Toon posts:

Het grote Pentax dSLR topic OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 15.156 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 47164

Mythrill schreef op woensdag 27 december 2006 @ 11:56:
De grootste toevalstreffer van de kerstdagen:
[afbeelding]
foto gemaakt terwijl ik naast haar stond zonder door de zoeker te kijken.
Het is dat deze jongedame blauw/groene ogen heeft, want dat 'rasterwerk heeft de mijne met bruine ogen ook !
Laat eens weten wat je leert. Als je van een P&S of prosumer komt, dan denk ik dat je wel dat effect van 'waarom is niet alles scherp' zult hebben gehad. Of niet ?
Ik vraag je dit vooral omdat ik de afgelopen jaren ook een prosumer heb gebruikt. Alhoewel ik daarvoor wel spiegelreflex hebt gebruikt....

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Mei schreef op woensdag 27 december 2006 @ 12:17:
[...]

Dat vraag ik me inderdaad af ja. Momenteel heb ik alleen mijn 18-55 kitlens, maar met de Tamron mis je wel even 10mm.

Hij is trouwens 340 bij Konijn. Je kan wel in DE gaan kijken, maar dan zit je weer met vervoers/verzendkosten en garantie.
Vergeet niet dat Konijnenberg 'em niet op voorraad heeft en dat zal de komende maanden nog wel zo blijven want het is al tijden zo :)

Vervoerskosten vanuit Duitsland vallen op zich wel mee hoor en over garantie zou ik mij maar niet al teveel zorgen maken.

Die van mij had ik overigens op Ebay gekocht en incl. verzendkosten was ik zo'n 250,- kwijt.

Probeer eens een paar dagen enkel op 28-55mm te schieten, kan je kijken of je je groothoek echt mist. Trouwens, je kitlens kan je voor die paar groothoekshots toch ook meenemen? Zo'n slechte lens is het ook weer niet :)

[Voor 24% gewijzigd door Sirius op 27-12-2006 12:49]

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Mei schreef op woensdag 27 december 2006 @ 12:17:
[...]

Hij is trouwens 340 bij Konijn. Je kan wel in DE gaan kijken, maar dan zit je weer met vervoers/verzendkosten en garantie.
Garantie is geen probleem, want deze is volgens P..X 'international'. Bovendien, het maakt niet zo veel uit qua verzendkosten. Als het prijsverschil maar groot genoeg is ! Een heel belangrijk voordeel van de Duitsers is dat ze veel beter de Europese richtlijnen van de zichttermijn aanhouden. Dat gezeur in Nederland met terusturen alleen als 'niet uit de verpakking wen ongebruikt' heb je met die lui niet. Je mag het rustig uitproberen, en bevalt het niet, dan kan het terug. Maar je moet het natuurlijk niet laten stuiteren...
Ik heb mijn spullende afgelopen jaren alleen maar bij de duitste internetshops gehaald. Mede ook vanwege de prijs. Dit laatste lijkt nu te veranderen. In lang niet alle zaken zijn de duitsers nog goedkoper. Een mooi voorbeeld is de k100d met kitlens. Die was/is hier te koop voor 599,- en daarvoor moest je een week of twee geleden in duitsland toch behoorlijk zoeken.
Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 13:00:
[...]
Van die coating, weet je dat zeker? Mijn vermoeden is dat de Pentax lenzen van Tokina of Samsung/Schneider ook doodgewoon voorzien zijn van SMC, alleen mogen ze 't niet zo noemen omdat SMC (c) Pentax is...
Bij minolta/tamron lenzen was dat ook zo, de minolta en tamron 11-18, 17-35, 18-200, 20-35 en 28-70 zijn ook optisch identiek. Het verschil is de buitenkant en de QC (was beter bij de minolta's).
Sirius schreef op maandag 25 december 2006 @ 20:52:
Verder ben ik eerder benieuwd wat Sigma van plan is met het USM gebeuren, ik wil al tijden de 70-200 hebben en had al wat spijt dat ik deze niet een paar maanden geleden voor $699 in Amerika had gekocht.
Ik zou zeggen dat de kans klein is dat sigma nu als nog een HSM versie voor pentax gaat maken, voor minolta hebben ze dat immers ook niet gedaan. Ondanks dat minolta al langer SSM lenzen heeft en er niet al te lang terug de update van 70-200 naar 70-200 macro is geweest. Niet dat het gemis van HSM erg groot is: de sigma focust ook op minolta nog erg snel. HSM is natuurlijk sneller maar ik heb met de 70-200 zonder HSM (minolta vatting) mogen spelen en vond em zeker niet tegen vallen.

[Voor 24% gewijzigd door martijn_tje op 27-12-2006 13:10]

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
Anoniem: 47164 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 10:55:
Marco, wat schiet je eigenlijk ? Jpeg of RAW ? Heb je de fotos nog bewerkt ?
Ik schiet alleen maar RAW, maar dat deed ik ook al met m'n DS. Het geeft sowieso veel meer bewerkingsvrijheid en vaak kun je highlights nog iets terugtrekken.
Je hebt de kleurige opgezocht, zeg. Wat een aparte huizen staan daar. Moet er toch eens naartoe. Het is natuurlijk lastig kijken op een scherm met een beperkte resolutie maar voor zover ik het kan zien is er bijzonder weinig mis met de ze camara Heb je de kleuren, contrast en scherpte wat opgepiept, of en schiet je in Bright mode ?
Een laagstaande zon en helder weer zorgen voor mooie volle kleuren en een hoop contrast. Ik denk dat ik het weer mee had ;).
Ik gebruik ACR van CS2 en m'n RAW workflow ziet er ongeveer als volgt uit:

1. Als eerste trek ik binnen ACR zonodig de foto recht. En als ik ooit iets crop doe ik dat ook al binnen ACR.

2. Dit zijn m'n standaard settings onder adjust:
- White Balance: Meestal as shot, maar in moeilijke gevallen de druppelaar en dan een kleine aanpassing naar smaak.
- Exposure: veelal een tikje terug (om zoveel mogelijk van de highlights terug te winnen).
- Shadows: 0.
- Brightness: standaard 50 en omhoog om het verlies van de omlaag getrokken exposure terug te winnen.
- Contrast: 0
- Saturation: 0

3. Vervolgens trek ik met Curves het histogram verder open.

4. Open de foto in Photoshop in 16-bits met de grootte die ik de foto ongeveer wil hebben.

5. In Photoshop resizen naar uiteindelijke formaat(bi-cubic). Eventuele sensor-stof werken.

6. Smart Sharpen: Al naar gelang de grootte van de foto, de gebruikte lens en smaak. Voor de 800 breed plaatjes in m'n webgallery gebruik ik meestal 90%/0.2pixel of lager.
Dan heb ik nog twee vragen aan je. Je hebt met de K100d ook ervaring. Is deze voldoende om wat incidentele sportfotos indoor te maken ? Het gaat er mij om dat de snelheid van de camera niet te veel tegenvalt.
Verder een vraagje over de Sigma flitser. Gebruik je die veel ? Kom de pentax 360 veel tekort ? Is de sigma flitser ook volledig compatible ?
Antwoord op je eerste vraag: Ja tuurlijk, mits je weet waar je mee bezig bent. Verwacht geen D2H met een spervuur van foto's, maar als je kan anticiperen maakt de camera de foto precies op het moment dat jij 'm wilt nemen.
Met de werking Sigma flitser is niks mis, hij moet alleen wel gerechipped worden voor de K100D. Ik heb de 360 gekocht toen de Sigma terug moest voor het rechippen. De Sigma en Pentax kunnen elkaar ook prima aansturen als master/slave.
Alleen de bouwkwaliteit van de Sigma is een stuk minder dan die van de Pentax. De Sigma kraakt een beetje en het batterijdeurtje voelt wat gammelig. Ook is de sluiting van de voet op de camera minder sjiek dan die van de Pentax. In dit geval is het zo, je krijgt waar je voor betaalt.

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-08-2020
Anoniem: 47164 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 12:56:
[...]

Garantie is geen probleem, want deze is volgens P..X 'international'. Bovendien, het maakt niet zo veel uit qua verzendkosten. Als het prijsverschil maar groot genoeg is ! Een heel belangrijk voordeel van de Duitsers is dat ze veel beter de Europese richtlijnen van de zichttermijn aanhouden. Dat gezeur in Nederland met terusturen alleen als 'niet uit de verpakking wen ongebruikt' heb je met die lui niet. Je mag het rustig uitproberen, en bevalt het niet, dan kan het terug. Maar je moet het natuurlijk niet laten stuiteren...
Ik heb mijn spullende afgelopen jaren alleen maar bij de duitste internetshops gehaald. Mede ook vanwege de prijs. Dit laatste lijkt nu te veranderen. In lang niet alle zaken zijn de duitsers nog goedkoper. Een mooi voorbeeld is de k100d met kitlens. Die was/is hier te koop voor 599,- en daarvoor moest je een week of twee geleden in duitsland toch behoorlijk zoeken.
In NL kan je voor garantie even naar de winkel gaan. Boom en Konijn zitten hier op fietsafstand vandaan. Koop je in DE, dan zou je het naar de webwinkel op moeten sturen of naar Pentax NL, wat toch allemaal weer een hoop rompslomp is.

Trouwens nog ervaring met bepaalde webwinkels in DE?

• Sirius
Mei schreef op woensdag 27 december 2006 @ 13:40:
[...]

http://www.foto-erhardt.de/ schijnt goed te zijn (volgens wat Duitsers op DPreview).

@martijn_tje

Dan wordt het tijd dat ze weer eens zorgen voor een nieuwe partij 70-200/2.8!! Is in Europa erg duur en zowat nergens te verkrijgen en in Amerika idem.

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-05 20:25
Anoniem: 47164 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 12:44:
[...]

Het is dat deze jongedame blauw/groene ogen heeft, want dat 'rasterwerk heeft de mijne met bruine ogen ook !
Laat eens weten wat je leert. Als je van een P&S of prosumer komt, dan denk ik dat je wel dat effect van 'waarom is niet alles scherp' zult hebben gehad. Of niet ?
Ik vraag je dit vooral omdat ik de afgelopen jaren ook een prosumer heb gebruikt. Alhoewel ik daarvoor wel spiegelreflex hebt gebruikt....
Hiervoor maakte ik wel eens foto's met een Nikon Coolpix 3200 (P&S). Maar heeft zo goed als geen handmatige instellingen. Alle foto's werden dus op auto of op een preset gemaakt en dat probeer ik nu helemaal niet te doen. Op dit moment heb ik voornamelijk Av en Tv gebruikt.

• Mei
Sirius schreef op woensdag 27 december 2006 @ 13:59:
[...]

http://www.foto-erhardt.de/ schijnt goed te zijn (volgens wat Duitsers op DPreview).
Hmm, dat gaat me 303 Euro kosten, valt me heel erg mee :D

• Sirius
Mei schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:44:
[...]

Hmm, dat gaat me 303 Euro kosten, valt me heel erg mee :D
Ja toch? En ook nog eens een redelijke levertijd :)

• Mei
Ook even bij flitsers gekwijld, de 360FGZ is daar 200, terwijl die bij Konijn fucking 300 kost!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-05 20:25
bij Booms 219,- Konijn is gewoon ontzettend duur met Pentax spullen.
Sirius schreef op woensdag 27 december 2006 @ 13:59:

Dan wordt het tijd dat ze weer eens zorgen voor een nieuwe partij 70-200/2.8!! Is in Europa erg duur en zowat nergens te verkrijgen en in Amerika idem.
Ik hoop dat dat over leverbaarheid en de prijs gaat en niet over de HSM. Dat ontwikkeld sigma namelijk door te reverse engineren. (of wel ze kopen een objectief+body en kijken hoe het elkaar aan stuurt). Als pentax nog geen SSM objectieven leverbaar heeft kan sigma dat dus niet niet doen.

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Sirius
Ik bedoelde idd de leverbaarheid.

Anoniem: 14829

Grappig trouwens dat bij Erhardt de kitlenzen in Samsung-smaak een stuk duurder zijn dan die van Pentax.
230 Euro vs. 200 voor de 50-200, en 170 vs. 60(!) voor de 18-55...

Sirius, daar gaat je 'Geheimtipp' voor Samsung. ;)

Dat komt door de schaarste. Er is een tijd geweest dat deze lenzen voor onder 100 Euro verkocht werden ! Een bepaalde tent in Munchen had ze ee nweek of twee nog voor 105 euro. Maar dan moest je ze wel komen halen. Momenteel krijg je de Pentax lens in een set voor ongeveer dezelfde prijs.
Het is wat dat betreft wachten op de Samsung kloon vna de k10D.

Anoniem: 172527

Ik heb van de week mijn K10D binnengekregen. Wat een mooie camera! Ik zit nu nog te wachten op mijn Sigma 70-300. Ook ben ik nog op zoek naar een extra accu. Welke accu (naast het origineel) kunnen jullie adviseren?

• jwpmzijl
  • Laatst online: 05-05 19:47
Anoniem: 172527 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 21:33:
Ik heb van de week mijn K10D binnengekregen. Wat een mooie camera! Ik zit nu nog te wachten op mijn Sigma 70-300. Ook ben ik nog op zoek naar een extra accu. Welke accu (naast het origineel) kunnen jullie adviseren?
Volgens meldingen op Dpreview gebruikt de K10 dezelfde accu als Minolta destijds in de A2 en 7D gebruikte (Minolta BP400). Als ik de foto's bekijk is zelfs het laadapparaat gelijk aan de minolta versie. Klonen voor de Minolta accu's BP400 zijn voor een appel en een ei te krijgen.

Maar let op deze informatie is uit 2de hand. Ik heb zelf nog geen 10D dus kan het niet uit eigen ervaring vertellen.

Hans van Zijl

• MacroTough
jwpmzijl schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:39:
[...]

Volgens meldingen op Dpreview gebruikt de K10 dezelfde accu als Minolta destijds in de A2 en 7D gebruikte (Minolta BP400). Als ik de foto's bekijk is zelfs het laadapparaat gelijk aan de minolta versie. Klonen voor de Minolta accu's BP400 zijn voor een appel en een ei te krijgen.

Maar let op deze informatie is uit 2de hand. Ik heb zelf nog geen 10D dus kan het niet uit eigen ervaring vertellen.
Bijna goed, het is de NP-400(de n zit naast de b op het toetsenbord ;)). En ja, ze passen in de camera en ze passen in de lader. Dat weet ik uit eerste hand :).

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-11-2022
jwpmzijl schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:39:
[...]

En informatie uit de 1e hand: het werkt ;)
Ik heb zelf een KM-kloon gekocht bij www.accuplus.nl, en werkt perfect :)

(het is trouwens de NP-400)

Wow ben ik ff dubbel spuit-11 8)7

[Voor 4% gewijzigd door Spits op 27-12-2006 22:53]

• Sirius
Spits schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:49:
[...]

En informatie uit de 1e hand: het werkt ;)
Ik heb zelf een KM-kloon gekocht bij www.accuplus.nl, en werkt perfect :)

(het is trouwens de NP-400)

Wow ben ik ff dubbel spuit-11 8)7
Hmmm, goedkoop met z'n 12,95 maar merk je wat van de 2000mah in de kloon tov de originele K10D accu ?

@Afterlife:

Bij Kamera-express is de Samsung 50-200 149,- :) De prijzen van met name de 18-55 fluctueren als een gek. Bij Digitalstreet is deze zelfs op z'n laagst 85,-(!) geweest terwijl Konijnenberg er 100,- (die gasten sporen doorgaans sowieso niet met hun prijzen) bovenop deed.

Die 5 dagen levertijd bij kamera-express kan je vergeten. Ze zijn er gewoon op voorraad bij de importeur. Ik heb al gehoord dat na telefonisch overleg leverancier-importeur minstens 2 weken logischer was, maar dat zelfs dat niet gegarandeerd kon worden. Ik zou zeggen, mail ze maar.

Anoniem: 47164 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 00:57:
Die 5 dagen levertijd bij kamera-express kan je vergeten. Ze zijn er gewoon op voorraad bij de importeur.
Kijk mij nou 8)7 7(8)7 ... ze zijn natuurlijk NIET op vooraad bij de importeur.

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-11-2022
Sirius schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:29:
[...]

Hmmm, goedkoop met z'n 12,95 maar merk je wat van de 2000mah in de kloon tov de originele K10D accu ?

[...]
Ik merk niet echt een verschil nee, ze houden het ongeveer even lang vol. Maarja voor 12,95 ben ik daar al blij mee :)

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
[quote]MacroTough schreef op woensdag 27 december 2006 @ 13:37:
[...]

Ik schiet alleen maar RAW, maar dat deed ik ook al met m'n DS. Het geeft sowieso veel meer bewerkingsvrijheid en vaak kun je highlights nog iets terugtrekken.

......
[...]

Ik had even een vraagje over foto 20061217imgp0457-800.jpg op je website. Het is de nachtfoto van een straat in Barcelona. In de zwarte lucht zie ik een vlekkerigheid waar het halve dpreview door van de leg is. Het banding blabla verhaal. Jouw foto is gemaakt op 400iso. Bij mijn (ex-)Canon G3 kende ik dit niet.

Ik maak vrij vaak avond- en nachtfoto's en het zou me kunnen weerhouden van een 10mp dSLR.
Mijn vraag is of je dit vanuit RAW had kunnen voorkomen? Of dat je dit nog kan bijwerken?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• MacroTough
Yahrr schreef op donderdag 28 december 2006 @ 20:13:
[quote]MacroTough schreef op woensdag 27 december 2006 @ 13:37:

Ik had even een vraagje over foto 20061217imgp0457-800.jpg op je website. Het is de nachtfoto van een straat in Barcelona. In de zwarte lucht zie ik een vlekkerigheid waar het halve dpreview door van de leg is. Het banding blabla verhaal. Jouw foto is gemaakt op 400iso. Bij mijn (ex-)Canon G3 kende ik dit niet.

Ik maak vrij vaak avond- en nachtfoto's en het zou me kunnen weerhouden van een 10mp dSLR.
Mijn vraag is of je dit vanuit RAW had kunnen voorkomen? Of dat je dit nog kan bijwerken?
Ja, er zitten in die foto wat blauwe vlekken in de lucht, maar dit is wel de eerste foto die er écht last van heeft. Ik denk zelf dat het een beetje een early adopter kwaaltje is en je moet de boel wel behoorlijk forceren om het te zien te krijgen.

Ik weet niet of je bekend bent in Barcelona, maar in al hun wijsheid hebben ze besloten om die stad 's avonds en 's nachts te verlichten met de meest walgelijke kleur gasontladingslampen die je kent. De hele stad is dan gehuld in een geel/oranje schijnsel dat eigenlijk niet recht te trekken is. Ik heb de witbalans dus zo koel gezet dat het licht van de straatverlichting wit benadert. Gevolg daarvan is dat de lucht ongezond blauw is geworden. Hiermee worden ook de blauwe 'vlekken' in de donkere lucht heel erg aangezet. In de foto met de door de camera gekozen witbalans zijn ze nagenoeg niet te zien.

Hieronder staat een link naar de foto met de door de camera bepaalde witbalans en geloof me, de AWB van de camera is dan nog erg mild. Mijn eigen perceptie was nog veel meer geel en oranje ;).

Link naar de volledige foto op auto witbalans(GROOT bestand).

Ik ga er trouwens wel vanuit dat er binnen afzienbare tijd een firmware update komt om dit probleem te tackelen. Wat support betreft heeft Pentax hun gebruikers nooit teleurgesteld.

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
MacroTough schreef op donderdag 28 december 2006 @ 21:00:
[...]

Ja, er zitten in die foto wat blauwe vlekken in de lucht, maar dit is wel de eerste foto die er écht last van heeft. Ik denk zelf dat het een beetje een early adopter kwaaltje is en je moet de boel wel behoorlijk forceren om het te zien te krijgen.

Ik weet niet of je bekend bent in Barcelona, maar in al hun wijsheid hebben ze besloten om die stad 's avonds en 's nachts te verlichten met de meest walgelijke kleur gasontladingslampen die je kent. De hele stad is dan gehuld in een geel/oranje schijnsel dat eigenlijk niet recht te trekken is. Ik heb de witbalans dus zo koel gezet dat het licht van de straatverlichting wit benadert. Gevolg daarvan is dat de lucht ongezond blauw is geworden. Hiermee worden ook de blauwe 'vlekken' in de donkere lucht heel erg aangezet. In de foto met de door de camera gekozen witbalans zijn ze nagenoeg niet te zien.

Hieronder staat een link naar de foto met de door de camera bepaalde witbalans en geloof me, de AWB van de camera is dan nog erg mild. Mijn eigen perceptie was nog veel meer geel en oranje ;).

Link naar de volledige foto op auto witbalans(GROOT bestand).

Ik ga er trouwens wel vanuit dat er binnen afzienbare tijd een firmware update komt om dit probleem te tackelen. Wat support betreft heeft Pentax hun gebruikers nooit teleurgesteld.
Bedankt voor de snelle reply en het origineel. Ik ben weer gerustgesteld.
Ik wacht nu op 2 schepen. Eén schip met geld en een schip met K10D's. (mag ook een vrachtautootje zijn of een bakfiets ;) )

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

MacroTough schreef op donderdag 28 december 2006 @ 21:00:
[...]
Op dat forum wordt het wel gesuggereerd, maar het is maar de vraag of een simpele firmware update voldoende is. Gordon heeft toch aardig weten uit te leggen dat het probleem in de hardware zit, en waarschijnlijk het gevolg is van de zoektocht door Pentax naar meer dynamic range. Daar is vervolgens iets over het hoofd gezien...
Bij de D200 moesten de eerste modellen trouwens ook terug. De Canon 20D schijnt er ook behoorlijk last van te hebben (gehad).
Soms is het puur pixelpeeping en kan je het alleen zien als je de boel vergroot en overbelicht. Maar meestal zit het verscholen in een blauwzeem van ruis. Stoort het niet, dan zal je er ook niet over vallen. Maar die iso 400 foto heb ik in PSP10 binnengehaald en de witbalans gecorrigeerd. En dan zie je het meteen. :(
Voor mij een reden om even te wachten tot Pentax zijn zaakjes beter op orde heeft.
lock

Mei schreef op woensdag 27 december 2006 @ 13:40:
[...]

Ik heb in het verleden veel bij photo&more.de bestelt. Dat zou ik nu niet meer zo snel doen want ze zijn vrij duur geworden. Technikdirekt.de is ook prima. Het fijne van de laatste is dat je met credit card kunt betalen. Alleen zijn daar de verzendkosten flink gestegen, dus kijk goed of het wel loont. De prijsverschillen nemen toch al af met Nederland. Wel is er sneller voorraad van schaarste artikelen in DE.

lock

• MacroTough
Anoniem: 47164 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:45:
[...]

Soms is het puur pixelpeeping en kan je het alleen zien als je de boel vergroot en overbelicht. Maar meestal zit het verscholen in een blauwzeem van ruis. Stoort het niet, dan zal je er ook niet over vallen. Maar die iso 400 foto heb ik in PSP10 binnengehaald en de witbalans gecorrigeerd. En dan zie je het meteen. :(
Voor mij een reden om even te wachten tot Pentax zijn zaakjes beter op orde heeft.
lock
Zoals ik al zei, mijn foto is een heel extreem geval. Je gaat de witbalans aanpassen op het geel/oranje licht van de gasontladingslampen. Om dat wit te krijgen moet je extreem veel blauw toevoegen. Gevolg daarvan is dat je het blauwe kanaal op het niet geel/oranje verlichte gedeelte(de lucht) verschrikkelijk laat overlopen. En laat dat gedeelte nu ook nog eens heel sterk onder belicht zijn.

Jammer dat ik niet zo'n zelfde foto heb genomen met een andere camera. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een andere camera er meer van had gebakken.

Maar goed, dat wachten is je eigen keuze en je goed recht. Zoals ik ook al aangaf in m'n post lijkt het een early adopter probleempje. Ik heb erg goede ervaring met de support van Pentax, zowel met het onderhoud van spullen als het verbeteren van camera's met behulp van firmware updates.

Anoniem: 47164 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:45:
Die foto is vrijwel uitsluitend belicht met gasontladingslampen, en dan is 't per definitie onmogelijk om de witbalans goed te corrigeren. Het licht bevat dan nl. niet het hele zichtbare spectrum.

M.i. haalt de Pentax firmware hier een prima plaatje uit de Sony sensor, en doet 't niet onder voor de D200, D80 en Alpha 100.
edit:
Beetje dubbelpost, moet je maar niet naar 't toilet gaan tijdens een post...

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 29-12-2006 15:38]

MacroTough schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 15:23:
[...]

Zoals ik al zei, mijn foto is een heel extreem geval. Je gaat de witbalans aanpassen op het geel/oranje licht van de gasontladingslampen. Om dat wit te krijgen moet je extreem veel blauw toevoegen. Gevolg daarvan is dat je het blauwe kanaal op het niet geel/oranje verlichte gedeelte(de lucht) verschrikkelijk laat overlopen. En laat dat gedeelte nu ook nog eens heel sterk onder belicht zijn.

Jammer dat ik niet zo'n zelfde foto heb genomen met een andere camera. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een andere camera er meer van had gebakken.

Maar goed, dat wachten is je eigen keuze en je goed recht. Zoals ik ook al aangaf in m'n post lijkt het een early adopter probleempje. Ik heb erg goede ervaring met de support van Pentax, zowel met het onderhoud van spullen als het verbeteren van camera's met behulp van firmware updates.
Ik weet dat het een extreem geval is. En ik begrijp ook wel het probleem van dit soort licht. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik het phenomeen kon reproduceren. Ik zag dus de opgekrikte ruis in de blauwkanalen. Maar het is niet de banding waar het in het dpreview forum om gaat.
Wat bij jouw zichtbaar is baart mij ook geen zorgen. Want de hele foto corrigeren op witbalans pompt inderdaad teveel blauw in de plaat. Doe het als volgt: verzwak de schaduw en krik de midtonen net als de hoge lichten op (PSPX in de relatieve stand -30,35,45). Dan corrigeer je vervolgens de witbalans op zwart of grijs ( niet het wit van de lamp, want dan gebeurt er niks...), en ik krijg niet een overbelichte lucht. Maar de straat is niet meer geel/bruin en de hele plaat is veel kleurechter.

• Sirius
Ik ben heel erg benieuwd naar de AF prestaties van de aankomende DA* objectieven. Als de tests uitwijzen dat het met name binnenshuis enorme verschillen geeft (in positieve zin) dan blijf ik bij Pentax en ga logischerwijs dan ook voor de K10D (al zou dat dan enkel voor de DA*50-135 zijn, op zich ook krom om van de prestaties van 1 obectief afhankelijk te zijn).

Mocht het minimaal zijn dan ben ik bang dat ik overstap naar Nikon... :( Na vandaag weer 100+ foto's te hebben gemaakt begrijp ik eigenlijk niet waarom ik genoegen moet nemen met scherpstel tijden van 1-3 seconden (binnenshuis dus, AV stand, flits met m'n FA35/2.0).

Ik ben het eigenlijk spuugzat aan het worden. Het belangrijkste zijn de zoeker en de AF snelheid en Pentax schiet gewoon tekort met het 2e. Dat het bij de K100D en de K10D wat rapper gaat vind ik leuk en aardig (kan ik niet over oordelen) maar die snelheid verbleekt nog steeds bij de USM/ HSM lenzen.

De ergonomie vind ik ook prima van bijv. een D80 welke qua afmetingen weer een stukje kleiner is dan de K10D. Maar goed, voor je een Tokina 12-24, 50/1.4, 18-70 en 70-200/2.8 VR (of 80-200/2.8 draaizoom) hebt ben je ook weer behoorlijk wat geld verder alhoewel je met de 80-200 ipv de 70-200 weer wat geld wint :) Het meeste is ook wel weer op Ebay/ Marktplaats te vinden...

Afwachten dan maar.

• Mei
Sirius schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 23:14:
IDat het bij de K100D en de K10D wat rapper gaat vind ik leuk en aardig (kan ik niet over oordelen) maar die snelheid verbleekt nog steeds bij de USM/ HSM lenzen.
Hoezo ga je gewone AF vergelijken met HSM/USM?

Heb zelf met kitlens niet echt last van lage snelheden. Misschien heb ik ook wat meer geduld, maar een paar seconden krijg ik alleen voor elkaar als hij door slecht licht niet goed kan scherpstellen.

• Sirius
Mei schreef op zondag 31 december 2006 @ 00:02:
[...]

Hoezo ga je gewone AF vergelijken met HSM/USM?

Heb zelf met kitlens niet echt last van lage snelheden. Misschien heb ik ook wat meer geduld, maar een paar seconden krijg ik alleen voor elkaar als hij door slecht licht niet goed kan scherpstellen.
Ik heb dat geduld ook maar het is eigenlijk onacceptabel. Ik ging van m'n S30 naar een dSLR voor een lage shutter lag en een snellere AF waarbij ik het laatste van iets meer ondergeschikt belang vond. Nu we een jaar later zijn en ik bijna alleen maar binnenshuis schiet (dochtertje he :)) vind ik het alsnog een vrij grote bottleneck worden.

Qua slecht licht praat ik over een huiskamer, overdag, verlichting aan. Verder natuurlijk wel scherpstellen over verschillende afstanden zodat de AF wel z'n werk moet doen. Uiteraard geen egale vlakken pakken om het hunten te voorkomen. Het irritante is dat de AF er wel vrij vlot is maar dan op z'n dooie akkertje het laatste beetje scherp gaat stellen.

HSM/ USM is van de concurrentie dus moet ik het daar wel mee vergelijken. Het aankomende SSM wapenarsenaal van Pentax bestaat in 2007 uit slechts 3 lenzen en dan ook nog geeneens een 70/80-200/2.8 (ja, een 50-135 die met de cropfactor een 80-200 voor moet stellen, gemiste kans Pentax!). Sigma zal ook wel een tijd op zich laten wachten tot ze ook met een SSM variant komen, mits dat uberhaupt interssant gaat worden.

Het grootste voordeel van de K10D is de SR, ik vind het gewoon jammer dat ze de Safox AF motor niet door hebben ontworpen of gewoon hebben vernieuwd. Leg dan gewoon de nadruk op een écht krachtige accu.

Ik wil dolgraag bij Pentax blijven, maar zou ook weer dolgraag van mensen willen horen dat de K10D écht stukken sneller is dan de *ist DS. Qua lenzen praat ik dan over snelle primes of lichtsterke (2.8) zooms.

• MacroTough
Sirius schreef op zondag 31 december 2006 @ 00:34:
[...]

Ik wil dolgraag bij Pentax blijven, maar zou ook weer dolgraag van mensen willen horen dat de K10D écht stukken sneller is dan de *ist DS.
De K10D is écht stukken sneller dan de DS.

• Mei
HSM/USM is inderdaad van de concurrentie, maar niet vergelijkbaar met normale AF. Canon, Nikon, Sigma, Tamron, noem maar op, die hebben ook allemaal gewone AF lenzen. (Tamron alleen maar, dacht ik). Het is dus een hogere klasse, zegmaar. Dit is dus appels met pren vergelijken.

Wat ik trouwens wel ONGELOOFLIJK stom vind van Pentax is dat ze bij de grip van de K10D ervoor gezorgd hebben dat je die elke keer weer moet losschroeven om je batterijen op te laden, aangezien er eentje in de body blijft en eentje in de grip zit. Telkens loshalen lijkt me nou niet bevorderlijk voor de aansluiting en het schroefgat en het is onhandig.

• Sirius
MacroTough schreef op zondag 31 december 2006 @ 00:56:
[...]

De K10D is écht stukken sneller dan de DS.
Ok, overgehaald ;) Sneller in de zin van scherpstellen van 3 naar 1 sec of 3 naar 2 sec. (misschien een beetje flauw maar goed)?
Mei schreef op zondag 31 december 2006 @ 00:58:
HSM/USM is inderdaad van de concurrentie, maar niet vergelijkbaar met normale AF. Canon, Nikon, Sigma, Tamron, noem maar op, die hebben ook allemaal gewone AF lenzen. (Tamron alleen maar, dacht ik). Het is dus een hogere klasse, zegmaar. Dit is dus appels met pren vergelijken.
Klopt maar is die normale AF ook al niet stukken sneller dan die van Pentax?

Heeft een van de K10D bezitters een serienummer beginnend met 221.xxx? Dat schijnt de beruchte reeks te zijn waar de 'defecte' on board flitsers op zitten.

@-Emiel- En hoe bevalt je Sigma 10-20?

• MacroTough
Sirius schreef op zondag 31 december 2006 @ 01:14:
[...]

Ok, overgehaald ;) Sneller in de zin van scherpstellen van 3 naar 1 sec of 3 naar 2 sec. (misschien een beetje flauw maar goed)?
Het volgende filmpje op youtube laat het verschil zien tussen de snelheid van de AF motor van de GX-1S(DS2) en die van de GX-10(K10D).

filmpje(Let niet op het domme muziekje :P)

En niet alleen de motor is veel krachtiger, maar de camera lijkt ook een stuk vastberadener in slecht licht. Je moet het nu wel heel bont maken om de camera te laten 'twijfelen'.
Heeft een van de K10D bezitters een serienummer beginnend met 221.xxx? Dat schijnt de beruchte reeks te zijn waar de 'defecte' on board flitsers op zitten.
Nou, ik moest nu die ONGELOOFLIJK stomme grip helemaal van m'n camera afschroeven(poeh-poeh ;)) om te kijken wat m'n serienummer was. Ik heb een 222... serienummer.

• -Emiel-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-12-2019
Sirius schreef op zondag 31 december 2006 @ 01:14:
[...]

@-Emiel- En hoe bevalt je Sigma 10-20?
Ja erg fijn :) Kan er heerlijk mee op betrekkelijk trage shutters schieten, vertekening is wel heftig, maarja dat weet je vooraf wel..
Tis wel m'n favoriete lens geworden denk ik, ik wilde ook gewoon zo graag zo'n ding. Liefst voor landschap gebruiken, maarja nou is het landschap in Amsterdam Zuidoost niet oogstrelend mooi, dus ik moet er nog is lekker op uit om wat mooie platen te schieten..

Tja alleen dat weer he, die witte dagen vind ik te min om naar buiten te gaan met de camera.
Wel s'nachts wat leuke dingen gedaan ermee. Mist in het park, storm vannacht.

Binnenshuis ook heerlijk, huiskamer lijkt lekker groot, onrealistisch zelfs, tja..deze hoek zie je met je eigen ogen gewoon niet. Wat foto's genomen met kerst natuurlijk..van de tafel met gourmetten enzo. Steeds dichterbij komen omdat je eigenlijk nog te veel in je frame hebt.

Enige nadeel is wel, dat als ik hem gebruik in combinatie met de interne flitser (heb nog geen andere..) dat ik tot zeker 14mm een dikke slagschaduw heb, te danken aan de lens. Iets dat ik met m'n 17mm niet heb. Hoewel die natuurlijk iets minder groothoekig is, en minder breed is.
Dit had ik niet verwacht, maar ligt misschien aan mijn kennis:P
Aan de andere kant denk ik ook niet vaak de flitser nodig te hebben in de dat gebied.
Vignettering in de hogere bereiken 14-17+, zou eens moeten kijken bij welke bereiken het nou precies speelt, is ook wel present in combinatie met de flitser.

Met filters nog geen last ondervonden, heb ook low profile Hoya filters (Pro1 CR-PL en SHMC UV, laatste sinds vandaag uit Hong Kong:P), dus dat gaat wel goed.

Verder maar m'n ervaring ermee uitbreiden. In ieder geval een lens die ik zeker niet thuis laat als ik op pad ga!!

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

• Mei
MacroTough schreef op zondag 31 december 2006 @ 02:31:
[...]

Nou, ik moest nu die ONGELOOFLIJK stomme grip helemaal van m'n camera afschroeven(poeh-poeh ;)) om te kijken wat m'n serienummer was. Ik heb een 222... serienummer.
Wat een kutopmerking :P

Maar serieus, het is toch onhandig als je elke keer die grip eraf moet halen om je batterijen op te laten? Het zijn gewoon van die kleine dingen waar je op moet letter als fabrikant, vind ik.

• MacroTough
Mei schreef op zondag 31 december 2006 @ 11:47:
[...]

Wat een kutopmerking :P

Maar serieus, het is toch onhandig als je elke keer die grip eraf moet halen om je batterijen op te laten? Het zijn gewoon van die kleine dingen waar je op moet letter als fabrikant, vind ik.
Ja, er valt voor beide oplossingen wel wat te zeggen. Ik ben er zelf niet zo kapot van dat je bij de andere oplossingen het complete batterijklepje van de camera moet halen. Lijkt me dat die oplossing ook wel wat problemen met zich meebrengt, zoals het zwakker zijn van het klepje, kwijtraken van het klepje of het klepje niet bij je hebben op het moment dat je net de grip níet gebruiken wilt.
Ik moet wel toegeven dat ik niet weet of de grips van andere merken de mogelijkheid bieden om het klepje in de grip te bewaren. De Pentax is wat dat betreft wel sjiek. Het rubber dopje dat de contacten op de camera afdekt kan opgeborgen worden in de grip.

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 19:54
Binnenkort ben ik van plan de K10D aan te schaffen. Momenteel gebruik ik een *ist DS met een prettig lenzenarsenaal en als standaardlens de Sigma 18-125. De combi bevalt me goed en deze wil ik er graag bij houden als tweede toestel (ook omdat ik deze camera deel met m'n partner). Op de K10D wil ik toch ook graag een nieuwe standaardzoom en daar wil ik graag wat tips over.

Ik overweeg de volgende lenzen:
  • Sigma 17-70 (sluit mooi aan op m'n 75-300, is niet duur en ik lees positieve meningen)
  • SMC 16-45 (optisch erg goed maar niet zo lichtsterk en vrij kort bereik)
  • wachten op de SMC 16-50 (veelbelovend, wheatersealed, SSM, lichtsterk maar waarschijnlijk erg prijzig?)
Alternatief: Een 12-24 aanschaffen en deze gebruiken in combinatie met m'n Sigma 28-105 en eventueel m'n Tokina 20-35. Voordeel: lekker veel groothoek (doe veel landschappen) Nadeel: In het standaardbereik vaak lenzen verwisselen. Dit zou ik kunnen opvangen door in situaties waar dat voorkomt de 18-125 van de DS te gebruiken. Kost wel flink meer. Weet iemand hoe de optische kwaliteit van de 12-24 zich verhoudt tot die van de andere opties?

Wie heeft er ervaring met de Tamron 17-50? [Edit: Niet leverbaar met Pentax vatting]

Andere tips?

[Voor 8% gewijzigd door mwolthers op 02-01-2007 14:33]

• Mei
Zijn een 17-70 en een 75-300 niet een beetje zonde op een K10D? Je hebt dan niet al te geweldige lenzen op een best wel goede body...

• mwolthers
De 75-300 heb ik al en gebruik ik zo nu en dan eens, dus ga ik niet vervangen. Je noemt de 17-70 een "niet al te geweldige lens", terwijl ik tot nu toe de indruk kreeg dat die juist wel goed was (maar natuurlijk minder dan de SMC 16-45... da's logisch). Was mijn indruk verkeerd?

Ik zag trouwens dat Sigma ook nog een 18-50 f/2.8 voor Pentax heeft.

Een aantal mensen hier heeft al een K10D las ik, welke standaardlenzen gebruiken jullie?

• Mei
Volgens mij is de 17-70 wel leuk, maar voor een K10D body een beetje te weinig, denk ik.
Met een iets geknepen diafragma is een sigma 17-70 prima scherp. Wijd open is ie ook nog zeer acceptabel. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat een lens bij elke focal lenght en diafragma je cam out resolved. Een lens kan ook heel erg practisch zijn en daardoor erg goed bevallen.

(de 18-50 van sigma is rete scherp, maar erg/heel erg gevoelig voor CA)

De prijs mee gerekend zijn de tamron 17-50 en de sigma 17-70 mijnsinziens de meest interessante lenzen. De Tamron presteerd erg goed, ook wijdopen en de sigma is net even langer en minderlichtsterk maar presteerd ook erg netjes.
Mei schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:50:
Volgens mij is de 17-70 wel leuk, maar voor een K10D body een beetje te weinig, denk ik.
Een beetje weinig van wat? Het is een compromie lens maar wel een dusdanig compromie dat de optiek ook heel netjes is

[Voor 21% gewijzigd door martijn_tje op 02-01-2007 17:08]

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 11:32

shag-me

-n0n3-

Kan je de m42 lenzen nou wel of niet direct op de K100D schroeven? En is de 50 1.7 een beetje moeite waard? (de " oude" variant, die gewoon overal op ebay etc staat..)

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

• Sirius
shag-me schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 23:38:
Kan je de m42 lenzen nou wel of niet direct op de K100D schroeven? En is de 50 1.7 een beetje moeite waard? (de " oude" variant, die gewoon overal op ebay etc staat..)
Ja hoor, je hebt daar alleen een adapter voor nodig.

De M50/1.7 is prima te gebruiken en de moeite waard als jij het niet erg vindt om het diafragma op de lens in te stellen i.p.v. via de rear dial.

Ik zou eerder gaan voor de A50/1.7 (+/- 50-60 euro).

• -Emiel-
Sigma's 17-70 is best een prima lens hoor, ook die gebruik ik met goeie ervaringen op m'n K100D, ik zou niet inzien waarom dat op een K10D minder gaat, behalve dat er wat meer pixeltjes te vullen zijn..Maar als iemand kan uitleggen waarom, hoor het graag :)
Heerlijk ding voor z'n prijs, niet teveel van lens wisselen!

Enige reden waarom ik daarna nog een lens heb gekocht is dat ik nog wat meer groothoek wilde hebben en daarom onlangs een Sigma 10-20 heb aangeschaft.

Bereik (nu heb ik het weer over de 17-70) is ideaal en naar mijn mening is ie voldoende scherp (geen ervaring met duur 2.8 glas) en scherpstellen gaat ieder geval een stuk sneller dan met m'n Sigma 70-300 APO!
Een lens kan ook heel erg practisch zijn en daardoor erg goed bevallen.
Mee eens! :)

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 11:32

shag-me

-n0n3-

Heb je die 10-20 nieuw gekocht? wat koste ie als ik vragen mag?

Weet iemand waar je in nederland zo'n adapter kan krijgen? kan zo 1,2,3, niet vinden... en op herhaling, Is er ook een Contax/Yashica adapter, zodat ik Zeiss lenzen met die vatting kan gebruiken?

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

• mwolthers
Dank voor de adviezen. Ik neig het meest naar de Sigma 18-50 nu, omdat die maar een paar tientjes meer kost dan de 17-70 en wel een stuk beter presteert qua scherpte, wat met de sensor van de K10D als ik het zo lees merkbaar winst oplevert. Het bereik tussen 50 en 70 mm gebruik ik vrij weinig en mocht ik het toch missen dan wordt het tijd om m'n 75-300 in te ruilen voor een 50-200!

martijn_tje, die chromatische aberratie, hoeveel last heb je daar in praktijk van? Ik begrijp het principe, maar heb eigenlijk nooit foto's vergeleken om te kijken wat de verschillen tussen verschillende lenzen zijn ('k zou eens m'n 50mm en m'n 18-125 kunnen vergelijken als testje natuurlijk).

*Edit: Testje uitgevoerd; zie resultaat hier

[Voor 7% gewijzigd door mwolthers op 03-01-2007 20:41]

• -Emiel-
Ja nieuw en 475. Dus kijk maar waar ik hem gekocht heb ;)
Edit, oh de prijs is daar al aangepast..dus dat zul je niet meer vinden denk ik..
Het bereik tussen 50 en 70 mm gebruik ik vrij weinig en mocht ik het toch missen dan wordt het tijd om m'n 75-300 in te ruilen voor een 50-200!
Of een 50-150 (2.8) erbij tegen die tijd. Alhoewel ie er volgens de Sigma site niet is als Pentax vatting...maar misschien veranderd dat nog?

[Voor 79% gewijzigd door -Emiel- op 03-01-2007 22:25. Reden: see above]

• joep_k
  • Laatst online: 14-05 06:55

joep_k

......

Ik heb nu een aantal weken een k100D en ik ben er nog volop mee aan het experimenteren. Een ding waar ik mij echt aan stoor is de pop-up flitser, vanwege de harde schaduws. Daarom ben ik aan het kijken voor een opzetflitser met draaibare kop. Die dingen van pentax zelf zijn bestwel duur als je ze vergelijkt met alternatieven van Tumax of Metz. (of is dat een on eerlijke vergelijking?)

Heeft iemand tips of wat gebruiken jullie zelf?

hmmm

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40
zó, k10d grip besteld, eens zien hoe die bevalt.

|>

Anoniem: 19462

Zo, na 35 pagina's doorlezen in deze draad, stel ik zelf maar even een vraag...

Ik heb een Pentax K100D met kitlens (18-55 vlgs mij).
Daar ben ik best tevreden over, maar na een tijdje wil je meer (en beter).

Binnenkort jarig, dus kan bescheiden gaan shoppen.
Om gerichter advies te krijgen, zal ik vast kort wat dingen aanstippen die ik wel/niet prettig vind en waar het gebruik op gericht is.

1) ik heb een hekel aan flitsen
2) ik fotografeer vaak mensen en vaak binnenshuis
3) ik wil kunnen zoomen om mensen op de plaat te zetten die niet doorhebben dat ik een foto maak, maar wel weten dat ik in de kamer ben (dwz, geen zoom nodig om bij de achterbuurvrouw chantabele shots te maken).
4) Ik wil de komende tijd best experimenteren met verschillende lenzen, maar niet per lens honderden euro's uitgeven

Nu kwam ik 2ehands deze tegen:
Tamron AF 28-300 mm F/3.5-6.3 LD Aspherical (IF) voor Pentax

Dus niet de nieuwste DI uitvoering. Heeft iemand ervaring met deze lens/ dit type/ dit merk?

Kan iemand mij advies geven over deze lens of een andere die wellicht beter in mijn behoeftes voorziet?

Dan nog een losse (wellicht wat dommige) vraag over zwart/wit fotografie: wat is het beste: camera op zw/w zetten of in kleur schieten en softwarematig (iphoto) omzetten?

Laatste vraag: iemand goede tips voor niet al te dure bewerkingssoftware voor de Mac?

Alvast bedankt voor de reacties!

Toch maar de knoop doorgehakt. Een K10D met de sigma 17-70 voor 1125 euro (morgen halen) en een losse Samsung 50-200 voor 149 euro (net binnen !) moet mij de komende jaren bezig gaan houden ! Alleen jammer dat de vakantie al over is :(

Als het binnen is dan ga ik alles eens goed uittesten. Ook het frontfocus verhaal ga ik natuurlijk checken, vooral op de 17-70. En dan maar hopen dat de mijne niet sterft van de banding, want er zijn exemplaren die bij iso 400 in gewoon belichte situations als vertical noise banding vertonen... :o

lock

• Anoniem: 156750
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Anoniem: 19462 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 16:14:
Zo, na 35 pagina's doorlezen in deze draad, stel ik zelf maar even een vraag...

Ik heb een Pentax K100D met kitlens (18-55 vlgs mij).
Daar ben ik best tevreden over, maar na een tijdje wil je meer (en beter).

Binnenkort jarig, dus kan bescheiden gaan shoppen.
Om gerichter advies te krijgen, zal ik vast kort wat dingen aanstippen die ik wel/niet prettig vind en waar het gebruik op gericht is.

1) ik heb een hekel aan flitsen
2) ik fotografeer vaak mensen en vaak binnenshuis
3) ik wil kunnen zoomen om mensen op de plaat te zetten die niet doorhebben dat ik een foto maak, maar wel weten dat ik in de kamer ben (dwz, geen zoom nodig om bij de achterbuurvrouw chantabele shots te maken).
4) Ik wil de komende tijd best experimenteren met verschillende lenzen, maar niet per lens honderden euro's uitgeven

Nu kwam ik 2ehands deze tegen:
Tamron AF 28-300 mm F/3.5-6.3 LD Aspherical (IF) voor Pentax

Dus niet de nieuwste DI uitvoering. Heeft iemand ervaring met deze lens/ dit type/ dit merk?

Kan iemand mij advies geven over deze lens of een andere die wellicht beter in mijn behoeftes voorziet?

Dan nog een losse (wellicht wat dommige) vraag over zwart/wit fotografie: wat is het beste: camera op zw/w zetten of in kleur schieten en softwarematig (iphoto) omzetten?

Laatste vraag: iemand goede tips voor niet al te dure bewerkingssoftware voor de Mac?

Alvast bedankt voor de reacties!
28-300 wordt op digitaal 45-480 mm. Dat is zeg maar niet ideaal, vooral als je binnen fotografeert, wil het nogal eens voorkomen dat je wat groothoek zou willen hebben, en dan moet je lenzen wisselen, het leuke aan deze lens is dat die bedoeld is om geen lenzen meer te hoeven wisselen, dus dat maakt die lens nutteloos.
Als je al een superzoom zou willen is de Tamron 18-200 DiII(en weet ik nog wat meer) beter dan de Sigma. Binnenshuis heb je tot ong. 70mm genoeg imo.
Als je een hekel hebt aan flitsen, dan kun je het beste een externe flitser kopen, daarmee kan je indirect flitsen waardoor je ook wat sfeer behoudt.

• mwolthers
Zeikhoff: Zoals Bluecold al uitlegt is die 28-300 digitaal binnenshuis niet praktisch en bovendien niet erg lichtsterk als je zonder flits wil werken. Zelf werk ik met de Sigma 18-125 die weliswaar ook niet lichtsterk is (f/3.5-5.6) maar mij voor binnenshuis fotograferen best wel goed bevalt. Optisch geen wondertje maar wel beter dan je kitlens (en ik vermoed ook beter dan die Tamron), en het zoombereik is zeker genoeg voor wat jij wil. Bovendien is deze lens compact en erg betaalbaar. Als je meer lichtsterkte en optische kwaliteit wil zou je de Sigma 17-70 f/2.8-4 kunnen overwegen. Een vuistregel is: Hoe minder bereik, hoe meer kwaliteit. Als je echt een kwalitatief goede lens wil hebben kan je de Pentax 16-45 f/4 of de Sigma 18-50 f/2.8 overwegen.

• -Emiel-
Anoniem: 19462 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 16:14:

Kleur en omzetten dacht ik zo! Meer speel- en instelmogelijkheden op die manier.

• Mei
Morgen eens de Tamron 28-75 uitproberen bij Res-Q en dan misschien gelijk dit weekend maar bestellen :)

joep_k schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:04:
Ik heb nu een aantal weken een k100D en ik ben er nog volop mee aan het experimenteren. Een ding waar ik mij echt aan stoor is de pop-up flitser, vanwege de harde schaduws. Daarom ben ik aan het kijken voor een opzetflitser met draaibare kop. Die dingen van pentax zelf zijn bestwel duur als je ze vergelijkt met alternatieven van Tumax of Metz. (of is dat een on eerlijke vergelijking?)

Heeft iemand tips of wat gebruiken jullie zelf?
Tumax flitsers ben ik zelf nog nooit tegengekomen, maar als ik op hun website kijk, ziet 't er niet zo beroerd uit. Zeker gezien Icorp (het moederbedrijf) ook studio flitssystemen biedt. Geen idee of er een europese importeur is, wel handig om te weten als je met garantie-problemen te maken krijgt. Even opsturen naar Hong Kong is niet handig...

Voor de K100D (en de *ist DL en K10D) moet ik je op dit moment Metz afraden. Met pijn in m'n hart, als enthousiast gebruiker van 3 Metz flitsers.
Kwalitatief zijn ze uitstekend en meestal even goed of beter dan de flitsers van de camera-fabrikanten zelf, maar Metz heeft nog steeds geen ondersteuning voor Pentax' P-TTL lichtmeting.
Ze ondersteunen alleen 't oude TTL systeem waarbij de camera 't licht dat op de sensor/film komt meet, alleen ondersteunt Pentax dat systeem niet meer na de *ist DS.
P-TTL werk met een kleine preflash dat het licht meet en dan aan de flitser doorgeeft hoe 'hard' 'ie moet gaan. Een Metz op een Pentax snapt dat niet, en gaat dus of voluit, of gebruikt z'n eigen lichtmeter (afhankelijk van hoe je 'm ingesteld hebt).

Heel spijtig, ik gebruik al dik 20 jaar Metz op Pentax camera's, maar nu raad ik 't niemand aan. Al 2 jaar wordt P-TTL ondersteuning beloofd, maar daar is nog steeds niets van te merken. Hopelijk wordt er bij Metz 's iemand wakker als de K10D goed gaat verkopen, want voor Canon, Nikon en Sony/KM hebben ze wel prima preflash oplossingen.

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 19:07

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Ik wacht niet meer op METZ...
M'n 13 jaar oude 36CT3 doet 't prima in de A stand. De ingebouwde licht-sensor doet z'n werk uitstekend, en die pre-flash zit ik niet op te wachten!
Wat ik wel mis is de (IR) AF-assist... De 374/2AF adaptervoet werkte echt perfect i.c.m. de SFXn, helaas niet op de istDL...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Onder m'n 32 CT-3 zit een simpel SCA 370 voetje, dus geen idee of de AF assist 't op m'n *ist DS wel zal doen...
Bij m'n 45 CL-4 staafflitser heb ik een 3045 "kabel" (daar zit 't IR lampje in, en 4 AAA batterijen) en een 3702 voetje, en de focus assist werkt daar prima mee. Geen idee of dat ook op de *ist DL, K100D en K10D zal werken.

Maar je hebt gelijk, ik wacht ook niet meer op Metz.

• simon
Goed nieuws voor ons pentax mensen, Sigma komt in 2007 met allerlei lenzen, waaronder HSM lenzen voor Pentax mount.

|>

• -Emiel-
Maar alleen de K10D zal die ondersteunen toch..en de K100D niet...of wel?

• simon
Jep, de k100d heeft daar geen contactje voor :)

|>

• Mei
Hail Sigma _/-\o_

Net de Tamron 28-75 in mijn handen gehad en beetje mee gespeeld, lekker dingetje :) Zoomen gaat verhoudingsgewijs erg stroef t.o.v. mijn kitlens, maar dat went snel. De persoon van wie de lens was, vond het een lekker dingetje, scherp, lichtsterk enz. Enige minpunt volgens hem was het bereik, dat paste niet in wat hij veel gebruikte (maar da's dus persoonlijk). Denk dat ik de lens bestel zodra ik genoeg geld op mijn rekening heb staan :P

Simon schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:40:
Goed nieuws voor ons pentax mensen, Sigma komt in 2007 met allerlei lenzen, waaronder HSM lenzen voor Pentax mount.
"Ons Pentax mensen"...
Op je about me pagina kom ik geen Pentax camera tegen, alleen een verdwaalde 28-70 "of iets dergelijks" lens die op geen van de genoemde bodies zal passen. Misschien heeft die pagina een kleine update nodig? ;)

Verder wel een aardige camerakeuze. Een Canon D60 is handig en kan veel, een Olympus OM2n is een top camera (weet je zeker dat 't mount probleem aan de OM2n ligt? Ik zou 't eerder bij die Kiron zooms zoeken), en een Mamiya 645J (m.i. de ideale middenformaat camera wanneer een Hasselblad te prijzig is en je geen behoefte hebt aan een vierkant opnameformaat).

• simon
D60 is eruit, die kiron zoom was idd niet goed, dat merkte ik ook met m'n OMEOS ring (de 80-200)..

|>

• -Emiel-
Mei schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 12:30:

Net de Tamron 28-75 in mijn handen gehad en beetje mee gespeeld, lekker dingetje :) Zoomen gaat verhoudingsgewijs erg stroef t.o.v. mijn kitlens, maar dat went snel. De persoon van wie de lens was, vond het een lekker dingetje, scherp, lichtsterk enz. Enige minpunt volgens hem was het bereik, dat paste niet in wat hij veel gebruikte (maar da's dus persoonlijk). Denk dat ik de lens bestel zodra ik genoeg geld op mijn rekening heb staan :P
Lijkt me ook wel fijn ding, misschien wel de eerste lens die ik als volgende zou aanschaffen, om wat meer lichtsterkte te hebben. Maar misschien wordt het ook wel een macrolens. Afijn, de aanschaf van een nieuwe lens staat verder nog ver van me weg...eerst maar een externe flitser denk ik:)
28-75 sluit min of meer net aan op m'n 10-20 en zou daarnaast natuurlijk evt. nog de 17-70 hebben. Vooral de 2.8 richting het telegebied lijkt me wel handig. Nu zit ik daar met een F4.5.
Misschien dat Sigma's 24-70 net iets handiger zou zijn..maarja weer een filtermaat groter :|

Bij m'n Sigma 10-20 gaat het zoomen ook stroef, tov 17-70 en 70-300 maar ik vind het wel fijn eigenlijk, tis ook niet zo'n groot bereik, dus prima dat het lekker stroef gaat imo.

Anoniem: 19462

Bluecold, Mwolthers en Emiel: bedankt voor jullie reacties.

Naast jullie adviezen ben ik natuurlijk ook erg eigenwijs, dus die combi levert op:
de Tamron laat ik idd maar zitten. Compromislens zou ik nog wel willen overwegen, maar dan wel een nieuw model.

Uiteindelijk ga ik voor de 50-200 range in aansluiting op de 18-55 kitlens.
Mede ogv dit forum wilde ik voor de Pentax gaan, maar dan in de goedkopere Samsung-branded variant.

Niet mee eens? dat mag je roepen, maar zachtjes aub, ik heb 'm al besteld ;)

• Sirius
Anoniem: 19462 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:04:
Mede ogv dit forum wilde ik voor de Pentax gaan, maar dan in de goedkopere Samsung-branded variant.

Niet mee eens? dat mag je roepen, maar zachtjes aub, ik heb 'm al besteld ;)
Uitstekende keuze, het is exact dezelfde lens met een iets gewijzigd uiterlijk. In Duitsland kan je 'em wel voor zo'n 160-170,- krijgen maar in Nederland vanaf zo'n 200,- dacht ik dus tel uit je winst met je Samsung variant!

Ik ben sterk aan het twijfelen of ik wel bij Pentax wil blijven waarbij de hoofdredenen de trage autofocus en het huidige (beperkte) lenzenaanbod zijn. Als het goed is ga ik morgen de K10D testen, ben erg benieuwd.

De nieuwe K1D of K20D zal een killer worden maar bij de K10D krijg ik toch het gevoel dat het een slechts een stap in de goede richting is en dat Pentax vanaf nu kan evolueren/ perfectioneren.

Leuk dat de SSM lenzen eraan komen maar vooralsnog is het maar een erg mager aanbod van slechts 3 zoomlenzen terwijl ik ook graag wat primes had gezien.

Pentax heeft alleen wel verreweg de beste prijs-kwaliteit en dat is een erg aantrekkelijk aspect wat je bij Nikon (ik ga dan voor de D200, de plaatsing van sommige knoppen op de D80 vind ik erg onhandig) niet terugvindt of je moet >1750,- voor de 70-200/2.8 VR normaal vinden :)

• Mei
@Sirius: Hoe kom je bij de K1D en K20D? Daar is nog helemaal niets over bekend. Volg je even niet...

• Anoniem: 156750
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Mei schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 18:43:
@Sirius: Hoe kom je bij de K1D en K20D? Daar is nog helemaal niets over bekend. Volg je even niet...
De kans is klein dat Pentax, na een duidelijk signaal gegeven te hebben met de K10D, het daarbij laat.
De K10D staat boven de K100D, dus boven de K10D zal wel de K1D staan (net als Canon).

@de reply van Mei.
Ah, ik dacht al, zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Ik denk dat Pentax killers gaat produceren omdat ze door willen breken en meespelen met Canon en Nikon.

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 156750 op 06-01-2007 19:32]

• Mei
Dat snap ik, maar Sirius zei dat het killers zouden worden. Volgens mij veegt de K10D op een aantal punten inderdaad de vloer aan met Canon en Nikon, maar dat "killers"-stukje is een beetje raar, maargoed...

Anoniem: 19462 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:04:
Niks mis mee! Ik heb beide lenzen (in Pentax variant) bij m'n *ist DS, en die dingen doen precies wat ze moeten doen. Het zijn geen hoogvliegers in lichtsterkte, scherpte of contrast, maar in deze prijsklasse kun je niks beters vinden. (op "oud glas" na)

• Sirius
Mei schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 18:43:
Zie Bluecold's reply :)

Pentax is met de K10D (D80 concurrent) en de SSM lenzen een (voor hun dan) nieuwe weg ingeslagen en er ontbreekt een D200 look-a-like, vandaar de K1D. De K20D zal de opvolger van de K10D moeten worden. De prime engine is met veel poeha aangekondigd maar valt tegen dus daar zit nog rek in evenals het ontwikkelen van een sterkere AF motor.

Pentax moet nu vastklampen en dan goed ook middels in ieder geval een aankondiging van een "K1D" want anders is het écht te laat.

Op DPreview zijn er toch wel wat Canon/Nikon-gebruikers overgestapt of hebben de K10D als 2e body. Onder de indruk zijn ze zeer zeker maar de AF snelheid valt tegen he.

Ik heb op DPreview een topic geopend over het misschien overstappen naar Nikon en n.a.v. daarvan ben ik aan het mailen met wat Nikon gebruikers. Het leuke is dat zij niet durfden te reageren in het topic, bang om voor troll uitgemaakt te worden (op zich best zielig maar goed...). Een van die oud Nikonians is overigens overgestapt vanwege de SSM lenzen.
Mei schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 19:14:
Dat snap ik, maar Sirius zei dat het killers zouden worden. Volgens mij veegt de K10D op een aantal punten inderdaad de vloer aan met Canon en Nikon, maar dat "killers"-stukje is een beetje raar, maargoed...
Het woord 'killers' had betrekking op de K20D en de k1D. De K10D is goed maar zeker geen killer.

Pentax heeft er m.i. zelfs voor gezorgd dat zij potentiële klanten hebben verloren door (itt de K100D) de natural i.p.v. de bright mode als standaard te maken, stom stom stom.

Als Pentax de K10D goed doorontwikkelt, deze binnen +/- 2 jaar uitbrengt en de K1D (die gelijk een lekker -maar wel klein- SSM lenzenaanbod heeft) 2008 lanceert dan voorspel ik een goede toekomst.

De 30D+D200 gebruikers zullen de K1D dan zeker in overweging nemen maar dan moet Pentax wel zijn lenzenvoorraad eens op orde brengen wat natuurlijk wel weer moeilijk is want ze zijn relatief klein.

[Voor 27% gewijzigd door Sirius op 06-01-2007 21:29]

• Mei
AF snelheid kunnen ze snel upgraden door tussendoor de K10D te upgraden met een sterkere variant, heb je geen nieuwe versie voor nodig. Als die AF motor echt zo beroerd is, dan doen ze dat ASAP.

Maar als je dan de 1-serie als tegenhanger van de D200 hebt, dan blijft er niet echt meer een reeks getallen over voor een FF camerareeks :P

Ze kunnen nu wel heel mooi aan een K1D gaan werken, maar het is handiger als er eerst wat meer fatsoenlijke lenzen komen. Er staan voor 2007 maar drie DA* lenzen gepland en de rest is allemaal DA spul. Willen ze overstappers trekken, dan moet er volgens mij wel wat meer DA* glaswerk komen. Neem aan dat SSM en F2.8 zooms niet in de DA serie voor gaan komen? Opzich kan Sigma hier een hoop aan doen door ook wat HSM spul te maken voor K-mount, maar eigenlijk zou Pentax zelf voor een voldoende groot assortiment moeten zorgen. Hopelijk pompt Samsung er voorlopig genoeg geld in om een lekkere basis op te bouwen.

• Sirius
Mei schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 21:38:
AF snelheid kunnen ze snel upgraden door tussendoor de K10D te upgraden met een sterkere variant, heb je geen nieuwe versie voor nodig. Als die AF motor echt zo beroerd is, dan doen ze dat ASAP.

Maar als je dan de 1-serie als tegenhanger van de D200 hebt, dan blijft er niet echt meer een reeks getallen over voor een FF camerareeks :P

Ze kunnen nu wel heel mooi aan een K1D gaan werken, maar het is handiger als er eerst wat meer fatsoenlijke lenzen komen. Er staan voor 2007 maar drie DA* lenzen gepland en de rest is allemaal DA spul. Willen ze overstappers trekken, dan moet er volgens mij wel wat meer DA* glaswerk komen. Neem aan dat SSM en F2.8 zooms niet in de DA serie voor gaan komen? Opzich kan Sigma hier een hoop aan doen door ook wat HSM spul te maken voor K-mount, maar eigenlijk zou Pentax zelf voor een voldoende groot assortiment moeten zorgen. Hopelijk pompt Samsung er voorlopig genoeg geld in om een lekkere basis op te bouwen.
De AF motor is niet echt beroerd (stuk sneller dan de DS/DL en ook wat sneller dan de K100D/K110D) maar kan zeker sneller. Dat ze de K10D tussentijds upgraden zal wel niet, vinden de personen die 'em nu al hebben denk ik niet zo leuk :)

Pentax moet niet verder gaan dan de K1D, is dat ook weer opgelost :)

Dat over de DA* lenzen klopt helemaal, daarom denk ik er ook aan om over te stappen. Niet dat ik alle AF-S lenzen van Nikon nodig heb maar ik vind het fijn om de lens te kunnen kopen waar ik op dat moment behoefte aan heb. Bij Pentax wordt dat al stukken lastiger, probeer maar eens een leuke lens van Marktplaats te plukken, haast onmogelijk. Op Ebay worden ook al belachelijke bedragen geboden.

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022
Sigma komt met HSM voor de K-mount, maar het klopt dat het eigenlijk de taak is van Pentax om zélf al een goed divers assortiment aan glas neer te zetten. Dat is toch belangrijker dan de body's. :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Sirius schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 21:19:
Pentax heeft er m.i. zelfs voor gezorgd dat zij potentiële klanten hebben verloren door (itt de K100D) de natural i.p.v. de bright mode als standaard te maken, stom stom stom.
Absolute onzin imho. Die 'happy' mode is leuk voor mensen die vanaf een compact naar een DSLR willen doorgroeien (zeg maar de K100D markt), maar iedere weldenkende fotograaf zal 'm direct op natural zetten.
Dat was tenminste wel ongeveer het eerste wat ik gedaan heb toen ik m'n DS kocht.
De 30D+D200 gebruikers zullen de K1D dan zeker in overweging nemen maar dan moet Pentax wel zijn lenzenvoorraad eens op orde brengen wat natuurlijk wel weer moeilijk is want ze zijn relatief klein.
't Blijft even afwachten wat Hoya/Tokina ervoor over heeft om Pentax weer op de (semi-)pro SLR markt te zetten. De kennis en expertise is absoluut aanwezig, maar dat is niet genoeg...

• Mei
Wat maakt het nou uit of ze de AF motor upgraden? De mensen die nu al een K10D hebben zouden, ongeacht wat Pentax zou doen, toch deze motor hebben. Ze hebben er alleen maar voordeel van, want het trekt weer meer mensen en dan wordt 'hun' merk groter. (Snap ook wel dat het beetje kut voelt, maar dat is puur een kronkel tussen de oren :P )

En waarom niet verder dan de K1D? Lijkt me voorlopig niet handig, nee. Je moet voor FF ook weer nieuwe lenzen ontwerpen en dan blijf je de komende paar jaar bezig met een half assortiment. Als hun ASP-C lijn lekker loopt, dan mogen ze over een paar jaar best naar FF gaan.
Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 22:27:
[...]
't Blijft even afwachten wat Hoya/Tokina ervoor over heeft om Pentax weer op de (semi-)pro SLR markt te zetten. De kennis en expertise is absoluut aanwezig, maar dat is niet genoeg...
Het enige wat Pentax eigenlijk nodig heeft is een beetje tijd en flink wat geld voor ontwikkeling van nieuwe dingen (en dan niet eens zozeer qua technieken, maar qua producten) en marketing. Kijk maar naar de modellen die Pentax nu uitgebracht heeft. Zeker geen slechte modellen, helemaal niet als je bekijkt dat ze net DSLR's maken.

• Sirius
Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 22:27:
[...]
Absolute onzin imho. Die 'happy' mode is leuk voor mensen die vanaf een compact naar een DSLR willen doorgroeien (zeg maar de K100D markt), maar iedere weldenkende fotograaf zal 'm direct op natural zetten.
Dat was tenminste wel ongeveer het eerste wat ik gedaan heb toen ik m'n DS kocht.
Klopt maar je vergeet dat de bright mode wél de scherpte geeft die veel mensen van begin af aan willen hebben. Er is nou eenmaal een groep kopers die afgaat op de conclusie van de recensie en hun koopgedrag daarop aanpast.

En met name Canon gebruikers zullen toch even achter hun oren hebben gekrabt toen ze de jpg tests zagen..

Toen de de DS kocht had ik al genoeg gelezen over het bright-natural gedoe. Bij de K10D keek ik gelijk naar de conclusie (bij mij is het gelijk nieuwsgierigheid) op DPreview om daarna alles goed door te lezen. Ik moet wel zeggen dat ik teleurgesteld was met de jpg resultaten want daar schiet ik nou eenmaal veel in (al begint RAW te komen, heb eindelijk m'n favo batch converter gevonden).

Als Pentax de K10D op bright had gezet en deze de kwaliteit van de K100D (kwam geen commentaar van Phil Asky op) had gegeven dan had dat Pentax 100-en kopers meer opgeleverd.
[...]
Er is vooralsnog te weinig capaciteit geweest en dat is jammer want Pentax staat op een behoorlijke achterstand. Even kijken hoeveel lenzen die nieuwe fabriek uitspuwt.

Ik verwacht geen full frame DSLR van Pentax, of van Nikon of Sony for that matter. APS-C heeft zich de laatste jaren bewezen, en het lenzenaanbod (de belangrijkste reden voor FF) wordt steeds beter.

En ja, Pentax heeft prima DSLR's gemaakt, maar wel pas op het moment dat de markt al vergeven was aan Canon en Nikon. 2 jaar voordat ik m'n DS kocht had ik al met een 300D of een D100 rond kunnen lopen (nee, de *ist D was geen alternatief, te duur en te slecht)...
Hopelijk kunnen ze nu de inhaalslag goed maken. De K10D is een goed begin, en de aangekondigde DA* lenzen (nog 2 maandjes wachten ;)) kunnen ook een hoop bijdragen.

Voorlopig hou ik 't nog maar even bij m'n DS, K2, MX, LX en Super A...

• Mei
Over die DA* lenzen gesproken. Ik neig nu heel erg naar een Tamron 28-75, maar als ik dia DA*'s zie, dan twijfel ik toch of ik daar niet wat van zal nemen :P Enige puntje is de prijs. Wil graag voor eind februari een nieuwe goede lens hebben en die dingen komen in maart pas uit en er is ook nog geen prijs bekend...

Sirius schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 22:40:
Toen de de DS kocht had ik al genoeg gelezen over het bright-natural gedoe.
Ik niet, maar ik was er snel achter dat ik op natural en het contrast 1 tandje lager meer in de buurt kwam van wat ik gewend was van analoge film.
(al begint RAW te komen, heb eindelijk m'n favo batch converter gevonden).
Vertel? RawShooter Essentials? of heb iets nog beters gevonden?

Mei, wil je een 28-75 bereik, dan ben je al 2 DA* lenzen verder...
Ik gebruik vrij veel groothoek, en weet al vrij zeker dat die 16-50 er gaat komen (en waarschijnlijk de 50-135 ook wel), maar als 28-75 voor jou ideaal is, zou ik gewoon voor die Tamron gaan. Prima merk en die lens komt prima uit de tests.

• Sirius
Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 23:25:
[...]
Ik niet, maar ik was er snel achter dat ik op natural en het contrast 1 tandje lager meer in de buurt kwam van wat ik gewend was van analoge film.
Ik heb 'em ook pas een maandje of 14 en las daarvoor al een tijd mee op DPreview, was m'n 1e dslr dus dan maar even goed inlezen.
Vertel? RawShooter Essentials? of heb iets nog beters gevonden?
Nope, Bibble Pro. Het vereist even wat werk want echt handig is het batchconvert'menu' niet, maar als alles eenmaal goed staat dan draait het als een zonnetje (én behoorlijk snel).

In de wachtrij heb ik staan:

-wederom Rawshooter Premium (vind de interface 2x niks maar ga het toch weer eens proberen)
-Lightzone

Silkypix en Lightroom (trage hap op m'n PIV 2.8 2gig ddr400 geheugen) afgevallen.

Prima keus, al vond ik Bibble niet $130 beter dan RawShooter. En aan die interface wen je heel snel. ;)
Maar ja, aan RawShooter wordt niet meer doorontwikkeld, en de boel zal worden ingebouwd in Lightroom, en dat is idd niet vooruit te branden. Dus misschien moet ik binnenkort ook maar een keer slikken en $130 uitgeven...

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 18:22
Wat is exact het grote verschil tussen de Bright en Natural modes?
Ik heb hem momenteel op Bright staan, en moet zeggen dat ik best tevreden ben van de kleurproductie die de camera momenteel heeft.Sliders staan default

Ik heb btw echt geen last met 'traagheid' in Adobe Lighroom sinds beta 4.1. Ok mijn machientje is niet van de lichtste, maar zelfs op mijn laptop me P-M 2ghz en maar 1GB ram werkt hij betrekkelijk vlotjes.

//edit : net eens de trial van bibble geinstalleerd en ik ben meer dan aardig verrast. de correcties en de jpeg conversie zijn imo correcter dan die van lightroom, raw importeren gaat een stuk sneller en de noise reduction is zeer goed. de komende dagen nog wat meer testen, maar dit kan wel eens een van de weinige stukken legale soft van me worden :)

[Voor 63% gewijzigd door Desolation Angel op 07-01-2007 00:56]

• Mei
Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 23:35:
Mei, wil je een 28-75 bereik, dan ben je al 2 DA* lenzen verder...
Ik gebruik vrij veel groothoek, en weet al vrij zeker dat die 16-50 er gaat komen (en waarschijnlijk de 50-135 ook wel), maar als 28-75 voor jou ideaal is, zou ik gewoon voor die Tamron gaan. Prima merk en die lens komt prima uit de tests.
Naast een 28-75 wi ik sowieso nog een keer wat tele en misschien nog een nieuwe groothoek om mijn kitlens te vervangen, maar dat weet ik nog niet. Ik kan bijvoorbeeld kiezen voor een 16-45 en een 50-150 (of iets in die richting), maar ook voor een 28-75 en een 70-200. Het bereik van de 28-75 lijkt me erg handig als walkaround.

Je koopt niet één lens, je koopt een range lenzen en ik probeer er een beetje rekening mee te houden. De volgende lens komt er voorlopig toch nog niet, denk ik, maar toch. Eerst nog een flitsert en een vakantie bij elkaar sparen :P

Desolation Angel schreef op zondag 07 januari 2007 @ 00:17:
Wat is exact het grote verschil tussen de Bright en Natural modes?
Bright verhoogt de kleurverzadiging en het contrast. Ziet er 'snappy' uit op het scherm of op een 10x15 printje, maar ik houd 't liever zelf in de hand. Natural is meer ehh... natural. ;)

Overigens, als je in RAW schiet maken dat soort instellingen niks uit.

• Sirius
Anoniem: 14829 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 00:14:
Prima keus, al vond ik Bibble niet $130 beter dan RawShooter. En aan die interface wen je heel snel. ;)
Maar ja, aan RawShooter wordt niet meer doorontwikkeld, en de boel zal worden ingebouwd in Lightroom, en dat is idd niet vooruit te branden. Dus misschien moet ik binnenkort ook maar een keer slikken en $130 uitgeven...
Heb er net weer even mee gespeeld. De interface blijft klungelig, een beetje amateuristisch maar het gaat om het aanpassen en dat werkt prima. De batch convert helemaal prima, vooral in vergelijking met Bibble. Bibble werkt alleen niet zo lekker, moeilijk om uit te leggen. Het is niet echt gebruiksvriendelijk.

Het irritante daarvan vind ik de zwevende menu's a la Photoshop, als je niet uitkijkt wordt het 1 grote zooi :)

Het hele irritante is dat als je een partij foto's importeert en je er een paar delete ze daadwerkelijk de prullenbak ingaan, dat is dus echt niet de bedoeling (of ik heb een optie gemist waarmee dat uit kan worden gezet). Bij Rawshooter worden ze keurig in de prullenbak van het programma zelf gezet.

• Mei
voor dit soort zaken is er V&A en Marktplaats

[Voor 119% gewijzigd door YellowCube op 08-01-2007 06:35]

• Sirius
Verwijder maar snel Mei voor je een waarschuwing (heb ik een tijdje geleden gehad) of een ban krijgt :)

• Mei
Is het verboden kan? Heb niet kunnen vinden dat dit verboden was. Zal post eventjes aanpassen :P

• -Emiel-
135 2.8 ? MF ?

• Sirius
Ik kan voor een redelijk goede prijs en D200 krijgen en ga daar dan ook voor.

Van de week pik ik ook een AF-D 80-200/2.8 en een 50/1.8 (had eerst een 1.4 gereserveerd maar het scheelt 135,- met de 1.8 dus wil ik die eerst even testen) op dus ik kan even vooruit.

Benieuwd ben ik zeer zeker. Ik ben toe aan een meer high-end cam (met de DS kan ik prima vooruit, daar niet van) en voor ik blindelings bij Pentax blijf wil ik het toch even bij het andere kamp proberen. Wat een verademing om op Marktplaats zoveel Nikon's/Nikkor's in de verkoop te zien staan zeg _/-\o_ Binnen 2 dagen een 80-200/2.8 voor 700,- zien, lekker hoor. Niet eindeloos wahten tot je dé lens eindelijk eens tegenkomt en dan weer eens te laat schijnt te zijn.

Bevalt het niet dan ben ik het trouwens ook zo weer kwijt, daar is de doorverkoop waarde meer dan uitstekend voor.

Mocht iemand het leuk vinden om z'n K10D op volle kracht te laten zien dan hou ik mij aanbevolen. :)

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 17:57

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Topicstarter
Sirius ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Amsterdam woont kunnen we wel eens afspreken ;)
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee