"Beter als" mag tegenwoordig wél. Nieuwe spelling en witte spelling enzo.Mei schreef op zondag 28 januari 2007 @ 19:34:
--Mij gepwnd in taalfouten--
Oké we zijn ondertussen over de 1000 heen 
Ik hoop dat de mods hem nog eventjes open willen houden.
De nieuwe startpost voor het tweede deel is nog niet helemaal af.
Ik zal over enkele ogenblikken RC1 tonen, welke de final moet worden uiteindelijk tenzij er nog grote fouten(bugs
) inzitten.
Ik hoop dat de mods hem nog eventjes open willen houden.
De nieuwe startpost voor het tweede deel is nog niet helemaal af.
Ik zal over enkele ogenblikken RC1 tonen, welke de final moet worden uiteindelijk tenzij er nog grote fouten(bugs
Anoniem: 156750
Kan wel hoor.Simon schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:24:
Beter als mag helemaal niet. Punt.
Ik vind het ook maf en gebruik liever dan als als (
Zo ik heb die dan als dingetjes verbeterd 
Sorry
Ik maak die fout echt gigantisch vaak en het sluipt er telkens weer in.
Gelukkig hebben een heleboel lieve mensjes mij geholpen met de taalfouten en slechte zins opbouw.
http://www.priyantha.nl/t...t_pentax/versie3/RC1.html
Dit moet hem gaat worden
De link hierboven is RC1
Sorry
Gelukkig hebben een heleboel lieve mensjes mij geholpen met de taalfouten en slechte zins opbouw.
http://www.priyantha.nl/t...t_pentax/versie3/RC1.html
Dit moet hem gaat worden
De link hierboven is RC1
Anoniem: 14829
Dat lijkt niet alleen raar, maar is ook raar. Zie jij in een TS voor de Nikon D200 iets over die mooie en even oude AI lenzen? (de 2.5 105mm kan zich als portretlens uitstekend meten met Pentax' 1.8 85mm)Vulcan750 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:46:
Dat lijkt misschien raar! Maar ondanks dat deze lenzen zeker oud te noemen zijn, het was en is heel goed glaswerk en prima bruikbaar op de huidige DSLR. Voor de ietswat gevorderde amateur is het een aanrader om behalve je kitlens 1 of 2 M-lenzen erbij te hebben "voor als het wat meer tijd mag kosten".
Ik heb zelf (nog) geen DSLR, maar wel 2 analoge Pentax SLR's met enkele mooie lenzen (en macro-tussenringenset = ook leuk!).
Naast m'n *ist DS heb ik nog 5 analoge Pentaxen (K2, MX, LX, Super A en een Spotmatic), en dat was ook de belangrijkste reden om voor Pentax te gaan toen ik een DSLR zocht.
Een setje tussenringen is natuurlijk altijd leuk, maar als 't nog ietsje meer tijd mag kosten gaat er niks boven een balg en een vergrotingsobjectief (een Schneider Componon 75mm in mijn geval). Voor het "snelle" macro-werk gebruik ik ondertussen een Pentax-A Macro 1:2.8 50mm.
@Priyantha Bleeker
Check even de voeding van de K100/K110. Dit moeten AA batterijen zijn of CR-V3. Mogelijk geldt dit ook voor andere modellen.
Check even de voeding van de K100/K110. Dit moeten AA batterijen zijn of CR-V3. Mogelijk geldt dit ook voor andere modellen.
[ Voor 7% gewijzigd door Yahrr op 28-01-2007 23:07 ]
Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
Ziet er strak uit Priyantha, wel zou ik de gebruikerservaringen bij de camera's weglaten aangezien dat m.i. geen toegevoegde waarde heeft als je 'enkel' de K10D als ervaring hebt
Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases
Psst, Priyantha, er zit een echo in het Regeltjes gedeelte:
"wil ik iedereen hierbij dringend verzoeken de zoekfunctie goed te gebruiken, wil ik iedereen hierbij dringend verzoeken de zoekfunctie goed te gebruiken,"
"wil ik iedereen hierbij dringend verzoeken de zoekfunctie goed te gebruiken, wil ik iedereen hierbij dringend verzoeken de zoekfunctie goed te gebruiken,"
Het ziet er goed uit, Priyantha! Vrij lang, inderdaad, maar dat kan je ook als compliment zien
Ziet er uit als een prima topic-start. Nog een paar kleine dingen:
- volgens mij moet het niet kitlensen maar kitlenzen zijn (18-55mm)
- linkje naar de firmware van de diverse toestellen?
- Misschien nog een paar veel gebruikte third-party lenzen toevoegen?
- Flitsers bestaan er ook nog, zijn er niet zo heel veel, maar soms ook handig om te vermelden.
(Gebruik het topic ook als naslag werk
)
Voor de rest perfect werk.
- volgens mij moet het niet kitlensen maar kitlenzen zijn (18-55mm)
- linkje naar de firmware van de diverse toestellen?
- Misschien nog een paar veel gebruikte third-party lenzen toevoegen?
- Flitsers bestaan er ook nog, zijn er niet zo heel veel, maar soms ook handig om te vermelden.
(Gebruik het topic ook als naslag werk
Voor de rest perfect werk.
[ Voor 19% gewijzigd door teigetjuh op 29-01-2007 08:55 ]
http://www.priyantha.nl/t...t_pentax/versie3/RC2.html
RC2
Dit moet hem gaan worden denk ik
Third-Party lenzen ga ik niet toevoegen denk ik. Dat kan misschien voor deel3 wel
Ook roep ik even hierbij iedereen op om zijn of haar ervaringen van objectieven en/of body's in een kort verhaaltje te gooien. Dit ervaringen kan ik dan verwerken in de startpost.
RC2

Dit moet hem gaan worden denk ik
Third-Party lenzen ga ik niet toevoegen denk ik. Dat kan misschien voor deel3 wel
Ook roep ik even hierbij iedereen op om zijn of haar ervaringen van objectieven en/of body's in een kort verhaaltje te gooien. Dit ervaringen kan ik dan verwerken in de startpost.
Kun je misschien een paar voorbeelden poosten van de foto's met de oude M lenzen en de K100 kitlens zodat we het ook eens kunnen zien ?
Mijn kitlens is stuk 
Dus weinig te vergelijken op het moment. Ik ben nog een beetje te lui geweest om de verzekering aan te schrijven.
Dus weinig te vergelijken op het moment. Ik ben nog een beetje te lui geweest om de verzekering aan te schrijven.
Ik kan met mijn K10D wel een paar pic schieten met een M-lens 1:1.4 50mm en de 18-55MM DA lens, maar dat is dus niet op de K100D. Zeg het maar
[ Voor 5% gewijzigd door teigetjuh op 29-01-2007 17:09 ]
Wat een vreemde redenatie! Omdat er in een TS voor een Nikoncamera niets staat over oude lenzen, dan mag/hoort dit ook niet in een Pentaxtopic!?Anoniem: 14829 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 22:55:
[...]
Dat lijkt niet alleen raar, maar is ook raar. Zie jij in een TS voor de Nikon D200 iets over die mooie en even oude AI lenzen? (de 2.5 105mm kan zich als portretlens uitstekend meten met Pentax' 1.8 85mm)

Sorry, maar wat is het probleem? Toch een goede tip dat oude lenzen prima bruikbaar zijn!?
Als jij graag een hoop geld wil uitgeven voor een nieuwe portretlens voor je *ist DS, terwijl je een supergoeie portretlens in je analoge collectie heb zitten, dat moet je natuurlijk zelf weten! Er zijn in ieder geval zat mensen die hun hand er niet voor omdraaien om handmatig even scherp te stellen. Sterker nog, persoonlijk stel ik een portret altijd handmatig scherp! Ik bepaal graag zelf waar ik de nadruk in een foto op wil leggen...
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Zo, mail terug van Pentax, ik vroeg naar de k1d,
Daarom gaat mijn K10D alweer weg, voor een 5D. tweakers.net/aanbod is voor V&A: GoT niet
tsja, dat valt me tegen. Ik had dus anders verwacht. Ik denk niet Pentax in de komende 2 jaar een pro lijn gaat lanceren.As of right now there is no K1D planned. Pentax does constantly produce new cameras so there might be one sometime in the future but since we have just released the K10D a K1D is probably going to be quite some time away.
Daarom gaat mijn K10D alweer weg, voor een 5D. tweakers.net/aanbod is voor V&A: GoT niet
[ Voor 7% gewijzigd door Remy op 29-01-2007 19:05 ]
|>
Nou, dit is niet echt de reden, voor mij is 't lenzen, etc etc etc... 't voelt gewoon niet goed, en FF lonkt. Je begrijpt 't vast wel
en sorry van die v/a post
|>
Voor een deel begrijp ik je Simon: als je zegt, FF lonkt: klopt, het is nu 'hip' net zoals 2 ~ 3 jaar geleden dSLR's hip waren: everybody jumps on the bandwagon. Of de foto's die men maakt er beter van worden, is de vraag natuurlijk. Er zullen best een aantal (semi) pro's zijn die baat hebben bij FF: voor hobbyisten betekent het vooral prijzigheid (kwali-glas nodig, + een FF-body blijft ruim 2k eur) en meer gewicht meeslepen, met daarnaast de grotere files op de kaartjes/pc's.
Het deel van mij dat jou dan wat minder begrijpt (
) is de opmerking over 'voor mij is't lenzen' ... in dat opzicht zou ik dan deze 'sidestep' naar een K10D nog steeds ietwat vreemd vinden. Ik heb er de afgelopen 3 weken een aantal keer mee geschoten, en het is zoals ze zo leuk zeggen one helluva camera, waar je als enthousiasteling/hobbyist jaren mee vooruit kan. Een doorstap naar 5D komt op mij over als kweeniewatikwil - ipv dat er tijd (en ook geld) in het leren fotograferen wordt gestopt.
Overigens slaat dat laatste dan niet op jou - ik vind dat je prima kan fotograferen, en om het even welke cam zal prima resultaten opleveren in jouw handen
Maar ik zie toch bij sommige anderen om mij heen dat ze eager zijn om fullframe te gaan, danwel pro-body's te kopen, alleen omdat het hip en/of stoer is.
Ik zie dan in m'n hoofd al een aantal jaar (of zelfs maar 1,5 jaar) verder de prachtige spullen verstoffen in een tas of kast, of dat ze op marktplaats staan omdat men frusti raakt dat er niet zulke mooie pics uitkomen als men had gewild: dat de apparatuur zelf niet de boost in fotokunde en kwaliteit heeft gegeven waar men op had gehoopt
Het deel van mij dat jou dan wat minder begrijpt (
Overigens slaat dat laatste dan niet op jou - ik vind dat je prima kan fotograferen, en om het even welke cam zal prima resultaten opleveren in jouw handen

Ik zie dan in m'n hoofd al een aantal jaar (of zelfs maar 1,5 jaar) verder de prachtige spullen verstoffen in een tas of kast, of dat ze op marktplaats staan omdat men frusti raakt dat er niet zulke mooie pics uitkomen als men had gewild: dat de apparatuur zelf niet de boost in fotokunde en kwaliteit heeft gegeven waar men op had gehoopt
Hmja, maar ik zit er 't meeste mee omdat ik wil investeren in een merk, ik wil er lenzen voor kopen, accesoires, etc etc. En dat is waar de schoen wringt. Als men die k1d niet aankondigt betekent dat men ook qua accesoires niet op 't zelfde niveau zal komen als de grote. En ik wil niet na 't aanschaffen van kapitalen aan lenzen erachter komen dat ik straks niet meer door kan groeien. Dat de 5D niet zomaar mooiere fotos oplevert, dat weet ik wel. Maar ik wil geen hobbyist blijven
|>
Helder 
Kortgeleden in Amsterdam legde de 5D van majic het nog af tegen de K10D van Michel in de regen (5D kreeg enorm last van condensatie en sputterde her en der tegen), dus tja: hoe pro is een body nu eigenlijk
Maar anyhoe, je denkrichting/wijze is duidelijk zo: goeie zaak dat je iig een toekomstplan hebt mbt het doorgroeien: beter dan dat je forever blijft switchen van platform, dat lijkt mij vrij vermoeiend namelijk. Alhoewel ik toch mensen ken met bv een 5D en D200 en met beide platforms heel tevreden zijn.
Je wil niet weten hoe 'pro' je kan worden met een K10D: weathersealed en alles!Maar ik wil geen hobbyist blijven
Kortgeleden in Amsterdam legde de 5D van majic het nog af tegen de K10D van Michel in de regen (5D kreeg enorm last van condensatie en sputterde her en der tegen), dus tja: hoe pro is een body nu eigenlijk
Maar anyhoe, je denkrichting/wijze is duidelijk zo: goeie zaak dat je iig een toekomstplan hebt mbt het doorgroeien: beter dan dat je forever blijft switchen van platform, dat lijkt mij vrij vermoeiend namelijk. Alhoewel ik toch mensen ken met bv een 5D en D200 en met beide platforms heel tevreden zijn.
Anoniem: 135290
[off]Mag wel, zeker in spreektaal..in schrijftaal kan ook..maar wordt absoluut niet aangeraden, zeker niet in een nette brief, maar tegenwoordig mogen beide naast elkaar bestaan.Simon schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:24:
Beter als mag helemaal niet. Punt.
Nadat ik op mijn als/dan gebruik (in spreektaal) was gewezen door een nb. Turkse jongen! ben ik een dingen gaan opzoeken..
Ik let er nu zelf beter op en gebruik nu vaker of bijna altijd dan ipv als (wanneer het ook echt dan moet zijn, that is..) maar goed, bovenstaande opgezocht en zeker in spreektaal is het eigenlijk niet erg om als te gebruiken..
[/off]
Prima start post.
Imo kunnen er wel third party lenzen in..
Waarom Pentax objectieven wel (buiten het feit dat Pentax natuurlijk in de topic titelstaat
Bv. Sigma's 10-20 als ultra-groothoek optie, een stuk goedkoper dan Pentax' eigen 12-24 F4 (maar optisch ws. ook wel ietsje minder natuurlijk..)
17-70 als walk-around lens, ik noem maar even 2 uit m'n eigen 'collectie', omdat dat makkelijke voorbeelden zijn..
En zo zijn er nog wel wat (of is doorverwijzen naar Canon/Nikon objectieven topics daar voor een optie ? : O Ik weet het niet..
Aan de andere kant wordt ie daardoor wel erg lang..misschien
kan het in een 2e/3e post (de post onder de startpost)
Prima tip, en geen enkel probleem als 't genoemd wordt. Maar dat kost 2 regels tekst, of iets meer wanneer je het groene knopje van de K10D erbij uitlegt of de 'AE-L button on M exposure' van de K100D, DS en DL. Nu nemen die drie 'ouwetjes' m.i. onevenredig veel ruimte in.Vulcan750 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 18:12:
Wat een vreemde redenatie! Omdat er in een TS voor een Nikoncamera niets staat over oude lenzen, dan mag/hoort dit ook niet in een Pentaxtopic!?![]()
Sorry, maar wat is het probleem? Toch een goede tip dat oude lenzen prima bruikbaar zijn!?
Ik zou eerder een "deze doen 't ook" overzichtsfoto als deze plaatsen (maar dan met K- en M-lenzen, kon zo gauw geen plaatje online vinden):

Ik houd 't voorlopig nog met veel plezier bij m'n 1.8 85mm M-lensje, als je 't niet erg vindt.Als jij graag een hoop geld wil uitgeven voor een nieuwe portretlens voor je *ist DS, terwijl je een supergoeie portretlens in je analoge collectie heb zitten, dat moet je natuurlijk zelf weten!
@Afterlife: misschien gebruiken we er veel teveel woorden voor, maar eigenlijk denken we er praktisch hetzelfde over!
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
staan niet op www.pentaxslr.com, maar wel op www.pentax.com
[ Voor 37% gewijzigd door simon op 29-01-2007 22:01 ]
|>
ik zou graag voorbeelden zien van foto's gemaakt met de K10D met analoge oude M lens vergeleken met nieuwe kitlens.
* teigetjuh gaat vanmiddag de kat weer eens stalken.KRG schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 00:04:
ik zou graag voorbeelden zien van foto's gemaakt met de K10D met analoge oude M lens vergeleken met nieuwe kitlens.
Anoniem: 154625
De postbode bracht vandaag de Pentax M 1.7 50mm die ik op marktplaats heb gekocht. Eerste indruk: erg fijn lensje.
Er zat ook nog een zonnekap bij, altijd handig.
Er zat ook nog een zonnekap bij, altijd handig.
Je zou maar de mogelijkheid hebben om zo'n foto te kunnen maken van je eigen tafel vol met lenzen. Is best een flink vermogen wat daar afgebeeld staatAnoniem: 14829 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 20:11:
[...]
[afbeelding]
[...]
Ik houd 't voorlopig nog met veel plezier bij m'n 1.8 85mm M-lensje, als je 't niet erg vindt.
Anoniem: 206939
Lees met veel interesse de berichten over de lenzen maar wil toch graag een aandachtpunt plaatsen.
Zelf in bezit van de pentax isd*s en K10D gebruik op beide een sigma 170-500 en op de K10D alleen deze lens maar op beide body's had ik al na ongeveer 4 weken speling op de lensvatting. De isd*s is al eens in de garantietijd terug geweest maar volgens pentax lag het aan de gebruikte mal bij sigma die een afwijking kan heben van de pentax mal.
De grote lenzen die getoond worden zijn volgens mij niet meer te krijgen, in ieder geval krijg ik hier bij de beukelaer niet echt een duidelijk antwoord op. Ben benieuwd of er meer gebruikers van pentax zijn die dit prbleem hebben?
Zelf in bezit van de pentax isd*s en K10D gebruik op beide een sigma 170-500 en op de K10D alleen deze lens maar op beide body's had ik al na ongeveer 4 weken speling op de lensvatting. De isd*s is al eens in de garantietijd terug geweest maar volgens pentax lag het aan de gebruikte mal bij sigma die een afwijking kan heben van de pentax mal.
De grote lenzen die getoond worden zijn volgens mij niet meer te krijgen, in ieder geval krijg ik hier bij de beukelaer niet echt een duidelijk antwoord op. Ben benieuwd of er meer gebruikers van pentax zijn die dit prbleem hebben?
Ik heb vorige week de K10D Body besteld, nu heb ik een 2e hands 16-45 kunnen kopen welke ik binnekort op ga halen.
Ik heb echter mijn nieuwe camera nog niet, maar kan van een vriend een K100D lenen om de lens te testen. Ik naast de vele goede verhalen over de 16-45 ook gelezen dat er examplaren zijn met een "onscherpe" linkerkant.
Nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste testen of deze lens last heeft van dit probleem. Hebben jullie hier wat tips voor?
Ik heb echter mijn nieuwe camera nog niet, maar kan van een vriend een K100D lenen om de lens te testen. Ik naast de vele goede verhalen over de 16-45 ook gelezen dat er examplaren zijn met een "onscherpe" linkerkant.
Nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste testen of deze lens last heeft van dit probleem. Hebben jullie hier wat tips voor?
Ik heb geen speling op de lensvattingen van m'n camera's. Ook niet op de ruim 2 jaar oude body van m'n DS. Vooral op de DS heb ik toch erg vaak lenzen verwisseld. Ik heb een vrij grote verzameling lenzen, maar ik moet wel bekennen dat er geen Sigma tussen zit ;-).Anoniem: 206939 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 23:53:
Lees met veel interesse de berichten over de lenzen maar wil toch graag een aandachtpunt plaatsen.
Bij mijn weten worden er op dit moment nog twee lichtsterke Pentax telelenzen op bestelling gemaakt. Dat zijn de FA*300/2,8 en de FA*600/4.
Prima ding, en op m'n analoge bodies heb ik daar al 2 decennia lol van gehad! Maar voor m'n DS heb ik 'm sinds kort wel vervangen door een A-versie. Niet omdat 'ie optisch beter is, maar het feit dat je de AE-L button of het groene knopje niet meer nodig hebt is wel heel erg prettig.Anoniem: 154625 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:30:
De postbode bracht vandaag de Pentax M 1.7 50mm die ik op marktplaats heb gekocht. Eerste indruk: erg fijn lensje.
En bovendien spaar ik (betaalbare) Pentax spullen, en daar paste die A-lens wel tussen.
Anoniem: 154625
Betaalbaar zijn ze zeker en er staat regelmatig wat leuks op marktplaatsAnoniem: 14829 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:44:
[...]
En bovendien spaar ik (betaalbare) Pentax spullen, en daar paste die A-lens wel tussen.
Nu nog een 2.8 telelens, maar dat zal wel een nieuwe worden
Je kan beter je tafel op je lenzen zetten:sp00f schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:34:
[...]
Je zou maar de mogelijkheid hebben om zo'n foto te kunnen maken van je eigen tafel vol met lenzen. Is best een flink vermogen wat daar afgebeeld staat![]()
4x FA*80-200/2.8
http://greenenien.myweb.hinet.net/PFC/IGP4681_nEO_IMG2.jpg
http://greenenien.myweb.hinet.net/PFC/IGP4683_nEO_IMG2.jpg
Rare Chinezen.
Wel bizarre foto...ff scrabblen op z'n eh..of mahjong ofzo..
(Of zijn het Jappen, ik zie het verschil niet)
(Of zijn het Koreanen, ik zie het verschil niet
)
(Of zijn het Koreanen, ik zie het verschil niet
Hehe dat is natuurlijk ook een mogelijkheid ja. Maar ik zou mijn geld toch wel beter kunnen besteden denk ik...!Sirius schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 01:02:
[...]
Je kan beter je tafel op je lenzen zetten:![]()
4x FA*80-200/2.8
http://greenenien.myweb.hinet.net/PFC/IGP4681_nEO_IMG2.jpg
http://greenenien.myweb.hinet.net/PFC/IGP4683_nEO_IMG2.jpg
Ze zijn in ieder geval Mahjong aan het spelenAnoniem: 135290 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 01:34:
Rare Chinezen.
(Of zijn het Koreanen, ik zie het verschil niet)
Aan alle K100D bezitters...als jullie foto's inlezen vanaf de camera (dus niet via kaartlezer)..en daar Window's eh Wizard voor gebruiken..
Gaat het dan snel?
Ik krijg steeds de melding snel USB apparaat aangesloten op langzame USB poort, ik heb al van alles geprobeerd, maar het lukt maar niet..de USB poort is zeker een 2.0 poort. (Hi Speed, 480 Mbps)
Heb de USB devices, root hubs, controller al een keer verwijderd uit apparaatbeheer en opnieuw laten installeren. Helpt niet.
Via google een hoop gezocht, maar ik krijg het echt niet voor elkaar.
M'n Ixus (50) doet het wel hardstikke snel..via de zelfde groep poorten in principe...en ook met de wizard Maar met het inladen van foto's van de K100D naar de computer duurt gewoon ontzettend lang..
De K100D bezit toch wel Hi Speed USB verbinding?
Ben haast ten einde raad
Het laden van bijna 4GB aan foto's duurt echt ontzettend lang..
Op de Ixus zit welliswaar maar 1GB, maar het verschil is echt significant..en bij de K100D krijg ik dus ook de melding snel apparaat aangesloten op trage poort en bij de Ixus dus niet..
Terwijl het gaat om dezelfde poorten
Ik snap het niet meer..
Iemand input ?
Gaat het dan snel?
Ik krijg steeds de melding snel USB apparaat aangesloten op langzame USB poort, ik heb al van alles geprobeerd, maar het lukt maar niet..de USB poort is zeker een 2.0 poort. (Hi Speed, 480 Mbps)
Heb de USB devices, root hubs, controller al een keer verwijderd uit apparaatbeheer en opnieuw laten installeren. Helpt niet.
Via google een hoop gezocht, maar ik krijg het echt niet voor elkaar.
M'n Ixus (50) doet het wel hardstikke snel..via de zelfde groep poorten in principe...en ook met de wizard Maar met het inladen van foto's van de K100D naar de computer duurt gewoon ontzettend lang..
De K100D bezit toch wel Hi Speed USB verbinding?
Ben haast ten einde raad
Op de Ixus zit welliswaar maar 1GB, maar het verschil is echt significant..en bij de K100D krijg ik dus ook de melding snel apparaat aangesloten op trage poort en bij de Ixus dus niet..
Terwijl het gaat om dezelfde poorten

Ik snap het niet meer..
Iemand input ?
Even iets heel anders. (mag dat?)
Wie weet er wat de functionaliteit is van het wegneembare 'klepje' in de onderkant van de zonnekap van de 18-55 kitlens? Ik kan er in de gebruiksaanwijzing en in de vele testverslagen (nog) niets over lezen.
Wie weet er wat de functionaliteit is van het wegneembare 'klepje' in de onderkant van de zonnekap van de 18-55 kitlens? Ik kan er in de gebruiksaanwijzing en in de vele testverslagen (nog) niets over lezen.
Haha ja dat had ik me ook al afgevraagd (de 16-45 heeft dat ook), ik dacht dat het was om de lensdop er makkelijker af te kunnen halen; eerst een hoop gedoe om dat kleppie los te krijgen en dan bespaar je diezelfde tijd ook weer om niet met de lensdop te hoeven prutsen. Alternatief: de zonnekap er gewoon even afhalen 
Maargoed, daar is het dus niet voor. Thx Simon
Trouwens Emiel: Geen idee waar je probleem vandaan komt. Al eens met andere computers geprobeerd? Hier onder Kubuntu geen probleem, foto's komen met een noodgang van de camera op de computer. Toch eens een andere USB-poort proberen? Migreren naar Linux?
Maargoed, daar is het dus niet voor. Thx Simon
Trouwens Emiel: Geen idee waar je probleem vandaan komt. Al eens met andere computers geprobeerd? Hier onder Kubuntu geen probleem, foto's komen met een noodgang van de camera op de computer. Toch eens een andere USB-poort proberen? Migreren naar Linux?
Zeker niet migreren zeg, hou op 
Totaal geen zin en tijd om me daarin te verdiepen.
Nee aan de poorten, lijkt het mij niet te liggen, heb 2 poorten voor in m'n kast, en 4 standaard op de achterkant..zou me kunnen voorstellen dat de poorten voorop USB 1.1 zijn. Doos geeft 2.0 aan...en m'n Ixus doet het ook retesnel via die poorten, dus dat is het niet.
Ook aan de achterkant geprobeerd, zelfde snelheid.
IXus daar nog niet getest..maar zal wel gewoon snel zijn..vreemd dus!
Iets anders, in het menu, bij de Transfer protocollen heb je , PC, PictBridge en PC-F
Al in het boekje gekeken..maar kan niet vinden wat nou PC-F inhoudt..staat een kleine tekst over dat je het kan inschakelen (duh) maar wat het nou inhoudt..dat kan ik niet terugvinden.
Ook die settings wisselen (PC, PC-F) heeft geen zin.
Iig thanks voor de input..hopelijk weet iemand anders nog wat..
Totaal geen zin en tijd om me daarin te verdiepen.
Nee aan de poorten, lijkt het mij niet te liggen, heb 2 poorten voor in m'n kast, en 4 standaard op de achterkant..zou me kunnen voorstellen dat de poorten voorop USB 1.1 zijn. Doos geeft 2.0 aan...en m'n Ixus doet het ook retesnel via die poorten, dus dat is het niet.
Ook aan de achterkant geprobeerd, zelfde snelheid.
IXus daar nog niet getest..maar zal wel gewoon snel zijn..vreemd dus!
Iets anders, in het menu, bij de Transfer protocollen heb je , PC, PictBridge en PC-F
Al in het boekje gekeken..maar kan niet vinden wat nou PC-F inhoudt..staat een kleine tekst over dat je het kan inschakelen (duh) maar wat het nou inhoudt..dat kan ik niet terugvinden.
Anoniem: 47164
Pentax Cleaning Kit
Het is zover, ik moet er ook aan geloven. Na een platen op dpreview maakte iemand mij erop attent dat ik ook spot had. Na wat gecontroleer met een blank wit vel zijn er zelfs 2 te zien, en één ervan is op fotos goed waarneembaar. Dus ik moet een kit hebben om schoon te maken.
Nu heeft Pentax hiervoor een kit, maar weet iemand waar die te koop is ?

(per ongeluk al geplaatst in Fotografie algemeen)
Het is zover, ik moet er ook aan geloven. Na een platen op dpreview maakte iemand mij erop attent dat ik ook spot had. Na wat gecontroleer met een blank wit vel zijn er zelfs 2 te zien, en één ervan is op fotos goed waarneembaar. Dus ik moet een kit hebben om schoon te maken.
Nu heeft Pentax hiervoor een kit, maar weet iemand waar die te koop is ?

(per ongeluk al geplaatst in Fotografie algemeen)
Je hoeft geen kit te hebben, en al zeker niet een specifieke Pentax kit. Gewoon cleaning swabs zoals Mei al opperde.
Anoniem: 22659
Woei gisteren zijn er een aantal K10D's uitgeleverd in de zaak waar ik werk.... Het lijkt erop dat Pentax serieus aan het leveren is geslagen!
Zijn er geen drivers die je eerst moet installeren? Anders zou ik gewoon 15,- uitgeven voor een kaartlezer.Anoniem: 135290 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 00:49:
Weet je tenminste zeker dat het goed gaat en dat bespaart je ook nog eens je batterijen want die gebruik je natuurlijk wel als je rechtstreeks foto's van je K100D afhaalt!
Zal ze is opnieuw installeren, heb ik nl, gelijk gedaan nadat ik de camera had gekocht.
@mig29
Das goed nieuws, ik heb de mijne 2 weekjes geleden besteld en waarschijnlijk zat hij donderdag bij de levering. Nu ik jouw berichtje lees krijg ik steeds meer het geloof dat hij er ook daadwerkelijk bijzit. Heb hem gekocht bij de lokale fotoboer, je betaalt een paar tientjes meer, maar je krijgt er wel echte service voor terug. Met een beetje geluk maak ik vandaag m'n eerste fotootjes in de sneeuw.
Vanwege het weeralarm ga ik al om 2 uur naar huis, dus moet toch wel voor half 6 thuis kunnen zijn.
Nog even wachten op het verlossende telefoontje
Das goed nieuws, ik heb de mijne 2 weekjes geleden besteld en waarschijnlijk zat hij donderdag bij de levering. Nu ik jouw berichtje lees krijg ik steeds meer het geloof dat hij er ook daadwerkelijk bijzit. Heb hem gekocht bij de lokale fotoboer, je betaalt een paar tientjes meer, maar je krijgt er wel echte service voor terug. Met een beetje geluk maak ik vandaag m'n eerste fotootjes in de sneeuw.
Vanwege het weeralarm ga ik al om 2 uur naar huis, dus moet toch wel voor half 6 thuis kunnen zijn.
Nog even wachten op het verlossende telefoontje
Anoniem: 208093
Na jaren trouwe dienst krijgt mijn Pentax MZ-7 wat meer rust. Ik stap ook over op de digitale techniek. Na uitgebreid onderzoek, heb ik vandaag mijn K10d+kitlens 18-55mm. besteld. Eind van de maand binnen. Nu hopen dat het echt zo is, met die leverings problemen.
Heeft er hier iemand ervaring met de K10d en de volgende lenzen:
SMC Pentax-FA 1:4 25-70mm. AL
Sigma 70-300mm. 1:4-5.6 DL Macro super
Of met een flitser van Cullmann 42 AF/P
Heeft er hier iemand ervaring met de K10d en de volgende lenzen:
SMC Pentax-FA 1:4 25-70mm. AL
Sigma 70-300mm. 1:4-5.6 DL Macro super
Of met een flitser van Cullmann 42 AF/P
Anoniem: 208126
@ Chateau,
Heb ook een K 10D en de Sigma 70-300mm. Heb met deze lens vorige week actiefoto's genomen
van mijn voetballend zoon en vond de resultaten goed ( scherper dan met mijn Z 20 ).
Groetjes.
Heb ook een K 10D en de Sigma 70-300mm. Heb met deze lens vorige week actiefoto's genomen
van mijn voetballend zoon en vond de resultaten goed ( scherper dan met mijn Z 20 ).
Groetjes.
Leve weathersealing
Vanmiddag lekker door de sneeuw banjeren zonder steeds de camera onder m'n jas te hoeven stoppen, alleen even een handschoen over de lens omdat die niet afgedicht is. Met m'n DS was ik daar toch wat huiveriger voor geweest.
Ik moet zeggen, ik ben erg te spreken over de K10 + 16-45 tot nu toe. Ik nam wat foto's van behoorlijk dichtbij, en de lens heeft een mooie kortste instelafstand en lens en sensor geven echt erg mooi detail. Andere lenzen zijn m'n tas niet uitgeweest vandaag.
Ik moet zeggen, ik ben erg te spreken over de K10 + 16-45 tot nu toe. Ik nam wat foto's van behoorlijk dichtbij, en de lens heeft een mooie kortste instelafstand en lens en sensor geven echt erg mooi detail. Andere lenzen zijn m'n tas niet uitgeweest vandaag.
[ Voor 27% gewijzigd door mwolthers op 09-02-2007 00:47 ]
Hey mensen,
Ik heb sinds ik mijn pentax istDL heb aangeschaft problemen met mijn foto's. Bij intensief gebruik van mijn camera wil het nog wel eens gebeuren dat mij foto's "kapot" gaan.
Ik heb dus foto's gemaakt en kon ze daarvoor ook openen reviewen op het lcd display, maar (en meestal wanneer ik veel foto's in een korte periode maak) op gegeven moment gaan ze dus kapot en wil dit niet meer. Ik heb ook wel eens gehad dat ik daar voor mijn fotos al op een pc had bekeken en vervolgens als nog "kwijt" raakte. NB: het bestand van de fotos staat nog wel op de kaart, maar kan niet meer worden geopend.
Als ik daarna snel met een recovery programma er over heen ga, vind ik de foto's nog wel terug (behalve als ik na de blackout alsnog een hoop foto's maak).
Ligt dit aan mijn camera? Of aan mijn memerycard. Ik heb een SD Ultra II kaart. Hebben meer mensen het probleem met deze camera gehad?
Ik heb sinds ik mijn pentax istDL heb aangeschaft problemen met mijn foto's. Bij intensief gebruik van mijn camera wil het nog wel eens gebeuren dat mij foto's "kapot" gaan.
Ik heb dus foto's gemaakt en kon ze daarvoor ook openen reviewen op het lcd display, maar (en meestal wanneer ik veel foto's in een korte periode maak) op gegeven moment gaan ze dus kapot en wil dit niet meer. Ik heb ook wel eens gehad dat ik daar voor mijn fotos al op een pc had bekeken en vervolgens als nog "kwijt" raakte. NB: het bestand van de fotos staat nog wel op de kaart, maar kan niet meer worden geopend.
Als ik daarna snel met een recovery programma er over heen ga, vind ik de foto's nog wel terug (behalve als ik na de blackout alsnog een hoop foto's maak).
Ligt dit aan mijn camera? Of aan mijn memerycard. Ik heb een SD Ultra II kaart. Hebben meer mensen het probleem met deze camera gehad?
Ik zou even een ander kaartje proberen. Ga desnoods even terug naar de fotozaak (als je geen extra kaartje hebt).directjohan schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:41:
Hey mensen,
Aha. Een Sandisk. Zowat het duurste wat er is, maar precies dezelfde kuren die ik ook had met mijn gewone sandisk. Zijn de platen soms ook meer voor de helft of driekwart te zien ? Levert file recovery soms ook maar halve foto's op ? Zijn sommige fysiek nog aanwezig maar net meer te lezen ? FAT restore werkt ook niet ? Heb ik ook gehad.directjohan schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:41:
Ik heb een SD Ultra II kaart. Hebben meer mensen het probleem met deze camera gehad?
Ligt het aan Sandisk ? Tja....dezelfde kaart in mijn Sd slot van de videokamera werkt feilloos. Ik heb zelfs nu een Extreme III en die werkt ook feilloos. Maar ik heb het nog nooit met een ander merk meegemaakt. Het is volgens mij typisch Sandisk.
Je hebt levenslange garantie op die dingen, dus gewoon terug naar de winkel ermee.
Lastig...
Bij Compact Flash kun je gemakkelijk wijzen naar het kaartje als er iets fout gaat, omdat daar de controller en het geheugen in 1 pakketje zitten. Bij SD zit de controller in de host (in dit geval de camera).
Waar ligt dan de 'schuld'? Pentax camera's kunnen prima overweg met SD kaartjes, en Sandisk kan prima overweg met SD hosts. Maar de kans dat die twee elkaar net even niet begrijpen blijft aanwezig.
Levenslange garantie is dan leuk, maar als die kaart doodgewoon niet stuk is heb je er niets aan. Je bent dan overgeleverd aan de coulance van de winkel of je een vervanger kunt krijgen. Ik heb prima ervaringen met Apacer kaartjes.
Bij Compact Flash kun je gemakkelijk wijzen naar het kaartje als er iets fout gaat, omdat daar de controller en het geheugen in 1 pakketje zitten. Bij SD zit de controller in de host (in dit geval de camera).
Waar ligt dan de 'schuld'? Pentax camera's kunnen prima overweg met SD kaartjes, en Sandisk kan prima overweg met SD hosts. Maar de kans dat die twee elkaar net even niet begrijpen blijft aanwezig.
Levenslange garantie is dan leuk, maar als die kaart doodgewoon niet stuk is heb je er niets aan. Je bent dan overgeleverd aan de coulance van de winkel of je een vervanger kunt krijgen. Ik heb prima ervaringen met Apacer kaartjes.
Niet waar, zit ook in de geheugenkaart, zie mijn uitgebreide post in het geheugen topic.Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 08:19:
Bij SD zit de controller in de host (in dit geval de camera).
Alleen bij xD zit de geheugencontroller in de host (kaartlezer of camera)
En hierbij quote ik een blad :
* Aan het eind van het spectrum liggen de xD geheugenkaarten, die slechts 13 mA nodig hebben. Deze lage stroombehoefte is gemakkelijk te verklaren: in tegenstelling tot andere geheugenkaarten hoeven XD-kaarten geen eigen controller van stroom te voorzien. Het aansturen van het flashgeheugen word hier afgehandeld door de hostcontroller van camera of kaartlezer.
[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 135290 op 10-02-2007 13:39 ]
Gewoon laten zien dat de files corrupt zijn. Ik heb er al 3 teruggebracht ( gewone sandisks 256 en 512 mb).Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 08:19:
Omdat we hier toch op tweakers zitten, willen we onze camera's natuulijk ook tweaken. Met Pentaxen is dat tegenwoordig mogelijk
.
Met deze handleidingen krijg je toegang tot het service-menu van de camera. Ik heb deze beschrijvingen van het dpreview-forum gehaald. Oorspronkelijk zijn ze op het Internet gezet door een Koreaan op een Koreaanse website. Vanuit dit menu kun je oa front- en backfocus corrigeren.
Niets is gedocumenteerd en natuurlijk alles op eigen risico
.
Pentax *Ist DS(2)/DL(2)/K100D/K110D:
.
Met deze handleidingen krijg je toegang tot het service-menu van de camera. Ik heb deze beschrijvingen van het dpreview-forum gehaald. Oorspronkelijk zijn ze op het Internet gezet door een Koreaan op een Koreaanse website. Vanuit dit menu kun je oa front- en backfocus corrigeren.
Niets is gedocumenteerd en natuurlijk alles op eigen risico
Pentax *Ist DS(2)/DL(2)/K100D/K110D:
Pentax K10D:hi,
Here's come How-to-adjust dl, ds, ds2, k100d!!
I can't find exact source of this, because it is wide spreaded.
If your pentax camera scribed above have problem with focus, you can adjust it yourself.
And Of course, You yourself is responsible for doing something scribed below.
STEP
1. Power OFF
While pressing [AE-L]+[INFO], turn the camera on.
Firmware is desplayed on LCD.
Press [MENU]->[MENU]->[INFO] within 5 seconds.
You can see DEBUG mode screen.
By pressing [Right key],Make [DEBUG MODE DIS] to [DEBUG MODE EN].
Then, Press [OK].
2. Press [MENU], you can see setup menu.
By pressing [Up key], select AF TEST.
By pressing [Right key], go into AF TEST menu.
By pressing [Down key], select FOCUS CORR.
now you can adjust shift amount by pressing [right key] or [left key].
(*Don't touch AF Area Test.)
after changing the value, Press [OK] to save.
3. Test your camera that Focus is corrected.
(repeat step 2. till you satisfy the result.)
4. Power OFF
While pressing [AE-L]+[INFO], turn the camera on.
Firmware is desplayed on LCD.
Press [MENU]->[MENU]->[INFO] within 5 seconds.
You can see DEBUG mode screen.
By pressing [Right key],Make [DEBUG MODE EN] to [DEBUG MODE DIS].
Then, Press [OK].
5. Go out and enjoy!!
Again, You YOURSELF is responsible for doing this process.
Succes ermeeHi,
I have big news!
If your K10D have problem with focus, you can adjust it yourself.
Someone in Korea figured it out himself.
He is not a employee of Pentax or related company.
He just found out by trial-and-error with key-set.
Of course, You yourself is responsible for doing something scribed below.
Here's How-to-adjust-focus.
1. Your K10D' firmware version must be 1.10.
2. Test shot for focus trouble.
3. Turn the camera OFF.
While pressing [PLAY]+[OK], Turn the camera ON.
You can see firmware version on LCD screen.
4. Firmware version is appeared,
then press [Fn]->[Fn]->[INFO]->[MENU] within 5 seconds.
You get service menu!!!
5. by pressing [right key]
,Make DEBUG MODE to DEBUG MODE .
then press [OK].
(save and LCD will be black out)
6. Press [MENU] and go to SETUP tab.
then, Press [Up key], you can see TEST MODE.
7. Select AF TEST menu. now you have AF correction menu.
If you have Front-focusing, reduce the value.
If you have back-focusing, increase the value.
after adjust some value, press [OK] and quit out of setup menu.
8. TEST for focus, find out that focus is correct.
(repeat this from 6 for correct focus.)
9. Go to service menu(step 3,4).
Make DEBUG MODE to DEBUG MODE .
then press [OK].(save and LCD black out)
10. Go out and enjoy nice photos!!!
AGAIN, You yourself is responsible for any damage or trouble by doing this process!!!!!!!!!!!!!
Lijkt me wel vrij link, aangezien lenzen niet altijd even ver front of back focussen of dat het zelfs verschilt van de brandpuntsafstand.
Anoniem: 156750
Je kan de waarde altijd weer terugzetten.neographikal schreef op maandag 12 februari 2007 @ 15:43:
Lijkt me wel vrij link, aangezien lenzen niet altijd even ver front of back focussen of dat het zelfs verschilt van de brandpuntsafstand.
ONDER ANDERE front- en backfocusneographikal schreef op maandag 12 februari 2007 @ 15:43:
Ben benieuwd wat je er nog meer mee kan doen, zal wel eens gaan kijken
Anoniem: 208093
Mijn vader heeft nog een oude pentax camera met diverse objectieven. Echter deze objectieven hebben een praktica draad koppeling.
Is er een koppeling om deze objectieven toch op mijn K10D te kunnen gebruiken?
Groeten
Is er een koppeling om deze objectieven toch op mijn K10D te kunnen gebruiken?
Groeten
Die mount Praktica draad noemen in dit topic is een beetje vloeken in de kerk. 
De M42 schroefdraad mount is door Pentax op de markt gebracht (met de Spotmatic camera's) en o.a. overgenomen door Praktica.
Met een M42 -> Pentax K adapter (elke goede fotozaak kan je daar aan helpen, al zullen ze 'm wel moeten bestellen) kun je die lenzen nog prima gebruiken op een K10D. Natuurlijk wel met een hoop beperkingen: geen autofocus (duh!), en je camera kan met geen mogelijkheid zien wat het ingestelde diafragma is. Dus je moet de camera op Manual zetten, en voor de lichtmeting gebruik maken van het magische groene knopje. Dan diafragmeert je camera heel even, meet het licht, en stelt de sluitertijd in.
Werkt prima, maar is nogal omslachtig. Wanneer je 'snel' wilt fotograferen is 't geen echte optie, maar voor bv. landschap-, architectuur- en macro-fotografie gaat 't prima werken.
De M42 schroefdraad mount is door Pentax op de markt gebracht (met de Spotmatic camera's) en o.a. overgenomen door Praktica.
Met een M42 -> Pentax K adapter (elke goede fotozaak kan je daar aan helpen, al zullen ze 'm wel moeten bestellen) kun je die lenzen nog prima gebruiken op een K10D. Natuurlijk wel met een hoop beperkingen: geen autofocus (duh!), en je camera kan met geen mogelijkheid zien wat het ingestelde diafragma is. Dus je moet de camera op Manual zetten, en voor de lichtmeting gebruik maken van het magische groene knopje. Dan diafragmeert je camera heel even, meet het licht, en stelt de sluitertijd in.
Werkt prima, maar is nogal omslachtig. Wanneer je 'snel' wilt fotograferen is 't geen echte optie, maar voor bv. landschap-, architectuur- en macro-fotografie gaat 't prima werken.
Helaas moet ik je als Pentax fan toch wijzen op een foutjeAnoniem: 14829 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 20:37:
Die mount Praktica draad noemen in dit topic is een beetje vloeken in de kerk.
De M42 schroefdraad mount is door Pentax op de markt gebracht (met de Spotmatic camera's) en o.a. overgenomen door Praktica.werken.
De M42 vatting(P-Draad) is door Contact bedacht, en met de Contax S in 1949 geïntroduceerd.
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/M42_lens_mount
Met een M42>Pentax K mount converter metert de camera trouwens wel juist, de zoeker wordt donkerder hoe verder je diaframenteert
[ Voor 11% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 15-02-2007 21:31 ]
Soms haat ik Wikipedia... Maar helaas klopt 't wel. Zullen we 't er dan maar op houden dat Pentax P-draad in het betaalbare segment heeft geintroduceerd?Priyantha Bleeker schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:28:
Helaas moet ik je als Pentax fan toch wijzen op een foutje
De M42 vatting(P-Draad) is door Contact bedacht, en met de Contax S in 1949 geïntroduceerd.
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/M42_lens_mount
Dat is afhankelijk van de adapter die je gebruikt. Een eenvoudige adapter drukt gewoon rucksichtslos het diafragma-pinnetje van je M42 lens altijd in. Bij wat verfijndere adapters (bv. die van Pentax zelf) zie je een mechaniekje dat pas dat pinnetje indrukt wanneer daadwerkelijk gediafragmeerd wordt. Dat mechaniekje (een constructie met een bladveertje) is overigens nogal storingsgevoelig en gaat regelmatig stuk, maar 't werkt wel (als 't werkt).Met een M42>Pentax K mount converter metert de camera trouwens wel juist, de zoeker wordt donkerder hoe verder je diaframenteert
Aah zo 
Ja ik heb de Pentax adapter vandaar, een third-party converter heb ik niet.
Ja ik heb de Pentax adapter vandaar, een third-party converter heb ik niet.
Anoniem: 204918
Hoi, ( hier spreekt de amateur !! )
Op vakantie in South Dakota met mijn nieuwe K100D... prima foto's overdag maar alles wat ik binnen foto's maak ( bewust zonder flits ) dan is er een overmatige hoeveelheid geel in de foto's... die unieke zonsondergang met al haar kleuren is slechts een dikke gele laag geworden zonder nuances of i.d..
Diezelfde foto ook met mijn oude Minolta Z1 point and shoot gemaakt en die pakt WEL alle kleuren!
Ik lees hier en daar wel over witbalans e.d. maar kan me haast niet voorstellen dat een witbalans aanpassing dit fenomeen echt gaat oplossen... heb ik een maandagmorgen unit
?
Moet ik mijn verwachtingen bijstellen..? - ben ik eigenlijk niet van plan voor een camera die bijna 4 keer zo duur is -
Graag een duw in de goede richting om dit probleem op te lossen.
( laatste firmware is gedownload trouwens )
mvg
Frans
p.s.
1) met welk nummer begint een nieuwe camera voor de foto's 0101 of 0000 ?
2) ik weet dat deze jongens veel stroom gebruiken maar 50-60foto's zonder flits is 'normaal' ? Wat zijn de beste batterijen voor deze camera.. ?
Op vakantie in South Dakota met mijn nieuwe K100D... prima foto's overdag maar alles wat ik binnen foto's maak ( bewust zonder flits ) dan is er een overmatige hoeveelheid geel in de foto's... die unieke zonsondergang met al haar kleuren is slechts een dikke gele laag geworden zonder nuances of i.d..
Diezelfde foto ook met mijn oude Minolta Z1 point and shoot gemaakt en die pakt WEL alle kleuren!

Ik lees hier en daar wel over witbalans e.d. maar kan me haast niet voorstellen dat een witbalans aanpassing dit fenomeen echt gaat oplossen... heb ik een maandagmorgen unit

Moet ik mijn verwachtingen bijstellen..? - ben ik eigenlijk niet van plan voor een camera die bijna 4 keer zo duur is -
Graag een duw in de goede richting om dit probleem op te lossen.
( laatste firmware is gedownload trouwens )
mvg
Frans
p.s.
1) met welk nummer begint een nieuwe camera voor de foto's 0101 of 0000 ?
2) ik weet dat deze jongens veel stroom gebruiken maar 50-60foto's zonder flits is 'normaal' ? Wat zijn de beste batterijen voor deze camera.. ?
Ik denk dat je het beste iig wat voorbeeld foto's moet geven, dan kunnen wij ook oordelen over de foto's zelf. "s avonds is er veel geler licht en zéker binnen, hoewel je ogen dat bijna niet opvallen.
Bij accuplus kan je 2800mAh Tinko AA's (paarse batterijen, Mignon) bestellen. Je kan natuurlijk ook de originele accu's kopen, maar .. Pentax zegt in de handleiding eigenlijk dat die VR3's of CR3's of hoe ze ook heten (sorry even geen zin dat op te zoeken) niet te gebruiken zijn als het herlaadbare zijn. (vanwege voltage verschillen) Nou kan het vast wel..en vast ook zonder problemen. Maar afijn, ik heb daar zelf niet voor gekozen. AA's vind ik zelf wel makkelijk, bij een beetje normale temperatuur gaan die 2800 mAh Tinko's echt wel lang mee..schat een foto of 300 á 400. Bij een lagere temperatuur gaan batterijen minder lang mee. In Griekenland
schoot ik echter zeker wel bovengenoemd aantal, als het niet soms meer was!
60 foto's is wel erg weinig ja...dan schiet je of bij min 20 of heb je wegwerp AA's. Met de accu's, herlaadbare AA's en/of bij normale temperatuur moet je ZEKER meer dan 60 foto's kunnen schieten voordat de boel op is. Of je moet wel heel veel terugkijken en stiekem meer dan 60's foto schieten (en er een aantal tussenuit verwijderen) maar zelfs dan is het gewoon weinig!
Wat de kleuren betreft, ik zou je witbalans instellingen toch maar even nakijken, want met de verkeerde instelling schiet je zo alles geel of blauw..
Heb ook eens de witbalans te lang op een bepaalde instelling gelaten en toen werd ook alles geel (of blauw) of hankelijk van hoe je witbalans is ingesteld en waar je dan aan het schieten bent..
Binnen heb je inderdaad meer geel, de auto witbalans zou het moeten corrigeren, maar je kan ook de witbalans zelf instellen (bij alle behalve de groene menus op het draaiwieltje) op lamplicht. Dat zou moeten schelen!
Misschien kon dit ook wel gewoon in het Pentax dSLR topic hoor..maar goed, daar ga ik niet over
60 foto's is wel erg weinig ja...dan schiet je of bij min 20 of heb je wegwerp AA's. Met de accu's, herlaadbare AA's en/of bij normale temperatuur moet je ZEKER meer dan 60 foto's kunnen schieten voordat de boel op is. Of je moet wel heel veel terugkijken en stiekem meer dan 60's foto schieten (en er een aantal tussenuit verwijderen) maar zelfs dan is het gewoon weinig!
Wat de kleuren betreft, ik zou je witbalans instellingen toch maar even nakijken, want met de verkeerde instelling schiet je zo alles geel of blauw..
Heb ook eens de witbalans te lang op een bepaalde instelling gelaten en toen werd ook alles geel (of blauw) of hankelijk van hoe je witbalans is ingesteld en waar je dan aan het schieten bent..
Binnen heb je inderdaad meer geel, de auto witbalans zou het moeten corrigeren, maar je kan ook de witbalans zelf instellen (bij alle behalve de groene menus op het draaiwieltje) op lamplicht. Dat zou moeten schelen!
Misschien kon dit ook wel gewoon in het Pentax dSLR topic hoor..maar goed, daar ga ik niet over
even wat berichten verplaatst.
@najsnarf: zoals nomad85 al zegt, plaats eens een voorbeeld. Dat zegt veel meer dan dat jij in woorden uit kunt leggen.
@najsnarf: zoals nomad85 al zegt, plaats eens een voorbeeld. Dat zegt veel meer dan dat jij in woorden uit kunt leggen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
bij deze.
Hier verder.
Het grote Pentax dSLR topic deel2
OP van het nieuwe topic komt zo snel al menselijk mogelijk is
Hier verder.
Het grote Pentax dSLR topic deel2
OP van het nieuwe topic komt zo snel al menselijk mogelijk is
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dit topic is gesloten.