alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Klopt, die nadelen waren me al bekend uit de diverse reviews. Ik vind het echter geen doorslaggevende punten. Andere minpunten die je zou kunnen noemen:330d schreef op maandag 11 juli 2011 @ 08:26:
Ik heb mijn camera ook sinds een week geleden. De zoom is ook hoorbaar bij mij. Stoort me niet echt, want 9 van de 10 keer is er toch geluid op de 'achtergrond'
Ik ben eens met je sterke kanten. Echter, de negatieve dingen heb je niet opgenoemd en ze zijn er helaas wel...
- Ze mogen een externe oplader bij leveren (kijk naar mijn oude Lumix), via camera is lastig
- Usb poort mag achter een klepje, terug naar het oplaad verhaal, zit deze onbeschermd en nogwel onder de camera. Dus bij aansluiten of opladen moet je de camera plat leggen.
- Meest irritante is de flitser, verkeerde plek en vreemdgenoeg mag je zelf dat ding terug duwen als je klaar bent.
Maar, de kwaliteit is zeker tig keer beter dan mijn oude Lumix, heb geen andere gewenst eerlijk gezegd.
[...]
- Kleurweergave op schermpje niet heel goed (rood is bijv. vaak veel te fel; bordeauxrood is al gauw Ferrarirood op dat schermpje)
- Filmen alleen met de speciale filmknop (dus niet met de gewone "sluiter"). Hierdoor heb je al gauw aan het einde van een filmpje een stuk met wilde bewegingen, bijv. als je met één hand filmt.
Dat zijn wat mij betreft echter kleine ongemakken vergeleken met de kwaliteiten. Wat betreft die flitser: dat moet je even weten. Hij gaat ook terug als je de camera uitdoet trouwens
Als me nog wat te binnen schiet zal ik het hier melden.
[ Voor 7% gewijzigd door pinockio op 15-07-2011 14:28 ]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
[ Voor 8% gewijzigd door PeterVL57 op 16-07-2011 07:54 ]
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
In vergelijk met onze Olympus SP-560 UZ zit er wel een flink positief verschil in, maar ik zie ook iets wat mij minder positief stemt.
Het display is in verhouding erg rood, als je naar de lippen kijkt lijkt het wel of iemand net aardbeien heeft gegeten.
De foto's zelf zijn erg helder, maar de kleuren zijn te fel.
Alle kleuren (en dan helemaal rood, geel, blauw) spetteren van je scherm af. Ook op de computer of fotolijst.
In de P-modus kan ik instellen dat ik natuurlijke kleuren wil gebruiken, maar dat lijkt mij toch ook iets wat je wilt tijdens automatisch gebruik.
Heeft iemand suggesties voor het display en belangrijker de fotokleur?
Zelf fotografeer ik zelden op automatische standen, behalve als ik bepaalde scene-selecties wil gebruiken. Maar P, S, A & M zijn bij mij de meest gebruikte standen en - zoals je zelf aan aangaf - daar is alles wel goed te corrigeren.
Over de kleuren op het LCD-schermpje wordt wel vaker geklaagd. Ik heb naast de HX100V ook een canon S95, die kleuren veel neutraler op het LCD-scherm zet. Zolang de foto's zelf maar goed zijn, vind ik het prima en over dat eindresultaat (juiste kleuren en goede belichting) ben ik juist zeer te spreken (dat doet 'ie m.i. beter dan de canon, die de kleuren naar mijn smaak weer te koel weergeeft. Zo heeft elke camera wel wat....)
Behalve de "M" stand zijn de door jou genoemde standen volgens mij behoorlijk automatisch hoor.PeterVL57 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 08:00:
Zelf fotografeer ik zelden op automatische standen, behalve als ik bepaalde scene-selecties wil gebruiken. Maar P, S, A & M zijn bij mij de meest gebruikte standen en - zoals je zelf aan aangaf - daar is alles wel goed te corrigeren.
Daarmee schep je m.i. onnodige verwarring. We hebben het hier over de kleurinstellingen. Bij de Sony HX100V zijn in P, S, A en M kleurmodus, kleurverzadiging en contrast wel instelbaar.Toff schreef op zondag 17 juli 2011 @ 19:11:
[...] Behalve de "M" stand zijn de door jou genoemde standen volgens mij behoorlijk automatisch hoor.
Dat in P, S & A modus bepaalde zaken automatisch gaan is in alle camera's zo, maar daar gaat het in dit geval niet over. Het gaat om de beinvloedbaarheid van de kleurweergave.
Gisteren vergelijkende foto's gemaakt in de buitenlucht bij natuurlijk licht met mijn oude Olympus SP-560, de Sony HX100V en een Canon DSLR.
De laatste werd gebruikt door iemand met kennis van fotograferen
De foto's waren naar mijn zin en de kleuren waren ook goed te noemen.
Hoorde trouwens van iemand dat het verschil van kleur door de i+ kwam en dat de i wel goed zou moeten zijn.
Dat moet ik nog bekijken
Je begint er zelf over toch? Volgens mij werkt het met de meeste PASM-camera's overigens zo. De scene-standen, door jou "automatische instellingen" genoemd en door Canon aangeduid als "basisgebruik"modi, zijn bedoeld voor point-and-shoot en maken gebruik van door de fabrikant als optimaal gedachte instellingen. Zelf gebruik ik die modi nooit, omdat het volgens mij eenvoudiger is om alles zelf in te stellen dan om al die algoritmes van de fabrikant te doorgronden. Zelfde geldt eigenlijk ook voor de instellingen voor scherpte, contrast, verzadiging enz. Ik zet alles zo neutraal mogelijk. Eventuele aanpassingen doe ik achteraf.PeterVL57 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:24:
[...]
Daarmee schep je m.i. onnodige verwarring. We hebben het hier over de kleurinstellingen. Bij de Sony HX100V zijn in P, S, A en M kleurmodus, kleurverzadiging en contrast wel instelbaar.
Dat in P, S & A modus bepaalde zaken automatisch gaan is in alle camera's zo, maar daar gaat het in dit geval niet over. Het gaat om de beinvloedbaarheid van de kleurweergave.
Nou ben ik eigenlijk ook geen goed voorbeeld van een compactcameragebruiker, want ik schiet 95% met DSLR's, maar de fotografische principes zijn gelijk.
Nee, het was FF die een vraag stelt over Fotokleur. Daar geef ik antwoord op en jij niet. Als DSLR-fotograaf schiet je zo neutraal mogelijk en ben je waarschijnlijk gewend om met RAW te werken en waar nodig achteraf bij te stellen. De Sony HX100V heeft geen RAW. En JPEG is iets minder gemakkelijk te corrigeren op belichting en kleur. Dat is het grote verschil met een DSLR. Daarom is de vraag van FF wel van belang.Toff schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:47:
[...]Je begint er zelf over toch?
[ Voor 41% gewijzigd door PeterVL57 op 18-07-2011 18:12 ]
Dat is juist reden om zo dicht mogelijk bij de "echte" instellingen te blijven. Overigens heeft mijn Canon G10 ook gewoon de optie om RAW te schieten. Als je dat belangrijk vindt, is Sony misschien niet de juiste keuze.PeterVL57 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 18:07:
[...]
En JPEG is iets minder gemakkelijk te corrigeren op belichting en kleur.
Misschien dat ik later iets meer met handmatige instellingen ga werken, op dit moment denk ik dat ik meer dan voldoende heb aan de HX100V.
Ik heb niet eens een HD-TV, maar kan wel HD-kwaliteit opnemen, ook nog niet nodig.
En 3D zal ik nooit kunnen zien, dus dat is niet nodig.
Maar de andere specs en hoe de camera aanvoelt lijken mij goed.
Nu maar hopen dat hij bij 'echt' gebruik ook goed is.
Ik heb heel bewust voor de s9100 gekozen, omdat ik hem als snapshot / vakantiecameraatje wil gebruiken. Ik wil niet verleid worden tot het instellen van vanalles en nogwat, want daar hebben we de D90 wel voor. De s9100 heeft gewoon een erg prettig totaalpakket van features en fotokwaliteit.Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:10:
[...]
http://snapsort.com/compare/Canon-SX230-HS-vs-nikon-s9100 ter vergelijk.
De s9100 heeft meer groothoek, meer zoom en hogere resolutie scherm. Geen onbelangrijke items imo.
Dat is waar. Ik heb - naast de HX100V de canon S95 gekocht, met dezelfde sensor als de canon G12, en die voor situaties wordt gebruikt, waar de HX100V niet zo sterk is. Maar de HX100V is juist weer aantrekkelijk door zijn enorme veelzijdigheid. Zo vullen ze elkaar mooi aan.Toff schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:23:
[...] Dat is juist reden om zo dicht mogelijk bij de "echte" instellingen te blijven. Overigens heeft mijn Canon G10 ook gewoon de optie om RAW te schieten. Als je dat belangrijk vindt, is Sony misschien niet de juiste keuze.
Ik mis echter de 10x zoom en zou graag een "normale" digitale camera willen hebben..
Wat ik graag zou zien is:
Veel zoom, denk rond de 10x (of meer) optisch, ook omdat de WB550 dat ook had.
Groot & vooral duidelijk scherm!
Eventueel een kantelbaar scherm.
Ik ga geen speciale dingen op de foto zetten, wil eigenlijk gewoon graag een point & shoot camera, zonder eigenlijk iets in te stellen. Wat ik wel zal missen is de snelheid waarmee een dSLR kan schieten..
De NEX 3 had geen zoeker, dit lijkt me echter wel heel prettig, alhoewel ik dit nog niet gebruikt heb..
De flitser was bij de NEX extern, maar ik heb ook het idee dat ik een flitser niet vaak gebruik.. (Bij de NEX 1 avond op een feestje gebruikt).
Filmen kan je denk ik met elke digitale camera, maar hier ga ik geen gebruik van maken (Denk ik, maar je weet het niet in de toekomst, ik heb nu op vakantie een filmpje of 5-8 gemaakt van hooguit 1min).. Dus is geen eis.
Qua beeldstabilisatie, moet ik mij nog inlezen.. in de pricewatch staan dingen als digitale, mechanische en optische stabilisatie.. wat ik weet is dat de NEX OSS heeft (Optical Steady Shot).
Ik zit nu te bedenken hoe ik de lijst in de pricewatch korter ga maken.. je hebt zo ontzettend veel keuze..
De Nikon S9100 is natuurlijk een prachtapparaat, dit lijkt het meest op een "normale" camera, ook een Fujifilm FinePix HS10 is mooi, maar hier heb je veel (te?) mogelijkheden op en deze camera is natuurlijk stukken groter qua omvang, maar wel 30x zoom.
EDIT: Wat trouwens wel fijn is, het draaiwieltje van de NEX..
[ Voor 24% gewijzigd door rscheper op 19-07-2011 19:28 ]
- Canon SX230 HS
- Nikon S9100
- Panasonic TZ20
- Pentax RZ10
- Samsung WB210
- Sony HX9V
Verder zijn kort meegenomen:
- Canon IXUS 1000HS
- Casio EX-ZR100
- Fujifilm Finepix F550EXR
- Fujifilm Finepix T300
- Olympus Stylus VR-320
- Panasonic Lumix TZ18
- Ricoh CX5
- Sony Cyber-shot HX7V
http://www.dpreview.com/reviews/Q311TravelZoomGroupTest/
Genoeg leesvoer dus
Gedeelde winnaars zijn de Canon SX230 (foto kwaliteit) en de Nikon S9100 (lens, snelheid en scherm).
De S9100 heeft volgens de reviewer als nadeel dat er weinig manueel ingestel kan worden, ik ben hier echter voorstander van, voor mezelf.. Ik wil gewoon richten en schieten, niets instellen qua diafragma & sluitertijd & andere dingen..
De Samsung WB210 & bijv de Panasonic TZ20 hebben volgens mij een touchscreen.. Enige kan kan ik me voorstellen dat het handig is ivm (toch wel) handmatige focus, ook nog gebruiksvriendelijk.. Aan de andere kant is een draaiwieltje ook ideaal..
Zijn er mensen die in deze prijsrange een toestel gekozen hebben omdat ze willen dat het toestel gewoon op de auto stand hele goede foto's maakt? Wat ik nog wel interessant vind is de sluitertijd, zogezegd is dit bij de Sony NEX net zo snel als bij een dSLR, waar door ik ook foto's heb gemaakt op Circuit Zolder afgelopen weekend, ik snap dat dit met een digitale camera een stuk lastiger wordt, iemand hier ervaring mee?
Of heeft er iemand een aanbeveling op dit gebied?
[ Voor 14% gewijzigd door rscheper op 23-07-2011 18:20 ]
De nikon lijkt me dan een prima keus. Met je circuit foto's bedoel je waarschijnlijk de autofocus? De sluitersnelheid zal niet snel een probleem worden, deze gaan allemaal wel tot ~ 1/2000.rscheper schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 18:18:
Zijn er mensen die in deze prijsrange een toestel gekozen hebben omdat ze willen dat het toestel gewoon op de auto stand hele goede foto's maakt? Wat ik nog wel interessant vind is de sluitertijd, zogezegd is dit bij de Sony NEX net zo snel als bij een dSLR, waar door ik ook foto's heb gemaakt op Circuit Zolder afgelopen weekend, ik snap dat dit met een digitale camera een stuk lastiger wordt, iemand hier ervaring mee?
Of heeft er iemand een aanbeveling op dit gebied?
Qua autofocus liggen de geteste modellen allemaal redelijk gelijk, alleen canon en samsung doen hier wel langer over. De Ricoh CX5 heeft eventueel nog een extra snelle AF, misschien de moeite waard om die eens nader te bekijken als dit je belangrijkste punt is
Nog even verder lezen
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Daarbij zeggen ze dat de Sony DSC-HX9V erg dicht in de buurt komt.rscheper schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 18:18:
Ik heb de pagina van dpreview over de Compact Travel Zoom doorgelezen, winnaars zijn inderdaad de S9100 & de SX230..(...)
Wat betreft filmkwaliteit wint die dan weer duidelijk; als je dat (ook) belangrijk vindt is dat een overweging waard.
Dat vind ik trouwens het opvallende van dat soort reviews; filmen komt er qua "weging" bekaaid af en ik kan me niet voorstellen dat iemand tegenwoordig alleen maar (statische) plaatjes schiet. Je ziet ook dat sites zoals Youtube en Vimeo erg in opkomst zijn; volgens mij is er dan ook een verschuiving van foto naar film.
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Modellen waar we aan denken zijn:
Nikon Coolpix P100
Nikon Coolpix P500
Panasonic Lumix DMC FZ100
Fujifilm FinePix HS10
De Lumix waren we wel erg enthousiast over en die werd ook aangeraden door de verkoper van Cameranu. Ook over de Nikon was hij erg enthousiast en dat zou, met betrekking tot safari, ideaal zijn. Het is voor ons alleen erg lastig om echt een goede keuze te maken. Op reviewsite Photographyblog worden de Nikon's minder goed beoordeeld en komt de Fujifilm er het beste uit. Alleen bij elke camera staat er al dat ze noise constateren bij ISO waardes van 400/800 of hoger, dat lijkt mij ook niet fijn.
In een test van DPreview uit 2010 komen de Canon SX20 en de Panasonic FZ38 erg goed uit de bus, die raden zij op dat moment aan. Dat is echter wel weer een wat oudere review.
Foto's komen uiteindelijk in een fotoboek van 30x35cm dus er zal sowieso op aardig formaat afgedrukt gaan worden. Daarnaast moet de camera gewoon lekker lang mee gaan en zal hij op veel meer vakanties dan deze gebruikt gaan worden.
Belangrijke eisen zijn een goed bereik in zowel wide als tele. Tele is daarbij minder belangrijk, of je nou 600mm haalt of 720mm zal geen gigantisch verschil maken, meeste foto's zullen toch niet op het uiterste genomen worden. Echter vooral de wide stand zal veel gebruikt worden bij landschappen. Verder moet hij ergonisch zijn en eenvoudig in gebruik. Hij zal voornamelijk in de automatisch stand gebruikt worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Fujifilm simpelweg door de dSLR stijl van zoomen, echter zal ik hem niet gebruiken dus dat telt eigenlijk niet.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Het eind-oordeel blijft natuurlijk een subjectief iets, de rest van de review is redelijk objectief zodat je goed je eigen conclusie kunt trekken wat voor jou de beste camera is.PeterVL57 schreef op zondag 24 juli 2011 @ 18:47:
Bovendien kun je überhaupt vraagtekens zetten bij de waardering, want het oordeel over de kwaliteit van foto's roept bij mij vragen op . De reden waarom de Sony vooral niet aan de top komt, is omdat hij wat traag zou reageren. Dat is voor bepaald soort fotografen een belangrijk criterium. Maar de beeldkwaliteit wordt als erg goed beoordeeld, terwijl bij de canon daar nogal wat kritische opmerkingen over worden gemaakt (te koel, purple fringing hinderlijk) en daar hebben alle fotografen last van.
Over de sony staat verder ook dat de noise-reduction nogal agressief is en veel details uitsmeerd, daarom vinden ze de Canon uiteindelijk beter.
De Sony is misschien wat traag met opstarten, maar bij andere reviews wordt juist de snelle focus tijd geroemd. En met 10 fps full res continu schieten heb je toch een snel toestel. En DPReview schrijft zelf ook dat shot to shot erg snel is.
En gister kon je de gouden versie voor 299 bij bol.com bestellen en dan nog 25 euro cashback lijkt me dat een zeer scherpe prijs.
Wat is er mis met een Sony HX100v? Ik heb deze sinds kort zelf en ben zeer tevreden over het resultaat. Alleen is die wide 'maar' 28mm dus misschien vind je dat niet genoeg? Deze heeft overigens zowel een 'dlsr' stijl zoom ring op de lens, als een hendeltje zoals bij compacts.Tsurany schreef op zondag 24 juli 2011 @ 22:21:
Ik en m'n dinnetje gaan binnenkort op vakantie naar Zuid Afrika. Ik ben voorzien van een Pentax K-x met een paar lenzen maar mijn dinnetje heeft momenteel een compact camera met slechts 3x optische zoom. In Afrika lijkt ons meer zoom zeker wel wenselijk als je ook flink wat dieren wilt vastleggen zonder dat het slechts een paar pixeltjes zijn. We zitten te denken aan een bridge camera omdat het gewoon wat meer mogelijkheden bied dan een compact en een stuk handzamer is en daarmee beter stil te houden als je flink zoomt.
Modellen waar we aan denken zijn:
Nikon Coolpix P100
Nikon Coolpix P500
Panasonic Lumix DMC FZ100
Fujifilm FinePix HS10
De Lumix waren we wel erg enthousiast over en die werd ook aangeraden door de verkoper van Cameranu. Ook over de Nikon was hij erg enthousiast en dat zou, met betrekking tot safari, ideaal zijn. Het is voor ons alleen erg lastig om echt een goede keuze te maken. Op reviewsite Photographyblog worden de Nikon's minder goed beoordeeld en komt de Fujifilm er het beste uit. Alleen bij elke camera staat er al dat ze noise constateren bij ISO waardes van 400/800 of hoger, dat lijkt mij ook niet fijn.
In een test van DPreview uit 2010 komen de Canon SX20 en de Panasonic FZ38 erg goed uit de bus, die raden zij op dat moment aan. Dat is echter wel weer een wat oudere review.
Foto's komen uiteindelijk in een fotoboek van 30x35cm dus er zal sowieso op aardig formaat afgedrukt gaan worden. Daarnaast moet de camera gewoon lekker lang mee gaan en zal hij op veel meer vakanties dan deze gebruikt gaan worden.
Belangrijke eisen zijn een goed bereik in zowel wide als tele. Tele is daarbij minder belangrijk, of je nou 600mm haalt of 720mm zal geen gigantisch verschil maken, meeste foto's zullen toch niet op het uiterste genomen worden. Echter vooral de wide stand zal veel gebruikt worden bij landschappen. Verder moet hij ergonisch zijn en eenvoudig in gebruik. Hij zal voornamelijk in de automatisch stand gebruikt worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Fujifilm simpelweg door de dSLR stijl van zoomen, echter zal ik hem niet gebruiken dus dat telt eigenlijk niet.
Eventueel is er ook Canons sx30 nog, welke kwa foto's heel erg goed schijnt te zijn, ik heb deze uiteindelijk laten afvallen omdat de filmkwaliteit een stuk minder was en ik dit toch wel belangrijk vond.
[ Voor 3% gewijzigd door LordLynx op 26-07-2011 14:30 ]
Ik was op zoek naar een compact camera, maar sinds ik de Sony Nex een hele poos heb gehad wil ik eigenlijk niet terug, dit ivm grip & de manier van vasthouden.. Tot dus ver (zal wellicht wennen zijn) vond ik een compact camera te licht en te klein, waardoor het bij mij heel snel alle kanten op vliegt, tijdens het schieten..
Ik blijf een leek, ik gebruik daarom alleen maar de auto modus, ik snap dat je echter op een bridge camera ontzettend veel kan instellen, voordeel is wel het (bij sommige) kantelbaar en draaibaar scherm + een EVF..
Is het wel een goed idee om zo'n camera te nemen? Dingen handmatig instellen zal ik niet gaan, filmen ook niet.. De saturn had helaas geen accu's liggen voor een Panasonic FZ100, maar deze spreekt me direct aan..
Wat ik graag zou willen is dus de looks & feeling van een grote camera (Bridge/ in beperkte mate dSLR) en de zoom van een compact/bridge, alhoewel de bridge camera's wel ontzettend ver kunnen inzoomen, wat is ten overvloede is). Daarbij wil ik dus graag foto's schieten op auto stand..
Alleen zelfs met deze eisen blijf je zoveel keuze houden..
Camera's die bij de Saturn liggen zij:
Canon SX30IS
Nikon P500
Panasonic FZ100 & FZ45
Sony HX100V
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat deze qua mogelijkheden ver boven mijn petje gaan, ik schiet dus gewoon op de auto stand..
Wat ik in de pricewatch zie is bijv. ook nog de Fujifilm HS10..
Die is toch ruim 100 euro duurder, dat gaat helaas boven het budget.LordLynx schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 14:27:
Wat is er mis met een Sony HX100v? Ik heb deze sinds kort zelf en ben zeer tevreden over het resultaat. Alleen is die wide 'maar' 28mm dus misschien vind je dat niet genoeg? Deze heeft overigens zowel een 'dlsr' stijl zoom ring op de lens, als een hendeltje zoals bij compacts.
Canon werd volgens de man van Cameranu niet aangeraden, die zou niet dezelfde kwaliteit hebben. En filmen zal denk ik ook wel een belangrijk aspect worden al ligt die wens er nu niet.Eventueel is er ook Canons sx30 nog, welke kwa foto's heel erg goed schijnt te zijn, ik heb deze uiteindelijk laten afvallen omdat de filmkwaliteit een stuk minder was en ik dit toch wel belangrijk vond.
Update:
Het is de Panasonic FZ100 geworden, camera wordt overal goed aangeschreven, is fijn vast te houden en te besturen en zal voor mijn vriendin meer dan voldoende zijn. Heb er zelf eventjes mee gespeeld, hangt nu aan de lader. Vind het een fijn apparaatje, heeft leuke instelmogelijkheden. Enige waar ik niet bij mee ben is de EVF (bweuh!!!!) en het niet manueel kunnen focussen. De enige manuele focus is in feite een knop voor autofocus waarna hij daarna niet meer focust, dus waarbij je zelf de autofocus af dwingt. Verder ondersteund hij gewoon RAW formaat, kan je zelfs HDR foto's maken met de bracketing functie en is hij in bediening erg fijn.Zelf blijf ik wel bij mijn Pentax K-x, die prefereer ik toch wel.
[ Voor 29% gewijzigd door Tsurany op 27-07-2011 12:33 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Bij de Saturn & Mediamarkt geweest, zij wouden echter geen van beide een volle accu in de camera's doen, er wordt wel gezegd, als je hem koopt kan je binnen 2 weken ruilen indien hij niet bevalt.. wil hem toch liever eerst testen..
Wat over blijft (naar mijn mening)
Panasonic FZ45
Panasonic FZ100
Sony HX100V'
Evt de Nikon P500..
De Panasonic's zijn volgens mij niet of nauwelijks anders.. De FZ100 heeft een kantelbaar & draaibaar scherm & heeft een film resolutie van Full HD, waar de FZ45 een vast scherm & in 720p filmt.
De HX100V ligt heel fijn in de hand & wat ik vooral fijn vindt is de shutter knop, die "klikt" heel fijn, is echter wel vrij prijzig.
Heb ook een Nikon L120 in handen gehad, maar die vond ik wel zo traag met het autofocussen in de autostand, die heb ik direct weggelegd.
Ik kom van de Sony Nex3 dus, daardoor vindt ik het kantelbaar & draaibaar scherm van de FZ100 super, maar dat levert je wel direct €100,- extra op.. Ik heb de FZ45 geprobeerd & dit vindt ik een prettig toestel met een goede autofocus & ligt lekker in de hand (wellicht wat minder dan de HX100V).
Heeft er iemand ervaringen/meningen over de FZ100 & evt ook de FZ45? De FZ100 wordt op internet ( http://www.photographyblo..._fz100_review/conclusion/ ) zeer goed gewaardeerd.. Ik weet zelf echter niet of het die €100,- extra waard is tov de FZ45.
De P500 heb ik nog niet aan gehad, ligt echter wel prettig in handen.. Ook lekker simpel aan de achterkant & heeft een kantelbaar scherm.. Hij spreekt me echter niet direct aan, omdat ik de L120 direct niets vond (snap dat het compleet ander type en prijsklasse is, maar er blijft iets in m'n hoofd zitten omdat het wel een Nikon is).
Ik moet zeggen dat ik een weinig verbaasd ben over je argumentatie. Mensen die serieus zijn ovrr video, kopen (iig in mijn omgeving) een videocamera en geen pocket fotocamera. Ik vind het schattig dat die toestellen allemaal kunnen filmen, maar zeer terecht dat de wegingsfactor voor filmen erg laag is. Het is maar een secundaire functie, tenslotte.pinockio schreef op zondag 24 juli 2011 @ 15:50:
[...]
Daarbij zeggen ze dat de Sony DSC-HX9V erg dicht in de buurt komt.
Wat betreft filmkwaliteit wint die dan weer duidelijk; als je dat (ook) belangrijk vindt is dat een overweging waard.
Dat vind ik trouwens het opvallende van dat soort reviews; filmen komt er qua "weging" bekaaid af en ik kan me niet voorstellen dat iemand tegenwoordig alleen maar (statische) plaatjes schiet. Je ziet ook dat sites zoals Youtube en Vimeo erg in opkomst zijn; volgens mij is er dan ook een verschuiving van foto naar film.
En over die verschuiving: persoonlijk kijk ik video' zelden of nooiit terug. Van foto's kan ik veel meer genieten. Ik denk dat je het belang van video wat overschat
Verwijderd
De opvolger is reeds binnen handbereik... De Panasonic DMC-FZ48 is in augustus beschikbaar voor een adviesprijs van € 379. De 25mm groothoeklens bezit een 24x optische zoomrscheper schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 17:13:
Panasonic FZ45
http://zoom.nl/artikel/21...MC0yIqKoqoCFc6JDgod0iKuUw
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2011 19:55 ]
Verwijderd
Ik denk eigenlijk dat je het belang van video in dit soort camera's een beetje ónderschat.Edmin schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 17:44:
[...]
Ik moet zeggen dat ik een weinig verbaasd ben over je argumentatie. Mensen die serieus zijn ovrr video, kopen (iig in mijn omgeving) een videocamera en geen pocket fotocamera. Ik vind het schattig dat die toestellen allemaal kunnen filmen, maar zeer terecht dat de wegingsfactor voor filmen erg laag is. Het is maar een secundaire functie, tenslotte.
En over die verschuiving: persoonlijk kijk ik video' zelden of nooiit terug. Van foto's kan ik veel meer genieten. Ik denk dat je het belang van video wat overschat
Iemand die serieus is op het gebied van video koopt daar inderdaad geen compactcamera voor, maar ook geen videocamera van drie- a vierhonderd euro. Zo iemand kijkt meestal al in het duurdere segment, naar camera's die meer instelmogelijkheden en een betere beeldkwaliteit bieden dan de instapmodellen. Of natuurlijk naar manieren om het met een spiegelreflexcamera te doen.
Juist tegenover (HD-)instapvideocameramodellen staan sommige betere compactcamera's (zoals dus de HX9) qua videokwaliteit al erg sterk. De kwaliteit van de opnames is echt niet meer zo van het "overbodige gimmick"-niveau als enkele jaren geleden. De ergonomie en functionaliteit blijven natuurlijk wel wat minder, maar hoe belangrijk is dat nu eigenlijk, juist in dit segment, voor mensen die anders ook niet veel meer zouden doen dan de camera aan en uit zetten, een opname starten en stoppen en een beetje zoomen?
Ik denk dus dat een fotocamera die naast hele goede foto's ook bijna net zo'n goede videokwaliteit biedt als een goedkope HD-videocamera, juist ook in deze tijd (zoals pinockio al aangaf), een heel aantrekkelijke optie kan zijn voor mensen die in deze prijsklasse een alles-in-één apparaat zoeken (bijv. voor op vakantie). En dus ook dat video best wat meer weging zou mogen krijgen in tests van dit soort camera's, hoewel ik wel met je eens ben dat de fotokwaliteit voorop moet staan; het blijven tenslotte in de eerste plaats fototoestellen
Ik hou de volgende 3 opties over:
FZ45
FZ100
Canon SX30 IS
De laatste om zijn hele fijne grip & de fijne sluiterknop, de FZ45 om dat ik hem prettig vind & een goede indruk maakt, de FZ100 om het kantelbare scherm.. Alleen is dat de €100,- extra waard?
Net als de SX30 IS ook 100euro duurder is dan de FZ45. grote vraagtekens.. Waarom een Canon boven de FZ100 & zijn beide camera's de 100 euro extra waard tov de FZ45..
Ivm de paardensport van mijn vriendin wil ik een goede camera aanschaffen, voor zowel binnen als buiten. Dit brengt met zich mee dat ik wel wat vereisten heb, waaronder:
- snelheid: de camera moet snel reageren en in staat zijn veel foto's direct achterelkaar te kunnen maken, dit ivm dat het juiste moment gigantisch snel veranderd (in een loopbeweging zijn er maar een aantal posities van de benen waarop de foto 'juist' is).
- zoom: veelal moeten de foto's vanaf 100m afstand worden genomen, dus een flinke zoom is nodig waarbij de lichtgevoeligheid ivm de snelheid weer een grote rol speelt.
- lichtgevoeligheid: de lens moet onder de buiten weersomstandigheden nagenoeg perfect werken en dus vooral snel! Binnenomstandigheden zo optimaal mogelijk al besef ik dat dit binnen dit budget nooit zo goed kan zijn als buiten. Evt. uitbreidbaar met een vaste flitser is een optie.
-filmen: sommige (korte) momenten zijn leuk om vast te leggen op film, dus het filmen in HD is een pré.
- gebruiksgemak: omdat het maken van foto's wel enorm leuk is en ik er best wat voor wil lezen/leren, moet het wel mogelijk zijn om op de automodus de juiste foto's te maken. Tijdens wedstrijden heb ik veel meer te doen en het maken van foto's moet vrij simpel tot stand komen. Er is dan geen tijd om een en ander in te stellen ogv de omgeving. Ook het formaat van de camera is negatief bepalend in dezen omdat ik de camera snel moet kunnen opbergen ivm assisteren bij de paarden.
Ik twijfel dus enorm tussen een compactcamara als de panasonic Luminix tz-20 en bijv. de Nikon P500, Panasonic DFZ-100 of de Canon SX30 of de SX230HS.
Op basis van bovenstaande: wat wordt aangeraden als snelle camera die goede foto's maakt bij snelle bewegingen. Formaat is minder belangrijk maar wanneer een compactcamera in beginsel dezelfde kwaliteit levert, hoef ik geen 30x zoom, aangezien tussen de 10 en 15x volstaat.
Nadeel is wel de agressieve noise reduction, maar verder een prima camera.
Uiteindelijk bij de BCC werd mij een Sony DSLRA290 met standaard kitles 18-55 SAM aangeboden voor € 349.
Ik twijfel nu enorm of ik geld ga uitgeven aan een compact, zoals de Nikon S9100 of de Sony HXV9 of voor 80 euro meer een instap DSLR van Sony.
Nadeel van de Sony is dat deze niet filmen kan, voordeel is dat hij binnen in bijv. een manege, volgens de verkoper(!), betere foto's maakt.
Nadeel van DSLR is ook dat je de camera minder makkelijk meeneemt en opbergt.
Ik zal een kopie van deze vraag ook posten in het daarvoor bestemde DSLR topic, maar ik wilde het hier ook laten staan, omdat mjin vraag op de grens ligt van een compact dan wel DSLR camera. Voor meer mensen vast een interessante keuze.
Ik heb mbt de DSLR een en ander nu in dat topic uitgezet. Is lastig waar ik het moet plaatsen omdat ik nog zweef tussen de aanschaf voor een DSLR en een compactcamera. Budgettecnisch gezien zit ik in dit topic op de juiste plaats.Supremo schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:10:
@dagizmo: Ik vraag me af of jij je niet te snel laat beinvloeden door een verkoper, of dat jij de eisen niet duidelijk aan de verkoper hebt verteld. Als jij bijvoorbeeld foto's moet maken vanaf 100 meter afstand (is ongeveer de lengte van een voetbalveld), dan vraag ik me serieus af wat jij dan met een 18-55 lens moet. Dan heb je ook nog een behoorlijke zoomlens nodig bij die DSLR en dat gaat je een paar honderd euro extra kosten.
Maw: ik zoek een zo goed mogelijke camera voor mijn wensen welke past binnen het budget. Dat ik daarbij niet aan alle eisen kan voldoen neemik voor lief.
Belangrijkste is met name buitenfotografie en snelheid ivm scherpstellen op snel bewegende paarden. De binnenfotografie komt op een minder prominente plaats. Wanneer ik 260 uitgeef voor een compact en ik bereik evenveel als met een instap DSLR, dan heeft het weinig zin om die DSLR te kopen, temeer omdat ik daar sowieso te weinig vergroting kan krijgen. Als ik dan eveneens binnen weinig vooruitgang boek tov de compact, dan is een DSLR nu nog zonde van aanschaf.
Als ik binnen echter met de DSLR wel veel vooruitgang boek, dan is het ontbreken van een goede vergroting wellicht compenseerbaar, omdat zoiets in de toekomst wel weer bij te kopen is qua objectief. Wanneer daar echter met een instap DSLR weer veel te dure flitsers bij komen dan overstijg ik mijn budget veel te fors.
Een DSLR is tamelijk lomp. Een compactje kun je snel wegstoppen in zo'n pouch aan je riem of zo'n touristbelt dinges geval. Dan heb je snel je handen vrij en geen bungelende tas met > 1 kg om je nek.dagizmo schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:34:
Ook het formaat van de camera is negatief bepalend in dezen omdat ik de camera snel moet kunnen opbergen ivm assisteren bij de paarden.
Misschien is het een idee om eerst een compact te kopen voor niet al te duur. Na een tijdje heb je een beter idee wat je (meer) wilt. Zodra het budget het weer toelaat (goed gegokt bij de races
Btw. Panasonic TZ serie raad ik af, ik heb de TZ10 gehad en lees over de TZ20 hetzelfde.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Een "geïsoleerde" ruiter-met-paard op 100 meter kan je vergeten, met DSLR. Om je een indruk te geven: Vanaf de achterlijn van een voetbalveld, krijg ik met een 300mm objectief op crop 1,6x - effectief dus 480mm - ongeveer de breedte van het doel in beeld. Dat levert echter nauwelijks fatsoenlijke foto's op, o.a. door luchttrilling boven een warm veld.
Verder had je het over een flitser. Ik vraag me af, hoe paard en ruiter hierop gaan reageren. Een flitser met een bereik van 100m zal lastig worden. In een hal - zonder reflecties - zal je bereik eerder in de buurt van 15 meter liggen, met een deftige flitser.
Wat belangrijk is, als je een compactcamera kiest, is de afdrukvertraging. Dat is in mijn ogen de grootste handicap van compactcamera's. Bij het vastleggen van acties, wil je dat de foto wordt gemaakt op het moment dat je afdrukt, niet een kwart seconde later ofzo. Geen idee welke compactcamera echt snel is hierin, maar dat is ongeveer het belangrijkste waar ik op zou letten. Geloof me, de camera ruim vantevoren inschakelen met x beeldjes per seconde, levert nooit hetzelfde beeld op als net die ene foto, op het juiste moment.
Bedankt voor de reacties. Ik heb een en ander naast elkaar gelegd en ik wil dan toch eerst iets proberen voor ik een DSLR aanschaf.
Ik ga dus definitief voor de keuze van een compactcamera óf een andere camera, maar ivm budget geen DSLR.
Je opmerking met de afdrukvertraging ga ik zeker verder uitzoeken. Ik heb een shortlist van toestellen die mij mogelijk in aanmerking lijken te komen.
- Canon PowerShot SX230 HS
- Sony HXV9
- Fujifilm FinePix F550EXR
- Nikon s9100
Of de iets grotere camera's (maar waarvan ik buiten de zoom nog niet weet of deze betere lenzen/sensor hebben.
- Fujifilm FinePix HS20EXR
- Sony DSC-HX100V
- Nikon Coolpix P500
- Panasonic DMC-FZ100
Dus mijn zoekvraag inmiddels beperkt tot een aantal (soort) toestellen. Wellicht dat er aan- en afraders tussen zitten, maar dat hoor ik graag! Verder ben ik momenteel elke dag in de fotozaken te vinden
Mijn conclusie; de Sony bevalt goed. Makkelijk mee te nemen met een mooi resultaat.
De videoknop ligt iets verscholen en soms denk je dat je al opneemt... en het duurt even voordat
de opnamen echt beginnen. Ook voor de foto's werkt het goed.
Ik heb wat dieren verzameld:
Bewerkt: http://youtu.be/EUOuGefVBAg
Splitscreen: http://youtu.be/QaqGI-3-azs
Hier zie je 3 beelden.
Mijn eerste indruk van de camera is erg goed. Foto's in daglicht tonen veel detail en die 30x zoom is fantastisch! De EXR-functie van de camera is ook een mooie toevoeging. Verder lijkt het er ook wel op dat de camera lang mee gaat op een setje 4x AA batterijen. Ik doe nog steeds met de batterijen die bij de camera zaten en heb nu een kleine 300 foto's gemaakt. (Kanttekening: ik heb 90 procent van de foto's gemaakt zonder flits.)
Minpunt is dat het bijna onmogelijk is om netjes te filmen met deze camera. Tijdens het filmen was de camera vaak de focus kwijt en met de handmatige zoom is moeilijk om vloeiend in te zoomen. Maar ik heb de camera echt gekocht om foto's te maken en dat doet die tot nu toe prima.
Voor het vloeiend zoomen, weet niet of het mogelijk is op de cam tijdens het filmen.Gemekker schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 20:38:
Ik heb nu sinds 2 weken de Fujifilm HS20 in bezit ...Minpunt is dat het bijna onmogelijk is om netjes te filmen met deze camera. Tijdens het filmen was de camera vaak de focus kwijt en met de handmatige zoom is moeilijk om vloeiend in te zoomen. Maar ik heb de camera echt gekocht om foto's te maken en dat doet die tot nu toe prima.
Sluitertijd 50 en je diafragma op n vaste waarde instellen.
Wat is er mis dan met de TZ serie, ik heb de Panasonic TZ20 en die werkt perfectmekkieboek schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 12:44:
Btw. Panasonic TZ serie raad ik af, ik heb de TZ10 gehad en lees over de TZ20 hetzelfde.
De TZ20 maakt prachtige foto's, heeft 21x zoom en maakt ook full HD films
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ken alleen de TZ10, die is klein, stevig, handig en snel qua bediening (ook video) , ruim qua zoombereik, helder scherm, beetje traag wbt gps fix (boeien) maar helaas onbetrouwbare fotokwaliteit. Veel foto's zijn prima voor zo'n klasse camera maar af en toe (voor mij veel te vaak) had ik foto's met lelijke digitale vlekken. Met name in donkere gedeeltes. Je ziet het ook terug in reviews met name bij 100% inzoomen.Voor mij was het een show-stopper (met verlies verkocht en de G12 gekocht, duurder, minder mpixels, minder zoom maar tot dusver geen foto's met vegen, morgen gaat ie mee op reis).HereIsTom schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:17:
Wat is er mis dan met de TZ serie, ik heb de Panasonic TZ20 en die werkt perfect![]()
De TZ20 maakt prachtige foto's, heeft 21x zoom en maakt ook full HD films
Verwijderd
http://www.fotohanskeuzek...ony-nex3-combinaties.html
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2011 21:08 ]
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 21:08:
Voor een digitale camera tussen de 250 en 500 euro biedt volgens mij de Nex3 van Sony op dit moment de beste value for monry. Voor maar 279€ (!) heb je een compacte camera met een DSLR sensor, groter dan de compactcaera sensors en de M4/3 sensors. In de pricewatch staat ie voor 330 maar hier zag ik 'em voor 279
http://www.fotohanskeuzek...ony-nex3-combinaties.html
Goedkoper wel, maar beter? Misschien meer telezoommogelijkheid, maar minder lichtsterkte, geen mogelijkheid tot het plaatsen van een ander objectief en door de kleinere sensor meer ruis (waarschijnlijk) en iig minder mogelijkheid om te spelen met de scherptediepte. Alles heeft zijn prijs. Het hangt van het beoogde gebruik af, wat "beter" is.Jeroen10 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 22:45:
Inderdaad 279 euro, maar heel handig, 1 lensje van slechts 16mm?? Voor 400 heb je een normale set, maar slechts tot 55mm. Is een compact toch beter en goedkoper.
Verwijderd
Welke compact?Jeroen10 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 22:45:
Inderdaad 279 euro, maar heel handig, 1 lensje van slechts 16mm?? Voor 400 heb je een normale set, maar slechts tot 55mm. Is een compact toch beter en goedkoper.
[...]
Al kun je met een goede fuji/canon compact camera tot 800 iso toch serieus mooie foto's maken.
Verwijderd
....voor 299.- heb je daar de 18-55mm lens erbijJeroen10 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 22:45:
{...]
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2011 15:32 ]
Ben door alle reviews erachter dat elke camera voor en nadelen heeft mbt foto versus filmkwaliteit.
Ik heb dus nu enkel nog maar een doel: het moet de meest snelle camera zijn: shot-to-shot en qua focus-shot.
Heb nog steeds mijn rijtje verdeelt in de compactcamera's en de superzoomcamera's.
- Canon PowerShot SX230 HS
- Sony HXV9
- Fujifilm FinePix F550EXR
- Nikon s9100
Hebben de superzoomcamera's betere lenzen/sensors?
- Fujifilm FinePix HS20EXR
- Sony DSC-HX100V
- Nikon Coolpix P500
- Panasonic DMC-FZ100
Maakt het qua fotokwaliteit binnen/buiten nog iets uit tussen de genoemde compacts en de superzooms of hebben ze allemaal binnen en buiten dezelfde fotokwaliteit op basis van lens en sensor?
Ik gebruik, naast mijn DSLR-gear, een Canon G10. Die mag je, hoewel niet zo heel compact en licht, toch wel tot de betere compactcamera's rekenen. Het kwaliteitsverschil tussen 100 en 200 iso is zodanig, dat ik 200 iso alleen gebruik, wanneer het echt niet anders kan. "Serieus mooie foto's tot 800 iso" met een compact?Jeroen10 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 15:15:
Ik bedoel niet beter qua beeldkwaliteit maar meer in de vorm van meer zoom, lichter en goedkoper.
Al kun je met een goede fuji/canon compact camera tot 800 iso toch serieus mooie foto's maken.

[ Voor 99% gewijzigd door marshallq op 07-08-2011 19:39 ]
Toff schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 19:06:
[...]
Ik gebruik, naast mijn DSLR-gear, een Canon G10. Die mag je, hoewel niet zo heel compact en licht, toch wel tot de betere compactcamera's rekenen. Het kwaliteitsverschil tussen 100 en 200 iso is zodanig, dat ik 200 iso alleen gebruik, wanneer het echt niet anders kan. "Serieus mooie foto's tot 800 iso" met een compact?
Verwijderd
Verwijderd
Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.
Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.
Verwijderd
Ik heb er een 18-200mm aan hangen en hij past zo in mijn broekzak. Women are very pleased to see me.rscheper schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:33:
Dit ligt eraan, als je de 16mm lens neemt is het een heerlijke compacte camera..! Met de 18-55mm is het al niet meer om in je zak te stoppen.. Helaas.
Grote zakken heb jij dan, maar goed..
Verwijderd
Valt wel mee toch ?rscheper schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:52:
Als jij het zegt, in dat geval moet drernie zelf even kijken bij een winkel en daar zijn eigen mening uit halen..
Grote zakken heb jij dan, maar goed..

Verwijderd
pricewatch: Sandisk Ultra 16GB SDHC Class 2 of 4 (zie specs)
kopen. Kan ik hiermee 1080p mee filmen? Normaal wordt minimaal classe 6 aangeraden, maar dit zegt ook niet altijd alles..
update: vond op youtube deze filmpjes:
[url]YouTube: Sony Cyber-Shot DSC-HX9V Zoom-Test Herstellungsfehler? - YouTube
http://www.youtube.com/wa...Ki6-e0ZZw&feature=related
Volgens de beschrijving hebben dus veel meer mensen dit probleem.
[ Voor 25% gewijzigd door drernie op 18-08-2011 21:02 ]
Wellicht hebben ze bij Sony er niet aan gedacht om de lens wat stabieler te laten zoomen omdat het toch voornamelijk een fotocamera is ofzo... Het doet op zich wel wat afbreuk aan de sublieme videokwaliteiten van de camera.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
[ Voor 13% gewijzigd door drernie op 22-08-2011 10:58 ]
Verwijderd
Sony NEX3/Nex5 of een M4/3 systeem (olympus/panasonic)Slurpgeit schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:22:
Ik ben op zoek naar een leuke camera voor mijn vriendin om mee te spelen. Ze heeft nu een Panasonic Lumix DMC-TZ5 waarvan de flitster overleden is. Ik zat te denken aan iets leuks van max 500 euro, en kwam de Sony HX100V tegen vooral door de goede zoom (Wat een belangrijk punt is voor d'r). Zijn er nog andere modellen waar ik naar zou kunnen kijken?
Wellicht heb je iets aan deze vergelijkende review. Zelf heb ik er namelijk wel wat aan gehad. Zie ook hieronder.Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:40:
Ik twijfel tussen de canon SX230 HS of panasonic lumix DMC-TZ20 en misschien wel de Sony HX9V. Nu lees ik hier weinig over de canon SX230 HS. Komt dat omdat deze kwalitatief toch minder is ?
Ik kreeg de vraag (van een niet-pixelpeeper) wat nou het beste toestel is met een budget van 500 euro. Voorwaarden:
-Sony of Canon (geen uitzonderingen);
-geen slr;
-te gebruiken tijdens werk (fotograferen van algemene indrukken tbv Rijkswaterstaat);
-liefst zo compact mogelijk;
-eenvoudig foto's te maken met zo min mogelijk rompslomp, lees: een zo goed mogelijke autostand;
-goed te gebruiken tijdens vakantie.
Hierdoor valt de NEX-serie af. Zelf houd ik de volgende camera's over: Sony HX9V, Canon SX230HS en Canon S95.
-Sony HX9V. Voordelen: meer wijdhoek, uitgebreide videomogelijkheden, panorama mogelijkheid kan een prettige toevoeging zijn voor de algemene indrukken/vakantieshots. Nadelen: oversharpening en agressieve noise reduction. Traag bij opstarten en playback van foto's.
Nu moet ik opmerken dat ik de oversharpening en agressieve noise reduction best mee vind vallen (bear in mind, 't blijft een compactcamera). De nightshots van bovengenoemde link zijn boven verwachting goed. Denk dat je ook meer moet pixelpeepen wil de oversharpening en de noisereductie opvallen (tenzij iemand daar andere ervaringen mee heeft?).
Canon SX230HS: betere low light performance, helaas minder wijdhoek. Tevens minder zoombereik.
Canon S95: zelf heb ik o.a. een G11 en ik verwacht ongeveer dezelfde fotokwaliteit van de S95. Daarnaast een f2.0 lens. Helaas minder wijdhoek en zoombereik tov de Sony. Verder het meest compacte model. Bovendien zal dit toestel de beste fotokwaliteit bieden uit het lijstje, althans dat is mijn verwachting.
Iemand enig idee of de S95 binnen afzienbare tijd een opvolger krijgt? Het toestel is al een tijd uit en Canon kennende worden de compacts vaker dan nodig vernieuwd...
Welk van bovengenoemde toestellen geniet jullie voorkeur en waarom? Eigenlijk lijkt de S95 mij de obvious choice, alleen kan het zoombereik en de beperkte wijdhoek wellicht tegenvallen tijdens vakanties. De Sony compenseert dit, al moet je dan inleveren op fotokwaliteit. Tenslotte levert de SX230hs een breder zoombereik, al lever je dan eveneens in op fotokwaliteit. Lastig...
En wanneer zou deze verschijnen. Ik ben nu namelijk serieus aan het kijken naar de G12, maar als de G13 binnenkort komt dan ga ik daar op wachten denk ik.
Kwam deze link ook tegen: http://www.canonrumors.com/2011/06/powershot-g13cr1/
De Canon S95 is een stuk scherper dan je nu al denkt. Ik heb de camera nu een maand of 2 en kan me nog steeds verbazen hoe mooi de foto's zijn en hoe weinig licht hij nodig heeft om nog steeds scherp te schieten zonder flits. De groothoek heb ik minder last van dan dan ik dacht (heb hiervoor een 23 mm gehad) , maar af en toe zou meer zoom een leuke optie zijn.
Ik geloof dat de opvolger heel binnenkort moet uitkomen en dat hij 12 Mp krijgt en iets van 5 x zoom. Kan er alleen op het moment niks van vinden , want ik dacht dat het de s100 was , maar dan krijg ik een hele oude cam op google
edit : wat trouwens een echt niet te onderschatten voordeel van de s95 is : Hoe compact hij is. De Sony en Sx 230 zijn ook niet groot , maar deze stop je echt in je zak alsof je een extra telefoon bij je hebt (zelfs met een tasje) en ik ga dan ook bijna nooit meer zonder camera de deur uit.
Als die uitkomt ga ik die gelijk halen. Waarom moet je eigenlijk meer zoom hebben als je die andere camera al hebt ?
[ Voor 14% gewijzigd door Beakzz op 30-08-2011 11:09 ]
Als jarenlang DSLR gebruiker zocht ik een compact cameraatje voor ernaast, maar wel met alle mogelijke manuele mogelijkheden (met name diafragmavoorkeuze is een must voor mij). Beeldkwaliteit moet goed zijn bij buiten gebruik en nog minstens goed bruikbaar resultaat leveren bij slechtere lichtomstandigheden. Daarnaast vlot reageren, want ik wil juist zo'n compact om even snel een plaatje te kunnen maken - als ik de tijd heb of echt "op fotograferen ga" dan neem ik wel mijn DSLR. Enorme groothook of zoom boeit me niet, dat heeft toch altijd nadelen bij die kleine ingebouwde objectiefjes en ook hier, als ik "uitersten" wil fotograferen neem ik wel de DSLR. Video is leuk, zal ik zeker wel eens gebruiken, maar ondergeschikt.wilmundo schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:27:
[...] <i>Sony HX9V vs Canon SX230HS vs S95 (vs panasonic lumix DMC-TZ20)
Wellicht heb je iets aan deze vergelijkende review. Zelf heb ik er namelijk wel wat aan gehad. Zie ook hieronder.
Welk van bovengenoemde toestellen geniet jullie voorkeur en waarom? Eigenlijk lijkt de S95 mij de obvious choice, alleen kan het zoombereik en de beperkte wijdhoek wellicht tegenvallen tijdens vakanties. De Sony compenseert dit, al moet je dan inleveren op fotokwaliteit. Tenslotte levert de SX230hs een breder zoombereik, al lever je dan eveneens in op fotokwaliteit. Lastig...
Na vele testen en beoordelingen bestudeerd te hebben, via dpreview.com en anderen, vielen de Panasonic TZ20 (mooi UI maar slechtste beeldkwaliteit) en de Sony (veel mogelijkheden en goed beeld, maar traag) af. Bleven de twee Canon's over en daaruit koos ik de 230HS omdat deze voor mij als "een cameraatje erbij" het meeste voor zijn prijs leverde.
Dit waren mijn overwegingen, uiteraard liggen die bij iedereen anders, maar mogelijk heb je er toch wat aan.
Verwijderd
Ik zoek een camera die moet dienen om foto's te nemen van optredens van een coverband. Vaak is de omgeving dus donker, met een verlicht podium ! Een sterke zoom is ook noodzakelijk.
Ook een film-functie (full HD) is belangrijk, ook naar geluidskwaliteit toe. Meestal is het geluid gewoon gekraak !
Ik had zelf gedacht aan een
- Lumix FZ100 (naart schijnt goed geluid met extra microfoon in optie)
- Sony HX100
Is er veel verschil tussen deze 2 ? Welke zal de beste foto's geven in het donker ? En welke heeft de beste beeldstabilisatie ? Want als ik 20x aan het zoomen ben, kan ik mij voorstellen dat de minste beweging fataal kan zijn...
Verwijderd
Heb je ook gedacht aan een Nikon 9100?? Het toestel is erg goed in de low-light situaties, heeft 18x zoom en kan hd filmen.
Voor kiekjes/filmpjes op een webpagina zullen de modellen die jij hebt gezien wel voldoen, misschien is het nog de moeite waard om te kijken naar mogelijkheden voor een externe mic, om hard geluid een beetje zuiver te houden is dit bij elke camera eigenlijk wel noodzakelijk.
Een compact heeft, naast lichtsterkte, nog een ander probleem dat het fotograferen van een band moeilijker maakt. En zeker een coverband - waarvan ik voor het gemak aanneem dat deze speelt op kleine podia en gelegenheidspodia:Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 13:49:
Hallo
Ik zoek een camera die moet dienen om foto's te nemen van optredens van een coverband. Vaak is de omgeving dus donker, met een verlicht podium ! Een sterke zoom is ook noodzakelijk.
Ook een film-functie (full HD) is belangrijk, ook naar geluidskwaliteit toe. Meestal is het geluid gewoon gekraak !
Ik had zelf gedacht aan een
- Lumix FZ100 (naart schijnt goed geluid met extra microfoon in optie)
- Sony HX100
Is er veel verschil tussen deze 2 ? Welke zal de beste foto's geven in het donker ? En welke heeft de beste beeldstabilisatie ? Want als ik 20x aan het zoomen ben, kan ik mij voorstellen dat de minste beweging fataal kan zijn...
Scherptediepte.
Met de kleine lens en sensor is het moeilijk echt goed elementen uit te kiezen om met scherpte te benadrukken. Je moet met een compact dus juist meer letten op de achtergrond en omgeving. Als het een drukke achtergrond is kan dit al snel storend zijn en de foto's minder pakkend maken. Zelfs een instap-DSLR is beter in staat scherptediepte in te zetten om de focus op de juiste plek te krijgen.
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Deze camera heeft mijn interesse gewekt. Ik heb nu voor de hobby nog een paar jaar oude canon powershot SX10 IS. Hoewel het lompe ding nog steeds helpt deze leek prachtige foto's te laten nemen wil ik weer graag terug naar een compacter formaat.Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:32:
....nieuwe Canon compact...
http://www.canonrumors.co...owershot-announcements-2/
Mijn vragen zijn:
- Heeft iemand een site die al een preview test heeft?
- Weet iemand de directe concurrenten van de ander merken voor dit toestel?
- Zal ik erop foto kwaliteit op achteruitgaan? Of vooruit?
Edit:
Ik zit mij eigenlijk af te vragen of voorgenoemde camera wel beter is als bijv:
Canon PowerShot SX230 HS?
[ Voor 13% gewijzigd door propheseus op 12-09-2011 09:00 ]
Met belangstelling lees ik het topic: Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro.
Wat mij opvalt, is dat iedereen bijna altijd kiest voor de allernieuwste modellen. Niemand komt op de gedachte om eens op marktplaats te snuffelen. Regelmatig zie je toestellen aangeboden nadat er net weer een nieuwe versie van dat toestel is verschenen. Volgens mij kan je op deze manier een prima toestel kopen voor een redelijke prijs. Vaak willen mensen weer het allenieuwste of zij zijn spijt-optant. Zo zag ik bijv. eergisteren op marktplaats een splinternieuwe Canon Powershot SX30 IS van slechts 3 dagen oud te koop!
Recent heb ik zelf nog een in uitstekende staat verkerende Sony DSC R1 en een Canon Powershot G11 verkocht. Beide uitstekende camera's waar ik veel plezier van heb gehad. En waar de nieuwe eigenaren nu erg blij mee zijn. (De Sony R1 is n.m.m. nog steeds de beste compactcamera ooit gemaakt.)
Ik bedoel maar. Het hoeft niet altijd nieuw. Vaak is een niet veel gebruikt, maar overjarig model nog steeds een prima camera.
Er zijn best veel compactcamera's die er na 2 jaar gebruiken niet echt meer even fris uit zien. Bij een dslr heb je dat minder, omdat de gebruikte materialen wat degelijker zijn.pronk01 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 14:45:
Hallo allemaal
Met belangstelling lees ik het topic: Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro.
Wat mij opvalt, is dat iedereen bijna altijd kiest voor de allernieuwste modellen. Niemand komt op de gedachte om eens op marktplaats te snuffelen. Regelmatig zie je toestellen aangeboden nadat er net weer een nieuwe versie van dat toestel is verschenen. Volgens mij kan je op deze manier een prima toestel kopen voor een redelijke prijs. Vaak willen mensen weer het allenieuwste of zij zijn spijt-optant. Zo zag ik bijv. eergisteren op marktplaats een splinternieuwe Canon Powershot SX30 IS van slechts 3 dagen oud te koop!
Recent heb ik zelf nog een in uitstekende staat verkerende Sony DSC R1 en een Canon Powershot G11 verkocht. Beide uitstekende camera's waar ik veel plezier van heb gehad. En waar de nieuwe eigenaren nu erg blij mee zijn. (De Sony R1 is n.m.m. nog steeds de beste compactcamera ooit gemaakt.)
Ik bedoel maar. Het hoeft niet altijd nieuw. Vaak is een niet veel gebruikt, maar overjarig model nog steeds een prima camera.
Natuurlijk zijn er gebruikers die zuinig zijn op hun spullen en dan een nette tweedehands camera te koop kunnen zetten.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
De opvolger van de canon s95......DE S100!!
(ook de opvolger van de sx30 nl de sx40 is opgedoken)
En de specs zijn boven verwachting.
Hij heeft als eerste de digic V processor en een canon homebrew 1/1.7" CMOS sensor.
en nog veel meer:
•24-120mm (equivalent) lens range, F2.0-5.9, built-in neutral density filter
•12.1 MP 1/1.7" Canon CMOS sensor
•DIGIC 5 image processor
•ISO 80-6400
•2.3 fps continuous shooting (9.6 fps for 8 frames in High-Speed burst mode)
•Full HD (1080p24) movie recording; H.264 compression, MOV format
•Optical zoom in movie mode
•Super slow motion movie recording (640 x 480 @ 120fps, 320 x 340 @ 240 fps)
•Direct movie record button
•Built-in GPS unit with image tagging and logger functions
Wauw dit wordt mijn nieuwe camera!!!
(iemand interesse in een sx230hs?)
Meer info op o.a.
http://www.dpreview.com/previews/canons100/
http://nl.fotovideo.nu/re...on-powershot-s100-en-sx40
[ Voor 6% gewijzigd door Shaggie_NB op 16-09-2011 08:55 ]
Even de reviews afwachten om te zien of de scherpte van de S95 behouden blijft en dan gaat mijn 3 maanden oude S95 heel snel vervangen wordenShaggie_NB schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 08:31:
Hij is er!!!
De opvolger van de canon s95......DE S100!!![]()
(ook de opvolger van de sx30 nl de sx40 is opgedoken)
En de specs zijn boven verwachting.
Hij heeft als eerste de digic V processor en een canon homebrew 1/1.7" CMOS sensor.
en nog veel meer:
Wauw dit wordt mijn nieuwe camera!!!![]()
![]()
(iemand interesse in een sx230hs?)
Meer info op o.a.
http://www.dpreview.com/previews/canons100/
http://nl.fotovideo.nu/re...on-powershot-s100-en-sx40
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja, kwaliteit... Natuurlijk zijn zoomlenzen niet meer weg te denken in de moderne fotografie, maar ieder objectief is een verzameling compromissen. Hoe meer "zoom", hoe complexer de bouw, hoe meer compromissen en hoe minder de over all kwaliteit. In het algemeen wordt als maximaal acceptabele zoomfactor iets van 3,5 tot 4 aangehouden. Als je minder kritisch bent, kan je natuurlijk best met wat minder kwaliteit genoegen nemen, maar besef wel dat je bij extreme telelengtes niet of nauwelijks uit de hand zult kunnen fotograferen door bewegingsonscherpte.coase schreef op maandag 19 september 2011 @ 08:19:
Waarschijnlijk mis ik iets...
- compact
- 24mm wide (handig voor binnen)
- goed/zeer goed in low-light
- goede foto's :-)
- strakke HD video
- budget van 250 - 300€
Ik zat te denken aan:
- Panasonic Lumix TZ20
- Sony HX9V
- Canon SX230 HS (volgens deze review goed, maar heeft geen 24mm wide)
- Canon Ixus 310 HS (goed lichtsterk, maar crappy touchscreen volgens reviews)
Hoe erg ga ik die 24mm missen als ik voor de SX230 HS ga?
Kan iemand bevestigen of onkrachten dat de Ixus 310 HS een crappy touchscreen heeft?
Ik weet niet meer zo goed wat ik moet kiezen. Waarschijnlijk zijn de verschillen marginaal, maar ik koop liever voor een jaar of 3-4 een camera dan dat ik volgend jaar weer een nieuwe moet kopen. :-)
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Tis ook gewoon heel simpel. Wil je een hoge kwaliteit compact (en dan bedoel ik echt compact dus niet de travelcams) dan wil je gewoon een S95 (en straks hoop ik de s100) En dan is die 5 x zoom wel mee genomen , want met 3.8 x kom ik soms net te kort. Niet als iets ver weg is , maar voor een beestje in een boom bv,Toff schreef op maandag 19 september 2011 @ 16:32:
[...]
Ja, kwaliteit... Natuurlijk zijn zoomlenzen niet meer weg te denken in de moderne fotografie, maar ieder objectief is een verzameling compromissen. Hoe meer "zoom", hoe complexer de bouw, hoe meer compromissen en hoe minder de over all kwaliteit. In het algemeen wordt als maximaal acceptabele zoomfactor iets van 3,5 tot 4 aangehouden. Als je minder kritisch bent, kan je natuurlijk best met wat minder kwaliteit genoegen nemen, maar besef wel dat je bij extreme telelengtes niet of nauwelijks uit de hand zult kunnen fotograferen door bewegingsonscherpte.
Volgens mij zijn er ook niet dit soort compacte camera's met meer dan 5 x zoom ? (Heb ook de sx230 gehad , maar die nam ik toch veel minder mee namelijk terwijl hij niet veel groter is)
Zonder stabiele ondergrond of klein statief ben je toch eigenlijk al kansloos bij volledige zoom ...zelfs met 3.8
Het is iets minder simpel, want ik heb graag een fatsoenlijke zoeker. Ik zie namelijk geen moer op een LCD, zonder zware leesbril, waar een zoeker met ingebouwde correctie nog net voldoet. Canon G10 etc. dus, voor mij, als "altijd onder handbereik" camera.Beakzz schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:10:
Tis ook gewoon heel simpel. Wil je een hoge kwaliteit compact (en dan bedoel ik echt compact dus niet de travelcams) dan wil je gewoon een S95 (en straks hoop ik de s100)
Dan moet je wel een hele grote broekzak hebben met de G10Toff schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 02:28:
[...]
Het is iets minder simpel, want ik heb graag een fatsoenlijke zoeker. Ik zie namelijk geen moer op een LCD, zonder zware leesbril, waar een zoeker met ingebouwde correctie nog net voldoet. Canon G10 etc. dus, voor mij, als "altijd onder handbereik" camera.
Ik heb ook voor dezelfde keuze gestaan, met name getwijfeld tussen de HX9V, SX230 HS en TZ20. Ik zou je hoedanook aanraden de toestellen eens in je handen nemen, want dat heeft voor mij het verschil gemaakt tussen de Canon en de Panasonic.MrWilliams schreef op maandag 19 september 2011 @ 17:39:
Ik kom er niet meer uit. Ik heb nu een panasonic lumix TZ5. Die heeft me jarenlang van foto's voorzien, maar het is tijd voor een nieuwe camera. Ik vind de foto's wel goed, maar vind ze af en toe wat te koel. Vooral binnen laat hij het snel afweten qua kwaliteit. Mijn wensen:
- compact
- 24mm wide (handig voor binnen)
- goed/zeer goed in low-light
- goede foto's :-)
- strakke HD video
- budget van 250 - 300€
Ik zat te denken aan:
- Panasonic Lumix TZ20
- Sony HX9V
- Canon SX230 HS (volgens deze review goed, maar heeft geen 24mm wide)
- Canon Ixus 310 HS (goed lichtsterk, maar crappy touchscreen volgens reviews)
Hoe erg ga ik die 24mm missen als ik voor de SX230 HS ga?
Kan iemand bevestigen of onkrachten dat de Ixus 310 HS een crappy touchscreen heeft?
Ik weet niet meer zo goed wat ik moet kiezen. Waarschijnlijk zijn de verschillen marginaal, maar ik koop liever voor een jaar of 3-4 een camera dan dat ik volgend jaar weer een nieuwe moet kopen. :-)
Wat ik nadelig vond aan de Panasonic was het touchscreen. Ook het menu was voor mij minder intiutief dan dat van de Canon en het lag ook minder goed in de hand.
De Sony viel af omdat ie 60 euro duurder is, terwijl ik niet zie waarom die 60 euro meer moet kosten. Kwalitatief was het wel een enorm goed toestel.
Het blijft een moelijke keuze, maar zelf vasthouden en eens mee spelen gaf bij mij de doorslag..
Veel kan je vantevoren instellen, dan is het geen verrassing, maar op zich heb je wel gelijk. Het blijft een compromis. In de praktijk is de compositie voor mij toch vaak het belangrijkste bij de foto's die ik ermee maak.mekkieboek schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 07:45:
Het is wel een beetje een kale zoeker op de G12. Wat extra indicatoren was mooi geweest. Een simpel in-focus ledje, onderbelicht ledje, sluitertijd, diafragma, iso, dat soort dingen. Nu is het alleen geschikt voor compositie.
Ik heb er een origineel riemtasje bij, dat scheelt. Scherpstellen op de display lukt mij echt niet. Ik vertrouw maar op de piep van de AF of, als ik die niet hoor, op de gok dat er na enige tijd wel ergens op scherpgesteld is. Het resultaat is meestal beter dan "geen foto, want m'n DSLR-gear ligt thuis".Beakzz schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 10:45:
Dan moet je wel een hele grote broekzak hebben met de G10, maar ik snap wat je bedoel. Kan met de maual focus optie wel aardig uit de voeten eigenlijk , maar misschien omdat ik nooit een zoeker gewend ben geweest.
Dit topic is gesloten.
Doe eerst zelf onderzoek zodat je hier gerichte vragen kan stellen, het is hier geen vraagdump namelijk