Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 last
Reageer Nieuw TopicReg. datum: 12 oktober 2006
Aan de leeftijd van mijn spul zit ik ook inmiddels wel op Vintage te luisteren hier ... Ik heb een Sansui setje in de woonkamer voor het dagelijkse broodnodige luisteren ...
Sansui AU-X 711 versterker
Sansui TU-X 711 tuner
Sansui CD-X 711 Cd-speler
Setje doet nog prima zijn best .... Ik heb het al een tijd in bezit en heb een paar jaar geleden de laser van de cd-speler en de Volume potmeter van de versterker vernieuwd.
De ALPS volume potmeter begon enorm te kraken op bepaalde standen en de laser van de cd-speler was echt aan zijn eindje .... geluid kwam erg brokkelig uit zeg maar ....
Ik heb wel eens gezocht op het internet, maar veel kom je T niet tegen als setje ..... hooguit dat je zo'n Sansui appje wel eens alleen aangeboden ziet .... dat maakt T allemaal ook wel weer wat grappiger om te hebben en in ere te houden .... want T klinkt allemaal erg lekker.
Een oude JVC receiver RX-150 bij de PC met JVC speakers SP -33 voor radio geluid en om geluid van PC games weer te geven. Op die versterker staat een Technics Sl -D2 platenspeler om ook singletjes te kunnen draaien.
In de woonkamer staat 1 Technics SL-1810 en 1 SL D2 die vandaag vervangen gaat worden door een SL 1710. Deze platenspelers zijn aangesloten op een VMX 300 3 kanaals mengpaneel die het signaal weer doorstuurd naar een Arcam Alpha 7 Amp met Bose speakers. Op deze amp staat ook de Sony Bravia flatscreen aangesloten.
Lekker oldschool met moderne trekjes.
En niet te vergeten, mijn verzameling van singletjes uit de jaren 50/60/70/80.
(700+ en growing
In bezit van prehistorische Ipod van 245 kilo..................gram

Nu nog aan LP's zien te komen. Die wat er nu op ligt (Porgy and Bess) is niet echt mijn smaak
Iemand nog tips van hoe ik LP's het beste stofvrij kan maken? Op de LP die nu draait zitten namelijk nogal wat (kleine) stofjes wat af en toe voor gekraak zorgt...
Raven wijzigde dit bericht 05-11-2007 23:33 (69%)
After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...
Ik heb inmiddels 5X 6CG7 ClearTops van RCA (NOS) op de kop weten te tikken en kan dus nu lekker aan het klussen. (weet iemand toevallig hoe die verrekte doorzichtige frontjes van die Luxman losgemaakt moeten worden, zonder ze te beschadigen?). Die RCA cleartops worden geluidsmatig gezien als zo goed als identiek aan de GE variant. Ik ben benieuwd. Ze klinken vast beter als de huidige Japan-made 21 jaar oude die erin zitten.quote:cruger schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 15:46:
Als reactie op de buizen luxman, de 6CG7 van General electirc (GE) zijn de beste maar bijna niet meer te krijgen. als de buizen al 20 jaar zijn dan is het wel tijd om ze te vervangen, evt ook de elko's voor de hoogspanning.
Ombouwen naar ECC82, kan prima, evt ECC88 ook nog wel, maar de ECC88 gebruikt wel minder spanning. De 6GC7 en de ECC82 zijn niet pin compatible.
De ECC82 is laagohmig genoeg en doet het goed als kathode volger.
ps 1 buis in de signaal weg is geen buizen versterker
En je hebt gelijk: 1 buis in de signaalweg maakt het absoluut geen volledige buizenversterker. Het is gewoon een hybride design. FET voortrap, buizen tussentrap en MOSFET eindtrap. Maar het maakt het wel een leuk uniek ding. En tot nu toe een van de best klinkende geintegreerde versterkers die ik gehoord heb. Hij kan natuurlijk niet op tegen een echte volwaardige buizenversterker, maar aan de andere kant, kan die versterker weer niet tippen aan het gemak waarmee deze jongen een paar electrostaatjes staat te voorzien van stroom.
Het valt me trouwens op dat na 21 jaar de hele set nog gewoon 100% werkt. Geen krakende knoppen. geen uitvallende kanalen. En klankmatig kan ik eigenlijk ook geen onregelmatigheden vaststellen. Maar een goede onderhouds\afstelbeurt kan natuurlijk nooit kwaad, alsmede een paar nieuwe buisjes.
I've not lost my mind! It's backed up on disc somewhere.
Een goede platenborstel. Die zijn nog wel te koop in de betere audio zaken en kosten ook bijna niets. Je kunt ook met reinigingsvloeistoffen gaan werken, maar daar zijn allerlei horror verhalen over alsmede ook allerlei enorme succes verhalen. Ik ben er zelf geen fan van. Met een borstel kun je eigenlijk niet fout gaan.quote:bartgrefte schreef op maandag 05 november 2007 @ 14:20: Iemand nog tips van hoe ik LP's het beste stofvrij kan maken? Op de LP die nu draait zitten namelijk nogal wat (kleine) stofjes wat af en toe voor gekraak zorgt...
I've not lost my mind! It's backed up on disc somewhere.
http://www.conrad.nl/goto/?product=345296quote:Iemand nog tips van hoe ik LP's het beste stofvrij kan maken? Op de LP die nu draait zitten namelijk nogal wat (kleine) stofjes wat af en toe voor gekraak zorgt...
dit ding werkt hier goed.
MasterNL23 wijzigde dit bericht 18-11-2007 00:04 (38%)
Erg simpel, 2 knoppen; 33t en 45t
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt, en bij Vinyl Archief in Nijmegen;
King Crimson - In the Court of the Crimson King besteld
Jeff Buckley - Grace
Daarnaast nog wat LP's voor 1 euro per stuk weten te scoren. Is toch een stuk leuekr dan downloaden moet ik zeggen.
paradoXical wijzigde dit bericht 28-11-2007 00:42 (35%)
She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.
quote:paradoXical schreef op woensdag 28 november 2007 @ 00:40:
Ik heb hier nu een oude B&O platenspeler staan welke Dream Theater - Systematic Chaos aan het spelen is. Erg mooi geluid moet ik zeggen (op een QUAD33 + 303).
[afbeelding]
Erg simpel, 2 knoppen; 33t en 45t
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt, en bij Vinyl Archief in Nijmegen;
King Crimson - In the Court of the Crimson King besteld
Jeff Buckley - Grace
Daarnaast nog wat LP's voor 1 euro per stuk weten te scoren. Is toch een stuk leuekr dan downloaden moet ik zeggen.
Helemaal mee eens. En die platen winkel in nijmegen is idd super relaxt, de man achter de balie weet er ook erg veel van. Ik loop altijd weer met plezier en een paar platen de winkel uit.
Ik mag men vinyl op een nieuwe project debut 3 draaien, niet vintage maar wel erg gelaxt.
Reg. datum: 18 augustus 2006
Ik ben overigens wel heel blij met de gele Audioscript stickertjes die erop zitten. Want ze klinken als nieuw en zijn toch 31 jaar oud. Rara hoe zou dat nou toch komen.

MediaPlaya wijzigde dit bericht 01-12-2007 13:20 (9%)
Opzich niet zo bijzonder denk ik, zo erg audiofiel ben ik nou ook weer niet
In ieder geval hier een fototje ervan:
Wat is eigenlijk jullie mening hierover?
Kwa muzieksmaak?
Gelukkig blijft de muziek wel goed genoeg voor deze tijd!
Leuk.. ik heb er ook één staanquote:Xelle schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 13:38:
Ik heb sinds kort een platenspeler via Marktplaats op de kop getikt.
Opzich niet zo bijzonder denk ik, zo erg audiofiel ben ik nou ook weer niet.
In ieder geval hier een fototje ervan:
(Klik voor groter)
Wat is eigenlijk jullie mening hierover?
Mijn meisjes: http://saskia.vandekraats.net en http://nienke.vandekraats.net
Ik heb wel dat de aandrijfband (als ik het goed heb) wat kuren heeft. De band wil nog wel eens wat rare geluiden maken namelijk
Reg. datum: 09 maart 2003
Om de aandrijfband (snaar) te vervangen hoef je meestal alleen het plateau eraf te tillen. Snaren en naalden zijn nog verkrijgbaar in de betere onderdelenzaak, of online het makkelijkst bij J van Schaik consultancy.quote:Xelle schreef op zondag 02 december 2007 @ 15:59:
Ik heb er 20,- voor betaald. De speler heb ik nog niet echt nauw onderzocht dus geen idee wat voor naald erop zou zitten. Ik gok gewoon de orginele omdat mij niet is verteld of de naald vervangen was of niet.
Ik heb wel dat de aandrijfband (als ik het goed heb) wat kuren heeft. De band wil nog wel eens wat rare geluiden maken namelijk. Binnenkort maar eens openschroeven en kijken wat het is, kan ik mooi meteen even stof en dergelijke verwijderen.
Overigens, geen slechte koop. Een leuke middenklasser uit de tijd dat Akai nog goede spullen maakte.
Maarten Bakker
Reg. datum: 11 november 2007
Helaas waren de knoppen ver versleten, en na 36 jaar is dat ook niet vreemd. Mijn vader heeft toen alles in 1 keer weggedaan, ik vermoed zelf richting milieupark ofzo.
De originele speakers hebben nog een tijdje beneden gestaan en waren ingebruik icm een sony versterker van nu 16 jaar oud. Inmiddels staan deze speakers stof te happen in de kamer sinds we een home cinemaset hebben gekocht. Deze speakers ga ik binnenkort weer in gebruik nemen.
De versterker heb ik hier nu in gebruik, maar 1 kant is na een tijdje kapot gegaan, oorzaak is dat ik niet goed opgelet had welke speakers erop zaten, waardoor er dus 2 verschillende impedantie luidsprekers opzaten (2 verschillende sets) hij werkt nog wel, maar ik weet niet hoelang ie het nog volhoudt. (beide kanten werken, heb er nu 1 set opzitten)
Ik wil over een tijdje een andere versterker kopen, zodat ik die 2 oude speakers weer kan gebruiken. Weet iemand of bij de kringloop die oudere versterkers erg duur zijn? En werken ze dan nog?
Reg. datum: 17 april 2006
nee die zijn niet zo duur, en vaak zit er een stikkertje op waar op staat o ze getest zijn of niet..quote:The_Maxx schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:57:
Ik wil over een tijdje een andere versterker kopen, zodat ik die 2 oude speakers weer kan gebruiken. Weet iemand of bij de kringloop die oudere versterkers erg duur zijn? En werken ze dan nog?
http://www.klaasje.com
Wat zijn dat een onwijs mooie speakers!!! Hoe klinken ze? En misschien nog wel belangrijker, hoe veel hebben ze gekost?quote:MediaPlaya schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 13:18:
Omdat het in het begin van dit draadje over B&W DMxxx speakers ging, hierbij wat foto's van mijn B&W DMxxx speakers. Deze heb ik recentelijk gekocht, inclusief originele dozen, piepschuim, plastic, boekjes en meetresultaten. Bij een hifizaak die ze ingeruild had en ervanaf moest omdat ze in de weg stonden en niemand ze wilde hebben. Ja, als je ze niet uit de doos haalt.... Wie koopt er nou een paar kartonnen dozen!![]()
Ik ben overigens wel heel blij met de gele Audioscript stickertjes die erop zitten. Want ze klinken als nieuw en zijn toch 31 jaar oud. Rara hoe zou dat nou toch komen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Al gaat de dag nog zo snel, de NS vertraagt hem wel!
blabla
Het gaat om de volgende set:
Versterker:
JVC A-S3
Tuner:
JVC T-V3L
In origineel JVC meubel en in combinatie met 2 JVC S-PX5 speakers.
Geluid is naar mijn mening mooi helder en diep.
Helaas was de pickup (die bovenop hoort te staan) stuk en is weggedaan tijdens het opruimen van het huis van m'n opa. Het cassette deck heeft mn tante in gebruik genomen, omdat er ik toen toch niets mee wilde. Achteraf heb ik daar spijt van, ik had de set graag compleet gehad.
In het meubel was onderin een mogelijkheid tot het bewaren van platen, door 2 steunen.
Deze set dagelijks in gebruik voor PC en tuner
Ik vind ze echt schitterend. Wat heb je ervoor betaald, als ik vragen mag?quote:MediaPlaya schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 13:18:
Omdat het in het begin van dit draadje over B&W DMxxx speakers ging, hierbij wat foto's van mijn B&W DMxxx speakers. Deze heb ik recentelijk gekocht, inclusief originele dozen, piepschuim, plastic, boekjes en meetresultaten. Bij een hifizaak die ze ingeruild had en ervanaf moest omdat ze in de weg stonden en niemand ze wilde hebben. Ja, als je ze niet uit de doos haalt.... Wie koopt er nou een paar kartonnen dozen!![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 last