simon schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 11:27:
Dat ruisverhaal vind ik maar een rare redenatie, sensoren kunnen ook op iso 100 ruis vertonen, of zonder lens. Het heeft (ik ben geen technicus) vooral met signaal versterking te maken, in ieder geval niet zoveel met licht.
Tja... Optica en CCD sensoren zijn wel mijn vakgebied. Ik werk met lens-design programma's, (ZEMAX) en ben momenteel bezig een nieuw type microscoop te ontwikkelen. (Ontwerp is eigenlijk klaar, maar de implementatie, met de keuzes voor makkelijk bewerkbare glas soorten en glassoorten die niet fluoresceren zijn we nog mee bezig.)
En ik kan alleen maar in snikken uitbarsten wanneer ik opmerkingen zie als dat je ruis niet zo veel met licht te maken heeft... Het heeft er
alles mee te maken. Ik heb daar laatst op de FP een lang artikel over geschreven, dus daar link ik daar maar naar i.p.v. het hele verhaal weer opnieuw in te tikken.
Verwijderd in 'reviews: Canon EOS 500D-dslr beproefd'
Simpel gezegt, komt het er op neer dat licht uit zichzelf ruizig is, en dat de ruis die je op de sensor ziet voor het overgrote deel gewoon een uitvergroting van die inherente lichtruis is. De sensor (uitlees)ruis is (vooral bij DSLR's) slechts een marginaal onderdeel van de totale ruis.
Niet voor niets dat een moderne compact camera nog steeds niet in de schaduw kan staan, van een stokoude EOS-300D. Sinds de 300D is de sensor technologie slechts ongeveer een stop verbeterd. Het verschil in opgevangen licht tussen een typische compact camera (6x crop) en diezelfde 300D (1.6x crop) is bijna 4 stops! En t.o.v. een full-frame camera zelfs 6 stops!
Wat je moet proberen is 't niet te moeilijk maken, gewoon denken in wat 't resultaat is dus een dof calc is handig, de rest is irrelevant imho.
Effectief diafragma = f-nummer * cropfactor
Hoeveel makkelijker kan het zijn??
Het is
net zo makkelijk als de effectieve brandpuntsafstand! Waarom
wel deze relatie tonen voor brandpuntsafstand, en
niet voor het diafragma??? Je hoeft zelfs geen twee verschillende relaties te onthouden, omdat ze beiden exact hetzelfde zijn. Makkelijker kan niet!
NB: Als je een DoF calculator gebruikt, zul je zien dat deze relatie er ook inzit. Pak maar even Dofmaster er bij. (
http://www.dofmaster.com/dofjs.html )
We gaan hetzelfde portret schieten op een 1.6x crop en een FF DSLR. Ons voorwerp op 2 meter afstand, en uiteraard nemen we een gelijke beelduitsnede, dus gelijke 'effectieve' brandpuntsafstanden (50 en 80mm resp).
Krijgen we:
crop: 50mm f/4: DoF = 0,24m
FF: 80mm f/4: DoF = 0,14m
FF: 80mm f/6.4 : DoF = 0,23m
En wat zien we? Met hetzelfde f-nummer krijgen we verschillende DoF. Nemen we echter een f-nummer waarbij we de cropfactor verrekenen, dan krijgen we weer dezelfde DoF. Daarvoor heb ik geen DoF calculator nodig... 1.6 * 4 kan ik gewoon uit mijn hoofd!
We kunnen ook kijken wat een typische compact camera met 6x crop zou nodig hebben.
Zoals iedereen weet, moet je de brandpuntsafstand dan door 6 delen. Dus het 35mm-equivalent van 80mm is 13.3mm. En voor dezelfde DoF zou je daar een f-nummer van 6.4/6 ~ f/1 voor moeten gebruiken. Nou, laten we dat eens in de DoF calculator invullen: Canon PowershotS2 IS, met 13.2mm en f/1 En kijk nou toch eens... daar komt inderdaad een DoF van 0,23m uit!
Uiteraard bestaat een dergelijke lens niet op een Powershot... Dat zal meer iets als f/3.4 o.i.d. zijn. Dat levert dat een DoF van 0.8m op. Waarmee komt dat overeen op een FF camera? Simpel, 6 * f/3.4 = f/20.4 En waarachtig, als we een EOS 5D met 80mm en f/20 invullen, komen we inderdaad op 0,75m uit.
Een DoF calculator levert mensen geen
inzicht op, en je hebt 'm ook niet overal bij je. Een uiterst simpele relatie, levert verschrikkelijk veel inzicht op, en is net zo makkelijk te onthouden als de relatie wat betreft brandpuntsafstand! Als je deze beide relaties over brandpuntsafstand en diafragma onthoudt, dan zijn er geen geheimen meer aangaande de grote verschillen tussen camera's met verschillende cropfactor.