Toon posts:

Het grote Pentax dSLR topic OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 15.173 views sinds 30-01-2008

• Sibren
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06-2021
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 07:41:
Sirius ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Amsterdam woont kunnen we wel eens afspreken ;)
Volgens zijn profiel in Amsterdam ZO ;)

Goed nieuws, hoorde gister van de financien afdeling van het bedrijf waar ik momenteel stage loop dat ik misschien weer wat vakantie werk kan doen na mijn stage. Dus dan heb ik vanaf 6 april een betaalde baan. En met een beetje hoop op een goed salaris komt er dan een dSLR voor mijzelf :)

En waarschijnlijk wordt dat dan de K10D :*)

• Gekkehuus
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:36
Heb het hele topic zo'n beetje doorgelopen sinds er over de K10D gepraat wordt. Nu heb ik ook hier intresse in. De K10D wordt mijn eerste eigen dSLR, heb wel eens een Camera kunnen lenen, maar wil er nu een aanschaffen en denk daarbij aan de K10D, boven de K100D. Ik ga de camera vooral gebruiken om landschappen / natuur te fotograferen, maar denk dat wanneer ik de camera heb ook personen / binnen ga fotograferen.
Wat me opvalt is dat er tot op heden nog bijna niets of nog helemaal niets is geschreven over de 18-200 Lens van Sigma en Tamron (moet nog uitkomen). Is deze compromissen lens te 'min' voor zo'n goede camera als de K10D? Heb nml gefotografeerd op een 350D met de tamron lens en dat beviel niet slecht, al moet ik zeggen dat de foto's die geschoten zijn door iemand anders zijn bewerkt, op computer gezet en afgedrukt.

Mijn vraag, is de 18-200 een optie (qua kwaliteit, of is dit een voorbeeld van zoiets als een ferrari op diesel...)
Of moet ik kiezen voor een 18-55 (of andere lens bijv. de 16-45 van Pentax of de 17-70 van Sigma) met daarbij nog een 55-200 van sigma of tamron?
Of is de 18-125 ook nog een optie? Niet te veel zoom maar ook geen echte groothoek.

Wat ik al zei, in eerste instantie ga ik veel vakantie / buiten / natuur fotograferen, houdt ook wel van avond / nachtopnames maken.
Gekkehuus schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:34:
Wat me opvalt is dat er tot op heden nog bijna niets of nog helemaal niets is geschreven over de 18-200 Lens van Sigma en Tamron (moet nog uitkomen). Is deze compromissen lens te 'min' voor zo'n goede camera als de K10D?
Het licht er maar net aan wat je wil. Al wil je met 1 lichte lens op stap en veel bereik hebben dan kom je niet onder een superzoom uit. Wil je de beste qualiteit of lichtsterkte die mogenlijk is dan kom je niet onder meerdere echt goede (vaak ook dure, grote en zware) zoomlenzen of primes uit.

Wat voor jou het beste werkt dat zal je zelf uit moeten proberen. Soms zou ik ook graag een super zoom willen terwijl er ook momenten zat zijn dat ik de 18-70 die ik heb zou willen vervangen voor 2 lenzen die samen ongeveer het zelfde bereik hebben maar een stuk lichtesterker en scherper zijn. (ik heb dan wel minolta maar het idee blijft het zelfde)

De 70-210 hou ik zo ie zo. Die lens heeft een voor mij heel aantrekkelijke combinatie van bouw, scherpte, lichtsterkte en focus snelheid maar ook formaat en gewicht. Ondanks dat er lenzen in het zelfde bereik zijn die bepaalde op onderdelen beter scoren.

[Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 10-01-2007 20:16]

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-08-2020
Wat weten jullie van Nikon SB-24/25/27/28 flitsers op A stand op Pentax camera's? Lijkt me een leuke budgetoplossing als je zo'n ding te pakken kan krijgen.

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Gekkehuus schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:34:
......Ik ga de camera vooral gebruiken om landschappen / natuur te fotograferen, maar denk dat wanneer ik de camera heb ook personen / binnen ga fotograferen.

Mijn vraag, is de 18-200 een optie (qua kwaliteit, of is dit een voorbeeld van zoiets als een ferrari op diesel...)
Of moet ik kiezen voor een 18-55 (of andere lens bijv. de 16-45 van Pentax of de 17-70 van Sigma) met daarbij nog een 55-200 van sigma of tamron?
Of is de 18-125 ook nog een optie? Niet te veel zoom maar ook geen echte groothoek.
Je moet wat keuzes gaan maken waardoor je wat lenzen weg kunt strepen.

Landschap/ natuur: maak de keuze tussen groothoek (Pentax 12-24/4 of Sigma 10/20 en de 12-24) of tele waarbij je bij laatstgenoemde goedkoop uit bent met de DA50-200 (Pentax of de goedkopere Samsung variant).

binnenshuis: Lichtsterke primes lijken mij hier de beste oplossing. Zelf gebruik ik bijna altijd de FA35/2.0. De FA50/1.7 werkt ook prima maar ik zweer toch bij m'n FA35. Ga je voor een zoom dan is de Tamron 28-75/2.8 een aanrader vanwege de 2.8 over het hele bereik. De Sigma 17-70 is wat meer allround en wordt door de meeste mensen erg goed bevonden.

De kitlens doet het goed voor z'n geld maar de 16-45 is weer stukken beter (en duurder!).

De Sigma 18-125 is een goede lens met een aardig bereik al wordt de Pentax 28-105 (de nieuwste versie, ik dacht de 3.2-4.5) erg goed gerecenseerd!

Als je geen zin hebt om een partij lenzen mee te zeulen dan moet je idd gaan voor de 18-200. Wil je het goed doen en flink wat geld uitgeven dan zou ik gaan voor de 3 nieuwe DA*'s :+

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 12:10
Over de lensverschillen in de topicstart

afaik is er ook nog het verschil tussen de F en de FA(J) op dit gebied

de FA(J) is uitgerust met een chip die data over de afstand tot het focusobject door te geven aan de camera voor gebruikt met TTL flitsers. de F heeft dit niet.
Ook hebben ze een tijd power zoom gehad, maar dat is snel gedropped

Wat zijn btw de interessantere sites voor 2e hands Pentax objectieven, want de prijzen op ebay word ik niet warm van

[Voor 14% gewijzigd door Desolation Angel op 11-01-2007 19:38]

Anoniem: 14829

Mei schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:53:
Wat weten jullie van Nikon SB-24/25/27/28 flitsers op A stand op Pentax camera's? Lijkt me een leuke budgetoplossing als je zo'n ding te pakken kan krijgen.
Vooropgesteld: ik heb geen ervaring met die Nikon flitsers, maar wanneer je TTL flitslichtmeting wilt kun je ze beter vergeten. Nikons iTTL is niet compatibel met Pentax' P-TTL.

Wanneer die Nikons 'ouderwetse' (niet-preflash) TTL ondersteunen, zou 't misschien werkend te krijgen zijn op een beperkt aantal Pentaxen (*ist D, DS en DS2), aangezien de overige Pentax DSLR's alleen P-TTL ondersteunen. Maar dan nog zit je met verschillen in flitscontacten en protocollen...

Wil je alleen dat de flitser afgaat, dat de flitser zelf meet hoeveel 'ie met het ingestelde diafragma moet flitsen (weet niet of die Nikons dat ondersteunen, maar dat zou best kunnen), en je geen probleem hebt met het feit dat je 't diafragma steeds op 2 plekken bij moet houden, dan zal 't prima kunnen werken. Maar dan zijn er duizenden 2e-hands flitsers te vinden die precies hetzelfde kunnen bieden.

Kortom, ik zou er niet aan beginnen. ;)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-06 14:11
Die ouwe nikon fliters hebben eigen lichtmeter cellen

|>

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:24
Desolation Angel schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:13:
Wat zijn btw de interessantere sites voor 2e hands Pentax objectieven, want de prijzen op ebay word ik niet warm van
Supertip: de fotograficabeurs in Houten op a.s. zondag 18 februari. Tienduizenden tweedehands camera's en objectieven, waaronder veel Pentax (ook AF). Site: www.fotografica.nl.

Ik heb hier heel veel van mijn lenzen vandaan gehaald. Soms wil je ook nog wel eens juweeltjes vinden voor ontzettend weinig geld. Aanrader!

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:49
Ik heb een oogje op een K100D... :P
Momenteel fotografeer ik met een Fuji S602. Een leuke camera en de opvolger de S9600 is nog leuker. Maar ik mis toch een echte ttl zoeker, vooral bij wat donkere gebeurtenissen zie je echt te weinig door de lcdzoeker van de Fuji. Handmatig scherpstellen via de zoeker werkt ook niet geweldig.
Ik heb ook heel lang analoog gefotografeerd met Pentax tot volle tevredenheid. In m'n fotokoffer zitten 2 Pentaxen, een ME en een ProgramA, tesamen met een Pentax M 50mm/1.7, M 28mm/2.8, Tokina 28-70mm/3.5-4.0 en Tokina 80-200mm/4.0.
Deze camera's zal ik nooit weg doen, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik ze eigenlijk nooit meer gebruik. Zonde eigenlijk!
Maar...gister was ik bij een fotozaak bij ons in de buurt en heb even gespeeld met de nieuwe K100D!
Geweldige camera! Ik had zelf een sdkaartje meegenomen en wat foto's gemaakt in de zaak. De meesten zonder flits, iso op 800 en 1600. Thuisgekomen de foto's bekeken, en super zeg, wat een kwaliteit! Wat ruis? Prachtige helder en scherpe beelden! Dat trek ik op mij Fuji nog bij lange na niet op de helft van de isowaardes!
Ook had ik mijn standaard 50mm Pentaxlens mee. Met deze lens op de K100 heb je een mooie lichtsterke portretlens van 75mm! Alleen 1 probleem, waar ze in de fotozaak ook niet direct een oplossing voor zagen; we konden het niet voor elkaar krijgen dat de lichtmeting automatisch werkte. In het menu hadden we wel "gebruik diafragmaring" op AAN gezet, maar nog moest je zelf gokken qua belichting. (Portret, zo uit de hand gemaakt met deze lens, zag er wel errug veelbelovend uit!)
Volgens mij moet het toch kunnen bij deze camera dat je zelf een diafragma instelt en dat de camera er automatisch een goede sluitertijd bij pakt...!???
Het zou zonde zijn als ik mijn mooie, oude lensen niet zou kunnen gebruiken. Alleen de Tokina 28-70 heeft een A-stand, maar ik denk dat ik deze lens nu juist het allerminst zal gaan gebruiken gezien het zoombereik van 56-105mm op de K100D. (de kitlens is 27-82mm)

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

• Mei
Op mijn *ist DL kan ik handmatige lenzen alleen gebruiken op M of B. Anders gaat het diafragma van de lenzen gewoon niet dicht. Jammer en raar, maar helaas waar.

• simon
Moet je 'm op P zetten, of 't groene bolletje ding indrukken, tenminste, heb nog geen lenzen waarbij dat moet.

|>

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 11:56

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Topicstarter
Zo morgen ga ik beginnen met het bouwen van een nieuwe startpost voor het tweede deel van dit topic.
Hierbij een oproep voor inbreng !
Als er iemand is die iets heeft waarvan hij of zij denkt 'ja dat moet er écht in !' mail,DM of post hier dan even.
Ook tips en foutjes uit de huidige startpost zie ik ook graag zien, zodat de nieuwe startpost weer een echte goede informatieve en goed te lezen startpost wordt.

Alvast super bedankt !

En allemaal lekker fotograferen met je geweldige Pentax apparatuur natuurlijk !

Anoniem: 110340

ik heb zelf de k10d, maar ik vermoed dat hij ongeveer wel als de k100d werkt:

gezien ik m'n 16-45 (na nu al 4 weken) nog niet binnen heb, had ik al een manualfocus tweedehandslensje gekocht...

zo is mijn werkwijze:
-diaframa ring gebruiken idd op aan
-camera op M mode
-diafragma ring draaien
-focussen
-groene knopje (Tv Shift) indrukken, licht wordt gemeten en sluitertijd aangepast (camera sluit diafragma automatisch naar de geselecteerde waarde, je kijkt normaal altijd door de grootste diafragma opening, je ziet dus echt het beeld donkerder worden)
-zelf vind ik het fijn om dan een digital preview te maken voor een histogram, maar is niet persé nodig.
-de foto maken.

een beetje veel werk af en toe, maar wel ontzettend leuk om te doen.

• Vulcan750
Bedankt immortalsean! Hier kan ik wat mee, duidelijk uitgelegd! Samen met deze info ga ik volgende week naar de winkel terug! :*)

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 22:59
Priyantha: Goed bezig :)

Misschien wat meer info over Pentax-glaswerk? Nu staan alleen de termen er maar maar wat info over de beschikbare optiek, optische kwaliteit, aanraders en afraders enzovoorts lijkt me best nuttig! Als je daar hulp bij nodig hebt laat maar weten.

• -Emiel-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-12-2019
Misschien wat van de mooie lensjes erin zetten, kan idd een idee zijn. Misschien niet perse alle details, maar een klein lijstje van het huidige beschikbare AF aanbod (en mss enkele der interessante MF lensjes, 50mm/ F (2.0)1.7, 1.4, 1.2? ) en met dat wat nog gaat komen aan lenzen.
16-50 etc.

Misschien ook een idee, om te beginnen in de post met de huidige nieuwe modellen, aangezien veel nieuwe mensen die zich aan het oriënteren zijn en Pentax in hun lijstje der overwegingen hebben meegenomen dan snel zijn waar ze moeten zijn.
Je verliest daardoor wel de tijdlijn aan de andere kant, maar we kunnen er over discussieren natuurlijk.
Over de K10D ben ik dan niet uit, aangezien dat misschien niet het model is waar men als eerste naar zoekt.
Dus bv. K100D en dan de Ist serie en dan K10D. Of de K10D toch eerst..als meest recente model.
Of sorteren op budget (maar dan blijft het bij bovengenoemde twee opties, maar heb je er iig een rode draad door getrokken..). Of zo houden als het nu is :)

En ps. die lelijke eerste dSLR (die niet in productie ging) mag echt wel iets omlaag..wat een onaantrekkelijk ding en vooral plaatje (vieze kleur)

En what about de 'samenwerking' met Samsung ? Er zijn dus iig redelijk gelijke camera's en lenzen op de markt, misschien een idee die ook op te nemen, of kort er wat over te zeggen in de startpost.

Suc6 iig Priyantha.
Volgens zijn profiel in Amsterdam ZO
Hey ik ook :)

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

• Sibren
Is er eigenlijk al meer nieuws over de aankomende nieuwe objectieven van Pentax? Aangezien ik gister even zat te neuzen en wat objectieven bekeken heb, moest ik aan die nieuwe lenzen denken.

Ik wil zo rond Augustus mijn eigen dSLR gaan kopen en had gister even een setje samen gesteld. Daar zat dan bij de kitlens en een 50-200 voor et evntuele zoomen (heb ook nog de manual tele) En toen dacht ik aan de nieuwe lijn objectieven van pagina 11 of 12. Okey ze zullen dan wel wat meer kosten maar ik neem aan dat ze kwalitatief beter uitkomen op de K10D dan de huidige lenzen.

En dan bedoel ik deze lijn:

DA* 16-50 mm F2.8 ED AL [IF]
DA* 50-135 mm F2.8 ED [IF]
DA* 60-250 mm F4 ED [IF]

Foto van de objectieven!

Ik kan op de pentax site zo één twee drie niks over nieuwe aankondiggen vinden, misschien zoek ik niet op de juiste plekken. Maar aangezien de drie lenzen hier boven genoemd in maart uit zouden komen ben ik beniewd of er al prijzen bekend zijn ofzo.

• simon
Nope, iedereen wacht nog op prijzen, worden wel USM objectieven, erg fijn, en als 't goed is ook weathersealed, de 16-50 wil ik zelf halen, welke van de 2 teles weet ik nog zo even niet.

|>

• Sibren
Hmm daar was ik al bang voor. Mocht het redelijk betaalbaar blijven neem ik zeker weten de 16-50 erbij. Of ik ook een tele erbij neem hangt een beetje van de prijs af. Maar aan de andere kant zou het de investering waard zijn :)

[Voor 19% gewijzigd door Sibren op 16-01-2007 11:33]

• simon
Denk dat die 16-50 rond de 600, 700 euro wordt...

|>

• Sibren
Zo dan, daar kan je bijna een tweede body voor kopen. Nou we zien het allemaal wel. Kijk tegen de tijd dat ik ga bestellen wel wat er allemaal aangeboden wordt, en wat het kost. Daar gaan mijn vakantie-baan centen :P

• mwolthers
Speculaties die ik tot nu toe heb gezien (bron: dpreview.com) hebben het over 900 à 1000 dollar in de VS, dus rond de 900 pleuri hier in NL.

Ik ga zelf eind deze week de K10D halen en neem er waarschijnlijk de 16-45 bij (kit voor 1149 euro lijkt me erg schappelijk), maar overweeg toch ook de Sigma 18-50 nog vanwege de lichtsterkte (voordeel Pentax = ik denk nog iets betere optiek en iets meer groothoek; een 12-24 kost me teveel). Die nieuwe 16-50 zou natuurlijk erg mooi zijn maar is me op basis van de speculaties echt veel te duur. Ik heb met de winkelier afgesproken dat ik ze allebei (en de Sigma 17-70) even kan proberen en ik ga denk ik gewoon voor de lens die het beste aanvoelt. Misschien later nog een van de DA* telezooms als die enigszins betaalbaar gaan zijn :P

Anoniem: 22659

Eh, waar ga je die K10D halen dan? Ze zijn pas in februari weer beschikbaar....

• mwolthers
Tsja Ten Velde in Holten zegt ze gewoon te hebben (www.digi2u.nl) en bij Digital Street staat de camera op de site ook gewoon "op voorraad".

Correctie: De body is op voorraad, maar de 16-45 niet (februari idd)... Ik haal de body wel en gebruik 'm zo lang met de lenzen die ik heb en kijk op/na de fotografica Houten wel even verder.

[Voor 41% gewijzigd door mwolthers op 17-01-2007 11:36]

• Vulcan750
Anoniem: 110340 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:09:
ik heb zelf de k10d, maar ik vermoed dat hij ongeveer wel als de k100d werkt:

gezien ik m'n 16-45 (na nu al 4 weken) nog niet binnen heb, had ik al een manualfocus tweedehandslensje gekocht...

zo is mijn werkwijze:
-diaframa ring gebruiken idd op aan
-camera op M mode
-diafragma ring draaien
-focussen
-groene knopje (Tv Shift) indrukken, licht wordt gemeten en sluitertijd aangepast (camera sluit diafragma automatisch naar de geselecteerde waarde, je kijkt normaal altijd door de grootste diafragma opening, je ziet dus echt het beeld donkerder worden)
-zelf vind ik het fijn om dan een digital preview te maken voor een histogram, maar is niet persé nodig.
-de foto maken.

een beetje veel werk af en toe, maar wel ontzettend leuk om te doen.
Ik heb het nu zelf kunnen uitgeproberen, en het werkt! Alleen zit op de K100D geen "groene knop" i.t.t. de K10D, maar ik ben wel op het goede spoor gezet. Op het forum van dpreview vond ik dat je bij de K100D hiervoor de AE-L knop moet gebruiken. Eerst moet je focussen (anders kan je de ontspanknop niet indrukken), daarna de AE-L knop ingedrukt houden (sluitertijd wordt aangepast) en je kan de foto maken... Het lijkt omslachtiger dan dat het is trouwens!
Je kunt dus heel prima je oud K-objectieven gebruiken op de K100D in de M-mode. :*)

• simon
ik heb er een pentax-a op gezet, en ik hoef 'm alleen op MF te zetten, en hij meet licht....

|>

Anoniem: 154625

Vandaag mn K10D ontvangen, prachtig apparaat.

• Vulcan750
Simon schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 15:12:
ik heb er een pentax-a op gezet, en ik hoef 'm alleen op MF te zetten, en hij meet licht....
Klopt! Maar dat is een Ka-lens. Waar ik het over heb is de K-lenzen; deze lenzen hebben geen A-stand op de diafragmaring.

• -Emiel-
Dus in combinatie met een Pentax M lens, zoals ik de Pentax M 50/F2 heb, kan je de AE-L knop gebruiken?
Focussen, die knop indrukken en that's it ? Dan meet ie licht ? Ik ben al wat met dat dingetje aan het klooien geweest..flitsen is een ramp (standaard overbelicht) en ja..de belichting..dat deed ik zelf maar bepalen na een aantal test shots op een bepaald diafragma had ik de juiste belichtingstijd wel gevonden. Maar met de AE-L knop kan je de K100D de boel laten meten dus?
Zou wel e.a. aan tijd schelen.

Had natuurlijk ook even de handleiding er op na kunnen slaan ;)

Maar is zo simpel dus?

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

Die 'truc' met de AE-L knop is vorig jaar aan de firmware van de *ist DS en DL toegevoegd, maar moest je toen nog expliciet aanzetten in de settings (AE-L on manual exposure). Bij de K100D staat 'ie standaard op de meest logische waarde: sluitertijd aanpassen.
Die informatie had je trouwens ook op dit forum kunnen vinden, bv. in Anoniem: 14829 in "Pentax lanceert 2 nieuwe SLR's"

En ja, zo simpel is 't, en 't werkt op m'n DS erg prettig. :)

Simon schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 15:12:
A-lenzen wel, en relatief gezien zijn die ook best wel oud, maar toen ik mijn DS kocht waren m'n Pentax camera's uit de periode tot de LX. Oftewel alleen M of K lenzen.
Maar A-lenzen werken een stuk handiger omdat je die extra AE-L niet hoeft uit te voeren, dus ik heb ondertussen maar 3 leuke A-lenzen gekocht (50mm f/1.7, 50mm macro f/2.8 en 70-210mm f/4).

Neemt niet weg dat die AE-L / groene knopje truc prima werkt, maar 't is 1 extra handeling (knopje indrukken) en een vertraging omdat de camera eerst de lens moet diafragmeren voordat de sluitertijd bepaald kan worden. Maar voor een prachtige lens als een 85mm f/1.8 heb ik dat er graag voor over.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mwolthers schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:32:
Priyantha: Goed bezig :)

Misschien wat meer info over Pentax-glaswerk? Nu staan alleen de termen er maar maar wat info over de beschikbare optiek, optische kwaliteit, aanraders en afraders enzovoorts lijkt me best nuttig! Als je daar hulp bij nodig hebt laat maar weten.
Misschien een idee om een Pentax-mount (K/KA/KAF/KAF2) lenzen topic te openen?

• simon
Het schijnt dat er een nieuwe firmware is uitgelekt voor de k10d, met banding oplossing, wireless flitsen en iso 3200 ofzo... lijkt me vet :) nog helaas niks offcieel

|>

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
Simon schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:30:
Het schijnt dat er een nieuwe firmware is uitgelekt voor de k10d, met banding oplossing, wireless flitsen en iso 3200 ofzo... lijkt me vet :) nog helaas niks offcieel
Ik heb 'm wel binnengehengeld, maar nog niet de kans gehad om te installeren. Het ziet er verder officieel uit hoor, inclusief extra handleiding voor wireless flash.

• -Emiel-
teigetjuh schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 07:08:
[...]

Misschien een idee om een Pentax-mount (K/KA/KAF/KAF2) lenzen topic te openen?
Vind van wel ja. We hebben een Canon en Nikon-mount objectieventopic, met het groeien van dit :X deze topic mag er imo ook wel een eigen objectieven topic komen..omdat dat soort dingen nu toch vnml. hun plekje vinden hier. Het kan gescheiden..maar het kan ook hier..gelukkig ga ik daar niet over :P Heb wel andere dingen aan m'n hoofd.
Maar vind het wel een goed idee.

Mijn mening: houd die lenzen discussie voorlopig maar in dit topic (niet deze topic, dat is geen nederlands ;) maar ja, 'topic' is ook geen nederlands). OK, dit topic loopt redelijk lekker, en we naderen de 1000 posts, maar dat heeft 7 maanden geduurd. 't Is dus nog prima te behappen in 1 topic.

• mwolthers
Hey net vanmiddag m'n K10D opgehaald in Beuningen (zonder lens... moet het even doen met m'n 18-125 en m'n ouwe Tokina 20-35 en diverse loslopende lensjes). Nieuwe firmware die het bandingprobleem oplost klinkt als een goed plan (hoewel ik het probleem nog niet heb waargenomen in de paar testopnames die ik tot nu toe gemaakt heb)!

Ik heb die K10D eens even naast m'n ouwe Z1 gelegd en op zich vind ik die Z1 nog net iets lekkerder in de hand liggen maar veel scheelt het niet. En allemachtig wat heeft die K10D een hoop meer te bieden dan de DS zeg! Stuk robuustere body, de allesoverheersende HyP van de Z1 (die nu gewoon P heet) is weer toegepast (hulde! nu met groen knopje!), AF is een stukkie sneller, er kan van alles! Ik ben heel benieuwd hoe die in de praktijk gaat bevallen. Nu nog een keer een waardig lensje (standaardzoom) erbij... Misschien 18 februari in Houten? :)

• -Emiel-
[zwaar off-topic]

[quote]Anoniem: 14829 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 22:14:
dit topic (niet deze topic, dat is geen nederlands ;) maar ja, 'topic' is ook geen nederlands).
[/quote] Ik ben het met je eens dat dit topic veel beter klinkt, daarom schrijf ik em op en streep ik em door..maar het is toch echt deze topic...helaas. Of het een Nederlands woord is..van origine niet..maar misschien is het al wel in de van Dale opgenomen. Ben er iig vrij zeker van dat het deze topic is..maar het klinkt echt ruk

Googlen :
Het is dit account, kijk Van Dale of Het Groene Boekje er maar op na (=onzijdig, dus dit).
En nu we toch bezig zijn: het is deze topic (=mannelijk, dus deze) en dus niet dit topic.
Of, in mijn dialect (en dat klopt altijd!), 'ne topic --> mannelijk (=deze). Indien het onzijdig (=dit) was, zou het een topic zijn.

Edit:
Wat account betreft zijn Van Dale en Het Groene Boekje het oneens. Bij twijfel: Het Groene Boekje heeft gelijk, dus toch onzijdig = dit account.

Wat topic betreft meent HGB dat het zowel mannelijk als onzijdig kan zijn (?), terwijl VD stelt dat het gewoon mannelijk is. In dat geval gaat de voorkeur dan toch uit naar mannelijk = deze topic.
[/end]
1 der bronnen op internet, mja ze spreken elkaar wel een beetje tegen..deze vond ik wel redelijk (HGB vs VD afwegen)

[Voor 44% gewijzigd door -Emiel- op 20-01-2007 02:48]

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MacroTough schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:53:
[...]

Ik heb 'm wel binnengehengeld, maar nog niet de kans gehad om te installeren. Het ziet er verder officieel uit hoor, inclusief extra handleiding voor wireless flash.
Waar heb je die gevonden?

• MacroTough
  • Laatst online: 04-10-2021
Er stond een link op het dpreview forum. Iemand had 'm van een Pentax-vertegenwoordiger toegestuurd gekregen. De documentatie die erbij zit vermeldt dat de firmware 23 januari uit moet komen.

Ik heb 'm zelf al wel geïnstalleerd en alles werkt nog naar behoren. De dingen die ik wel een vooruitgang vond zijn:
- ISO is nu in te stellen via één van de control wheels in Av en Tv mode. Hoe je wilt dat de bediening verloopt kan je zelf instellen.
- Je kan de AF-knop nu zo instellen dat onder de AF-selection mode het centrale focus punt gekozen wordt als je op de AF-knop drukt(dit miste ik wel, DS en K100D hadden ook zo'n soort functie).
- De ingebouwde flitser kan nu slaves aansturen.

Aan het laatste punt zit wel een maar. Ik heb zelf een voor een K100D omgechipte Sigma EF500DG Super. Deze lijkt te traag te werken om als slave aangestuurd te worden door de ingebouwde flitser. M'n AF360FGZ werkt wel goed als Slave van de ingebouwde flitser. Vreemde is wel dat de EF500DG Super nog wel goed als Slave werkt als de AF360FGZ op de camera gemonteerd zit als master.

Ik denk dat het master/slave protocol van de K10D versneld is om de zg. hangende luiken(half dichte ogen ;)) tegen te gaan. Vermoedelijk zijn de Pentax flitsers wel zo gemaakt dat ze het slave protocol kunnen versnellen en dat Sigma dat niet heeft doorzien tijdens het reverse engineeren van het Pentax protocol.
Ik baseer dit op het feit dat feit dat de meeste foto's met de ingebouwde flitser als master en de Sigma als Slave zwaar onderbelicht zijn. Op enkele foto's is alleen de onderste 10% van goed belicht. Vooral dat laatste duidt erop dat de flitser is gaan flitsen tijdens het neergaan van de sluiter.

• simon
Heb 1.10 firmware erop gezet, werkt goed, ook die ISO instellen, erg prettig.

|>

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Wat super gaaf dat Pentax dus naar zijn kopers luistert !
En dus ook écht de functies inbouwt waar gevraagd naar wordt, een hele hele goede ontwikkeling.

Anoniem: 47164

mwolthers schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 01:48:
Hey net vanmiddag m'n K10D opgehaald in Beuningen (zonder lens... moet het even doen met m'n 18-125 en m'n ouwe Tokina 20-35 en diverse loslopende lensjes).
Toch niet in Holten ? Ik dacht al dat ik de laatste van hem had....(1125 euro met de sigma 17-70).

Ik ben druk aan het testen en ik ben op een aantal punten (nog) niet tevreden. Inconsistente scherpte van de beelden, vreemde out of focus platen (met de 50-200), 17 mm bij F2.8 soft (maar dat is niet zo vreemd), zoekende met de handling van de camera omdat ik duidelijkiets kleiners gewend ben en ik het vasthouden aan de onderzijde niet echt lekker vind, brildrager die gek genoeg het centrale focus punt steeds teveel naar rechts inschat (heeft te maken met rechts kijken terwijl ik bij voorkeur links kijk).

Kortom, ik ben er niet helemaal uit of ik tevreden moet zijn, of dat ik een goede reden heb om het niet te zijn. In feite zou het wel aardig zijn als er een soort bijeenkomst was waar dit soort zaken met elkaar besproken/uitgeprobeerd zouden kunnen worden.

Nog iets geks: de 1 gig extreme III kaart van Sandisk is in mijn lezer veel langzamer dan mijn standaard 1 gig sandisk :?

lock

• Sirius
Anoniem: 47164 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:09:
[...]
Nog iets geks: de 1 gig extreme III kaart van Sandisk is in mijn lezer veel langzamer dan mijn standaard 1 gig sandisk :?

lock
Heb je wel een echte Sandisk en niet zo'n nepperd?

Nee, het is een echte echte. Gekocht bij de Mediamarkt tijdens een vlaag van verstandsverbijstering... 8)7

lock

• Sirius
Ondersteunt je cardreader dan wel USB2.0?

Goed nieuws van de nieuwe firmware versie maar ik ben bang dat ik bij m'n D200 ga blijven, leuk toestelletje :)

Na 2 weken is de hoofdreden absoluut het lenzenaanbod geworden. Het gemak én de goede prijzen waarmee ik in 1 week tijd leuk glas te pakken heb gekregen (zie m'n sig - vooral de 80-200/2.8 met z'n 600 euries was errug leuk) was niet normaal terwijl het m.i. gewoon zo hoort. Je moet in principe gelijk kunnen kopen wat je wilt hebben.

Anoniem: 47164 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:09:
brildrager die gek genoeg het centrale focus punt steeds teveel naar rechts inschat (heeft te maken met rechts kijken terwijl ik bij voorkeur links kijk).
Dan kijk je toch gewoon met links? Heeft ook nog het voordeel dat je je bij staande opnames niet in bochten hoeft te wringen om de ontspanknop te bereiken (zonder grip met extra ontspanknop). Ik ben niet brildragend, maar wel linkshandig/linksogig. Met het rechter oog voor 't oculair voelt een SLR me onnatuurlijk en uiterst onhandig aan...

• mwolthers
Lock: Niet in Holten nee. De camera zou binnenkomen maar de winkelier reageerde niet op e-mails en belde 2 keer niet terug terwijl dat wel de afspraak was. Heb 'm nu in Beuningen gehaald.

Gisteren op het strand geweest met vriend en kind en veel foto's gemaakt. De snelheid waarmee de K10 zich liet bedienen was heerlijk! Dat was m'n grote ergernis aan de DS en dat is nu helemaal over. Ook fijn om niet bang te hoeven zijn voor wat regendruppeltjes :) Toen ik thuis de foto's ging bekijken bleek helaas een erg groot deel onscherp te zijn. Omstandigheden waren weliswaar niet ideaal (veel beweging en donker weer) maar toch had ik meer verwacht. Vanmiddag even wat testjes gedaan en uit m'n testopnames bleek dat de scherpstelling telkens achter m'n onderwerp lag. Dit probleem had ik alleen met de Tokina 20-35 (die ik gisteren het meest gebruikt had) en niet met m'n Sigma 28-105. Die Tokina is niet bepaald nieuw (tijdje terug tweedehands gekocht dus weet niet precies hou oud hij is). Voor nu dus maar even met m'n 28-105 en m'n 24mm op pad en die Tokina alleen met MF gebruiken als ik de 20mm stand nodig heb. Ach, de 18-125 zal ik meestal ook wel kunnen meenemen.

mwolthers, ik zal wel trager zijn dan jij, maar ik heb me nog nooit geergerd aan traagheid van m'n DS. Wel aan de AF-snelheid (of gebrek daaraan) van m'n 50-200, maar die doet 't meestal nog steeds rapper dan ikzelf met een 70-210/f4. Alleen in slecht licht omstandigheden doe ik 't handmatig beter en sneller.

Sirius schreef op zondag 21 januari 2007 @ 18:13:
Ondersteunt je cardreader dan wel USB2.0?
De reader is 2.0 full compatible.

Als je dan toch geen K10d neemt, dan is dat wel een mooi alternatief. Maar ik zou het er niet voor over hebben. En 600 euro voor een lens...tja.

lock

Anoniem: 14829 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 18:48:
[...]
Dan kijk je toch gewoon met links?
Ben ik mee bezig geweest, maar je zit met de vinger vaak aan de draaiknop achterop. Met links kijkend zit de vinger dan irritant in de weg...

lock

mwolthers schreef op zondag 21 januari 2007 @ 23:44:
Lock: Niet in Holten nee. De camera zou binnenkomen maar de winkelier reageerde niet op e-mails en belde 2 keer niet terug terwijl dat wel de afspraak was. Heb 'm nu in Beuningen gehaald.
Vreemd, hij was tegenover mij oké. Maar goed, in Beuningen zaten ze niet ver van zijn prijs af ! Da's trouwens officieel een Engels model nietwaar ?

Vervelend gedoe met die lenzen....

lock

een topic blijft wat overzichtelijker als je opeenvolgende berichten in 1 topic zet, i.p.v. een aantal na elkaar. En we weten verder wie je bent dus een ondertekening van je berichten is ook niet noodzakelijk

[Voor 18% gewijzigd door YellowCube op 22-01-2007 11:22]

• Sirius
Anoniem: 47164 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 00:36:
[...]

De reader is 2.0 full compatible.

Als je dan toch geen K10d neemt, dan is dat wel een mooi alternatief. Maar ik zou het er niet voor over hebben. En 600 euro voor een lens...tja.

lock
Vreemd dan! Heb je XP SP2?

Toch wel een mooi alternatief? :+ Het is een forse camera maar bijna identiek aan de D70. Het vereist wel wat werk voor je de juiste kleurinstellingen te pakken hebt. De handelingssnelheid is geweldig.

600 euro is veel geld maar als ik de Pentax FA* variant had willen hebben dan was ik mij dood aan het zoeken én onderhand het driedubbele kwijt geweest.

Jammer blijft het wel want m'n DS is perfect, ligt superlekker in de hand en lijkt naast de D200 een compactcamera, wel grappig.

Pas als Pentax hun voorraad een beetje op peil heeft en tzt ook weer met een 1.4/1.7 adapter komt zullen we eens kijken of we weer terug gaan keren :)

Anoniem: 19462

Gisteren bij m'n ouders op zolder gekropen en spullen gevonden uit een vorig fotografie-tijdperk...

Over het statief geen vragen, dat zal wel passen onder m'n nieuwe K100D ;)

Maar ik vond ook een Vivitar Thyristor 3000 flitser.
Iemand enig idee of dat werkt en zoja, of er dingen (functies) niet werken? voor ik ga klooien en dingen probeer voor elkaar te krijgen die toch nooit gaan lukken...

• mwolthers
Afterlife: Ik had vooral last van traagheid bij bewegende onderwerpen met de DS. Je moet dan wachten tot hij besloten heeft om opnieuw te gaan focussen, dan gaat de AF nog even flink jagen en is je onderwerp al weer een meter verder waardoor je je hele compositie weer kwijt bent. Het heeft me wel geholpen om te leren anticiperen :) Handmatig scherpstellen en inschatten hoe je compositie ongeveer wordt en dan gewoon klik doen als het onderwerp op de juiste plek is. Beetje zoals ik deed toen ik nog met een ME-Super fotografeerde :)

Nu met de K10 kan ik in een onverwachte situatie heel snel richten en meerdere opnames achter elkaar maken

Zeikhoff: Kijk uit met oude flitsers! Iets met heel hoge voltages die de camera kunnen beschadigen. Ik weet er het fijne niet van maar heb wel begrepen dat ik m'n ouwe Metz 45CT1 ook beter niet met de digitale bodies kan gebruiken.

• joep_k
  • Laatst online: 08-06 21:22

joep_k

......

Oh, ik heb vandaag een oude Metz 45 ct1 zitten uitproberen op m'n k100. Het werkt wel...

i.c.m. handmatig scherpstellen is dat ding wel een beetje ongemakkelijk

edit:
Ik vond een stukje erover:
link

[Voor 26% gewijzigd door joep_k op 22-01-2007 17:29]

hmmm

joep_k, met de 45CT-1 moet je wel heel erg oppassen! Oudere exemplaren geven een dusdanig hoge spanning op je flitschoen dat 't het flitsgedeelte van je K100D om zeep kan helpen!

• Vulcan750
mwolthers schreef op maandag 22 januari 2007 @ 15:02:
Zeikhoff: Kijk uit met oude flitsers! Iets met heel hoge voltages die de camera kunnen beschadigen. Ik weet er het fijne niet van maar heb wel begrepen dat ik m'n ouwe Metz 45CT1 ook beter niet met de digitale bodies kan gebruiken.
Koop een slaveunit! Ik gebruik zo'n ding al pakweg 15 jaar, een kleine simpel slave-blokje: 3x3x3cm met een glazen bolletje voorop. Werkt perfect, alleen moet je niet voorflitsen (redeye).
Ik gebruik dit al jaren met mijn (highvoltage!) Metz 45CT1 icm Pentax ME, ProgramA en (digi) Fuji S602. Doordat je tevens de interne flitser gebruikt (of een losse flitser op het flitsvoetje) kan je veel mooier belichte foto's maken.(grotere groepen, etentjes bijv.)

• joep_k

joep_k

......

Anoniem: 14829 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 19:19:
joep_k, met de 45CT-1 moet je wel heel erg oppassen! Oudere exemplaren geven een dusdanig hoge spanning op je flitschoen dat 't het flitsgedeelte van je K100D om zeep kan helpen!
Ja dat ding sluit ik nietmeer aan. Hij is wel van het hoge voltage namelijk. Gelukkig is het goed gegaan tot nu toe.

Ik heb deze geleend omdat ik wilde testen met een externe flitser. Ik ben van plan een flitser te gaan kopen, maar geen p-ttl. Daar ga ik nog wat langer voor sparen.
Weet iemand hoe het zit met het voltage van andere flitsers?

hmmm

[b]
Koop een slaveunit! Ik gebruik zo'n ding al pakweg 15 jaar, een kleine simpel slave-blokje: 3x3x3cm met een glazen bolletje voorop. Werkt perfect, alleen moet je niet voorflitsen (redeye).
Ik gebruik dit al jaren met mijn (highvoltage!) Metz 45CT1 icm Pentax ME, ProgramA en (digi) Fuji S602. Doordat je tevens de interne flitser gebruikt (of een losse flitser op het flitsvoetje) kan je veel mooier belichte foto's maken.(grotere groepen, etentjes bijv.)
mmm, dat lijkt op wat onder mijn vivitar hangt. Een afkoppelbaar blokje met een glazen bolletje... Dit blokje zit tussen de daadwerkelijke flitser en de camera in, kan dat kloppen?

Zou dat de voltage-problemen verhelpen/ voorkomen?

Zonee, hoe kan ik ontdekken welk voltage de flitser afgeeft?

(ja, sorry, ben geen techneut van huis uit)

Van Metz weet ik dat de flitsers met een SCA-300 of een SCA-3000 voetje veilig zijn voor dSLR's, en de dedicated flitsers natuurlijk sowieso. Bij andere merken geldt ongeveer hetzelfde: de flitsers die nu nieuw te koop zijn zullen geen problemen opleveren, en de 2e-hands exemplaren die niet al te oud zijn (zeg, flitsers die -optioneel- TTL meting ondersteunen) is de kans op schade te verwaarlozen.

Vulcan750's tip om een slave unit te gebruiken is trouwens een erg goede als je toch die 45 CT-1 wilt blijven gebruiken. 't Is wat omslachtig, maar 't werkt prima. De 45 CT-1 is dan niet electrisch verbonden met je camera, en wordt getriggerd door de popup flitser van je camera (of in mijn geval door een Metz 45 CL-4 of een 32 CT-3).

Anoniem: 19462 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 22:15:
mmm, dat lijkt op wat onder mijn vivitar hangt. Een afkoppelbaar blokje met een glazen bolletje... Dit blokje zit tussen de daadwerkelijke flitser en de camera in, kan dat kloppen?
Een slave unit zit normaliter niet tussen flitser en camera in, het is nl. juist de bedoeling dat je de aangesloten flitser kunt gebruiken terwijl 'ie niet op de camera is aangesloten. ;) Die kleine blokjes zijn dan meestal ook voorzien van een statiefaansluiting, niet van een flitsschoentje.

• Vulcan750
Voor de mensen die zich niet goed voor kunnen stellen hoe een slaveunit eruit ziet, heb ik even een fotootje gemaakt:
http://img101.imageshack.us/img101/1517/slave3df.jpg
Mijn slaveunit "plak" ik altijd met het zuignapje tegen de Metzflitser. De flitser zelf sluit je op het contactje op de slaveunit aan. Aan de voorkant (niet zichtbaar op de foto) zit de lichtgevoelige cel.
Nogmaals dit werkt heel prima! (en mijn flitser valt in de beruchte serienummers)
Enigszins offtopic: Zo'n ding is zo handig als je "in de diepte" moet fotograferen. Stel je een etentje voor in een restaurant met pakweg 20 personen. Wat gebeurt er als je 1 flitser hebt? Alleen de voorste 6 mensen zijn goed belicht, de achterste personen zie je nauwelijks. Werk je met een slave, dan zorg je ervoor dat de 2de (slave) flitser halverwege het gezelschap staat (uiteraard buiten beeld) --> het gezelschap wordt in z'n geheel goed uitgelicht...

Een slave unit zit normaliter niet tussen flitser en camera in, het is nl. juist de bedoeling dat je de aangesloten flitser kunt gebruiken terwijl 'ie niet op de camera is aangesloten. ;) Die kleine blokjes zijn dan meestal ook voorzien van een statiefaansluiting, niet van een flitsschoentje.
Kijk, weer wat geleerd...
wat je in een vorige post over TTL zei, stemt we wel weer tevreden, want op dat tussenblokje, niet zijnde slave-unit, zit een schuif waar ook TTL bij staat.
Het blokje zal wel een vivitar-naar-merkspecifieke-flitservoet connector zijn dan, zodat je 'm relatief makkelijk op meerdere schoentjes kunt plaatsen...

Maar eens proberen dan en hopen dat er niks doorbrandt...

joep_k schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:59:
[...]

Weet iemand hoe het zit met het voltage van andere flitsers?
Nee Joep. Maar je kunt hier eens kijken :

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Nee Joep. Maar je kunt hier eens kijken :

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Ha kijk, daar had ik ook veel aan....
Mijn vivitar Zoom Thyristor 3500 staat zowaar op de lijst met een Yes... op 6volt met maximum afgeweken metingen naar 7 en 9.1 volt...

Ik las ook op een van de sites dat Pentax Duitsland over de oudere lijn *istDL stelde dat die max 30V aankonden. Weet iemand of dit voor de nieuwere K100D ook zo is?

• Mei
Pentax DSLR's kunnen 30V aan, SLR's kunnen tot 400V. Geen probleem dus :) Deze info komt van de Pentax vertegenwoordiger hier in NL.

• Vulcan750
Andere vraag: Heeft het zin in een K100/110 of K10 snelle (50/60x) of ultrasnelle (133/150x) SDkaartjes te gebruiken. Kijk, het prijsverschil tussen een standaard- of een 50/60x kaart is praktisch te verwaarlozen. Echter kost een 133/150x kaart al gauw het 2 tot 3-voudige. Als je hier in de praktijk weinig tot geen voordeel aan behaalt, dan koop ik voor hetzelfde geld liever twee 50x kaartjes. Wat zijn jullie ervaringen?

• Mei
Dergelijke snelheden heb je alleen nodig bij bursts. Schiet je vaak veel opnamen achter elkaar (Dus meerdere per seconde) of wil je gewoon persé de mogelijkheid hebben het eens te doen, dan moet je ze kopen. Anders kan je beter wat langzamer spul kopen, scheelt weer een hoop Euri.

Vulcan750 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:57:
Andere vraag: Heeft het zin in een K100/110 of K10 snelle (50/60x) of ultrasnelle (133/150x) SDkaartjes te gebruiken. Kijk, het prijsverschil tussen een standaard- of een 50/60x kaart is praktisch te verwaarlozen. Echter kost een 133/150x kaart al gauw het 2 tot 3-voudige. Als je hier in de praktijk weinig tot geen voordeel aan behaalt, dan koop ik voor hetzelfde geld liever twee 50x kaartjes. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb zelf eerst een 'normale' kaart gekocht bij de fotoboer, kon nml niet wachten met spelen...
die is nu naar de navigatie verbannen en in m'n K100D heb ik een snelle gezet, een Transcend 2GB Secure Digital 150X.

Wat ik praktisch merk is, zoals al door Mei gezegd, dat je in de burst-mode meer foto's per sec schiet. Een ander groot voordeel is het sneller naar je mac of pc schrijven, mits je een daarvoor geschikte card-reader hebt....

Ik gebruik zelf zelden de RAW-modus, maar ik las dat je daar, ivm de grootte van het file, ook voordeel hebt van een snellere kaart omdat je camera sneller klaar is met schrijven en gereed is voor het volgende shot.

Maar belangrijker lijkt me je punt over de prijzen. Wat je beschrijft herken ik uit de zaak waar ik het eerste kaartje kocht, maar de 2e (de 150x) kostte me toch echt maar 36,- Met verzendkosten kwam dat net onder de 42,- uit...

Dus voor zo'n prijs hoef je het niet te laten.. Ik heb de kaart een paar weken geleden bij interngeheugen.com besteld en had 'm in een dag in huis (nee, ik heb geen banden met die toko).

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:02

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Vulcan750 schreef:
het prijsverschil tussen een standaard- of een 50/60x kaart is praktisch te verwaarlozen. Echter kost een 133/150x kaart al gauw het 2 tot 3-voudige.
? welke winkel?
Toen ik m'n SD-kaartje kocht (mei 2006), was de Transcend 2gig 150x (bij www.-----.com)* echt goedkoper dan een Sandisk 1gig (standaard) bij diverse bekende winkels...
Voor EUR 53 (+ geen verzendkosten! + 5 jaar onbeperkte garantie!) had ik de kaart na 6 dagen in de bus. Dezelfde kaart kost daar nu EUR 36, zag ik gister...
De camera wordt iig niet afgeremd door de kaart, en het copieren van de foto's naar de PC gaat ook lekker snel.
Dus ook al is een standaard kaartje snel genoeg, dan is de prijs van de geheugenkaart het belangrijkste!

(www.-----.com = een online winkel, mag vast geen reclame maken...)

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• Sirius
In tegenstelling tot CF kosten SD kaartjes m.i. geen drol meer dus dat komt vast goed. Alleen al vanwege het snellere lezen vanaf je card reader is een reden om een 150x aan te schaffen.

• simon
SD kost imho net zoveel als CF hoor, www.interngeheugen.com bestel ik ze, goede ervaringen mee.

|>

• Sirius
Sandisk Extreme III 2gb 60,-
Transcend SD 2gb 30,-

Dus dat valt wel tegen aangezien je een Transcend 4gb al voor <50,- kan krijgen tegenover +/-100-110,- voor de 4gb Extreme III variant.

• mwolthers
4 GB schijnt soms problemen te geven aangezien SD standaard maar tot 2 GB gaat. Voor een K10D kan je beter een SDHC-kaartje kopen. Ik zag ze bij Azerty voor prijsjes waar je bepaald niet wakker van ligt. Transcend class 2 is wel traag met schrijven (3,5 MB/s) dus ik zou eerder een class 6 nemen (12 MB/s).

Zelf bij de aanschaf van m'n katien een Extreme III 1 GB gekocht bij Topdeals in Zeist voor 32,50. Ik zie eigenlijk nu pas dat zo'n 4 GB SDHC kaartje eigenlijk een slimmere optie was geweest. Misschien later nog eens (voor de vakantie bijvoorbeeld).

• simon
Sirius schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:44:
Sandisk Extreme III 2gb 60,-
Transcend SD 2gb 30,-

Dus dat valt wel tegen aangezien je een Transcend 4gb al voor <50,- kan krijgen tegenover +/-100-110,- voor de 4gb Extreme III variant.
snelheidsverschil?

|>

• Sirius
De Extreme III kaartjes zijn 133x en dus praktisch gelijk aan de Transcend kaartjes. Of deze snelheid tussen CF/SD anders ligt weet ik niet.

mwolthers schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:42:
Ik zie eigenlijk nu pas dat zo'n 4 GB SDHC kaartje eigenlijk een slimmere optie was geweest. Misschien later nog eens (voor de vakantie bijvoorbeeld).
Die SDHC kaarten hebben ook zo hun nadelen. allereerst is niet elke reader er happy mee, en dat betekent dat je via de camera moet inlezen. Als het je om snelheid gaat (waar hierboven naar verwezen wordt ivm het nut bij bv bursts), dan haal je met een SDHC kaart snelheden die vergelijkbaar zijn met de extreem II series van Sandisk: 50/60* dus. Voor de pure snelheid heb je meer aan 2 gig 133/150* SD kaartjes.
Persoonlijk ben ik wel verbaast hoe weinig het uitmaakt met jpegs. Kijk, de buffer voor jpegs is groot genoeg voor een heel rijtje foto's achter elkaar. Als je dat ding meer dan drie seconden ingedrukt houdt met 3 platen per sec. dan kan je beter een filmcamera kopen ! Dus produceer je 10 of 12 platen in jpeg, dan vindt het schrijfwerk plaats tijdens en na de serie en je merkt er dan meestal niks van. Zelfs met een standaard SD -kaartje !. :)
Het wordt anders als DNG-raw schiet in serie, en ook nog eens snel achter elkaar series schiet. Dan heb je en snelheid en volume nodig. Wie doet dat ?
Maar in de praktijk zou ik dan nog steeds kiezen voor 2 gig 133/150* kaartjes, en niet de 4 gig SDHC. Waarom ? Veiligheid. Het zal je maar gebeuren als je 4 gig aan fotos kwijt raakt.... :(

• simon
/me schiet wels 4 gb vol op een dag

dus als iemand adressen heeft voor goedkope SD kaarten... erg welkom :)

|>

• joep_k

joep_k

......

Simon schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:55:

Bedoel je dat buiten de pricewatch op tweakers.net?
Ik dacht dat dat redelijk compleet was?

hmmm

• Sibren
Simon schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:55:

Wel lenzen van €300+ kopen en dan bezuinigen op SD kaartjes...Meeste 2GB Extreme III kaartjes zitten in de €30/40 euro (heb er veel van €36,- gezien). Dat kan er toch wel vanaf?
Gewoon die Transcend 120x+ halen, werken prima, kosten de helft :)

Op zoek naar software/integratie-architect?

• -Emiel-
Transcend 150x 2GB en 4GB heb ik en ze doen het prima in m'n K100D.
Toen ik de K100D binnen had moest ik wel eerst de eerste nieuwe firmware erop zetten, om ondersteuning voor kaarten groter dan 2GB te activeren (dus 4GB).
Maar goed, dat doe je even, was zo gedaan, daarna nooit iets van problemen mee gewerkt.
Werkt allemaal prima en snel..en 't zijn zo wat de goedkoopste kaartjes die er zijn..

Secure Digital Card 4GB (TakeMS, 133x) € 40,02
Secure Digital Card 4GB (Transcend, 150x) € 44,32
Secure Digital Card 4GB (SanDisk) € 69,-

Sandisk en andere merken vergelijken is niet zo eerlijk..Sandisk vraagt gewoon de hoofdprijs ervoor..hun kaartjes hebben misschien wel voordelen ofzo (betere garantie? langere duurzaamheid? toch misschien sneller?)..maarja imo luisterd het allemaal niet zo nou en kan je best met een iets goedkoper kaartje af..kijk ik skip de merkloze..maar transcend is imo gewoon prima..

Nog een voorbeeld:

Secure Digital Card 2GB (TakeMS, 133x) € 19,63
Secure Digital Card 2GB (Transcend, 150x) € 23,38
Secure Digital Card 2GB (Kingston, Ultimate) € 34,22
Secure Digital Card Extreme III 2GB (Sandisk) € 49,24

• simon
TakeMS ken ik niet, transcend heb ik geen slechte ervaringen mee (merk je gewoon niet). Dus dat zit goed, maar SanDisk is zo duur, prijzen zakken wel snel zeg, maand terug nog anderhalf keer zo duur.

|>

• Vulcan750
Oké, het is dus wellicht zinvol een snellere sdkaart te kopen. (de camera gebruikt zonodig ook echt de snelheid!) :)
Bij azerty zijn de prijzen van takems (133x) en transcend (80x) trouwens echt scherp! 12/13 euro voor 1Gb + 3,50 verzendkosten! Daar hoef je het niet voor te laten...

• Sibren
Secure Digital Card 2GB (Transcend, 150x) € 23,38

Dat is geen slechte deal dunkt mij :D

• -Emiel-
Idd..zo eentje haal ik er binnenkort nog denk ik..of een 4GB versie dat ik 2x 4 heb voor bij m'n K100D en dan doe ik die 2GB die ik nu heb in m'n mp3speler (heeft SD slot..maar kan misschien geen 4GB aan..want SDHC..weet niet of ie dat pakt)

En nog 2 mini SD kaartjes voor telefoons van me vriendin en mezelf..

prijzen zijn echt riant gezakt inderdaad.

Anderhalf jaar geleden betaalde ik voor 1 GB Sandisk SD 85 euro (-16% korting, want geen 19% btw betalen actie bij mediamarkt)

Nu heb je voor 85 euro bijna 2x 4GB !
En een 1GB kaartje is al goedkoper dan een erg duur broodje op Schiphol :P

Benieuwd naar de nieuwe startpost vh volgende deel

[Voor 4% gewijzigd door -Emiel- op 26-01-2007 00:31. Reden: laatste regel]

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
http://www.priyantha.nl/t...pentax/versie3/beta1.html

Zo gaat de nieuwe startpost er uit zien naar alle waarschijnlijkheid :)

Als je nog fouten tegenkomt geef ze alsjeblieft door !
Ook als je nog aanvullingen hebt wil ik die ook graag hebben ;)

Owja let alsjeblieft even goed op het taalgebruik als je wilt, want daar maak ik nogal eens fouten in, en wil dat een beetje goed zien te hebben.

Eerste indruk:
Die regel over dat Nikon, Canon en Sony een topic hebben en Pentax nu ook kan ondertussen wel weg.
En de hoeveelheid tekst bij de K10D is echt veel te veel. In de layout van GoT is dat voor de bezoeker al gauw 2 of 3 schermen scrollen.

• Mei
Ziet er netjes uit Priyantha! Misschien bij elke camera even een link naar de officiële specs maken?

Anoniem: 110340

misschien dat het gewoon wishfull thinking is, maar ik heb echt het gevoel dat de 16-45+k10d een stuk beter focust nu ik de nieuwe firmware erop heb, nu denk ik niet dat dat door verbeterde autofocus komt, maar ik vermoed zelfs door een beter shake-reduction, want voor de firmware had ik uit de hand geschoten regelmatig als ik met de 2s timer schoot een scherpere plaat dan direct geschoten met SR aan. en na de firmware is dat precies andersom ...

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Ik heb de kritiek ter hand genomen en heb weer gesleuteld aan de startpost :)

http://www.priyantha.nl/t...pentax/versie3/beta2.html

Daar kan je beta2 vinden. Lees hem alsjeblieft even aandachtig door en kijk ook naar de taalfouten enzo.

Heb je niet op spelfouten kunnen betrappen. Sommige zinnen zou ik anders opbouwen, maar dat is een kwestie van smaak en stijl.
Maar 't is wel een gigantische TS! Die 3 M-lenzen (je vergeet de 2.8 35mm en de 1.8 85mm nog ;)) kunnen volgens mij wel weg. Bovendien kan de info over de *ist D wel wat korter, want die camera is al tijden niet meer verkrijgbaar. En de DS2 en DL2 zijn voor zover ik weet nooit in Nederland uitgebracht (wel in Samsung smaak).
Overigens noem je in je intro wel Samsung, maar Hoya zie ik nergens.

• Vulcan750
Ik zou die m-lenzen helemaal niet weglaten! Dit zijn heel mooie, kwalitatief zeer goede objectieven!
Ik ben in het gelukkige bezit van enkele m-lenzen, maar deze lenzen worden 2dehands ook voor vrij lage prijzen aangeboden. Dat je zelf moet scherpstellen lijkt me toch geen reden om zo'n lens niet aan te schaffen? En op een K100/110 of K10 werkt de lichtmeting via de M-stand prima! (zie voorgaande posts) Kortom juist een goede tip zo'n m-lens! Zo'n 1.7/50mm is met 75mm digitaal een heel erg mooie portretlens!

• Anoniem: 156750
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Priyantha Bleeker schreef op zondag 28 januari 2007 @ 15:43:
Ik heb de kritiek ter hand genomen en heb weer gesleuteld aan de startpost :)

http://www.priyantha.nl/t...pentax/versie3/beta2.html

Daar kan je beta2 vinden. Lees hem alsjeblieft even aandachtig door en kijk ook naar de taalfouten enzo.
Pentaprisma, geen "pentaxprism" in het stukkie over de K10D.

Voorste en achterste wieltje bij "Belichtingsinstellingen".

Geen fouten gevonden voor de rest. Misschien iets minder uitroeptekens bij het SR verhaaltje.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Dankjewel voor alle verbeteringen :)

Ik heb de fouten die jullie hebben aangedragen verbeterd :D

http://www.priyantha.nl/t...pentax/versie3/beta5.html

• Mei
Nog wat tips:
- Je begint bij de K10D heel veel zinnen met "De camera". Een beetje afwisseling in de woordkeuze leest wat lekkerder.
- *ist DS2 en DL2 mogen van mij weg of zeer kost genoemd worden. Ze zijn toch nooit verkrijgbaar geweest hier.
- Maak van het lijstje met lenzen links naar de stukjes over elke lens. Gewoon met anchors. Verder is het misschien mooi dingen als het diafragma in de naam aan te geven met een iets andere kleur, zodat je in de homp zwarte tekst makkelijk alles kan onderscheiden.
- "Kwalitatief een stuk beter als bijvoorbeeld" => "Kwalitatief een stuk beter dan bijvoorbeeld" bij de 50-200.
- Bij de 12-24mm staat een foto van de 14mm.
- "bekend staat als beter als de andere kitlensen" => "bekend staat als beter dan de andere kitlensen" bij de 18-55
- "Het objectief is extreem klein licht." Klein licht? Wat bedoel je daarmee?

Vulcan750 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 18:52:
Ik zou die m-lenzen helemaal niet weglaten! Dit zijn heel mooie, kwalitatief zeer goede objectieven!
Weet ik, heb zelf M-lenzen in 28, 35, 50, 85 en 135mm smaak, maar waarom zou je 25 jaar oude lenzen een plaats geven in een TS voor een DSLR?

• Vulcan750
Anoniem: 14829 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:09:
[...]
Weet ik, heb zelf M-lenzen in 28, 35, 50, 85 en 135mm smaak, maar waarom zou je 25 jaar oude lenzen een plaats geven in een TS voor een DSLR?
Dat lijkt misschien raar! Maar ondanks dat deze lenzen zeker oud te noemen zijn, het was en is heel goed glaswerk en prima bruikbaar op de huidige DSLR. Voor de ietswat gevorderde amateur is het een aanrader om behalve je kitlens 1 of 2 M-lenzen erbij te hebben "voor als het wat meer tijd mag kosten".
Ik heb zelf (nog) geen DSLR, maar wel 2 analoge Pentax SLR's met enkele mooie lenzen (en macro-tussenringenset = ook leuk!). Bij de plaatselijke fotozaak heb ik onlangs mogen stoeien met de K100, om te bekijken hoe mijn oude M 1.7/50mm lens het ervan af bracht. Ik heb o.a. enkele portretten gemaakt met de kitlens (18-55mm) en met de M-lens. Nou, die M-lens (van 25 jaar oud...) maakt gehakt van de kitlens qua scherpte. Echt erg mooi, bovendien lekker lichtsterk waardoor je de DOF nog wat meer naar je hand kan zetten.
Alleen al daarom mag er van mij in de startpost gewezen worden op de (nog steeds goed bruikbare) optische juweeltjes van weleer... :*)

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee