken aan de sigma 17-70...

Als mensen test fotos willen zien, ik heb er een paar op mn flickr account gezet. Volledige resolutie en niet geshopt. Een foto met de oude 50 mm lens hier:
http://www.flickr.com/photos/dieters/332279020/
En daarna komen nog 2 fotos die een kitlens 1600 iso battle tussen de canon en pentax moet voorstellen.

Een heel verhaal, ik weet ook niet wat jullie er mee moeten. Maar ik blijf hier dus nog even rondhangen tot ik mijn besluit genomen heb ;). (en daarna waarschijnlijk ook nog wel). Als iemand nog ideeen / suggesties / overpeinzingen heeft wat betreft deze moeilijke beslissing hoor ik het natuurlijk graag.

Anoniem: 202172

Ik heb sinds een week de Pentax K10d. De bouwkwaliteit is uitstekend, lekker robuust en stabiel in de hand. Commentaar kan zijn dat de body wat aan de zware kant is, maar dat is voor mij een voordeel, je hebt wel wat in je hand. Ik kan niet anders zeggen dat de beeldkwaliteit werkelijk top is. De autofocus is snel genoeg, en mits je hem op centerpunt focus hebt staan (waar die van mij niet meer af komt) werkt ie goed. Verder zijn de kleuren fantastisch, de diepte in de foto's is echt schitterend. De flitser werkt trouwens ook prima.

Verder kan ik er niet echt een review over schrijven aangezien ik nog geen relevante ervaring heb met ander (D)SLR. Ik schiet wel eens met een Canon 350D, maar deze camera is stukken beter. De ergonomie (ligt goed in de hand en diafragma en sluitertijd draaiknop), de Auto ISO, shakereduction en de beeldkwaliteit zijn dan voor mij ook de punten geweest om van de Canon 400d af te zien.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Verder wil ik er nog aan toevoegen dat de review van Phil op DPreview misschien wat tegen lijkt te vallen, beeldkwaliteit krijgt een 7.5, maar ik kan je mededelen dat als je beelden gaat vergelijken met de competitie (400d, Nikon D80, Sony A100) dat de Pentax er als beste uitkomt, maar dat blijft een kwestie van smaak.. De Pentax K10d is een échte camera voor mensen die fotografie écht leuk vinden en niet een camera waarbij alles voor je gedaan wordt.

memoryandfate schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:31:
Wel een joekel vergeleken met de canon en eerdere pentaxen. Ook erg snel. Ik heb mijn oude lenzen erop uitgeprobeerd (oa pentax A 50mm f1.4 en pentax A 70-210 f4.) Werkt opzich perfect hoewel dat handmatig focussen nu nog onhandiger is dan op mn Me super bij gebrek aan split screen.
KatzEye heeft al prima split prisma/microprisma matglazen voor de *ist D, DS, DS2, DL en de K100D. Ik denk dat ze binnenkort ook wel met een K10D versie komen.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Is het jullie al opgevallen dat de startpost vernieuwd is ? ;)
Nieuwe informatie toegevoegd, nieuwe banner enzo :+

Anoniem: 154625

Mooi gedaan Priyantha.
Handig al de info erbij.

• MacroTough
  • Laatst online: 04-10-2021
Klik op de onderstaande foto voor een greep uit m'n Barcelona foto's.

http://www.everybodylovesden.net/barcelona/images/20061217imgp0438-540.jpg

Dit was de vuurdoop van m'n K10D, er zitten ook wat foto's tussen van m'n K100D.

• Mei
memoryandfate schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:31:
Op dit forum zit ik al weer een tijdje mee te lezen, vooral in de hoop op pentax k10d user reports, maar ze laten toch een beetje op zich wachten. Hier dan uiteindelijk maar een soort eigen ;).
De K10d lijkt nu overal langzaam op voorraad te raken, en ik heb 'm nu ook zelf een dagje uit mogen proberen. Nee, niet gekocht, mocht m van een hele relaxte camera winkel lenen met kerst om eens goed te testen. Ik heb nog steeds niet besloten tussen de Pentax K10d en de Canon eos 400d. Als het zo nauw ligt zal er vast geen slechte keus bijzitten ;).
De K10D staat qua klasse wel even een (paar) stapje(s) boven de 400D hoor. De K100D is ongeveer de 400D tegenhanger , samen met de D80 van Nikon. De K10D, D200 (Nikon) en 30D (Canon) vormen samen weer een eigen klasse.

Marco, wat schiet je eigenlijk ? Jpeg of RAW ? Heb je de fotos nog bewerkt ?

Je hebt de kleurige opgezocht, zeg. Wat een aparte huizen staan daar. Moet er toch eens naartoe. Het is natuurlijk lastig kijken op een scherm met een beperkte resolutie maar voor zover ik het kan zien is er bijzonder weinig mis met de ze camara Heb je de kleuren, contrast en scherpte wat opgepiept, of en schiet je in Bright mode ?

Dan heb ik nog twee vragen aan je. Je hebt met de K100d ook ervaring. Is deze voldoende om wat incidentele sportfotos indoor te maken ? Het gaat er mij om dat de snelheid van de camera niet te veel tegenvalt.
Verder een vraagje over de Sigma flitser. Gebruik je die veel ? Kom de pentax 360 veel tekort ? Is de sigma flitser ook volledig compatible ?

• MonkeySandwich
Nou de eerste 162 foto's zijn gemaakt. Bijna alles kunnen weggooien :P In het begin uiteraard veel foto's gemaakt om met de instellingen te spelen. Zondag hadden we bij familie onze eerste kerst vreet partij alleen hebben ze daar nog al veel ramen in huis en ik was zonder flitser bezig. En dan kon mijn familie ook nog niet eens stil zitten. Bijna alle foto's waren bewogen (soms door mij, meestal het onderwerp).
1e kerstaf hadden we hier thuis familie over de vloer met kleine kids en heb ik deze dag maar met flitser gewerkt. Hier zaten wel een paar "goeie" foto's tussen. Ik vind ze alleen niet echt testcase waardig. Maar wederom wel weer lekker met de camera kunnen spelen. Er zit in ieder geval een stijgende lijn in de foto's.

De grootste toevalstreffer van de kerstdagen:
http://img185.imageshack.us/img185/7498/imgp0136600iu7.th.jpg
foto gemaakt terwijl ik naast haar stond zonder door de zoeker te kijken. Enige bewerking die ik aan deze foto heb gedaan zijn levels aanpassen en resizen naar 600 pixels.

[Voor 8% gewijzigd door MonkeySandwich op 27-12-2006 12:00]

• Mei
Sirius schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:02:
[...]

De Tamron is een erg goede lens, zeker voor het geld. Overigens wel moeilijk verkrijgbaar in Nederland dus zal je in Duitsland moeten kijken (rond de 300,-).

Verder moet je je afvragen hoeveel je de groothoek nodig zal hebben want de enige 'lichtsterke' variant is de DA12-24.
Dat vraag ik me inderdaad af ja. Momenteel heb ik alleen mijn 18-55 kitlens, maar met de Tamron mis je wel even 10mm.

Hij is trouwens 340 bij Konijn. Je kan wel in DE gaan kijken, maar dan zit je weer met vervoers/verzendkosten en garantie.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee