Shineless schreef op maandag 24 september 2012 @ 17:29:
Beste,
Al enige tijd ben ik geïnteresseerd in fotografie, en dan met name echt goede kwaliteit foto's maken in tegen stelling tot die familiefoto's en vakantie kliekjes (waar ik weinig mee heb). Ik heb er zelf nooit wat mee gedaan, omdat ik er niet echt het budget of de tijd voor had/nam. Sinds kort echter is het steeds meer gaan leven, en heb ik uiteindelijk om nu maar echt eens een keer te beginnen.
Ik ben dus nog en echte beginner, en nu op zoek naar een camera.
Allereerst gekeken naar een dSLR (de D3200 leek mij heel interessant), maar al gauw besloten toch voor een uitgebreide compact camera te gaan. Ik ben namelijk bang dat ik zo'n grote dSLR minder vaak mee zal nemen dan een compact camera. Toch wil ik wel echt leren fotograferen, en een redelijk uitgebreide set aan functies hebben.
Om even de vragenlijst in te vullen:
Wat is je beschikbare budget?
€ 300 - € 400
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, nog geen.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Geen specifiek doel voor ogen. Alles wat los en vast zit zeg maar
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Absoluut niet, ik wil foto's maken en zal de film functie hoogst waarschijnlijk niet eens gaan gebruiken.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Zoals eerder gezegd, het moet een camera zijn met veel opties, maar eentje die niet zo groot is of veel weegt.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Geen gewenst bereik. 1x zoom meer of minder maakt mij ook niet uit.
Zelf had ik al twee opties in gedachte:
Nikon Coolpix P7100
Canon Powershot G12 (ik weet dat de G15 eraan zit te komen, maar die is echt boven mijn budget).
Mijn vraag aan jullie dus:
Heeft iemand ervaring met deze modellen, en hoe is dat bevallen?
Heeft iemand nog andere goede suggesties waar ik naar zou kunnen kijken?
Hmm, hier zat ik ook mee.
Ik had een aantal maanden geleden, na lang twijfelen tussen een high end compact en een DSLR, een Fuji X10 gekocht.
Er waren wat probleempjes met het exemplaar dat ik had dus de X10 is retour gegaan.
Ben daarna weer gaan nadenken of ik niet beter een DSLR kon kopen.
Heb toen zitten twijfelen tussen de Nikon D7000 en Pentax K5.
Dacht eruit te zijn om de K5 te halen maar toen zag ik vorige week de Fuji X10 voor 370 euro in de Pricewatch staan.
Ik kon het niet laten om de camera weer te bestellen omdat ik het wel een hele fijne camera vond in de korte tijd dat ik m had (heb 'm eerlijk gezegd niet veel gebruikt omdat hij retour moest

).
Ik zou ook wel graag willen experimenteren met een DSLR maar m'n budget ligt op dit moment rond de 650-700 euro en een D7000 of K5 body kost alleen al meer waardoor ik geen geld meer over zou hebben voor een mooie lens.
Ben nog steeds niet zeker of ik een goede keus gemaakt heb om wederom voor een X10 te gaan i.p.v. een DSLR maar de tijd zal het leren.
Ik zie dat je hebt gekeken naar de Nikon P7100 en de Canon G12.
De X10 moet als het goed is concurreren met deze 2 camera's.
De X10 heeft een deels magnesium behuizing en ik vond de camera dan ook zeer stevig aanvoelen.
De G12 heb ik een aantal keren in een winkel vast kunnen houden en alhoewel deze camera ook niet spontaan uit elkaar zal vallen vind ik de G12 toch wat meer plasticy aanvoelen.
De P7100 heb ik volgens mij nooit beetgehad maar die is qua specs bijna gelijk aan de G12.
De Fuji X10 heeft een wat grotere sensor dan de P7100 en G12 en heeft een lens die veel meer licht kan doorlaten.
- De X10 heeft een 4x zoom lens die omgerekend naar FullFrame een bereik heeft van 28-112 milimeter.
De lens gaat van f2.0 op 28mm naar f2.8 op 112mm wat naar mijn idee best wel goed is voor een compact.
- De G12 heeft een 4x zoom lens met een bereik van 28-140.
De lens van de G12 begint bij f2.8 op 28mm en gaat naar f4.5 op 140mm.
- De P7100 heeft een 7.1x (!) zoom lens met een bereik van 28-200mm.
De lens van de P7100 begint bij net als bij de G12 op f2.8 en gaat naar f5.6 op 200mm.
De P7100 heeft het meeste zoombereik van de 3, terwijl de lens van de X10 het meeste licht kan opvangen.
De X10 heeft het minste zoombereik maar je geeft aan dat je hier niet echt veel waarde aan hecht.
~edit: De X10 heeft een manueel zoomsysteem terwijl dit bij de P7100 en G12 digitaal is.
Een ander verschil tussen deze 3 camera's is de viewfinder.
De keren dat ik een G12 heb vast kunnen houden viel me op dat de viewfinder van deze camera erg klein is.
Volgens mij heeft de P7100 een soortgelijke viewfinder.
De Viewfinder van de X10 is een flink stuk groter (ik vond 'm ook best wel "bright" -ben het nederlandse woord even kwijt...- *edit: helder is het woord dat ik zocht...) dus er valt makkelijker mee te werken.
De viewfinder coverage van de P7100 en G12 beslaat volgens mij rond de 80%, bij de X10 is dit 85% maar die 5% maakt niet veel uit lijkt me.
Je krijgt wanneer je een foto maakt met een van deze camera's dus meer beeld daadwerkelijk op de foto dan wat je door de viewfinder ziet.
Wat ik verder een leuke feature van de X10 vind is de "Super Macro Mode" hierbij kun je foto's maken van ongeveer 1cm afstand (Super macro werkt volgens mij alleen wanneer de camera helemaal uitgezoomd is).
Ik vond deze Macro stand best goed werken, vaak stelde de camera nog scherp wanneer de lens het te fotograferen voorwerp zowat aanraakte.
Specs zeggen natuurlijk niet alles.
Ik weet niet of je de camera's al in de hand hebt gehad maar als het kan zou ik dit zeker even doen.
Toen ik tussen de D7000 en de K5 aan het twijfelen was wou ik ze beiden even beet kunnen houden.
De D7000 was geen probleem maar de K5 was redelijk lastig te vinden (fysiek in een winkel).
Pas toen ik ze beide vastgehouden had kon ik echt het verschil tussen deze 2 camera's voelen.
Als je een handzame camera wil met degelijke beeldkwaliteit zou je misschien ook naar Micro 4/3 camera's kijken.
Deze camera's hebben een grotere sensor dan de bovengenoemde 3 compacts en de meeste M4/3's zijn niet eens zo heel veel groter dan de P7100, G12 en X10.
Met Micro 4/3 heb je het voordeel dat je lenzen kunt wisselen, wat bij de bovengenoemde compacts niet kan.
Je zegt ook dat je wel veel instel mogelijkheden wilt hebben, maar dat zit met alle 3 wel snor lijkt me.
Alle 3 de camera's hebben voor een compact best wel veel knoppen op de body om instellingen te veranderen.
De P7100, G12 en X10 zijn ongeveer gelijk geprijsd op dit moment (P7100 is iets goedkoper) en vallen alle 3 binnen je budget.
Als het goed is krijg ik morgen weer een X10 binnen dus het is even afwachten of ik 'm na een paar maanden nog steeds zo leuk vind.
Ik kan ik altijd nog switchen naar een DSLR en dan de X10 houden als extra ofzo...
In ieder geval succes met het vinden van een camera, het kan soms best wel moeilijk zijn met zo veel keus!