Vraagje over de muis

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 13:39
Ik had echt geen idee waar ik dit moetst plaatsen, dus doe ik t maar hier, ook al heeft t niks met software te maken.

Waarom zou je liever je muis (en toetsenbord) aansluiten op USB (ipv PS2)

Het enige wat ik kon bedenken is hot-swapping, maja hoevaak doe je dat nou met je muis [ik zit achter een desktop, voor een notebook gebruiker kan ik me wel wat voorstellen]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

USB is universeler... niet dat dat nu nog echt opgaat omdat bijna iedereen wel een PS/2 poort heeft.

Of de doorvoersnelheid sneller is weet ik niet, maar dat kan een reden zijn. Of meer aansturingsmogelijkheden. Betere plug & play mogelijkheden...

De exacte reden zou ik niet weten.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Zal wel puur van de situatie afhangen :)

Als al je usb poorten volzitten stop je em gewoon in je ps/2 poort, en anders kun je lekker kiezen :)

Maar als ik zo vrij mag zijn: Ik zie het nut van een topic hierover openen niet echt in :P En ik denk dat elke persoon hier z'n eigen mening over heeft en iedereen het anders doet :)

Alleen voor echt hoge resolutie muizen kan misschien de ps2poort tekort schieten in bandbreedte ofzo... [kan ik me iets van herinneren bij een muis die ik ooit heb gehad]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

hmm je stelt een vraag en geeft de antwoorden ookal :?

nog een reden om hem op USB te zetten is een extra vrije IRQ ik heb hem echter gewoon op mn PS2 bus...

volgens mij hoort deze bij hardware want dat is een muis nou eenmaal en de USB en of PS2 poort ook :o

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 19:17
Een USB muis is smoother, dit merk je vooral bij gamen of bv. Photoshop/Autocad

Default heeft USB een refreshrate van 125hz, ps2 maar 60hz. (Ps2 is wel softwarematig te verhogen naar 200hz.)
Bij USB krijgt de pc zeg maar meer data van de muis.

Bij een keyboard kan ik geen voordeel verzinnen ;)

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

was het niet zo dat de Logitech MX500 en MX700 beter presteren op ps/2?

Verwijderd

PS/2 is niet een gedeelde bus, heeft gescheiden resources, lagere latency, doet het op de oudste tot de nieuwste PC, functioneerd ook in Dos op de brakste PC's en je hebt geen gedonder met USB legacy/standby.

[search=muis usb of ps2]:
- snelheid van de muisaansluiting + optical vs. dual optical
- [rml][ BC3] Muis USB of PS2 ????[/rml]
- muis op USB of PS2?
- PS2 Vs. USB?!
- nieuwe tikplank -> Ps2 of usb?
- [rml][ Keyboard/muis] USB of PS2?[/rml]
- Ps2 of USB
- Is er nou verschil en zo ja, wat is beter. USB/PS2
- [rml][ BC3] USB muis en ps2 toetsenbord ???[/rml]
- Verschil tussen usb en ps2?
- Dual optical USB/PS2

en het mooie is: met de huidige USB muizen kun je het helemaal zelf uittesten - want een USB naar PS/2 verloop wordt bijgeleverd :Y)
was het niet zo dat de Logitech MX500 en MX700 beter presteren op ps/2?
Volgens bovenstaande topics is het 400 DPI op PS/2 en 800 DPI op USB (al betwijfel ik of je dat verschil zult merken ansich).

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 03:33 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Bij bepaalde games is het 'lekkerder' om je muis aan de USB te hangen (mijn geval Q3-Arena met een MX500) vindt namelijk dat hij dan iets preciezer is ;)

Maar het is dus heel erg persoonlijk

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn USB muizen gaan gewoon lekker uit als de pc uitstaat (lampjes van de optische gevallen gaan uit). Zodra ik hem hier op PS/2 hang gebeurt dat niet. En laat nu net mijn muis net lekker willen werken op USB op deze machine :(

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

bij toetsenborden
voordeel van usb: je krijgt niet van dat gepiep uit je bios als je teveel toetsen indrukt met gamen
nadeel van usb: niet alle bios'en ondersteunen usb tb's helemaal lekker waardoor je je bios dus niet altijd met een usb toetsenbord kan instellen

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

voordeel van usb: je krijgt niet van dat gepiep uit je bios als je teveel toetsen indrukt met gamen
Ik heb PS/2 en heb bij het intoetsen van >32 toetsen tegelijkertijd (nou ja intoetsen, eerder met 2 vlakke handen zoveel mogelijk toetsen indrukken) geen last van biosbeeps - is dus héél erg keyboard buffer/instellings afhankelijk

Eigenlijk, als ik er zo aan terug denk, ik heb al dozijnen keyboarden gehad - en alleen m'n toetsenbord van de IBM PC 8088-4,77 512kB had dat probleem - en dat was niet eens PS/2 maar een ouderwetse keyboard poort.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 06:34 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 04:20:
[...]
Ik heb PS/2 en heb bij het intoetsen van >32 toetsen tegelijkertijd (nou ja intoetsen, eerder met 2 vlakke handen zoveel mogelijk toetsen indrukken) geen last van biosbeeps - is dus héél erg keyboard buffer/instellings afhankelijk
klopt maar dat kan je helaas niet altijd in stellen (mijn laptop bijvoorbeeld :( )

en dan kan zo'n usb toetsenbord erg prettig zijn :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Gokje, dit hoort niet in Software Algemeen thuis.. Dusss.. waarom staat het hier ? :P

Enkeltje naar Overige Hardware dus maar..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:19
Ik vind het niks, een muis op USB:
-USB is goed voor dingen die af en toe moeten communiceren, zoals printers, scanners, cameras, memsticks enz.
-USB is slecht voor dingen waar je 24/7 op moet kunnen vertrouwen zoals muizen, keyboard, NICs enz. omdat USB nogal eens om onverklaarbare redenen zomaar uit wil vallen.

Dat is dus mijn persoonlijke mening...

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Toen ik mijn muis op USB aansloot vond ik hem een stuk preciezer en sneller reageren. Daarom vind ik USB beter.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 15:57

samo

yo/wassup

Het voordeel om USB tobo's en muizen te maken is natuurlijk dat het werkt op een pc, een laptop en een mac.
Omdat mensen die apparaten maken met een usb stekker dr aan, kopen wij het.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Tja wat valt er te zeggen, heb zo'n logitech combinatie en beide zitten dus op de USB bus, .. maar ik heb dan ook 3 USB bussen in mijn systeem dus alle "resources" zijn goed verdeelt :-)

Ik vindt het wel lekker hoor, bij sommige spellen moet je toetsten ingedrukt houden en bij bepaalde oudere toetsenborden gingen die dan piepen.

USB draait hier goed hoor, maar het kan inderdaad ook op PS2

There is no place like ::1

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-05 09:15
Wat volgens mij een voordeel is van een toetsenbord op USB is dat de extra knoppen dan zowiezo zullen werken waarbij op Ps/2 aangesloten dat altijd maar afwachten is.

Het voordeel voor muizen is dat ik nog nooit een iFeel muis heb gezien op Ps/2, maar op USB doet ie het prima.

Het lijkt mij dus dat het voordeel van USB tegenover Ps/2 puur zit in de mogenlijkheden.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hotswappen. USB 0wnaged wat dat betreft, en met PS/2 kan het niet. Overkomt me af en toe, dat ik even moet hotswappen (bijvoorbeeld om de server via console (niet remote) te beheren) en dan vind ik het wel makkelijk dat mijn pc en de server daarvoor niet uithoeven.

• Vincentio
  • Niet online
Wolfboy schreef op 02 januari 2004 @ 03:35:
bij toetsenborden
nadeel van usb: niet alle bios'en ondersteunen usb tb's helemaal lekker waardoor je je bios dus niet altijd met een usb toetsenbord kan instellen
Het is vaak eerder je toetsenbord die niet veel toets aanslagen tegelijk kan verwerken. Dit is zeer normaal bij laptop tobo's en komt ook steeds vaker voor bij nieuwe tobo's

Mij toetsenbord zit overigens op PS2 en USB.

• --MeAngry--
  • Laatst online: 19-05 12:06

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik heb mijn MX500 op PS/2 en USB aangesloten gehad en hij blijft nu mooi op USB zitten. Het lijkt alsof alles net iets soepeler gaat, maar dat kan ook tussen m'n oren zitten. :)
Ik vind het iig prima zo! :P

Tesla Model Y RWD (2024)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

ps/2 muizen werken (mits je mouse.exe start) altijd in DOS bij oudere computers, mijn computer heeft geen USB muis ondersteuning in het BIOS zitten (alleen USB toetsenbord)

Ik heb 2 toetsenborden (standaard aan de ps/2 en Logitech Internet Navigator SE aan de USB) en 2 muizen (standaard scrollgevalletje aan de ps/2 en Logitech MX500 aan de USB) aan mijn computer hangen.

De MX/IN combo is voor dagelijks gebruik, de ps/2 muis voor DOS, en het gewone toetsenbord voor een spelletje dat de Internet Navigator niet lief vind. (kan er niets mee besturen)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Hotswappen. USB 0wnaged wat dat betreft, en met PS/2 kan het niet.
Dat kan met PS/2 ook, op alle operating systemen, zolang hij tijdens boottime maar als PS/2 geinitialiseerd wordt. Bij USB is dat sterk afhankelijk van OS en hardware.
Op die manier heb ik nl. 1 muis/tobo op 4 PC's aangesloten zitten.

PS/2/AT tobo's kan ik ook op computers van 1978 tot op heden gebruiken (is ook makkelijk om te zetten naar een andere standaard), van USB is het nog maar de vraag of de Bios en OS daar ondersteuning voor bieden.

Met PS/2 is het ook makkelijk om een computer ZONDER tobo/muis te laten opstarten dan met USB (Een weerstand van 10K Ohm tussen pin 4 en 5 (AT 5 polig din) of pin 3 en 4 (PS/2 6 polig minidin) - handig voor servers :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 18:34 ]

Verwijderd

iemand al aan de laptop/notebook gedacht?

als je dag-in-dag-uit een stekkertje in die ps/2 poort frot, slijt deze echt enorm hard (ligt een beetje aan het soort kunststof in het midden btw). met usb heb je daar geen last van

en hotswap is op een laptop ook wel handig...

• Acheron
  • Laatst online: 21:57

Acheron

updatepack.nl

Het lampje van mijn optische muis op de ps/2 blijft branden wanneer ik de computer uit heb gezet, op de USB heb ik hier geen last van

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Verwijderd

Ik heb zelf een Logitech MX300 en had hem in eerste instantie op PS2 aangesloten. Ik merkte toen dat hij af en toe niet goed reageerde; schokkerig over het scherm bewoog. Nadat ik hem op USB heb aangesloten heb ik daar geen last meer van gehad :)

• Obi Wan Kinobi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-05 11:39

Obi Wan Kinobi

May The Force Be With You

ik heb me suf gezocht naar een oplossing voor mijn (probleem),maar tot op heden heb ik niets gevonden.

misschien type ik niet de juiste sleutelwoorden,of in de juiste volgorde. 8)7

maar ik dacht toch dat ik in deze topic redelijk in de buurt zat.

daarom stel ik gewoon de vraag die mij al ongeveer 2 jaar bezig houdt.

ik heb een logitech dual optical en ik ben uiterst tevreden over deze muis,maar ik heb deze aangesloten op mijn ps/2 poort. dit omdat ik zo door middel van software mijn ps/2 poort kan "upgraden" naar 200 hz. _/-\o_

daarintegen vraagt de mousesoftware mij bij de installatie om voor betere prestatie de muis aan te sluiten op de usb poort.

als ik dan dus de stekker in de usb poort douw,komt mijn refresh niet hoger dan (idd,zoals eerder vermeld hier) 125 hz 8)7

heb ik dan echt een usb 2.0 poort nodig om mijn 800dpi volledig te benutten?

of doe ik gewoon iets verkeerd?

Who the fuck is General Failure? And why is he reading my harddisk?

• Vincentio
  • Niet online
hz en dpi zijn niet gelijk.
Overigens is er geen een muis die USB 2.0 gebruikt.
hz is gewoon 1/sec en dpi is de resolutie.
Pagina: 1