Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste
Acties:
  • 171.386 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdlaan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 20:27
Can2 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 07:45:
Ik zit zelf ook voo de HX5 te kijken, maar hoe kom je er bij dat de HX5 een langere fotokwaliteit heeft?

En heeft er iemand een review over de HX5 gevonden?
Er is wel wat informatie te vinden over de Hx5v

bv hier, hier , hier en hier.

Ook van de panasonic TZ-10

Ik heb aan beide getwijfeld, maar uiteindelijk de HX5V besteld bij cameraland.
Aangezien deze op dat moment het voordeligst was en een betrouwbare zaak is.

Ik heb gekozen voor de HX5v, omdat deze de compactste, lichtste en compleetste in zijn klasse.
Aangezien het voor mij een camera wordt om makkelijk mee te nemen naar concerten en festivals, is het formaat en gewicht belangrijk voor me. Uiteraard ook de optische zoom en foto kwaliteit.

Ik hoop dat ie snel geleverd wordt ;)

Camera is ondertussen geleverd en tot nu toe tevreden erover. Foto`s en films zijn goed. Bediening is gemakkelijk en formaat is compacter dan verwacht ;)

[ Voor 17% gewijzigd door pvdlaan op 23-03-2010 07:56 ]

Xbox One X | iPhone 12 | iPad Pro 11 | MacBook Air M1 | Sony HX50v | Sony HX400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

Can2 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 07:45:
Ik zit zelf ook voo de HX5 te kijken, maar hoe kom je er bij dat de HX5 een langere fotokwaliteit heeft?
Kwaliteit is natuurlijk meer dan detail op 100%, maar daar laat de HX5 gewoon wat te wensen over Heb je geen last van bij normaal formaat afdrukken tot A4 of zo, maar je kunt wat minder croppen dan bij een S90 en ook de TZ7.
Op dpreview kan je daar meer over lezen en deze review met een vergelijking tussen TZ10 en HX5V.

Mijn afweging was dat ik voor goed detail sowiezo een andere kamera moet hebben (DSLR) en all andere leuke en handige features van de HX5V (GPS, kompas, iSweep panorama, 10fps, 1080i video, Twilight mode) ruimschoots opwegen tegen dat relatief kleine minpuntje.

Voor iemand anders zal de afweging anders uitvallen wellicht.

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard zit er een aanmerkelijk prijsverschil tussen de TZ10 en de HX5v, maar ik zou zeker voor de eerste kiezen om de volgende redenen:
  • Panasonic is een bewezen camera (TZ1 t/m TZ7)
  • Flexibeler zoombereik (tot 300mm)
  • Stereo geluid bij je opname
  • 720P ipv 1080i (ik vind 720P mooier dan 1080i)
  • Nuttige geheugenkaartjes (Sony heeft in de nieuwste modellen muv dit model al een SDHC kaartslot ingebouwd. Imo is het einde van de memorystick in zicht)
  • Ik zie zo snel niet of dit model van Sony een touchscreen heeft, maar in geval van een touchscreen heb je beperkt zicht op je LCD in de zon ivm reflecterende vingerafdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:08:
Uiteraard zit er een aanmerkelijk prijsverschil tussen de TZ10 en de HX5v, maar ik zou zeker voor de eerste kiezen om de volgende redenen:
[list]
• Panasonic is een bewezen camera (TZ1 t/m TZ7)
• Flexibeler zoombereik (tot 300mm)
Dit klopt, hoewel je kunt discussieren over het nut van 'bewezen'. Ook weet ik niet in hoeverre die laatste 50mm ook daadwerkelijk bruikbaar zijn.
• Stereo geluid bij je opname
Voorzover ik weet heeft de Sony dat ook.
• 720P ipv 1080i (ik vind 720P mooier dan 1080i)
Je kunt kiezen voor lagere kwaliteit (MP4) video, zie specs
• Nuttige geheugenkaartjes (Sony heeft in de nieuwste modellen muv dit model al een SDHC kaartslot ingebouwd. Imo is het einde van de memorystick in zicht)
De HX5V heeft een SDHC-slot, anders was ik nooit geinteresseerd in Sony, nu wel.
• Ik zie zo snel niet of dit model van Sony een touchscreen heeft, maar in geval van een touchscreen heb je beperkt zicht op je LCD in de zon ivm reflecterende vingerafdrukken.
Geen touchscreen, dat heeft de TX7 met dezelfde sensor in een kleinere behuizing wel.
[/list]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, hoe onduidelijk is dat persbericht :P

Grappig dat jij 720P een lagere kwaliteit vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 13:24:
Wow, hoe onduidelijk is dat persbericht :P

Grappig dat jij 720P een lagere kwaliteit vind ;)
Ha, ik moet eerlijk zeggen dat het videogedeelte mij niet zoveel zegt, als het beter is dan 640x480 vind ik het wel ok. Heb ook zelf niks waar ik HD op af kan spelen, niks waar een HDMI-kabel in kan... 8)7

edit: http://ezinearticles.com/?720p-Vs-1080i-HDTV&id=91443 nu snap ik je punt ;)

Maar voor mij komt HX5V vs TZ10 uit op leuke features en gimmicks vs fotokwaliteit en dan kwam ik dus op de hx5 uit.

[ Voor 7% gewijzigd door MAher op 17-03-2010 13:37 . Reden: 720Pvs1080i ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben van plan een keuze te maken tussen volgende drie; alledrie met ongeveer dezelfde specs, (10x zoom, 10 Mpix,HD Vid) alledrie ongeveer dezelfde prijs, alledrie met een back lit Cmos (ricoh en Sony met de Sony IC, Casio weet ik niet)

Ricoh CX3; goed LCDtje, paar aangename specs voor fotografie, echter al enkele reviews gelezen met nadelen; service slecht?, kan 7 shots met ander brandpuntsafstand maken, werkt blijkbaar enkel goed in de macro stand, dus bij foto's op enkele meters werkt die feature eigenlijk niet meer.

Sony HX5V ; heb nu ook een Sony, das degelijk, neemt HD op in gecomprimeerd format, nadeel; vind de GPS functie zelfs niet Nice to have, panorama ftie idem, maar heeftnatuurlijk wel de Exmore uitgevonden, schoenmaker , blijft bij je leest

Casio EX-FH100; mijn voorkeur; kan High Speed filmen, al enkele videotje sgezien op y-tube, wil ik hebben, maar wat is de fotokwaliteit van een Casio?

Zoek een toestelletje voor huis-vakantie-kids, maar moet binnen goed werken(weinig licht en groothoed gewenst, na lang denken ga ik toch geen videocam nemen en besloten dat ie dus ook HD moet aankunnen, 720p is dan al ruim voldoende.)

Ziet iemand Casio zitten of ben ik nu in de kerk aan het vloeken? Samsung WB 2000 komt me net te laat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Casio bedient al zeer lang de goedkopere ultra compact markt en is daar behoorlijk succesvol. De resultaten zijn niet top-of-the-bill, maar ook niet slecht. Daarnaast hebben ze idd interessante modellen met die high speed sensoren! Het is in feite gewoon een kwestie van reviews zoeken en met name foto's kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:49:
Zoek een toestelletje voor huis-vakantie-kids, maar moet binnen goed werken(weinig licht en groothoed gewenst, na lang denken ga ik toch geen videocam nemen en besloten dat ie dus ook HD moet aankunnen, 720p is dan al ruim voldoende.)

Ziet iemand Casio zitten of ben ik nu in de kerk aan het vloeken? Samsung WB 2000 komt me net te laat uit.
Heb er sinds vandaag een. Ik zat richting Ixus 210 te denken (ik "hoef" die 10x zoom niet per sé, maar hoe goed is zo'n touchscreen met handschoenen aan op een piste?). Bij Konijnenberg adviseerden ze me toen deze. Volgens de verkoper is de FH-lijn (beeld)kwalitatief beter dan de Z- of S-lijn -- maar het blijft natuurlijk een klein sensortje. Deze kan overigens wel RAW output; tot ISO200 en met wat geduld.
Eerste indruk is ok; maar heb er nog maar zeer beperkt mee gespeeld. Wil je iets specifieks weten?

[ Voor 11% gewijzigd door pipo76 op 24-03-2010 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
pipo76 schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 23:00:
[...]

Heb er sinds vandaag een. Ik zat richting Ixus 210 te denken (ik "hoef" die 10x zoom niet per sé, maar hoe goed is zo'n touchscreen met handschoenen aan op een piste?).
Het is sowieso dat als je met (dikke) aan met een compact fotografeert dat je dan moeilijk de instellingen kan wijzigen, simpel weg omdat het dan onhandig vasthoud en omdat je dan meerdere knopjes te gelijk kan indrukken. Dit heb ik met de knopjes van mijn Panasonic TZ6, dit zal ook het geval zijn bij touchscreen. Ookal is een touchscreen ook zo goed gekalibreerd, dan als nog lukt het je niet makkelijk met handschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordykeus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06-2024
Touchscreen zal inderdaad vervelend werken boven op de piste. Makkelijkst is toch een simpele "klik en make" met niet te veel instellingen moeten klooien dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een redelijk compacte camera, dus geen toeter. Mijn oog is gevallen op de TZ 10 van Lumix. Is dit de beste camera in zijn prijsklasse? De zoom is prima, lekker compact en goed beeld... over 4 weken gaan we op vakantie en wil ik de camera hebben... nog even wachten of kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 09:31
Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 20:34:
Ik ben op zoek naar een redelijk compacte camera, dus geen toeter. Mijn oog is gevallen op de TZ 10 van Lumix. Is dit de beste camera in zijn prijsklasse? De zoom is prima, lekker compact en goed beeld... over 4 weken gaan we op vakantie en wil ik de camera hebben... nog even wachten of kopen?
Er staan niet zoveel eisen in je tekst, maar kijk anders ook eens naar deze. Qua prijs vergelijkbaar, maar een grotere sensor, dus maakt betere foto's bij minder licht.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft wel een aanzienlijk beperkter bereik. Ik kan me voorstellen dat voor op vakantie een TZ achtig model erg prettig is. Daar staat tegenover dat de S90 wel een erg prettige fotokwaliteit heeft.

Hoe staat het eigenlijk met de kwaliteit van de pricewatch: Fujifilm FinePix F70EXR Zwart. Die heeft voor een 10x zoom model namelijk ook een fatsoenlijke sensor... (is de F80 btw ook niet al aangekondigd?)

Edit: Hmm, bijzonder positieve review van de F70....

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckyluuk
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 09:00
Ik ben ook op zoek naar een goede digitale compactcamera.

Mijn eisen:

- ±10x zoom
- goede fotokwaliteit
- makkelijke en goede automatische modus
- niet al te duur

Ik heb al een beetje wat gekeken en ingelezen op internet over ISO-waardes e.d., maar wat zijn nou echt punten waar ik op moet letten bij het kopen van een camera?
Ik ben geen complete nitwit op cameragebied, maar ook geen expert. :P

Ik heb al een oogje op de Panasonic Lumix DMC-TZ7.
Voor zover ik er verstand van heb goede specs en ook zeer positieve reviews.
Ook handig dat ie filmpjes in HD (720p) kan opnemen.

Die Fujifilm FinePix F70EXR uit de vorige reactie ziet er ook wel goed uit en is een stuk goedkoper, maar wat ik me dan afvraag is die wel een beetje degelijk?
Is dat prijsverschil van 60 euro alleen de filmkwaliteit (de ene HD, de andere niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Check ook zeker de F80EXR. Ik heb er zelf geen reviews van kunnen vinden. Als het een doorontwikkelde versie is van de F70EXR, dan moet het een uitstekende camera zijn. (Zelf geen ervaringen met de F70, maar de reviews zijn lovend. Wel ervaring met een Fuji F31fd wat een zeer degelijke camera is, met uitstekende foto's. Nu niet langer te koop en wellicht dat de F70 of F80 als waardige opvolgers kunnen worden beschouwd).

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De prijs speelt geen rol, maximaal 500 euro. Ik ben op zoek naar een camera met een goed bereik, een prima zoom en vanzelfsprekend een mooie kwaliteit foto' s. De camera moet compact zijn en eenvoudig mee te nemen. Daarnaast moet er de mogelijkheid tot filmen bestaan. De camera moet tevens een accu ondersteunden zodat ik geen problemen heb met het omwisselen van accu' s. Wat raden jullie me aan?

Is dit genoeg informatie, of moet ik nog wat meer vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckyluuk
  • Laatst online: 14-09 09:00
wilmundo schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:07:
Check ook zeker de F80EXR. Ik heb er zelf geen reviews van kunnen vinden. Als het een doorontwikkelde versie is van de F70EXR, dan moet het een uitstekende camera zijn. (Zelf geen ervaringen met de F70, maar de reviews zijn lovend. Wel ervaring met een Fuji F31fd wat een zeer degelijke camera is, met uitstekende foto's. Nu niet langer te koop en wellicht dat de F70 of F80 als waardige opvolgers kunnen worden beschouwd).
Ja die ziet er inderdaad ook goed uit.
Ik ga denk ik binnenkort maar even naar foka toe of zo.
Iemand verder nog tips waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 maart 2010 @ 12:31:
De prijs speelt geen rol, maximaal 500 euro. Ik ben op zoek naar een camera met een goed bereik, een prima zoom en vanzelfsprekend een mooie kwaliteit foto' s. De camera moet compact zijn en eenvoudig mee te nemen. Daarnaast moet er de mogelijkheid tot filmen bestaan. De camera moet tevens een accu ondersteunden zodat ik geen problemen heb met het omwisselen van accu' s. Wat raden jullie me aan?

Is dit genoeg informatie, of moet ik nog wat meer vertellen?
Je bied heel weinig aanknopingspunten op basis waarvan de selectie van camera's ingeperkt kan worden. Je zou wat concreter kunnen zijn wat jij nu bedoelt met 'een goed bereik' en een 'prima zoom'. Wat ook helpt is wat voor soort dingen je wilt fotograferen, landschappen, groepsfoto's, fotograferen in het donker...etc. Bijna elke camera kan ook filmen, maar moet dit perse HD kwaliteit zijn, of kan je ook leven met VGA kwaliteit?

Realiseer je dat een camera altijd een compromis is tussen beeldkwaliteit, compactheid, en zoombereik. Je kan voor twee van de drie kiezen en met de derde zal mee moeten leren leven, het is aan jou om te bepalen wat jij het meest belangrijk vindt.

Wat betreft de "mooie kwaliteit foto's" betreft; qua beeldkwaliteit verschillen compact camera's niet erg veel van elkaar. Bij gunstige lichtomstandigheden zal elke camera in deze prijsklasse aardige plaatjes produceren, bij ongunstige lichtomstandigheden zal geen enkele compact camera echt goede foto's produceren. Compact camera's als de Panasonic LX-3, de Canon G11 en de Canon S90 zijn wel iets geschikter om in donkere situaties te fotograferen, maar zeker de LX-3 en de S90 hebben relatief weinig zoom. Wil je in moeilijke lichtomstandigheden ('s nachts, parties) nog mooie plaatjes kunnen schieten dan ben je aangewezen op een DSLR, echter deze zijn niet compact, zeker niet als je een lens gebruikt met een behoorlijk zoom bereik.

Voor zover ik weet heeft elke camera een verwisselbare accu. Sommige camera's werken op AA batterijen. Dit kan handig zijn omdat je die overal kan kopen; onlangs in Indonesië had ik problemen met het opladen; gelukkig gebruikte de camera AA batterijen die ook in de wat minder ontwikkelde delen van Indonesië nog goed verkrijgbaar zijn. Bij een camera met een fabrikant specifieke accu had ik een groot probleem gehad.

Je zou ook hier eens kunnen kijken om zelf al een selectie te maken: http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is dat ik er zelf niet heel veel verstand van heb. Een wijde lens is geloof ik goed voor een brede foto, wat zeker handig kan zijn. Aangezien ik op vakantie ga zal ik veel foto' s maken, sommige ook in de avond (zal dit mogelijk zijn?) Ik snap dat het niet het aller beste is, maar zal er niet overmatig veel ruis zijn in de avond? Compact is in ieder geval belangrijk.

Is deze trouwens niet beter: http://www.imaging-resour...S/ZS7/zimages/z-front.jpg
?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2010 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 maart 2010 @ 13:16:
Het probleem is dat ik er zelf niet heel veel verstand van heb. Een wijde lens is geloof ik goed voor een brede foto, wat zeker handig kan zijn.
Persoonlijk zou ik voor 28 mm equiv. of breder (is lager getal) gaan. Mijn ervaring is dat je vaker last heb van te weinig groothoek dan van te weinig zoom. Als het onderwerp er niet oppast (bijv. groepsfoto) en je staat al met de rug tegen de muur dan heb je een probleem als de camera niet verder kan uitzoomen. Heb je een onderwerp waarop je niet ver genoeg kan inzoomen (m.a.w. er komt meer op de foto dan dat je eigenlijk zou willen), dan kan je altijd nog achteraf de foto bijsnijden.
Aangezien ik op vakantie ga zal ik veel foto' s maken, sommige ook in de avond (zal dit mogelijk zijn?) Ik snap dat het niet het aller beste is, maar zal er niet overmatig veel ruis zijn in de avond? Compact is in ieder geval belangrijk.
Bij compact camera's moet je niet al te veel verwachten van foto's in de avond, zeker als deze buiten het bereik van de flitser is (doorgaans zo'n 3 tot 4 meter). Bij dit soort foto's heb je afhankelijk van de camera wat meer ruis, of wat meer ruisonderdrukking die details wegsmeert (persoonlijk heb ik liever wat meer ruis dan wazige foto's, ruis kan je achteraf nog wegfilteren maar details die door ruisonderdrukking verloren zijn gegaan kan je nooit meer terughalen). Helaas is hier geen goede oplossing voor, een lichtgevoeliger sensor betekent een grotere sensor, en een grotere sensor betekent weer grotere lenzen, en daarmee dus een forse camera.
Wat de beste camera is hangt af van jouw persoonlijke wensen, er is geen camera die voor iedereen het beste is. Dat gezegd hebbende is de bovengenoemde camera een veelzijdig toestel, die over het algemeen vrij goed uit de testen komt. Je zal hiermee 's avonds geen fantastische foto's maken, maar dat geldt voor eigenlijk alle compact camera's, alleen de eerder genoemde camera's zullen op dit vlak iets beter scoren dan de gemiddelde compact camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe heet de camera in de afbeelding?

Erg bedankt voor het advies Zeester!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 maart 2010 @ 14:49:
Hoe heet de camera in de afbeelding?
Panasonic Lumix DMC-ZS7 (in Europa wordt deze onder de naam Lumix DMC-TZ10 verkocht). Een test van deze camera kan je hier vinden: http://www.imaging-resource.com/PRODS/ZS7/ZS7A.HTM . De voorgangers Lumix DMC-TZ6 en Lumix DMC-TZ7 (beide zonder GPS, maar veel goedkoper) zijn ook een overweging waard.
Erg bedankt voor het advies Zeester!
Je zou ook deze nog kunnen overwegen: Sony Cyber-shot DSC-HX5V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het doorgelezen, handig!

Ik heb nu een Samsung ES15, als ik overstap naar een TZ 10 ga ik er toch wel op vooruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken de Samsung ES15 niet, maar zo op basis van wat ik zo 1-2-3 kon vinden lijkt het een vrij recent toestelletje uit de goedkopere klasse. Qua mogelijkheden en degelijkheid ga je er met een TZ-10 op vooruit . Qua beeldkwaliteit verwacht ik dat de TZ-10 ook wel iets beter zal zijn, al verwacht ik geen wereldschokkende verschillen. Het blijft immers een compact camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutes
  • Laatst online: 28-06 15:11
Ik ben aan het twijfelen tussen de TZ6 en de TZ7. Is de TZ7 de meerprijs volgens jullie waard? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Ik heb je vraag nu al hier beantwoord, het lijkt me handig om niet tweemaal dezelfde vraag te stellen...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een budget van ongeveer 300 euri's. Nu ben ik de olympus sp 800 aan t vergelijken met de canon sx 1. Ik wil veraf en kortbij kunnen fotograferen en ook wel een beetje in de schemer. Filmen vind ik een goede functie want ik wil ook wel een tafereel kunnen filmen in de natuur.
De verkopers zeggen dat de canon iets meer vrijheden geeft zoals het zelf kunnen scherpstellen. De olympus doet dit automatisch. Ga je hier last van krijgen?

Zijn er nog andere camera's die hier tussen vallen waar ik niet aan denk?
Moet ik gaan voor een cmos censor of is een ccd ook afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben erg benieuwd naar je motivatie om voor een camera te gaan met 30x optische zoom.

Wat ik zelf een erg goede kandidaat vind die je zeker even mee moet wegen is de Panasonic FZ35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Motivatie is dat ik vogels wil fotograferen op een afstand van paar 100 meter. Ik vraag me af of dat gaat.
Panasonic ga ik even bekijken.
Je bedoelt ws de FX 38 want de 35 vind ik niet . Bij die revieuw wat daar bijstaat is toch wel een gemis aan zoom.
Wat ik mij afvraag is of ik beter voor een cmos kan gaan van de canon of de 30 keer zoom van de olympus.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit model (zal wel FZ38 heten in Europa).

Foto'sVogels fotograferen op een paar honderd meter gaat je per definitie niet lukken tenzij je een telescoop gaat gebruiken ;) Je zult dichterbij moeten komen, maar dan is meer tele sowieso beter en een goed statief onontbeerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
Foto's fotograferen is sowieso beetje nutteloos, kan je ze beter inscannen.

Kon het niet laten...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Houd je daarbij ook rekening met het auteursrecht, of is het daarom dat je van honderden meters afstand fotografeert?

@Mute: eens. ;)

Ontopic: De FZ38 is wel aardig, maar volgens dpreview "inferieur aan de SX1 IS". Qua resultaten ontloopt het elkaar echter niet veel, vind ik. Het is maar net wat je (iets) belangrijker vindt: foto of video.

[ Voor 10% gewijzigd door Krylinck op 31-03-2010 18:16 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Portret recht zal wel meevallen bij vogels en dieren. of het moet Knutt wezen, die heeft wel portretrecht.
maar zo vaak ben ik niet in Berlijn...

t is zooo lastig, ben al maanden aan t kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het barst hier van de mierenneukers :+
Ontopic: De FZ38 is wel aardig, maar volgens dpreview "inferieur aan de SX1 IS". Qua resultaten ontloopt het elkaar echter niet veel, vind ik. Het is maar net wat je (iets) belangrijker vindt: foto of video.
Ik zie op DP alleen een vergelijking naar de FZ28 (oid). Heb je een linkje naar een vergelijking met de FZ38?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat nog een verschil in overweging is . De olympus kan 10 f/s de canon 3 f/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Canon valt af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Want? Tenzij je alleen aan sportfotografie doet, is 10 fps niet zo'n groot voordeel t.o.v. 3 fps.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok. maar als je een vogel in vlucht wilt kieken, is het dan makkelijker als je 10 f/s kunt maken toc 3 f/s?
Nu is mn oog ook gevallen op de Nikon Coolpix 100. Deze lijkt mij in schemerige omstandigheden beter uit de verf te komen dan de Canon door zn cmos met backlight.
De canon is al 2 jaar oud, dus lijkt mij iets veroudert tov de allernieuwste (jaja gaat om de specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 16:47:
De canon is al 2 jaar oud, dus lijkt mij iets veroudert tov de allernieuwste (jaja gaat om de specs)
Om de specs? Niet om de foto's?

Als het enkel om de specs gaat dan is het kiezen van een camera niet moeilijk. Gaat het je om de foto's dan wordt het alweer een heel stuk lastiger; bij camera's zeggen de specs lang niet alles (d.w.z. heel weinig) over de beeldkwaliteit van de foto's. Daarom is het altijd verstandig om de betere review sites af te struinen om te zien of de camera goed is op de punten die jij belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:11
Er is ook nog de SX20is, nieuwere versie van de SX1is. Heb er geen ervaring mee, maar alleen om even aan te geven.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canon blijkt niet zoveel te kunnen in de schaduw had ik ergens gelezen en dan streep je die weg. omdat ik ook nog weleens in de schemer wil fotograferen.
Dacht trouwens dat de sx 1 de laatst uitgebrachte versie was maar niet dus.

Weet iemand het voordeel/ verschil van "handmatig"met de lens moeten draaien tov een elektrtische zoom? Ergo, Fujifilm finepix hs 10 contra nikon coolpix 100 met 26 x zoom.
Als ik een actie wil fotograferen bv een vogel in de lucht, waar heb ik dan meer aan?
Overigens ben ik al behoorlijk aan t lezen maar deze zijn nog zo nieuw...en alle filmpjes zien er zo goed uit.
Die sx 20 is is trouwens een ccd cencor ipv de cmos van de sx1.

Bij Graus maastricht komt de finepix eraan voor 375 incl btw...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn tip is om je even op één aspect tegelijk te focussen en minder naar specs te kijken. Je gaat nu van links naar rechts en pakt het midden ook nog even mee. Zet voor jezelf op een rijtje welke wensen je hebt en bekijk welke camera's voldoen aan je wensen (je kunt in de PW een aardig eind komen met filters). Blijf vervolgens bij dat lijstje en ga modellen afstrepen (en die dus ook niet meer op je lijstje terug laten komen).

De HS10 had ik al naar gekeken voor je, want ik verwacht heel veel van die camera. Echter, ik meen iets gelezen te hebben over een budget van 300 euro en die camera gaat over de 400 euro heen.

Het voordeel van een draaizoom tov een knopje is dat het sneller en preciezer is. Als je van groothoek naar max tele wilt, dan draai je snel aan de ring en hoef je alleen nog maar scherp te stellen. Met een knopje ben je gebonden aan de max snelheid. Daarnaast werkt een knopje vaak in vaste stapjes en dat kan vervelend zijn als de door jou gewenste compositie er net tussen valt. Met een draaizoom kun je heel precies je compositie bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus die finepix...word wel fijn als ik dat zo lees. Als die daarbij voor heeft dat die sneller is af te stellen is dat wel een pro voor deze camera. En ja, budget...als ik hem voor 375 meekrijg zoals ik heb gevonden, bij Graus. Dan kunnen bepaalde voordelen wel meewegen om alsnog iets meer uit te geven, Maar dan heb je ook wat, hoop je. Verder vind ik een goede belichting ook wel belangrijk. Zou leuk zijn als je de vleermuizen kunt fotograferen en of filmen met 1000 f/s. Is ook weer een leuke feature.
Dus in veel zaken beloofd deze cam wel wat....Blijft verder nog even in beeld de nikon coolpix p100 voor 339 E. De canon sx1 heb ik even afgestreept. De olympus 800 staat nog ergens. wegens z'n zeer compacte formaat maar das dan ook het enige wat hem nog in de race houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoGinryuGo
  • Laatst online: 12:46
kavish schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:46:
Ik ben aan het twijfelen tussen de TZ6 en de TZ7. Is de TZ7 de meerprijs volgens jullie waard? :)
Van wat ik her en der heb opgevangen is de beeldkwaliteit van de TZ7 net een tikje beter dan dat van de TZ6. En als je geen HD Video Camera hebt, dan kan het filmen met de TZ7 een leuk extraatje zijn. Ik ga hem (de TZ7 dus) zelf binnenkort ook halen. Terwijl ik dus wel een HD Video Camera heb, maar dit ding is zo klein, die zal ik altijd bij me hebben, de video camera alleen wanneer ik er aan denk...

De TZ10 doet het niet voor mij: 2 MP meer en GPS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:02

13art

Moderator Mobile
Zou de F80 van Fuji een geduchte concurrent zijn voor de TZ7?
Beide hebben zoom tijdens filmen in HD. Fuji heeft een naam hoog te houden als het aankomt op het maken van indoor foto's/foto's in het donker...

edit:
Denk dat ik het maar gewoon ga proberen.
De TZ7 gaat de verkoop in, en als die verkocht is ga ik de Fuji F80 kopen :)

[ Voor 23% gewijzigd door 13art op 02-04-2010 09:15 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik tot op heden gezien heb van Fuji:
-betere low light (verschil is niet meer zo groot als vroeger)
-(veel) betere DR
-iets lagere specs dan concurrent (qua framerate, groothoek en dat soort zaken)
-iets meer CA dan andere merken

Of dit specifiek voor de F80 geldt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09-2024
Ik heb net als cameraatje voor erbij de F80-EXR aangeschaft. Ik was vooral getriggerd door de goede reviews over de goede kwaliteit van foto's in minder licht. Ik moet zeggen dat in eerste instantie ik nog niet sta te juichen. In de standaard en auto standen best veel ruis bij het maken van binnenfoto's met flits - maar ja ik kan ook alleen maar met mn D90 vergelijken... Eerste twee grote handicaps waar ik tegen aan loop: de volledige gebruikershandleiding wordt alleen op cd-rom meegeleverd en op de camera zit al de nieuwe 1.4 micro type D connector. Daar zijn nog nergens kabels voor te vinden. Ik moet de camera nog even verder gaan verkennen. En de handleiding uitprinten.....

[ Voor 3% gewijzigd door Frank B268 op 02-04-2010 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 21:51:
Die sx 20 is is trouwens een ccd cencor ipv de cmos van de sx1.
CCD is niet per se slechter hoor. Je moet het in ieder geval niet zien als een enorm nadeel of zo.

Even de andere misverstand uit de wereld helpen: de SX 20 IS is de opvolger van de SX 10 IS, wat ook logisch is t.a.v. de naam. De SX 1 IS is nog steeds de meest uitgebreide van de hele lijn, al is hij wat ouder. Dat betekent dus dat de nieuwste niet "beter", "sneller" of "scherper" is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Heb zelf ook in het forum dan Dpreview gelezen over mensen die niet zo te tevreden waren over de f80. Daarom zelf ook maar besloten om nog even verder te kijken en de TZ7 nog even te houden.
Bij fuji lijkt het het bekende verhaal te zijn over meer pixels op dezelfde sensor waardoor er eerder meer ruis optreedt. Ook het filmen schijnt niet ideaal te zijn en een niet al te beste kwaliteit op te leveren. Toch jammer.

De HX5V van Sony schijnt het wel weer goed te doen. Al is die wel weer een heel stuk duurder en naar verluid wordt daar het beeld wat 'uitgesmeerder' bij het inzoomen. Maar dat is uitgaande van een review van iemand op GoT. Bij andere reviews heb ik dit zelf nog niet zo gezien.

OVer de nieuwe canon (iets met 210 geloof ik) heb ik nog niet veel gelezen. 14x zoom, maar goed dat zegt niets over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-07 09:45
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een camera; nu volg ik zeker al een maand de TZ7..
en ik vind het een geweldige camera! en lees er ook hele goede dingen over! overal waar ik vraag
voor een advies om een camera zit te TZ7 er wel weer tussen. Zat eerst ook nog te twijfelen over de TZ6
maar de voordelen op de TZ7 vind ik het zijn geld wel waard.

Ik zit zelf alleen nog te twijfelen om hem nu aan te schaffen of om nog even te wachten,
zelf had ik een budget van rond de 200 euro,mag uiteraard iets meer zijn..

Als ik zo de Pricewatch zie is de goedkoopste TZ7 231,50 ( incl. verzendkosten),
Daar boven op moet ik dus ook nog een SD kaartje aanschaffen ( welke class zou ik dan eigenlijk moeten nemen?)

Ik twijfel dus nog als ik even moet wachten of hem gewoon nu moet aanschaffen en dan maar bijv 50 euro over mijn budget heen gaan. Zal de TZ7 nog snel in prijs dalen aangezien nu de TZ8- 10 er al is ?

ik sta eventueel ook open voor een 2de hans toestel, maar op MP zie ik vrij weinig reële aanboden..

Groetjes Downstar

[ Voor 5% gewijzigd door Downstar2 op 03-04-2010 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de TZ 10 hoor, mooi ding!
Nu vroeg ik me af, wat is mooier fotograferen in 4:3 of 16:9 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 13:56:
Ik heb de TZ 10 hoor, mooi ding!
Nu vroeg ik me af, wat is mooier fotograferen in 4:3 of 16:9 ??
Ik zou gewoon voor de standaard 4:3 gaan, de 16:9 veroorzaakt soms bij afdrukken problemen en je kan natuurlijk altijd nog uitsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Downstar2: er bestaat een kans dat de TZ7 straks overal is uitverkocht omdat de TZ10 leverbaar is. Hoe lang de voorraden het nog gaan volhouden is mij niet bekend. Op dit moment is ie volgens mij nog op vooraad bij Panasonic, maar iedere zending kan de laatste zijn. Wat wijsheid is, weet ik niet. Bedenk hoeveel je eraan uit wilt geven en koop hem op het moment dat ie binnen je budget valt.

@rakker126: 3:2 is nog handiger. Het oude, klassieke formaat (jaja, er bestaan ook vierkante formaten en andere) waarvoor altijd lijstjes/albums te vinden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

16:9 is toch breedbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
16:9 is breedbeeld ja, maar standaard fotoformaatverhouding is 3:2 (foto's zijn bijvoorbeeld 15x10cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Jep.

Edit: te laat.

[ Voor 69% gewijzigd door Krylinck op 04-04-2010 17:33 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die verhouding is imo alleen interessant voor het terugkijken op een 16:9 monitor of op tv. Voor gebruik op andere media en met name voor afdruk is 3:2 imo veel handiger. Kijk maar eens naar een normale afdrukcentrale en zie de formaten die ze aanbieden. 3:2 is geen enkel probleem, 4:3 is lastiger (minder keuze) en 16:9 is zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de panasonic lumix dmc-tz 10 besteld. Ik hoop hem deze week binnen te krijgen. Als er mensen emer over de camera willen weten dan wil ik wel het een en ander uitproberen.

Ik heb uiteindelijk voor de tz10 gekozen omdat ik 4 maanden op stage ga en het mij een handzame camera lijkt die goeie film en foto's neemt. Ook de gps vind ik een leuke gadget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoGinryuGo
Downstar2 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 13:37:
Ik zit zelf alleen nog te twijfelen om hem nu aan te schaffen of om nog even te wachten,
zelf had ik een budget van rond de 200 euro,mag uiteraard iets meer zijn..

Als ik zo de Pricewatch zie is de goedkoopste TZ7 231,50 ( incl. verzendkosten),
Daar boven op moet ik dus ook nog een SD kaartje aanschaffen ( welke class zou ik dan eigenlijk moeten nemen?)
Zelf heb ik gisteren nog een TZ7 besteld bij een webwinkel voor € 240 en een originele accu voor erbij. Ik had hier iedere winkel afgestruind (regio Heerlen) en ze hadden alleen nog maar de bruine of een rode. Mijn vriendin wilde hem graag in het zilver, dus toch maar online besteld (anders had ik een demomodel moeten nemen en dat zie ik zelf niet zo zitten). Als je die 40 euro over je budget heen kunt gaan, dan zou ik het doen, want wat al eerder gezegd is: het is een uitlopend model, dus leveringen zijn niet zo sterk als de TZ8 en TZ10 modellen.

Ik hoop hem morgen in elk geval te ontvangen :)

Voor je vraag van het SD kaartje: als je ook wilt filmen, dan moet je een SDHC Klasse 6 hebben volgens de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
NoGinryuGo schreef op maandag 05 april 2010 @ 09:39:

Voor je vraag van het SD kaartje: als je ook wilt filmen, dan moet je een SDHC Klasse 6 hebben volgens de handleiding.
Volgens de handleiding van de TZ7 moet je echt kaarten sneller dan 10MB/s gebruiken om in HD te kunnen filmen, dus class 10 kaarten of hoger en niet class 6 kaarten die geven maar 6MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AFAIK heeft ieder apparaat dat opneemt in AVCHD als minimum een class4 kaart nodig. Dit geldt voor alle videocamera's. Deze nemen daarnaast ook nog eens op met een hogere bitrate dan de compact camera's (24 mbit/s). Ik zou graag een linkje zien naar een betrouwbare bron als iemand van mening is dat er een hogere class kaart nodig is.

Daarnaast zou ik even oppassen met het aanschaffen van een class10 kaart. Wederom in videocameraland zijn er een aantal modellen die niet overweg kunnen met deze kaarten. Check even goed dat de TZ7 wel raad weet met een class10 kaart voordat je er een aanschaft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Handleiding geeft 2 mogelijkheden: als de lees/schrijfsnelheid niet is beschreven minimaal class 6 en als ie wel is beschreven minimaal 10mb/s en dat is class 10
Heb de foto expres groter gemaakt zodat ook de rest wat er staat kan worden gelezen.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2689/4492552949_e8280474fc_o.jpg
en Wikipedia: Secure Digital

In de handleiding heb ik verder niks kunnen vinden dat er geen class 10 kaarten gebruikt kunnen worden, oplossing de oude vertrouwde SanDisk SDHC Ultra II

[ Voor 28% gewijzigd door photofreak op 05-04-2010 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
In mijn TZ7 zit gewoon een goedkoop class 4 kaartje en nooit problemen gehad met filmen. En film gewoon op AVCHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb ook een TZ7 met idd een SanDisk SDHC Ultra II van 4 Gb, en geen enkel probleem met filmen met dit kaartje. Wel bizar veel ruimte nemen die filmpjes in. --> groter dan 4Gb is zeker aan te raden wanneer je gaat filmen ermee.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Panasonic doet natuurlijk ook voor eventuele klachten vermelden dat, dat en dat minimaal nodig is. En ook een punt is dat AVCHD een stuk minder ruimte nodig heeft dan Motion JPEG. Ik dacht rond de 50% minder. En dat is ook mogelijk en dan ben je gewoon 2 keer zo veel geheugen kwijt en heb je een 2 keer zo schrijfsnelheid nodig.

fotootje
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2710/4493254072_4228b784b8_o.jpg express weer groter gemaakt

[ Voor 15% gewijzigd door photofreak op 05-04-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoGinryuGo
photofreak schreef op maandag 05 april 2010 @ 09:51:
[...]

Volgens de handleiding van de TZ7 moet je echt kaarten sneller dan 10MB/s gebruiken om in HD te kunnen filmen, dus class 10 kaarten of hoger en niet class 6 kaarten die geven maar 6MB/s
Rechtstreeks uit de Nederlandstalige handleiding:

Voor de filmopname van bewegende beelden is een SD-kaart met een snelheid van
‘Klasse 6’ of hoger aanbevolen.
De SD-snelheidsklasse is een maatstaf voor de aangehouden schrijfsnelheid.
Het gebruik van een snelle kaart met een duidelijk aangegeven snelheid (bijv. op de
verpakking) van tenminste 10 MB/s is aanbevolen wanneer de ‘OPN. KWALITEIT’ staat
ingesteld op ‘HD’, ‘WVGA’ of ‘VGA’.

Daarbij, ik gebruik zelf deze kaartjes (SHDC Class 6) in mijn Canon HF100 HD Videocamera, en dat gaat prima. Er wordt maximaal 17 mbps weggeschreven en dat trekt dat kaartje makkelijk. Class 6 SDHC houdt in een minimale schrijfsnelheid van 6 Megabyte/sec. Zolang het kaartje in kwestie 2 MB/sec kan wegschrijven is het goed, de maximale bitrate ligt toch maar rond de 1,6 MB/sec.

Edit:
Het probleem zit hem in de standaarden SD en SDHC (en het megabit/sec en megabyte/sec verhaal). Alles groter dan 4 GB zou je een SDHC moeten nemen. AVCHD opnemen moet op minimaal een Class 4 SHDC kaart. Echter zijn de kosten de laatste keer dat ik keek verwaarloosbaar en koop ik standaard gewoon Class 6 SHDC. Hier nog een linkje naar Sandisk:
http://www.sandisk.com/media/File/pdf/SDHC.pdf

SD kaarten kennen meestal een snelheidswaardering op basis van Speed X, waarbij de x staat voor 1,2 mbps. Dan heb je dus een SD kaartje nodig van 40x om een SDHC Class 6 te evenaren.

Zie Wikipedia: Secure Digital voor meer informatie.

[ Voor 23% gewijzigd door NoGinryuGo op 05-04-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Dit zegt Transcend over een class 6 kaart "Fully Class 6 compliant, the card features fast data transfer speeds (guaranteed minimum write speed of 6MB/s)" Dus de minimale schrijfsnelheid is 6MB/s, kan ook wat hoger liggen, maar ik kan me niet voorstellen dat een geheugenkaart zo afwisselend is, dat ie tussen de 6 en 17 MB/s wegschrijft. En de 17MB/s is ook het maximale wat er met FullHD wordt weg geschreven.

Zulk soort informatie had ik ook al gelinkt en ik wist ook al dat bij bijv. class 6 er minimaal 6mb/s wordt weggeschreven. En dan zijn er altijd nog de SanDisk SDHC Ultra II kaarten, duurder maar wel minimaal 9MB/s

[ Voor 21% gewijzigd door photofreak op 05-04-2010 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoGinryuGo
photofreak schreef op maandag 05 april 2010 @ 14:11:
Dit zegt Transcend over een class 6 kaart "Fully Class 6 compliant, the card features fast data transfer speeds (guaranteed minimum write speed of 6MB/s)" Dus de minimale schrijfsnelheid is 6MB/s, kan ook wat hoger liggen, maar ik kan me niet voorstellen dat een geheugenkaart zo afwisselend is, dat ie tussen de 6 en 17 MB/s wegschrijft. En de 17MB/s is ook het maximale wat er met FullHD wordt weg geschreven.
Hier ga je dus de boot in met megabit en megabyte. Full HD is (op mijn HF100 dan) maximaal 17 megabits/sec (mbps). Dit resulteert in ongeveer 1,6 MegaByte/sec (MB/sec).

Kortom: Zelfs fullhd met 21 mbps kan op een SDHC Class 6 weggeschreven worden, want dit is ongeveer 2 MB/sec. (een Class 4 zou zelfs voldoende zijn).
photofreak schreef op maandag 05 april 2010 @ 14:11:
Zulk soort informatie had ik ook al gelinkt en ik wist ook al dat bij bijv. class 6 er minimaal 6mb/s wordt weggeschreven. En dan zijn er altijd nog de SanDisk SDHC Ultra II kaarten, duurder maar wel minimaal 9MB/s
Duurder en volledig onnodig voor de Panasonic TZ7 (of mijn Full HD Canon HF100 videocamera), want het hele kaartje hoeft maar 6 MB/s aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn opmerking was inderdaad bedoeld om wat twijfels weg te nemen en dat is bij mij -als rascriticus- nog niet gelukt. De handleiding hanteert geen minimum, maar een aanbevolen class. Dit beantwoordt imo dus nog niet de vraag of een class4 kaart ook volstaat ;) Aan de reacties te lezen op basis van mijn gutt feeling zal class4 wel voldoende zijn. Ik kan namelijk de reactie van NoGinryuGo volledig beamen. De maximale bitrate van AVCHD is 24 megabit per seconde. Dit komt overeen met 3 megabyte per seconde. In dat geval volstaat een class4 kaartje dus imo. De klasse aanduiding geeft alleen informatie over de minimale gegarandeerde schrijfsnelheid. Je kunt dus een class4 kaartje kopen met een hogere aangegeven maximale snelheid dan een class6 kaartje. Echter de minimale gegarandeerde schrijfsnelheid van het class6 kaartje is hoger.

Let hierbij dan ook goed op bij het kopen van een Sandisk Ultra kaartje. Deze zijn er in zowel class2 als class4. De Sandisk Ultra VideoHD kaarten zijn altijd class4.

Daarnaast geldt natuurlijk ook dat de prijsverschillen tussen class4 en class6 erg klein zijn, dus ik kan het prima begrijpen als iemand een class6 kaartje pakt, hoewel ik serieus betwijfel of je het verschil merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
En wat is het verschil tussen byte en bit? 7(8)7 een bit is zo'n 1 of 0 en een byte is een verzameling van een aantal bits? Dus het gaat uiteindelijk om de combinatie van het aantal megabits en megabytes per seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat erom om mensen bewust te maken tussen het verschil in de verzameling op de verpakking van het kaartje en de enkele bitjes tijdens het filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44
Misschien dat iemand hier voor mij de plussen en de minnen van de camera's die ik op het ook heb kan noemen. Ik heb mijn Nikon D40 verkocht met het doel om terug te gaan naar een compacte cam. Op vakantie wil ik gewoon een compacte cam hebben die makkelijk mee te nemen is en zo ongeveer alles-in-1 is, m.a.w. veel zoom en enige instelmogelijkheden.

Ik heb voor de D40 een Powershot S2 gehad, maar die begon baterijen te vreten op den duur. Nu heeft Canon een opvolger, de SX1. Ik neig hier een beetje naar, omdat deze dat o zo handige draaibare schermpje heeft en 20x zoom. Enige nadeel is is dat hij onhandig mee te nemen is en dat hij nog steeds AA baterijen gebruikt, maar dat kan ook een voordeel zijn. Mijn ervaring is dat AA baterijen sneller leeg zijn dan Lithium ion accu's.

Ik heb daarnaast een lijstje met broekzakcamera's waarvan ik niet weet welke nu de betere camera is. Dat zijn de Sony DSC-HX5V, de Panasonic TZ-10 en de Canon Powershot SX210 IS. Met name over de laatste cam zijn weinig goede reviews te vinden en de eerste twee cam's ontlopen elkaar niet zoveel qua specs.

Ik ben alleen bang dat als ik voor 1 van bovenstaande 3 ga kiezen ik het gemis van het draaibare schermpje ga missen. De Powershot G11 is niet echt een optie, want deze heeft te weinig zoom.

De Sony heeft ook weer andere leuke extra's, zoals GPS (net als de TZ-10) en de panorama optie. Maar ik hoor ook dat de Sony bijna geen handmatige settings heeft. Ik weet dat bij vuurwerk fotografie dat o zo handig is en een flitser wil je ook niet altijd gebruiken.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
photofreak schreef op maandag 05 april 2010 @ 17:32:
En wat is het verschil tussen byte en bit? 7(8)7 een bit is zo'n 1 of 0 en een byte is een verzameling van een aantal bits? Dus het gaat uiteindelijk om de combinatie van het aantal megabits en megabytes per seconden
1 byte = 8 bit, dus het verschilt een factor 8 en dat is vrij aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Review van de HX5. Ziet er zeer positief uit. Enige nadeel dat ik zie is dat de foto's wat soft zijn (verdienen eigenlijk een tikje USM in photoshop). Verder alleen maar positieve zaken zo te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:00

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 14:50:
Review van de HX5. Ziet er zeer positief uit. Enige nadeel dat ik zie is dat de foto's wat soft zijn (verdienen eigenlijk een tikje USM in photoshop). Verder alleen maar positieve zaken zo te zien :)
Net als velen twijfel ik tussen de panasonic TZ7, TZ10 en Sony DSC-HX5. :) De Sony DSC-HX5 leek voor mij het meest aantrekkelijk voornamelijk vanwege de claim betere resultaten dan concurenten in low-light situaties. Maar volgens deze review van cameralabs wordt die claim niet waargemaakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit de conclusie van die review:
The biggest threat to the Sony HX5 is of course tough competition from a number of key rivals, most notably Panasonic's TZ10 / ZS7. There's no clear winner between them, with the choice boiling down to which feature-set better suits your requirements, and which of their downsides are least important to you. Sony enjoyed the edge in automation, whereas Panasonic featured better manual controls with more opportunities to tweak and adjust. Panasonic also boasted a better-integrated GPS experience with your actual location named on-screen, although Sony recorded more raw data for use later. Sony also sported far superior continuous shooting and more detailed movies, whereas Panasonic had a finer screen and a slightly longer zoom.

We could go on (and indeed we have throughout the review), but by now a clear leader should have emerged for you personally. The bottom line is Sony's Cyber-shot DSC-HX5 delivers a highly compelling combination of traditional and unique features, and while it may fall down on a couple of aspects, the overall experience remains very strong. As such it easily earns our Highly Recommended rating, although it goes without saying you should very carefully compare it against Panasonic's equally good TZ10 / ZS7.
Om het even makkelijk te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-07 09:45
*snip* Hiervoor is http://tweakers.net/aanbod/ bestemd

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 18:05
Fujifilm FinePix F80EXR is ook een hele goeie camara met een mooie prijs, heeft iemand al ervaring met deze camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cassanov99 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:21:
Fujifilm FinePix F80EXR is ook een hele goeie camara met een mooie prijs, heeft iemand al ervaring met deze camera?
Frank B268 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 22:07:
Ik heb net als cameraatje voor erbij de F80-EXR aangeschaft. Ik was vooral getriggerd door de goede reviews over de goede kwaliteit van foto's in minder licht. Ik moet zeggen dat in eerste instantie ik nog niet sta te juichen. In de standaard en auto standen best veel ruis bij het maken van binnenfoto's met flits - maar ja ik kan ook alleen maar met mn D90 vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Sinds kort de TZ10 naar tevredenheid icm class 10 16gb van Transcend.

Nadeel de keuzeknop bovenop de cam draaid snel bv als hij in / uit de jaszak gaat. Ik gebruik geen tasje.

Opnamen in AVCHD zien er goed uit. Blijft alleen hakerig dit komt door de P(rogressive) moet je van houden niet mijn voorkeur. 1 film / opnamen bestaat wel uit 3 bestanden. Gelukkig kun je met de bijgeleverde software eenvoudig de bestanden van je kaart halen. Dit kan alleen foto of video of beiden en op datum.

Bij weinig licht geeft de TZ10 toch nog n mooi plaatje. De flitser voelt goed aan om veel of weinig licht te geven. Bij macro / dichtbij opnamen zit de lens in lens voor de flitser een deel van het beeld is dus licht en een deel stuk donkerder. Ben blij verrast over de helderheid van de foto / video. Het toestel voelt goed en solide aan.

De Diafragma voorkeuze is wel beperkt van 3.3 tot 6.3 valt dus wel tegen. De lamellen voor de lens lijken mij wel kwetsbaar. Het toestel heeft een logische bediening en menustructuur in het NL.
Maak foto's in het formaat 16:9 omdat ik de foto's bekijk op (breedbeeld)tv
De ingebouwde mic is ook boven verwachting. Tijdens het afspelen heb je snel je vinger boven op de speaker zitten.Het scherm is 3inch duidelijk en scherp.

Heb geen spijt vd aankoop.

Hier 2 voorbeelden die ik heb opgenomen:
http://www.youtube.com/watch?v=fv2IyWiYxYM

http://www.youtube.com/watch?v=ELDWlKzppnU

[ Voor 0% gewijzigd door ton1234 op 09-04-2010 09:18 . Reden: (avchd heeft 3 bestanden per opnamen, stond 5) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 16:04:
[...]
Frank B268 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 22:07:
Ik heb net als cameraatje voor erbij de F80-EXR aangeschaft. Ik was vooral getriggerd door de goede reviews over de goede kwaliteit van foto's in minder licht. Ik moet zeggen dat in eerste instantie ik nog niet sta te juichen. In de standaard en auto standen best veel ruis bij het maken van binnenfoto's met flits - maar ja ik kan ook alleen maar met mn D90 vergelijken...
[...]
Oke nou ja in iedergeval bedankt voor je informatie, de F70 had wel vele goede review's gekregen, dus dacht dat deze ook heel goed zou zijn.

Maar is de ruis acceptabel, jouwn D90 zit natuurlijk wel in een andere prijs klasse en type toestel.

Hoor het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Imo is het beste dat je even kunt doen een aantal real size voorbeelden pakken :) Als je het goede platen vind, is het een goede keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
Iemand al ervaring met de Kodak EasyShare Z950 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
Ik heb na lang twijfelen, lang wachten op testen/reviews, lang vergelijken, uiteindelijk gekozen voor de Casio Exilim EX-FH100. Mijn grootste 'eis' was meer groothoek als de Canon Powershot G7 die ik nu heb, verder een beetje aangename kwaliteit v/d foto's en handmatig (PASM) zou welkom zijn. De kandidaten waren de Sony HXV5, Samsung WB2000 en de Casio. Ik ben geen pixelpeeper maar na diverse foto's bekeken te hebben valt de Sony voor mij af, veel te sterke noise reductie. Samsung is weinig tot niks over te vinden (te nieuw ?) dus is het de Casio geworden, morgen heb ik 'm in huis. Waarom deze 3 ? Alle 3 hebben dezelfde sensor, Casio weet er een net wat mooiere output aan te geven volgens mij. En mocht het alsnog tegenvallen, binnen 7 dgn retour en dan begint het hele kijk & vergelijk gedoe weer van voor af aan (hoop het niet).

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:05
Dpreview heeft een review geschreven over de Canon S90. Conclusie is dat het ding prima foto's maakt maar het met één hand schieten nogal lastig is: "The smooth surface and lack of anything approaching a grip mean it handles about as well as a bar of soap". De score is 75% plus een Silver Award.
Als mijn A710 een keer kapot gaat is dit wel een kandidaat om hem op te volgen. Erg compact, stevig en prima kwaliteit. Alleen is het zo jammer dat het ding niet in HD kan filmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij staat hier ook al enige tijd op de wishlist.... Mooie camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweDG
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-08-2020
Is er iemand die ervaring heeft met de Panasonic TZ8/TZ10?

Ik wil hem namelijk ook aanschaffen, als de ervaringen met het toestel goed zijn.
Graag zou ik hem gebruiken voor allerlei zaken. Wel is de pré dat hij een snelle sluitertijd heeft en hierdoor bijv. een snel voorwerp/persoon kan vastleggen.

Groeten,
Douwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
@ DouweDG

Een snellere sluitertijd zou alleen handig zijn bij tegenlicht, of iets dergelijks, omdat het diafragma van bijna alle compacts maar beperkt is. Zelfs als ik met een compact langs het voetbalveld sta lukt het met 1/640 ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweDG
photofreak schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 16:27:
@ DouweDG

Een snellere sluitertijd zou alleen handig zijn bij tegenlicht, of iets dergelijks, omdat het diafragma van bijna alle compacts maar beperkt is. Zelfs als ik met een compact langs het voetbalveld sta lukt het met 1/640 ook gewoon.
Hmm ok.
Wat zou dan wel handig zijn, als je een snel bewegend persoon/voorwerp vast wil leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik heb sinds een weekje of wat de TZ10. Wat wil je weten?
Hij bevalt mij prima, maar is dat voldoende voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
DouweDG schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 16:30:
[...]

Hmm ok.
Wat zou dan wel handig zijn, als je een snel bewegend persoon/voorwerp vast wil leggen?
Ja om een snel bewegend onderwerp (sport) vast te leggen is een snelle sluitertijd wel handig en als het heel snel is is tot 1/4000 wel handig maar over het algemeen is 1/2000 genoeg.

Eigenlijk gaf ik meer antwoord of 1/4000 uitmaakt boven 1/2000 in algemene situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweDG
Tooooony schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 19:36:
Ik heb sinds een weekje of wat de TZ10. Wat wil je weten?
Hij bevalt mij prima, maar is dat voldoende voor jou?
Of de foto's zowel bij weinig licht als bij veel licht goed zijn?
Of de foto's zowel binnen als buiten goed zijn?
Als je inzoomt, geen korrelvorming?
De sluitertijd is in te stellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Einde juni ga ik op vakantie en ik ben op zoek naar een nieuwe compact camera. Ik zat te twijfelen omdat ik ook graag een videocamera zou willen. Nu zoek ik een camera die op 1080P filmpjes kan nemen. De sony TX7 is hier geschikt voor. Mensen nog betere ideeen?

[ Voor 5% gewijzigd door Masterkale1 op 10-04-2010 19:36 ]

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweDG
Masterkale1 schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 19:33:
Einde juni ga ik op vakantie en ik ben op zoek naar een nieuwe compact camera. Ik zat te twijfelen omdat ik ook graag een videocamera zou willen. Nu zoek ik een camera die op 1080P filmpjes kan nemen. De sony TX7 is hier geschikt voor. Mensen nog betere ideeen?
Wat is je budget?
Heb je verder nog eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwolf5
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-09 16:09
Net als vele anderen ben ik op zoek naar een nieuwe digitale camera. Eerst overwoog ik om voor een goedkope dSLR te gaan, maar ik heb toch besloten om voor een erg goede superzoom te gaan, omdat een dSLR met een beetje telelens al boven de 500 euro uit komt. Ook omdat ik nog niet helemaal zeker weet of ik verder wil gaan met fotografie, heb ik voor deze 'tussenstap' gekozen.

- M'n budget is maximaal 400 euro voor de camera zelf. Ik heb ook nog geen superzoom gevonden die daar boven komt.
- De voornaamste doeleinden waarvoor ik de camera zal gebruiken zijn: Vakantie en sportfotografie (waterpolo, dus zwembaden met soms slecht licht).
- Ik heb al wat rond gekeken op het internet en mijn voorkeur gaat nu uit naar de sony hx1. Ook de Nikon P100 ziet er goed uit.

Zijn er nog camera's die ik over het hoofd heb gezien, die jullie beter lijken (want er is zoveel keuze) of zijn er nadelen aan de hx1 voor mijn doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in zwembaden met slecht licht ga je zonder dslr en goede lens er niet geraken met een compact. Als je dat verwacht ga je teleurgesteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen10
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kijk ook eens naar de Fuji S200EXR, bijna 15x zoom en een hele mooie fotokwaliteit.

Te koop voor ongveer 360 euro, blijft er dus genoeg over voor een geheugenkaart, tasje en extra accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwolf5
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-09 16:09
@Teun_2
Ik maak me geen illusies dat ik echt goede foto's krijg in slechte licht met een compact camera, maar ik wil wel een camera die nog een beetje aardige foto's maakt.

@Jeroen10
Die Fuji S200EXR had ik nog niet gezien. Ziet er wel aardig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ray-zor schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:40:
[...]
Net als velen twijfel ik tussen de panasonic TZ7, TZ10 en Sony DSC-HX5. :) De Sony DSC-HX5 leek voor mij het meest aantrekkelijk voornamelijk vanwege de claim betere resultaten dan concurenten in low-light situaties. Maar volgens deze review van cameralabs wordt die claim niet waargemaakt....
Misschien geeft de Twilight Mode van de HX5 betere foto's in low-light situaties maar puur afgaand op de specs zal de TZ10 beter presteren in zo'n situaties.
Een CMOS sensor (zoals bij de HX5) presteert minder goed in low-light dan een CCD sensor (zoals bij de TZ10) en de lichtsterkte van de lens van de HX5 is een derde stop minder dan die van de TZ10.
Dat betekent dat je bij de HX5 een iets hogere ISO moet gebruiken om in dezelfde situatie een gelijke sluitertijd te krijgen als bij de TZ10.
Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Doe eerst zelf onderzoek zodat je hier gerichte vragen kan stellen, het is hier geen vraagdump namelijk