[WC] Het grote waterkoelingsvragen-topic deel IV Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.756 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:53
Epsilon schreef op 31 May 2003 @ 20:35:
[...]

bijna helemaal goed, je vergeet dat er 3 manieren van warmteoverdracht zijn
straling, stroming en geleiding. Geleiding is bij water vrijwel 0, straling is ook minimaal bij zo'n lage temp, maar stroming, iets wat automatisch optreed, heb je altijd, en meer dan genoeg om die rad te koelen. Vergeet niet dat je maar 30ml per seconde nodig hebt om je proc te koelen. zo veel warmte kan water opnemen :).
Helemaal goed dus, want om te koelen heb je iets nodig met een lagere temp. En of deze overdracht gaat dmv straling, geleiding of stroming maakt niets uit en gaat allemaal van hoog naar laag. Er zit hier een flink stukje thermodynamica achter waar ik helaas niet het fijne van weet, maar wel dat het over Entropie gaat. Vraag maar aan iemand met meer verstand van zaken

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:10

Epsilon

Universal Creations schreef op 31 May 2003 @ 20:49:
[...]

Helemaal goed dus, want om te koelen heb je iets nodig met een lagere temp. En of deze overdracht gaat dmv straling, geleiding of stroming maakt niets uit en gaat allemaal van hoog naar laag. Er zit hier een flink stukje thermodynamica achter waar ik helaas niet het fijne van weet, maar wel dat het over Entropie gaat. Vraag maar aan iemand met meer verstand van zaken
Wanneer je de rad koelt door stilstaand water, zal het stilstaande water langzaam maar zeker de temp aannemen van de radiator
Hier had ik het over. Het water zal nooit stilstaand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 22:43
als t nooit stilstaat komt t vanzelf ergens waar t afkoelt, en dus zal t water HEEEEEEEEEEEEEEEl langzaam opwarmen, oftewel, zo goed als niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
en waar stroomt dat warme water dan naar toe? Als het een gesloten systeem is blijft het water opwarmen. En het verdampen van water bij een temp van 30 graden ofzo is zo miniem dat de warmte die daarbij wordt ontrokken niet genoeg zijn om de de temp van je rad lager te houden dan met luchtkoeling.
Maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe groot die watermassa is. Als je het over een 200 liter hebt zoals in een regenton, dan hoef je daar idd niet bang voor te zijn dat de temp van het water meer dan een paar graden is gestegen voordat er weer vers hemel water bij komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Warm water stijgt toch fnie? Ander heb je gewoon een soort van pilaar nodig met water erin en onderop je radiator zodat het warme water wat bij de radi zit stijgt waardoor het wat koelere water weer daalt :) Zal wel niet werken maar id klinkt leuk =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
kijk eens naar een lava lamp en bedenkt dan hoe die werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een aantal wc-topics en reviews doorgelezen te hebben, en de zomer die eraan komt heb ik maar besloten om ook wc te nemen.
Het aansluiten etc is me allemaal wel duidelijk alleen zit ik nog met het probleem wat te kopen:
- Opzich ben ik niet van plan die hard over te clocken.
- Het gaat me grotendeels om het lawaai, dat zal enorm gaan schelen.
- Ook de temperatuur zal een stuk dalen (nu stressed bijna 60gr !! komt ook omdat alles niet helemaal goed zit aangesloten maar toch)
- Ik koop sowieso een chieftec bigtower, dus ruimte zat.

Maar zal ik nu een standaard pakket waar alles bijzit nemen, of alles los kopen ?
Bij tweakstore.nl heb ik even wat prijzen opgezocht van losse onderdelen:
pomp: eheim1048 E44,-
radiator: black ice extreme E85,-
waterblok: dangerden maze3 AMD E56,-
redline waterwetter E15,-
Reservoir: E25,-
En dan komen de kleine dingetjes ernog bij
Lijkt me sowieso allemaal goed spul, en dit lijkt me ook beter dan en standaardpakket.
En nog even een klein vraagje heeft het veel zin om ook nog een waterblok te kopen voor hd, gf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
ik heb besloten om voor de warme dagen een zooi 50x50 fannetjes bij mijn rad te plaatsen, zodat deze dan actief gekoeld word, en dus beter zijn warmte kwijt kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
MR_WAZOO schreef op 01 June 2003 @ 13:52:
ik heb besloten om voor de warme dagen een zooi 50x50 fannetjes bij mijn rad te plaatsen, zodat deze dan actief gekoeld word, en dus beter zijn warmte kwijt kan
1 grote fan werkt veel beter dan allemaal kleintjes en maakt veel minder lawaai, maar allemaal kleintjes zien er wel leuker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
al die kleine fans ziet er idd leuker uit maar in tmidden komen zelfs 2x 12v ledfans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:16
Ik ben van plan een WC set te nemen. Mijn budget gaat tot ongeveer €200,- , ik heb alleen géén zin in bijv. radiators van de sloop omdat ik gewoon alles nieuw wil ;) .
Ik wil er mee kunnen OC-en (sie sig specs) P4 dus. Ik heb al een beetje gekeken maar vond niet echt veel sets met zo'n budget. Vooral goedkope instapsetjes maar die vind ik net iets te weinig. Bij OC-Shop had ik ook twee setjes gezien. De Swiftec en de WaterChill, ze zijn even duus maar welke is nou beter als ik wil OC'en :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
Ik denk dat ik de set van Nextcool neem. Kunnen jullie misschien zeggen of dit een beetje goede keuze is. Ik ben namelijk hlemaal nieuw op het gebied van WC. Ik heb al in het Nextcool topic gekeken maar daar staat niet bijster veel in.

//edit: Sorry voor kickje (ging prongelijk :D )

[ Voor 11% gewijzigd door XoReP op 01-06-2003 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-02 16:29
Ik heb nextcool set bij xxlcases vandaan. Temp ging zeker 10c naar beneden, maar alles is nog niet optimaal aangesloten en geïntaleerd dus ik verwacht er nog een paar C af te schaven. Nextcool heeft een van de beste blokjes en zijn zeker als je een window hebt erg mooi om te zien. imo.
En de pomp+resevoir vind ik echt :9~

Systeem is een Dual P3 Tulatin.

Paradigm: Shift happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik heb dit bijelkaar gezocht:
Eheim 1048 waterpomp 600l/h 44.00 EUR
Siliconen Slang 10mm x 14mm (1 meter) 6.50 EUR 2X
RedLine Waterwetter 12oz 15.00 EUR
Dangerden GF4 vid.kaart koeler 56.00 EUR
Dangerden Maze3 AMD 56.00 EUR
Innovatek AGB-o-Matic Resevoir 25.00 EUR
Black Ice Pro radiator 69.00 EUR
------------------------------------------------------------------
Totaal: 278.00 EUR

Dit is de eerste keer dat ik iets met wc doe, dus zouden jullie me kunnen vertellen welke kleine dingetjes ik nog nodig heb om alles compleet te maken ?
En wat er eventueel bij weg kan.
Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DareDevil
Een liter Demi water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 juni 2003 @ 22:13:

Dit is de eerste keer dat ik iets met wc doe, dus zouden jullie me kunnen vertellen welke kleine dingetjes ik nog nodig heb om alles compleet te maken ?
Alvast bedankt !
reservoir of t-stukje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 22:13:
Als je die 1250 had gekocht had je een magnetisch afgeschermde gehad. :/
6,50 voor 2 meter slang? dat kost bij perfect-systems iets van 50 cent per meter. :X
OMG 56 euro! Bij de IA op laupro zijn ze 30 euro.
35 euro bij de IA.
Bij elke PVC groothandel kan je afvalplexi-buizen krijgen (gratis), ik heb hier 5 meter liggen wat hij kwijt moest.
10 euro bij de sloop.

Alvast bedankt !
No offence, maar je hebt IMHO een beetje teveel betaald. :/
Of moet je dit nog gaan kopen. :?

[ Voor 3% gewijzigd door collission op 02-06-2003 01:09 ]

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 19:41

Blord

Hello Kitty !

Als je die 1250 had gekocht had je een magnetisch afgeschermde gehad. :/
Eheim 1048 is goedkoper en voldoet prima.

6,50 voor 2 meter slang? dat kost bij perfect-systems iets van 50 cent per meter. :X
Slaat nergens op, die 50 cent geldt voor PVC slangen

OMG 56 euro! Bij de IA op laupro zijn ze 30 euro.
Als je 25 stuks koopt dan is het inderdaad goedkoper, vraag is koop je er 25 ?

35 euro bij de IA.

Bij elke PVC groothandel kan je afvalplexi-buizen krijgen (gratis), ik heb hier 5 meter liggen wat hij kwijt moest.
Voor niks gaat de zon op, je moet geluk hebben als je gratis materiaal mag meenemen.

10 euro bij de sloop.
Je bent een hele Piet als je een Black Ice Pro radiator kan vinden op de sloop voor 10€ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Blord schreef op 02 June 2003 @ 04:01:
Vast niet. Maar bij de IA hoef je echt geen 25 stuks te bestellen om mee te kunnen doen hoor :P
Voor niks gaat de zon op, je moet geluk hebben als je gratis materiaal mag meenemen.
Tuurlijk kan je wel wat meenemen bij een PVC-groothandelaar. Het loont toch op z'n minst de moeite om eens een _kijkje_ te gaan nemen??
Je bent een hele Piet als je een Black Ice Pro radiator kan vinden op de sloop voor 10€ :)
Een Black Ice misschien niet. Maar wel een radiator die een stuk meer warmte kan verstoken en véél goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Blord schreef op 02 juni 2003 @ 04:01:
Eheim 1048 is goedkoper en voldoet prima.
Zo! Een hele 10 euro wel, nou nou....

Lul niet.

Wie niet waagt...
Ik heb toch ook een heel stuk?

Black-Ice radiatoren zijn bagger, een goeie Subaru of Opel kachelradiator is veel beter. :X

[ Voor 7% gewijzigd door collission op 02-06-2003 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:46

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

ok ok, ik volg al geruime tijd dit topic, zeker omdat mijn eerste waterkoelingssetje er aan zit te komen, maar ik moet zeggen dat ik niet altijd veel wijzer wordt hierzo ;) het gros gaat over zelfgemaakte blokken etc. en inbouw, maar echte Die-Hard temps komen hier in mijn ogen net iets te weinig voorbij.

*jah ik weet het.............zoek op google naar reviews B) *

nou nee, reviews zijn vaak niet echt super aangezien daar vaak één persoonlijke mening in gegeven wordt.
Voorbeeld: Ik heb de high end 240 set van aqua-computer op het oog, de ene review zegt dat hij veeeel beter is dan bijvoorbeeld nextcool of dangerden en de andere review meld weer dat het er allemaal heel gelikt uiziet, maar dat de temps niet super zijn :? en zo blijf je bezig en blijf je dus ook twijfelen.

ok en nu het punt van deze post:

mede-tweakers, post in plaats van vragen a.u.b. ook eens een keer je temps, specs van je WC en systeem, temps vóór WC en erna etc.......
zo maken we het met zijn allen de beginnende waterkoeler (lol, stom woord :P) zoals mij bijvoorbeeld ;) waarschijnlijk een stuk makkelijker!!

het zou misschien een idee zijn om een apart topic te openen puur voor waterkoelingprestaties- specificaties en temps, maar denk niet dat onze modjes het daar zo mee eens zijn :*)

Afbeeldingslocatie: http://www.aqua-computer-systeme.de/download/customlogo200x50.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.aqua-computer-systeme.de/prodimg/evo11_detail_300.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

een wc database ala cpu-database van overclockers.com zou eigenlijk helemaal toppie zijn. dan kan je makkelijk verschillende setups vergelijken, maar wie-owie zet het in elkaar en stelt het ter beschikking? :)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Apie! schreef op 02 June 2003 @ 10:50:
een wc database ala cpu-database van overclockers.com zou eigenlijk helemaal toppie zijn. dan kan je makkelijk verschillende setups vergelijken, maar wie-owie zet het in elkaar en stelt het ter beschikking? :)
kijk, dus ik ben niet de enige die er zo over denkt :*) maar misschien dan toch maar een apart topic???? *in overleg met de modjes dan wel te verstaan*
het nadeel is dan wel dat je weer van die mensen krijgt die vragen gaan stellen tussendoor terwijl daar DIT topic voor bedoeld is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

ja daarom zat ik zelf te hopen op een database...maar zoals ik al zei: je hebt eerst iemand nodig die de applicatie maakt en dan heb je nog een server nodig....

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Well, here goes. Speciaal voor Floriske.nl.

AMD 2400+ @ 2100MHZ
Aquacomputer high end 360. Cuplex evo CPU cooler
Temps idle: 39
Temps stressed: 42

Wel met de opmerking dat dit op een bloedhete zolderkamer is. Setje houdt de processor ongeveer op een kleine 20 graden boven kamertemperatuur. Inmiddels is het op me kamer een graadje of 32 dus me processor schiet nu door naar de 50 graden.

Overige info onder de spec knop.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
floriske.nl schreef op 02 June 2003 @ 11:00:
[...]

kijk, dus ik ben niet de enige die er zo over denkt :*)
Je bent inderdaad niet de enige :) Je hebt helemaal gelijk. Ben ook errug benieuwd hoe temperaturen zich verhouden tot elkaar met verschillende combo's. Meestal zie je alleen bij OC- topics dat er temps worden vermeld.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Idd. Onzinverhaal van Blord. Het enige voordeel van speciaal voor pc-wc gemaakte rad's is dat ze in je kast passen. Rad's van een autosloop (of CV >:) ) hebben sowieso een grotere 'koelcapaciteit'/warmtedissipatie ivm het grotere oppervlak. En Blord, het idee van een IA is juist dat je _gezamenlijk_ inkoopt en dán quantumkorting krijgt (min. 25 deelnemers dus). Je kunt natuurlijk ook in je eentje 25 koelblokjes kopen, maar dan heb je met de korting die je krijgt de meerprijs voor het grotere aantal blokjes er waarschijnlijk niet uit. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Aham brahmasmi op 02-06-2003 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

nou, ik ook dan maar:

CPU : P4 2.4b@2.4 zonder Integrated Heatspreader
Mobo: Abit TH7-II RAID
Waterjacket: van Tha_Mafkees Waterblokken Actie 2
Radiator: Black Ice Extreme
Fan@Rad: Sunon 120mm 24v@12v
Pomp: Eheim 1046
Slang: Eheim 7mm
Reservoir: Novatek
Kast: Chieftec MA-01SLD Big-Tower type Matrix

temps zijn van gisteren :
's ochtends toen het nog redelijk koel was: idle 35, stressed 38
's middags toen het behoorlijk warm was: idle 38, stressed 41
's avonds toen het pokke heet was: idle: 39, stressed 43

[ Voor 7% gewijzigd door Apie! op 02-06-2003 13:20 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
ff kamertemperatuur erbij en hij is compleet ;)

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

die heb ik niet gemeten. ook niet aan gedacht eerlijk gezegd, daar was het veel te warm voor :+

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
Ik ben een beginnende WCer en ik vraag me af of er nou veel verschil tussen zit tussen de Nextcoolset bij XXLCases en de Swiftec bij OC-Shop :? Ze kosten bijna hetzelfde dus... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2024

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Koop die swiftech,

nextcool is "speelgoed"(excuses voor bezitters nextcool) vergeleken met de swiftech.
swiftech is een echt high flow systeem met grote diameter slangen.

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Halo_Master schreef op 02 June 2003 @ 20:19:
Koop die swiftech,

nextcool is "speelgoed"(excuses voor bezitters nextcool) vergeleken met de swiftech.
wat heb je aan alleen flow, oppervlakte is ook erg belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Ik zit ook te denken aan een waterkoelings setje omdat mijn pc wel erg lawaaiig is. Het gaat mij dus om de geluidsproductie en niet om overklokken. Ik heb even rondgekeken en dit lijkt me wel aardig (prijzen van de inkoopactie):

Sicce Idra E32
Socket A block (klem, heb geen gaten in mijn mamaplankje) E42,50
2 meter slang, 10 mm binnen: E2
4x slangklem E3,60

Kom ik ex. verzendkosten op E80,- wat nogal wat goedkoper is dan een complete set, en op www.watercooling.de zijn de radiatoren zo ongeveer E80,-

Nu mis ik dus nog: een radiator en een reservoir. Het reservoir wil ik zelf wel inelkaarzetten, dat is niet zo'n probleem. De radiator wel, aangezien ik eigenlijk geen radiator van de sloop wil hebben. Maar welke radiator is een goede? Of zijn er nog andere dingen die echt anders moeten / kunnen of die ik gewoon vergeet?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Mag ik vragen waarom je al op voorhand geen sloopradiator wilt hebben? Niets belet je om toch een _kijkje_ te gaan nemen toch?

* Steve gaat de FAQ eens wat aanvullen, er komen steeds meer vragen als 'Is dit setje goed?'.

[ Voor 14% gewijzigd door Steve op 02-06-2003 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Wat ik mij afvraag bij die radiatoren is:
* Hoe makkelijk sluit je de pomp erop aan? (Slang diameter enzo)
* Hoe zorg ik ervoor dat ik niet met een compleet verkalkte radiator thuiskom ?
* Waar vind ik ze (jaja, www.goudengids.nl -> Groningen -> sloperijen, ok :))

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Een aantal radiatoren heeft een slangaansluiting van 10-12mm, anderen hebben schroefdraad (waar je dus zelf een gepaste pilaar op kunt zetten) en nog anderen hebben een grotere slangaansluiting (zo'n 18mm). Die laatste radiatoren kun je op de keten aansluiten dmv een verloopstukje.

Maar dat, en de eventuele beschadigingen aan de radiator, kan je enkel te weten komen door een kijkje te nemen op een sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
Halo_Master schreef op 02 juni 2003 @ 20:19:
Koop die swiftech,

De waterblokjes van Nextcool zijn door een review beter bevonden dan het top model van Swiftec :o

Wil je misschien nog wat meer onderbouwingen geven. Want zo kom ik er nog niet echt uit :?

Het ziet er idd wel wat flitsender uit maar dan hoeft het toch niet ook slechter te zijn, toch ?

[ Voor 11% gewijzigd door XoReP op 02-06-2003 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat ik een vrij warm zomerkamertje heb lopen mijn case temps ook op dus leek het mij handig om watercooling aan te schaffen. Omdat ik mijn proc en mijn videokaart overclock word het zaakje best warm.

Nu had ik het volgende setje in gedachten. Ik heb de faq gelezen en ik geloof dat ik nu alles heb om mijn systeem van watercooling te voldoen (het gedeslilleerde water komt er nog bij)

1 Cooling Pasta Arctic Silver 3 Compound (3 gr.) € 6,43 € 6,43
1 Bevestigingsset voor pompen € 8,30 € 8,30
4 Dichtingsringenset Klein € 1,43 € 5,72
1 Flow-O-Matic Blauw € 13,62 € 13,62
1 InnovaProtect Korrosie Bescherming (vloeistof) € 5,06 € 5,06
1 Messing Slangbevestiging voor Eheim 1046 & 1048 € 10,12 € 10,12
1 Radiator Black Ice Pro € 62,26 € 62,26
2 Slang PVC 10 mm binnendiameter per 50 cm € 0,65 € 1,30
10 Slangklem per stuk € 0,39 € 3,90
1 Water Cooler Chipset Magnum € 49,61 € 49,61
1 Water Cooler CPU Magnum 390 (Socket A) € 59,54 € 59,54
1 Water Pomp Eheim 1046 € 41,51 € 41,51
1 Watertoevoeging Ultra-Glow Blauw € 6,49 € 6,49
1 Water Reservoir Eheim 1046/1048 (Plexiglas) € 29,18 € 29,18
Subtotaal incl. BTW: € 303,04

Omdat ik 300 euro best een groot bedrag vind vraag ik me af of ik niet teveel geld uitgeef. Ik wil in iedergeval wel mijn cpu en nb koelen met mijn wc systeem. De videokaart kan wachten want daar doe ik op het moment niks mee.

specs: AMD ahtlon xp 1700+ tbred, gigabyte ga-7vaxp dit zit in een aopen hq-08 case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 11:26
Er zijn enorm veel dingen die je eruit kan kieperen, namelijk:
1 Cooling Pasta Arctic Silver 3 Compound (3 gr.) € 6,43 € 6,43
Vast wel een vriend die het over heeft :?
1 Bevestigingsset voor pompen € 8,30 € 8,30
neug, met een stuk binnenband en wat schroefjes ben je klaar!
4 Dichtingsringenset Klein € 1,43 € 5,72
Wat wil je dichten :?
1 Flow-O-Matic Blauw € 13,62 € 13,62
niet nodig, het gaat toch om de temps? Als je op 60 graden zit weet je dat je pomp uit staat :)
1 InnovaProtect Korrosie Bescherming (vloeistof) € 5,06 € 5,06
mwoah, kan, maar als je wil gaan verversen moet je nieuwe kopen > 1 liter koelvloeistof @ gamma will do!
1 Messing Slangbevestiging voor Eheim 1046 & 1048 € 10,12 € 10,12
De loodgieter in de buurt heeft er ook wel 1. Koop gewoon een rolletje teflontape!
1 Radiator Black Ice Pro € 62,26 € 62,26
Kan geen kwaad :+ Maar alleen als je goede argumenten hebt om er geen van de sloop te plukken!!! ;)
2 Slang PVC 10 mm binnendiameter per 50 cm € 0,65 € 1,30
beetje weinig slang? Misschien sloop je een stuk?
10 Slangklem per stuk € 0,39 € 3,90
das wel goede prijs geloof ik :)
1 Water Cooler Chipset Magnum € 49,61 € 49,61
IA
1 Water Cooler CPU Magnum 390 (Socket A) € 59,54 € 59,54
IA
1 Water Pomp Eheim 1046 € 41,51 € 41,51
IA?
1 Watertoevoeging Ultra-Glow Blauw € 6,49 € 6,49
Koelvloeistof is ook blauw :Y)
1 Water Reservoir Eheim 1046/1048 (Plexiglas) € 29,18 € 29,18
Niet nodig :) Doe gewoon een T-stukje bovenin!
Zo, reken het nog maar eens uit :D

[ Voor 93% gewijzigd door bredend op 02-06-2003 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thnx bredend, gedeeltelijk had ik er zelf ook wel achter kunnen komen :+ ik weet alleen niks van die vloeistof prut die erin moet. het moet anti alg, corrosie, etc zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Nou, misschien is het waterblockje van nextcool wel beter, maar als complete set is die swiftech beter.
De review waar jij op doelt is nl. met een setup gedaan die de oc-shop verkoopt bij de swiftech set(BI-extreme, eheim, 1/2 inch diameter slang) die nextcool-set heeft een andere raditor en pomp en slangen, met dat setje zal hij nooit de performance kunnen halen als die swiftech-set.
Maar dit is 1 review, ik heb ook andere reviews gelezen waarin men zeer lovend is over swiftech.

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Universal Creations schreef op 02 juni 2003 @ 21:16:
[...]

wat heb je aan alleen flow, oppervlakte is ook erg belangrijk
Klopt, alleen als je met peltiers gaat werken is flow weer veel belangerijker.
En flow wordt wel onderschat.Flow is belangerijker dan de meeste mensen denken.check maar bij sites als procooling.com en overclockers.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Halo_Master schreef op 02 June 2003 @ 23:51:
[...]

Klopt, alleen als je met peltiers gaat werken is flow weer veel belangerijker.
En flow wordt wel onderschat.Flow is belangerijker dan de meeste mensen denken.check maar bij sites als procooling.com en overclockers.com.
met meer flow wordt het tijd voor een grote(re) rad, anders heb je er nog niks aan. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Nee, ga eerst maar eens goed lezen op die andere sites.
Er spelen veel meer factoren mee als jullie denken.

Ik hoor vaak dingens als:

"het is goed als water langzaam stroomt, gaat het ook langer door de radiator en koelt daardoor dus beter af."
Daar staat alleen tegenover dat het water ook langer in het koelblok aanwezig is en dus minder snel de warmte afvoert van het koellichaam.

zo heb ik nog meerdere varianten gehoord die niet waar zijn.

Hoe sneller water stroomt, hoe sneller het warmte steeds blijft afvoeren van het koellichaam en weer aanvult met water dat net door de radiator is gegaan en dus afgekoelt is.Hierdoor worden de prestaties meestal ook beter.

En hoe groter je radiator is, hoe groter de weerstand en dus wordt de flow minder.
Het is echt een kwestie van evenwicht/balans in een systeem wat de beste prestaties kan leveren.

[ Voor 13% gewijzigd door Halo_Master op 03-06-2003 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
als je een rad heb met grote diameter buis en een koelblok met kleine diameter dan presteert t optimaal denk ik, snel langs de proc, relatief langzaam afkoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Ja, maar hoe dunner de kanalen door het blok, hoe minder het koper in een blok afkoelt(weinig oppervalk) en heb je meer kanalen nodig , dus blijft het water langer in het blok(meer kanalen is langere weg) en wordt het water door het blok heen dus steeds warmer. Maar klinkt beter als ik tot nu toe gehoord heb.(is over nagedacht)

Het is af en toe wel een beetje krom denken voor mij , en er klopt toch iets niet helemaal aan deze theorie. :?

Ik denk dat het hier in zit.Hoe groter de buizen van de radiator hoe meer drukverlies, dit drukverlies compenseer je niet geheel door een dun kanaal in het waterblok, door dit drukverlies zal de pomp het water niet supersnel door de nauwere kanalen kunnen "drukken". het water gaat toch langzamer door het waterblock dan wanneer je 1 gelijke diameter zou gebruiken door je hele systeem.

[ Voor 33% gewijzigd door Halo_Master op 03-06-2003 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
er is alleen een flow, druk is er niet echt, water is niet goed samenpersbaar, dus dat kan al overboord, zeker omdat je ergens in je keten een punt hebt waar de lucht zich verzamelt (reservoir) en je dus nooit druk op kan bouwen omdat dit toch alleen maar de lucht samendrukt

dan terug naar de flow > als je je pomp na je rad heb zitten pomp je alles door t dunne naar je rad, welke dan alles afkoelt , waarna t je reservoir instroomt en weer naar je koelblokken gepompt word, in dit geval is dus de rad met grote buizen wel handig, aangezien je water hier de tijd heeft om af te koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Ja, maar ik bedoel,

Hoe trager de snleheid door je rad(door de grote buizen), hoe minder snel het water ook door je koelblok zal gaan.(relatief gezien dan).Het zou nl. veel sneller door je koelblok gaan als je de snelheid in je rad ook hoger is.

Dus moet je het gaan uitproberen en het goede evenwicht gaan vinden.

grotere buizen is gewoon drukverlies en dus ook snelheidverlies en dat geldt dus voor je hele systeem.

Met drukverlies bedoel ik: watermolecuul zal er langer over doen om van punt a in je systeem naar punt b te gaan.

Kijk op die sites, daar noemen ze druk "head"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

maar lees mijn eerste argument maar.
Je zult meer kleine kanalen nodig hebben in je waterblok(oppervalkte) dit leidt tot een langere baan wat het water moet afleggen(dus langer in koelblok en meer warmte in je koelblok) en hoe langer het kleine kanaal, des te slechter voorde flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
je snapt me niet

als jij een breede langzaam stromende rivier door een smal kanaal laat stromen stroomt t reette snel, dit geld ook voor je Waterkoelings systeem

dus je water stroomt snel door je blok en langzaam door je rad, doordat je rad de brede rivier is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

gaat niet op, je watersnelheid blijft hetzelde in je systeem, omdat je van een kleine rivier weer naar een brede rivier gaat en dan weer naar die smalle rivier.Het is nl. een loop zonder begin en eindpunt.de snelheid van je water veranderd nooit.Je knelpunt in het systeem bepaald de snelheid van al je water door het systeem.

Laat ik het zo zeggen:

Met 1 zelfde diameter zal je minder weerstand vinden in je systeem en dus je circulatiesnelheid(liter per uur) hoger zijn als met een systeem zoals jij het beschrijft.Het gaat erom hoeveel liter er per tijdseenheid door je block gaat.

Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar in een loop van breed-smal is het smalle kanaal een beperkende faktor.Zoals jij het beschrijft is de zal de watersnelheid variabel zijn in een loop, dit kan niet.Hij zal op elke plek hetzelfde aantal liter per uur door je systeem heen pompen.En daar gaat het om, de hoeveelheid van het water(dat de warmte kan opnemen).smallere kanalen is minder water, kan minder warmte opnemen en afvoeren.

Na je blok heb je ook een kleine diameter waardoor de aanvoer naar je pomp en reservoir ook minder snel zan gaan, waardoor de pomp ook minder water kan rondpompen in het systeem omdat de aanvoer niet snel genoeg is.

flow houdt in: liter per tijdseenheid,.

zoals jij het zegt, kan ik net zo goed een lullig pompje kopen die 1 liter per uur pompt en dan de kanalen verkleinen.Dit zou dan gelijke prestaties geven met een systeem met een pomp van 600 liter per uur met 1 groot kanaal?denk het niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Halo_Master op 03-06-2003 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
het aantal liters blijft ook idd gelijk, maar de stroomsnelheid in de rad is volgens mij lager dan in t koelblok omdat in de rad meer ruimte is, hierdoor past er meer water in en bij binnenkomst in de rad gaat t water dan ook heel langzaam stromen, en dan weer snel door t buisje omdat die liter die net door de 3/4 buis van de rad is gegaan nu door de 1/4e van je blokje moet (moet omdat de pomp t direct die buis in pompt en t dus nergens anders heen kan

het is alleen nu bedtijd voor me, dus ik ga slapen, ik ga hier morgen wel mee verder ;)

[ Voor 10% gewijzigd door NightOwlNL op 03-06-2003 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

klopt, maar hoe kleiner je diameter in het koelblok, hoe minder liter per uur er door het koelblok heenkan en hoe minder warmte er dus kan worden afgevoerd.De flow wordt niet beter er kan alleen een kleinere hoeveel water gelijk door het blok heen waardoor de warmte minder goed wordt afgevoerd uit je koelblok.(je rad koelt het water wel beter af, dat wel).Dus is het een kwestie van een evenwicht vinden.

En ik kan het niet uitleggen, maar alles is relatief en daarom gaat je verhaal niet helemaal op.Ik weet alleen dat door het versmallen van je kanaal de flow minder wordt wat een nadelig gevolg heeft voor het koelen. koppel jij maar aan een eheim een slang van 12 mm en een slang van 8mm diameter.zet dan 2 emmers neer en dan kijken welke het snelst vol is.Ik ga voor de eheim met een slang van 12mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

ga nu pitten, maar ik vond het lekker om ff zo te bomen.Dank je wel voor de replies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DareDevil
Op de plek waar het water de versmalling in gaat zal het sneller gaan, zodra dat het water weer de verbreding in gaat zal het weer wat langzamer gaan.
Of anders.
Omdat het water ineens meer ruimte krijgt moet er iets gebeuren, omdat water niet uitzet of krimpt (in betrekking met wc) zal er iets moeten gebeuren om die extra ruimte op te vullen, het water zal langzamer gaan stromen.
Er zijn 2 belangrijke dingen bij water koeling, 1 warmte opname, 2 warmte transport.
Je wilt dat er veel thermische energie word opgenomen en daarna snel word verwijderd.
Het ene heb je een snele flow voor en bij de ander heb je massa nodig. Het gaat uiteindelijk idd om de ideale balans.
Dit is hoe ik het zie, correct me if im wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de diameter van de kanalen in je koelblok is zeker niet de enige factor die je flow bepaald...met een eheim 1046 zal de flow een stuk lager zijn dan met een 1250.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 20:45

Gerco-M

mijn tornado res.

Twee dingen worden hier volgens mij door elkaar gehaald, snelheid en flow. Die zijn ERG verschillend. Snelheid is meter / seconde en flow is liters / uur. Ik durf te zeggen dat snelheid niet belangrijk is bij koeling maar het alleen gaat om flow.
Anders gezegd: een koelblok met een groot kort gat zal net zo goed koelen als een koelblok met een langer gat met kleinere diameter indien het contact oppervlak water / koelblok hetzelfde is en de flow ook.

Wat wel ook belangrijk is bij koeling is contactoppervlak. Hoe meer contactoppervlak hoe beter. dus een langer kanaal, een breder kanaal of een dieper kanaal helpt allemaal. Als je dan juist een kanaal hebt met een kleine diameter en een hoge stroomsnelheid heb je dus een slechtere koeling dan als je een grotere diameter zou hebben met meer contact oppervlak. Voor een radiator geld hetzelfde, hoe meer contact oppervlak met de lucht hoe beter. Meestal zijn dit de lamellen op de radiator.

Voor je koelblok helpt meer flow wel. Dat betekend meer kg / seconde aan water die de warmte kan transporteren waardoor de temperatuur van het water minder opwarmt en de temperatuur van je koelblok dus lager blijft. Hetzelfde geld voor je radiator, een hoge flow is beter. Vaak wordt anders beweerd maar dit is niet waar. Dit wordt misschien wat duidelijker als je het wat anders bekijkt. Niet als een radiator als een ding om water te koelen, maar als een ding waarmee je graag je kamer wil opwarmen (=warmte onttrekken aan je water). Dit bereik je door er meer water / seconde doorheen te pompen waardoor het water tijdens de doorloop niet teveel afkoelt en dus de radiator warmer blijft en meer warmte kan afgeven aan de omgeving.

Dus veel flow helpt voor de radiator en voor het koelblok. Hoewel water een enorme warmte opname capaciteit heeft dus of je nou een Eheim 1048 of 1046 of 1250 hebt maakt niet zo heel veel uit, en de watertemperatuur zal nog niet eens 1 graad varieren binnen je hele watersysteem tenzij je flow echt heel erg geknepen is ergens. En dat heb ik zelf getest in mijn watersetup met water temperatuur sensors.

Dus flow is een erg kleine factor in de koeling. Een grote factor voor koeling is koeloppervlakte, hoe meer hoe beter. Een radiator met veel lamellen en een koelblok met veel kanalen zullen de koeling verbeteren. Hoewel hier ook de wet van de verminderde meeropbrengst geld, met 2 radiatoren zal je niet twee keer zoveel koeling bereiken, de eerste radiator zal het meeste werk verrichten en de tweede maar een beperkte extra bijdrage leveren en niet zoveel warmte ontrekken aan het water als de eerste. Hoewel het nog wel iets helpt, en de extra koeling zeer veel meer bijdraagt dan dat het de flow zou beperken wat de koeling zou tegenwerken wat niet het geval is. Het komt erop neer, als je 10 radiatoren hebt (of 1 heeeeel grote) dan helpt het vergrote koeloppervlak veel meer dan dat door de verminderde flow je een slechtere koeling zou hebben. Dit verklaard waarom mensen met een mega auto rad of een aparte koel toren met inhoud van 140 liter of een tank in de grond van 500 liter toch met een kleine pomp een zeer lage watertemperatuur houden.

Hopelijk is dit lange verhaal enigzins begrijpelijk en maakt het alles iets duidelijker.
En correct me if I am wrong too of course :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze discussie vaker voorbij zien komen. Ook al ben ik geen expert op het gebied van WC (ik zit op dit moment in de oriënterende fase B)) toch ben ik zo langzamerhand wat betreft flow tot de volgende conclusie gekomen:

Water neemt een bepaalde hoeveelheid warmte energie op in een koelblok. Dit moet het weer kwijt raken in de radiator.
Hoe langzamer water door het koelblokje stroomt, (hoe langer het er dus in aanwezig is) hoe meer warmte het opneemt.
Maar het stroomt dus ook veel langzamer door de radiator. Waardoor het dus gewoon meer tijd heeft om die warmte weer kwijt te raken.
Het maakt gewoon niet uit, als de pomp maar sterk genoeg is om het water rond te pompen is het goed.
Het is wel zo dat de pomp minder weerstand hoeft te overwinnen als hij het water niet door nauwe buisjes hoeft te persen.
(begint alvast te knutselen aan zijn WC met buizen met een diameter van 1m ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 17:54
Waterkoeling: flowrate vs. temperatuur

de meester himself spreekt daar !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Gerco-M zit goed met zijn uitleg.

Er wordt hier in dit topic behoorlijk gegoocheld met debiet (flow genoemd, aantal liters/uur) en snelheid. (km/uur of liever m/s) Vergelijk het met wegen met autoŽs:
Op een landweggetje kan 1 auto 80 km/u rijden, op een snelweg kunnen er 3 naast elkaar 80 km/u rijden. De snelheid is gelijk, maar op een snelweg komen er wel 3 keer zoveel autoŽs langs. (Debiet is 3x zo groot)

Dit gaat voor water in leidingen ook op. Neem een stroomsnelheid van 1 m/s (makkelijk rekenen): In een leiding met een oppervlak van de doorsnede van 50 mm^2 (rond 8 mm) zal er 50*1000 = 50.000 mm^2 = 50 CC per seconde langskomen. Bij een leiding met een oppervlak van de doorsnede van 80 mm^2 (rond 10) zal er 80 CC per seconde langskomen.

Dan de radiator: Als je besluit dat het water 10 seconde in de rad moet blijven om voldoende af te koelen (warmte-overdracht in een rad is afhankelijk van tijd, contactoppervlak en temperatuurverschil, niet van stroomsnelheid), moet de inhoud van de rad in het ene geval 500 CC en in het andere geval 800 CC zijn. In deze vergelijking is het water in beide radiatoren dan even ver afgekoeld.

In een waterblok wil je juist dat het water zo kort mogelijk in het blok is, want dan kan het minder ver opwarmen. (Zodra het een beetje warm wordt, wordt het water alweer vervangen door koud water) Daarom kun je het volume van het blok het beste zo klein mogelijk houden. Dan stuit je op een probleem: Voor warmte-overdracht van vloeistof naar een vaste stof heb je een zo groot mogelijk oppervlak nodig.

Dus je gaat op zoek naar een blokje met een klein volume en een groot contact-oppervlak. Dan zul je uitkomen op veel kleine kanaaltjes. Om te voorkomen dat het water te lang in het blok blijft, moeten deze kanalen parallel lopen en niet als een lange spiraal.
Dan heb je veel oppervlak en een korte verblijfstijd gecombineerd.

De pomp lijkt in dit verhaal niet veel te doen. Dat is in feite ook zo.
In een waterstroom gaat er energie verloren door wrijving aan de wanden en verandering van stroomsnelheid. Het beste is dit voor te stellen als er een grote buis wordt dichtgeknepen. iedereen voelt dan aan dat er meer energie nodig is om hetzelfde debiet te houden. (oppervlak van de doorsnede wordt kleiner, debiet moet gelijk blijven, dus de stroomsnelheid moet omhoog.) De energie die nodig is voor het verhogen van de stroomsnelheid, wordt geleverd door de pomp. Dus hoe sterker de pomp, hoe hoger de stroomsnelheid in het systeem.
Dit is echter dubbel: Een zwaardere pomp levert meer energie, die ook door de rad moet worden afgegeven en bij een hogere stroomsnelheid wordt de wandwrijving ook groter. Er gaat dus meer energie šverlorenš aan wrijving, die niet ten goede komt aan de verhoging van de stroomsnelheid.

Simpel samengevat: Zoek naar een systeem met slangen van een redelijke diameter (vanaf 8 mm binnendiameter en zorg ook dat deze minimummaat in het hele systeem gebruikt wordt), een rad met een zo groot mogelijke inhoud en een blok met een kleine inhoud, maar veel kleine, parallel lopende kanalen.
De pomp moet afgestemd zijn op het drukverlies in het blok (In een maze-3 kan het water makkelijk stromen, daar heb je dus geen zware pomp voor nodig, in een maze-2 met een veel langer en kleiner kanaal is dat wel nodig) en het formaat van de radiator. (met een heel klein radje heb je niets aan een enorm zware pomp, want dan is het water al door de rad heen voor het afgekoeld is)

Dus denk goed na over het hele systeem en ga niet uit van het "groter/duurder is beter"-principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ja.

Maar met een snelle doorstroming door het blok en een langzame stroom door het rad heb je het optimale.

Hoe sneller het water door het blok gaat hoe meer warmte de cpu aan zijn water kwijt kan (lagere temp).

Hoe langzamer het water door het radiator gaat, des te langer is het water in het radiator is, hoe meer warmte het water af kan geven aan de lucht. Dat is dus kouder water en lagere cpu temperatuur.

Wat in de praktijk blijkt is dat wanneer de flow door het rad sneller wordt en de flow door het blok trager (sneller/trager dan optimaal) de temperatuur ongeveer gelijk blijft.

Ik denk niet dat je lagere temperaturen moet zoeken bij snellere/langzamere flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Ik denk dat de flow vrijwel niets uitmaakt. Waarom? Omdat de watertemp voor en na het waterblok vrijwel gelijk zijn. Je moet de waterloop dus als een geheel zien. Het belangrijkste is de kwaliteit van het koelblok, materiaal en oppervlak.

Doe maar eens een wasknijper op je slangen, maakt vrijwel niets uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Er zijn hier inderdaad maar weinig mensen die kaas gegeten hebben van stromingsleer. Een (volume)debiet is gewoon het aantal m3 (of andere maat, liters) dat per seconde door bv. een buis stroomt, uitgedrukt als fi=rho*v*A. fi (de fonetische spelling van de Griekse letter) is het debiet, rho de dichtheid, v de gemiddelde stroomsnelheid en A de oppervlakte van de doorsnede v/d buis. Als in een buis een vernauwing zit, dan verandert alleen de oppervlakte A in de formule en neemt het debiet door die vernauwing dus af. De snelheid moet gelijk blijven, omdat er in een buizensysteem niet een gedeelte van het water sneller kan stromen dan de rest: dan zouden er immers op plaatsen vacuüms ontstaan. Al het water staat met elkaar in verbinding in een gesloten systeem, dus stroomt het ook allemaal even snel (gemiddeld!).DOM dom... |:( Ik was even in de war met iets anders... het gaat er natuurlijk om dat wat erin gaat er ook uitkomt. Dus het debiet in een keten is overal gelijk. De oppervlaktedoorsnede (o.a., ook wandruwheid e.d.) van een buis bepaalt hoe snel het water in die buis stroomt, BIJ een bepaald debiet. Bij een vernauwing wordt de snelheid dus idd verhoogd t.o.v de snelheid vóór de vernauwing. En bij een verwijding natuurlijk het omgekeerde...
offtopic:
Ik moet eens wat beter opletten voorda'k wat opschrijf. :z

[ Voor 26% gewijzigd door Aham brahmasmi op 03-06-2003 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op 03 juni 2003 @ 13:34:
Als in een buis een vernauwing zit, dan verandert alleen de oppervlakte A in de formule en neemt het debiet door die vernauwing dus af. De snelheid moet gelijk blijven, omdat er in een buizensysteem niet een gedeelte van het water sneller kan stromen dan de rest: dan zouden er immers op plaatsen vacuüms ontstaan. Al het water staat met elkaar in verbinding in een gesloten systeem, dus stroomt het ook allemaal even snel (gemiddeld!).
NEE !!!

In een gesloten systeem blijft het debiet gelijk! Dit kan ook niet anders, want een ongelijk debiet zou betekenen dat er water verdwijnt en weer ontstaat.

Als het oppervlak van de doorsnede verandert, zal de stroomsnelheid veranderen en het debiet gelijk blijven.

(En dat kost energie, daarom is er een pomp nodig om een stroming in een gesloten systeem in stand te houden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
Hoe zit het met de lekvrijheid van de Swiftech set bij OC-Shop, ik zit namelijk toch steeds te twijfelen tussen die en de Nextcool set van XXL.

Ik ga denk ik wel zo'n resevoir erbij kopen als ik die Swiftech neem want die zit er niet standaard bij. Keb geen zin om elke dag dat ding bij te vullen :)

[ Voor 37% gewijzigd door XoReP op 03-06-2003 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

als je een gesloten systeem hebt hoeft dat toch ook helemaal niet?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
daar ben ik weer

als je t zo leest allemaal kom je uiteindelijk tot maar 1 conclusie

in een gesloten systeem is de hoeveelheid water die ergens per uur langskomt altijd gelijk
een constante dus
de diameter is variabel en in combinatie met de hoeveelheid water die er per uur langskomt (de constante hoeveelheid door een kanaal met variabele diameter) levert dan een stroomsnelheid op die ook varieert

Water kan veel warmte opnemen, maar een hoge watertemperatuur is ook niet wat we willen

dus dan krijg je > een koelblok wat veel warmte kan afgeven aan t water en water wat daar snel doorheen gaat om niet teveel op te warmen

en> een radiator die veel warmte op kan nemen uit t water en waar t water zo lang mogenlijk in moet blijven om zo koel mogenlijk te worden

als je hier dan een voldoende sterke pomp en eventueel een reservoir aan toevoegt voor de ontluchting, dan heb je volgens mij t beste systeem inelkaar gezet

niet vergeten > de slangen kunnen imho t best dezelfde diameter als t koelblok hebben zodat t koele water zo snel mogenlijk bij het koelblok komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
MR_WAZOO schreef op 03 June 2003 @ 16:26:niet vergeten > de slangen kunnen imho t best dezelfde diameter als t koelblok hebben zodat t koele water zo snel mogenlijk bij het koelblok komt
:?
Zo snel mogelijk? En dan zou het water zeker langer in het koelblok moeten blijven? Waarom moet het water even snel door de slang zal door het koelblok?

Get word tijd voor een test :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

in overleg met de [DOC]forummod heb ik vandaag het volgende [rml][ Ervaring] Waterkoeling Performance[/rml] topic geopend.

Ik hoop dat alle waterkoelers onder ons de moeite zullen nemen het topic in te vullen en misschien dat jupiler zo aardig is om het eventueel tevens in de openingspost van dit topic te verwerken.

[ Voor 6% gewijzigd door floriske.nl op 03-06-2003 18:11 . Reden: moet toch echt eens naar de nederlandse les ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
Apie! schreef op 03 juni 2003 @ 15:54:
als je een gesloten systeem hebt hoeft dat toch ook helemaal niet?
Maar waarvoor zijn er dan nog resevoirs :/ Volgens mij moet je gewoon om de tijd je set bijvullen en als je een resevoir heb minder.

Maar weet iemand welke een waarschijnlijk verstandigere keuze lijkt want ik kom er nog niet uit welke ik moet kiezen tussen de Swiftech of de Nextcool. OF mi9sschien wel een totaal andere :/

[ Voor 5% gewijzigd door XoReP op 03-06-2003 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DareDevil
Ik snap echt niet dat je zo moeilijk doet tussen die twee sets, ze zullen weinig verschillen qua prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
DareDevil schreef op 03 June 2003 @ 18:04:
Ik snap echt niet dat je zo moeilijk doet tussen die twee sets, ze zullen weinig verschillen qua prestaties.
Dan neem ik die Nextcool aangezien die compacter is en er ook nog mooier uit ziet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
floriske.nl schreef op 03 juni 2003 @ 17:23:
en misschien dat jupiler zo aardig is om het eventueel tevens in de openingspost van dit topic te verwerken.
Fixed. Zie ook m'n post in het topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Master Tweaker schreef op 03 juni 2003 @ 18:08:
[...]

Dan neem ik die Nextcool aangezien die compacter is en er ook nog mooier uit ziet. ;)
hey hey :D de keuze is gevallen ;) maar qua looks heb je inderdaad zeker gelijk, nextcool ziet er idd mooier uit!!

[offtopic maar noodzakelijk] Thx Jupiler ;)

[ Voor 5% gewijzigd door floriske.nl op 03-06-2003 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

ziet nextcool er mooier uit?

niet mee eens:

Afbeeldingslocatie: http://www.cooltechnica.com/CR/Onno/AquaXtreme-Ultra.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cooltechnica.com/CR/Onno/AquaXtreme-Ultra-CU_thumb.jpg

is mijn setup, vind ik mooier dan een nextcool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Omdat je mooie slangen hebt en een mooie verlichting... Maar niets belet je om dat ook te doen met een Nextcool-setje toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
Halo_Master schreef op 03 June 2003 @ 18:30:

niet mee eens:

[afbeelding]

[afbeelding]

is mijn setup, vind ik mooier dan een nextcool
Er zullen idd mooiere zijn maar otch vind ik zo'n krijsje niet echt bijzinder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Master Tweaker schreef op 03 juni 2003 @ 18:34:
[...]

Er zullen idd mooiere zijn maar otch vind ik zo'n krijsje niet echt bijzinder ;)
dan is je verbinding zeker slecht.

ik zie wel afbeeldingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
bredend schreef op 03 June 2003 @ 16:57:
[...]

:?
Zo snel mogelijk? En dan zou het water zeker langer in het koelblok moeten blijven? Waarom moet het water even snel door de slang zal door het koelblok?

Get word tijd voor een test :7
onder t momvan alle beetjes helpen is t volgens mij slimmer om koud water snel bij de proc te krijgen, (desnoods via gpu en NB ( of moeten die nou wel na je cpucooler) anyway, als je water snel bij je koelblok is kan t niet warm worden in je slang (voor zover dit al gebeurt, vandaar mijn redenatie, slang naar koelblok en ervanaf even groot als diameter koelblok aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb aandachtig dit topic doorgespit en de faq gelezen, maar blijf toch ff met een vraag zitten. ik zit er dus aan te denken om wc te nemen, omdat ik graag de proc tot zijn uiterst wil krijgen. ik heb nu al verschillende systemen gezien en vraag me af welke ik nu het beste kan nemen. Het liefst heb ik een systeem dat in de kast past, maar dit zal moeilijk worden. Ik heb nl een Thermaltake Xaser III V1000A. Heeft iemand al een waterkoeling in zo´n kast. Heb liever niet die waterkoeling van Thermaltake, omdat die prestaties me wat tegenvallen. Dit zou mijn eerste systeempje zijn met waterkoeling en wil het dus wel graag in de Thermaltake kast hebben.

Weet eigenlijk niet goed of deze reply in dit topic past?! Dacht het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 19:05:
Ik heb aandachtig dit topic doorgespit en de faq gelezen, maar blijf toch ff met een vraag zitten. ik zit er dus aan te denken om wc te nemen, omdat ik graag de proc tot zijn uiterst wil krijgen. ik heb nu al verschillende systemen gezien en vraag me af welke ik nu het beste kan nemen. Het liefst heb ik een systeem dat in de kast past, maar dit zal moeilijk worden. Ik heb nl een Thermaltake Xaser III V1000A. Heeft iemand al een waterkoeling in zo´n kast. Heb liever niet die waterkoeling van Thermaltake, omdat die prestaties me wat tegenvallen. Dit zou mijn eerste systeempje zijn met waterkoeling en wil het dus wel graag in de Thermaltake kast hebben.

Weet eigenlijk niet goed of deze reply in dit topic past?! Dacht het wel.
Ik heb dezelfde kast en kga ook WC nemen. Ik neem die nextcool set hoogstwaarschijnlijk. Ip past bijna elke set in deze kast. Of je goede airflow kan krijgen met elke set is vrijwel niet cker.

Ik denk dat die Nextcool ook wel handig is als je veel 51/2" slots over heb (het resevoir met ingebouwde pomp kun je bevesitiggren in twee sloten.).

Halo_Master: Oja de pic doen't weer hoor !! Tziet er mooi uit hoor !! Maar het komt waarschijnlijk vooral door blauwe vloeistof wat ook mogelijk is met de Nextcool ;)
BTW Hoe dik is jouw slang :+ ;) Behoorlijk zo te zien

[ Voor 9% gewijzigd door XoReP op 03-06-2003 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
ik stel zelf momenteel een set samen, en zat te denken aan een sicce idra ipv een eheim

vraag me niet waarom, die idra lijkt me gewoon ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
MR_WAZOO schreef op 03 juni 2003 @ 22:25:
ik stel zelf momenteel een set samen, en zat te denken aan een sicce idra ipv een eheim

vraag me niet waarom, die idra lijkt me gewoon ok
Misschien kun je alles ff posten wat je allemaal neemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
doe ik ook wel ff

Black Ice Micro (80mm)
Tank-O-Matic
Eheim 1046
Mafkees CPU blok (eigenlijk ook een beetje een Jupiler blok ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
418O2 schreef op 03 June 2003 @ 23:10:
(eigenlijk ook een beetje een Jupiler blok ;) )
Geloof me, een Jupiler krat is veel leuker >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.che.be/images/jupiler-bak-bier.gif

Maar de Tank-O-Matic is een erg goede keuze. Heb 'm zelf ook, het ding straalt gewoon kwaliteit uit :) Ziet er verder ook superstrak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Mijn systeem staat te springen om waterkoeling!!!

Volgens Asus-probe (niet echt betrouwbaar, maar ja heb even niets anders)

CPU0 : 61 °C
CPU1 : 64 °C

Mobo : 38 °C

Voor deze "hittegolf" was de temp zo'n 6 a 7 graden lager.
De koelblokken van de cpu's zijn gewoon niet om aan te raken, betekent dus wel dat de temp enigzins kan kloppen en dat de pasta goed zijn werk doet.

Alle temps zijn stressed }:O

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 03-06-2003 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:33
[/quote]
Sinds kort ben ik onthouder op gebied van alcohol. Gelieve mijn nick dan ook niet met alcoholgebruik te associëren.
[quote]
en toch blijft ie maar gooie met bierkratten ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DareDevil
Sinds kort ben ik onthouder op gebied van alcohol. Gelieve mijn nick dan ook niet met alcoholgebruik te associëren.
en toch blijft ie maar gooie met bierkratten ed
Je gebruikt je quotes verkeerd.
Hmmzz dat pakt ie niet goed naja.

Universal Creations wat is je vraag?

[ Voor 12% gewijzigd door DareDevil op 04-06-2003 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
DareDevil schreef op 04 juni 2003 @ 00:05:
[...]
Universal Creations wat is je vraag?
I get it, dit was een zinlose post van mijn kant, ik wou alleen even meedelen dat mijn systeem waterkoeling hard nodig heeft.

Dus lijst deze post maar in, want ik heb volgens mij nog nooit op GoT een zinloze post gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
Master Tweaker schreef op 03 June 2003 @ 22:35:
[...]

Misschien kun je alles ff posten wat je allemaal neemt :)
dat word dus een Sicce idra pomp, zelfbouw reservoir, IA radiator, jupilers IA waterblokjes en dan nog slangen, maar die moet ik nog bepalen

owjah, alles word 2 maal besteld, ivm 2 waterkoelingsetup's voor 2 pc's naast elkaar

mijn huidige temp is trouwens cpu 36 graden, case 25-30 graden

[ Voor 22% gewijzigd door NightOwlNL op 04-06-2003 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Jupiler schreef op 28 mei 2003 @ 16:51:
Heb ook nog 'ns een vraagje :)

<knip><knip><knip>

Maar ik maak me meer zorgen om het lexaan deksel. Is die bestendig tegen de kou?
ik had er nog 1 over van de IA en heb 'm een nachtje in de vriezer gegooid voor je. Hij kwam er heelhuids uit. Ik heb 'm daarna nog op de grond (houten vloer) laten vallen, en hij spatte niet uit elkaar ofzo.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Bedankt :>

Dan nog enkel een laagje kit in het geultje voor het rubber smeren en m'n blokje kan er weer mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

np, ben blij dat ik nu 's iets terug kan doen :)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Halo_Master schreef op 03 juni 2003 @ 18:30:
dat blijft natuurlijk altijd een mening he :)
maar ik moet zeggen dat ik swiftech ook wel een stuk mooier vind, vooral die nieuwe blokken die jij in je syteem hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentar
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-08 11:00
De temperatuur van de diode is bij mij in idle toestand (33°) en dus altijd lager als die van de socket(37°) en moederbord(34°).
Stressed worden ze beiden max 40°. De waarde van cpu-socket en moederbord zijn in bios/speedfan/mbm/asusprobe allemaal dezelfde.
Is dit normaal bij waterkoeling(zie sig voor specs) of welke van de waardes zouden wat kunnen afwijken van de realiteit? Het koelblok zelf voelt normaal aan en het moederbord er vlak bij is ook helemaal niet warm, NB-heatsink daarentegen is dan weer verschrikkelijk heet.

http://www.zelan.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
Ik ga een WC set nemen en ik wil graag nog wat tips ;)
Ik wil bijv. weten hoe ik hem veilig houd (anti-lek). Ik ga BTW een Nextcool Advandced set nemen, dies toch wel redelijk lekvrij?

Is het BTW slimmer om het 2e blokje op mijn NB of op mijn GPU te zetten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ligt er aan wat je wil, wil je verder OC'en, dan zou ik hem op me NB zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
418O2 schreef op 05 June 2003 @ 22:15:
ligt er aan wat je wil, wil je verder OC'en, dan zou ik hem op me NB zetten..
Word de NB erg veel warmer van OC-en, ik wil hem namelijk idd gaan OC-en maar ik game ook veel en mijn huidige beeldkaart maakt niet een prettig rustig geluidje ;) Dus het wordt moeilijk dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
maakt echt bijna niets uit, wat zeg ik: een halve graad max

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.