Ik schiet alleen maar RAW, maar dat deed ik ook al met m'n DS. Het geeft sowieso veel meer bewerkingsvrijheid en vaak kun je highlights nog iets terugtrekken.
Je hebt de kleurige opgezocht, zeg. Wat een aparte huizen staan daar. Moet er toch eens naartoe. Het is natuurlijk lastig kijken op een scherm met een beperkte resolutie maar voor zover ik het kan zien is er bijzonder weinig mis met de ze camara Heb je de kleuren, contrast en scherpte wat opgepiept, of en schiet je in Bright mode ?
Een laagstaande zon en helder weer zorgen voor mooie volle kleuren en een hoop contrast. Ik denk dat ik het weer mee had

.
Ik gebruik ACR van CS2 en m'n RAW workflow ziet er ongeveer als volgt uit:
1. Als eerste trek ik binnen ACR zonodig de foto recht. En als ik ooit iets crop doe ik dat ook al binnen ACR.
2. Dit zijn m'n standaard settings onder adjust:
- White Balance: Meestal as shot, maar in moeilijke gevallen de druppelaar en dan een kleine aanpassing naar smaak.
- Exposure: veelal een tikje terug (om zoveel mogelijk van de highlights terug te winnen).
- Shadows: 0.
- Brightness: standaard 50 en omhoog om het verlies van de omlaag getrokken exposure terug te winnen.
- Contrast: 0
- Saturation: 0
3. Vervolgens trek ik met Curves het histogram verder open.
4. Open de foto in Photoshop in 16-bits met de grootte die ik de foto ongeveer wil hebben.
5. In Photoshop resizen naar uiteindelijke formaat(bi-cubic). Eventuele sensor-stof werken.
6. Smart Sharpen: Al naar gelang de grootte van de foto, de gebruikte lens en smaak. Voor de 800 breed plaatjes in m'n webgallery gebruik ik meestal 90%/0.2pixel of lager.
Dan heb ik nog twee vragen aan je. Je hebt met de K100d ook ervaring. Is deze voldoende om wat incidentele sportfotos indoor te maken ? Het gaat er mij om dat de snelheid van de camera niet te veel tegenvalt.
Verder een vraagje over de Sigma flitser. Gebruik je die veel ? Kom de pentax 360 veel tekort ? Is de sigma flitser ook volledig compatible ?
Antwoord op je eerste vraag: Ja tuurlijk, mits je weet waar je mee bezig bent. Verwacht geen D2H met een spervuur van foto's, maar als je kan anticiperen maakt de camera de foto precies op het moment dat jij 'm wilt nemen.
Met de werking Sigma flitser is niks mis, hij moet alleen wel gerechipped worden voor de K100D. Ik heb de 360 gekocht toen de Sigma terug moest voor het rechippen. De Sigma en Pentax kunnen elkaar ook prima aansturen als master/slave.
Alleen de bouwkwaliteit van de Sigma is een stuk minder dan die van de Pentax. De Sigma kraakt een beetje en het batterijdeurtje voelt wat gammelig. Ook is de sluiting van de voet op de camera minder sjiek dan die van de Pentax. In dit geval is het zo, je krijgt waar je voor betaalt.