Ik heb een oogje op een K100D...
Momenteel fotografeer ik met een Fuji S602. Een leuke camera en de opvolger de S9600 is nog leuker. Maar ik mis toch een echte ttl zoeker, vooral bij wat donkere gebeurtenissen zie je echt te weinig door de lcdzoeker van de Fuji. Handmatig scherpstellen via de zoeker werkt ook niet geweldig.
Ik heb ook heel lang analoog gefotografeerd met Pentax tot volle tevredenheid. In m'n fotokoffer zitten 2 Pentaxen, een ME en een ProgramA, tesamen met een Pentax M 50mm/1.7, M 28mm/2.8, Tokina 28-70mm/3.5-4.0 en Tokina 80-200mm/4.0.
Deze camera's zal ik nooit weg doen, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik ze eigenlijk nooit meer gebruik. Zonde eigenlijk!
Maar...gister was ik bij een fotozaak bij ons in de buurt en heb even gespeeld met de nieuwe K100D!
Geweldige camera! Ik had zelf een sdkaartje meegenomen en wat foto's gemaakt in de zaak. De meesten zonder flits, iso op 800 en 1600. Thuisgekomen de foto's bekeken, en super zeg, wat een kwaliteit! Wat ruis? Prachtige helder en scherpe beelden! Dat trek ik op mij Fuji nog bij lange na niet op de helft van de isowaardes!
Ook had ik mijn standaard 50mm Pentaxlens mee. Met deze lens op de K100 heb je een mooie lichtsterke portretlens van 75mm! Alleen 1 probleem, waar ze in de fotozaak ook niet direct een oplossing voor zagen; we konden het niet voor elkaar krijgen dat de lichtmeting automatisch werkte. In het menu hadden we wel "gebruik diafragmaring" op AAN gezet, maar nog moest je zelf gokken qua belichting. (Portret, zo uit de hand gemaakt met deze lens, zag er wel errug veelbelovend uit!)
Volgens mij moet het toch kunnen bij deze camera dat je zelf een diafragma instelt en dat de camera er automatisch een goede sluitertijd bij pakt...!???
Het zou zonde zijn als ik mijn mooie, oude lensen niet zou kunnen gebruiken. Alleen de Tokina 28-70 heeft een A-stand, maar ik denk dat ik deze lens nu juist het allerminst zal gaan gebruiken gezien het zoombereik van 56-105mm op de K100D. (de kitlens is 27-82mm)
AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"