Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 20:38

shameblaster

BB4E^Cons

Op het forum van dpreview wordt er ook veel gesproken over deze camera(veelal positief) en veel ervaringen/sample pics.
Ik heb de camera vast gehad bij de mediamarkt en hij lag goed in de hand.
Wel kan ik me het commentaar voorstellen mbt de plaatsing van de flitser alhoewel daarvoor vanzelf gewenning optreed

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
shameblaster schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 18:12:
Op het forum van dpreview wordt er ook veel gesproken over deze camera(veelal positief) en veel ervaringen/sample pics.
Ik heb de camera vast gehad bij de mediamarkt en hij lag goed in de hand.
Wel kan ik me het commentaar voorstellen mbt de plaatsing van de flitser alhoewel daarvoor vanzelf gewenning optreed
De ruis blijft me echt verwonderen bij de HX20v. De ene foto is echt niet om aan te zien op 100% en de ander is super scherp .

Binnenkort maar eens naar een echt foto winkel, eens kijken of ik zowel de HX9V, HX20V en de TZ30 vast kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:16
Een vriendin van me gaat een reis maken naar Thailand en wil daar veel foto's gaan maken.
De omgeving is heel erg divers (stedelijk, veel natuur, tempels etc).

Ze heeft een oude Canon Powershot A720 en neigt naar een nieuwe Canon.

De volgende camera's zit ze over te twijfelen:

Canon powershot SX40 HS (329euro + 40euro retour)
Canon powershot SX240HS (219euro + 30euro retour)
Canon powershot S100
Sony DSC-HX9V

Vergelijking:
http://tweakers.net/price...0604;303068;290603;276880

De S100 is ineens 117 euro bij pet in Hoogeveen (hier 15 min vandaan, lijkt me niet te kloppen volgens mij)
Ze vind het redelijk belangrijk dat hij een beetje zoom heeft en niet te zwaar is. Daarme val de SX240 al af denk ik.
2 Collegas van me hebben de Sony camera en zijn er erg tespreken over. Ik heb er helaas zelf maar een paar foto's meegemaakt, wat er goed uit zag, maar eigenlijk mag je die ervaring niet meetellen.
Ze is geen professional, maar wil gewoon leuke foto's maken zonder al teveel instellingen te hoeven aanpassen.

Wat kunnen jullie adviseren voor een vakantiereis? En voor later gebruik natuurlijk. Dan kan ze morgen eens bij Saturn gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
Volgens mij zijn die foute prijzen al aangepast, alleen de SX240 zie ik nog voor veel minder staan, maar als je erop klikt krijg je ook een totaal andere camera te zien :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

kippy schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 19:44:
[...]

De ruis blijft me echt verwonderen bij de HX20v. De ene foto is echt niet om aan te zien op 100% en de ander is super scherp .

Binnenkort maar eens naar een echt foto winkel, eens kijken of ik zowel de HX9V, HX20V en de TZ30 vast kan houden.
Dat zijn de meeste fotos vind ik bij elke camera met zo'n hoge resolutie. Op 100% bekijk ik de fotos toch vrijwel nooit. Zolang de geprinte foto's maar mooi zijn. Daar lees ik wel goede dingen over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

Letsgodigital heeft zijn review ook af over de hx20v:
http://www.letsgodigital....bershot-dsc-hx20v-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edzon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11-2024
Beste medetweakers, ben hard op zoek naar een nieuwe camera voor mijn vakantie die ook leuk kan filmen.

• Wat is je beschikbare budget? - max €300

• Wat voor formaat wil je? - het liefst zo klein mogelijk.

• Wat voor eisen stel je eraan? - mooie foto's, goede beeldstabilisatie, autofocus en instelmogelijkheden van video

• heb je nog specifieke doelen? - niets bijzonders, vakantiefoto's en filmpjes, misschien wat snelle opnames van snowboarden, watersporten ect.

• Heb je al een voorkeur?

- Ik twijfel tussen de Nikon 1 j1 en de Olympus Pen E-PM1, prijs van beiden komt na cashback/acties op de €300 euro uit en de mogelijkheid om in de toekomst andere lenzen aan te kunnen schaffen spreekt mij wel aan.

- heb daarnaast ook gekeken naar compactcamera's in dezelfde prijsklasse aangezien die lekker klein zijn (canon sx260, sony hx20v, panasonic tz30 en de Nikon S9300) maar vind vooral de videokwaliteit van de systeemcamera's een stuk hoger liggen dat ik denk dat een systeemcamera meer voor de hand ligt.

Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:54

TommyGun

Stik er maar in!

EDIT: TommyGun in "Panasonic DMC-TZ1 t/m TZ30 - deel 2"

[ Voor 106% gewijzigd door TommyGun op 18-07-2012 13:34 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:04
http://www.luminous-lands.../cameras/sony_rx100.shtml
The summary judgement for me is that the new Sony RX100 is hands-down the most appealing pocket-sized digital camera yet. Capable of producing DSLR grade images, it's hard to find much to fault with this small pocket wonder. While it is too pricey for many, given that it will almost certainly be a second or even third camera, for demanding quality-conscious photographers looking to own an always-along camera able to produce pro-quality results, the RX100 is not just hard, but for the moment almost impossible to beat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:11

copykat

Good copy isn't bad

tbnt

[ Voor 99% gewijzigd door copykat op 25-07-2012 08:37 . Reden: werd niet gereageerd dus geen noodzaak tot laten staan. ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Ik ben op zoek naar een camera.

• Wat is je beschikbare budget?
Meer als 350 wil ik er niet aan uitgeven. Als het kan rond de 300 of eronder.

• Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)
Heb niet echt voorkeur, buiten een fijne superzoom.

• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
Ik heb geen specifieke eisen, maar wat tweakability kan natuurlijk nooit kwaad. Dus dingen dat ik met sluitertijd, iso enz. kan experimenteren.
Liefst ook geen zwaargewicht, maar dat maakt niet zoveel uit.

• heb je nog specefieke doelen? (externe flitser, etc)
nope

• Heb je al een voorkeur? (Even googelen, of een vergelijkingssite)
Mijn voorkeur ging eerst op de Canon PowerShot SX230, maar is nu op die zijn opvolger, de SX260, gevallen.
Algemeen een Canon camera maar andere goede merken zijn ook geen probleem. Liefst geen Samsung ed.

Eerst wou ik in het andere topic onder de € 250 wat vinden en vond dus de Canon SX230, maar zag bij die roundup van vorige week er een opvolger, de SX260 is. Omdat ik het budget heb wou ik ook wel eens kijken of er nog aantrekkelijke camera's zijn die wat duurder zijn.

Als ik zo eens kijk zie ik de SX40 van Canon (pricewatch: Canon Powershot SX40 HS Zwart).
De Nikon P510 lijkt me ook wel een prachtig ding. (1000mm zoom + 16 MP/HD = overkill: YouTube: P510 Nikon zoom capability test - Passed)

Paar vraagjes:
-De 50 euro extra waard?
-Hoeveel verschil is 500 vs 840 mm?
-Of wachten wat een opvolger van de SX40 gaat brengen?
En natuurlijk de belangrijkste :D : Welke?

Ik edit later nog wel als ik meer heb opgezocht.

edit: Voorlopige conclusie:
Ik heb reviews en vergelijkingen gelezen van Cameradebate.com (oa deze: http://www.cameradebate.c...n-sx40-hs-vs-sony-hx200v/), dpreview.com, cameralabs.com en dcresource.com (en Tnet). Ook Youtube bezocht.

Daaruit blijkt:

-De Nikon P510 maakt slechtere foto's als de Canon SX40. Ook al is de zoom beter, fotokwaliteit blijft toch nog 1 van de bangrijkste dingen, zo niet hét belangrijkste. De SX40 kan bijvoorbeeld met digitale zoom door het aantal MP te halveren ongeveer hetzelfde zoombereik halen als de Nikon (hoogste is 140x).
-Bij de compactcamera's kwam de SX260 al beste uit de bus.
-De SX260 is minder tweakable

Omdat ik net zoals m'n vader fotograferen een serieuze, leuke enz. hobby vind, denk ik dat ik meer als een "travel zoom" moet nemen. De Canon PowerShot SX40 HS.

Maar ik ga wel wachten tot de volgende iteratie van de SX40 verschijnt. Want ik heb zo mijn twijfels bij de resolutie van het scherm. Die blijft wel wat achter.

In deze playlist kan je de camera aan het werk zien. Bijna alles is HD, hij demonstreert de camera, de zoom, een paar ultra slow motion vids, een paar vids met editted foto's en nog een video waar hij uneditted foto's toont. Ziet er allemaal ontzettend goed uit!
YouTube: Canon SX40 HS - The Park HD

[ Voor 37% gewijzigd door witeken op 24-07-2012 17:52 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467400

Graag jullie advies, al lange tijd op zoek maar kom er niet uit.
Wil echt een goede camera waar ik langere tijd plezier aan ga beleven. Wilde eerst een srl maar kosten ( extra lens etc) icm met toch veel meeslepen valt dat toch af.
Kwam ik uiteindelijk bij een bridge camera... Voordelen slr maar minder slepen en geen losse lenzen.
Echter nu wordt mij dat ook weer afgeraden omdat er compact camera's zijn die wel minder zoomhebben maar betere foto's.

Zon 300 tot 350

Hij hoeft niet perse in broekzak te kunnen ( heb daarvoor nog een redelijke liggen) maar ook geen gesleep met losse lenzen

• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
Beelstabilisatie graag. Belangrijk vind ik dat je snel kan afdrukken, evt in fotostand maar dus kinderen die niet stilstaan snel kunnen , goed in ook mindere lichte situatie zoals binnen zonder flits. Product fotografie , enige zoom ( 16 lijkt mij wel genoeg?!) belangrijkste is goede scherpe foto's zonder ruis.

Evt mogelijkheid tot ext flitser , geen pre

Kwam uiteindelijk op de canon powershot sx40 uit.
Maar heb ook t advies gekregen voor een sony dsc hx10v, die zou verl betere foto's maken ( wel minder zoom maar 32 is ook wel erg veel van de canon) ik lees alleen niet heel positieve verhalen.
Ook de canon g1 kwam langs maar wel erg weinig zoom

Misschien zie ik de perfecte wel over t hoofd?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De panasonic TZ-25 en TZ-30 zou ik even naar kijken. Lensje die er op zit is behoorlijk goed en de panasonic filmt ook met mooi rustig beeld (en uiteraard full-hd).
Mooi compact die pana's, maar toch 16 / 20x optische zoom en manual controls mocht je dat willen.

Die 25 en 30 camera's zijn mijn persoonlijke favorieten in die prijsklasse.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi.tweakers
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10-2022
Ongeveer 350 euro

Paar dagen een Nikon D50 ter beschikking gehad en daar kunnen we wel mee overweg.

AF en beeldstabilisatie ben beetje een leek op dit vlak.

We hebben een week de Nikon D50 gehad, deze is al wat ouder maar we zijn onder de indruk van de kwaliteit foto's.

Canon EOS 1100D/1000 maar volgens mij moet hier nog de lens bij.

Eventueel een toestel dat kleiner is (maar die zijn vaak duurder natuurlijk) liever wat meer kwaliteit voor iets groter toestel. In iedergeval minimaal zo goed als de Nikon D50!

Zoveel toestellen met een zetje in de rug kan ik me in een wat kleinere selectie verdiepen :*)

Edit advies van hier boven kan ik ook wel iets mee :)

[ Voor 3% gewijzigd door jordi.tweakers op 24-07-2012 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Jordi, mijn advies is prima voor de mensen die een mooie compact camera willen. Als een spiegelreflex zoals de D50 daarentegen ook een optie is, dan kan je beter kijken naar de D3100:
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR

Een hele mooie start in de wereld van slr's en lenzen. Met zeker een merkbaar betere beeldkwaliteit dan de D50 ook nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Waarom bestaat zo'n zoom eigenlijk niet bij camera's?

YouTube: Panasonic HDC-SD66 Mega Zoom 1500x, 1200x and back to 1x

1680mm zoom: Vanaf €150 (Lijst is uitsluitend 1080p HD)
(http://tweakers.net/price...GlW8SLfiBU0H5exBncUqjc-4H)

Prijs lens met halve zoom (800mm): Vanaf 5000 euro (meestal niet uitzoombaar)
(http://tweakers.net/price...810-D2Ngp3i62Q_zjZdpHF8AQ)

Prijs compactcamera (bridge) met halve zoom (800mm): Vanaf €320
(http://tweakers.net/price...IKgUDD6K-wyWlGv5Wc0rSGEF4)

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

video heeft een significant lagere resolutie nodig dan foto's en dus kan je softwarematig een stukje verder pushen bij video dan film. Wat je ondanks het resolutieverschil met video alsnog behoorlijk goed ziet in je voorbeeld.
Vind het pas halverwege het uitzoomen acceptabel qua beeld, alles nog verder ingezoomd is zo beroerd dat het onbruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467446

Hallo,

Ik ben nagelstyliste van beroep en ben op zoek naar een camera om mooie foto's van handen (nagels) te maken. Deze foto's maak ik tussen de behandelingen door, dus weinig tijd om uitgebreid te fotograferen. Vandaar dat een spiegelreflexcamera voor mij al af valt. Zelf dacht ik eerder aan een systeemcamera.

Ik maak de foto's nu met een verouderde Canon Ixus camera, maar wil uitbreiding op de Macro mogelijkheden om zo professionelere foto's te kunnen maken. Met name wil ik (eenvoudig) kunnen instellen waarop de lens zich scherp stelt. De kleurhelderheid is heel belangrijk en de snelheid waarmee hij afdrukt. Ik gebruik echter wel een statief. Hij is uitsluitend bestemd om werkgerelateerde foto's te maken, dus geen vakantie kiekjes of portretfoto's.

Zelf dacht ik aan een OLYMPUS PEN mini E-PM1 + 14-42 mm II R & 40-150 mm R. maar weet niet of je bij deze camera inderdaad gemakkelijk kunt instellen waar hij op scherp moet stellen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand betere/andere suggesties, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de moeite,
Sascha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik zou een ministudiootje bouwen, iets als dit:
http://www.alzodigital.co...nt/Alzo_tent_open_600.jpg

En aanpassen dat je ergens je camera in kan steken en ergens een hand er in kan. Camera vast op statief en vaste lampen die het tentje goed verlichten. Simpel, cheap en pro resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De moeite om te wachten op de SX50: http://www.canonrumors.com/tag/sx50/. Verder hoop ik 500k pixels op een naar 3" vergrootte LCD. Misschien ook nog ultra slo-mo HD en 30/60 fps 1080p opnemen.

Maar met die zoom heb je zeker wel een tripod nodig? Kent iemand een goeie, goedkope?

[ Voor 18% gewijzigd door witeken op 25-07-2012 12:42 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467400

Ook maar even gekeken naar de panasonic tz30 na het advies.
Vooral t touchscreen scherm spreekt mij niet aan. Als ik voor een travelzoom zou gaan dan zal het eerder de canon powershot sx260.

Twijfel blijft alleen wat is voor mij een betere aanschaf, de canon powershot sx40 hs of de compacte sx260?
Ik hoef dus niet perse een compact, heb immers nog een broekmodel camera liggen ( echter maar 4x zoom).
Is de sx 40 nu beter/ makkelijker qua beeldkwaliteit, licht etc etc...

Moet voor dinsdag beslissen ivm de cash back actie van canon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Anoniem: 467400 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:32:
Vooral t touchscreen scherm spreekt mij niet aan. Als ik voor een travelzoom zou gaan dan zal het eerder de canon powershot sx260.

Twijfel blijft alleen wat is voor mij een betere aanschaf, de canon powershot sx40 hs of de compacte sx260?
Ik hoef dus niet perse een compact, heb immers nog een broekmodel camera liggen ( echter maar 4x zoom).

Na wat ik opgezocht heb ben ik tot de conclusie gekomen dat:

De SX260 is een camera voor wie niet echt op tweakersniveau bezig is met fotografie en een goede compacte camera wilt om, zoals de naam zegt, goede foto's te maken van rijzen/uitstappen, en de luxe wilt van veel x zoom. Bevat redelijk weinig tweakability.
Wie nog meer zoom wilt, nog betere foto's wilt maken, meer manual control wilt hebben is dit een betere keuze.
Misschien nog belangrijker, voor wie bijna op dslr niveau wilt foto trekken, maar geen fortuin wilt geven aan een dslr met nog de nodige lenzen. En vergeet ook niet het gewicht en plaats dat het inneemt als je dat nog eens gaat vervoeren...

(Ik spreek niet uit eigen ervaring; conclusie die ik heb getrokken na alle reviews die ik gelezen/bekeken)

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Uit de tweakers.net review haal ik dat de sx260 betere prestaties levert in de schemering/binnenhuis-met-kunstlicht tov de TZ30. Dat vind ik zelf wel een doorslaggevende eigenschap. Ik heb zelf de TZ10 en film altijd met de 'auto stand' omdat dat het beste resultaat levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor het advies. Zo'n tentje heb ik inderdaad al. Een eenvoudige versie met wanden die je met klittenband aan elkaar bevestigd. Maar ideaal, omdat je de handen er onderdoor kunt steken.

Is de OLYMPUS PEN mini E-PM1 + 14-42 mm II R & 40-150 mm R een geschikt toestel voor hetgeen ik wil bereiken? Of raadt iemand een ander toestel aan?

Alvast bedankt weer voor het meedenken!
Sascha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Anoniem: 467400 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:32:

Mijn ervaringen;
Nou, zowel de Canon Powershot SX260 HS als de Panasonic Lumix DMC-TZ30 vastgehouden bij de Mediamarkt. Vastgehouden, want de Panasonic kon/mocht niet aan... Ik kan daar dus niets zinnigs over vertellen.

De Canon werkt fijn qua menu, maar de power button is verschrikkelijk en het flitsmechanisme zit in de weg bij het vasthouden van het toestel. De power button van de Panasonic is een klein schuifje wat mij ook niet ideaal lijkt, maar de drukknop van de Canon zit zo diep dat je bijna een pen nodig hebt om 'm aan of uit te krijgen.

Ik ga een winkel zoeken waar ik de Panasonic wel kan en mag testen, en dan zal ik hier weer posten.
Later ergens anders getest;
Ik ga voor de Panasonic Lumix DMC-TZ30. Het touch screen is niet vervelend, en mocht je er een hekel aan hebben dan kun je altijd nog de hardware buttons gebruiken die er nog steeds op zitten. Touch is voornamelijk voor geavanceerde functies, menu's en zo zijn uitsluitend te bedienen met de knoppen. Verder geen vervelend flitsmechanisme dat in de weg zit, waarmee 'ie stukken beter in de hand ligt dan de Canon (vind ik althans). Tot slot vind ik 'm mooier.
Inmiddels binnen, nu nog uitgebreid mee spelen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een tweede optie is de Panasonic Lumix DMC-G3 met 14-42mm. Iets duurder, maar ik weet niet of dit in de kwaliteit terug te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@TommyGun
Je koopt toch geen camera omdat je hem mooier vindt :? :o? Maar sowieso geen slechte keuze (klik). Was de flitser bij de SX260 niet veranderd zodat het in tegenstelling tot de SX230 niet in de weg zat?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

witeken schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:45:
@TommyGun
Je koopt toch geen camera omdat je hem mooier vindt :? :o? Maar sowieso geen slechte keuze (klik). Was de flitser bij de SX260 niet veranderd zodat het in tegenstelling tot de SX230 niet in de weg zat?
Ik gaf toch meer redenen? En ik vond 'm in de weg zitten...
http://www.besteproduct.nl/Artikelen/sx260hscanon.jpg

Overigens komt op dpreview.com de Panasonic beter uit de bus, en daar is wat meer getest op nuttige zaken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 25-07-2012 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 04-05 20:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

TommyGun schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 22:13:
[...]

Ik gaf toch meer redenen? En ik vond 'm in de weg zitten...
http://www.besteproduct.nl/Artikelen/sx260hscanon.jpg

Overigens komt op dpreview.com de Panasonic beter uit de bus, en daar is wat meer getest op nuttige zaken ;)
Dat de flits in de weg zit heb ik ook met m'n Sony HX20V. Erg vervelend, maar na een paar uurtjes spelen ben je het wel al gewent! Het is alleen uitkijken met het even uitlenen van je camera op feestjes (als iemand anders even foto's gaat maken). Geheid dat ie er niet op verdacht is. Dus altijd even erbij zeggen dat ze daar op moeten letten!

Voor de rest prima camera, op de ietwat grove ruisonderdrukking na.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Vanaf de SX10 zijn alle camera's in die serie chronologisch in oktober, augustus, september en september uitgekomen. Dat belooft goed nieuws voor de SX50 (maar wel moeilijk om info op te zoeken want een beamer van Canon heet ook SX50 :S).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04 18:06
max € 450

Superzoom of Compact ben ik nog niet geheel uit. Ik heb niet beslist 30x zoom nodig maar een grotere sensor, viewfinder (en betere lens?) spreekt me wel aan.
Systeemcamera's zijn niet van toepassing denk ik omdat ik waarschijnlijk toch nooit nieuwe lenzen ga kopen.

- Lichtgevoelige sensor + lens
- Snelle AF (ook bij weinig licht)
- Beeldkwaliteit (duh)
- 1080p video
- Draagbaar (hoeft niet in broekzak maar dslr is me te groot)

• heb je nog specifieke doelen? (externe flitser, etc)
Wordt binnenkort vader, veel babyfoto's dus maar natuurfoto's tijdens vakanties zal ie ook voor gebruikt gaan worden.

Wat ik al gevonden heb op DPreview
Sony Cyber-shot DSC-HX200V
Panasonic Lumix DMC-FZ150 (FZ200 lijkt me ook erg interessant maar waarschijnlijk buiten budget)
Canon PowerShot SX40 HS
Canon PowerShot S100
Panasonic Lumix DMC-LX7
Olympus XZ-1

Iemand nog andere suggesties?

[ Voor 7% gewijzigd door epic007 op 31-07-2012 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De Canon Powershot SX50 komt hoogstwaarschijnlijk rond september uit. Ik heb op dpreview volgend topic gemaakt met de bedoeling alle rumors over de SX50 op 1 plek te zetten. Er is ook een lijst met slechte eigenschappen van de SX40, wat men graag wilt hebben of verbeterd bij de SX50 wilt zien. Voor wie twijfelt en nog een tweetal maand kan wachten kan dit een interessante upgrade zijn. Op het tele-eind van de SX40 (waarschijnlijk 220mm meer met 1060mm) gaat het diafragma F5.0 ipv de nu F5.8. (maar het zijn rumors dusja...)

Het topic met alle rumors + bronnenvermelding: http://forums.dpreview.co...rum=1010&message=42157627

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:55
Ik kom er even niet meer uit waar nou m'n uiteindelijke keuze op moet vallen. Het grootste dilemma waar ik eigenlijk mee zit is de keuze tussen compact of bridge. Na vele reviews gelezen te hebben valt m'n keuze qua compactcamera op de Panasonic TZ30. Qua bridge camera zou het de Canon SX40 HS worden.

In November ga ik 3 weken door Thailand reizen. Hoe is jullie ervaring met het rondreizen en een grotere camera? Ik vind het lastig om te bedenken of het teveel 'gedoe' zal zijn om telkens de Canon tevoorschijn te toveren terwijl een compact natuurlijk makkelijker is daarin.
Echter lees ik ook veel dat de TZ30 slechter is bij mindere lichtomstandigheden, en de Canon is daar een stuk beter in. Dit is ook zeker wel te zien als je de sample foto's naast elkaar zet, dan wint de Canon het weer. De meeste foto's zullen welliswaar overdag gemaakt worden, maar ik wil ook geregeld de camera wel meenemen als we 's avonds ergens heen gaan. Ik ben vooral eens benieuwd naar andere meningen een voorkeuren want ik word telkens heen en weer geslingerd tussen deze 2 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Southern Sun op 01-08-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@Southern Sun (geen zin om te quoten)
Als je pas in november gaat kan je, zoals ik in de post hierboven zei, wachten op de SX50. Als het klopt gaat die nog beter zijn in low light situaties (zeker bij grote zoom).

Qua keuze tussen bridge en een compactcamera: Daarvoor moet je zelf uitmaken op welk niveau je aan fotografie wilt doen. Als dat op tweakniveau gebeurt beter geen compact nemen. Ik mag nu mijn vader zijn oude dslr gebruiken en nu ik wat meer over fotografie weet, vind ik spelen met die instellingen echt leuk, om zo resutaten uit te komen die je op auto instellingen niet kunt krijgen :9~.
Qua portability: De SX40 weegt 600g. Ik ben nog geen week geleden naar Parijs gegaan en heb toen met die camera waarover ik net sprak rondgelopen. Die weegt dacht ik 800-850g. Ik heb er eigenlijk geen last van gehad. Gewoon rond je nek hangen. Deze weegt 200g minder dus daar ga je nog minder last van hebben.

Edit: Als je voor een compact gaat, overweeg dan ook de SX260 ;). Als je voor de SX40 gaat kan je gerust wachten op de SX50.

[ Voor 10% gewijzigd door witeken op 01-08-2012 15:29 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
Ik ben weer een stapje in de goede richting gekomen. Heb even uitgebreid staan kijken in de winkel naar de diverse modellen waar ik interesse in had. De Canon SX40 vond ik vooral zwaar.
Heb dan ook definitief de keuze gemaakt voor een compact :) Dit gaat me uiteindelijk veel beter bevallen op reis.
Dan gaat het nog tussen 2 modellen. Eerst dacht ik dat het zeker de TZ30 ging worden, echter ben ik nu aan het twijfelen gebracht. Er stond een Canon SX240, en die lag een stuk prettiger in m'n hand (zou dan voor de sx260 gaan, maar neem aan dat ze identiek zijn qua body). Ook vond ik het scherm er beter uit zien. Het scherm van de Panasonic leek geliger/minder helder. Wel vond ik het handig om met touchscreen precies aan te kunnen wijzen waar de focus moest liggen. Ander nadeel weer vond ik het de mode-schakelaar tussen foto's kijken en maken, deze voelde vrij fragiel.
De flitser van de Canon vond ik een nadeel aangezien een aantal keer m'n vinger er op lag terwijl ie naar boven kwam, maar hoop dat daar snel aan te wennen is. Ook jammer vind ik dat bij de Canon de panorama functie niet zo best schijnt te werken.

Kortom...ik weet het nog steeds niet :+ De Canon voelde een stuk degelijker in de hand, wat de reden is dat ik weer aan het twijfelen ben geslagen. Ik ga nog maar eens opnieuw wat reviews lezen over deze 2 toestellen. Was er maar een mix van beide, want ze hebben allebei plus- en min punten die ik graag mee weeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Southern Sun op 01-08-2012 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De SX240 is niet mooi genoeg en een klein extraatje schijnt niet goed te werken, de SX40 is te zwaar. Wat een redenen om een toestel niet te nemen :p. Vergeet ook niet reviews op youtube te zoeken. Ik vind die ook best interessant. Vooral deze hier: YouTube: Canon PowerShot SX40 HS Review

Een camera te zwaar als enige reden om hem niet te nemen, dat heb ik nog nooit gehoord. Je hangt hem gewoon rond je nek en je hebt er geen last van. Als ik de lens van m'n olympus neem gaat die van 850 naar 610 (net gewogen), en ik vind het ontzettend licht.

Als je zo blijft twijfelen tussen die camera's heb ik 2 dingen te zeggen:
-Ze zijn alle 3 ontzettend goed (71-80% is very good to excellent).
-Als je niet kunt kiezen tussen de 2 compacts neem gewoon die dat dpreview het beste vindt. (maar dan moet je wel eerst weten of je een compact wilt!)

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
witeken schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 21:28:
De SX240 is niet mooi genoeg en een klein extraatje schijnt niet goed te werken, de SX40 is te zwaar. Wat een redenen om een toestel niet te nemen :p. Vergeet ook niet reviews op youtube te zoeken. Ik vind die ook best interessant. Vooral deze hier: YouTube: Canon PowerShot SX40 HS Review

Een camera te zwaar als enige reden om hem niet te nemen, dat heb ik nog nooit gehoord. Je hangt hem gewoon rond je nek en je hebt er geen last van. Als ik de lens van m'n olympus neem gaat die van 850 naar 610 (net gewogen), en ik vind het ontzettend licht.

Als je zo blijft twijfelen tussen die camera's heb ik 2 dingen te zeggen:
-Ze zijn alle 3 ontzettend goed (71-80% is very good to excellent).
-Als je niet kunt kiezen tussen de 2 compacts neem gewoon die dat dpreview het beste vindt. (maar dan moet je wel eerst weten of je een compact wilt!)
Natuurlijk is het gewicht niet een reden om een camera niet te nemen, ik vertel het iets te kort door de bocht. Toen ik de bridgecamera's in m'n handen had werd me gewoon duidelijk dat een compact gewoon beter past bij hoe ik een camera gebruik :) Natuurlijk biedt het meer mogelijkheden om je in fotografie te verdiepen, maar nu gaat de camera eigenlijk ook alleen maar mee op vakantie. Het wordt dus sowieso een compact. En wel de Sx260 of TZ30. Geen andere types meer ;) En ik moet zeggen dat ik nu juist iets meer naar de Canon neig, omdat ik 'm toch wel een stuk fijner vond qua handling. Een deze dagen ga ik nog 1 keer in de winkel kijken, en de camera waar ik op dat moment blijer van word, koop ik :P

[ Voor 8% gewijzigd door Southern Sun op 01-08-2012 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ofwel weet je het zeker, ofwel neem je de SX260/SX240, toch geen random pick.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
Ik heb er nog een camera bijgedaan....Sony HX20V. Had totaal niet naar Sony gekeken eigenlijk. 7 jaar geleden een Cybershot gekocht en nooit spijt van gehad dus ben me daar nog even wat meer in gaan verdiepen ter vergelijking.
Heb nu uitgebreid foto's vergeleken en moet zeggen dat de HX20V kwaliteit me eigenlijk beter bevalt qua kwaliteit (in de meeste gevallen dan) dan de Canon en Panasonic. Ook de menustructuur lijkt me het prettigst als ik uitgebreide videoreviews bekijk. Binnenkort even in de winkel 'm vasthouden, maar als dat goed bevalt is het een grote kans dat ik de SX260 en TZ30 laat liggen. Tussen die 2 kom ik er niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Southern Sun op 03-08-2012 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De fotokwaliteit van de Sony ligt ver achter bij die van de SX260. Bekijk foto's eens op native pixel size :D.
Again, de SX260 heeft een hogere score van 76% vs 74%.

De SX260 presteert 3 blokjes slechter in:
-Features: Dit snap ik niet. De SX260 heeft ook ontzettend veel point and shoot modes, samen met nog iets meer manual control
-Performance (speed): De SX260 presteert avarage en above avarage in opstarten. Lijkt me geen enorm probleem bij vakantiefoto's te nemen.
-Movie / video mode: Snap ik ook niet. Allebij kunnen ze 1080p afleveren, beiden hebben geen/weinig manual controls, en de SX260 heeft ook nog super slow motion als klein extraatje.
-Een half blokje slechter in optics, wat ook vreemd is want ze hebben dezelfde zoom.

Waar de SX260 dan weer beter in is:
-1 blokje in Build quality
-1 blokje in Low light / iso performance
-2 blokjes in Value (de SX260 is ruwweg 40-50 euro goedkoper
-2 blokjes in Image Quality
-3 blokjes in Exposure (belighting) and focus accuracy

Edit: Link: http://www.dpreview.com/products/sony/compacts/sony_dschx20v

[ Voor 3% gewijzigd door witeken op 03-08-2012 13:12 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 20:37
Ik had mijn zinnen gezet op de Panasonic DMC-FZ 150, dus rond de 400 euro is mijn max.
De keuze voor de Panasonic was gebaseerd op reviews van dpreview and cameralabs waaruit voor mijn gevoel bleek dat de Panasonic de mooiste foto's en videos maakt vergeleken met de Nikon P510, Canon SX40 HS en de Sony DSC-HX200V. Dit gaat ten koste van de max zoom van 24x, maar ik denk dat dat voldoende is voor mijn wensen. Binnenkort ga ik op safari en daar willen we mooie foto's van kunnen maken. Uit een paar testsamples van cameralabs waar de zoom van de Canon wordt vergeleken met de zoom van de Panasonic is de extra zoom die 30x tov 24x je oplevert niet echt significant. Met 12 MP kun je dat op een goede foto later wel compenseren door digitale zoom.
Instelmogelijkheden is wat minder een eis. Ga waarschijnlijk toch vooral de auto functies gebruiken. Beeldkwaliteit is wel echt een vereiste. Daarbij heeft dit topic me een beetje in verwarring gebracht. Ik zie ineens compact superzoom cameras voorbijkomen. Bv de Canon Powershot SX260 HS. De draagbaarheid van een dergelijke camera is toch ook erg prettig en 20x zoom komt redelijk in de buurt van de Panasonic.
• heb je nog specifieke doelen? (externe flitser, etc)
Nee
Mijn vraag is dus vooral of een bridgecamera zoals de Panasonic DMC-FZ150 echt significant betere kwaliteit foto's en features (zoals AF en beeldstabilisatie) levert tov een compact superzoom camera. Verder ben ik benieuwd naar jullie mening over de Panasonic zelf. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

AgeOfPanic schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 10:59:
Ik had mijn zinnen gezet op de Panasonic DMC-FZ 150, dus rond de 400 euro is mijn max.
De keuze voor de Panasonic was gebaseerd op reviews van dpreview and cameralabs waaruit voor mijn gevoel bleek dat de Panasonic de mooiste foto's en videos maakt vergeleken met de Nikon P510, Canon SX40 HS en de Sony DSC-HX200V. Dit gaat ten koste van de max zoom van 24x, maar ik denk dat dat voldoende is voor mijn wensen. Binnenkort ga ik op safari en daar willen we mooie foto's van kunnen maken. Uit een paar testsamples van cameralabs waar de zoom van de Canon wordt vergeleken met de zoom van de Panasonic is de extra zoom die 30x tov 24x je oplevert niet echt significant. Met 12 MP kun je dat op een goede foto later wel compenseren door digitale zoom.
De Canon SX40 heeft *35x zoom. En vergeet niet dat je met de SX40 ook kunt digitaal zoomen. Met 4 maal zoom heb je bij de Canon bijna 1000mm meer zoom. Spijtig dat dpreview de SX40 niet heeft gereviewd. Maar naar mijn gevoel levereren ze beide ongeveer gelijkwaardig beeldmateriaal. Vooral als je de auto modus gaat gebruiken zal het echt niet veel schelen.
Instelmogelijkheden is wat minder een eis. Ga waarschijnlijk toch vooral de auto functies gebruiken. Beeldkwaliteit is wel echt een vereiste. Daarbij heeft dit topic me een beetje in verwarring gebracht. Ik zie ineens compact superzoom cameras voorbijkomen. Bv de Canon Powershot SX260 HS. De draagbaarheid van een dergelijke camera is toch ook erg prettig en 20x zoom komt redelijk in de buurt van de Panasonic.
Mijn vraag is dus vooral of een bridgecamera zoals de Panasonic DMC-FZ150 echt significant betere kwaliteit foto's en features (zoals AF en beeldstabilisatie) levert tov een compact superzoom camera. Verder ben ik benieuwd naar jullie mening over de Panasonic zelf. Alvast bedankt.
De FZ150 lijkt me toch op sommige punten wat meer manual control te hebben. Als je dan auto gaat gebruiken heeft dat ntuurlijk weinig zin. Deze camera kan overigens RAW schieten dus dat kan een reden zijn waarom de foto's wel wat beter lijken.

Ik denk dat het eigenlijk niet uitmaakt welke je neemt. Je zal denk ik moeten beslissen op hoeveel zoom je nodig hebt. Het prijsverschil van €60 is ook niet weinig.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 20:37
De site van dcresourcec.com (zustersite van dpreview) heeft wel een review van de Canon SX40 HS. Daarin geven zij toch de voorkeur voor de Panasonic. Toen hadden zij de Sony HX200V nog niet gereviewed. Voor mij gaat het nu tussen die twee (de Sony en de Panasonic). Van de Sony lees ik dat de foto's wat minder detail hebben, maar dit komt door de 18 MP sensor. Als je dit daarna terugbrengt tot 12MP zouden de foto's er beter uitzien.
Andere reviews die ik erg leuk vond waren van techbuffalo (ook videoreviews) die al deze cameras hebben gereviewed. Zij zetten de Sony en de Panasonic op één, daarna de Canon en dan de Nikon. Je hebt wel gelijk dat ik aan veel van de voordelen van de Panasonic, zoals uitgebreide manual controls en RAW functionaliteit, waarschijnlijk niet veel heb. Misschien is de Sony daarom ook wel een goede keus.
Voor mij is dus met name de vraag of de compact superzoom significant minder goede foto's maken.
En op plaats twee of men nog wat kan zeggen over de Sony vs Panasonic strijd.

[ Voor 31% gewijzigd door AgeOfPanic op 19-08-2012 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:59
Hallo allemaal,

Ben momenteel opzoek naar een compact camera. Maar op dit moment heb ik echt geen idee welke een beetje goed is. Heb onderzoek gedaan maar kom er echt niet uit.
Hopelijk kunnen jullie een beetje tips geven.

Tussen de 200 - 350
Ik zoek een compacte camera.
Breedhoek Lens
Moet avond foto's kunnen maken
Een optical zoom is een extra ( klein beetje zoom ben ik al blij mee )
Kunnen Filmen ( dat kan elke camera volgens mij ) Kwaliteit hoeft geen HD te zijn.
Snel foto's kunnen maken
-
Eerlijk gezegd heb ik nu geen idee aangezien er gewoon teveel aanbod is.

Als er meer nodig is dan hoor ik het graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Je kan naar eens naar de king van de copmacts kijken, pricewatch: Canon Powershot S100 Zwart :). Als je budget het niet toelaat kan je voor € 250 misschien de voorganger S95 kopen.

YouTube: Canon PowerShot S100 Review - The Best Compact Camera
http://www.dpreview.com/reviews/canons100/

AgeOfPanic: Als je er niet uit raakt kan je misschien gewoon de bridge camera van het merk waar jij sympathie voor hebt nemen ;p. Ze zullen hun werk alle drie even goed doen.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-05 12:15
600 euro mag evt iets hoger
Nog niet helemaal uit hoe veel zoom nodig is maar in principe 20 +
Handmatig in kunnen stellen zou wel leuk zijn
Nee
Neig zelf naar Panasonic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 18:03
http://www.engadget.com/2...wershot-g15-s110-sx50-hs/

De nieuwe Powershot lineup aangekondigd.
Ik zou net voor de SX40HS gaan, maar nu wacht ik nog even tot oktober.
Ik wilde graag een superzoom camera en twijfelde tussen de Nikon P510 en de Canon SX40HS.
Maar nu met de 50x optische zoom van de SX50HS heb ik mijn keuze kunnen maken!

Nu ik de advies prijs heb gezien ben ik ineens een stuk minder enthousiast. :?

[ Voor 10% gewijzigd door zwembroek op 17-09-2012 21:56 ]

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 15:12
Een vraagje over de Leica D-Lux 5 -en Leica X2. De een is zoom, de andere fixed.

Beide compactcamera's, maar prijs is niet compact.
Iets onder de €1000; en andere ver over de €1000. Dus in de richting van DSLR.

Wat maakt deze compact zo speciaal? Is de beeldkwaliteit vergelijkbaar met profi slr?
Ik ga binnenkort naar China en ik zoek een kwalitatieve compactje voor in m'n jas te steken.
Rechtvaardigt de prijs de kwaliteit? Of betaal je enkel voor het plakkertje '' l e i c a ''

[ Voor 8% gewijzigd door Silent Thunder op 21-09-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Silent Thunder schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 12:57:
Een vraagje over de Leica D-Lux 5
Wat maakt deze compact zo speciaal?
5 letters : L E I C A

Afbeeldingslocatie: http://leicarumors.com/wp-content/uploads/2011/01/leica-d-lux-5-vs-panasonic-lx5.jpg

• Silent Thunder
Alleen voor de naam.... niet de beeld/lens kwaliteit?

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De Leica D-lux 5 heeft een mini-sensor zoals in de Canon S100 bijvoorbeeld. Het enige voordeeld dat die camera heeft is dat het diafragma F2.8 is over de hele zoom.
Voor die 700 euro kan je veel betere dingen kopen, lijkt me.

De Leica X2 (1700 euro) heeft een apc-s sensor (zoals in dslr's) met een 24mm (FF equiv. is 35mm) lens F2.8. Again, het lijkt me dat je voor dat geld veel betere dingen kunt kopen. Bijvoorbeeld pricewatch: Canon EOS 650D met nog 1000 euro aan lenzen zodat je niet op 24mm vast zit.

Tweakblog van de maand

Silent Thunder schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 13:57:
[...]

Alleen voor de naam.... niet de beeld/lens kwaliteit?
Limux van Panasonic is exact gelijk aan de Leica..

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11
witeken schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:42:
De Leica D-lux 5 heeft een mini-sensor zoals in de Canon S100 bijvoorbeeld. Het enige voordeeld dat die camera heeft is dat het diafragma F2.8 is over de hele zoom.

De Leica X2 (1700 euro) heeft een apc-s sensor (zoals in dslr's) met een 24mm (FF equiv. is 35mm) lens F2.8. Again, het lijkt me dat je voor dat geld veel betere dingen kunt kopen. Bijvoorbeeld pricewatch: Canon EOS 650D met nog 1000 euro aan lenzen zodat je niet op 24mm vast zit.
De Leica is een stuk kleiner en onopvallender, bovendien is het ook een beetje een status symbool ... voor Leica betaal je gewoon ook veel voor het merk ;) Ieder zijn ding toch?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Silent Thunder
witeken schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:42:

Ik hoef geen dslr want ik heb al een hele goede.

Ik ga naar China binnenkort, en ik heb ff geen zin om dit keer een hele slr fototas mee te sleuren; dus ik wil een compactje erbij. Lekker in de jas steken en klaar.

Ik dacht vanwege het prestigemerk en de prijs dat die Leica's zowel compact als briljant qua kwaliteit waren.
Maar als je enkel betaalt voor de 2.8 en de naam dan kan ik misschien beter kijken naar een Coolpix of Powershot.

Of nog andere ideetjes behalve letten dat er een cmos in zit? Plat én goede beeldkwaliteit

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 22-09-2012 20:12 ]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Aah je overweeg serieus om zo'n camera te kopen :p.

Dan kan je eens kijken naar:
-S100 slechts 350 euro canon supercompact topmodel, maar op full zoom F5.9.
-G15 Net aangekondigd op Photokina nieuw top model ca. dubbel zo duur maar pro diafragma F1.8-F2.8 (op wide and dus beter als die Leica die ong. even duur was) (zelfde sensorgrootte als S100)
-G1x Vergelijkbaar met de G serie maar grote sensor van 1 inch.

Wat ik heb gelezen verkiezen de meeste G1x over de G15, voornamelijk vanwege de grote sensor. Ik weet niet wat andere merken te bieden hebben :p. 'k Zou zeggen, zoek wat op dpreview.com voor de reviews enzo.

Tweakblog van de maand

• Silent Thunder
Oke danke, ik denk dat ik dan ongeveer een richting op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Voor de mensen die een superzoom bridge willen en de SX50 op het oog hebben, hier is mijn hand-on met mijn ervaring ermee in Photokina (copy-paste van ander topic).
Anyway, hier een korte hands-on (SX50, geschatte gebruikstijd ca. 30+ min.):
-De eerste indruk was dat de camera ontzettend licht was. Met de iets minder als 600gram weegt deze dan ook minder als de meeste dslr's zonder lens. Hij was ook kleiner dan verwacht. Aan de ergonomy/handling was weinig op aan te merken. Maar als je voor de eerste keer met een camera van een merk speelt is het natuurlijk wel wat zoeken waarvoor wat dient.
-De LCD heeft een verdubbeling van het aantal (sub)pixels gekregen (is nu in de 400k subs), van 240p naar 360p. Voor die prijs had ik wel graag een 420p LCD gekregen (920k subs ofzo). Maar het stoorde me eigenlijk niet superveel.
-De EVF is simpel gezegd zwak. Dat is spijtig want op long-end hou je graag die camera tegen je gezicht zoals bij dslr's voor minder beweging. Op het vlak van EVF's loopt Canon héél ver wachter op leider Sony. Die EVF was verbluffend! Je zag bijna niet dat het geen OVF was...
-Over de zoom: Canon heeft heel net werk gemaakt van de zoom. Ik heb 'm tussen het omgevingsgeluid nauwelijks tot niet gehoord. Ik heb getimed en je gaat in iets minder dan 2 seconden van wide naar tele. Dus geen 5 sec ofzo. De zoom framing assist werkt ook beter als verwacht. Ook de lock button geeft wat extra stabilisatie aan de lens! De IS zelf doet z'n werk ook goed. Het einge nadeel is de aperture. Maar ik denk dat canon hier ook wel een nette presatie heeft neergezet aangezien veel camera's met de helft van de zoom al in de 5.8 of zelfs een Leica 6.3 zitten.
-IQ (image quality): Voor die sensor lijkt me IQ op het eerste gezicht goed. Maar er was gwn niks om foto's van te nemen bij canon, afgezonderd van een namaakvogel bij de dslr's (de low-end tot 600D hadden trouwens gewone 18-55 lensjes erop...). High Iso (6400) was wat je kunt verwachten niet zo goed. Zolang je niet cropt lijkt het nog mee te vallen eigenlijk. Maar zoals gezegd weinig interessants om foto's van te nemen...
-Focusing: Ik kan het niet echt vergelijken maar het ziet er niet slecht uit. Op 1200mm is er wel wat hunting, maar kan aan low-light geweest zijn en door het focussen op objecten die relatief dichtbij zijn.
-Zoom: 1200mm is echt heel netjes :p.

Voorlopige conclusie: Canon heeft denk ik een goede bridge op de markt gezet die voor niet pixel peepers en mensen met niet zo'n hoge eisen / beginners een mooie starterscamera kan zijn, die een goede veelzijdigheid biedt met de hoge zoom en manual control feautres.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
witeken schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 20:39:
Aah je overweeg serieus om zo'n camera te kopen :p.
-G15 Net aangekondigd op Photokina nieuw top model ca. dubbel zo duur maar pro diafragma F1.8-F2.8 (op wide and dus beter als die Leica die ong. even duur was) (zelfde sensorgrootte als S100)
Wat ik alleen niet begrijp is dat Canon maar zo hooghartig blijft vasthouden aan dat armoedige zoekertje.
Anno 2012 - en voor die prijs - moet het toch mogelijk zijn er iets fatsoenlijks van te maken, in de richting van de X10 (ook niet perfect maar wel stukken beter). Zet er iets goed is - er zijn genoeg fotografen die daar wat extra geld voor willen uitgeven - of laat het er helemaal uit; dit stukkie glas is totaal onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Silent Thunder schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 21:53:
Oke danke, ik denk dat ik dan ongeveer een richting op kan.
Ik heb voor mijzelf een top 3 samengesteld met criteria:

-dunne compact die goed in de jas mee te dragen valt ivm reizen
-beste kwaliteit (niet kijkend naar de prijs)

1. pricewatch: Sony DSC-RX100 Zwart ~ €600
2. pricewatch: Canon Powershot G1 X Zwart ~ €600
3. pricewatch: Olympus XZ-1 Zwart ~ €300

Die Sony lijkt mij heel interessant wat ik van reviews opmaak.
Tesamen met de Canon heel erg top qua dsrl-alternatief.
Goede beeldprestaties, metering, focus, bouwmaterialen, etc.

Als ik achteraf toch meer blut ben dan ik denk, ga ik voor optie 3
Een tikkeltje ouder, maar toen ie uitkwam vorig jaar; 1 van de beste ccd's in zijn klasse.

[ Voor 15% gewijzigd door Silent Thunder op 24-09-2012 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shineless
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12-2022
Deze post kwam uit [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6, vandaar de bekende vragenlijst uit dat topic. Hier is de vraag beter op zijn plek.

Beste,

Al enige tijd ben ik geïnteresseerd in fotografie, en dan met name echt goede kwaliteit foto's maken in tegen stelling tot die familiefoto's en vakantie kliekjes (waar ik weinig mee heb). Ik heb er zelf nooit wat mee gedaan, omdat ik er niet echt het budget of de tijd voor had/nam. Sinds kort echter is het steeds meer gaan leven, en heb ik uiteindelijk om nu maar echt eens een keer te beginnen.
Ik ben dus nog en echte beginner, en nu op zoek naar een camera.

Allereerst gekeken naar een dSLR (de D3200 leek mij heel interessant), maar al gauw besloten toch voor een uitgebreide compact camera te gaan. Ik ben namelijk bang dat ik zo'n grote dSLR minder vaak mee zal nemen dan een compact camera. Toch wil ik wel echt leren fotograferen, en een redelijk uitgebreide set aan functies hebben.

Om even de vragenlijst in te vullen:

Wat is je beschikbare budget?
€ 300 - € 400

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, nog geen.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Geen specifiek doel voor ogen. Alles wat los en vast zit zeg maar

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?

Absoluut niet, ik wil foto's maken en zal de film functie hoogst waarschijnlijk niet eens gaan gebruiken.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Zoals eerder gezegd, het moet een camera zijn met veel opties, maar eentje die niet zo groot is of veel weegt.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Geen gewenst bereik. 1x zoom meer of minder maakt mij ook niet uit.

Zelf had ik al twee opties in gedachte:
Nikon Coolpix P7100
Canon Powershot G12 (ik weet dat de G15 eraan zit te komen, maar die is echt boven mijn budget).

Mijn vraag aan jullie dus:
Heeft iemand ervaring met deze modellen, en hoe is dat bevallen?
Heeft iemand nog andere goede suggesties waar ik naar zou kunnen kijken?

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 24-09-2012 18:23 ]

During the day I'm tired, because I'm a super hero at night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:05
Shineless schreef op maandag 24 september 2012 @ 17:29:
Beste,

Al enige tijd ben ik geïnteresseerd in fotografie, en dan met name echt goede kwaliteit foto's maken in tegen stelling tot die familiefoto's en vakantie kliekjes (waar ik weinig mee heb). Ik heb er zelf nooit wat mee gedaan, omdat ik er niet echt het budget of de tijd voor had/nam. Sinds kort echter is het steeds meer gaan leven, en heb ik uiteindelijk om nu maar echt eens een keer te beginnen.
Ik ben dus nog en echte beginner, en nu op zoek naar een camera.

Allereerst gekeken naar een dSLR (de D3200 leek mij heel interessant), maar al gauw besloten toch voor een uitgebreide compact camera te gaan. Ik ben namelijk bang dat ik zo'n grote dSLR minder vaak mee zal nemen dan een compact camera. Toch wil ik wel echt leren fotograferen, en een redelijk uitgebreide set aan functies hebben.

Om even de vragenlijst in te vullen:

Wat is je beschikbare budget?
€ 300 - € 400

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, nog geen.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Geen specifiek doel voor ogen. Alles wat los en vast zit zeg maar

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?

Absoluut niet, ik wil foto's maken en zal de film functie hoogst waarschijnlijk niet eens gaan gebruiken.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Zoals eerder gezegd, het moet een camera zijn met veel opties, maar eentje die niet zo groot is of veel weegt.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Geen gewenst bereik. 1x zoom meer of minder maakt mij ook niet uit.

Zelf had ik al twee opties in gedachte:
Nikon Coolpix P7100
Canon Powershot G12 (ik weet dat de G15 eraan zit te komen, maar die is echt boven mijn budget).

Mijn vraag aan jullie dus:
Heeft iemand ervaring met deze modellen, en hoe is dat bevallen?
Heeft iemand nog andere goede suggesties waar ik naar zou kunnen kijken?
Hmm, hier zat ik ook mee.
Ik had een aantal maanden geleden, na lang twijfelen tussen een high end compact en een DSLR, een Fuji X10 gekocht.
Er waren wat probleempjes met het exemplaar dat ik had dus de X10 is retour gegaan.
Ben daarna weer gaan nadenken of ik niet beter een DSLR kon kopen.
Heb toen zitten twijfelen tussen de Nikon D7000 en Pentax K5.
Dacht eruit te zijn om de K5 te halen maar toen zag ik vorige week de Fuji X10 voor 370 euro in de Pricewatch staan.
Ik kon het niet laten om de camera weer te bestellen omdat ik het wel een hele fijne camera vond in de korte tijd dat ik m had (heb 'm eerlijk gezegd niet veel gebruikt omdat hij retour moest :+ ).
Ik zou ook wel graag willen experimenteren met een DSLR maar m'n budget ligt op dit moment rond de 650-700 euro en een D7000 of K5 body kost alleen al meer waardoor ik geen geld meer over zou hebben voor een mooie lens.
Ben nog steeds niet zeker of ik een goede keus gemaakt heb om wederom voor een X10 te gaan i.p.v. een DSLR maar de tijd zal het leren. ;)

Ik zie dat je hebt gekeken naar de Nikon P7100 en de Canon G12.
De X10 moet als het goed is concurreren met deze 2 camera's.
De X10 heeft een deels magnesium behuizing en ik vond de camera dan ook zeer stevig aanvoelen.
De G12 heb ik een aantal keren in een winkel vast kunnen houden en alhoewel deze camera ook niet spontaan uit elkaar zal vallen vind ik de G12 toch wat meer plasticy aanvoelen.
De P7100 heb ik volgens mij nooit beetgehad maar die is qua specs bijna gelijk aan de G12.
De Fuji X10 heeft een wat grotere sensor dan de P7100 en G12 en heeft een lens die veel meer licht kan doorlaten.

- De X10 heeft een 4x zoom lens die omgerekend naar FullFrame een bereik heeft van 28-112 milimeter.
De lens gaat van f2.0 op 28mm naar f2.8 op 112mm wat naar mijn idee best wel goed is voor een compact.

- De G12 heeft een 4x zoom lens met een bereik van 28-140.
De lens van de G12 begint bij f2.8 op 28mm en gaat naar f4.5 op 140mm.

- De P7100 heeft een 7.1x (!) zoom lens met een bereik van 28-200mm.
De lens van de P7100 begint bij net als bij de G12 op f2.8 en gaat naar f5.6 op 200mm.

De P7100 heeft het meeste zoombereik van de 3, terwijl de lens van de X10 het meeste licht kan opvangen.
De X10 heeft het minste zoombereik maar je geeft aan dat je hier niet echt veel waarde aan hecht.

~edit: De X10 heeft een manueel zoomsysteem terwijl dit bij de P7100 en G12 digitaal is.

Een ander verschil tussen deze 3 camera's is de viewfinder.
De keren dat ik een G12 heb vast kunnen houden viel me op dat de viewfinder van deze camera erg klein is.
Volgens mij heeft de P7100 een soortgelijke viewfinder.
De Viewfinder van de X10 is een flink stuk groter (ik vond 'm ook best wel "bright" -ben het nederlandse woord even kwijt...- *edit: helder is het woord dat ik zocht...) dus er valt makkelijker mee te werken.
De viewfinder coverage van de P7100 en G12 beslaat volgens mij rond de 80%, bij de X10 is dit 85% maar die 5% maakt niet veel uit lijkt me.
Je krijgt wanneer je een foto maakt met een van deze camera's dus meer beeld daadwerkelijk op de foto dan wat je door de viewfinder ziet.

Wat ik verder een leuke feature van de X10 vind is de "Super Macro Mode" hierbij kun je foto's maken van ongeveer 1cm afstand (Super macro werkt volgens mij alleen wanneer de camera helemaal uitgezoomd is).
Ik vond deze Macro stand best goed werken, vaak stelde de camera nog scherp wanneer de lens het te fotograferen voorwerp zowat aanraakte.

Specs zeggen natuurlijk niet alles.
Ik weet niet of je de camera's al in de hand hebt gehad maar als het kan zou ik dit zeker even doen.
Toen ik tussen de D7000 en de K5 aan het twijfelen was wou ik ze beiden even beet kunnen houden.
De D7000 was geen probleem maar de K5 was redelijk lastig te vinden (fysiek in een winkel).
Pas toen ik ze beide vastgehouden had kon ik echt het verschil tussen deze 2 camera's voelen.

Als je een handzame camera wil met degelijke beeldkwaliteit zou je misschien ook naar Micro 4/3 camera's kijken.
Deze camera's hebben een grotere sensor dan de bovengenoemde 3 compacts en de meeste M4/3's zijn niet eens zo heel veel groter dan de P7100, G12 en X10.
Met Micro 4/3 heb je het voordeel dat je lenzen kunt wisselen, wat bij de bovengenoemde compacts niet kan.

Je zegt ook dat je wel veel instel mogelijkheden wilt hebben, maar dat zit met alle 3 wel snor lijkt me.
Alle 3 de camera's hebben voor een compact best wel veel knoppen op de body om instellingen te veranderen.
De P7100, G12 en X10 zijn ongeveer gelijk geprijsd op dit moment (P7100 is iets goedkoper) en vallen alle 3 binnen je budget.

Als het goed is krijg ik morgen weer een X10 binnen dus het is even afwachten of ik 'm na een paar maanden nog steeds zo leuk vind. *O*
Ik kan ik altijd nog switchen naar een DSLR en dan de X10 houden als extra ofzo...

In ieder geval succes met het vinden van een camera, het kan soms best wel moeilijk zijn met zo veel keus! 8)7

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 18:03
witeken schreef op maandag 24 september 2012 @ 08:18:
Voor de mensen die een superzoom bridge willen en de SX50 op het oog hebben, hier is mijn hand-on met mijn ervaring ermee in Photokina (copy-paste van ander topic).

[...]
Bedankt voor je bevindingen!
Ik twijfel nog tussen de SX40 en SX50.
Wacht eerst op alle reviews van de toon aangevende websites.
Je leest op verschillende fora al zoveel negatieve dingen over de SX50.
Met name de trage lens moet het ontgelden.
Verder zou je een object niet veel dichterbij kunnen halen met de 50x zoom van de SX50 dan met de 35x van de SX40. Maar goed, we lezen het vanzelf.

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Wat ik me eens zat af te vragen: zou het niet mogelijk zijn om een grotere sensor, die 1/1.7 uit de G15 bijvoorbeeld, in deze camera te plaatsen? Ik ken weinig van hoe lenzen werken maar het is een feit dat je met een grotere sensor van dezelfde kwaliteit betere presaties kunt halen.
Met een 1/1.7 sensor zou je nog altijd rond de 1100mm overhouden. Met een 2/3 zou dat 800mm zijn.

In plaats van een grotere sensor te nemen of meer pixels is er nu een milimeter war. Over een paar jaar zitten ze op waarschijnlijk op 2000mm. Dan is het in theorie mogelijk om 870mm te krijgen op een 1 inch sensor :9~ .

Een beetje naar onder scrollen voor een vergelijking van sensorgroottes: http://www.dpreview.com/previews/canon-powershot-g15/

Verbeteringen SX50:
-(native) Raw
-Zoom
-Meer ISO (80-12800 (maar die staat denk ik standaard uitgeschakeld ofzo, en het menu was duits)
-Design (ander design, 5g lichter en beetje compacter)
-Betere zoom framing assist
-Lock feature
-Meer white balance presets
-Sneller focussen
-Betere IS
-Snel (<2 sec.) en stil zoomen
-Groter (+0.1") en hogere resolutie (230k -> 460k subs)
-Meer smart auto mode presets
-Hogere exposure compensation (+- 3EV vs 2EV)
-Hogere High speed HQ burst (13fps, 10 beelden vs 10fps, 8 beelden)
-In de specs staat ook bij video "Miniature Effect (HD, L) 6fps, 3fps, 1.5 fps", wat denk ik nieuw is bij de SX50, wat het is: I don't know :p
-Er is nu een mono speaker (bij de SX40 geen) (speaker is niet zelfde als microphone!)
-Echte HDR

Verslechteringen SX50:
-Slechtere battery life (315 vs 380; nog altijd hoger dan meeste compacts)
-Snelste shutter nu 1/2000, komt van 1/3200
-Tragere lens
-Flash range 5,5m, komt van 7m

-EVF nog steeds poor :'(

Netjes upgrade denk ik voor een 1 jaar iteration en veel meer nieuwe dingen dan de S110 :+.

Edit: SX50 heeft HDR mode.

[ Voor 43% gewijzigd door witeken op 24-09-2012 23:40 ]

Tweakblog van de maand

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 23:35
Een nieuw deeltje dat de twee compact-topics vervangt: [Aankoopadvies] Compactcamera

[ Voor 33% gewijzigd door PowerUp op 26-09-2012 20:37 ]

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Doe eerst zelf onderzoek zodat je hier gerichte vragen kan stellen, het is hier geen vraagdump namelijk