Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:
  • 171.393 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:04
We hebben op dit moment een canon powershot a720 is. Zodra er niet genoeg licht is worden de foto's erg korrelig, ook de batterijduur is bedroevend (25 foto's max met een powerbank 2500mAh). Met de komst van onze zoon vind ik het nu wel wat belangrijker geworden dat we mooie foto's kunnen maken zonder teveel poespas.

Wat is je beschikbare budget?
Rond de € 350,-
Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)
Handzaam
Wat voor eisen stel je eraan?
Met weinig licht en korte sluitertijd toch mooie foto's kunnen maken
Heb je nog specifieke doelen?
Ons zoontje speelt er lustig op los (hence de sluitertijd), echter omdat het binnen is heb ik bijna nooit genoeg licht.
Heb je al een voorkeur?
Na de topics/reviews doorgenomen te hebben kom ik op deze twee uit (heb vooral gekeken naar lichtgevoeligheid):
Panasonic Lumix DMC-LX5 Zwart, pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX5 Zwart
Canon EOS 1100D + 18-55 DC III, pricewatch: Canon EOS 1100D + 18-55 DC III

Volgens mij zijn beiden een flinke stap voorwaarts, maar voor aanschaf graag jullie mening/idee of ik hier een goeie koop mee maak (welke van de twee?) of dat er betere opties zijn.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 22:38

TMoose

Mooooooose !!

Wellicht is de een Olympus XZ-1 een optie?

DPreview specs:

Olympus XZ-1 specification highlights:

High Sensitivity 10MP CCD sensor
28-112mm equivalent lens
F1.8-2.5 maximum aperture
CCD-shift image stabilization
Twin control dials, including one around the lens
ISO 100-6400
New TruPic V processor (as used in the company's PEN series)
Large 3.0" 621k (VGA equivalent) OLED display
720p movie mode (30 fps in Motion JPEG format)
Micro HDMI connector
6 Art Filters (As per the PEN series)
In-camera RAW conversion
Built-in flash, hotshoe and remote flash control
Built-in ND filter

Ik ben na lang zoeken van een Powershot A620 naar de XZ-1 gegaan. Primaire punten waren grote lichtgevoeligheid, en in een enigszins betaalbare configuratie ook onder water te gebruiken.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 19:39
Hier zijn mijn eerste video samples van de Sony DSC-HX100V. De beelden waren in 1080/50p opgenomen maar youtube wil niet meer dan 30fps gaan (afhankelijk van je video, in dit geval 25fps).

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=gCQh4hLaZmE]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 14:41
TMoose schreef op maandag 26 maart 2012 @ 13:38:
Wellicht is de een Olympus XZ-1 een optie?

Large 3.0" 621k (VGA equivalent) OLED display
720p movie mode (30 fps in Motion JPEG format)

Ik ben na lang zoeken van een Powershot A620 naar de XZ-1 gegaan. Primaire punten waren grote lichtgevoeligheid, en in een enigszins betaalbare configuratie ook onder water te gebruiken.
Had hier nog niet aan gedacht. Mooi die lichtgevoeligheid. Minder belangrijk maar ook mooi is het oledscherm.

Hoe is de videofunctie geregeld: werken de autofocus en zoomfunctie als je een video maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Bij deze nog wat foto's die ik met de Sony HX100V heb gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hx100v/hx100_000.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hx100v/hx100_001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hx100v/hx100_002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hx100v/hx100_003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hx100v/hx100_004.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hx100v/hx100_005.jpg

Nog een macroshot van het zilvere gedeelte op een briefje van EUR 50,-
Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hx100v/hx100_006.jpg

Hier een zoom shot:
Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hx100v/hx100v_moon.jpg

En nog eentje:
Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hx100v/train_002s.jpg

Ik ben zeer te spreken over deze camera. Het is echt de ideale all-in-one voor onderweg. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Sir_Hendro op 04-04-2012 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:33
Ik heb nu een Panasonic TZ3 en wil graag upgraden naar een betere camera. Ook omdat ik merk dat we meerdere foto's binnen maken, en deze daar eigenlijk niet meer toereikend voor is. Deze camera is inmiddels 5 jaar oud en heeft zijn dienst meer dan genoeg bewezen! Tijd voor een update!

Ik heb al veel reviews gelezen maar kom er niet echt uit, zou heel graag jullie mening horen.

Tussen de 300 en 500 euro

Handzaam, maar mag ook iets groter zijn. (vanwege meer zoom)

- Goede lichtsterkte (nu 3.3 maar veel ruis op de foto).
- Voorkeur voor RAW bestandsopslag.
- Minimaal 10x zoom.
- Moet goed foto's binnen kunnen maken (lichtsterke lens)

nope

Heb je al een voorkeur?
Veel gelezen over de HX9V, kan deze krijgen, met inruil van de TZ3 voor 160 Euro. Lees wisselende verhalen hierover. De een is er erg blij mee, de ander klaagt over erg veel JPG compressie (een 16mp camera die foto's maakt van 'maar' 3MB, heeft ook wel een hogere compressie). Helaas heeft deze geen RAW ondersteuning, wel goede zoom eigenschappen en goede lens.

De 2e optie viel op de Canon S100, stuk duurder dan de HX9V, maar wel binnen budget. RAW ondersteuning, snelle processor, top beeld, klein en handzaam, alleen de reden waarom deze niet gekozen zou worden is de heel lage zoom van 5x optisch.

Afsluitend
Ik weet dat er niet veel handzame camera's zijn met deze wensen, maar hoor graag jullie mening! Kan ook eventueel nog een paar maanden wachten (tot de zomervakantie) als er mooie en goede camera's komen gaan!

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:33
anybody?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fuji X10. maar wacht even tot ze de white orbs gefixed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Denk dat je weinig reacties krijgt omdat lichtsterk (F2.8 of lager) in een compact camera (formaatje S100) EN zoom (10x) nooit samen gaan :)

Twee van de drie gaat je bijna lukken nu is de keus aan jou waar ben je toe bereid om op in te leveren.

Inleveren op zoom: Canon S100, Olympus XZ1

Inleveren op compactheid: 2de/3de hands budget DSLR met lichtsterke lens

Inleveren op lichtsterkte: Een nieuwe versie van je compact travelcameras die je nu al hebt

Ik kwam ook van de TZ5 af en heb toen eindelijk gekozen voor minder zoom in de form van een systeemcamera Panasonic GF3 met een lichtsterke prime 20mm F1.7.

[ Voor 32% gewijzigd door Furfoot op 03-04-2012 15:03 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
Furfoot schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 14:43:
Denk dat je weinig reacties krijgt omdat lichtsterk (F2.8 of lager) in een compact camera (formaatje S100) EN zoom (10x) nooit samen gaan :)

Twee van de drie gaat je bijna lukken nu is de keus aan jou waar ben je toe bereid om op in te leveren.

Inleveren op lichtsterkte: Een nieuwe versie van je compact travelcameras die je nu al hebt

Ik kwam ook van de TZ5 af en heb toen eindelijk gekozen voor minder zoom in de form van een systeemcamera Panasonic GF3 met een lichtsterke prime 20mm F1.7.
Mooie complete reactie. Meer mensen zitten met het dilemma en je geeft nu een goede aanzet. Ik ben het eens dat je ergens moet inleveren. Jij hebt dus gekozen voor geen zoom maar wel lichtsterkte en een grote sensor. Waarom geen zoom meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 14:38
Furfoot schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 14:43:

Als je in wilt leveren op compactheid (en geen extreem lichtsterke lens zoekt, f2.8 dus) kun je ook naar een superzoom kijken natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Houtkern schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 21:37:
[...]

Mooie complete reactie. Meer mensen zitten met het dilemma en je geeft nu een goede aanzet. Ik ben het eens dat je ergens moet inleveren. Jij hebt dus gekozen voor geen zoom maar wel lichtsterkte en een grote sensor. Waarom geen zoom meer?
Omdat ik recentelijk vader ben geworden en mijn prioriteiten verschoven zijn naar:

- Lichtsterke lens en snelle AF om binnenshuis mijn bewegelijk zoontje vast te leggen
- Compactheid omdat ik al genoeg mee moet nemen als we op stap gaan :)
- Systeemcamera want ik voorzie dat ik een steeds langer bereik nodig zal hebben (lopen > buitenspelen > sport) en M4/3 biedt mij de upgrade path van M.Zuiko 45mm F1.8 en op langer termijn de Panasonic 35-100mm F2~. Dit zijn allemaal relatief "compacte" oplossingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Furfoot op 04-04-2012 10:22 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
Furfoot schreef op woensdag 04 april 2012 @ 10:10:
[...]
Omdat ik recentelijk vader ben geworden en mijn prioriteiten verschoven zijn naar:

- Lichtsterke lens en snelle AF om binnenshuis mijn bewegelijk zoontje vast te leggen
- Compactheid omdat ik al genoeg mee moet nemen als we op stap gaan :)
- Systeemcamera want ik voorzie dat ik een steeds langer bereik nodig zal hebben (lopen > buitenspelen > sport) en M4/3 biedt mij de upgrade path van M.Zuiko 45mm F1.8 en op langer termijn de Panasonic 35-100mm F2~. Dit zijn allemaal relatief "compacte" oplossingen.
Herkenbare situatie :*) . Ik ben al in fase buitenspelen beland en dan is zoom toch nog wel eens handig als je van een afstand je kinderen wil vastleggen. Het is vooral leuk als de kinderen in de fase komen dat ze je camera willen pakken en regelrecht vol enthousiasme op je afstormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Houtkern schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 21:37:
Omdat langere brandpuntsafstand per definitie problemen met low light oplevert. Verdubbel je de millimeters, dan moet de sluitertijd gehalveerd worden om het onderwerp te bevriezen en de diafragma moet nog meer open of de ISO omhoog jagen. Lichtsterk, compact, beperkte hoge ISO performance,... dan wil je wel dichter bij het onderwerp staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
rapture schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:09:
Omdat langere brandpuntsafstand per definitie problemen met low light oplevert. Verdubbel je de millimeters, dan moet de sluitertijd gehalveerd worden om het onderwerp te bevriezen en de diafragma moet nog meer open of de ISO omhoog jagen. Lichtsterk, compact, beperkte hoge ISO performance,... dan wil je wel dichter bij het onderwerp staan.
Het effect dat je hier beschrijft is volgens mij ook af te vangen met stabilisatie. De vuistregel van langste sluitertijd beperken tot ongeveer beperken tot 1/brandpuntsafstand (/crop factor) is om bewegingsonscherpte van de fotograaf zelf te beperken. Door een statief of stabilisatie kun je dit ondervangen.

In Houtkern's geval zal de beperking eerder komen door de beweging van het kind, niet zo zeer van hemzelf. En in dat soort gevallen maakt brandpuntsafstand weer niet zoveel uit.

Waarschijnlijk wil je dan nog steeds wel een korte lens hebben, maar dat is meer omdat je anders vrij snel een paar stappen terug moet doen om de foto te kunnen maken, en binnenshuis heb je die luxe niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Mijn eerder geposte test montage van de Sony HX100V staat nu al in het nieuws. De redactie van deze website vond mijn video erg mooi en vroeg me per mail om toestemming. Het is erg leuk om te horen dat mijn video's goed bevallen :)

Link:
http://www.dichtbij.nl/ha...ermeerse-bos-video.aspx?#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
knip, als je iets niet bevalt maak je een TR aan, dat zou ik zou niet meer hoeven te melden

[ Voor 145% gewijzigd door PowerUp op 11-04-2012 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

henkie196 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:46:
Het effect dat je hier beschrijft is volgens mij ook af te vangen met stabilisatie. De vuistregel van langste sluitertijd beperken tot ongeveer beperken tot 1/brandpuntsafstand (/crop factor) is om bewegingsonscherpte van de fotograaf zelf te beperken. Door een statief of stabilisatie kun je dit ondervangen.
Als je niet met de camera beweegt, dan kan het onderwerp nog altijd bewegen. Als het onderwerp binnen de sluitertijd met 5° beweegt tov de camera, hoeveel millimeter aan streep trekt dat op de sensor? Hoe groter de brandpuntsafstand, hoe meer dit uitvergroot wordt. Dan wil je de sluitertijd verlagen om het onderwerp toch nog te bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik begrijp nu wat je bedoelt, maar dit lijkt een vreemde reden om een lens uit te kiezen. Normaal gesproken zou je gewenste perspectief moeten bepalen welke lens je wilt hebben, want wat met 30mm misschien een leuke plaat oplevert, geeft je op 85mm (met het onderwerp op dezelfde afstand) misschien net een plaatje van iemands oor.

Verder nog steeds met je eens dat je beter een kortere lens kunt hebben voor binnenshuis werk, maar om iets andere redenen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
henkie196 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 07:44:
gewenste perspectief moeten bepalen welke lens je wilt hebben, want wat met 30mm misschien een leuke plaat oplevert, geeft je op 85mm (met het onderwerp op dezelfde afstand) misschien net een plaatje van iemands oor.
Voor het binnen fotograferen van mijn kinderen is een lichtgevoelige camera en lens en pré. Ik wil niet meteen overstappen van naar een lens zijn zoom. Ik zit er namelijk niet op te wachten om bij een portet eerst de lens te moeten wisselen. En met een 24 of 30 mm iets dichterbij zitten... Kinderen hebben dat al snel door en dan heb je of een gekke bek of een kind die je camera aanvalt omdat ie al de foto wil zien voordat ie gemaakt is. Een beetje afstand is daarom handig om onopgemerkt een foto te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Low-Tech
Low-Tech schreef op zondag 25 maart 2012 @ 23:45:
We hebben op dit moment een canon powershot a720 is. Zodra er niet genoeg licht is worden de foto's erg korrelig, ook de batterijduur is bedroevend (25 foto's max met een powerbank 2500mAh). Met de komst van onze zoon vind ik het nu wel wat belangrijker geworden dat we mooie foto's kunnen maken zonder teveel poespas.

Rond de € 350,-
Handzaam
Met weinig licht en korte sluitertijd toch mooie foto's kunnen maken
Ons zoontje speelt er lustig op los (hence de sluitertijd), echter omdat het binnen is heb ik bijna nooit genoeg licht.
Heb je al een voorkeur?
Na de topics/reviews doorgenomen te hebben kom ik op deze twee uit (heb vooral gekeken naar lichtgevoeligheid):
Panasonic Lumix DMC-LX5 Zwart, pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX5 Zwart
Canon EOS 1100D + 18-55 DC III, pricewatch: Canon EOS 1100D + 18-55 DC III

Volgens mij zijn beiden een flinke stap voorwaarts, maar voor aanschaf graag jullie mening/idee of ik hier een goeie koop mee maak (welke van de twee?) of dat er betere opties zijn.
Ik heb gisteren uiteindelijk het volgende gekocht:
pricewatch: Canon EOS 1100D + 18-55 DC III
Tot nu toe erg tevreden met deze camera, hij is veel lichter/makkelijker in gebruik dan verwacht.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBy-G
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:58
-knip-

[ Voor 96% gewijzigd door Universal Creations op 24-04-2012 16:59 . Reden: Geen V&A op het forum ]

Man - a being in search of meaning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BierKoning
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06-2023

BierKoning

Bier 4 Ever!!

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 02:38:
Ik ben al een aantal weken tientallen reviews aan het lezen voor een nieuwe camera en ik kom er niet goed uit.

Ik ben op zoek naar een compact of zoomcamera met de beste beeldkwaliteit (overdag). Het gaat me vooral om mooie plaatjes te kunnen schieten op vakanties, maar ik wil wel het gemak om niet met meerdere lenzen te hoeven zeulen om een beetje te kunnen zoomen. Ik hoef geen extreme zoom, maar minimaal 16 zeker wel.
Verder vind ik goede videokwaliteit ook erg belangrijk.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Aan de ene kant heb je compact camera met volgens reviews uitstekende beeldkwaliteit:

Sony HX9V (of de nieuwe HX20V)
en de nieuwe Panasonic Lumux DMC-TZ30

Op zich vind ik het wel heel handig om zo'n compacte camera te hebben, die je makkelijk opbergt in je broekzak en er dus snel bij kan pakken.

Aan de andere kant heb je de Superzoom's:

Sony HX100V
Panasonic FZ150
Nikon P510

Is er nou nog iets te zeggen over de beeldkwaliteit als je een superzoom tegen een compactcamera vergelijkt? In reviews worden superzooms tegen superzooms vergeleken en compacts tegen compacts. Ik zou graag willen weten hoe de beeld en videokwaliteit zich tot elkaar verhoudt als je ze met elkaar vergelijkt.

Is hier iets zinnigs over te zeggen?

En welke van deze camera's zouden jullie nemen?

Alvast bedankt voor de reactie!
Omdat inleiding van vraag nagenoeg gelijk zou zijn, wil ik hier slechts een paar vragen aan toe voegen.

Toch kort:
- 300-400 euro
- Vooral vakantiefoto's (verre reizen, dus geen camping fotos) waar de beperking van de zoom van de canon ixus 75 (3x) nu teveel merkbaar is
- Keuze op ervaring van merk en reviews op dpreview.com
- de keuze zou gaan tussen de Panasonic Lumix DMC-TZ30 en de Nikon P510)

Nu heb ik er niet geweldig veel verstand van, maar ik heb me laten vertellen door de persoon in de fotowinkel dat de kwaliteit van de lens nagenoeg overeen komt. Ik zie dan toch enkele verschillen. Er vanuit gaande dat ik voornamelijk foto's op vakantie ga nemen (ik verwacht overdag) ga ik de verschillen dan merken?

Nikon P510
Zoom: 41.7x
Wide angle: 24 mm
Telephoto: 1,000 mm
Aperture (wide angle): f/3.0
Aperture (telephoto): f/5.6
Macro focus: 2 cm

Panasonic Lumix TZ30
Zoom: 20x
Wide angle: 24 mm
Telephoto: 480 mm
Aperture (wide angle): f/3.3
Aperture (telephoto): f/6.4
Macro focus: 3 cm

De uiteindelijke vraag is eigenlijk vrij simpel. Waar doe ik beter aan, een grotere camera met meer zoom (en iets betere specificaties van de lens?) of een compactere camera, met 20x minder zoom? Merk ik ergens tekortkomingen in een van beide, bijvoorbeeld op kwaliteit van foto's, zoom, etc?

Ik stem voor alcohol als 5e voedselgroep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
BierKoning schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 20:48:
[...]
Waar doe ik beter aan, een grotere camera met meer zoom (en iets betere specificaties van de lens?) of een compactere camera, met 20x minder zoom? Merk ik ergens tekortkomingen in een van beide, bijvoorbeeld op kwaliteit van foto's, zoom, etc?
Als je het verschil niet ziet, ben je een geluksvogel, want dan kan je een boel geld in je zak houden!
In het algemeen is 20x - en zelfs 40x - zoom niet echt bruikbaar. Zelfs met een dikke DSLR zal je een statief nodig hebben, op 1000mm. Ik denk dat het met een zoomfactor van 10 tot 12x wel ophoudt, met de bruikbaarheid op een non-DSLR zonder statief. Ook met statief zal je - gezien de relatief geringe lichtsterke in de telestand - vaak licht tekort komen, waardoor je bent aangewezen op de hogere ISO-waarden, die o.a. meer ruis produceren.
Staar je dus niet blind op "veel zoom", want het is net zo'n loze marketingkreet als "meer megapixels". Je kan beter een camera selecteren op andere criteria, zoals instelmogelijkheden, prettige bediening of het voor jou prettigste formaat en gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Beste allemaal ik ben ook opzoek naar een nieuwe camera en zit echt te twijfelen tussen een compactcamera en een superzoom, en dan voornamelijk de HX20v en de HX200v.

Voor mij is de videokwaliteit net zo belangrijk als de fotokwaliteit. Wat mij opvalt bij de filmpjes van deze cameras én van andere fotocameras, is dat bij bewegend beeld het beeld een soort van wazig is, zelfs bij de 1080p 60fps filmpjes, zie:

YouTube: Test Sony Cyber-Shot DSC-HX20V *HD*
http://vimeo.com/40764358

Moet je bij het eerste filmpje eens letten op het gras bij het van links naar rechts gaan van de camera en bij het tweede filmpje (hx200v) op de autos. Ik kan niet goed beschrijven wat het is maar het is net alsof mijn ogen steeds moeten scherpstellen ofzo.

Weet iemand wat dit is en hoe dit komt? Is dit een kwestie van te ongevoelige lichtsensor of diafragma waarde? Zijn er fotocameras die dit niet hebben, of ligt het aan mij :P

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

Ik wil een compactcamera aanschaffen die ik naast mijn spiegelreflex zal gaan gebruiken. De laatste gebruik ik overigens (te) weinig, ik ben dus geen enorme enthousiasteling. De camera wil ik hoofzakelijk voor vakantiefoto's gebruiken, maar met een kleine op komst zullen er ook soms filmpjes mee gemaakt worden en binnenfoto's.

Van belang voor mij zijn het formaat (supercompact), gebruiksgemak, fotokwaliteit en prijs (200-300 euro). Op basis van deze criteria ben ik uitgekomen bij de Canon S95 en de Nikon P310. De S100 ligt buiten mijn prijsbereik.

Beide camera's kosten nu vrijwel evenveel. Welke adviseren jullie mij en waarom? Ik sta ook open voor andere suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Oldie_ schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:27:
Ik wil een compactcamera aanschaffen die ik naast mijn spiegelreflex zal gaan gebruiken. De laatste gebruik ik overigens (te) weinig, ik ben dus geen enorme enthousiasteling. De camera wil ik hoofzakelijk voor vakantiefoto's gebruiken, maar met een kleine op komst zullen er ook soms filmpjes mee gemaakt worden en binnenfoto's.

Van belang voor mij zijn het formaat (supercompact), gebruiksgemak, fotokwaliteit en prijs (200-300 euro). Op basis van deze criteria ben ik uitgekomen bij de Canon S95 en de Nikon P310. De S100 ligt buiten mijn prijsbereik.

Beide camera's kosten nu vrijwel evenveel. Welke adviseren jullie mij en waarom? Ik sta ook open voor andere suggesties!
S95, de canons komen in de vrijwel alle tests beter uit de verf in de compactklasse. Maar eerlijk is eerlijk, het verschil is in de praktijk minimaal. Van belang is dus welke camera je mooier en handiger vindt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2012 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:40:
[...]

S95, de canons komen in de vrijwel alle tests beter uit de verf in de compactklasse. Maar eerlijk is eerlijk, het verschil is in de praktijk minimaal. Van belang is dus welke camera je mooier en handiger vindt.
Dat was me ook al opgevallen, maar de sensor van de Nikon is backlit en dat zou de kwaliteit verbeteren?

De S95 is inmiddels ook weer een oud toestel dat al bijna twee jaar op de markt is, de tests zijn allemaal van 2010 terwijl de Nikon P310 een toestel van 2012 is.

[ Voor 16% gewijzigd door _Oldie_ op 06-05-2012 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:08
Voor de vliegers onder ons nog een goede tip. Ik heb gisteren een Sony NEX-5N met 18-55mm lens opgepikt op Schiphol voor 490 euro:

http://www.schiphol.nl/Re...lectronics1/SonyNEX5N.htm

Point is: deze valt nu ook binnen de 500 euro _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Black Sparrow op 07-05-2012 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Black Sparrow schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:45:
Voor de vliegers onder ons nog een goede tip. Ik heb gisteren een Sony NEX-5N met 18-55mm lens opgepikt op Schiphol voor 490 euro:

http://www.schiphol.nl/Re...lectronics1/SonyNEX5N.htm

Point is: deze valt nu ook binnen de 500 euro _/-\o_
Goeie prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:38

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

In augustus ga ik voor een half jaar naar Brazilië. Ik wil daar zeker wat foto's en films maken. Mijn budget is 150-350 euro.

Een aantal eisen:
  • 3D foto mogelijkheid
  • Optische stabilisatie
  • 1080P film opname
  • Flinke zoom (> 16x)
  • GPS ondersteuning
  • Goede macro
M'n vader heeft een Olympus SZ-30mr. Bevalt zeer goed, maakt ook goede foto's en films.
Zelf heb ik deze camera op het oog:

http://www.dpreview.com/products/sony/compacts/sony_dschx30v

Is dit een goede keus? Sony is niet echt een camera-only brand. Zou een Nikon of fujifilm niet beter zijn wat dat betreft?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
NeFoRcE schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:16:
In augustus ga ik voor een half jaar naar Brazilië. Ik wil daar zeker wat foto's en films maken. Mijn budget is 150-350 euro.

Een aantal eisen:
  • 3D foto mogelijkheid
  • Optische stabilisatie
  • 1080P film opname
  • Flinke zoom (> 16x)
  • GPS ondersteuning
  • Goede macro
M'n vader heeft een Olympus SZ-30mr. Bevalt zeer goed, maakt ook goede foto's en films.

Is dit een goede keus? Sony is niet echt een camera-only brand. Zou een Nikon of fujifilm niet beter zijn wat dat betreft?
Vergeet niet dat Sony tegenwoordig aan een heleboel fabrikanten sensoren levert.
Bijvoorbeeld: http://nikonrumors.com/20...ny-sensor-confirmed.aspx/

Verder was Sony er al vroeg bij en ik kan me nog herinneren van vroegah dat de 3 megapixel Cybershot als beste uit de test kwam bij de Consumentengids. Volgens mij was het deze, of een wat later model: http://www.dpreview.com/reviews/sonydscp1

Dus in jouw beleving is Sony geen bekend merk voor (compact)camera's, maar dat ligt denk ik meer aan jou.

Verder is de HX30V volgens mij niet aangekondigd voor de europese markt, dus zul je het dan met de HX20V moeten doen. Misschien dat hij wel beschikbaar is in Brazilie. De HX20V kost nu iets meer dan 400 euro, dus die HX30V gaat waarschijnlijk jouw budget te boven (tenzij je in het buitenland gaat kopen).

Verder zou ik me niet te veel voorstellen van 3D foto's. Ik heb de HX9V en was niet onder de indruk van de 3D foto's. Naar mijn idee lukt dat alleen goed met twee lenzen (en dus ook twee sensoren), of in de 3D panorama stand.

Macro heb ik eigenlijk nooit goed getest.

Videokwaliteit vind ik echt fantastisch, maar fotokwaliteit vind ik alleen goed genoeg voor HDTV. Ga niet pixelpeepen, dan zie je de agressieve noise reduction. In ieder geval met mijn HX9V, maar de reviews die ik gelezen heb over de nieuwe HX serie is daar niet veel aan veranderd.

De stabilisatie vind ik goed werken. Geen problemen om even uit de hand met 16x zoom te schieten. GPS is op de HX9V wat zwak. Op een bewolkte dag kan het makkelijk een paar minuten duren voordat hij een fix heeft.

Al met al ben ik best te spreken over de HX9V, zolang je met de beperkingen kunt leven (agressieve noise reduction). En ik denk dat hetzelfde geldt voor de HX20V en HX30V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Bedankt Supremo!

De bovengenoemde HX20V lijkt een mooi toestel. Een digicam is niet iets wat je dagelijks koopt, zodoende ben ik niet echt op de hoogte van de merken en hun kunnen. de HX20V kan ik wat goedkoper krijgen, zodoende valt ie wel binnen mijn keuze. Ik ga me er eens even in verdiepen. Bedankt voor je uitgebreide toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
NeFoRcE schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:16:

Een aantal eisen:
  • 3D foto mogelijkheid
  • Optische stabilisatie
  • 1080P film opname
  • Flinke zoom (> 16x)
  • GPS ondersteuning
  • Goede macro

Ik heb zelf een Panasonic TZ30 gekocht in Dubai, camera bevalt mij zeer goed, alleen de macrostand weet ik niet hoe die is, dit gebruik ik eigenlijk niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hoi Lord,

Je maakt het mij wel lastig zeg! Beide camera's hebben zo z'n voors en z'n tegens;

http://snapsort.com/compa...Sony-Cyber-shot-DSC-HX20V

*googled nog even verder*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
Ach, je zal aan beide camera's je geen buil vallen denk ik, als ik de HX20 eerder gezien had (was volgens mij nog niet uit toen ik aan het winkelen was) had ik die misschien gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

LordLynx schreef op zondag 13 mei 2012 @ 15:55:
Ach, je zal aan beide camera's je geen buil vallen denk ik, als ik de HX20 eerder gezien had (was volgens mij nog niet uit toen ik aan het winkelen was) had ik die misschien gekocht.
Inderdaad, beide heeft wat leuks. Ik ga toch voor de HX20V. Die heeft zeker wat fijne pluspunten. Langere accuduur, etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

Ik sta op het punt een nieuwe digitale camera te kopen voor mijn vriendin. De enigste vereiste die hij voor haar moet hebben is dat hij wit moet zijn :) voor de rest kent ze er eigenlijk bitter weinig van.

De camera moet voornamelijk dienen voor foto's te nemen met vriendinnen, foto's van dagelijkse dingen, op vakantie,...

Dus het moet niet dienen voor het pro werk maar ik heb toch graag wat kwaliteit ( stel dat het dan toch eens nodig is ).

Nu had ik ( en mijn vriendin ) mijn oog laten vallen op de witte WX100 van sony die net uit is. ( prijs 249Euro ). na lang zoeken op het net kwamen we ook de HX10V tegen maar die was wel zeer hoog qua prijs.

Blijkbaar zijn er momenteel cash back acties en krijg je 25Euro op de WX100 en 50Euro om te HX10V, m.a.w de prijs voor die hx10V is maar 299Euro meer.

Nu was even mijn vraag wat zouden jullie kiezen.. zou ik zeker voor de hx10V gaan of is het niet echt de moeite voor 100 Euro meer te geven?

Graag even wat raad en ervaringen omtrent volgende toestellen. Waarom nu net de wx100 of waarom nu net de HX10V

Alvast bedankt voor de reactie!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
In het algemeen wordt het op prijs gesteld, wanneer je zelf wat onderzoek doet, voor je een vraag stelt. Als je zelf niet verder komt dan de kleur wit en een prijsverschil, dan zou ik in jouw geval de goedkoopste nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb nu een Samsung NV8 compact camera en ben aan het oriënteren op een ILC zoals de NEX3 of NEX5.

• Wat is je beschikbare budget?
400-450 euro

• Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)
Het liefst compact, dit komt de draagbaarheid ten goede.

• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
Camera moet vooral bij minder licht goede foto's maken. Optische zoom vind ik ook belangrijk.

• heb je nog specifieke doelen? (externe flitser, etc)
Interne flits heeft de voorkeur. Ik zal de camera voornamelijk gebruiken op vakanties. Ben verder van plan om wat vaker een camera te pakken en te gaan fotograferen.

• Heb je al een voorkeur? (Even googelen, of een vergelijkingssite)
Ik had eerst de Sony NEX-5N of NEX-C3 op het oog. Met de aankondiging van de Sony NEX-F3 heb ik deze momenteel op het oog. Nu kwam ik echter ook de Sony Cybershot DSC-HX200V tegen, welke mij ook erg aanspreekt.

Iemand die advies of (betere) alternatieven kan geven?

[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 26-05-2012 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 17:32

hke

Allen

ik heb al heel wat reviews op de diverse sites doorgelezen.
Op dit moment hebben we een dslr van olympus. Hierover zijn we zeker tevreden.
We hebben 6 maanden geleden een sony dsc-hx9v gekocht. Dit is voor ons een tegenvaller. Veel te veel compressie en we hebben behoorlijk last van vignettering.

Ik wil graag mijn sony verkopen en een andere kopen.
ik twijfel nu tussen de canon s100 en olympus xz-1.

400 euro

• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
Camera moet vooral bij minder licht goede foto's maken.

Interne flits heeft de voorkeur. Ik zal de camera voornamelijk gebruiken op vakanties. Ben verder van plan om wat vaker een camera te pakken en te gaan fotograferen.

Volgens mijn zijn beide camera's qua spec's vergelijkbaar.
Dan is de compactheid van de canon in het voordeel.

Wat is jullie mening?

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 15:57
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 23:07:
Hallo

Ik sta op het punt een nieuwe digitale camera te kopen voor mijn vriendin. De enigste vereiste die hij voor haar moet hebben is dat hij wit moet zijn :) voor de rest kent ze er eigenlijk bitter weinig van.

De camera moet voornamelijk dienen voor foto's te nemen met vriendinnen, foto's van dagelijkse dingen, op vakantie,...

Dus het moet niet dienen voor het pro werk maar ik heb toch graag wat kwaliteit ( stel dat het dan toch eens nodig is ).

Nu had ik ( en mijn vriendin ) mijn oog laten vallen op de witte WX100 van sony die net uit is. ( prijs 249Euro ). na lang zoeken op het net kwamen we ook de HX10V tegen maar die was wel zeer hoog qua prijs.

Blijkbaar zijn er momenteel cash back acties en krijg je 25Euro op de WX100 en 50Euro om te HX10V, m.a.w de prijs voor die hx10V is maar 299Euro meer.

Nu was even mijn vraag wat zouden jullie kiezen.. zou ik zeker voor de hx10V gaan of is het niet echt de moeite voor 100 Euro meer te geven?

Graag even wat raad en ervaringen omtrent volgende toestellen. Waarom nu net de wx100 of waarom nu net de HX10V

Alvast bedankt voor de reactie!!! :)
Ga voor een camera met een zo groot mogelijke beeldhoek, wssn wordt 95% vd foto's selfshots en wordt de camera niet verder dan een armlengte van het onderwerp gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Dj-sannieboy schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 16:21:
Ik heb nu een Samsung NV8 compact camera en ben aan het oriënteren op een ILC zoals de NEX3 of NEX5.

400-450 euro

Camera moet vooral bij minder licht goede foto's maken. Optische zoom vind ik ook belangrijk.

Ik had eerst de Sony NEX-5N of NEX-C3 op het oog. Met de aankondiging van de Sony NEX-F3 heb ik deze momenteel op het oog. Nu kwam ik echter ook de Sony Cybershot DSC-HX200V tegen, welke mij ook erg aanspreekt.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Zoals je hierboven misschien al gezien hebt kan je de Nex-5N (18-55mm) op schiphol (achter security) halen voor 490 euro, misschien trekt dat je over de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Black Sparrow schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:00:
[...]

Zoals je hierboven misschien al gezien hebt kan je de Nex-5N (18-55mm) op schiphol (achter security) halen voor 490 euro, misschien trekt dat je over de streep.
Dat had ik inderdaad gezien, maar je kunt niet zomaar bij de tax free shops komen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 20:27

Maduth

Probeersel

Euro 200 - Euro 400Isch

Handzaam & Stevig [makkelijke bediening.] <-- Lui persoon :+

Snel foto's kunnen maken ivm actie van kinderen [dus ook snel opstarten], filmpjes maar beperkt.

High end compact of instap spiegelreflex.

Heb je al een voorkeur?
Ja en dat is het probleem :(

Via de tv kwam in contact met de Nikon 1 die blijkbaar een combinatie is van een compact en spiegelreflex camera maar deze werd niet zo goed ontvangen [dpreview/letsgodigital].

Nu ben ik wat meer op onderzoek uit gegaan en ben ik begonnen te twijfelen om misschien een instap spiegelreflex te kopen. Maar, die zijn niet zo handzaam als een compact [hebben nu een PShot A710]. Tevens ben ik niet van plan om pro/vol hobby te gaan en is de vraag om ik alle extra's wel ga gebruiken van een spiegelreflex. Maar ik merk ook wel weer dat ik op mijn huidige camera met de instellingen begin te spelen om een beter beeld te krijgen en dat het me niet bevalt wat ik nu kan [komt natuurlijk ook gedeeltelijk door mijn onkunde]

Volgende camera's heb ik op het oog/bekeken:

HX9V - http://tweakers.net/price...-hx9v-zwart.html#tab:info
NIKON 1 - http://tweakers.net/price...-f-35-56.html#tab:reviews
NIKON D3100 - http://tweakers.net/price...on-d3100.html#tab:reviews

Concrete vragen:

1. Toch maar voor compact gaan of instap spiegelreflex?
2. Weet heeft nog meer geworsteld met deze vraag en heeft hoe opgelost [las hierboven een iemand anders met een uiteindelijke aanschaf vd canon].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
@ Maduth

Technisch is de Nikon1 idd niet zo heel goed ontvangen. Toch staat de kwaliteit minimaal gelijk aan de de top van de compactcamera's en is deze nog behoorlijk handzaam. De camera heeft snelle actie als doel en in dat opzicht vind ik hem voor jou wel het overwegen waard. Want liever een technisch erg goede foto van het juiste moment dan een fantastische foto van net een seconde te laat.
Overigens heb ik zelf niet deze camera, maar ik weet gewoon dat er tegenwoordig erg weinig slechte camera's zijn van +€400 dus zou ik me vrij voelen om deze aan te schaffen omdat hij simpelweg in jouw gebruikersprofiel past.

p.s. Vergeet niet dat bij reviewsites over het algemeen technofielen werken die heel gedetailleerd op zoek gaan naar elk "gebrek"

Eksit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Dank je voor antwoord en ondertussen ook op tweakers.net gekeken en zag ik de volgende review die ik aan het bestuderen ben:

productreview: Canon Powershot S100 Zwart review door LA-384

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maduth schreef op zondag 10 juni 2012 @ 19:27:
Dank je voor antwoord en ondertussen ook op tweakers.net gekeken en zag ik de volgende review die ik aan het bestuderen ben:

productreview: Canon Powershot S100 Zwart review door LA-384
De nikon j1 is een fantastische camera voor €329, na de €50 cashbak die nu loopt.

pricewatch: Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Zaterdag de Sony HX20V binnengekregen. Wat een toesteltje! Heerlijk. Nog alleen maar wat binnenkiekjes gemaakt. Maar tot nu toe bevalt ie goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Laatst online: 07:54
Even een vraagje voor de kenners, heb nu een Panasonic DMC-TZ10 een hele leuke camera en veel lol aan. Helaas sinds kort heb ik een stofje op mijn sensor waardoor er een vlekje op foto's zichtbaar is. Nu heb ik niet direct zin om een nieuwe camera te kopen, dus zou ik dit zelf nog kunnen oplossen? Qua onderzoekskosten/reparatiekosten ben ik namelijk bang dat het te prijzig gaat worden en een nieuwe camera dan logischer is.

Als het een nieuwe camera moet gaan worden kom ik toch al wel snel weer bij een 3-tal camera's uit:

- Panasonic DMC-TZ30 (Opvolger van mijn TZ10)
- Sony HX9v of 10v
- Canon SX260

Wat zouden jullie doen? Schoonmaken als mogelijk is? Zo ja welke methode? Of toch maar kijken naar een vervangende camera en welke van deze 3 springt er het meest uit?

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Zelf ben ik voor de Nikon 1 gegaan en had ook als alternatief the Sony. Ben nu op vakantie en we spelen er elke dag mee en de kwaliteit is top [voor ons]. Kan heel snel foto's maken en de flitser die er op zit, maakt het allemaal net wat mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Laatst online: 07:54
Maduth schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:49:
Zelf ben ik voor de Nikon 1 gegaan en had ook als alternatief the Sony. Ben nu op vakantie en we spelen er elke dag mee en de kwaliteit is top [voor ons]. Kan heel snel foto's maken en de flitser die er op zit, maakt het allemaal net wat mooier.
Systeemcamera was geen optie, moet een camera zijn die ik ook nog net in een broekzak kwijt kon. En dat kan met de genoemde varianten. En heb gisteren al knoop door gehakt en de Sony DMC-HX10v gehaald. Panasonic durfde ik niet meer aan, mede omdat ook nieuwe modellen het stofprobleem kennen.

Canon lag niet zo lekker in mijn hand. Nu de MM die fotomania heeft en Sony de Cashback actie van 50,- euro komt de sony op 200,- euro. Dat is naar mijn mening een erg scherpe prijs.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik baal dat de Sony NEX-F3 nog niet in de winkels ligt, aangezien MediaMarkt nu fotomania heeft. Opzich is de Nikon J1 ook interessant, komt nu uit op 329 euro na cash back. De reviews waren alleen niet zo geweldig. Hoe doet de J1 het bij weinig licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Na een jaar met de Sony HX9V op pad te zijn geweest is er onlangs een opvolger gekomen de Sony HX20V.
Een klein compact wonder voor de foto en videograaf.

Hieonder mijn bevindingen met de Sony DSC-HX20V:

Test shots Leuvehaven in Rotterdam
http://youtu.be/Xu-YjKC2NsU

20x zoom shots
http://youtu.be/8TFJET49LYI

Test bij kaarslicht
http://youtu.be/CsyuYojT_M8

Uitpakken
http://youtu.be/diQ3lFA1Q7M

met accessories, LCD monitor, grip, Viewfinder,
http://youtu.be/SWUWN9igkeU

Sony DSC-HX20V direct from the camera AVCHD 50P 1920 x 1080
http://youtu.be/qxID6Taly94

Sony DSC-HX20V direct from the camera AVCHD 50i 1920 x 1080
http://youtu.be/UQXo-Y4mCHY

MENU settings Nederlands
http://youtu.be/ND3oAXixGOg

MENU settings - English
http://youtu.be/vSOgj0BIRuM

Info
http://www.sony.nl/product/dsc-h-series/dsc-hx20v

Ervaring tot nu toe:
- Een voordeel is je kunt n waterpas in beeld krijgen voor foto / video.
- De NOname accu's werken ook, alleen de batterij inhoud wordt niet weergegeven.
- De flitser is van plastic en voelt zwak aan.
- De MOVIE knop is nu (HX9V was het minder) goed te gebruiken en start eerder op.
- Tijdens het ZOOMEN hoor je wel de zoommotor.
- Het geluid kun je instellen voor HARD geluid maw er zijn 2 standen.
- Steady Shot heeft 2 standen, ik gebruik de ART stand.
- Het ENTER knopje is m.i. te klein.
- Diafragma gaat van 3.2 > 8 / ISO 100 > 12.800
- Follow focus of tracking focus, de AF is echt snel.
- De kleuren zijn standaard naar mijn smaak te hard.
- Eenvoudig de WITBALANS aan te passen.

Tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommietom
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-07 15:16
Hallo,

IK ben op dit moment opzoek naar een goede compactcamera voor het reizen.

MIjn budget is ongeveer van 250 - 350 euro.

• Wat voor formaat wil je?
Graag zou ik een compacte camera zien die je gemakkelijk overal mee naar toe neemt.

• heb je nog specefieke doelen?
MIjn doel is vooral buiten te fotograferen, en dan met name reizen.

• Heb je al een voorkeur?
Zelf ben ik tegen een viertal camera's aangelopen, namelijk:
http://tweakers.net/price...0604;302305;303061;305081

Ik heb diverse vergelijkingssite's en reviews afgelezen. En daarbij komt vaak het volgende naar buiten.
De TZ30, HV20 en de SX260 hebben alle drie een goede zoom.
Daarentegen heeft de s100 een betere kwalitiet foto's en slaat deze op in RAW.
Is RAW echt zoveel beter, of is het alleen belangrijk bij de nabewwerking.
Ik heb zeker interresse in de fotografie, maar het moet leuk blijven en ik ga geen uren besteden voor het nabewerken van foto's. Ik wil het liefst dat de foto's bij het maken al mooi zijn.

Het ideale is misschien een goede zoom met daarbij hoge kwaliteit, ivm met een reis naar zweden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen voorizen van een goed advies, welke camera het best kan aanschaffen.

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 15-09 21:38
tommietom schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:44:
Is RAW echt zoveel beter, of is het alleen belangrijk bij de nabewwerking.
Sommige foto's komen met RAW beter uit of anders gezegd, sommige komen er met jpeg niet goed uit. Dat is te zeggen, 95% vd foto's gaan wel goed, alleen af en toe niet, zeker als je gaat pixelneuken.

Wat ik b.v. wel gezien heb is bij een foto waar een bepaalde kleurband in overheerst (b.v. een knalgeel veld met koolzaad) dan wil het wel eens fout gaan met andere kleuren in de foto. Bij RAW heb ik dat probleem nog niet gezien (d.w.z. met een Canon G12, vgl met de S95 het oude broertje vd S100). Maar RAW is idd wel meer bewerkelijk en dus doe ik alleen RAW als ik zeker wil dat een bepaalde foto niet gaat mislukken door technisch geneuzel. (meestal mislukt ie door ander geneuzel :)).

Verder heb je met RAW meer ruimte om fouten te herstellen, van de canon site:
It is possible to make some colour and exposure changes to a JPEG file, but you will be working at 8-bit depth rather than the 12-bit or 14-bit depth offered by EOS digital cameras.
Dus als ie onderbelicht is ofzo kun je met RAW soms iets meer rechttrekken met een photo editor.

Samenvattend, RAW heb ik meestal niet nodig maar ik ben wel blij dat het kan als ik graag wil dat een foto niet mislukt.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

MIjn budget is ongeveer van 250 - 380 euro.

milc, het liefst niet met een joekel van een lens

binnen fotograferen, vaak bij weinig licht.Aan zoom heb ik niet veel. marco en groothoek wel.
ik heb nl. ook een panasonic tz10 liggen, die die is niet zo goed met weinig licht maar heeft wel een leuke zoom.

de mediamarkt actie heeft 2 modellen die mijn positief opvallen.
de nikon j1 met 13-30mm lens(380-50 euro) en de Panasonic gf3(369) met vaste 14mm lens
het word vandaag beslissen, mogen is de actie afgelopen.

de nikon j1 is met cashback goedkoper, heeft meer mp en is verder een hele snelle camera, maar is wat mer basic,een point and shoot.
de panasonic gf3 is met de 14 mm lens juist heel lichtsterk, en heeft wat meer handmatige instellingen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42

En heb je daar ook nog naar gekeken? Want ik vind die zelf best wel lekker werken en een hoop bang for the buck.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Nomad schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:07:
pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42

En heb je daar ook nog naar gekeken? Want ik vind die zelf best wel lekker werken en een hoop bang for the buck.
nee niet echt naar gekeken, ik had een beetje mijn vraagteken bij de naam olympus.
ook heeft ie geen flits, invulflits kan handig zijn binnenshuis.
verder is ie ook net over mijn "budget" :niet dat ik m niet kan kopen, maar ik zocht toch meer iets in de lagere prijsklasse.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mrc4nl schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:17:
[...]

nee niet echt naar gekeken, ik had een beetje mijn vraagteken bij de naam olympus.
verder is ie ook net over mijn "budget" :niet dat ik m niet kan kopen, maar ik zocht toch meer iets in de lagere prijsklasse.
Hij heeft een los flitsertje bijgeleverd, dus niet intern, maar wel in het pakket wat je standaard koopt.
Olympus is met zijn PEN serie juist ontzettend populair, omdat er meer lenzen beschikbaar zijn voor M4/3 mount dan de meeste van zijn concurrenten.
Ik zou zeker even naar deze serie kijken, niet voor niets zo populair.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:34
mrc4nl schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:17:
[...]

De goedkopere optie is de E-PM1 van Olympus, dezelfde beeldkwaliteit maar net iets minder knopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Nomad schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:20:
[...]

Hij heeft een los flitsertje bijgeleverd, dus niet intern, maar wel in het pakket wat je standaard koopt.
Olympus is met zijn PEN serie juist ontzettend populair, omdat er meer lenzen beschikbaar zijn voor M4/3 mount dan de meeste van zijn concurrenten.
Ik zou zeker even naar deze serie kijken, niet voor niets zo populair.
de gf3 is ook micro 3/4 ;) maar ik zal ff wat revieuws opzoeken.
@hierboven ook van de pm1

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Gister even bij MM geweest en twijfel of ik de Nikon J1 moet kopen of toch wacht op de Sony NEX F3. De Nikon komt nu op 329 met cash back actie. De Sony heeft een advies prijs van 600, maar wat zou die in de winkels gaan kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Hij staat al in de PW: pricewatch: Sony NEX-F3K
Na een tijdje zal die denk ik wel onder de 500 zakken, net als zijn voorganger de NEX-C3. Maar dat kan nog wel een paar maanden duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Laatste keer dat ik keek stond die er nog niet in. Ik wil binnen nu en een maand een camera kopen dus denk niet dat het 'n wordt. Doet de Nikon J1 het een beetje goed bij minder licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Minder goed dan de NEX, maar het viel mij reuze mee uiteindelijk. Klein minpuntje is wel dat bij weinig licht de autofocus van de Nikon duidelijk trager is dan bij goed licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dj-sannieboy schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:39:
Laatste keer dat ik keek stond die er nog niet in. Ik wil binnen nu en een maand een camera kopen dus denk niet dat het 'n wordt. Doet de Nikon J1 het een beetje goed bij minder licht?
ik heb net een review gevonden met 4 camera's waaronder de j1

reviews: Roundup: vier compacte systeemcamera's getest

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik twijfel nu tussen de J1, GF3 en E-PM1. De J1 is het goedkoopst met cashback. Foto mania is bijna afgelopen dus wil snel beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de MM kost de J1 nu 310 € (MM a'dam, 50€ cashback).

Voor die prijs ie het echt een hele goede camera, de moeite waard lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Bij de MM Almere is die 379 en je krijgt 50 terug van Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dj-sannieboy schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:43:
Bij de MM Almere is die 379 en je krijgt 50 terug van Nikon.
MM Groningen voor 369 en krijgt 50 terug van Nikon. Al zou ik voor die 10 euro niet heel nderland rond reizen ^^

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ABCkZKuS5hhZyYyYMw8otvZZ/thumb.png
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 16:21:

400-450 euro 250-400 euro

EDIT: De NEX-F3 kost bijna 600 euro, dat gaat 'm dus niet worden. Twijfel nu tussen de J1, GF3 en E-PM1.
EDIt 2: Het is de Nikon J1 geworden. :)

[ Voor 82% gewijzigd door Dj-sannieboy op 24-06-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget? (250-400)
• Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc) Geen voorkeur, heb nu vooral gekeken naar grotere formaten
• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden). Ruime zoommogelijkheden, moet ook goede foto's kunnen maken als het wat meer donker is, snel achter elkaar foto's kunnen maken en hij moet zonder dat ik er veel verstand van heb wel mooie foto's kunnen maken (dat verstand wil ik de komende tijd opbouwen).
• heb je nog specefieke doelen? (externe flitser, etc) Geen externe flitser.
http://www.kieskeurig.nl/...9&product[]=1046304&ps=10

Twijfel nu tussen deze drie camera's, maar een ander toestel kan natuurlijk ook. Mijn voorkeur gaat nu het meest uit naar de Canon omdat deze wat goedkoper is en het voor mij niet heel duidelijk is in welke dingen de andere camera's nu echt beter zijn.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-09 15:15
MIjn budget is ongeveer €250 - €400.

Pocketformaat, compactcamera

Mijn kinderen fotograferen, natuur, architectuur, feestjes, enz..

Jazeker! :) Canon Powershot SX260 HS, Canon Powershot S100, Canon Powershot G12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Low-Tech
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2012 @ 16:45:
Wat is je beschikbare budget? (250-400)
• Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc) Geen voorkeur, heb nu vooral gekeken naar grotere formaten
• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden). Ruime zoommogelijkheden, moet ook goede foto's kunnen maken als het wat meer donker is, snel achter elkaar foto's kunnen maken en hij moet zonder dat ik er veel verstand van heb wel mooie foto's kunnen maken (dat verstand wil ik de komende tijd opbouwen).
• heb je nog specefieke doelen? (externe flitser, etc) Geen externe flitser.
http://www.kieskeurig.nl/...9&product[]=1046304&ps=10

Twijfel nu tussen deze drie camera's, maar een ander toestel kan natuurlijk ook. Mijn voorkeur gaat nu het meest uit naar de Canon omdat deze wat goedkoper is en het voor mij niet heel duidelijk is in welke dingen de andere camera's nu echt beter zijn.

Alvast bedankt!
Lijkt erg op de keuze die ik heb gemaakt, uiteindelijk is het een Canon 1100D geworden (instap spiegelreflex). Wat die misschien mist als ik naar jouw lijstje kijk is een flinke zoom. Hij gaat van 18-55mm met de meegeleverde lens. Ik heb hem gekocht voor € 255,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 15-09 21:38
JoostdeSuproost schreef op maandag 25 juni 2012 @ 22:14:
Jazeker! :) Canon Powershot SX260 HS, Canon Powershot S100, Canon Powershot G12
Ik kan alleen wat zeggen over de G12, hij is wat groot voor een compact. Maar het draaiknopje voor de exposure, draaiknopje voor de iso, extra draaiknopje aan de voorkant. Gewoon erg handig ipv menu's doorspitten om alleen ff de exposure aan te passen.
De grootte vind ik geen issue, kun je omheen met een handige riemtas.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-09 15:15
mekkieboek schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 15:26:
[...]

Ik kan alleen wat zeggen over de G12, hij is wat groot voor een compact. Maar het draaiknopje voor de exposure, draaiknopje voor de iso, extra draaiknopje aan de voorkant. Gewoon erg handig ipv menu's doorspitten om alleen ff de exposure aan te passen.
De grootte vind ik geen issue, kun je omheen met een handige riemtas.
Thanks!
Hij lijkt mij wel wat groot voor in de broekzak. De kwaliteit van de foto's lijkt mij dan weer erg goed! Als hij dan toch om de nek/ schouder moet, kan ik beter voor een DSLR gaan. Dan valt deze af.

Hou ik alleen nog de SX260, S95 en S100 over. De S100 heeft betere zoom, meer licht dan de S95. Maar de S95 kost +- €230 en de S100 +- €350. Is de €120 het verschil waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik ben op zoek naar een camera (Het liefst een spiegelreflex) waarmee ik goed kan filmen en foto's mee kan maken.

Wat betreft de foto's heb ik geen speciale wensen maar voor video zou ik graag een microfoonaansluiting willen en een goede lens die geschikt is voor het maken van video's. Denk bij die videos aan recensies en interviews dus een brede lens zou mooi zijn. Als jullie mij zouden aanraden om door te sparen voor een camera als de Canon 600 d, laat dat dan aub ook vooral weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 03:02:
Hallo, ik ben op zoek naar een camera (Het liefst een spiegelreflex) waarmee ik goed kan filmen en foto's mee kan maken.

Wat betreft de foto's heb ik geen speciale wensen maar voor video zou ik graag een microfoonaansluiting willen en een goede lens die geschikt is voor het maken van video's. Denk bij die videos aan recensies en interviews dus een brede lens zou mooi zijn. Als jullie mij zouden aanraden om door te sparen voor een camera als de Canon 600 d, laat dat dan aub ook vooral weten.
budget? anders is het ik zoek een dslr topic mischien iets voor je :)
daar staat de 600d goed aangeschreven ook voor film
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
JoostdeSuproost schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 22:32:
[...]
Hij lijkt mij wel wat groot voor in de broekzak. De kwaliteit van de foto's lijkt mij dan weer erg goed! Als hij dan toch om de nek/ schouder moet, kan ik beter voor een DSLR gaan. Dan valt deze af.
Ben ik niet met je eens. Ik heb een G10 die vaak meegaat in de bijbehorende riemtas. Die zit, voor alle duidelijkheid, aan je broeksriem vast. Ik heb er een polsriempje aan zitten, i.p.v. het meegeleverde schouderriempje. Speciaal gekocht, omdat ik niet altijd met mijn DSLR-gear kan en wil sjouwen.
Er zijn natuurlijk compactere camera's dan de Canon G-serie. Voor mij waren o.a. de optische zoeker en aansluiting voor externe flitser doorslaggevend, maar als je daar niet om geeft is een keuze voor een van de door jou genoemde camera's zeker niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

Camera voor reis naar New York.

In het najaar ga ik naar New York toe, uiteraard wil ik dit vastleggen met een camera.
Hiervoor wil ik een compacte digitale camera aanschaffen. Ik zit in dubio wat ik eigenlijk precies wil; een camera met grote optische zoom of niet.
Mijn eerste camera was een Canon Powershot A60 (3x optisch) welke mij uitstekend is bevallen. Een paar jaar later heb ik een olympus C770 aangeschaft (10x optisch) welke nu aan vervanging toe is.
Een groot nadeel van de olympus is het groothoek bereik 38-380mm (wat ik in New York wel nodig ga hebben).
Nu zag ik dat de nieuwere cameras met zoom opzich een aardig groothoekbereik hebben, zo heeft de canon SX240/SX260 (25mm-500mm), de nikon s9300 serie (25-450mm).
In New York ga ik de zoom verwacht ik niet veel gebruiken, terug in Nederland waarschijnlijk wel.
Een compacte camera van canon zonder al te veel zoom (5x) 24-120mm is de Canon S100.
Ik heb al veel reviews gelezen maar ik kom er toch niet uit.
Mijn budget is tussen max 500euro.

Iemand hier nog ideeën / tips?

Max 500euro
In ieder geval een compacte camera met goede groothoek
Zolang er goede automatische programmas zijn is het goed, de instel mogelijkheden gebruik ik toch niet zo veel.
• heb je nog specefieke doelen? (externe flitser, etc)
-
Nog niet echt, canon kent mijn voorkeur door goede ervaringen in het verleden. Maar een ander merk is uiteraard ook geen probleem

[ Voor 3% gewijzigd door shameblaster op 27-06-2012 15:51 ]

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 13:38:
[...]

budget? anders is het ik zoek een dslr topic mischien iets voor je :)
daar staat de 600d goed aangeschreven ook voor film
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6
Maximum 500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 14:04
Met de verwachte retailprijs van 650 dollar, en ongeveer evenveel euro's, is de aangekondigde Sony RX100 eigenlijk te duur voor dit topic. Toch wil ik hem even noemen omdat het wel een ontzettend gaaf alternatief is voor bijvoorbeeld de Canon S100 en Olympus XZ-1. Met een 'enorme' 20 mpx CMOS sensor (voor een compact camera), 1.8 (28mm) - 4.9 (100mm) lens en ISO range van 125 - 6400 is dit een zeer indrukwekkende camera. Hij is niet veel groter dan een Canon S100, en dat is al een compacte rakker.

Mijn 30D en lenzenset gaat al een tijdje mee, en ik liep een hele tijd met het idee om er nog een 550D bij te kopen om te kunnen filmen in Full HD, en om bijvoorbeeld te kunnen profiteren van de inmiddels verbeterde ISO prestaties en AF mechanismen. Maar als ik voor dezelfde prijs een camera met zo'n prestaties in een veel kleinere form factor kan krijgen (met een lens die bij 1.8 begint :9~ ), dan is die beslissing niet meer zo moeilijk. In de US verwachten ze hem halverwege juli, ik ben benieuwd! Hier nog een interessante review met op het einde een indrukwekkende image gallery, google translate is aan te raden:

http://www.slrclub.com/bb...e=headnum&desc=asc&no=282

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/24hdu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 19:54

jasjenl

Liab A Tymo

Wat zo lees is vooral het formaat van de sensor het usp van RX100, de rest vind ik eigenlijk minder bijzonder. Dat ie maar 28mm groothoek heeft zou ik een serieus minpunt vinden, ik ben nog steeds erg blij met de 24mm van mijn Panasonic LX5. Dpreview heeft er trouwens ook al wat over geschreven: http://www.dpreview.com/previews/sony-dsc-rx100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

shameblaster schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:50:
Camera voor reis naar New York.

In het najaar ga ik naar New York toe, uiteraard wil ik dit vastleggen met een camera.
Hiervoor wil ik een compacte digitale camera aanschaffen. Ik zit in dubio wat ik eigenlijk precies wil; een camera met grote optische zoom of niet.
Mijn eerste camera was een Canon Powershot A60 (3x optisch) welke mij uitstekend is bevallen. Een paar jaar later heb ik een olympus C770 aangeschaft (10x optisch) welke nu aan vervanging toe is.
Een groot nadeel van de olympus is het groothoek bereik 38-380mm (wat ik in New York wel nodig ga hebben).
Nu zag ik dat de nieuwere cameras met zoom opzich een aardig groothoekbereik hebben, zo heeft de canon SX240/SX260 (25mm-500mm), de nikon s9300 serie (25-450mm).
In New York ga ik de zoom verwacht ik niet veel gebruiken, terug in Nederland waarschijnlijk wel.
Een compacte camera van canon zonder al te veel zoom (5x) 24-120mm is de Canon S100.
Ik heb al veel reviews gelezen maar ik kom er toch niet uit.
Mijn budget is tussen max 500euro.

Iemand hier nog ideeën / tips?

Max 500euro
In ieder geval een compacte camera met goede groothoek
Zolang er goede automatische programmas zijn is het goed, de instel mogelijkheden gebruik ik toch niet zo veel.
-
Nog niet echt, canon kent mijn voorkeur door goede ervaringen in het verleden. Maar een ander merk is uiteraard ook geen probleem
Na nog meer het internet te hebben afgespeurd ben ik bij de Sony DSC-HX20V uitgekomen.
Ik ga volgende week de stad is in om de camera in het echt te bewonderen.
De reviews op het internet zijn erg positief over deze camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

shameblaster schreef op zondag 01 juli 2012 @ 16:36:
[...]

Na nog meer het internet te hebben afgespeurd ben ik bij de Sony DSC-HX20V uitgekomen.
Ik ga volgende week de stad is in om de camera in het echt te bewonderen.
De reviews op het internet zijn erg positief over deze camera.
Ik heb 'm zelf ook en bevalt inderdaad zeer goed! De 1080P filmopname is echt supermooi. Zelfs in het donker draait het als een zonnetje en zie je veel!

De foto's zelf kunnen soms wat fuzzy overkomen als je volledig inzoomt op de foto. Maar meestal bekijk je ze toch kleiner dan ze zijn, ook dan is de kwaliteit super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Heren! Graag jullie hulp. Heb mijn dSLR (een Canon 50D) de deur uit gedaan omdat het ding al een jaar lag te verstoffen en het een blok aan mijn been werd om mee te nemen. Het werd eerder een obstakel dan iets leuks en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ben sowieso wel een beetje klaar er mee als hobby, maar ik en de vrouw willen natuurlijk wel een leuk cameraatje voor de familie kiekjes en voor uitstapjes. Iets wat je makkelijk in een tas steekt.

Ergens tussen de 300 en 400 euro. Halverweg is ideaal want er komt vast nog een tasje, kaartje, etc bij.

Zo compact mogelijk, maar ik wil wel een beetje zoom overhouden. 5x zou leuk zijn.

Geen specifieke eisen. Ik vind het altijd wel prettig als een camera binnen ook nog wat kan zonder direct te moeten flitsen, daar wordt ie een stuk bruikbaarder van vind ik. Dus een beetje lichtsterk zou fijn zijn. RAW vind ik niet zo belangrijk meer, ik heb liever goede JPG's uit de camera waarbij het uiteindelijke plaatje best een beetje commercieel (als je snapt wat ik er mee bedoel, gewoon een lekkere krachtige plaat uit de camera met flinke kleuren) mag zijn. Nabewerken komt er toch niet meer van.

Eigenlijk wil ik juist geen extra dingen meer mee hoeven slepen, dus een externe flitser al helemaal niet. Wat ik wel heel belangrijk vind is de snelheid (shutter lag) bij het afdrukken. Het is alweer even geleden dat ik een compact gebruikt heb maar ik irriteerde me altijd heel erg aan de traagheid van die dingen bij het foto's maken.

Videootjes zullen we best maken af en toe dus dat moet er gewoon opzitten maar is niet de main use.

Ik zat te loeren naar de Canon S100, of de Olympus XZ-1. Maar andere opties zijn ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

NeFoRcE schreef op zondag 01 juli 2012 @ 23:44:
[...]

Ik heb 'm zelf ook en bevalt inderdaad zeer goed! De 1080P filmopname is echt supermooi. Zelfs in het donker draait het als een zonnetje en zie je veel!

De foto's zelf kunnen soms wat fuzzy overkomen als je volledig inzoomt op de foto. Maar meestal bekijk je ze toch kleiner dan ze zijn, ook dan is de kwaliteit super!
Ik zie dat punt in bijna alle reviews terugkomen ja, dat houd mij op de een of andere manier toch nog tegen.
Alhoewel de voorbeeldfoto's die ik zie redelijk tot perfect zijn.
En het is wat jij zegt, op 100% bekijk je ze toch vrijwel nooit. Dan is elke 18mp foto uit een compact camera ''lelijk''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:44
Vroeger heb ik ik altijd gefotografeerd met een Nikon F spiegelreflex camera. En twee jaar geleden heb ik een nikon coolpix s3000 gekocht. De keuze was toen vooral beeldkwaliteit tegen over prijs. En nog steeds vind ik de beeldkwaliteit niet tegenvallen. Alleen de zoom is te weinig en met weinig licht onbruikbaar.

Tot 350 euro, iets meer zou mogen maar dan moet het het wel waard zijn.
- Compact en "plat" meer iets als een Sony DSC-HX20V dan een Sony Cybershot DSC-HX100V
- Minimale zoom 10x, iets minder mag maar dan moeten de ander specificaties meer voordeel geven.
- Veel instelmogelijkheden
- Instellen via kloppen geen touch screen
- Optische beeldstabilisatie
- Ook bruikbaar tijdens concerten e.d. (donker)
- Foto's afdrukken op poster formaat
- Fotograferen voor op vakantie. Geen extra lenzen etc te mee slepen.
Natuurlijk ben ik al flink aan het googlen geweest en dan kom ik op de volgende camera's uit.

Sony Cybershot DSC-HX20V
Sony Cybershot DSC-HX10V
Sony Cybershot DSC-HX9V

De voorkeur voor een van de 3 boven genoemde camera's is vooral het opnemen van video en de swipe panorama. Maar als ik naar de beeldkwaliteit van de foto's kijk mis ik toch een hoop detail. Zelf zo veel dat ik het gevoel heb dat mijn coolpix s3000 soms gedetailleerdere foto's maakt.
Ook het directe verschil tussen de camera's kan ik niet echt terug vinden. Uiteraard zie ik dat de hoeveelheid mega pixels en het zoom bereik verschillend is, maar dit voor mij allemaal ruim voldoende. Dus afgaand op de mogelijkheden en de prijs zou ik voor de HX9V gaan, aangezien de beeldkwaliteit bij alle 3 de camera's vergelijkbaar is.

Panasonic Lumix DMC-TZ30
Beeldkwaliteit is iets beter dan de de cybershots alleen op hogere iso waardes is ruis al snel zichtbaar. Ook het fotografen bij minder licht valt een beetje tegen. Het is jammer dat de camera geen panorama swip achtige techniek heeft, maar dit was ook geen eis Heeft wel panorama swipe. De instelmogelijkheden daar in tegen zijn wel erg goed.

Nikon Coolpix S9300
Kijkend naar de preview foto's zou ik zeggen dat de beeldkwaliteit beter is dan de sony camera's. De camera heeft net als de sony een panorama swipe techniek. Maar de instelmogelijkheden daar in tegen zijn een stuk minder.
Ik vraag me dus af of ik me iets te veel focus op de details in de foto's.

Nikon Coolpix P7000
De zoom is eigenlijk minder dan wat ik graag zou willen, maar daar krijg je wel een camera voor terug waarbij je bijna alles kunt instellen. Daarnaast is de sensor aanzienlijk beter dan de eerder vermelde camera's. En de camera is wat minder compact dan de rest. Maar nog steeds zeer draagbaar. De P7100 zou eventueel ook een optie kunnen zijn, maar het is onduidelijk die camera nu echt veel beter is.

Ik blijf het moeilijk vinden om echt een keuze te maken. De sony serie was in eerste instantie mijne eerste keus en dan voornamelijk de HX9V, dat was vooral gebaseerd op de mogelijkheden en de prijs. Maar de beeldkwaliteit schrikt ook mij een beetje af.
Als ik echt alleen op kwaliteit focus zie ik momenteel de P7000 of P7100 het meest zitten. Maar de vraag blijft dan natuurlijk of dit in de praktijk echt zo groot is. Daarnaast is het zoombereik aanzienlijk kleiner dan bij de andere camera's.

De vraag vraag is dus zie ik iets over het hoofd of ben ik te veel op een ding aan het concentreren. En wat adviseren jullie mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 427 SOHC
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-07 08:52

350-450 Euro

Compact, superzoom? Moet niet te klein zijn mag iets groter zijn, een draagbaar toestel dat tijdens het wandelen niet te belemmerend is.

Veel bang for your buck! :)
Point en shoot. :*)
Een toestel met eenvoudige menu's en vooral de bedoeling om weinig tot niks in te hoeven stellen.
Toch een beetje groothoek en zoom.

Beetje landschapsfotografie
Gps indien mogelijk
Toestel mag stevig zijn. 8)

Geen al te oud model.

Merken

Panasonic

Nikon

_/-\o_
Canon

[ Voor 4% gewijzigd door 427 SOHC op 05-07-2012 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
kippy schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 20:30:
Sony Cybershot DSC-HX20V
Sony Cybershot DSC-HX10V
Sony Cybershot DSC-HX9V
Weer wat ver aan het zoeken geweest en de Sony HX10V valt zeker af. Als ik de reviews bekijk presteert de HX9V beter dan de 10 en is ook nog goedkoper.

Het vreemde vind ik wel, dat in deze reviews de foto's zeer scherp zijn. Terwijl ze in andere meer op een waterverf schilderij lijken (erg overdreven, maar dat is het effect)

Zouden de instellingen beduidend anders hebben gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

kippy schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 18:53:
[...]

Weer wat ver aan het zoeken geweest en de Sony HX10V valt zeker af. Als ik de reviews bekijk presteert de HX9V beter dan de 10 en is ook nog goedkoper.

Het vreemde vind ik wel, dat in deze reviews de foto's zeer scherp zijn. Terwijl ze in andere meer op een waterverf schilderij lijken (erg overdreven, maar dat is het effect)

Zouden de instellingen beduidend anders hebben gestaan?
Ik ben zelf ook voor de 20v aan het kijken.
De fotos komen zo over op de pc. Als je ze niet op 100% kijkt maar gewoon fullscreen valt het mee, druk je ze af op a4 formaat schijnt het ook 100% mee te vallen.
Lees op veel sites positieve dingen over de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
shameblaster schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 23:38:
[...]

Ik ben zelf ook voor de 20v aan het kijken.
De fotos komen zo over op de pc. Als je ze niet op 100% kijkt maar gewoon fullscreen valt het mee, druk je ze af op a4 formaat schijnt het ook 100% mee te vallen.
Lees op veel sites positieve dingen over de camera.
Het vreemde blijf ik vinden en dat geldt zowel voor de HX9V als de HX20V dat sommige foto's die ik op het internet tegen kom echt haar scherp zijn en ander hebben dit waterverf effect.

Ik blijf me dus afvragen of dit niet komt door een of andere instelling. Ik kan er alleen tot nu toe niets over terug vinden.

Op deze site zijn alle sample foto's behoorlijk scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dat is gewoon hele ranzige ruis reductie die alles uitsmeert : Hebben compact camera's wel vaker last van :|

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
nero355 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:22:
Dat is gewoon hele ranzige ruis reductie die alles uitsmeert : Hebben compact camera's wel vaker last van :|
De foto's van die site hebben last van ruisreductie? Of de foto's die het "waterverf princiepen" bevatten hebben daar last van?

Maar ik zou zeggen dat alle foto's die op iso 100 geschoten zijn toch geen ruis reductie zouden moeten hebben. En ik heb toch redelijk wat foto's gezien geschoten op iso 100 die er dus als een waterverf schilderij uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

kippy schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:22:
Of de foto's die het "waterverf princiepen" bevatten hebben daar last van?

Maar ik zou zeggen dat alle foto's die op iso 100 geschoten zijn toch geen ruis reductie zouden moeten hebben. En ik heb toch redelijk wat foto's gezien geschoten op iso 100 die er dus als een waterverf schilderij uit zien.
Dat bedoelde ik inderdaad :)

Kan je het niet ergens op Off/Low/Minimal of zoiets zetten ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
nero355 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:38:
[...]

Dat bedoelde ik inderdaad :)

Kan je het niet ergens op Off/Low/Minimal of zoiets zetten ??
Zal vanavond wel weer verder googelen. Kijken of dit is in te stellen. Andres wordt dit de camera die ik ga kopen.

Ik heb verder gezocht en er geen mogelijkheid om de ruisinstellingen te veranderen. Zowel op de HX9v als de HX20v is dit niet mogelijk.

Ik heb meer reviews zitten lezen en sample foto's bekeken en ik vind de sony camera's steeds meer tegen vallen. De features zijn leuk en je kunt erg veel instellen maar de uiteindelijke foto's vind ik een beetje tegenvallen zeker ten opzichten van de Panasonic DMC-TZ30. En aangezien de panasonic maar 30 euro duurder is dan de sony HX9v wordt de keuze al weer iets makkelijker.

[ Voor 44% gewijzigd door kippy op 06-07-2012 18:43 ]

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Doe eerst zelf onderzoek zodat je hier gerichte vragen kan stellen, het is hier geen vraagdump namelijk