Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste
Acties:
  • 171.394 views

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Beakzz schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:10:
[...]

Tis ook gewoon heel simpel. Wil je een hoge kwaliteit compact (en dan bedoel ik echt compact dus niet de travelcams) dan wil je gewoon een S95 (en straks hoop ik de s100) En dan is die 5 x zoom wel mee genomen , want met 3.8 x kom ik soms net te kort. Niet als iets ver weg is , maar voor een beestje in een boom bv, :)
Volgens mij zijn er ook niet dit soort compacte camera's met meer dan 5 x zoom ? (Heb ook de sx230 gehad , maar die nam ik toch veel minder mee namelijk terwijl hij niet veel groter is)

Zonder stabiele ondergrond of klein statief ben je toch eigenlijk al kansloos bij volledige zoom ...zelfs met 3.8
Ik ben het volledig met je eens.

"De s100 is de ultieme broekzak camera."

Ik heb zelf ook een SX230 erbij maar die is toch net iets te groot, zoals alle travelzoomers....
Alle reacties op jouw stelling gaan hieraan voorbij.....
Dus als iemand zich geroepen voelt om op deze stelling te reageren en/of alternatieven aan te dragen die qua IQ ook in de buurt komen....ik ben benieuwd... :|

PS Ik ga er wel vanuit dat de IQ van de nieuwe S100 i.i.g. gelijk of beter als die van de S95 is. Maar de echte reviews moeten natuurlijk nog komen... :9

[ Voor 6% gewijzigd door Shaggie_NB op 25-09-2011 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zoek een camera voor een concert waar ik niet de gebruikelijke dSLR-smokkeltechnieken ga toepassen. Ik verwacht een podium met dermate veel licht dat je met ISO 400 en 200 mm f/4 ermee weg kan komen. Dus niet de donkere hollen. Video opnemen moet bruikbaar zijn.

Ik zit te kijken naar een tweedehandse Nikon Coolpix P7000 onder 300 euro.

Op dpreview kom ik een camera roundup: Group test: Canon Powershot S95, Panasonic Lumix DMC-LX5, Nikon Coolpix P7000 tegen en de afvalrace kan beginnen.

S95
  • - Zoom en focus kan je tijdens het filmen niet veranderen.
  • - verzadigd rood, terwijl men koude negatieven/dia's (bv Provia, Superia,...) gebruikte om het overdaad aan rood te compenseren.
  • - niet zelf AF-punt kiezen.
P7000
  • + Zoom en focus kan je tijdens het filmen wel veranderen.
  • + externe micro aansluiten
  • + zoom tot aan 200 mm (equivalent)
  • + manueel AF-punt kiezen
  • - 1 stop minder lichtsterk
  • - bakbeest in vergelijking met de rest
  • - neiging om te onderbelichten als je felle dingen (bv spots dat een podium belicht) tegenkomt
  • - Traagheid. Als je een raw plaatje maakt, dan kan 7 seconden wachten en het keert niet eens terug naar live view om de volgende foto te maken. Een EOS 5 met een verse filmrolletje herladen koste waarschijnlijk minder dan 7 seconden. Met v1.1 firmware is het tot 1,8 seconde ingeperkt.
LX5
  • + lichtsterkte f/2-f/3.3
  • + uitgebreide video modus, belichting kan je tijdens het filmen ook aanpassen.
  • - sensor blooming: verticale strepen als er te fel belichte pixels (bv vuurwerk in de lucht en podiumverlichting) zijn.
Geen van de 3 is een optie? S95 kan je niet voor filmen, overdaad aan rood op podia en AF-punt kiezen gebruiken. P7000 is een lagfrustratie wegens te zwakke processor volgens de reviewer. LX5 zal zeker wat verticale strepen op elk plaatje zetten.

Tegen volgend weekend heb ik een compact camera nodig, maar met welke nadelen zou ik kunnen leven als ik het tijdelijk gebruik en later naar bv S100 kan overstappen. Is een zacht prijs van een tweedehandse P7000 een goed idee? Ik kan daarmee filmen en hopen dat de lagfestijnen binnen de perken blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Lang verhaal, voor iemand die maar een week de tijd heeft om te kiezen en te kopen. Succes ermee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 18:53
Ook ik ben op zoek naar een compactcamera die ik makkelijk overal mee naar toe kan nemen.

• Wat is je beschikbare budget?

Maximaal 250/300 euro

• Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)

Compact, moet makkelijk in en uit de broekzak kunnen.

• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)

Zakformaat, zoom moet niet overdreven veel zijn (dat je gewoon een fatsoenlijke foto kan maken vanaf een afstandje, geen kilometer o.i.d.) , GEEN touchscreen! of dan toch zo min mogelijk - mooie HD video (1080p).

• heb je nog specefieke doelen? (externe flitser, etc)

Camera moet vooral gebruikt worden bij concerten, voetbalwedstrijden en reizen.

• Heb je al een voorkeur? (Even googelen, of een vergelijkingssite)

Volgende types hebben mijn interesse:

- Panasonic Lumix TZ10
- Sony Cybershot HX7V (mooie video!)
- Nikon Coolpix P300
- Canon SX230

Eigenlijk zie ik op dit moment de bomen door het bos niet meer echt, eigenlijk heeft de Sony mijn voorkeur nadat ik van elke camera wat filmpjes op YouTube heb gezien. Maar ook dat is vind ik niet echt een goede bron....

Advies/ervaringen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 21:38
rapture schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 01:54:
Ik zoek een camera voor een concert...
Het is maar de vraag of je wilt zoomen tijdens een (muziek)optreden. De lensmotor is duidelijk hoorbaar door de ingebouwde microfoons. Met de bekende Canon firmware hack kun je wel de zoom aanpassen, tenminste met de G12 werkt dat.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Toff schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 14:48:
Lang verhaal, voor iemand die maar een week de tijd heeft om te kiezen en te kopen. Succes ermee...
P7000 is tweedehands in de volgende gemeente te krijgen en ik ga moeten bellen om te horen of de tweedehandse S95 in de gemeente waar ik werk te krijgen is.

Kiezen is nogal lastig als de beide over genoeg nadelen beschikken. Voelt de P7000 in praktijk een lagfestijn zoals elke reviewer het zegt?
mekkieboek schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 21:21:
Het is maar de vraag of je wilt zoomen tijdens een (muziek)optreden. De lensmotor is duidelijk hoorbaar door de ingebouwde microfoons. Met de bekende Canon firmware hack kun je wel de zoom aanpassen, tenminste met de G12 werkt dat.
Kan de luide muziek het geluid van de lensmotor niet maskeren zodat het niet zo hard opvalt? Als zoom tijdens het filmen niet bruikbaar is, dan blijft AF-punt en verzadigd rood over. Met raw kan ik aan de kleuren sleutelen en scherptediepte calculator nakijken om te zien hoe nauw het scherpstellen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 21:38
rapture schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 22:39:
[...]
Kan de luide muziek het geluid van de lensmotor niet maskeren zodat het niet zo hard opvalt? Als zoom tijdens het filmen niet bruikbaar is, dan blijft AF-punt en verzadigd rood over. Met raw kan ik aan de kleuren sleutelen en scherptediepte calculator nakijken om te zien hoe nauw het scherpstellen ligt.
Zie dit voorbeeld.
Het goede nieuws is dat je kunt zoomen en dat dat blijkbaar niet boven de muziek uitkomt. Het slechte nieuws is dat het geluid (in dit voorbeeld althans) sowieso zwaar overstuurd is. Maar ik geloof dat je ook dat met CHDK kunt instellen, geen ervaring, heb geen S95. Overigens vind ik de CCD strepen vd spots boven het podium ook niet echt mooi. Je alternatieven, hebben die ook CCD?

Anyway, als live gigs je voornaamste doel is, moet je mss eens rondneuzen op youtube. Ik bedoel voor camerakeuze.

[ Voor 14% gewijzigd door mekkieboek op 02-10-2011 23:31 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Na enkele YouTube filmpjes kijken, ze hebben allemaal last van CCD-strepen. Zo heel bruikbaar is het filmen niet en ik neig naar S95 om de lag te omzeilen. Overstuurd geluid valt op te lossen met plakband over de micro's en gaatjes met een naald prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Alle camera's met een CCD hebben last van die strepen dus ik zou naar een CMOS compact kijken dan :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 19:54

jasjenl

Liab A Tymo

Met CMOS kun je weer last hebben van het rolling shutter effect. Dus het is maar net wat je het ergste vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jasjenl schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 16:32:
Met CMOS kun je weer last hebben van het rolling shutter effect. Dus het is maar net wat je het ergste vindt ;)
Kiezen tussen 2 kwaden inderdaad :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johantjuuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-03-2023
Heeft er iemand ervaring met de Samsung WB710???

Crypto.com !! 😀 bij interesse PB me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik heb dit weekend de Canon Powershot SX40 HS (de opvolger van de Powershot SX30) binnen gekregen en de eerste resultaten zijn heel goed. Hij is functioneel niet zo heel veel veranderd t.o.v. de SX30 en heeft dezelfde 24-840mm lens, maar hij heeft wel een nieuwe CMOS-sensor (de megapixels zijn verlaagd van 14 naar 12 mp) en een nieuwe beeldverwerkingschip. Ik vind dat dapper van Canon, want hiermee gaan ze in tegen de megapixelrace-trend. Meer mp's leverde in veel gevallen zeker geen betere foto's en ik ben blij dat Canon daar nu tegenin gaat.
Door deze nieuwe sensor is niet alleen de beeldkwaliteit beter, maar ook de verwerkingssnelheid hoger en de filmmogelijkheden uitgebreid.

Hebben anderen al ervaringen met deze camera en misschien tips over de beste instellingen? Ben benieuwd.Ik ga de komende weken deze camera eens fors uittesten.

[ Voor 15% gewijzigd door PeterVL57 op 17-10-2011 23:14 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
Ik ben al weken aan het googelen en twijfelde tussen Panasonic Lumix DMC-FZ150 en de Canon SX40. De betere fotokwaliteit van de Canon heeft voor mij de doorslag gegeven. Alleen de prijzen vind ik nog wel erg hoog. De verleiding om hem op Ebay te bestellen is wel groot, want daar is de Canon al te koop voor nog geen 330 Euro
http://www.ebay.com/sch/i...Cbx=1&_udlo=200&_udhi=550
Iemand al besteld daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Nee, niet via ebay, maar wel via de laagste aanbieder via kieskeurig.nl.

Ik hem hem sinds een paar dagen en de eerste indruk is heel positief. In sommige reviews is wat kritiek op snelheid. De FZ150 zou iets beter zijn. Maar in diverse vergelijkingen komt elke keer naar voren dat de fotokwaliteit van de Canon net iets beter is dan de FZ150. De verschillen in snelheid ervaar ik eigenlijk als marginaal en een camera koop ik voor fotokwaliteit en niet voor 1/4 seconde verschil in verwerking. De spiegelreflexcamera die ik drie jaar geleden nog had, kon niet tippen aan de snelheid die de SX 40 nu heeft. Waar hebben we het dan over....

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
De Pansonic DMC FZ 150 nu al te koop voor 427 Euro, dus nog maar iets duurder dan de Canon sx40
http://www.pixmania.nl/nl...umix-dmc-fz150-zwart.html

In Pricewatch is de laagste prijs toch nog 30 Euro hoger!
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ150 Zwart

Bij Redcoon nu al voor 423 Euro! Gaat de goede kant op zo.

[ Voor 7% gewijzigd door doggy1 op 24-10-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ik ben momenteel een beetje aan het twijfelen om nu de Cybershot HX9V te kopen, of nog een tijdje te wachten. Ik heb er eentje nodig aan het begin van volgend jaar. De HX9V is mijn winnaar geworden tegenover Canon SX230S, Nikon S9100 en Panasonic DMC-ZS10. Dat met name op basis van deze twee reviews: (http://www.dcresource.com...ct-gps-ultra-zoom-cameras; http://www.photographyblo...ybershot_dsc_hx9v_review/).

De HX9V is een vrij nieuwe camera. Valt het te verwachten dat er tussen nu en januari nog een nieuwe camera komt die zich kan meten met de HX9V? Ik ben op de hoogte van de Canon S100, maar die valt qua functionaliteit wat buiten mijn eisen. Ligt er de komende maanden nog wat interessants in het verschiet op dit gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:44
Ik heb een hx9v getest en hem weer terug gebracht omdat hij behoorlijk groot was. Bovendien vond ik de lensconstructie niet goed waardoor je bij het zoomen duidelijk het mechaniek hoorde met een onnatuurlijk knersend geluid wat hoorbaar was op de film. Bovendien is de camera erg ijverig qua ruis reductie waardoor een foto bij het inzoomen lijkt op een olie verf schilderij.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Ik heb mijn eerste gebruikerservaringen op mijn blog gezet voor de nieuwe Canon Powershot SX40 HS. Voor de twijfelaars rond superzooms misschien leuk leesvoer. Ik trek daarin vergelijkingen met de HX100V (ook in mijn bezit gehad), de Panasonic FZ38 (met uitstapjes naar de FZ150) en de Sony Alpha A100 (mijn laatste spiegelreflexcamera. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door PeterVL57 op 29-10-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Gabliboeba schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 16:29:
Ik ben momenteel een beetje aan het twijfelen om nu de Cybershot HX9V te kopen, of nog een tijdje te wachten. Ik heb er eentje nodig aan het begin van volgend jaar. Valt het te verwachten dat er tussen nu en januari nog een nieuwe camera komt die zich kan meten met de HX9V? Ik ben op de hoogte van de Canon S100, maar die valt qua functionaliteit wat buiten mijn eisen. Ligt er de komende maanden nog wat interessants in het verschiet op dit gebied?
Nu de S100 uitkomt zakken de prijzen van de voorganger de Canon S95. Hij heeft wat beperkte functionaliteit rond het filmen, maar de fotokwaliteit is fantastisch. Ik weet niet wat je precies zoekt natuurlijk, maar misschien is die S95 wat voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
[b]

S95
  • - Zoom en focus kan je tijdens het filmen niet veranderen.
  • - verzadigd rood, terwijl men koude negatieven/dia's (bv Provia, Superia,...) gebruikte om het overdaad aan rood te compenseren.
  • - niet zelf AF-punt kiezen.

Ik dacht ook niet zo sterke accu
LX5
  • + lichtsterkte f/2-f/3.3
  • + uitgebreide video modus, belichting kan je tijdens het filmen ook aanpassen.
  • - sensor blooming: verticale strepen als er te fel belichte pixels (bv vuurwerk in de lucht en podiumverlichting) zijn.
    Slechte JPG compressie, ook op de beste stand. Google er maar op. Heb het ding heel even gehad en snel weer teruggebracht naar de winkel. Foto van een colablikje met rare artifacts tussen het rood en het wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Om wat tanks in een museum te fotograferen, knalde ik al 3 accu's erdoor. Ik zat de S95 meer te reloaden dan ermee te fotograferen. Tja, de accu's hebben ook maar 1/3 van de Watt-uren dat de EOS 20D/30D accu's hebben.

Gelukkig heb ik niet continue last van CCD sensor strepen, alleen als de spots echt in de lens schijnen.

Om het oversturen tegen te gaan, heb ik stukjes doek voor de micro's geplakt en getest voor luidsprekers die volledig openstonden. De buren vroegen waarschijnlijk af waarom ik luide stoten van 10 seconden liet afspelen ipv continue lawaai maken. Alleen als de bass goed doordreunt, dan is het duidelijk overstuurt.

Ik had 250 euro voor een bijna-nooit gebruikte tweedehandse uitgegeven en nog 130 euro voor 2 accu's, 2 geheugenkaartjes van 16 GB en een zakje voor aan de riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:29
Voor iedereen die zich nog is afvroeg hoe de Sony DSC-HX9V zich zou uithouden op een rockconcert heb ik hier een paar video's (op mijn kanaal staan er nog een stuk meer)

YouTube: Black stone cherry White trash millionaire Eindhoven Klokgebouw HD

YouTube: Alter Bridge One day remains and open your eyes Eindhoven Klokgebouw HD

Dat het geluid soms anders klinkt heeft ermee te maken dat ik soms met mn vingers op de mic's zat.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakG5 op 08-11-2011 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Hier nog een filmpje van een rondje in de bijrijdersstoel op de Nürburgring, veel schokken en snelle bewegingen gegarandeerd. :)
In het begin had ik de camera niet goed vast, na de eerste flinke dip had ik m'n ellebogen maar op m'n buik geparkeerd, dat was de enige manier om de camera nog een beetje stil te kunnen houden.

YouTube: Renault Clio Williams on the Nürburgring

[ Voor 14% gewijzigd door SpongeRob op 08-11-2011 18:35 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph9994
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-04 19:03

Ongeveen 250~350 euro

Mag een soort broekzak camera zijn. Als er iets beter is maakt dat niet uit.

• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)

Wow. Tja eigenlijk niet zo veel over nagedacht. Die HDR en Tiltshift effecten zijn altijd wel grappig.

Voor zo ver ik weet ga ik de camera meetsal gebruiken voor video opname bij product reviews voor thuis, een concert en een beurshal. Dus Goede video is wel een must

Canon Powershot S100
Sony HX9V

Naar deze camera's heb ik al gekeken. Maar aangezien ik niet zo veel verstand van camera's heb weet ik ook niet zo goed wat ik moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Canon S100 zit 1 klasse hoger minimaal dan de HX9V wat betreft foto kwaliteit dus ik zou 100% daar voor gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
De HX9V heeft dan weer betere specs voor het filmen (1080p 50 fps voor de Sony vs. 1080p 24 fps voor de Canon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:34

13art

Moderator Mobile
Maar ja fps zeggen natuurlijk niet alles over de kwaliteit van de filmpjes. Daarbij is de sensor nog meer bepalend.
Wat ik wel al heb op kunnen maken uit filmpjes gevonden op youtube is dat de canon niet heel goed tegen hard geluid kan bij bijvoorbeeld concerten, dance feesten, etc.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Feit is wel dat de DSC-HX9V echt een super toestel is voor video opnamen.
Enige nadeel is dat bij zoomen tijdens filmen de lens wat losjes lijkt te zitten en daardoor het beeld heel iets kan draaien.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Laatst online: 12-09 09:45

Maximaal €400 (eventueel nog €50 erbij indien ik voor dat geld iets veel beters kan krijgen).

Redelijk handzaam, het liefst in de broekzak maar in ieder geval goed op te bergen in een tasje. Systeemcamera? In andere woorden: groter dan een compactcamera's, maar niet TE groot. Ik heb helaas een vrij slechte motorriek, waardoor ik kleine camera's slecht kan gebruiken door mijn trillende handen 8)7 . Hoe groter het apparaat, hoe beter ik ermee om kan gaan, maar het moet wel draagbaar blijven om op reis te gaan.

Beeldstablisatie is een must, zoom minder (gebruik dat niet veel). Een goede AF, die wat mij betreft geen wereldrecords hoeft te zetten qua snelheid (want dat kan ik moeilijk verwachten voor deze prijs), zolang hij maar goed bruikbaar is. Een goede autostand is noodzakelijk, maar ik vind het wel leuk om dingen zelf in te stellen. De videostand maakt mij totaal niet uit, daar ik een aparte HD-camera hebt.

Het word een camera die ik ga gebruiken voor verre reizen, dus ik wil mooie foto's die toch wel wat boven een compactcamera's zitten. Daarom ben ik ook naar systeemcamera's gaan kijken. Ik maak vooral foto's van architectuur, landschappen en als het kan dieren (maar die film ik liever met mijn videocamera die ik apart heb).

Olympus EP-2 vind ik erg mooi en is goed beoordeeld, maar hij is echter wel wat ouder. Ik weet ook niet of ik zo'n 'pancake' lens moet hebben of de 14-42mm lens.
Sony NEX-5, maar die komt op mij wat lomper over?

Ik ben redelijk onervaren met foto's maken, maar ik vind het zonde om met telefoons en goedkope compactcamera's naar bijvoorbeeld Afrika af te reizen. De foto's die ik heb genomen in Zuid-Afrika met mijn Galaxy S waren in ideale omstandigheden aardig, maar ik wil toch betere 'herinneringen' mee terug nemen.

Spiegelreflexen lijken mij te groot en te complex, die systeemcamera's lijken voor mij het ideale formaat qua functies, kwaliteit en draagbaarheid.

Graag zou ik willen weten of ik aan de (volgens mij wat verouderde, doch goede) EP-2 een goede koop doet, en zo ja, welke lens ik erbij moet nemen. Of toch beter naar een andere camera kan kijken, en graag wil ik dan ook weten welke lens voor mijn bovengenoemde 'doelen' geschikt is. Ik heb weinig idee hoe een 'pancake' lens is in vergelijking met een 14-42mm lens. Hoewel de Pancake lens de camera wel een behoorlijk stuk compacter maakt, wat voor mij een groot voordeel is qua draagbaarheid.

Ik ga ondertussen gewoon verder met reviews lezen, helaas heb ik dus nog een vrij beperkte kennis op dit gebied dus ik begrijp niet altijd waar het over gaat ;). Ik hoop dat ik hier wat aanwijzingen kan krijgen die mij kunnen helpen met mijn besluit. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Denizz op 05-12-2011 18:45 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Het begrip "systeemcamera" is aardig aan het verwateren. Vroeger sloeg dit op een SLR, waar vrijwel alles aan veranderd kon worden en waarvoor ook daadwerkelijk veel verwisselbare accessoires leverbaar waren. Naast het verwisselbare objectief dus ook de achterwand, de motordrive, de zoeker, etc. Bijvoorbeeld de Canon F1.
Om nu iedere 3/4 met verwisselbaar objectiefje een "systeemcamera" te noemen, doet geen recht aan de oorspronkelijke betekenis. Pure marketingpraat, als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Laatst online: 12-09 09:45
Toff schreef op maandag 05 december 2011 @ 23:58:
Het begrip "systeemcamera" is aardig aan het verwateren. Vroeger sloeg dit op een SLR, waar vrijwel alles aan veranderd kon worden en waarvoor ook daadwerkelijk veel verwisselbare accessoires leverbaar waren. Naast het verwisselbare objectief dus ook de achterwand, de motordrive, de zoeker, etc. Bijvoorbeeld de Canon F1.
Om nu iedere 3/4 met verwisselbaar objectiefje een "systeemcamera" te noemen, doet geen recht aan de oorspronkelijke betekenis. Pure marketingpraat, als je het mij vraagt.
In alle eerlijkheid: Ik was vandaag in de Media Markt wezen kijken en daar stonden ze onder systeemcamera's. Ik wilde ze even op ware grote zien en voelen hoe ze werkten. Vandaar dat ik met die term op kom dagen. Ik weet eigenlijk niet hoe ze te noemen anders... ;)

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Dat weet niemand, en dat is een beetje het probleem op het moment. ILC, EVIL, CSC, systeemcamera, van alles wordt gebruikt. Maar de winkels gebruiken systeemcamera, eigenlijk niet de correcte term maar wel hoe de meeste mensen het zullen kennen.

Zo'n camera zal trouwens niet echt lekker in een broekzak passen. Verschillen tussen pancakes en zoomlenzen is voor mij het verschil tussen in een jaszak passen of niet. Je levert met een pancake alleen wel wat flexibiliteit in omdat je aan één brandpunt vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
nero355 schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 00:06:
Canon S100 zit 1 klasse hoger minimaal dan de HX9V wat betreft foto kwaliteit dus ik zou 100% daar voor gaan :)
Volgens mij valt de S100 ook in een prijsklasse hoger en zou voor ralph9994 buiten zijn budget vallen.

Verder even in het algemeen, de fotokwaliteit van de HX9V is niet fantastisch, maar bij goed licht zijn er zeker fatsoenlijke foto's mee te schieten. Zolang je niet gaat pixelpeepen en eventueel zonder Intelligent Auto Plus kunt schieten is het volgens mij best te doen. Ik heb overigens zo'n beetje alles op IA+ geschoten en op een beeldscherm ziet het er allemaal prima uit. De sensor is best goed, maar de after processing van de HX9V heeft soms wat agressieve ruisonderdrukking. Jammer dat Sony geen optie voor RAW heeft toegevoegd.

Videokwaliteit van de HX9V wordt overal geroemd, maar in 1080p 50Hz krijg je behoorlijk grote bestanden.
Gelukkig kost een SD kaartje niet veel meer tegenwoordig. En een Class 4 is al voldoende. De S100 heeft dan wel weer high speed video. Leuk voor bijvoorbeeld kolibries. In Ecuador overigens ook kolibries rustig in een geranium zien zitten en dan op hun gemak de bloemetjes leeg drinken. Dus wie weet dat we op een gegeven moment een nieuw soort kolibrie gaan krijgen. ;)

Voor mij zou de S100 afvallen vanwege het beperkte zoombereik. Laatst nog op de Galapagos eilanden foto's gemaakt van fregatvogels. Vooral wanneer de mannetjes hun rode borst opzetten, dan ging iedereen foto's maken. Helaas zaten ze dan vaak in hun nest waar je niet dichtbij mocht komen. Mensen met 3x tot 5x zoom kregen dan niet meer dan wat rode stipjes en met mijn 16x zoom had ik ze mooi in beeld.

En ik heb het idee dat de lens wat los zit vanwege het stabilisatiesysteem. Zodra je het knopje half indrukt, dan merk je bij 16x zoom hoe goed de stabilisatie werkt. En ook als de camera uit staat merk je dat de lens nog wat speling heeft in de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 14:38
Ik heb mijn Sony HX100v vorige week verkocht omdat ik hem toch te traag vond, nu lees ik dat de nieuwe Panasonic FZ150 een stuk sneller moet zijn (en de Canon SX40 helaas weer een stuk trager), zijn er mensen die dit kunnen bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tick
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 20:21

Tick

Im that jerk,who wants to know

Maximaal €250,-

Compactcamera met superzoom. (10x minimaal gewenst). (Geen ultra compact).

Minimaal 10x zoom.
Snelle auto focus.
Snel opstarten.
Film kwaliteit is minder belangrijk.
Iets grotere lens, dat je bij een iets donkere omgeving ook nog wel beetje goede foto's kan maken.
Batterij duur.

Makkelijke camera om mee te nemen, maar hoeft niet ultra compact te zijn.

Diverse merken, Canon, Panasonic, Sony, Samsung.

Zit zelf te twijfelen tussen de Canon Powershot SX220HS of de Panasonic Lumix DMC-TZ18 .

[ Voor 8% gewijzigd door Tick op 11-12-2011 20:31 ]

There are many mysteries in this universe, including me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
LordLynx schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:23:
Ik heb mijn Sony HX100v vorige week verkocht omdat ik hem toch te traag vond, nu lees ik dat de nieuwe Panasonic FZ150 een stuk sneller moet zijn (en de Canon SX40 helaas weer een stuk trager), zijn er mensen die dit kunnen bevestigen?
Wat ik uit reviews en youtube opmaak is dat absoluut gezien de SX40 de betere camera zou moeten zijn qua beeldkwaliteit en zoombereik maar dat er een aantal praktische zaken zijn waarin de SX40 toch minder scoort dan de FZ150, afgezien van het beeldschern. Zo is de focus snelheid bij inzoomen bij de Sx40 minder dan de FZ150 en maakt de motor overduidelijk meer geluid bij de SX40 dan de FZ150 bij de video's. De motor is overduidelijk hoorbaar bij de SX40. Aan de andere kant heeft Panasonic de microfoons bovenop de FZ150 gepositioneerd zodat er erg veel omgevingsgeluid kan worden opgepikt, wat ook storend kan zijn. Maar de FZ150 heeft wel de mogelijkheid om een extern mic aan te sluiten waardoor omgevingsgeluid voorkomen kan worden. Daarnaast beidt de FZ150 betere en snellere foto en video mogelijkheden. De FZ150 biedt naast JPG ook RAW waardoor er nog best wat te sleutelen valt aan resultaten.
Blijft desondanks een lastige keuze, ga je voor 800mm of voor 'slechts' 600mm max. zoom? Ik heb het idee dat beide camera's elkaar niet echt ontlopen in pure kwaliteit maar dat de zoom mogelijkheden en de snellere foto en video mogelijkheden de doorslag tussen beide zou moeten geven.

Ik ga ze beide binnenkort eens in de winkel vastpakken en aanvoelen. Puur beoordelend op youtube films en reviews neig ik een beetje naar de FZ150 uit vanwege de betere video en actie foto mogelijkheden.

edit:
In de pauze even snel langs een fotozaak geweest die de SX40 op voorraad had maar niet de FZ150. Hiervoor gaven ze de FZ48, die vergelijkbaar zou moeten zijn qua formaat. Ik moet zeggen dat de SX40 flink groter is qua formaat en gewicht dan de Pana. Dat kan een belemmerende factor zijn, vooral als je een camera wilt hebben die je even snel in je backpack wegstopt. Voor mijn XXL handen lagen beiden goed in de hand, de SX40 ietsje ruimer dan de Pana, maar dat is niet zo gek gelet op het formaat van de SX40.

[ Voor 13% gewijzigd door regmaster op 14-12-2011 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nog een volkomen leek op het gebied van fotografie, maar ben me er de laatste weken ook mee bezig aan het houden. Zou er wat meer van willen kennen en het spreekt mij enorm aan.
Zo ben ik ook aan het uitkijken voor een nieuw fototoestel, mijn keuze is nu ook op de Fz150 of SX40 gevallen. Vind het een serieus dilemma, heb ze nog niet vastgehouden in een winkel wat ik nog moet doen.

Zoals ik al gezien heb in reviews en op youtube blijkt de SX40 iets betere foto's te maken. Iemand die kan zeggen of dat verschil nu zo groot is ten opzichte van de FZ150?
Daarnaast is de 150 op vele vlakken sneller en ergonomischer gebouwd, In sommige reviews al gelezen dat de knoppen op de SX40 nogal ongelukkig staan.
Ook de inzoomknop op de lens van de 150 spreekt mij enorm aan en lijkt me zeer gemakkelijk.

Hetgeen waar ik het dus nog moeilijk mee heb is de kwaliteit van de fotoos, of dit verschil groot is of het te verwaarlozen is?
Het toestel zal vooral voor fotoos van de kindjes, uitstapjes en vakantie dienen. Voorlopig toch ;)

Daarom had ik graag wat meer advies gehad van meer ervaren fotografen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Ik heb een SX40 gekocht net voordat de panasonic 150 uitkwam. Ik ken wel beide merken, want ik heb een poos met een FZ38 gewerkt. De FZ150 schijnt iets sneller te zijn en ook sneller te focussen op bewegende objecten, dan de sx40. Maar dat zijn verhalen die ik uit 2e hand heb. Ik ben over de fotokwaliteit van de SX40 heel erg tevreden (en dat weet ik uit eigen ervaring). Uit internetvergelijkingen leid ik af dat de SX40 betere foto's aflevert bij hogere ISO's. Beide camera lijken me prima met accentverschillen. Ga naar een winkel als de mediamarkt en houdt beide camera's zelf eens in de hand. Wat voelt het beste? Dat lijkt me ook een belangrijk criterium.

Verwijderd

Nog een vraagje.
De DMC-FZ45 en de FZ150 zijn dat nu dezelfde camera's? of wat is het verschil nu juist?
Geraak er niet goed uit. Als ik zoek naar de FZ150 kom ik soms bij de FZ45 uit.

edit
Vandaag in de winkel de FZ150 en SX40 vastgehad. Het wordt dus degelijk de 150.
Kleiner en veel beter vast te houden dan de SX40. Op het eerste zicht ook gebruiksvriendelijker vind ik persoonlijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2011 19:17 ]

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
m4/3 lijkt me perfect voor jou. Misschien de GF3 + 14mm pancake voor ~450 euro? Of een G3 op marktplaats? Heb zelf nu de GF3 met 20mm 1.7 en dat is echt heerlijk voor foto's (video wat minder want de lens maakt nogal herrie, de 14mm heeft daar geen last van).

Voor beeldstabilisatie moet je naar Olympus toe met hun IBIS systeem. De Olympus jpegs vind ik er ook wat beter uitzien dan die van panasonic alleen schiet ik toch in raw met LR. De kit opties van Olympus vind ik wat minder interessant (enkel 14-42mm) dan die van Panasonic. Maar een E-PM1 is ook erg mooi met een prijs van 399 inc. 14-42mm.

NEX vind ik persoonlijk niet zo interessant omdat die objectieven zo groot zijn. Ook het aanbod van objectieven in het NEX systeem is nogal gering als je het vergelijkt met m4/3.

[ Voor 4% gewijzigd door Furfoot op 15-12-2011 11:07 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 00:58:
Nog een vraagje.
De DMC-FZ45 en de FZ150 zijn dat nu dezelfde camera's? of wat is het verschil nu juist?

edit
Kleiner en veel beter vast te houden dan de SX40. Op het eerste zicht ook gebruiksvriendelijker vind ik persoonlijk.
Als je de FZ150 kiest omdat je beide camera's ook in je hand hebt gehad, dan lijkt me dat een goede afweging, al is die erg persoonlijk. Iemand met een kleinere hand kan dat heel anders beleven. Gebruikersvriendelijkheid is nog subjectiever. Iemand die een canon gewend is zal een panasonic niet snel als gebruikersvriendelijker ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

Ik moet eigenlijk een nieuwe camera voor mijn vakantie, ik ga lekker naar suriname en wou ik wel wat mooie foto's maken.
Ik wil ongeveer tussen de 200 en 300 euro uitgeven.
Compact, niet te compact, maar wel dat je het gemakkelijk mee neemt.
Lekker veel zoom (16x ongeveer) en ook mooie beeldkwaliteit. Ik had een keer kwa specs een mooie camera maar zijn foto's waren toch wel veel minder dan verwacht.. :(
Een goede baterij
Nou de Cybershot DSC HX9V van Sony lijkt me wel een goeie
Of deze Panasonic Lumix DMC-TZ20 Zwart

Misschien kunnen jullie me eentje aan raden, maar met mijn zoek termen op de pricewatch kreeg ik er ook niet zo veel uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
Nog een vraagje.

edit
FZ45 is de mindere variant van de voorloper van de FZ150, de FZ100. Toch? Grootste verschillen waren dacht ik dat de 45 geen beweegbaar scherm had en geen RAW kon schieten, maar de FZ100 (en dus ook de 45) hadden vrij veel problemen en zouden stukken minder zijn dan de FZ150 (welke ook een minder broertje heeft met de naam FZ48, ook zonder RAW en beweegbare LCD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:50
MiliaanR schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:37:
Nou de Cybershot DSC HX9V van Sony lijkt me wel een goeie
Of deze Panasonic Lumix DMC-TZ20 Zwart
Deze al overwogen? Past prima tussen de rest van je opties?
pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
  • Laatst online: 14-09 17:10
Ik zit eraan te denken om de Canon s100 te kopen, mede door de fotokwaliteit en de compactheid.

Toch vraag ik me af hoe deze presteert in low-light.

Valt er van de specs van een camera af te lezen of deze goed presteert in low-light? Mijn eerste ingeving was dat de lens-opening zo groot mogelijk moet zijn om zoveel mogelijk licht op te vangen. Als je echter de s100 en de ixus 1100hs vergelijkt, lijkt de laatste een veel grotere lens-opening te hebben. Zegt dit uberhaupt wat?

Canon S100:
Afbeeldingslocatie: http://cache.gawkerassets.com/assets/images/4/2011/09/powershots100.jpg

Canon Ixus 1100hs:
Afbeeldingslocatie: http://www.magezinepublishing.com/equipment/images/equipment/IXUS-1100-HS-3555/large/666CANONIXUS1100HSFSLHORRED1314096862jpg_1314182088.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Het is precies andersom. Je moet naar de diafragma-opening kijken, niet naar de frontlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
Check, ik zie het nu.

De aperture van de s100 is f/2.0 vs f/3.4 van de ixus 1100hs. Een stuk beter dus.

M.a.w de grootte van de front lens zegt helemaal niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Maarten21 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 20:22:
Ik zit eraan te denken om de Canon s100 te kopen, mede door de fotokwaliteit en de compactheid.

Toch vraag ik me af hoe deze presteert in low-light.

Valt er van de specs van een camera af te lezen of deze goed presteert in low-light? Mijn eerste ingeving was dat de lens-opening zo groot mogelijk moet zijn om zoveel mogelijk licht op te vangen. Als je echter de s100 en de ixus 1100hs vergelijkt, lijkt de laatste een veel grotere lens-opening te hebben. Zegt dit uberhaupt wat?

Canon S100:
[afbeelding]

Canon Ixus 1100hs:
[afbeelding]
Volgens mij, en Google, zijn er een aantal reviews waaronder DCresource die de S100 uitgebreid getest hebben. Nadeel van de S100 (en ook de SX40) dat de camera gelockt wordt op ISO waarde 100 indien er voor een sluitertijd > 1 sec wordt gekozen. Dat betekend dat je met de S100 (en met de SX40) geen nightshots bij zeer weinig licht kan maken.

Verwijderd

Ongeveer 425 euro

Compact

zeker GPS ivm travel / rondreis beeldkwaliteit een must.

Travel / Rondreis, gps gewenst

Canon Powershot S100, maar deze laat veel te lang op zich wachten, als jullie mij wat aan kunnen raden dat zeker kwa formaat maar ook kwa beeldkwaliteit op kan boxen tegen de s100, EN gps heeft, hoor ik het graag

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Een maandje geleden na wat vooronderzoek besloten om een hx9v te gaan aanschaffen. Tijdens de 15,- per 100,- kortingactie van Saturn uiteindelijk besteld voor 250,- (bij Mediamarkt, die gingen er nog onder). Mooie scherpe prijs. Helaas moest hij wel besteld worden. Zowel mediamarkt als saturn hebben voorraadproblemen. Later bleek dat de meeste webwinkels dit ook hadden, of anders prijzen boven de 300,- vragen.

Inmiddels bijna 4 weken verder is de camera zelfs voor prijzen boven de 300,- niet meer te krijgen. Helaas begint voor mij de tijd te dringen, heb hem over een week echt nodig. Uiteindelijk heeft dit ertoe geleid dat ik nu ook maar verder ben gaan kijken. Het eerste alternatief dat mij binnenschoot is de HX7V, die op dit moment voor 215,- wordt verkocht. Toch voelt het als een compromis. Prijs is niet zo'n issue, alhoewel de nederlander in mij geen zin heeft om 350,- voor een camera te betalen die ik voor 250,- in bestelling heb staan.

Zijn er nog andere alternatieven die vergelijkbaar zijn met de 9v qua zoom-range en filmkwaliteiten? Vanwege de goede ervaringen met de HX5V, en HX9V van vrienden was ik eigenlijk vrij snel verkocht en had ik een solide koop gevonden. Dus eigenlijk een 2-ledige vraag:
- Is er een tweakers die me toevallig kan wijzen op een online of offline shop (midden nederland) waar ze nog op voorraad zijn?
- Zijn er mensen met echte hands-on ervaring met 9V tov 7V die iets zinnigs kunnen zeggen over het verschil in zoombereik bij echt gebruik?

[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 22-12-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

In mijn bezit heb ik nu de JVC Everio HM-30 Videocamera, ik ben nu op zoek naar een vervanger daarvoor waarmee ik fotos kan maken en nog eens goed kan filmen ook.
Ik film vooral mezelf (bij het maken van recensies) maar ik bezoek ook events als (Firstlook2011) ik wil de camera dus gebruiken op veel plaatsen en wil een extern lampje van ebay er aan aansluiten zodat ik ook op donkere plekken interviews kan afnemen.

Ik zag de Panasonic Lumix DMC-FZ45 voor 259 en dat lijkt me wel wat opzich.

Weten jullie een goede camera voor mij (liefst niet boven de 300) Waarmee ik heel goed kan filmen plus foto's maken? En die beter is dan mijn JVC HM-30.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik kan de Canon powershot SX20 IS kopen voor 150 euro (tweedehands) of doorsparen voor de Nikon p500 van rond de 260 euro. Ik wil vooral goed kunnen filmen, ik doe verslag op events als firstlook bijvoorbeeld met microfoon voor de camera dus het filmen moet van goede kwaliteit zijn (liefst beter dan die van mn jvc everio hm 30) dus denken jullie dat de sx20 een goede keuze is of zou ik een andere moeten kopen?

• Sander
  • Niet online
Heb je ze zelf al vergeleken op bijv vimeo om te kijken hoe de videokwaliteit zich onderling verhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry voor het starten van een nieuw topic maar ik kom er gewoon echt niet uit!
ik heb een casio exilim fh20, ik kan hier aardig mee overweg, alleen wil ik dus fotos kunnen maken met een wazige achtergrond, zonder deze op marco te hoeven zetten of heel veraf te staan en volledig in te zoomen..
op internet lees je er genoeg over, diafragma en weet ik wat al niet meer, maar ik kan dus nergens lezen wat de camera zou moeten hebben aan eigenschappen of cijfers/waardes..
ik heb zitten kijken naar een olympus pen epl1 omdat deze de leken termen gebruikt in zijn menu en dat kan ik wel gebruiken!
alleen lees ik dan weer niks over lenzen,welke ik dan zou moeten hebben etc en hij is vrij duur,
er moeten dan toch ook zeker camera's zijn rond de 300/400 euro die dit ook kunnen?!
ik wil mijn geld niet weggooien aan een toestel dat niet te gebruiken is voor mij of toch geen wazige achtergronden kan geven..

hoop dat iemand tips heeft of goeie toestellen weet waar ik iets mee kan, met 2 kindertjes onder de 3 jaar ook niet echt tijd voor een cursus digitale fotografie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:55
500e

Compact/ instap dSLR

Camera voor beginners, wel bereid om cursusboek(en) door te nemen. Wil hem voornamelijk gebruiken voor reizen (natuur, bergen, cultuur, portretten, stedentrips). Vanwege reizen het liefst niet (te) groot.
Ik wil voornamelijk gaan spelen met scherpstellen van bepaalde objecten op de voorgrond en de rest wazig etc. Weet niet de precieze termen hiervoor.

Ik wil ‘gewoon’ goede foto’s maken. Heb hiervoor al 2 compact camera’s (Sony dsc p72 en Olympus Stylus 790SW) gehad en wil nu een stap hoger gaan op gebied van kwaliteit en mogelijkheden.
Eventueel bereid om een dSLR te nemen als dit duidelijk betere foto’s oplevert, echt ben ik bang dat ik misschien niet genoeg gebruik zal maken van alle mogelijkheden die dat biedt ten opzichte van een compact camera.
Ik wil eventueel nog later een andere lens kopen, maar weet dit niet zeker. Afhankelijk hoe goed het ‘echte’ fotograferen mij bevalt.

Voorkeur voor Canon of Nikon, eventueel Sony.
Opties wat ik voorbij zag komen:
Canon EOS 1100D + 18-55 DC III, pricewatch: Canon EOS 1100D + 18-55 DC III
Sony NEX 5, productreview: Sony Alpha NEX-5K + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS review door Femme
Compact cams nog geen idee

Grootste vraag waar ik mee zit: hoeveel mooiere foto’s maak ik met een instap dSLR dan met een goede compact cam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe veel worden je foto's beter van het gebruik van een DSLR ten opzichte van een compact? Dat ligt er maar net aan hoe goed de fotograaf is en hoe veel jij wilt gaan spelen met je camera.

Het is een beetje gechargeerd, maar als je je DSLR alleen op het standje "auto" laat staan, kan het best zijn dat je met een compact betere foto's maakt dan met je DSLR.
Wat daarbij trouwens ook meespeelt is de vraag: Wat versta jij persoonlijk onder beter foto's?

Ik kan waarschijnlijk met de meest simpele DSLR inderdaad foto's maken die ik beter vind dan de foto's die jij met een compact camera kan maken. Aan de andere kant zou ik in jouw geval ook eens overwegen om naar compactcamera's met verwisselbare lenzen te gaan kijken, zoals de nieuwe 1 serie van Nikon. Overigens bestaan dat soort "spiegelreflexcamera's zonder spiegel" ook van diverse andere fabrikanten.

Gezien je wensen en eisen, denk ik dat je in die hoek de (voor jou) beste prijs/kwaliteit verhouding gaat vinden. Camera's die beduidend meer kunnen dan de meeste compact camera's, maar waarvoor je niet eerst een "universitaire studie" hoeft te gaan volgen om de camera te bedienen.

(Uiteraard is het zwaar overdreven om te stellen dat je voor het bedienen van een DSLR een universitaire studie zou moeten volgen. E.a. is puur als beeldspraak bedoeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Laatst online: 23:55
Ik neem aan dat er meer mensen zijn die worstelen met de keuze tussen compact camera's en een DSLR camera. Zijn er nog goede video's of artikelen te vinden die helpen hierbij?

Met betere foto's, bedoel ik scherper en mooie kleuren en mooiere accenten te weten leggen . Ik merk dat veel compact camera's last hebben van 'blur' bij foto's binnen, al zal dit ook deels aan de fotograaf liggen.

Ik ben nu voornamelijk Youtube video's aan het kijken van reviews van verschillende camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compacts hebben binnen over het algemeen geen last van blur, maar van ruis. Dat is een heel ander verhaal...

Ruis is een beetje als de oude korrel van een film.

Blur is als er zaken vervagen, dat wordt ook wel Bokeh genoemd. Een typisch voorbeeld van wat "wij" blur noemen is te zien in de onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: http://assink-art.nl/tweakers/RaadDeInstellingen02.jpg

Om exact te zijn, is bokeh een aanduiding voor hoe mooi de "blur" is in een dergelijke foto. Dat is nogal persoonlijk.

Mooiere kleuren is ook zo een ontzettende persoonlijke ervaring. Kleur wordt bij DSLR's door een flink aantal variabelen beïnvloed en daar kan je zelf dan ook nog wat mee spelen. Bij compactcamera's moet je het meestal stellen met wat de fabrikant heeft gekozen.
Zo zul je bij een DSLR zien dat kleur wordt beïnvloed door je witbalans. Die is bij een compact vaak niet in te stellen.
Zo zul je bij een DSLR zien dat de lens die je gebruikt, invloed heeft op de kleur. Bij een compact kan je lenzen niet wisselen.

Scherpte is een ander verhaal. Op zich kunnen compact camera's best scherpe platen produceren, mits je laag in de iso blijft. (Daarmee voorkom je ruis) Daarnaast is het gebruik van digitale zoom uit den boze als je scherpe platen wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regor
  • Laatst online: 14-09 18:21
Nog een vraagje.

edit
goede keuze, ik heb nu ook de FZ150 en het toestel bevalt mij erg goed

nadelen tot nu toe:
Vanaf ISO 800 erg veel ruis
Geen bulb stand, max is 30 seconden
Achtergrond wazig (bokeh)scherptediepte alleen bij ver inzoemen.
Voor HDR maar 3 foto's mogelijk niet automatisch 5
manueel focus kan met knopje aan zijkant lens, werkt wel oke maar liever een draairing.

Voordelen:
RAW, maakt fotograferen zoveel leuker
Door RAW ook HDR foto's mogelijk
Bediening erg makkelijk, manueel is erg prettig te bedienen
Licht toestel
bokeh mogelijk met macro voorzet lens

Net een ND filter ervoor aangeschaft, ben benieuwd. hieronder de accesoires die verkrijgbaar zijn
http://panasonic.net/avc/...optional_accessories.html

hier een link met foto's die ermee gemaakt zijn.
http://www.flickr.com/photos/72284603@N03/

Saus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
weet iemand waarom de Canon S100 zo slecht leverbaar is?

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slecht leverbaar? Niet leverbaar is beter uitgedrukt denk ik.
Bij Konijnenberg verwachten ze hem pas in Mei!

Had hem ook graag gekocht om mee op skivakantie te nemen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
Vanmiddag de Canon Powershot S100 gehaald *O* ($460 (inc tax) @ BestBuy, VS).

Ik heb een paar jaar een ixus 100is gehad. Het kleine formaat was altijd belangrijker dan de kwaliteit.
Ik was altijd heel blij dat ik 'm altijd bij me kon hebben (bv 's avonds stappen) en makkelijk tevoorschijn haalde, terwijl vrienden met travelzooms dit altijd teveel moeite vonden.
De laatste tijd begon ik me wel steeds meer te ergeren aan de matige en over het algemeen futloze foto's die dit soort camera's maken.

Nu toch maar de knoop doorgehakt en de s100 gehaald (ondanks flinke korting in de VS, ongelooflijk veel geld voor een compact camera).
Er is veel over geschreven, en er is veel discussie (bv op DPreview) over de image quality t.o.v. de s95 op pixel niveau en slechte batches, en daar meng ik me (nog) niet in. Ik ben vooral point & shoots gewend, en wat dat betreft waarschijnlijk minder kritisch t.o.v. dSLR veteranen.

Ik heb er nog niet lang mee kunnen spelen, maar ik kan nu al zeggen dat de kwaliteit van de +/- 100 foto's die ik er tot nu toe mee geschoten heb een verademing is ten opzichte van wat ik gewend ben! Zeer mooie foto's (ook in low-light!), ongelooflijk veel opties, en alles past in een broekzak (hoewel iets minder makkelijk dan de ultra-compacts als de ixus 100s (of nu de 220hs)).

Het eerste nadeel waar ik al tegenaan ben gelopen is de accuduur. Mijn oude ixus ging 3 volle dagen mee tijdens vakanties waar elke dag soms honderden foto's werden gemaakt. Deze S100 houdt het na een half uur spelen voor gezien met een halve lading (en wordt best warm). Nu heb ik 'm natuurlijk pas net, en hopelijk gaat de accu wat langer mee nadat deze een paar cycles is opgeladen. Ik heb absoluut geen zin om extra accu's te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou deze ook online te bestellen zijn bij BestBuy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
Ik denk niet dat best buy doet aan shipping buiten de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:55
Maarten21 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 00:45:
Ven hopelijk gaat de accu wat langer mee nadat deze een paar cycles is opgeladen. Ik heb absoluut geen zin om extra accu's te kopen!
Deze accu gaat al heel wat modellen mee (vandaar ook dat hij steeds sneller leeg is met alle nieuwe opties ;) ) ,maar het heeft weer als voordeel dat ik 2 accu's er bij heb gekocht voor 12,- per stuk (amazone.de) , van de ixus 800 (als ik het me goed herinner.

Vaak gaan de accu's van modellen die er uit zijn veel goedkoper weg terwijl het gewoon dezelfde accu is. type het versienummer dat op de accu staat maar eens in bij google.

De namaak schijnt ook goed te werken , maar zelf niet getest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
Dat valt op zich nog wel mee...

Ik zie de officiele Canon battery (de NB-5L) hier enorm varieren van $15 tot $50. De namaak vanaf $5, hoewel ik niet weet of ik voor $10 verschil het risico wil lopen dat m'n camera het loodje legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Nu online

WouterB

3680 Wp

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:15:
Slecht leverbaar? Niet leverbaar is beter uitgedrukt denk ik.
Bij Konijnenberg verwachten ze hem pas in Mei!

Had hem ook graag gekocht om mee op skivakantie te nemen…
Gister in de Mediamarkt (Utrecht) was hij gewoon op voorraad. E448 als ik de prijs goed onthouden heb.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Maarten21 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 17:41:
Dat valt op zich nog wel mee...

Ik zie de officiele Canon battery (de NB-5L) hier enorm varieren van $15 tot $50. De namaak vanaf $5, hoewel ik niet weet of ik voor $10 verschil het risico wil lopen dat m'n camera het loodje legt.
Ik heb een namaak NB-5L gekocht voor 2.50 euro. Eerst thuis spanning/stroomsterkte getest, kwam overeen met originele. Ondertussen zonder problemen meerdere malen de namaak als backup gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 20:43
Ik ben een beginnende foto nemer en ben ik op zoek naar een DSLR camera voor om en nabij de 500 euro. Zelf had ik de D3100 op het oog met de 18-55mm G VR lens. Zijn er nog alternatieven die geschikt zijn voor mij? Het lijkt me mooi om foto's te nemen van de natuur, sport/beweging.

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Kijk eens in [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6. In de OP staan genoeg alternatieven genoemd. In het topic kan je ook om advies vragen, vul dan even de vragenlijst in die in de OP staat, dan is het makkelijker om met een goed antwoord te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik heb een probleem: in Mei 2011 heb ik een Canon 550D gekocht, mooie camera maar die kitlens is niks. Wanneer je een foto in huis maakt heb je door de te hoge diafragma al een slechte foto óf je moet de camera op statief zetten.

Om een lens te kopen met lage diafragma en zoom, ben je al gauw rond de 500 - 2000 euro kwijt (70-200mm).
Dan wil je nog een wide lens, een fisheye, macro en daarna weer iets anders...

Dat is allemaal wel leuk, maar hoe zit het met de prijs? Als student heb je al niet veel geld, en geef je het liever uit aan andere dingen.

Daarom ben ik misschien van plan om deze mooie Canon 550D in te ruilen naar een compacte camera die in 1080P filmt, meer dan 16MP heeft, met een wide lens maar ook veel zoom, een lage diafragma, en een lage sluitertijd.

Deze camera mag dan wat kosten, in de hoop dat ik later weer bespaar...
Welke camera raden jullie mij aan? Of is een simpele lens voor de Canon 550D ook al voldoende?

Ik wil graag natuur fotografie (bossen, dieren) doen, maar ook een goeie zoom voor het fotograferen van:auto's, gebouwen etc... Wat is de beste keuze?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 20:30
HardCoreGamer schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 23:43:
Ik heb een probleem: in Mei 2011 heb ik een Canon 550D gekocht, mooie camera maar die kitlens is niks.
Kitlens is zeker niet niks, voor de prijs is het een heel leuk ding en het is perfect om mee te beginnen. Als jij daar geen goede foto's mee kan maken, ligt dat toch meer aan jou dan aan die kitlens, gok ik zo.
Wanneer je een foto in huis maakt heb je door de te hoge diafragma al een slechte foto óf je moet de camera op statief zetten.
Waarom is een foto met een hoog diafragma slecht :? En je kan al best uit de voeten door de ISO wat omhoog te krikken natuurlijk. Sowieso win je hooguit 2 stops als je van een kitlens naar een zoomlens met vast diafragma gaat.
Om een lens te kopen met lage diafragma en zoom, ben je al gauw rond de 500 - 2000 euro kwijt
Ligt er maar net aan waar je naar kijkt, een 17-50 van Tamron heb je bijvoorbeeld al voor €300.
(70-200mm).
Waar komt dit ineens vandaan :? Je hebt het over je kitlens die 'niks' is, wat dus suggereert dat je daar niet blij mee bent. Waarom komt die 70-200 ineens uit de lucht vallen dan?
Yup, geweldig vind ik dat, dat er altijd iets nieuws/anders is om te willen :Y)
Dat is allemaal wel leuk, maar hoe zit het met de prijs? Als student heb je al niet veel geld, en geef je het liever uit aan andere dingen.
Als je het liever aan andere dingen uitgeeft, dan is fotografie misschien toch niet zo'n grote hobby als je denkt? Ik vind niks leuker dan weken-, zo niet maandenlang te bedenken wat ik wil gaan halen en het uiteindelijk ook echt te gaan halen. En dat het dan soms €500, of zelfs meer kost, heb ik er graag voor over.
Daarom ben ik misschien van plan om deze mooie Canon 550D in te ruilen naar een compacte camera die in 1080P filmt, meer dan 16MP heeft, met een wide lens maar ook veel zoom, een lage diafragma, en een lage sluitertijd.
Moet 'ie ook gelijk foto's voor je maken waar je prijzen mee wint? Dan hoef je je daar ook niet meer druk over te maken :P
Welke camera raden jullie mij aan? Of is een simpele lens voor de Canon 550D ook al voldoende?

Ik wil graag natuur fotografie (bossen, dieren) doen, maar ook een goeie zoom voor het fotograferen van:auto's, gebouwen etc... Wat is de beste keuze?
Je wilt allerlei (totaal verschillende soorten) foto's kunnen maken en de camera moet van alle markten thuis zijn, maar moet wel tussen de €250 en €500 kosten?

Ga bij jezelf na wat je nou eigenlijk verwacht en wat realistisch is, want het klinkt mij alsof je fotografie heel leuk lijkt, maar dat het vooral niet teveel moeite (en geld) moet kosten...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bent baas over je eigen portemonnee, dus als je niet meer geld hebt, kun je niet meer kopen. Wees gelukkig met wat je hebt en probeer daar het maximale uit te halen. Beperkingen zorgen voor creatiever denken en maakt je misschien ook wel een beter fotograaf.
En ik wil een 10-400mm f/1.0 IS lens.... sorry maar sommige dingen bestaan gewoon niet. Daarnaast heeft lage sluitertijd niets met je camera te maken.
Heb je al eens de pricewatch gebruikt? Er zitten filters in om je gezochte eigenschappen aan te vinken en zo de ideale camera vindt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem: in Mei 2011 heb ik een Canon 550D gekocht, mooie camera maar die kitlens is niks. Wanneer je een foto in huis maakt heb je door de te hoge diafragma al een slechte foto óf je moet de camera op statief zetten.

Om een lens te kopen met lage diafragma en zoom, ben je al gauw rond de 500 - 2000 euro kwijt (70-200mm).

Begin eens met de 50mm 1.8, kost 100 euro. Perfect lensje voor mooie bokeh / low light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

@Hahn, met een hogere ISO (3200) heb je al behoorlijke ruis.
Wat dat betreft ben ik zeker perfectionistisch wat betreft dingen, dus ook foto's

Als ik het over een zoom lens heb, heb ik het over ongeveer 200mm / hoger. Dan wil je ook een lage diafragma (70-200 F2.8 is er, kost 1200 euro). En dat heb ik niet.

Daarom vraag ik me af of er een compact camera is die dit wel heeft, al kost het in één keer 600 euro... Maar niet dat je telkens dat soort bedragen hoeft uittegeven.

@Universal Creations, als ik opzoek ben naar een compact camera wil ik uiteraard wel een lage sluitertijd... (Mijn ervaring met een compact camera is is dat je soms even moet wachten tot de foto genomen is ;))

Als ik kijk in de pricewatch kom ik misschien op deze uit:
pricewatch: Canon Powershot SX40 HS Zwart
Maar zelfs deze is niet perfect (low- end vs mid- end camera)

@Davidgillmour, je hebt gelijk over die lens. Maar ik heb het bijvoorbeeld over zoomlenzen, die zijn al vrij prijzig als je F2.8 wilt...

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En je denkt dat je met een compact camera wel in low-light uit de voeten komt? Good luck!

Maar als je niet wil investeren in dure f/2.8 lenzen, dan kun je nog altijd investeren in meer licht. Een goede flitser (of meerdere) kan enorm veel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 15-09 20:30
HardCoreGamer schreef op zondag 15 januari 2012 @ 00:28:
@Hahn, met een hogere ISO (3200) heb je al behoorlijke ruis.
Wat dat betreft ben ik zeker perfectionistisch wat betreft dingen, dus ook foto's
Dan zou ik eens naar een flitser of een statief kijken, heb je een stuk meer aan dan een compactcamera, want als je weinig licht hebt ga je met een compactcamera sowieso nooit betere foto's maken dan met een spiegelreflex.
Als ik het over een zoom lens heb, heb ik het over ongeveer 200mm / hoger.
Zoom betekent alleen maar dat je van brandpuntsafstand kunt veranderen, een 10-22mm is net zo goed een zoomlens als een 150-500mm. Wat jij bedoelt is dus een tele(zoom)lens ;)
Dan wil je ook een lage diafragma (70-200 F2.8 is er, kost 1200 euro). En dat heb ik niet.
Waarom wil je een laag diafragma bij een telelens? Omdat je meer licht wilt vangen? Ja, dan is het lekker, maar op 200mm ga je het alsnog moeilijk stilhouden, dus kan je alsnog beter een statief gebruiken. En met f/4 heb je al een korte scherptediepte, dus voor de 'kwaliteit' heb je echt geen f/2.8 nodig bij langere mm's.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Universal Creations schreef op zondag 15 januari 2012 @ 00:33:
En je denkt dat je met een compact camera wel in low-light uit de voeten komt? Good luck!
Onmogelijk is het niet. De bediening van de S95 is wel een lagfestijn alsof je een first person shooter met 9999 ms ping speelt. Het zoomen, scherpstellen, volgende foto nemen,... ging traaaaag tov mijn 30D.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vf5OlQL3feoMuo0zeHZ0fDWj/full.jpg
Gemaakt met S95: ISO 1600, f/4, 1/125.

Er is wel verschil tussen een goed verlicht podium en een zwart gat waar je bijna iedereen in de fotografenpit hun flitsers ziet bovenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rapture schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:20:
[...]
Onmogelijk is het niet. De bediening van de S95 is wel een lagfestijn alsof je een first person shooter met 9999 ms ping speelt. Het zoomen, scherpstellen, volgende foto nemen,... ging traaaaag tov mijn 30D.

[afbeelding]
Gemaakt met S95: ISO 1600, f/4, 1/125.

Er is wel verschil tussen een goed verlicht podium en een zwart gat waar je bijna iedereen in de fotografenpit hun flitsers ziet bovenhalen.
Is dit de volledige foto, of is dit een crop? Want op webformaat al zo veel ruis, houdt niet echt over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Universal Creations schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:33:
Is dit de volledige foto, of is dit een crop? Want op webformaat al zo veel ruis, houdt niet echt over.
Lichtjes cropped en wat verscherping toegepast.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/puMya5oJIn2D86xmeHw3TJtP/full.jpg
Niet onmogelijk betekent niet dat het goed gaat. S100 heeft minder last van ruis en met mijn 30D kan het beter. Je fotografeert met wat je op het moment in handen hebt.

Dat de diafragma niet te ver open kan gaan, misbruikte ik als een begrenzer tegen overbelichting. Keuze in brandpuntsafstand is ook beperkt, te kort wou ik niet en te lang zorgt ervoor dat ik een extra stop licht verlies. Zoomen tijdens het focussen kan niet zomaar tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook niet gezegd dat het onmogelijk is, maar je levert wel heel wat in aan kwaliteit. Zolang je puur op webformaat je foto's bekijkt: prima. Wil je het wat groter hebben, dan kom je echt te kort. Maar tijden zijn aan het veranderen en compact camera's krijgen steeds grotere sensoren, dus geef het even en iso1600 is prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Voor iedereen die zich afvraagt hoe de HX9V zich verhoud tijdens concerten met zeer hoge volumes: YouTube: Rammstein - Feuer Frei (Live in Ahoy)

En de foto's daarbij:

https://lh6.googleusercon...uC25mY/s1287/DSC04085.JPG

https://lh4.googleusercon...Fhv12M/s1287/DSC04119.JPG

https://lh4.googleusercon...zO2VWk/s1287/DSC04123.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door tweakG5 op 06-03-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
tweakG5 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:37:
Voor iedereen die zich afvraagt hoe deze camera zich verhoud tijdens concerten met zeer hoge volumes
En 'deze' camera is een???? De S100 waar hier boven over gesproken wordt? Of de HX9V?

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 06-03-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
l3art schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:05:
[...]

En 'deze' camera is een???? De S100 waar hier boven over gesproken wordt? Of de HX9V?
De hx9v, sorry was het er even vergeten bij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hahaha had al wel wat terug gebladerd dus dacht het al wel.
Tja ik vind zelf de HX9V net iets te 'bulky' Zou zelf graag een wat compactere camera zien (Haal er wat mij betreft wat zoom af) maar die wel dezelfde geluidskwaliteit heeft als de HX9V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Mijn budget gaat tot 500 euro

Compact heeft mijn voorkeur, broekzak formaat hoeft niet persé.

Handmatig instellen vindt ik belangrijk. DSLR opties in een compact camera. Ik wil op dit moment geen 1000 euro in een DSLR steken en eerst een compact camera kopen die ik later als aanvulling kan gebruiken. Tevens heb ik het idee deze vaker mee te nemen ipv een DSLR.

Ook neig ik eerder naar een camera met optische zoeker.

• heb je nog specifieke doelen? (externe flitser, etc)
Nee

Nikon CoolPix P7100
Canon Powershot G12
Samsung EX1.

Deze lijken het dichtst in de buurt te komen wat ik zoek. Waar de Powershot uit de reviews die ik lens (op lens na) de voorkeur heeft. Met de Samsung heb ik geen ervaring. Misschien dat iemand dat hier heeft en eventueel nog andere tips heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door ViNyL op 07-03-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik ben op zoek naar een compacte spiegelreflex camera. Ik ben nu al een tijdje aan het kijken voor een goed toestel alleen lijkt alles erg veel op elkaar. Mijn budget is maximaal 450 euro. Ik wil een camera die bij weinig licht goed functioneert. Ook vind ik het belangrijk dat het menu een goede structuur heeft, ik wil graag gemakkelijk bij de handmatige functie kunnen komen.
Mijn beschikbare budget is 450euro.
Een compact camera spreekt mij het meeste aan.
Ik wil graag een camera die bij weinig licht ook goed functioneert, ook wil ik een menu met een goede en logische structuur. Ik vind het belangrijk dat ik makkelijk bij de handmatige functie kan komen.
Ik heb niet echt specifieke doelen.
Uitstraling vind ik best belangrijk maar toch heb ik liever kwaliteit dan een goede uitstraling.
Hier een voorbeeld van het toestel dat mij op het moment het meeste aanspreekt.
http://www.digital-photography-school.com/sony-nex-5n-review

Alvast super bedankt voor alle hulp!

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Pablo11392 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 15:35:
Ik ben op zoek naar een compacte spiegelreflex camera.
<knip>
Hier een voorbeeld van het toestel dat mij op het moment het meeste aanspreekt.
http://www.digital-photography-school.com/sony-nex-5n-review
Wat klopt hier niet? ;)
Sowieso zijn de meeste spiegelreflexcamera's niet erg compact, hetgeen nog verergerd kan worden door de bijbehorende oblectieven. Dat geldt ook voor de door jou beoogde Nex 5. Kijk maar eens op je eigen link naar de tweede foto, waar een nog relatief compact 18-55mm objectief naast de camera staat afgebeeld. Met dit objectief zit je trouwens al ruim 100 euro boven je budget, nog los van zaken als geheugenkaart, tweede accu en eventueel een tas.
Aangezien "compact" en "weinig licht" zich moeilijk laten combineren, zal je concessies moeten doen.
"Handmatige functies" zijn leuk, maar als je nog niet weet hoe alles werkt, zijn de resultaten op de automatische c.q. programma-stand vaak een stuk beter. Het is helemaal geen schande om op automatisch te beginnen hoor. Sterker nog, mijn Canon G10 staat meestal in de "P" stand, terwijl ik met mijn DSLR's ook vaak uitga van de tijd- of diafragmavoorkeur, waar dan automatisch de bijbehorende waarde wordt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Compact en weinig licht is 1 van de 2 inleveren. Ofwel smokkel je een compact binnen, je wilt geen gezeik en geraakt op de eerste rij. Ofwel mag je daar ongelimiteerd fotomateriaal binnenslepen en je brengt de "big guns" mee.

Een 85 mm f/1.8 objectiefje dat ik in mijn broekzak kan wegstoppen, is al groter en zwaarder dan een S95. Laat staan de objectieven waarvoor je een Amerikaanse broekzak (ontworpen voor 2 liter colaflessen) nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 19:39
Mijn nieuwe camera is de Sony HX100V geworden. Ik zat nog te twijvelen om een SLR te kopen maar ben toch voor deze gegaan. Geen extra lensen of wat dan ook waardoor het veel geld bespaard en toch leuke beelden kan maken.

Hier mijn favoriete shots die ik tot nu toe gemaakt heb:

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hx100v/hx100v_stars_s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/hx100v/venus_s.jpg

:9

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 14:41
Momenteel heb ik een pana fz18. Ik heb erg veel plezier van de camera maar binnenshuis presteert ie ondermaats. Daarom kijk ik nu naar de fz150, canon sx40, canon s100 of nikon p310. De S100 en P310 zijn lekker compact en kan je makkelijker meenemen. Gezien de lensen moeten deze compactcamera's lichtgevoeliger zijn dan de superzooms. Maar als de foto's bij weinig licht vergelijkbaar zijn met de superzooms dan overweeg ik toch de superzooms.

Mijn vraag: Maakt de S100 of P310 bij weinig licht vele malen betere foto's dan de FZ150 of SX40 en welke heeft jullie voorkeur?

[ Voor 16% gewijzigd door Houtkern op 23-03-2012 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al een aantal weken tientallen reviews aan het lezen voor een nieuwe camera en ik kom er niet goed uit.

Ik ben op zoek naar een compact of zoomcamera met de beste beeldkwaliteit (overdag). Het gaat me vooral om mooie plaatjes te kunnen schieten op vakanties, maar ik wil wel het gemak om niet met meerdere lenzen te hoeven zeulen om een beetje te kunnen zoomen. Ik hoef geen extreme zoom, maar minimaal 16 zeker wel.
Verder vind ik goede videokwaliteit ook erg belangrijk.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Aan de ene kant heb je compact camera met volgens reviews uitstekende beeldkwaliteit:

Sony HX9V (of de nieuwe HX20V)
en de nieuwe Panasonic Lumux DMC-TZ30

Op zich vind ik het wel heel handig om zo'n compacte camera te hebben, die je makkelijk opbergt in je broekzak en er dus snel bij kan pakken.

Aan de andere kant heb je de Superzoom's:

Sony HX100V
Panasonic FZ150
Nikon P510

Is er nou nog iets te zeggen over de beeldkwaliteit als je een superzoom tegen een compactcamera vergelijkt? In reviews worden superzooms tegen superzooms vergeleken en compacts tegen compacts. Ik zou graag willen weten hoe de beeld en videokwaliteit zich tot elkaar verhoudt als je ze met elkaar vergelijkt.

Is hier iets zinnigs over te zeggen?

En welke van deze camera's zouden jullie nemen?

Alvast bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Laatst online: 08:46
Sinds kort is mijn trouwe Ixus 70 stuk (flitser weigert dienst) en aangezien ik sinds 4 maanden papa van een mooie meid ben, zoek ik toch op korte termijn een nieuwe camera.

Ik zoek een "micro systeem camera", dus iets meer dan mijn Ixus 70, maar nog geen volledige dSLR.

Momenteel heb ik 2 modellen op het oog:

1. Nikon J1 met een 10-30 lens
2. PANASONIC DMC GF3 met een 14-42 lens.

De Sony Nex 5n is me te "duur" en het model is iets groter dan de Nikon.

Als ik de reviews vergelijk, dan zegt de ene: Neem de Nikon en de andere: Neem de Panasonic. Volgens de dame in de fotowinkel had de Panasonic betere lenzen dan de Nikon, maar dat kan uiteraard ook persoonlijke voorkeur zijn geweest.

Al met al zoek ik een goed advies tussen deze beide cameras, of een vergelijkbaar alternatief.

Budget: 500/700 euro
Objectieven: niet in bezit nog

Graag jullie mening of een goede objectieve test tussen deze 2 camera's

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 02:38:
Ik ben al een aantal weken tientallen reviews aan het lezen voor een nieuwe camera en ik kom er niet goed uit.

Ik ben op zoek naar een compact of zoomcamera met de beste beeldkwaliteit (overdag). Het gaat me vooral om mooie plaatjes te kunnen schieten op vakanties, maar ik wil wel het gemak om niet met meerdere lenzen te hoeven zeulen om een beetje te kunnen zoomen. Ik hoef geen extreme zoom, maar minimaal 16 zeker wel.
Verder vind ik goede videokwaliteit ook erg belangrijk.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Aan de ene kant heb je compact camera met volgens reviews uitstekende beeldkwaliteit:

Sony HX9V (of de nieuwe HX20V)
en de nieuwe Panasonic Lumux DMC-TZ30

Op zich vind ik het wel heel handig om zo'n compacte camera te hebben, die je makkelijk opbergt in je broekzak en er dus snel bij kan pakken.

Aan de andere kant heb je de Superzoom's:

Sony HX100V
Panasonic FZ150
Nikon P510

Is er nou nog iets te zeggen over de beeldkwaliteit als je een superzoom tegen een compactcamera vergelijkt? In reviews worden superzooms tegen superzooms vergeleken en compacts tegen compacts. Ik zou graag willen weten hoe de beeld en videokwaliteit zich tot elkaar verhoudt als je ze met elkaar vergelijkt.

Is hier iets zinnigs over te zeggen?

En welke van deze camera's zouden jullie nemen?

Alvast bedankt voor de reactie!
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, zelf denk ik dat het verschil vooral in het grotere zoombereik gezocht moet worden (hoewel dat bij de Pana's bijna verwaarloosbaar aan het worden is, 20 voor de TZ en 24 voor de FZ) en de iets lichtsterkere lenzen van de superzooms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 19:39
Ik ben zelf overgestapt van een HX5V compact naar een HX100V bridge / super zoom. Zowel de foto als video kwaliteit is dik verbeterd. Ook bij low light doet de HX100V het beter dan de HX5V. Ik ga morgen wat videos uploaden op youtube.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
miel schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:16:
Sinds kort is mijn trouwe Ixus 70 stuk (flitser weigert dienst) en aangezien ik sinds 4 maanden papa van een mooie meid ben, zoek ik toch op korte termijn een nieuwe camera.

Ik zoek een "micro systeem camera", dus iets meer dan mijn Ixus 70, maar nog geen volledige dSLR.

Momenteel heb ik 2 modellen op het oog:

1. Nikon J1 met een 10-30 lens
2. PANASONIC DMC GF3 met een 14-42 lens.

De Sony Nex 5n is me te "duur" en het model is iets groter dan de Nikon.

Als ik de reviews vergelijk, dan zegt de ene: Neem de Nikon en de andere: Neem de Panasonic. Volgens de dame in de fotowinkel had de Panasonic betere lenzen dan de Nikon, maar dat kan uiteraard ook persoonlijke voorkeur zijn geweest.

Al met al zoek ik een goed advies tussen deze beide cameras, of een vergelijkbaar alternatief.

Budget: 500/700 euro
Objectieven: niet in bezit nog

Graag jullie mening of een goede objectieve test tussen deze 2 camera's
Om nog een alternatief toe te voegen:

CANON EOS 1100D + 18-55DC III/75-300 DC III: deze is momenteel "maar" 549 euro.... is ook nog een optie eventueel. Help, iets met bomen en bos.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Was niet een eis van je dat je een micro systeem wilde? Dat is de Canon niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
l3art schreef op zondag 25 maart 2012 @ 17:34:
Was niet een eis van je dat je een micro systeem wilde? Dat is de Canon niet natuurlijk.
geen eis, was een wens... maar toen ik de GF3 zag en de opties van de G3 en me realiseerde dat ik ook een Nikon 1 of een GF3 niet makkelijk mee kan nemen, dan kan ik net zo goed een dSLR kopen... want dan hoef ik het voor de compactheid niet meer te laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Dan zou ik niet twijfelen en voor de Canon gaan. Heeft zich al ruimschoots bewezen. En als de wens voor compact weg valt, dan al helemaal.

Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Doe eerst zelf onderzoek zodat je hier gerichte vragen kan stellen, het is hier geen vraagdump namelijk