Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 105 Laatste
Acties:
  • 598.735 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36
ben er zelf ook bijna uit.
het word de Daalderop Cube of de Nefit Ventiline/inventum combi50.
waarbij ik meer neig naar de nefit/inventum methode omdat ik dan zelf meer kan regelen.
bij de cube is c.v. en warmptepomp gekoppeld en daardoor alleen beïnvloedbaar met wat er in het menu mogelijk is.

Met buiten unit gaat het niet worden
vind het toch erg lelijk zo'n ding aan of bij het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

hansdegit schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 22:49:
enne: meiden douchen langer dan jongens. Iets om rekening mee te houden...
Praat me d'r niet van ik heb 2 dochters.
Maar als het te lang duurt even de warmwaterkraan in de meterkast dichtdraaien dan is dat lange douchen wel afgelopen. >:)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 16:06

MrScratch

I am rubber, you are glue

Bezuiniger schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 20:18:
[...]

De enviline is vrij groot en duur voor een hybride oplossing: begint bij ca. € 5400,- en loopt tot ca. € 7900,-. Ik moet zeggen dat ik meer zie in Erics' aanpak: de warmtebehoefte fors verminderen, en het dan uit zien te zingen met een veel kleinere WP.
De enviline is toch geen hybride oplossing? Alles gaat via deze warmtepomp en je hebt geen CV ketel meer nodig. Of interpreteer ik dit verkeerd?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

mkleinman schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 15:46:
Neither. En hopelijk krijg ik volgend jaar wel de handen op elkaar voor de ELGA.
if neither equals another >1000m3 then money will go through chimney (if gas equals 12% raise) like in smoke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 21:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 17:10:
[...]

if neither equals another >1000m3 then money will go through chimney (if gas equals 12% raise) like in smoke
Als het aan mij ligt had die al gehangen ;). Het is even niet anders. Bianca wil op dit moment niet ( besparingsmoe? ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Een WTW hoor ik, en een Elga. Een douche WTW lijkt me zeker nuttig, maargoed, de douche die er nu in zit is piko-bello... Een Elga, wie heeft er hier 1?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
*kijkt* naar Hans en Eric :)

En WTW hangt hier. Je bent meer dan welkom om hier eens een bak koffie te komen drinken. Overigens kan je misschien die WTW toch installeren zonder te hoeven breken in de badkamer.

edit: Serious typo fixed.

[ Voor 83% gewijzigd door mkleinman op 03-10-2013 20:24 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mkleinman, ik zei het tegen hans ook al, neem dan bianca mee en laat het zien,
ook je zoon mee, bianca mag dan een alternatief noemen, echter is je hypotheek dissen ook heel erg goed, en zit je tov jan modaal natuurlijk al uber goed.
het is al mooi genoeg wat je hebt, het kan beter, maar ik wet met je om een kratje, dat je het spuugzat bent volgend jaar april, als we weer vergelijken.
vul vooral mindergas in, dan zie je de vergelijk effecten

ik weet het zeker, je gaat gepakt worden op gas, financieel, echter is deze brandstof ook fossiel, eindig, en was er alweer een aardbeving.
ik heb geluk met een vrouw die zegt " 500 euro voor 500m3 en een boortoren voor mijn smoel ?
flikker op zeg, regel dat" (gevolg door "1 september draaien", maar dat heb ik niet gered)
hopelijk komt gazprom ook eens langs in lelystad, dan word alles duidelijk
ik heb toch nog gas verbruikt sinds 1 september, 1,36m3 voor koken

* Anoniem: 238103 kijkt in zijn mailbox naar een foto van de elga van hans op een pallet

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-10-2013 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
MrScratch schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 16:42:
[...]

De enviline is toch geen hybride oplossing? Alles gaat via deze warmtepomp en je hebt geen CV ketel meer nodig. Of interpreteer ik dit verkeerd?
Idd geen c.v. ketel meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/elgapv.jpg
dit doet de elga nu
groene balkjes=pv
blauw=elga
als de pv veel doet, doet de zonneboiler-cv ook veel (thermisch)
dus de elga zwijgt dan snel
ik verwacht langzaam meer blauw in de grafieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 21:05:
mkleinman, ik zei het tegen hans ook al, neem dan bianca mee en laat het zien,
ook je zoon mee, bianca mag dan een alternatief noemen, echter is je hypotheek dissen ook heel erg goed, en zit je tov jan modaal natuurlijk al uber goed.
het is al mooi genoeg wat je hebt, het kan beter, maar ik wet met je om een kratje, dat je het spuugzat bent volgend jaar april, als we weer vergelijken.
vul vooral mindergas in, dan zie je de vergelijk effecten

ik weet het zeker, je gaat gepakt worden op gas, financieel, echter is deze brandstof ook fossiel, eindig, en was er alweer een aardbeving.
ik heb geluk met een vrouw die zegt " 500 euro voor 500m3 en een boortoren voor mijn smoel ?
flikker op zeg, regel dat" (gevolg door "1 september draaien", maar dat heb ik niet gered)
hopelijk komt gazprom ook eens langs in lelystad, dan word alles duidelijk
ik heb toch nog gas verbruikt sinds 1 september, 1,36m3 voor koken

* mkleinman kijkt in zijn mailbox naar een foto van de elga van hans op een pallet
Mij hoef je niet te overtuigen >:) Bianca is heel simpel die vind dat 60 euro in de maand ook al niets is. Zeker niet als je dat vergelijkt met de 200 euro waar we weg kwamen in de maand. En ik kan haar daar geen ongelijk in geven.

In tegenstelling tot jouw vrouw is Bianca het hier een beetje zat dat ik het altijd heb over nog meer energie besparen. Hier komt het voornamelijk bij mij weg. Bianca vind het wel leuk dat we financieel meer armslag hebben en dat we zo energiezuinig zijn maar wat haar betreft is het wel prima zo voorlopig. Althans voor de grote investeringen. ( Warmtepompdroger, ELGA en zelfs de vloerverwarmingverbouwing aankomend voorjaar ).

Kleine investeringen doen we nog regelmatig gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 14:11
Is zoiets als de elga niet zelf te maken ? Het is tenslotte een aangepaste airco met een warmtewisselaar of zie ik dat verkeerd?

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je hoeft echt niet zo duidelijk aan te geven wie bij jullie de broek aan heeft :+ :D

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

warmtepomp droger(swinters) bespaarde hier ongeveer evenveel als wat ik voor de elga extra ga verbruiken.
ik betaalde dit jaar 11 euro per maand, voornamelijk vastrecht.
opvallend was de naheffing gas, die was niet verwacht
nieuwe schoenen voor je zoon of dochter in de maand dat de naheffing valt maakt besparingsmoe een loos woord.
wie kreeg het geld deze maand ? de fcking kolenboer, daar zit voor mij ook wel een grens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hans & Eric, wat waren jullie kwijt aan de Elga, compleet gemonteerd..? En wat is jullie besparing op jaar puur door de Elga in m3 en in $, en hoeveel kWh heb je daarvoor moeten inzetten?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 21:41:
Je hoeft echt niet zo duidelijk aan te geven wie bij jullie de broek aan heeft :+ :D
* mkleinman hapt toch ff >:)

Bij grote aankopen moeten we het beide eens zijn met de uitgave. En een ELGA is best een aardige uitgave.
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 21:44:
warmtepomp droger(swinters) bespaarde hier ongeveer evenveel als wat ik voor de elga extra ga verbruiken.
ik betaalde dit jaar 11 euro per maand, voornamelijk vastrecht.
opvallend was de naheffing gas, die was niet verwacht
nieuwe schoenen voor je zoon of dochter in de maand dat de naheffing valt maakt besparingsmoe een loos woord.
wie kreeg het geld deze maand ? de fcking kolenboer, daar zit voor mij ook wel een grens
Hier verdwijnt er ongeveer 300kWh op jaarbasis in de wasdroger. Een warmtepomp doet ongeveer 100kWh. Dus 200kWh extra over. Bianca haar argument is dat we nu zo'n beetje quite draaien en dat meer overschot aan stroom voor meer problemen met GC zorgt. En ook daar heeft ze gelijk in :/

We hebben nu nog ongeveer 400kWh over op de dagteller. Nachtteller is ongeveer op +400. Dus we draaien nu rond de 0 op jaarbasis.

[ Voor 57% gewijzigd door mkleinman op 03-10-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Deze maand gaat het geld naar de meubelboer, de kachelboer, de schilderboer, de vloerboer, de installatieboer, de houtboer, de Gammaboer, de badkamerboer, de lampenboer en de verhuiswagenboer.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

allemaal oprechte leuke lokale ondernemers, de kolenboer hoort er duidelijk niet bij
de elga kan turn key voor iets van 3295 all-in op marktplaats, zonder subsidie en vorstbeveliging iets van 3-6 jaar tvt, echte tvt, die een gasketel niet heeft, dat is een aderlatings device voor pappa
met pv op het dak word mijn grafiek ineens interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nu mis ik de "vind ik leuk" knop :). Zou nog niet eens zo'n slechte forumfeature zijn. :)

Hans zijn argument blijft de meest valide: Het is een hobby! En daar is geen speld tussen te krijgen. Het liefste zou ik de ELGA plaatsen, een warmtepomp nemen en het dak op het westen voorzien van nieuwe panelen ( 400Wp extra ongeveer ).

Hier is het nu thuis aankomende december met Paul C een uitgebreide verliesberekening + blowerdoortest doen. Hopelijk kom ik er dan achter waar mijn onzichtbare warmtelek zit zodat we dat goed kunnen aanpakken.

En dan aankomend voorjaar de grote verbouwing met vloerverwarming, voorzetwand + isolatie met de buren en eventueel ook nog een grote extra radiator in de woonkamer voor nog meer afgiftevermogen in de woonkamer.

En misschien ook een ELGA.

Financieel kan dat gelukkig nog allemaal, als freelancer heb ik nog steeds niet te klagen in de IT en heb gelukkig ook een veilige financiële buffer.

[ Voor 82% gewijzigd door mkleinman op 03-10-2013 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En ook daar heeft ze gelijk in :/
* Anoniem: 238103 wacht rustig op die gasrekening bij martin met het effect van een napoleon balletje
+1000kWh en 0 gas is volgens mij nu het meest handig

@ssc
wat de elga doet weet ik nog niet, ervaringen met anderen zonder vorstbeveliging zitten rond de 60% minder gas, ik ga voor de 100%, 21 maart 2014 weet ik het antwoord pas
als ik mazzel heb, heb jij een vette extra usp.

ik heb een vreemde aversie ontwikkeld voor kolenboeren en autoverkopers, of dat gezond is moet nog blijken

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-10-2013 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-05 23:22
@ssc:
Ik heb nog geen idee wat de Elga hier all inn gaat kosten. Adviesverkoopprijs is iets van 2600 ex.

Mijn installateur moet nog aircoleidingen trekken (14 meter ongeveer)
YMVK 4 aderig aanleggen
flink isoleren
wat leiding en fittingwerk
vacumeren etc.

Ik zie het wel.

@mkleinman: inderdaad, hobby. Maar ook hier zijn de zakken niet dusdanig diep dat ik van alles kan proberen c.q. investeren. Als dat het geval was, stond er al een Zubadan. Maar het is wel zo dat deze hobby flink meer oplevert dan speculeren op de optiebeurs. Bovendien doe ik hier kennis op die anderen ook nog wat oplevert (vrienden en kennissen willen toch wel meer weten wanneer ik vertel dat we slechts 4 tientjes per maand betalen aan energie)

_/-\o_ Wat dat betreft is een bedankje aan jullie allemaal wel op zijn plek; ik steek hier veel op (en nee, ik rook niet)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Inderdaad, op Marktplaats:

Techneco Elga hybride warmtepomp inclusief montage* en BTW €3250,-

Ik heb een Itho Klimax 2 HR ketel hangen, dat moet volgens mij geen probleem zijn, die combinatie.

Nu nog de grote vraag; stel dat ik die Elga ophang, en mijn gasverbruik zou 2000 m3 zijn, en stel dat ik 60% daarop bespaar, voornamelijk op momenten dat het nog relatief warm is buiten. Hoeveel kWh zou mij dat op jaarbasis kosten? Dus 1200 m3 gas besparen, hoeveel kWh kost dat bij een gemiddeld hoge buitentemp? Bij lage buitentemp staat de houtkachel toch aan.. (die volgens de brochure een rendement heeft van 80% - wat ik niet geloof).

Grote reden; ik kan nu nog een grote omvormer ophangen zodat ik een vrije MPP heb, voor een setje extra panelen ergens. Verwacht ongeveer 1500 kWh over te hebben op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Met hoge temp buiten kan je met 2 kWh dik 1 m3 aan gas besparen. Simpeler wordt het niet, ben ik bang...

1m3 gas = 8,5 kWh, Elga doet COP 5 bij "hoge" najaarstemp.

Wat is er op tegen om je dak vol te hangen? Jij kunt redelijk goedkoop aan de spullen komen. Dus ik zou zeggen: dikke omvormer, veel Wp.

BTW: in zo'n nieuw huis 2000m3 verstoken is best knap zonder terrarium.....

[ Voor 40% gewijzigd door hansdegit op 03-10-2013 23:52 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 20:57
Als je uitgaat van een gemiddelde COP van 4 moet de Elga 13 uur op een dag aanstaan tijdens de 200 stookdagen die er zijn. Dat kost dan ca. 2600kWh. Ik denk alleen dat het onrealistisch is van 13 uur draaien op een dag uit te gaan, tenzij je zoals Eric gedaan heeft de beveiliging eraf laat halen. Aan de andere kant daalt je COP dan weer.
Maar de andere kant is: als je PV als input gebruikt is je kostprijs voor stroom zo laag dat je zelfs met "maar" ca. 700m3 besparing de WP terugverdient. En dat is meer dan je van je CV kunt zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Heb nu iets meer dan 2500kw over voor tot maart met de afrekening.
Met een feraris wist ik het wel lekker elektrische elementen plaatsen.
Zolang salderen kan/mag ook optie om het te gebruiken voor de koude dagen icm elga die cop is dan bijna net zo laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 544803

snip

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 04-10-2013 18:40 . Reden: Spam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo, net terug uit Alkmaar, even bij eric-pvt naar zijn Elgaatje geluisterd. Beetje zonde van de tijd; ik hoorde niet zoveel. :P
Wel geinig om ook eens te voelen hoe warm de radiatoren worden met zo'n ding op full power. Da's dus gewoon helemaal prima; heet zat.

"mijn" Elga staat bij de installateur in de loods. Ik hoop dat ik 'em snel kan ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 238103 maakt biertje gekregen van hans open
dat geluid is inderdaad geen issue, en aan en uitgaan ook niet,
das oude meuk techniek die dat doet (klik boem knetter gier en rook)
en stel dat ie nog echt uit zijn flat gaat, dan vriest het denk ik, en dan zit iedereen binnen

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 04-10-2013 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik heb mijn zinnen er nu ook op gezet. Heb een plat dak, dus da's prima. Eerst maar eens kijken wat er over blijft na de verhuizing. Tegenvallers heb je altijd.

Overigens tocht het op de zoldekamers.. :( Fijn, voor een huis uit 2006. Maandag wat bouwers over de vloer, laat ik er hun eens naar kijken. Zal dat vallen onder verborgen gebreken?

[ Voor 14% gewijzigd door SunshineCompany op 04-10-2013 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

das dan de epc bouwnorm op papier, in de praktijk lijkt het nergens op, gecontroleerd word er ook niet.
vergelijk dat eens met de scherpte in je pv wereld.....de echte crisis zit in de bouw zelf, niet in de economie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 21:36

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

SunshineCompany schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 22:32:
Ik heb mijn zinnen er nu ook op gezet. Heb een plat dak, dus da's prima. Eerst maar eens kijken wat er over blijft na de verhuizing. Tegenvallers heb je altijd.

Overigens tocht het op de zoldekamers.. :( Fijn, voor een huis uit 2006. Maandag wat bouwers over de vloer, laat ik er hun eens naar kijken. Zal dat vallen onder verborgen gebreken?
Als je weet wat de afwijkingen mogen zijn op ramen en deuren voordat het niet meer voldoet aan de normen..............
Dan waai je bijna uit je broek ;)

Dat alles zonder dat ik weet waardoor het tocht.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en dan een warmtepomp erin, en dan daarvan zeggen dat ie niet goed werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 22:51:
das dan de epc bouwnorm op papier, in de praktijk lijkt het nergens op, gecontroleerd word er ook niet.
vergelijk dat eens met de scherpte in je pv wereld.....de echte crisis zit in de bouw zelf, niet in de economie
Proost eric!

inderdaad. Mijn installateur is sinds 2008 onafgebroken 6 dagen per week aan het werk. Waarschijnlijk omdat -ie gewoon goed werk levert.
Als ik hoor wat er allemaal fout gaat in de bouw...en dat iedereen alleen maar bezig is om een stempeltje te scoren ipv gewoon goed werk leveren (*waardoor je dat stempeltje dus ook krijgt)....

Inderdaad. "de bouw" heeft het aan zichzelf te danken, de goeie vaklui uitgezonderd. Helaas blijken die dungezaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:56

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 00:59:
[...]
Inderdaad. "de bouw" heeft het aan zichzelf te danken, de goeie vaklui uitgezonderd. Helaas blijken die dungezaaid.
Niet helemaal. De overfixatie op lage prijzen heeft dit in de hand gewerkt. Zie dat ook bij het beheer van onze VvE. Men geeft liever nu minder geld uit, terwijl het op de lange termijn voordeliger is om nu iets meer uit te geven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 12:55
hansdegit schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 22:06:
Bovendien doe ik hier kennis op die anderen ook nog wat oplevert
_/-\o_ Wat dat betreft is een bedankje aan jullie allemaal wel op zijn plek; ik steek hier veel op (en nee, ik rook niet)
en hou de info stromende.
(ik hoor net dat het waarschijnlijk goed gaat komen met de hypotheek, dat gaat ruimte geven voor ons.)

ik ben nog steeds een beetje bang dat de elga als het echt vriest 24 uur per dag moet draaien om het huis op temperatuur te houden.
ben benieuwd hoe jullie de winter door komen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Naast een Elga misschien een idee om een Quooker (of look-a-like) in de keuken te plaatsen? Hoeft ook niet elke keer al dat water door de gootsteen, en je bespaart gas. Misschien ook een idee om zonnestroom mee af te fikken.. of is het rendement van dat ding echt slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:34
Quooker is prima geisoleerd en veel gebruiksgemak

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Wij hebben het alternatief, een "Grohe Red", en die heeft dit jaar tot nu toe zo'n 190 kWh (42 euro) gebruikt. We zijn maar met z'n tweeen en niet zo vaak thuis, dus reken maar na. Maar het gemak is ook wat waard.
Ik heb 'm laatste 10 dagen uitgezet omdat we op reis waren, en het kostte 0,8 kWh om weer op temperatuur te komen.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

190kWh is voor de lega 190 uur full power verwarmen, dat vind ik dus een beetje veel voor een kookertje water, het zijn zomaar 8 weken verwamren zoals het verbruik nu verloopt

@ssc mijn dealer heeft een goedkope qsolar overstock 25sc200

lijp :
boven de 19c verwarmd de elga niet, dat zag hans ook al hij weigert gewoon
als ie eronder zakt is het geen probleem het huis naar 24c te tillen.
het is hier heerlijk
zoals mevrouw pvt tegen hans zei : ze loopt nog steeds in haar luier verder niks
(over de elga) wat een luxe, en wat een bagger blijkt het woordje comfortverlies te herbergen,
het tegenovergestelde blijk maar weer eens, wat een hekel heb ik aan mezelf en die domme gasketel
ik kocht hem namelijk met mijn stomme kop

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 05-10-2013 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
Hier ook niks te klagen.
Nog altijd 24,5 graden binnen zonder verwarming, is ook nog niet aan geweest na de zomer.
Dit dankzij isolatie, luchtdichtheid, wtw en optimaal gebruik te maken van gratis zoninstraling.

Ik zou kunnen koelen (vloerkoeling op bronpomp van 250 W) maar dat vind ik van de zotte in oktober.
Dan maar weer in een T-shirtje en in korte broek op de bank vanavond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en wat heeft dat met »Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken» te maken ?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 05-10-2013 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat als je de isolatie etc. goed voor elkaar hebt de warmtepomp nog niet hoeft laten af te fikken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 21:18:
Dat als je de isolatie etc. goed voor elkaar hebt de warmtepomp nog niet hoeft laten af te fikken. :)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 18:46:
[...]
zoals mevrouw pvt tegen hans zei : ze loopt nog steeds in haar luier verder niks
[...]
Voor de goede orde: mevrouw pvt had het over dochterlief.

@eric-pvt, is het nu zo dat de elga altijd nokt als de retour 43 graden is? Dat impliceert dat ik mijn boiler niet heter kan stoken dan een graad of 44... Op zich niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, de retour is wat bij de elga terug komt he ? das nog een hele klus om uit je koude boiler 43 terug te krijgen, hier pakt de boiler een vrij heftige 18c eraf
ben daar nu mee aan het testen, elga vind de boiler niet leuk en word erg boos
de aanvoer is wat je boiler stookt, niet de retour
beetje onhandig van je boiler stoken via de cv is dat de cv zo heet word

de luier opmerking was voor ssc, een baby in huis in de winter is flink stoken
de terugverdientijd van gas heb ik nog steeds niet gevonden

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 05-10-2013 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Even kijken of ik de ruzie tussen de boiler en de Elga begrijp...Elga begint omhoog te moduleren, ziet dat het retourwater amper stijgt (want de boiler snoept 18 gr). Elga wordt boos en moduleert verder omhoog en verder...Totdat de boiler zich eindelijk gewonnen geeft en zich dan ook maar door de Elga laat verwarmen?

Ik ga 'em vanmiddag ff ophalen, kan ik de binnenkant isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja dat gebeurt dus, de elga ziet geen effect, en gaat steeds harder
relatief natuurlijk want meer dan 1 kWh per uur kost dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oké, voor het verwarmen van de boiler heb ik nodig:
- een stopcriterium op basis van temperatuur => check
- een startcriterium op basis van tijd => check.

Ik hoef dus alleen maar een schakelklok te hebben die de Elga laat starten (indirect via de zoneregeling). De Elga stopt vanzelf wanneer de retourtemp 43 graden is.

Jammer van dat temperatuurrelais wat ik bij Conrad gescoord heb, maar daar vind ik vast wel weer een andere toepassing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mmm damned de elga stond de cv door de topvan de boiler te duwen, en dus af te koelen, foutje
hierdoor ging de gasketel de top weer verwarmen, 1m3 weg, grrr
back to the drawing board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
CV circuit gaat bij jouw Q-solar toch altijd door het midden?

Ik begin er nu achter te komen dat de opzet bij mij thuis simpeler kan. Waar ik er tot nu toe altijd vanuit ging dat ik het starten en stoppen van de Elga "moest" controleren met de zoneregeling, kan ik er nu voor zorgen dat de Elga een soort ringleiding (boiler) warm houdt. Je kunt het Elga circuit dan zien als een soort stadverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de bovenste kring bevat ook gewoon cv water, bij een half open klep duwt de elga in de top
die dan normaal word gebruikt voor de hottop drinkwater verwarming
die stond verkeert, de verkeerde klep ingesteld dus grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-05 13:22
Rustig maar Eric, de weg naar perfectie mag een paar m3 kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 20:57
Ja, je mag er nog zo'n 489 doen zonder in het hogere tarief te vallen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat salderen op dezelfde fase gaat perfect, de elga moduleert per 100Wac
bijna perfect doet ie dat
de isolatie die het vasthoud maakt het af
de groeten aan minister kamp
bij 3x25A zou ik oost en west (1.8kWp) op 1 fase kunnen zetten met 2x16A
dan pak ik smorgens en savnds mijn hele PV-Wac weg
de elga gebruikt ook gewoon geen 1000Wac maar dat is zijn maximum vermogen, een uurtje 100 of 400 of 600 kan ook
hij moduleert op de aanvraag uit de themrostaat, daar had ik de aanvoer op 50c gezet, maar dat is dom,
deze waarde is de % schaal waarin hij moduleert niet aanvoer in celcius
dit is te zien in aanvoer gevraagd in het installer menu
verder komt het maximum vermogen pas uit de elga als hij na een half uur geen effect ziet, elke 2,5 minuut moduleert hij verder omhoog totdat er effect is op de kamerthermostaat, en andersom doet hij dat ook erg netjes, veel comfortabeler dan gasketeltjes

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 08-10-2013 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:06
hansdegit schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:25:
Ik begin er nu achter te komen dat de opzet bij mij thuis simpeler kan. Waar ik er tot nu toe altijd vanuit ging dat ik het starten en stoppen van de Elga "moest" controleren met de zoneregeling, kan ik er nu voor zorgen dat de Elga een soort ringleiding (boiler) warm houdt. Je kunt het Elga circuit dan zien als een soort stadverwarming.
Dan mis je wel de mogelijkheid om de elga op de warmere uren te laten draaien. Dan is het rendement het hoogtst. Of heb je hier een slimme oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@RobinE: als je de elga tijdens de warme uren wil laten draaien en dat in een boiler stopt, heb je als nadeel dat je de ZB zn rendement ontneemt.
Wat wel kan is b,v. in oktober de elga de boiler laten opwarmen vanaf 1700 tot ca. 2100 uur. Maar het wordt wel lastig om hem dan overdag alleen de cv kring te laten opwarmen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik zeg én én. Het meeste vermogen op de meest gunstige momenten in de boiler plempen. En vanuit de boiler het huis verwarmen. Ik ben alleen nog een beetje aan het puzzelen wat te doen wanneer de Elga zijn retourtemp van 43 gr bereikt. Als de pomp dan ook stopt ben ik de Sjaak.

Mijn opzet zoals die nu in mijn hoofd leeft:
- je stelt de thermostaat van de Elga in op een graad of 23 (terwijl je weet dat het op de plek waar die thermostaat hangt nevernooitniet 23 graden gaat worden)
- Elga wordt boos en blaft de boiler vol met warmte (want er is nog geen vertrek wat zijn zoneventiel heeft geopend)
- Wanneer dat wél gebeurt wordt het boilercircuit gesloten en de vragende zone geopend; die zal dan eerst de door de boiler worden verwarmd.

@BarryH: heb ik over nagedacht (denk ik): de Elga verwarmt de bovenste helft van de boiler, de zon neemt de onderste helft voor zijn rekening. Eerlijkgezegd verwacht ik niet dat de ZB in de winter heel veel doet.(lees: vaak boven de 43 graden zal komen)

Plan B:
Default is het contact tussen de Elga en de NTC verbroken. Bij warmtevraag wordt dat contact hersteld en gaat de Elga lekker loeien. Effectief wordt de Elga dan aan/uit gestuurd icm een modulerende thermostaat. Dwz: de Elga luistert voor de gevraagde aanvoer naar de modulerende thermostaat, maar doet niets zolang -ie de NTC niet ziet. Pas bij warmtevraag van één van de zones gaat het systeem werken.
Da's wel gunstiger voor het ZB rendement.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 08-10-2013 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:06
Ik had inderdaad geen rekening gehouden met de ZB. In mijn nieuw te bouwen woning neem ik deze waarschijnlijk niet op omdat deze aan het concurreren is met de WP.

@Hansdegit, als de thermostaat op 23 blijft staan, gaat de Elga dan niet elke keer aanslaan? Heb je nu geen sturing op de ZB die op basis van temeperatuur boiler een aan/uit signaal kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hans je bent niet de sjaak, je bent keesie en je kunt gaan douchen, 43c is dan al erg warm
het rotte aan dat ding is dat je overdag zit te denken wat je nog effe wilt proberen, opties teveel

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 08-10-2013 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
RobinE schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 21:37:
[...]

@Hansdegit, als de thermostaat op 23 blijft staan, gaat de Elga dan niet elke keer aanslaan? Heb je nu geen sturing op de ZB die op basis van temeperatuur boiler een aan/uit signaal kan sturen?
Misschien dat de Elga wél elke keer aanslaat. Is niet erg toch? Het is immers geen CV ketel.
Ik heb nu een thermostaatrelais in de boiler geprikt, instelbaar. Maar omdat de Elga ook al zo'n check op retourtemp heeft, zou die thermostaat een beetje dubbel zijn.

Het druist een beetje tegen mijn gevoel in om de hele dag door dat boilercircuit te verwarmen, maar ik denk dat ik vooral mijn mindset een beetje moet verruimen. It's a different ballgame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb de afgelopen dagen gewerkt aan een Excelsheet met daarin de besparing die ik kan halen een ELGA.

Ik houd al jaren bijna dagelijks het gasverbruik bij en ik heb in een database voor elke dag een berekening van mijn gasverbruik en alle informatie van het KNMI bij elkaar. En met behulp van de gemiddelde buitentemperatuur kan ik dus aardig benaderen in welk deel de ELGA aktief is.

In 2012 hadden we van oktober t/m april een gasverbruik van 1014m3.

Onderverdeeld:
  • <4 graden: 348,6m3
  • 4 t/m 8 graden: 451,9m3
  • 8 t/m 12 graden: 201,2m3
  • 12 t/m 18 graden: 12,5m3
Gooi ik nu dat alles in een Excelsheet met verwachtte COP waarden dan kom ik uit op een besparing van 177,61. Het interessante: 80cent/m3 en dat stijgt naar 284,85 per jaar.

Wat me verder opvalt is dat het overschot ( 400kWh ) geen invloed heeft op de berekening. Ik ga overigens uit van diezelfde terugleverprijs en de margeregeling bij Greenchoice. Bij een terugleverprijs van 7 cent bij een gasprijs van 63 cent is het voordeel ruim 360 euro.

De excelsheet is hier te downloaden: http://www.familie-kleinm...plaatjes/gas_vs_elga.xlsx

Graag op/aanmerkingen over de sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stel, het klopt
na 10 jaar heb je 3600m3 vermeden,
en dan ?
de elga staat er dan nog, zonder elga heb je vast pijn in je rechter broekzak
als de gasprijs van 2003 100 index referentie is voor de gasprijs 2013, dan gaat de sheet snel mank.
0 is een heel interessant punt.
0 verhogen met 100% ook.

je pv opbrengst aanwenden om 0 te houden, zeker na de pv-tvt lijkt een economisch wondertje te worden bij mij thuis, ik kan niet in de toekomst kijken, maar afwachten is niet mijn ding.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-10-2013 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Helemaal mee eens, daarom ook mijn opmerking dat met een iets hogere prijs of ineens gezeik met de salderingsregels ( kale leveringsprijs ) de ELGA geweldig presteert. En dat bewijst deze sheet :)

En als er 1 ding zeker is is dat de gasprijs hard gaat stijgen de komende jaren.

Ik kan 600m3 per jaar besparen.. 10 jaar is 6000m3.. Da's ontzettend veel. En dat kost me ongeveer 1000kWh per jaar waarvan ik er 400 teveel opwek. En met wat aanpassingen kan ik thuis nog wel een paar kWh besparen . ( LED TV, warmtepompdroger bijvoorbeeld ).

En ook in mijn geval: afwachten is ook niet mijn ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Jullie hebben gelijk zolang je nog over je ferraris kunt blijven beschikken. Ik ga een groter probleem krijgen wanneer salderen wordt afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Als salderen wordt afgeschaft, dan heeft iedereen met of zonder $limmeMeter een probleem.

Er zal tegen die tijd middels wet en regelgeving wel iets af worden gedwongen om jouw een slimmemeter op te dringen ofwel te verplichten. Anders heeft het afschaffen van salderen geen zin en zullen er vast wel mensen zijn die een zaak starten ivm ongelijke behandeling.

Mogelijkheid kan ook zijn om een verplicht brutoproductiemeter te (laten) plaatsen om zo een slimmeMeter niet verplicht te hoeven stellen en mensen een keuze te geven.

[edit]
Al dekt die brutoproductiemeter volgens mij niet helemaal de lading.

[ Voor 24% gewijzigd door Freemann op 09-10-2013 14:58 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Met een digitale meter wordt het spel mbt de ELGA inderdaad weer anders. Dan wordt het zaak om zoveel als mogelijk gelijktijdig te gebruiken in de ELGA. Dus 1000W opwek en 200W eigen verbruik in huis dan het liefst exact 800W in de ELGA stoppen.

Precies wat Eric nu ook doet door de ELGA mee te laten lopen met de opwek van de PV panelen.

Voor de ferarrismeteraars onder ons hoeft dit inderdaad niet.

Feit is: Ik kan ongeveer 2/3e van mijn stookseizoen afvangen met de ELGA. Dit is ook precies wat Techneco zelf ook berekend op haar site. Daarvoor kan ik zelf opgewekte stroom inzetten wat goedkoper is dan het gas.

Nu het thuisfront nog overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ga vandaag de Inventum Ecolution Combi 50 warmtepomp bestellen.
Dit wel met een andere kleinere c.v. installatie zonder boiler.
En er komt een hotfill boiler in de keuken wat gewoon meer comfort geeft.

Zal een paar weken duren voor het binnen is.
En zal mijn ervaringen dan hier toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik denk dat je daar goed aan doet. Zeker gezien hetgeen wat je in dit topic reeds gepost hebt.
Hoe stuurt dat ding je ketel aan? Of doet -ie dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ik ga de warmtepomp op 55c of 50c zetten.
de c.v. op max 40, als de warmtepomp het water niet op temperatuur kan houden springt de c.v. bij.
Daarbij komt in de huiskamer een extra maximaal thermpstaat die zorgt dat de vloerverwarmings pomp niet altijd blijft lopen en als het huis b.v. 20 a 21c is stopt en de kamer niet meer verwarmt zodat het water naar andere ruimtes kan computerkamer en badkamer in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met 5kWp op je dak lijkt het nu ook een zinnige keuze
doorsalderen is iets onzekers economisch, een lekker mooi en warm huis op je eigen energie is toch wat meer waard; laten we hopen dat deze techniek ook economisch leuk word, ik vermoed dat dat snel gebeurt.
mijn qsolar was ook een onverantwoorde keuze in 2006, maar anno 2013 is dat net even anders.
ik heb zelf al te lang gewacht met de warmtepomp, in 2011 kon ik hem ook al bemachtigen, maar liet me weer sturen door onwijze geld wijsheden, destijds zou dat dan 500 euro hebben gekost.
dat is vandaag de dag alweer 5x zoveel, dat effect ken ik van de qsolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lachu harde wind hier, en regen, de elga staat aan, maar de fan draait nauwelijks,
de aanvoer is gewoon 38c
vrij uniek een uurtje 500watt en een uurtje 610 watt en het hele huis is 23c
het dagsaldo in kWh is gewoon nog steeds negatief door de pv zegge 10 oktober
een half uurtje stofzuigen verbruikt even veel

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-10-2013 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-05 17:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

In huize Gasschuif staan sinds enkele weken 2 warmtepompen lucht lucht .
Dat bevalt tot nu toe prima, het is natuurlijk niet echt koud geweest, maar vanavond bijvoorbeeld is het buiten een graad of 10 en een aardig briesje. Even de pomp in de woonkamer gestart, en binnen 20 minuten van 19 naar 20 graden, met 0,34 kWh op de Plugwise. Na twee uurtjes draaien op 0,64 kWh vanaf opstart.

Hij start net weer op minimum toerental, 350 W ( Max is dik 1 kW elektrisch) en zal vanavond nog wel een paar keer op minimum in bedrijf gaan. Vooralsnog een super laag verbruik dus.

Hier is (met 3,5 kWp op het dak) een 1000 kWh per jaar over, en die gaan we dus oproken met de woonkamer 5,5 kW verwarming capaciteit, en de slaapkamer 4,2 kW verwarming capaciteit (volgens opgaaf van de leverancier.)
Het E verbruik houd ik bij met 2 Plugwise pluggen, en als het wat kouder wordt komt er hier Vervolgdata. Afgelopen jaar tegen de 800 m3 gas verbruikt, dat moet zeker onder de 500 m3
kunnen. Waarschijnlijk lager.

Voorlopig staat de Honeywell modulation in de huiskamer op 10 C setpoint continue. De cv blijft dus uit. Ik verwacht pas eind november, als het echt koud gaat worden, de cv mee te laten blaffen (in eric pvt taal) :9

Het regelgedrag is super strak, de temperatuur regeling werkt zeer goed.
Er staat hier ook nog een goede houtkachel, die gaat natuurlijk ook meedraaien in het energie circus, en zorgt ervoor dat het huis (bl 1972) al een lager energieverbruik heeft. Ook lopen er nog wat extra isolatie projecten in uitvoering.

Bij Eneco levert 1 kWh verkoop 0,10 ct op, daar gaan we dus vanavond wel mee uitkomen schat ik zo.
Flink uit de knip dus :+

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img545/4605/isnp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img585/3664/ea5o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img202/8093/fcoh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img841/9779/wpzt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img28/3293/mxbt.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 09-10-2013 22:14 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Gasschuif: mooie plaatjes en een goed verhaal, maar weet je zeker dat je in het goede topic post? Dit is lucht/water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:36
@Gasschuif: Hoeveel last heb je van bv trillingen van de buitenunit?
Dit omdat deze aan de buitenmuur hangt ipv op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

hansdegit schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 22:11:
@Gasschuif: mooie plaatjes en een goed verhaal, maar weet je zeker dat je in het goede topic post? Dit is lucht/water ;)
Als jij het goed vind Hans, laat ik het hier staan Het is jou draadje tenslotte ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bestaan er draadjeseigenaren op GoT? Laat lekker staan! Hoe meer zielen hoe meer vreugd en zo ontzettend off-topic is het nou ook weer niet.

Aan de andere kant:
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Pietje NL schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 22:14:
@Gasschuif: Hoeveel last heb je van bv trillingen van de buitenunit?
Dit omdat deze aan de buitenmuur hangt ipv op de grond.
Daar was mij buurvrouw ook bang voor, je hoort hem nauwelijks, en hij staat op mijn dak. Als je je hand op de unit legt moet je goed voelen of ie draait of niet. De buurvrouw heb ik niet gehoord, sterker nog ze was verbaasd dat ie el een paar weken zo af en toe eens start. Als ik geen zin heb om de kachel aan te maken 8)

Hij ligt op twee kunststof balken die weer op het dak liggen, met 35 kG en in de windschaduw blijft hij zo wel staan denk ik. Op de foto zie je de PV van de buurvrouw.

De muurunit is binnen onhoorbaar, zelfs buiten hoor je hem nauwelijks, de compressor hoor je niet, De condensor fanbladen hebben scherpe punten voor minimaal geluid, en maximale airflow bij laag toerental.

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 09-10-2013 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mkleinman:
1. kook je niet op gas, waarbij je dat gasverbruik uit de rekensom haalt?
2. Gasverbruik voor warm water, ga je dat ook met de ELGA afvangen? En snoep je dan geen ZB opbrengst weg?
3. Wanneer heb je warmtebehoefte? bij mij lijkt het er op dat ca. 30-50% van het gasverbruik tussen 0600-0800 zit (huis weer op temp brengen bij buiten temp < 10 graden), dit zijn de koudste uren op de dag. Als dit uit de boiler gaat zou je de elga in de middag/avond kunnen laten werken (hogere temp. op de dag) met een redelijke COP, maar dan werkt de elga een beperkt aantal uren. Logischer is vanaf 0600 de elga aan laten springen, maar dan zit je in de ochtend met een relatief lage cop

Ik ben benieuwd.
mijn redenatie is nu: 1400 m3 gas nu, zonder koken/warm water = ca. 1250 m3. Daarvan valt 800 m3 op dagen boven de 4 graden celcius gemiddeld. COP van 3,6 - 4 -> 1600-1800 kwh E nodig. Daarvan is ca. 250 kwh overproductie PV. Kortom tvt 10 jaar? ben benieuwd naar de levensduur vd elga,etc. zeker ook vanuit duurzaamheids invalshoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 14:13
Interessant, althans dat vond ik . Integratie van warmetpomp en cv. Kan ook allebei in bedrijf op het zelfde moment.

http://www.installatie.nl...-ketel-en-warmtepomp.html

[ Voor 29% gewijzigd door Cybersijp op 09-10-2013 22:51 ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat aan uit en trillen is een ouderwetse blaf knetter airco uit het jaar kruik, dit zijn mooie inverters,
onvergelijkbaar met de oude airco.
mooi werk gasschuif !

@barry
de elga binnenunit stelt niks voor, 2 modulaire prints, die je in 30 seconden verwisselt of verwijdert
techneco kan zelfs uitwissel upgrade prints sturen, very nice indeed, met parameters zoals je die wenst
de buitenunit is generiek, en op marktplaats te krijgen voor 65 euro gebruikt
de pomp is een wilo yonos, das een erg dure, maar die heeft wel 10 jaar garantie
zit overigens gewoon ook in een gasketel, is echter wel errug zuinig, dus daar win je wat kWh op de ketel
vergeet in alle redenaties niet dat niets doen betekend dat je gas blijft betalen, dat is niet duurzaam, en aftikken is dan alleen voor gas wat dan in rook opgaat zonder de tvt en zeker jaarlijks onderhoud op de ketel
ik heb pas net de eerste gehad op de atag na 6 jaar, er was niets aan de hand, en er is niets gebeurt, en het koste ook niets.

als een elga door een zonneboiler stroomt, accumuleert warmte in de top,
een zonnecollector zit altijd onderin, de 2 komen elkaar nooit tegen in de boiler
tegen de tijd dat je de cv niet meer gebruikt start het goede seizoen voor de collector
ik sta op het punt de elga definitef altijd door het midden van de zonneboiler te laten stromen,
als radiator in mijn cv circuit, dit is de low tech oplossing en voldoet denk ik prima
een elga slaat af als hij een retour meet van 43c dat is hardcoded in de carrier print,
echter als dat door de zon komt, is dat toch precies perfect ?

if sunshine, then shut up elga@43c solar thermisch,
teruglevering van pv stroom start dan met een kilowattje meer
en die pak je savonds gewoon weer terug whatever de cop is, want je gasketel doet 0,9 en dat is geen cop, dat is gewoon brak
niemand hoor ik klagen over het rendement en stookregime van zijn gaskeutol

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-10-2013 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 22:41:
@mkleinman:
1. kook je niet op gas, waarbij je dat gasverbruik uit de rekensom haalt?
2. Gasverbruik voor warm water, ga je dat ook met de ELGA afvangen? En snoep je dan geen ZB opbrengst weg?
3. Wanneer heb je warmtebehoefte? bij mij lijkt het er op dat ca. 30-50% van het gasverbruik tussen 0600-0800 zit (huis weer op temp brengen bij buiten temp < 10 graden), dit zijn de koudste uren op de dag. Als dit uit de boiler gaat zou je de elga in de middag/avond kunnen laten werken (hogere temp. op de dag) met een redelijke COP, maar dan werkt de elga een beperkt aantal uren. Logischer is vanaf 0600 de elga aan laten springen, maar dan zit je in de ochtend met een relatief lage cop

Ik ben benieuwd.
mijn redenatie is nu: 1400 m3 gas nu, zonder koken/warm water = ca. 1250 m3. Daarvan valt 800 m3 op dagen boven de 4 graden celcius gemiddeld. COP van 3,6 - 4 -> 1600-1800 kwh E nodig. Daarvan is ca. 250 kwh overproductie PV. Kortom tvt 10 jaar? ben benieuwd naar de levensduur vd elga,etc. zeker ook vanuit duurzaamheids invalshoek :)
We koken inderdaad op gas, maar dat is maximaal 2m3 per maand, niet de moeite om mee te nemen in de berekening. Warm water gaan we wat mij betreft niet met de ELGA doen, ook koelen niet met de ELGA.

Deze cijfers zijn denk ik aardig realistisch, 2/3e verbruik is met de ELGA af te dekken, dit zeggen mijn eigen ervaringscijfers en ook de cijfers van Techneco. Ik ga puur uit van de gemiddelde etmaaltemperatuur. Dat betekent dus op sommige dagen dat de ELGA Wel mee helpt en in andere gevallen weer niet :) ( lekker op z'n Cruyfs verwoord :P ).

Ook gezien ons stookschema denk ik dat de ELGA een hoop kan bijdragen. Namelijk:

's ochtends: 19.2 graden
12:00 19.4
17:00 19.6
19:00 19.8

Dus incrementeel over de dag. Het mooie van dit is dat op elk moment de ELGA kan bijspringen. Misschien dat ik zelfs de 17:00 run vervroeg naar 16:00 ( warmte punt van de dag ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 238103 whispers het warmste punt van de dag is ook zonne energie

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-10-2013 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

self quote zuigt maar ik doe het toch even
ik sta op het punt de elga definitef altijd door het midden van de zonneboiler te laten stromen,
als radiator in mijn cv circuit, dit is de low tech oplossing en voldoet denk ik prima
komt atag net met een mail dat de cv klep op dezelfde weerstandswaarden reageren als hun buitensensor,
en dat ik de cv klep dus kan sturen met een buitensensor, die je dan binnen ophangt
effect is dan dat bij een kamertemperatuur van bijv 20c (dus lekker in huis), eigenlijk de elga wil afslaan,
maar dat door het openen van de klep de elga dus ineens denkt, wtf, er is een radiator vol open gegaan

ik word een beetje kriegel van al die leuke opties....ik heb last van opties crisis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 22:59:
* mkleinman whispers het warmste punt van de dag is ook zonne energie
Klopt, alleen ligt bij mij het merendeel van de panelen op oosten. Ik heb dus mijn hoogste opbrengst tussen 11:00 en 13:00. O+ . Dus daar moet ik weer op gaan regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@Gasschuif: Wat heeft die unit voor je woonkamer gekost all-in?

Overigens, als je 10 cent per kWh invult als teruglevering is meteen de opbrengst het eerste jaar 300+ euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Goed om een berekening te zien @mkleinman.
COP cijfers die je hanteert in sheet zijn wel indrukwekkend hoog, dat haalt de 38AW 050 (Elga) niet. Als je een warmtepomp hebt met zo'n hoge COP zou je ook makkelijk onder de 4 graden kunnen verwarmen, eventueel tegelijk met je CV-ketel als vermogen niet toereikend is. Dan valt er daar ook nog wat gas te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dre schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 23:10:
Goed om een berekening te zien @mkleinman.
COP cijfers die je hanteert in sheet zijn wel indrukwekkend hoog, dat haalt de 38AW 050 (Elga) niet. Als je een warmtepomp hebt met zo'n hoge COP zou je ook makkelijk onder de 4 graden kunnen verwarmen, eventueel tegelijk met je CV-ketel als vermogen niet toereikend is. Dan valt er daar ook nog wat gas te besparen.
Cijfers zijn op basis van wat ik van ELGA kenners ( oa Eric-PVT ) heb gehoord en gemailed heb gekregen.
Heb al gehoord dat bij 4 graden en 1000W AC er gewoon 5kW uit die unit komt. Dus een COP van 5.

En voel je vooral vrij om de cijfers aan te passen :) Daarvoor heb ik die sheet geupload :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hmm, ik had de volgende cijfers van eric-pvt gekregen:
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 16:10:
voor dre is pagina 12 interessant, de carrier 38AW (air water) en de 050 serie (050=5kW versie)
http://www.hvsystems.co.u...pump-technical-manual.pdf
Dan kom ik uit op een COP van 4 bij 5 graden buiten temperatuur. Uiteraard sterk afhankelijk van aanvoertemperatuur (30-35 graden in dit geval voor een COP van 4)

Maar je sheet is voor de rest wel handig om het e.e.a. door te rekenen. Ik zal binnenkort er eens goed de tijd voor nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met genoeg kWh op de teller vind ik de aanvoer temperatuur belangrijker dan de cop,
tot nu toe ziet dat er veelbelovend uit.
de folder beloofd ook geen 57,2c aanvoer, maar ik haal hem wel op pompstand 2 dynamisch (6 linear is default)

greenchoice wil me 7-9 cent geven voor mijn kWh
greenchoice wil volgend jaar 65 cent kaal voor een kuubje (dat zal dan wel 1,30 worden bij 500m3 all in)
voor 7 cent met een cop van 4 word ik ook nog wel blij
hoe ik mijn warmte maak bepaal ik nu met 2 thermostaten, de ene is gas/zon de andere is zon/zon
iets zegt me dat die 2e veel beter klinkt
Klopt, alleen ligt bij mij het merendeel van de panelen op oosten. Ik heb dus mijn hoogste opbrengst tussen 11:00 en 13:00. O+ . Dus daar moet ik weer op gaan regelen :)
wp ochtend +zb douchen
zb cv(west) in de middag in je nieuwe vloerverwarming

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-10-2013 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
kaal....niks mis mee.

COP 4 of COP 5, het is een bijna theoretische discussie. Bij het huidige prijspeil is cop 3,66 goed genoeg om zonder PV overschot break-even te draaien. Bij stijgende gasprijs daalt de break-even COP. Ik verwacht dat de stroomprijs alleen nog maar zal stijgen door belastingen e.d. De gasprijs zal harder stijgen.
Ik heb mijn keuze gemaakt.

leuk! het topic lééft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

mkleinman schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 23:08:
@Gasschuif: Wat heeft die unit voor je woonkamer gekost all-in?

Overigens, als je 10 cent per kWh invult als teruglevering is meteen de opbrengst het eerste jaar 300+ euro :)
De unit in de woonkamer was met wat korting 2200 euro inclusief montage, vacumeren, stek handelingen E bekabeling vanaf WCD+Ra en inbedrijfstelling.

Dan heb ik ook nog 5 jaar garantie op goed functioneren van het systeem. Uiteraard wel op tijd de luchtfilters schoonmaken.

Ik heb inmiddels het elektrische schema van de unit, er zit een 3 fasen motor in, gevoed via een gelijkrichter en 3 fasen electronische inverter uiteraard.

Zoals eric pvt al zegt, dit is hightech spul. Er zit geen carterverwarming in, maar een speciale opstart regeling bij lage bl temp. dit ten gunste van de COP. ook het expansie ventiel is electronisch en in vele stappen regelbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Gasschuif op 10-10-2013 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:28
mkleinman schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:12:
Helemaal mee eens, daarom ook mijn opmerking dat met een iets hogere prijs of ineens gezeik met de salderingsregels ( kale leveringsprijs ) de ELGA geweldig presteert. En dat bewijst deze sheet :)

En als er 1 ding zeker is is dat de gasprijs hard gaat stijgen de komende jaren.

Ik kan 600m3 per jaar besparen.. 10 jaar is 6000m3.. Da's ontzettend veel. En dat kost me ongeveer 1000kWh per jaar waarvan ik er 400 teveel opwek. En met wat aanpassingen kan ik thuis nog wel een paar kWh besparen . ( LED TV, warmtepompdroger bijvoorbeeld ).

En ook in mijn geval: afwachten is ook niet mijn ding :)
Niet voor mij, want bijzonder slecht geïsoleerd huis met allerlei bezwaren, maar toch laat je me rekenen.

600 m3 besparing door 1000 kwh te investeren.
Dat is nu, zo lees ik ongeveer 65 cent voor een m3 gas, dus 390 euro.
Dan zeg je 400 kwh over. Dat is bij eneco 36,80 euro waard.
Dus 600 kwh bijkopen. Neem eens 22 cent dat is dan 132 euro.
Dat maakt samen aan kosten van stroom 169 euro.
390 -169 = 221 euro.

Dat is voor jou dan het getal wat je af moet zetten tegenover de investering van elga.
En ja, ik kan bianca heel goed begrijpen, al ken ik haar totaal niet.
Ik geef haar dus groot gelijk.
En gelukkig weet je ook en vertel je ook van meer van je genieten waar je ook je energie in steekt.
Milieu is meer dan productie wat metertjes je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
belangrijkste verschillen:
- je bent veel beter bestand tegen prijsverhogingen van gas.
- gezien de overcapacititeit verwacht ik geen stijgingen van de kale stroomprijs, ws. de EB wél. Maar dat kost je maar 600 * de prijsverhoging.
- als je strucureel onder de 500m3 (gecorrigeerd voor calorische waarde) geraakt, pak je ook weer een vastrechtvoordeeltje mee.

Volgens mij kan je beter in spullen investeren dan in schoorsteenrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Als ik het kon plaatsen zou ik ook een buitenunit geplaatst hebben.
Maar dan de Nefit Enviline.
Heb al info opgevraagd erover bij nefit zie onderstaand:

De EnviLine lucht/water split warmtepompen bestaan uit een buitenunit en een binnenunit.
Buitenunits met een s in de type aanduiding hebben een 1~fase netaansluiting, buitenunits met een t in de type aanduiding hebben
een 3~fase netaansluiting. De binnenunit 8.0 E en 16 E zijn bedoeld voor mono-energetisch bedrijf met geintegreerde elektrische bijverwarming. De binnenunit 8.0 B en 16 B zijn bedoeld voor bivalent bedrijf met een cv-ketel voor bijverwarming.
In de typenaam wordt het thermischvermogen van de warmtepomp weergegeven bij een buitentemperatuur van 7 C° en een cvaanvoertemperatuur van 35 C° (A7/W35). Bivalente binnenunit uitstekend geschikt voor de bestaande bouw. All-electric binnenunit uitstekend geschikt voor de nieuwbouw. Deze worden dus in onderstaand schema aangegeven met een hoofdletter E.

De volgende combinaties zijn mogelijk:

Prijzen
7736700044 Nefit EnviLine A/W 8.0 B-S € 3888,-
7736700045 Nefit EnviLine A/W 8.0 E-S € 4054,-
7736700046 Nefit EnviLine A/W 11 B-S € 4872,-
7736700047 Nefit EnviLine A/W 11 E-S € 5004,-
7736700048 Nefit EnviLine A/W 14 B-S € 5121,-
7736700049 Nefit EnviLine A/W 14 E-S € 5254,-
7736700050 Nefit EnviLine A/W 14 B-T € 5321,-
7736700051 Nefit EnviLine A/W 14 E-T € 5454,-
7736700052 Nefit EnviLine A/W 16 B-S €5370,-
7736700053 Nefit EnviLine A/W 16 E-S € 5503,-
7736700054 Nefit EnviLine A/W 16 B-T €5669,-
7736700055 Nefit EnviLine A/W 16 E-T € 5801,-

Bovenstaande prijzen zijn bruto exclusief BTW.

Meer (techische) informatie en downloads vind u via onze website http://www.nefit.nl/profe.../product-detail-pro_11264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Daar is ie weer hans "a dirty mind is a joy forever" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het is hier een graad of 4 net @20:30u met hagel
even het thermostaatje verhoogt, en binnen 11 minuten gewoon 52c aanvoer
ik heb nu een statische erg vervelende smile in mijn gezicht alike this..
Afbeeldingslocatie: http://images.retecool.com/uploads/reet-ruttesamsom_1-460x266.jpg
ja diederik, ik saldeer het, nog bedankt daarvoor
mmmm om 21:00u is de smile nog niet weggetrokken

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-10-2013 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

hansdegit schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 23:33:
kaal....niks mis mee.

COP 4 of COP 5, het is een bijna theoretische discussie. Bij het huidige prijspeil is cop 3,66 goed genoeg om zonder PV overschot break-even te draaien. Bij stijgende gasprijs daalt de break-even COP. Ik verwacht dat de stroomprijs alleen nog maar zal stijgen door belastingen e.d. De gasprijs zal harder stijgen.
Ik heb mijn keuze gemaakt.

leuk! het topic lééft!
COP 4 of 5 scheelt 20%.

Het blijft natuurlijk een gok, zeker als de overheid invloed kan hebben. Maar als je toch gaat rekenen lijkt het me wel handig om zoveel mogelijk juiste cijfers te gebruiken. Gasprijs voor vandaag is bekend, alleen die van morgen is aanname. Met aannames kan je schuiven, maar wel oppassen dat je niet te extreem schuift (=naar je toe rekenen).

Als je de kosten c.q. TVT van een warmtepomp belangrijk vindt lijkt het me ook wel zo eerlijk om de warmtepomp af te schrijven over een periode van zeg 15 (?) jaar. Helemaal als deze samen met de gasketel werkt. € 4.000 voor een warmtepomp over 15 jaar = € 267 per jaar. (even simpel uitgerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De WP zelf is geen 4k. Met alle leidingwerk en arbeid erbij wél, maar die hoef ik niet af te schrijven.
Mocht ik ooit nog een nieuwe ketel nodig hebben, wordt dat zeker een lichtere variant. Is dat dan ook winst die ik nu mag opvoeren tegen netto contante waarde?

De TVT van nietsdoen was een achtje op zijn kant. Door nu het gasverbruik aan te pakken en de hypotheek verder te laten eroderen onder invloed van inflatie denk ik een rationele bestemming te hebben gevonden voor mijn centen.

Het is allemaal onderdeel van het grote plaatje wat iedereen voor zichzelf moet maken. In dat plaatje paste ook het aanpassen van het Ziggo abbo. Toch weer 4 flessen wijn per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dre, mag ik vragen waar het sommetje in jouw omstandigheden en aannames (matig geïsoleerd huis, PV maar geen overschot, geen zonneboiler) tot nu toe op uit komt? Ik heb zo het gevoel dat je al een gedetailleerde spreadsheet hebt liggen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

afschrijven alweer ?
heb ik op de pv ook niet gedaan
de elga is gefinancierd vanuit vermeden kosten
dat moet zo blijven, ik ben in control

verondersteld door je dat een elga zich moet bewjzen ga je voorbij aan >15 jaar gas stoken, en de kansloze onvermijdelijke kosten hiervan.
het is denk ik wel duidelijk dat daar iets wringt, of je moet gazprom fanboy zijn.
je gasmeter stijgt nu, ik saldeer nu meer
ik ga dat 15 jaar volhouden, jij ?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-10-2013 22:04 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.