ATi speelt liever op safe.
Zo hebben ze de hele R300 serie op 0,15u gemaakt en daarmee zelfs kloksnelheden bereikt van 412Mhz en sneller (de 9800Pro van een vriend van me haalt met gemak 450Mhz core), terwijl de meeste mensen voorspelt hadden dat 110 miljoen transistoren op 0,15u een max zou hebben van 250 a 275 Mhz.
En daarna kwam natuurlijk eerst het experimenteren met 0,13u dmv de mainstreamkaarten RV350 (Radeon9600). En even later ging men experimenteren met 0,13u + low-k om hogere kloks te halen met als resultaat RV360 (9600XT).
Toen dit eenmaal goed genoeg was, besloten ze om de volgende high-end (nu dus R420) ook op 0,13u + low-k te doen. Ondertussen experimenteerden ze met de low-end kaart op 0,11u (nl de RV370 aka X300). Daarna kwam de RV410 (oftewel X700), wat al een grotere stap was, aangezien deze chip bijna hetzelfde aantal transistoren had als de R3x0 serie, maar toch op een veel kleiner productieproces werd gemaakt.
Nu doen ze precies hetzelfde door niet alles te laten afhangen van het 0,11u proces, maar ook een gedeelte nog te laten voortbouwen op het (nu inmiddels) vertrouwde 0,13u + low-k proces.
En 0,11u is maar een tussenstation. ATi heeft volgens mij low-k nodig om hoge kloksnelheden te kunnen halen. R520 zal dan ook op 0,09 gemaakt worden, waarop wel low-k mogelijk is. Het wachten is dus nu op de eerste 'experimenteer' core van ATi aangezien ik zelf eigenlijk niet verwacht dat ze meteen van 0,11u naar 0,09u springen met het high-end model. Misschien dat R500 (de X-Box2 chip) wel als proefmodel gaat fungeren, want die wordt als ik het goed heb ook op 0,09u gemaakt.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.