Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste
Acties:
  • 171.228 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3316/4566344916_b04643de94_o.jpg

Veel mensen hebben het probleem dat ze niet weten welke digitale compact camera ze willen kopen. Daarom is dit topic in het leven geroepen. Dit topic is bedoelt voor compact camera's, superzoom camera's, bridge camera's en als goedkope spiegelreflex ook een keuze is mag dat ook vermeld worden.

Om een camera te kiezen een hulpje de PriceWatch: http://tweakers.net/pricewatch/cat/436/compactcameras.html

Om het wat duidelijker te maken wat voor camera je wilt even een lijstje.

• Wat is je beschikbare budget?
• Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)
• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
• heb je nog specefieke doelen? (externe flitser, etc)
• Heb je al een voorkeur? (Even googelen, of een vergelijkingssite)

De vorige delen van welke digitale camera tussen 250 en 500 euro?
Welke dig. camera tussen 250 en 500 ¤?
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro?
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 3

Voor camera's die hier buiten vallen hier onder een paar links naar de bestemde topics.
Voor camera's onder de 250 euro: Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3
En voor digitale spigelreflex camera's: [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4

Tegenwoordig zijn er veel verschillende camera's op de markt. In megapixels is er bijna geen verschil meer, iedere duurdere compact camera heeft nu zo'n 10 á 12 megapixels, als je echt veel MP's wilt zijn er ook compact camera's op de markt tot 14.7 Megapixels. Qua optische zoom is er echter veel verschil de wat standaard compact camera's hebben meestal 5x optische zoom. Maar tegenwoordig is er ook meer vraag naar camera's met 10x of meer optische zoom. Daar beginnen de superzoom camera's en verder heb je ook nog brigde camera's die hebben tegenwoordig tot 30x optische zoom en die zitten qua kwaliteit bijna tegen een amateur spiegelreflex aan, deze Bridge-camera's zijn veelal ook manueel in te stellen. Voor andere specificaties zoals lichtgevoeligheid en ISO waarden zijn er bijna geen verschillen, compact camera's tussen de 250 en 500 euro hebben vaak een lichtgevoelige lens (tussen de f/2.8 en f/5.6) en meestal standaard een ISO bereik van 1600 of hoger.

Op dit moment ben ik de OP aan het herschrijven, dus nog even geduld...

[ Voor 255% gewijzigd door photofreak op 14-01-2011 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:28

J2S

1: Hoofdletters en punctuatie. :)
2: Dit topic, niet deze topic. :)

Om een camera pas vanaf 15x een superzoom te noemen vind ik vrij hoog. De (verouderde) Panasonic FZ-20 die mijn ouders hebben heeft 12x zoom, maar valt wat mij betreft toch ook echt in de categorie "superzoom".

[ Voor 4% gewijzigd door J2S op 07-09-2009 12:31 . Reden: Verder geen klachten. ]

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verder wat linkjes naar websites met specs enzo en pricewatch? Erg karig deze.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09-2023
Ik heb ook lang gezocht naar een camera in deze catagorie. Eigenlijk meer in de catagorie bridge camera's dan superzoom, maar dat overlapt elkaar. Eerst had de sony HX1 of de pentax X70 mijn voorkeur. Na wat reviews gelezen te hebben viel de pentax af. Die kreeg niet echt goede reviews. Maar toen kwam ik op de panasonic Lumix DMC-FZ38. Dus ging ik die vergelijken met de Sony HX1. En ze verschillen op bepaalde punten, maar al met al vond ik de pluspunten van de panasonic groter dan die van de sony en de minpunten van de panasonic ten opzichte van de sony minder zwaar wegen. Dus ga ik binnenkort de panasonic Lumix DMC-FZ38 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Tripod is wel een must vanaf een zoom van 5x imo.

Kijk ook eens naar andere openingsposts en hoe die er uit zien. Dat is echt een heel verschil en dit heeft ook niet veel inhoud. Camera's met plaatjes en dat is het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Vergeet ook de Canon SX200 niet. Erg deftig en vrij klein vergeleken met de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:42
Gleighton schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 15:44:

Kijk ook eens naar andere openingsposts en hoe die er uit zien. Dat is echt een heel verschil en dit heeft ook niet veel inhoud. Camera's met plaatjes en dat is het dan.
nee hoor, bij voldoene licht kan je sluiter kort genoeg zijn om ingezoomd scherpe foto's te maken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 08:08

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Gleighton schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 15:44:
20-100mm is ook 5x zoom en daar heb je geen statief voor nodig. Pas als je richting en over de 300mm heen gaat wordt stabilisatie wel belangrijker. Zeker bij 'langere' sluitertijden.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-04 19:07
Ik twijfel zeer over de aanschaf van een Canon SX20, maar snap niet hoe canon de SX20 en de SX10 / SX1 positioneert.. Amper verschillen tussen die 3 op wat zoom na lijkt het.

Iemand nog argumenten om een andere camera te overwegen of is de SX20 gewoon een veilig keuze? Ik heb nu een 40D maar vind het gewicht van de camera en het gebrek aan tele niet opwegen tegen de fotokwaliteit en mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Na inspectie stond hier onzin.
Prijzen erg veranderd.

[ Voor 86% gewijzigd door Prozac[NL] op 06-09-2009 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:33
@Kingeling: Kijk ook naar de Fuji S200EXR. Wel RAW, groter scherm, betere lens en betere (en grotere) sensor maar ook iets duurder.

De verschillen zijn onderling steeds vrij klein, maar de Fuji steekt er steeds iets bovenuit.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 11:53

DynaMikeY

1976 Kever 1300

stansfield schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 15:38:
Ik heb ook lang gezocht naar een camera in deze catagorie. Eigenlijk meer in de catagorie bridge camera's dan superzoom, maar dat overlapt elkaar. Eerst had de sony HX1 of de pentax X70 mijn voorkeur. Na wat reviews gelezen te hebben viel de pentax af. Die kreeg niet echt goede reviews. Maar toen kwam ik op de panasonic Lumix DMC-FZ38. Dus ging ik die vergelijken met de Sony HX1. En ze verschillen op bepaalde punten, maar al met al vond ik de pluspunten van de panasonic groter dan die van de sony en de minpunten van de panasonic ten opzichte van de sony minder zwaar wegen. Dus ga ik binnenkort de panasonic Lumix DMC-FZ38 kopen.
Ik ben sinds een jaar overgestapt op een dSLR (Nikon D60 _/-\o_ ), maar had hiervoor een Lumix FZ5. Een 5Mpixel 12x superzoomer...heel wat, begin 2006. Maar wat mij in die camera heeel erg is gaan tegenstaan is de ruisproductie. Dat is echt iets dat Panasonic niet onder controle heeft met hun sensoren, lijkt het wel. Vrienden met wat wat recentere pana's hebben dit euvel ook. Zelfs bij lage ISO's was dit al merkbaar. Ik wil je dan ook aanraden om heeeeel goed over je keuze na te denken :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

DynaMikeY schreef op zondag 06 september 2009 @ 23:44:
[...]

Ik ben sinds een jaar overgestapt op een dSLR (Nikon D60 _/-\o_ ), maar had hiervoor een Lumix FZ5. Een 5Mpixel 12x superzoomer...heel wat, begin 2006. Maar wat mij in die camera heeel erg is gaan tegenstaan is de ruisproductie. Dat is echt iets dat Panasonic niet onder controle heeft met hun sensoren, lijkt het wel. Vrienden met wat wat recentere pana's hebben dit euvel ook. Zelfs bij lage ISO's was dit al merkbaar. Ik wil je dan ook aanraden om heeeeel goed over je keuze na te denken :)
Klopt wel en is logisch(1/2.33 is kleine sensor), is dat bij de competitie zoveel beter dan? Volgens de tests die ik las voor ik de fz28 kocht hebben ze het eigenlijk allemaal, vanaf 200iso ruis die hybrides. Misschien dat de fz38 en de sx20, dus de allernieuwste er weer beter in zijn maar de mp race gaat ook door en das miss juist et slechte nieuws bij de nieuwe modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
Ik las juist dat dat in het verleden idd erg speelde, maar dat dat behoorlijk verbetert is. En natuurlijk is een DSLR beter. MAar ik wil het eerst met deze proberen. En in dit segment is de panasonic wel één van de betere, als ik de reviews mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:28

J2S

Ik heb een FZ28 en bij deze camera kan je nog net ISO 200 gebruiken. Bij ISO 400 zie je echt wel ruis. Maar in de meeste gevallen levert ISO 100 voldoende sluitertijd op. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de FZ38 beter presteert qua ruis. Verder is het gewoon een erg fijn ding, vooral voor de prijs.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:42
Om toch nog even verder in te gaan op de verschillen met een dSLR... er is meer dan alleen ruisprestaties. dSLR is ook een stuk sneller met AF en shutter lag. Ook is de opstarttijd vaak <0.1 sec. Je kan dus veel sneller een foto maken. (vaak moet je bij een compact het aan/uit knopje al een seconde indrukken, en dan nog wachten dat de lens en de software klaaar is)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Hybride /superzooms mag je ook niet vergelijken met een dslr uiteindelijk. Ik kocht de fz28 en besloot na 2 maanden al dat dit tijdelijk is. Hoe eerder een dslr hoe beter wat mij betreft.
Toch in goed licht maakt de fz28 geweldige fotos op iso 100/200 ook met veel zoom, dus ja weg doe ik em niet.
Maar mensen die een superzoom aanschaffen, verwacht geen beter prestatie dan een gewone compact uit het hogere segment, je kan wel meer kwa instellingen en de zoom maar et blijft een kleine sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
Precies. Vergelijken met een DSLR is niet reeel lijkt me. Maar ik heb getwijfeld tussen een instap DSLR met de standaard meegeleverde lens zonder extra aankopen of een bridge camera. En toen is mijn keuze toch op de bridge camera gevallen. Ten eerst omdat ik nog totaal geen verstand heb van instellingen enz en ook niet van photoshop. Maar dit wel graag onder de knie wil krijgen, of me er in ieder geval meer in verdiepen. Dus dit is dan een goede keuze wat mij betreft. Zeker ook omdat die in RAW kan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 20:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topic hernoemd.
Dit gaat het 250-500 euro topic worden.
TS zal nog aangepast worden

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingeling
Vreemd, het gaat hier toch specifiek over SuperZoom? Is wel even iets anders dan op prijscategorie indelen i.m.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Kingeling schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 16:05:
Vreemd, het gaat hier toch specifiek over SuperZoom? Is wel even iets anders dan op prijscategorie indelen i.m.o.
De titel is veranderd dus er komen ook compact camera's bij, maar er blijft een apart staatje met daarin de superzoom camera's tussen 250 en 500 euro

Ben nog bezig met het veranderderen van de TS, duurt nog een paar dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleSyS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-04-2021
Begin dit jaar jaar heb ik een rondreis gemaakt mexico en guatamala en had toen een Nikon D80 mee. Ik kwam tot de conclusie dat ik toch een wat compactere camera prettiger vind om mee te nemen met een rondreis. Wat ik dan wel weer belangrijk vind is een groothoek lens en ook redelijk wat zoom bereik. Nu is mijn oog gevallen op deze modellen:

http://www.panasonic.nl/h...index.html?trackInfo=true

http://www.nikon.nl/produ.../broad/1745/overview.html

http://www.sony.nl/product/dsc-h-series/dsc-hx1

Zijn er mensen die hun ervaring kunnen delen of advies kunnen geven

Ik heb al redelijk wat reviews zitten lezen, maar ze komen allemaal er redelijk tot goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingeling
Wil je aub die laatste camera in een ander topic navragen? Die is 550 euro namelijk ;)
Ik vind het bij de FZ28/38 zo jammer dat ze geen kantelbaar schermpje hebben. Waarom is Canon geen optie trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Kingeling schreef op zondag 06 september 2009 @ 20:46:
Ik heb nu een 40D maar vind het gewicht van de camera en het gebrek aan tele niet opwegen tegen de fotokwaliteit en mogelijkheden.
Ik vind het telebereik van een 10-22 ook waardeloos. 8)7
Kingeling schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 21:26:
Wil je aub die laatste camera in een ander topic navragen? Die is 550 euro namelijk ;)
Of je kijkt even in de pricewatch? pricewatch: Sony Cybershot DSC-HX1 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
Kingeling schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 21:26:
Ik vind het bij de FZ28/38 zo jammer dat ze geen kantelbaar schermpje hebben. Waarom is Canon geen optie trouwens?
Het lijkt mij wel de beste van de 3. En is een niet kantelbaar scherm dan zo'n gemis? Ik las wel ergens dat het scherm wel een grote kijkhoek heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Voor degene die veel zoom willen, op welke momenten of situaties hebben jullie veel zoom echt nodig?

Ik ben niet echt van plan om alle foto's die ik maak aftedrukken op groot formaat dus opzich zou ik dan achteraf kunnen croppen maar wie weet zie ik bepaalde situaties over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
stansfield schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:42:
[...]

Het lijkt mij wel de beste van de 3. En is een niet kantelbaar scherm dan zo'n gemis? Ik las wel ergens dat het scherm wel een grote kijkhoek heeft.
tegenwoordig hebben bij alle Lcd schermen een vrij grote kijkhoek en de Sony HX1 kan er wel gewoon bij want kijk maar bij fotozaken daar zie je hem vanaf 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingeling
photofreak schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:47:
de Sony HX1 kan er wel gewoon bij want kijk maar bij fotozaken daar zie je hem vanaf 400
Ja ik had er al een smiley achter gezet, zijn linkje gaf gewoon 550 aan en aangezien het topic net van inhoud zou gaan veranderen vond ik het wel grappig. Toff blijkt echter niet zo toff te zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Kingeling schreef op woensdag 09 september 2009 @ 19:52:
Toff blijkt echter niet zo toff te zijn :(
Leg me dat eens uit, in een DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
Volgende maand ga ik voor 1 maand naar Australie. Niet super lang maar toch erg lekker :)
Ik ga mij vriendin opzoeken die hier aan het backpacken is. We zullen dus wienig op vaste plekken zijn
en veel onderweg op mooie dingen te zien :)

Ik ben pas jarig geweest en pappa en mamma waren erg lief voor mij. Ik heb geld gekregen voor een
digitale camera. Ik heb er al 1 ( wel zelf betaald :P ) namelijk een Nikon d70s. Mijn pa vond het geen
goed idee deze mee te nemen vandaar ook het geld voor een nieuwe :*)

Mijn oog viel op de Canon Powershot SX200 IS en op de Panasonic Lumix DMC-TZ6 (Leica lens).

De Lumix 10MP, Canon 12MP, beide 12x optische zoom en diafragma bereik ook bijna identiek. Verdere opties van de camera's weet ik niet behalve dat ik vroeger een Ixus II had waar ik erg tevreden over was. Het mannetje van de Saturn vertelde mij dat ze gelijk presteerden maar dat de Canon bij weinig licht minder ruis zou hebben en dat de video functie van de Canon (720p) een stuk beter was. Al kan ik me niet voorstellen dat deze 720p videofunctie zo fantastisch zal zijn.

Mijn vraag luid: iemand ervaring met deze camera's? Zo ja, wat zijn de plus- en de minpunten?
Als ik zo zou moeten kiezen zou ik voor de Canon gaan maar wie weet verandert ik nog.
(heb hier en daar reviews gelezen maar vertrouwe toch meer op een echte tweaker :9 )

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-06 08:11
Ik heb de Canon Sx 200IS. Ik vind het een zeer fijne camera met veel instel mogelijkheden. Meer dan de Panasonic. Dat heeft voor mij de doorslag gegeven bij de aanschaf. Ik vind het prettig om zelf het een en ander in te stellen met foto's of een van de vele ingestelde opties te gebruiken. De Panasonic mist dit. Toen ik me oriënteerde las ik dat de Panasonica beter filmde, aangezien ik een fotocamera toch voornamelijk voor foto's gebruik hadden de vele instelmogelijkheden bij mij de voorkeur. De grote van de Canon is net acceptabel. Hij past net in een broekzak, maar volgens mij is de Panasonic niet veel kleiner. De kwaliteit van de foto's van de Canon vind ik echt mooi. Ik hou van mooie kleuren in foto's. Met de Levendige kleuren optie heeft de Canon hier helemaal geen moeite mee.

Klein nadeel vind ik bij de filmoptie van de Canon dat je het hoort als je de zoom gebruikt. Je hoort dan een klein tikje van het knopje wat je indrukt. Verder eigenlijk nog geen nadeel kunnen ontdekken.

[ Voor 11% gewijzigd door Paul01 op 10-09-2009 00:30 . Reden: Kleine toevoeging ]

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:30
@Crijnn: Ik zit ook tussen deze twee te twijfelen en had zelf (omdat ik altijd Canon camera's heb=>nu een Eos 30d en een G5) een voorkeur voor de 200IS. Ben vandaag naar Foto Klein geweest, waar ze weer hun T.E.A.B. actie hebben en ze allebei uitgeprobeerd. Wat ik al gelezen had en voor mij ook vrij irritant overkomt is de flitser van de Canon, die altijd openstaat. Ik kon daardoor de camera niet lekker beethouden. Daarnaast vond ik de Panasonic met vergelijkbare foto's (had de kleine man meegenomen) net sneller reageren en ook daadwerkelijk scherper.

Overigens daar niets geworden, want ik kon de Pana voor de absolute bodumprijs van EUR 316 meenemen, wat ik gezien de pricewatch geen slechte deal vind, maar toch net te slecht om hem niet bij Kamera-Express te gaan halen.

@ Telfordia: vind jij het niet irritant dat die flitser 'in de weg' zit?

offtopic:
LOL @ de foto's die je opgeslagen ziet in zo'n camera... ;)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
Voor zover ik weet zit de flitser van de Canon netjes weggewerkt in de body. Deze springt pas open wanneer deze actief is.

Ik heb inmiddels de Canon besteld bij Digitalstreet. Toch dik €30 goedkoper dan BIj Saturn en MM. Waar deze zelfs in de aanbieding was 8)7

Wat mij heeft overgehaald zijn toch de manuele instellingen. En het feit dat ik voorheen een Ixus 2 had waar ik al lekker mee uit te voeten kon. Wat ik als hobbyfotograaf toch leuk vind. Qua uiterlijk had ik liever de Panasonic gehad maar ach.. Dat is de buitenkant.

Betreft de videofunctie.. dit doet me niet zoveel. Natuurlijk is het leuk om af en toe een filmpje te schieten maar ik weet nog van mijn Ixus 2 dat deze al redelijk was.. en slechter zal het niet worden met de sx 200 is.

Toch leuk om even wat verhalen van anderen te horen :)

En MasterMaceMichu; succes met kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracuja
  • Laatst online: 09-07-2024

Maracuja

Fruitig 3.1

Ik kon niet meer wachten. :P Ik ben sinds vandaag in he bezit van een Canon Powershot SX1 IS (20x optic, 10 Mpxl). Het kostte wat, maar dan heb je ook wat. Ter vervanging van mijn Fujifilm S8000fd (18x optic, 8.0 Mpxl) die na een jaar een lensaansturingsfout kreeg (gek genoeg alleen bij temperaturen rond de 24 graden of warmer, dan duurt het even voordat je hem aangeslingerd hebt).

Waarom de SX1? Nou ja, met de Fuji was ik natuurlijk al bevoorrecht met een reusachtige zoom en de opvolger mocht hier zeker niet voor onderdoen. De Sony HX1 werd niet al te positief beoordeeld en bleef verder de Olympus 26x zoom SP-590UZ over. Die laatste had dan weer het nadeel dat het schermpje niet verstelbaar was. Ik heb verder niets tegen dSLR's en een body meenemen gaat nog, maar je moet altijd een vaste lens meehebben. De SX1 verstopt alle mm's netjes weg. Zeer te spreken ben ik over de buildquality. Stuk degelijker dan mijn Fuji. Kleine dingen als de lenscap die niet in de weg zit bij het opstarten en een lenshood die makkelijk mee te nemen is. Flash-hotshoe, niet dat ik die van plan ben te gebruiken. Maar goed, de specificaties e.d. zullen jullie bekend zijn. Ik had verwacht dat het scrollwiel wat intuïtiever zou werken, maar dat vergt een beetje gewenning. Ook het SD-cardslot laat zich niet al te makkelijk openen.

In praktijk: een middagje testen. Ik woon in Wenen, vlak bij het paleis Belvedere. Zoomen is geweldig. Aan de ene kant van de grote vijver inzoomen op het paleis, stukken beter dan met de Fuji (daar zit dan ook een jaar verschil en een factor 2 prijs tussen). Eveneens de stabilisatie, ik heb een kleine webcam-tripot meegenomen, maar zelfs handheld geen problemen. Daarna ben ik eromheen gelopen waar ik uitzicht had over de stad. Daar heb ik de HD video getest. Aan de andere kant van de stad staat een groot gebouw met daarboven een lichtkrantscherm. Met het blote oog nauwelijks te zien, met de camera gewoon af te lezen! Ook constructiewerkzaamheden bij de Stephansdom... de hijskraan daar was een Liebherr. Tele is dus absoluut okay tot nu toe. Ik ging naast het Belvedere de botanische tuinen in en heb daar wat planten gefotografeerd, een bloem met een bij en dat soort flauwekul. :P Daar vond ik echter dat mijn Fuji het beter deed. Die had namelijk supermacro en ik weet niet of het mijn instellingen waren (vast wel) of het feit dat de SX1 maar één macro-mode heeft maar met de Canon kreeg ik hem niet 1-2-3 lekker scherp. Nu ben ik ook van het spelenderwijs proberen en zal de boekjes er nog even op naslaan. :+

Kortom, ik ben tevreden! Als een klein jochie in een snoepjeswinkel je moeder zover hebben kregen dat je eindelijk je zakgeld eens voor iets lekkers mag gebruiken. Zo'n gevoel een beetje. Ik ga hem voornamelijk gebruiken tijdens mijn werk, waardoor ik soms prachtige momenten krijg voorgeschoteld en je dan goed materiaal nodig hebt om dat nét zo vast te leggen als je het op dat moment waarneemt. CMOS zorgt ervoor dat ik wat sneller achter elkaar kan schieten en filmpjes in 1080p opnemen kan. Een forse zoom en dan natuurlijk het draaibare scherm. Ik denk dat ik hiermee weer een tijdje in alle behoeften ben voorzien. :Y Binnenkort misschien een youtube-filmpje en wat andere resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleSyS
Nu zie ik dat inmiddels ook de http://www.fujifilm.com/p...ameras/s/finepix_s200exr/ leverbaar is. Ziet er ook wel nice uit qua spec's....alleen niet echt een groothoek en superzoom

Review: http://www.photoreview.co...film-finepix-s200exr.aspx

[ Voor 18% gewijzigd door AleSyS op 15-09-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
AleSyS schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:12:
Nu zie ik dat inmiddels ook de http://www.fujifilm.com/p...ameras/s/finepix_s200exr/ leverbaar is. Ziet er ook wel nice uit qua spec's....alleen niet echt een groothoek en superzoom

Review: http://www.photoreview.co...film-finepix-s200exr.aspx
De FujiFilm FinePix F200 EXR was al leverbaar bij verschillende (web)winkels :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleSyS
photofreak schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:10:
[...]

De FujiFilm FinePix F200 EXR was al leverbaar bij verschillende (web)winkels :X
LOL...was me dus niet eerder opgevallen dat ie al uit was. Dacht pas later dit jaar.

Desondanks lijkt het me nog een steeds een mooie camera ;)

Twijfel nu tussen de Lumix FZ38 en de FujiFilm FinePix F200 EXR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
AleSyS schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 16:25:
[...]

LOL...was me dus niet eerder opgevallen dat ie al uit was. Dacht pas later dit jaar.

Desondanks lijkt het me nog een steeds een mooie camera ;)

Twijfel nu tussen de Lumix FZ38 en de FujiFilm FinePix F200 EXR
foutje, verkeerd gezien was de FujiFilm FinePix F200 EXR maar het moet zijn de FujiFilm FinePix S200 EXR
het verschil zit hem in S en F voor 200
moet opletten welk type 't is 7(8)7

qua prijs zou ik kiezen voor de panasonic FZ38 staat nu voor 329 en de S200 voor 200euro meer

[ Voor 8% gewijzigd door photofreak op 15-09-2009 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:30
Crijnn schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 00:18:
Voor zover ik weet zit de flitser van de Canon netjes weggewerkt in de body. Deze springt pas open wanneer deze actief is.

Wat mij heeft overgehaald zijn toch de manuele instellingen. En het feit dat ik voorheen een Ixus 2 had waar ik al lekker mee uit te voeten kon. Wat ik als hobbyfotograaf toch leuk vind. Qua uiterlijk had ik liever de Panasonic gehad maar ach.. Dat is de buitenkant.
Inmiddels zul je wel doorhebben dat die flitser echt altijd omhoog komt als je hem aanzet....

Heb inmiddels de Pana gehaald in den Ham (zat daar dit weekend 20km vandaan in zo'n fout park....). Geweldige functies, makkelijk met face-detection e.d.....Moet toch zeggen dat uit de eerste proefshotjes ik op full res niet echt onder de indruk ben: Ik vind het maar een 'vuil' plaatje (veel smearing-achtige vlakken), plaatje wat mijn EOS 30D geeft vind ik een stuk mooier.....Maar ja, het is 'maar' voor P&S van de kleine man en dergelijke!

Wel vuil van Pana dat je geen 3rd party batterijen kunt gebruiken vanaf firmware 1.2 (en dan schijn je wel terug te kunnen naar 1.1, maar toch....)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:37

samo

yo/wassup

Over een weekje of 4 ga ik 2 weken naar Egypte op rondreis. Hoewel alles ruim en goed geregeld is (via Koning Aap, een reis voor ons 2-en) kijkt het mij heerlijk mn Nikon D80 niet mee te zeulen en een goede compact mee te nemen. Nu ben ik dus wel mijn D80 gewend en fotografeer ik redelijk bewust.
Ik zoek dus een compact die redelijk vlot reageert, niet te veel onzin heeft, en die ook nog een beetje met scherptediepte om kan gaan. Reportagefotografie trekt mij wel, en foto's van mensen misschien wel meer dan landschappen. Lichtsterkte en groothoek zijn dus fijn. Ook werk ik graag met RAW.
Misschien is dat te merken in mijn verwachtigen van een camera, maar ik zag dus de Panasonic LX3. Ziet er leuk, klein genoeg uit. Doet RAW. 24mm op f/2.0. Heeft iemand ervaring met de camera, en kan die mij het aan/afraden? Of weet iemand een goede andere keus (al moet ik daarvoor een eis/verwachting of 2) bij laten vallen? Mijn budget is <€500.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:14

polthemol

Moderator General Chat
en weer iemand met een keuzeprobleem.

Het verhaal: dik 1.5 jaar in het bezit geweest van een dslr (eos400D) maar helaas met lenzen en alles gejat geworden. Doordat mijn verzekering me niet wil dekken ook niet de financiele middelen om meteen terug de dslr-wereld in te springen. Met wat spaargeld ed. kwam mijn budget uit op een kleine 450 / 500 euro en besloten om maar voor een degelijke compact te gaan.

De eisen zijn: MOET raw kunnen, degelijke iso-prestaties (ik weet dat ik niet het niveau van een dslr ga halen waarschijnlijk), HD-opnames is een pre, aa-batterijen zou mooi zijn, ik wil creatieve modussen hebben (automatisch, jpegprestaties ed. interesseren me helemaal niets :P ).

Ik ben eergisteren thuisgekomen met een canon sx1 IS maar die gaat morgen weer terug aangezien de lichtmeting van het ding de naam lichtmeting niet waardig is.

Van wat ik zo gelezen heb overal en gegoogled denk ik dat het zich loont om maar te wachten op de canon g11, maar misschien weet iemand anders hier iets heel briljants. Met zelf zoeken kom ik stiekem tot de conclusie dat mijn eisen te hoog zijn, maar misschien weten jullie iets.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• stansfield
polthemol schreef op donderdag 17 september 2009 @ 00:50:
en weer iemand met een keuzeprobleem.

Het verhaal: dik 1.5 jaar in het bezit geweest van een dslr (eos400D) maar helaas met lenzen en alles gejat geworden. Doordat mijn verzekering me niet wil dekken ook niet de financiele middelen om meteen terug de dslr-wereld in te springen. Met wat spaargeld ed. kwam mijn budget uit op een kleine 450 / 500 euro en besloten om maar voor een degelijke compact te gaan.

De eisen zijn: MOET raw kunnen, degelijke iso-prestaties (ik weet dat ik niet het niveau van een dslr ga halen waarschijnlijk), HD-opnames is een pre, aa-batterijen zou mooi zijn, ik wil creatieve modussen hebben (automatisch, jpegprestaties ed. interesseren me helemaal niets :P ).

Ik ben eergisteren thuisgekomen met een canon sx1 IS maar die gaat morgen weer terug aangezien de lichtmeting van het ding de naam lichtmeting niet waardig is.

Van wat ik zo gelezen heb overal en gegoogled denk ik dat het zich loont om maar te wachten op de canon g11, maar misschien weet iemand anders hier iets heel briljants. Met zelf zoeken kom ik stiekem tot de conclusie dat mijn eisen te hoog zijn, maar misschien weten jullie iets.
En wat vind je dan van de panasonic lumix dmc FZ-38?

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00
stansfield schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:18:
[...]

Inderdaad een goede kandidaat, ik heb hem besteld en haal hem zaterdag op. Ik laat jullie wel weten of het wat is :)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• stansfield
renzo4000 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:26:
[...]

Inderdaad een goede kandidaat, ik heb hem besteld en haal hem zaterdag op. Ik laat jullie wel weten of het wat is :)
Ik ben wel benieuwd naar je mening erover. Ik ga die hoogstwaarschijnlijk ook halen binnenkort.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:59
samo schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 22:20:
Ik zoek dus een compact die redelijk vlot reageert, niet te veel onzin heeft, en die ook nog een beetje met scherptediepte om kan gaan. Reportagefotografie trekt mij wel, en foto's van mensen misschien wel meer dan landschappen. Lichtsterkte en groothoek zijn dus fijn. Ook werk ik graag met RAW.
Misschien is dat te merken in mijn verwachtigen van een camera, maar ik zag dus de Panasonic LX3. Ziet er leuk, klein genoeg uit. Doet RAW. 24mm op f/2.0. Heeft iemand ervaring met de camera, en kan die mij het aan/afraden? Of weet iemand een goede andere keus (al moet ik daarvoor een eis/verwachting of 2) bij laten vallen? Mijn budget is <€500.
Tja, wat wil je weten over de LX3? Er is bijna geen telebereik, de foto's vind ik er super uitzien. Ik vind dat de camera vlot reageert, alhoewel focussen wat sneller zou mogen. Verder scherptediepte.. tja, het blijft een compact camera, je kunt er niet heel veel mee spelen. Wel kun je het diafragma in kleine stappen aanpassen. Het LCD-scherm vind ik heel mooi, veel mooier dan die van de TZ5 van mn vriendin bijvoorbeeld (kwa kleur, kijkhoek, etc). Nog specifieke dingen die je weten wil?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:14

polthemol

Moderator General Chat
stansfield schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:18:
[...]

probleem is opgelost al, terug een 400D kunnen halen voor een prikkie :D Toch bedankt voor het meedenken

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• samo

samo

yo/wassup

WVL_KsZeN schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:07:
[...]
Tja, wat wil je weten over de LX3? Er is bijna geen telebereik, de foto's vind ik er super uitzien. Ik vind dat de camera vlot reageert, alhoewel focussen wat sneller zou mogen. Verder scherptediepte.. tja, het blijft een compact camera, je kunt er niet heel veel mee spelen. Wel kun je het diafragma in kleine stappen aanpassen. Het LCD-scherm vind ik heel mooi, veel mooier dan die van de TZ5 van mn vriendin bijvoorbeeld (kwa kleur, kijkhoek, etc). Nog specifieke dingen die je weten wil?
Klinkt allemaal goed. Wel interessant om een ervaring met het toestel te lezen. Ik weet inderdaad dat scherptediepte niet te vergelijken zal zijn met de spiegelreflex maar hoop dat het iets beter is dan met zo'n klein vast lensje (zoals je ook in telefoons hebt).
Wat mij vooral opvalt is dat er bijna geen concurrenten zijn in deze range, anders dan de G10/G11.

• AleSyS
Zo...vanmiddag de FujiFilm FinePix S200 EXR ontvangen en de batterij is net opgeladen. Mooie camera iig. Wat me wel opvalt is dat de OIS hoort bij het corrigeren.

[ Voor 3% gewijzigd door AleSyS op 17-09-2009 18:45 ]

• photofreak
AleSyS schreef op donderdag 17 september 2009 @ 18:44:
Zo...vanmiddag de FujiFilm FinePix S200 EXR ontvangen en de batterij is net opgeladen. Mooie camera iig. Wat me wel opvalt is dat de OIS hoort bij het corrigeren.
de S200 EXR is een hele mooie camera, goede specs, etc.

• photofreak
heeft er iemand ervaring met de panasonic fz28/ canon sx10 qua gewicht en hoe ze in de hand liggen?

• Toff

Toff

FP ProMod
photofreak schreef op woensdag 23 september 2009 @ 21:03:
heeft er iemand ervaring met de panasonic fz28/ canon sx10 qua gewicht en hoe ze in de hand liggen?
Zou je toch echt zelf moeten gaan voelen, volgens mij. Dit is nu net iets wat zeer subjectief is en zich niet laat vangen in metingen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:20
Wat vinden jullie het verschil van de Panasonic TZ7 of de Canon Powershot SX200, de specs zijn nagenoeg het zelfde, voordeel van de Canon is de Manual bediening en de prijs € 250 tegen over de € 300 voor de TZ7.

Wat ik ook niet terug kan vinden is de delay time van de beide camera's

[ Voor 15% gewijzigd door JJmac op 27-09-2009 12:39 ]

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Aangezien er geen LX3-topic is : er is vandaag een nieuwe firmware voor de LX3 beschikbaar met een aantal leuke extra's :) o.a. : 20% snellere focus, breder instelbare bracketing (+- 3EV ipv +- 1EV) en betere witbalans. Verder nog tal van andere leuke en nuttige dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Ook ik heb een vraag op het gebied van compact camera's. Zelf heb ik een Canon EOS 400D met 2 L lenzen (24-70mm F2.8 en 70-200 F2.8 ISM). Daar ben ik echt tevreden mee, maar....
Tijdens mijn vakantie heb ik overdag hele mooie foto's kunnen maken, maar ik ging echt niet met de DSLR naar een club (dansclub). Nu wil ik aan het eind van dit jaar weer terug en foto's kunnen maken met een compact camera. Filmen in HD zou erg mooi zijn.
Nu zijn de vragen:
1. Met welke camera kan in 'weinig' licht toch acceptabele foto's en films maken? Om een idee te krijgen van de lichtomstandigheden:Afbeeldingslocatie: http://www.salarazzmatazz.com/images/galeria/theloft/00000005227.jpg
Van een vriend kreeg ik mee dat Panasonic een Leica is met Panasonic foto-processing. Hij is er iig erg content mee, alleen heeft hij geen ervaring met foto's maken in het 'donker' (hij is dan ook een ander uitgaanstype :P ).
2. Hoe lang kan je nou (HD) opname op een bijv. 16 GB SD kaartje kwijt en in welk format wordt de video opgeslagen? AVI lijkt mij niet (en in de specs van Panasonic kan ik er niets van vinden).

Nu de randvoorwaarden:
1. Compact (moet passen in een broekzak).
2. Redelijke foto's maken en filmen in slechte lichtomstandigheden zonder enorme ruisbrei. Het zal nooit een DSLR evenaren, daar ben ik mij wel bewust van.
3. Prijs: tussen de 250 en 400 euro. Als het niet anders kan, mag het meer zijn.

Wat heb ik al gezocht:
Canon PowerShot SX120 IS. Pro: Canon (ik ben met de kleuren erg content). Con: wel of geen HD video?! Bij dpreview zeggen ze 640x480 en bij camera-express 1280x720?! Canon zegt ook geen HD.

Canon iXUS 200 iS. Pro: ook Canon, HD movie. Con: ondersteunt niet >4GB kaartjes?!

Leica D-Lux 4. Pro: erg goede kwaliteit (lage ruis). Con: fors bovenop huidige budget). Ik kan wel aan C-Lux 1 komen, echter heeft deze geen HD movie mogelijkheid.
offtopic:
De ruis is teveel van het goede, gezien de review van Pana LX3 en geen HD movie mogelijkheid

Panasonic DMC-FX550. Pro: goede kwaliteit overdag (alleen niet mijn prioriteit). HD video. Con: mogelijk hoge ruis. Aanraakscherm, dus snel vlekken en derhalve moeilijk kwaliteitsbeoordeling van foto's zonder reinigingsdoekjes mee te slepen.

Dus jullie zien het: het is niet gemakkelijk.Hopelijk kunnen jullie me helpen. De meeste camera's hebben maar erg weinig reviews bij dpreview. Om nou op 1 review af te gaan is ook niet handig (zeker omdat 'donker' niet vaak gebruikt wordt). Andere suggesties worden zeker gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
De D-lux 4 is hetzelfde als de Panasonic LX3, maar dan zonder het leica merkje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beccie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2021
Heeft iemand al ervaring met de Sony WX1 en de TX1? Ik zoek een goede compact cam met goede filmfunctie. En de pana ZX1.

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 16:35:
De D-lux 4 is hetzelfde als de Panasonic LX3, maar dan zonder het leica merkje :)
Ik las in dpreview dat de LX3 erg veel problemen heeft met fluorescentie verlichting. In de club die ik heb bezocht werd erg veel fluorescentie verlichting gebruikt. Dan gaat die auto witbalans helemaal overstuur van raken. Ook vond ik de ruis toch tegenvallen. Zeker in vergelijking met de gereviewde Canon Powershot G10. De laatste heeft weer als nadelen: geen HD movie (30 fps) en nog belangrijker: erg dik. Zoiets resulteert in een bult in je broekzak.Niet zo'n handige indruk maak je dan 8). De G11 die binnenkort komt, heeft dezelfde features (dimensies en filmmogelijkheden).
Dan vallen Panasonic LX3 en Leica D-lux 4 af van het rijtje wat ik opgesteld heb.

Ik zie net op camera-express een echte video-camera van Sanyo (VPC-HD2000). Het is echt klein (echter dikker dan een gewone compact camera). Maar qua video is ie schijnbaar erg goed (in het donker) en hiermee maak je 12 Mpixels foto's.
Zou ik hiermee niet beter af zijn (en de dikte voor lief nemen)? Heeft iemand ervaring met met Sanyo?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 107284 op 30-09-2009 14:19 ]

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 21:05
Ik ben gevraagd om mijn schoonouders te adviseren over de aanschaf van een compact camera. Budget tot 500 euro is geen probleem. Zij hebben nu nog een Sony DSC-P72, maar die heeft kuren. Ze gaan er dus m.i. hoe dan ook op vooruit, al is het maar door de voortschreidende techniek.

Nu fotografeer ik zelf al jaren met een spiegelreflex en heb de compact markt niet heel goed gevolgd. Een korte search op internet levert veel positieve reacties op voor de TZ6/TZ7 van panasonic. Is het enige verschil tussen die 2 de filmoptie van de TZ7? Dat hebben ze namelijk niet nodig.

Komende van de Sony, is de TZ6 dan een goede koop, of zijn er duidelijk betere camera's die ik nog moet zien? Het moet zo'n plat doosje zijn, want hij moet zo ongeveer in de binnenzak mee kunnen. Ze zitten dus niet op een camera a la FZ38 te wachten (om even bij Panasonic te blijven). Het zijn hobbyfotografen die een foto willen afdrukken in een fotoboek, en met name zoomfunctie en snelle reactie na het indrukken van de knop zijn van belang (bij die Sony kun je na het indrukken nog je schoenen strikken voor er een foto gemaakt wordt).

Dus TZ6/TZ7 of iets anders? En is trouwens bij deze de lens helemaal inschuifbaar, zodat de voorkant helemaal plat wordt als het toestel uit staat? Alle te vinden afbeeldingen tonen een uitgeschoven lens.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• WVL_KsZeN
Anoniem: 107284 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:47:
[...]

Ik las in dpreview dat de LX3 erg veel problemen heeft met fluorescentie verlichting. In de club die ik heb bezocht werd erg veel fluorescentie verlichting gebruikt. Dan gaat die auto witbalans helemaal overstuur van raken. Ook vond ik de ruis toch tegenvallen. Zeker in vergelijking met de gereviewde Canon Powershot G10.
In de nieuwe firmware 2.0 is de witbalans weer aardig verbeterd, maar ik heb nog geen voorbeeld foto's gezien van tl-verlichting... De ruis valt idd een beetje tegen (alsnog beter dan 90% van de competitie), maar de lichtsterke lens maakt dat weer goed. Als je met de competitie op ISO 800 zit, hoef je maar ISO 400 te gebruiken dankzij de lens. Dát zie je dus niet terug in de ISO testen van Dpreview!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:42
Anoniem: 107284 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 16:34:
Ook ik heb een vraag op het gebied van compact camera's. Zelf heb ik een Canon EOS 400D met 2 L lenzen (24-70mm F2.8 en 70-200 F2.8 ISM). Daar ben ik echt tevreden mee, maar....
Tijdens mijn vakantie heb ik overdag hele mooie foto's kunnen maken, maar ik ging echt niet met de DSLR naar een club (dansclub). Nu wil ik aan het eind van dit jaar weer terug en foto's kunnen maken met een compact camera. Filmen in HD zou erg mooi zijn.
Nu zijn de vragen:
1. Met welke camera kan in 'weinig' licht toch acceptabele foto's en films maken? Om een idee te krijgen van de lichtomstandigheden:[afbeelding]
Van een vriend kreeg ik mee dat Panasonic een Leica is met Panasonic foto-processing. Hij is er iig erg content mee, alleen heeft hij geen ervaring met foto's maken in het 'donker' (hij is dan ook een ander uitgaanstype :P ).
2. Hoe lang kan je nou (HD) opname op een bijv. 16 GB SD kaartje kwijt en in welk format wordt de video opgeslagen? AVI lijkt mij niet (en in de specs van Panasonic kan ik er niets van vinden).

Nu de randvoorwaarden:
1. Compact (moet passen in een broekzak).
2. Redelijke foto's maken en filmen in slechte lichtomstandigheden zonder enorme ruisbrei. Het zal nooit een DSLR evenaren, daar ben ik mij wel bewust van.
3. Prijs: tussen de 250 en 400 euro. Als het niet anders kan, mag het meer zijn.

Wat heb ik al gezocht:
Canon PowerShot SX120 IS. Pro: Canon (ik ben met de kleuren erg content). Con: wel of geen HD video?! Bij dpreview zeggen ze 640x480 en bij camera-express 1280x720?! Canon zegt ook geen HD.

Canon iXUS 200 iS. Pro: ook Canon, HD movie. Con: ondersteunt niet >4GB kaartjes?!

Leica D-Lux 4. Pro: erg goede kwaliteit (lage ruis). Con: fors bovenop huidige budget). Ik kan wel aan C-Lux 1 komen, echter heeft deze geen HD movie mogelijkheid.
offtopic:
De ruis is teveel van het goede, gezien de review van Pana LX3 en geen HD movie mogelijkheid

Panasonic DMC-FX550. Pro: goede kwaliteit overdag (alleen niet mijn prioriteit). HD video. Con: mogelijk hoge ruis. Aanraakscherm, dus snel vlekken en derhalve moeilijk kwaliteitsbeoordeling van foto's zonder reinigingsdoekjes mee te slepen.

Dus jullie zien het: het is niet gemakkelijk.Hopelijk kunnen jullie me helpen. De meeste camera's hebben maar erg weinig reviews bij dpreview. Om nou op 1 review af te gaan is ook niet handig (zeker omdat 'donker' niet vaak gebruikt wordt). Andere suggesties worden zeker gewaardeerd!
Kijk eens naar de nieuwe canon s90, die heeft een lichtsterke lens f/2.0 en niet al te veel pixels net om hem goede prestaties te geven in low light. Denk wel dat die boven je prijs gaat zitten.

• WVL_KsZeN
Vergeet ook niet de Sony WX1 en de Fuji F200exr op je lijstje te zetten, samen met de LX3 en de S90 op dit moment toch de beste compact cams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WVL_KsZeN schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:10:
[...]
In de nieuwe firmware 2.0 is de witbalans weer aardig verbeterd, maar ik heb nog geen voorbeeld foto's gezien van tl-verlichting... De ruis valt idd een beetje tegen (alsnog beter dan 90% van de competitie), maar de lichtsterke lens maakt dat weer goed. Als je met de competitie op ISO 800 zit, hoef je maar ISO 400 te gebruiken dankzij de lens. Dát zie je dus niet terug in de ISO testen van Dpreview!
Interessant! Bij een DSLR hoor je het F getal (ongeveer) gelijk te houden, anders zit je inderdaad appels met peren te vergelijken. Na jouw opmerking heb ik bij de (vergelijkende) testen van dpreview deze 'fouten' inderdaad gevonden.
Zoutvat schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:14:
[...]
Kijk eens naar de nieuwe canon s90, die heeft een lichtsterke lens f/2.0 en niet al te veel pixels net om hem goede prestaties te geven in low light. Denk wel dat die boven je prijs gaat zitten.
Valt af: geen HD movie! Als de prijs (iets) hoger wordt om DE camera te vinden, is dat geen probleem.
WVL_KsZeN schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:38:
Vergeet ook niet de Sony WX1 en de Fuji F200exr op je lijstje te zetten, samen met de LX3 en de S90 op dit moment toch de beste compact cams.
Normaal heb ik niet zo'n probleem met Sony, echter gezien Minolta doorverkocht is (via Konica) aan Sony vermijd ik dat merk maar (heel slechte ervaring met Minolta: Dimage 7). Een ander nadeel is dat er nogal wat issues zijn (waren?) met 16 GB MMS kaartjes. Dat laatste is maar de vraag, omdat er maar weinig (goede) reviews te vinden zijn over deze camera.
De Fuji heeft (helaas) geen HD movie mogelijkheid. Voor de rest lijkt het me een puik apparaat. De sample movie (op dpreview) is helaas niet bepaald bemoedigend ;) Te pixelized and schokkerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

coelho schreef op woensdag 30 september 2009 @ 20:42:
...........

Nu fotografeer ik zelf al jaren met een spiegelreflex en heb de compact markt niet heel goed gevolgd. Een korte search op internet levert veel positieve reacties op voor de TZ6/TZ7 van panasonic. Is het enige verschil tussen die 2 de filmoptie van de TZ7? Dat hebben ze namelijk niet nodig.
Scherm TZ7 is ook beter.....
Komende van de Sony, is de TZ6 dan een goede koop, of zijn er duidelijk betere camera's die ik nog moet zien? Het moet zo'n plat doosje zijn, want hij moet zo ongeveer in de binnenzak mee kunnen. Ze zitten dus niet op een camera a la FZ38 te wachten (om even bij Panasonic te blijven). Het zijn hobbyfotografen die een foto willen afdrukken in een fotoboek, en met name zoomfunctie en snelle reactie na het indrukken van de knop zijn van belang (bij die Sony kun je na het indrukken nog je schoenen strikken voor er een foto gemaakt wordt).

Dus TZ6/TZ7 of iets anders? En is trouwens bij deze de lens helemaal inschuifbaar, zodat de voorkant helemaal plat wordt als het toestel uit staat? Alle te vinden afbeeldingen tonen een uitgeschoven lens.
TZ6, TZ7 lens blijft uitsteken. Is klein maar net niet binnenzak formaat. Mischien eerst eens kijken en voelen bij MM? Canon Ixus is wel binnenzak formaat. Canon Powershot S90 is nog niet uit, wacht ik zelf op, maar is mischien wel de allerbeste compact van dit moment. http://www.dpreview.com/r...%2Ccanon_sd980is&show=all ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:22
WVL_KsZeN schreef op maandag 28 september 2009 @ 11:12:
Aangezien er geen LX3-topic is : er is vandaag een nieuwe firmware voor de LX3 beschikbaar met een aantal leuke extra's :) o.a. : 20% snellere focus, breder instelbare bracketing (+- 3EV ipv +- 1EV) en betere witbalans. Verder nog tal van andere leuke en nuttige dingetjes.
Misschien nog even wachten met updaten, want de nieuwe firmware is door Panasonic weer teruggetrokken.

Van de Panasonic-site:
The download for the firmware update program to Ver.2.0 has been temporarily suspended, in order to make sure the reliability of the firmware, more specifically in case of the use of some newly added functions on Custom shooting mode. The download is expected to be available back again around the 20th Oct.

< For the users who have already updated LX3 to Ver.2.0 >
The camera which has been already updated to Ver.2.0, can be used without any problem after the reset of the camera by selecting the [RESET] in Setup menu.
Please note that all settings except the clock setting will be reset to the initial settings. To keep the current settings, please make sure to write down the settings on a note in advance to reset the settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Beste Mede Tweakers, Ik zoek misschien een nieuwe camera.

Ik ga eind van de maand op vakantie naar Suriname. In ben dan als het goed is te vinden in Paramaribo, verschillende plantages maar ook een 7daagse jungletour staat op het programma.

Nu ben ik in het bezit van een Canon Ixus 860i. Een prima cameratje maar voor filmpjes te maken is het niet the way to go. En de techniek rolt natuurlijk vooruit.

Nu is mijn vraag is deze camera nog geschikt of kan ik beter voor een TZ-7 / TZ-5 / 200is gaan.
De vakantie moet natuurlijk wel goed vastgelegd worden. Maar de kans op een stootje zit erin, zeker in de Jungle.

Mijn budget ligt rond de 250/300 euro.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Pepperana schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 16:14:
Beste Mede Tweakers, Ik zoek misschien een nieuwe camera.

Ik ga eind van de maand op vakantie naar Suriname. In ben dan als het goed is te vinden in Paramaribo, verschillende plantages maar ook een 7daagse jungletour staat op het programma.

Nu ben ik in het bezit van een Canon Ixus 860i. Een prima cameratje maar voor filmpjes te maken is het niet the way to go. En de techniek rolt natuurlijk vooruit.

Nu is mijn vraag is deze camera nog geschikt of kan ik beter voor een TZ-7 / TZ-5 / 200is gaan.
De vakantie moet natuurlijk wel goed vastgelegd worden. Maar de kans op een stootje zit erin, zeker in de Jungle.

Mijn budget ligt rond de 250/300 euro.
de 2x extra optische zoom van de TZ7 ten op zichte van de TZ6 is niet veel en over de PowerShot 200IS Tja... niet de beste beeldkwaliteit.

Ik zou gaan voor de TZ6 of een goede tweedehands als je al weet dat ie waarscijnlijk een stootje gaat krijgen zal ik niet voor de duurdere 200IS gaan of de TZ7 :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

De TZ5 is ook best interessant zie ik nu. Hij is doet volgens mij niet veel onder voor de tz6 en heeft de filmoptie van de tz7.

Die prijs ligt rond de 212 euro.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ik kom er nog even op terug, waar kan ik eventueel een test bekijken tussen deze beide camera's.

Wat vinden jullie het verschil van de Panasonic TZ7 of de Canon Powershot SX200, de specs zijn nagenoeg het zelfde, voordeel van de Canon is de Manual bediening en de prijs € 250 tegen over de € 300 voor de TZ7.

Wat ik ook niet terug kan vinden is de delay time van de beide camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
wat het verschil is van de TZ7 en de SX200 kijk zelf maar http://www.cameralabs.com.../outdoor_resolution.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185919

Mijn FZ7 heeft het vorige maand begeven, en het wordt toch dringend tijd voor een nieuwe.
Nu heb ik me al blind zitten staren op die FZ28 (300€), maar nu lijkt die Casio EX-FH20 (330€) me ook wel iets.
Puur qua specs zijn ze zowat gelijkwaardig precies.

Maar zie ik dat nu juist, heb je op die Casio niet de mogenlijkheid voor instellen van sluitertijd etc?
Deze heeft ook wel een aantal leuke extra functies, maar niet dat deze een doorslag zouden geven om de FZ28 te laten.

Het engiste wat me doet twijfelen is dat ik in vele reviews toch wel lees dat de FZ28 problemen heeft met ruis (zelfs bij ISO100 las ik ergens zelfs). Ik weet wel niet hoe dat bij die Casio zit.
Maar van die FZ7 ben ik toch altijd zeer tevreden geweest, Panasonic stond me wel aan.

Kunnen jullie me wat helpen bij deze keuze? De FZ28 heeft dus mijn voorkeur, maar ik weet niet goed wat ik van de Casio moet denken.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 185919 op 03-10-2009 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Volgens verschillende media, maakt het niet bij alle omstandigheden scherpe foto's, vooral de randen bij de telelens.
De Panasonic daartegen heeft een hele goede objectief, heeft ook wel wat kleine problemen maar scherpe foto's willen toch zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
http://www.kamera-express...bsubtypes&subsubtype=4475

De FZ 38 is ook ietsje meer dan 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, Panasonic it is^

@Stansfield:
Heb hem hier in de winkel ook voor 330€ zien staan.
De verschillen tussen de FZ28 en de FZ38...

Verschil in specs (voor zover ik weet):
Richtgetal flitser:5,4 m vs. 8,5 m
FPS video: 30 vs. 50
MP: 10,1 vs. 12,1
(midden20008 vs. midden2009, nieuwer is niet slechter^)

Zou dit de moeite zijn van de meerprijs?

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 185919 op 05-10-2009 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Anoniem: 185919 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 17:18:
Oke, Panasonic it is^

@Stansfield:
Heb hem hier in de winkel ook voor 330€ zien staan.
De verschillen tussen de FZ28 en de FZ38...

Verschil in specs (voor zover ik weet):
Richtgetal flitser:5,4 m vs. 8,5 m
FPS video: 30 vs. 50
MP: 10,1 vs. 12,1
(midden20008 vs. midden2009, nieuwer is niet slechter^)

Zou dit de moeite zijn van de meerprijs?
Ik denk dat de prijs het inderdaad waard is en als ie te duur is wacht je gewoon tot december of zo dan is die wel rond de 300 zijn en qua FPS 30 vs. 50 in praktijk blijft het toch echt bij 25 of 30 FPS en qua flitser een richtgetal van 8.5 meter (in de praktijk) komt neer op ongeveer richtgetal 24 terug gerekent (richtgetal praktijk 8.5 x lichtwaarde 2.8 = +/- 24 meter) en de SX20 heeft nu ook een verbeterde flitser 6.8 meter in praktijk en het aantal megapixels maakt bijna niks uit eigenlijk is 8 MP al genoeg maar voor iemand die er het uiterste uit wilt halen :)

Vergeet niet de verbeterde beeldstabilisatie, opstarttijd en snelheid van de autofocus
Zo zijn er nog meer puntjes bij de videofunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Welke camera is beter voor iemand van 14 jaar? de panasonic FZ38 of de canon SX20 (qua grootte en gewicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
photofreak schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 18:25:
Welke camera is beter voor iemand van 14 jaar? de panasonic FZ38 of de canon SX20 (qua grootte en gewicht)
Lijkt me niet dat grootte of gewicht bij een 14-jarige beperkende factoren zijn. Menig 14-jarige loopt met leuke DSLR-apparatuur rond. Het gaat er maar om wat de fotograaf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Toff schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:53:
[...]

Lijkt me niet dat grootte of gewicht bij een 14-jarige beperkende factoren zijn. Menig 14-jarige loopt met leuke DSLR-apparatuur rond. Het gaat er maar om wat de fotograaf wil.
Ja dat heb ik ook al op internet gezien zelf iemand met 40D, 10-20 sigma, 17-40, 24-105, 24-70, 70-200
Alleen voor iemand die van een kleine compact camera komt.

eerst zien dan geloven?

[ Voor 5% gewijzigd door photofreak op 06-10-2009 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

photofreak schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 07:26:
[...]
Ja dat heb ik ook al op internet gezien zelf iemand met 40D, 10-20 sigma, 17-40, 24-105, 24-70, 70-200
Alleen voor iemand die van een kleine compact camera komt.

eerst zien dan geloven?
Niet om te flamen, maar de meeste spullen zijn van zijn vader... Het zou me niets verbazen dat die pa de 'oude' spullen weer aan zijn zoon(tje) heeft gegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Niet om te flamen, maar de meeste spullen zijn van zijn vader... Het zou me niets verbazen dat die pa de 'oude' spullen weer aan zijn zoon(tje) heeft gegeven ;)
Kan... maar dan als nog.

Het gaat er alleen om dat er al kinderen zijn die met pro d-slr's en lenzen rond lopen en ze ook regelmatig/ intensief gebruiken. de 40D kan je wel als een semi-pro body zien.

maar nu weer verder over compact camera's :X

[ Voor 14% gewijzigd door photofreak op 31-01-2010 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, die 30€ zal het niet maken zeker^^
De opvolger dan maar hé!
Bedankt voor het advies JJmac, Stansfield en Photofreak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Anoniem: 185919 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:36:
Oke, die 30€ zal het niet maken zeker^^
De opvolger dan maar hé!
Bedankt voor het advies JJmac, Stansfield en Photofreak.
een bedankje is welkom, maar hoeft eerlijk gezegt niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321768

Heb zelf de casio EX- h10 aangeschaft voor 280 euro, is echt een toestel om aan te raden.
Maakt erg scherpe foto's, heb hem nu ongeveer een week heb al ongeveer 100 foto's gemaakt en de accu is nog steeds helemaal vol!!

Zeker aan te raden en kwa prijs is het toch een van de goedkopere camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Anoniem: 321768 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:08:
Heb zelf de casio EX- h10 aangeschaft voor 280 euro, is echt een toestel om aan te raden.
Maakt erg scherpe foto's, heb hem nu ongeveer een week heb al ongeveer 100 foto's gemaakt en de accu is nog steeds helemaal vol!!

Zeker aan te raden en kwa prijs is het toch een van de goedkopere camera's
Kun je een paar voorbeeld foto's uploaden met iso 100,200,400 en 800 ofzo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WVL_KsZeN schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:10:
[...]
Kun je een paar voorbeeld foto's uploaden met iso 100,200,400 en 800 ofzo? :)
En als het kan, extra foto's in het donker met fluorescerende lampen. Puur om te kijken of de auto-whitebalance niet over zijn nek gaat O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een schopje: er is een camera aangeschaft. Het is de Samsung WB-550 geworden. Volgens de verkoper zou het beter zijn dan een Panasonic TZ7 in het donker en overdag vergelijkbaar met de Pana. Verder kan ie HD filmen (en veel langer in 1-shot. Niet dat ik zo lang ga filmen :P ), in foto-mode kan je de sluitertijd EN de diafragma instellen (welliswaar beperkt). Ook kan je de witbalans behoorlijk instellen: 2 types fluorescentie verlichtingen (H en L) en manueel (dat moet ik nog even uitzoeken).

Vooralsnog lijkt ie goed aan mijn eisen te voldoen. Voor overdag gebruik ik wel mijn DSLR met L-lenzen :)
Nu nog ff "een weekendje weg" boeken en hem testen 8)

Bij het prutsen testen heb ik wel gemerkt dat bij het filmen (in 1280x720) het beeld nogal 'lagt'. Dit is vooral merkbaar bij het pannen. In VGA mode (640x480) is dit effect minder. Is dit een normaal iets? De framerate is wel 30 fps (sneller kan ie niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:43

Toppe

Oké ✅

Ik heb vorig weekend voor m'n vriendin de Canon Ixus 95 gehaald, leuke standaard camera voor een goeie vriendschappelijke prijs:

+ Goeie prijs
+ Eenvoudig
+ Goeie bediening
+ (Veel) instel mogelijkheden

- Scherm zelf is nogal korrelig

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:22
Eärendil schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:48:
[...]
Misschien nog even wachten met updaten, want de nieuwe firmware is door Panasonic weer teruggetrokken.
Er is nu een nieuwe versie (2.1) van de firmware van de Panasonic Lx3 die de problemen met de versie 2.0 oplost: http://panasonic.jp/suppo...c/download/LX3/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_tweaker
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-06 20:21
Ik heb een canon 30d maar merk dat ik hem relatief vaak niet meeneem vanwege de omvang (inclusief de verschillende lenzen) en gewicht. Ik zoek daarom een compacte vervanger met kwaliteit. De canon G11 (of S90) lijkt een goede kandidaat. De compactcamera heeft een aantal beperkingen tov een dslr waar ik wel mee kan leven. Het enige wat ik me afvraag is hoe het met de scherptediepte zit. Nou is die over het algemeen zeer groot door de kleine sensor maar ik hoop dat door de relatief grote sensor van de G11 het meevalt en je een beetje kan spelen met de scherptediepte. Wie heeft ervaring of kan laten zien in hoeverre je bijvoorbeeld een portretfoto kan maken met een G11 of vergelijkbaar toestel waarbij de omgeving onscherp is en het onderwerp scherp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Ik heb gisteren toch maar de LX3 gekocht. Wat een fijn klein toestel zeg. En toch nu en dan een idee van scherptediepte. De bediening is best fijn en het toestel ligt lekker in de hand. Het toestel past wel in mijn broekzak, is licht en redelijk snel.
Ik denk dat dat bij de G11 ook niet veel beter zal zijn, big_tweaker. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe de sensorgrootte van de LX3 vergelijkt met de G11, maar het zal niet veel uit elkaar lopen. Bij deze een voorbeeld met de LX3. De geportetteerde is misschien een beetje standaard, maar je weet hoe dat gaat met nieuwe apparatuur.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CG7Ds4PhZ4i9pNF8a31UinSI/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Weer een ander camera dillema. Ik zit te twijfelen tussen de panasonic TZ6 en de samsung WB550. Heeft er iemand ervaringen met bijde of met een van de camera's? In verschillende reviews lees ik hetzelfde ruis, bij filmen de stereomicrofoon, de prijs en nog wat andere kleine dingen. Over de prijs ga ik niet moeilijk doen als het allebei rond de 250 ligt, je krijgt toch wel kwaliteit en anders is er anders nog garantie. Welk merk maakt me niet zoveel uit. de accu van de samsung is weer goedkoper, maar de panasonic heeft een hogere gemiddelde score. Dus wat denken andere tweakers erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_tweaker
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-06 20:21
Dat is een scherpe foto samo en de scherptediepte is hoopgevend. Wetende dat de G11 meer zoom heeft en een vergelijkbare sensor pixeldichtheid zal het bij verder inzomen vast beter zijn qua scherptediepte. Misschien zijn er nog anderen met voorbeelden? Ik vroeg me wel af of de onregelmatigheden rondom zijn (voor de kijkers) linkeroor ruis is of compressieartefacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

photofreak schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:22:
Weer een ander camera dillema. Ik zit te twijfelen tussen de panasonic TZ6 en de samsung WB550. Heeft er iemand ervaringen met bijde of met een van de camera's? In verschillende reviews lees ik hetzelfde ruis, bij filmen de stereomicrofoon, de prijs en nog wat andere kleine dingen. Over de prijs ga ik niet moeilijk doen als het allebei rond de 250 ligt, je krijgt toch wel kwaliteit en anders is er anders nog garantie. Welk merk maakt me niet zoveel uit. de accu van de samsung is weer goedkoper, maar de panasonic heeft een hogere gemiddelde score. Dus wat denken andere tweakers erover?
Zelf heb ik de Samsung gekocht. Volgens de verkoper (Camera-express) zou die beter presteren in het donker. Ik kan geen directe vergelijk doen, maar de foto's zien er niet bepaald verkeerd uit! Het filmen gaat ook erg gemakkelijk (wel jammer dat het geluid stopt bij het in- en uitzoomen). Een ander nadeel bij het filmen is het lag-effect bij het pannen (horizontale camera-beweging): het maakt het ontzettend lastig om te bepalen wanneer te stoppen met pannen.
Voor overdag maakt ie ook redelijke foto's, maar dan neem ik toch liever mijn 400D+L lens mee ;)
All-in-all ben ik er wel tevreden mee, voor wat ie moet doen. De ruis in het donker is erg goed (voor zijn geld), lekker licht en compact. Ook de automatische 'smile' herkenning doet het erg goed (het verbaasde me wel hoe vaak hij het 'goed' herkende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Anoniem: 107284 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 12:12:
[...]

Zelf heb ik de Samsung gekocht. Volgens de verkoper (Camera-express) zou die beter presteren in het donker. Ik kan geen directe vergelijk doen, maar de foto's zien er niet bepaald verkeerd uit! Het filmen gaat ook erg gemakkelijk (wel jammer dat het geluid stopt bij het in- en uitzoomen). Een ander nadeel bij het filmen is het lag-effect bij het pannen (horizontale camera-beweging): het maakt het ontzettend lastig om te bepalen wanneer te stoppen met pannen.
Voor overdag maakt ie ook redelijke foto's, maar dan neem ik toch liever mijn 400D+L lens mee ;)
All-in-all ben ik er wel tevreden mee, voor wat ie moet doen. De ruis in het donker is erg goed (voor zijn geld), lekker licht en compact. Ook de automatische 'smile' herkenning doet het erg goed (het verbaasde me wel hoe vaak hij het 'goed' herkende).
Geen idee maar wat wel vast staat is dat de panasonic een lichtsterkere lens heeft bij 240mm (panasonic +/- f4.6 en samsung f5.8) 's nachts met een zaklamp ergens op schijnen en met je andere hand fotootje maken, werkt gewoon prima (300mm/ f4.9/ 1/8 sec./ OIS mode2/ ISO 400) gezicht herkenning heeft deze ook gewoon wel geen smile detectie en ik heb er toch in het weekend 2200 foto's mee geschoten. vooral 3MP 10FPS en dat is echt goed om wegvliegende of onder water duikende vogels mee te fotograferen. Nog even sparen maar dan misschien volgend jaar of over 2 jaar een (FZ38/FZ48???) ben toch wel tevreden over de TZ6 ben benieuwd wat Panasonic in de TZ8 stopt :P

edit: Over het filmen nog niet gedaan en ik vind de kwaliteit met welke fotocamera dan ook niet echt spectaculair. Filmen vind ik ook niet handig, een foto kan je veel meer een verhaal laten vertellen. En op besteproduct.nl staat de TZ6 boven aan en de WB550 15e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

photofreak schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 13:50:
Geen idee maar wat wel vast staat is dat de panasonic een lichtsterkere lens heeft bij 240mm (panasonic +/- f4.6 en samsung f5.8) 's nachts met een zaklamp ergens op schijnen en met je andere hand fotootje maken, werkt gewoon prima (300mm/ f4.9/ 1/8 sec./ OIS mode2/ ISO 400) gezicht herkenning heeft deze ook gewoon wel geen smile detectie en ik heb er toch in het weekend 2200 foto's mee geschoten. vooral 3MP 10FPS en dat is echt goed om wegvliegende of onder water duikende vogels mee te fotograferen. Nog even sparen maar dan misschien volgend jaar of over 2 jaar een (FZ38/FZ48???) ben toch wel tevreden over de TZ6 ben benieuwd wat Panasonic in de TZ8 stopt :P

edit: Over het filmen nog niet gedaan en ik vind de kwaliteit met welke fotocamera dan ook niet echt spectaculair. Filmen vind ik ook niet handig, een foto kan je veel meer een verhaal laten vertellen. En op besteproduct.nl staat de TZ6 boven aan en de WB550 15e
Lichtsterkere lens geeft geen garantie op beter beeld :P Panasonic heeft (had?) erg veel last van ruis bij weinig licht. Enne... zaklamp in een danszaal zal niet echt mogen (ik mocht al geen foto's maken van een act, wel mocht ik de foto's behouden en hoefde niet ter plaatse deleten, als ik beloofde de foto's alleen voor mijzelf zou houden :9 ). Een hele plus van de Samsung is het witbalans voor h en l fluorescentie. Dat ontbreekt echt bij Panasonic. Nogmaals: voor overdag neem ik mijn 400D wel... maar voor uitgaan wil ik een compact die onder de meest rampzalige condities toch acceptabele foto's maakt.
[Off-topic]
Filmen is inderdaad een leuke feature. Ik heb een stukje journaal opgenomen in het buitenland om hier te laten zien hoe treurig het gesteld is met 'onze' journalistes :X . Nee... dan kijk ik toch wel liever naar de Zuid-europese schonen 8)
[\Off-topic]

Persoonlijk ben ik niet echt kapot van de reviews op de 'besteproduct.nl', kieskeurig etc. Zo lijken de verschillen tussen de TZ6 en de Samsung erg groot te zijn, maar de gebruikerservaring ontlopen niet veel. De TZ6 heeft geen HD video en de Samsung wel. De beelden zijn allebei goed, volgens besteproduct.
Een groot 'nadeel' van Samsung is toch wel de UI. Foeilelijk en de functies zijn verstopt in een 'e'-knopje en 'menu' knopje (dus: veel zoeken). Maar voor wat ie moet doen en het beeld is ie toch wel echt erg goed. Je moet alleen van de vol-automatische meuk af. De Panasonic heeft naar mijn mening last van te afwijkende witbalans. Met de Samsung hoefde ik eigenlijk niet al te druk te maken over het witbalans. Je kan wel weer handmatig aanpassen. Of dat ook kon met de TZ-6?!
Ik denk dat het ook weer een geval van smaak is. Ook ik had in het begin moeite met 'Samsung', maar nu ik dat ding heb en in mijn handen gehad: het voelt stevig aan, start redelijk vlot op en nu ik weet waar wat staat, ben ik er best tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Ik heb 't ook over een zaklamp buiten en binnen fotograferen op ISO 6400 en 10MP kan best, als je maar niet groter dan 13x18cm afdrukt. :P De witbalans kan je gewoon handmatig instellen, binnen, bewolkt, tl zulk soort instelingen en over de handmatige witbalans is niet echt nodig en er is altijd nog zo iets als Picasa 3. Maar de belangrijkste reden dat ik voor de Panasonic ging had natuurlijk ook wel iets met de smaak te maken, maar ik zie het zo ik heb er plezier van, ik maak er goede foto's mee. Nog maar even door sparen voor een goede superzoom. 1 pluspuntje is wel dan kan ik wel eindelijk een bijbaantje nemen.
Wat bedoel je trouwens met "de UI"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:22
Ik zit een beetje te zoeken naar een leuke camera van rond de €300,-.

Ik dacht dat spiegelreflexen buiten mijn bereik zouden vallen, maar nu kwam ik in de pw deze tegen

pricewatch: Olympus E-520 Dubbel Zoom Kit

Dat is dus een Olympus E-520 met 2 lenzen voor nog geen €300,- bij Azerty en Zerocom. Bij andere winkels is deze kit meer dan €400,-.

Is dat een goede deal/camera?

Misschien zal ik eerst wat meer achtergrond informatie geven. Ik ben op zoek naar een niet te logge camera van dus rond de €300,-. Ik zat eigenlijk vooral te kijken naar de bridge camera's. Ik wil dus wel even wat meer dan een gewone compact camera, hoewel mijn budget beperkt is. Ik wil veel foto's van mensen en landschappen maken, verder is mijn vriendin gek op het fotograferen van insecten, het zou dus leuk zijn als er een aardige macro functie op zit. Maar dat is verder niet heel erg belangrijk. Zoom hecht ik ivm landschappen wel een beetje aan. Ik zal wel binnen foto's maken, maar ik hecht niet veel waarde aan erg hoge iso's met weinig ruis omdat ik niet in echt donkere situaties foto's wil maken. Handmatig kunnen scherpstellen vind ik trouwens wel een grote plus.

Tot zover mijn keuzes:

Olympus E-520 Dubbel Zoom Kit (€273~450)
pricewatch: Olympus E-520 Dubbel Zoom Kit
- Tsja, toch een dslr, lekker klein en licht voor een dslr, zo te zien veel mogelijkheden. Wat laag aantal foto's per seconden. Four Thirds lens systeem zorgt voor lekker kleine lenzen, maar zeer snel zal ik niet nog een extra lens kopen naast de twee die er al bij zitten. Nog een grote plus: handmatig scherpstellen mogelijk!

Nikon Coolpix P90 (€290~410)
pricewatch: Nikon Coolpix P90 Zwart
- Nikon heeft als merk gewoon een sterk imago, camera ziet er degelijk uit, solide specs, solide prijs.

Sony Cybershot DSC-HX1 Zwart (€350~450)
pricewatch: Sony Cybershot DSC-HX1 Zwart
- Beetje aan de dure kant, en heeft voor zo'n duredere camera een cmos sensor (geeft dat?). Minder MP en minder zoom dan de canon, wel groter diagfragma bereik. Ziet er wel mooier en steviger uit. Nadeel: Memory Stick ipv SD(HC)

Panasonic Lumix DMC-FZ38 (€307~403)
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ38 Zwart
- Minder zoom dan de canon, wel mooier uiterlijk, ziet er super solide uit. Iets kleiner scherm. Lekker licht en klein.

Casio Exilim EX-FH20 Zwart (€280~350)
pricewatch: Casio Exilim EX-FH20 Zwart
- Beetje een lelijk eendje maar heeft ook wel weer wat. Minder MP dan de Nikon en Panasonic. Wel ook 20x zoom. Enige met IS dmv sensorverschuiving (heeft dit voor of nadelen?). Vrij goedkoop. Kan tot 40 foto's per seconden schieten (beetje overkill, maar wel fijn om er veel te kunnen schieten ivm knipperen en dat soort dingen). Zwaarste en logste van de bridge camera's.

Tsja een heus dilemma dus. Ik heb verder geen idee van de kwaliteit van de camera's en sensoren. Kon op DPReview deze camera's niet vinden. Heeft iemand een advies? Ik neig nu wel erg naar de Olympus, maar is het wel echt een goede deal?

(Als iemand nog andere camera's heeft die in dit lijstje moeten staan, post ze gerust, ik sta open voor suggesties :) ).

~ Mijn prog blog!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
De 520 met 2 kitlenzen voor onder de 300 euro is spotgoedkoop! Zelfs met 1 kitlens is de 520 erg goedkoop voor 300! Ik vind het moeilijk te geloven dat die leverbaar is voor 300, bij zercom staat er wel bij dat het mogelijk is dat die bij de leverancier is uitverkocht. Het is wel een model dat wordt uitgefaseerd dus het is nog enigzins geloofbaar. Maar ik heb de 520 ook met de standaard kitlens 14-42. Hoewel deze combinatie nog wel 1 van de compactere combinatie is, is het wel een stuk groter en lomper dan een compact camera.
Daarintegen heb je erg veel functionaliteit en vooral kwaliteit voor het geld vergeleken met de andere camera's in dezelfde prijsklasse! Alleen de film functie mist die wel. Ik weet niet of je daar nog waarde aan hecht. Maar qua kwaliteit staat die ruim boven alle compact vanwege de grotere sensor en betere lenzen.

Ik heb naast de kitlens de pancake lens gekocht van olympus, 25mm 2.8 en daarmee wordt deze combinatie een stuk compacter, nog niet zo compact als de oympus pen of panasonic gf1 met pancake, maar wel 1 van de compacste dslr (de 420 en de 620 zijn nog kleiner). Dus als je echt een goedkope compacte dslr wil hebben dan raad ik je aan om de pancake erbij te kopen anders is die veels te groot vergeleken met compact camera's. Log zou ik hem ook niet noemen maar vergeleken met bijvoorbeeld de nikon 5000 met standaard kitlens of canon 450/500 is de e-520 niet echt veel kleiner.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:22
Mr.C4 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 12:39:
De 520 met 2 kitlenzen voor onder de 300 euro is spotgoedkoop! Zelfs met 1 kitlens is de 520 erg goedkoop voor 300! Ik vind het moeilijk te geloven dat die leverbaar is voor 300, bij zercom staat er wel bij dat het mogelijk is dat die bij de leverancier is uitverkocht. Het is wel een model dat wordt uitgefaseerd dus het is nog enigzins geloofbaar. Maar ik heb de 520 ook met de standaard kitlens 14-42. Hoewel deze combinatie nog wel 1 van de compactere combinatie is, is het wel een stuk groter en lomper dan een compact camera.
Daarintegen heb je erg veel functionaliteit en vooral kwaliteit voor het geld vergeleken met de andere camera's in dezelfde prijsklasse! Alleen de film functie mist die wel. Ik weet niet of je daar nog waarde aan hecht. Maar qua kwaliteit staat die ruim boven alle compact vanwege de grotere sensor en betere lenzen.

Ik heb naast de kitlens de pancake lens gekocht van olympus, 25mm 2.8 en daarmee wordt deze combinatie een stuk compacter, nog niet zo compact als de oympus pen of panasonic gf1 met pancake, maar wel 1 van de compacste dslr (de 420 en de 620 zijn nog kleiner). Dus als je echt een goedkope compacte dslr wil hebben dan raad ik je aan om de pancake erbij te kopen anders is die veels te groot vergeleken met compact camera's. Log zou ik hem ook niet noemen maar vergeleken met bijvoorbeeld de nikon 5000 met standaard kitlens of canon 450/500 is de e-520 niet echt veel kleiner.
Thanks voor je tips, ik ben erg benieuwd naar die pancake lens, klinkt ideaal om mee te nemen op die manier helaas is die lens wel 200,- Jammer dat er geen kit is met alleen die pancake ipv de 2 andere lenzen. Maar misschien dat ik later (2e hands) zo'n lens op de kop kan tikken).

Ik ben extreem geneigd om voor die olympus te gaan, voor die prijs wil ik best wel iets meer sjouwen. Ik denk dat ik even naar Azerty bel, en hem dan ga bestellen. Wilde eigenlijk wachten tot mijn verjaardag, maar voor die prijs kun je hem eigenlijk niet laten liggen.

Mijn broertje heeft een Canon 1000D en na wat zoeken lijkt de Olympus de zelfde maat te zijn, alleen de lenzen zijn kleiner.

Edit: besteld, ik houd jullie op de hoogte.

~ Mijn prog blog!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:36
Zijn er eigenlijk wel goede alternatieven voor de TZ7, wanneer je sowieso dat soort video's wil kunnen maken en rond dezelfde prijs wil blijven? Ben nu enkele dagen aan het zoeken maar zo op het eerste oog lijkt de TZ7 zowat de enige keuze? Of het zou de de WB550 maar die staat zoals hierboven al vermeld op besteproduct.nl op 15..
Pagina: 1 2 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Doe eerst zelf onderzoek zodat je hier gerichte vragen kan stellen, het is hier geen vraagdump namelijk