Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:20
Beste mensen,
Mijn eerste draadje in fotografie.

Ik ben voornemens een digitale camera aan te schaffen en na lang zoeken, orienteren, langs winkels gaan en fora afstruinen heb ik jullie hulp nodig.

De criteria waarop ik wil kiezen zijn als volgt:
(Ultra) Compact (binnenzakmodel)
Fotokwaliteit (met name bij low-light)
Point-and-shoot mogelijkheden (gemaksfactor)

Ik ben na lang zoeken uitgekomen op de Canon Digital Ixus 100 IS (buiten Europa bekend als PowerShot SD780 IS) voor 250 euro

en de

Panasonic Lumix DMC-LX3 voor 380 euro.

Het is duidelijk dat van deze twee de panasonic met een straatlengte de 'beste' camera is, toch twijfel ik.

Ik wil de camera voornamelijk gaan gebruiken voor fotografie op vakanties en bij feestjes en tripjes (ben student). Hij moet dus tegen een stootje kunnen, compact zijn en gemakkelijk mooie foto's maken.

Als ik ze tegenover elkaar zet zijn er verschillende plussen en minnen te bedenken:

Canon plus:
-Compactste
-Goedkoper
-Meer telezoom
-mooier design (pers.)

Canon min:
-Lens is niet echt wide-angle

Panasonic plus
-superieure kwaliteit
-wide-angle lens
-GOED bij lowlight opnames
-betere flits

Panasonic min:
-groter, misschien minder robuust?
-130 euro duurder
-minder handzaam en de controls schijnen aan de kleine, kwetsbare kant te zijn.

De belangrijkste criteria voor mij zijn toch wel robuustheid, omvang (klein) en fotokwaliteit.
Welke camera is volgens jullie van deze twee de betere keuze, of: als je echt weet waar je het over hebt, welke camera die ik niet genoemd heb zou een goede middenweg zijn (maar liever advies over welke van deze twee)?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 09:10

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb de LX3 en heb geen ervaring met de Canon camera.
Er zijn een aantal minpunten aan de LX3;
- losse lensdop.
- De lens steekt uit
- slechts 60mm op het lange eind.
- extreem dure accessoires (viewfinder, flits, etc.).
- alleen een nekstrap (ik heb zelf voor 3 euro een polsbandje gekocht).

Als je je daar overheen kan zetten, dan is het een briljante camera.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07-2020
edit sorry verkeerde topic

[ Voor 88% gewijzigd door volley op 23-03-2009 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 01:16

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

-GOED bij lowlight opnames ? :)

Ik heb de LX3 en hij is ok. Als er licht genoeg is trekt hij zeker goede foto's voor een compactje.
Vergelijk het niet met een SLR of een Canon G10 want het komt niet in de buurt.
Maar op een printje van 15cm ga je niet veel verschil merken.

De videoopname is leuk, daarvoor heb ik hem vooral gekocht. Enkel het geluid is echt slecht .

De lumix is een leuke camera die ik overal meeneem, maar voor wat beter werk heb ik toch liever mijn Canon dslr met 50mm F1.4 lensje :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Eh, de G10 is minder bij weinig licht.

Kijk nog even naar de Fuji F200 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 22:45
Ja, je moet even naar de Fuji F200EXR kijken. Als er een koning onder de compact low light camera's is, dan is dat de verouderde Fuji F31fd wel, en dit is zijn nieuwe opvolger.

Je zit te twijfelen of je een makkelijker camera in het gebruik wilt (de Canon), of een camera die veel betere foto's maakt (LX3). De Fuji F200 heeft in dit geval allebei.

edit: en dan zijn er mensen die zeggen dat de LX3 betere foto's maakt dan de F200, en dat kan zeker kloppen, alleen dan zou ik liever altijd een mierenneukerig verschil kwaliteit willen opofferen om de F200 in mijn zak hebben dan een LX3 die ik thuis heb gelaten vanwege de grootte. :)

[ Voor 29% gewijzigd door ejtnaj op 24-03-2009 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Bwa dat klein beetje minder ruis. Er is sowieso TE veel ruis aanwezig.
De lx3 heeft HD opname mogelijkheid, en dat gebruik ik veel. Dus dat alleen is zijn geld waard imo.
De 2.0 lens redelijk scherp en snel.

Wil je lowlight, get a dslr met een f1.4 lens.

http://i43.tinypic.com/d6sdi.jpg hier een 1600iso image met de LX3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170121

de Ixus 100 neemt ook met HD 720p op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schotborgh
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-12-2020
Ik ben met hetzelfde bezig als jij.

Canon Ixus 100 heeft een verschrikkelijk probleem met HD opnemen en inzoomen. Het wordt helemaal wazig (fuzzy). Maar goed dat is dan ook de reden dat het veel goedkoper is.

Er zijn verschillende merken, maar van wat ik gezien heb aan foto's en videobeelden ben ik op de volgende lijst uitgekomen.

Sony T-500
Geweldige HD opnames en geen problemen met in en uitzoomen tijdens opname (5x zoom). Persoonlijk vind ik fotokwaliteit prima. Nadeel groot scherm waar met vinger gewerkt moet op worden en waardoor batterij minder lang meegaat. Ook het feit dat dit Sony product is en je dus Memory Stik Pro Duo moet kopen
Afbeeldingslocatie: http://www.techshout.com/images/sony-t500-camera.jpg
andere kleuren ook verkijgbaar (zilver en rood)

Sony T-900 (videobeelden nog niet gezien)
In April verkrijgbaar. Hierdoor vrijwel geen sample te vinden. Van video heb ik niet kunnen vinden. De foto's vind ik eerlijk gezegd minder goed dan de t500. 4x zoom.
Afbeeldingslocatie: http://www.pma-show.com/news_images/0488_sony-cybershot-t900.jpg

Panasonic TZ7/ZS3
Deze heeft een uitzonderlijke zoom (12x optically-stabilised zoom). Batterij gaat goed mee, heeft HD opnames in 2 modes (JPEG MOV & AVCHD MTS). Foto's zien er goed uit, alleen zijn ze iets donkerder dan de Sony Cybershots. Nadeel is dat het iets zwaarder, groter en minder sjeik (naar mijn mening) eruit ziet. Ook heeft het soms problemen met autofocus tijdens het opnemen van HD opnames.
Afbeeldingslocatie: http://nexus404.com/Blog/wp-content/uploads2/2009/01/panasonic-lumix-dmc-tz7-dmc-zs3-hybrid-detail.jpg

Panasonic DMC-TS1
Wil je 3 meter diep je camera in het water stoppen en laat je je camera wel eens uit je handen vallen en verzamel je stof op je camera en is met 4.6x optical zoom voldoende dan neem je deze. Foto's zijn iets donkerder dan TZ7 maar je ziet het vrijwel niet. Ook deze maakt HD opnames natuurlijk, maar ook hier zijn er moeilijk samples van te vinden in video.
Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetorama.info/wp-content/uploads/2009/01/lumix-dmc-ts1.jpg

Canon Ixus 100/110 IS
Genoeg gezegd over.

Jij moet heel goed nadenken wat je wilt. Het verschil per persoon waar prioriteiten liggen en ook natuurlijk hoeveel geld je erin wilt steken. Wil je veel zoom dan wordt camera dikker en zwaarder enz. Canon Ixus is goedkoop, en dat is niet zonder reden.

Persoonlijk twijfel ik tussen Panasonic TZ7 en Sony T-500. De TS1 is optie vanwege stevigheid en alles. Ik denk dat het de Sony t-500 wordt vanwege uitstekende HD en geluid en redelijk goede foto's die het maakt. Zou balen van een zoom die wazig wordt tijdens opname in HD.

[ Voor 9% gewijzigd door Schotborgh op 27-03-2009 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298538

[b][message=31685568,noline]Vergelijk het niet met Canon G10 want het komt niet in de buurt.
Die uitdaging wil ik wel aangaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yobby
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 15:26
Schotborgh schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 09:50:
Ik ben met hetzelfde bezig als jij.

Canon Ixus 100 heeft een verschrikkelijk probleem met HD opnemen en inzoomen. Het wordt helemaal wazig (fuzzy). Maar goed dat is dan ook de reden dat het veel goedkoper is.
Komt dat niet omdat ie bij video enkel digitaal kan inzoomen, en niet optisch?

Yobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-11-2024
Bij de keuze voor de LX3 heb ik me laten leiden door wat ik er mee wil doen: bij weinig licht fotoos van mensen maken. De lichtsterke lens (f2.0 - f2.8) die zelfs wijdopen scherpe fotoos maakt, de groothoekige lens (24 mm!), de schone 400 iso en een bruikbare 800 iso, 3:2 beeldaspect (lekker printen zonder noodzakelijke crop), diafragmavoorkeuze en de mogelijkheid RAWs te schieten, waren voor mij doorslaggevend.

Hopelijk helpt deze invalshoek je met het maken van een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Enig nadeel aan de lx3 is het feit dat als je veel filmt je ook altijd op 16/9 moet werken.
Je vergeet dan de knop om te schakelen naar 3:2, waar door je widescreen foto's krijgt :)
Ziet mooi uit maar print minder lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:35
Heb sinds gisteren ook een LX3, prachtige foto's en de groothoek is echt fantastisch :)

Vraagje : zit er bij jullie ook wat speling in het play<->record schuifje? Dus dat kleine schuifje achterop waarmee je tussen play en record kan kiezen? de rest van de schuifjes zit erg strak en solide (on/off en flash bijvoorbeeld), maar deze is erg losjes..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:57
@WVL_KsZeN

Bij de mijne zit er ook enkel wat spelling op dit schuifje dus zal het lijkt mij wel gewoon zo horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:20
Heb uiteindelijk gekozen voor de ixus 100IS. Zeer tevreden over, cameraatje is nog kleiner dan ik dacht en maakt prima foto's.

Tuurlijk, het is niet dezelfde kwaliteit als een lumix of een ander groter toestel, maar het is good enough voor de party en travelkiekjes die ik wil schieten.

Het enige nadeel aan de camera voor mij is de beperkte optische zoom (3x) en de beperkte lensbreedte (5.9-17,9mm)

Voor de rest een topding. Als ik nog is een imagetank wil ga ik wel een EOS 450D ofzo halen

David & Goliath ;)

Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1