[WC] Het grote waterkoelingsvragen-topic deel IV Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.639 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78877

Anoniem: 68292 schreef op 22 May 2003 @ 12:29:
Dit is een mooi moment om maar weer ff een "oude" vraag aan te halen

welke vloeistof doe je nou in je koeling?
eerste punt, koelvloeistof of anti-vries

het tweede
als je demiwater met koelvloeistof of anti-vries erin doet kan je er dan ook nog
Klax CorrosieProtect 50ml UV-Reactive erbij kan gooien? gaat dat goed of krijg je dan juist corrosie vorming door de verschillende vloeistoffen? misschien krijg je wel een suspensie. Iemand ervaring?
Edit:
Ik zag laatst imand die gebruikte Transformator-Olie in zijn setup :? vraag me af wat dat met de flowrate zou doen (olie!) })

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 78877 op 25-05-2003 17:40 . Reden: IE deed gek dus hier wat ik eigleijk wilde zegge ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 19:18
ik zag

Afbeeldingslocatie: http://www.ocshop.nl/website/pics_products/Engine-ice.jpg

op ocshop.nl en vroeg mij af, wat is dit voor vloeistof, autokoelvloeistof die niet zo goed werkt als de water / watterwetter / anticorosie oplossing??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 16:13

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Zoals in de DOC FAQ te lezen valt ;) is het een uitstekende koelvloeistof, zal 'm even in de FAQ van dit topic zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Steve op 25-05-2003 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
ik kan dus dit inplaats van water gebruiken??

scheelt namelijk corosie rommel enzo in t water, hierin ontstaan ook zeker geen algen en een kleurtje heeft het al :)

en als t dus ook nog eens goed blijkt te koelen, is dit mijn ding wel denk ik zo :)

enne, de DOC faq en andere faq's heb ik gelezen, maar waarschijnlijk eroverheen gelezen, ff zoeken dus

de quote uit de FAQ > "Tegenwoordig is er ook een kant en klaar product dat zeer goed werkt: Engine Ice. Deze vloeistof hoeft niet vermengd te worden en beschermt meteen de componenten. "

had er idd overheen gelezen, had wel gelezen van autozooi koelt niet goed, maar dit niet

[ Voor 29% gewijzigd door NightOwlNL op 25-05-2003 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
leeggemaakte foute quote, mag getrashed worden

[ Voor 92% gewijzigd door NightOwlNL op 25-05-2003 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-02 16:29
Het is alleen als toevoeging hoor, iig zover ik weet. Beste is nog steeds water met anti alg en anti corosie.
Oh dat is net weer iets anders... Is het nietgewoon voorgemengt water met anti vries + anit alg + anti corosie?

[ Voor 35% gewijzigd door DareDevil op 25-05-2003 19:19 ]

Paradigm: Shift happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
het is een losstaand product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Engine Ice is een kant-en-klare koelvloeistof, er is dus al op voorhand water aan toegevoegd. Eigenlijk is het exact wat je beschrijft, water met toevoegingen die algen, corrosie, etc tegengaan. Bijkomend voordeel is dat het ook de oppervlaktespanning verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

Jupiler schreef op 25 May 2003 @ 19:21:
Engine Ice is een kant-en-klare koelvloeistof, er is dus al op voorhand water aan toegevoegd. Eigenlijk is het exact wat je beschrijft, water met toevoegingen die algen, corrosie, etc tegengaan. Bijkomend voordeel is dat het ook de oppervlaktespanning verhoogt.
bijkomend nadeel; het is belachelijk duur... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Da's wel waar, € 25 voor een 2l fles. Aan de andere kant betaal je € 30 voor WaterWetter, dat dezelfde voordelen heeft. Maar Engine is, volgens ervaringen van anderen, echt heel goed, van sommigen dalen de temps met 5°C of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 22:14

Silentpuma

To much mind...

En dat geloof jij... Water neemt niet ineens 2 keer zoveel warmte op hoor :)

Maar met dat Engine Ice ben je dus gewoon klaar, het is geen 'aanmaaklimonade' waar je water bij moet toevoegen?

Hoeveel gaat er trouwens in een WC-setup? met een niet te groot reservoir... 1 liter ofzo?

En iets anders wat ik me afvraag: in mijn toekomstige setup wil ik iets van een balg gebruiken om de luchtdruk op te vangen. Dan heb je ook niet het probleem van verdamping en bijvullen :) Of gaat dit niet helemaal op...?

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Waarom zou dat niet kunnen? Als je weet dat de temps met autokoelvloeistof gemiddeld 5°C omhoog gaan, kunnen ze toch wel even veel omlaag gaan met een goede vloeistof zeker :) Het is overigens inderdaad een volledige koelvloeistof, niet enkel een toevoeging.

In een gemiddelde WC-setup zonder radiator gaat er 0.5 à 1l. Met een reservoir neemt dit natuurlijk veel toe.

Wat bedoel je precies met een balg? Het probleem van verdamping of bijvullen heb je sowieso niet met een gesloten keten en een reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DareDevil
Ik zat al te denken? Als je een gesloten systeem hebt waar zou dan die verdamping heen gaan. |:(
Ik heb een Nextcool setje en daar gaat minder als ene 1l. in hoor. Resevoir is dan ook niet zo groot omdat de pomp er ook nog eens in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 22:34
Omdat het water door de slangen heen gaat. Het gaat heel langzaam, maar gebeurd echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

i c... En ja ik zat te denken aan een balgje, misschien wel van een ballon ofzo. Mijn reservoir gaat van kunstof worden die gedeeltelijk buiten me case komt te hangen, puur voor de looks. Ben er nog niet helemaal uit wat ermee gaat gebeuren maar ik zat te denken aan een soort fontijntje en een lichtje erin. Hmm, blauw koelwater, dat moet wel een leuk effect geven :)

ben namelijk van plan een nieuwe case van hout te gaan maken :p moet alleen nog een goede autoradiateur zoeken want dan kan ik die in me case gaan passen. Ben al halverwege in CAD...

EDIT: Tijdens mijn search naar plactic glas heb ik 2 soorten gevonden: Acrylaat en Polystereen. De eerste is bijna 2 keer zo duur als de ander dus mijn logische keuze is polysereen. Wat gebruiken jullie eigenlijk en is dat omdat ..... ? :?

[ Voor 19% gewijzigd door Silentpuma op 25-05-2003 21:38 ]

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
is polystyreen doorzichtig en hoe krasvast / sterk is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:04

jbbrans

Ik wil een zelf samengesteld setje installeren, bestaande uit: cpu koeler, vga koeler, pomp, reservoir en radiateur (en mogelijk nog een northbridge en southbridge koeler).
Maakt de volgorde van installeren nog wat uit, of kan ik gewoon van beneden naar boven werken?
En maakt de slangdiameter nog wat uit voor het koelend vermogen of gaat het water gewoon sneller stromen?

[ Voor 17% gewijzigd door jbbrans op 26-05-2003 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-06 17:45

Garrett

Watercooler

Jupiler schreef op 25 May 2003 @ 19:21:
Bijkomend voordeel is dat het ook de oppervlaktespanning verhoogt.
Ik heb ook Engine Ice, en ben erg tevreden, alhoewel het ongeveer hetzelfde presteert als Demi water bij mij, maar goed...

En wat is het voordeel van het verhogen van de oppervlaktespanning :?
Daar heb ik namelijk helemaal geen verstand van, misschien leuk dat anderen het ook (te) weten (komen).

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

!@#$%

afgelopen zaterdag m'n pomp + rad (Black Ice Extreme) binnengekregen. Ikke dus blij, meten, inbouwen blahblah etc... doe ik de slang vastmaken aan de radiator, ringklemmetje aandraaien, maar hij ('t ringklemmetje) stak iets schuin naar boven. Dus ik denk , ik draai 'm een 8e slag en dan zit ie mooi recht :)

breekt ie gewoonaf dat kreng! :( nouja 't "laswerk" liet los, of tenminste hoe ze 'm dan ook hebben vastgemaakt, want veel zat er niet. Ik heb nu dus een los koperen tuitje in m'n rad zitten. Niet wat je noemt "waterdicht" :'(

Zijn die dingen altijd van zulke slechte kwaliteit of wat??

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04

Whuzz

Dodgeball!

Apie! schreef op 26 mei 2003 @ 08:11:
Zijn die dingen altijd van zulke slechte kwaliteit of wat??
Je wilde de slangklem dus draaien nadat je hem vast had gedraaid? Vind ik eigenlijk niet echt slim, maar ik denk dat je dit misschien wel onder garantie kunt laten vallen...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

nee, was idd niet echt slim nee, maar dan hoort de outlet niet zomaar los te laten, zoveel kracht zette ik niet eens. Ik deed het overigens met de hand, en ik voelde/hoorde ook geen *knak* hij draaide echt lekker soepeltjes mee, alsof de klem zelf draaide...

[ Voor 8% gewijzigd door Apie! op 26-05-2003 08:36 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hampelman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MR_WAZOO schreef op 26 May 2003 @ 00:58:
is polystyreen doorzichtig en hoe krasvast / sterk is het?
Klein citaat:
Polystryreen heeft goede diëlektrische eigenschappen, hard en glad
oppervlak en is eenvoudig te bewerken met handgereedschap.

Polystyreen is toe te passen voor de zeefdruk, inlijsten, tijdelijk en goedkope reclame-uitingen, vacuumvormindustrie, verpakkingsmateriaal, e.d.

De platen zijn leverbaar in: glashelder, wit, elke willekeurige kleur
(leverbaar in een matte en glanzende uitvoering)

Bron: http://www.mecolin.nl/polystyreen.htm

Je kunt natuurlijk ook geexpandeerd polystyreen bedoelen, tempex. Bij tweakers beter bekend als piepschuim, oftewel spul waarin je waardevolle spul is verpakt als je het binnenkrijgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 17:35
Ik heb hier een kapot koolance cpu-200s blokje liggen, hierbij is de 'slangaansluitpunt' afgebroken. Weet iemand waar ik die dingen vandaan kan halen? CQ zelf weer repareren...
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~willik/200g-a1_02.jpg
Daar is het dus afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik zou zeggen, haal wat epoxy en kleef het weer vast :)

Geldt overigens ook voor Apie, er is epoxy die specifiek voor metalen gemaakt is.

[ Voor 44% gewijzigd door Steve op 26-05-2003 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Je moet ergens beginnen toch... ;)
Heb vanmiddag eindelijk een goede radiator gevonden! :D Een koperen kachelradiator van een Opel Kadett (volgens de verkoper), kosten: 25 eurrie :/ Gelijk getest of die nog waterdicht was en goed schoon gemaakt. Zat gelukkig geen gruis in of andere zooi.

Met azijn kan je de binnenkant goed schoon krijgen heb ik begrepen. Bedoelen ze dan echt laten doorstromen of laten weken?
Ook nog, kan je niet je hele rad in een teiltje water + azijn leggen om zo ook alles tussen de lamellen goed schoon te krijgen of tast dat de lamellen aan? :?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=130658
Voor de schoonmaak.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=130660
Erna. Alle lamellen recht gebogen, ziet er weer gelikt uit.

Maten: L 215 x B 190 x H 52. Binnenmaat is rond 14mm. Koperen leiding steekt ongeveer 40mm uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Silentpuma op 27-05-2003 23:17 ]

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

ik zou voor de sicce idra gaan.. is 2 x zo sterk dan de eheim 1048 maar wel goedkoper...

en is goed stil.. dat die eheim's magnetisch afgeschermd zijn, merk je nix van in de praktijk tov de sicce's.

Kijk eens op www.laupro.nl/ia en dan de waterkoelings-spullen van Jupiler..

voor 40 euro heb je complete sicce idra, voor 32 moet je er nog een en ander zelf aan veranderen.

En je kunt er ook meteen waterblokjes kopen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 18-06 23:46
Ik heb mijn rad (IA-rad) een dag laten weken in een 1 M Zoutzuur/Zwavelzuur combi en dat ging prima. Er kwam wat rotzooi uit, maar het viel op een paar zwarte geoxideerde korreltjes na wel mee. Als je rad helemaal van koper is maakt het niets uit tenzij je er Salpeterzuur in gaat gooien (is het enige zuur dat reageert met koper). Lasnaden kunnen wel last krijgen van het zuur, maar dat gaat heel traag.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

mijn hele blokje is zwart, en er stond op overclockers.com dat ketchup wel zou helpen, nou nee hoor :( het stinkt alleen maar :O
maar als het met zwaverzuur werkt, ga ik dat ff proberen :Y)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

ketchup werkt best wel hoor!!! Je moet alleen beginnen met een licht schuurpapier... dan een nog lichter dan over op brasso/koperpoets dan op tandpasta en dan op ketchup...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
oke en wat is dan de scheikundige grondslag achter dit tandpasta/ketchup verhaal? Ik zou het gewoon op de gewone chemische middelen houden, die zijn namelijk puur en zonder onbekende bijwerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Het komt er op neer dat zowel ketchup als tandpasta heel fijne schuurmiddelen zijn, en het moet gezegd: ze werken wel fijn.

@ UC: Kan koper geen CuSO4 vormen in het zwavelzuur dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 26-05-2003 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Nee, gelukkig niet. Om CuSO4 te vormen, zal Cu eerst moeten reduceren tot Cu2+ en dat kan alleen als de H+ in het H2SO4 een sterke genoege oxidator zou zijn. Gelukkig is koper een (half)edelmetaal en doet dat niet. Overigens gaat dat niet op voor Salpeterzuur (HNO3), want de NO3- is wel een sterk genoege oxidator.

Ik heb niet zo op schuren, want je bent gewoon koper aan het weg halen. Het weg laten reageren van de overbodige stoffen is veel effectiever en kan ook nog eens op onbereikbare plaatsen komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Universal Creations op 26-05-2003 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heeft iemand trouwens nog ervaring met een Aquacool Deluxe watercoolingsset. Ik had hebm ooit voor een celeron systeem gebruikt en dat deed ie goed. Maar nu vraag ik me eigenlijk af hoe deze set het zou doen met mijn huidige set (Athon XP 1800+@2300MHz). Denk eigenlijk dat het verre van toepasbar is, maar als iemand het heeft geprobeerd mag hij het hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ketchup als schuurmiddel. :D Dat van tandpasta had ik al eerder gehoord, maar ketchup nog niet... :) Ik heb bij het polijsten van mijn heatsink (Alpha PAL8045) trouwens gemerkt dat na het polijsten met Dremel polijstpasta, een behandeling met Brasso zichtbare (lichte) krassen gaf! Die heb ik meteen weggepolijst en heb verder niets met die Brasso meer gedaan.
Universal Creations schreef op 26 May 2003 @ 21:16:
Ik heb mijn rad (IA-rad) een dag laten weken in een 1 M Zoutzuur/Zwavelzuur combi en dat ging prima. Er kwam wat rotzooi uit, maar het viel op een paar zwarte geoxideerde korreltjes na wel mee. Als je rad helemaal van koper is maakt het niets uit tenzij je er Salpeterzuur in gaat gooien (is het enige zuur dat reageert met koper). Lasnaden kunnen wel last krijgen van het zuur, maar dat gaat heel traag.
Je hebt dus ook zo'n koperen CV-rad van de laatste IA? Ik zat ook te denken over hoe ik 'm schoon zou kunnen krijgen... waar haal je die zout- en zwavelzuur en wat houdt '1 M' precies in? Het lijkt mij namelijk wel wat om de buizen (binnenkant) van m'n rad in die combi te laten weken.
offtopic:
Had jij ook veel verbogen vinnen/verbogen zijkanten aan je rad, of was hij helemaal/bijna gaaf? Ik heb wel en half uur vinnetjes en ook de zijkanten terug zitten buigen. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44732

Ik heb sinds gisteren mijn wc cooling ingebouwd en moet zeggen dat het hier ineens superstil is geworden. >:) Alleen word mijn proc wel errug warm. wat kan hier de oorzaak van zijn??? hij draait nu standaard en snap er even niks van???
hij is nu 50 graden pleasse help :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het is btw een dangerden wc cooling kit met eheim 1048 en radeon coolblok en blackice pro radiator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41762

1) alle lucht uit je setup? (ook je rad en pomp)
2) wat voor fan zit er @ de rad
3) wat voor WCblok heb je?
4) wat voor compount gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

niet alle lucht is eruit er zweven nog wat belletjes door het syteem en het is een dangerden blok en een enermax fan met artic silver 3

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 44732 op 27-05-2003 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

Wat waren je temps met luchtkoeling?
Druk eens wat harder op je cpublok? Daalt je temp, dan moet je de bouten wat vaster aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb nu de bouten iets vaster en de fan iets harder gezet en zit nu op 37 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DareDevil
Damn je icoon past wel bij je, altijd zorgen dat er genoeg druk op het blok staat anders werkt het voor geen meter. En een goed rad om de hitte te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Aham brahmasmi schreef op 27 May 2003 @ 13:47:
Je hebt dus ook zo'n koperen CV-rad van de laatste IA? Ik zat ook te denken over hoe ik 'm schoon zou kunnen krijgen... waar haal je die zout- en zwavelzuur en wat houdt '1 M' precies in? Het lijkt mij namelijk wel wat om de buizen (binnenkant) van m'n rad in die combi te laten weken.
offtopic:
Had jij ook veel verbogen vinnen/verbogen zijkanten aan je rad, of was hij helemaal/bijna gaaf? Ik heb wel en half uur vinnetjes en ook de zijkanten terug zitten buigen. :z
Ik ben TOA op een school dus dat is geen enkel probleem voor mij (we hebben zo'n 500 chemicalien op school, waaronder dus ook 37% Zoutzuur, 98% Zwavelzuur, 65% Salpeterzuur enz.). Die 1 M geeft aan hoe geconcentreerd het is, oftewel hoeveel zuur er per liter in de oplossing zit. Bij de drogist en bij de bouwmarkt kun je zoutzuur gewoon kopen. Dit is meestal zo'n 10% gecontreerd. Probeer dit zo'n 3 a 4 keer te verdunnen en je hebt ongeveer een 1 M oplossing gemaakt. Zwavelzuur is niet perse nodig hoor, maar mocht je het toch willen gebruiken dan komt 1 M Zwavelzuur overeen met 6%.

Ik heb mijn rad op het station opgehaalt en aangezien ik daar als eerste aankwam heb ik de beste uit gekozen. Ik heb welgeteld 3 lamelletjes om moeten buigen (10 seconden werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DareDevil schreef op 27 May 2003 @ 18:21:
Damn je icoon past wel bij je, altijd zorgen dat er genoeg druk op het blok staat anders werkt het voor geen meter. En een goed rad om de hitte te verwijderen.
ER zit een damn goed rad. in man >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:42

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ok, ik ben totale waterkoel noob, maar het lijkt me wel wat! Ik lees de laatste tijd met veel interesse de verschillende waterkoel topics en andere informatie.
Nou wil ik beginnen met een kant en klare set, en heb de volgende gevonden: http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=276&p=pi&pi=3664
Alleen nou heb ik een aantal vraagjes:
* Ik heb geen gaten rond mijn CPU.. kan het dan nog steeds?
* Hoe makkelijk is een set als deze uitbreidbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik zou eens beginnen met de FAQ in de beginpost van dit topic te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Jupiler schreef op 26 mei 2003 @ 18:14:
Ik zou zeggen, haal wat epoxy en kleef het weer vast :)

Geldt overigens ook voor Apie, er is epoxy die specifiek voor metalen gemaakt is.
thx man, wist niet dat daar ook epoxy voor bestond. was al bang dat ik 't zou moeten lassen ofzo :+

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Universal Creations schreef op 27 May 2003 @ 18:51:
[...]

Ik ben TOA op een school dus dat is geen enkel probleem voor mij (we hebben zo'n 500 chemicalien op school, waaronder dus ook 37% Zoutzuur, 98% Zwavelzuur, 65% Salpeterzuur enz.). Die 1 M geeft aan hoe geconcentreerd het is, oftewel hoeveel zuur er per liter in de oplossing zit. Bij de drogist en bij de bouwmarkt kun je zoutzuur gewoon kopen. Dit is meestal zo'n 10% gecontreerd. Probeer dit zo'n 3 a 4 keer te verdunnen en je hebt ongeveer een 1 M oplossing gemaakt. Zwavelzuur is niet perse nodig hoor, maar mocht je het toch willen gebruiken dan komt 1 M Zwavelzuur overeen met 6%.

Ik heb mijn rad op het station opgehaalt en aangezien ik daar als eerste aankwam heb ik de beste uit gekozen. Ik heb welgeteld 3 lamelletjes om moeten buigen (10 seconden werk).
:o En wie de beste rad kreeg zou met een "onbediscussieerbare loting" gaan. 't Was nu dus wie 't eerst komt wie 't eerst maalt. ;) Er stond in de tekst op de IA op Laupro trouwens dat deze rad's gebruikt werden om water _op te warmen_(!) met een gasvlam, wat volgens mij zou beteken dat het een warmtewisselaar is. Maar volgens mij moet het een juist een convector zijn die warmte afstaat ipv opneemt. Bovendien gaan bij een warmtewisselaar de buizen niet in een kronkel doorheen maar rechtstreeks. Ik weet niet of jij er verstand van hebt, maar ik stond hier even bij stil.

En nog bedankt over de info over zoutzuur enzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Een radiator is ook gewoon een warmtewisselaar, alleen gebeurt het in de andere richting: de warmte uit het water wordt de lucht in gestuurd. Eigenlijk exact hetzelfde principe, dus die rads zijn perfect bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Heb ook nog 'ns een vraagje :)

Ben nu een compressor met verdamper uit een koelkast aan het slopen om er een waterchiller van te maken. De compressor is best krachtig (150W), de watertemp zal dus waarschijnlijk ruim onder 0 gaan. Het probleem is dat m'n waterblokje een lexaan deksel heeft en een rubberen ring als afsluiting heeft. Die zal z'n dichtende eigenschap verliezen (omdat het water dat rubber bevat zal bevriezen), dat zal ik oplossen met wat kit op alcoholbasis.

Maar ik maak me meer zorgen om het lexaan deksel. Is die bestendig tegen de kou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Kit op alcoholbasis... misschien is zo'n bus siliconenspray makkelijker, of blijft dat niet zitten (nog nooit zelf gebruikt)?
Je bent Dabit dus na aan het doen met je compressor. ;) Succes d'r mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jupiler schreef op 28 May 2003 @ 16:51:
Heb ook nog 'ns een vraagje :)

Maar ik maak me meer zorgen om het lexaan deksel. Is die bestendig tegen de kou?
ik zou het niet zo 123 weten, maar je kunt het natuurlijk uit testen:

Leg een stukje lexaan in de vriezer voor een dagje en ga dan kijken of ie breekbaarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Helaas, het enige stukje lexaan dat ik in huis heb zit op m'n blokje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Ik kom er niet uit...
Bij het tekenen (in CAD) van mijn nieuwe case wilde ik net een Eheim 1250 invoegen. Maar dat ding is een beetje #*@%$! groot, past nauwelijks meer in mijn systeem! Nou zit ik te denken aan een Sicce Idra die zelfs iets meer flow heeft dan de 1250, maar ik weet niet of dit beestje wel zo stil en goed (lees: levensduur) is...

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

Silentpuma schreef op 28 May 2003 @ 21:10:
Ik kom er niet uit...
Bij het tekenen (in CAD) van mijn nieuwe case wilde ik net een Eheim 1250 invoegen. Maar dat ding is een beetje #*@%$! groot, past nauwelijks meer in mijn systeem! Nou zit ik te denken aan een Sicce Idra die zelfs iets meer flow heeft dan de 1250, maar ik weet niet of dit beestje wel zo stil en goed (lees: levensduur) is...
mijn 1250 past iig onder de onderste drivebay van mijn antec 1030...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Maakt het BTW uit hoe je dat ding plaatst? Bv op z`n kop, rechtop, kan dat?

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Als je de startpost had gelezen, had je gezien dat er naast de Idra een icoontje 'HOT' staat, en dat zet ik er niet voor niets. Veel flow, compact, stil en hij gaat al een half jaar mee bij mij (en is nog steeds even stil). En z'n sterkste troef is misschien z'n lage prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83509

Goed voordat iedereen gaat roepen van read reviews.... google vind er geen dus dat gaat al een beetje lastiger... daarom stel ik mijn vraag maar hier.

Ik heb de keuze tussen 2 verschillende waterkoelingssets, het prijsverschil is klein, apparatuur verschil is groot.

Ik kan de set van Aqua-computer.de nemen, de High End 360 of High End 340
High End 360 of de set van xxlcases.nl de DangerDen P4 set

High End 360 (299 Euro)

- cuplex evo Rev. 1.1 CPU-Wasserkühler mit geraden plug&cool Anschlüssen und entsprechender Halterung
- Wärmetauscher airplex evo 360 mit geraden plug&cool Anschlüssen
- interne Einbauhalterung für airplex evo 360
- Eheim 1046
- Ausgleichsbehälter aquatube (Aluminium blau eloxiert)
- Einbaublende für aquatube
- 3x Papst 4412F2GL (mit Tachosingnal)
- plug&cool Anschlussatz für Eheim 1046
- 3m glasklarer Schlauch im plug&cool-System
- Wärmeleitpaste
- ACfluid (Kühlmittelzusatz)
- Einbauanleitung
- AC-Gehäuseaufkleber (Case-Badge)

High End 340 (270 Euro)

- cuplex evo Rev. 1.1 CPU-Wasserkühler mit geraden plug&cool Anschlüssen und entsprechender Halterung
- Wärmetauscher airplex evo 240 mit geraden plug&cool Anschlüssen
- interne Einbauhalterung für airplex evo 240
- Eheim 1046
- Ausgleichsbehälter aquatube (Aluminium blau eloxiert)
- Einbaublende für aquatube
- 2x Papst 4412F2GL (mit Tachosingnal)
- plug&cool Anschlussatz für Eheim 1046
- 3m glasklarer Schlauch im plug&cool-System
- Wärmeleitpaste
- ACfluid (Kühlmittelzusatz)
- Einbauanleitung
- AC-Gehäuseaufkleber (Case-Badge)

De DangerDen set (285 euro)

- Eheim 1048 pomp
- DangerDen Maze 3 P4
- Waterreservoir Plexiglas voor Eheim 1046/1048 rev. 2.0
- LiquidIcer Pro Radiator Black
- Klax CorrosieProtect UV-Reactive 100ml
- Twee meter siliconenslang 12MM
- Enermax fan 120x120x25MM met fancontrol
- Alle benodigde koppelstukjes

Ik denk dat ik liever een set heb dan een eigengebouwd geval wegens het rad, zo'n slooprad mag dan wel vele malen goedkoper zijn dan een speciaal pc rad maar ik denk dat ik zelf nooit dat ding mooi in de pc verwerkt kan krijgen..(kast is btw gemodde Chieftec Dragon DA-01-SLD) en de hardware waar alles op moet gaan lopen is :
- Asus p4t533-c
- P4 2.53GHz
- 1024MB Rimm pc1066
- Leadtek GeForce 4 Ti4600
- 4 x Maxtor schijven (2 in Raid 0)
- en nog wat hardware

Maar waar mij het eigenlijk om gaat is welke van deze 3 (dure) sets zullen betere prestaties neerzetten. En als er weinig verschil is in prestatie, welke geeft dan het minst geluid af tijdes zijn werk.
Bij de 2 aqua computer sets zitten wel papst fan's in, dus ik denk dat dat al heel wat schilt in geluidsniveau. Hopelijk kan iemand mij helpen met deze het geven van een onderbouwde mening over beide sets (over DangerDen heb ik al veel gelezen, ik vind alleen weinig van aqua-computer.de)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master
  • Laatst online: 02-12-2024

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Ik zal binnenkort een test hier neer gaan zetten van de volgende waterblockjes.

1. swiftech mcw5000P
2. silverprop cyclone evolution S P4
3. Dtek Whitewater
4. (ben ik nog mee bezig, weet niet of het lukt) een morphling 1 block

een aantal foto's van de silverprop(krijg ik morgen binnen)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/p4evos3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/p4evos4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/evostop.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/evosbot.jpg

en een plaatje van de dtek whitewater

Afbeeldingslocatie: http://cooltechnica.com/Merchant2/graphics/00000001/WW01_250.jpg

plaatjes morphling 1:

Afbeeldingslocatie: http://www2.arnes.si/~mlivak/Mk4/P4/MK4%20P4%2002.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www2.arnes.si/~mlivak/Unlocking%20xp/mk4/Picture%20004.jpg
en daarna de volgende blokjes vergelijken:
1. dangerden Z block (chipset)
2. Dtek northbridge block

plaatje van dtek blok(krijg ik morgen binnen)
Afbeeldingslocatie: http://www.dtekcustoms.com/images/products/waterblocks/DT2_dis.jpg

3. Swiftech mcw50(GPU)
4. swiftech mcw 50-T

Ook de volgende pompen:

eheim 1250
Hydor L30
Hydor L20

Dit met het volgende systeem:

http://www.cooltechnica.com/CR/Onno/Onno-V.htm

Ik krig nl. een aantal artikelen van cooltechnica opgestuurd om te testen.

De beste blokken wil ik houden en de rest verkopen(moet geen probleem zijn, alleen de swiftech is te koop in nederland.De rest zal je hier niet kunnen krijgen (of de eigenaar van tweakstore wil wat gaan bestellen ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Halo_Master op 29-05-2003 12:28 ]

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Mag ik eerst en vooral vragen waarom je per se de beste prestatie wilt? Voor het overklokken maken die paar graden lager echt niets uit, je zal sowieso niet ver komen met die P4T533-C (max FSB = 150).

En een autoradiator hoeft absoluut niet moeilijk zijn om in te bouwen. Op die manier kan je een setje samenstellen dat veel beter presteert dan alle genoemde setjes en tevens vele malen goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mag ik eerst en vooral vragen waarom je per se de beste prestatie wilt? Voor het overklokken maken die paar graden lager echt niets uit, je zal sowieso niet ver komen met die P4T533-C (max FSB = 150).

En een autoradiator hoeft absoluut niet moeilijk zijn om in te bouwen. Op die manier kan je een setje samenstellen dat veel beter presteert dan alle genoemde setjes en tevens vele malen goedkoper is.
Ik wil graag zo´n kant en klare set omdat mij vertrouwen geeft....als ik zo af en toe de prachtige mods van vele hier kijk (en me eigen :D) maar dan watvoor rad erin zit denk ik toch altijd Jammer. Want een rad uit een oude swift of ander koperrad is natuurlijk niet zo mooi nog als een splinternieuwe speciaal ontworpen rad. Jij hebt helemaal gelijk Jupiler dat dit mobo niet echt een superoverklok bord is, ik zal je zeggen mijn geheugen wil ook niet veel verder maar er is een upgrade opkomst en voor die tijd wil ik een werkende waterkoelingsinstallatie (upgrade kan nog wel een aantal maanden duren) Tevens is het voor mij een logische redenering gezien mijn andere hardware dat ik het beste neem., en ik geloof dat deze sets tot de top behoren. Maar als jij mij kan vertellen hoe je een "veel beter presterent" waterkoelingsset kan bouwen, graag. Want ik het zijn grote bedragen en ik wil graag iets waar ik mee verder kan gaan en niet alles moet veranderen (blokken wel als ik een ander platform neem enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Jupiler schreef op 29 May 2003 @ 12:46:
[...]

Maar ik vind het logisch dat hij wilt weten welke set de beste prestatie geeft.
Een paar graadjes maakt niets uit? tweaker? elk graadje maakt uit.
Hij houdt dat moederbord en die cpu niet altijd, dus is het logisch als uit dit vraagt.

Mijn ervaring is (op dit moment, die andere blokken nog niet getest).

Koop een swiftech mcw5000 bij de oc-shop, samen met een black ice xtreme radiator en een eheim 1250 pomp. neem een t-stukje ipv. een reservoir en koop hierbij die siliconslangenen 12 cm binnendiameter bij xxlcases.
of neem het setje van xxlcases zonder het waterblock en koop de swiftech van de oc-shop.Dat blok is wat beter dan die van dangerden(heb ik ook gehad, scheelt toch zo een graadje of 4)

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Eerst en vooral: zo slecht overklokbaar is het geheugen niet. Zelf heb ik de originele P4T533 (kan tot 220 MHz FSB) en ik draai 'm op 180, geheugen uiteraard op 3x. Op 4x kom ik tot ongeveer 162 MHz.

Voor je radiator: ik zou gewoon eens een _kijkje_ nemen op de autosloop, wie weet zit er wel een mooie & passende radiator tussen.

Als prijsvoorbeeld neem ik de waterkoelingsactie van Tha_Mafkees en ikzelf:

CPU-blokje (plexi deksel) € 37.5
Bevestigingsmateriaal CPU-blokje € 5
10x14mm slang 5m € 5
6 slangklemmen € 4.8
Sicce Idra pomp incl pilaren € 40

Dan kom ik uit op € 92.3, het enige wat je nodig hebt is een radiator. Dit is trouwens niet om reclame te maken, ik ben gewoon van oordeel dat de blokjes van Tha_Mafkees de beste prijs/prestatie-verhouding hebben, wie spreekt me daarin tegen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Halo_Master schreef op 29 mei 2003 @ 13:10:
[...]

Koop een swiftech mcw5000 bij de oc-shop, samen met een black ice xtreme radiator en een eheim 1250 pomp. neem een t-stukje ipv. een reservoir en koop hierbij die siliconslangenen 12 cm binnendiameter bij xxlcases.
of neem het setje van xxlcases zonder het waterblock en koop de swiftech van de oc-shop.Dat blok is wat beter dan die van dangerden(heb ik ook gehad, scheelt toch zo een graadje of 4)
Dus een Swiftech mcw5000 is het beste blok van het moment? Okee, maar waarom zo'n zware pomp? En als ik zo'n systeem samenstel als wat jij voorstelt weet iemand wat het verschil dan is tussen deze en die Duitse sets? [op Oc shop staat ook een swiftech MCW462 voor AMD procesoren voor de dubbele prijs van de mcw5000 , wat is het verschil hier tussen en komt er ook een P4 versie uit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 29 mei 2003 @ 13:16:
Eerst en vooral: zo slecht overklokbaar is het geheugen niet. Zelf heb ik de originele P4T533 (kan tot 220 MHz FSB) en ik draai 'm op 180, geheugen uiteraard op 3x. Op 4x kom ik tot ongeveer 162 MHz.

Voor je radiator: ik zou gewoon eens een _kijkje_ nemen op de autosloop, wie weet zit er wel een mooie & passende radiator tussen.

Als prijsvoorbeeld neem ik de waterkoelingsactie van Tha_Mafkees en ikzelf:

CPU-blokje (plexi deksel) € 37.5
Bevestigingsmateriaal CPU-blokje € 5
10x14mm slang 5m € 5
6 slangklemmen € 4.8
Sicce Idra pomp incl pilaren € 40

Dan kom ik uit op € 92.3, het enige wat je nodig hebt is een radiator. Dit is trouwens niet om reclame te maken, ik ben gewoon van oordeel dat de blokjes van Tha_Mafkees de beste prijs/prestatie-verhouding hebben, wie spreekt me daarin tegen? :)
Eerst en vooral mijn geheugen krijg ik ook op 3x niet veel verder :) mijn geheugen komt uit de eerste lichting van pc1066 en is dus al _sterk_ verouderd. En ik ben al op de autosloop geweest..(ik doe weleens aan vooronderzoek) en ik ken ook de inkoopactie van Da Mafkees en ik heb ook gezien dat hij hele mooie DangerDen blokken namaakt, maar ik zoek dus echt een heel goed blok gewoon om de simpele reden waarom met iets minder genoeg nemen :) ik heb lang gespaard voor waterkoeling en dan wil ik toch wel het beste :) (niet dat de blokken van ia slecht zijn ofzo maar.... gespecialiseerde bedrijven doen het waarschijnlijk toch ja anders? [NOFI])

edit:
**** sorry dubbelpost |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
De Maze3-kloon destijds presteerde minstens even goed als de originele Maze3, dus ik zou niet zo snel zeggen 'net iets minder'. Tha_Mafkees doet ook maar hetzelfde dan de bedrijven: blokjes CNC-frezen, dik deksel erop, rubberen ring ertussen en klaar. En het is in totaal toch minstens de helft goedkoper dan een kant-en-klaar setje met gelijkaardige prestatie.

Maar als jij per se een kant-en-klaar setje wilt zonder eerst te kijken hoe andere blokjes presteren, kan ik daar weinig op zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 29-05-2003 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 29 May 2003 @ 13:25:
De Maze3-kloon destijds presteerde minstens even goed als de originele Maze3, dus ik zou niet zo snel zeggen 'net iets minder'. Tha_Mafkees doet ook maar hetzelfde dan de bedrijven: blokjes CNC-frezen, dik deksel erop, rubberen ring ertussen en klaar. En het is in totaal toch minstens de helft goedkoper dan een kant-en-klaar setje met gelijkaardige prestatie.

Maar als jij per se een kant-en-klaar setje wilt zonder eerst te kijken hoe andere blokjes presteren, kan ik daar weinig op zeggen.
Goed, ik wist niet dat ze zo goed waren [heel goed werk dan :D ] tsja over de prijs valt niet te klagen daar heb je zeker gelijk in, maar toch ik lees net van Halo_Master dat de Swiftec blokjes op het moment het beste zijn wat je kan kopen. Ik zal zo ff zoeken naar reviews maar om nog even terug te komen op jou eerste reactie dat erg veel betere sets bestaan (al dan niet zelf uitgezocht) zou jij mij daar een voorbeeld van willen geven (of was dat systeem dat je voor 92.30 had samengesteld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42751

Binnen enkele weken (heb nu nog even examens) koop ik een nieuwe pc, en ga hierin een Thermaltake Aquarius II WC inbouwen... Na de vele goeie reacties te hebben gelezen op GoT, sprak het me echt wel aan!

Ik heb het besteld bij tweakstore.nl, alsook een fles waterwetter!
In de FAQ van dit topic staat dat het in de verhouding 1:10 (waterwetter:demi-water) moet worden gegoten... Betekent dit: Voor 1 liter demi-water giet je 100 ml waterwetter?

En dan nog een vraagje: Om de hoeveel tijd vervangen jullie je water? En hoe doe je dat dan, dat eruit laten? Gewoon een buisje loskoppelen en in een kommetje laten lopen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Anoniem: 83509 schreef op 29 May 2003 @ 13:32:
[...]

Goed, ik wist niet dat ze zo goed waren [heel goed werk dan :D ] tsja over de prijs valt niet te klagen daar heb je zeker gelijk in, maar toch ik lees net van Halo_Master dat de Swiftec blokjes op het moment het beste zijn wat je kan kopen. Ik zal zo ff zoeken naar reviews maar om nog even terug te komen op jou eerste reactie dat erg veel betere sets bestaan (al dan niet zelf uitgezocht) zou jij mij daar een voorbeeld van willen geven (of was dat systeem dat je voor 92.30 had samengesteld?)
Elke week komen er nieuwe blokjes bij, het is dus nogal moeilijk om een 'beste' blokje aan te duiden. Maar één ding is wel zeker: het scheelt allemaal heel weinig. De Swiftech blokken hebben als nadeel dat ze duur zijn, dat ze een speciaal soort slang gebruiken (plastic buizen, net een rioleringsysteem vind ik :D).

En dat setje dat beter zou presteren dan die kant-en-klare dingen heb je als je een autoradiator gebruikt, de gemiddelde autoradiator heeft namelijk véél meer contactoppervlak (met de lucht) dan een Black Ice en soortgenoten.
Anoniem: 42751 schreef op 29 May 2003 @ 13:44:
Binnen enkele weken (heb nu nog even examens) koop ik een nieuwe pc, en ga hierin een Thermaltake Aquarius II WC inbouwen... Na de vele goeie reacties te hebben gelezen op GoT, sprak het me echt wel aan!

Ik heb het besteld bij tweakstore.nl, alsook een fles waterwetter!
In de FAQ van dit topic staat dat het in de verhouding 1:10 (waterwetter:demi-water) moet worden gegoten... Betekent dit: Voor 1 liter demi-water giet je 100 ml waterwetter?

En dan nog een vraagje: Om de hoeveel tijd vervangen jullie je water? En hoe doe je dat dan, dat eruit laten? Gewoon een buisje loskoppelen en in een kommetje laten lopen ofzo?
Klopt, de verhouding moet zoals gezegd ongeveer 1:10 zijn, dus 10x zoveel water dan waterwetter. Voor een liter koelvloeistof heb je dus ongeveer 100ml waterwetter nodig.

Hoe het systeem leeggemaakt wordt hangt een beetje van het setje af. Het efficiëntst is volgens mij om alles eens los te halen en afzonderlijk leeg te gieten en uit te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Jupiler schreef op 29 May 2003 @ 14:26:
[...]

Elke week komen er nieuwe blokjes bij, het is dus nogal moeilijk om een 'beste' blokje aan te duiden. Maar één ding is wel zeker: het scheelt allemaal heel weinig. De Swiftech blokken hebben als nadeel dat ze duur zijn, dat ze een speciaal soort slang gebruiken (plastic buizen, net een rioleringsysteem vind ik :D).
Die mcw5000p kost 62 euro bij de oc-shop en de dangerden kost 56 euro bij tweakstore, dus zoveel duurder zijn ze niet.

En dat "rioleringssysteem van swiftech" is juist handig, je kan er slangen van een 12 mm binnen- en 12mm buitendiameter opdoen.

Ik heb die dangerden gehad en nu de swiftech en het scheelt tenminste in mijn systeem zo een 3 a 4 graden full-load.En je hoeft er idd niet zo een grote pomp bij te doen een 1048 van eheim of een hydor L20 is voldoende, ik heb een eheim 1250 omdat er in mijn systeem 2 radiatoren zitten en 2 waterblockjes, dus hogere weerstand.
Als je geen autorad wilt kan ik dit ook begrijpen.Je moet dan gewoon een black_Ice extreme kopen.

Die swiftech is trouwens de beste die je op dit moment kunt kopen IN NEDERLAND.

De beste is de Dtek Whitewater(zie vorige posts voor foto) alleen is die pas over een weekje of 2 verkrijgbaar en dan alleen in de USA.

[ Voor 11% gewijzigd door Halo_Master op 29-05-2003 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Jupiler schreef op 28 May 2003 @ 21:42:
Als je de startpost had gelezen, had je gezien dat er naast de Idra een icoontje 'HOT' staat, en dat zet ik er niet voor niets. Veel flow, compact, stil en hij gaat al een half jaar mee bij mij (en is nog steeds even stil). En z'n sterkste troef is misschien z'n lage prijs :)
Je hebt gelijk, kga wel ergens een Sicce zoeken :)

Alleen weet ik nog steeds niet of je zo`n pomp ook ondersteboven, op z'n zij, rechtop enz enz kan gebruiken?

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
In principe zou dat niets mogen uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

Vorige week mn waterblokjes laten glimmen met koperpoets. Dit had totaal geen effect op het koelvermogen terwijl ik mezelf nu toch wel erg goed kon zien in die mafkees blokjes. Misschien dat schuren wel nut heeft maar dat glanzen absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DareDevil
Waarom dacht je wanneer je je blokje laat glimmen door te poetsen deze ook beter zou koelen? Aangezien je er toch koelpasta er tussen doet, die glans is dan gelijk weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Als het glimt wilt dat zeggen dat er nog maar weinig krassen in het oppervlak zitten, wat in principe een betere geleiding geeft (er is meer contactoppervlak metaal>metaal ipv metaal>koelpasta>metaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28043

Jupiler schreef op 28 May 2003 @ 21:42:
helaas geeft deze wel aanmerkenlijk meer warmte aan het water dan een eheim heb ik gemerkt in het verleden. Draai nu met een eheim1048 en die geeft nauwenlijks warmte aan het water(inline)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Vind ik wel meevallen. Toen ik m'n systeem proefdraaide, zonder radiator, werd het water na ongeveer 3 uur zo'n 28°. Met een radiator wordt die paar Watt aan warmte die de Idra in het water brengt gelijk weer in de lucht in gestuurd, dat zal echt geen invloed hebben op de temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DareDevil
Jupiler schreef op 29 May 2003 @ 22:24:
Als het glimt wilt dat zeggen dat er nog maar weinig krassen in het oppervlak zitten, wat in principe een betere geleiding geeft (er is meer contactoppervlak metaal>metaal ipv metaal>koelpasta>metaal).
Daarvoor is toch _juist_ de koelpasta :? 8)7 Of je nu koper poest in die hele kleine holtes doet of koelpasta. Omdat er altijd koelpasta op je koeler word gedaan mag je aannemen dat deze beter voor contact zorgt dan koper poets. Geen idee wat de samenstelling is van dat spul, maar het zal waarschijnlijk eerder toespelen op het visuele effect (mooie glans) dan op de koel prestatie.
Lijkt me toch handig om het gezegt te hebben, ivm search of faq etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Halo_Master schreef op 29 May 2003 @ 18:02:
[...]

Die swiftech is trouwens de beste die je op dit moment kunt kopen IN NEDERLAND.

De beste is de Dtek Whitewater(zie vorige posts voor foto) alleen is die pas over een weekje of 2 verkrijgbaar en dan alleen in de USA.
Nu is voor mij bestellen in de VS geen probleem (heb er jaren gewoond en bestel vaker via vrienden spullen daar) Die Dtek Whitewater zou volgens jou de beste moeten zijn, ik zal ff zoeken naar dat ding, enne ik heb wel geinteresseerd in die blokken als je ze gaat verkopen :)¨
edit:
die Dtek blokken kun je gewoon laten versturen naar Nederland

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 83509 op 29-05-2003 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
DareDevil schreef op 29 May 2003 @ 23:14:
[...]

Daarvoor is toch _juist_ de koelpasta :? 8)7 Of je nu koper poest in die hele kleine holtes doet of koelpasta. Omdat er altijd koelpasta op je koeler word gedaan mag je aannemen dat deze beter voor contact zorgt dan koper poets. Geen idee wat de samenstelling is van dat spul, maar het zal waarschijnlijk eerder toespelen op het visuele effect (mooie glans) dan op de koel prestatie.
Lijkt me toch handig om het gezegt te hebben, ivm search of faq etc.
Bij metaal op metaal heb je een véél betere warmtegeleiding dan met koelpasta, koelpasta geleidt namelijk helemaal niet goed. Maar het wordt gebruikt omdat het beter geleidt dan lucht.

En de koperpoets wordt niet gebruikt als warmtegeleider hoor :P De koperpoets lost een heel dun laagje van het koper op, zodat het oppervlak egaal wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In wat voor winkel zou je siliconen slangen kunnen kopen? Ik heb het nu over gewone winkels en nie computershops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
weer een vraagje van mij

heeft t nut om een radiator met water te koelen om t water onder kamertemperatuur t koelen, wil dit misschien op campzone toepassen voor als t te warm is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 20:42
VinnieWeiss schreef op 30 mei 2003 @ 10:58:
In wat voor winkel zou je siliconen slangen kunnen kopen? Ik heb het nu over gewone winkels en nie computershops
heel lang gezocht (1 morgen) in zo'n beetje alle winkels in de buurt, En dan moet je niet in de normale consument winkels gaan kijken, maar op het industrieterrein bij ons :P, Daar vind je meestal wat meer. Ik heb nu gewapende flexibele dikwandige slang binnen 12mm. Die je niet supermakkelijk kunt buigen, maar nagenoeg onknikbaar is. Voor rugspuiten. Ik vind siliconen slangen meer een hype... Er is echt wel beters te krijgen. Zorg iig dat het dik wandig is, dan knikt het al veel minder snel. siliconen slang knikt ook hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ehm, en hoe ben je op het industrie terein beland (lees: hoe wist je welk bedrijf je moest hebben?)

keb het nl echt uiterlijk morgen nodig ;(

[ Voor 19% gewijzigd door Vincentio op 30-05-2003 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
MR_WAZOO schreef op 30 mei 2003 @ 11:12:
weer een vraagje van mij

heeft t nut om een radiator met water te koelen om t water onder kamertemperatuur t koelen, wil dit misschien op campzone toepassen voor als t te warm is...
Waarmee wordt dat water gekoeld? Want wat je dan doet is de radiator waterkoelen, de warmte wordt dus in het water overgedragen, maar die moet er ook weer uit gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DareDevil
Je kan natuurlijk de bak telkens bij vullen en de afkoeling vind plaats door de verdamping van het water... Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:57

Epsilon

DareDevil schreef op 30 mei 2003 @ 16:13:
Je kan natuurlijk de bak telkens bij vullen en de afkoeling vind plaats door de verdamping van het water... Of mis ik iets?
tja, maar waarom zit die radiator er dan in ?

je kan dan ook gewoon een bak met water gebruiken.
Maar, op die manier hou je wel een gesloten systeem idd :) (dus WW kan je zonder stinken en problemen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Het water verdampt veel te traag om de warmte afkomstig van de radiator af te voeren. En het is uiteindelijk toch de bedoeling dat de warmte in de lucht terecht komt, dus waarom een 'ommetje' langs het water maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
het idee is om gewoon water over de rad te laten lopen , en dit gewoon te laten verdampen en af en toe aan te vullen

jupiler > hoe weet je zo zeker dat t verdampen te traag gaat???

de rad die ik ga gebruiken is ongeveer 1 m lang en 20 cm breed ofzo

dus zo snel zal t water niet opwarmen denk ik, aangezien een deel ook gewoon ervanaf valt en door t vallen al warmte afgeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Tja, probeer 't maar, je zal zien dat 't tegenvalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
UC heeft plots een geweldig idee bedacht: een radiator in een regenton hangen: aangezien het hier in nederland regelmatig regent kan dat makkelijk. Je hebt wel een flink pomp nodig overigens om het water rond te laten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Welke pH heeft het regenwater tegenwoordig? Lijkt me niet echt verstandig.

[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 30-05-2003 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 18-06 22:34
haha, ge-wel-dig ;)
Kan je beter een douchekop onder die ton hangen en het er overheen sproeien. Krijg je een beetje het bong-effect.
(met een gecoate rad moet het lukken ;) )

hmmz, de posts hierbovenlezende kan ik tot de conclusie komen dat iemand mijn idee heeft gejat ;)
Dit bedoel ik dan: http://bredend.f2g.net/nl_bong.htm (en daar gaat mijn 100MB maandquota weer ;) )

[ Voor 37% gewijzigd door bredend op 30-05-2003 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jupiler schreef op 30 mei 2003 @ 22:02:
Welke pH heeft het regenwater tegenwoordig? Lijkt me niet echt verstandig.
Ik zie het probleem van die pH niet hoor. Mits je natuurlijk een mooie koperen rad neemt natuurlijk. Ik zit alleen nog wel in twijfel over die soldeertin, die zou eventueel nog wel heel langzaam kunnen wegreageren. Kwestie van een goede beschermende coating over de rad en hij kan er jaren tegenaan in de regenton.

edit: even ter verduidelijking, ik heb het over de regenton als koelwater voor de rad en niet als reservoir (dus er komt geen regenwater je pc'tje in.

[ Voor 14% gewijzigd door Universal Creations op 31-05-2003 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Jupiler denkt veel te slecht :)

Een bak met water gaat heel goed.
Door je rad erin te hangen, hou je toch een gesloten systeem, zodat je waterwetter ed toe kan voegen.

Je zal niet onder kamertemp komen, dat kan ik je wel vertellen. Wat de prestatie wel verhoogd, een een fonteinpompje oid erin. Die een fonteintje naar boven spuit.
Zo koelt het water af netzoals een bong, alleen dan wat minder goed. Het nadeel is dat je heel de tijd dat water hoort. Voordeel is, dat het ook decoratief gebruikt kan worden als je je computer in de huiskamer hebt staan bijvoorrbeeld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Mja, op die manier zal 't wel werken. Maar gewoon in een bakje met water leggen en af en toe het water verversen zal echt niet helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
dus als ik er water langs laat stromen moet t wel werken

t moet dan toch wel te koelen zijn tot de temp van t water, dus zeker toch wel tot richting de 15 graden op dit moment

(t water op vinkeveen was gisteren 15 graden ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
En wat doe je dan met het water dan langs het rad gestroomd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jupiler en MR_Wazoo, op deze manier kunnen jullie natuurlijk wel even door discussieren, maar waar het om draait is het volgende:

Je kunt enkel en alleen iets koelen wanneer het medium waarmee je koelt een lagere temp heeft als het te koelen lichaam.
Wanneer je een radiator koelt met omgevingslucht zal de temp van het water nooit onder kamertemp komen en de omgevingstemperatuur zal lichtelijk stijgen in temp (een paar graden) en dus ook het koelwater. Wanneer je de rad koelt door stilstaand water, zal het stilstaande water langzaam maar zeker de temp aannemen van de radiator. Wanneer het stilstaande water regelmatig wordt "ververst" zal de temp hiervan nooit veel kunnen stijgen en kan de radiator verder gekoeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
Universal Creations schreef op 31 mei 2003 @ 17:38:
Jupiler en MR_Wazoo, op deze manier kunnen jullie natuurlijk wel even door discussieren, maar waar het om draait is het volgende:

Je kunt enkel en alleen iets koelen wanneer het medium waarmee je koelt een lagere temp heeft als het te koelen lichaam.
Wanneer je een radiator koelt met omgevingslucht zal de temp van het water nooit onder kamertemp komen en de omgevingstemperatuur zal lichtelijk stijgen in temp (een paar graden) en dus ook het koelwater. Wanneer je de rad koelt door stilstaand water, zal het stilstaande water langzaam maar zeker de temp aannemen van de radiator. Wanneer het stilstaande water regelmatig wordt "ververst" zal de temp hiervan nooit veel kunnen stijgen en kan de radiator verder gekoeld worden.
* NightOwlNL zag een leuke IA van allemaal 50x50 fannetjes dus heb er daar maar een serie van besteld, die laat ik me rad wel koelen oid :D werkt ff beter dan water denk ik, en is nog stiller ook, en ik kan ook nog me bestelde 12x 12jes @7volt laten koelen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Universal Creations schreef op 31 May 2003 @ 17:38:

bijna helemaal goed, je vergeet dat er 3 manieren van warmteoverdracht zijn
straling, stroming en geleiding. Geleiding is bij water vrijwel 0, straling is ook minimaal bij zo'n lage temp, maar stroming, iets wat automatisch optreed, heb je altijd, en meer dan genoeg om die rad te koelen. Vergeet niet dat je maar 30ml per seconde nodig hebt om je proc te koelen. zo veel warmte kan water opnemen :).
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.