Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Help, welke (ultra)compactcamera maakt filmpjes in avi of mpeg formaat? Ik soek me suf, maar kan er niks over vinden. Omdat mijn cameraatje het begaf net op het moment dat mijn kleine haar eerste stapjes zette, wilde ik snel een nieuwe. In de winkel gevraagd welke de beste filmpjes maakt, en de winkelier verwees me naar de canon ixus 100 is of 110 is. Ik vroeg nog of het filmbestand geen MOV is, omdat ik avi of mpeg wil ivm bewerken met movie maker zonder eerst te moeten converteren. Volgens de winkelier maakten beide cameras avi filmpjes. Ik heb de kleinste gekozen (ixus 100 is), maar nu blijkt dat hij toch filmpjes in MOV bestand maakt. Grrrrr. Maandag terug naar de winkel. Maar welke moet ik dan nemen?
Verder niet veel eisen, beeldkwaliteit is het belangrijkste (ook bij weinig licht)
En nee, ik wil geen filmcamera kopen, omdat ik daar te weinig voor film. Een klein cameraatje is daarbij altijd handig voor onderweg als ik geen zin heb om mijn dslr mee te nemen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
Soek????

Volgens mij maakt fuji veel gebruik van avi. Deze misschien wat voor je? http://www.fujifilm.com/p...ix_f100fd/specifications/

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wijnands schreef op zondag 31 januari 2010 @ 10:37:
Soek????

Volgens mij maakt fuji veel gebruik van avi. Deze misschien wat voor je? http://www.fujifilm.com/p...ix_f100fd/specifications/
thanks! jammer alleen dat die fuji maar tot 640x480 gaat....
Wat betreft het zoeken: als jij weet hoe ik moet zoeken naar een ultracompacte fotocamera die filmpjes maakt in avi formaat, dan hoor ik het graag! heb van alles geprobeerd: tweakers, google, kieskeurig,dpreview, etc....en word er geen klap wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

En welke resolutie zou jouw ideale camera dan moeten filmen?

Daarnaast ben ik bang dat wat jij wilt niet veel voorkomt. De meeste camera's die hoge resolutie filmpjes maken zijn niet de compact camera's.

Daarnaast zie ik niet in waarom mov slechter zou zijn dan avi.
In een avi en mpeg container kan een fabrikant ook de meest rare codecs gebruiken.
Mov is niet perse slecht, daar kan ook prima mp4 inzitten (al betwijfel ik dat bij de ixus).

En ook raad ik je aan om iets anders te gebruiken dan moviemaker.

[ Voor 30% gewijzigd door job op 31-01-2010 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

AVI en MOV zijn containerformaten, die zeggen niks over de gebruikte codec. Dus je vraag gaat eigenlijk nergens over. Je moet even kijken welke codecs door WMM worden ondersteund en daar je aankoop op baseren.

De meeste camera's gebruiken de soort-van de facto DV codec, MJPEG of mpeg1. Sommigen gebruiken mpeg2 of uncompressed en de nieuwste hd-versies h.264 en avchd (canon).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ssj3gohan al aangeeft, heb je inderdaad een verschil tussen containers en codecs. Ik kan je zonder problemen voorzien van een avi container waar WMM niks mee kan :P

Voor de mensen die zeggen dat je het eenvoudig kan vinden, dat valt nog vies tegen. De Nikon site laat niks zien over de container/codec en alleen bij 720P en hoger wordt de codec gespecificeerd. De vraag is derhalve valide, maar ik denk dat het een beetje een omgekeerde wereld is. Ik zou gewoon dat .mov formaat converteren naar avi ervan uitgaande dat de codec juist is. Zie hiervoor bijv. http://www.retouchpro.com...freeware-suggestions.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat advies kom ik dus overal tegen: gewoon je filmpjes converteren van mov naar avi. Ben ik nou de enige die het hoogst irritant vind om mijn filmpjes eerst moeten converteren voor ik ze kan bewerken???
En inderdaad, fabrikanten geven niet eens aan welke containers ze gebruiken, laat staan welke codecs......
dus graag:
-advies over hoe een camera te vinden die de juiste codecs gebruikt
en/of:
-advies over met welke freeware ik mov files kan importeren en bewerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 15:11:
-advies over hoe een camera te vinden die de juiste codecs gebruikt
Wil je echt camera's gaan uitsluiten op basis van de videocodec? Kun je dan niet beter een videocamera gaan kopen?
-advies over met welke freeware ik mov files kan importeren en bewerken
Dat is echt te makkelijk om te vinden. Daarnaast vind ik je en/of een beetje vreemd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
freeware om mov files te converteren is inderdaad te makkelijk om te vinden. Maar freeware om mov filmpjes te bewerken? (simpele dingen als scenes knippen, plakken, titel maken en comprimeren) Heb er 1 gevonden die het niet deed. dussssss, als jij er een weet, hoor ik het graag!

Zoals ik al schreef, vind ik de beeldkwaliteit het belangrijkste. Maar gebruiksgemak is ook een ding als je een baan en drie kids hebt....dus ja, als er 2 cameras zijn met vergelijkbare beeldkwaliteit zijn en de ene is niet compatible met wmm en de andere wel, dan zou ik degene kiezen die compatible is met wmm. En als je googelt op mov to avi en ziet hoeveel mensen ditzelfde probleem hebben, snap ik niet dat fabrikanten die info niet gewoon bij de specificaties vermelden.

enne, en/of vreemd? vertel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 19:20:
freeware om mov files te converteren is inderdaad te makkelijk om te vinden. Maar freeware om mov filmpjes te bewerken? (simpele dingen als scenes knippen, plakken, titel maken en comprimeren) Heb er 1 gevonden die het niet deed. dussssss, als jij er een weet, hoor ik het graag!
Licentietechnisch niet mogelijk, dus stop maar met zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke, dat scheelt een hoop tijd, thanks. ;-)
nog tips voor hoe ik dan een fotocamera met de juiste codecs vind waarmee ik hier allemaal geen last van heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee! :)

Hoewel ik het vermoeden heb dat de merken binnen een line-up (en daarbinnen vast wel differentiatie naar VGA of 720P) dezelfde codec/container gebruiken. Maak dus voor jezelf even een overzichtje en zoek een paar modellen op. Uiteraard graag hier ook even de resultaten plaatsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja nou wordt ie mooi! ach ja, zelfredzaamheid heet zoiets he.... ;-) ben er inmiddels achter dat de voorloper van de ixus 100 die ik gisteren gekocht heb, namelijk de ixus 95, nog wel avi container gebruikte. Is nog te koop en nog 50 euri goedkoper ook. Maar hoogste resolutie is 640x480 (tegenover de 1280 van de ixus 100). Dus ik twijfel nog of ik het ga doen. En blijf zoeken. Wie geen leven heeft, zoek gerust mee! En thanks alvast....
Pagina: 1