Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-12-2024

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Topicstarter
Ik heb vorig jaar een Fujifilm S5700 (7.1MP, 10x Zoom) gekocht en was hier enorm tevreden mee (prijs/kwaliteit verhouding is wat mij betreft perfect). Maar helaas is hij tijdens mijn vakantie gestolen... :'(

Onder het motto "Never change a winning team" wil ik nu graag weer een nieuwe Superzoom van Fujifilm kopen. Er zijn namelijk een aantal nieuwe modellen gekomen na de S5700, waaronder
- S5800 (8MP, 10x Zoom)
- S1000fd (10MP, 12x Zoom)

Het probleem met deze cameras is echter dat ze in veel reviews op internet afgekraakt worden, vooral de fotokwaliteit (voor mij het belangrijkste) wordt vaak genoemd als een verslechtering. (De meeste reviews van de S5700 waren wel positief over fotokwaliteit.) Bijvoorbeeld de S1000fd op Steves Digicams of op Trusted Reviews. Aan de andere kant op de Flickr Fujifilm ranglijst staat de S1000fd dan wel weer hoog (nog wel onder de S5700 :P). Is het uberhaupt mogelijk dat de fotokwaliteit (een heel stuk) slechter wordt in een opvolgend model? :?

Kortom, wie kan mij helpen overtuigen dat de S1000fd het kopen waard is? Of moet ik toch op zoek gaan of er nog ergens een S5700 te koop staat?

Bij voorbaat dank voor jullie expertise. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 20:57
Ja het is mogelijk dat de fotokwaliteit achteruit gaat, zeker bij Fuji. Ze hebben de F31fd gehad wat een van de beste compacts ooit was qua lens en lowlight, en die kwaliteiten zijn verloren gegaan toen er meer megapixels in het apparaat moesten. Een F31fd is 2e hands duurder dan een nieuwe F50fd.

Als ik deze cameras vergelijk valt me vooral op dat de s1000 meer groothoek heeft, als vakantiecamera zal je dat meer dan eens van pas komen. (je hebt niet altijd de ruimte een stap naar achteren te zetten), beeldkwaliteit vind ik ook niet indrukwekkend, maar goed, jij wilt voor minder dan 140 euro een camera, dan kun je niet alles verwachten.

Vind je dat toch belangrijk, kijk dan eens op marktplaats naar een EOS 300D, die worden al voor 150 euro aangeboden. Daarmee heb je betere beeldkwaliteit, betere prestaties in het donker en meer speelruimte. Maar als je niet op een Spiegelreflex zit te wachten, dan is de s1000 denk ik de minst slechte keuze

[ Voor 49% gewijzigd door arjandijk162 op 02-03-2009 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-12-2024

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Topicstarter
Bedankt voor je reactie arjan :)

Een spiegelreflex is nu niet echt een optie voor mij (ondanks dat ik er wel zeer in geinterreseerd ben). Ik vind deze fuji cameras juist zo interresant omdat ze zo compact zijn en toch leuke foto'tjes kunnen maken (en vooral zoomen). Een andere reden is dat ik de camera weer wil meenemen op reis door zuid-amerika en dan loop je toch een stuk relaxter als je een wat goedkopere camera bij je hebt.

Misschien is de S8100fd (of zelfs S8000fd) nog een optie, iemand daar ervaring mee / een mening over? Deze heeft als plus dat er optische image stabilization op zit.

Is er niet toevallig iemand die ervaring heeft met zowel de S5700 als de S1000fd?
Of iemand die heeeeeel erg tevreden is over zijn S1000fd? :P