Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste
Acties:
  • 171.385 views

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
roy-t schreef op donderdag 12 november 2009 @ 12:59:
[...]

Thanks voor je tips, ik ben erg benieuwd naar die pancake lens, klinkt ideaal om mee te nemen op die manier helaas is die lens wel 200,- Jammer dat er geen kit is met alleen die pancake ipv de 2 andere lenzen. Maar misschien dat ik later (2e hands) zo'n lens op de kop kan tikken).
Voor 300 zou ik het niet laten. Als je het niets vindt, kun je het zelfs met winst weer doorverkopen.
De pancake is idd nieuw veel te duur, hij is wel verkrijgbaar op marktplaats voor rond de 130-150. Dat valt nog best mee. Geen ander merk heeft verder zo'n kleine pancake voor hun dslr. Ik hoop dat ze hem nog voor je op voorraad hebben.

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Dit topic is niet voor spiegelreflex camera's! Alleen voor compact camera's, superzoom camera's, Highnd camera's en bridge camera's.

Even een link [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4
Joster schreef op donderdag 12 november 2009 @ 13:10:
Zijn er eigenlijk wel goede alternatieven voor de TZ7, wanneer je sowieso dat soort video's wil kunnen maken en rond dezelfde prijs wil blijven? Ben nu enkele dagen aan het zoeken maar zo op het eerste oog lijkt de TZ7 zowat de enige keuze? Of het zou de de WB550 maar die staat zoals hierboven al vermeld op besteproduct.nl op 15..
Beste product.nl is alleen een vergelijkingssite, het enige verschil is het aantal MP en 60mm brandpuntafstand. En trouwens de TZ7 is beter dan de TZ6 en toch staat de TZ7 een stuk lager, dus vergelijkingssites als besteproduct.nl zijn niet betrouwbaar. Ben je ook al langs een winkel gekeken om ze in je hand te houden? Misschien vind je de Panasonic helemaal niks, misschien de Samsung. En vind je de prijs en/of de prijs van de accesoires belangrijk? Dan zou je voor de WB550 moeten gaan.
Misschien Canon Powershot SX200 IS of Canon Powershot SX120 IS?

[ Voor 81% gewijzigd door photofreak op 12-11-2009 21:33 ]

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
photofreak schreef op donderdag 12 november 2009 @ 17:45:
Dit topic is niet voor spiegelreflex camera's! Alleen voor compact camera's, superzoom camera's, Highnd camera's en bridge camera's.

Even een link [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4
En dat heb jij eigenhandig besloten? Beetje vreemd, want de vorige deeltjes - die jij gemakshalve blijkbaar vergeet te melden in je SP - staat daar helemaal niets over vermeld: Pelle in "Welke digitale camera tussen de 250 en 5..."
Het door jou hier aangehaalde "Ik wil een dSLR" topic is expliciet voor mensen die besloten hebben dat ze een dSLR willen. Waarom zou er volgens jou (ben je moderator eigenlijk?) in dit draadje niet zo nu en dan over het overgangsgebied grotere compact <> kleiner dSLR gediscussieerd mogen worden? Zeker wanneer mensen de voorkeur geven aan een compacte dSLR met slechts één objectief, die bovendien ruimschoots binnen het 250-500 euro bugdget valt, vind ik het onderscheid - en daarmee jouw uitsluiting - moeilijk te verdedigen.

AHA, ik zie net dat je dit draadje eigenlijk "welke superzoom camera?" had willen noemen. Dat is het niet geworden dus...

• photofreak
Dit topic was eerst het welke superzoom camera topic maar een moderator vond dat dat dan te veel zou lijken op het welke digitale camera topic tussen 250 en 500 euro deel 2, dus dit topic kreeg een titelchange en de oude ging dicht. En die moderator had ook in de TS veranderd 'Dit is het nieuwe topic voor high end compact, superzoom en bridge camera's. de TS wordt nog aangepast' daarom staan bij de camera´s die genoemd zijn in de TS geen dSLR´s bij. Dus dan neem je toch aan dat het zo moet. Nee, ik ben geen moderator, maar wel de topic starter
En als mensen een goedkope dSLR willen kopen en om advies vragen is dat natuurlijk geen probleem maar dan wel in het goede topic. En dat is deze [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4

• Toff

Toff

FP ProMod
@photofreak:
Goedbeschouwd ben jij niet de topicstarter maar is jouw post geplaatst in een draad met een heel lange traditie - en toevallig als eerste post. De moderator had jouw post ook , onder verwijzing naar bestaande topics, gewoon kunnen sluiten. Ik vind het daarom sowieso nogal aanmatigend van je dat jij meent te kunnen bepalen wat hier wel of niet hoort (wel beter dat je het vetgedrukte van je "waarschuwing" inmiddels hebt ingeslikt). Bovendien gaf ik een aantal argumenten waarom ik vind dat betreffende discussie hier wel kan. Dat er toevallig een spiegeltje in een camera zit hoeft IMHO geen bezwaar te zijn.
Aangezien ik hier net zo veel/weinig te zeggen heb als jij, heb ik in het Fotografie feedback topic gevraagd of de modjes hun licht erover willen laten schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
photofreak schreef op donderdag 12 november 2009 @ 17:45:

[...]

Beste product.nl is alleen een vergelijkingssite, het enige verschil is het aantal MP en 60mm brandpuntafstand. En trouwens de TZ7 is beter dan de TZ6 en toch staat de TZ7 een stuk lager, dus vergelijkingssites als besteproduct.nl zijn niet betrouwbaar. Ben je ook al langs een winkel gekeken om ze in je hand te houden? Misschien vind je de Panasonic helemaal niks, misschien de Samsung. En vind je de prijs en/of de prijs van de accesoires belangrijk? Dan zou je voor de WB550 moeten gaan.
Misschien Canon Powershot SX200 IS of Canon Powershot SX120 IS?
Bedankt voor je antwoord :)

De TZ7 heb ik inderdaad in de hand gehad in de winkel. Op een of andere manier neig ik sneller richting een Canon of een Panasonic dan naar een Samsung, maar dat kan een ongegrond gevoel zijn. De Canon SX200 IS is inderdaad ook een goede aanrader, de SX120 IS valt af vanwege het niet kunnen filmen op de hoge resolutie van de andere 3.

Morgen nog eens naar de winkel om deze 3 (WB550, SX200 IS en TZ7) te bekijken en een keuze te maken. Ik denk dat ik met alle 3 een uitstekende camera heb voor hetgeen ik er mee wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2022
Zelf zit ik op het moment te twijfelen tussen de Canon PowerShot S90 en Canon Ixus 120.
99.5% van de foto's zal ik in de automatische modus schieten.

Heeft er iemand ervaring met een van beide en welke raden jullie mij aan?

http://www.labee.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Mr.C4 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 12:39:
De 520 met 2 kitlenzen voor onder de 300 euro is spotgoedkoop! Zelfs met 1 kitlens is de 520 erg goedkoop voor 300! Ik vind het moeilijk te geloven dat die leverbaar is voor 300, bij zercom staat er wel bij dat het mogelijk is dat die bij de leverancier is uitverkocht
Ik heb de camera binnen van Azerty en het is idd de dual zoom kit versie. Ik heb er 285 voor betaald en zo stond ie ook op Azerty en 1 andere winkel. Vandaag wilde ik op de webshop even een review invullen en nu is ie daar weer €600,- 8)7 (goedkoopste winkel heeft 'm voor 450,-).

Oh well :D korting. Ga er als het stopt met regenen meteen mee aan de gang.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
roy-t schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:52:
[...]

Ik heb de camera binnen van Azerty en het is idd de dual zoom kit versie. Ik heb er 285 voor betaald en zo stond ie ook op Azerty en 1 andere winkel. Vandaag wilde ik op de webshop even een review invullen en nu is ie daar weer €600,- 8)7 (goedkoopste winkel heeft 'm voor 450,-).

Oh well :D korting. Ga er als het stopt met regenen meteen mee aan de gang.
Dat is gewoon een kwestie van een deal maken met de leverancier, voorbeeldje: Als we nou er zoveel kopen krijgen we ze dan voor die prijs? En natuurlijk ook het ouderwetse onder de inkoopprijs verkopen.

• roy-t
  • Laatst online: 08-09 11:33
photofreak schreef op woensdag 18 november 2009 @ 18:52:
[...]

Dat is gewoon een kwestie van een deal maken met de leverancier, voorbeeldje: Als we nou er zoveel kopen krijgen we ze dan voor die prijs? En natuurlijk ook het ouderwetse onder de inkoopprijs verkopen.
Ai, dat kan het natuurlijk zijn. Het hoeft geen fout te zijn, maar ik heb iig op het juiste moment gekocht. Ben er erg blij mee, heb al een reviewtje geplaatst: productreview: Olympus E-520 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm + ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm review door roy-t

Zelfs met de nieuwe prijs valt deze camera nog net onder de 500,- dus misschien heeft iemand nog wat aan deze review als ze ook op zoek zijn naar een nieuwe camera.

~ Mijn prog blog!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
roy-t schreef op donderdag 12 november 2009 @ 11:49:
Panasonic Lumix DMC-FZ38 (€307~403)
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ38 Zwart
- Minder zoom dan de canon, wel mooier uiterlijk, ziet er super solide uit. Iets kleiner scherm. Lekker licht en klein.
De voorganger was al zeer goed (de fz28), en deze schijnt weer aardig verbeterd te zijn (En kan filmen in HD, maar ik weet niet of je dat interesseer).
Komt heel goed uit alle testen, echt een aanrader! Ik heb er alleen nog maar positieve reacties over gelezen.

Op photographyblog.com verslaat deze al z'n concurrenten (zoals de Canon PowerShot SX20 IS, Nikon Coolpix P90): http://www.photographyblo...ic_lumix_dmc_fz38_review/

In deze categorie heb je trouwens ook nog de Olympus SP-590UZ met 26x optische zoom ;)

• photofreak
Ja maar het einige probleem van de Olympus SP-590UZ is dat helemaal in tele dat dan de beeldstabilisatie zijn werk niet goed doet. En is 18x optische niet genoeg? het is natuurlijk ook gewoon het wennen aan een ander merk.

• leendertv
  • Laatst online: 09-08-2022
photofreak schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:31:
Ja maar het einige probleem van de Olympus SP-590UZ is dat helemaal in tele dat dan de beeldstabilisatie zijn werk niet goed doet. En is 18x optische niet genoeg? het is natuurlijk ook gewoon het wennen aan een ander merk.
Bij een dslr zou je bij zo'n telelens een statief nemen ;)
en 18x is meer dan genoeg ja

[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 19-11-2009 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

labee schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 01:29:
Zelf zit ik op het moment te twijfelen tussen de Canon PowerShot S90 en Canon Ixus 120.
99.5% van de foto's zal ik in de automatische modus schieten.

Heeft er iemand ervaring met een van beide en welke raden jullie mij aan?
De S90 blijkt al aardig geliefd te zijn, en heb ik zelf ook op het oog als meesleep-compact. Op DPR wordt in de Canon-talk fora druk gepost met foto's uit de S90, en dat ziet er allemaal best ok uit. Het prijskaartje is nog stevig, maar hij is ook nog niet zo lang op de markt.

De S-serie is met de S90 door Canon waarschijnlijk weer in het leven geroepen vanwege het succes van de Panasonic LX3 en andere vergelijkbare compacts, maar ik vind het een goede zaak. De S-serie heb ik altijd erg kunnen waarderen qua type modellen en kwaliteit van de foto's :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het een hele goede zaak dat Canon het schuifje voor de lens van de voorgangers hebben vervangen door lamellen voor het objectief. Ik heb heel wat Canon S-modellen voorbij zien komen met een defect klepje. Verder gebruikt men redelijk standaard accus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Remy schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:47:
[...]
De S90 blijkt al aardig geliefd te zijn, en heb ik zelf ook op het oog als meesleep-compact. Op DPR wordt in de Canon-talk fora druk gepost met foto's uit de S90, en dat ziet er allemaal best ok uit. Het prijskaartje is nog stevig, maar hij is ook nog niet zo lang op de markt.

De S-serie is met de S90 door Canon waarschijnlijk weer in het leven geroepen vanwege het succes van de Panasonic LX3 en andere vergelijkbare compacts, maar ik vind het een goede zaak. De S-serie heb ik altijd erg kunnen waarderen qua type modellen en kwaliteit van de foto's :)
Ben sinds 2 dagen eigenaar van een Canon S90. Ik merkte dat ik mijn Nikon D300 niet vaak meenam, en daardoor veel "foto-momenten" miste. Al zijn het maar privé snapshots.

De S90 is klein, en toch volwaardig. Ik heb tot twee jaar geleden nog een Canon G7 gehad, maar deze S90 is veel kleiner. Relatief grote censor, een enorme verbetering tov van de G7. En juichende recenties. bv deze:

With the S90 and its stable mate the G11 Canon has shown that it is paying attention to the needs of photographers who require pocketable cameras with raw capability. Indeed the S90, because of its diminutive size and decent controls, may just be the current market leader in this category. But, with the emergence of a new generation of large sensor / small sized cameras such as the Leica X1, Panasonic GF1, and Olympus EP-1 / EP-2 the industry is now turning in a new direction, and Canon hasn't yet shown an inclination to play in this new arena. For now though, if you want the world's smallest and lightest shirt-pocket-sized (SPS) camera that shoots raw and comes in at under $500, the Canon Powershot S90 is the one to get.

Heb er welgeteld 4 testfoto's mee gemaakt dus kan er verder nog niets over zeggen, maar het is een mooi toestelletje. En hij past in een borstzak van mijn jas, dus mijn camera heb ik voortaan bij me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Amrit schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:17:
[...]
Ben sinds 2 dagen eigenaar van een Canon S90. En hij past in een borstzak van mijn jas, dus mijn camera heb ik voortaan bij me.
Jij snapt het tenminste. De beste camera is die je bij je hebt! Voor mijn G10 heb ik een riemtasje, want ik draag geen jas, maar het idee is hetzelfde.

• Fudgem
  • Laatst online: 10-08-2024

Fudgem

Fudge the system!

Nadat mijn Minolta Dimage G400 er tijdens de vakantie mee is gekapt (autofocus kaduuk), ben ik op zoek naar een nieuwe digitale camera, en dan een superzoom camera.
Mijn budget is maximaal 300 euro, en ik wil dus een superzoom (geen DSLR).
Ik wil er goede (vooral vakantiefoto's) mee kunnen nemen, en ook mooie macro's van bloemtjes en beestjes enzo.
Mijn oog viel op drie camera's die er wel goed uitzagen:

Fujifilm FinePix F70EXR: 10 mp, 10x zoom, het exr systeem wordt goed beoordeeld, maar veel "purple fringing" volgens reviews.
Panasonic DMC-TZ7: 10 mp, 12x zoom, hd video, leica lens, maar ik vindt de plaatsing van de sluiterknop niet handig, en het draaiwieltje schijnt heel erg gevoelig te zijn, en hij heeft minder handmatige instelmogelijkheden
Canon PowerShot SX200 IS:12 mp, 12x zoom, hd video, maar ik lees dat de beeldkwaliteit minder zou zijn.

Wat is de beste camera in dit rijtje, voor algemeen gebruik (vooral buiten, maar ook wel binnen)?
Wat zijn de voor en nadelen aan deze drie camera's?
Zijn er nog andere camera's met deze mogelijkheden (ik vindt hd video niet zo vreselijk belangrijk), en in deze prijsklasse (ongeveer, iets meer dan 300 euro kan ook nog wel)?

alvast bedankt...

AMD Atlon 64 X2 3800 - Asrock ALIVENF4G-DVI - 2GB PC6400 DDR2 - Seagate Barracuda 320 GB SataII HD - Geforce GT520 1GB

• photofreak
Ik ben het niet met je eens dat de plaatsing van de sluiterknop een probleem is, hij is zo geplaats dat je geen last heb van het instelwiel en daarover bij mij is het instelwieltje niet extreem gevoelig, het aantal handmatige instellingen kan een punt zijn, maar er zijn wel 27 scenes in te stellen en hij heeft wel een goede autofocus. dat plus beeldstabilisatie en je maakt scherpe foto's. Ik weet niet of je het wachten waard vind, maar over een kleine 2 maandjes komt de nieuwe in de TZ reeks

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Ik las juist dat het wieltje een beetje losjes zit, end at hij in je zak wel eens wil gaan draaien uit zichzelf...

Edit: zijn er al specificaties voor die nieuwe TZ?

[ Voor 19% gewijzigd door Fudgem op 26-11-2009 17:45 ]

AMD Atlon 64 X2 3800 - Asrock ALIVENF4G-DVI - 2GB PC6400 DDR2 - Seagate Barracuda 320 GB SataII HD - Geforce GT520 1GB

• photofreak
Bij de mijne zit het wieltje gewoon goed op zijn plaats en draaid niet zomaar naar een andere stand, misschien zijn het een aantal exemplaren met montagefouten.
En over de nieuwe specs, je kan wel wat afleiden van de FZ38, 12MP, de zoom zal denk ik hetzelfde blijven, snellere/betere AF, betere beeldstabilisatie, snellere opstarttijd, HD (geen full HD, mag aannemen dat de TZ8/9 allebei HD krijgen) en voor de rest zouden ze wel hetzelfde blijven, er zijn overigens nog geen geruchten die dit ook zeggen, maar je kan aannemen dat het ongeveer zo zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 07:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Tijdens mijn laatste vakantie is mijn vorige camera er mee opgehouden (en dat werd ook wel tijd ook:)). Nu is het tijd voor een nieuwe en het oog is gevallen op een superzoom. Veel lezen en vergelijken heeft 2 camera's over gelaten, de Canon SX20 IS en de Panasonic FZ38.

Pro's Canon
- LCD scherm draaibaar
- Evt losse flitser mogelijk
- Meer instelmogelijkheden

Pro's Panasonic
- Betere beeldkwaliteit
- Accu ipv batterijen

Door de Canonactie is de canon zo'n 30 euro goedkoper. Het draaibare scherm vind ik erg handig. Het verschil in beeldkwaliteit kan ik nog niet bepalen of ik dat uberhaupt merk, net als de instelmogelijkheden. En of een accu nu echt fijner is dan batterijen, geen idee. Ik neig dus naar de Canon, maar iemand hier nog inzichten die me helpen bij mijn keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 16:25:
Tijdens mijn laatste vakantie is mijn vorige camera er mee opgehouden (en dat werd ook wel tijd ook:)). Nu is het tijd voor een nieuwe en het oog is gevallen op een superzoom. Veel lezen en vergelijken heeft 2 camera's over gelaten, de Canon SX20 IS en de Panasonic FZ38.

Pro's Canon
- LCD scherm draaibaar
- Evt losse flitser mogelijk
- Meer instelmogelijkheden

Pro's Panasonic
- Betere beeldkwaliteit
- Accu ipv batterijen

Door de Canonactie is de canon zo'n 30 euro goedkoper. Het draaibare scherm vind ik erg handig. Het verschil in beeldkwaliteit kan ik nog niet bepalen of ik dat uberhaupt merk, net als de instelmogelijkheden. En of een accu nu echt fijner is dan batterijen, geen idee. Ik neig dus naar de Canon, maar iemand hier nog inzichten die me helpen bij mijn keus?
Ik zit een beetje met dezelfde keuze/vraag.
Alleen heb ik een lijstje van 5.

Pentax X70
Panasonic FZ 38
Canon SX 20 IS
Nikon Coolpics P90
Samsung WB5000

Ze zitten allemaal rond de €300 en verschillen niet zo heel veel.
Ik denk dat de Pentax afvalt,lees daar iets mindere dingen over.
De Samsung is vrij nieuw en kan daar nog niet veel onafhankelijk nieuws over vinden.
Moeilijk moeilijk moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Nou, ik heb besloten en heb de Canon Powershot SX 200 IS besteld, vanwege de manual mode, HD video en net iets meer zoom.

Maar ik ben nu alvast de handleiding aan het lezen, en ik kwam iets tegen dat ik echt even moest delen, het is namelijk zo debiel. Dit staat er in het hoofdstuk over veiligheidsvoorschriften (blz 12): "Ga niet in een stoel zitten terwijl u de camera in uw zak hebt. Dit kan het LCD-scherm beschadigen of de werking ervan negatief beïnvloeden." En dan staat er ook nog een plaatje van iemand die gaat zitten, en de camera in zijn kontzak heeft zitten. Heel erg off topic natuurlijk, maar wel grappig vond ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Dat staat in veel handleidingen, de fabrikanten nemen maar weinig risico's dat er voorzorgsmaatregelen niet worden vermeld. Een schadeclaim willen ze natuurlijk niet, ook al staat er ook in dat ze nergens verantwoordelijk voor zijn ten zij er een fabricagefout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fudgem

Fudgem

Fudge the system!

Op zich wel logisch, maar het gaat wel ver om te vermelden dat je niet op het apparaat moet zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 07:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben uiteindelijk ook voor de Canon gegaan. Door cameranu.nl vandaag afgeleverd en 1e indruk is erg goed. Jammer dat de handleiding er niet in zijn geheel bij zit (wist ik van te voren, is pdf), want 't is ook wel even handig om toch alles door te lezen, maar goed, de camera zelf werkt erg prettig (voor zover ik heb kunnen testen).

Even wachten tot het weekend is en ik ook weer eens buiten kom met daglicht, en dan echt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Heb de TZ7 zojuist binnen. Kan er nog niet veel over zeggen omdat ik slechts enkele foto's en een filmpje heb gemaakt (binnen), maar de eerste indruk is zeer positief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:32
Ben samen met mijn vriendin aan het bekijken voor een nieuwe camera voor haar. Ze heeft nu een compact (Canon powershot a710) waarvan de batterijen het maar heel even volhouden (probleempje met dc/dc converter waarschijnlijk).
Ze is nu op zoek naar een andere camera van rond de €300,- Voor een DSLR heeft ze nog niet voldoende ervaring, en geen zin om te gaan investeren in en slepen met losse lenzen, zeker gezien ze ook telebereik wil (min. 10x).
We zijn er eigenlijk al een heel eind uit, alleen twijfelen nog tussen twee opties, te weten:
de panasonic lumix fz38 en
de fuji s100fs
Beide lijken me erg goede camera's, echter lijkt me de s100fs een andere klasse eigenlijk gezien de veel grotere sensor. Deze zou dan ook veel betere plaatjes moeten schieten bij hogere iso waarden. Gezien de performance bij weinig licht erg belangrijk is, lijkt me dit eigenlijk de beste keuze. Ik kan echter geen one to one vergelijkingsmateriaal vinden van deze twee (wellicht omdat ze eigenlijk tot een andere prijsklasse behoren?).

De fuji is (bijna) 2 jaar "oud", en heeft een stuk minder zoom, en is zwaarder. Nu in de pricewatch voor €299 te vinden (erg goede aanbieding?) en komt van een veel duurder bedrag.
De panasonic is een stuk lichter, heeft meer zoom (niet zo belangrijk, 14x van de fuji is genoeg) en is een stuk nieuwer... maar wellicht van een mindere klasse?

Zijn er mensen die ervaring hebben met (een van) beide camera's en ons een goede richting kunnen geven, danwel van input om een betere vergelijking te kunnen maken?

• photofreak
@Thedr

De Panasonic FZ38 is een hele goede keuze: licht, veel zoom, etc. Maar hij heeft verder geen mogelijkheid om uit te breiden dit heeft de Fuji S100fs wel. Met de Fuji heb je gelijk een superzoom die het dichts tegen een dSLR aanzit. Volgens vele is ligt deze ook het beste in de hand. Ik zou ook nog kijken naar de Canon SX20IS, op deze kan ook een externe flitser en heeft AA-batterijen, het is maar net wat je makkelijker vind. Ben je ook al langs een fotozaak geweest? scheelt een hoop en je krijgt gelijk veel informatie. Dus FZ38 of SX20IS, bedenk wel dat er ook nog bij komt; extra accu, SDHC-kaart en tas. met al dit kom je tegen de 400 aan. Als 300 ongeveer je eindbudget is moet je gaan voor een 10x of 12x superzoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
photofreak schreef op donderdag 10 december 2009 @ 16:00:
@Thedr

De Panasonic FZ38 is een hele goede keuze: licht, veel zoom, etc. Maar hij heeft verder geen mogelijkheid om uit te breiden dit heeft de Fuji S100fs wel. Met de Fuji heb je gelijk een superzoom die het dichts tegen een dSLR aanzit. Volgens vele is ligt deze ook het beste in de hand. Ik zou ook nog kijken naar de Canon SX20IS, op deze kan ook een externe flitser en heeft AA-batterijen, het is maar net wat je makkelijker vind. Ben je ook al langs een fotozaak geweest? scheelt een hoop en je krijgt gelijk veel informatie. Dus FZ38 of SX20IS, bedenk wel dat er ook nog bij komt; extra accu, SDHC-kaart en tas. met al dit kom je tegen de 400 aan. Als 300 ongeveer je eindbudget is moet je gaan voor een 10x of 12x superzoom.
Ben donderdag even bij de mediamarkt binnengewandeld, en daar hadden ze de sx20is en de s100fs staan, evenals de s200exr (opvolger van s100fs). De Fuji voelt erg degelijk aan, en ligt mij persoonlijjk beter in de hand, vooral ook door de 'manual' zoom. Binnenkort eens kijken wat m'n 'dinnetje er van vindt.
Waar ik vooral mee zit eigenlijk, is dat de Panasonic FZ38 veel nieuwere software aan boord heeft en dan met name op het vlak van de processing. Ik vraag me af hoe de combinatie kleinere sensor-betere processing zich verhoudt tot grotere sensor-oudere processing. Er is helaas weinig (zover ik kan vinden geen) 1 op 1 vergelijkingsmateriaal tussen deze camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Er is wel degelijk vergelijkingsmateriaal te vinden, alleen niet direct. Als je op reviewsite's kijkt zie je vaak dat dezelfde testfoto's worden gemaakt en met een beetje googelen kwam ik op imaging-resource.com
Hieronder een paar voorbeeldfoto's

Voorbeeld S100fs (100%)
http://www.imaging-resour...LLRES/S100FShSLI00100.HTM
Voorbeeld FZ38 (100%)
http://www.imaging-resour.../FULLRES/FZ35hSLI0100.HTM
Voorbeeld SX20IS (100%)
http://www.imaging-resour...ULLRES/SX20IShSLI0100.HTM

Als je vergelijkt zie je bijna geen verschil tussen Panasonic of Fuji, maar de Canon niet daar met beeldkwaliteit net onder, maar in de praktijk merk je daar alleen iets van als je een foto erg moet croppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
photofreak schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 11:16:
Er is wel degelijk vergelijkingsmateriaal te vinden, alleen niet direct. Als je op reviewsite's kijkt zie je vaak dat dezelfde testfoto's worden gemaakt en met een beetje googelen kwam ik op imaging-resource.com
Hieronder een paar voorbeeldfoto's

Voorbeeld S100fs (100%)
http://www.imaging-resour...LLRES/S100FShSLI00100.HTM
Voorbeeld FZ38 (100%)
http://www.imaging-resour.../FULLRES/FZ35hSLI0100.HTM
Voorbeeld SX20IS (100%)
http://www.imaging-resour...ULLRES/SX20IShSLI0100.HTM

Als je vergelijkt zie je bijna geen verschil tussen Panasonic of Fuji, maar de Canon niet daar met beeldkwaliteit net onder, maar in de praktijk merk je daar alleen iets van als je een foto erg moet croppen.
Die site had ik nog niet gevonden :X
De Fuji en Panasonic ontlopen elkaar weinig inderdaad. We moeten ook nog naar de winkel zodat m'n vriendin ze in real life kan voelen. Is ook een erg belangrijke factor.
Dank voor de hulp voor zover, ik laat tzt nog wel even weten wat 't geworden is. Dit is sowieso een interessante thread om te volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik zoek een nieuwe compact. Must haves:

- Zoveel mogelijk wide angle (<28mm)
- HD movie recording
- Zo klein mogelijk (liefst gelijk aan of kleiner dan mijn Ixus 40)

Nice to have:
- SD geheugen of een variant daarvan
- Image stabilisation
- Bruikbare low light / high ISO mode

Tot nu toe heb ik de volgende kandidaten geïdentificeerd:
- Samsung WB550 - vrij groot.
- Samsung WB1000 - idem, en aan de dure kant
- Panasonic TZ-7 - ook vrij groot
- Sony DSC-WX1 - slikt alleen MS

Tips?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56

samo

yo/wassup

Panasonic LX3 een mogelijkheid? Veel wide-angle (weinig zoom), redelijk bruikbaar lowlight, niet te groot.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Als je de TZ7 groot vind vind je dat ook van de LX3. De meeste merken laten hun camera's gewoon SD-kaarten slikken op Sony en Olympus na. Als je HD wilt en een kleine body kom je weer terecht bij Canon Ixus. ISO-waarde is bij veel merken gewoon hetzelfde onder 400 te doen, boven 400 te veel ruis of je moet kijken naar. Ik weet niet of zoom nog belangrijk is maar dan zou je ook kunnen kijken voor de Panasonic ZX1, die heeft toch 25mm groothoek en 8x optische zoom en voeldoet voor de rest aan je andere eisen. Een Wb550/1000 of TZ7 liggen best goed in de hand en een klein compact cameraatje vind ik niet prettig, omdat je dan eigenlijk hem niet goed kan vast houden, dit is toch nuttig als je wat langer bezig bent met fotograferen. TIP: Ga naar de plaatselijke fotowinkel, daar kan je er meer over te weten komen en ze even vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
De LX3 zal ik eens bekijken. De ZX1 is gewoon een beter TZ7 begrijp ik?

Canon biedt volgens mij geen echte compact cams met veel wide angle, of wel?

Dat hij klein is is wel belangrijk; ik heb al twee tasjes voor mijn Ixus. Voor het 'echte' werk heb ik een D70, dus ik koop deze vooral voor portability.

De Sony en Samsung hebben overigens ook full manual modes, toch wel leuk.

Edit: Ik lieg, alleen de Samsungs. De Sony heeft wel een aantal, op papier, mooie lowlight features.

[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 13-12-2009 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
De Ixus 120 IS heeft 28mm groothoek en de rest heeft minder groothoek, De ZX1 is gewoon een klein broertje van de TZ7. De lowlight features van de WX1 is gebaseerd op het maken van 6 foto's en die samen voegen tot 1 'goede' foto maar deze functie zorgt er voor dat je bewogen en onscherpe foto's krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 00:55

Milo.

klik

Een Canon S90 lijkt me ook wel erg aantrekkelijk met een 28mm f2.0.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:55

Fiber

Beaches are for storming.

Dr. Strangelove schreef op zondag 13 december 2009 @ 21:34:
..........
Canon biedt volgens mij geen echte compact cams met veel wide angle, of wel?

Dat hij klein is is wel belangrijk; ik heb al twee tasjes voor mijn Ixus. Voor het 'echte' werk heb ik een D70, dus ik koop deze vooral voor portability.
.........
Ixus 200IS......! Of toch maar de Powershot S90? De S90 is fotografisch een tikje beter, maar heeft geen HD film en is ietsje groter.... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
photofreak schreef op zondag 13 december 2009 @ 22:49:
De Ixus 120 IS heeft 28mm groothoek en de rest heeft minder groothoek, De ZX1 is gewoon een klein broertje van de TZ7. De lowlight features van de WX1 is gebaseerd op het maken van 6 foto's en die samen voegen tot 1 'goede' foto maar deze functie zorgt er voor dat je bewogen en onscherpe foto's krijgt.
Ze hebben allemaal 24 of 25mm, dat is toch fors beter dan 28. Ik begrijp niet waarom je zegt dat deze functie van de WX1 in bewogen foto's resulteert, het hele punt ervan is juist dat dat niet zo is. Volgens jou werkt het dus niet?

Wat doet de ZX1 niet dat de TZ7 wel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Dr. Strangelove schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:17:
[...]

Ze hebben allemaal 24 of 25mm, dat is toch fors beter dan 28. Ik begrijp niet waarom je zegt dat deze functie van de WX1 in bewogen foto's resulteert, het hele punt ervan is juist dat dat niet zo is. Volgens jou werkt het dus niet?

Wat doet de ZX1 niet dat de TZ7 wel doet?
De WX1 maakt in een speciale lowlight/burstfunctie 6 foto's die 6 foto's doet ie samen voegen zodat je een uiteindelijke foto krijgt met minder ruis en met meer licht werkt alsvolgt voorbeeld 6 x 1/30 sec. sluitertijd = een foto met sluitertijd 1/5 sec. zo zegt Sony het "Modus tegen bewegingsonscherpte geeft scherpe opnamen bij weinig licht met minder bewegende onderwerpen door 6 opnamen tot 1 opname te combineren met minder ruis". Maar bij sommie foto's krijg je dan juist bewoge foto's.

De enige verschillen tussen de ZX1 en de TZ7 is dat de ZX1 iets kleiner en lichter is en dat de TZ7 de helft meer zoom heeft (300mm ipv 200mm ZX1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
De Canon Ixus200 ziet er ook wel interessant uit, neem ik mee.

Hier zijn ze toch redelijk happy met de Sony's HHT en anti-blur modes.
- Better than average high-ISO performance for a compact digicam
- Astonishing capability for handheld photography in low light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Iedere site heeft over iedere camera een ander oordeel, het ligt er natuurlijk ook aan welke functies en specificaties je wilt. Aan het einde is het een kwestie van uitproberen en de knoop doorhakken en dan kan ieder klein minpuntje het oordeel bepalen, dus deze discussie kan in theorie oneindelijk door blijven gaan. Er zijn niet veel mensen die met meerdere compactcamera's ervaring hebben en dan blijft het toch bij de fotomagazines en vergelijkingssite die het grootste deel van je keuze gaan beinvloeden. het enige dat je zelf kan doen is de specs vergelijken en de knoppen indeling enzo bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit in dubio tussen 2 toestellen:
http://www.geekwithlaptop...ershot-SX200-IS-4304_4314

-Canon Digital IXUS 200 IS
-Canon PowerShot SX200IS

De Ixus is wat kleiner, heeft minder optische zoom maar heeft wel een touchscreen.
Gevoelsmatig neig ik echter meer naar de Powershot, daarbij komt dat ik nu reeds een Ixus 820IS heb en ook daarvoor al een Ixus heb gehad en dus wel een keer iets voel voor wat anders maar wel van Canon.
Naast deze compact heb ik nog een EOS 500D.

Wie heeft ervaring met 1 (of beide) bovenstaande toestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fompe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 16:23
Heeft er al iemand ergens iets gelezen wanneer de opvolger van de Lumix DMC-LX3 uitkomt?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

Ik heb de Panasonic FZ38 op het oog na lang zoeken..
mijn wensen zijn:

* goede fotos maken in het donker
* accu
* mijn foto doeleinde zijn vooral shoots op autobeurzen, en fotoshoots van dames

Denken jullie dat dit een goede keuze is?
De samsung WB5000 heeft wel beter specs, alleen geen reviews nog helaas...

Wat denken jullie?
Budget is tot 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Voor mensen die zoeken naar een leuke compact, ik heb voor Kerst een Canon Ixus 100is gekocht voor m'n vriendin. Bij de MM was een aanbieding voor 180 euro inclusief 4GB SD en een lederen opberg tasje. Mijn eerste indrukken zijn erg goed, aangezien ze in 90% van de tijd gewoon de camera op de "Auto" stand heeft staan, wilde ik ook zeker zijn dat dit goede foto's geeft.

Ondertussen heeft hij een paar kerstdiners meegemaakt en het werkt prima! Scherpe foto's, goede resultaten met flits en eenvoudige bediening. De knopjes zijn wat te klein voor mijn handen, maar dat went op zich snel. De 720p filmpjes zijn ook niet slecht. Het is leuk om ze terug te zien op je LCD TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 20:31:

-Canon PowerShot SX200IS

De Ixus is wat kleiner, heeft minder optische zoom maar heeft wel een touchscreen.
Gevoelsmatig neig ik echter meer naar de Powershot, daarbij komt dat ik nu reeds een Ixus 820IS heb en ook daarvoor al een Ixus heb gehad en dus wel een keer iets voel voor wat anders maar wel van Canon.

Ik denk dat je het beste al je punten voor de Ixus 200 en voor de PowerShot SX200 op een rijtje kan zetten, omdat je aangeeft dat je al een Ixus hebt denk ik dat de voorkeur uitgaat naar Ixus. Als je bijna nooit "last" hebt van missend zoombereik, kun je beter voor de Ixus gaan.
Fompe schreef op zondag 27 december 2009 @ 11:27:
Heeft er al iemand ergens iets gelezen wanneer de opvolger van de Lumix DMC-LX3 uitkomt?
Het is niet bekend wanneer de LX3 wordt opgevolgt. De LX1 komt uit 2005 en de LX3 uit 2008, dus 2011 lijkt logisch, maar het is maar puur giswerk
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 20:35:
Hallo

mijn wensen zijn:

* accu
* mijn foto doeleinde zijn vooral shoots op autobeurzen, en fotoshoots van dames

Wat denken jullie?
Budget is tot 500 euro.
Dit is denk ik meer een kwestie van functioneren in de praktijk. In vergelijking heeft de WB5000 dezelfde lichtgevoeligheid als de FZ38 op ongeveer 480mm. het enige verschil dat ik kan verzinnen dat een kritisch puntje kan zijn is voor de FZ38, 6x minder optische zoom en voor de WB5000, bij 24x optische zoom komt de lens best ver na buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsx
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-06 09:40
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 20:35:
Hallo

mijn wensen zijn:

* accu

Wat denken jullie?
Budget is tot 500 euro.
Na veel lezen heb ik ook de fz38 besteld en ik heb deze kerst met de fz38 wat plaatjes geschoten. In daglicht zien de plaatjes er prima uit maar bij slechte verlichting vind ik het een ramp. Ben echt geschrokken na alle goede reviews over deze camera. Ruis, ruis en nog eens ruis.
Ik heb de foto's vergeleken met mijn oude Powershot S30 uit 2001 en de kwaliteit ontloopt elkaar niet veel in het donker.
Miscchien lagen mijn verwachtingen te hoog, maar vandaag gaat de camera terug en ga ik op zoek naar een Dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 20:31:
http://www.geekwithlaptop...ershot-SX200-IS-4304_4314

-Canon PowerShot SX200IS

iemand ervaring met bovenstaande toestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nilsx
Na veel lezen heb ik ook de fz38 besteld en ik heb deze kerst met de fz38 wat plaatjes geschoten. In daglicht zien de plaatjes er prima uit maar bij slechte verlichting vind ik het een ramp. Ben echt geschrokken na alle goede reviews over deze camera. Ruis, ruis en nog eens ruis.
Ik heb de foto's vergeleken met mijn oude Powershot S30 uit 2001 en de kwaliteit ontloopt elkaar niet veel in het donker.
Miscchien lagen mijn verwachtingen te hoog, maar vandaag gaat de camera terug en ga ik op zoek naar een Dslr.
Zo dan... dan ben je denk ik wel de enige of niet?
Ik hoor alleen maar positieve juist.. is dat ding niet verrot bij je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
De FZ38 doet het over het algemeen goed tot ISO 400, maar dat doen veel compact camera's en veel beter zal het niet worden met een compact of superzoom. Het enige dat redelijk helpt om nog enigsinds 'betere' foto's te krijgen bij hogere ISO-waarde is om het aantal megapixels te verminderen, maar dan zijn je foto's op ISO 1600 alsnog "bagger".

[ Voor 8% gewijzigd door photofreak op 29-12-2009 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:39
Als je een foto met minder als de maximale resolutie maakt, gebruikt de camera dan een kleiner gedeelte van de sensor of voegt hij alle pixels samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
My-life schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:22:
Als je een foto met minder als de maximale resolutie maakt, gebruikt de camera dan een kleiner gedeelte van de sensor of voegt hij alle pixels samen?
Normaal gebruikt een sensor bij een lagere resolutie dan het maximale gewoon de hele sensor, dus dan zal je camera gewoon een x aantal pixels niet gaan gebruiken, tussen de dan nog wel active pixels. Zover als ik weet doet alleen Panasonic op de compact camera's een kleiner gedeelte van de sensor gebruiken, waardoor je bij een lager aantal megapixels "extra" zoom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsx
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-06 09:40
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 09:41:
[...]
Zo dan... dan ben je denk ik wel de enige of niet?
Ik hoor alleen maar positieve juist.. is dat ding niet verrot bij je dan?
De enige denk ik niet, maar behoor denk ik wel tot de minderheid. ;)
En kapot is ie niet, zie ook de reactie van Photofreak hieronder.
photofreak schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:44:
De FZ38 doet het over het algemeen goed tot ISO 400, maar dat doen veel compact camera's en veel beter zal het niet worden met een compact of superzoom. Het enige dat redelijk helpt om nog enigsinds 'betere' foto's te krijgen bij hogere ISO-waarde is om het aantal megapixels te verminderen, maar dan zijn je foto's op ISO 1600 alsnog "bagger".
Op ISO 80-200 wat het resultaat goed te noemen, het omslagpunt volgt daarna helaas heel snel. Op ISO 400 erg veel ruis.

Ook heb ik nog het aantal MP naar 3 gezet. Leverde geen betere resultaten op in mijn geval.

p.s. Vandaag heb ik een Nikon D3000 gehaald en daar ben al een stuk meer tevreden mee :)
Morgen nog een plaatjes overdag schieten, om hem daarna om te ruilen voor een 1000D van Canon. Daarna maak ik een keuze tussen deze 2 camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Laatst online: 10:39
photofreak schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 21:36:
[...]

Normaal gebruikt een sensor bij een lagere resolutie dan het maximale gewoon de hele sensor, dus dan zal je camera gewoon een x aantal pixels niet gaan gebruiken, tussen de dan nog wel active pixels. Zover als ik weet doet alleen Panasonic op de compact camera's een kleiner gedeelte van de sensor gebruiken, waardoor je bij een lager aantal megapixels "extra" zoom krijgt.
Ok, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Voor mijn ouders ben ik op zoek naar een betaalbare digitale camera. Ze doen het nu met een HP camera, van een aantal jaar oud. In principe is er met de foto's niet zoveel mis, maar de batterijen lopen in 10 minuten leeg (lekspanning?) en - vrouwen.. - mijn moeder kan er geen scherpe foto's mee maken.

Ik ben zelf niet thuis in de wereld van fotografie, maar kan jullie alvast vertellen dat er geen hoogstaande capriolen mee uitgehaald gaan worden. De camera is in-en-rond-het-huis-fotografie, vakanties en daarnaast voor mijn ma, om 'dingen' (lees:Beestjes, bloems, you-name-it) mee te fotograferen die ze vervolgens kan na-aquarellen. Wat ik wel weet, is dat het aantal MegaPixels geen garantie is voor goede foto's, dat hangt ook af van de kwaliteit/soort sensor, en natuurlijk de fotograaf.

In eerste instantie ben ik ervan uitgegegaan dat ze een budget hebben van 350 tot 400 euro, en daar heb ik dus ook in gezocht. Ik heb me gericht op compactcamera's, omdat ik denk dat een spiegelreflex niet alleen overkill is, (zowel in geld als in nooit-gebruikte-functies) maar dat het gewoon te lastig is om er een simpele foto mee te maken.

Ik heb een selectie gemaakt van drie modellen, die in de PW goed worden aangeschreven, kwam in de Mediamarkt krant ook een aanbieding tegen van de Panasonic Lumix Dmc TZ6: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ6 Zwart, voor 222 euro.

De andere modellen:
pricewatch: Sony Cybershot DSC-HX1 Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ7 Zwart (broertje van de tz6?)
pricewatch: Canon Powershot S90 Zwart

Vanaf hier weet ik zelf niet meer wat de dingen zijn om op te letten, en daarom vraag ik jullie hulp. De prijzen van de camera's hierboven lopen wat uiteen, dat geef ik toe, maar daar gaat het niet om. Het belangrijkste is dat mijn ma er scherpe foto's mee kan maken, ofwel: gebruiksgemak staat voorop.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
@ Pixeltje

Ik weet natuurlijk niet waar je ouders na opzoek zijn, maar ik denk niet dat ze een superzoom nodig hebben die op een spiegelreflex lijkt, dus 15x of meer optische zoom. En iets in de "erg" lichtsterke richting denk ik ook niet, in de praktijk is dat niet nodig. Omdat je aangeeft dat ze er alleen foto's mee willen maken is HD-video ook niet de nummer 1 prioriteit, dus je kan het beter ook nog in het Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3 topic. Dus misschien een Canon Ixus/ PowerShot of een Panasonic TZ6 in plaats van zijn grote broer de TZ7. Als je voor Sony gaat kom je aan de duurdere MS inplaats van SD(HC) kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

photofreak schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 21:14:
@ Pixeltje

Ik weet natuurlijk niet waar je ouders na opzoek zijn, maar ik denk niet dat ze een superzoom nodig hebben die op een spiegelreflex lijkt, dus 15x of meer optische zoom. En iets in de "erg" lichtsterke richting denk ik ook niet, in de praktijk is dat niet nodig. Omdat je aangeeft dat ze er alleen foto's mee willen maken is HD-video ook niet de nummer 1 prioriteit, dus je kan het beter ook nog in het Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3 topic. Dus misschien een Canon Ixus/ PowerShot of een Panasonic TZ6 in plaats van zijn grote broer de TZ7. Als je voor Sony gaat kom je aan de duurdere MS inplaats van SD(HC) kaarten.
Dat van die memorykaartjes is waar, dat is lastig. Heb er ook geen adapter voor liggen dacht ik. Overigens ook bedankt voor je tip, ik ga het in 't andere forum even rondvragen! :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 22:52

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Binnenkort ga ik 6 weken op vakantie in Nieuw Zeeland en voor die tijd wil ik graag een nieuwe camera aanschaffen. Al jaren ben ik de trotse eigenaar van een Canon Digital Ixus v3, maar met NZ voor de boeg heb ik een mooi excuus om eens te kijken naar een nieuwe. Met name de zeer beperkte zoom (2x) van de v3 vind ik vervelend.

In NZ wil ik vooral veel natuur en landschappen fotograferen. Aangezien mijn vriendin een Sony Alpha spiegelreflex heeft, zal mijn camera vooral als aanvulling gebruikt worden. Dus meer de snelle kiekjes :) Gisteren heb ik mijn shortlist inmiddels teruggebracht naar de volgende 3 camera's:
  • Canon Powershot SX200 IS - 234 euro
+ Flinke zoom
+ Leuk geprijst
- Onhandig geplaatste flitser
  • Canon Powershot S90 - 374 euro
+ Betere kwaliteit foto's t.o.v. de andere 2 in deze lijst
- Duur
- Slechts 4x zoom
  • Panasonic TZ7 - 259 euro
+ 25-300 lens
+ HD video
- Geen handmatige instellingen

Gezien de prijs van de S90 en de beperkte zoom wil ik deze waarschijnlijk laten afvallen.

De TZ7 en SX200 zijn geduchte concurrenten heb ik inmiddels begrepen, waarbij de TZ7 in de meeste reviews als winnaar uit de bus komt. Waarschijnlijk dat het dus de TZ7 gaat worden en nu ben ik aan het kijken naar een leuke aanbieding. Heb ik hier een leuke pakketdeal gevonden waarbij de camera, plus tasje plus geheugenkaart wordt aangeboden voor 320 euro. De geheugenkaart is een Sandisk SDHC 4GB, maar dit zegt me niet zo veel. In de andere pakketdeal op dezelfde site wordt de camera geleverd met een Panasonic SDHC 4GB Class 4 geheugenkaart. Iemand tips waar ik op moet letten bij het maken van een keuze? Maakt het bijvoorbeeld uit voor de HD video functie welk type kaart wordt gebruikt?

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Om HD te kunnen filmen heb je zeker een SanDisk SDHC xGB Ultra Ii nodig of zo iets vergelijkbaars. Met de standaard SD of SDHC kaarten is je buffer zo vol. En over die combinatie aanbieding van 320 euro voor TZ7, tasje en geheugenkaart, je kan dan beter zelf iets samenstellen. TZ7 259 euro, Jupio accu 30 euro, SanDisk SDHC 4GB Ultra II euro en een merkloos cameratasje (van de Kijkshop) 8 euro. Dus bij elkaar 312 euro.
Er is ook een verschil tussen de engelstalige en de nederlandstalige versies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorgV
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-08 14:11
photofreak schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 21:36:
[...]

ben hier een beetje mee aan het lezen enzo, maar dit had ik nog niet gehoord. Begrijp het ook niet helemaal. Is het nou zo dat als je het aantal MP vermindert, dan een betere kwaliteit foto krijgt door beter gebruik van de sensor? Of juist niet? :?

Ben ook driftig op zoek naar een nieuwe camera, omdat m'n oude IXUS 430 kapot is. Deze heeft 4MP en dat vind ik qua afdrukformaat wel groot genoeg. Camera's met zo 'weinig' pixels zijn echter niet te krijgen of echt in het budget segment.

ff concreet:
Is het nu zo dat als ik (bv de Panasonic TZ7) op 4 MP instel, ik dan minder ruis in de foto's krijg? En is dat (zoals ik uit je bovenstaande post begrijp) anders als bv bij een Canon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
JorgV schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:08:
[...]
ben hier een beetje mee aan het lezen enzo, maar dit had ik nog niet gehoord. Begrijp het ook niet helemaal. Is het nou zo dat als je het aantal MP vermindert, dan een betere kwaliteit foto krijgt door beter gebruik van de sensor? Of juist niet? :?

Ben ook driftig op zoek naar een nieuwe camera, omdat m'n oude IXUS 430 kapot is. Deze heeft 4MP en dat vind ik qua afdrukformaat wel groot genoeg. Camera's met zo 'weinig' pixels zijn echter niet te krijgen of echt in het budget segment.

ff concreet:
Is het nu zo dat als ik (bv de Panasonic TZ7) op 4 MP instel, ik dan minder ruis in de foto's krijg? En is dat (zoals ik uit je bovenstaande post begrijp) anders als bv bij een Canon?
Voor de duidelijkheid heb ik even een schematisch model van een sensor gemaakt van een panasonic TZ7

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4051/4295498308_743d2602b0_o.jpg

Als je bij een Panasonic compact camera een lager aantal megapixels insteld krijg je meer optische zoom, omdat je maar een kleiner gedeelte van de sensor gebruikt. Dit betekend niet dat je een betere kwaliteit foto krijgt, in principe blijft de kwaliteit ongeveer gelijk of wordt het iets minder. En dan nog over de hoeveelheid ruis: De hoeveelheid ruis in de standaard modus, dus iA en de standaard AF-modus blijft hetzelfde of je nu bijvoorbeeld op ISO1600 fotografeerd met 10 of 3MP je krijgt er niet meer of minder ruis mee. Wat wel een factor is, is dat je de hoeveelheid ruis op 3MP "minder" goed ziet. Ik praat niet over de extra hoge ISO modus die gaat tot ISO 6400, dan zie je echt dramatisch veel ruis.

Dus even kort samengevat: Bij 3 MP krijg je geen betere "ruis" foto's dan op 10MP en met EZ (extra zoom) gaat de kwaliteit er niet op vooruit (ook niet sterk van achteruit)

Edit: als je nog een week of 6 kan wachten dan (waarschijnlijk) de opvolger van de TZ7 in de schappen en als je hem wilt kopen dan moet je het snel doen, want als het nieuwe model is aangekondigd dan wordt het oude model niet meer gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door photofreak op 22-01-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorgV
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-08 14:11
Wow, bedankt voor het nemen van de tijd om zo'n duidelijk schema te maken. Helemaal helder! _/-\o_

Goede tip om even te wachten! Op zich wilde ik er eentje kopen voor ik eind februari een weekendje London ga doen, maar wellicht doe ik dat dan nog met m'n oude IXUS (hij doet nog wel wat...)

Ervanuit gaande dat ze dat ding heel fantasievol TZ8 gaan noemen, kan ik er nog weinig over vinden... Nieuwer is meestal beter, dus ik bestel voorlopig nog ff niks en dan hoop ik dat er binnenkort wat specs het net op druppelen - dan besluit ik dan wat ik doe...

[ Voor 3% gewijzigd door JorgV op 22-01-2010 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Als het goed is gaat Panasonic op 31 januari/ 1 februari wat camera's aankondigen. Dan zouden ze ongeveer een maand later in de winkel liggen (maar ik denk eigenlijk dat ze dan wat eerder in de winkel liggen) de nieuwprijs zou wel ongeveer 350/400 euro zijn in de eerste weken. Maar let er wel op dat er van de TZ7 dan nog maar beperkte voorraden zijn en dat ze niet worden bijgemaakt! Voor verdere informatie kan je beter http://photorumors.com/ volgen, maar ik kan niks garanderen.

specificaties: http://photorumors.com/20...nasonic-zs-7-ts2-cameras/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

photofreak schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:43:
..........
Voor de duidelijkheid heb ik even een schematisch model van een sensor gemaakt van een panasonic TZ7
..........
Een TZ7 heeft "maar" 12x optische zoom. (25-300 mm, omgerekend van 35 mm film.) De rest is dus digitale zoom. ;)

http://www.dpreview.com/r...onic/panasonic_dmczs3.asp

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Ja en verklaar de EZ dan? als je het aantal megapixels omlaag brengt dan doet de camera maar een kleiner deel van de sensor gebruiken en doet ie het beeld van de sensor gelijk croppen. De digitale zoom staat er los van en het is direct duidelijk als je digitale zoom gebruikt dan wordt de zoom-indicator lager en het uiteinde blauw. Ja bij 10 MP is de maximale optische zoom 12x maar bijvoorbeeld op 3 MP is de maximale optische zoom 21.4x

Panasonic zegt: Extra Optische Zoom (EZ) 14.3x (4:3 / 7M), 17.1x (4:3 / 5M), 21.4x (onder 3M)
je blijft de groothoek van 25mm houden alleen wordt je maximale brandpuntafstand (op 35mm) groter.

Edit: Dit zegt de handleiding van de TZ7 over EZ
Wat is ‘extra optische zoom’ (EZ)?
Wanneer u de camera bijvoorbeeld instelt op ‘3 M ’ (equivalent aan 3 miljoen pixels), wordt
er alleen een foto weergegeven van het centrale gedeelte van 3 M van een gebied van 10 M
(equivalent aan 10,1 miljoen pixels). Dit betekent dat de foto nog verder kan worden vergroot.

Ja, ik weet het de handleiding heeft copyright, daarom bron: handleiding Panasonic Lumix TZ7 Blz.26 onderaan

[ Voor 42% gewijzigd door photofreak op 22-01-2010 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
photofreak schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 16:09:

Edit: Dit zegt de handleiding van de TZ7 over EZ
Wat is ‘extra optische zoom’ (EZ)?
Wanneer u de camera bijvoorbeeld instelt op ‘3 M ’ (equivalent aan 3 miljoen pixels), wordt
er alleen een foto weergegeven van het centrale gedeelte van 3 M van een gebied van 10 M
(equivalent aan 10,1 miljoen pixels). Dit betekent dat de foto nog verder kan worden vergroot.
Dus je neemt een klein deel van het sensoroppervlak en daardoor kan je het verder vergroten dan wanneer je de hele sensor zou hebben gebruikt? Wow, less is more, maar ik geloof er geen fluit van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Toff schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 22:24:
[...]

Dus je neemt een klein deel van het sensoroppervlak en daardoor kan je het verder vergroten dan wanneer je de hele sensor zou hebben gebruikt? Wow, less is more, maar ik geloof er geen fluit van.
Ja, zo hoort het wel te gaan, maar wat ik al eerder zei: De kwaliteit van de foto's gaat er niet op vooruit, of het ook een combinatie met digitale zoom is, geen idee. Maar het principe hoort hetzelfde te werken als een lens voor een Full Frame dSLR als die lens op een APS-C/DX sensor. Bijv. 70-300mm op fullframe (70-300mm) maar op een APS-C/DX krijg je 112-480/105-450.

Ik zal als het me lukt wel een mailtje naar Panasonic sturen. Dus gedaan, verwacht antwoord binnen een week.

[ Voor 3% gewijzigd door photofreak op 23-01-2010 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is iemand hier toevallig bekend met een toestel wat HD video schiet & GPS info opslaat ?

Ben 99% zeker dat ik de Pana DMC-FZ38 neem maar die heeft geen GPS. Ook geen full HD overigens maar die kom ik alleen tegen in bijv de EOS serie (1080P).

<update> Ben inmiddels de Samsung ST1000 tegen gekomen - staat dus nog in de kinderschoenen lijkt het :(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2010 20:35 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdlaan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 20:27
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:48:
Is iemand hier toevallig bekend met een toestel wat HD video schiet & GPS info opslaat ?

Ben 99% zeker dat ik de Pana DMC-FZ38 neem maar die heeft geen GPS. Ook geen full HD overigens maar die kom ik alleen tegen in bijv de EOS serie (1080P).

<update> Ben inmiddels de Samsung ST1000 tegen gekomen - staat dus nog in de kinderschoenen lijkt het :(
Er komt een Sony die zowel HD video (1080i) en GPS heeft: HX5V
of deze ook film opnamens met GPS vastlegt is niet helemaal duidelijk.

Xbox One X | iPhone 12 | iPad Pro 11 | MacBook Air M1 | Sony HX50v | Sony HX400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Dit lijkt me een kwestie van nog een week of 1/ 2 wachten. Begin februari gaan bijna alle merken wel camera's uitbrengen en daar zal dus vast wel iets tussen zitten met HD 720p en GPS, full HD zal er niet snel in een compact camera komen. De meeste mensen zijn tevreden met 720p met Stereo geluid en voor full HD is voor een compact camera een dSLR processor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 06:26
Ik twijfel tussen de HX1 en de G11.

Kan iemand mij overtuigen? Ik ga hem vooral gebruiken voor fotos tijdens reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Penetrator schreef op maandag 25 januari 2010 @ 12:26:
Ik twijfel tussen de HX1 en de G11.

Kan iemand mij overtuigen? Ik ga hem vooral gebruiken voor fotos tijdens reizen.
Waar gaat je voorkeur na uit? Als je goede voor de zoom wilt gaan HX1 en voor (erg) goede beeld kwaliteit de G11. Op basis van wat je aan informatie kunnen andere maar moeilijk tips geven. Wat ook een paar punten zouden kunnen zijn is dat Sony's nog steeds (de relatief dure) memory sticks slikken en de rest ook gewoon SD(HC) en op de HX1 zou/kan je geen flitser plaatsen. Voor superzoom lijkt me het alternatief dan Canon SX20IS (maar AA-batterijen en bijna geen continu fotograferen) of de panasonic FZ38, je kunt natuurlijk ook nog gewoon naar de Samsung Wb5000 of de Nikon P90 voor alternatief op de Canon G11, misschien Canon S90 of Panasonic LZ3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
Bedankt voor je uitgebreidde reactie. De keuze is toch moeilijker dan ik dacht.

Nog extra punten:
Stevig (als ik bijv ga skieen, moet ik hem in mijn zak mee kunnen nemen en een milde val kunnen weerstaan)
Goede batterijduur
Ik zou een goede zoom niet ten kosten willen laten gaan van beeldkwaliteit.
Makkelijk in gebruik
mooie fotos bij weinig licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 09:11
De HX1 of G11 stop je niet zomaar in je zak..

Misschien moet je eens naar de S90 of LX3 gaan kijken. Van deze twee heeft de S90 de meeste tele. Andere camera's die nog in je binnenzak passen zijn bvb de Panasonic TZ (of ZR of FS) serie, of de Canon SX200is. Andere opties zijn bvb de Fuji F70EXR of de F200EXR. Casio maakt ook leuke camera's. Ook leuk is bvb de Sony WX1.

Stel jezelf eerst de vraag hoe groot de camera maximaal mag zijn en hoeveel groothoek en tele je wilt, dat zijn je belangrijkste dingen om rekening mee te houden..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
Sorry, zak als in rugzak. Gewoon makkelijk mee te nemen. Anders was ik wel voor spiegelreflex gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 09:11
Ah, ok :D Dan is het een ander verhaal natuurlijk..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:48:

Nu Panasonic nieuwe camera's heeft uitgebracht, zou je voor de TZ10 kunnen gaan, heeft 720p HD en GPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help, welke (ultra)compactcamera maakt filmpjes in avi of mpeg formaat? Ik soek me suf, maar kan er niks over vinden. Omdat mijn cameraatje het begaf net op het moment dat mijn kleine haar eerste stapjes zette, wilde ik snel een nieuwe. In de winkel gevraagd welke de beste filmpjes maakt, en de winkelier verwees me naar de canon ixus 100 is of 110 is. Ik vroeg nog of het filmbestand geen MOV is, omdat ik avi of mpeg wil. Volgens de winkelier maakten beide cameras avi filmpjes. Ik heb de kleinste gekozen (ixus 100 is), maar nu blijkt dat hij toch filmpjes in MOV bestand maakt. Grrrrr. Maandag terug naar de winkel. Maar welke moet ik dan nemen?
Verder niet veel eisen, beeldkwaliteit is het belangrijkste (ook bij weinig licht)
En nee, ik wil geen filmcamera kopen, omdat ik daar te weinig voor film. Een klein cameraatje is daarbij altijd handig voor onderweg als ik geen zin heb om mijn dslr mee te nemen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Je link verwijst niet naar een specifiek topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Aha! Nu begrijp ik pas dat je dit topic niet wilt sluiten, maar slechts essentim "verder" wilt helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:36
Ik ga in augustus 4 week op vakantie naar Cuba en Costa Rica. Daar mijn vorige camera'tje (IXUS 8515) een gebroken schermpje heeft opgelopen in Rome, ben ik op zoek naar een nieuwe.

Ik maak 'doordeweeks' vrijwel geen foto's, de camera zal vrijwel alleen gebruikt worden voor vakanties en evenementen ed. Verder heb ik ook weinig verstand/interesse in het vakgebied fotografie. Dat wil zeggen: ik wil gewoon een foto kunnen maken zonder het instellen van diafragma, ISO-waardes, sluitertijden ed. Ook het verwisselen van lenzen zal ik nooit doen (DSLR). Het is leuk als de manuele opties erop zitten, maar ik zal ze weinig gebruiken.

Daar ik geen absurd hoge eisen stel aan fotokwaliteit/instelmogelijkheden zal een belangrijk selectiecriteria de grootte van de camera zijn. Ik zoek een goede balans tussen een kwalitatief goede camera, budget en grootte.

Ik dacht zelf aan de volgende 2 camera's:
  • Canon G11 - Pros: top fotokwaliteit, meer echte camera. Cons: Prijziger, groter
  • Panasonic Lumix DMC TZ7 - Pros: compact, goedkoper, HD-video. Cons: meer compactcamera'tje
Zijn er nog camera's die ik bij de pool moet gooien? Wat is een wijze keuze?

Edit: budget tussen de 200-400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Canon Digital Ixus 200 IS - Eén van de opvolgers van je huidige camera.
Canon Powershot S90 - Zelfde sensor als G11, maar een stuk kleiner.
Panasonic Lumix DMC TZ10 - Opvolger van TZ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D75
  • Laatst online: 08:43

D75

Ik zoek een camera waarmee ik ook macro kan fotograferen voor mijn bedrijf.
Wij maken producten met afmetingen van ongeveer 2.5x2.5x5 mm en die zou ik ongeveer beeldvullend willen fotograferen. Welke camera zou dit kunnen.... evt een superzoom is handig.
Ik wil geen dSLR met macrolens aanschaffen... dat wordt me te duur.

"it's nice to be important, but it's more important to be nice"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Clock schreef op maandag 01 februari 2010 @ 21:26:

Daar ik geen absurd hoge eisen stel aan fotokwaliteit/instelmogelijkheden zal een belangrijk selectiecriteria de grootte van de camera zijn. Ik zoek een goede balans tussen een kwalitatief goede camera, budget en grootte.

Ik dacht zelf aan de volgende 2 camera's:
  • Canon G11 - Pros: top fotokwaliteit, meer echte camera. Cons: Prijziger, groter
  • Panasonic Lumix DMC TZ7 - Pros: compact, goedkoper, HD-video. Cons: meer compactcamera'tje
Zijn er nog camera's die ik bij de pool moet gooien? Wat is een wijze keuze?

Edit: budget tussen de 200-400
Ik weet niet wat je van de G11 denkt, maar voor die 450 euro krijg je goede beeldkwaliteit, maar je zoom komt niet verder dan 5x. Dus met de G11 voorlopig nog niet beginnen. Over de TZ7, is een goede camera op de meeste gebieden, maar soms is de AF langzaam of blijft af en toe haperen. Voor als de beeldkwaliteit niet zo'n belangrijke factor is kan je beter over gaan op meer optische zoom. Samsung heeft ook nog aardige superzoom-compact camera's.Het lijkt me ook nog handig om naar de Panasonic FZ38 te kijken of de Canon SX20 liggen goed in de hand en zijn stabiel. Overigens hebben Samsung, Dony,Pentax, Olympus en Fuji ook nog superzoom camera's. Maar uit reviews blijkt dat bij die de beeldstabilisaite niet goed werkt en dat bij de bovenste helft van de optische zoom, de beeldkwaliteit niet meer erg goed is.
D75 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 09:32:
Ik zoek een camera waarmee ik ook macro kan fotograferen voor mijn bedrijf.
Wij maken producten met afmetingen van ongeveer 2.5x2.5x5 mm en die zou ik ongeveer beeldvullend willen fotograferen. Welke camera zou dit kunnen.... evt een superzoom is handig.
Ik wil geen dSLR met macrolens aanschaffen... dat wordt me te duur.
Voor macro fotografie kom je in de buurt van een Panasonic FZ38 (bij groothoek macro vanaf 1 cm) of de Canon SX20 (bij groothoek macro tot tegen het glas van het objectief) alleen voor macro foto's van opjecten kleiner dan een centimeter moet je niet vertrouwen op de macro bij groothoek, omdat je opject dan altijd in de schaduw van je camera zit. Dus je moet het echt van tele macro hebben. De FZ38 heeft bij 18x optische zoom een kortste scherpstelafstand van 1 meter en van de SX20 geeft canon geen informatie over scherpstelafstanden bij tele. Over het algemeen is het zo dat de meer dSLR-like camera's een betere macro hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door photofreak op 02-02-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, je bent dan natuurlijk wel alleen geinteresseerd in de werkelijke vergroting he.

Hier een voorbeeld van een macro van de FZ38: http://www.photographyblo...z38_review/image_quality/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D75

D75

Dat ziet er nogal vervormd uit...

Hoef niet van 1cm afstand te kunnen fotograferen.

Het fijnste zou zijn wanneer ik tussen de 20-40 cm afstand zou hebben tot het te fotograferen object... .en dan zou kunnen inzoomen tot het ± beeldvullend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:36
photofreak schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 11:01:
[...]

Ik weet niet wat je van de G11 denkt, maar voor die 450 euro krijg je goede beeldkwaliteit, maar je zoom komt niet verder dan 5x. Dus met de G11 voorlopig nog niet beginnen. Over de TZ7, is een goede camera op de meeste gebieden, maar soms is de AF langzaam of blijft af en toe haperen. Voor als de beeldkwaliteit niet zo'n belangrijke factor is kan je beter over gaan op meer optische zoom. Samsung heeft ook nog aardige superzoom-compact camera's.Het lijkt me ook nog handig om naar de Panasonic FZ38 te kijken of de Canon SX20 liggen goed in de hand en zijn stabiel. Overigens hebben Samsung, Dony,Pentax, Olympus en Fuji ook nog superzoom camera's. Maar uit reviews blijkt dat bij die de beeldstabilisaite niet goed werkt en dat bij de bovenste helft van de optische zoom, de beeldkwaliteit niet meer erg goed is.
De G11 is me eigenlijk net iets te groot, maar viel me op door zijn nette beeldkwaliteit. De TZ7 viel me op door zijn compactheid icm grote zoom. Is ook een hele andere klasse camera natuurlijk.

Waar kan ik de fotokwaliteit tussen een G11 (-achtig toestel) en een TZ7 (-achtig toestel) met elkaar vergelijken? Ik vind alleen (logischerwijs) vergelijkende reviews van camera's uit de dezelfde klasse. Ik denk dat mits de fotokwaliteit niet al te drastisch verschilt mijn voorkeur uitgaat naar de compact superzoom klasse. (a la TZ7 dus).

De Ixus 200 IS ben ik niet echt van onder de indruk, ziet er 'vrouwelijk' uit met die afgeronde hoeken en presteert minder goed dan de TZ7 volgens dpreview. Over de Powershot S90 kan ik weinig vinden, en zit aan de bovenkant van mijn budget. De TZ10 lijkt me wel wat doordat het de doorontwikkelde TZ7 is met bovendien een GPS voor geotagging. Een leuke extra die ik relatief veel zal gebruiken doordat ik de camera alleen op vakantie zal gebruiken.

Edit: de camera's die je noemde ga ik even bekijken
Edit2: de S90 valt een beetje af door de erg kleine optische zoom (3.8x), gebrek aan HD-video, geen optische zoom bij video en hogere prijs. De FZ38 is me iets te groot, en volgens mij is de G11 dan een stuk beter (ook wat duurder, maar heb ik er dan wel voor over).

[ Voor 9% gewijzigd door Clock op 02-02-2010 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D75

D75

Vond dit over de korste scherpstel afstand van de SX20

Kleinste scherpstelafstand (groothoek/tele/macro) = 10/ 100 / 0

Staat niks over de eenheid... maar ga van cm's uit... dus ook 1 m.

bron:
http://www.consumentenbon...sultaten-en-specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Ik heb een TZ7 en als ik daarvan de HD filmpjes af wil spelen op de pc heb ik met WMP prachtig beeld, maar geen geluid, en met VLC geluid + rotbeeld. Beide de nieuwste versies met automatisch codecs downloaden.
Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdlaan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 20:27
Ik ben dus ook op zoek naar een camera in deze prijs klasse.

Aangezien het voor mij een camera is die ik erbij wil hebben naast m`n Canon 450D, moet ie aan de volgende eisen voldoen:
  • licht qua gewicht, liefst onder de 220 gr.
  • compact qua formaat, niet te dik en niet te breed
  • hoge optische zoom minimaal 10x
  • goede foto kwaliteit
  • en heb liefst goed hd film kwaliteit
Als ik mijn opsomming bekijk, komen de volgende camera`s in aanmerking hiervoor:
  • sony cybershot HX5V
  • Panasonic TZ10 (of vorige model TZ7)
  • Casio H15 (of vorige model H10)
  • Canon SX210IS (of vorige model SX200IS)
Ik wil de camera hoofdzakelijk gaan gebruiken voor concerten en festivals, vandaar dat compactheid, gewicht en optische zoom belangrijk zijn voor mij. Maar ook bij weinig licht moet de camera goede foto`s kunnen maken.

Zelf geef ik op dit moment de voorkeur aan de Sony HX5V, aangezien deze het compactste is, het lichtste en films op 1080i kan opnemen. Maar de vraag is natuurlijk, zie ik een camera over het hoofd welke voldoet aan mijn wensen of is bv de foto kwaliteit van de casio beter dan de sony, hier gaat het uiteindelijk allemaal om (CCD vs Cmos)

Qua prijs ontlopen ze elkaar niet echt, de HX5V is bv al leverbaar vanaf € 279,-

Xbox One X | iPhone 12 | iPad Pro 11 | MacBook Air M1 | Sony HX50v | Sony HX400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe2k
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09-2024
heej allemaal,

Ik ben opzoek naar een digitale camera, er zijn zoveel verschillende combinaties te maken. kwa megapixels, optische zoom etc.

Ik wil een camera om mee te nemen naar oostenrijk, dus mooie foto's kunnen maken in de bergen etc.

Mijn ouders hebben een Panasonic Lumix DMC-TZ3 maar daar was ik vorig jaar niet echt kapot van.(toen had ik hem ook mee naar oostenrijk).

mijn budget is rond de 250 / 300 euro en hij moet niet al te zwaar zijn 200/250 gram zo.

wat advieseren jullie? en waar moet ik zeker op letten als ik er een aanschaf.

de Panasonic Lumix DMC-TZ10 leek me een leuke maar daar komt maar geen release date / prijs van.
ik was ook aan het kijken naar de sony sybershot h55.

wat vinden jullie,

h2k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Hippe2k schreef op zondag 21 februari 2010 @ 02:52:
heej allemaal,

Ik ben opzoek naar een digitale camera, er zijn zoveel verschillende combinaties te maken. kwa megapixels, optische zoom etc.

Ik wil een camera om mee te nemen naar oostenrijk, dus mooie foto's kunnen maken in de bergen etc.

Mijn ouders hebben een Panasonic Lumix DMC-TZ3 maar daar was ik vorig jaar niet echt kapot van.(toen had ik hem ook mee naar oostenrijk).

mijn budget is rond de 250 / 300 euro en hij moet niet al te zwaar zijn 200/250 gram zo.

wat advieseren jullie? en waar moet ik zeker op letten als ik er een aanschaf.

de Panasonic Lumix DMC-TZ10 leek me een leuke maar daar komt maar geen release date / prijs van.

wat vinden jullie,

h2k
Het lijkt me eerst beter als je een lijstje maakt met al wat je precies wilt, anders kan je iedere camera wel aanbevelen boven de 250 euro. Wat vind je echt dat aantal punten wat de TZ7 niet heeft boven de TZ10. Hetzelfde voor de H55. Ga ook eens kijken in een fotozaak en vraag daar het een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

Hippe2k schreef op zondag 21 februari 2010 @ 02:52:
Als je naar de TZ10 kijkt, dan is de meest directe concurrent que features de Sony HX5V en niet de H55.

De TZ10 heeft t.o.v. de TZ7 eigenlijk met name wat meer manuele instelmogelijkheden en als belangrijkste toevoeging GPS. Voor op reis is dat superhandig! Dat maakt vervolgens de nieuwe HX5V dé concurrent van de TZ10: GPS en kompas, 10x zoom en klein handzaam formaat.

Wat voor foto's in de bergen wellicht een plus is van de Sony is de automatische panorama-functie, uit ervaring kan ik zeggen dat dat super handig werkt.
Je moet wel genoegen nemen met een iets lagere fotokwaliteit dan de TZ7 (TZ10 weet ik niet maar zal wellicht zelfde presteren als de TZ7), mijn 3 jaar oude Canon 710IS is zelfs nog beter wat dat betreft dan de HX5, wat zich dan met name uit als je gaat pixel-peepen. Afdrukken op A3 formaat zou ik dan ook niet doen met de HX5, en je hebt wat minder mogelijkheden met croppen. Verder een erg leuke camera!

[ Voor 3% gewijzigd door MAher op 16-03-2010 13:36 . Reden: vergelijk Powershot 710IS ]

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Can2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01 10:36
Ik zit zelf ook voo de HX5 te kijken, maar hoe kom je er bij dat de HX5 een langere fotokwaliteit heeft?

En heeft er iemand een review over de HX5 gevonden?
Pagina: 1 2 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Doe eerst zelf onderzoek zodat je hier gerichte vragen kan stellen, het is hier geen vraagdump namelijk